Verplaatst!
[ Voor 109% gewijzigd door Mosin op 25-09-2017 16:41 ]
[ Voor 109% gewijzigd door Mosin op 25-09-2017 16:41 ]
Verkeerde topic hiervoor.Mosin schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:24:
Ik heb een licht probleempje. Buiten mijn (soort van) probleem met het scherm en de GPU, loop ik net via Memtest86+ v5.01 tegen een leuke error in mijn RAM opIk wou deze toch even voor de zekerheid gaan testen om het RAM uit te sluiten. Stom van mij dat ik het niet direct gedaan heb..
Het is 1 error melding en ik heb een foto gemaakt om even te vragen wat ik hier achter moet zoeken. Is het RAM kapot of moet ik gewoon een nieuw kitje gaan kopen? De 16GB versie van dit setje staat gewoon op de QVL van ASUS, dus ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet..
[afbeelding]
Voltage staat op 1.35v en het geheugen is ingesteld via D.O.C.P. De nieuwste ASUS bios staat er ook op.
Moet ik soms het geheugen manual instellen?
Ik meende er al een topic voor te hebben gezien, die miste ik! Ga ik het daarin eventjes posten.Sp3ci3s8472 schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:37:
[...]
Verkeerde topic hiervoor.
Ik zou dit even in het ervaringen topic vragen. Heb je het voltage van de geheugen controller ook licht verhoogd, dit is in veel gevallen wel nodig.
Overigens helpt het als je in het ervaringen topic ook even precies vermeld wat voor mobo en ram je hebt.
uhoh
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
...and your ass will follow
Voor die prijs? Ik verwacht geen HBM. Daarnaast spreekt Atari over een custom APU. We zullen zien of het Zen is of niet.madmaxnl schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:04:
Van de FP:
nieuws: Ataribox krijgt AMD-apu en moet halverwege 2018 uitkomen voor 299 dollar
Raven Ridge? Wellicht met HBM om verbruik en prestatie te verbeteren in de kleine formfactor?
[afbeelding]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Ik denk het ook. Gewoon de pricewatch: AMD A12-9800E Boxed bijvoorbeeld maar dan lager geklokt zodat het een 15W TDP processor is. Voor die prijs moet dat wel.hidde212 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:13:
$249 voor de hele console? Ik mag hopen dat AMD een dergelijk bedrag vangt voor alleen de APU inclusief HBM. Ik vermoed dat dit Bristol Ridge is.
Custom APU zal wel meevallen. Is meer marketing dan waarschijnlijk echt custom, want dit moet letterlijk en figuurlijk nog allemaal betaald worden. Derhalve gaat AMD echt niet zijn handen uit de mouwen steken voor niks en of heel groot risico, waar is de upside? Hoge marges als het wel aanslaat? Lijkt me moeilijk met een dergelijk bedrag.LongBowNL schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:16:
[...]
Voor die prijs? Ik verwacht geen HBM. Daarnaast spreekt Atari over een custom APU. We zullen zien of het Zen is of niet.
[ Voor 13% gewijzigd door madmaxnl op 26-09-2017 21:28 ]
[ Voor 34% gewijzigd door -The_Mask- op 26-09-2017 22:58 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
[ Voor 35% gewijzigd door FortyOne op 27-09-2017 11:40 ]
Dat niet. AMD heeft gezegd dat het het AM4 platform tot 2020 ondersteund blijft. Dus er komt hoogstwaarschijnlijk een bios update waardoor je de Ryzen 2xxx processoren gewoon in je B350 en X370 bordje kan plaatsen.kortom_tom schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:21:
Ik las in het artikel van digitimes ook iets over 2 nieuwe chipsets B450 en X470.
Wat voor nieuws willen ze brengen met deze chipsets?
Of is dit gewoon om te voorkomen dat een Ryzen 2xxx niet past op een 300 serie bord,
AMD Nieuwsdiscussie
Dat is precies wat ik al verwachte qua timing. Een jaar na Ryzen, komt de volgende Zen iteratie. De clockspeeds verhogen lijkt de focus te zijn voor de 2018 lijn, logisch. Het is een verbetering van de eerste Zen, door een ander ontwikkelteam dan het team dat Zen zelf heeft ontwikkeld.FortyOne schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:01:
Digitimes zegt dat Pinnacle Ridge (Zen op 12LP) al in februari wordt uitgebracht, dat is wat sneller dan ik gedacht had. Verder wordt er verwacht dat AMD een 30% marktaandeel desktop CPUs gaat halen in 1H 2018.
AMD to launch 12nm Ryzen in February 2018, says mobo makers
Edit: Verkeerd gelezen, er staat niet dat AMD zelf verwacht 30% te halen maar dat dit de bronnen van het artikel dit denken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
AMD Nieuwsdiscussie
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
Waarom zou je ermee wachten als het klaar ligt? Ik wacht nog even rustig af wanneer het echt komt, daar niet van.-The_Mask- schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:17:
Het lijkt mij logischer dat ze eerst met de APU's en laptop spul komen en die hebben geen hogere maar vooral veel lagere klokfrequenties. Focus op tweede generatie desktop is nogal vreemd als eerste generatie laptop en APU nog moet komen.
[ Voor 34% gewijzigd door Help!!!! op 03-10-2017 12:49 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dit lijkt op een foutje. Maar het geeft wel aan dat de geruchten over zeer goede yields lijken te kloppen. Per abuis een setje R7 chips verkopen als R5 hexacores kan niet als de yields slecht zijn. Ook potentieel interesant als Coffee Lake in de winkels verschijnt. Gaat AMD dan een nieuwe stap zetten in hun uiterst agressieve prijsstelling? Ik zie het gebeuren.Help!!!! schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:47:
AMD Ryzen 5 1600/X CPUs With 8 Working Cores Spotted In The Wild
http://wccftech.com/amd-r...rking-cores-spotted-wild/
Verwijderd
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Nee, dat is gewoon een schot naar Intel, want die laten je betalen voor bepaalde RAID setups bij X299. Alsof het platform nog niet slecht genoeg was met de launch, het verbruik van de CPU's, problemen met moederborden of Kaby Lake X.Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:39:
@Help!!!!
Silicon Lottery 2.0 of Fine Wine Technology 2.0![]()
Ze hebben gisteren ook al een cadeau weggegeven.
Now available: Free NVMe RAID upgrade for AMD X399 chipset!
https://community.amd.com...rade-for-amd-x399-chipset
[video]
Lijkt een beetje op mij huidige setupIk heb theoretisch gezien 48 pci-e lanes in gebruik sinds eind 2013.
Week 36, in Maleisië. Denk het dus niet.Help!!!! schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:11:
^ LOL
FF checken, misschien heeft mijn 1600X inmiddels nu ook 8 cores active...
PC Specs
Net of AM4/Ryzen geen opstart problemen heeft gehad en nog steeds heeft. Zo hebben alle Ryzen processoren van voor week 25 allemaal hardware problemen, op zich niet erg bij een nieuw ontwerp maar als AMD daarmee geconfronteerd wordt dan doen ze net of hun neus bloed en leggen ze de schuld, as usual, bij anderen neer. En als ze er dan echt niet meer onderuit komen, en zelf ook tegen de problemen aanlopen, weigeren ze het nog openbaar toe te geven maar in plaats daarvan bagatelliseren ze het probleem alsof het een grote uitzondering zou zijn dat een processor langdurig 100% belast wordt met o.a. compilers. Ondertussen bieden ze wel iedereen, onder voorwaarden, een RMA aan maar zwijgen daar verder over in de media.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:38:
[...]
Nee, dat is gewoon een schot naar Intel, want die laten je betalen voor bepaalde RAID setups bij X299. Alsof het platform nog niet slecht genoeg was met de launch, het verbruik van de CPU's, problemen met moederborden of Kaby Lake X.
[...]
Week 36, in Maleisië. Denk het dus niet.
En ik ontken dit dan?regmaster schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:27:
[...]
Net of AM4/Ryzen geen opstart problemen heeft gehad en nog steeds heeft.
Ten eerste gaat het hier om een zeer specifiek Linux probleem wat per definitie kleinschalig is. Dit is ook opgelost met een nieuwe stepping. Ten tweede zijn dit nogal claims die je best mag onderbouwen.Zo hebben alle Ryzen processoren van voor week 25 allemaal hardware problemen, op zich niet erg bij een nieuw ontwerp maar als AMD daarmee geconfronteerd wordt dan doen ze net of hun neus bloed en leggen ze de schuld, as usual, bij anderen neer. En als ze er dan echt niet meer onderuit komen, en zelf ook tegen de problemen aanlopen, weigeren ze het nog openbaar toe te geven maar in plaats daarvan bagatelliseren ze het probleem alsof het een grote uitzondering zou zijn dat een processor langdurig 100% belast wordt met o.a. compilers. Ondertussen bieden ze wel iedereen, onder voorwaarden, een RMA aan maar zwijgen daar verder over in de media.
Of het is gewoon helemaal geen probleem voor de overgrote meerderheid van de gebruikers...Dat zijn net zulke waardeloze praktijken als dat Intel deze toepast. Alleen Intel heeft tenminste nog de ballen om uiteindelijk, na protesten van oems en retailers, een complete processor lijn terug te roepen en te vervangen terwijl AMD nog steeds denkt dat we gekke Gerrit zijn en alleen individuele claims af wil handelen i.p.v. het wat grootschaliger aan te pakken en een recall te doen of iedereen die zijn processor van voor week 25 wil omruilen deze de mogelijkheid daarvoor te bieden. Dat zou pas klantvriendelijk geweest zijn, maar net als Intel, is ook AMD niet zo heel erg in aftersales geïnteresseerd.
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2017 23:01 ]
Het gaat dan wel om consumenten CPU en alleen linux en daar klein deel dat compileerd en dan ook nog dat deel dat grootschalig compileerd.regmaster schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:27:
[...]
Net of AM4/Ryzen geen opstart problemen heeft gehad en nog steeds heeft. Zo hebben alle Ryzen processoren van voor week 25 allemaal hardware problemen, op zich niet erg bij een nieuw ontwerp maar als AMD daarmee geconfronteerd wordt dan doen ze net of hun neus bloed en leggen ze de schuld, as usual, bij anderen neer. En als ze er dan echt niet meer onderuit komen, en zelf ook tegen de problemen aanlopen, weigeren ze het nog openbaar toe te geven maar in plaats daarvan bagatelliseren ze het probleem alsof het een grote uitzondering zou zijn dat een processor langdurig 100% belast wordt met o.a. compilers. Ondertussen bieden ze wel iedereen, onder voorwaarden, een RMA aan maar zwijgen daar verder over in de media.
Dat zijn net zulke waardeloze praktijken als dat Intel deze toepast. Alleen Intel heeft tenminste nog de ballen om uiteindelijk, na protesten van oems en retailers, een complete processor lijn terug te roepen en te vervangen terwijl AMD nog steeds denkt dat we gekke Gerrit zijn en alleen individuele claims af wil handelen i.p.v. het wat grootschaliger aan te pakken en een recall te doen of iedereen die zijn processor van voor week 25 wil omruilen deze de mogelijkheid daarvoor te bieden. Dat zou pas klantvriendelijk geweest zijn, maar net als Intel, is ook AMD niet zo heel erg in aftersales geïnteresseerd.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Jetzt nicht mehr, 'nicht mehr lieferbar'.
How do you save a random generator ?
Je kan ook te veel alles willen controleren hoor.
Het duurt alleen enkele weken voordat de chips van AMD naar de winkel gaan. Alle tussen leveranciers hebben geen zin om af te schrijven op voorraad, dus dan moet je betalen als fabrikant. Het alternatief is wachten totdat de voorraden op zijn, de goedkopere partijen in het kanaal zitten, en de prijsdaling word doorgerekend in de winkel.foppe-jan schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:44:
Prijsdaling kan prima on the fly, via rebates. Kwam het gewoon tegen.
Dan kun je verdomd lang wachten want ik heb een aantal leveranciers gesproken, op zoek naar een post week 25 1800x of 1700, maar die hebben nog flinke voorraden oude batches waar ze eerst vanaf moeten. Er is in Nederland geen post week 25 R7 cpu te krijgen omdat er geen nieuwe voorraden met nieuwe batches binnen komen. Ik weet wel dat AMD de komende weken nieuwe voorraden van de fabs ontvangt, misschien zelfs met dezelfde stepping als er bij Threadripper gebruikt wordt. Maar voordat deze hier te koop zijn vrees ik dat dan ook Ryzen refresh zijn intrede gemaakt zal hebben. Dat betekend dus nog heel lang wachten op die prijsverlagingen of AMD wil met de komst van Coffee Lake nog een beetje willen stunten met de prijzen zo voor de kerst maar dan moet je jezelf als koper afvragen of je dan toch niet beter kunt wachten op de nieuwe stepping of op Ryzen refresh.DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:59:
[...]
Het duurt alleen enkele weken voordat de chips van AMD naar de winkel gaan. Alle tussen leveranciers hebben geen zin om af te schrijven op voorraad, dus dan moet je betalen als fabrikant. Het alternatief is wachten totdat de voorraden op zijn, de goedkopere partijen in het kanaal zitten, en de prijsdaling word doorgerekend in de winkel.
Verwijderd
[ Voor 194% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 07:30 ]
Hoho, ik zeg niets over negatieve verkopen van Ryzen en ga me dus geen woorden in de mond leggen die ik niet uit spreek. Ik stel alleen vast dat er voorraden R7 processoren liggen die niet of nauwelijks verkocht worden. Het kan goed zijn dat er enorm veel R5 of R3 processoren worden verkocht, geen idee en boeit me ook niet. Ik verbind geen enkele conclusie aan mijn bevindingen maar het verbaasd me wel een beetje.Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 23:10:
@regmaster
Je denkt wel heel erg negatief alsof de verkoop van Ryzen 7 in NL opeens naar praktisch nul gereduceerd wordt.
Maar goed, wat is de recentste week die je kunt krijgen?
Vroeger toen DVD branders nog hip waren, zie ik dat de productiedatums iets van 2-3 maanden achterloopt tov het moment van aanschaf.
Inderdaad. Temeer omdat Intel inmiddels de i7 quadcore ultramobile inmiddels gewoon aanbiedt.-The_Mask- schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:17:
Het lijkt mij logischer dat ze eerst met de APU's en laptop spul komen en die hebben geen hogere maar vooral veel lagere klokfrequenties. Focus op tweede generatie desktop is nogal vreemd als eerste generatie laptop en APU nog moet komen.
AMD geeft nog steeds aan H2 2017. Dan is het nog de vraag hoe snel de OEMs ze in laptops hebben.GH45T schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:55:
[...]
Langzaamaan wil ik echt een vervanger voor mijn i5 3317u laptop en ik zit te wachten op AMD. Dat moet alleen geen half jaar meer gaan duren, dan wordt het toch weer een Intel. Het huidige aanbod AMD notebook processoren is nu niet bepaald indrukwekkend.
Fair enough.Help!!!! schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:01:
[...]
Het is dan denk ik een definitiekwestie. Mainstream is m.i. het Ryzen platform tm 1800X en het Intel platform tm 8700K. Daarboven zit het HEDT platform en die naam zegt het al, High End Desktop. En daarboven de professionele series: Epyc en Xeon.
Je kunt mainstream natuurlijk wel verder verdelen in hogere en lagere mainstream.
Met de introductie van de 1700 en 1800 is wat mij betreft octacore dus mainstream geworden.
Ik denk eigenlijk eerder dat AMD de gehele Ryzen lijn zal laten zakken in prijs. Ze lijken geen enkel probleem te hebben met volume bij AMD, er zijn genoeg bordjes en RAM is toch vrij rap duurder aan het worden. Q3 en Q4 feestdagen sales zitten er nu aan te komen, en die inventaris moet omgezet worden in marktaandeel. Ik zie de 1600X bijvoorbeeld nog wel onder de €200 zakken, en dan extreme concurrentie bieden aan de 8400.Het zou mij niet verbazen als AMD de octacores nog wat scherper neer gaat zetten. Intel lijkt duidelijk zijn maximale mogelijkheden qua produktietechniek ingezet te hebben, dat is waar ze nu voornamelijk concurrentievoordeel mee behalen.
Je bedoelt hexacore want Intel octacores zijn er nog niet?Mocht er idd begin volgend jaar een kleine refresh komen van Ryzen dan verwacht ik dat deze vrij competitief zal zijn met Intel die dan ook wel met een octacore zal komen omdat er qua clocks weinig rek meer lijkt te zitten en ze toch de upperhand willen houden.
Ik blijf bij mijn voorspelling dat binnen 1 jaar octacores de nieuwe norm zullen zijn voor veel mensen die een (gaming) desktop aanschaffen en dus ook het marktaandeel sterk zal groeien.
Wie weet koop ik zelf wel een 8700K, prima chip, maar verder vind ik Intel gewoon saai. Ze doen het minimale wat nodig is en melken eindeloos uit. Dan geef ik mijn geld eigenlijk liever aan AMD. Je zal zien dat als Intel die 8 core uitbrengt, deze ook niet op de Z370 kan.
Gelukkig was Intel dan niet zo slim.Aan de andere kant, als Intel nu wel een lineup meer gespiegeld aan AMD had neergezet dan was dat voor AMD ook niet gunstig.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik ga ervanuit dat Intel uiterlijk met de Z390 chipset een octacore gaat introduceren.DaniëlWW2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:34:
Ik reageer maar even hier, want anders gaat het wel heel erg offtopic.![]()
Je bedoelt hexacore want Intel octacores zijn er nog niet?![]()
Ik denk dat het nog even hexacore zal zijn, maar octacores zie ik voordelen pakken op termijn, met name in minimale framerates. Nu de core barrière eindelijk weg is, gaan we hopelijk eens wat meer verbetering in AI zien bij games.
Daarom denk ik dus dat Intel met een octacore gaat komen. Het klokvoordeel alleen lijkt me niet voldoende om een Ryzenrefresh overtuigend genoeg te verslaan. Het 14nm+++ procede lijkt me ook niet veel ruimte meer te bieden om nog veel hogere clocks neer te zetten..Qua Ryzen 2, laten we het zo maar noemen bij gebrek aan beter. Tja, ik zie de hoogste SKU's 4GHz out of the box doen puur op de verbeteringen van de 12nm node. Vervolgens zou AMD nog kunnen kiezen voor een iets grotere chip, en de clocks hiermee nog verder kunnen pushen. Dan gaan ze grotendeels gelijk komen met Intel. Je hebt nu voor Ryzen ongeveer 100 a 200MHz nodig om prestaties te matchen, core voor core. Dit zonder SMT. Telt SMT mee in het totaal, dan is gelijke clocks afdoende gezien het SMT voordeel van AMD.
Hoef niet persé een nieuwe hoor. Het is vooral hobby en zolang ik er financieel niet krom voor hoeft te liggen is het leuk om bij te blijven. En door je spullen door te verkopen valt het vaak op zich wel mee hoeveel je bij moet leggen.Verder heb je die C6H. Koop volgend jaar gewoon een Ryzen 2 als je zo nodig een nieuwe chip wil. Heb je een high end AM4 bordje.![]()
Als ik het nu opnieuw zou kunnen doen, en een paar weken geduld op had kunnen brengen, dan had ik ook een meer high end bordje gekocht en een 1600X. Niet dat ik mijn R7 1700 nu zo slecht vind, maar ik heb er veel te veel voor betaald en dat is minder. Dan ook nog eens net voor de €20 kortingsactie van Gigabyte voor moederborden.
PC Specs
Ik ook, en dan gaat Z370 al met pensioen, want Intel.Help!!!! schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:09:
[...]
Ik ga ervanuit dat Intel uiterlijk met de Z390 chipset een octacore gaat introduceren.
Ik verwacht dat lagere prijzen op de huidige AMD lineup en een verbeterde Ryzen refresh op 12 nm en een Intel octacore ervoor gaat zorgen dat octacores het komende jaar een vlucht gaan nemen. Wie weet zie ik het verkeerd maar ik hoop het wel
Een Z390 + PCIe4 + Octacore / X470 + PCIe 4 + octacore klinkt wel aardig toekomstbestendig.
Uiteraard zullen hexacores ook een grote rol splen.
Ik betwijfel of 14nm++++++++++++++++ (Daarom denk ik dus dat Intel met een octacore gaat komen. Het klokvoordeel alleen lijkt me niet voldoende om een Ryzenrefresh overtuigend genoeg te verslaan. Het 14nm+++ procede lijkt me ook niet veel ruimte meer te bieden om nog veel hogere clocks neer te zetten..
Ik begin dat ook aardig te krijgen. Stiekem wil ik gewoon een X470 en een Ryzen 2 kopen bij launch en wat nu nu heb verkopen. Nu het geld nog. Afgestudeerd zijn zonder baan is niet leuk.Hoef niet persé een nieuwe hoor. Het is vooral hobby en zolang ik er financieel niet krom voor hoeft te liggen is het leuk om bij te blijven. En door je spullen door te verkopen valt het vaak op zich wel mee hoeveel je bij moet leggen.
Als ik het opnieuw zou kunnen doen, en dit keer drie weken zou kunnen wachten (Een 8700K zou mij toch nog best wel wat extra power in games geven dus dat is aantrekkelijk. Echter de uitmelkstrategie, slechte verkrijgbaarheid, zeer dure mobo’s en een chipset die niet echt meer biedt tov een Z270 en een Z390 in aantocht zijn niet heel aantrekkelijk.
Daarnaast een 1600X presteert prima en die heb ik heel bewust genomen ivm prijs/prestatie.
7700K vond ik te duur voor weer een quadcore en een 1700 of 1800 vond ik eigenlijk ook te duur icm met een heel nieuw nog onbewezen platform.
Dit kwam al langs in het Intel topic hoor. Daar hoort het ook.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:31:
AdoredTV heeft onderzoek gedaan naar de wijd uitlopende Coffee Lake resultaten, blijkbaar hadden een aantal sites de all core turbo gelijk aan de max single core turbo.
[video]
Oh dat is weer eens actiefDaniëlWW2 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:08:
[...]
Dit kwam al langs in het Intel topic hoor. Daar hoort het ook.
[ Voor 8% gewijzigd door madmaxnl op 12-10-2017 02:22 ]
Met een redelijke koeling, 24/7 (als je het MCE trucje bedoeld), op 1 core (stock settings) is dat helemaal geen vraagstuk omdat de rest van de cpu dan praktisch idle moet zijn.madmaxnl schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 02:17:
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd hoe lang een Turbo zoals 4,7GHz vastgehouden kan worden m.b.t. temperaturen. Cinebench is niet eens een opwarmertje voor een dergelijke CPU (8700K) met bijbehorende waterkoeler of high-end luchtkoeler.
Lang verhaal kort, niks nieuws onder de zon en raar dat men dit nog niet zo goed in de smiezen heeft.
https://www.intel.com/con...rbo-boost-technology.htmlMaximum turbo frequency indicates the highest possible frequency achievable when conditions allow the processor to enter turbo mode. Intel® Turbo Boost Technology frequency varies depending on workload, hardware, software, and overall system configuration.
Due to varying power characteristics, some parts with Intel® Turbo Boost Technology 2.0 may not achieve maximum turbo frequencies when running heavy workloads and using multiple cores concurrently.
Availability and frequency upside of Intel® Turbo Boost Technology 2.0 state depends upon a number of factors including, but not limited to, the following:
Type of workload
Number of active cores
Estimated current consumption
Estimated power consumption
Processor temperature
When the processor is operating below these limits and the user's workload demands additional performance, the processor frequency will dynamically increase until the upper limit of frequency is reached. Intel® Turbo Boost Technology 2.0 has multiple algorithms operating in parallel to manage current, power, and temperature to maximize frequency and energy efficiency. Note: Intel® Turbo Boost Technology 2.0 allows the processor to operate at a power level that is higher than its TDP configuration and data sheet specified power for short durations to maximize performance.
Find more information on Intel® products with Intel® Turbo Boost Technology ›
Processors with the same model number running under the same operating conditions may see some frequency or power variance. This is a natural characteristic of silicon driven by variances in voltages, power and leakage during the production process. Contact your local Intel sales office or your distributor to obtain the latest specifications.
Als Mad Max turboboost 2.0 bedoelde is dat totaal geen issue voor 4.7, dat is namelijk een single core boost, die krijg je alleen als de rest van de cores niet veel te doen hebben. temperatuur of powerlimits zal je bij een single core boost dus ook nooit halen (tenzij je er helemaal geen koeler op zet).DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:44:
Je moet wel twee dingen uit elkaar houden, namelijk MCE en Turbo Boost 2.0.![]()
MCE is een moederbord feature die alle cores op een hogere snelheid locked, en dan gooit het moederbord er gewoon extra voltage tegenaan. Het is een overclock, dus ook alleen Z serie bordjes.
Turbo Boost 2.0 is hetzelfde als XFR, maar Intel gaat nu wel heel ver, zo ver dat het toch op moet vallen. Intel gegarandeerd ook echt helemaal niks als het gaat om clockspeeds, en dat doet AMD ook niet.
Pak je dan de tekst erbij van Intel, dan vallen er ook dingen op.
[...]
https://www.intel.com/con...rbo-boost-technology.html
Behalve dat Intel niet eens alle parameters aangeeft, zeggen ze nog een aantal andere dingen die relevant zijn, zoals variatie tussen chips, en ze garanderen helemaal niks.
Het is dan ook een mogelijke boost, afhankelijk van temperatuur, load, etc etc. Bij AMD hebben sommige chips een grotere XFR range, de X suffix chips, en de niet X suffix chips hebben een kleinere range. Bij Intel gaat het voor de 8400 gewoon om 1GHz. Dat roept onherroepelijk de vraag op waarom? Als elke chip in staat is om die 3,8GHz te halen, waarom dan een boost en niet gewoon elke chip op 3,8GHz laten draaien zoals met de i3's?
Zaken die je adverteert op het doosje of in officiële specs moet je o.a.onder EU wetgeving gewoon garanderen. Je kan er dus gewoon vanuit gaan dat je de single core boost en de baseclock altijd zal halen (bij normaal gebruik) op stock settings. Gebeurt dit om een of andere reden niet heb je gewoon geen conform product.Due to varying power characteristics, some parts with Intel® Turbo Boost Technology 2.0 may not achieve maximum turbo frequencies when running heavy workloads and using multiple cores concurrently.
Dit moet ik toch echt eerst zien en dan geloven, momenteel zijn er alleen aannames en speculaties gebaseerd op.... niets. Ik heb nog geen enkele melding gezien van een 8400 die zijn turbo's niet haalt. Zowel niet in review als ook niet in (forum) posts van eigenaren met retail samples. Tenzij ik iets mis ben ik dan ook wel heel benieuwd naar voorbeelden van de stelligheid waarmee je zaken stelt die ik even dik gedrukt heb gemaakt. Als er een ruim aantal voorbeelden waarbij user errors / brakke mobo's uitgesloten zijn en het bewezen aan de CPU ligt of deze voorbeelden er in de toekomst komen is het voer voor een leuke discussie, tot die tijd zie ik het enkel als ongefundeerde aannames. Zeker gezien er totaal geen verleden van dit soort issues met Intel Turbo bins. (gebruikersfouten of echt brakke mobo's daargelaten).De 8400 is ook opvallend omdat er geen 8500 of 8600 is. Er is een 8600K die een base van 3,6GHz heeft, en dan tot 4,3GHz zou gaan. Dat is dus het beste silicon dat niet voor de i7 lijn is gereserveerd. Daar zullen ook gewoon chips tussen zitten die 3,6GHz net halen binnen voltage en stabiliteitsspecificaties. Waarom dan een lagere bin chip, met een hogere maximale boostclock? 8400 chips die de 3,8GHz kunnen halen op alle cores zou je gewoon als 8600K kunnen verkopen.
Dat klopt dus voor geen ene meter. Tel daarbij op dat Intel maar een enkele gelockte i5 hexacore heeft, en dan moet je toch vragen gaan stellen. Halen die chips wel 3,8GHz op een niet high end bordje met veel betere voltagestabiliteit? Zijn er aanpassingen aan het algoritme van Turboboost 2.0 voor dergelijke bordjes zodat ze het wel halen op high end bordjes en niet op lagere? Halen de 8400's de 3,8GHz, dan zo ja, welk percentage? Waarom is er geen 8500 gebinde chip die op 3,2GHz loopt ofzo of een 8600 op 3,5GHz? Nee, dit stinkt naar misleiding van Intel die je wil doen geloven dat ze allemaal 3,8GHz halen, terwijl dit helemaal niet zo is.
Om het nog erger te maken geeft Intel opeens niet meer de waarden van hun turboboost 2.0 vrij, alsof ze wat te verbergen hebben. Dat houdt natuurlijk een beetje reviewer niet tegen, maar zou wel een signaal moeten zijn dat er iets niet pluis is.
Speculaties, aannames, etc. Ik kan de goede onderbouwing (met feiten) nergens terug vinden. Ik kan ook goed speculeren en mijn speculaties zitten waarschijnlijk dichter bij de waarheid;DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:44:
Je moet wel twee dingen uit elkaar houden, namelijk MCE en Turbo Boost 2.0.![]()
MCE is een moederbord feature die alle cores op een hogere snelheid locked, en dan gooit het moederbord er gewoon extra voltage tegenaan. Het is een overclock, dus ook alleen Z serie bordjes.
Turbo Boost 2.0 is hetzelfde als XFR, maar Intel gaat nu wel heel ver, zo ver dat het toch op moet vallen. Intel gegarandeerd ook echt helemaal niks als het gaat om clockspeeds, en dat doet AMD ook niet.
Pak je dan de tekst erbij van Intel, dan vallen er ook dingen op.
[...]
https://www.intel.com/con...rbo-boost-technology.html
Behalve dat Intel niet eens alle parameters aangeeft, zeggen ze nog een aantal andere dingen die relevant zijn, zoals variatie tussen chips, en ze garanderen helemaal niks.
Het is dan ook een mogelijke boost, afhankelijk van temperatuur, load, etc etc. Bij AMD hebben sommige chips een grotere XFR range, de X suffix chips, en de niet X suffix chips hebben een kleinere range. Bij Intel gaat het voor de 8400 gewoon om 1GHz. Dat roept onherroepelijk de vraag op waarom? Als elke chip in staat is om die 3,8GHz te halen, waarom dan een boost en niet gewoon elke chip op 3,8GHz laten draaien zoals met de i3's?
De 8400 is ook opvallend omdat er geen 8500 of 8600 is. Er is een 8600K die een base van 3,6GHz heeft, en dan tot 4,3GHz zou gaan. Dat is dus het beste silicon dat niet voor de i7 lijn is gereserveerd. Daar zullen ook gewoon chips tussen zitten die 3,6GHz net halen binnen voltage en stabiliteitsspecificaties. Waarom dan een lagere bin chip, met een hogere maximale boostclock? 8400 chips die de 3,8GHz kunnen halen op alle cores zou je gewoon als 8600K kunnen verkopen.
Dat klopt dus voor geen ene meter. Tel daarbij op dat Intel maar een enkele gelockte i5 hexacore heeft, en dan moet je toch vragen gaan stellen. Halen die chips wel 3,8GHz op een niet high end bordje met veel betere voltagestabiliteit? Zijn er aanpassingen aan het algoritme van Turboboost 2.0 voor dergelijke bordjes zodat ze het wel halen op high end bordjes en niet op lagere? Halen de 8400's de 3,8GHz, dan zo ja, welk percentage? Waarom is er geen 8500 gebinde chip die op 3,2GHz loopt ofzo of een 8600 op 3,5GHz? Nee, dit stinkt naar misleiding van Intel die je wil doen geloven dat ze allemaal 3,8GHz halen, terwijl dit helemaal niet zo is.
Om het nog erger te maken geeft Intel opeens niet meer de waarden van hun turboboost 2.0 vrij, alsof ze wat te verbergen hebben. Dat houdt natuurlijk een beetje reviewer niet tegen, maar zou wel een signaal moeten zijn dat er iets niet pluis is.
Eigenlijk moet ik er hier niet op ingaan, maar in het Intel topic zal ik wel weer een fanboy worden genoemd omdat ik met onderbouwing en enige basale kennis van zaken, het aandurf in te gaan tegen het evangelie van Intel. Dat maakt discussiëren er ook niet bepaald leuker op...
Juist wel. Ze garanderen niet dat je 3,8GHz met alle cores haalt, en dat is het punt. Het punt is niet of je dit met een core haalt, maar of je dit met alle cores haalt. Dat is de maximale "belofte" van Intel, en daar mag je vraagtekens bij zetten. 1GHz is heel erg veel voor alle cores. Een enkele core is verder in de praktijk toch een nutteloos gegeven want welk programma draait er nu nog serieus op een enkele core?Dennism schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:15:
[...]
Als Mad Max turboboost 2.0 bedoelde is dat totaal geen issue voor 4.7, dat is namelijk een single core boost, die krijg je alleen als de rest van de cores niet veel te doen hebben. temperatuur of powerlimits zal je bij een single core boost dus ook nooit halen (tenzij je er helemaal geen koeler op zet).
Dat ze niets garanderen klopt ook niet helemaal, misschien tekstueel niet, al valt dit wel enigzins op te maken uit de volgende zin in jouw quote:
Zaken die je adverteert op het doosje of in officiële specs moet je o.a.onder EU wetgeving gewoon garanderen. Je kan er dus gewoon vanuit gaan dat je de single core boost en de baseclock altijd zal halen (bij normaal gebruik) op stock settings. Gebeurt dit om een of andere reden niet heb je gewoon geen conform product.
Nee, je gaat volledig voorbij aan mijn argumentatie. Het gaat niet om SKU's, de functionaliteit van Turbo Boost 2.0 etc. Het gaat erom dat Intel maar een gelockte hexacore SKU heeft uitgebracht. Deze 8400 heeft een gigantische range heeft gekregen voor een turbo boost. Intel biedt vervolgens totaal geen garanties of transparantie over werkelijke prestaties. Dat het voor eerdere generaties werkte is een non argument, omdat er toen geen sprake was van 1GHz op een baseclock van 2,8GHz. Het is nota bene meer dan 1/3 erbij. Kon elke chip die verkocht wordt als 8400, 3,8GHz aan, dan verkochten ze die ook als een 8600K, voor meer geld. Dat kan je niet negeren.[...]
Dit moet ik toch echt eerst zien en dan geloven, momenteel zijn er alleen aannames en speculaties gebaseerd op.... niets. Ik heb nog geen enkele melding gezien van een 8400 die zijn turbo's niet haalt. Zowel niet in review als ook niet in (forum) posts van eigenaren met retail samples. Tenzij ik iets mis ben ik dan ook wel heel benieuwd naar voorbeelden van de stelligheid waarmee je zaken stelt die ik even dik gedrukt heb gemaakt. Als die voorbeelden er zijn of in de toekomst komen is het voer voor een leuke discussie, tot die tijd zie ik het enkel als ongefundeerde aannames. Zeker gezien er totaal geen verleden van dit soort issues met Intel Turbo bins. (gebruikersfouten of echt brakke mobo's daargelaten).
Ik heb zelf eerder het idee dat ze hier mee ruimte laten in de line up voor mogelijke extra SKU's. Als dit bijvoorbeeld een 3.4 base - 4.0 single - 3.8 all core part geweest zou zijn blijft er maar weinig ruimte over tussen deze cpu en de 8600K op stock. Met de specs zoals de cpu nu heeft kunnen ze makkelijker mogelijk nog een 8500 en een 8600 uitbrengen.
Zie ook mijn post hier trouwens waar ik deels in ga op het turbo boost verhaal en het niet meer vrijgeven van de bins tussen base en single core. Dennism in "Intel Nieuwsdiscussietopic"
Uiteraard mag je er je vraag tekens bij zetten, maar voor zover ik weet heeft Intel nog nooit turbo bins anders dan de base clock en single core turbo gegarandeerd. Het is dus voor zover ik weet ook niet dat ze nu een bepaalde garanties wegnemen die je eerst wel had, want dezelfde beperkingen uit de Turbo Boost 2 FAQ waren hiervoor ook al van toepassing. Het enige wat ze niet meer doen is de target voor de tussen liggende bins niet meer vermelden op bepaalde sheets. Op bijv. Ark en de product doosjes waar alle officiële specs staan hebben die tussenliggende bins voor zover ik weet ook nooit gestaan. Ik krijg echt het idee dat Intel iets vermeld tegen de pers en dat dit totaal uit zijn verband getrokken wordt.DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:37:
[...]
Juist wel. Ze garanderen niet dat je 3,8GHz met alle cores haalt, en dat is het punt. Het punt is niet of je dit met een core haalt, maar of je dit met alle cores haalt. Dat is de maximale "belofte" van Intel, en daar mag je vraagtekens bij zetten. 1GHz is heel erg veel voor alle cores. Een enkele core is verder in de praktijk toch een nutteloos gegeven want welk programma draait er nu nog serieus op een enkele core?
Intel inderdaad niet, maar verkopers die Intel verkopen... Die zijn namelijk wettelijk in de EU gebonden aan de uitspraken die de fabrikant doet over specs als het om conformiteit gaat. Koop je hier een CPU die zijn specs niet haalt, laten we zeggen dat er inderdaad 8400's zijn die op geen enkel moederbord de 4.0 aan kunnen tikken. Dan kun je die CPU gewoon terug sturen en zal deze vervangen moeten worden, die 4.0 boost staat immers geadverteerd op het doosje. Zou Intel 3.8 All core garanderen hetzelfde verhaal als deze niet gehaald zou worden door die CPU. Dat Intel er weinig van merkt ben ik met je eens, maar verkopers zouden er toch niet echt gelukkig van worden als Intel zaken op officiële spec sheets of productdoosjes zou zetten die achteraf niet gehaald worden.Verder is Intel echt niet bang voor de EU. Ik haat dat ik dit nu echt moet aanstippen, maar die boete van de EU was ook een grap, en ze hebben nog steeds niet betaald. Was het nu €10 miljard of nog meer ofzo, onder dwang van een importverbod voor Intel CPU's, dan keek Intel wel uit. Nu hebben ze de boete er al zoveel maal uit verdient dat het weinig meer uitmaakt of die nog betaald gaat worden. Het straft Intel nauwelijks, en de schade is allang gedaan.
Het gaat dus wel om Sku's, het is nu immers al de vraag wat waarheid is en of er uberhaupt een waarheid zit in een van de volgende stellingen, brengt Intel momenteel maar 1 Sku uit met deze hoge boostclock omdat er samples zullen zijn die deze boostclock niet gaat halen, of omdat ze ruimte willen laten in de line up om later mogelijk andere Sku's toe te voegen, misschien is het wel een combinatie van beide of geen van beide. Wederom eerst zien wat er gebeurt, tot er een brede range van samples is blijft het gewoon speculeren, wat imho momenteel nog niet al te veel zin heeft.Nee, je gaat volledig voorbij aan mijn argumentatie. Het gaat niet om SKU's, de functionaliteit van Turbo Boost 2.0 etc. Het gaat erom dat Intel maar een gelockte hexacore SKU heeft uitgebracht. Deze 8400 heeft een gigantische range heeft gekregen voor een turbo boost. Intel biedt vervolgens totaal geen garanties of transparantie over werkelijke prestaties. Dat het voor eerdere generaties werkte is een non argument, omdat er toen geen sprake was van 1GHz op een baseclock van 2,8GHz. Het is nota bene bijna 1/3 erbij. Kon elke chip die verkocht wordt als 8400, 3,8GHz aan, dan verkochten ze die ook als een 8600K, voor meer geld. Dat kan je niet negeren.
Waarom zou Intel een 3.8GHz chip verkopen als een 8600K? Een 8600K heeft een baseclock van 3.6GHz en een standaard boostclock naar 4.3. Er is ook hier wederom nog nooit een enkele K chip gevonden die zijn standaard boostclock niet haalt op alle cores. Daarnaast zijn vrijwel alle K chips prima over te klokken, dus ik neem aan dat ze alles onder de 4.5 pas binnen richting een 8400. Denk je nou echt dat Intel zijn kopers wilt flessen met K chips die niet eens hun standaard boost halen? Klinkt dit niet allemaal wat ver gezocht?DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:37:
[...]
Kon elke chip die verkocht wordt als 8400, 3,8GHz aan, dan verkochten ze die ook als een 8600K, voor meer geld. Dat kan je niet negeren.
Nog nooit geen enkele nog wel? Dat zijn nogal uitspraken aangezien er miljoenen van die SKU's worden verkocht, elk jaar weer.lasty82 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:06:
Waarom zou Intel een 3.8GHz chip verkopen als een 8600K? Een 8600K heeft een baseclock van 3.6GHz en een standaard boostclock naar 4.3. Er is ook hier wederom nog nooit een enkele K chip gevonden die zijn standaard boostclock niet haalt op alle cores. Daarnaast zijn vrijwel alle K chips prima over te klokken, dus ik neem aan dat ze alles onder de 4.5 pas binnen richting een 8400. Denk je nou echt dat Intel zijn kopers wilt flessen met K chips die niet eens hun standaard boost halen? Klinkt dit niet allemaal wat ver gezocht?
Intel heeft ook nog nooit een all core boost beloofd die maar in de buurt komt van 1GHz. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst, en dat geld nu helemaal.Dennism schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:56:
[...]
Uiteraard mag je er je vraag tekens bij zetten, maar voor zover ik weet heeft Intel nog nooit turbo bins anders dan de base clock en single core turbo gegarandeerd. Het is dus voor zover ik weet ook niet dat ze nu een bepaalde garanties wegnemen die je eerst wel had, want dezelfde beperkingen uit de Turbo Boost 2 FAQ waren hiervoor ook al van toepassing. Het enige wat ze niet meer doen is de target voor de tussen liggende bins niet meer vermelden op bepaalde sheets. Op bijv. Ark en de product doosjes waar alle officiële specs staan hebben die tussenliggende bins voor zover ik weet ook nooit gestaan. Ik krijg echt het idee dat Intel iets vermeld tegen de pers en dat dit totaal uit zijn verband getrokken wordt.
Dat is dus het punt. Intel garandeert die 3,8GHz all core helemaal niet, maar het wordt wel aangenomen als een feit. Was de 3,8GHz garantie er, dan liepen ze met een baseclock van 3,8GHz. Ze lopen alleen met een baseclock van 2,8GHz, en vervolgens is er een onbekende set aan factoren die tot 3,8GHz toestaat. Dat dit werkt op Z370 bordjes van €200+, oke, maar wie zegt dat het zal werken op H370 bordjes? Dat is mijn punt. Het is geen garantie.Intel inderdaad niet, maar verkopers die Intel verkopen... Die zijn namelijk wettelijk in de EU gebonden aan de uitspraken die de fabrikant doet over specs als het om conformiteit gaat. Koop je hier een CPU die zijn specs niet haalt, laten we zeggen dat er inderdaad 8400's zijn die op geen enkel moederbord de 4.0 aan kunnen tikken. Dan kun je die CPU gewoon terug sturen en zal deze vervangen moeten worden, die 4.0 boost staat immers geadverteerd op het doosje. Zou Intel 3.8 All core garanderen hetzelfde verhaal als deze niet gehaald zou worden door die CPU. Dat Intel er weinig van merkt ben ik met je eens, maar verkopers zouden er toch niet echt gelukkig van worden als Intel zaken op officiële spec sheets of productdoosjes zou zetten die achteraf niet gehaald worden.
Staat in de planning voor februari 2018. "12nm" van GF claimt meer dan 10% prestaties, en maximaal 15% dichtheid.NitroX infinity schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:54:
[...]
Als ik me niet vergis komt de refresh van Ryzen op 12nm rond die tijd ook uit. hogere ipc en kloksnelheden. Dus de huidige Ryzen zal waarschijnlijk geen rol meer spelen dan voor nieuwe systemen.
Je leeft al helemaal in de waanwereld van niet gehaalde boostclocks. Wanneer is die waanwereld werkelijkheid geworden? Een 8600K/8700K heeft een standaard non-MCE boostclock voor alle cores van 4.3/4.4Ghz. Processors niet verder komen als 3.8 worden echt never-nooit-niet verkocht als een -K chip.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:46:
[...]
Nog nooit geen enkele nog wel? Dat zijn nogal uitspraken aangezien er miljoenen van die SKU's worden verkocht, elk jaar weer.
Verder begrijp je dus niet hoe binning werkt. Je pakt een chip en test die voor de hoogste SKU, de 8700K in dit geval. Valt deze binnen een specificatie qua voltage en base clockspeeds, dan verkopen ze die als een 8700K. Anders en 8700, 8600K etc. Die boost garanderen ze je niet, die disclaimer dat het per chip varieert staat er niet voor niks. Overclock potentie houden ze ook helemaal geen rekening mee. Overclocken is buiten de specificatie gaan, en daar hoeven ze niks voor te garanderen.
Over kopers van een K serie processor flessen hoef je al helemaal niet te beginnen, na jaren gedoe met de inmiddels beruchte Intel TIM. Zeker gezien Intel hun reactie over de 7700K TIM, dan moet je maar niet overclocken...
[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 13-10-2017 16:17 ]
Het is wel +10% prestaties bij gelijke verbruik.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:46:
Staat in de planning voor februari 2018. "12nm" van GF claimt meer dan 10% prestaties, en maximaal 15% dichtheid.
mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!
[ Voor 3% gewijzigd door The Chosen One op 14-10-2017 12:59 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!
Als eerste ga ik er eigenlijk vanuit dat Ryzen 2 meer zal verbruiken. De eerste ronde van Ryzen was natuurlijk een functionele chip op de markt krijgen, en dus niet falen en onherroepelijk failliet gaan. Dat was wat er op het spel stond voor AMD, lijkt me duidelijk. Ze leven nog, gelukkig.Countess schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 12:50:
[...]
Het is wel +10% prestaties bij gelijke verbruik.
Dat zegt helaas niks over hogere maximale clocks. Er kan geen verbetering zijn, maar kan ook meer zijn als die 10%. Valt met wat we weten nog niks over te zeggen eigenlijk.
Verwijderd
Voor wanneer is Zen2 (7 nm) nu gepland? In mei dachten ze aan eind 2018 maar is dat nog steeds het geval? Ze zouden nu in februari met de refresh (12 nm) komen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 16:57:
Bij het "tock team" zijn ze overigens allang klaar met Ryzen 2, een jaar geleden al, en zullen nu een aardig idee beginnen te krijgen hoe ze het hebben gedaan aan de hand van engineering samples, en wat er beter kan voor de volgende ronde. Dat zal alleen "Zen3" worden, omdat AMD met twee teams werkt, en Zen2 al bijna haar tape-out zal krijgen van het oorspronkelijke Zen team.
Ja en nee. Je haalt 4,0-4,1 GHz maar ten koste van welk vermogen? Praktisch gezien haal je ongeveer 3,8 GHz met een doorsnee €30 CPU-koeler.Countess schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:17:
Voor de launch van Ryzen dacht ik dat we met geluk 3.6 boost zouden halen juist omdat het idd een worst case scenario was.
Ik was al heel blij met 4-4.1ghz eigenlijk.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2017 19:14 ]
Er komt in de komende maanden kennelijk een tape-out van zowel Zen 2 als Navi. Ik hou voor beiden H1/2019 aan, het liefst Q1. Zen 2 gaat denk ik wel lukken zo in januari/februari, misschien maart. Navi moet ik nog zien. Per wafer marge is gewoon veel beter met CPU's, dan GPU's, en met de 60.000 wafers per maand die GF kan leveren, moeten er misschien keuzes worden gemaakt. Dan zal de CPU altijd winnen.Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:09:
[...]
Voor wanneer is Zen2 (7 nm) nu gepland? In mei dachten ze aan eind 2018 maar is dat nog steeds het geval? Ze zouden nu in februari met de refresh (12 nm) komen.
Verwijderd
AMD maakt het de klanten lastig. Nu vraag ik me af of dat ik niet moet wachten op Zen2, van 12 nm. naar 7 nm. met een nieuwe architectuur geeft heel wat meer winst dan van 14 nm. naar 12 nm. met dezelfde architectuur en in beide gevallen is het verschil in tijd tussen de twee generaties ongeveer even groot. Dat in combinatie met het 'mining'probleem en de belachelijk dure RAM...DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:11:
[...]
Er komt in de komende maanden kennelijk een tape-out van zowel Zen 2 als Navi. Ik hou voor beiden H1/2019 aan, het liefst Q1. Zen 2 gaat denk ik wel lukken zo in januari/februari, misschien maart. Navi moet ik nog zien. Per wafer marge is gewoon veel beter met CPU's, dan GPU's, en met de 60.000 wafers per maand die GF kan leveren, moeten er misschien keuzes worden gemaakt. Dan zal de CPU altijd winnen.
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2017 19:30 ]
Verwijderd
Maximale bang for your buck willen krijgen is een vloek, vooral in een tijd waarin de RAM-prijzen ongekend hoog zijn, grafische kaarten niet verkrijgbaar zijn en je een tussengeneratie (12 nm.) hebt. Aan mij ligt het niet, al kan ik me voorstellen dat er een ander beeld ontstaat.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:43:
Oh en jij @Verwijderd. Tja, ik ben eigenlijk wel klaar met je sh*t zeg man.![]()
Koop nu eindelijk eens een R5 1600 en een goed X370 bordje. Is Ryzen 2 dan goed, en trekt deze wat meer, dan zit je qua bordje ook goed als je toch een upgrade doet.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2017 20:48 ]
Plus wat pure tweedehands rumoeren van iemand op internet:quote: ElmorAGESA 1007 comes with support for Raven Ridge APUs. AMD has also changed the entire BIOS base structure so we have to do a lot of work to port everything to the new version, which may result in further bugs. The advantage is that it makes it easier to support future CPUs (Raven Ridge, Pinnacle Ridge).
source
I was told last month that AGESA 1.0.0.7 was a complete rewrite of the memory management and a major revamp of the microcode that was going to bring Ryzen's performance up quite a bit if motherboard companies implement it. I didn't believe it until this news as AMD usually does things through evolutionary steps and the version increment is so small, but my friend just relays what he hears at work... so some is right on, but most is somewhat distorted.
No idea what the performance jump is worth, but it didn't sound like anyone expects it to be inconsequential - but expectations mean nothing.
[ Voor 43% gewijzigd door foppe-jan op 15-10-2017 21:48 ]
Interessant dat AMD kennelijk veel van haar microcode op de schop neemt. Ik vraag me dan wel af wat ze gaan veranderen. Serieuze prestatiewinsten neem ik met een korreltje zout, maar er zou wel iets kunnen gebeuren. Software die niet threadaware is, en constant loads tussen de verschillende cores wisselt, presteert onder met Ryzen omdat er ook tussen de twee CCX units word gewisseld. Eigenlijk zou je een bios optie moeten hebben die dit zoveel mogelijk tegengaat. Minimaal dan dat een CCX unit, niet langer meer de L3 cache van de andere pakt. Dat lijkt een probleem te zijn bij sommige programma's.foppe-jan schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:44:
http://www.overclock.net/...hread/28240#post_26391661
[...]
Plus wat pure tweedehands rumoeren van iemand op internet:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door foppe-jan op 16-10-2017 11:41 ]
Eindelijk zeg AMD. Het werd tijd dat er eens wat Raven Ridge op zou duiken.
[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 16-10-2017 12:12 ]
Als je ziet dat Single channel v.s. Dual channel bij eerdere AMD Apu's voor flinke verbeteringen zorgt (soms een verdubbeling van de FPS, maar ook flinke winsten in andere niet game applicaties) kan ik me echter niet indenken dat 1x 8GB 2400MT/s geheugen nu echt heel gunstig gaat zijn voor de Raven Rigde APU's, zeker omdat naast singe v.s. dual channel Zen ook nog eens baat heeft bij (flink) hogere geheugensnelheden, al zal dit hier mogelijk minder spelen omdat er geen 2 CCX complexen aanwezig zullen zijn, echter kan het wel weer van invloed zijn voor de gratische prestaties omdat de communicatie tussen CCX het Vega gedeelte wel via Infinity Fabric loopt.foppe-jan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:21:
Dat maakt op zich niet uit -- IF speed is 1:1 gekoppeld aan ram speed, niet aan het ddr getalletje. Natuurlijk wel voor het geheugen zelf, gebruikt als (video)ram.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 16-10-2017 12:37 ]
Hoezo, die zou toch hoger moeten zijn als ze 2667MT/s of 3200MT/s geheugen gebruikt hadden (niet dat een OEM 3200MT/s zou gebruiken aangezien dat overklokken is).foppe-jan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:37:
Sure, maar dat zal niet liggen aan de IF snelheid, want die zou in beide gevallen hetzelfde moeten zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 16-10-2017 12:42 ]
uiteraard maar dat ligt gewoon aan het feit dat ze het geheugen (dan) draaien op 1200 (bij 2400MT) ipv 1500 of 1600MHz. Ik weet van laptops niet of die geheugen OCs ondersteunen / toestaan, maar als niet vermoed ik dat 1333/2667 het max zal zijn. En ja, dan is DDR natuurlijk preferabel vanwege DDR bij twee sticks, maar goed, dat is aan HP.Dennism schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:39:
[...]
Hoezo, die zou toch hoger moeten zijn als ze 2667MT/s of 3200MT/s geheugen gebruikt hadden (niet dat een OEM 3200MT/s zou gebruiken aangezien dat overklokken is).
Tenzij AMD natuurlijk 2400MT/s als maximum voor niet overklokt geheugen aanhoud voor Raven Ridge, dan is het uiteraard logisch dat de OEMs kiezen voor 2400MT/s geheugen.
Bij OEMs hoef je niet op OC ondersteuning te rekenen, misschien bij BTO laptop verkopers.foppe-jan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:53:
[...]
uiteraard maar dat ligt gewoon aan het feit dat ze het geheugen (dan) draaien op 1200 (bij 2400MT) ipv 1500 of 1600MHz. Ik weet van laptops niet of die geheugen OCs ondersteunen / toestaan, maar als niet vermoed ik dat 1333/2667 het max zal zijn. En ja, dan is DDR natuurlijk preferabel vanwege DDR bij twee sticks, maar goed, dat is aan HP.
Niet echt een HP dingetje, alle OEMs volgen eigenlijk altijd de maximale door de fabrikant opgegeven geheugen snelheden. Zie bijv. de i7 7500, daar is deze snelheid dan ook 2133MT/s. https://ark.intel.com/pro...-4M-Cache-up-to-3_50-GHz-foppe-jan schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:13:
HP levert haar i7-7500-gebaseerde systemen ook met 2133MT geheugen, dus ik vermoed dat het een HP dingetje is. 2 sticks doen ze alleen in het model van 1500e, de rest krijgt 1x8.
[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 16-10-2017 14:31 ]
Het is gewoon een CCX en een kleinere Vega GPU, dat lijkt me evident. Nu is die IF echt niet langzaam, verre van. Het is niet snel genoeg voor een CPU die duizenden berekeningen per seconde kan afwerken. Daar heb je zeer snelle cache acces voor nodig, en het is teveel gevraagd om informatie via de IF te versturen naar de andere CCX haar L3 cache. Daar zal omheen geprogrammeerd moeten gaan worden, en er zijn bijvoorbeeld al games die dit vertonen.Dennism schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:11:
Top wel weer, een APU systeem standaard met een single channel ram opstelling uitbrengen. Ben benieuwd hoe "goed" dat nu weer gaat zijn voor de prestaties zeker bij een architectuur dat toch al op de geheugen prestaties lijkt te leunen al zou dit mee kunnen vallen als ze Raven Ridge opbouwen met maar 1 CCX module met alle cores actief wat ze geloof ik ook doen, echter zal dan met de Vega chip wel weer via Infinity fabric gecommuniceerd worden....
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
De combinatie van A320 en Raven Ridge is een uiterst mooie ja. Zeer goedkope, maar capabele bordjes en een APU met een quadcore.SG schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:22:
Mij lijkt AM4 APU interresanter dan mobile.
Laptop eigenlijk geen use case voor daar heb ik iPad voor een iPad pro zou nog beter zijn als laptop replacement.
Voor Rocksmith muziek PC tje.
Die fall update kun je al installeren als je even naar windows update gaat en dan checkt voor nieuwe updates.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:03:
Verder is er ook speculatie dat de W10 Fall update die eraan zit te komen ook wat exta prestaties met zich meebrengt via gamemode met hexa en octacores. Dat zien we wel als die update er is.
[ Voor 7% gewijzigd door unfor op 18-10-2017 21:59 ]
Waar haal je deze benchmarks vandaan? GTA V was toch altijd een game die merkbaar onder presteerde. Gezien de framerates zal het hier ook om een niet al te krachtige GPU gaan gok ik zo. Dan zou ik wel eens willen zien of dit het gat met Intel drastisch gaat verminderen, tot het punt dat het een paar procent is op gelijke clock basis, zoals het meestal is met modernere games.unfor schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:25:
[...]
Die fall update kun je al installeren als je even naar windows update gaat en dan checkt voor nieuwe updates.
Zojuist geinstalleerd namelijk.
Niet slecht: [afbeelding]
Verwijderd
Dan moeten ze Raven Ridge vrij goedkoop gaan wegzetten, de goedkoopste quadcores van Intel voor mobile van de huidige generatie zitten op 297 dollar list, grote OEMs zullen een klap minder betalen. Ik verwacht zeker dat AMD met Sku's voor dat segment zal komen, maar ook dat er Sku's zullen zijn die duurder zullen zijn. Het is immers een segment waar ze als ze de boel goed voor elkaar hebben flinke marges kunnen draaien. Laptops verkopen zichzelf namelijk in de regel wel, daar hoef je niet echt voor te prijsstunten.Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:09:
Ik ben vooral aan het wachten op laptops van €700-800 met een goed 1080p IPS-scherm (15-16'') en die RR-CPU's. Dat lijkt mij een gat in de markt met de prijzen die Intel rekent voor quadcore-CPU's.
Reddit.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:36:
[...]
Waar haal je deze benchmarks vandaan? GTA V was toch altijd een game die merkbaar onder presteerde. Gezien de framerates zal het hier ook om een niet al te krachtige GPU gaan gok ik zo. Dan zou ik wel eens willen zien of dit het gat met Intel drastisch gaat verminderen, tot het punt dat het een paar procent is op gelijke clock basis, zoals het meestal is met modernere games.
SpecsDaniëlWW2 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:36:
[...]
Waar haal je deze benchmarks vandaan? GTA V was toch altijd een game die merkbaar onder presteerde. Gezien de framerates zal het hier ook om een niet al te krachtige GPU gaan gok ik zo. Dan zou ik wel eens willen zien of dit het gat met Intel drastisch gaat verminderen, tot het punt dat het een paar procent is op gelijke clock basis, zoals het meestal is met modernere games.
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 19-10-2017 18:44 ]
PC Specs
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq