Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:23:
[...]
Tenzij je juist jouw ogen richt op de 1600/1700 omdat je beseft dat je veel meer waarde per bestede € krijgt en je daarom alvast zo goedkoop mogelijk wil instappen in het platform. Alleen duurt de tijd om dat te sparen dan wel 1,41 keer zo lang (als je het niet zou kopen dan zou je €146 extra moeten sparen op het moment dat je die Athlon voor €60 koopt, als je wel die athlon koopt dan moet je nog €206 extra sparen) wat ik ook niet geweldig vind. Stel dat je een half jaar zou moeten wachten dan mag je er nog eens 2-2,5 maand bij optellen.
Je vergroot inderdaad de tijd die je moet sparen, maar daarnaast vernietig je ook nog een deel van je kapitaal wat ik eigenlijk nog het vervelendst vind daar je bij upgraden eigenlijk altijd op de lange termijn meer kwijt bent dan bij alles direct kopen, iets wat als je al te maken hebt met een krappe beurs niet handig is.
Uiteraard kun je nu goedkoop instappen op AM4 met een upgrade pad tot de 1800X aan toe (niet echt de CPU die je wil hebben, maar de optie is er wel). Maar goed stel dat je op budget een 950 koopt, het je een mobo nodig, geheugen (laten we zeggen 4GB) en de CPU. Voor het meest budget spul kan je al voor 140 euro klaar zijn zoals SLC al aangeeft. Echter heb je dan wel een 28NM cpu gebaseerd op gedateerde techniek, maar 8 PCIE lanes* (ik verwachte eigenlijk 16) lijkt het, een mobo dat niet echt een upgrade path heeft omdat je gewoonweg een boel features mist die je bij een higher end CPU mogelijk wel wil hebben (PCIE NVME, USB 3.1 dat soort zaken) en je 4GB ram is ook niet upgradeable zonder verlies te leiden omdat het budget mobo maar 2 geheugen sloten heeft.
*
uit de mobo specs: PCie 3.0 x16 slot loopt op x8 bij gebruik van een A-serie of Athlon processor.
Dus ja, enerzijds heb je bij een budget build als deze een upgrade path, anderzijds eigenlijk ook weer niet omdat je voor een full feature upgrade alsnog alles moet vervangen.
Vandaar dat ik zeg dat wanneer je een budget build wil (niet voor gaming) je beter direct een Ryzen CPU / Mobo / geheugen combo in een keer kan halen waarbij je rekening houdt met de periode dat je het systeem wil gebruiken.
Ik bouw bijv. zelf mijn (en voor anderen, tenzij ze specifieke eisen hebben) builds altijd met 3 jaar in het achterhoofd (als ze langer mee gaan, wat de laatste jaren regelmatig is voorgekomen is dat een mooie bonus) en in de regel komt dat iedere keer goedkoper uit gedurende de levensduur dan een systeem "op de groei kopen" en tussen tijds het geheugen vervangen, de cpu vervangen (of andere zaken vervangen).
Het is niet zo belangrijk, deze CPU is als concurrent bedoeld voor de lowend van Intel en die is net zo beperkt maar zonder upgradepad.
Dat zie ik toch niet zo, de Intel heeft net zo goed een upgrade path als dat deze AMD CPU heeft (tot de 7700K), wel met de zelfde beperkingen die ik hierboven al aanhaal als je begint met een zeer op budget uitgemeten build. De komende Intel budget cpu zal vermoedelijk een upgrade path hebben tot de 8700K.
De R3 zou ik ook niemand aanraden, die komt al flink tekort voor AAA-games (net als de i5-CPU's, al geldt het natuurlijk minder voor de 6600k en de 7600k als die goed zijn overklokt al krijg je met de 6600k @4,6 GHz ook af en toe 100% CPU-load bij een flink aantal populaire AAA-spellen), de benchmarks suggereren dat het meevalt maar als je daarmee spellen speelt dan zie je dat die benchmarks nogal bedriegelijk zijn aangezien een FPS van rond de 60 prima samen kan gaan met microstutter en lag doordat de CPU het niet goed bijbeent. Vandaar het onderstaande punt. Op dit moment is m.i. voor gamers de 1600 de bodem, je kan met minder gamen (ik doe het zelf nog) maar als je een zinvolle investering wil doen dan gooi je eigenlijk als gamer geld weg wanneer je minder koopt. Los hiervan, over een half jaar krijgen we misschien alweer Zen2, de RAM-prijzen zijn momenteel extreem hoog en de grafische kaarten zijn niet te betalen. Gamers die er flink voor moeten sparen kunnen beter een half jaar tot een jaar de kat uit de boom kijken, vrees ik.
Er zijn genoeg mensen die ik een R3 (en dan eigenlijk de komende APU variant) aan zou kunnen raden, gamers zitten daar echter inderdaad niet tussen, maar voor office werk blijft het een prima CPU. Nadeel is echter momenteel het feit dat er geen GPU bij zit en die extra kosten zijn lastig te verantwoorden bij een office build op budget. Lang niet iedereen is gamer, vergeet dat niet
Ik meende trouwens dat Zen 2 pas H2 2018 zou komen. Verder trouwens eens, tenzij je momenteel echt een PC nodig hebt (omdat de oude defect is oid) kan je beter even de kat uit de boom kijken zolang je die luxe hebt, zeker ook gezien de Coffee Lake launch die er mogelijk voor gaat zorgen dat ook AMD weer gaat sleutelen aan de prijzen en uiteraard de hoge prijzen voor andere componenten.