Dennism schreef op zondag 10 september 2017 @ 15:45:
[...]
Dat moet nog maar blijken en zullen de reviews wel uit gaan wijzen. Kijk je naar naar wat gelekte Productivity / Multithread benchmarks zie je bijv. dat de 8700K op stock speeds over de hele linie de R7 1700 verslaat. Nu blijven dit natuurlijk leaks en is het wccftech dus hoe groot de korrel zout moet zijn blijft in het midden.
http://wccftech.com/intel...faster-than-8-core-ryzen/
En zo gaat er ook nog ergens een leak tussen de 8700K en de 1800X in 3D Mark Physics waar de 8700K 14021 punten haalt en de 1800X 14058 punten, en verschil van niets. Nogmaals weer een leak, maar ik zou zeker niet op voorhand gaan roepen dat de 8700K niet kan gaan concurreren met de R7 Series buiten gaming om. Ik denk dat die conclusie veel te snel getrokken wordt en we daar toch echt op de benches moeten wachten.
Ik zou het juist best een prestatie vinden als Intel met 2 cores (en 4 threads) minder ook maar enigzins in de buurt komt van de R7 in productivity.
Je komt nu aanzetten met een site die vaak onzin verspreid, en met magische claims komt over hoe Intel nu opeens wel enorme winsten gaat laten zien, zoals natuurlijk ook gebeurde tussen Haswell en Skylake, of naar Kaby Lake. Ik heb vanuit Intel nu ook al verschillende procentuele prestatieclaims gezien voor Coffee Lake, die verdacht veel leken op die van Skylake naar Kaby Lake. Ook heb ik geen enkele aanwijzing gezien dat Coffee Lake geen voortzetting is van ringbus alla Kaby Lake. Vergeef me, maar ik geloof er dus werkelijk niks van die prestatie "leaks" totdat ze bewezen zijn. Die scepsis lijkt me toch terecht na de afgelopen jaren.
Ondertussen onderken ik wel dat AMD eindelijk "terug is". Ik maak geen enkele illusies over dit soort bedrijven, hun loyaliteiten of belangen. Ze gaan allen voor de grootste marge per unit en verkopen afgeleide producten aan consumenten. Of dit nu Intel is die server CPU's naar beneden schaalt voor consumenten, Nvidia die hun grootste GPU's allang niet meer ontwikkeld voor gaming maar de HPC markt, en gecastreerde versies verkoopt als gaming chips of AMD die Zen ontwikkelde als hoofdzakelijk een all around uitstekende server CPU, en dusdanig schaalbaar maakte dat deze ook voor consumenten applicaties werkt. Dat AMD engineering in hun eigen vrije tijd, Threadripper hebben ontwikkeld en later steun kregen van de leiding, spreekt van een uitzonderlijk uitstekend werkklimaat bij AMD. Die mensen verdienen allemaal een bonus voor wat misschien wel de beste van alle Zen producten zijn.
Dan is er nog Vega 10, een GPGPU, HPC chip waar je toevallig ook heel wat polygons mee kan renderen voor gaming. Dat ze de marketing en lancering van de RX Vega variant nu totaal hebben verpest, tja. Ik ben zeer tevreden met mijn RX Vega 56, die dus de GTX1070 sloopt, voor minder geld, als je maar zelf flink undervolt. 160W load trekken in een zware game zoals de Witcher 3, en dan overclockte GTX1070's verslaan qua prestaties is nogal wat. Een totale f*ck up dus van de RTG, want de chip zelf is goed.
Uiteindelijk is dat pijnlijk en dom, maar niet relevant, omdat AMD op het moment zeer competatieve producten heeft in zowel de professionele CPU als GPU markt, en met haar beperkte middelen, kan maximaliseren op per unit verkopen. Epyc, Threadripper en de HPC versies van Vega die tellen echt. Ik zie echt wel in dat de i5 8600K een aardige gaming chip lijkt te worden in bepaalde scenario's, maar nog steeds is die te duur. Ik zie ook dat Intel met een halfbakken launch lijkt te gaan komen qua moederbord ondersteuning en wederom een premium gaat vragen voor een paar procent extra, en dat er dingen aan de line-up niet lijken te kloppen.
Vervolgens is Coffee Lake een voorschot op Zen+, niet de reactie op Zen. Zen was een absoluut "dood of de gladiolen" scenario voor AMD. Het was slagen, of ten onder gaan. Ze kwamen de eerste keer verdomt dicht in de buurt van Kaby Lake mer Ryzen, en de segmenten daarboven is het alleen maar beter. Wederom,het zijn serverchip voor consumenten, doet iedereen. Het is ook niet alsog Zen+ wat verbeteringen geven moeilijk zal zijn, de punten zijn namelijk overduidelijk voor zelfs een leek op het gebied van microprocessor architectuur:
-Ik verwacht dat Zen+ over de 200mm2 zal gaan qua die size. De reden zal voornamelijk extra transistoren zijn om de onderdelen van de chip te verspreiden. Dat zorgt ervoor dat de chip minder opwarmt, en hoger geclocked kan worden. Het 14nm proces zal zich ondertussen hebben verbeterd het afgelopen jaar waardoor je minder lekstroom hebt, en dus een efficiëntere chip. Dat zal omgezet worden in hogere clocks. Ik zie Zen+ dus wel richting de 4GHz gaan voor de hoogste SKU's, en dan is er nog overclocken. Dit is ook geen wensdenken van een "AMD fanboy". Dit is hoe Nvidia, en zeker Intel ook opereren.
-De IF moet losgekoppeld worden van je RAM snelheid en een vaste waarde krijgen. Technisch zeker mogelijk, want zo werk Vega 10 dus.
-Dan zullen er nog kleine aanpassingen in de architectuur te plegen zijn om een paar procent IPC erbij te schrapen, wat ik ook wel gebeuren.
Dit wordt uitgerold in H1, 2018, tegenover Coffee Lake, op AM4 dus de bordjes zijn er ook meteen en hebben alleen een bios update nodig voor de nieuwe CPU's. Allemaal snel te doen, efficiënt, en met weinig risico's op een totale meltdown van leveringen of serieuze problemen met de moederborden.
Ik word gewoon echt niet enthousiast van Coffee Lake. Zelfs als de 8700K de R7 1800X gaat matchen in multithreaded workloads, dan komt AMD een paar maanden later al met een "R7 2800X" en sloopt deze de 8700K gewoon. Het is juist AMD dat hier de voordelen heeft omdat ze een nieuwe architectuur hebben die ze nu een eerste iteratie kunnen geven, terwijl Intel de ringbus al behoorlijk heeft doorontwikkeld. Logischerwijs zal AMD dus een verdere inhaalslag maken op Intel, niet Intel dat opeens uitloopt op AMD zonder reactie.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.