Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:35:
[...]

Dan moeten ze Raven Ridge vrij goedkoop gaan wegzetten, de goedkoopste quadcores van Intel voor mobile van de laatste generatie zitten op 297 dollar list
Enkel lager geklokt en zonder HT. De 'goedkoopste' was $378.
Ja, OEM-bedrijven zullen minder betalen. Als AMD die prijs zou verlagen naar bijvoorbeeld $250 dan hebben ze nog steeds een flinke marge maar de prijs van de laptops kan met $100 zakken. Zeker met die geïntegreerde graphics moet je toch wel een goede laptop met een quadcore CPU en een IPS-scherm kunnen kopen voor €700-800. Meer dan een CPU, 8 GB 2400 MT/s of zelfs 2100 MT/s RAM en een SSD met 250-500 GB zou prima volstaan voor een goede werklaptop. Een grafische kaart hoeft er niet in en de opslagcapaciteit hoeft niet heel erg groot te zijn.Zoveel hoeft dat niet te kosten. Het is in ieder geval een gat in de markt, fatsoenlijke laptops (dus minstens hyperthreaded quadcores) die niet al te duur kosten.
Laptops verkopen zichzelf namelijk in de regel wel, daar hoef je niet echt voor te prijsstunten.
In Nederland wordt er sowieso niet of nauwelijks geprijsstunt door de hardwareretailers maar ik ben het met jou eens dat laptopkopers gemakkelijk veel te veel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij had het over de laatste generatie! Dan kom ik uit op de 7700HQ
Wikipedia: Kaby Lake
Ja, Intel heeft nu eindelijk onder druk van AMD de prijs iets verlaagd. Gelukkig maar! Ik verwacht dat AMD wat lager gaat zitten met de prijs, al met al kom je al snel gemakklijk op €100 verschil of meer. Er is echter een ander probleem, dat OEM's gemakkelijk net zoveel betalen - volgens de officiële prijslijst - voor een dualcore die een ietwat lager vermogen heeft dan voor een quadcore. Leuk voor de n00bs die enkel wat PDF"s bekijken, browsen, een PP-presentatie maken en wat muziek afspelen. Niet zo leuk voor mensen die meer horsepower nodig hebben en die het niet interesseert of dat ze 7 uur of 8 uur de laptop kunnen gebruiken zonder de oplader aan te sluiten.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, deze chips zullen wederom niet bijzonder duur zijn in productie. AMD haar streven is marktaandeel, niet winsten. Ik zie ze dus wel onder de prijzen van Intel duiken, en dat kan ook gewoon. Het is niet alsof die mobiele i5's quadcore's niet stiekem gewoon enorm gedownclockte desktop quadcore chips zijn. Sterker nog, de timing blijft opvallend. Net zoals met de i3 8xxx series zou het mij eigenlijk niks verbazen als het gewoon rebrande Kaby Lake chips zijn. Die moeten toch verkocht worden, en laten er nu geen tekorten zijn voor de i3 8350K of de i3 8100, terwijl de hexacores botweg niet bestaan.

Dat zou je toch aan het denken brengen hoeveel winst Intel eigenlijk maakte op die chips, of hoeveel ze eigenlijk kosten, want Intel zal er alsnog winst opmaken.

Ik denk dat een €800 of iets meer enigszins realistisch is voor een Raven Ridge laptop. Minder niet omdat die OEM's vrijwel niks verdienen op goedkopere laptops. Ze moeten verdienen in dit segment.

Op technisch vlak valt mij wel op dat die mobiele R5 maar 6MB L3 cache lijkt te hebben. Dan vraag ik me af of de R7's de volle 8MB L3 hebben, of dat er toch een klein verschil zit in de CPU zelf, ten opzichte van Zen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:34:
[...]

Ik bedoelde uiteraard huidige :)
Ik kan helaas/gelukkig :? geen gedachten lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:45:
Tja, deze chips zullen wederom niet bijzonder duur zijn in productie. AMD haar streven is marktaandeel, niet winsten. Ik zie ze dus wel onder de prijzen van Intel duiken, en dat kan ook gewoon.
Voor marktaandeel maar ook omdat AMD ruim onder de prijs moeten zakken omdat na zoveel jaren enkel Intel-CPU's OEM's bang zijn voor enig koudwatervrees bij de klanten die niets over hardware weten. Je weet wel, die mensen die roepen dat ze een i5/i7-CPU hebben als je vraagt wat voor hardware er in hun laptop zit. :)
Like it or not, Intel en i5/i7 hebben een sterke branding en Jan Modaal kent AMD niet.
Het is niet alsof die mobiele i5's quadcore's niet stiekem gewoon enorm gedownclockte desktop quadcore chips zijn.
No shit. :)
Dat is ongeveer net zo'n groot geheim als dat de 6600k/7600k/8600k stiekem wel HT bevatten maar dat het softwarematig is uitgeschakeld. Op een enkele mislukte sample na waarbij de HT toevallig mislukte en het daarom als 1 segment lager wordt verkocht. Vandaar dat AMD SMT aanbiedt op elke CPU behalve de twee onderste modellen, bij een klein deel van de samples is er toevallig een defect in een van die threads en die moeten ook worden verkocht, het feit dat AMD slechts geen SMT geeft bij de 1200 en 1300 zegt veel over het percentage van de CPU's waarbij SMT mislukte (pak de cijfers van Mindfactory erbij en je hebt een aardig beeld) en daaruit kan je een bovengrens afleiden welk percentage van de samples van de CPU's van Intel echt geen HT heeft. Het is tegelijkertijd vermakelijk en pijnlijk.
Sterker nog, de timing blijft opvallend. Net zoals met de i3 8xxx series zou het mij eigenlijk niks verbazen als het gewoon rebrande Kaby Lake chips zijn. Die moeten toch verkocht worden, en laten er nu geen tekorten zijn voor de i3 8350K of de i3 8100, terwijl de hexacores botweg niet bestaan.
De benchmarks wijzen uit dat CL = KL met wat andere marktsegementering en een minder slechte thermal paste. Intel moest wel, met 4 kernen werd het al een ramp met de temperaturen, met 6 hadden ze het niet gered met diezelfde troep.
Het is dan nog de vraag of dat de 8350k = 7600k of dat ze iets lager gebind zijn of juist beter presteren omdat het productieproces inmiddels iets is verbeterd.
Dat zou je toch aan het denken brengen hoeveel winst Intel eigenlijk maakte op die chips, of hoeveel ze eigenlijk kosten, want Intel zal er alsnog winst opmaken.
Een open deur, ik heb het de laatste tijd niet eens aangehaald (in het begin wel) aangezien het mij inmiddels wel duidelijk lijkt maar misschien ben ik te naïef.
Ik denk dat een €800 of iets meer enigszins realistisch is voor een Raven Ridge laptop. Minder niet omdat die OEM's vrijwel niks verdienen op goedkopere laptops.
Qua productiekosten zou €700-800 dus wel realistisch zijn maar omwille van de marge iets meer dan €800 Ik vrees het.

Als ik het vanuit mijn eigen perspectief bekijk (als klant die mogelijk een nieuwe laptop koopt, maar geen haast heeft), voor mij is een laptop 100% een utility, een voorwerp wat je gebruikt omdat je het moet gebruiken, niet omdat je het leuk en handig vindt, op een uitzondering na (als je eens in een trein zit of je je de tyfus verveelt in een wachtkamer of een ziekenhuiskamer of zo). Ik wil dus gewoon een apparaat wat een fatsoenlijke quadcore CPU met geïntegreerde graphics een SSD heeft zodat je buiten de deur ermeek na werken en de rest boeit me niet bij een laptop. Wanneer ik wil gamen of zware simulaties of modellen wil draaien dan doe ik wel met een desktop die m.u.v. mobiliteit op alle andere punten veel praktischer is (minder duur, sneller, voldoende volume voor warmte, minder lawaai bij koelen, handiger te upgraden...). Nu de hexacore lage middelklasse is geworden voor de desktop vind ik een dual core voor een laptop niet meer acceptabel, zelfs niet voor de meeste ultrabooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
i3 8100 = i5 7xxx die
i3 8350 = i7 7xxx die

Kijk naar de cache. ;)
Wel leuk om op te merken dat Intel de prijzen gewoon door de helft kan laten zakken, om even perspectief te geven hoeveel die chips werkelijk kosten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:45:
Net zoals met de i3 8xxx series zou het mij eigenlijk niks verbazen als het gewoon rebrande Kaby Lake chips zijn.
Dat zijn het dan ook bijna, het zijn Kaby Lake cpu's op 14NM++, ipv 14NM+ zoals de 7de generatie. De 8th gen mobile cpu's hadden niet voor niets de "code" naam Kaby Lake R(efresh). Zie o.a. https://ark.intel.com/pro...r-6M-Cache-up-to-3_60-GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:31:
i3 8100 = i5 7xxx die
i3 8350 = i7 7xxx die

Kijk naar de cache. ;)
Met het verschil dat die 8100 anders geklokt is en dat ze bij de 8350 de HT hebben uitgeschakeld (mogelijk m.u.v. een paar samples waarbij toevallig 'de HT' defect was) maar dat is een kunstmatig onderscheid en heeft niets met de hardware zelf te maken (al bepaalt het wel wat je met de hardware kan doen). :')
Wel leuk om op te merken dat Intel de prijzen gewoon door de helft kan laten zakken, om even perspectief te geven hoeveel die chips werkelijk kosten.
Ja. Denk nu even terug aan vorig jaar. Er waren hier een paar mensen die aangaven dat AMD een octacore voor maximaal €500 zou verkopen en een hexacore voor €200-250 (want competitie met de hoger geklokte 7600k) omdat er meer dan genoeg marge was, die mensen werden praktisch uitgelachen door andere mensen die zich niet eens konden voorstellen dat €500 gehaald zou worden omdat je bij Intel €1100 betaalde. Je zou voor de grap eens naar de PCWorld podcast moeten kijken waarin ze speculeerden over de prijzen, $800-900 werd voorspeld. 8)7
Het was vermakelijk, vooral omdat ze het op papier opschreven en moesten opeten als ze ernaast zaten.

Het was duidelijk dat AMD agressief zou inzetten op marktaandeel (Raja Koduri) en dat de CPU-markt veel ruimere marges had dan de GPU-markt, het zou dus geen verrassing hebben moeten zijn.
Inmiddels heeft iedereen wel in de gaten dat de productiekosten ruim onder de €300 liggen (bij AMD in ieder geval). Het is gek hoe mensen een totaal verkeerd beeld krijgen van de kosten en normale prijzen op het moment dat er jarenlang een monopolist is geweest die eender welke prijs kon kiezen zolang de mensen het konden betalen. Dat is immers zelfs voor monopolisten een beperking.
Dennism schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:08:
[...]

Dat zijn het dan ook bijna, het zijn Kaby Lake cpu's op 14NM++, ipv 14NM+ zoals de 7de generatie. De 8th gen mobile cpu's hadden niet voor niets de "code" naam Kaby Lake R(efresh). Zie o.a. https://ark.intel.com/pro...r-6M-Cache-up-to-3_60-GHz
Volgens Wikipedia is Kaby_Lake de 8ste generatie. Volgens mij klopt dat aangezien de generatie voor Nehalem (i5-750 etc.) al de Core-architectuur gebruikte. Ik ben nogal sceptisch t.o.v. die ++ aangezien de benchmarks uitwijzen dat KL een hoger geklokte SL is en dat CL KB is met een andere marktsegementering en een andere thermal paste.
Sowieso is tegenwoordig de naamgeving van de nodes puur marketing waarbij er nogal wat vrijheid wordt genoemen om het getalletje te bepalen. Met die + wordt het helemaal een rotzooi. In lijn hiermee, we moeten ook maar afwachten wat de kleinere node wordt: GF-7nm of Intel-10nm. Dat laat onverlet dat Intel's 14 nm. wel degelijk aanzienlijk compacter en veel meer verfijnd is dan die van GF (een van de redenen dat ik erg optimisch ben over de architectuur van Zen, op een aanzienlijk grotere node zo dicht in de buurt komen...), hier geen discussie over. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:15:
Volgens Wikipedia is Kaby_Lake de 8ste generatie.
Intel denkt daar zelf anders over ;) die benoemen CL en Kaby Lake Refresh als 8th Gen.

de i5 750 (Lynnfield) https://ark.intel.com/nl/...ocessor-8M-Cache-2_66-GHz is inderdaad trouwens van na de i7 9xx range (Bloomfield) https://ark.intel.com/nl/...66-GHz-4_80-GTs-Intel-QPI

Wel vallen ze allemaal onder de zelfde range met initiele code naam Nehalem Wikipedia: Nehalem (microarchitecture)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:08:
[...]

Dat zijn het dan ook bijna, het zijn Kaby Lake cpu's op 14NM++, ipv 14NM+ zoals de 7de generatie. De mobile cpu's hadden niet voor niets de "code" naam Kaby Lake R(efresh). Zie o.a. https://ark.intel.com/pro...r-6M-Cache-up-to-3_60-GHz
Niet bijna, volg de logica nu eens. ;)
Coffee Lake stond in de planning voor 2018. Waarschijnlijk dus eerste week van 2018 net zoals Skylake en Kaby Lake. Nu is Coffee Lake naar begin oktober gehaald en is het stadium van massaproductie van chips voor release feitelijk overgeslagen. Ergo, er is geen voorraad, en dat blijft nog maanden zo, omdat Intel alles wat ze produceren, ook meteen verkopen.

Dan kijk je naar de i3's, en die zijn wel leverbaar, en er is voorraad. Dat is op zijn zachts gezegd toch opvallend. Niet als het Kaby Lake chips zijn die op een "Coffee Lake 1151" substraat zijn gezet, de iets minder crap TIM hebben gebruikt, en er i3 8100 of i3 8350K op de IHS is gelaserd. Hoe wou je precies het verschil ontdekken? ;)

Verder is het een hartstikke logische zet om te doen. Wie koopt er nu nog een Kaby Lake i5 of i7? Er wordt al gestunt met cashback acties om die chips, en de moederborden maar te verkopen. Dit is dan voor Intel een zeer logische vervolgstap om de dies die ze hebben, en waar nu geen vraag meer voor is, alsnog te kunnen verkopen. Wat moeten ze er anders mee doen? Weggooien?

Nu, wat is precies het verschil tussen 14nm+ en 14nm++? Heeft Intel hier uberhaupt iets over gezegd? Nee, dat hebben ze niet. Is het ook een relevant verschil? Absoluut niet voor een i3. Volgen we Intel hun claims, dan hebben ze er doelbewust voor gekozen om tenminste een fab om te bouwen voor "14nm++", en dan zouden de yields zo slecht moeten zijn dat ze alleen bijna maar quadcores kunnen verkopen met de chips die functioneren. Ik geloof er niks van, echt helemaal niks. Het zijn rebrands van Kaby Lake chips. Kleine verschillen in clockspeed kan je makkelijk opvangen met zeer kleine verschillen in voltage op die chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:37:
[...]

Coffee Lake stond in de planning voor 2018. Waarschijnlijk dus eerste week van 2018 net zoals Skylake en Kaby Lake. Nu is Coffee Lake naar begin oktober gehaald en is het stadium van massaproductie van chips voor release feitelijk overgeslagen. Ergo, er is geen voorraad, en dat blijft nog maanden zo, omdat Intel alles wat ze produceren, ook meteen verkopen.

Dan kijk je naar de i3's, en die zijn wel leverbaar, en er is voorraad. Dat is op zijn zachts gezegd toch opvallend. Niet als het Kaby Lake chips zijn die op een "Coffee Lake 1151" substraat zijn gezet, de iets minder crap TIM hebben gebruikt, en er i3 8100 of i3 8350K op de IHS is gelaserd. Hoe wou je precies het verschil ontdekken? ;)

Verder is het een hartstikke logische zet om te doen. Wie koopt er nu nog een Kaby Lake i5 of i7? Er wordt al gestunt met cashback acties om die chips, en de moederborden maar te verkopen. Dit is dan voor Intel een zeer logische vervolgstap om de dies die ze hebben, en waar nu geen vraag meer voor is, alsnog te kunnen verkopen. Wat moeten ze er anders mee doen? Weggooien?

Nu, wat is precies het verschil tussen 14nm+ en 14nm++? Heeft Intel hier uberhaupt iets over gezegd? Nee, dat hebben ze niet. Is het ook een relevant verschil? Absoluut niet voor een i3. Volgen we Intel hun claims, dan hebben ze er doelbewust voor gekozen om tenminste een fab om te bouwen voor "14nm++", en dan zouden de yields zo slecht moeten zijn dat ze alleen bijna maar quadcores kunnen verkopen met de chips die functioneren. Ik geloof er niks van, echt helemaal niks. Het zijn rebrands van Kaby Lake chips. Kleine verschillen in clockspeed kan je makkelijk opvangen met zeer kleine verschillen in voltage op die chips.
Lijkt erop dat we hier beide geen gelijk hebben, ik dacht dat Kaby Lake R op 14nm++ zat net als CL, dit blijkt echter 14nm+ te zijn net als Kaby Lake, echter zijn de dieshots van Kaby Lake en Kaby Lake R dermate verschillend dat dit schijnbaar geen rebrands kunnen zijn, zie https://en.wikichip.org/w...roarchitectures/kaby_lake (vrij wel onderaan).

De quote erbij
Quad-Core (Mobile Kaby Lake R)[edit]
With the introduction of Kaby Lake R, a new quad-core die was introduced. It's worth pointing out that this die is very different from the standard desktop quad-core die. Other than likely being optimized specifically for this market segment, this die also incorporates the IPU in the System Agent. Previously this integration was only found in the dual-core dies which were used for Skylake U and Kaby Lake U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:35:
[...]

Intel denkt daar zelf anders over ;) die benoemen CL en Kaby Lake Refresh als 8th Gen.
Of zij benoemen dat eveneens als 8ste generatie. Wikipedia geeft deze bronnen voor deze stelling:
http://www.anandtech.com/...ke-refresh-for-15w-mobile
https://www.pcper.com/rev...ing-15-watt-quad-core-Kab

Ik heb de artikeltjes nog niet gelezen maar de titels doen vermoeden dat Intel dit inderdaad de 8ste generatie noemde en beide bronnen zijn redelijk betrouwbaar (direct contact met een Intel-vertegenwoordiger die het contact onderhoudt met dit soort
media). Blijkbaar beschouwt Intel het verschil tussen KL en CL (KLR laat ik er maar even buiten, dat is een aanfluiting om duidelijke redenen, voor vriend en vijand van Intel ;)) te gering om CL als een nieuwe generatie te zien? Dat zou logisch zijn aangezien de benchmarks uitwijzen dat het enkel om een andere martksegementering en andere thermal paste gaat. Goed, misschien zijn er minimale wijzigingen die je niet merkt in de benchmarks maar echt relevant zullen die dan niet zijn. De klant zal het niet interesseren want 6 kernen in plaats van 4 maar technisch gezien lijkt er niets of weinig te zijn gewijzigd en hebben ze de prijzen verlaagd en staan ze nu de hexacore toe op het normale platform in plaats van het HEDT-platform.
de i5 750 (Lynnfield) https://ark.intel.com/nl/...ocessor-8M-Cache-2_66-GHz is inderdaad trouwens van na de i7 9xx range (Bloomfield) https://ark.intel.com/nl/...66-GHz-4_80-GTs-Intel-QPI

Wel vallen ze allemaal onder de zelfde range met initiele code naam Nehalem Wikipedia: Nehalem (microarchitecture)
Ja, bij die serie is het een beetje verwarrend. Maar dat is in het algemeen zo bij de segmentering die Intel hanteert omdat ze de high end altijd een generatie later laten komen en er dus twee generaties hetzelfde serienummer krijgen. Dat mag en er zit enige logica achter (niet altijd echter, SkylakeX kreeg een gewijzigde architectuur t.o.v. Skylake) maar het maakt het niet handiger. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2017 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
foppe-jan schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:44:
http://www.overclock.net/...hread/28240#post_26391661

AGESA 1007 comes with support for Raven Ridge APUs. AMD has also changed the entire BIOS base structure so we have to do a lot of work to port everything to the new version, which may result in further bugs.

Plus wat pure tweedehands rumoeren van iemand op internet:

I was told last month that AGESA 1.0.0.7 was a complete rewrite of the memory management and a major revamp of the microcode that was going to bring Ryzen's performance up quite a bit if motherboard companies implement it. I didn't believe it until this news as AMD usually does things through evolutionary steps and the version increment is so small, but my friend just relays what he hears at work... so some is right on, but most is somewhat distorted.

No idea what the performance jump is worth, but it didn't sound like anyone expects it to be inconsequential - but expectations mean nothing
http://forum.gigabyte.us/post/13055

Mid/End of November for new AGESA. From what I hear they are going to call it 1070 not 1007 - Don't ask me why.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:00:
[...]

Lijkt erop dat we hier beide geen gelijk hebben, ik dacht dat Kaby Lake R op 14nm++ zat net als CL, dit blijkt echter 14nm+ te zijn net als Kaby Lake, echter zijn de dieshots van Kaby Lake en Kaby Lake R dermate verschillend dat dit schijnbaar geen rebrands kunnen zijn, zie https://en.wikichip.org/w...roarchitectures/kaby_lake (vrij wel onderaan).

De quote erbij

[...]
Ik heb het dan ook niet over Kabylake R, maar over Coffee Lake i3. ;)
Exact dezelfde specs, beiden desktop, prestaties identiek. Zeker omdat zowel Kaby Lake als Coffee Lake dus Gen 9.5 zijn.

Ik begin overigens wel te vermoeden dat een Raven Ridge quadcore niet identiek is aan een Zen quadcore CCX. Die 6 in plaats van 8MB L3 cache zit mij dwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:37:
[...]

En de betere TIM die ervoor zorgt dat je die hogere spanning kan gebruiken zonder dat de CPU throttlet.
Terzijde, des te indrukwekkender is het van AMD en GF dat ze vanaf het begin een goede voorraad hadde want we weten dat zij niet veel tijd namen voor het opstapelen van een voorraad voordat ze verkocht werden. ;)
Dennism schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:00:
[...]

De quote erbij

[...]
Zijn er inmiddels dieshots van CL? Ik denk dat veel mensen hier daar inmiddels wel benieuwd naar zijn.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:34:
[...]

Ik heb het dan ook niet over Kabylake R, maar over Coffee Lake i3. ;)
Exact dezelfde specs, beiden desktop, prestaties identiek. Zeker omdat zowel Kaby Lake als Coffee Lake dus Gen 9.5 zijn.

Ik begin overigens wel te vermoeden dat een Raven Ridge quadcore niet identiek is aan een Zen quadcore CCX. Die 6 in plaats van 8MB L3 cache zit mij dwars.
Misschien hebben ze wat L3 opgeofferd omdat ze slechts 4 kernen gebruiken (8 MB is overkill?) en op die manier extra ruimte maken voor de geïntegreerde graphics? L3 neemt nogal veel ruimte in beslag, als je denkt dat je die 2 MB niet nodig hebt...
Zelf vind ik het enigszins jammer voor AMD dat het tot 4 kernen beperkt blijft, als ze ook APU's met 6/8 kernen zouden aanbieden dan zouden ze een hele leuke APU hebben voor de highend laptopmarkt. Misschien 3 van die dingen aan elkaar 'plakken' met hun superlijm (Geuzennaam :*)) met verschillende verhoudingen van graphics en CPU (6 kernen en meer Vega-CU's of 8 kernen en minder)?
EaS schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:34:
[...]

Mid/End of November for new AGESA. From what I hear they are going to call it 1070 not 1007 - Don't ask me why.
Een trolactie richting Nvidia na Intel getrolt te hebben met X370, B350 etc.?
Leunen op de naamsbekendheid van de grotere concurrent.
Of een ietwat flauwe grap van de bron?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:40:
[...]

En de betere TIM die ervoor zorgt dat je die hogere spanning kan gebruiken zonder dat de CPU throttlet.
Terzijde, des te indrukwekkender is het van AMD en GF dat ze vanaf het begin een goede voorraad hadde want we weten dat zij niet veel tijd namen voor het opstapelen van een voorraad voordat ze verkocht werden. ;)
Uh nee. :P

Intel heeft echt nog wel een voordeel qua voltage voor hun 14nm proces ten opzichte van GF. GF zal waarschijnlijk een stuk gaan inlopen met "12nm".

Menig Intel chip kan hogere clockspeeds halen dan welke Zen dan ook, op lagere voltages. Het verschil is waar de chips tegen een limiet aanlopen. Bij Zen is dat voltage, de 1,42v. De oplossing hiervoor bij een volgende generatie is lekstroom verminderen zodat de chip een hogere clockspeed kan behalen met vergelijkbare voltages. Vervolgens ook wat aanpassingen in transistordichtheid omdat hitteproductie exponentieel toeneemt.

Intel heeft veel minder last van lekstroom, en kan dus hoger clocken voor lagere voltages. Intel heeft alleen veel meer last van hitte dan Zen, ook als je delid en liquid metal gebruik. Intel CPU's zijn gelimiteerd op temperatuur, niet voltage. De oplossing hiervoor is betere TIM, maar ook de dichtheid van de chip verkleinen. Dat is precies wat ze gedaan hebben met Kaby Lake, ten opzichte van Skylake. Dan met Coffee Lake iets betere TIM. Vervolgens is 5GHz alsnog een redelijke barrière voor Intel, puur omdat je te veel pulsjes stroom door de chip probeert te jagen per seconde. 5GHz+ chips zijn golden samples. Dat wordt duidelijk als je ziet dat menig chip die 5GHz haalt met 1,25v ish, maar daarboven moeilijk of niet stabiel te krijgen is, onafhankelijk van koeling of voltage.

Als je dit eenmaal begrijpt, dan worden beide "kampen" voorspelbaar in hun vervolgstappen. GF en AMD gaan inzetten op lekstroom verder beperken, en behoorlijk ook. Nieuwe samples van Ryzen of de Threadripper bins zijn al hoopgevend in dat aspect. Vervolgens wat tweaks om een barrière qua hitte te voorkomen. Dat is secundair aan het doel van Ryzen 2, namelijk zoveel mogelijk lekstroom verminderen, en 4GHz of meer halen, out of the box, met voltages onder de 1,2v. Dan kom je behoorlijk in de buurt van Intel, en dan kan het verschil zomaar verdwijnen. Het gaat er dan om waar Ryzen 2 tegen een limiet aanloopt, en welke dit is. Voltage zou betekenen dat latere samples, of goede, verder kunnen gaan. Temperatuur betekent dat de dichtheid verder gereduceerd moet worden. Onafhankelijk van beide is gewoon een harde limiet van de architectuur en silicon. Dan zit je op een optimum.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:40:
Misschien hebben ze wat L3 opgeofferd omdat ze slechts 4 kernen gebruiken (8 MB is overkill?) en op die manier extra ruimte maken voor de geïntegreerde graphics? L3 neemt nogal veel ruimte in beslag, als je denkt dat je die 2 MB niet nodig hebt...
De R5 1500X heeft maar 4MB per core en de R5 1600(x) 6MB. ;)
Nee, dit betekent dat elke Raven Ridge 1,5MB L3 cache heeft, terwijl elke Ryzen minimaal 2MB heeft. Dat gaat wat prestaties kosten als alle cores zwaar worden belast.
Zelf vind ik het enigszins jammer voor AMD dat het tot 4 kernen beperkt blijft, als ze ook APU's met 6/8 kernen zouden aanbieden dan zouden ze een hele leuke APU hebben voor de highend laptopmarkt. Misschien 3 van die dingen aan elkaar 'plakken' met hun superlijm (Geuzennaam :*)) met verschillende verhoudingen van graphics en CPU (6 kernen en meer Vega-CU's of 8 kernen en minder)?
Meer is volslagen zinloos voor het segment. Het segment zijn laptops en niet al te krachtige desktops. Wil je meer, dan koop je ook maar een losse GPU, of een monster van een laptop. Er valt helemaal niks te verdienen met monsterchips die alles maar hebben. Het gaat hier om volume en gestage inkomsten, niet om totale overkill en onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:09:
De oplossing hiervoor bij een volgende generatie is lekstroom verminderen zodat de chip een hogere clockspeed kan behalen met vergelijkbare voltages.
Dat ben ik met je eens. AMD zal vooral hierop inzetten en gelukkig lijkt het voorspoedig te gaan met de ontwikkeling van kleinere nodes. Veel mensen verwachten een smashing dunk van Intel maar met de toenemende samenwerking tussen AMD enerzijds en Samsung en IBM anderzijds zou het me niet verbazen als GF over een paar jaar heel erg gaat verrassen met een kleinere node dan die van Intel. Het kan snel gaan in die sector.
De R5 1500X heeft maar 4MB per core en de R5 1600(x) 6MB. ;)
Nee, dit betekent dat elke Raven Ridge 1,5MB L3 cache heeft, terwijl elke Ryzen minimaal 2MB heeft. Dat gaat wat prestaties kosten als alle cores zwaar worden belast.
Is het zeker dat bij die CPU's ook alle cache nuttig wordt gebruikt bij de typische loads die ze krijgen?
Meer is volslagen zinloos voor het segment. Het segment zijn laptops en niet al te krachtige desktops. Wil je meer, dan koop je ook maar een losse GPU, of een monster van een laptop. Er valt helemaal niks te verdienen met monsterchips die alles maar hebben. Het gaat hier om volume en gestage inkomsten, niet om totale overkill en onbetaalbaar.
Ik ben het er niet mee eens dat het overkill zou zijn. Voor de doorsnee gebruiker, ja. Voor de doorsnee gebruiker is zelfs een quadcore overkill. Voor ingenieurs/natuurkundigen/wiskundigen...die simuleren en modellen draaien zou het best handig zijn om die extra kernen te hebben. Als je van 60 minuten rendertijd naar 30 gaat dan ben je toch wel erg blij met die winst. Of als je 4/6 kernen kan toewijzen voor die simulatie zodat je ondertussen nog verder kan werken en je computer niet onbruikbaar is (dan moet je uiteraard geen mechanische harde schijf gebruiken maar dat zal tegenwoordig geen probleem zijn). Dan zijn de AMD-CPU's/APU's erg interessant aangezien het vermogen erg laag ligt in vergelijking met die van Intel en de prijs ook nog eens laag kan zijn. Al kan je dan ook kiezen voor een gewone CPU en een Nvidia-kaartje (ik zeg het met pijn in mijn hart ;)) want die hebben een lager vermogen dan de AMD-kaarten maar ja, onboard graphics hebben dan weer wat voordelen voor vermogen t.o.v. discrete grafische kaarten, ik weet niet hoet dat tegen elkaar uitvalt. AMD kan die CPU's redelijk goedkoop leveren en nog altijd een flinke marge hebben gezien de monsterprijzen die Intel rekent.
Over het lage vermogen, wat dat betreft ben ik veel enthousiaster over de 8c's dan over de 6c's en de 4c's van Ryzen, bij de laatste 2 is het vermogen per kern aanzienlijk slechter, vooral bij de 4c.

Ja, ik zou ook veel liever een desktop gebruiken zo gauw je die extra performance nodig hebt maar er zijn situaties waarin je wel een mobiele computer moet gebruiken, denk hierbij ook aan softwarelicentie-problemen (licentie voor 1 computer, niet voor 2 computers terwijl het dezelfde gebruiker is 8)7, bedrijven zoals MathWorks hebben nog niet ontdekt dat je een licentie ook gewoon zou kunnen koppelen aan een account in plaats van aan een computer).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
offtopic:
Gisteren geboren ofzo? :p Weten deze jongens prima, maar zo verdienen ze op korte termijn meer geld.

[ Voor 34% gewijzigd door foppe-jan op 20-10-2017 14:43 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:31:

Ik heb de artikeltjes nog niet gelezen maar de titels doen vermoeden dat Intel dit inderdaad de 8ste generatie noemde en beide bronnen zijn redelijk betrouwbaar (direct contact met een Intel-vertegenwoordiger die het contact onderhoudt met dit soort
media). Blijkbaar beschouwt Intel het verschil tussen KL en CL (KLR laat ik er maar even buiten, dat is een aanfluiting om duidelijke redenen, voor vriend en vijand van Intel ;)) te gering om CL als een nieuwe generatie te zien?
Nee, Intel noemt KL R (Bestaan enkel uit Mobile chips) en CL (bestaat enkel uit desktop chips) 8ste Gen en KL is 7de Gen en Skylake weer 6de Gen (en ga zo maar door naar beneden). Intel ziet KL en CL dus juist wel als aparte generaties.

De artikels die jij linked gaan beide over KL R, niet over KL.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 20-10-2017 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Dat is 64 meer!.... :+

Hopenlijk komen die 2700U APU's snel. Ideaal voor een wat sterkere HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Dat ben ik met je eens. AMD zal vooral hierop inzetten en gelukkig lijkt het voorspoedig te gaan met de ontwikkeling van kleinere nodes. Veel mensen verwachten een smashing dunk van Intel maar met de toenemende samenwerking tussen AMD enerzijds en Samsung en IBM anderzijds zou het me niet verbazen als GF over een paar jaar heel erg gaat verrassen met een kleinere node dan die van Intel. Het kan snel gaan in die sector.
Tja, Intel heeft al sinds Ivy Bridge op 22nm al serieuze problemen met kleinere nodes, en daar zijn ze lang niet alleen in. TSMC 20nm was een gigantische mislukking waardoor 28nm jarenlang de standaard bleef voor veel TSMC chips. GF kwam ook niet verder dan 28nm. Samsung wist uiteindelijk wel 20nm te bereiken, voor RAM.

Hier deed Intel het nog goed, zeker met de introductie van hun eerste 14nm node in 2015. Dat ging ook verre van ideaal, maar het was er tenminste. Ondertussen zitten we met Coffee Lake al op de derde generatie 14nm, 14nm++ waarmee dit nog steeds het beste 14nm proces is. Er moet alleen wel opgemerkt worden dat het verschil in prestaties met 14nm+ klein lijkt te zijn. Wel wat, 100 a 200MHz voor de beste chips en net iets efficiënter dan Kaby Lake, dat is dus niet veel.

Daar houdt het alleen wel op qua zonneschijn voor Intel. Die 14nm optimalisaties waren er, omdat Intel enorme probleem had, en heeft met 10nm, en al helemaal met EUV, dat laatste net zoals iedereen. Zowel Kaby Lake als Coffee Lake zijn noodprogramma's om maar wat nieuws te hebben, en waren nooit gepland. Vervolgens zou 10nm er waarschijnlijk ergens volgend jaar eindelijk komen met Cannon Lake, en dat zullen exclusief low power, mobiele chips zijn. Er komt dan ook al een 10nm+ proces voor Ice Lake, dat zal 2019 worden als er niet wat mis gaat. Dan lijkt het er sterk op dat het oorspronkelijke 10nm proces dus niet werkt met krachtigere chips. Er zou zelfs sprake zijn van verminderde prestaties ten opzichte van14nm++. Een vermoeden dat ook op Anandtech wordt gedeeld.

https://www.anandtech.com...re-architecture-10nm-plus

Aan de andere kant gaat het goed met GF haar ontwikkelingen, nadat ze technologie in konden kopen bij Samsung, en de ondersteuning van zowel IBM als AMD, naast Samsung hebben. GF haar 7nm is net iets kleiner te zijn dan Intel 10nm, en ligt nog steeds op schema. Of 7nm ook kleiner gaat zijn dan Intel 10nm+, is nog gissen. Wel lijken ze veel dichter op elkaar liggen dan nu met Intel 14nm+ vs GF 14nm, en dat verschil is best behoorlijk. GF 12nm lijkt een betere match te zijn voor 14nm+, terwijl GF 14nm eigenlijk vergeleken moet worden met Intel 14nm, Broadwell dus. GF ligt nog achter, maar ze lopen hard in, en vergelijk je Broadwell met Zen, dan loopt AMD op dat vlak ook aardig in de pas.
[...]

Is het zeker dat bij die CPU's ook alle cache nuttig wordt gebruikt bij de typische loads die ze krijgen?
Vergelijk de R5 1500X en R5 1400 maar eens in benchmarks. De 1500X heeft in totaal 16MB L3 voor 4c/8t, en de 1400 heeft 8MB voor 4c/8t. Meer cache is altijd beter voor prestaties.
Ik ben het er niet mee eens dat het overkill zou zijn.
Dan ben je het er maar niet mee eens. AMD is het niet eens met jou, en AMD weet er heel wat meer vanaf. :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daltona
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-07 09:24
Het zal vast wel ergens staan maar kan het niet zo snel vinden. Ik heb mijn ryzen 5 1600 overgeklockt naar 2.8 Mhz met de stock koeler. ik heb prime 95 een uur aangezet en de max temp is 68.5 graden. Is dat een goede temp? of is het aan te raden om een betere koeler te halen? ik game voornamelijk en ga er dan vanuit dat de cpu niet max belast word. iemand de weet of die temperatuur goed is?

<Ryzen 7 5800X3D <-> RX 6800XT <-> 1440p>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daltona schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:48:
Het zal vast wel ergens staan maar kan het niet zo snel vinden. Ik heb mijn ryzen 5 1600 overgeklockt naar 2.8 Mhz met de stock koeler. ik heb prime 95 een uur aangezet en de max temp is 68.5 graden. Is dat een goede temp? of is het aan te raden om een betere koeler te halen? ik game voornamelijk en ga er dan vanuit dat de cpu niet max belast word. iemand de weet of die temperatuur goed is?
Ik neem aan 3,8GHz? Dat is ver binnen veilige normen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Dit is wel offtopic, je moet AMD Zen Overklok Topic zijn voor OC. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daltona
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-07 09:24
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:51:
[...]

Ik neem aan 3,8GHz? Dat is ver binnen veilige normen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Dit is wel offtopic, je moet AMD Zen Overklok Topic zijn voor OC. :)
lol 3,8 inderdaad. oke sorry wist niet dat ik in het verkeerde topic zat. nog even snel 1 vraagje. ik game alleen, is het testen met prime95 voor 1 uur dan voldoende?

<Ryzen 7 5800X3D <-> RX 6800XT <-> 1440p>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met het eerste deel ben ik het volledig eens. Jij geeft goed aan waarom ik het zonnig in zie voor Zen2 en Zen3. De architectuur staat goed en bij GF lopen de ontwikkelingen voorspoedig dankzij de samenwerking met Samsung en IBM (5 nm. , afwachten wat eruit voortvloeit maar het gaat lekker).
Ik weet niet of dat het speelt, ik kan me voorstellen dat er ook redenen zijn voor talentvolle ingenieurs om eerder voor een GF/Samsung te kiezen dan voor Intel. Ingenieurs klaagden dat ze bij Intel niet met respect worden behandeld, bij een 'kleiner' bedrijf wat alles op alles moet zetten om in te halen worden die mensen misschien meer met open armen welkom wordt geheten. Grote vis in een kleine vijver vs. klein visje in een grote vijver? Mijn punt is dat je niet zomaar moet aannemen dat de grootste talenten automatisch voor het grootste en rijkste bedrijf kiezen, iets wat veel mensen wellicht wel denken.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:41:
Vergelijk de R5 1500X en R5 1400 maar eens in benchmarks. De 1500X heeft in totaal 16MB L3 voor 4c/8t, en de 1400 heeft 8MB voor 4c/8t. Meer cache is altijd beter voor prestaties.
Ja, dat wijst erop dat die cache inderdaad wel nuttig wordt gebruikt al gooit het ontbreken van de SMT (het zou voor veel van die spellen niet een grote rol mogen spelen maar SMT bij AMD is niet helemaal hetzelfde als HT bij Intel) een beetje roet in het eten. Ik denk niet dat SMT een grote rol speelt bij veel van die spellen waarbij de 1500X beter presteert dan de 1400 wanneer ze even hoog geklokt zijn.
Dan ben je het er maar niet mee eens. AMD is het niet eens met jou, en AMD weet er heel wat meer vanaf. :+ ;)
Dan maak jij de foute aanname dat die bedrijven altijd weten wat ze doen, ik hoef slechts naar publishers te verwijzen om aan te tonen dat dit niet categorisch zo werkt. Iets met slechte AAA-spellen die een gigantisch budget kregen, ook voor marketing, maar weinig verkocht werden en indy-spellen die met een laag budget en vaak slechte graphics (Cuphead is een mooie uitzondering) maar goede gameplay wel goed verkopen. Als die publishers zo goed zouden weten wat zij zouden doen dan zouden zij even goede gameplay bieden maar dan met AAA-budgetten.
Maar goed, AMD zal vast veel meer inzicht hebben in hoe goed of slecht een segment verkoopt dan jij en ik. Dat gezegd hebbende, AMD zag niet in dat er een relatief grote markt is voor 8-16 kernen voor $500-1000, het was het enthousiasme van een paar medewerkers die in hun vrije tijd hieraan werkten wat leidde tot de ontwikkeling van TR. Als het aan AMD had gelegen dan was TR er niet gekomen, pas een jaar later, nadat die paar enthousiaste medewerkers er vel uren in hun vrije tijd in hadden gestoken, besloot AMD om TR te produceren.

Ik denk dat het niet zo zeer een kwestie is van of dat de behoefte er wel of niet bestaat (die bestaat, dat is zeker) maar hoe groot die groep gebruikers is. Ik garandeer jou dat ingenieurs en wetenschappers (wiskundigen, natuurkundigen, chemici, geologen, bioinformatici, biochemici...) behoefte hebben aan laptops met 8c-CPU's, alleen vormen zij <1% van de laptopgebruikers. Immers valt het vermogen van dergelijke laptops (met Ryzen-CPU's) best wel mee bij lichte loads en sluiten die mensen de laptopbatterij aan op het stopcontact bij hoge loads dus dan interesseert het niemand dat het vermogen hoger ligt. Bedenk hierbij dat er ook nog veel loads tussen de twee extreme uitersten in zitten: een beetje browsen/gaming enerzijds en supercomputers anderzijds. Er zijn ook veel simulaties en modellen die 15 minuten tot uren duren op een quadcore-CPU.

Dat is echter niet het punt. Jij stelde categorisch (zonder enige nuance of specificatie) dat het overkill is, jij stelde niet dat de vraag te klein zou zijn. Ik gaf aan dat er een belangrijke groep gebruikers is voor wie het zeker geen overkill is. Dat heeft te maken met dat zij op hun werk typisch met een laptop werken maar ook de licenties vormen een probleem. Als zij op hun werk een eigen (door het werk betaalde) laptop gebruiken en zij willen thuis verder werken dan kunnen dat niet op hun thuiscomputer doen aangezien ze daar geen licentie voor hebben. Tenzij je illegaal al die software downloadt en installeert, voor zo lang het nog kan. Het gaat niet over spelletjes van €60 maar over programma's die per licentie voor 1 gebruiker duizenden € kosten.
Helaas net niet. Het was mooie nerdhumor geweest als het wel zo had uitgepakt. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Even lostaand van de punten in de agesa benoeming. 1006 + 64 is toch echt 1070 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:42:
Even lostaand van de punten in de agesa benoeming. 1006 + 64 is toch echt 1070 ;).
Van 1006 wel, van 1007 niet.
[...]

Kwestie van interpretatie. Op zich is het nog wel geslaagd om van 1006 naar 1070 te springen, een gat van 64 (macht van 2 :*)) en een steek richting Nvidia.

Alle gekheid op een stokje, nu iets wat meer serieus is. Wendell denkt een beveiligingslek in de RAID-support op TR te hebben ontdekt. Dat wil zeggen, de softwareomgeving die automatisch wordt gebruikt en die je niet hoeft te gebruiken (je kan het ook via de CLI doen).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2017 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:55
daltona schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:53:
[...]

lol 3,8 inderdaad. oke sorry wist niet dat ik in het verkeerde topic zat. nog even snel 1 vraagje. ik game alleen, is het testen met prime95 voor 1 uur dan voldoende?
Ik ga altijd uit van minimaal 12u. Laatst kreeg ik na 4u al een error. Voor echte stabiliteit wordt 24u aangeraden als ik me niet vergis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
AMD Reports Third Quarter 2017 Financial Results:

AMD (NASDAQ:AMD) today announced revenue for the third quarter of 2017 of $1.64 billion, operating income of $126 million and net income of $71 million.....

Quarterly Financial Segment Summary
  • Computing and Graphics segment revenue was $819 million, up 74 percent year-over-year primarily driven by strong sales of RadeonTM graphics and RyzenTM desktop processors
  • Client average selling price (ASP) increased significantly year-over-year, due to higher desktop processor ASP driven by RyzenTM processor sales.
  • GPU ASP increased significantly year-over-year.
  • Operating income was $70 million, compared to an operating loss of $66 million a year ago. The year-over-year improvement was primarily driven by higher revenue.

• Enterprise, Embedded and Semi-Custom segment revenue was $824 million, approximately flat year-over-year primarily driven by lower semi-custom SoC sales, mostly offset by IP related and EPYCTM processor revenue.
  • Operating income was $84 million, compared to $136 million a year ago. The year-over-year decrease was primarily due to higher costs partially offset by the net benefit of IP related items.
  • All Other operating loss was $28 million compared with an operating loss of $363 million a year ago. The year-over-year difference in operating loss was primarily related to the WSA charge in the year ago period.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
It's happening, winst voor AMD. *O*

Dit is echt de eerste keer dat ik blij ben dat een groot techbedrijf winst maakt. :P

Dan nog dit:
On a GAAP basis, gross margin was 35 percent, up 30 percentage points year-over-year primarily due to a $340 million charge related to our GLOBALFOUNDRIES Wafer Supply Agreement (WSA) in the year ago period (WSA charge). In addition, the gross margin increase was primarily driven by the benefit from IP related revenue and a richer revenue mix from CG partially offset by costs associated with the WSA for certain wafers purchased at another foundry. Gross margin was up 2 percentage points sequentially primarily driven by the benefit from IP related revenue, partially offset by costs associated with the WSA for certain wafers purchased at another foundry. Operating income was $126 million compared to an operating loss of $293 million a year ago and operating income of $25 million in the prior quarter. Net income was $71 million compared to net losses of $406 million a year ago and $16 million in the prior quarter. Diluted earnings per share was $0.07 compared to losses per share of $0.50 a year ago and $0.02 in the prior quarter.
Dus AMD koopt toch wafers in bij een andere fab. De vraag is welke? TSMC voor een nieuwe run van Fiji chips, nu voor de professionele markt, of toch voor Vega bij Samsung, zoals ik eigenlijk al een tijdje vermoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
lijkt erop dat npt bug in kvm is gefixt: https://www.reddit.com/r/.../?st=J9666ZAZ&sh=1014cf88

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind die WSA een vreemde afspraak. Dat je een bepaalde afzet bij GF afspreekt valt te begrijpen, maar het verbod om wafers bij een concurrent te kopen is niet erg handig als die wafers bij de concurrent beter zijn.
Ach ja, GF kan het geld goed gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe nodes dus het is niet helemaal verspild geld voor AMD.
Vertaling: het wordt nu mogelijk om met Ryzen in een virtuele machine Windows te draaien onder Linux op zo'n manier dat die virtuele machine nagenoeg (verwaarloosbaar verschil) dezelfde performance uit de grafische kaart haalt als een programma wat native draait onder een besturingssysteem. Je kan dus alle Windows-programma's draaien in een virtuele machine terwijl Linux als besturingssysteem wordt gebruikt. Goed nieuws maar slechts een beperkte oplossing aangezien je dan wel twee grafische kaarten nodig hebt, op de lange termijn zal het waarschijnlijk standaard worden dat een grafische kaart gedeeld kan worden tussen meerdere computers en dus ook tussen een besturingssysteem en een virtuele machine. Voor de professionele kaarten is dit al mogelijk, AMD gaf aan te overwegen om dat voor Vega in te voeren maar helaas hebben ze dat niet gedaan.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:50
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:33:
It's happening, winst voor AMD. *O*

[...]
En het aandeel gaat -8 tot -10% in de afterhours. :|

Gelukkig in de zwarte cijfers. Nu maar hopen dat Epyc goed doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:29:
[...]

Epyc zal het prima doen, zelfs al zou AMD slechts een marktaandeel van 20% krijgen (verkoop) dan nog zou het geweldig helpen. Eerder hopen dat CL niet teveel roet in het eten gaat gooien, de RR APU's goed geprijsd worden en dat er voldoende wordt geïnvesteerd in Navi?

Vraagje, naar aanleiding van de PCPer-benchmark van die APU's.
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/npu/img/2017/10-18/39080-db265680_600_379.jpg
Heeft iemand enig idee wat zo'n MX150 kost?
AMD RR APU's vs. Intel CPU's is een duidelijke overwinning voor AMD zolang niet meer dan 4 kernen vereist worden maar Intel in combinatie met MX150 haalt wel een betere graphics performance terwijl het vermogen van Nvidia-kaarten laag is en zo'n kaartje waarschijnlijk ook niet heel erg veel (<€100?) zal kosten voor de OEM's. Het vermogen van deze RR APU is 5W lager dan dat van Intel + MX150, lager vermogen dankzij het onboard zijn of ook dankzij laag geklokt zijn?
Om in te schatten hoe competitief RR gaat zijn en wat de maximale prijs kan worden.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
chbf: neemt natuurlijk ook minder ruimte in, al weet ik niet hoe relevant dat is voor het totale kostenplaatje.
[...]

Tja, dat gebeurde met Nvidia na q2 results ook, en dat zette zelfs even door (ging van 170 naar 148 ofzo), Sloeg totaal nergens op (al is het natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, omdat nvidia natuurlijk veel meer winst maakt). Maar goed, punt is dat de markt nogal hard bespeeld wordt, wat er alles mee te maken heeft dat ze zo hoog staan terwijl de VS in een de facto recessie zit.

[ Voor 9% gewijzigd door foppe-jan op 25-10-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees trouwens ook analyses dat AMD enkel winst maakt door een eenmalige inkomsten post aangaande een IP licentie deal die nogal "verstopt" zit in de cijfers (wordt schijnbaar meegerekend in de computing en graphics segment) waardoor sommige analisten denken dat ze eigenlijk niet eens winst zouden maken het gerapporteerde kwartaal zonder die deal en dat die inkomsten van die IP licentie deal eigenlijk tegenvallende verkopen in sommige segmenten zou maskeren, weet iemand daar toevallig meer over?
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:33:

Heeft iemand enig idee wat zo'n MX150 kost?
Ik verwacht niet zoveel, de MX150 is gebaseerd op de GT1030 en die zijn verkrijgbaar (retail) vanaf een eurotje of 70.

[ Voor 32% gewijzigd door Dennism op 25-10-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
verstopt? Lijkt me wat gezocht. Ze willen gewoon niet dat de concurrentie kan zien hoeveel geld ermee gemoeid was, en dat lukt alleen als je het ergens anders instopt van voldoende grootte om eea te maskeren. Verder zijn alle voorspellingen van AMD mbt guidance accuraat-maar-licht-conservatief geweest, en is de YoY groei verder naar boven bijgesteld, dus ik zie niet echt reden om zoiets te denken. Natuurlijk zouden ze nog harder kunnen groeien, wat het eea te maken heeft met het gebrekkige OEM aanbod in winkels zoals MM, maar blijkbaar rekenen ze daar zelf niet op/mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Tja, dat lijkt op snel cashen. De waarde liep de dagen voor de Q3 resultaten op, en daarna meteen verkopen. Beurzen hebben ook al jaren vrijwel niks meer te maken met economische realiteiten, gewoon negeren...

Verder zou AMD geen projecties voor winst in Q4 hebben als ze nu puur winst maken met een IP deal. Vraag me overigens af of dat toch de Intel GPU deal is, aangezien Intel kennelijk van hun IP deal met Nvidia af wilden. Alternatief is Tesla.

Er zitten ook nog een aantal dingen aan te komen, en zijn er nog dingen die missen. Qua missen lijkt AMD wederom kortingen te geven op RX Vega kaarten. De mining hype is een beetje af aan het lopen, dus dat zal deze kosten ook niet lang meer compenseren. Ook zal AMD onderhand al bezig moeten zijn met inventaris aanleggen voor Raven Ridge, en begonnen zijn met de voorbereidingen van Ryzen 2 en Vega 11.

Qua verdiensten komt er een nieuwe Xbox en Epyc zal langzaam op gang gaan komen. Raven Ridge is alleen met afstand het meest belangrijke product van AMD. Daarmee moeten ze eindelijk doorbreken op de OEM markt, en echt volume en winsten gaan maken. Qua Raven Ridge zou het ook nog kunnen dat ze voor die chip naar Samsung zijn gestapt. Deze is 14nm, maar GF Fab 8 zal onderhand toch over moeten gaan naar 12nm, waardoor je er geen Vega of Raven Ridge kan produceren. Eigenlijk heeft AMD/GF twee fabs nodig die elkaar kunnen afwisselen. Dat zit er alleen niet in omdat een nieuwe bouwen als snel meer dan €5 miljard zal kosten, en dan moet die ook op maximale capaciteit draaien om de investering terug te verdienen.

Dat begint voor Intel ook al een behoorlijk probleem te worden. Intel kan al een aantal jaar niet meer hun capaciteit vullen, en zoekt steeds meer naar alternatieven. Hun nieuwste faciliteit, fab 42 staat al vier jaar leeg, en lijkt pas bij 7nm EUV, 2020 of later, online te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
Dennism schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:20:
Ik lees trouwens ook analyses dat AMD enkel winst maakt door een eenmalige inkomsten post aangaande een IP licentie deal die nogal "verstopt" zit in de cijfers (wordt schijnbaar meegerekend in de computing en graphics segment) waardoor sommige analisten denken dat ze eigenlijk niet eens winst zouden maken het gerapporteerde kwartaal zonder die deal en dat die inkomsten van die IP licentie deal eigenlijk tegenvallende verkopen in sommige segmenten zou maskeren, weet iemand daar toevallig meer over?
Aan de andere kant is dit gewoon onderdeel van AMD's nieuwe bedrijfsmodel. Patent licensing en technology licensing zullen ook in de toekomst een inkomstenbron blijven: 'IP-related revenue will be a factor as we go forward'.

Dat er boekhoudkundig wat mee gegoocheld word - so be it. Onder de streep noteert AMD weer eens winst (wat zich uiteindelijk dient te vertalen in steeds competitievere producten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:51:
verstopt? Lijkt me wat gezocht. Ze willen gewoon niet dat de concurrentie kan zien hoeveel geld ermee gemoeid was, en dat lukt alleen als je het ergens anders instopt van voldoende grootte om eea te maskeren. Verder zijn alle voorspellingen van AMD mbt guidance accuraat-maar-licht-conservatief geweest, en is de YoY groei verder naar boven bijgesteld, dus ik zie niet echt reden om zoiets te denken. Natuurlijk zouden ze nog harder kunnen groeien, wat het eea te maken heeft met het gebrekkige OEM aanbod in winkels zoals MM, maar blijkbaar rekenen ze daar zelf niet op/mee.
dat is dan ook hoe die analisten het noemen, ik verzin het zelf uiteraard niet :)

Aanbod bij de MM e.d. tellen ze denk ik niet mee omdat ze zelf ook weten dat ze eigenlijk geen producten hebben voor die markt op een paar systemen met dedicated GFX na. MM e.d. verkopen bijna alleen OEM systemen met geintegreerde GFX, Raven Ridge moet uiteraard dat gat in de line-up gaan vullen, al hadden ze daar w.m.b. wel wat sneller mee mogen zijn. Nog even en je loopt het lucratieve feestdagen seizoen mis, iets wat ze imho eigenlijk moeten voorkomen daar Q1 meestal ook al niet zoveel is in de IT. Consumenten kopen veel tijdens de feestdagen in nov (USA) en December (heel de wereld volgens mij) en ook bedrijven die nog wat moeten budget technisch gezien doen dit vaak in Oct-Dec ook omdat veel vendoren nog wel eens scherp willen prijzen in Q4 vanwege bepaalde jaar targets die nog gehaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Dennism schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:42:
[...]

dat is dan ook hoe die analisten het noemen, ik verzin het zelf uiteraard niet :)
Begrijp ik. ;)
Aanbod bij de MM e.d. tellen ze denk ik niet mee omdat ze zelf ook weten dat ze eigenlijk geen producten hebben voor die markt op een paar systemen met dedicated GFX na. MM e.d. verkopen bijna alleen OEM systemen met geintegreerde GFX, Raven Ridge moet uiteraard dat gat in de line-up gaan vullen, al hadden ze daar w.m.b. wel wat sneller mee mogen zijn. Nog even en je loopt het lucratieve feestdagen seizoen mis, iets wat ze imho eigenlijk moeten voorkomen daar Q1 meestal ook al niet zoveel is in de IT. Consumenten kopen veel tijdens de feestdagen in nov (USA) en December (heel de wereld volgens mij) en ook bedrijven die nog wat moeten budget technisch gezien doen dit vaak in Oct-Dec ook omdat veel vendoren nog wel eens scherp willen prijzen in Q4 vanwege bepaalde jaar targets die nog gehaald moeten worden.
Nou ja, ik heb het nu over desktops met ryzen CPU + gpu (nv of amd), niet over laptops. Als je in die categorieen kijkt op de MM nl/de websites, zie je 10-20x zoveel OEM systemen met Intel CPU erin als met AMD.
Wat betreft laptops neem ik maar aan dat ze zich dat zelf ook realiseren en zelf niet mis willen lopen, maar of het ze nog gaat lukken gaan we zien. Ze rekenen er iig niet op dat ze er veel aan zullen verdienen, gezien Q4 guidance.
Verder komen HPE en Dell blijkbaar binnenkort met gecertificeerde Epyc-gebaseerde systemen voor de verkoop, dus wie weet pakken ze daar nog een klein beetje van mee. Voor losse verkoop is er tot dusver nog niet heel veel beschikbaar iig, thinkmate heeft (als een vd weinige aanbieders) best lange levertijden specifiek voor de CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:43:
[...]

Begrijp ik. ;)

[...]

Nou ja, ik heb het nu over desktops met ryzen CPU + gpu (nv of amd), niet over laptops. Als je in die categorieen kijkt op de MM nl/de websites, zie je 10-20x zoveel OEM systemen met Intel CPU erin als met AMD.

Verder komen HPE en Dell blijkbaar binnenkort met gecertificeerde Epyc-gebaseerde systemen voor de verkoop, dus wie weet pakken ze daar nog een klein beetje van mee. Voor losse verkoop is er tot dusver nog niet heel veel beschikbaar iig, thinkmate heeft (als een vd weinige aanbieders) best lange levertijden specifiek voor de CPUs.
Ik had het ook over desktops (naast laptops), ook daar zijn geïntegreerde gpu's belangrijk, afgezien van een paar (gaming, denk aan alienware, HP omen e.d.) niche systemen zijn bijna alle OEM desktop modellen voorzien van een iGPU. Ik vind het dan ook best jammer dat Ryzen niet standaard zoals Intel ook een GPU heeft, dat hoeft helemaal geen snel (vega gebaseerd) ding te zijn, dat zijn die van Intel namelijk ook niet maar ze zijn wel afdoende voor het gros van de gebruikers en daar kijken de OEMs naar. Het niet hebben van een iGPU doet AMD's Ryzen echt geen goed op de OEM markt. En Raven Ridge zal dat gat voor zover de desktops als de laptops moeten gaan vullen.

Volgend jaar komt er natuurlijk sowieso redelijk wat aan, Threadripper zal niet meer exclusief zijn voor Alienware, Epyc zal meer op stoom komen, als het goed is komen de eerste HPE/Dell servers/workstations voor de zakelijke markt dit kwartaal nog, anders begin volgend jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Dennism schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:20:
Wat een waardeloze analisten zijn dat dan ;)

Dat is geen "eenmalige" post. AMD doet dit al enige tijd. Vandaar ook de fud rondom AMD + Intel enige tijd geleden.

Overigens scharen ze het onder EE&SC, niet onder C&G. Het is ook niet onbekend wie de afnemer is, dat is namelijk THATIC, waarmee AMD een JV had. Althans, volgens mij hebben ze vorig kwartaal hun aandelen verkocht en licenseren ze nu alleen nog maar. De eerste deal ging om grofweg $300m (in totaal, te betalen over een langere periode) en afgelopen April of Mei is er een nieuwe deal gesloten waarvan ik je de details even schuldig moet blijven omdat ik te lui ben die kwartaalcijfers er bij te pakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD heeft het 2017 feestseizoen al gemist, daar valt niet meer omheen te komen. Launch, implementatie van de chips en volumeverkoop gaat niet meer voor kerst gebeuren. Ze geven ook al aan minder omzet en winst te verwachten in Q4. Dat zou niet zo zijn als Raven Ridge er is.

Dat is een op het eerste gezicht, stomme beslissing, waar ik eigenlijk een technische oorzaak voor verwacht. Juist Raven Ridge is aantrekkelijk voor een relatief klein ontwerpbedrijf, wat AMD tegenwoordig is. AMD heeft weinig overhead, en is nu eindelijk in staat tot bescheiden winst met een aantal lijnen van relatief dure hardware die ze in redelijke volumes verkopen. Dat is belangrijk omdat er flinke stagnatie is in de PC markt, met name bij goedkopere hardware. Het duurdere spul verkoopt nog steeds.

Nu lijkt Raven Ridge ook niet bepaald low end hardware te zijn. Een quadcore gebaseerd op Zen en een GPU die een Intel IGP absoluut af zal maken is niet slecht. Veel belangrijker is dat dit een echt product voor volumeverkopen van OEM's is. Stel dat AMD elk kwartaal in staat is om tien miljoen Raven Ridge CPU's te verkopen, en de gemiddelde winst is $10 per chip. Verdienen ze $100 miljoen per kwartaal, dus $400 miljoen per jaar. Dat is ruim het dubbele per kwartaal van wat ze nu verdienen. Overheadkosten blijven redelijk gelijk, waardoor het percentage winst uit omzet ook flink zal stijgen.

Dit is nog zeer conservatief. Intel verscheept tientallen miljoenen CPU's per kwartaal en hun record was 100 miljoen in Q3 2015. Ook is die $10 winst per chip uiterst conservatief. Kennelijk kost een Ryzen chip AMD niet eens $100. Op een beetje APU zal ook al snel veel meer winst worden gemaakt. Dan is een getal van tien miljoen per kwartaal niet eens meer nodig. Vijf miljoen per kwartaal als ze $20 per chip verdienen, maar die winsten zullen alsnog veel hoger liggen voor de meeste Raven Ridge APU's.

Verder doen ze hiermee juist Intel pijn, meer dan met Ryzen. Intel is uiteindelijk nu een fundamenteel ander bedrijf dan AMD. Intel is een halfgeleiderproducent die eigen R&D capaciteiten heeft om hun fabrieken te laten draaien. Intel haar winsten komen uit productie, niet hun R&D capaciteiten zoals AMD of Nvidia. Niks zal Intel meer pijn doen dan een miljoenen chips per kwartaal laten produceren, en verkopen. Intel heeft al problemen met hun productiecapaciteit benutten, heeft ook al jaren problemen met hun nieuwe procedés, is de kleinste van de nog overgebleven halfgeleiderproducenten en moet hun eigen productiecapaciteit voornamelijk zelf voorzien van te produceren chips. Daarmee zijn ze kwetsbaar, juist voor het enorm geslonken en flexibele AMD. Zeker omdat AMD nu in een samenwerking zit met drie andere bedrijven die allemaal wederzijds belang hebben bij deze samenwerking, en belang hebben bij het verzwakt Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:57:
[...]

Ik had het ook over desktops (naast laptops), ook daar zijn geïntegreerde gpu's belangrijk, afgezien van een paar (gaming, denk aan alienware, HP omen e.d.) niche systemen zijn bijna alle OEM desktop modellen voorzien van een iGPU. Ik vind het dan ook best jammer dat Ryzen niet standaard zoals Intel ook een GPU heeft, dat hoeft helemaal geen snel (vega gebaseerd) ding te zijn, dat zijn die van Intel namelijk ook niet maar ze zijn wel afdoende voor het gros van de gebruikers en daar kijken de OEMs naar. Het niet hebben van een iGPU doet AMD's Ryzen echt geen goed op de OEM markt. En Raven Ridge zal dat gat voor zover de desktops als de laptops moeten gaan vullen.
IG neemt ook veel ruimte in beslag waardoor de kosten stijgen en dus de CPU duurder is. Het probleem voor AMD m.b.t. de OEM-markt is niet dat Ryzen niet standaard IG heeft, het probleem is dat ze zo laat met RR komen. Misschien had AMD ervoor kunnen kiezen om in eerste instantie Polaris-graphics erop te stoppen en later (februari, refresh) een met Vega graphics uit te brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMD heeft zijn cijfers gepubliceerd
Looking at our Computing and Graphics segment, we made excellent progress in the Q3, as the continued success of our Ryzen family of CPUs, combined with significant graphics growth, resulted in a 74% increase in Computing and Graphics segment revenue year-over-year. Client computing revenue increased by a strong double-digit percentage from a year ago, as we expanded our Ryzen processor family and saw increased demand in the desktop market. Ryzen 5 and Ryzen 7 processors have ramped well in the desktop channel market, reaching 40% to 50% desktop market share at strategic e-tailers worldwide. In addition, OEM adoption is accelerating as customers ramp shipments in advance of the holiday sales cycle.

...

In graphics, we achieved record GPU revenue in the quarter based on significantly improved ASPs and higher unit shipments from a year ago. These financial improvements were driven by the launch of our Vega-based GPUs and had strong demand for Polaris products across both gaming and blockchain markets.
Alleen even de reality check:
◾Computing and Graphics segment revenue was $819 million, up 74 percent year-over-year primarily driven by strong sales of RadeonTM graphics and RyzenTM desktop processors.
Voor een gecombineerde omzet van cpu en gpu stelt dat eerlijk gezegd niet veel voor. Alleen aan Geforce kaarten verkoopt Nvidia al meer dan 1 miljard met daarbij ook nog eens een aanzienlijk hogere marge. Het gaat dus beter maar zeker niet goed genoeg.

Nog wat meer Qa
Hi, Mark. If I can just add, if you look at the margin trend compared to 2016, 2016 we had 31% gross margin. And we expect to be at 34% this year. And that's primarily based on the strength of the new product that Lisa referenced. And from a long-term model standpoint, we are on track with what we laid out in the financial Analyst Day of going from 31% to 34%, and then expecting to be greater than 36% in 2018 on the strength of the new premium products that are ramping into 2018.

...

Kulin Patel - BMO Capital Markets (United States)

Hi. This is Kulin Patel, calling in for Ambrish. Thanks for taking my questions. You highlighted in your PR that you had a GM headwind related to buying wafers at another foundry. Do you expect any meaningful external purchases in Q4, or going forward in 2018 that could be a headwind to gross margins?

Devinder Kumar - Advanced Micro Devices, Inc.

I think the way I look at that is if you look at Q3 from a volume standpoint and the volume is pretty high, and that's why it's highlighted from a viewpoint of the calls, but the way you want to look at it going forward Q4 and beyond is all of the costs related with the WSA that's referenced in the scripts is contemplated in our guidance and our long-term models.

Joseph L. Moore - Morgan Stanley & Co. LLC

Great. Thank you. I was interested in your comments that the sequential growth in the Computing and Graphics business was driven primarily by graphics. How literally should we take that? And I guess, if graphics is up close to $150 million sequentially, is that business now on par with the CPU business? Can you just give us a general sense of the size of the two businesses there in that segment?

Yeah. So overall, the growth in Computing and Graphics, when you look over the past few quarters has been very strong. And we've seen growth both on the Ryzen side, particularly in the desktop side of the business as well as on the graphics side. So in terms of size of the business, again, I think we stated in the prepared remarks that the GPU business had a record quarter for us and we're seeing very strong growth.

We're seeing strong growth as a result of the new product launches. So the Vega product actually did very well for us in the quarter as well as overall Polaris in both gaming and blockchain markets. But yes, we're pleased with the graphics performance. But I'll also say Ryzen did very well in the quarter. We look at the progress that we're making in the desktop channel when you look across retailers and e-tailers across the world. And in the Ryzen 5 and Ryzen 7 segment, we're seeing significant share gain in those parts of the business. So I think both parts of the Computing and Graphics business are doing well. And we continue to expect growth as we go forward.

Joseph L. Moore - Morgan Stanley & Co. LLC

And is it possible to size the blockchain portion of that?

Dr. Lisa T. Su - Advanced Micro Devices, Inc.

I think the blockchain tends to be, again, it's hard to separate because it goes through some of the same channels as gaming does. I will say that blockchain sort of behaved as we expected in Q3. So we didn't see anything that we didn't expect. We did see some benefit of channel restocking. So if you look at our channel inventories today compared to July, we had healthier channel inventory levels. And we expect that consumer blockchain will level off a bit as we go into Q4. But there's also commercial blockchain component that we believe is interesting and likely to continue into the medium term. As we look into Q4, though, we also see growth from just the OEM side of the GPU business as we start ramping Vega into OEMs.

Wayne Loeb - Citigroup Global Markets, Inc.

Hello. This is Wayne Loeb for Chris Danely. Thank you for taking my question. Can I ask you how you feel you did share-wise in CPU and GPU in Q3?

Yes. So we will have to wait until obviously the share results come in. I think when we look at the CPU side of the business, we feel really good about how Ryzen is doing in the desktop channel. So we think we definitely made progress there. As you look overall, we'd have to see how the overall results come in. And on the GPU side, again, we ship a significant volume that was a record quarter for us and we saw strength across our new products as well as our current products and we saw significant ASP growth, which is important for us. But, again, I would wait until the overall results come out in a few weeks.
Beetje ontwijkende antwoorden helaas. Wat nu precies GPU doet en wat CPU doet wordt niet duidelijk, volgens AMD doet alles het goed. EPYC gaan ze vermoedelijk ook op de grote hoop gooien. Maar in ieder geval interessant dat AMD het interessant vind om met commerciele blockchain partijen samen te werken. Dit past wel in het straatje van de laatste tijd (optimalisaties richting blockchain). Zoals gezegd op de frontpage, ik zie AMD radeon voor gaming nog wel verder aan de kant schuiven omdat er op Pro en blockchain en zelfs met Ryzen makkelijker meer te winnen valt. Hoe dan ook verwacht AMD in de loop van 2018 EPYC echt te gaan leveren en dat dit de marge nog verder zal verbeteren.

edit: Deze ook nog wel interessant.
Matthew D. Ramsay - Canaccord Genuity, Inc.

Thank you very much. Good afternoon. Lisa, I wanted to ask a little bit about the forward roadmap, particularly, in the processor group. I know that you guys have talked quite a bit about taking the roadmap down to 7-nanometer next year. And I think Mark gave some public comments about doing some stuff on 12-nanometer with GF. So I think it'd be helpful if you could talk to the extent that you can about some of the future road map and things that might be follow on to the products that are ramping currently. Thank you.

Yeah, absolutely, Matt. So 7-nanometer, we've talked about is a very important node for us and it's an important node for the industry. It's a major node. So we have a lot of engineering resources on that. And you should expect that that will be across all of our businesses. And we're actively working on those products now. We do see an opportunity with 12-nanometer. 12-nanometer is a relatively small engineering lift. And I would view it as a performance enhancement to our current road map.

And so we are working on taking some of our products, I would say, a subset of our products into 12-nanometer in 2018 to augment the performance of our client and graphics road map. But I see – the significant resources are on 7-nanometer, and that's progressing well. We're overall pleased with how the performance on that is looking. And then, we will opportunistically look at some products to go into 12-nanometer as it makes sense for the road map.

Blayne Curtis - Barclays Capital, Inc.

Thanks. And then, just maybe a second question, following up on some of the questions on process node. You had high reuse with the server product this time. How do you think about the R&D cost in terms of if you were doing a core at TSMC versus doing one at GloFlo, a dual track, as you look into 2018, how should you think about the OpEx required to do that?

Yeah. So it's part of our engineering model. So we've sort of engineered a model where we can use our IP at multiple foundries. And that will continue as we go into 7-nanometer. So if you look at this year, we have multiple products in 16-nanometer and 14-nanometer. As we go into 2018 and beyond, it's the same thing. So there are no additional costs related to our dual sourcing strategy.

I think from an overall R&D standpoint, as Devinder said, we will look to ramp our spending in line with revenue. And primarily it's around continuing to invest in our new market opportunities, continuing to invest on the GPU side and what we're doing in the compute markets, continuing to strengthen our sales and marketing as we go to market with these broad new products. But there's no particular OpEx impact of using multiple foundries.

[ Voor 26% gewijzigd door sdk1985 op 25-10-2017 17:06 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:04:
AMD heeft het 2017 feestseizoen al gemist, daar valt niet meer omheen te komen. Launch, implementatie van de chips en volumeverkoop gaat niet meer voor kerst gebeuren
Also, in the quarter, we qualified and began early shipments of our Ryzen mobile processors.... .....Acer, HP, and Lenovo plan to launch their initial Ryzen mobile-based systems in the coming weeks.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:04:
Ze geven ook al aan minder omzet en winst te verwachten in Q4. Dat zou niet zo zijn als Raven Ridge er is.
".... our outlook for the fourth quarter of 2017, which is a 13-week quarter, let me remind you, for comparative purposes, that the fourth quarter of 2016 was a 14-week quarter. For the fourth quarter of 2017, we expect revenue to decrease approximately 15% sequentially, plus or minus 3%. At the midpoint, this equates to revenue growth of approximately 26% year-over-year.

When you look at the Q4 guidance, year-over-year, we'll be up 26%. So we're really accelerating the business as we go into the second half of the year. As you know, our business is typically seasonal. And so Q3 is the peak"

M.a.w. dit zijn typisch kwartaal ("seizoen") gerelateerde pieken en dalen. Zoals je ziet is de voorspelling juist een groei van pak-'m-beet 25% t.o.v. het jaar ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:53:
Zoals gezegd op de frontpage, ik zie AMD radeon voor gaming nog wel verder aan de kant schuiven omdat er op Pro en blockchain en zelfs met Ryzen makkelijker meer te winnen valt.
Dat zou een ramp zijn voor gamers, dan zou je een monopolist hebben voor discrete grafische kaarten voor gamers wat betekent dat de prijzen veel sterker gaan stijgen en de vooruitgang veel trager wordt. Tenzij een ander bedrijf (Samsung of Intel of zo) in die markt zou stappen maar het zou dan jarenlang duren voordat dat bedrijf competitief wordt in deze sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EaS schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:52:
[...]

Also, in the quarter, we qualified and began early shipments of our Ryzen mobile processors.... .....Acer, HP, and Lenovo plan to launch their initial Ryzen mobile-based systems in the coming weeks.
Dan gaan ze in december misschien nog wat meepikken. Alsnog te laat, maar beter dan niks. :)
".... our outlook for the fourth quarter of 2017, which is a 13-week quarter, let me remind you, for comparative purposes, that the fourth quarter of 2016 was a 14-week quarter. For the fourth quarter of 2017, we expect revenue to decrease approximately 15% sequentially, plus or minus 3%. At the midpoint, this equates to revenue growth of approximately 26% year-over-year.

When you look at the Q4 guidance, year-over-year, we'll be up 26%. So we're really accelerating the business as we go into the second half of the year. As you know, our business is typically seasonal. And so Q3 is the peak"

M.a.w. dit zijn typisch kwartaal ("seizoen") gerelateerde pieken en dalen. Zoals je ziet is de voorspelling juist een groei van pak-'m-beet 25% t.o.v. het jaar ervoor.
Q4 is ook wel een kwartaal waar sales goed zijn. Niet zo goed als Q3, maar niet slecht. Verder was Q4 2016 natuurlijk ook niet goed voor AMD. 25% beter doen dit jaar is dan niet lastig als je uberhaupt eens interessante hardware hebt :P
https://www.anandtech.com...nnounces-q4-2016-earnings

Als Raven Ridge echt goed beschikbaar was voor Q4, dan zou die dip er denk ik niet zijn, of gering. AMD laat nu zien winst te kunnen maken met hun huidige portfolio. Met een volumeproduct zoals Raven Ridge zou dat moeten kunnen verbeteren. :)

Iets anders zijn die betalingen aan GF vanwege hun afspraken. Ik ging eens graven en kwam al snel hier uit.
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/10631/WSA5.png
Het lijkt dus $25 miljoen te zijn, en een extra betaling omdat er meer wafers zijn afgenomen van een andere fabrikant. Ondertussen betaald AMD, GF nu wel tweemaal. De eerste keer voor 2016 omdat AMD bij lange na niet alle wafers kon afnemen die ze moesten afnemen. De tweede maal omdat ze GF moeten betalen voor wafers die ze elders afnemen. Als ik het zo zie, en de langetermijnstrategie van AMD een beetje bekijk, dan denk ik dat AMD heeft weten af te dwingen dat ze qua GPU's niet verplicht zijn om met GF te werken, maar wel voor CPU's op straffe van een boete.
https://www.anandtech.com...ly-agreement-through-2020

Een ding zit mij nu al maanden dwars, en blijft mij dwars zitten. De enige GF fabriek die beschikbaar is voor AMD, fab 8 schakelt over naar 12nm, en volgend jaar al naar 7nm. Dat kan allemaal omdat dit ASML machines zijn die je meermaals kan upgraden voor een nieuw, kleiner procedé. Wat mij dwars zit is de roadmap van Zen. 2017 was Ryzen op 14nm en nu komt Raven Ridge op 14nm, ook voor 2018. Dan in 2018 Ryzen 2 op 12nm. In 2019 dan Zen 2 op 7nm, en Picasso op 12nm. Hoe? 12nm is GF exclusief.

Ik begin mij echt af te vragen of ze bij GF niet met twee nodes naast elkaar gaan werden in een cleanroom. Ik vraag me alleen af of dit kan, en kan hier echt geen antwoord op vinden. Iemand meer informatie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Werelds schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:03:
[...]

Wat een waardeloze analisten zijn dat dan ;)

Dat is geen "eenmalige" post. AMD doet dit al enige tijd. Vandaar ook de fud rondom AMD + Intel enige tijd geleden.

Overigens scharen ze het onder EE&SC, niet onder C&G. Het is ook niet onbekend wie de afnemer is, dat is namelijk THATIC, waarmee AMD een JV had. Althans, volgens mij hebben ze vorig kwartaal hun aandelen verkocht en licenseren ze nu alleen nog maar. De eerste deal ging om grofweg $300m (in totaal, te betalen over een langere periode) en afgelopen April of Mei is er een nieuwe deal gesloten waarvan ik je de details even schuldig moet blijven omdat ik te lui ben die kwartaalcijfers er bij te pakken :+
Nee, dit is een andere deal dan de joint venture THATIC. Daarvan hadden ze eerder dit jaar een paar keer licentie inkomsten, maar het was al bekend dat er in het rest van het jaar (dus incl. Q3) geen inkomsten meer van te verwachten waren. Lisa Su zei ook nog dat ze nog andere deals in de pijplijn hebben zitten, dus zo eenmalig zijn deze deals waarschijnlijk niet.

Mogelijk hebben ze een deal gesloten met een van de partijen die ze eerder aangeklaagd hebben vanwege het schenden van AMD patenten. Wellicht was het 'part of the deal' dat ze er verder geen publiciteit aan zouden geven, maar dit is allemaal speculatie.

[ Voor 4% gewijzigd door FortyOne op 25-10-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de hierboven geplaatste quotes uit de QA staat als het goed is vermeld dat AMD minstens tot aan 7 nm gebruik blijft maken van dual foundry. Daar is bij het ontwerp rekening mee gehouden (de vraag was of dat additionele kosten opleverde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of dat hier al naar is verwezen. Derbauer speelt met NVMe.

27 GB/s met 3200 MT/s$CL=16 en 4.2 GHz
Probeer dat maar eens met Intel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
FortyOne schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:00:
[...]

Nee, dit is een andere deal dan de joint venture THATIC. Daarvan hadden ze eerder dit jaar een paar keer licentie inkomsten, maar het was al bekend dat er in het rest van het jaar (dus incl. Q3) geen inkomsten meer van te verwachten waren.
Nee hoor. Uit het tweede deel over de betrokkenheid bij THATIC uit het vorige kwartaal rapport:
In March 2017, the Company entered into a development and intellectual property agreement with THATIC JV, and also expects to receive a royalty based on the sales of the THATIC JV’s products to be developed on the basis of such agreement. The Company will also provide certain engineering and technical support to the THATIC JV in connection with the product development.

The Company recognizes income related to the Licensed IP over the period commencing upon delivery of the first Licensed IP milestone through the date of the milestone that requires the Company’s continuing involvement in the product development process. Royalty payments will be recognized in income once earned. The Company will classify Licensed IP income and royalty income as other operating income. During the three and six months ended July 1, 2017, the Company recognized $25 million and $52 million licensing gain associated with the Licensed IP, respectively, and development fees of $6 million and $10 million, respectively, as a credit to research and development expenses. During the three and six months ended June 25, 2016, the Company recognized $26 million and $33 million licensing gain, respectively. No development fee credit associated with these agreements was recognized by the Company during the three and six months ended June 25, 2016. No royalty income was recognized by the Company during the three and six months ended
July 1, 2017 and June 25, 2016.

The Company’s total exposure to losses through its investment in the THATIC JV is limited to the Company’s investment in the THATIC JV, which was zero as of July 1, 2017. The Company’s share in the net losses of the THATIC JV for the three and six months ended July 1, 2017 and June 25, 2016 was not material and is not recorded in the Company’s condensed consolidated statement of operations since the Company is not obligated to fund the THATIC JV’s losses in excess of the Company’s investment in the THATIC JV. The Company’s receivable from THATIC JV was $2 million and zero as of July 1, 2017 and December 31, 2016, respectively, included in Prepayment and other receivables - related parties on its condensed consolidated balance sheets. As of July 1, 2017, the total assets and liabilities of the THATIC JV were not material.
De key takeaways:

- Oude deel (t.w.v. $293m, waarvan $52m betaald in 02-2016 t/m 02-2017) afgelopen
- Nieuwe deal gesloten in maart 2017
- Inkomsten uit IP licentie: $25m in Apr-Jul; $52m in Feb-Jul; dat is dus meer dan vorig jaar
- Ze verwachten ook royalties te gaan vangen, maar in Q2 was dat nog niet aan de orde
- AMD is slechts partner van de JV; THATIC verzorgt de gehele financiering, AMD doet wat technische ondersteuning naast het licenseren van hun IP

Het 10-Q van dit kwartaal laat zich nog niet downloaden, maar ik vermoed dat daar ook gewoon weer $25m in staat :)

Het is een vreemde deal omdat AMD wél geïnvesteerd heeft, maar verder eigenlijk niets krijgt of doet. Wanneer hier producten uit gaan rollen is nog onzeker, maar als dat eenmaal gebeurt ben ik benieuwd hoeveel ze precies mogen vangen. Gezien het feit dat het een Chinees bedrijf is dat voor de Chinese markt x86 SoCs voor in servers aan het ontwikkelen is en men daar alles graag uit eigen land wil halen, zouden die royalties best wel eens relatief substantieel kunnen worden. Het is voor AMD een vrijwel geheel onbezorgde onderneming op deze manier.

Overigens moet het qua IP echt over een product van AMD zelf gaan; x86 kunnen zij niet licenseren (dat is immers Intel's kant van het x86/x64 verhaal), dus THATIC heeft hoogstwaarschijnlijk grote delen van Zen in licentie ;)
FortyOne schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:00:
Lisa Su zei ook nog dat ze nog andere deals in de pijplijn hebben zitten, dus zo eenmalig zijn deze deals waarschijnlijk niet.

Mogelijk hebben ze een deal gesloten met een van de partijen die ze eerder aangeklaagd hebben vanwege het schenden van AMD patenten. Wellicht was het 'part of the deal' dat ze er verder geen publiciteit aan zouden geven, maar dit is allemaal speculatie.
Ik zou er helemaal niet van op kijken. Sowieso zou het niet vreemd zijn als sommige licentie deals in eerste instantie "stil" gesloten worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Werelds op 26-10-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Bijbehorende AMD Ryzen Mobile filmpje zojuist op Facebook: https://www.facebook.com/AMD/videos/10155887898741473/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog meer nieuws
CORRECTING and REPLACING -- AMD Introduces New Ryzen Mobile Processors, the World’s Fastest Processor for Ultrathin Notebooks(1)
New Ryzen 7 2700U and Ryzen 5 2500U Mobile Processors with Radeon Vega Graphics Deliver Blazingly Fast Performance, Fluid Graphics Rendering, and Optimal Efficiency in Compelling Form Factors
SUNNYVALE, Calif., Oct. 26, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- In a release issued under the same headline earlier today by Advanced Micro Devices (NASDAQ:AMD), please note that the following referenced company name should be ASUStek Computer Inc, not ASUSteck Computer Inc as previously stated. The corrected release follows:
AMD (NASDAQ:AMD) today announced the introduction of the AMD Ryzen™ mobile processor, previously codenamed the “Raven Ridge” mobile APU, providing leadership performance and a complete entertainment experience with optimal efficiency for premium 2-in-1s, convertibles and ultrathin notebook computers. With a configurable 15-watt TDP, the AMD Ryzen™ 7 2700U and AMD Ryzen™ 5 2500U processors combine the architecture of award-winning “Zen” x86 cores--featuring AMD SenseMI Technology2 processor-level intelligence--with revolutionary Radeon “Vega” graphics in a System-on-Chip design to achieve unprecedented ultrathin notebook performance. The AMD Ryzen 7 2700U is the fastest processor for ultrathin notebooks, with up to 44% more multi-threaded CPU performance3 as well as up to 161% more graphics performance4 than the competition3,4.
“We promised to bring innovation and competition back to every segment of the PC market in 2017, and today marks the fulfillment of that promise for consumer notebooks following our successful roll-out across the consumer, commercial and high-end desktop markets earlier this year,” said Jim Anderson, senior vice president and general manager, Computing and Graphics Group, AMD. “Ryzen™ mobile processors offer leadership performance for everyday activities, multi-tasking, and advanced workloads alike, all while enabling amazing battery life. We are pleased to deliver the world’s fastest processor for ultrathin notebooks, offering consumers the opportunity to get the most out of their digital lives through our OEM partners’ notebook designs.”
Powerful Performer
Consisting of up to 4 cores and 8 threads, Ryzen™ mobile processors include AMD SenseMI Technology and are designed for leadership performance in a sleek form factor. The AMD Ryzen™ 7 2700U processor is the world’s fastest for ultrathin notebooks, featuring a 15W nominal processor TDP3,4. In addition, AMD Ryzen™ mobile processors provide blazing fast performance compared to the previous AMD mobile processor generation, with;
Up to 3X the CPU performance5
up to 2.3X the GPU performance6
and up to 58% less power consumption7
Ryzen mobile processors also introduce for the first time:
new Precision Boost 2 technology, which accelerates processor performance in workloads using from one to many CPU cores8 and
Mobile Extended Frequency Range (mXFR)9, which raises sustained performance in notebooks with great cooling solutions on notebooks certified for “Ultimate XFR Performance”
Completely Entertaining
The AMD Ryzen™ Processor with Radeon™ Vega Graphics provides elite GPU performance;
Delivers smooth and playable framerates at 1080p in popular eSports titles such as League of Legends™, Overwatch™, CS:GO™ and DOTA™ 2, in an ultrathin form factor10
Ready to power the most advanced & beautiful displays including HDR11, Radeon™ FreeSync™ 212, and 4K13 monitors
Efficiently Designed
AMD is ahead of pace for its 25X20 initiative, with the AMD Ryzen™ 7 2700U processor enabling a 5.86X energy efficiency improvement since the beginning of the initiative14
AMD Ryzen™ mobile processor is targeting up to a 2X battery life improvement15
AMD Ryzen™ Processor with Radeon™ Vega Graphics
Model CPU Cores Threads Max Clock
(GHz) Graphics
Compute
Units8 Max GPU
Clock
(MHz) L2/L3
Cache
(MB) cTDP
(Watts)
Ryzen™ 7 2700U with Radeon™ Vega10 Graphics 4 8 3.8 10 1300 6 15W Nominal
Ryzen™ 5 2500U with Radeon™ Vega8 Graphics 4 8 3.6 8 1100 6 15W Nominal
In the coming weeks, initial systems powered by Ryzen™ mobile processors are slated to be available from top manufacturers including Acer, HP and Lenovo, with further platform updates expected from Dell, Asus and other OEMs in early 2018.
“We're excited to be among the first to bring the AMD Ryzen™ mobile processor with Radeon™ Vega Graphics to the market with our Acer Swift 3 notebook," said Jerry Kao, President of IT Products Business, Acer. "Designed for a fast-paced world where people are increasingly mobile, the Swift 3 with the Ryzen™ mobile processor will help people power through their day and achieve more on-the-go.”
“As the first to bring Ryzen™ 7 1700 8-core processors to gaming notebooks with the Asus ROG Strix GL702ZC, Asus looks forward to introducing new notebook designs based on the powerful and efficient new Ryzen™ mobile processors,” said S.Y. Shian, Chief Officer & Corporate Vice President, ASUStek Computer Inc.
“We live in a fast-paced world where everyone is on-the-go, requiring productivity in thin and light devices,” said Raza Haider, Vice President, Inspiron & Vostro, Dell Product Group, Dell. “Dell’s Inspiron line offers affordable and versatile computing in beautiful form factors. Starting in early 2018 we are adding AMD Ryzen™ mobile processors to select Inspiron laptops bringing more options for powering cinematic and computing experiences while on the go.”
“HP continues to deliver PCs that drive amazing experiences for our customers,” said Kevin Frost, vice president and general manager, Consumer Personal Systems, HP Inc. “By offering AMD’s Ryzen™ Processor with Radeon™ Vega Graphics with our exceptionally gorgeous HP ENVY x360, users will experience a device that inspires creativity with superb performance.”
“At Lenovo, we’re constantly working on bringing powerful, intuitive computing experiences to our customers,” said Jeff Meredith, senior vice president and general manager of Lenovo Consumer PCs and Smart Devices. “People today need the right tools to get things done on the go. That’s why we’re excited to bring to market the IdeaPad 720S laptop powered by the AMD Ryzen™ mobile processor. The IdeaPad 720S’ powerful processor, feather-light design and all-day battery life is made for today’s mobile multitaskers.”
TLDR: Ryzen mobile met Vega waarmee je e-sports games kunt spelen, aldus AMD. Verder onderschrijven ze nog even hoe veel sneller ze nu zijn; 3x voor cpu en 2.3x voor de gpu met 58% minder verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:44
Ik dacht eerst, dat lijkt me sterk; 2,3x de gpu prestaties met slechts 25% meer shaders en een minder dan 20% hogere kloksnelheden. Maar Ryzen als cpu levert natuurlijk ook een enorme prestatieboost op ten opzichte van Carrizo en alle voorgaande slappe hap.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vmn6Kaz.jpg

Tijd om de ingewanden van m'n HTPC te vervangen. Hopen dat er Nano-ITX of UCFF bordjes voor uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij voorkeur luisteren met goede speakers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:19:
Nog meer nieuws

[...]

TLDR: Ryzen mobile met Vega waarmee je e-sports games kunt spelen
Of spellen zoals GTA5 met 60 FPS en overwegend hoge instellingen. Je moet er natuurlijk niet het aankomende Wolvenstein-spel mee spelen maar AAA-spellen (spellen zoals Crysis3, Far Cry 3, Far Cry 4...) van een paar jaar geleden draaien ook nog prima met dergelijke graphics, idem als je een GTX 1030 of een RX 550 gebruikt. Spellen zoals Tomb Raider (2012/2013), Bioshock Infinite, Deus Ex Human Revolution... halen met gemak >60 FPS met hoge instellingen. Mensen onderschatten hevig wat je goed kan draaien met een zwakke grafische kaart van de huidige generatie. Niet dat ik het zou aanraden (geef mij maar minimaal Vega56-niveau voor een 1440p monitor maar helaas wil de hardwaremarkt op diverse punten nog niet zo meewerken) maar je kan er best veel mee.

edit
Correctie, de APU is blijkbaar wat minder sterk in deze geteste laptop. Voor de RX 550 is dit mogelijk. Nog altijd goed genoeg voor e-'sport' maar helaas net wat tekort schietend voor oudere AAA-spellen, de resolutie moet worden verlaagd of de FPS zakt teveel. Ik dacht dat met een verschil van 10% t.o.v. zo'n notebook-versie van een GTX 1030 het wat beter zou presteren.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2017 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oke, de launch van Raven Ridge zo plotseling zag ik echt niet aankomen. Kennelijk zijn ze nu ook al te koop, hoewel ik nog geen winkel heb gevonden die ze al heeft. Qua OEM's en segmentatie zit AMD helemaal goed. Een midrange Acer, een hogere midrange HP en een redelijke high end Lenovo. Drie grote OEM's, redelijke spreiding van het segment, nog maar twee chips en de prestaties lijken dik in orde te zijn. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
yup. geen dell. (tot dusver) geen review samples.

[ Voor 95% gewijzigd door foppe-jan op 26-10-2017 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat Dell wel gaat komen. Die doen al Threadripper en Vega met hun Alienware lijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laten we hopen dat de "werkpaarden" snel komen (aka de HP probooks, elitebooks, dell latitude en XPS en soortgelijken) kan niet wachten om te bekijken wat ze brengen voor het zakelijke segment qua prijs / prestatie en vooral batterij duur. Als dat goed zit ga ik eindelijk na jaren weer eens wat AMD in wild zien tijdens het werk :D

Deze modellen zijn nogal meh imho voor de zakelijke markt, hopelijk is het niet wachten op de zakelijke lijnen tot ze met een Ryzen APU Pro komen......

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 27-10-2017 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:55

hidde212

Free your mind...

Dennism schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:30:
Laten we hopen dat de "werkpaarden" snel komen (aka de HP probooks, elitebooks, dell latitude en XPS en soortgelijken) kan niet wachten om te bekijken wat ze brengen voor het zakelijke segment qua prijs / prestatie en vooral batterij duur. Als dat goed zit ga ik eindelijk na jaren weer eens wat AMD in wild zien tijdens het werk :D

Deze modellen zijn nogal meh imho voor de zakelijke markt, hopelijk is het niet wachten op de zakelijke lijnen tot ze met een Ryzen APU Pro komen......
Je vergeet de belangrijkste nog: een refresh in de A-serie Thinkpads O+

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee vraagjes.
Wat is het vermogen van RAM + moederbord + SSD bij een laptop? Voor 8 GB DDR4 + SSD zou je minder dan 5 W nodig moeten hebben (maximaal) maar ik heb geen idee hoeveel het vermogen is van zo'n laptop moederbordje. Het zal een stuk lager zijn dan bij een desktop (tientallen W) maar hoe laag precies?
Zou AMD kort na de introductie van de refresh (12 nm. in februari) ook met nieuwe APU's komen of zou daar weer veel tijd tussen zitten. Een reden dat AMD nu zo laat is was omdat AMD eerst Vega moest ontwikkelen en mogelijk ook de leverbaarheid (HBM)? Zo'n refresh met dezelfde geïntegreerde graphics zou AMD toch erg snel moeten kunnen uitbrengen, nietwaar? Immers zit op de ene CCX de 4 CPU-kernen en op de andere de graphics, ik kan me voorstellen dat er weinig aangepast hoeft te worden om die APU's te upgraden, waarom zou je er dan mee wachten?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Werelds schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:02:
[...]

Nee hoor. Uit het tweede deel over de betrokkenheid bij THATIC uit het vorige kwartaal rapport:

[...]
Ik heb geen zin/tijd om het nu allemaal op te gaan zoeken, maar ik weet 100% zeker dat dit niet over THATIC gaat. Dat hele woord kwam in de earnings call niet voor. Er werden nog vragen over deze 'mysterieuze' extra inkomsten gesteld door analisten. Als het over THATIC ging dan was het oud nieuws, niet interessant en wel als zodanig gemeld door de CEO/CFO.

Het zal later allemaal wel wat duidelijker worden, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd Op nummer twee, tja, dat zal niet zomaar gaan. De Raven Ridge vervanger zou op 12nm gaan komen, en dat zal gewoon een jaar duren. Ik vermoed echt dat ze bij GF in staat zijn om twee verschillende nodes te produceren binnen een faciliteit. Het kan echt niet anders met AMD hun roadmap.

Iets anders. AMD heeft haar R&D budget het afgelopen jaar met 22% verhoogd. Die gooien veel van wat ze nu verdienen meteen weer in R&D. Lisa Su laat weer eens zien een goede CEO te zijn die niet voor de korte termijn gaat. :Y
https://overclock3d.net/n...ear/1#.WfCZNjs-_iY.reddit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat minder 'echte' managers (dus wat ze in het Engels gemakshalve 'engineers' noemen maar wat je niet zomaar kan vertalen met 'ingenieur') en wat meer vrouwen zouden de techsector een pak gezonder maken denk ik :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:39:
Wat minder 'echte' managers (dus wat ze in het Engels gemakshalve 'engineers' noemen maar wat je niet zomaar kan vertalen met 'ingenieur') en wat meer vrouwen zouden de techsector een pak gezonder maken denk ik :)
Niet vrouwen, maar vakmensen. Ze is een electrical engineer die jaren voor IBM heeft gewerkt aan onder andere SOI. Ironisch genoeg is AMD met Zen overgestapt van SOI naar FinFet, en heeft GF bijzonder goede SOI producé, en nog eentje in de pijplijn die ook behoorlijk goed lijkt te gaan worden. Ze staat kennelijk ook wel bekent om zich soms te bemoeien met architectuur. Gezien haar expertise kan ze dat ook gewoon, hoewel ze sterker zal zijn in de omslag van architectuur naar productie. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-10-2017 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Neeeeeeee. Wat je wilt is in elke sector dat er gekozen wordt op functie capaciteiten en vak kennis. Gelijkheid is goed. Maar als dit de markt situatie is. Gross van de mannen hebben grotere afiniteit met techniek en de gross van vrouwen boeid de techniek niet.
Als quota wilt halen 50/50 dan moet je dus zwaar positief discrimineren wat juist een enorme keldering van de juiste mensen op crusiale posities.
Positieve duscriminatie is gangbaar bij de
Brandweer werving.
72 kandidaten voor 4 posities. 2 man 2 vrouwen ja 50/50 regel.
Van die 72 zijn er 2 vrouwen
Tja ondanks eisen verlagen haal je de 50/50 al helemaal niet door gebrek aan interresse.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niets van techniek weet dan heb je n.m.m. weinig te zoeken in de top van een technisch bedrijf. Er mag best iemand in het bestuur zitten die een juridische/financiële achtergrond heeft maar de grote bazen moeten een ingenieur/wetenschapper zijn. Dat gaat algemeen op, ik heb ook liever iemand die 20 jaar lang als bejaardenverzorger/arts heeft gewerkt als directeur van een bejaardentehuis dan iemand die geen enkele achtergrond heeft in die sector. Idem voor ministers.
Wat betreft vrouwen, ja en nee. Variatie lijkt me op zich wel goed maar enkel als ze geschikt zijn, niet aan de haren erbij sleuren. Lisa Su heeft een serieuze wetenschappelijke/R&D achtergrond. Dat is trouwens ook natie-gebonden. In Oost-Europa zijn er veel meer vrouwen die een technische opleiding volgen dan hier of in de USA. We kunnen nu discussiëren over de oorzaken hiervan maar dat is teveel offtopic dus hier laat ik het maar bij.

Het is goed dat AMD ervoor kiest om zoveel mogelijk de winst in R&D te investeren gezien het multiplier-effect van zulke investeringen. Zelfs al zou het product iets minder goed zijn dan dat van de concurrent, via het prijsinstrument kan je een goede omzet garanderen.
SG schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 07:29:
[...]

Neeeeeeee. Wat je wilt is in elke sector dat er gekozen wordt op functie capaciteiten en vak kennis. Gelijkheid is goed. Maar als dit de markt situatie is. Gross van de mannen hebben grotere afiniteit met techniek en de gross van vrouwen boeid de techniek niet.
In Nederland! Niet enkel omwille van het verschil in talent, ook en soms meer doordat vrouwen andere keuzes maken. Hiermee komen we aan op wat je wel kan en zou moeten doen als politiek: ervoor zorgen dat mensen ontdekken welke talenten ze hebben door kinderen van alles te laten uitproberen en met van alles in aanraking te laten komen. Dat gaat veel verder dan enkel het gebruiken van de school als instrument hiervoor (subsidies muziekles, sport, stimuleren dat ze in bandjes kunnen spelen en kunnen acteren...) maar ook de school speelt hier een rol in. Het is bekend dat vrouwen op dit vlak wat later rijpen dan mannen (verschillen in ontwikkeling brein) terwijl bij mannen de taalvaardigheid juist wat later ontwikkelt. Sterker nog, naar het schijnt zouden jongens gemiddeld rond hun 15de het snelst wiskunde leren, wat relevant is aangezien we in Nederland pas op de universiteiten hiermee starten en ze zelfs geen goede basis in calculus, lineaire algebra en meetkunde krijgen. Gezien het feit dat dit bij vrouwen vaak wat later op gang komt zou je met het beleid moeten aansturen op het minder snel laten vallen van wiskunde zonder het niveau van het vak verder aan te tasten. Ik wil het niet te politiek maken maar daar zit m.i. het probleem met affirmative action. Het doel is goed maar het middel is verkeerd. Zet in op talentscouting en talentontwikkeling bij kinderen, in de breedst mogelijke zin. 50/50 zal nooit lukken binnen de techniek maar 75/25 is zeker wel mogelijk (internationale data), zonder quota en zonder dwang. Terzijde, in tal van landen zijn er meer vrouwelijke wiskundestudenten dan mannelijke wiskundestudenten (zelfs in Nederland is het op de universiteit nog ergens tussen 25 en 50%, afhankelijk van waar je kijkt), bij de meer technische opleidingen/beroepen ligt het anders, daar zie je overal een dominantie van de mannen maar je ziet wel grote verschillen (Oost-Europa bijvoorbeeld, het Ijzeren Gordijn en het vroegere communisme hebben hier waarschijnlijk toe bijgedragen).

Over brandweer, leger, politie etc. hoeven we het niet eens te hebben. Het verschil in kracht en explosiviteit tussen mannen en vrouwen is groot. Er zijn vrouwen die net zo goed presteren als de 1-10% meest getalenteerde mannen voor dergelijke activiteiten (zo zijn er 2 vrouwen die geheel verdiend de Rangers-cursus hebben voltooid, dat is fysiek gezien een topprestatie) maar een vrouw die tot de 10% beste vrouwen behoort valt ergens in het midden bij de mannen, daar krijg je geen 50/50 zonder de lat flink lager te leggen, wat ze in de praktijk dan ook doen. Zie de verschillen in eisen voor mannen en vrouwen bij de politieselectie en legerselectie in tal van landen, waaronder Nederland. Ik durf te stellen dat bij de Nederlandse politie het verschil in eisen zelfs groter is dan wat je enkel op basis van het verschil in talenten (kracht, explosiviteit) mag verwachten aangezien een vrouw in de bloei van haar leven hetzelfde moet presteren als een man van boven de 50. Je kan ook vraagtekens plaatsen bij het verschillen van de eisen in functie van de leeftijd. Ofwel heb je bepaalde vaardigheden nodig ofwel heb je ze niet nodig, als je ze nodig hebt dan zou iedereen eraan moeten voldoen, als je ze niet nodig hebt dan is het niet zinvol om erop te selecteren.
Je ziet ook nauwelijks vrouwelijke straaljagerpiloten omwille van het verschil in talent, als ik het mij goed herinner dan heeft Nederland er ooit 1 gehad maar het is uiterst zeldzaam. Ze proberen het wel maar het verschil in fysiek talent en andere vaardigheden zoals ruimtelijk inzicht blijkt gewoon te groot te zijn. Er zijn natuurlijk ook vaardigheden die gemiddeld bij vrouwen beter zijn ontwikkeld maar die zijn voor deze beroepen niet vereist.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:18:
[...]

Als je niets van techniek weet dan heb je n.m.m. weinig te zoeken in de top van een technisch bedrijf. Er mag best iemand in het bestuur zitten die een juridische/financiële achtergrond heeft maar de grote bazen moeten een ingenieur/wetenschapper zijn. Dat gaat algemeen op, ik heb ook liever iemand die 20 jaar lang als bejaardenverzorger/arts heeft gewerkt als directeur van een bejaardentehuis dan iemand die geen enkele achtergrond heeft in die sector. Idem voor ministers.
Wat betreft vrouwen, ja en nee. Variatie lijkt me op zich wel goed maar enkel als ze geschikt zijn, niet aan de haren erbij sleuren. Lisa Su heeft een serieuze wetenschappelijke/R&D achtergrond. Dat is trouwens ook natie-gebonden. In Oost-Europa zijn er veel meer vrouwen die een technische opleiding volgen dan hier of in de USA. We kunnen nu discussiëren over de oorzaken hiervan maar dat is teveel offtopic dus hier laat ik het maar bij.

Het is goed dat AMD ervoor kiest om zoveel mogelijk de winst in R&D te investeren gezien het multiplier-effect van zulke investeringen. Zelfs al zou het product iets minder goed zijn dan dat van de concurrent, via het prijsinstrument kan je een goede omzet garanderen.
Enige affiniteit is wenselijk maar bestuurders hebben hun specialisten om het werk te doen en daar vertrouwen ze ook op, of moeten dat doen. Teveel kennis kan juist in de weg zitten bij een bestuurder want dan vertrouwen ze niet meer op de kennis van hun specialisten en worden het control freaks, wat tot irritaties zal gaan leiden waar een bedrijf zeker niet bij gebaat is. Kwaliteit zal de deur uitrennen en meestal naar de concurrentie.
Het is al eerder aangetoond dat AMD goedkopere producten op de markt heeft gezet, o.a de FX serie, die minder goed dat de Intel tegenhangers waren, maar toch niet werden verkocht omdat mensen liever wat meer uitgeven dan iets goedkoper aan te schaffen dat op termijn toch niet gaat voldoen. Tja, dan heb je de fanaten die tegen beter weten in die goedkope zooi toch aanschaft en daar ook nog eens trots op zijn. Aankopen zouden gebaseerd moeten zijn op het beste van het beste wat je voor je budget kan kopen. Tot vorige week was dat nog Ryzen, voor het top consumer segment, maar vanaf heden is dat gewoon weer Intel.
De run op de Intel i5 8600K en de i7 8700k is immens en, in tegenstelling wat velen gedacht hebben over de nieuwe Z370 chipset (mijzelf incluis), zit de verkoop hiervan ook flink in de lift. Maar dat moet ook wel want anders werkt de 8 gen cpu niet |:( Helaas blijven de levertijden achter maar dat ligt niet aan Intel maar aan de distributeurs en de webwinkels want er zijn genoeg 8 gen. cpu's aangeleverd lees ik in de fora. Alleen worden deze nog even vastgehouden om voor mij onduidelijke redenen. Misschien heeft de grote voorliefde voor AMD bij sommigen daar iets mee te maken om Intel een klein hakje te kunnen zetten door even te wachten met leveren. Maar dat duurt niet zolang meer want zo te lezen worden ze nu zelfs bij onze buren besteld die ze wel op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
regmaster schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:26:
Helaas blijven de levertijden achter maar dat ligt niet aan Intel maar aan de distributeurs en de webwinkels want er zijn genoeg 8 gen. cpu's aangeleverd lees ik in de fora. Alleen worden deze nog even vastgehouden om voor mij onduidelijke redenen. Misschien heeft de grote voorliefde voor AMD bij sommigen daar iets mee te maken om Intel een klein hakje te kunnen zetten door even te wachten met leveren. Maar dat duurt niet zolang meer want zo te lezen worden ze nu zelfs bij onze buren besteld die ze wel op voorraad hebben.
Lijkt me sterk verhaal.

Als een webwinkel al zou wachten met uitleveren, dan zal dat m.i. eerder zijn in de (volgensmij onrealistische) hoop om andere inventory (intel en/of amd) te clearen dan een grote voorliefde voor AMD.

Mij lijkt het meest realistisch dat de vraag gewoon hoger is dan Intel op dit moment kan leveren.

In Duitsland zijn gewilde items sowieso vaak beter leverbaar dan in NL.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Help!!!! schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:25:
[...]

Lijkt me sterk verhaal.

Als een webwinkel al zou wachten met uitleveren, dan zal dat m.i. eerder zijn in de (volgensmij onrealistische) hoop om andere inventory (intel en/of amd) te clearen dan een grote voorliefde voor AMD.

Mij lijkt het meest realistisch dat de vraag gewoon hoger is dan Intel op dit moment kan leveren.

In Duitsland zijn gewilde items sowieso vaak beter leverbaar dan in NL.
[Coffee Lake] Levertijden topic gewoon ff de posts van tweakert Nivida_intel doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Oh ja, de almachtige amd samenzwering tegen Intel. Wat zal ik zeggen? Als de leugen maar groot genoeg is, en vaak genoeg wordt herhaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Aankopen zouden gebaseerd moeten zijn op het beste van het beste wat je voor je budget kan kopen. Tot vorige week was dat nog Ryzen, voor het top consumer segment, maar vanaf heden is dat gewoon weer Intel.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je je blind staart op maximale singlethreaded performance wel, maar over het geheel gezien maakt Intel echt geen gehakt van Ryzen. Het hangt helemaal af van je workloads en er zijn genoeg situaties waar AMD sneller is ondanks de lagere kloksnelheden - voorwaarde is wel dat je het geheugen richting de 3200 krikt (wat inmiddels niet echt meer een probleem lijkt te zijn op de meeste borden). Dat is momenteel Intel's grote voordeel: het feit dat ze eenvoudig ruim boven de 4 GHz kunnen draaien. Als AMD over die horde heen kan komen met Zen 2 wordt het nog een heel interessant verhaal. Zeker gezien het feit dat ze hun verbruik en daarmee thermals beter onder controle lijken te hebben. Even los van het verschil tussen TIM en soldeer.

Ik kan bijvoorbeeld voor m'n werk twee extra cores/4 extra threads wel gebruiken (1700-1800X t.o.v. 8700K), dus voor mij is dat een betere keus. Daar komt vervolgens bij dat de kans groot is dat ik volgend jaar de 1T achterstand op kan lossen door een Zen 2 aan te schaffen (aangenomen dat Zen 2 inderdaad een stuk sneller kan tikken) en op m'n moederbord te prikken, terwijl bij Intel juist al vrijwel vast staat dat Z370 zelfs naar hun standaarden een kort leven beschoren is.

Dus nee, zo zwart/wit als jij het stelt is het niet naar mijn mening.
regmaster schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:38:
[Coffee Lake] Levertijden topic gewoon ff de posts van tweakert Nivida_intel doorlezen.
Heb je zelf zijn posts wel gelezen? Wat heeft dat in god's naam met een "voorliefde voor AMD" te maken? Ze mogen en kunnen niet eerder uitleveren omdat ze nog niet vrijgegeven waren tot begin vorige week. Dat ze vervolgens in (in dit geval) Duitsland net iets eerder te krijgen zijn heeft vooral te maken met het feit dat Nederland een derderangs doel land is voor de meeste Amerikaanse bedrijven (zie bijvoorbeeld ook Google; hun toestellen zijn nooit officieel uitgebracht in NL) en er dus niet direct hierheen geleverd wordt.

Dat vrij geven ligt ook niet aan de distributeurs, dat is een import verhaal. Die voorraden in Duitsland zijn hoogstwaarschijnlijk linea recta daar geleverd vanuit Intel's fabs. Dat betekent dat ze op dat moment nog onder de noemer import vallen. Zodra de douane ze dan vrij geeft kunnen ze verkocht of verder verscheept worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
regmaster schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:38:
[...]

Ik dus even lezen. Helaas, hij schrijft volgensmij echt nul redenen die er op duiden dat distributeurs of webwinkels deze CPUs vasthouden ivm wat jij schreef:

"Misschien heeft de grote voorliefde voor AMD bij sommigen daar iets mee te maken om Intel een klein hakje te kunnen zetten door even te wachten met leveren"

Dat is gewoon ook niet realistisch.

Wel fijn voor de mensen die zitten te wachten dat er blijkbaar een hoop cpu's aankomen. Hopelijk zitten daar ook vooral veel van de meest gezochte cpu's bij.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Teveel kennis kan juist in de weg zitten bij een bestuurder want dan vertrouwen ze niet meer op de kennis van hun specialisten en worden het control freaks,
Dat heeft niets te maken met het kennisniveau van de persoon maar met zijn persoonlijkheid en karaktereigenschappen. Je kan prima een topdeskundige zijn en precies weten waar je expertise ophoudt, er bestaan inderdaad ook zeer deskundige mensen (in hun vakgebied) die denken dat hun expertise hun vakgebied overschrijdt waar het niet het geval is. Je moet op zijn minst een deelgebied goed kennen als je de grote baas bij een dergelijk bedrijf bent (hardware of software in dit geval) en zodoende voeling hebben met de producten (softwaredeskundigen die jarenlang aan drivers hebben gewerkt weten ook wel redelijk goed hoe de hardware in grote lijnen werkt en vice versa) die worden ontwikkeld en gemaakt. Anders weet je niet wat er belangrijk is voor de ontwikkeling van die producten. Er bestaan misschien uitzonderingen maar in grote lijnen werkt het volgens mij zo.

Zoals Help aangeeft, het aanbod van Intel is veel lager dan de vraag en dit heeft alles met het aanbod te maken, niets met de vraag. Intel lanceerde met opzet dit product te vroeg (voordat een goede voorraad is aangelegd) in de hoop dat mensen die anders een Ryzen-CPU zouden kopen dit nu niet doen. Duitsland staat een paar stappen hoger in de pikorde dan Nederland voor hardware zij krijgen meer hardware geleverd en zij hebben kortere lijntjes naar de grote bedrijven waar Nederlanders retailwinkeltjes kopen van onderdealers die weer kopen van grotere dealers die het kopen bij die grote bedrijven, als er niet nog een extra stap tussen zit. :')
Het is idioot maar die winkels zijn nog steeds hoofdzakelijk natiegebonden en bedrijven zoals AMD, Intel en Nvidia of hun dealers kijken bij tekorten naar de grootte van de markt. Net als dat Vega wel te koop was in Duitsland en Engeland maar niet in Nederland (tenzij je zo dom was om het te kopen bij een van die winkeltjes hier die het zelf kocht van een winkel in Duitsland of Engeland en hierdoor veel te veel betaalde :')).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik blijf het toch een interesant gegeven vinden dat mensen die anderen beschuldigen niet objectief te zijn, zelf zelden objectief zijn in hun eigen reacties. O-)

Die 4GHz met Ryzen 2/Zen+/whatever ze het noemen gaan we denk ik wel halen als base clock. Het zou puur door de geringe dieshrink naar "12nm" al haalbaar moeten zijn. Verder blijft het zo dat AMD al bijna een jaar communiceert dat ze een "tick, tock, tock, tock" strategie volgen met Zen. Er komen nu drie generaties van optimalisaties op de oorspronkelijke Zen. Hier moet bij vermeld worden dat AMD een jaar geleden al claims waren van IPC gain tussen Zen en Zen+.

Nu heeft AMD wat gegoocheld met hun roadmap, en ik hou het voorzichtig en ga uit van geen IPC winst voor de volgende generatie. Daar kan ik zomaar fout zitten, en dan laat ik me positief verrassen. Wel mag duidelijk zijn dat AMD inzet om elke generatie sneller te zijn. Mede omdat de CPU kant AMD al hun publiekelijk gestelde doelen na de release van Bulldozer heeft gehaald, mag dit serieus genomen worden.

Deze eerste Zen is ook nog niet geoptimaliseerd als architectuur. Tegenwoordig valt er ook bijna niks meer te winnen met transistor shrinks, en moet je met veel complexere zaken zoals bedrading en lagen van je chip gaan werken voor kleine IPC gains. Dat is juist het fijne werk dat je van Zen+, Zen 2 en Zen 3 mag verwachten voor net dat beetje extra. Combineer dit met nieuwe nodes die gepland staan voor Zen+, Zen 2 en dan komt Zen 3 misschien al op 7nm EUV, waardoor er elke generatie ook een betere node zal zijn, als alles volgens plan gaat.

Nee, het staat er goed voor voor AMD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

0,4 GHz hoger voor de refrehs is gemakkelijk te halen. Of dat het gebeurt moeten we afwachten maar met >15% perforrmanceverbetering is in theorie zelfs 0,6 GHz (afgerond naar boven) mogelijk. Rustig afwachten. :)
Maar ja, 4,0 GHz als base is zeker realistisch haalbaar voor de refresh van de X-modellen (1600X,1700X), afhankelijk van hoe hoog het vermogen mag zijn en wat ze met de stock-koeler doen. Natuurlijk kan het ook voor de refresh van de 1600/1700 maar AMD kiest voor de marktstrategie om daarbij de base en boost wat lager te leggen zodat de stockkoeler het gegarandeerd kan bolwerken.Een boost van 4,0 GHz is dan wel prima te doen voor alle kernen en daar is niets mis mee. Met overklokken kom je dan misschien op 4,3-4,6 GHz uit, dan kom je aardig in de buurt. Een jaartje later is van alles mogelijk: Zen2 op GF/Samsung 7nm vs. Intel 10 nm. en een aanzienlijk verbeterde architectuur (want slechts de tweede iteratie en dus veel laaghangend fruit, wat AMD-medewerkers zelf ook al aangaven), it is anyone's bet. Ik ga niet voorspellen dat Zen2 Intel qua performance verslaat maar ik sluit het zeker ook niet uit dat dat kan gebeuren. Intel stagneerde flink en AMD staat er niet alleen voor, Samsung en IBM hebben ook flink wat bijgedragen.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:59:
Mede omdat de CPU kant AMD al hun publiekelijk gestelde doelen na de release van Bulldozer heeft gehaald, mag dit serieus genomen worden.
Dat is nog zachtjes uitgedrukt, ze zijn ruim over de publiekelijk gestelde doelen heen gegaan en ze spraken zelf nog van een worst case scenario bij Ryzen. :)
Goed, van 28 nm. naar 14 nm. , of wat de werkelijke maten dan ook zijn, helpt gigantisch maar dan nog is het wonderbaarlijk hoe goed ze presteren. Spijtig dat het voor Vega minder goed is geslaagd al is Vega56 voor de MRSP wel een prima kaart en is de prijs die de mensen hier betaalden voor die kaart misschien ook nog wel te billijken als je geen bezwaar maakt tegen blowerkoelers.
Aankopen zouden gebaseerd moeten zijn op het beste van het beste wat je voor je budget kan kopen.
Te simplistisch. Het is namelijk heel erg slecht voor de consument als slechts 1 bedrijf overblijft voor die hardware, ook om die reden kan je bij een lichte nederlaag voor bedrijf X voor het product van bedrijf X kiezen; de lange termijnbelangen voor ons allemaal laten prevaleren boven het simplistische kortetermijndenken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik alles zou accepteren, zo'n Bulldozer-CPU zou ik niet hebben gekocht.
Tot vorige week was dat nog Ryzen, voor het top consumer segment, maar vanaf heden is dat gewoon weer Intel.
Dat is onzin, het hangt ervan af wat je wil.
Nog maar een keer aangezien jij deze blijkbaar hebt gemist.

Deze heren werken als consultant ICT voor bedrijven (dus de experts die worden ingehuurd door bedrijven om heel het netwerk, dataopslag, beveiliging etc, goed te regelen), Wendell met een diploma voor computerwetenschappen. Ze zijn eveneens casual gamers en nerds die graag programmeren, knutselen met software, spelen met Linux, een tweede computer als router gebruiken en dat soort gekke dingen. Ze weten dus behoorlijk goed waar ze over spreken. Welke CPU is volgens hen de winnaar? De 1600(X). Waarom? Omdat de performance/prijs met afstand het beste is en omdat de performance goed genoeg is voor iedereen m.u.v. die paar mensen die voor alles de hoogst mogelijke FPS willen halen en die de hardware bezitten waarmee dat er überhaupt toe doet, om nog maar te zwijgen over het feit dat een hogere FPS bij CPU van bedrijf Y in vergelijking met een CPU van bedrijf X niet noodzakelijk inhoudt dat de inputlag lager is en het is toch echt die inputlag die ertoe doet. Hoe dat precies zit weet momenteel niemand, wel is bekend dat GTA5 bij Intel geen lagere inputlag geeft, binnen 1/180ste seconde, ondanks dat de FPS aanzienlijk hoger is. De FPS zegt dus ook niet alles. Dat neemt niet weg dat de 8700k waarschijnlijk meer performance levert dan de 1600(X) maar voor hoeveel meer kosten? €50 meer voor de CPU, een koeler van €80-100, een moederbord wat €30-50 meer kost. Daarom levert de 1600(X) aanzienlijk meer waarde per €. het gaat niet enkel om wat de beste kwaliteit heeft, het gaat om de minimale kwaliteit die de beste performance/€ geeft. Dan zwijg ik nog over het feit dat je de 8700k niet of nauwelijks kan kopen en dat tegen de tijd dat die eindelijk leverbaar is de refresh van Ryzen alweer uitkomt.

De mevrouw in die video werkt als grafisch ontwerper/consultant voor hetzelfde bedrijf. Deze drie mensen kennen elkaar van het werk en maken alle video's op hun werkplaats, m.u.v. wat gameplay-video's op een apart kanaal. Dit doen ze omdat ze het leuk vinden.
Terzijde, de muziek in die video is geweldig en ik geniet van de percussie.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over PCIe-passthrough voor Ryzen, dus gamen, CAD of rendering met Windows onder Linux. Ik kan het kort houden, het werkt zoals het hoort, zolang je grafische kaart geen reset-bug heeft (bij de 580 en Vega56 geen probleem, in het ergste geval een andere BIOS erop zetten). Illustratie met RotTR en GTA5 waarbij je de FPS ziet en dus kan vergelijken met native performance, ook Cinebench (1155 met 8 threads) en 3dMark worden gedraaid.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2017 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:55:

Deze heren werken als consultant ICT voor bedrijven (dus de experts die worden ingehuurd door bedrijven om heel het netwerk, dataopslag, beveiliging etc, goed te regelen), Wendell met een diploma voor computerwetenschappen. Ze zijn eveneens casual gamers en nerds die graag programmeren, knutselen met software, spelen met Linux, een tweede computer als router gebruiken en dat soort gekke dingen. Ze weten dus behoorlijk goed waar ze over spreken.
Dat soort zaken bepalen natuurlijk niet per definitie dat je een goede reviewer bent, of dat ze weten waar ze het over hebben. Dat is te makkelijk geredeneerd. Onder IT consultants zie ik bijv. genoeg consultants (ik denk zelfs het overgrote deel) die over dit soort zaken (CPU reviews) totaal geen kennis hebben en IT consultant met als specialisatie virtualisatie weet in de regel best wat te vertellen over CPU's, maar over consumenten cpu's hoef je in de regel niet aan te komen met vragen, jij weet daar waarschijnlijk meer van dan de gemiddelde virtualisatie expert ;). Bij Storage specialisten al helemaal niet en bij security ook vaak niet (is vaak veel meer networking of software gerelateerd).

Nu zullen deze personen vast weten waar ze het over hebben, daar geloof ik je direct in. Maar over het algemeen gezien hoeft het zijn van een IT consultant of het feit dat je wat casual gamed, wel eens linux installeerd of een 2de PC als router laat draaien niet te beteken dat er een meer dan gemiddelde kennis (Onder enthousiasts dan uiteraard) aanwezig is over consumenten CPU's dan dat bijv, jij of meedere posters in deze of bijv. de Intel thread hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Waard om er bij te vermelden dat die knaap er eerder al naast heeft gezeten (hij had niet verwacht dat geheugen nog zo goed zou verkopen, PC markt is dood, toch? 8)7), dat hij Threadripper een high end gaming chip heeft genoemd en artikelen van PCGamer als waarheidsbron neemt (Pentium === best budget gaming chip).

Jammer dat er zo veel mensen aandelen hebben zonder er iets van af te weten en dus op de onkunde van zo'n figuren af moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of dat Vega 11 eraan zit te komen, Epyc langzaam op zal lopen, de nieuwe XBONE X ook puur AMD is, Ryzen/zen refresh. Hebben we het nog niet over de echte potentiële klapper van AMD gehad, Raven Ridge...

Verder neem ik beurzen toch al niet serieus omdat het vaak een paar partijen zijn die de markt manipuleren om ermee te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

@CHB 28nm -> 14nm is
Steam roller AMD APU met FX degradatie.
Bulldozer en piledriver en de 9390 zijn 32nm.
Dus er is dus al 3de gen Bulldozer dat steam roller maar geen highend Piledriver was dat.

RyZen7 vervangt eigenlijk de 9390 Piledriver een 32nm chip.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:01:
Of dat Vega 11 eraan zit te komen, Epyc langzaam op zal lopen, de nieuwe XBONE X ook puur AMD is, Ryzen/zen refresh. Hebben we het nog niet over de echte potentiële klapper van AMD gehad, Raven Ridge...

Verder neem ik beurzen toch al niet serieus omdat het vaak een paar partijen zijn die de markt manipuleren om ermee te verdienen.
Is het niet zo dat Raven Ridge idd voor consumenten spul erg belangrijk is en idd financieel daar een hoofdrol gaat spelen maar dat het echte geld nog verdiend moet worden bij Zen pro voor Servers (EPYC) ?

Ik heb altijd begrepen dat de marges daar in een heel andere orde van grootte liggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:49
Volgens Canard(die man die Ryzen als eerste heeft gebenchmarkt), krijgt Zen 2 maximaal 64 cores:

Ne le répétez à personne, mais les CPU EPYC de 2e gen d'AMD auront 64 cores, 256 Mo (!) de L3, 8x DDR4-3200 et 128 lignes de PCIe 4.

https://twitter.com/CPCHardware/status/925348852147908608

Wat natuurlijk kan betekenen dat een Zen 2 die uit 16 cores gaat bestaan. Een in het verleden gelekte presentatie laat zien dat AMD minimaal een 48 Core CPU plant. Maar "More is always better".

[ Voor 13% gewijzigd door polli_ op 31-10-2017 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dan worden ze bij Intel helemaal gek.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:55:
Dat zou dan een mooi koekje van eigen deeg zijn..... 8)

Alleen dan niet via criminele handelspraktijken maar door echte innovatie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Borromini schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:55:
Ze hebben bij Intel ook een mesh achting systeem, een beetje zoals AMD zijn Infinity Fabric. Dit is namelijk de truc die de grote hoeveelheid cores mogelijk maakt zonder al te gekke complexiteit en dus kosten. Vooralsnog is niet duidelijk of deze nieuwe "bus" ook als interconnect tussen dies zou kunnen dienen zoals Infinity Fabric dat wel kan.

De technologie achter Infinity Fabric heeft AMD begin 2012 overgenomen van SeaMicro voor 334 miljoen dollar. Uiteraard hebben ze hier zelf ook nog wel een hand in gehad door het verder te ontwikkelen/toepassen:

"SeaMicro developed an interconnect technology that allows it to eliminate all but three of the chips on a standard server motherboard. That allowed it to develop servers that it claims consume one quarter the power and one sixth the space of standard x86 servers."

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het heel erg lang gaat duren aleer Intel ook een manier heeft gevonden om flink wat cores kwijt te kunnen in één chip. Een chip die vervolgens niet te complex (groot en duur) is en waarvan je er meerdere op één package kwijt kan. Een super dure CPU met tig cores maken is het probleem namelijk niet voor Intel. Het probleem is dat AMD en de prijs die AMD vraagt voor tig cores.

Infinity Fabric van AMD is een echt paardenmiddel. Zonder deze techniek hadden ze namelijk niet de mogelijkheid gehad om van top to bottom een line-up neer te zetten die concurrerend kan zijn (ze zijn hiermee ook terug aan de top). Ze hebben bij AMD een R&D budget dat verbleekt bij het budget van Intel. Infinity Fabric is de perfect technologie om toch mee te kunnen doen. Het heeft alles wat AMD nodig had om überhaupt te kunnen overleven. Heel gek is het dan ook niet dat AMD destijds flink wat geld heeft neergelegd voor SeaMicro.

Lang verhaal kort, dit trucje kan Intel ook, of ze het gaan toepassen daarentegen? Immers heeft AMD alles om Infinity Fabric heen gebouwd om deze techniek zo nuttig mogelijk toe te kunnen passen. Wellicht dat Intel zich totaal niet genoodzaakt ziet tot een dergelijke tactiek en dus gewoon doorgaat met grote complexe monolithische chips met tig cores.

[ Voor 6% gewijzigd door madmaxnl op 01-11-2017 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Voor AMD is deze IF tactiek meer noodzaak om te overleven. Voor iNtel ook interresant om rendement van chips uit wafers te vergroten en juist bij grotere chip hoger rendement uit productie te halen.
Nog meer marge nog meer cash binnen harken. Alleen geen noodzaak dus mogelijk meer voor Xeon range

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SG schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:33:
@CHB 28nm -> 14nm is
Steam roller AMD APU met FX degradatie.
Bulldozer en piledriver en de 9390 zijn 32nm.
Dus er is dus al 3de gen Bulldozer dat steam roller maar geen highend Piledriver was dat.

RyZen7 vervangt eigenlijk de 9390 Piledriver een 32nm chip.
Er zijn 4 Bulldozer generaties:
-Bulldozer
-Piledriver - APU = Trinity + Richland
-Steamroller - APU = Kaveri + Godavari
-Excavator - APU = Bristol Ridge + Stony Ridge

Van de eerste twee is er een FX variant geweest. Van Piledriver had je een FX en een APU en van de laatste twee alleen een APU variant.
Ik was eigenlijk best wel benieuwd naar de prestaties van een FX Excavator. De IPC was aanzienlijk hoger. Echt is AMD bij steamroller en excavator de focus gaan verleggen naar power efficiency. Die was ook een stuk beter dan bij Piledriver alleen zag je ook dat die chips daardoor niet zo hoog konden clocken en dus voor desktops niet zo interessant waren (clockspeeds schaalde niet lekker met hogere voltages) In laptops presteerde deze chips nog best goed.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
polli_ schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:53:
Volgens Canard(die man die Ryzen als eerste heeft gebenchmarkt), krijgt Zen 2 maximaal 64 cores:

Ne le répétez à personne, mais les CPU EPYC de 2e gen d'AMD auront 64 cores, 256 Mo (!) de L3, 8x DDR4-3200 et 128 lignes de PCIe 4.

Wat natuurlijk kan betekenen dat een Zen 2 die uit 16 cores gaat bestaan. Een in het verleden gelekte presentatie laat zien dat AMD minimaal een 48 Core CPU plant. Maar "More is always better".
Ik vraag me af of de markt al klaar is voor Native 16 Cores op grote schaal.
Ik denk dat AMD er ook goed aan zou doen om een Native 8 core te hebben zoals Zen1.

Dan houd je de productie kosten lager. Je ziet dat de markt nu pas op grote schaal naar 4 cores gaat. Budget pc's waren vaak nog 2 cores en daar worden de meeste van verkocht. BIj de high end desktops zien we nu pas de move naar meer dan 4 cores en in dit geval 6 en 8 cores.

Om dan alleen maar 16 core chips te maken en daar maar 25% of 50% van aan te laten staan lijkt mij heel inefficient. Ik verbaas mij nu al dat AMD dat voor de R3 cpu's doet ik kan mij niet voorstellen dat er zo veel cpu's minder dan 6 cores werkend hebben. En van de R3 chips worden er waarschijnlijk de meeste verkocht. (hier op tweakers niet maar wel via OEM's).

Hopelijk gaat AMD bij Zen 2 dus voor twee chips een native 8 en native 16 core. Want voor de 16 cores is er zeker wel een markt alleen is die nu nog niet zo groot (wel steeds groter aan het worden).

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:37:
[...]

Is het niet zo dat Raven Ridge idd voor consumenten spul erg belangrijk is en idd financieel daar een hoofdrol gaat spelen maar dat het echte geld nog verdiend moet worden bij Zen pro voor Servers (EPYC) ?

Ik heb altijd begrepen dat de marges daar in een heel andere orde van grootte liggen....
AMD schijnt minder dan $100 per Zen chip te betalen. Kijk zelf maar hoeveel ze verdienen als je het simpele doosje en de nog steeds vrij goedkope koeler erbij pakt. ;)

Het probleem is dat Ryzen een relatief laag volume product is, met goede marges. Het is net genoeg om winst te maken, maar meer ook niet. OEM's kopen deze chips gewoon niet voor hun systemen, omdat er geen GPU bij zit. Ga je vier van deze chips samenvoegen tot een epische (pun intended) serverchip, dan verdien je echt enorme bedragen. Het probleem is dat AMD terug moet komen van bijna nul, en wel de kans moet krijgen. Dat Epyc voor veel toepassingen een stuk beter is dan Skylake-SP helpt behoorlijk.

Maar de echte winst zit in volumeverkopen. AMD is noodgedwongen klein geworden als bedrijf. Ze hebben weinig overheadkosten, maar zitten wel met een enorme schuld die ook afgelost moet worden, en willen meer R&D doen. Zo komen ze net op winst uit. Nu is de laptop OEM markt met gemak de grootste voor persoonlijke computers, en een GPU bij de CPU leveren is hier niet optioneel. Dat is Raven Ridge.

Wederom een uitstekend product, en een product waar AMD miljoenen per maand van kan verkopen. Er zitten minstens honderden miljoenen aan omzet per kwartaal in deze chips, bovenop de al betaalde overheadkosten. Na aftrek van kosten pure winst dus.
polli_ schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:53:

Dat is gewoon Intel meppen als het klopt. :P
Ze kunnen er ook niks tegenover zetten, want die 64 cores gaan ze niet halen met hun EMIB. Intel lijkt niet bereid te zijn om het core gedeelde van een CPU te splitsen, en zelfs met hun 10nm+ node gaan ze echt geen 64 cores halen.

Ik vraag me wel af of AMD nu niet met meer dan vier dies gaat werken en alsof bij de acht per die blijft. Voor Zen 2 stond altijd "Starship" in de planning met 48 cores, maar dat lijkt nu een gepasseerd station te zijn. Dat kon ook met zes dies. 64 cores kan dan met 8 dies. Maar wat een monster gaat dat zijn zeg. :o

Pagina: 1 ... 11 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.