Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:57:
[...]

Aangezien dit redelijk off-topic is kun je het beste even kijken in het centraal aanbiedingen topic:
Centraal aanbiedingen topic. V2.0
En het Chinese (aanbiedingen) online shoppen ervaringen topic:
[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2a
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:46:

Crap, dat weet ik nu pas. Ik heb een nieuwe externe harde schijf nodig. En eigenlijk nog een leuke DAC + amp maar die zullen vast geen korting krijgen.
Als je een leuke DAC / AMP Combo zoekt, kijk een naar de Schiit Stack. http://www.schiit.com/

Magni + Modi is een zeer mooie betaalbare veel aangeraadde combo die ik zelf waarschijnlijk ook gehaald zou hebben als ik geen SoundBlaster E5 gekregen zou hebben. Nu vind ik de aanschaf net wat te veel van het goede tenzij ik ze eens vooraf kan testen t.o.v. de E5
Zou zeer snel moeten komen wat ik begrepen heb.

Ben benieuwd of AMD ook de Oracle licentie issues opgelost hebben met Oracle, die multiple dies in een package zien als individuele sockets (met bijbehorende licentie kosten) terwijl ze monolitic dies als 1 socket zien

[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 14-11-2017 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7zip is trouwens ook nog steeds een puinhoop voor AMD. Ik zag vandaag een vergelijking tussen de i5 3450 en de R5 1200. De base en boost zijn ongeveer hetzelfde (0,1 GHz verschil in boost) maar de 1200 verliest zowel bij compression ans decompression. We weten dat decompression juist iets is waar Ryzen erg goed in is als de code goed is aangepast op Ryzen.
Dennism schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 00:03:
[...]

Als je een leuke DAC / AMP Combo zoekt, kijk een naar de Schiit Stack. http://www.schiit.com/

Magni + Modi is een zeer mooie betaalbare veel aangeraadde combo die ik zelf waarschijnlijk ook gehaald zou hebben als ik geen SoundBlaster E5 gekregen zou hebben. Nu vind ik de aanschaf net wat te veel van het goede tenzij ik ze eens vooraf kan testen t.o.v. de E5
Thanks.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2017 23:20 ]

-The_Mask- schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:19:
Eh een i3 8100 is helemaal niet zo'n goede CPU als je een high-end game PC wil maken. In een game als BF1 zie je dat al, tenzij er iets mis is met de testmethode natuurlijk. Dan kan het zo maar zijn dat een i3 8100 boven een Ryzen 1800X uitkomt. Maar in de praktijk zal de Ryzen 1800X overall de meer stabiele framerate en frametimes laten zien.
Ik ben eigenlijk geen reviews tegen gekomen waaruit dat zou blijken. Als HWI niet als bron gebruikt mag worden dan is het dichtste bij wat ik tegen kwam een 7600K en dan bijvoorbeeld bij techreport. Daar zie je eigenlijk alleen Ryzen het in Crysis goed doen op de frametimes. Zelfs in Doom Vulkan staat de 7600K hoger. Ik verwacht dat wanneer ze daar de 8100 gaan testen het niet veel anders gaat worden, de 8400 zal het nog een stukje beter doen. Voor een gamer op budget blijft een 8100 voor mij erg logisch, heb je wat meer budget dan wordt het een 8600K wat mij betreft.

Maar mocht je reviews hebben gevonden waar het al is getest dan zie ik die natuurlijk graag.

disclaimer: Heb nu zelf de 8700K. Net gemerkt dat de HT ten kostte gaat van je max overclock dus zou zelf dan toch sneller de i5 blijven aanraden voor wie wil overclocken.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sdk1985 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 00:09:
Voor een gamer op budget blijft een 8100 voor mij erg logisch, heb je wat meer budget dan wordt het een 8600K wat mij betreft.
Tja is dan maar wat je verwacht. Als je verwacht dat je met een i3 8100 de nieuwste games een aantal jaar goed kan draaien gaat dat flink tegenvallen. Dat zit er gewoon niet in. Zo'n CPU loopt op de zware momenten in de zware games nu al op z'n teentjes.
Maar mocht je reviews hebben gevonden waar het al is getest dan zie ik die natuurlijk graag.
Nee, maar ik zoek er ook niet naar. Maar waar het omdraait in een CPU test voor games is dus de zware momenten en niet de lichte momenten waar niks gebeurt. Immers kun je dan zelfs met een Celeron Kaby Lake nog een goede framerate halen, iets wat op de zware momenten in een zware game niet zal lukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GZc29pZUIkWfGMvMAMuXuQjk/full.png

Stel dit is de framerate van twee verschillende CPU's in een enkele game over een lange periode. Dan zie je dat de rode CPU het meeste van de tijd de hogere framerate haalt. Sowieso het eerste kwart is die continue beter. In het tweede kwart zie je dat de rode echter onder de virtuele streep zakt van een speelbare framerate, terwijl de blauwe er wel boven blijft.

Gemiddeld over de hele periode lijkt de rode CPU ook hoger te zitten en in het eerste kwart en derde kwart is die dat ook continue. Echter in kwart twe en vier zakt die even tot onder een goed speelbare framerate. Dat wil je natuurlijk niet, daarom is de blauwe CPU hier toch de meest interessante.

Als je echter maar een korte CPU test doet en bijvoorbeeld alleen meet in het eerste kwart dan wordt de rode CPU als winnaar uitgeroepen. En dat is dan ook iets wat je in heel veel reviews terug ziet.

HWI is daarvan idd een goed voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EVpZt2IrbqNc3Z6BzAlO85Fh/full.png

Is bekend dat Battlefield 1 quadcore CPU's met vier threads eigenlijk (zo goed als) volledig op zijn knieën kan krijgen in sommige zware multiplayer maps. Echter wordt hier een stukje van de game getest welke schijnbaar heel licht is, waarbij die CPU's tussen de 140 en 150 fps belanden. Daarmee lijken zulke (i3 8350K, i5 7600K, vergelijkbaar en langzamer) CPU's dus tot een perfecte keuze voor BF1 maar dat zijn ze dus niet.

Zelfs dualcore's met HT lijken zich te kunnen meten met de verschillende Ryzen octocore's en hexacore's. De praktijk is echter heel anders. Een dualcore met HT is niet de CPU die je wil voor BF1, terwijl een Ryzen octocore of hexacore een prima keuze is voor die game.
disclaimer: Heb nu zelf de 8700K. Net gemerkt dat de HT ten kostte gaat van je max overclock dus zou zelf dan toch sneller de i5 blijven aanraden voor wie wil overclocken.
HT kan altijd gemakkelijk uitgeschakeld worden natuurlijk. Dat het je overklok beperkt klopt, het zorgt voor een hoger stroomverbruik en dus vraagt het meer van het VRM en de koeling. Daardoor zal je bijna altijd zien dat je minder ver komt. Maar aan de andere kant zorgt HT wel voor extra prestaties, dus de kloksnelheid hoeft ook minder hoog voor om dezelfde prestaties te halen.

[ Voor 72% gewijzigd door -The_Mask- op 16-11-2017 13:25 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

-The_Mask- schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:59:
[...]

Tja is dan maar wat je verwacht. Als je verwacht dat je met een i3 8100 de nieuwste games een aantal jaar goed kan draaien gaat dat flink tegenvallen. Dat zit er gewoon niet in. Zo'n CPU loopt op de zware momenten in de zware games nu al op z'n teentjes.

[...]

Nee, maar ik zoek er ook niet naar. Maar waar het omdraait in een CPU test voor games is dus de zware momenten en niet de lichte momenten waar niks gebeurt. Immers kun je dan zelfs met een Celeron Kaby Lake nog een goede framerate halen, iets wat op de zware momenten in een zware game niet zal lukken.

[afbeelding]

Stel dit is de framerate van twee verschillende CPU's in een enkele game over een lange periode. Dan zie je dat de rode CPU het meeste van de tijd de hogere framerate haalt. Sowieso het eerste kwart is die continue beter. In het tweede kwart zie je dat de rode echter onder de virtuele streep zakt van een speelbare framerate, terwijl de blauwe er wel boven blijft.

Gemiddeld over de hele periode lijkt de rode CPU ook hoger te zitten en in het eerste kwart en derde kwart is die dat ook continue. Echter in kwart twe en vier zakt die even tot onder een goed speelbare framerate. Dat wil je natuurlijk niet, daarom is de blauwe CPU hier toch de meest interessante.

Als je echter maar een korte CPU test doet en bijvoorbeeld alleen meet in het eerste kwart dan wordt de rode CPU als winnaar uitgeroepen. En dat is dan ook iets wat je in heel veel reviews terug ziet.

HWI is daarvan idd een goed voorbeeld:
[afbeelding]

Is bekend dat Battlefield 1 quadcore CPU's met vier threads eigenlijk (zo goed als) volledig op zijn knieën kan krijgen in sommige zware multiplayer maps. Echter wordt hier een stukje van de game getest welke schijnbaar heel licht is, waarbij die CPU's tussen de 140 en 150 fps belanden. Daarmee lijken zulke (i3 8350K, i5 7600K, vergelijkbaar en langzamer) CPU's dus tot een perfecte keuze voor BF1 maar dat zijn ze dus niet.

Zelfs dualcore's met HT lijken zich te kunnen meten met de verschillende Ryzen octocore's en hexacore's. De praktijk is echter heel anders. Een dualcore met HT is niet de CPU die je wil voor BF1, terwijl een Ryzen octocore of hexacore een prima keuze is voor die game.

[...]
HT kan altijd gemakkelijk uitgeschakeld worden natuurlijk. Dat het je overklok beperkt klopt, het zorgt voor een hoger stroomverbruik en dus vraagt het meer van het VRM en de koeling. Daardoor zal je bijna altijd zien dat je minder ver komt. Maar aan de andere kant zorgt HT wel voor extra prestaties, dus de kloksnelheid hoeft ook minder hoog voor om dezelfde prestaties te halen.
Snap wel wat je bedoelt. Echter ik ben het zelf tot heden slechts in 1 game tegen gekomen. De eerste game sinds 2010 waarbij ik merkbare (en meetbare) framedrops kreeg is Rainbow Six Siege. Battlefield 1 draaide tijdens de beta desert map in de multiplayer rond de 130 fps op Ultra DX11 met mijn stokoude 2500K (destijds 4400 als ik me niet vergis). In de rest van de games valt het altijd zo tegen hoe goed er van 4 cores gebruik wordt gemaakt.

Toch zie ook ik wel de move naar multicore en ben ik dan ook geupgrade naar een 6-core. Vooralsnog mag het echter niet ten kostte gaan van de single threaded performance. Ryzen wint op frametimes best wel eens van een 8100 en van een old gen 7600. Dat is ondertussen wel duidelijk. Echter een Ryzen 1600 is ook een flink stukje duurder. Ryzen legt het op zijn beurt weer af tegen de 8400, ook in stabiliteit. Zie deze video:

Op basis daarvan moet je wel een heel specifiek budget in gedachte hebben om op de 1600 uit te komen. Immers zo goedkoop mogelijk acceptabel gamen wordt een 8100 (113 euro). Met een Ryzen 3 kom je toch een stuk minder ver, zo ver ik in review heb gezien. Heb je +- 100 euro meer te besteden dan ga je voor de 8400, welke sneller is dan de Ryzen 1600 (X). Heb je nog meer te besteden dan kom je bij de 8600K. Wil je video renderen dan kom je bij de 8700K. Voor hele specifieke workloads kom je bij de 1800X.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 16-11-2017 15:51 ]

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Tjonge. Na maanden radiostilte en een constante stroom anecdotes mbt leveringsproblemen komen de launch partners nu opeens allemaal in dezelfde twee weken met hun producten voor de dag https://mobile.twitter.co...status/930862706156064771

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:48:
[...]

Snap wel wat je bedoelt. Echter ik ben het zelf tot heden slechts in 1 game tegen gekomen. De eerste game sinds 2010 waarbij ik merkbare (en meetbare) framedrops kreeg is Rainbow Six Siege. Battlefield 1 draaide tijdens de beta desert map in de multiplayer rond de 130 fps op Ultra DX11 met mijn stokoude 2500K (destijds 4400 als ik me niet vergis). In de rest van de games valt het altijd zo tegen hoe goed er van 4 cores gebruik wordt gemaakt.

Toch zie ook ik wel de move naar multicore en ben ik dan ook geupgrade naar een 6-core. Vooralsnog mag het echter niet ten kostte gaan van de single threaded performance. Ryzen wint op frametimes best wel eens van een 8100 en van een old gen 7600. Dat is ondertussen wel duidelijk. Echter een Ryzen 1600 is ook een flink stukje duurder. Ryzen legt het op zijn beurt weer af tegen de 8400, ook in stabiliteit. Zie deze video:

[video]

Op basis daarvan moet je wel een heel specifiek budget in gedachte hebben om op de 1600 uit te komen. Immers zo goedkoop mogelijk acceptabel gamen wordt een 8100 (113 euro). Met een Ryzen 3 kom je toch een stuk minder ver, zo ver ik in review heb gezien. Heb je +- 100 euro meer te besteden dan ga je voor de 8400, welke sneller is dan de Ryzen 1600 (X). Heb je nog meer te besteden dan kom je bij de 8600K. Wil je video renderen dan kom je bij de 8700K. Voor hele specifieke workloads kom je bij de 1800X.
Het eerste argument wat je waarschijnlijk tegengeworpen zal krijgen is dat AM4 borden veel goedkoper zijn. En dat is in zekere zin ook zo doordat er nog geen B370 of H370 bordjes op de markt zijn. Maar wat de AMD predikers vergeten te vermelden is dat er eigenlijk maar éen B350 bordje echt geschikt is voor een redelijke overklok en dat bordje is net zo duur als een goedkoop Z370 bordje. Als je die 1600 op stock draait en nooit gaat overklokken (wat ik me niet kan voorstellen omdat het kan en vrij simpel is) kan een B350 bord + een 1600 inderdaad een aardige optie zijn. Maar ... dan krijgen we het gedoe met het geheugen. Waar je bij Intel vrijwel gegarandeerd je dure geheugen op de snelheid kan draaien die op de doos staat is dat bij AMD geen enkele garantie. Zelfs het veel geprezen Samsung B-die is afhankelijk van de onboard IMC van Ryzen. En bij een aantal Ryzen cpu's rammelt deze aan alle kanten, wat je bij aankoop niet van te voren kan weten omdat het nogal willekeurig is, en moet je blij zijn dat je de DDR4 baseclock of iets daarboven kan halen. Daarmee wordt zo'n Intel aankoop ineens een stuk aantrekkelijker en betaalbaarder als je wilt gaan upgraden vanaf een ouder platform.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
regmaster schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:18:
[...]

(wat ik me niet kan voorstellen omdat het kan en vrij simpel is)

[...]
Veruit de meeste mensen die een pc kopen doen niet aan overklokken. Het is echt maar een heel klein deel dat wel overklokt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

NitroX infinity schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:36:
[...]

Veruit de meeste mensen die een pc kopen doen niet aan overklokken. Het is echt maar een heel klein deel dat wel overklokt.
Zeker waar voor ieder wie zijn pc standaard in de winkel haalt. Hier op tweakers zullen de percentages anders liggen maar toch zie ik schrikbarend veel berichten in de trend van 'ik hoef geen K cpu want ik wil toch niet overclocken'.

Maar goed, zelfs op 4.0 GHz legt de 1600X het af in die video.

Daarbij is al terecht het punt gemaakt door @regmaster dat je dan duurdere spullen nodig hebt (ander bord, betere koeling, specifiek geheugen).

Hoe dan ook:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 221,15€ 221,15
1MSI B350 PC Mate€ 79,95€ 79,95
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,10

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 185,51€ 185,51
1MSI Z370-A PRO€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,46

Prijsverschil is er niet en als je dan ziet dat je in 9 van de 10 games betere frametimes en fps haalt dan is de keuze snel gemaakt lijkt me. AMD zal nog wat verder moeten zakken op de 1600 (X) weer interessant te maken

Nu schijnt de retail nog altijd goed te lopen voor AMD dus of/hoe/wanneer dat gebeurd zou best nog wel een maand of 6 kunnen duren. Immers de leveringen van Coffee lake zijn alles behalve soepeltjes. Het is nog net geen paper launch te noemen (ik had er van de week 2 :P ).

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 16-11-2017 18:46 ]

foppe-jan schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:12:
Tjonge. Na maanden radiostilte en een constante stroom anecdotes mbt leveringsproblemen komen de launch partners nu opeens allemaal in dezelfde twee weken met hun producten voor de dag https://mobile.twitter.co...status/930862706156064771
Dat is hoe AMD opereert. Er komt niks, vlak voordat de producten in de schappen liggen, en dan gaan ze all out. Komt er ondertussen wel wat, dan zijn de beloofde prestaties een understatement. Gaan ze denk ik ook doen voor de GPU's, na het vertrek van Koduri en de overname van de RTG door Lisa Su. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dennism schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 00:03:
Ben benieuwd of AMD ook de Oracle licentie issues opgelost hebben met Oracle, die multiple dies in een package zien als individuele sockets (met bijbehorende licentie kosten) terwijl ze monolitic dies als 1 socket zien
Nee, Oracle maakt in de licentie geen onderscheid tussen monolithic CPU's en iets als Epyc die uit CCX'en bestaat.

Oracle licenties gaan per core en niet per socket. Je moet een bedrag per core in je server of cluster betalen. Oracle is niet de enige in dit licentiemodel, Microsoft producten reken je tegenwoordig ook zo af. Alleen Windows gaat nog per socket.

Het is geen issue, het is hoe Oracle licenties werken. (En waarom hun producten zo schreeuwend duur zijn...)
CMD-Snake schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:45:
[...]

Nee, Oracle maakt in de licentie geen onderscheid tussen monolithic CPU's en iets als Epyc die uit CCX'en bestaat.

Oracle licenties gaan per core en niet per socket. Je moet een bedrag per core in je server of cluster betalen. Oracle is niet de enige in dit licentiemodel, Microsoft producten reken je tegenwoordig ook zo af. Alleen Windows gaat nog per socket.

Het is geen issue, het is hoe Oracle licenties werken. (En waarom hun producten zo schreeuwend duur zijn...)
Dan heb je alleen bij Oracle Enterprise gekeken, daar klopt dit inderdaad. Echter voor Oracle Standard gaan de licenties per socket, en daar staat dit leuke stukje in de license brief: http://www.oracle.com/us/...abaselicensing-070584.pdf
When licensing Oracle programs
with Standard Edition One, Standard Edition 2 or Standard Edition in the
product name, a processor is counted equivalent to a socket; however, in the
case of multi-chip modules, each chip in the multi-chip module is counted as
one occupied socket.
Wat voor Epyc wel degelijk een issue kan zijn, iedere Epyc cpu heeft namelijk 4 modules in het MCM design. En een Standard edition mag op maximaal 2 sockets draaien. Als Oracle dus inderdaad Epyc als MCM chip ziet waar sommige licentie experts voor vrezen zou je dus nooit Oracle Standaard op Epyc mogen draaien en zit je direct vast aan het veel duurdere Oracle Enterprise. Terwijl iedere Intel Xeon gewoon Oracle standaard mag draaien omdat het een enkele die is per CPU, onafhankelijk van het aantal cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
regmaster schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:18:
Waar je bij Intel vrijwel gegarandeerd je dure geheugen op de snelheid kan draaien die op de doos staat is dat bij AMD geen enkele garantie. Zelfs het veel geprezen Samsung B-die is afhankelijk van de onboard IMC van Ryzen. En bij een aantal Ryzen cpu's rammelt deze aan alle kanten, wat je bij aankoop niet van te voren kan weten omdat het nogal willekeurig is, en moet je blij zijn dat je de DDR4 baseclock of iets daarboven kan halen. Daarmee wordt zo'n Intel aankoop ineens een stuk aantrekkelijker en betaalbaarder als je wilt gaan upgraden vanaf een ouder platform.
Dit is al lang niet meer zo. Je hoeft ook echt niet meer voor Samsung B-die te gaan. Ik heb zelf F4-3200C16D-16GTZB (G.Skill Trident Z, 3200/16). Dat is Samsung E-Die, dual rank, double sided. Zo uit de doos op 3200 met een 1700X, geen enkel probleem. 3200-3466 MT/s is zelden nog een probleem en er zijn ook al wat overklokkers die over de 4000 zijn gegaan. De problemen die Ryzen in het begin had zijn echter bij vrijwel alle moederborden verholpen, zolang je maar zorgt dat je je BIOS update.

Het is nu niet meer of minder een loterij dan bij Intel en QVL's zijn in mijn ervaring vrij zinloos. Ik wil niet weten hoeveel kits ik heb geprobeerd met m'n Lynnfield; Haswell ging een stuk beter, hoewel ik ook daar het XMP profiel niet direct kon gebruiken maar handmatig alles in moest stellen. Geheugen is en blijft gewoon gevoelig in PC's, of je nu Intel of AMD hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Werelds met een C6H ja. Helaas is dat niet de standaard. Mijn ASUS Prime X370-Pro en Corsair 3200MT/s setje (SK Hynix) wil niet naar 3200MT/s. 3066MT/s zonder problemen, maar 3200MT/s is een bootloop. Dat komt nog vaak genoeg voor. :/

Niet dat het dramatisch is, maar het is ook nog niet optimaal.

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-11-2017 10:34 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:37
Werelds schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:10:
[...]

Dit is al lang niet meer zo. Je hoeft ook echt niet meer voor Samsung B-die te gaan. Ik heb zelf F4-3200C16D-16GTZB (G.Skill Trident Z, 3200/16). Dat is Samsung E-Die, dual rank, double sided. Zo uit de doos op 3200 met een 1700X, geen enkel probleem. 3200-3466 MT/s is zelden nog een probleem en er zijn ook al wat overklokkers die over de 4000 zijn gegaan. De problemen die Ryzen in het begin had zijn echter bij vrijwel alle moederborden verholpen, zolang je maar zorgt dat je je BIOS update.

Het is nu niet meer of minder een loterij dan bij Intel en QVL's zijn in mijn ervaring vrij zinloos. Ik wil niet weten hoeveel kits ik heb geprobeerd met m'n Lynnfield; Haswell ging een stuk beter, hoewel ik ook daar het XMP profiel niet direct kon gebruiken maar handmatig alles in moest stellen. Geheugen is en blijft gewoon gevoelig in PC's, of je nu Intel of AMD hebt.
Met hynix dualrank 3200 hoef je dat niet te proberen, 2933 max bij mij.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Welke dies zijn dat van Hynix? Want de meeste M kits lijken ook probleemloos te werken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wait whut? :|
Ik ging eens controleren, en kennelijk heb ik Hyundai RAM. Serieus Corsair, stop eens met willekeurig verschillende soorten door elkaar te gooien. Het is een 5.39 setje, dat zou SK Hynix moeten zijn...

Nee, laat maar, is gewoon SK Hynix want samengegaan met Hyundai. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/21sAtzcctvIVeDuvyzh2yjyn/thumb.jpg

En nu goed. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7KyfFfSNkPNXQwAUI3SAXIKH/full.jpg

Het is SK Hynix M-die, en dat is denk ik juist het probleem.
https://www.skhynix.com/s...a/fileDownload.do?seq=428

M-die is de oudste revisie, en mijn setje was in 2015 gemaakt. Daarna is SK Hynix verder gegaan met A tot en met G.

[ Voor 38% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-11-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Dennism schreef op donderdag 16 november 2017 @ 23:23:
Dan heb je alleen bij Oracle Enterprise gekeken, daar klopt dit inderdaad. Echter voor Oracle Standard gaan de licenties per socket, en daar staat dit leuke stukje in de license brief: http://www.oracle.com/us/...abaselicensing-070584.pdf
Winnaars draaien de Enterprise Edition. ;) Met Spatial. En RAC. >:)
Wat voor Epyc wel degelijk een issue kan zijn, iedere Epyc cpu heeft namelijk 4 modules in het MCM design. En een Standard edition mag op maximaal 2 sockets draaien. Als Oracle dus inderdaad Epyc als MCM chip ziet waar sommige licentie experts voor vrezen zou je dus nooit Oracle Standaard op Epyc mogen draaien en zit je direct vast aan het veel duurdere Oracle Enterprise. Terwijl iedere Intel Xeon gewoon Oracle standaard mag draaien omdat het een enkele die is per CPU, onafhankelijk van het aantal cores.
Je moet dus eerst in de processortabel van Oracle kijken hoe ze je CPU zien. Kijk hier voor het actuele overzicht.

Epyc staan nog niet in de CPU tabel, maar ergens kan ik mij niet bedenken dat Oracle die anders gaat zien dan de Opteron voorgangers. Je ziet ook dat alle Xeons ook op een hoop geveegd worden. Je hebt dan natuurlijk nog alle exotische dingen als POWER, RISC en SPARC en dat soort dingen. Die kosten je pas echt een vermogen qua licenties.

Ik zie verder weinig bewijs wat jouw "experts" gelijk kan geven. Bij twijfel kan je beter met je Oracle accountsmanager bellen en de vraag voorleggen. Dan heb je meteen definitief antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik had met Skylake een Crucial ?Sports? setje en dat ging ook voor geen meter. Met 1 reepje kon ik na +-4 minuten booten om het voltage in te stellen. Daarna heel veel pogingen in de QVL gedaan en een match gevonden bij Kingston en dat ging als een trein. Een enkel reepje Kingston had betere performance dan de dual channel Crucial :+ .

Is het bij zowel AMD als Intel niet gewoon het handigste toch maar de QVL proberen te volgen? Of gaat het bij Ryzen ondanks QVL toch mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
sdk1985 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:12:
Ik had met Skylake een Crucial ?Sports? setje en dat ging ook voor geen meter. Met 1 reepje kon ik na +-4 minuten booten om het voltage in te stellen. Daarna heel veel pogingen in de QVL gedaan en een match gevonden bij Kingston en dat ging als een trein. Een enkel reepje Kingston had betere performance dan de dual channel Crucial :+ .
Mja en dat is zo'n beetje standaard - ik heb denk ik wel 4-5 keer meer verschillende geheugen kits dan plankjes/rekenmachines gehad de afgelopen 15 jaar :P

En heel vaak is het enkele maanden na release een stuk beter, simpelweg omdat er dan een hoop data van gebruikers via fabrikanten bij hen terecht komt. Intel en AMD kunnen gewoon onmogelijk alle soorten geheugen testen, dus early adopters zijn hoe dan ook proefkonijnen.
Is het bij zowel AMD als Intel niet gewoon het handigste toch maar de QVL proberen te volgen? Of gaat het bij Ryzen ondanks QVL toch mis?
Hangt er een beetje van af hoe vroeg je er bij bent. Bij een nieuw platform is de QVL in eerste instantie zo klein dat er vaak alleen de uitersten in staan: of de hele goedkope budget chips die toch geen XMP profiel vereisen, of de allerduurste superdeluxe overklokbare reepjes met heatsinks, RGB, ventilators, koffiezetapparaten en god weet wat nog allemaal meer ingebouwd tegenwoordig.

Inmiddels denk ik dat de QVL bij de meeste fabrikanten wel groot genoeg is voor AM4, hoewel ik zelf de meeste niet heb bekeken. Toevallig voor een kennis gisteravond bij Asrock gekeken en die lijst was aardig groot. Daarna voor de gein de QVL van m'n eigen bord bekeken en daar staat mijn kit gewoon niet tussen :)

QVL's zijn wat mij betreft hooguit een leidraad. De kans is groter dat alles probleemloos werkt als je je er aan houdt, maar het is geen vereiste. Omgekeerd kun je ook gewoon slechte chips krijgen - waar ik persoonlijk overigens de meeste problemen heb gehad met Corsair's Vengeance reeks. Ik weet niet of ze verschillende chips gebruiken binnen dezelfde serie of dat er iets anders niet klopt, maar met m'n Lynnfield ben ik uiteindelijk bij een Vengeance kit gebleven waar ik er alsnog 3 van achter elkaar heb moeten wisselen omdat één van de twee reepjes niet lekker werkte. Daarvoor had ik al wat HyperX en volgens mij Geil geprobeerd, ze waren bij MyCom ook heel blij dat ik zo vaak terug kwam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Werelds
Eigenlijk zouden de geheugen fabrikanten zich moeten beperkten tot de standaard snelheid (nu 2666?) EN een snellere reeks. Immers module die 4000 doet zal 3200 ook wel doen. Kan de user daarna zelf de fijnste mhz/cl combo uitvogelen. Maar goed dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, nu verdienen ze veel meer omdat ze oneindig kunnen binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
@sdk1985 uiteraard :+

En lukt het niet genoeg chips te binnen, dan schakel je toch over op een andere chip fabrikant, want dat geeft toch nooit problemen? Hebben we nog nooit gezien, of het nu RAM reepjes zijn of GDDR op videokaarten is....oh, wacht even :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
sdk1985 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:45:
@Werelds
Eigenlijk zouden de geheugen fabrikanten zich moeten beperkten tot de standaard snelheid (nu 2666?) EN een snellere reeks. Immers module die 4000 doet zal 3200 ook wel doen. Kan de user daarna zelf de fijnste mhz/cl combo uitvogelen. Maar goed dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, nu verdienen ze veel meer omdat ze oneindig kunnen binnen.
Waarom zouden ze dat moeten doen? Als consument betaal je dan waarschijnlijk altijd teveel. Je betaalt nu voor reepjes die je snelheid aankunnen en niet extra. Als je 3000 wil krijg je dat en betaal je niet omdat dat reepje toevallig ook 4200 kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja qua RAM zitten we ook op een klote moment. AI onderzoek begint onderhand te exploderen, en dat vreet RAM op. SK Hynix, Samsung en Micron zijn bezig hun productie op te schroeven met nieuwe fabs, en gaan over naar nieuwe nodes. Ondertussen zijn er nog steeds tekorten voor servers, laat staan consumenten. Prijzen zijn dus door het dak gegaan, en dat blijft nog wel even zo. Q1/2018 zouden Samsung en SK Hynix hun eerste nieuwe node RAM moeten gaan produceren, dus die tekorten blijven nog wel even.

Oh en @Werelds, Corsair gebruikt in ieder geval de volgende chips voor hun Vengeance:
Versie 5.30 = Geen flauw idee maar het zijn een SK Hynix chips want de 5 range.
Versie 5.39 = SK Hynix M-die
Versie 4.31 = Samsung B-die

Er staat me iets bij dat er nog een 4.xx was, dat zal dan Samsung E-die zijn vermoed ik. Tenzij je een 3200MT/s/C14 setje of hoger koopt, is het een loterij welke je krijgt. 4.31x lijkt gereserveerd te zijn voor het echt goede spul. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
418O2 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:48:
[...]

Waarom zouden ze dat moeten doen? Als consument betaal je dan waarschijnlijk altijd teveel. Je betaalt nu voor reepjes die je snelheid aankunnen en niet extra. Als je 3000 wil krijg je dat en betaal je niet omdat dat reepje toevallig ook 4200 kan doen
Omdat het in ons voordeel is :P. Los van dat er nu 2200 DDR4 setjes in de pricewatch staan en het beperken tot 2 varianten per GB size de enige manier is om alles op de QVL te krijgen kun je er als tweakers voordeel uit halen.

Immers nu wordt alles 'dood' gebinned en kun je er op rekenen dat een 3200 MT/s module niet goed genoeg was voor 3400 MT/s. Ga je naar een systeem van 2666 MT/s OF 3800 MT/s dan wordt alles onder de 3800 als het trage 2666 MT/s verkocht. Dan kom je terug in de oude situatie waarbij je als tweaker best wel eens geluk kunt hebben en zomaar 3,4 stappen beter geheugen hebt dan waar je voor hebt betaald.

Helaas is dit niet in het belang van de geheugen leveranciers zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CMD-Snake schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:37:

Epyc staan nog niet in de CPU tabel, maar ergens kan ik mij niet bedenken dat Oracle die anders gaat zien dan de Opteron voorgangers. Je ziet ook dat alle Xeons ook op een hoop geveegd worden. Je hebt dan natuurlijk nog alle exotische dingen als POWER, RISC en SPARC en dat soort dingen. Die kosten je pas echt een vermogen qua licenties.

Ik zie verder weinig bewijs wat jouw "experts" gelijk kan geven. Bij twijfel kan je beter met je Oracle accountsmanager bellen en de vraag voorleggen. Dan heb je meteen definitief antwoord.
Daar wringt volgens Oracles eigen licentie documentatie de schoen, een Opteron is een single die cpu, net als de Intel Xeon's, Opterons zijn dus beter te vergelijken met Xeon's dan met Epyc's voor Oracle Standard. Epyc is een MCM met 4 modules (4 aparte dies in een package), waarvan Oracle dus in de basis zegt dat iedere module (die) in een MCM package als een in gebruik zijnde socket telt. De hoop is uiteraard dat ze deze (in ieder geval voor Epyc) belachelijke limitatie laten vallen. Maar duidelijkheid is daar nog niet over, ook niet bij Oracle zelf.

Maar zaken als core factors doen voor dan voor Oracle Standaard weer niet ter zake, daar kijken ze enkel naar sockets (en een limitatie dat een enkele database maximaal 16 threads tegelijk kan gebruiken), core factors zijn alleen van toepassing op Enterprise. En daar ligt het inderdaad in de lijn der verwachting dat Epyc in het zelfde rijtje komt te staan als de Opterons en Xeons want bij Enterprise kijkt Oracle niet of een CPU een single die is of een MCM, dat doen ze alleen bij standaard. Voor Standard mag je maximaal 2 sockets hebben maar maakt het aantal cores weer niet uit, al moet je wel meer dan 1 database draaien om CPU's met meer dan 16 cores volledig te benutten. Terwijl voor Enterprise het aantal sockets weer niet uitmaakt en je enkel kijkt naar het aantal cores (en de bijbehorende core factor).

[ Voor 57% gewijzigd door Dennism op 17-11-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tot slot heb je ook nog eens dat je na X jaar gebruik van de RAM bij het overklokken mogelijk de timings mag gaan aanpassen doordat de RAM wat minder goed gaat werken. :)
sdk1985 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:22:
[...]

Zeker waar voor ieder wie zijn pc standaard in de winkel haalt. Hier op tweakers zullen de percentages anders liggen maar toch zie ik schrikbarend veel berichten in de trend van 'ik hoef geen K cpu want ik wil toch niet overclocken'.

Maar goed, zelfs op 4.0 GHz legt de 1600X het af in die video.
[video]
Daarbij is al terecht het punt gemaakt door @regmaster dat je dan duurdere spullen nodig hebt (ander bord, betere koeling, specifiek geheugen).

Hoe dan ook:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 221,15€ 221,15
1MSI B350 PC Mate€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,10

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 185,51€ 185,51
1MSI Z370-A PRO€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,46

Prijsverschil is er niet en als je dan ziet dat je in 9 van de 10 games betere frametimes en fps haalt dan is de keuze snel gemaakt lijkt me. AMD zal nog wat verder moeten zakken op de 1600 (X) weer interessant te maken

Nu schijnt de retail nog altijd goed te lopen voor AMD dus of/hoe/wanneer dat gebeurd zou best nog wel een maand of 6 kunnen duren. Immers de leveringen van Coffee lake zijn alles behalve soepeltjes. Het is nog net geen paper launch te noemen (ik had er van de week 2 :P ).
En dus is het logischer om de 1600 refresh te vergelijken met de 8400. Laten we eerst even afwachten totdat de 8400 daadwerkelijk verkrijgbaar is (voor eenieder die het bestelt binnen een paar weken) en dan de balans opmaken, hoe kort het ook duurt aangezien in februari de refresh komt. Het tweede punt waar de vergelijking krom is, je kan ook de 1600 nemen, je hebt dezelfde performance maar het kost ongeveer €30 minder. In de praktijk maakt het weinig uit welke CPU (8400 of 1600) je neemt, beide CPU's zijn uitstekend geschikt voor alle huidige spellen en hebben dezelfde longevity qua aantal kernen. Je zal het verschil niet merken tijdens het spelen.
sdk1985 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 00:09:
Voor een gamer op budget blijft een 8100 voor mij erg logisch
Juist niet. Als je weinig budget hebt dan moet je niet zo weinig minder besteden en zoveel minder CPU krijgen, dat wel doen is een enorme geldverspilling aangezien je voortijdig gaat moeten upgraden, geld verspillen kan je missen als kiespijn als je minder te besteden hebt.
Ik begrijp best dat jij voor een gamer de 8400 interessant vindt als alternatief voor de 1600, het kost pak hem beet €35 >€65 (CPU-koeler) meer maar je krijgt ook gemiddeld genomen een iets hogere FPS, wel een iets lagere performance bij sommige spellen en allerlei andere taken waarvoor extra threads helpt en geen upgradepad waar je bij AM4 Zen2/Zen3 erop kan stoppen. Voor- en nadelen, voor ieder wat wils. Ik houd liever die >€65 in mijn zak om wat eerder weer te upgraden. Uiteraard zal je de kmoende jaren meer spellen krijgen die baat hebben bij die extra threads, zoals we eerder die ontwikkeling zagen voor de quadcore-CPU's van Intel. De 8600k en 8700k zijn te verdedigen omwille van de superieure klokfrequentie (in de context bezien uiteraard). De 8100, niet interessant. Zoals Maks aangeeft, die kan het nu al niet altijd bijhouden. Leuk hoor dat het gemiddelde nog heel wat lijkt maar als die minima zo beroerd zijn dan heb jij echt een heel wat minder prettige game-ervaring.

Bij ACO zaggen we trouwens ook al scaling t/m 8 kernen. Gezien de huidige prijs van een octa-core kan ik die momenteel niet aanbevelen aangezien het upgraden naar Zen2/Zen3 een betere besteding is van dat extra geld maar je hoeft niet bang te zijn dat je geen voordeel gaat hebben van die extra 2 kernen. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Koeler is inderdaad een terecht punt. Die wraith spire is best te pruimen. Voor een 8400 verwacht ik dat een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo volstaat. Dat baseer ik dan even op mijn ervaring met de 8700K.

Dat de 8100 niet interessant is kan ik mij nog steeds niet in vinden. Als je een beperkt budget hebt dan moet je iets kopen wat daar binnen past. Niet heel lang geleden was de G4400 al een enorme stap vooruit voor budget gaming, toen kwam daar de G4560 overheen. Vervolgens kwam Ryzen 3 met zijn betaalbare quadcore. Budget gamen is nog nooit zo goed gegaan als het laatste jaar. Denk maar eens terug aan de tijden dat je voor 100 euro een Celeron had, oei oei wat waren die traag. Daar kon je echt niks mee. Als ik nu op mijn G4560 systeem zit dan merk ik daar helemaal niks van qua productivity. De meeste games gaan ook verrassend goed. Ik ben over de vooruitgang in low-end echt te spreken, zowel bij AMD als Intel.

Alleen nu neemt de 8100 dat stokje weer over van Ryzen 3: Intel Core i3-8100 and Core i3-8350K Review: RIP Ryzen 3?
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1499/bench/BF1.png.

De combinatie 8100 + goedkoper bord heeft inderdaad nog geen zin. Die borden zijn er nu niet en tegen die tijd kan AMD zijn prijs hebben verlaagd dan wel een refresh hebben uitgebracht. De total system cost liggen bij de 8100 voorlopig dus hoger omdat alleen Z370 nu op de markt is. Voor mij persoonlijk is dat geen bezwaar. Ik pak liever meteen een Z370 zodat je er later vanaf V&A een snellere cpu in kunt stoppen voor een paar 10tjes.

Sterker nog dit heb ik in 2016 al gedaan. Mijn G4560 zit in een Asrock Z170 van +- 110 euro. Komt vast een moment dat die een quadcore krijgt :).

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 17-11-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crap, ik zie nu dat ook Coolblue de prijs van Ryzen 1600 weer heeft verhoogd, het is nu minstens €205 (inclusief minimale verzendkosten). Het was blijkbaar dus toch een of andere actie.
sdk1985 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:08:
@Verwijderd
Koeler is inderdaad een terecht punt. Die wraith spire is best te pruimen.
Zeker, die koelers worden geleverd door Cooler Master die prima budget-koelers maakt (Hyper212) . Ik zou eerlijk gezegd zelf nooit zo'n koeler te kopen, als ik er een zou kopen dan zou het ofwel de D15 (AM4) ofwel die van BeQuit zijn, waarschijnlijk die van Noctua. Mijn redenatie: je doet er gemakkelijk meer dan 10 jaar mee dus 1 keer €40-50 betalen is niet zo erg. Bovendien kies ik voor 'grote' kasten, dat zal ik zeker blijven doen omwille van de vele voordelen en het kleine aantal nadelen. Ik zou dan ook liever hebben dat die koeler er niet bij zit en dat het verschil door AMD wordt verrekend. Echter, als je die 1600 op op 3,7 GHz klokt dan behoort die Wraith Spire koeler tot de stilste CPU-koelers. Het zal meer geluid maken dan een D15 maar het blaast ook wat lucht over het moederbord en dat is dan wel weer fijn. Gezien het verschil in vermogen en FPS is 3,7 GHz zo slecht nog niet. Zeker als overbrugging naar Zen2/Zen3 is het prima maar zelf wacht ik wel in ieder geval de refresh af, afhankelijk van hoe die presteert zie ik of dat ik bij Zen refresh of bij Zen2 instap.
Voor een 8400 verwacht ik dat een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo volstaat. Dat baseer ik dan even op mijn ervaring met de 8700K.
Ik ging uit van de Hyper 212 Evo aangezien die koeler nagenoeg dezelfde performance haalt als de Wraith Spire. Ik kwam 2 graden verschil maar ook een overeenkomstig verschil in geluidsniveau tegen.
Daarmee is dat een eerlijke vergelijking, ik kijk hiermee minstens zo sterk naar het geluidsniveau als de temperatuur. Het zal vast niet iedereen veel interesseren en in dat geval kan je ook een goedkope koeler nemen, zelfs de stockkoeler (horror ;)), maar als je daar wel waarde aan hecht... ;)
Dat de 8100 niet interessant is kan ik mij nog steeds niet in vinden.
Longevity. Ik vind de 1200-1500X ook niks, ik zie de 1600 als het instapmodel bij AMD en de 8400 als het instapmodel bij Intel voor gamers die ook AAA-spellen spelen. De 8100 kost momenteel >=€117 in Nederland. Dat lijkt een goede prijs te zijn en de stelling dat die prijs goed is is zeker verdedigbaar. Puur rekenkundig bezien krijg je voor 57% van de prijs ergens tussen 50 en 65% van de CPU (iets lagere klokfrequentie, geen HT, moeilijk precies in te schatten).
Echter, we hadden het hier over gamers. Over 2 jaar zullen er verdomd weinig nieuwe AAA-spellen uitkomen waarbij de minimale FPS niet flink lager ligt op zo'n gelockte quadcore CPU. Nu al zie je meestal de minima lager liggen bij quadcore CPU's dan bij hexa-core CPU's. Het probleem zit er dus in - voor mij - dat deze CPU heel erg snel heel erg veel waarde gaat verliezen en dat je dan alsnog een hexacore gaat moeten kopen. Dan beter in 1 keer die hexacore kiezen.
Ik geef altijd dit advies aan mensen die een lager budget hebben en hierdoor kiezen voor minder waarde/€ of voor een performance-niveau wat voor hen te laag ligt: ofwel koop je een OEM en stop je daar een grafische kaart in (opletten met PSU-compatibiliteit en zo) ofwel spaar je langer voordat je een computer koopt.
Wil je slechts een internet/Office/media-apparaatje, dan volstaat zelfs de dual core en dan komt de dual core van Intel zeker in aanmerking. Wil je ander zwaar werk dan gaming door de computer laten doen dan zou je de 1700 of zelfs TR kunnen overwegen. Wil je hier en nu - nu ja, over een paar maanden - superieure gaming en ander zwaar werk laten doen door je computer, dan kan je kijken naar 8+ van Intel.
Budget gamen is nog nooit zo goed gegaan als het laatste jaar.
Zeker maar tegelijkertijd zitten de graphics en de CPU-load voor AAA-gaming ook fors in de lift en dat gaat de komende jaren versnellen, zeker nadat de PS5 uitkomt begin 2019. Je moet als je een laag budget hebt ervoor waken dat je niet in totaal meer besteedt door nu minder te besteden en hierdoor niet veel later weer nieuwe hardware te kopen. Zo'n hexacore gaat minstens 6 jaar volstaan voor budget-gaming tegen het einde van die 6 jaar. Zo'n quadcore loopt nu al op zijn tenen, de kans is groot dat je na 2 jaar alsnog die quadcore upgradet.
Alleen nu neemt de 8100 dat stokje weer over van Ryzen 3
Hier kan ik geen uitspraak over doen, ik heb nog te weinig goede vergelijkingen gezien. Uiteraard moet je de 1200/1300 overklokt naar 3,7 GHz vergelijken. In theorie zou dat nek aan nek moeten zijn. De 1200/1300 hebben extra latency doordat de kernen op twee CCX liggen maar mogelijk kan de klokfrequentie wel iets hoger. Ik weet echter niet hoe die stockkoeler zich verhoudt voor die quadcore t.o.v. de Wraits Spire voor de 1600. Ik ben in ieder geval van mening dat AMD die prijs wat zou moeten verlagen nu Intel de 8100 ertegenover plaatste.
Ik ben het met jou eens dat een duurder moederbord zinvol kan zijn als een upgradepad realistisch is. Dat upgradepad is er niet voor wie nu een moederbord voor Coffee Lake koopt en dat is toch echt wel een troef voor Ryzen, de mensen die zo'n Ryzen-CPU kopen kunnen doen wat jij deed met jouw upgrade. Dit geldt in ieder geval voor wie instapt bij Ryzen en RyzenR, na Zen2 en Zen3 wordt mogelijk het upgradepad wat slechter. Voor Zen2 en Zen3 heb je de combinatie van een leuke nodeverkleining en naar alle waarschijnlijkheid mooie architectuurverbeteringen, na Zen3 zie ik de node in eerste instantie weer wat minder snel kleiner worden en is het laaghangende fruit voor Ryzen geplukt. Glazen bol en zo. Daarnaast zitten we helaas nog even vast op PCIe 3.0. Prima voor de komende jaren maar of dat dat het nog 6 jaar na Zen3 gaat uithouden, ik denk het niet. Ik schat voorzichtig ongeveer 5 jaar vanaf nu voordat een €400-500 grafische kaart wordt gebottleneckt door die PCIe 3.0.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Dennism schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 18:38:
Daar wringt volgens Oracles eigen licentie documentatie de schoen, een Opteron is een single die cpu, net als de Intel Xeon's, Opterons zijn dus beter te vergelijken met Xeon's dan met Epyc's voor Oracle Standard. Epyc is een MCM met 4 modules (4 aparte dies in een package), waarvan Oracle dus in de basis zegt dat iedere module (die) in een MCM package als een in gebruik zijnde socket telt. De hoop is uiteraard dat ze deze (in ieder geval voor Epyc) belachelijke limitatie laten vallen. Maar duidelijkheid is daar nog niet over, ook niet bij Oracle zelf.
Waar zegt Oracle dit dan over Epyc? Ik kan het namelijk nergens vinden. Ze hebben naar mijn beste weten geen enkele uitspraak gedaan over Epyc.

Over AMD desktop CPU's hebben ze al duidelijkheid gegeven, die zien ze als 1 socket. In de CPU lijst staat simpelweg "All AMD desktop processors". Gezien dat de lijst uit medio 2017 komt moet Ryzen/Threadripper daar onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CMD-Snake schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:25:
[...]

Waar zegt Oracle dit dan over Epyc? Ik kan het namelijk nergens vinden. Ze hebben naar mijn beste weten geen enkele uitspraak gedaan over Epyc.

Over AMD desktop CPU's hebben ze al duidelijkheid gegeven, die zien ze als 1 socket. In de CPU lijst staat simpelweg "All AMD desktop processors". Gezien dat de lijst uit medio 2017 komt moet Ryzen/Threadripper daar onder vallen.
Dat eerste klopt deels, ze hebben over Epyc geen directe uitspraken gedaan en zolang ze dat niet officieel doen, blijft de volgende quote van kracht voor Oracle Standard On-Premise daar dit in de license brief staat. Dat is nu ook het hele issue, zolang Oracle geen officiële uitspraak doet gaan veel license specialisten er van uit dat Oracle Standard On-Premise omwille van onderstaande licentie bepaling niet compliant gedraaid mag worden op Epyc. Let wel, dit is alleen van toepassing op Standard, niet op Enterprise.
When licensing Oracle programs
with Standard Edition One, Standard Edition 2 or Standard Edition in the
product name, a processor is counted equivalent to a socket; however, in the
case of multi-chip modules, each chip in the multi-chip module is counted as
one occupied socket.
Die CPU lijst zegt niets voor Oracle Standard On-Premise, die is alleen van toepassing op Oracle Enterprise On-Premise en Oracle Cloud oplossingen. Niet voor Oracle Standard On-Premise, want bijj Oracle Standard On-Premise spelen Core factors of OCPU's geen rol, het gaat puur en alleen om het aantal sockets.

En als een MCM CPU zoals Epyc gezien bovenstaande statement van Oracle in zijn algemeenheid over MCM CPU's dus daadwerkelijk als MCM CPU gezien moet worden (wat in feite correct is) telt elke van de 4 aanwezige dies als een bezette socket, en mag je Oracle Standard On-Premise dus niet op Epyc draaien omdat Oracle Standard On-Premise maximaal 2 bezette sockets mag hebben. Nu hoopt iedereen natuurlijk dat Oracle van deze belachelijke bepaling af zal stappen, maar zolang ze dat niet in officiële communicatie doen is het enige waar vanuit gegaan kan worden bij planning voor nieuwe projecten waarbij Oracle Standard On-Premise gebruikt wordt bovenstaande bepaling uit Oracles licentie voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
agesa 1071 voor een aantal asus board.

https://www.asus.com/Moth...0-F-GAMING/HelpDesk_BIOS/

nog geen info over hoe de prestaties zijn of de geheugen compatabiliteit

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Dennism schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 01:35:
Nu hoopt iedereen natuurlijk dat Oracle van deze belachelijke bepaling af zal stappen, maar zolang ze dat niet in officiële communicatie doen is het enige waar vanuit gegaan kan worden bij planning voor nieuwe projecten waarbij Oracle Standard On-Premise gebruikt wordt bovenstaande bepaling uit Oracles licentie voorwaarden.
Belachelijk is het verkeerde woord. De multichip CPU bepaling geld al jaren en raakt dan nu vooral meer exotische hardware als RISC/SPARC/POWER.

Je moet anders de vraag voorleggen aan je Oracle accountmanager voor een uitspraak als je graag Epyc servers wil bestellen. Ik denk dat het zo aanpakken productiever is dan bij voorbaat al slachtofferen. Sowieso bestaat er in de Enterprise wereld niet beste CPU voor alles. Maximaal aantal cores of sockets zal ook soms tegen je werken. Reken alle scenario's goed door, soms kan een Enterprise licentie ook voordeliger uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CMD-Snake schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:25:
[...]

Belachelijk is het verkeerde woord. De multichip CPU bepaling geld al jaren en raakt dan nu vooral meer exotische hardware als RISC/SPARC/POWER.

Je moet anders de vraag voorleggen aan je Oracle accountmanager voor een uitspraak als je graag Epyc servers wil bestellen. Ik denk dat het zo aanpakken productiever is dan bij voorbaat al slachtofferen. Sowieso bestaat er in de Enterprise wereld niet beste CPU voor alles. Maximaal aantal cores of sockets zal ook soms tegen je werken. Reken alle scenario's goed door, soms kan een Enterprise licentie ook voordeliger uitpakken.
Voor nu speelt het gelukkig nog niet, in ieder geval niet bij ons. Maar de kans is er dat dit media 2018 wel gaat spelen bij bepaalde projecten. Hopelijk dat er dan duidelijkheid is, momenteel zegt Oracle er bij navraag in ieder geval nog niets over dat uitsluitsel geeft maar ik hoop dat gezien Epyc nu eindelijk leverbaar lijkt te gaan worden bij de OEMs dat daar verandering in komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kortom_tom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-04 14:02
Countess schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:46:
agesa 1071 voor een aantal asus board.

https://www.asus.com/Moth...0-F-GAMING/HelpDesk_BIOS/

nog geen info over hoe de prestaties zijn of de geheugen compatabiliteit
De nieuwe AGESA 1071 versie zou moeten zorgen voor compatiliteit met de nieuwe cpu's.
Betekent dit dat pinnacle ridge wat naar voren is geplaatst? Of is een aantal maanden vantevoren normaal bij dit soort dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Zou kunnen, dat gerucht heeft al eens in de lucht gehangen:
AMD 12nm Ryzen 2 Pinnacle Ridge CPUs Launching In February 2018 Alongside X470 Chipset - WCCFTech
AMD Ryzen Pinnacle Ridge 12nm FinFET Processors Allegedly Arriving In February 2018 - HotHardware
AMD to launch 12nm Ryzen in February 2018, says mobo makers - DigiTimes

Zou ook kunnen duiden op Raven Ridge die voor de deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga maar rustig uit van februari, of in ieder geval dat dit de planning van AMD was op het moment dat dit in het nieuws kwam. :)
CMD-Snake schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:25:
[...]

Belachelijk is het verkeerde woord.
Natuurlijk is die definitie wel belachelijk voor de huidige situatie, hun definitie loopt achter op de technische realiteit. AMD heeft de architectuur van CPU's gewijzigd en Intel zal dit volgen, ze zullen wel moeten. Het is simpelweg niet te handhaven om met monolitische CPU's te blijven werken wanneer het aantal kernen zo groot is.
Nu zou elke definitie tot op zekere hoogte belachelijk zijn. Neem als uitgangspunt het aantal kernen en je zit met het probleem dat de ene kern de andere niet is, neem als uitgangspunt het aantal CPU's zoals zij dat definiëren en je zit met het probleem dat de ene CPU de andere niet is. Dit is echter wat meer vergaand aangezien de technische realiteit is veranderd - AMD heeft een nieuw soort CPU uitgevonden - maar de definitie nog niet is aangepast. Niet dat Oracle daarom automatisch iets te verwijten is. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat ze nu TR/Epyc-CPU's als 1 CPU zien maar dat met een coulanceregeling doen (die de managers kunnen toepassen) en dat ze nog aan het nadenken zijn over hoe de definitie aan te passen zonder dat er ongewenste consequenties zijn. Het kan ook dat de topbazen van Oracle er schijt aan hebben en enkel iets aanpassen wanneer voldoende (potentiële) klanten aangeven Epyc-CPU's te willen gebruiken. Dat moeten we nog afwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:43:
AMD heeft een nieuw soort CPU uitgevonden
Ik zie het zelf meer als een inevitable concept/natuurlijke stap.

Welke andere richting had de processing industrie dan op gemoeten ?

Er konden al meerdere CPU`s op 1 bord, en als je dat blijft verkleinen krijg je meerdere cpu`s in een block op 1 socket , daarna een veelvoud CPU-blocks op 1 socket. (Inception, Inception, Inception)

Daarom vind ik het woord uitvinding niet helemaal terecht, maar AMD heeft wel de 1e realisatie van dit ontwikkelproces.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk zullen cpu's 3D worden met interne koeling dat is nogal onvermijdelijk......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:43:
Natuurlijk is die definitie wel belachelijk voor de huidige situatie, hun definitie loopt achter op de technische realiteit.
Hun definitie loopt niet achter, Oracle ziet sommige CPU's al jaren als multichip. Nu is er dan enkel kans dat voor het eerst een x86 chip onder die regeling zal vallen.
AMD heeft de architectuur van CPU's gewijzigd en Intel zal dit volgen, ze zullen wel moeten. Het is simpelweg niet te handhaven om met monolitische CPU's te blijven werken wanneer het aantal kernen zo groot is.
Intel zal voorlopig nog monolitische chips blijven bakken. Er is gelekt dat Ice Lake SP 38 cores zal hebben, maar nog niemand weet of het weer een monolitische chip is of dat Intel EMIB gaat gebruiken.
AMD heeft een nieuw soort CPU uitgevonden - maar de definitie nog niet is aangepast. Niet dat Oracle daarom automatisch iets te verwijten is.
AMD is hier niet origineel bezig, maar past een oud concept dan toe op een x86 ontwerp. Wat dat betreft is het idee van een multichip CPU niets nieuws.

Waarom zou Oracle over zijn hart moeten strijken voor een multichip x86 CPU en niet voor een ander soort multichip CPU? Ik kan je garanderen dat RISC/SPARC/POWER gebruikers boos worden als x86 geëxcuseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enchion schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:51:
[...]

Ik zie het zelf meer als een inevitable concept/natuurlijke stap.
Het een sluit het ander niet uit. Het is een hele logische ontwikkeling maar AMD was toevallig de eerste die ermee kwam (zij het dat ze de superlijm, of een eerdere implementatie ervan, hadden gekocht). Jij hebt helemaal gelijk in dat het een onvermijdbare ontwikkeling is, ze moeten wel. Intel zal ook moeten en ook Intel zal de CPU's die veel kernen hebben met hun variant van CCX'en en Infinity Fabric gaan maken. Doen ze dat niet dan redden ze het niet in dit segment van de markt: te lage yields, te hoge kosten, te veel hitte op een te klein oppervlakte...
Mijn theorie is dat AMD er eerder mee kwam omdat AMD doordat het veel kleiner is en financieel problemen had gedwongen werd om creatief te zijn. Zie ook dat ze 1 CPU (waarbij ik alle modellen groepeer als 1 CPU) nodig hadden voor alle segmenten van de markt, van laptops tot servers.
Er konden al meerdere CPU`s op 1 bord, en als je dat blijft verkleinen krijg je meerdere cpu`s in een block op 1 socket , daarna een veelvoud CPU-blocks op 1 socket. (Inception, Inception, Inception)
Fundamenteel zijn er natuurlijk wel belangrijke verschillen tussen meerdere CPU's op 1 moederbord en meerdere dies op 1 CPU, je hebt die superlijm nodig om de latency goed te krijgen. Nu heeft AMD natuurlijk op dit moment een latency-nadeel maar dit is een tijdelijk probleem, over een paar jaar doet dat er allicht niet meer toe. Intel gaat met een achterstand aan dit proces (uitzoeken hoe je meerdere dies op 1 CPU plaatst met superlijm en het op een goede manier laat werken) moeten beginnen.
De implementatie is de uitvinding, het concept lag inderdaad best voor de hand.
Ik zou weer eens naar Inception moeten kijken.
CMD-Snake schreef op zondag 19 november 2017 @ 00:07:
[...]

Hun definitie loopt niet achter
Jawel, het loopt achter op het fenomeen modulaire multi-die CPU die sinds maart - al ruim een half jaar - beschikbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2017 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij had intel al eens een multi die cpu geproduceerd, de eerst quad cores als ik me niet vergis.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
Damic schreef op zondag 19 november 2017 @ 01:10:
Volgens mij had intel al eens een multi die cpu geproduceerd, de eerst quad cores als ik me niet vergis.
De Pentium D was toch ook al twee Pentiums aan elkaar geplakt?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat was echt aan elkaar gelijmd. Zen "lijm" is heel wat anders. ;)
Complexer maar ook beter gezien de trend voor meer cores. Het is echt een CPU die bestaat uit meerdere rekenclusters, die onderling met elkaar kunnen communiceren. Dat stukje techniek om dit te verbinden en op een interposer te zetten is niet mals.

Intel doet alsof hun antwoord beter is, maar eigenlijk is het niks bijzonders wat Intel doet. Intel gaat losse onderdelen van een CPU los produceren, en op een substraat zetten, in plaats van de gehele chip te halen uit een wafer, inclusief de substraat. Dat is een stukje winst in yields van grote chips, maar het zorgt niet voor schaalbaarheid, of lost het probleem niet op dat Intel nog steeds met enorme dies, en dus slechte yields zal zitten voor highend server CPU's. Intel zal de komende jaren gigantische dies blijven maken voor hun serverlijn, en AMD zal er elke keer met de prijs onder gaan zitten, en fors ook.

Het is de vraag hoe lang het gaat duren voordat Nvidia en Intel reageren met hun eigen interposers. Ze moeten wel, want AMD heeft bewezen dat deze al lang besproken theoretische manier van CPU/GPU ontwerp en productie, ook praktisch uitvoerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben wel zeer benieuwd wat straks de prijsverschillen per server gaan zijn bij de OEM's als Dell en HPE. Dat zal echt een interessant beeld gaan geven. Op dat gebied zeggen de list prijzen van Intel en AMD me niet zoveel, ik heb wel eens quotes gezien waar de prijs van een (weliswaar minimaal qua geheugen en storage) geconfigureerde server lager was dan de list price van de 2 cpu's die erin zaten. List price zie je nu een dikke €5000 tot €8000 verschil tussen de Epyc top SKU en Intels top SKU's, ik ben best benieuwd hoeveel daar van over blijft straks in volledig geconfigureerde machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 02:10:
Het is de vraag hoe lang het gaat duren voordat Nvidia en Intel reageren met hun eigen interposers. Ze moeten wel, want AMD heeft bewezen dat deze al lang besproken theoretische manier van CPU/GPU ontwerp en productie, ook praktisch uitvoerbaar is.
Beetje te voorbarig dit pleidooi. Speculaties op basis van yields en kosten schattingen hier op tweakers hebben nog nooit enige verband getoond met de realiteit. Lijkt ook nu weer het geval te zijn. Ik vermoed dat de 70 miljoen winst die nu is gemaakt vooral toe te schrijven is aan de hogere average selling price en niet aan een verbetering aan de kosten kant.

Dus ja AMD doet het financieel beter dan vroeger, maar echt goed gaat het nog niet. Kijk maar eens bij Computing & Graphics; 819 omzet met 70 miljoen winst. Dat is slechts 8,5%.Hoe dan ook valt de impact van Ryzen tot nu toe erg tegen, zeker gezien de geruchten dat 50% retail marktaandeel is behaald.

Ik geef toe, dit is heel lastig 1 op 1 vergelijken omdat AMD ervoor kiest om graphics bovenop de cpu te gooien. Daarnaast weigeren ze ook uitspraken te doen over de verhoudingen hiertussen. Beste wat ik kan verzinnen voor een eerlijke vergelijking is de gross margin van het hele bedrijf. Dat is 35% voor AMD, 59.7% voor Nvidia en 62,28% voor Intel. Op basis daarvan je kort door de bocht concluderen dat Intel en Nvidia hun prijzen bijna kunnen halveren en toch nog de winstgevendheid van AMD evenaren. Wat dat betreft is AMD voorlopig alles behalve een voorbeeld en 'moeten' Intel en Nvidia dus helemaal niets. Het is een ander verhaal wanneer AMD nu voor de halve prijzen ook 60% gross margin zou halen. Maar dat is dus absoluut niet aan de orde.

Begrijp me niet verkeerd, AMD is eindelijk weer goed op weg met mooie premium producten, premium prijzen en het verhogen van het R&D budget. Maar gezien de tegenvallende financiële resultaten denk ik dat Intel wat te panisch heeft gereageerd. Zou niet handig zijn als ze nu direct het volgende idee van AMD blindelings gaan volgen. Coffee lake zou best wel eens pijn kunnen gaan doen voor de marge van Intel, die 8400 en 8100 zijn echt goedkoop.

[ Voor 126% gewijzigd door sdk1985 op 19-11-2017 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Ik zie net dat de R7 1800x bij Azerty meer dan 100 euro goedkoper is geworden. Foutje of is dat een begin van een prijsdaling of wordt de oude voorraad gedumpt die nu niet verkocht wordt? Die 1800x was belachelijk duur t.o.v. de 1700 maar voor 339 wordt deze wel ineens een stuk interessanter. Even zie of er nog meer webwinkels gaan volgen. De overige AMD processoren zijn ook goedkoper geworden.

[ Voor 26% gewijzigd door regmaster op 19-11-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 00:20:
Jawel, het loopt achter op het fenomeen modulaire multi-die CPU die sinds maart - al ruim een half jaar - beschikbaar is.
Ze hebben niets nieuws bedacht, het hele concept van een Multi-die CPU bestaat al veel langer. IBM maakte in 1992/1993 al Multi-die CPU's voor hun POWER2 generatie. Voor IBM z hardware is multi-die CPU's standaard geworden sindsdien. Pas met hun z13 CPU's is IBM gestopt met Multi-die ontwerpen en hebben ze gekozen voor een geheel.

Het idee van een Multi-die CPU is ook binnen AMD al langer in gebruik geweest, hun Opteron 6000 serie (socket G34) bestond ook uit meerder dies. Socket G34 stamt uit 2010/2011 en is in gebruik gebleven met de Bulldozer server processoren van AMD.

Er is dus niets nieuws hier gebeurt in een half jaar. Het idee van Multi-die CPU's wordt al minstens 25 jaar lang toegepast bij CPU ontwerpen en productie. Ook binnen AMD is het niets nieuws gezien dat die deze methode in 2010 ook zijn gaan gebruiken voor selecte ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Het na lange tijd dat ik weer High- end CPU heb aangeschaft.
Vorige was Thunderbird 1200 & 1400 Socket A
1950X nu.
Maar bij gebrek aan highend zet upgrade cyclus wat korter en ging ik voor midrange.
i920 wat toen ook heel betaalbaar mobo wat duur en Phenom2-X4 maar door andere dure hobby hebben het heel lang mee moeten gaan.
Maar doordat iNtel de boel lang op quadcore mainstream heeft laten hangen is dat dus goed mogelijk.
Dit jaar is voor CPU een tijd dat er sprongen werd gemaakt.

Retail markt is probleem. Men rent daar voor beetje meer hard naar de ander. iNtel en AMD moeten het van de OEM notebook TabletPC server markt hebben. Daarmee heeft iNtel flink kunnen harken.
AMD console OEM deal is meer als redding boei ivm de lage ASP .

Voorlopig moet AMD juist van Retail hebben. En zal OEM weer geleidelijk groeien. Maar notebook markt en server is juist belangrijk ivm de betere marges vooral voor server.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
regmaster schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:50:
Ik zie net dat de R7 1800x bij Azerty meer dan 100 euro goedkoper is geworden. Foutje of is dat een begin van een prijsdaling of wordt de oude voorraad gedumpt die nu niet verkocht wordt? Die 1800x was belachelijk duur t.o.v. de 1700 maar voor 339 wordt deze wel ineens een stuk interessanter. Even zie of er nog meer webwinkels gaan volgen. De overige AMD processoren zijn ook goedkoper geworden.
Tja, Coffee Lake begint langzaam verkrijgbaar te worden, en kerst zit eraan te komen. Tijd voor het dumpen van voorraden voor de Ryzen2/Zen+ launch. Ik denk dat Ryzen ook niet meer in productie is. TR en Epyc nog wel aangezien GF extra 14nm capaciteit heeft opgebouwd, en deze producten niet vervangen gaan worden door een Zen+ variant, maar Zen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Als ik een post week 30 1800x voor rond die 300 euro zou kunnen scoren dan zou ik het nog willen doen. Post week 30 processoren zijn eigenlijk al een refresh op de eerste productie want de meeste fouten daarvan zijn daar al uit gehaald. Alleen ga ik er vanuit dat al die voorraden in de webwinkels van voor half oktober zijn dus de kans is klein om daar een post week 30 te scoren. Dan maar ff wachten op Zen2/refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
regmaster schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:50:
Zal een bewuste keuze zijn om hem concurrerend met coffee lake te krijgen. Op Newegg staat de OEM nog voor 519 dollar terwijl de retail gezakt is naar 319 dollar. Als ze er nog 20 dollar afhalen dan is hij even duur als de 8600K.

Dan wordt het kiezen tussen content creation:
Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=35351
en gaming
Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=35359

Wil je beiden dan wordt het een 8700K. Maar die is dus duurder en daarvan moet ik eerlijk zeggen dat de 1800X net wat sneller zal blijven. Mijn safe overclock x48 doet 1599 Cinebench op 200W. Wat nog wel kan is delidden, het is bij mij de core2 temp die het overclocken tegen houdt en naar de 100 graden wil. Zonder HT heb je minder volt nodig en haalde ik x52. Delid schijnt 20 graden op te leveren. Maar daar moet je maar zin in hebben.... Nieuwe prijs van de 1800X is dus zo gek nog niet.

[ Voor 34% gewijzigd door sdk1985 op 19-11-2017 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om bij 1 aanbieder die (tijdelijk) een Actie Prijs heeft op een bepaald moment, te spreken van een "nieuwe prijs" is imho een tikkeltje kort door de bocht....

Bovendien is een bijna gelijke prijs van de de 1800X en de 1700 op termijn ook niet houdbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EbriUYHfPYUmuabYg6GHLaKp/full.jpg

categorie: Processors

Threadripper 1950X is ook weer (of nog steeds) voordeliger bij AZT voor 829 euro (120 euro voordeel).
pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 1950X
Ook hier staat nu wel heel duidelijk bij dat het een Actie prijs is.

Alle andere AM4 en TR3 Cpu's zijn niet noemenswaardig voordeliger geworden.

Het gaat dus maar om 1 aanbieder met 2 (stevige) Actie Prijzen, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens met @sdk1985 zijn laatste reactie. Nieuwe prijs of niet, dat de 1800X zo'n sterker prijsdaling heeft bij deze aanbieder heeft ongetwijfeld te maken met het kleine verschil tussen de 1700 en de 1800X terwijl er nieuwe modellen van Intel zijn gekomen die aanzienlijk meer waarde/€ geven dan hun Kaby Lake en
SkylakeX modellen. Ook ik verwacht dat andere aanbieders ook de prijs van de 1800X fors zullen verlagen. AMD heeft terecht voor deze binning en prijssegmentering gekozen toen Ryzen op de markt kwam omdat Intel $1000 (>€1100?) vroeg voor hun octa-core-CPU. Dan is het niet zo gek om voor $500 de beste gebinde CPU te verkopen die ongeveer net zo goed is (iets minder overklokruimte). De nieuwe modellen hebben dit veranderd, voor de volgende generatie verwacht ik van AMD een minder sterke segmentatie bij de octa-core (2 modellen met een klein prijsverschil zoals bij de 1600?).
Waarom herhaal jij die opmerking die jij in jouw reactie daarvoor op mijn reactie reeds maakte? Ik negeerde die opmerking omdat ik in mijn laatste reactie al was ingegaan op die opmerking naar aanleiding van SDK zijn reactie. Ik verwijs dan ook naar die reactie voor een reactie op deze reactie van jou.
Het concept was ouder, voor de uitstekende implementatie die er nu is was de superlijm van AMD nodig.
DaniëlWW2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 02:10:
Ja, dat was echt aan elkaar gelijmd. Zen "lijm" is heel wat anders. ;)
Complexer maar ook beter gezien de trend voor meer cores. Het is echt een CPU die bestaat uit meerdere rekenclusters, die onderling met elkaar kunnen communiceren. Dat stukje techniek om dit te verbinden en op een interposer te zetten is niet mals.
Het gaat om latency. AMD hun superlijm staat een lage latency toe tussen verschillende eilandjes met kernen. Dat is inderdaad fundamenteel anders dan zo'n PentiumD en oude AMD-CPU's die ook geen superlijm hadden.
Ik vind superlijm een mooie geuzennaam. :)
Intel doet alsof hun antwoord beter is, maar eigenlijk is het niks bijzonders wat Intel doet. Intel gaat losse onderdelen van een CPU los produceren, en op een substraat zetten, in plaats van de gehele chip te halen uit een wafer, inclusief de substraat. Dat is een stukje winst in yields van grote chips, maar het zorgt niet voor schaalbaarheid, of lost het probleem niet op dat Intel nog steeds met enorme dies, en dus slechte yields zal zitten voor highend server CPU's
Zou het ook een voordeel zijn voor Intel en AMD dat de hitte zo wat meer wordt gespreid?
Inderdaad, Intel zal wel moeten, of dat ze willen of niet. Monolitisch houdt Intel sowieso niet lang meer vol voor de server-CPU's.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2017 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 00:44:
Om bij 1 aanbieder die (tijdelijk) een Actie Prijs heeft op een bepaald moment, te spreken van een "nieuwe prijs" is imho een tikkeltje kort door de bocht....

Bovendien is een bijna gelijke prijs van de de 1800X en de 1700 op termijn ook niet houdbaar.

[afbeelding]

categorie: Processors

Threadripper 1950X is ook weer (of nog steeds) voordeliger bij AZT voor 829 euro (120 euro voordeel).
pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 1950X
Ook hier staat nu wel heel duidelijk bij dat het een Actie prijs is.

Alle andere AM4 en TR3 Cpu's zijn niet noemenswaardig voordeliger geworden.

Het gaat dus maar om 1 aanbieder met 2 (stevige) Actie Prijzen, meer niet.
Mijn post gemist? Newegg heeft hem voor 319 dollar. Als je wilt kun je er nog wel meer vinden Amazon.de 337 euro, amazon.com 319 dollar. enz. Azerty zal het geluk hebben gehad dat ze er weinig op voorraad hadden en dus snel voor de nieuwe prijs konden inkopen en het een "kortingsactie" noemen.

Denk dat TR niet echt concurrentie heeft van de 8700K en consorten. Met renderen wint die TR toch wel. Een gamer had toch TR niet gekocht. Los van de meerprijs is het immers niet echt handig als je voor het gamen je halve cpu moet uitschakelen om problemen te voorkomen.
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 01:11:

Inderdaad, Intel zal wel moeten, of dat ze willen of niet. Monolitisch houdt Intel sowieso niet lang meer vol voor de server-CPU's.
AMD had een marktaandeel van 0.4% in de servermarkt in 2016. Het is niet zo dat de datacenter wereld elk half jaar alle cpu's de deur uit doet. Dan denk je wellicht, dat boeit toch niet die cpu's zijn al verkocht. Dat klopt alleen is er altijd sprake van kritische massa.

Vergeet ook niet dat je totale kosten (TCO) vaak vooral software en mensen zijn en die hardware kosten maar gedeeltelijk interessant zijn. Als je er al op let dan moet je ook oppassen met die licenties die per core gaan. Hoe dan ook kies je als bedrijf dus snel voor de stabielste oplossing die het beste wordt ondersteund. AMD moet zich daar nog bewijzen. Dat is dus een kip-ei probleem want zonder marktaandeel geen optimalisaties en geen positieve verhalen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/1*JzEpa6aK92q5KTyJGYDn_g.png
Aangezien het gros van de lineup nog niet leverbaar is zitten we nog niet eens in het eerste stadium. Op dit tempo heeft Intel nog jaren de tijd om te reageren. Immers al zouden we volgend jaar doorschuiven naar early majority dan is de productiecapaciteit er gewoon niet om aan die vraag te voldoen.

Persoonlijk denk ik dat Intel de oplossing van AMD altijd als inferieur heeft gezien (latencies) en vanuit kostenperspectief is het zeker niet nodig (62% gross margin). Zou mij niets verbazen als er al iets vergelijkbaars klaar ligt.

[ Voor 38% gewijzigd door sdk1985 op 20-11-2017 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op maandag 20 november 2017 @ 01:59:
[...]
Mijn post gemist? Newegg heeft hem voor 319 dollar. Als je wilt kun je er nog wel meer vinden Amazon.de 337 euro, amazon.com 319 dollar. enz. Azerty zal het geluk hebben gehad dat ze er weinig op voorraad hadden en dus snel voor de nieuwe prijs konden inkopen en het een "kortingsactie" noemen.
De prijzen in de VS liggen sowieso al lager en meer in een natuurlijke lijn qua prijs prestatie.
De prijzen hier in de EU liggen op dit moment echt scheef en nogal fors ook.
Dat is natuurlijk niet houdbaar.

Deze informatie van jou:
"Azerty zal het geluk hebben gehad dat ze er weinig op voorraad hadden en dus snel voor de nieuwe prijs konden inkopen en het een "kortingsactie" noemen."
Komt waar precies vandaan ?

Volgens mij ben je nu nl. 100% aan het gissen..... :X

Ik probeer zelf liever bij de feiten te blijven. Ipv Azerty als enige NL onderneming een super omzet toe te schrijven en alle ander shops in te delen in een marginale omzet klasse. De eerste 7 aanbieders na AZT hebben nl allemaal minder eigen voorraad dan AZT..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 02:14:
[...]

De prijzen in de VS liggen sowieso al lager en meer in een natuurlijke lijn qua prijs prestatie.
De prijzen hier in de EU liggen op dit moment echt scheef en nogal fors ook.
Dat is natuurlijk niet houdbaar.

Deze informatie van jou:

[...]

Komt waar precies vandaan ?

Volgens mij ben je nu nl. 100% aan het gissen..... :X

Ik probeer zelf liever bij de feiten te blijven. Ipv Azerty als enige NL onderneming een super omzet toe te schrijven en alle ander shops in te delen in een marginale omzet klasse. De eerste 7 aanbieders na AZT hebben nl allemaal minder eigen voorraad dan AZT..... :X
Klopt puur speculatie. Echter komen ze eigenlijk meestal wel uit, zit immers een onderbouwing achter O-) . Herinner me er over 2 maanden maar aan deze inschatting :>.

Azerty is overigens niet zo heel groot, Alternate Nederland is 4x groter qua FTE. Als je te klein bent zit er weer een distri tussen en die wil van zijn oude voorraad voor zijn oude prijzen af.

Ik kijk liever naar Newegg omdat wij hier last hebben van wisselende valuta, invoerrechten, BTW, en een kleine afzetmarkt. Een newegg doet heel USA dus die hebben hogere volumes en kunnen dichter op Intel inkopen. Daarnaast hebben ze geen last van invoerrechten en valutaschommelingen. De dollarprijs van de 1800X was daar eerder 499 dollar en nu dus 319. Combineer dat met de context van Coffee lake en het is mij duidelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 20-11-2017 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 1800X was hier ook ooit 500 euro dus dat zegt helemaal niets.

De prijzen van de Ryzen Cpu's onder de 1800X zijn ook een stuk schappelijker in de VS dan hier.
Bij de Ryzen instappers liggen de prijzen juist weer op vergelijkbaar EU niveau.

Hier staat voorlopig bij de enige 339 euro aanbieder vd 1800X dat het een actie prijs is.
Daarmee zouden de 1700 versies ineens veel te duur te zijn, dat is dus niet houdbaar.

En ja op termijn zullen de prijzen heus wel lager komen te liggen, beetje open deur dus.
Maar in die prijzen zal dan wel logica zitten die er nu in de VS wel is en hier (tijdelijk) niet.

In de VS hebben ze ook gewoon last van valuta schommelingen, breek me de bek niet open.....
Je bent imho iets te stellig in je aannames, ook een onderbouwing maakt iets nog niet per se waar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scheelt nu 40 dollar tussen de 1700X en de 1800X op newegg. Ik verwacht dat hier hetzelfde gebeurd, alleen dat er een vertraging is.

Sterker nog, het is al gebeurd. Azerty heeft ook de 1700X al laten zakken naar 289. 339-289=50 euro. Dit alles past ook perfect in de context van Coffee lake. De 8700K is een geduchte concurrent die in sommige multithreaded workloads de 1800X verslaat. Dus dan kun je daar niet boven gaan zitten als AMD.

Mijn inschatting is dat de rest de komende tijd gaat volgen.

Los van de stempel bij Azerty is er weinig reden daaraan te twijfelen. Als jij er heilig van overtuigd bent dat het een tijdelijke actie is van Azerty dan mag dat. Je zou dat kunnen factchecken door Azerty te bellen en te vragen tot wanneer de actie loopt. Mij hebben ze tot heden altijd netjes te woord gestaan (per mail wat minder).

In de VS heb je op Intel cpu's geen valutaschommelingen, Intel is een amerikaans bedrijf en ze kopen die dingen in dollars.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 20-11-2017 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op maandag 20 november 2017 @ 03:17:
Scheelt nu 40 dollar tussen de 1700X en de 1800X op newegg. Ik verwacht dat hier hetzelfde gebeurd, alleen dat er een vertraging is.

Sterker nog, het is al gebeurd. Azerty heeft ook de 1700X al laten zakken naar 289. 339-289=50 euro. Dit alles past ook perfect in de context van Coffee lake. De 8700K is een geduchte concurrent die in sommige multithreaded workloads de 1800X verslaat. Dus dan kun je daar niet boven gaan zitten als AMD.

Mijn inschatting is dat de rest de komende tijd gaat volgen.

Los van de stempel bij Azerty is er weinig reden daaraan te twijfelen. Als jij er heilig van overtuigd bent dat het een tijdelijke actie is van Azerty dan mag dat. Je zou dat kunnen factchecken door Azerty te bellen en te vragen tot wanneer de actie loopt. Mij hebben ze tot heden altijd netjes te woord gestaan (per mail wat minder).

In de VS heb je op Intel cpu's geen valutaschommelingen, Intel is een amerikaans bedrijf en ze kopen die dingen in dollars.
Het betreft nog steeds maar 1 NL aanbieder die 3 stuks Ryzen / TR Actie prijzen heeft op dit moment.
N.B. de 1700 is nu 50 euro duurder dan de 1700X wat gewoon niet logisch en houdbaar is.
2 weken terug waren er ook al actie prijzen (al stond er toen vreemd genoeg geen actie stempel bij) die prijzen zijn daarna weer terug gegaan naar "normaal". Maar toegegeven op termijn zullen de prijzen vast wel gaan dalen. Daar zullen dit vast de eerste voortekenen van zijn. Dat hoeft overigens niet per se door intel te komen. De eigen AMD Ryzen refresh zal daar minstens ook een rol in spelen.

Binnenlandse (VS) handelsproducten hebben geen invoer kosten of valuta schommelingen binnen de VS.
Intel heeft eigen productie (fabs) ,hoe dat bij het eveneens Amerikaanse AMD zit zonder eigen fabs weet ik niet. Het zijn VS producten maar worden gedeeltelijk elders gemaakt door niet VS bedrijven (GBF / TSMC) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Nee de 1700 is ook verlaagd, die is nu 279.

We hoeven er niet meer woorden vuil aan maken dan nodig is. Ik zie dit, samen met andere signalen (newegg, amazon, coffee lake positionering), jij denkt daar anders over en baseert je vooral op de actie product stempel. Dat mag.

Ik kan mijn punt niet verder beargumenteren, het blijft een inschatting. Jouw standpunt (dat het tijdelijke actie is) zou je eventueel kunnen navragen bij Azerty. Hoe dan ook weten we over 2 maanden wie de juiste inschatting heeft gemaakt. Immers als op dat moment er inderdaad circa 40 euro tussen een 1700X en 1800X zit dan had ik gelijk. Gaat het terug naar het oude verschil, 100 euro, dan had jij gelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 20-11-2017 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs wanneer er over 2 maanden nieuwe vaste lagere prijzen zijn voor Ryzen (is best goed mogelijk) dan hoeft dat per se alleen door intel te komen. AMD's eigen refresh zal minstens ook een rol spelen.

Time will tell.....

Edit: ik keek blijkbaar naar de tray versie vd 1700 das niet zo handig, de boxed is idd ook 20 euro gedaald.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2017 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal inderdaad niet volledig door Intel komen. Je zag de 1800X sinds launch al langzaam dalen. Lijkt erop dat AMD het slim speelt en toen de voorraad krap was de prijs wat hoger te houden. Iets wat ik alleen maar kan toejuichen want dat is goed voor AMD.

Maar nu zie je echt een abnormaliteit die ook internationaal te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jAa2rQGB7AIcWgstyMnURZKj/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uga1bGN0IUzxmrbc5ipWVZ5W/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 01:11:
Het concept was ouder, voor de uitstekende implementatie die er nu is was de superlijm van AMD nodig.

[...]

Het gaat om latency. AMD hun superlijm staat een lage latency toe tussen verschillende eilandjes met kernen.
IBM had dan betere lijm kennelijk liggen. De AMD infinity fabric haalt 'slechts' 22GB/s op zijn maximum. De verbinding tussen dies bij IBM POWER processoren haalde 40GB/s.

Het zal dan nu wel ineens uitstekend zijn omdat er een AMD logootje op geplakt zit, maar ik zie hier niets nieuws. Dit is allemaal al een keer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Ondertussen verkopen die goedkopere 1800x redelijk goed, want gisteren waren het er 9 en nu nog maar 3. Maar er zijn er nog meer dan 5000 op voorraad dus hopelijk kan Azerty deze actieprijs even aanhouden want beter goedkoper verkopen dan helemaal niet. Dat er bij de leverancier van Azerty maar liefst 5000 stuks nog op voorraad zijn zegt wel iets over de verkeerde inschatting van het 'succes' van de 1800x.
Mochten de kopers van die 1800x'en meelezen, wat voor UA code hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best kans dat die 5000 stuks voor heel Europa en Afrika zijn.

Voor de 1700 zijn het er een kleine 2000 stuks en voor de 1600X en 1700X een kleine 1000.
i7 7700K = 1500+ stuks voorraad. Het zegt dus allemaal niet veel.
Zonder voorraad is het immers lastig verkopen...... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:33:
Best kans dat die 5000 stuks voor heel Europa en Afrika zijn.

Voor de 1700 zijn het er een kleine 2000 stuks en voor de 1600X en 1700X een kleine 1000.
i7 7700K = 1500+ stuks voorraad. Het zegt dus allemaal niet veel.
Zonder voorraad is het immers lastig verkopen...... :+
Tuurlijk, een importeur in NL levert voor heel Europa en Afrika de Ryzen 1800x, geloof je het zelf? Tuurlijk niet, dat is alleen maar voor de NL markt.

Zonder voorraad is het helemaal niet lastig verkopen hoor, kijk maar naar die dwazen die op de Coffee Lake bandwagon gesprongen zijn. Webshops hebben geen voorraden maar verkopen wel. Op zich best knap dat mensen daar in trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:55:
[...]

Tuurlijk, een importeur in NL levert voor heel Europa en Afrika de Ryzen 1800x, geloof je het zelf? Tuurlijk niet, dat is alleen maar voor de NL markt.

Zonder voorraad is het helemaal niet lastig verkopen hoor, kijk maar naar die dwazen die op de Coffee Lake bandwagon gesprongen zijn. Webshops hebben geen voorraden maar verkopen wel. Op zich best knap dat mensen daar in trappen.
Wie zegt dat de leverancier van Azerty een importeur in NL is ?
Meestal is dat tegenwoordig Duitse groothandel en ja die leveren aan de hele EU en Afrika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Ook Alternate heeft de prijs laten zakken van de Ryzen producten, zie bijvoorbeed: https://www.alternate.nl/...duct/1333130?event=search

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dat zijn wel goede prijzen zeg voor de CPU's!

Het zou mij niets verbazen als dat veroorzaakt is door Coffee lake (met name denkend aan de 8400). Good times! :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
In Hong Kong gaan ze omgerekend voor zo'n 290 euro tijdens de Black Friday sales lees ik. Ben benieuwd of BF of CM hier in NL ook nog voor mooie aanbiedingen gaan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ECP0WERS schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:36:
Ook Alternate heeft de prijs laten zakken van de Ryzen producten, zie bijvoorbeed: https://www.alternate.nl/...duct/1333130?event=search
Bij alternate staat er niet bij dat het een actie of tijdelijk aanbod is. Dus dat kan nog wel eens gunstig uitpakken.
Wellicht dat de prijs nu dus wel blijvend lager is ? Bij azerty staat wel dat het een actie is.
Het lager geprijsde Ryzen aanbod van 2 weken geleden is wel weer terug gegaan naar het oude prijsniveau.
Ook is er nu sprake van een Quake Ryzen actie maar dat staat ws los vd cpu prijzen:
https://www.alternate.nl/Ryzen-quake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:10:
[...]

Bij alternate staat er niet bij dat het een actie of tijdelijk aanbod is. Dus dat kan nog wel eens gunstig uitpakken.
Wellicht dat de prijs nu dus wel blijvend lager is ? Bij azerty staat wel dat het een actie is.
Het lager geprijsde Ryzen aanbod van 2 weken geleden is wel weer terug gegaan naar het oude prijsniveau.
Ook is er nu sprake van een Quake Ryzen actie maar dat staat ws los vd cpu prijzen:
https://www.alternate.nl/Ryzen-quake
Azerty's "actie " label staat inderdaad voor dat er Quack bij zit. Ook de Gigabyte Z370 moederborden zijn ook "actie" producten omdat hier een code voor steam tegoed bij zit :)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ECP0WERS schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:27:
[...]
Azerty's "actie " label staat inderdaad voor dat er Quack bij zit. Ook de Gigabyte Z370 moederborden zijn ook "actie" producten omdat hier een code voor steam tegoed bij zit :)
Aha, zo had ik de "actie" niet "gelezen".
Dat komt ws doordat ik in 80 euro prijsverschil meer actie "zie" dan een gratis game erbij......
If so, my bad.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikrolls
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-12-2022
Coolblue verwacht schijnbaar deze week een Acer Swift 3 met Ryzen Mobile 2500u EN een RX 540. Vreemde configuratie, en het is de enige variant die ze online hebben staan; niet de varianten met ryzen 2500u en 2700u zonder discrete GPU die in een aantal Duitse shops al online staan, met verwachte levering in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rikrolls schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:41:
Coolblue verwacht schijnbaar deze week een Acer Swift 3 met Ryzen 2500u EN een RX 540. Vreemde configuratie, en het is de enige variant die ze online hebben staan; niet de varianten met ryzen 5 en 7 zonder discrete GPU die in een aantal Duitse shops al online staan, met verwachte levering in december.
Dat is geen Ryzen, maar Raven Ridge. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 12:46
Ik weet niet hoe betrouwbaar deze winkel is ? 227 bij Max Ict
pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler

Hele mooie prijs

[ Voor 3% gewijzigd door wc2wc op 20-11-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
2018 wordt een erg mooi jaar voor AMD volgens Jim

[ Voor 38% gewijzigd door winwiz op 20-11-2017 21:03 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@winwiz gotver, volgende keer gaan ik het eerst posten voor ik het filmpje zien,
spoiler:
maar hell als die 7nm echt zo goed is dan heeft Intel niets (begin 2019 EPYC met 64cores, 256MB L3 en 128 pcie lanes).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:05:
Ondertussen verkopen die goedkopere 1800x redelijk goed, want gisteren waren het er 9 en nu nog maar 3. Maar er zijn er nog meer dan 5000 op voorraad dus hopelijk kan Azerty deze actieprijs even aanhouden want beter goedkoper verkopen dan helemaal niet. Dat er bij de leverancier van Azerty maar liefst 5000 stuks nog op voorraad zijn zegt wel iets over de verkeerde inschatting van het 'succes' van de 1800x.
Mochten de kopers van die 1800x'en meelezen, wat voor UA code hebben jullie?
5000 stuks op voorraad zegt niets, zolang je niet weet wat de doorstroming is. Stel er wordt 4000 verkocht en op dezelfde dag wordt er een nieuwe voorraad aangeleverd van 6000 stuks. Dan ga toch niet zeggen dat het slecht verkoopt of wel?

Het is net als in de supermarkt, schappen mogen eigenlijk nooit leeg zijn, behalve voor bederf goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Damic schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:07:
@winwiz gotver, volgende keer gaan ik het eerst posten voor ik het filmpje zien,
spoiler:
maar hell als die 7nm echt zo goed is dan heeft Intel niets (begin 2019 EPYC met 64cores, 256MB L3 en 128 pcie lanes).
Eerder kijken ;) maar Intel lijkt het zwaar te krijgen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
wc2wc schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:52:

Hele mooie prijs
Ben ook benieuwd. Hun chat is al dicht, maar heb via Facebook een bericht gestuurd.
Anders ga ik hem morgen gelijk bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Simbob op 20-11-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wc2wc en @ncornelisse
Kijk naar de shopsurvey. Kijk ook naar wanneer de gebruikers zijn aangemaakt en hoe actief ze zijn.

Je zult verbaast zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:45:
@wc2wc en @ncornelisse
Kijk naar de shopsurvey. Kijk ook naar wanneer de gebruikers zijn aangemaakt en hoe actief ze zijn.

Je zult verbaast zijn :X
Ze zitten met de 1600 en 1700x ook ver onder de “ normale” prijs.
Shopreviews spreken inderdaad boekdelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]sdk1985 schreef op maandag 20 november 2017 @ 01:59:
Een gamer had toch TR niet gekocht. Los van de meerprijs is het immers niet echt handig als je voor het gamen je halve cpu moet uitschakelen om problemen te voorkomen.
Een kleine aanvulling, TR is aanzienlijk beter gebind en haalt meestal 4,3 GHz waar Ryzen op 4,0 GHz afhaakt, soms 4,1 en heel erg zeldzaam 4.2.
Dat neemt niet weg dat een gamer inderdaad geen TR koopt: teveel extra $ voor te weinig extra performance.
AMD had een marktaandeel van 0.4% in de servermarkt in 2016. Het is niet zo dat de datacenter wereld elk half jaar alle cpu's de deur uit doet. Dan denk je wellicht, dat boeit toch niet die cpu's zijn al verkocht. Dat klopt alleen is er altijd sprake van kritische massa.

Vergeet ook niet dat je totale kosten (TCO) vaak vooral software en mensen zijn en die hardware kosten maar gedeeltelijk interessant zijn. Als je er al op let dan moet je ook oppassen met die licenties die per core gaan. Hoe dan ook kies je als bedrijf dus snel voor de stabielste oplossing die het beste wordt ondersteund. AMD moet zich daar nog bewijzen. Dat is dus een kip-ei probleem want zonder marktaandeel geen optimalisaties en geen positieve verhalen.
[afbeelding]
Aangezien het gros van de lineup nog niet leverbaar is zitten we nog niet eens in het eerste stadium. Op dit tempo heeft Intel nog jaren de tijd om te reageren. Immers al zouden we volgend jaar doorschuiven naar early majority dan is de productiecapaciteit er gewoon niet om aan die vraag te voldoen.
Dat is allemaal waar maar dat is een kwestie van tijd. Het kan best dat het jarenlang duurt voordat Intel in de problemen zou geraken als AMD jarenlang betere server-CPU's verkoopt (performance/W&&performance/prijs) maar uiteindelijk zal ook Intel dan meemoeten en modulaire CPU's bouwen.
Persoonlijk denk ik dat Intel de oplossing van AMD altijd als inferieur heeft gezien (latencies) en vanuit kostenperspectief is het zeker niet nodig (62% gross margin). Zou mij niets verbazen als er al iets vergelijkbaars klaar ligt.
Intel heeft van alles in de kast liggen, daar kunnen we kort over zijn. Of dat Intel ook een soort van Infinity Fabric/superlijm in de kast heeft liggen daar hebben we het raden naar. Ik speculeer dat ze het niet hebben aangezien het m.i. niet logishc is om het niet te gebruiken als je het wel hebt. Immers doet het er bij servers toch zelden toe dat je een hogere latency hebt tussen twee CCX'en? Het lijkt me duidelijk dat het voor Intel mogelijk is om voor server-CPU's een ander productieproces te gebruiken dan voor desktop- en laptop-CPU's. Jij weet hoeveel geld AMD betaalde voor die superlijm? Zouden ze al die miljarden $ hebben betaald als het iets is wat zij zomaar even zelf kunnen ontwikkelen? Dit in de context bezien dat AMD toch ook niet slecht is in het ontwikkelen van nieuwe technieken (zoals HBM).
Mijn geheel subjectieve inschatting, hoewel Intel van alles in de kast heeft liggen en waarschijnlijk ook zocht naar een manier om een modulaire CPU te ontwikkelen aangezien het logisch is dat het onvermijdelijk is dat dit vroeg of laat moet gebeuren gezien o.a. de steeds lager wordende yields bij de steeds kleiner wordende nodes was AMD op dit vlak ijveriger aangezien AMD door nood gedwongen geen andere keuze had als het terug wou komen in de CPU-markt.
Hoewel deze statement gezien bepaalde ontwikkelingen - het falen van Intel voor 10 nm. en het feit dat het goed lijkt te gaan met GF 7 nm. niet helemaal waar is.
Mensen denken graag dat groter altijd beter is (meer geld => meer mogelijkheden) maar die grote schaal heeft ook serieuze nadelen: meer bureaucratie, minder leuk werkklimaat, minder flexibel (een soort van inertia). Mogelijk ook minder creativiteit omdat je minder gedwongen wordt om creatief te zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winwiz schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:02:

[video]
Ik heb het net gezien.
tl;dr Intel is fucked met hun 10 nm. die maar niet wil vlotten (nog minstens 3 grote obstakels) terwijl de 7 nm. bij GF lekker loopt. AMD komt met 64 kernen voor Epyc en een shitload aan L3 en PCIe-lanes, Intel kan dat onmogelijk matchen (toevoeging van mij, hij liet de duiging weg: met hun monolithische productieproces en als ze modulair zouden gaan werken dan starten ze met een achterstand). Intel zal voorlopig niet knockout worden geslagen omdat het daarvoor veel te groot is maar Intel gaat het in 2018 wel zwaarder krijgen dan in 2017.
Voor de grafische kaarten is Jim heel wat minder optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
wc2wc schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:52:

Hele mooie prijs
Op de site zelf staat ie voor 304 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Rikrolls schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:41:
Coolblue verwacht schijnbaar deze week een Acer Swift 3 met Ryzen Mobile 2500u EN een RX 540. Vreemde configuratie, en het is de enige variant die ze online hebben staan; niet de varianten met ryzen 2500u en 2700u zonder discrete GPU die in een aantal Duitse shops al online staan, met verwachte levering in december.
Geen Freesync en single channel geheugen? Meh.. :/ hopelijk zijn het foutjes in de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
Waarschijnlijk een fout die ze nu net zelf ontdekt hebben, de andere prijzen zijn ook weer omhoog.
Kreeg vanmiddag een prijs alert voor deze cpu’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:02:

[video]
Phoe dat is niet best, meestal komen zijn voorspellingen juist niet uit :+ .
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:24:
[...]

Een kleine aanvulling, TR is aanzienlijk beter gebind en haalt meestal 4,3 GHz waar Ryzen op 4,0 GHz afhaakt, soms 4,1 en heel erg zeldzaam 4.2.
Dat neemt niet weg dat een gamer inderdaad geen TR koopt: teveel extra $ voor te weinig extra performance.

[...]

Dat is allemaal waar maar dat is een kwestie van tijd. Het kan best dat het jarenlang duurt voordat Intel in de problemen zou geraken als AMD jarenlang betere server-CPU's verkoopt (performance/W&&performance/prijs) maar uiteindelijk zal ook Intel dan meemoeten en modulaire CPU's bouwen.

[...]

Intel heeft van alles in de kast liggen, daar kunnen we kort over zijn. Of dat Intel ook een soort van Infinity Fabric/superlijm in de kast heeft liggen daar hebben we het raden naar. Ik speculeer dat ze het niet hebben aangezien het m.i. niet logishc is om het niet te gebruiken als je het wel hebt. Immers doet het er bij servers toch zelden toe dat je een hogere latency hebt tussen twee CCX'en? Het lijkt me duidelijk dat het voor Intel mogelijk is om voor server-CPU's een ander productieproces te gebruiken dan voor desktop- en laptop-CPU's. Jij weet hoeveel geld AMD betaalde voor die superlijm? Zouden ze al die miljarden $ hebben betaald als het iets is wat zij zomaar even zelf kunnen ontwikkelen? Dit in de context bezien dat AMD toch ook niet slecht is in het ontwikkelen van nieuwe technieken (zoals HBM).
Mijn geheel subjectieve inschatting, hoewel Intel van alles in de kast heeft liggen en waarschijnlijk ook zocht naar een manier om een modulaire CPU te ontwikkelen aangezien het logisch is dat het onvermijdelijk is dat dit vroeg of laat moet gebeuren gezien o.a. de steeds lager wordende yields bij de steeds kleiner wordende nodes was AMD op dit vlak ijveriger aangezien AMD door nood gedwongen geen andere keuze had als het terug wou komen in de CPU-markt.
Hoewel deze statement gezien bepaalde ontwikkelingen - het falen van Intel voor 10 nm. en het feit dat het goed lijkt te gaan met GF 7 nm. niet helemaal waar is.
Mensen denken graag dat groter altijd beter is (meer geld => meer mogelijkheden) maar die grote schaal heeft ook serieuze nadelen: meer bureaucratie, minder leuk werkklimaat, minder flexibel (een soort van inertia). Mogelijk ook minder creativiteit omdat je minder gedwongen wordt om creatief te zijn?
AMD is heel goed in het ontwikkelen van nieuwe technieken, alleen aan de management kant laat het vaak steken vallen (prijs, positionering, productie capaciteit). An sich heb je wel een punt. Mocht Intel een infinity tegenhanger klaar hebben liggen dan zou je onderhand wel een server cpu verwachten met die implementatie. Die i9 / Coffee lake reactie zal wel een soort van draaiboek voor hebben bestaan. Die zijn wel erg snel in de winkel verschenen.

[ Voor 83% gewijzigd door sdk1985 op 21-11-2017 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
excuses

[ Voor 98% gewijzigd door sdk1985 op 21-11-2017 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
wc2wc schreef op maandag 20 november 2017 @ 23:52:
[...]

Waarschijnlijk een fout die ze nu net zelf ontdekt hebben, de andere prijzen zijn ook weer omhoog.
Kreeg vanmiddag een prijs alert voor deze cpu’s
Of een stunt om bezoek/clicks te trekken? Ik zie wel vaker in de PW verdacht lage prijzen opduiken die op de desbetreffende website niet terug te vinden zijn. Als ik daar melding van maak wordt het ook altijd aangepast. Ik weet niet of bedrijven zelf hun prijzen in de PW kunnen beïnvloeden of dat ze dit moeten melden.
Overigens, Max ICT biedt de 1800X in de PW voor 337 aan maar op de website staat ie toch echt voor 446 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door regmaster op 21-11-2017 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 06:37:
[...]
Of een stunt om bezoek/clicks te trekken? Ik zie wel vaker in de PW verdacht lage prijzen opduiken die op de desbetreffende website niet terug te vinden zijn. Als ik daar melding van maak wordt het ook altijd aangepast. Ik weet niet of bedrijven zelf hun prijzen in de PW kunnen beïnvloeden of dat ze dit moeten melden.
Overigens, Max ICT biedt de 1800X in de PW voor 337 aan maar op de website staat ie toch echt voor 446 euro.
Het beruchte Max ict heeft ten minste 5 foute Ryzen PW prijsvermeldingen die idd veel lager in de pw staan dan op hun eigen site. Inmiddels al doorgegeven aan Tweakers. Op zich maakt het niets uit want leveren doen ze toch nooit maar de clickbait factor behoeft wel aanpassing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

INtel past nog steeds monolitische cpu toe omdat hun dat nog kunnen volhouden met hun big R&D budged.
Infinity fabric is niet meer dan AMD marketing kreet. Het is AMD nieuwste interchip connect oplossing.
Zoals STM32 SPI heeft. iNtel kan ook Die aan mekaar connecten. Hebben ze ook al eerder gedaan.
Uiteraard nu met protocol en bandbreedte die bij moderne chip passen.

Probleem of nadeel is dat je dan NUMA hebt en daar specifiek je software voor moet optimizen en bij mutithreaden false sharing tussen cores moet mijden. Pro en server software kan goed met Numa omgaan.

Het is bij consumenten software dat dat juist ontbreekt. En bij games uit dat zich sterk dat sommige games goed doen op Numa platform maar te veel duidelijk achter blijven.

De animo bij dev om Numa optimizen is beperkt. Gezien men baten afweegt vs complexiteit van optimizen waar resultaat eigenlijk al voldoet aan FPS target.
Hun doel is 60 FPS experience voor mainstream.

Niet wie 5% verschil de king is met bench cijfer neuken.

iNtel is ook bezig met hun interchip oplossing voor DIE's te koppelen.
Het is dus productie efficientie vs Numa CON
Dat is ook interresant voor iNtel.

In de server markt waar task over meerdere servers moet verdelen is numa iets ouds en de experts daar weten met hun tool goed mee om te gaan.

De reden dat C++ en andere OOP talen meer Functional features krijgen.

Daarmee is C++11 hoger toch ander taal geworden dan C++98.
Multi paradigm.
In Standaard libary komt ook Parrallel erbij.

Dat iNtel 10nm problemen heeft geeft AMD goede kansen in 2018 als dat waar zou zijn. Ook moet AMD met GF wel hun roadmap halen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
Veel interessanter nog dan die Epyc met 64 cores is een voor consumenten 3800X (?) met 16 cores en 32 threads op het formaat van de huidige AM4 processoren. En dat ook nog eens met een betere IPC, performance per watt en mogelijk hogere clock. Wel pas in 2019 wss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:24:
Immers doet het er bij servers toch zelden toe dat je een hogere latency hebt tussen twee CCX'en?
Dat gaat zeker niet in alle gevallen op, ook bij servers zal latency van belang zijn. Denk bijv. bij virtualisatie, daar wil je in principe dat een VM zijn toegewezen vCPU's / geheugen in dezelfde numa node kan aanspreken voor de beste prestaties en zo zijn er nog tal van zaken waar latency in cpu's ook bij servers een flinke rol (kan) spelen. Nu Epyc algemener beschikbaar gaat worden zullen we denk ik wel vrij snel gaan zien of de extra latency (veel) impact zal hebben en op welke workloads. Maar dat Epyc hier in bepaalde gevallen last van kan hebben lijkt me niet onwaarschijnlijk, iedere Epyc cpu heeft bijv. 4 numa nodes, terwijl bij Intel dit vaak 1 numa node is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 03:46:
Zelfs wanneer er over 2 maanden nieuwe vaste lagere prijzen zijn voor Ryzen (is best goed mogelijk) dan hoeft dat per se alleen door intel te komen. AMD's eigen refresh zal minstens ook een rol spelen.

Time will tell.....

Edit: ik keek blijkbaar naar de tray versie vd 1700 das niet zo handig, de boxed is idd ook 20 euro gedaald.
Wanneer wordt de refresh verwacht?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Pagina: 1 ... 13 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.