Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:41:
[...]
AMD schijnt minder dan $100 per Zen chip te betalen. Kijk zelf maar hoeveel ze verdienen als je het simpele doosje en de nog steeds vrij goedkope koeler erbij pakt. ;)

Het probleem is dat Ryzen een relatief laag volume product is, met goede marges. Het is net genoeg om winst te maken, maar meer ook niet. OEM's kopen deze chips gewoon niet voor hun systemen, omdat er geen GPU bij zit. Ga je vier van deze chips samenvoegen tot een epische (pun intended) serverchip, dan verdien je echt enorme bedragen. Het probleem is dat AMD terug moet komen van bijna nul, en wel de kans moet krijgen. Dat Epyc voor veel toepassingen een stuk beter is dan Skylake-SP helpt behoorlijk.

Maar de echte winst zit in volumeverkopen. AMD is noodgedwongen klein geworden als bedrijf. Ze hebben weinig overheadkosten, maar zitten wel met een enorme schuld die ook afgelost moet worden, en willen meer R&D doen. Zo komen ze net op winst uit. Nu is de laptop OEM markt met gemak de grootste voor persoonlijke computers, en een GPU bij de CPU leveren is hier niet optioneel. Dat is Raven Ridge.

Wederom een uitstekend product, en een product waar AMD miljoenen per maand van kan verkopen. Er zitten minstens honderden miljoenen aan omzet per kwartaal in deze chips, bovenop de al betaalde overheadkosten. Na aftrek van kosten pure winst dus.
Ongeacht de inkoop kosten maakt het nogal een verschil of een CPU uiteindelijk gemiddeld enkele honderden dollars gaat opleveren (Ryzen) of gemiddeld enkele duizenden (Epyc). De laatste factor is dan volume want zonder marktaandeel terug winnen heb je idd vrij weinig aan die duizenden dollars per chip...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 1 november 2017 @ 07:57:
[...]

Ik vraag me af of de markt al klaar is voor Native 16 Cores op grote schaal.
Niet vergeten dat de hele wapenwedloop op 1 core veel langer duurt maar sneller gaat wat verbetering op capaciteit dan op 2 cores wat weer langer duurt dan 4 cores, maar z`n omslagpunt bereikt op 8 tot 16 cores.

Voor een developer is het makkelijker developen op 1 core dan op 2 maar nog weer moeilijker op 4 cores, de acceptatietijd zakt dus in naarmate de utulisatie tijd toeneemt.

Dat komt omdat software makkelijk op 1core loopt maar moeilijk perfect te verdelen is over 2 of 4 cores, maar als de mogelijkheden toenemen boven 8 of 16 cores wordt het weer makkelijker.
Ipv alle code via 1 core te laten lopen of alleen de audio over core 2 of de code over 3 cores te verdelen en 1tje over te houden voor windows zelf om microstutter tegen te gaan, ga je met meer cores gewoon als developer de neiging krijgen om alle units in het spel hun eigen core te geven.

De omslag van serieel naar parrallel programmeren zou zich dus volgens een negatieve bellcurve voltrekken.

En met het aankomende aanbod van AMD lijkt het dat we inmiddels definitief in het 2e bellstadium zijn aanbeland.

1 tolllpoortje/kassa is makkelijk te beoordelen gewoon wachten tot je aan de beurt bent.
2-4 tolllpoortjes/kassa`s open creert de situatie dat je altijd van wachtrij wil wisselen/heroverwegen
16 of meer tolllpoortjes/kassa`s open betekent elke klant z`n eigen kassa dus weer rustig en simpel orienteren.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Interessante gedachte.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De prijzen van de grafische kaarten (AMD) beginnen ook weer flink te dalen. Nog steeds wat te duur maar niet meer rampzalig, in de USA in ieder geval (ik weet niet hoe het momenteel in Nederland is). Geen idee of dat dit komt doordat de cryptoshit wat aan het verminderen is of doordat die 'miners' verzadigd zijn en nu de gamers eindelijk eens aan de beurt komen om een kaart te kopen.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:01:
Of dat Vega 11 eraan zit te komen, Epyc langzaam op zal lopen, de nieuwe XBONE X ook puur AMD is, Ryzen/zen refresh. Hebben we het nog niet over de echte potentiële klapper van AMD gehad, Raven Ridge...

Verder neem ik beurzen toch al niet serieus omdat het vaak een paar partijen zijn die de markt manipuleren om ermee te verdienen.
Inderdaad. De vooruitzichten voor AMD zijn prima, al draait de RTG-tak nog stroef (niet zo zeer qua omzet, voor nu, maar als je kijkt naar de hoogst gehaalde performance, de prijs en wanneer het uitkwam), daar zal Vega11 m.i. weinig aan veranderen als dat inderdaad het kleine broertje van Vega10 is. Een kaart die tussen de 1060 en 1070 zit 2 jaar nadat de 480=580 uitkwam en dat waarschijnlijk voor €200-250. Gaap. Hoe goed gaat dat verkopen? Maar goed, ik denk dat het met RTG ook wel meevalt, Navi is de eerste GPU waar Koduri verantwoordelijk voor is. De CPU-tak draait in ieder geval geweldig en het in handen hebben van de consoles helpt.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:08:
[...]

De prijzen van de grafische kaarten (AMD) beginnen ook weer flink te dalen. Nog steeds wat te duur maar niet meer rampzalig, in de USA in ieder geval (ik weet niet hoe het momenteel in Nederland is). Geen idee of dat dit komt doordat de cryptoshit wat aan het verminderen is of doordat die 'miners' verzadigd zijn en nu de gamers eindelijk eens aan de beurt komen om een kaart te kopen.
Vega zit alweer rond msrp inmiddrls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
[...]

Ik denk dat AMD er ook goed aan zou doen om een Native 8 core te hebben zoals Zen1.
Ik neem aan dat je met native bedoelt dat de cores allemaal op één fysieke chip terug zijn te vinden. Desalniettemin kun je op chip niveau spreken over twee quadcores die ze aan elkaar hebben genaaid d.m.v. Infinity Fabric.

Die native 16 core zal waarschijnlijk vier quadcores zijn die aan elkaar genaaid zijn. De CCX'en zelf blijven ze optimaliseren en verbeteren. Een octacore CCX is denk ik veel te complex. Als ze hun CCX al meer cores geven denk ik dat we eerst 6 cores zullen zien.

Een chip met meer dan twee CCX'en zou voor mij betekenen dat AMD de financiële ruimte heeft en/of het risico aandurft om een specifieke server chip te maken. Immers zijn nu alle Zen chips eenheidsworst pur sang. Je kan eigenlijk alleen kiezen hoeveel "worst" per "pak" je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
madmaxnl schreef op donderdag 2 november 2017 @ 04:37:
[...]

Ik neem aan dat je met native bedoelt dat de cores allemaal op één fysieke chip terug zijn te vinden. Desalniettemin kun je op chip niveau spreken over twee quadcores die ze aan elkaar hebben genaaid d.m.v. Infinity Fabric.

Die native 16 core zal waarschijnlijk vier quadcores zijn die aan elkaar genaaid zijn. De CCX'en zelf blijven ze optimaliseren en verbeteren. Een octacore CCX is denk ik veel te complex. Als ze hun CCX al meer cores geven denk ik dat we eerst 6 cores zullen zien.

Een chip met meer dan twee CCX'en zou voor mij betekenen dat AMD de financiële ruimte heeft en/of het risico aandurft om een specifieke server chip te maken. Immers zijn nu alle Zen chips eenheidsworst pur sang. Je kan eigenlijk alleen kiezen hoeveel "worst" per "pak" je wil.
Ja fysiek op een chip idd. Want dat is wat ze gaan bakken en wat ruimte op je waver in neemt en dus een groot deel van de productie kosten bepaald.
Als je een 16 core on chip zou hebben en je gaat die dan als 4 core uit brengen is het wel heel erg verspilling. En er zal volgend jaar en in 2019 echt nog wel vraag zijn naar goedkope quad cores. Dan wil je niet bijna 70% van je chip niet gebruiken maar wel bakken en aan de klant mee geven.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

AMD kan ook grote monolitische DIE maken. Maar dat is commercieel in hun huidige staat niet rendabel genoeg en te kostbaar.
CCX van 8 cores dat kan.

Houd in dat RyZen 7 uit een module kan bestaan en dus 1 x L3 en numa handicap vervalt.
2 CCX Die zou enkele Die genoeg zijn voor Threadripper. TR4 zouden ze 32 cores releasen.
Epyc kan dan 64 cores. Threadripper zou dan op AM4 kunnen. Of RyZen 9 noemen.

Als de geruchten van 48cores voor Epyc lijkt mij 6 core CCX logisch , vooral als ze huidige socket willen blijven gebruiken.

i9 vreet vermogen met OC helemaal TR is maar ietje zuiniger , dus op stock trekken ze allemaal veel.
Nog meer cores vereist nog meer een dieshrink. Duo8 core CCX DIE is te zwaar voor 14nm of 12nm
6 core per CCX is TDP ook pushen en met lagere klok is het nog te doen.

Een 6 ccx of 8 CCX maakt 6 of 8 core APU mogelijk.
En 12 of 16 cores CPU op AM4

Ik denk eerder een 6 core CCX pas met degelijke dieshrink 8 core CCX
Ook mogelijk dat AMD dan twee DIE typen in productie neemt 4 & 6 CCX

AMD kan ermee alle kanten op wat gaan ze doen?

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Steamgebruikers steeds vaker op laptop? Of worden er (gezien Intels verkoopcijfers) zoveel meer OEMs verkocht dan DIY-systemen dat dit verenigbaar is met 50/50 verdeling in DIY? http://store.steampowered.com/hwsurvey/processormfg/

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meeste van die opties had ik ook al bedacht en een tijdje geleden geopperd. Ik denk dat de beperkingen in schaalbaarheid van de IF het antwoord op die puzzel gaat zijn. We weten dat vier dies zeer goed functioneren. AMD claimt ook behoorlijke schaalbaarheid, maar er zal een punt zijn waar de schaalbaarheid verminderd.

Toen ik maanden geleden "7nm Starship" zag dacht ik meteen dat Zen 2 naar 6 cores per CCX zou gaan. Nu het misschien 64 cores gaat worden, lijkt het erop alsof AMD de roadmap voor de zoveelste keer dit jaar heeft aangepast. Daar moeten ze echt eens mee stoppen, maakt het volgen moeilijk. :P

AMD zit toch al met een interessante situatie. In twee jaar gaan ze drie keer van node wisselen voor hun CPU architectuur, dat is volstrekt ongehoord. Het was jarenlang twee generaties op een node, niet drie generaties op drie nodes. 14nm ligt 11 tot 18% achter op Intel 14nm+, afhankelijk van welke waarde je pakt. GF 12nm zou maximaal 15% extra dichtheid gaan bieden, waardoor het verschil grotendeels zou moeten verdampen met 14nm+. 14nm++ biedt zeer geringe voordelen als we naar Coffee Lake kijken, en is niet er relevant.

GF 7nm is het punt waar GF in staat zal zijn om Intel in te halen, en als alles goed gaat, voorbij te streven. Ik verwacht ook geen HEDT of serverchips op 12nm. Ik verwacht dat 7nm eerst voor HEDT en server ingezet gaat worden, H2/2018. Navi gaat vrijwel zeker naar TSMC, en in 2019 krijgen we dan Zen 2 voor desktops.

Ik heb ook eindelijk eens wat gevonden over hoe GF precies al die chips wil produceren in een faciliteit.
https://www.anandtech.com...ations-700-mm-hvm-in-2018

Kennelijk zijn ze nu bezig met 14nm capaciteit uitbreiden. Het lijkt erop dat ze wel in staat zijn om meerdere verschillende nodes te produceren in een fab. Dat dekt Raven Ridge. Een behoorlijk deel van de productie zal overgaan naar 12nm voor Ryzen 2/Vega 11. Dat komt er volgend jaar een punt waar 14nm capaciteit vervangen gaat worden voor 7nm. Raven Ridge gaat ook vervangen worden voor Picasso die kennelijk op 12nm gebakken gaan worden.

Gezien de tijdlijn van Epyc en TR, hoef je voor de zomer van 2018 geen vervanger te verwachten. Roadmaps over de Epyc vervangen zijn ook systematisch 7nm. Ik verwacht deze dus H2/2018. TR is een afgeleide van Epyc, en die vervanger verwacht ik dus ook H2/2018.

Vervolgens ga ik me aansluiten bij @SG over de mogelijkheid van twee dies. Persoonlijk verwacht ik gezien het gerucht van 64 cores, een splitsing. Zen 2 gok/verwacht ik in een 8 core die zonder IF. Ik zie het AM4 socket niet veel meer trekken dan dit, tenzij je clockspeeds wil opgeven. Een twaalf core die met twee CCX kan nog steeds, maar dan ga je wel clocks opgeven, en zit je eigenlijk al in echt HEDT terrein. Ik denk dat acht realistischer is, en dan clocks flink omhoog. :)

Een tweede die kan dan een 16 core die zijn voor server en HEDT. 7nm zou dit commercieel mogelijk moeten kunnen maken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:50:
Steamgebruikers steeds vaker op laptop? Of worden er (gezien Intels verkoopcijfers) zoveel meer OEMs verkocht dan DIY-systemen dat dit verenigbaar is met 50/50 verdeling in DIY? http://store.steampowered.com/hwsurvey/processormfg/
DiY is volgens mij maar een klein deel van de markt, ik zag laatst wat cijfers dat van de totale PC client markt zo'n 2/3de laptop is qua verkopen en de rest desktops. Binnen het desktop segment zou dan weer zo'n 2/3de OEM zijn en 1/3de DiY, waardoor DiY +- een 6de van de totale markt zou zijn.

Verder denk ik echter ook dat de Steam hardware survey niet echt betrouwbaar is. Ik heb in ieder geval al regelmatig bronnen gezien dat deze survey met een enorme korrel zout genomen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je, die survey laat elke maand bizarre percentages zien. Zo bizar dat ik het niet serieus kan nemen als bron. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Ja ik kan er ook geen peil op trekken, vooral omdat het gewoon veel te weinig informatie bevat.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 08:05

vleesjus

echte vleesjus!

Sowieso deze maand wel heel bizarre percentages, Windows 7 heeft 22% aan marktaandeel gewonnen :?
edit:
En +26% simplified chinese. Lijkt erop dat er een hele grote Chinese markt meegedaan heeft aan de survey deze maand.

[ Voor 39% gewijzigd door vleesjus op 02-11-2017 13:18 ]

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:20:

AMD zit toch al met een interessante situatie. In twee jaar gaan ze drie keer van node wisselen voor hun CPU architectuur, dat is volstrekt ongehoord. Het was jarenlang twee generaties op een node, niet drie generaties op drie nodes.
Die 3 stuks snelle schaal verkleiningen vormen natuurlijk naast alle positieve mogelijkheden ook een risico.
Bijvoorbeeld is destijds de 20/22 Nm schaal mislukt. Laten we hopen dat dit nu niet gaat gebeuren.... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:50:
[...]

Die 3 stuks snelle schaal verkleiningen vormen natuurlijk naast alle positieve mogelijkheden ook een risico.
Bijvoorbeeld is destijds de 20/22 Nm schaal mislukt. Laten we hopen dat dit nu niet gaat gebeuren.... ;w
12nm is niet eens een halve node. Het is puur een optimalisatie van 14nm. Die zal het probleem niet zijn. 7nm is een node die GF heeft ontwikkeld nadat ze technologie konden delen met AMD, IBM en Samsung. De node zelf lijkt gewoon nog op tijdschema te zitten. Dit in tegenstelling tot Intel die enorme problemen hebben met hun vergelijkbare 10nm. Intel ontkende, dus ik geef ze het voordeel van de twijfel, maar een paar weken geleden circuleerde er al geruchten dat zelfs de low power Cannon Lake CPU's er niet voor eind 2018 zouden zijn. Dan moet 10nm+ voor desktop en serverchips nog erna komen met onder andere Ice Lake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk kan niemand in de toekomst kijken....
Wellicht heeft intel nu tegenslag met hun 10 Nm schaal, maar dat kan AMD dus net zo goed overkomen.....

Ik kijk altijd naar de "mentaliteit" waarmee een bedrijf ondernemend is. Intel zit daar op een foute positie.
Daarom ben ik er ook van overtuigd dat die intel eindgebruiker onvriendelijke manier van zaken doen zich vroeg of laat een keer moest gaan wreken. Het meest voor de hand liggende moment daarvoor is de komst van ZEN. Op die aanname is een redelijk bedrag geïnvesteerd.
:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, maar je kan nu wel redelijk onderbouwde uitspraken doen. ;)

Maanden geleden was al aangekondigd dat zowel Navi als Zen 2 in H2/2017 hun tape-out zouden krijgen. Dan tel je er een jaar bij en dan krijg je een launch.

Nu gaat AMD met Navi terug naar TSMC, en hun 7nm is volgens de planning is in volle productie tegen H2/2018. Navi gaat dus H2/2018 zijn tenzij TSMC het verpest. Dat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien risicoproductie nu al gaande is. Dat betekent dus onder andere prototypen van verschillende chips. In ieder geval zullen Nvidia en AMD daartussen zitten.

GF 7nm komt iets later, en zal H2/2018 in productie gaan. Nu is deze node eigenlijk AMD exclusief. Zeer geavanceerd vanwege de "7nm", eigenlijk net onder de 10nm net zoals de meeste andere 7nm, maar ook duur omdat het FinFET is. Chips met extreme dichtheid en relatief lage oplages worden in de regel op FD-SOI geproduceerd. Vaak ook nog grotere nodes om de kosten te drukken. FinFET is er te duur voor, tenzij je echt volumes gaat draaien. Ter illustratie:

https://semiengineering.com/10nm-versus-7nm/

Het kost bij GF, $271 miljoen voor een SoC voor de 7nm node. Bij dergelijke bedragen valt vrijwel alles kleiner dan de kleinste van de grote spelers, AMD dus, af. AMD zal denk ik ook nog heel wat meer betalen dan dit.

Ergo, exclusieve node.

Voor Zen 2 kan je nu ook het aardige deduceren. Aangezien AMD eerste partner van GF is, daar betalen ze ook voor met exclusiviteit en boeteclausules, hebben ze ook absoluut eerste pick en informatie over GF hun werkzaamheden. Dat zal AMD in staat stellen om in te schatten wanneer ze kunnen beginnen met wafers bestellen. AMD kan ook gewoon meegaan met de eerste risicoproductie, chip testen etc. Zodra het proces van risico naar volle productie gaat, komen de eerste wafers van AMD. Lijntjes zullen ook kort zijn tussen AMD en GF. Defacto is Fab 8 in New York gewoon een AMD fab. Gaat 7nm mislukken of vertraagd zijn, dan weten ze dit nu al bij AMD. Daar lijkt voorlopig nog geen sprake van te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovenstaande is veelbelovend zolang al die schaalverkleiningen ook daadwerkelijk zonder hickups verlopen.

AMD is dan wel de belangrijkste partner en aandeelhouder van GF maar met die boetes heeft GF AMD toch redelijk het vel over de oren getrokken toen Bulldozer faalde en AMD gedeeltelijk onder die contracten uit moest. Dus ondanks dat de fabs ooit eigendom waren van AMD zelf zijn GF en AMD niet meer s'werelds beste vriendjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:19:
Bovenstaande is veelbelovend zolang al die schaalverkleiningen ook daadwerkelijk zonder hickups verlopen.

AMD is dan wel de belangrijkste partner en aandeelhouder van GF maar met die boetes heeft GF AMD toch redelijk het vel over de oren getrokken toen Bulldozer faalde en AMD gedeeltelijk onder die contracten uit moest. Dus ondanks dat de fabs ooit eigendom waren van AMD zelf zijn GF en AMD niet meer s'werelds beste vriendjes.
En als die fabs nog van AMD waren, dan was het verlies er niet minder om geweest. Verder was Bulldozer AMD hun eigen f*ck up en zijn ondertussen de voorwaarden al aangepast tussen AMD en GF. Ook is AMD geen aandeelhouder meer in GF, en dat ze nu fabless zijn is ook maar goed. GF heeft een compleet nieuwe fabriek gebouwd, puur voor AMD. Dat had AMD zelf nooit kunnen betalen. Gezien de enorme toename aan kosten per nieuwe node, was AMD met fabs al failliet geweest omdat ze nooit de overgang naar 14nm hadden kunnen betalen, laat staan nog kleiner. De meeste halfgeleider producenten zijn de afgelopen jaren gestopt, failliet gegaan of overgenomen.

Juist door de GF connectie voorziet AMD nu van functionele nodes, voor AMD hun succesvolle chips, en werken ze samen met IBM, AMD en Samsung. GF was botweg waardeloos voordat ze de productiecapaciteit en bijbehorende R&D van IBM overnamen, en een licentie namen op Samsung haar 14nm node. Het was ook wel nodig, want ze hebben nog geen cent winst gemaakt in hun hele bestaan. ;)

Ook heeft AMD de voorwaarden vorig jaar vastgesteld tot en met 2020, en een jaar laten mag je concluderen naar haar voordeel gezien Raven Ridge, Zen, TR en Epyc. AMD mag nu ook "bepaalde producten", GPU's bij andere fabs produceren. Navi bij TSMC dus. Verder worden er per jaar doelen en prijzen voor wafers gezet. Halen ze de doelen bij AMD niet, dan hoeven ze nog maar een deel te betalen. Met al hun producten moeten ze die doelen toch halen dit jaar. ;)
https://www.anandtech.com...ly-agreement-through-2020

Als laatste is er dan nog 7nm. Tja, die ziet er goed uit hoor. Ze kunnen best wel eens afstevenen op de beste node van allemaal, en daarmee het decennialang oppermachtige Intel gaan verslaan. Na de optische 7nm komt er dan ook nog een EUV om het momentum op te houden, en de kosten te verminderen. :Y
https://www.semiwiki.com/...2ab9c9c412588cad9c5474243
https://www.semiwiki.com/...7nm-what-we-know-now.html

Hebben we ook nog leuke details zoals de 40% prestaties erbij op 14nm of dat riscoproductie voor H1/2018 in de planning staat. Maar de echt leuke is maximaal 17 metaal lagen. Laat dat nu net een relevante factor zijn voor IPC, en laat Zen er nu maar twaalf hebben, Intel sinds Broadwell 13. ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.semiwiki.com/forum/attachments/content/attachments/20075d1499124805-globalfoundries-7nm-lp-process-jpg?s=f0160232ab9c9c412588cad9c5474243

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-11-2017 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hey ik hoop met je mee maar deze technieken zijn de meest hoogstaande ter Wereld en wat ASML bedenkt wordt steeds ingewikkelder met een steeds moeilijker te voorspellen uitkomst. Veldhoven is wat dat betreft in feite de technologische Apex van deze planeet. Zo ongeveer iedere optische ets techniek die word uitgevonden komt uiteindelijk daar terecht. Op basis van hun (grond)werk moeten fabs over de hele wereld dan ook nog eens "real-life" resultaten gaan boeken. Ga er maar aanstaan....

Dat AMD niet met zijn fabs kon overleven was nog een gouden greep van destijds visionair Hector Ruiz, volgens velen "the company wrecker" genaamd maar hij keek gewoon vooruit en wist dat dit financieel niet meer houdbaar was. Dat mr. Sanders himself "not amused" was moge duidelijk zijn. Hij was degene met de uitspraak: "Real man have fabs". Dan gaat ie wat mij betreft maar ergens anders een plas wedstrijdje houden als de boel maar niet failliet gaat.

Ik hoop er het beste van maar 3 stuks schaalverkleiningen in erg korte tijd is imho een risico(tje)......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me wel af of AMD nu niet met meer dan vier dies gaat werken en alsof bij de acht per die blijft.
In ieder geval weten we nu dat het ofwel 4 kernen ofwel 8 kernen per CCX gaat bevatten, 6 is niet mogelijk. 8 kernen per CCX kan ik me bijna niet voorstellen, puur vanwege de laptopmarkt. Anderzijds denk ik dat het voor de desktop erg zou helpen als ze 8 kernen op 1 die hebben omdat je dan minder latency hebt, elk spel wat niet meer dan 8 kernen nodig heeft of waarbij je aan 8 kernen genoeg hebt als je alles waarvoor kernen met andere kernen moeten 'samenwerken' gaat geen latency-penalty meer hebben. Misschien inderdaad 2 dies zoals @Astennu enigszins suggereerde? Hoeveel zou het kosten voor AMD om dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://edge.nextcomputing.com/images/edge-threadripper.jpg

Afbeeldingslocatie: https://edge.nextcomputing.com/images/edge-amd-processors.jpg
https://edge.nextcomputin...tation-with-threadripper/

Misschien een beetje reclame.
Is dit niet een beetje vroeg?, aangezien er een exclusiviteits deal is met Dell Alienware Area 51.

Er staat geen release date bij, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:10
[...]

AMD schijnt minder dan $100 per Zen chip te betalen. Kijk zelf maar hoeveel ze verdienen als je het simpele doosje en de nog steeds vrij goedkope koeler erbij pakt. ;)

Het probleem is dat Ryzen een relatief laag volume product is, met goede marges. Het is net genoeg om winst te maken, maar meer ook niet. OEM's kopen deze chips gewoon niet voor hun systemen, omdat er geen GPU bij zit. Ga je vier van deze chips samenvoegen tot een epische (pun intended) serverchip, dan verdien je echt enorme bedragen. Het probleem is dat AMD terug moet komen van bijna nul, en wel de kans moet krijgen. Dat Epyc voor veel toepassingen een stuk beter is dan Skylake-SP helpt behoorlijk.

Maar de echte winst zit in volumeverkopen. AMD is noodgedwongen klein geworden als bedrijf. Ze hebben weinig overheadkosten, maar zitten wel met een enorme schuld die ook afgelost moet worden, en willen meer R&D doen. Zo komen ze net op winst uit. Nu is de laptop OEM markt met gemak de grootste voor persoonlijke computers, en een GPU bij de CPU leveren is hier niet optioneel. Dat is Raven Ridge.

Wederom een uitstekend product, en een product waar AMD miljoenen per maand van kan verkopen. Er zitten minstens honderden miljoenen aan omzet per kwartaal in deze chips, bovenop de al betaalde overheadkosten. Na aftrek van kosten pure winst dus.

[...]

Dat is gewoon Intel meppen als het klopt. :P
Ze kunnen er ook niks tegenover zetten, want die 64 cores gaan ze niet halen met hun EMIB. Intel lijkt niet bereid te zijn om het core gedeelde van een CPU te splitsen, en zelfs met hun 10nm+ node gaan ze echt geen 64 cores halen.

Ik vraag me wel af of AMD nu niet met meer dan vier dies gaat werken en alsof bij de acht per die blijft. Voor Zen 2 stond altijd "Starship" in de planning met 48 cores, maar dat lijkt nu een gepasseerd station te zijn. Dat kon ook met zes dies. 64 cores kan dan met 8 dies. Maar wat een monster gaat dat zijn zeg. :o
[...]

Ik denk dat AMD er ook goed aan zou doen om een Native 8 core te hebben zoals Zen1.

Dan houd je de productie kosten lager. Je ziet dat de markt nu pas op grote schaal naar 4 cores gaat. Budget pc's waren vaak nog 2 cores en daar worden de meeste van verkocht. BIj de high end desktops zien we nu pas de move naar meer dan 4 cores en in dit geval 6 en 8 cores.

Om dan alleen maar 16 core chips te maken en daar maar 25% of 50% van aan te laten staan lijkt mij heel inefficient. Ik verbaas mij nu al dat AMD dat voor de R3 cpu's doet ik kan mij niet voorstellen dat er zo veel cpu's minder dan 6 cores werkend hebben. En van de R3 chips worden er waarschijnlijk de meeste verkocht. (hier op tweakers niet maar wel via OEM's).

Hopelijk gaat AMD bij Zen 2 dus voor twee chips een native 8 en native 16 core. Want voor de 16 cores is er zeker wel een markt alleen is die nu nog niet zo groot (wel steeds groter aan het worden).
Afbeeldingslocatie: https://www.vortez.net/articles_file/37003_amd%20ryzen%20ccx%20block%20diagram.jpg

Waarschijnlijk wordt het aantal cores binnen CCX vergroot tot 8. Vanwege het feit dat dit het meest voor handen ligt en het ook makkelijker is om uit voeren. Waarschijnlijk wordt de huidige layout aangepast naar een versie waarin beiden CCX tegen elkaar liggen, met een extra brede Infinity Fabric die de L3 van de verschillende cores van een CCX met de andere CCX verbindt. Maar een CPU met vier CCX's met elke vier cores is ook mogelijk, waarbij Infinity Fabric als een ring bus tussen de CCX's loopt. De laatste mogelijk is om het aantal cores per CCX te vergroten van 4 naar 6. Maar ik denk dat het minst waarschijnlijke scenario is.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/02/AMD-Ryzen-Slide-1.jpg

Zelf denk ik dat er een native 16 core komt met twee CCX( 8) voor de high end markt en dat de 8 core versie een cut down versie is.

Daarnaast zal waarschijnlijk het maximaal van vier dies per MCM chip blijven. Groter dan vier dies per MCM wordt het te complex om alle die's met elkaar te verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2017/08/AMD-EPYC-Infinity-Fabric-Topology-Mapping.jpg

https://www.google.nl/sea...OM:&imgrc=ZUXvL9eIePgkGM:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@polli_ Dan zijn we het denk ik eens. ;)
Het meest logisch is denk ik een monolithische 8 core die, en een aparte met twee CCX voor 16 cores, voor server/HEDT. Dit omdat zoals we beiden, en @SG aangeven dat er waarschijnlijn een splitsing moet komen als je nog meer cores wil pushen voor serverchips. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarvesh50
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 15:25
Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:23:
[afbeelding]

[afbeelding]

Is dit niet een beetje vroeg?, aangezien er een exclusiviteits deal is met Dell Alienware Area 51.

Volgens mij was dit alleen voor OEM partners bedoeld.. kleinere bedrijven mogen TR's kopen en die in hun builds door verkopen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:23:
[afbeelding]

[afbeelding]

Exclusiviteit is alleen voor de grote OEMs, boutique shops mogen gewoon Threadripper systemen uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een klein nieuwsberichtje. Samsung kondigde aan meer RAM te gaan produceren, lagere prijzen worden verwacht vanaf de tweede helft van 2018.
SG schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:42:
Als de geruchten van 48cores voor Epyc lijkt mij 6 core CCX logisch , vooral als ze huidige socket willen blijven gebruiken.
Alleen kom je daarmee niet aan 64 kernen. Een CCX met 6 kernen zou voor gamers natuurlijk wel erg fijn zijn.
Of het gaat vaak om een tweede computer. Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die niet echt een gamer zijn maar die wel een laptop hebben en die dan ook maar een paar spelletjes spelen die weinig eisen van de hardware.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:21:
[...]

Weet je, die survey laat elke maand bizarre percentages zien. Zo bizar dat ik het niet serieus kan nemen als bron. ;)
Eens. Het gaat al mis doordat mensen zelf kiezen of dat ze wel of niet meedoen (gelukkig maar trouwens). Ik vermoed dat de groep gebruikers die deze gegevens deelt dermate klein is dat je hierdoor grote schommelingen krijgt.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:48:
Een klein nieuwsberichtje. Samsung kondigde aan meer RAM te gaan produceren, lagere prijzen worden verwacht vanaf de tweede helft van 2018.
Dat is ook met name bedoeld voor de echte groeimarkt in niet mobiele computer applicaties, servers en deep learning. Wij mogen meeprofiteren, maar het meeste spul zal gewoon naar servers gaan. ;)
Eens. Het gaat al mis doordat mensen zelf kiezen of dat ze wel of niet meedoen (gelukkig maar trouwens). Ik vermoed dat de groep gebruikers die deze gegevens deelt dermate klein is dat je hierdoor grote schommelingen krijgt.
Ik denk dat Gabe, "our lord and savour", gewoon elke maand met wat voodoomagie wat getallen produceert. Er klopt echt niks van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:19:
Uiteindelijk kan niemand in de toekomst kijken....
Wellicht heeft intel nu tegenslag met hun 10 Nm schaal, maar dat kan AMD dus net zo goed overkomen.....
Alleen gaat het niet om AMD maar om GF, Samsung, IBM en AMD.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:03:
[...]

Dat is ook met name bedoeld voor de echte groeimarkt in niet mobiele computer applicaties, servers en deep learning. Wij mogen meeprofiteren, maar het meeste spul zal gewoon naar servers gaan. ;)
Alsof de smartphones niet al erg genoeg zijn, groeit die markt ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat is er precies slecht aan servers of deep learning? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
RAMprijzen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:20:
En wat is er precies slecht aan servers of deep learning? :/
Niets maar als gewone consument wil ik graag de RAM-prijzen zo snel mogelijk zien normaliseren, met een groeiende vraag naar die RAM door extra servers en deep learning zullen de prijzen sneller dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
ach, de prijzen zullen dalen zodra die 3 besluiten om de capaciteit te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foppe-jan schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:53:
ach, de prijzen zullen dalen zodra die 3 besluiten om de capaciteit te verhogen.
Je kan alleen niet zomaar even de productiecapaciteit sterk verhogen, daar zitten grenzen aan. Samsung heeft aangegeven de productie te vermeerderen maar er is ongetwijfeld een bovengrens die ze binnen een korte tijd (een paar maanden tot een paar jaar) kunnen halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2017 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat zijn dus cpu's voor in routers e.d. vermoed ik.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:08:
[...]

Niets maar als gewone consument wil ik graag de RAM-prijzen zo snel mogelijk zien normaliseren, met een groeiende vraag naar die RAM door extra servers en deep learning zullen de prijzen sneller dalen.
Door een groeiende vraag stijgen de toch sneller stijgen?

Standaard vraag-aanbod principe. Gelijk (of licht stijgend ) aanbod en groeiende vraag is prijzen omhoog.

Ik ben iig blij dat ik ram gekocht heb ondanks dat iedereen me voor gek verklaarde. Set die ik heb was/is al 25% 30% duurder geworden sinds dien :)
Ook wel eens bijzonder in de computerwereld voor de verandering

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sapphire
Niet echt, wat er bij de RAM-industrie gebeurde is nogal uniek, terwijl er 3 fabrikanten zijn hebben ze gezamelijk - al dan niet na overlek (kartel) - afgesproken om de productie te verminderen om de prijs te verhogen. Het voldoet aan de wet van vraag en aanbod maar het is niet echt een standaard praktijk om het aanbod te verminderen om de prijs te verhogen. Ik zou willen dat 2,5 jaar geleden een paar latjes had gekocht, nu moet ik wachten tot 2019 of langer want ik laat me niet graag afzetten, dan houd ik het nog maar even uit met de huidige hardware. Als ik RAM had willen kopen ondanks de absurd hoge prijs dan had ik het eerder moeten doen, het later alsnog doen op het moment dat het nog duurder is geworden is helemaal het domste wat je kan doen. Ik heb gekozen voor volhouden dus dan moet ik het nog maar even uithouden.

Ik kan me trouwens voorstellen dat de Samsung dies duurder zijn geworden gezien bepaalde RAM-gerelateerde complicaties van Ryzen.
Damic schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:46:
Dat zijn dus cpu's voor in routers e.d. vermoed ik.
Het staat letterlijk in de tekst waarvoor ze bedoeld zijn; embedded systems zoals ze dat tegenwoordig graag noemen Ja, routers vallen hier onder. Ook bijvoorbeeld voor apparatuur in fabrieken, ziekenhuizen (echo/CT/MRI...), militair speelgoed, ruimtevaart...
Genoeg toepassingen, het is een zeer lucratieve markt waar te weinig aandacht aan wordt besteed door veel hardwaremedia.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2017 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45
Rivals Intel and AMD Team Up on PC Chips to Battle Nvidia

New laptop-computer chip will combine an Intel processor and an AMD graphics unit.

".....An AMD spokesman said that laptops built on Intel’s new chip won’t compete directly with those based on AMD’s coming Ryzen Mobile........"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus toch.

Ik vraag me wel af hoe dit gaat werken qua productie van die chips, en technologieoverdracht. Intel is zelf niet in staat om een fatsoenlijke grafische chip te produceren. AMD die ze de technologie even doodleuk overhandigd voor een bedrag lijkt me nu ook niet verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

EaS schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:21:
Rivals Intel and AMD Team Up on PC Chips to Battle Nvidia

New laptop-computer chip will combine an Intel processor and an AMD graphics unit.

".....An AMD spokesman said that laptops built on Intel’s new chip won’t compete directly with those based on AMD’s coming Ryzen Mobile........"
Aangezien dit achter een betaalmuur zit, hier een artikel wat wel door iedereen gelezen kan worden. ;)
https://johnib.wordpress....c-chips-to-battle-nvidia/
Het is nog erg vaag wat precies het performance-niveau wordt en in welke niche van de markt dit past. Hoe concurreert dit niet met de RR-APU's?

Intel planned to announce Monday a laptop-computer chip that combines an Intel processor and an AMD graphics unit, according to a person familiar with the matter. The chip is intended for laptops that are thin and lightweight but powerful enough to run high-end videogames—attributes that lately have been driving sales in an otherwise waning market for personal computers.

It will be the competitors’ first collaboration since the 1980s, said analyst Patrick Moorhead of Moor Insights & Strategy, and reflects complex shifting dynamics in the semiconductor industry.
...
An AMD spokesman said that laptops built on Intel’s new chip won’t compete directly with those based on AMD’s coming Ryzen Mobile, another power-efficient chip that combines general-purpose processing and graphics. The Intel chip will appeal to serious gamers, he said. The AMD unit, which the company expects to ship by the end of the year, is capable of running games, but not specialized for that purpose.

“We’re playing in a complementary market,” the spokesman said. said.
DaniëlWW2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:35:
Dus toch.

Ik vraag me wel af hoe dit gaat werken qua productie van die chips, en technologieoverdracht. Intel is zelf niet in staat om een fatsoenlijke grafische chip te produceren. AMD die ze de technologie even doodleuk overhandigd voor een bedrag lijkt me nu ook niet verstandig.
Het eindproduct geven? Het lijkt me inderdaad erg onrealistisch dat AMD eventjes gaat uitleggen aan Intel hoe Intel ze zelf kan maken.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:46
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:45:
[...]

Aangezien dit achter een betaalmuur zit, hier een artikel wat wel door iedereen gelezen kan worden. ;)
https://johnib.wordpress....c-chips-to-battle-nvidia/
Het is nog erg vaag wat precies het performance-niveau wordt en in welke niche van de markt dit past. Hoe concurreert dit niet met de RR-APU's?
Of nu het artikel van Tweakers zelf: nieuws: Intel en AMD werken samen aan nieuwe laptopchip - update

RR zit in een lager (goedkoper) segment. Dus het zou voor nu elkaar moeten ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh nu is het interesant geworden. Het zijn dus twee aparte dies die via Intel hun EMIB op een substraat geplaatst gaan worden. Het lijkt er dus ook op dat AMD die dies zelf laat maken bij GF, en deze dan aan Intel gaat verkopen. Intel heeft dan een highend laptop chip om Nvidia mee te bestrijden, AMD krijgt opeens toegang tot veel geld.

Het gaat ook om Vega omdat HBM2 gebruikt gaat worden. Natuurlijk is dit gewoon AMD hardware, die AMD zelf ook kan gaan verkopen als ze willen. Maar waarom zouden ze nu nog? Dit zit boven Raven Ridge qua segmentatie, en Raven Ridge zit weer boven traditionele Intel producten. Dit lijkt bijna alsof ze het op een akkoordje hebben gegooid om samen Nvidia te gaan bestrijden. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:48
Ook een uitgebreid artikel van de burenVega-GPU in een Intel-package leidt tot interessante mogelijkheden. FreeSync in laptops bijvoorbeeld. Interessant ook om te zien dat AMD op twee fronten aanvalt: Via Ryzen Mobile en via Intel chips. Hoe je het ook went of keert: Ze komen terug in de mobile markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ligt eraan in welke maten de samenwerking van Intel en AMD ook in het lagere segment te merken gaat zijn. In eerste instantie, zeker door de aanwezigheid van HBM geheugen, kun je ervan uitgaan dat dit eerst in hogere segment terecht komt.

Een Ryzen APU met HBM geheugen kunnen we voorlopig vergeten. Lijkt me heel sterk dat AMD direct met zijn eigen product gaat concurreren. Dat soort flauwekul kost hoe je het ook wendt of keert veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sterker nog, ik denk dat hier gewoon contactuele verplichtingen zijn aangegaan. Ik zou niet verbaast zijn als Intel, AMD een flinke zak met geld heeft gegeven voor exclusiviteit. Voor AMD is het gegarandeerde omzet naast die zak met geld voor verkochte chips aan Intel. Die ze gewoon zullen pakken.

De realiteit is dat AMD, Intel niet in zal kunnen halen. AMD heeft botweg de productiecapaciteit niet. Ze hebben de 60.000, 300mm wafers per maand bij GF, wat neerkomt op 135.000, 200mm wafers. Dan kan AMD eventueel nog Samsung inschakelen, en TSMC voor de GPU's. Intel heeft een totale capaciteit van iets meer dan 700.000, 200mm wafers. Een behoorlijk deel daarvan zit gewoon op 14nm. AMD kan de komende jaren niet in de buurt komen van Intel in marktaandeel. Stijgen zeker, maar 50/50, of zelfs 40/60 gaat zeer moeilijk worden. Daarnaast zit Intel nog in veel meer markten dan de krimpende desktopmarkt. Daarmee zijn ze grote geen bedreiging meer voor Intel. Nvidia daarentegen met hun deep learning streven...

Overigens is GF echt heel goed bezig. Kwam er net achter dat GF al een tweede clean room heeft voor Fab 8. Dat verklaard eindelijk een vraag die ik nu al maanden heb, namelijk hoe ze meerdere nodes willen produceren. Verder lijken er plannen te zijn voor nog meer uitbreiding. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht leuk om te weten dat Ryzen 5 inmiddels een prijsdoorbraak(je) heeft gehad op basis van 4 cores en 8 threads zit de Ryzen 5 1400 nu voor het eerst onder de 150 euro met 147 euro inclusief verzenden, Quake Champions en de Wraith Cooler.
pricewatch: AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler
Niet de snelste met slechts 3,2 en 3,4 clocks en 8MB L3 maar dus wel erg goed betaalbaar geworden.
Cinebench 1T: 133
Cinebench nT: 694
Mag hopen dat dit met de hogere multiplier nog een heel stuk oploopt icm een B350 moederbordje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het oude gerucht was dus gewoon waar.
DaniëlWW2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:55:
Oh nu is het interesant geworden. Het zijn dus twee aparte dies die via Intel hun EMIB op een substraat geplaatst gaan worden. Het lijkt er dus ook op dat AMD die dies zelf laat maken bij GF, en deze dan aan Intel gaat verkopen.
Volstrekt logisch, nietwaar?
Intel heeft dan een highend laptop chip om Nvidia mee te bestrijden, AMD krijgt opeens toegang tot veel geld.
Yep, ze hebben elkaar nodig. Intel zuigt in graphics maar het heeft wel de betere CPU's, nog wel. AMD heeft hard het geld nodig en verkoopt extra GPU's, Intel kan een beter product verkopen. Mogelijk helpt het AMD ook nog dat hun graphics zo meer worden gebruikt; optimalisatie, mindshare. Met het laatste doel ik op al die onnozele kuikens (gamers) die nog steeds denken dat Nvidia betere drivers heeft en al die bullshit. ;)
Het moet niet gekker worden, dit is alsof Superman en Lex Luthor een bondgenootschap vormen, of Batman en Joker. Of als je oldschool wil gaan, He-Man en Skeletor.
Het gaat ook om Vega omdat HBM2 gebruikt gaat worden.
Dat lag ook erg voor de hand, zeker voor geïntegreerde graphics.
Dit lijkt bijna alsof ze het op een akkoordje hebben gegooid om samen Nvidia te gaan bestrijden. :Y
Daar ben ik nog niet van overtuigd, al is het zeker mogelijk want ook Intel heeft ook een aantal probleempjes met Nvidia, om het zachtjes uit te drukken. De vijand van je vijand die je vriend is? In ieder geval is de noodzaak er om samen te werken. GF, IBM en Samsung, dat lijkt mij echt een bondgenootschap wat tegen Intel is gericht om een monopoliepositie van Intel te voorkomen.
DaniëlWW2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:57:
De realiteit is dat AMD, Intel niet in zal kunnen halen. AMD heeft botweg de productiecapaciteit niet. Ze hebben de 60.000, 300mm wafers per maand bij GF, wat neerkomt op 135.000, 200mm wafers. Dan kan AMD eventueel nog Samsung inschakelen, en TSMC voor de GPU's. Intel heeft een totale capaciteit van iets meer dan 700.000, 200mm wafers. Een behoorlijk deel daarvan zit gewoon op 14nm. AMD kan de komende jaren niet in de buurt komen van Intel in marktaandeel. Stijgen zeker, maar 50/50, of zelfs 40/60 gaat zeer moeilijk worden.
Dat klopt waarschijnlijk maar het kan snel gaan als er eenmaal veel meer geld in het laatje komt doordat het goed wordt verkocht. Er kan natuurlijk gemakkelijk een lag van enkele jaren tot minder dan een decennium (nieuwe gebouwen) ontstaan.
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:25:
Wellicht leuk om te weten dat Ryzen 5 inmiddels een prijsdoorbraak(je) heeft gehad op basis van 4 cores en 8 threads zit de Ryzen 5 1400 nu voor het eerst onder de 150 euro met 147 euro inclusief verzenden, Quake Champions en de Wraith Cooler.
pricewatch: AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler
Niet de snelste met slechts 3,2 en 3,4 clocks en 8MB L3 maar dus wel erg goed betaalbaar geworden.
Cinebench 1T: 133
Cinebench nT: 694
Mag hopen dat dit met de hogere multiplier nog een heel stuk oploopt icm een B350 moederbordje....
Prijscorrectie omdat die te hoog lag gezien het verschil tussen deze CPU en de 1600? 50% meer CPU met een prijsverschil van <<25% is nogal moeilijk te verkopen? Ik heb daarom de 1400 en 1500X altijd als een slechte deal gezien. Voor de 1200 valt misschien nog iets te zeggen, in ieder geval is de verhouding tussen de prijs en de CPU goed, in vergelijking met de 1600, als dat performanceniveau voldoende voor je is, sure.

Rond februari zullen waarschijnlijk de prijzen van de 1600-1800X ook gaan dalen gezien de komst van Ryzen refresh. En wat prijsgouging voor de refresh-varianten om de oude CPU's nog te verkopen?
Dat spel erbij is leuk en aardig, je moet het nooit een rol laten spelen bij je aankoopbeslissing maar het is zo'n win/win/win-deal (klant, developer, AMD).

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2017 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:34:
[...]
Prijscorrectie omdat die te hoog lag gezien het verschil tussen deze CPU en de 1600? 50% meer CPU met een prijsverschil van <<25% is nogal moeilijk te verkopen? Rond februari zullen waarschijnlijk de prijzen van de 1600-1800X ook gaan dalen gezien de komst van Ryzen refresh. En wat prijsgouging voor de refresh-varianten om de oude CPU's nog te verkopen?
Dit lijkt het niet te zijn aangezien de 1600 (zonder X) blijkbaar ook in prijs is gedaald met 12 euro:
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
Threadripper 1950X is ook gedaald bij alternate met 100 euro tov alle andere aanbieders (@879):
pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 1950X

Geen idee wat voor aanbiedingen (of prijsfouten) dit zijn.....?
Staat nl ook niet op hun frontpage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:51:
[...]

Dit lijkt het niet te zijn aangezien de 1600 (zonder X) blijkbaar ook in prijs is gedaald met 12 euro:
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
Threadripper 1950X is ook gedaald bij alternate met 100 euro tov alle andere aanbieders (@879):

Geen idee wat voor aanbiedingen (of prijsfouten) dit zijn.....?
Staat nl ook niet op hun frontpage.
Jij hebt gelijk, als de prijs van de 1600 ook daalde (thanks, dat wist ik nog niet) dan is dat niet het motief. Prijsfout of niet, de prijs is wel degelijk gedaald, een week geleden was het nog ongeveer €210 (toen opgezocht), nu zie je dat het stabiliseert op €204-205 bij dezelfde winkels. Een prijsverlaging van AMD die nog niet helemaal wordt doorgerekend aan de klant? Afgaande op de prijs bij Bol zou het wel eens om een prijsverlaging van €10 kunnen gaan. Aangezien ik mijn reactie wijzigde en jij het niet hebt gelezen, nog een keertje. Ik begrijp niet waarom mensen de 1400 en 1500X kopen; 67% CPU, >75% van de prijs. Zonder enige twijfel een slechte deal, tenzij je echt niets anders met je computer doet dan het gebruiken als een internetmachine die wat multimedia draait en misschien nog eens wat kantoorsoftware draait. Maar ja, dan kan je ook nog een stuk eronder zakken (dual core van Intel?) en is het nog steeds een slechte deal. Het is in mijn ogen dus echt een nutteloos model.
Het zou met de komst van Coffee Lake (correctie van 1600 voor de 8400?) te maken hebben? Voor Ryzen refresh zou een prijsdaling ook logisch zijn maar ik denk dat het daarvoor nog te vroeg is, al zijn er mensen die bewust nu geen Ryzen meer kopen omdat ze weten dat Ryzen refresh er al bijna is. Of misschien ben ik in dit geval wat extremer dan andere mensen dat ik 3 maanden wachten geen enkel probleem vind.

Even iets anders, ik zie dat Alternate best wel lage reviewscores heeft in vergelijking met hoe het was. Probleempjes en beter te mijden?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2017 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:58:
[...]
Jij hebt gelijk, als de prijs van de 1600 ook daalde (thanks, dat wist ik nog niet) dan is dat niet het motief. Prijsfout of niet, de prijs is wel degelijk gedaald, een week geleden was het nog ongeveer €210 (toen opgezocht), nu zie je dat het stabiliseert op €204-205 bij dezelfde winkels. Een prijsverlaging van AMD die nog niet helemaal wordt doorgerekend aan de klant? Afgaande op de prijs bij Bol zou het wel eens om een prijsverlaging van €10 kunnen gaan. Aangezien ik mijn reactie wijzigde en jij het niet hebt gelezen, nog een keertje. Ik begrijp niet waarom mensen de 1400 en 1500X kopen; 67% CPU, >75% van de prijs. Zonder enige twijfel een slechte deal, tenzij je echt niets anders met je computer doet dan het gebruiken als een internetmachine die wat multimedia draait en misschien nog eens wat kantoorsoftware draait. Maar ja, dan kan je ook nog een stuk eronder zakken (dual core van Intel?) en is het nog steeds een slechte deal. Het is in mijn ogen dus echt een nutteloos model.
Het zou met de komst van Coffee Lake (correctie van 1600 voor de 8400?) te maken hebben? Voor Ryzen refresh zou een prijsdaling ook logisch zijn maar ik denk dat het daarvoor nog te vroeg is, al zijn er mensen die bewust nu geen Ryzen meer kopen omdat ze weten dat Ryzen refresh er al bijna is. Of misschien ben ik in dit geval wat extremer dan andere mensen dat ik 3 maanden wachten geen enkel probleem vind.

Even iets anders, ik zie dat Alternate best wel lage reviewscores heeft in vergelijking met hoe het was. Probleempjes en beter te mijden?
Tja het koopgedrag van mensen is nu eenmaal moeilijk te voorspellen laat staan verklaren....

Dat de 1400 en 1500X in verhouding met ander aanbod zo slecht zouden zijn dat ze hun geld helemaal niet waard zijn gaat mij een paar stappen te ver. Deze "budget Ryzens" hebben wel nog steeds een behoorlijke MT performance en ze zijn zuinig tegen een beperkt kostenplaatje. Dat je bij 1600 serie meer waar krijgt voor je geld is duidelijk. Echter kan je met een (Gratis) OC op de 1400 en standaard clocks op 1500X toch nog steeds een heleboel performance in huis halen voor weinig geld. Tov de 1200 en 1300 hebben ze het aanzienlijke voordeel van SMT.

Stel dat een potentiële klant niet meer wil uitgeven aan zijn cpu dan 150 euro. Dan heeft hij nu aan de Ryzen 5 1400 dus een prima aanbod. Voorwaarde is wel dat hij voor een OC een beter bordje in de vorm van de B350 zal moeten aanschaffen die iets duurder zijn dan de A320 bordjes.

Alternate gaat idd niet helemaal lekker qua shop feedback, dat is in het verleden veel beter geweest.
Bedrijven rekenen zich al langer rijk sinds het wat beter gaat met de economie en lopen dan de kantjes eraf.
Dit zal de komende jaren nog veel gekkere vormen gaan aannemen.

Azerty en wat anders shops gaan in sommige dalingen mee zodat je niet alleen bij Altn. hoeft te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:46:
Stel dat een potentiële klant niet meer wil uitgeven aan zijn cpu dan 150 euro. Dan heeft hij nu aan de Ryzen 5 1400 dus een prima aanbod. Voorwaarde is wel dat hij voor een OC een beter bordje in de vorm van de B350 zal moeten aanschaffen die iets duurder zijn dan de A320 bordjes.
Ik ben van mening dat je beter of iets langer kan sparen en dan direct de 1600 kan kopen (hell, in februari gaat die prijs waarschijnlijk verder dalen, je hoeft misschien nauwelijks te sparen) of minder kan besteden aan een 1200.
Er zijn min of meer de volgende categorieën PC-gebruikers:
- internetmachine, eventueel lichte kantoorsoftware en multimedia. De 1200 volstaat prima.
- + gaming , je hebt echt meer nodig, in ieder geval voor longevity. Koop de 1600, of eventueel de 8600k/8700k
- + compileren, videorendering, simulaties, modelleren...je wil meer hebben, de 1600 en 1700 zijn een logische keuze.
- combinatie van de laatste twee

Er zijn misschien randgevallen te bedenken maar grofweg komt het hier volgens mij op neer. De eerste groep kan zo'n beetje alle hardware prima gebruiken, een i5-750 met eenvoudige DDR3 RAM, een GTX 1030 en natuurlijk een simpele SSD en ze zijn al tevreden. De tweede groep heeft meer kernen en snellere kernen nodig en SMT/HT helpt. De derde groep heeft vooral meer kernen nodig maar snellerer kernen zijn in sommige gevallen een fijne bonus (simulaties met afhankelijkheden).
Als je tot de tweede en derde groep behoort dan zijn de 1600, 1700, 8600k-8700k een veel logischere keuze. Als je tot de eerste groep behoort dan is een 1300X met een A320 of een 1200 met een B350 eenp prima optie. Het is voor mij te veel vlees noch vis. Dat AMD het zo bint dat begrijp ik en als AMD er voldoende van verkoopt dan heeft AMD groot gelijk dat ze het doen (ik zou het ook zo doen), alleen zie ik niet in waarom het een logische aankoopkeuze zou zijn.
Hier de grafiek van Mindfactory t/m augustus (er is er ook 1 t/m september maar die kon ik niet snel vinden): Afbeeldingslocatie: https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2017/09/ShipmentData.png
Lager dan de 1600 is niet erg populair, zelfs de 1700X wordt meer verkocht dan 1200-1500X. Echter blijkt de 1400/1500X wel populairder te zijn dan de 1200/1300X, dat had ik niet verwacht. Maar ja, de doe het zelf markt, misschien dat het bij OEM's anders zal blijken te zijn maar die OEM's lijken sowieso wat weinig interesse te hebben in Ryzen-CPU's aangezien die geen geïntegreerde graphics bevatten. Voor AMD geldt natuurlijk ook dat ze bij die CPU's (SMT is beschadigt of ze klokken minder hoog bij dezelfde spanning) de keuze hebben tussen ze weg te gooien en nog te verkopen voor een lager bedrag, het is logisch dat ze het laatste doen. Er is een bestaansrecht voor deze tiers maar of dat het voor de klant een verstandige keuze is...

Ik probeer nu niet om andere mensen van mijn mening te overtuigen, ik ben meer geïnteresseerd in de mening van de mensen die dit wel als interessante CPU's zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2017 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:56:
[...]

Hier de grafiek van Mindfactory (er is er ook 1 t/m september maar die kon ik niet snel vinden):
http://www.pcgameshardwar...-1240183/galerie/2797211/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd
Het probleem is niet zozeer dat er iets mis is met jouw of mijn mening maar meer dat jan modaal helemaal geen flauw benul heeft van het bestaan van "Ryzen" laat staan de verschillende types daarvan. Die koopt een Pc op basis van kostprijs en een hele grove schatting van de prestaties. Dat gaat bijna nooit verder dan vragen als"Is het wel een beetje een snelle pc ?"....

Overigens overweeg ik zelf de R5 1400 te kopen ipv de R5 1600.
Dus bij deze heb je aan mij een voorbeeld van iemand die je niet goed kan begrijpen qua overweging.

Het scheelt nu 40 euro kostprijs. Je krijgt er 2 cores en 4 threads en 8MB L3 cache minder voor.
De Single core performance scheelt echter niet veel en beiden vallen te OC-en.

De echte vraag is waarom zou ik 40 euro meer betalen voor 2 Cores en 4 Threads die ik vrijwel zeker de eerst komende jaren niet nodig heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:56:
[...]

Ik ben van mening dat je beter of iets langer kan sparen en dan direct de 1600 kan kopen (hell, in februari gaat die prijs waarschijnlijk verder dalen, je hoeft misschien nauwelijks te sparen) of minder kan besteden aan een 1200.
Er zijn min of meer de volgende categorieën PC-gebruikers:
- internetmachine, eventueel lichte kantoorsoftware en multimedia. De 1200 volstaat prima.
- + gaming , je hebt echt meer nodig, in ieder geval voor longevity. Koop de 1600, of eventueel de 8600k/8700k
- + compileren, videorendering, simulaties, modelleren...je wil meer hebben, de 1600 en 1700 zijn een logische keuze.
- combinatie van de laatste twee

Er zijn misschien randgevallen te bedenken maar grofweg komt het hier volgens mij op neer. De eerste groep kan zo'n beetje alle hardware prima gebruiken, een i5-750 met eenvoudige DDR3 RAM, een GTX 1030 en natuurlijk een simpele SSD en ze zijn al tevreden. De tweede groep heeft meer kernen en snellere kernen nodig en SMT/HT helpt. De derde groep heeft vooral meer kernen nodig maar snellerer kernen zijn in sommige gevallen een fijne bonus (simulaties met afhankelijkheden).
Als je tot de tweede en derde groep behoort dan zijn de 1600, 1700, 8600k-8700k een veel logischere keuze. Als je tot de eerste groep behoort dan is een 1300X met een A320 of een 1200 met een B350 eenp prima optie. Het is voor mij te veel vlees noch vis. Dat AMD het zo bint dat begrijp ik en als AMD er voldoende van verkoopt dan heeft AMD groot gelijk dat ze het doen (ik zou het ook zo doen), alleen zie ik niet in waarom het een logische aankoopkeuze zou zijn.
Hier de grafiek van Mindfactory t/m augustus (er is er ook 1 t/m september maar die kon ik niet snel vinden): [afbeelding]
Lager dan de 1600 is niet erg populair, zelfs de 1700X wordt meer verkocht dan 1200-1500X. Echter blijkt de 1400/1500X wel populairder te zijn dan de 1200/1300X, dat had ik niet verwacht. Maar ja, de doe het zelf markt, misschien dat het bij OEM's anders zal blijken te zijn maar die OEM's lijken sowieso wat weinig interesse te hebben in Ryzen-CPU's aangezien die geen geïntegreerde graphics bevatten. Voor AMD geldt natuurlijk ook dat ze bij die CPU's (SMT is beschadigt of ze klokken minder hoog bij dezelfde spanning) de keuze hebben tussen ze weg te gooien en nog te verkopen voor een lager bedrag, het is logisch dat ze het laatste doen. Er is een bestaansrecht voor deze tiers maar of dat het voor de klant een verstandige keuze is...

Ik probeer nu niet om andere mensen van mijn mening te overtuigen, ik ben meer geïnteresseerd in de mening van de mensen die dit wel als interessante CPU's zien.
Nu weet ik dit niet zeker maar volgens mij zitten er geen hele systemen bij die tabel met verkochte processoren. De lowend cpu's zitten vaker in door een fabrikant gemaakte pc's.
Als tweaker zou ik zelf niet snel overwegen een lowend cpu te nemen, ik ga dan eerder voor een die een betere prijs/performance heeft en nog een langere tijd mee kan gaan. Mensen die in de winkel een pc kopen denken daar veel minder overna. Deze mensen zijn vaak ook prima af meteen 1200 of 1400 en zullen dat verschil toch niet merken.
Ik denk dat die tabel daardoor ook niet de werkelijke situatie laat zien en dat het in werkelijkheid veel dichter bij elkaar ligt dan die tabel doet blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:14:
@Verwijderd
Het probleem is niet zozeer dat er iets mis is met jouw of mijn mening maar meer dat jan modaal helemaal geen flauw benul heeft van het bestaan van "Ryzen" laat staan de verschillende types daarvan. Die koopt een Pc op basis van kostprijs en een hele grove schatting van de prestaties. Dat gaat bijna nooit verder dan vragen als"Is het wel een beetje een snelle pc ?"....

Dus bij deze heb je aan mij een voorbeeld van iemand die je niet goed kan begrijpen qua overweging.

Het scheelt nu 40 euro kostprijs. Je krijgt er 2 cores en 4 threads en 8MB L3 cache minder voor.

De echte vraag is waarom zou ik 40 euro meer betalen voor 2 Cores en 4 Threads die ik vrijwel zeker de eerst komende jaren niet nodig heb ?
Het is aankoopadvies, maar erg kort dan. :)
Twee redenen. Ten eerste menig game die allang gebruik maakt van meer dan 4c/8t, en het is ook nuttig in zowel minima als gemiddelden. Ten tweede de R5 1400 zelf. Er zijn ook games waar die helemaal wegzakt ten opzichte van zowel Intel als de 1500X, en al helemaal de 1600. Dat heeft puur te maken met minder L3 cache. Ryzen is gevoelig voor snellere RAM, maar ook voor extra cache.

Wil je nu nog een quadcore, koop dan de R3 1200 en OC deze lekker. Wil je perse SMT en een quadcore, koop de 1500X. De i3 8350K kan ook nog. Dat is zeker geen slechte chip. Eigenlijk beter dan de 1500X. Wel duurder voor het gehele platform en dan is de R5 1600 weer de logische keuze. Koop dus een R5 1600. :P

Verder laat die grafiek van Mindfactory.de bij lange na niet volledige verkopen zien. Een tijdje terug had ik eens ruw ingeschat wat AMD kan produceren aan chips. Ik ga er persoonlijk vanuit dat AMD nu al miljoenen Ryzen's verkocht zal hebben. Dat is niet mals, maar Intel verkoopt met gemak twintig miljoen CPU's per kwartaal. Dat is alles van desktops, server, laptop etc. Ga er maar vanuit dat Intel een veelvoud van AMD heeft verkocht dit jaar.

Is dat erg? Niet echt. Gezien de Intel/AMD deal lijkt Intel niet langer gecommitteerd om AMD te vernietigen, maar het bestaan van AMD de accepteren ten eigen voordeel. AMD dat failliet gaat betekent waarschijnlijk dat ze zelf opgebroken zullen worden door monopoly wetgeving en dat willen ze ook niet. Als AMD dan marktaandeel pakt en winsten kan maken, dan zei het zo. Intel haar focus ligt toch niet meer op desktop computers omdat die markt krimpt. Intel heeft allang de focus op servers en laptops liggen, en probeert op behoorlijk onsuccesvolle wijzen ook de mobiele en tabletmarkt op te komen. Daar zijn ze overigens niet alleen in. AMD haar focus op ARM serverchips zijn ook grotendeels mislukt.

AMD wordt pas gevaarlijk als ze serieus doordringen in zowel de server als laptopmarkt. Zowel Epyc als Raven Ridge zijn chips waar Intel zich meer zorgen om zal maken dan Ryzen, of zelfs Ryzen 2. Tegenover een zeer krachtige Raven Ridge met een sterke GPU heeft Intel een preventieve actie verricht door gewoon de chips van AMD te kopen. Zo blijven ze zelf high-end laptop chips verkopen, en kunnen ze samen met AMD, Nvidia een flinke hak zetten.

Epyc vs Xeon, dat is fair game. Epyc is duidelijk beter in meer algemene servertaken. Xeon Skylake-SP heeft alleen zo haar niches zoals deep learing. Daar staat Intel sterker en dat zal nog wel even zo blijven. AMD gaat de focus voor deep learning denk ik ook meer leggen op de GPU dan de CPU. Daarvoor zullen ze wel met een dedicated architectuur moeten komen. Vega is hartstikke mooi, maar wederom gelimiteerd tot een aantal specifieke instructies, terwijl zowel Intel als Nvidia een grotere set bieden, voor een flinke meerprijs. Heb je die nodig, dan heb je geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:11:
[...]
Het is aankoopadvies, maar erg kort dan. :)
Twee redenen. Ten eerste menig game die allang gebruik maakt van meer dan 4c/8t, en het is ook nuttig in zowel minima als gemiddelden. Ten tweede de R5 1400 zelf. Er zijn ook games waar die helemaal wegzakt ten opzichte van zowel Intel als de 1500X, en al helemaal de 1600. Dat heeft puur te maken met minder L3 cache. Ryzen is gevoelig voor snellere RAM, maar ook voor extra cache.

Wil je nu nog een quadcore, koop dan de R3 1200 en OC deze lekker. Wil je perse SMT en een quadcore, koop de 1500X. De i3 8350K kan ook nog. Dat is zeker geen slechte chip. Eigenlijk beter dan de 1500X. Wel duurder voor het gehele platform en dan is de R5 1600 weer de logische keuze. Koop dus een R5 1600. :P
Dus wanneer ik meer geld uitgeef krijg ik betere prestaties.......?
Dat ik dat zelf niet bedacht heb :P

Even zonder dollen, de 1500X is nu 22 euro duurder dan de 1400, dat komt overeen met 15 procent.
De 1600 is 40 euro duurder, wat overeen komt met ruim 27 procent.
Ik zie de prestaties van een gemiddeld progsel nog niet met vergelijkbare percentages verbeteren......
Extra voordeel van de 1400 tov de 1500 is het grotere en makkelijkere OC potentieel.
L3 cache is idd wel echt een minpunt.

N.B. het bovenstaande is niet bedoeld als aankoop advies maar puur bedoeld als reactie op het zgn niet hebben van een bestaansrecht van de R5 1400 waar ik het dus niet mee eens ben..... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt maar Koffie van 2 euro is maar 1 euro duurder dan Koffie van 1 euro wat overeenkomt met 100 % Dat lijkt wel heel duur dan ineens.

Voor mij is het, als je wilt gamen en enige jaren met de cpu wilt doen en voor AMD gaat, toch een nobrainer om de 1600 dan te nemen.

Ik zie de andere genoemde opties meer als vooral geschikt voor mensen die echt niet meer kunnen of willen betalen.

Maar uiteindelijk kunnen wij niet in je portemonnaie kijken en is het vooral belangrijk waar jij je goed bij voelt. :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:56:
Klopt maar Koffie van 2 euro is maar 1 euro duurder dan Koffie van 1 euro wat overeenkomt met 100 % Dat lijkt wel heel duur dan ineens.

Voor mij is het, als je wilt gamen en enige jaren met de cpu wilt doen en voor AMD gaat, toch een nobrainer om de 1600 dan te nemen.

Ik zie de andere genoemde opties meer als vooral geschikt voor mensen die echt niet meer kunnen of willen betalen.

Maar uiteindelijk kunnen wij niet in je portemonnaie kijken en is het vooral belangrijk waar jij je goed bij voelt. :)
Die koffie van 2 euro is tov de koffie van 1 euro ook bizar prijzig. :Y)
Mijn financiën geven alle ruimte, mijn bereidheid tot het aanschaffen van prestaties die ik niet nodig heb voor meer geld heeft 0,0 rek. Een Ryzen systeem zal hier niet veel aanstaan. Een werkpaard heb ik in de vorm van een zuinige A12-9800 daarvan zijn vooral de verbruiks kosten voor de komende jaren belangrijk. Een upgrade naar Raven Ridge zal ik overwegen wanneer dat echt veel zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:14:
@Verwijderd

Die logica is inderdaad niet zo vreemd want dan blijf je bezig. De 1500 is weer beter dan de 1400, maar de 1600 is ook weer beter. Maar de 8400 van Intel is dan weer veel beter en ja je videokaart moet dan eigenlijk ook sneller...

Maar goed los daarvan kun je beter even wachten op de B bordjes en dan een product: Intel Core i3-8100 pakken. Kost 40 euro minder en zijn loeisnel. Daarmee streef je zelfs de 1800X voorbij: https://nl.hardware.info/...080-ti-battlefield-1-dx12 Zelfs bij de frame times gaat hij voorbij een 1600 en dat voor <120 euro...

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 08-11-2017 02:47 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eh een i3 8100 is helemaal niet zo'n goede CPU als je een high-end game PC wil maken. In een game als BF1 zie je dat al, tenzij er iets mis is met de testmethode natuurlijk. Dan kan het zo maar zijn dat een i3 8100 boven een Ryzen 1800X uitkomt. Maar in de praktijk zal de Ryzen 1800X overall de meer stabiele framerate en frametimes laten zien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duur is relatief. Ja het kan altijd beter en duurder.

Er is ook zoiets als een sweetspot en wat mij betreft is dat, als je voor AMD kiest, wilt gamen en er een aantal jaren mee wilt doen, de 1600. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 08-11-2017 08:59 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat voor AMD de sweetspot momenteel bij de 1600 ligt lijkt me volstrekt duidelijk. Gering prijsverschil met de modellen eronder, aanzienlijk prijsverschil met het eerste model erboven, genoeg kernen en 'snel' genoeg om jarenlang alles goed te kunnen doen.

Aangezien weer naar de benchmarks van HWI wordt verwezen even deze kanttekening, van Rise of the Tombraider is bekend dat Ryzen zeer sterk 'onderpresteert' in combinatie met Nvidia-kaarten en dat het hierbij ook nog eens veel verschil maakt of dat DX11 of DX12 wordt gebruikt. Test dezelfde CPU's met Vega64/Vega56/580 en je krijgt een andere rangschikking. Je moet toch echt zowel Nvidia- als AMD-kaarten gebruiken als je CPU's becnhmarkt, analoog is het handig om zowel Intel- als AMD-CPU's te gebruiken als je grafische kaarten vergelijkt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de 1070Ti benchmarks van Linus, keurig een combinatie van AMD en Nvidia voor de grafische kaarten en Ryzen en Intel voor de CPU's. HardwareUnboxed deed recent hetzelfde. Je ziet duidelijk forse verschillen, die wijzen overigens niet allemaal in 1 richting, Rise of The Tomb Raider is toevallig een grote uitschieter, Rocket League (DX9) is een ander voorbeeld. Ze hebben bij HWI een nogal kleine benchmarkset en de spellen (+ AoS ;)) zijn m.i. best wel ongelukkig gekozen. Bij Doom heb je een harde FPS-cap, bij RotTR heb je het bekende probleem waar ik net naar verwees, GTAV is nogal problematisch want zo gauw de FPS over de 140 gaat krijg je microstutter (enginebeperking), Dota2 is volledig singlethreaded als ik me niet vergis (je hebt geen benchmark nodig om te voorspellen hoe die rangschikking is).

Bij het bekijken van de rangshikking heb ik de indruk dat ze ook nog eens op verschillende momenten met verschillende UEFI-versies hebben gebenchmarkt. Hoe anders verklaar je dat de 1700(X) de 1800X verslaat? Dat ze enkel stock vs. stock vergelijken vind ik vreemd als de ene CPU gemakkelijk all core overklokt kan worden naar 3,7/3,8 GHz met de stock-koeler of 4,0 GHz met een betere koeler terwijl de andere CPU (8100, 8400) niet overklokt kan worden. Je kan erover discussiëren wat een redelijke overklok is maar het is duidelijk dat 3,7 GHz all core het minimum is bij Ryzen met de stock-koelers (1200-1600, bij de 1700 is het volgens mij 3,8 GHz). Voor de vergelijking met de 1800X is dat geen relevant verhaal maar het maakt de benchmark van HWI voor mij wel redelijk zinloos. Prima als je ook @stock benchmarkt maar benchmark daarnaast ook overklokt.
-The_Mask- schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:19:
Eh een i3 8100 is helemaal niet zo'n goede CPU als je een high-end game PC wil maken. In een game als BF1 zie je dat al, tenzij er iets mis is met de testmethode natuurlijk. Dan kan het zo maar zijn dat een i3 8100 boven een Ryzen 1800X uitkomt. Maar in de praktijk zal de Ryzen 1800X overall de meer stabiele framerate en frametimes laten zien.
Een van de dingen die je niet uit de FPS kan halen. Het is ook nog maar de vraag of dat de inputlag voor Ryzen identiek is aan die voor CL wanneer ze dezelfde framerendertijd halen. Over dat laatste kunnen we enkel speculeren maar het is vreemd dat weinig mensen die vraag stellen terwijl blijkbaar wel vaak wordt aangenomen dat een hogere FPS altijd beter is, ook wanneer je twee verschillende architecturen vergelijkt. Er zijn hardwarematig verschillen tussen de chipsets en de CPU's. Bij GTA5 bleek in ieder geval bij een testje van Wendell (Level1Techs) dat het verschil in inputlag minder dan 0,0055... seconde bedraagt tussen de 6900k, de 7700k en twee Ryzen-CPU's (hexacore en octacore). Ze gebruikten hiervoor een camera die 180 foto's per seconde maakt. Hoe groot was het verschil in FPS? Aanzienlijk meer dan 10% in ieder geval. Toch een verschil in inputlag die procentueel veel kleiner is. Ik suggereer niet dat dit op een algemeen patroon wijst wanneer je de twee architecturen vergelijkt maar het laat wel zien, veronderstellende dat de test correct werd uitgevoerd, dat de inputlag niet per definitie recht evenredig varieert met de FPS. Ik weet dat jij geen liefhebber bent van dit soort video's maar geef deze een kans.

Natuurlijk wil je die FPS boven een bepaalde waarde hebben en is voor een lage inputlag vereist dat de framerendertijd kort is (immers gaat het om de verandering tussen twee frames wanneer je daartussen in met de muis hebt bewogen of op een knop hebt geduwd) maar er komt meer bij kijken wat de inputlag bepaalt dan enkel de framerendertijd.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2017 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:55
Ik word niet zo vrolijk van de gedachte dat die Radja richting Intel vertrekt. Hij kan met zijn kennis AMD juist meer martkaandeel afsnoepen, zou ik op het eerste gezicht denken. Is dat correct of valt het wel reuze mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mosin schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:31:
Ik word niet zo vrolijk van de gedachte dat die Radja richting Intel vertrekt. Hij kan met zijn kennis AMD juist meer martkaandeel afsnoepen, zou ik op het eerste gezicht denken. Is dat correct of valt het wel reuze mee?
Deze hoort eigenlijk in het GPU topic. ;)
Ja, dat begint nu erg problematisch te worden gezien de twee verschillende takken van AMD die constant door elkaar lopen. Afijn.

Intel is heel erg vaag in wat ze willen bereiken, maar ik denk dat ik het wel aardig durf in te schatten. Het zal voornamelijk om de Nervana GPGPU gaan. Dat is maar liefst de zevende poging van Intel om de deep learning/AI markt eens goed op te komen. De markt waar Nvidia bijna monopolist is. Daar hebben ze onderhand ook al de nodige miljarden voor uitgegeven qua overnamen, en nu gooien ze er weer miljarden tegenaan, en hebben ze Koduri gekocht en bouwen ze een complete afdeling om hem heen. Geeft ook wel aan dat het niet bepaald op rolletjes gaat en dat ze versterking wensen te hebben om de strijd aan te gaan met Nvidia.

De vraag is alleen of Koduri de juiste persoon is voor de taak. Intel heeft nu een behoorlijke trackrecord van falen, en deze markt is helemaal pijnlijk. Koduri was ook de man die verantwoordelijk was voor een aantal van de beste ATi gaming chips, maar voor GPGPU kwam het nooit echt van de grond. Ik vermoed dat Koduri gaat werken aan de opvolgers van de eerste Nervana. Verder sluit ik niet uit dat Intel ook gaat werken aan een klasse hogere GPU's dan hun IGP's, en hiermee echte APU's gaat produceren. Beiden zullen iets van vijf jaar duren voordat we resultaten zien. Intel een beetje kennende kan het project over drie jaar ook worden afgeblazen. :P

Ondertussen heeft AMD denk ik zo haar eigen talenten naast Koduri. Gezien hun zeer beperkte R&D budget, en de rol van Koduri zelf, denk ik dat er andere drijvende krachten achter Polaris, Vega en Navi zullen zitten, die heel wat kunnen. Koduri zal bijna geen tijd hebben gehad om zich zelf te bemoeien met technische aspecten in zijn rol bij AMD.

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-11-2017 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Zou er niet van uitgaan dat alleen raja vertrekt. Ik heb geen idee hoe het correleert, maar ik zag mensen recent bemerken dat amd opeens een stevig aantal asic enz. vacatures had geopend in Shanghai. Kan natuurlijk goed dat dat simpelweg is gerelateerd aan de groei en inhaalslag die amd doormaakt, maar kan ook dat het deels te maken heeft met een #exit van wat groupies.

[ Voor 76% gewijzigd door foppe-jan op 11-11-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mosin schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:31:
Het zou mij niet verbazen wanneer de overstap van Koduri gewoon een onderdeel is van een deal tussen AMD en Intel in het verlengde van deze nieuwe strategie:
nieuws: Foto toont package met Intel-processor en AMD-gpu - update

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:52:
Zou er niet van uitgaan dat alleen raja vertrekt. Ik heb geen idee hoe het correleert, maar ik zag mensen recent bemerken dat amd opeens een stevig aantal asic enz. vacatures had geopend in Shanghai. Kan natuurlijk goed dat dat simpelweg is gerelateerd aan de groei en inhaalslag die amd doormaakt, maar kan ook dat het deels te maken heeft met een #exit van wat groupies.
Er zullen wat mensen vertrekken, helaas, maar kennelijk is het R&D budget voor de RTG ook verhoogd nadat Koduri met "sabbatical" ging. Je kan natuurlijk ook de hele marketing afdeling van de RTG ontslaan. Zal ook een leuke besparing zijn, en je verliest er toch niks van waarde mee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:14:
Koduri zal bijna geen tijd hebben gehad om zich zelf te bemoeien met technische aspecten in zijn rol bij AMD.
Wat waarschijnlijk een belangrijke reden is dat hij vertrok. In combinatie met dat AMD de zelfstandigheid van RTG weer wat beperkte, naar verluidt, en mogelijk wat interne kwesties waar niets over is gemeld (gebrek aan investeringen?). Inderdaad, hef die marketingafdeling op. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:00:
[...]

Het zou mij niet verbazen wanneer de overstap van Koduri gewoon een onderdeel is van een deal tussen AMD en Intel in het verlengde van deze nieuwe strategie:
nieuws: Foto toont package met Intel-processor en AMD-gpu - update
En ook de opzet was van het afsplitsen van AMD graphics onder de naam van RTG.

Zodat Intel geen sappige details mbt Ryzen zou meekrijgen.

Anyway lijkt me sterk dat dit overnacht besloten is, zoals de nieuwsgaring doet vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 16:14:
[...]
Wat waarschijnlijk een belangrijke reden is dat hij vertrok. In combinatie met dat AMD de zelfstandigheid van RTG weer wat beperkte, naar verluidt, en mogelijk wat interne kwesties waar niets over is gemeld (gebrek aan investeringen?). Inderdaad, hef die marketingafdeling op. :)
Welke RTG marketing afdeling ? :+

AMD & Marketing bestaat toch totaal uit die 10 parasol tafeltjes die altijd buiten op straat staan wanneer intel een hele grote zaal heeft gehuurd voor zijn jaarlijkse conferentie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja ik zit liever buiten onder een parasol met een lekker drankje dan in een muffe zaal naar wat cijferkes tezien :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damic schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:15:
Tja ik zit liever buiten onder een parasol met een lekker drankje dan in een muffe zaal naar wat cijferkes tezien :+
You & Me Both !
Maar ik ben bang dat er ook onder die parasol aan de cijfertjes geen ontsnappen mogelijk is........ :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kortom_tom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-04 14:02
de prijs van de ryzen 5 1600 is weer verhoogd naar 209 euro bij alternate.
is de prijsverlaging weer ingetrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Welke prijsverlaging?
195 bij coolblue overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kortom_tom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-04 14:02
unfor schreef op zondag 12 november 2017 @ 16:56:
Welke prijsverlaging?
195 bij coolblue overigens.
op alternate was de prijs van de 1600 een tijdje 189 euro
dus het leek of de 1600 voor de prijs van 1500x verkocht werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kortom_tom schreef op zondag 12 november 2017 @ 16:51:
de prijs van de ryzen 5 1600 is weer verhoogd naar 209 euro bij alternate.
is de prijsverlaging weer ingetrokken?
Even gecontroleerd, het klopt. Tweakers heeft het nog niet geupdate (kan dat niet automatisch?) en in de Google cache naar dezelfde webpagina wordt ook €189 vermeld maar bij Alternate is het nu inderdaad €209.
Bij Coolblue is het nog steeds €195. Koop het daar. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Threadripper 1950X is ook weer terug naar zijn normale prijsniveau (100 euro duurder, zie grafiek):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
wat een raar systeem hebben ze daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
foppe-jan schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:18:
[...]

wat een raar systeem hebben ze daar.
Die prijzen gaan allemaal automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was gisteren Singles' Day.
Wikipedia: Singles' Day
https://www.nu.nl/interne...te-zaterdag-van-2017.html

Deze marketing strategie is dit jaar komen aanwaaien in NL.

Vandaar al die aanbiedingen ook bij Alternate (Threadripper), MediaMarkt, Bol (Samsung Galaxy Note 8 van 999,- voor 828,-) enz. Als je je kans hebt gemist, wacht dan op Black Friday & Cyber Monday, dat is over een kleine 2 weken.

Dit is ook een marketing strategie die we sinds vorig jaar meedoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
offtopic:
ugh, dus de komende weken meer bezorgwerk. *danst van geluk*

[ Voor 6% gewijzigd door foppe-jan op 12-11-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:55:

Vandaar al die aanbiedingen ook bij Alternate (Threadripper), MediaMarkt, Bol (Samsung Galaxy Note 8 van 999,- voor 828,-) enz. Als je je kans hebt gemist, wacht dan op Black Friday & Cyber Monday, dat is over een kleine 2 weken.

Dat lijkt niet helemaal te kloppen doordat het aanbod juist gisteren 11-11 al niet meer geldig was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qvt1rZRZJ0ZsYw7NR5JNQn6U/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd
Ik heb toevallig gisteren niet gekeken, misschien een tijdzone dingetje? :P Het is immers verzonnen in China.
De prijzen in pricewatch en in de webwinkel zijn niet realtime.
Op dit moment kost de Ryzen 1600 volgens de pricewatch 189,- bij Alternate, maar op de site is het 209,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:35:
@Verwijderd
Ik heb toevallig gisteren niet gekeken, misschien een tijdzone dingetje? :P Het is immers verzonnen in China.
De prijzen in pricewatch en in de webwinkel zijn niet realtime.
Op dit moment kost de Ryzen 1600 volgens de pricewatch 189,- bij Alternate, maar op de site is het 209,-
Ik kan de hele Ryzen paar dagen voordeliger actie sowieso niet goed plaatsen. (een automatische prijsfout ?)
Er werd nl helemaal geen ruchtbaarheid aan gegeven. Nergens stond bij dat het een aanbieding was.
Ook op de frontpage bij de shops was nergens iets te bekennen dat er aanbiedingen waren van Ryzen.

De 11-11 actie heb ik uitgebreid gevolgd in het China topic en daar ook wat bestellingen gedaan.
Daar stond heel duidelijk overal in koeienletters bij dat het stunt aanbiedingen waren inclusief de uren te gaan.

Zal wel altijd een mysterie blijven, net als allerlei AMD videokaarten die ineens na een driver install helemaal geen beeld meer willen geven sinds een maand of 2.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je dit leest lijkt het me sowieso niet verstandig om nu nog AMD spul aan te schaffen als je huidige set-up nog een aantal maanden mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
regmaster schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:23:
Als je dit leest lijkt het me sowieso niet verstandig om nu nog AMD spul aan te schaffen als je huidige set-up nog een aantal maanden mee kan.
leuk dat de mobomakers er dit keer bovenop zullen zitten, ipv halfhartig zoals dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:27:
[...]

leuk dat de mobomakers er dit keer bovenop zullen zitten, ipv halfhartig zoals dit jaar.
Het was denk ik twee kanten, en verschilt per fabrikant. AM4 was rushed, maar de moederbord fabrikanten geloofde er eerst ook niet in nee, zeker voor X370 bordjes. Voor B450/X470 gaan we het zien. Ik verwacht qua chipset eigenlijk zeer weinig. Wat PCI-E lanes of extra USB poorten, dat is het wel. Ik denk dat het vooral iteraties van huidige bordjes gaan zijn, hier en daar misschien een echt goede, of helaas verdwijnen de echt goede. Dat laatste denk ik eerder als ik naar Z370 kijk. :/

-ASUS kwam met een zeer beperkt aanbod, maar drie van de vier bordjes die ze oorspronkelijk uitbrachten waren gewoon goed. Daarna hebben ze nog een paar mooie uitgebracht.
-MSI haar eerste ronde was beperkt, daarna hebben ze echt belachelijk veel bordjes uitgebracht. De helft overbodig, een aantal slecht, een aantal best aardig.
-Gigabyte is erg teleurstellend. De meeste bordjes van hun zijn gewoon slecht.
-ASRock had de X370 K4 met een grove ontwerpfout, en die is nu vervangen. Voor de rest hebben die best een aardige line-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
tb support zou kunnen, gezien dat het na 1 jan 2018 zal zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door foppe-jan op 13-11-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:32
-The_Mask- schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 01:30:
Bitcoins kopen zou ik ook niet doen, met een waarde van dik over de 2000 dollar. De waarde ongetwijfeld hiervan binnenkort weer als een baksteen en pas dan moet je het overwegen. ;)
ja dat is een soort van niet waar geweest. aangezien de bitcoin nu rond de 6000+ en hij lijkt nog te stijgen. dus had je in mei maar geïnvesteerd in bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GB_gaming101 schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:08:
[...]

ja dat is een soort van niet waar geweest. aangezien de bitcoin nu rond de 6000+ en hij lijkt nog te stijgen. dus had je in mei maar geïnvesteerd in bitcoin
Nee, als ik het allemaal van te voren wist had ik ook niet Bitcoin gepakt. Met andere coins had je van 1 eurocent één miljoen euro kunnen maken in een half jaar tijd. Maar zo werkt het nu eenmaal niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ondertussen komt Epyc dan eindelijk in de servermarkt. Het was min of meer een paper launch, maar nu zijn de systemen er. :)
https://www.anandtech.com...7-with-tensorflow-support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
dell momenteel nog mia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik deel niet de mening dat fabrikanten in het begin niet geloofden in Ryzen er zijn toen nl echt heel erg veel verschillende bordjes uitgekomen (82 stuks AM4 in de PW tegen 42 stuks voor AM3+). Wel was de introductie "rushed". AMD en de OEM's waren laat met de precieze specs en de firmware van de moederbordjes kon daar niet snel genoeg "chocolade van maken". Dat leverde vooral met het geheugen problemen op. Ik verwacht nu aanzienlijk minder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:23:
Oud nieuws, dat is al minstens een maand of 2 bekend (edit: goed herinnerd, ik zie nu dat het 2,5 maand is). Ja, ik zou nu overwegen om te wachten op de refresh.
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:55:

Crap, dat weet ik nu pas. Ik heb een nieuwe externe harde schijf nodig. En eigenlijk nog een leuke DAC + amp maar die zullen vast geen korting krijgen.
Anyway, blijkbaar is dit uit China komen overwaaien, doordat Chinese webshops kortingen geven op die dag beginnen Nederlandse winkels er ook mee. Handig om te weten.
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:35:
@Verwijderd
Ik heb toevallig gisteren niet gekeken, misschien een tijdzone dingetje?
Misschien houden de Chinese webshops de Chinese tijden aan?
Ik heb net weer even bij Coolblue gekeken (dus op de website zelf, niet op Tweakers wat het blijkbaar met een flinke lag updatet), daar is de prijs nog steeds hetzelfde, €194-195. Ik had niet voor niets in de eerdere reactie de prijs gemeld, zo kan je het later nog eens vergelijken. ;)
Een handige regel bij het internet: nooit verwijzen maar altijd cijfers en teksten overnemen aangezien er nogal vaak iets verandert of verdwijnt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2017 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:46:
[...]

En dat weet ik nu pas. Ik heb een nieuwe harde schijf nodig. En eigenlijk nog een leuke DAC + amp maar die zullen vast geen korting krijgen.
Anyway, blijkbaar is dit uit China komen overwaaien, doordat Chinese webshops kortingen geven op die dag beginnen Nederlandse winkels er ook mee. Handig om te weten.

[...]

Misschien houden de Chinese webshops de Chinese tijden aan?
Ik heb net weer even bij Coolblue gekeken (dus op de website zelf, niet op Tweakers wat het blijkbaar met een flinke lag update), daar is de prijs nog steeds hetzelfde, €194-195. Ik had niet voor niets in de eerdere reactie de prijs gemeld, zo kan je het later nog eens vergelijken. ;)
Een handige regel bij het internet: nooit verwijzen maar altijd cijfers en teksten overnemen aangezien er nogal vaak iets verandert of verdwijnt.
Aangezien dit redelijk off-topic is kun je het beste even kijken in het centraal aanbiedingen topic:
Centraal aanbiedingen topic. V2.0
En het Chinese (aanbiedingen) online shoppen ervaringen topic:
[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2a

De onverklaarbare Ryzen kortingen waren in de dagen voor 11-11 en juist niet op 11-11 zelf. :?
Pagina: 1 ... 12 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.