Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dreifarben schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:07:
[...]
Wanneer wordt de refresh verwacht?
Ergens begin volgend jaar komt er een Refresh van Ryzen (uit mijn hoofd medio februari).
Wil je het precies weten zul je even terug moeten zoeken in dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
OK, thanks. Ga toch daarop wachten om mijn Ryzen 3 1200 te upgraden naar een six-core.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreifarben schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:13:
[...]
OK, thanks. Ga toch daarop wachten om mijn Ryzen 3 1200 te upgraden naar een six-core.
Het loont ook om de huidige "prijsdalingen" in de gaten te houden (ook ivm Black Friday).
Wanneer meerdere aanbieders max ict volgen dan zijn het zeer scherpe prijzen voor Ryzen:

1800X = 339 euro ipv 426
1700X = 259 euro ipv 325
1700 Geen prijswijziging
1600X = 180 euro ipv 224
1600 = 155 euro ipv 199
1500X = 137 euro ipv 170
1400 = 118 euro ipv 155
1300 Geen prijswijziging
1200 Geen prijswijziging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik denk dat die refresh wel eens eerder kan komen. De AGESA (1071) update met ondersteuning voor nieuwe processoren en de prijsverlagingen van high-end Ryzen's zouden daarop kunnen duiden.

Misschien dat AMD voor de kerst 12nm octocores released?

Gezien de prijzen van de quadcores en hexacores vrijwel niet zijn veranderd.
(@Verwijderd Waar zie jij die lagere prijzen voor de 1400 t/m 1600X ?)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Ferme prijsdalingen inderdaad, vraag is natuurlijk wat de refresh brengt.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:58
Rikrolls schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:41:
Coolblue verwacht schijnbaar deze week een Acer Swift 3 met Ryzen Mobile 2500u EN een RX 540. Vreemde configuratie, en het is de enige variant die ze online hebben staan; niet de varianten met ryzen 2500u en 2700u zonder discrete GPU die in een aantal Duitse shops al online staan, met verwachte levering in december.
Vind het vreemd dat Raven Ridge zo lang op zich laat wachten. In een aantal andere landen hebben mensen al lang laptops met Raven Ridge in huis terwijl ze hier nu eindelijk als aankondiging in webshops verschijnen.

Geduld wordt op de proef gesteld. Ik ben benieuwd wat een beetje leuke configuratie in een degelijk apparaat gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NitroX infinity
Dit was gedeeltelijk bekend nep aanbod van max ict maar is nu terecht uit de PW verwijderd.
Ws is nu alleen de prijsdaling van de 1800X nog actueel (AZTY) ?

@Dreifarben
Wat de refresh gaat brengen is iig hogere prijzen......

@GH45T
Dit was bij de A12-9800 ook een drama.
Al bijna een jaar beschikbaar in de VS (zomer 2016) en pas zomer 2017 hier beschikbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:29:
@NitroX infinity
Dit was gedeeltelijk bekend nep aanbod van max ict maar is nu terecht uit de PW verwijderd.
Ws is nu alleen de prijsdaling van de 1800X nog actueel (AZTY) ?

@Dreifarben
Wat de refresh gaat brengen is iig hogere prijzen......
Uiteraard, vraag is ook of ze dat waard gaan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:52
Hallo allemaal,

Ik ben aan het overwegen om een 1800x te kopen i.c.m. asus rog crosshair hero 6. Aangezien er in de media al geruchten zijn over een februari release van de zen+ ben ik aan het overwegen om dit uit te stellen, maar dit zal betekenen dat ik nog 3 maanden moet wachten.

Mijn vraag is; is de asus rog crosshair 6 compatible met zen+? en indien er weer nieuwe moederborden uitkomen speciaal voor zen+, wat zal het verschil zijn tussen een x370 chipset en de nieuwe versie?

En wat betreft de prijs van Azerty m.b.t. de 1800x. Het is wel in de lijn der verwachting, aangezien in de USA in bijna alle stores er een prijsdaling heeft plaatsgevonden wat betreft de Ryzen processoren. Kan ook te maken hebben met aankomende black friday, maar gek vind ik het in ieder geval niet.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Monkeydancer
Het uitstellen van een aanschaf vanwege aankomende nieuwere of snellere types is natuurlijk een eindeloze hobby. De Refresh van Ryzen zal weer een flink stuk duurder zijn en dan zou je weer moeten wachten op de prijsdalingen daarvan, etc. etc. etc. Het is wel zinvol om logische prijs daal momenten af te wachten zoals bv aankomende BF / CM en 5 dec. / kerst.

Bepaal dan gewoon wat je nodig hebt en maak je keuze. De 1800X is vooral handig wanneer je heel erg veel draadjes nodig hebt (16 stuks totaal) heb je dat niet echt nodig dan is een 1600X een heel mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Ga er niet vanuit dat de release in februari is, eerder de aankondiging wanneer het beschikbaar zou moeten zijn. Is er niet altijd een of andere tech beurs rond die tijd (eind februari/begin maart)?

Zen+ zou overigens gewoon op am4 moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MonkeyJohn schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:11:
Ga er niet vanuit dat de release in februari is, eerder de aankondiging wanneer het beschikbaar zou moeten zijn. Is er niet altijd een of andere tech beurs rond die tijd (eind februari/begin maart)?

Zen+ zou overigens gewoon op am4 moeten passen.
blijft am4 alleen bestaan of straks AM4+ zoals bij de voorgaande serie's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
AMD heeft gezegd dat ze bij am4 blijven tot 2020 (waar als het goed is dus ook de CPU's, zen+ & zen2, die voor 2020 uitkomen op zullen werken), wat ze daarna gaan doen, am4+ of am5, weten ze alleen zelf nog denk ik :)

Als ze am4+ gaan uitbrengen voor zen+ of voor zen2 schieten ze zichzelf in hun eigen voet :9

[ Voor 18% gewijzigd door MonkeyJohn op 21-11-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
MonkeyJohn schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:42:
AMD heeft gezegd dat ze bij am4 blijven tot 2020 (waar als het goed is dus ook de CPU's, zen+ & zen2, die voor 2020 uitkomen op zullen werken), wat ze daarna gaan doen, am4+ of am5, weten ze alleen zelf nog denk ik :)

Als ze am4+ gaan uitbrengen voor zen+ of voor zen2 schieten ze zichzelf in hun eigen voet :9
Als de originele roadmap van AMD klopt dan zelfs ook nog Zen 3:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SbkxGwz.jpg?1

Waar 14nm+ nu dus blijkbaar de 12nm Zen+ is omdat de 12nm yields zo goed zijn. Als het allemaal waar is dan zou het wel ontzettend hard gaan bij AMD. Van vorig jaar nog hangend op 28nm, in anderhalf jaar van 14nm, met een 12nm tussenstap, naar 7nm. Dat is echt niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Zou Zen 2 geen refresh krijgen?

Zelf denk ik dat we pas AM5 krijgen wanneer DDR5 en PCIe 5.0 beschikbaar zijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:36
NitroX infinity schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:59:

Zullen we eerst naar PCIe 4.0 gaan ? ;)
Laat AMD maar eerst die infinity fabric beter uitwerken voordat we naar hogere snelheden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32

Zou kunnen. Het kan ook dat Zen 3 de refresh is.
Het ligt er verder ook nog aan hoe goed het loopt. Als nou blijkt dat Zen 2 zo'n succes is en Intel in alles verslaat dan gaat AMD sandbaggen en hoef je geen Zen 3 te verwachten als Intel niks competitief er tegenover weet te stellen.
Hoewel in de video wordt gezegd dat Intel moeite heeft met 10nm denk ik toch dat Intel er wel uit gaat komen en met een oplossing komt. Daar is het simpelweg een te groot bedrijf voor.
dylan111111 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:02:
[...]

Laat AMD maar eerst die infinity fabric beter uitwerken voordat we naar hogere snelheden gaan.
Aangezien AM4 t/m 2020 mee gaat en PCIe 5 al in de planning staat voor 2019 kan het zo maar.

[ Voor 20% gewijzigd door Fleximex op 21-11-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
dylan111111 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:02:
[...]

AM4+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit de financiële wereld komt een bericht dat AMD EPYC server een record heeft gebroken:
https://www.smarteranalys...r-breaking-world-records/
Ik heb alleen geen idee of het belangrijk (genoeg) is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Fleximex schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:58:
[...]

Als de originele roadmap van AMD klopt dan zelfs ook nog Zen 3:
[afbeelding]

Waar 14nm+ nu dus blijkbaar de 12nm Zen+ is omdat de 12nm yields zo goed zijn. Als het allemaal waar is dan zou het wel ontzettend hard gaan bij AMD. Van vorig jaar nog hangend op 28nm, in anderhalf jaar van 14nm, met een 12nm tussenstap, naar 7nm. Dat is echt niet normaal.
Als ik de data op dat plaatje letterlijk interpreteer moet ZEN2 al in 2018 uitkomen.

Wat ik niet echt geloof.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
enchion schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:24:
[...]

Als ik de data op dat plaatje letterlijk interpreteer moet ZEN2 al in 2018 uitkomen.

Wat ik niet echt geloof.
Ga het maar geloven, want GF is on fire. Oke niet letterlijk, dat zou slecht zijn :P , maar die zijn opeens heel goed bezig. :Y

Dit jaar was het nog de licentie Samsung 14nm LPP, volgend jaar is het een halve nodeshrink met 12nm LP. Vervolgens komt in de tweede helft van 2018 de productie van 7nm op gang. Verwacht laat 2018/begin 2019 de chip(s) die Zen 2 gaat heten. Dan in 2020 een nieuwe, echte "7nm" node, dit keer met een gecombineerde DUV en EUV techniek. Dat zal Zen 3 zijn. Dat is dus vier generaties, een per jaar, elk op een nieuwe node. Dat is totaal ongehoord.

Ik vermoed dat ze heel wat technologie en R&D capaciteit van IBM hebben gekocht toen ze IBM haar productiefaciliteiten overnamen. Het resultaat mag er tot dusver zeker wezen. 12nm zal al in productie zijn, 7nm lijkt ook geen probleem te worden.

Dit terwijl Intel haar 10nm node van slecht naar ronduit rampzalig gaat. Het is twijfelachtig of het begin 2018 zal materialiseren in producten. In de planning staar alleen de low powered Cannon Lake lijn, en dat is al twijfelachtig. De prestaties van 10nm en de al maanden geleden aangekondigde 10nm+ lijken ook nog eens dusdanig tegen te vallen dat het maar de vraag is of voor de 2019 lijn van desktop CPU's, Intel met iets beters zal komen dan Skylake/Kaby Lake/Coffee Lake met nog twee cores eraan geplakt, op 14nm++. Intel heeft zelf maanden geleden al aangegeven dat ze 14nm++ niet verwachten te verbeteren.

https://www.fool.com/inve...s-10-nanometer-failu.aspx

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 07:20:
[...]

Het beruchte Max ict heeft ten minste 5 foute Ryzen PW prijsvermeldingen die idd veel lager in de pw staan dan op hun eigen site. Inmiddels al doorgegeven aan Tweakers. Op zich maakt het niets uit want leveren doen ze toch nooit maar de clickbait factor behoeft wel aanpassing....
Als Tweakers webshops zou boycotten wanneer ze liegen over de prijs dan zou het snel gedaan zijn met die onzin. Ik kan me niet voorstellen dat de bezoekers van Tweakers misinformatie over de prijzen waarderen.
Dennism schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:00:
[...]

Dat gaat zeker niet in alle gevallen op, ook bij servers zal latency van belang zijn. Denk bijv. bij virtualisatie, daar wil je in principe dat een VM zijn toegewezen vCPU's / geheugen in dezelfde numa node kan aanspreken voor de beste prestaties en zo zijn er nog tal van zaken waar latency in cpu's ook bij servers een flinke rol (kan) spelen. Nu Epyc algemener beschikbaar gaat worden zullen we denk ik wel vrij snel gaan zien of de extra latency (veel) impact zal hebben en op welke workloads. Maar dat Epyc hier in bepaalde gevallen last van kan hebben lijkt me niet onwaarschijnlijk, iedere Epyc cpu heeft bijv. 4 numa nodes, terwijl bij Intel dit vaak 1 numa node is.
Zeg het vooral als ik dat verkeerd zie (ik leer graag bij over software), het lijkt mij voor zulke toepassingen veel gemakkelijker om de software te optimaliseren voor NUMA dan voor spellen waarbij je er een redelijk complexe proprietary (meestal nog, helaas) API tussen hebt zitten en er enorm veel afhankelijkheden zijn. Voor zakelijke toepassingen en virtuele machines lijkt het mij gemakkelijker om ervoor te zorgen dat wat bij elkaar hoort zoveel mogelijk op dezelfde CCX terecht komt. Dat wil helaas nog niet garanderen dat die developers bereid zijn om hierin te investeren...

@SG
Of dat het genoeg zal zijn zullen we moeten afwachten maar het succes van Ryzen doet de druk op developers natuurlijk wel toenemen om hun spellen voor NUMA te optimaliseren. Een interconnect is niets nieuws maar die superlijm (met dank aan Intel heeft AMD deze geweldige geuzennaam >:)) van AMD is wel heel erg goed in vergelijking met de voorgangers van AMD en andere bedrijven.
Dreifarben schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:13:
[...]

Ik zou in jouw geval dan overwegen om bij Zen2 in te stappen. ;)
Tussen Ryzen refresh en Zen2 gaat er een groot verschil zijn, in theorie zal het verschil tussen Zen2 en Zen3 kleiner zijn.
Dreifarben schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:30:
[...]

Uiteraard, vraag is ook of ze dat waard gaan zijn :)
Uiteraard? :?
Ik reken daar niet op. Normaal gesproken ligt de prijs bij de nieuwe generatie hetzelfde bij dezelfde tier. Bij Intel liep dat de afgelopen jaren anders omdat Intel een monopolist was en zelfs bij Intel stegen de prijzen nog niet zo gek veel (bij een vergelijking die ik zag was het verschil ergens tussen de $25 en $50 sinds de 2000-reeks), alleen was Intel erg zuinig met het geven van de voordelen van verbeterde techniek aan de klanten. In het begin zullen de prijzen van de huidige Ryzen-CPU's lager liggen en zal je mogelijk wat prijsgouging zien bij de webshopjes en winkels die van hun voorraad oude Ryzen-CPU's af willen en die tegelijkertijd de Ryzen-CPU's afprijzen maar na een paar maanden zullen de prijzen voor Ryzen refresh ongeveer hetzelfde zijn als dat ze nu zijn voor de Ryzen-CPU's, is mijn verwachting. Dat wil zeggen, ik verwacht dat AMD dezelfde prijs zal hanteren voor de afnemers (distributeurs en enkele grote winkels).
Jim gaat uit van een performancewinst van minimaal 15%: >=10 dankzij het verbeterde proces en >=5 dankzij tweaks. Hij doelt specifiek op de klokfrequentie. Een interessante vraag is wanneer AMD de productie van Ryzen stopzet en hoe lang de webshopjes en winkeltjes nog Ryzen-CPU's hebben liggen. Zo gauw die op zijn dan zou de prijs voor Ryzen refresh moeten stabiliseren.
MonkeyJohn schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:42:

Niet waar. Je kan AM4+ uitbrengen voor nieuwe interfaces (PCIe 4.0./5.0, DDR5...). Het uitbrengen van een nieuw platform wil niet zeggen dat het oude platform minder goed wordt ondersteund. AMD heeft beloofd dat alle CPU's die t/m 2020 uitkomen in die socket van AM4 passen en dat die CPU's goed gebruikt kunnen worden door die moederborden (wat niet wil zeggen dat je maximaal alle mogelijkheden van die CPU kan benutten; overklokking, PCIe-lanes...). AMD heeft in het verleden vaker die belofte gedaan en zich daaraan gehouden dus we mogen veronderstellen dat AMD ook nu die belofte waarmaakt.
Het lijkt er helaas op dat die nieuwe interfaces pas op zijn vroegst in de 2019 op de moederborden komen, mogelijk dus voor Zen2. Dat betekent dat als je nu of voor de refresh een AM4/AM4+-moederbord (indien er een AM4+-moederbord zou komen) koopt dat je dan mogelijk je moederbord moet afdanken op het moment dat je CPU of de volgende CPU (Zen2/Zen3) nog volstaat aangezien PCIe 3.0 de grafische kaart zou kunnen gaan bottlenecken en de DDR4 mogelijk op dat moment minder goed presteert dan de DDR5. Hoog glazebollengehalte maar zeker is dat de nieuwe moederborden die al dan niet voor de refresh van Ryzen uitkomen niet meer longevity zullen gaan leveren. Hooguit komen er wat meer modellen die geschikter zijn voor een hoger vermogen (CPU) maar daar hebben sommige mensen hier (Daniël) een hard hoofd in.

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:06:

Zeg het vooral als ik dat verkeerd zie (ik leer graag bij over software), het lijkt mij voor zulke toepassingen veel gemakkelijker om de software te optimaliseren voor NUMA dan voor spellen waarbij je er een redelijk complexe proprietary (meestal nog, helaas) API tussen hebt zitten en er enorm veel afhankelijkheden zijn. Voor zakelijke toepassingen en virtuele machines lijkt het mij gemakkelijker om ervoor te zorgen dat wat bij elkaar hoort zoveel mogelijk op dezelfde CCX terecht komt. Dat wil helaas nog niet garanderen dat die developers bereid zijn om hierin te investeren...
Ik ben geen programmeur, maar het lijkt mij dat het programmeren van een game een stuk makkelijker is dan het programmeren en optimaliseren van een hypervisor met complexe zaken als het schedulen van tientallen tot honderden VM's die allemaal van dezelfde fysieke cpu willen snoepen (en het geheugen dat aan die cores gekoppeld is).

Maar ik denk ook niet dat je het volledig in software kan opvangen, daarom gaat het belangrijk zijn de impact te zien. Neem bijv. de Epyc 8 en 16 core cpu's waarvan ik verwacht dat deze vrij populair gaan worden in virtualisatie systemen (daar zeker in het MKB naar verwachting hosts 16 cores of minder zullen blijven i.v.m. kosten Windows licenties). De 8 core heeft 2 cores per die, waardoor je al snel restricties krijgt op het aantal vCpu dat je kan toekennen om gegarandeerd in een fysieke numa node te vallen, bij de 16 core versie zal dat al iets makkelijker worden en bij bijv. de 32 core versie al helemaal, echter ben je bij een 32 core cpu 2x zoveel kwijt voor je Windows licenties, wat ook niet altijd even prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wist niet dat Microsoft deze beperking hanteert voor Windows-licenties. 8)7
Waarschijnlijk niet. Jij mag zelf even naar de bron zoeken op de laatste pagina's, er werd hier - ook door mij - verwezen naar een goed artikel waarin meer technische details staan. tl;dr: zowel Zen2 als Zen3 zijn op 7 nm. maar bij Zen3 wordt het proces verfijnd en UEV-lithografie gebruikt terwijl voor Zen2 een andere techniek wordt gebruikt. Een verfijning tussen Zen2 en Zen3 ligt daarom m.i. niet voor de hand.
Dat ligt inderdaad voor de hand, het lijkt erop dat PCIe 4.0 zal worden overgeslagen. Dat is spijtig want PCIe 4.0 levert wel een twee keer zo'n grote maximale througput als PCIe 3.0 wat betekent dat je vele jaren later een bottleneck zou krijgen voor de grafische kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:59:
Ik wist niet dat Microsoft deze beperking hanteert voor Windows-licenties. 8)7
Je betaalde voor Windows Servers (en System Center) altijd per 2 sockets, met 1 Standaard licentie mocht je bij 2 bezette sockets 2 VM's draaien en met een Datacenter bij 2 bezette sockets een ongelimiteerd aantal VM's. Bij 4 Sockets had je 2 Windows Standaard licenties nodig per 2 VM's of 2 Datacenter licenties voor ongelimiteerd aantal VM's. Dit uiteraard per host.

Daar is MS vanaf gestapt (uiteraard doordat er steeds meer cores op een cpu zitten, dat kost ze namelijk licenties, want meer cores, meer densiteit per host qua VM's door deze extra cores betekend minder licenties verkocht op de lange termijn), dus rekenen ze nu per core. Waarbij je minimaal 16 cores moet afnemen per server (de prijs hiervan is +- gelijk aan de oude prijs voor een licentie voor 2 sockets, bij zowel Standaard als Datacenter) ook iedereen die SA had op zijn licenties heeft voor iedere licentie die hij had 16 core licenties gekregen. Uitbreiden van deze licenties kan met core packs van 2 cores per pack. Dit zorgt er echter wel voor dat je voor een host met 18 cores 1,125x zoveel kwijt bent dan voorheen, bij een host met 24 cores 1,5 keer zoveel en bij een host met 32 cores 2x zoveel, terwijl het lang niet altijd zo wil zijn dat een verdubbeling van de cores ook een verdubbeling in density qua vm's zal zijn (dat ligt namelijk ook aan het geheugen per host, maar vooral ook de storage capaciteit van het cluster).

En zolang het aantal cores per socket toe blijft nemen zullen MS en bijv Oracle (die deze stap voor Enterprise al veel eerder maakte), vast niet de enigen gaan zijn. Alle partijen die per socket licenties uitgeven gaan dit uiteindelijk in de omzet merken en dus ook zoeken naar andere licentie modellen.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennism op 21-11-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Dennism schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:55:
[...]

Ik ben geen programmeur, maar het lijkt mij dat het programmeren van een game een stuk makkelijker is dan het programmeren en optimaliseren van een hypervisor met complexe zaken als het schedulen van tientallen tot honderden VM's die allemaal van dezelfde fysieke cpu willen snoepen (en het geheugen dat aan die cores gekoppeld is).

Maar ik denk ook niet dat je het volledig in software kan opvangen, daarom gaat het belangrijk zijn de impact te zien. Neem bijv. de Epyc 8 en 16 core cpu's waarvan ik verwacht dat deze vrij populair gaan worden in virtualisatie systemen (daar zeker in het MKB naar verwachting hosts 16 cores of minder zullen blijven i.v.m. kosten Windows licenties). De 8 core heeft 2 cores per die, waardoor je al snel restricties krijgt op het aantal vCpu dat je kan toekennen om gegarandeerd in een fysieke numa node te vallen, bij de 16 core versie zal dat al iets makkelijker worden en bij bijv. de 32 core versie al helemaal, echter ben je bij een 32 core cpu 2x zoveel kwijt voor je Windows licenties, wat ook niet altijd even prettig is.
Ik ben hobby programmeur maar verre van expert. Maar wat wel bekend is dat servers en clusters en supper computers dat multithreading programmeren iets gangbaar is in die branche voor sinds er servers zijn en dus op methodes paradigm en programmeer taken en libiries gebruiken die goed multithreading ondersteunen. En SMP programmeren en architecturen daar gewoon gangbaar is.

Waarbij games multithreading op gang is gekomen met nogal legacy en achterstand in multithreading programmeren.
Triple A studio huren vaak uiteraard experts in die hun laaste engine refactoren naar een meer optimalere multithreaded architectuur. Maar te vaak met oude styl tools.

Er is meer sprake van achterstand. Maar ook preoriteit.
Voor servers is het al heel lang ten bate van performance om goed multithreaded te programeren al in de tijd van single core met multi socket servers.

Een simulatie op supervomputer moet onderste uit de kan halen. Gezien daar nog meer levels van caches en memory tot zelfs tussen server racks zijn is daar Numa aware heel gewoon.

Bij games is er die preoriteit niet. Het gaat daar niet om ultime performance voor top model i9 of Threadripper.
Daar gaat het om FPS doelstelling voor het gezette mainstream target.

Een dev primaire target is vaak de console hardware.
En PC is secondaire waar port budged vaak niet toereikend is om zwaar te optimaliseren laat staan Q&A en polisch.
Daar is het dus ook de vraag hoe veel aandacht PC krijgt.
Dev die Mantle vroeg omarmden gezien hun vraag naar low level API zijn studio die als uitzondering wel PC target verder pushen. Vaak omdat hun game concept of formule wat veel eisender is.
Dice battlefield.

Waar legacy OOP is.
Zijn hun meer bezig met moderne goed muktithreading ondersteunende API. DX12 Vulkan Metal
Passen goed SMP ondersteunende technieken zoals Data oriented programming voor particle implementatie.
En passen meer Functional style en technieken toe in C++ en composition over inheritance.
C++ krijgt ook meer Functional features. En wordt meer multi paradigm progtaal.

In de pro markt is Numa geen probleem.
Games voor dev ook niet. Voor PU merk fans wel gezien performance hit bij cijferneuken.

Voor dev haald een Threadripper of i9 18 core ook gewoon hun FPS doelstelling.
Net zoals midrange of lowbudged quadcore

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SG schreef op woensdag 22 november 2017 @ 07:47:

In de pro markt is Numa geen probleem.
Ik denk dat je "pro" een beetje teveel over een kam scheert, het kan inderdaad best zijn dat bij simulatie e.d. Numa geen issue (meer) is omdat je daar op super computers inderdaad zeer veel te maken hebt met Numa en optimalisaties daardoor op dat vlak een focus point zullen zijn, maar bij o.a. virtualisatie is Numa en de sizing van VM's wel degelijk van belang voor de performance. En ik kan je ook zeker zeggen dat lang niet alle andere zakelijk applicaties geoptimaliseerd zijn voor iedere Numa layout.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 22-11-2017 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores

Zou voor mij ook het meest logische zijn. Op dat vlak snap ik Intel een pak minder, zij zorgen regelmatig voor een nieuwe socket waardoor je te vaak onnodig een nieuw MoBo moet kopen. Als verder niets essentieels verandert (RAM-type, PCI-slot...) wat is het nut dan?

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:52
Dreifarben schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:35:
[...]

Zou voor mij ook het meest logische zijn. Op dat vlak snap ik Intel een pak minder, zij zorgen regelmatig voor een nieuwe socket waardoor je te vaak onnodig een nieuw MoBo moet kopen. Als verder niets essentieels verandert (RAM-type, PCI-slot...) wat is het nut dan?
Meer winst en omzet bezorgen aan de moederbordfabrikanten en intel produceert natuurlijk niet alleen maar processoren, dus brengt ook weer tegelijkertijd weer geld in hun eigen laadje.

Maar gelukkig hebben we weer gezonde concurrentie.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG

SG

Dennism schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:02:
[...]

Ik denk dat je "pro" een beetje teveel over een kam scheert, het kan inderdaad best zijn dat bij simulatie e.d. Numa geen issue (meer) is omdat je daar op super computers inderdaad zeer veel te maken hebt met Numa en optimalisaties daardoor op dat vlak een focus point zullen zijn, maar bij o.a. virtualisatie is Numa en de sizing van VM's wel degelijk van belang voor de performance. En ik kan je ook zeker zeggen dat lang niet alle andere zakelijk applicaties geoptimaliseerd zijn voor iedere Numa layout.
VM is specifiek geval van brandhout automatiseer dodo admin die zijn hardware niet kent die op Epic 64GB server,
Size van 20GB met 5GB en 11GB in de mix gooit.
Dat is meer software abuse , Pro software vereist uiteraard gebruik door pro.
Sizing van VM heeft dus niks gemeen met raakvlakken van multithreaded schalngs probleem tussen de game markt en pro markt.
De raakvlak is beperkt tot memory alignment optimalisatie.
Multithreaded optimalisatie bij VM is dat memory allocatie 16GB 8GB 4GB 2GB uiteraard memory aligned naar memory controlers.
Waarbij betere optimalisatie een 16GB pool aan een DIE vol stopt met 3GB 6GB 7GB.
Waarbij 2 4 8 16 savere keuze zal zijn .

Wat game en pro gemeenschappelijk hebben is de memory management en het gaat meer om multi threaded friendly core programming guidlines C++14
Wat wel op orde is in de pro markt waar al decenia multithreaded wordt ontwikkeld. Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn. Maar die zijn in verhouding stuk zeldzaam tov game industrie.
Waarbij game industrie te veel antipattern die multithreaded blokkerend werken of extra complex maken.
Bij game industrie de triple A engine teams er wel meer mee bezig zijn. Maar vaak niet op niveau van pro markt zijn. En functional programming voor hun niet de norm zijn.
Waarbij nog erger is met gross van de indie scene.
Core guidlines en multithreaded anti paterns zijn o.a.
Linklist.
Deep inheritance
Side effect
Mutable global data
Non pure function with side effct.
Unalingend data cachline sharing.
Etc.

Game industrie zit in catch up fase.

En C++ 17 en 20 is parrallel STD libary en Funtional features wat ook teken is dat meer programming OOP talen multithreaded technieken uit functionele talen krijgen.

De indiescene zal uiteraard amper of beperkt migreren naar multithreaded optimalisatie omdat voor vele indie projcten 1 core ruim voldoet. En C++ daar niet gangbaar is maar gamemaker Unity3D en Unreal engine.
Al is het midleware game engine teams daar wel mee bezig.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

@SG dat is ook wat er moet gebeuren voor de overgang. Je hoeft niet te wachten op de indy devs, die hebben meestal te weinig middelen om zelf multithreading te implementeren. Nee, het zal toegankelijk gemaakt moeten worden in engines zoals Unreal 4, CryEngine3 , IdTech 6 etc.

Verder begin ik te vermoeden dat de inhaalslag aan de engine kant al gemaakt is, en we nu implementatie op een grotere schaal gaan zien. Opeens rollen de games uit die meer dan vier cores belasten, en er van profiteren. Eigenlijk was paradoxaal genoeg Ubisoft hier als eerste mee me AC Unity. Door een menigte lopen in die game is een ervaring. Ken geen enkele game waar de wereld zo levendig voelde, oke behalve dan de Witcher 3, want best game ever. :P

Daar was het alleen gedaan met veel minder karakters. Unity is voor 2014 standaarden echt overkill. Die game trekt ook meer dan 50% load op alle 16 threads van mijn R7 1700. Ook goed verdeeld qua load, waardoor je meteen ziet dat die game over zeer goede multithreading beschikt. Crysis 3 is er nog zo eentje die pionierde, maar de doorbraak was natuurlijk BF1. Nu zie je games zoals de nieuwste Hitman of Deus Ex al profiteren, in CiV 6 sloopt Ryzen, Kaby Lake, en dan is er nog een echt recente game zoals AC Origins die al helemaal schaalt tot en met de 1950X.

Ik denk dat de doorbraak er nu wel is, nu komt implementatie en vooral de zinvolheid hiervan die gaat oplopen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@DaniëlWW2 als ik zo ff snel google dan lijkt me AC origins een slecht voorbeeld; zwaar door de multiple DRM, en de cpu performance scaling grafiekjes die ik vind plaatsen een 8700k boven een 1800x; dan is die scaling ook niet alles toch?

Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=news&action=file&id=24094
VMProtect to protect Denuvo to protect UPlay to protect Steam.
hehe lol https://www.reddit.com/r/...d_origins_uses_vmprotect/

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 23-11-2017 16:02 ]

specs

maratropa schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:46:
@DaniëlWW2 als ik zo ff snel google dan lijkt me AC origins een slecht voorbeeld; zwaar door de multiple DRM, en de cpu performance scaling grafiekjes die ik vind plaatsen een 8700k boven een 1800x; dan is die scaling ook niet alles toch?

[afbeelding]

[...]

hehe lol https://www.reddit.com/r/...d_origins_uses_vmprotect/
Ja dat was een claim, maar geloof je nu werkelijk dat DRM zo'n gigantisch impact kan hebben op de speelbaarheid? ;)
Verder was het een claim die volgens mij al heel snel na de release ontkracht was. Nee, het lijkt gewoon een zeer CPU intensieve game te zijn.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@DaniëlWW2 dat drm verhaal zie ik idd ook geen bevestiging van,
maar los daarvan, ik zie de scaling, kijkend naar een 1800x vs een 8700k, niet. Ik bedoelde meer, dan ben ik wel benieuwd naar de grafiek waar de 1950x er goed uitkomt :)

specs

maratropa schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:12:
@DaniëlWW2 dat drm verhaal zie ik idd ook geen bevestiging van,
maar los daarvan, ik zie de scaling, kijkend naar een 1800x vs een 8700k, niet. Ik bedoelde meer, dan ben ik wel benieuwd naar de grafiek waar de 1950x er goed uitkomt :)
Ik kan die van TR niet meer vinden. -O-
Maar schaling zit er wel in als je naar R5 en R7 kijkt. :)
http://www.pcgameshardwar...Benchmark-Test-1242105/2/

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:07:
Verder was het een claim die volgens mij al heel snel na de release ontkracht was. Nee, het lijkt gewoon een zeer CPU intensieve game te zijn.
Ja, alleen is het dan nog de vraag of dat dit komt doordat er slecht is geoptimaliseerd of doordat het spel op een nuttige manier de CPU flink aan het werk zet. De schaling laat wel wat te wensen over, je krijgt een hogere FPS bij meer kernen maar de relatie is ver onder 1 op 1 bij meer kernen.
Een analyse van de CPU load per kern zou interessant zijn, ik speculeer dat de load nogal ongelijk verdeeld is over de kernen. Ik vraag me af of dat Ubisoft dat had kunnen voorkomen door Vulkan/DX12 te gebruiken.
Kernen en FPS
4 65,5
6 76,0
8 86,7

Scaling:
6 16% extra performance bij 50% meer kernen en threads
8 32% extra performance bij 100% meer kernen en threads.

Het valt op dat je 2 keer 16% extra krijgt bij 2 kernen en 4 threads extra. Scaling van 32% ongeveer. Daniël kijkt ernaar als een half vol glas - het neemt in ieder geval toe t/m 8 kernen - ik zie het glas meer als half leeg omdat ik graag een scaling zou zien die ruim boven de 50% zit in plaats van ruim onder de 50% en omdat ik denk dat dat zou kunnen met een meer moderne API. Misschien vraag ik dan te veel aangezien deze API's nog niet zo lang beschikbaar zijn maar als ID zo'n succes heeft met Vulkan...
Ik vraag me af of dat het voornaamste obstakel niet is dat het te weinig een prioriteit krijgt bij de meeste developers om een goede scaling te krijgen, of dat de meeste developers al tevreden zijn als je maar 60 FPS haalt met een quadcore CPU en een modale grafische kaart (570/1050 Ti of beter) voor middelmatige tot hoge instellingen, afhankelijk van hoe oud je kaart is. Nu is 60 FPS perfect speelbaar maar het zal ongetwijfeld lekkerder spelen met >=100 FPS en allerlei extra functionaliteit dankzij het beter inzetten van de CPU zou erg leuk zijn: botsingsdetectie, AI, physics...

Ik suggereer niet dat de 570 en de 1050 Ti gelijkwaardig aan elkaar zijn, de 570 kan beter worden vergeleken met de 1060 3 GB. Echter zit er zo'n groot gat tussen de 560 en de 570 dat ik voor AMD de 570 moet nemen, de 1050 Ti valt tussen de 560 en de 570 in.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 00:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youri_ajax
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 17:07
Alternate heeft de 1600 in de aanbieding voor 150 euro (60 euro korting)!!!!

https://www.alternate.nl/...l=434&utm_source=altactie

Net snel maar eentje besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
De Ryzen 5 1600 staat vandaag bij Alternate voor 149 euro. Nu twijfel ik wel deze te bestellen... Zou dat ferme verbetering zijn voor 1080p gaming in vergelijking met mijn overclockte Ryzen 3 1200?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dreifarben schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:26:
De Ryzen 5 1600 staat vandaag bij Alternate voor 149 euro. Nu twijfel ik wel deze te bestellen... Zou dat ferme verbetering zijn voor 1080p gaming in vergelijking met mijn overclockte Ryzen 3 1200?
YouTube: Ryzen 3 1200 OVERCLOCKED vs Ryzen 5 1600: WHO WINS IN GAMING?

Denk overigens dat als je hem echt wel wilt(wat een prijs he!) je wel snel moet zijn. In bovenstaand filmpje een overklokte 1200 vs een stock 1600.

Toen ik dit filmpje postte.. nog 5 beschikbaar.. nu alles weg :*)

[ Voor 10% gewijzigd door ECP0WERS op 24-11-2017 08:43 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
ECP0WERS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:41:
[...]

YouTube: Ryzen 3 1200 OVERCLOCKED vs Ryzen 5 1600: WHO WINS IN GAMING?

Denk overigens dat als je hem echt wel wilt(wat een prijs he!) je wel snel moet zijn. In bovenstaand filmpje een overklokte 1200 vs een stock 1600.

Toen ik dit filmpje postte.. nog 5 beschikbaar.. nu alles weg :*)
Azerty heeft er nog 65 voor die prijs op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Doet wel beetje pijn moet ik zeggen... Heb 'm bij introductie gekocht en was het dubbele :O

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Dan heb ik mazzel want ik heb er eentje gekocht voor 289.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreifarben schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:26:
Ligt aan de game. BF1 MP bijvoorbeeld zeker. ;)
Maar voor deze prijs is het eigenlijk een no brainer als je de R3 1200 doorverkoopt voor €80 a €90. Als het niet voor nu is, dan wel voor over een jaar, of twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€150 voor de 1600 is een leuke prijs, dat had mij wellicht overgehaald om er ook een te kopen als ik het op tijd had geweten. Deze acties (ook eerder bij die vrijgezellengdag) geven aan dat de winstmarges bij de webshops best wel hoog zijn voor Ryzen-CPU's? :/
Tijd om deze kortingsdagen in je agenda te schrijven en de hardwareprijzen in de gaten te houden?
Borromini schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:33:
[...]

Doet wel beetje pijn moet ik zeggen... Heb 'm bij introductie gekocht en was het dubbele :O
Tja, het viel te voorspellen dat die prijs flink zou dalen binnen een jaar tijd. Intel die moet reageren en zo... :)
Dat is de prijs die je betaalt voor het vroeg kopen van nieuwe hardware.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:53:
€150 voor de 1600 is een leuke prijs, dat had mij wellicht overgehaald om er ook een te kopen als ik het op tijd had geweten. Deze acties (ook eerder bij die vrijgezellengdag) geven aan dat de winstmarges bij de webshops best wel hoog zijn voor Ryzen-CPU's? :/
Tijd om deze kortingsdagen in je agenda te schrijven en de hardwareprijzen in de gaten te houden?
[...]
Tja, het viel te voorspellen dat die prijs flink zou dalen binnen een jaar tijd. Intel die moet reageren en zo... :)
Dat is de prijs die je betaalt voor het vroeg kopen van nieuwe hardware.
Achteraf inmiddels bevestigde conclusies trekken is wellicht iets te makkelijk.....?

De opmerking van Borromini dat hij binnen een jaar te veel afschrijving ziet is wat mij betreft legitiem.

Daar vallen echter wel een paar kanttekeningen bij te maken:

Zo is er nu sprake geweest van een tijdelijk stunt aanbod.
De verkoopprijs van de 1800X was langere tijd gemiddeld 500 euro en nu dus 340 euro, daarmee is de afschrijving nog steeds fors maar geen halvering meer.
Wanneer hij vanaf het blauwe kamp komt met door intel kunstmatig geforceerde rotsvaste prijzen dan ben je iets gewend wat niet natuurlijk is en kun je jezelf dus gemakkelijk verkijken op AMD prijzen die wel dalen.
-The_Mask- schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:28:
Nee de aanbieding komt van AMD, winkels en webshops hebben niet zo'n grote winstmarge.
Hoe werkt dat dan precies want er waren maar 2 shops die meededen.
Alle andere shops krijgen geen korting van AMD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 06:21:
[...]

Achteraf inmiddels bevestigde conclusies trekken is wellicht iets te makkelijk.....?
Achteraf praten is altijd gemakkelijk maar het viel toch echt wel een jaar geleden te beredeneren dat Intel bij CoffeeLake zou reageren op Ryzen en dat deze concurrentiestrijd de prijzen onder druk zou zetten.
Nu nog voor de RAM, dat die nog duurder zou worden had ik niet voorspeld. Op een gegeven moment denk je dat het niet nog erger kan worden. -slik-
De opmerking van Borromini dat hij binnen een jaar te veel afschrijving ziet is wat mij betreft legitiem.
Tja, zo gaat dat nu eenmaal bij hardware, niets aan te doen. In maart lag de waarde van de 1800X nog op $500 (ik maak er maar geen €500 van aangezien we dat volgens mij niet haalden ondanks dat de € veel meer waarde had) aangezien Intel de 6900X verkocht voor $1000. Mogelijk kon AMD zelfs nog meer vragen. Nu de 8700k (bij multithread een lichte achterstand, bij spellen en programma's zoals Photoshop beter) is uitgekomen voor pak hem beet $365 en de refresh van Ryzen voor de deur staat ligt de economische waarde van de 1800X veel lager, zelfs als is de voorraad van de 8700k erg slecht.

De actieprijs van €314 bij Azerty geldt volgens Tweakers nog steeds. Voor wie geïnteresseerd is. ;)
Ik raad aan om zondagnacht en maandagochtend ook even de prijzen in de gaten te houden voor producten die je interessant vindt.
Als Mask zegt dat de korting van AMD zelf komt dan zal hij daar wel een goede reden voor hebben.
Misschien kunnen deze twee webshops direct bij AMD bestellen (zij hadden als eerste de CPU's leverbaar in Nederland) terwijl er bij andere webshops een distributeur tussen zit? Je zou inderdaad verwachten dat die andere webshops ook stunten als ze dat kunnen, dat AMD die korting geeft zou verklaren waarom die dat niet doen.
Een voorschot op een forse prijsverlaging als voorbereiding op de refresh? De laatste voorraad verkopen? Sowieso zullen de prijzen gaan dalen bij de refresh, indien er dan nog een voorraad gaat zijn, dat lijkt me duidelijk. Je hebt geen glazen bol nodig om te voorspellen dat de opvolger van de 1700 de 1800X verslaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2017 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gebeurt natuurlijk wel vaker dat aanbiedingen alleen bij een aantal selected dealers gelden.

Zo is er nu een actie dat je bij Samsung SSD's een gratis game krijgt. Geldt alleen bij bepaald aantal dealers.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 07:10:
[...]
Achteraf praten is altijd gemakkelijk maar het viel toch echt wel een jaar geleden te beredeneren dat Intel bij CoffeeLake zou reageren op Ryzen en dat deze concurrentiestrijd de prijzen onder druk zou zetten.
Nu nog voor de RAM, dat die nog duurder zou worden had ik niet voorspeld. Op een gegeven moment denk je dat het niet nog erger kan worden. -slik-
[...]
Tja, zo gaat dat nu eenmaal bij hardware, niets aan te doen. In maart lag de waarde van de 1800X nog op $500 (ik maak er maar geen €500 van aangezien we dat volgens mij niet haalden ondanks dat de € veel meer waarde had) aangezien Intel de 6900X verkocht voor $1000. Mogelijk kon AMD zelfs nog meer vragen. Nu de 8700k (bij multithread een lichte achterstand, bij spellen en programma's zoals Photoshop beter) is uitgekomen voor pak hem beet $365 en de refresh van Ryzen voor de deur staat ligt de economische waarde van de 1800X veel lager, zelfs als is de voorraad van de 8700k erg slecht.

De actieprijs van €314 bij Azerty geldt volgens Tweakers nog steeds. Voor wie geïnteresseerd is. ;)
Ik raad aan om zondagnacht en maandagochtend ook even de prijzen in de gaten te houden voor producten die je interessant vindt.
Als Mask zegt dat de korting van AMD zelf komt dan zal hij daar wel een goede reden voor hebben.
Misschien kunnen deze twee webshops direct bij AMD bestellen (zij hadden als eerste de CPU's leverbaar in Nederland) terwijl er bij andere webshops een distributeur tussen zit? Je zou inderdaad verwachten dat die andere webshops ook stunten als ze dat kunnen, dat AMD die korting geeft zou verklaren waarom die dat niet doen.
Een voorschot op een forse prijsverlaging als voorbereiding op de refresh? De laatste voorraad verkopen? Sowieso zullen de prijzen gaan dalen bij de refresh, indien er dan nog een voorraad gaat zijn, dat lijkt me duidelijk. Je hebt geen glazen bol nodig om te voorspellen dat de opvolger van de 1700 de 1800X verslaat.
Veel open deuren en achteraf gepraat maken conclusies niet echt betrouwbaarder of nuttiger....
Intel cpu's zakken nauwelijks tot niet in prijs dus deze van jou: ""Tja, zo gaat dat nu eenmaal bij hardware,"" klopt dus niet. Dit verschil staat ook in mijn post hierboven omschreven.
Verder denk ik dat TheMask best in staat is om zelf te reageren en dus geen woordvoerder nodig heeft. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:53:
Daar zou ik maar niet vanuit gaan, schuiven met hardware heeft over het algemeen erg lage marges, vandaar ook dat er redelijk wat winkels gestopt zijn c.q. failliet gegaan zijn de laatste jaren. Bij dit soort kortingen op hardware kun je er eerder vanuit gaan dat de fabrikant een deel van haar marge opgeeft via een bepaald kortingsprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Lage prijzen zijn eigenlijk volledig logisch.

Jarenlang zijn prijzen "semi-kunstmatig" steeds een stapje omhoog gegaan, terwijl in het verleden juist bij elke nieuwe generatie de prijzen omlaag gingen, omdat er dan meer CPU`s op een wafer pasten.

Sinds Phenom II is die prijstrend dus omgekeerd geworden en ook heeft de overstap van 4 cores als basis naar 8 cores eigenlijk 4 jaar uitstel gekregen. (eigenlijk hadden we nu al op 16-meer cores moeten zitten, tenminste dat had nu de normale high end optie moeten zijn.)

Maw wat je ongeveer een jaar geleden kon krijgen was overgewaardeerd en achterhaald tegelijkertijd.

Daarbij heeft AMD een soort modulaire layout ontwikkeld die de kosten nog verder drukken en kan er dus eigenlijk een enorme hap van de prijs af.

Enige waar AMD doorheen moet worstelen is de afschriving van de R&D kosten en de FAB kosten die als ze snel genoeg marketshare/hoeveelheid-kopers krijgen vrij vlot weggestreept moeten kunnen worden, dat lijkt nu dus (laatste maanden van dit jaar) zo al te zijn.

Hopelijk gaat dit binnen niet al te lange termijn ook bij de GPU`s en het geheugen gebeuren, want die gooien nog behoorlijk wat potentiele markt weg voor de "goedkopere" van de 2 CPU bakkers.

Als voor een snelle GPU 400-500 en goed geheugen (met bv 16GB) tussen de 200-300 neergelegd moet worden dan zullen veel prijskritische mensen al afhaken om een nieuw systeem te kopen, en degenen die het toch willen betalen niet zo snel naar het prijsverschil van de CPU gaan kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door enchion op 25-11-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies het punt! Iedereen kon dit zien aankomen.
Intel cpu's zakken nauwelijks tot niet in prijs
Dat is feitelijk onjuist, de prijs per kern ligt veel lager dan dat het geval was. De prijs van een hexacore ligt nu net boven die van de quad-core van 1 generatie ervoor, de prijs van de octacore ligt op 50% in vergelijking met de generatie ervoor, de prijs van de decacore ligt op 10/17 in vergelijking met de generatie ervoor.
Geen prijsdaling? :')
Verder denk ik dat TheMask best in staat is om zelf te reageren en dus geen woordvoerder nodig heeft. 8)
Wat is dat voor rare en kinderachtige opmerking? Hiermee laat jij nogal zien dat jij het persoonlijk maakt in plaats van inhoudelijk een discussie te voeren. Ik gaf slechts aan dat ik het aanneem van Mask en jij maakt dit ervan om maar een jijbak te kunnen gebruiken.
Nog maar een keer, iedereen kon zien aankomen dat de Ryzen-CPU's met 3,7-4,0 GHz en 4-8 kernen voor $109-300 als warme broodjes over de toonbank zouden gaan. Dat Intel hierop zou moeten reageren met een betere aanbod (kwaliteit/prijs) is het logische gevolg. Dat de prijzen zouden dalen bij zowel AMD (het product) als Intel (per kern) is logisch. Iemand mag natuurlijk ervan balen dat hij zoveel meer heeft betaald maar laten we niet de geschiedenis vervalsen en doen alsof dit een volslagen verrassing is, voor de zomer werd er al gewaarschuwd in de technische media dat Ryzen voor de aanvankelijke prijzen slechts het begin was en dat de concurrentiestrijd nog veel heviger zou worden.

Alvorens jij iets leest wat er niet staat en mij dit verwijt in de schoenen schuift, ik beweer niet dat je kon zien aankomen dat er zo plotseling zo sterk gestunt zou worden op deze koopjesdagen maar als het nu niet was gebeurd dan zou het 2-3 maanden later wel gebeuren. Ik hoef er toch geen plaatje bij te tekenen wat er gebeurt met de waarde van de 1800X t.o.v. die van de 1700 wanneer het prestatieverschil zo klein is dat de opvolger van de 1700 - >10% hogere performance - de 1800X billenkoek gaat geven in vergelijkende testen. Klaag niet over die prijsdaling, ben blij voor de mensen die nu minder hoeven te betalen en ben blij als hardware-enthousiast dat er nu en de komende jaren zo'n grote vooruitgang zit in het aanbod van de CPU's nadat het jaren lang stagneerde!

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:49:
[...]

Precies het punt! Iedereen kon dit zien aankomen.

[...]

Dat is feitelijk onjuist, de prijs per kern ligt veel lager dan dat het geval was. De prijs van een hexacore ligt nu net boven die van de quad-core van 1 generatie ervoor, de prijs van de octacore ligt op 50% in vergelijking met de generatie ervoor, de prijs van de decacore ligt op 10/17 in vergelijking met de generatie ervoor.
Geen prijsdaling? :')

[...]

Wat is dat voor rare en kinderachtige opmerking? Hiermee laat jij nogal zien dat jij het persoonlijk maakt in plaats van inhoudelijk een discussie te voeren. Ik gaf slechts aan dat ik het aanneem van Mask.
Nog maar een keer, iedereen kon zien aankomen dat de Ryzen-CPU's met 3,7-4,0 GHz en 4-8 kernen voor $109-300 als warme broodjes over de toonbank zouden gaan. Dat Intel hierop zou moeten reageren met een betere aanbod (kwaliteit/prijs) is het logische gevolg. Dat de prijzen zouden dalen bij zowel AMD (het product) als Intel (per kern) is logisch. Iemand mag natuurlijk ervan balen dat hij zoveel meer heeft betaald maar laten we niet de geschiedenis vervalsen en doen alsof dit een volslagen verrassing is, voor de zomer werd er al gewaarschuwd in de technische media dat de concurrentiestrijd los zou barsten en dat zowel Intel als AMD meer zouden gaan leveren voor hetzelfde geld in de komende jaren. Ben blij voor de mensen die nu diezelfde CPU voor aanzienlijk minder kunnen kopen, hun winst is geen verlies voor de mensen die meer hebben betaald.

Alvorens jij iets leest wat er niet staat en mij dit verwijt in de schoenen schuift, ik beweer niet dat je kon zien aankomen dat er zo plotseling zo sterk gestunt zou worden op deze koopjesdagen maar als het nu niet was gebeurd dan zou het 2-3 maanden later wel gebeuren. Ik hoef er toch geen plaatje bij te tekenen wat er gebeurt met de waarde van de 1800X t.o.v. die van de 1700 wanneer het prestatieverschil zo klein is dat de opvolger van de 1700 - >10% hogere performance - de 1800X billenkoek gaat geven in vergelijkende testen.
Tja die mensen heb je, die zien achteraf altijd alles aankomen en weten dat dan ook prima te onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:37:
[...]

Daar zou ik maar niet vanuit gaan, schuiven met hardware heeft over het algemeen erg lage marges, vandaar ook dat er redelijk wat winkels gestopt zijn c.q. failliet gegaan zijn de laatste jaren. Bij dit soort kortingen op hardware kun je er eerder vanuit gaan dat de fabrikant een deel van haar marge opgeeft via een bepaald kortingsprogramma.
Niet voor niets vroeg ik het in plaats van dat ik het stelde. ;)
Ik neem het aan van jou en Mask. De vraag is dan nog wel waarom AMD deze twee winkels wel die korting geeft en de andere winkels op dit moment niet.
Is het mogelijk dat AMD de prijzen vast heeft verlaagd maar dat de andere winkels nog vastzitten aan hogere prijzen van distributeurs die nog een voorraad CPU's hebben die voor de oude prijs zijn verkocht? Of zou dit een incidentele (misschien met kerst weer?) korting zijn omdat ze graag de voorraad op willen hebben voordat de refresh komt? Enig idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:06:
[...]

Niet voor niets vroeg ik het in plaats van dat ik het stelde. ;)
Ik neem het aan van jou en Mask. De vraag is dan nog wel waarom AMD deze twee winkels wel die korting geeft en de andere winkels op dit moment niet.
Is het mogelijk dat AMD de prijzen vast heeft verlaagd maar dat de andere winkels nog vastzitten aan hogere prijzen van distributeurs die nog een voorraad CPU's hebben die voor de oude prijs zijn verkocht? Of zou dit een incidentele (misschien met kerst weer?) korting zijn omdat ze graag de voorraad op willen hebben voordat de refresh komt? Enig idee hierover?
Beide zou kunnen, ik zit er niet meer zo direct op dat ik weet wat voor acties er lopen. Ik kan me in ieder geval voorstellen dat AMD als ze grote voorraden hebben daar graag vanaf willen voordat de refresh komt. Ik meen me nog te herinneren dat ze een paar jaar geleden ook een best forse afschrijving moesten doen op CPU voorraden die ze aan de straatstenen niet kwijtraakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals jullie weten zijn de yields te goed. Ze kunnen beter 1800x voor goedkoper verkopen, maar wel duurder dan de 1700, dan dat ze het zogenaamd relabelen naar een 1700 voor een nog lagere prijs. Daarnaast heeft de 1700 ook nog eens een boxed cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:05:
Zoals jullie weten zijn de yields te goed. Ze kunnen beter 1800x voor goedkoper verkopen, maar wel duurder dan de 1700, dan dat ze het zogenaamd relabelen naar een 1700 voor een nog lagere prijs. Daarnaast heeft de 1700 ook nog eens een boxed cooler.
De 1800X heeft een ander probleem, Threadripper. AMD binned haar beste chips voor de 1950X, en dat zullen chips zijn die dan niet verkocht kunnen worden als 1800X. Zeker omdat de 1700X bestaat die snel in prijs zakte, en omdat de 1950X ook populair is, zal de 1800X altijd een problematische chip blijven. Het gaat ook niet om verkopen als 1700 of 1700X, maar om de 1950X in combinatie met de 1700(X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Met pricecuts en de dieshrink die we februari krijgen gaat Intel een erg groot probleem hebben met AMD als Threadripper de gewone highend gaat worden en AM4 (1800X) mid-low end.

Precies waar ik een half jaar geleden bang voor was met betrekking tot upgraden van m`n systeem, dat de 8 core CPU`s een erg korte periode aan de leiding zou staan mbt thuisgebruik performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En bovendien voor een vergelijkbare prijs als de intel varianten......(iig voorlopig bij het HP aanbod)
Het enige wat AMD nu nog tegen heeft is een slechte reputatie bij jan modaal, de prestaties zijn er.
(even voor het gemak een chronisch geldgebrek niet meegerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:39
De ryzen 5 1600 staat weer op alternate https://www.alternate.nl/...l=434&utm_source=altactie

Oké alweer uitverkocht

[ Voor 6% gewijzigd door Bintzak op 25-11-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enchion schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:47:
Met pricecuts en de dieshrink die we februari krijgen gaat Intel een erg groot probleem hebben met AMD als Threadripper de gewone highend gaat worden en AM4 (1800X) mid-low end.

Precies waar ik een half jaar geleden bang voor was met betrekking tot upgraden van m`n systeem, dat de 8 core CPU`s een erg korte periode aan de leiding zou staan mbt thuisgebruik performance.
Daarom komt Intel binnenkort eveneens met een refresh. ;)
Alleen dan zonder dat er iets aan de node verandert.
enchion schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:47:

Mid-low end is wat overdreven, in ieder geval totdat Zen2 uitkomt, eerder midend afhankelijk van hoe hoog de refresh klokt en waarvoor je de CPU gebruikt. Mooi toch dat het nu weer snel gaat? Meer vooruitgang in dezelfde tijd. Je bent niet lang king of the hill maar je zal de meeste software wel prima kunnen draaien in de komende jaren.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:10:
[...]

En bovendien voor een vergelijkbare prijs als de intel varianten......(iig voorlopig bij het HP aanbod)
Het enige wat AMD nu nog tegen heeft een slechte reputatie bij jan modaal, de prestaties zijn er.
(even voor het gemak een chronisch geldgebrek niet meegerekend)
Marketing was iets wat bij AMD ook niet in orde was.
Intel had het geld en macht voor de PR afdeling.
Het bekende Intel Inside term en deuntje kende zowat iedereen.
Dit was vaak genoeg te zien in reclamespotjes op tv.

Dixons, ITS, en diverse ander klein hollands pc winkeltjes die nu verleden tijd zijn en wiens naam ik ook vergeten ben hadden minimaal 9 van de 10 machines Intel.
Soms een verdwaalde Cyrix of AMD pc'tje.

Dat de consument ondanks dat AMD meer voor je geld waar gaf koos iedereen voor Intel.
Als je de consument vroeg welke computer zij zouden kopen, ik denk ieder zijn antwoord een pentium computer of intel computer.

Als je het had over Cyrix of AMD keken ze je raar aan.

Om als voorbeeld te noemen, ik had een AMD K6-2 300 pc ( CPU was eigenlijk een 350 maar moederbord had zijn limiet).
Nooit echte problemen mee gehad en toch 6 jaar mee gedaan.
Helaas, machine was gewoon goed. Maar de techniek ging die tijd sneller als dat je als consument kon bijhouden.

kleine toevoeging, ik keek werkelijk met open mond en grote ogen naar de vele AMD computers bij mijn eerste LAN-Party.
Dit waren vaak de gamers van mijn leeftijd en sindsdien tot en met 2014 bij AMD gebleven.
Tot ik op Intel overstapte omdat zij toen de troef in handen hadden met de Core I3/I5/I7 serie's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:09:

kleine toevoeging, ik keek werkelijk met open mond en grote ogen naar de vele AMD computers bij mijn eerste LAN-Party.
Wat dat betreft herleven oude tijden nu de zelfbouwers overwegend voor AMD-CPU's kiezen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:11:
[...]

Wat dat betreft herleven oude tijden nu de zelfbouwers overwegend voor AMD-CPU's kiezen. :)
klopt, de R3, R5 en R7 serie's gaan als warme broodjes over de toonbank.
Maar wat betreft geschiedenis, De Pentium 1 & 2 tijd samen met Cyrix en AMD K6 platvorm was toch het naar mijn beleving mooiste tijd.
De tijd zonder Tablets, Smartphone's en zelfs gewone mobieltjes die nog echte telefoons waren was een gouden tijd voor techfreakie's.
Zelfs Internet was zichzelf aan het opbouwen tot wat wij nu anno 2017 hebben.

Waar je als consument nog keuze had tussen grijs en grijs van pc kleur. en zwart steeds meer in de mode kwam.
Hoe mooi was die tijd dat je je CRT met een "DUNG!!" tot leven hoorde komen en je keek naar het Windows 95/98 bootscherm.
Om dan Games zoals Quake, Hexen, Duke Nukem 3D, SimCity 2000/3000 te spelen, of de toen zeer geweldadig bevonden Counterstrike op je ISDN lijntje te spelen :+
Connection Error (moeders die ging bellen met bekenden of familie) :+

Wifi had je niet, en RGB was al helemaal onbekend.

De ryzen platform had voor het RGB tijdperk een aardig vinger in de pap.
Mijn RGB machine is juist tot stand gekomen met komst van de AMD Ryzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dixons, ITS, en diverse ander klein hollands pc winkeltjes die nu verleden tijd zijn en wiens naam ik ook vergeten ben hadden minimaal 9 van de 10 machines Intel.

Dat de consument ondanks dat AMD meer voor je geld waar gaf koos iedereen voor Intel.
Als je de consument vroeg welke computer zij zouden kopen, ik denk ieder zijn antwoord een pentium computer of intel computer.

Om als voorbeeld te noemen, ik had een AMD K6-2 300 pc ( CPU was eigenlijk een 350 maar moederbord had zijn limiet).
Helaas, machine was gewoon goed. Maar de techniek ging die tijd sneller als dat je als consument kon bijhouden.

Dit waren vaak de gamers van mijn leeftijd en sindsdien tot en met 2014 bij AMD gebleven.
Tot ik op Intel overstapte omdat zij toen de troef in handen hadden met de Core I3/I5/I7 serie's.
Ik ben bekend met de hele geschiedenis, ik loop al even mee....

De hoeveelheid die-hard AMD fans was anderhalf jaar geleden gekrompen tot marginale proporties.
Tegen beter weten in, zeker na het bulldozer fiasco ben ik altijd blijven geloven in een haalbare concurrentie tussen AMD en intel. De rechtszaken en boetes hebben dat nog verder onderstreept. Ryzen door Jim Keller heb ik altijd vertrouwen in gehad. Mijn investeringen zijn er zelfs op afgestemd. Of het goed gaat uitpakken hangt ook van intel af en wat die club deze keer voor criminele praktijken in de planning heeft ?

Ik ben overigens 1 vd weinige zo niet enige die in Nederland die een Ryzen poster voor zijn raam heeft O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2017 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:23:
[...]

Ik ben bekend met de hele geschiedenis, ik loop al even mee....

De hoeveelheid die-hard AMD fans was anderhalf jaar geleden gekrompen tot zorgwekkende proporties.
Tegen beter weten in, zeker na het bulldozer fiasco ben ik altijd blijven geloven in een haalbare concurrentie tussen AMD en intel. De rechtszaak en boetes hebben dat nog verder onderstreept. Ryzen door Jim Keller heb ik altijd vertrouwen in gehad. Mijn investeringen zijn er zelfs op afgestemd. Of het goed gaat uitpakken hangt ook van intel af en wat die club deze keer voor criminele praktijken in de planning heeft ?
gelukkig is het bij de dozenschuivers nu wel aan het verbeteren. tuurlijk het kan altijd beter maar bij Media Markt zie je ook steeds vaker AMD machines.
Als AMD echt goed terug wilt komen moeten ze niet enkel reclame maken in weekbladen, maar ook op de TV komen.
AMD heeft nu een sterke CPU in handen tegen voor consumenten betaalbaar prijs.
Als ze meer bekendheid willen krijgen zullen ze ook de massa media moeten opzoeken.
TV, Radio, Internet advertentie's etc.
En Intel voor de schenen durven te trappen, waar intel dit vroeger met een moker bij AMD en Cyrix gedaan hebben.

Versta mij niet verkeerd, ben absoluut geen AMD of Intel fanboy. Maar AMD had voor de komst van de ix serie van Intel altijd leuk spul bij zitten waar je voor weinig/minder geld toch een heel leuke machine kon bouwen.

Om terug te vallen, Mijn eerste AMD computer.
AMD K6-2 3D-Now 350 MHz @ 299MHz en 75MHz Bus,
64MB PC 75 EDO-D Ram,
ATi Rage 128 Pro PCI 16MB
als upgrade.

Daarna een geheel nieuwe PC gebouwd,
AMD Athlon XP 2400+ (Thoughbred A) Socket A
2x 256MB DDR Ram PC 266 Dual Channel,
ASUS A7N8X-X Nforce 2 Moederbord
ATi Radeon 9700 Pro AGP 8X
Samen in een Zilver jasje en mijn eerste 15" LCD TFT scherm (1024x768).

Daarna nog diverse AMD systemen gebouwd op de AM2/AM3 socket en de overgang van ATi naar AMD meegemaakt.

Toen kwam mijn eerste Intel cpu in huis nadat AMD gewoon geen pit meer had in huis.
Intel was zuiniger, stiller, en koeler dan AMD.
Ook was de Intel Core i5 6400 gewoon een pracht setup die ik tot de dag van vandaag nog steeds gebruik.
Dit naast mijn Ryzen 5 1600 Gaming pc.
Speel ik eens een game dan gaat de Ryzen 5 systeem aan.
Maar zit ik op T.net zoals nu, Dan is de i5 beste keus.
Stil, snel voor multimedia, en internet.

de systemen die ik nu in huidige vorm heb.

Internet, Multimedia, Office:
Intel Core i5 6400 Stock.
8GB DDR4 2133 2X4GB Werkgeheugen, was 16GB
MSI Bazooka B150M Moederbord
On-board video Intel HD530 (256MB Shared)
275GB SSD SATA.

Gaming Machine;
AMD Ryzen 5 1600 Stock,
32GB DDR4 @ 2666MHz,
ASUS X-370Pro Moederbord,
Nvidia Geforce 1060GTX 6G Turbo,
nu 512GB SAMSUNG EVO 960 M.2 SSD + 275B voor Games SATA.

Wat AMD echt zou kunnen helpen, Net als Intel in hun Core i cpu's ook een videokaart in te bakken.

Ik mis gewoon de keuze voor on-board gaming :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De A12-9800 is toch een prima APU om ook mee te Gamen ?
Met de Ryzen / Vega combinatie in Raven Ridge word dat nog veel beter, zie de eerste reviews....
Mijn Quake Live verslaving voed ik nog steeds met een A8-3870 en dat gaat nog steeds perfect.
De A12-9800 heb ik al bijna een jaar liggen maar nog niet eens geïnstalleerd. De A8-3870 voldoet nog prima.
Gisteren mijn eerste Ryzen gekocht bij Azerty, zal ook nog wel even duren voordat ik daar aan toe kom...
Mijn AMD aandelen ben ik hoopvol over voor volgend jaar wanneer Epyc gaat lopen.

Overigens imho wel een beetje zonde om jouw R5 1600 op een 370 mobo op stock te laten lopen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Pff, wat een moderne oude AMD systemen allemaal, K6 enzo. Ik had een Am486 DX4-75. Op het moederbord kwam ik toen wat DIP switches tegen, ofwel bus speed ofwel CPU speed (welke weet ik niet meer; waarschijnlijk de bus, 25, 33 of 40). Dat vond kleine Werelds machtig interessant, hij kon z'n PC sneller maken! Het duurde alleen niet zo heel lang voordat er een raar geurtje in z'n kamer hing :+

[ Voor 4% gewijzigd door Werelds op 26-11-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Weet niet meer vanaf welke AMD ik begon. Maar 1ste High-end AMD waren twee Thunderbird op 1200 en later 1400Mhz
Lange tijd iNtel en AMD bak gehad.
i920 met nV en Phenom2 met ATI.

i920 had keuren is vervangen door Threadripper.

Dus Phenom2 met R9-380 en Threadripper met Vega 56

Wat tussen 80386 en thundebird heb gehad weet ik niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SG schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:25:
Weet niet meer vanaf welke AMD ik begon. Maar 1ste High-end AMD waren twee Thunderbird op 1200 en later 1400Mhz
Lange tijd iNtel en AMD bak gehad.
i920 met nV en Phenom2 met ATI.

i920 had keuren is vervangen door Threadripper.

Dus Phenom2 met R9-380 en Threadripper met Vega 56

Wat tussen 80386 en thundebird heb gehad weet ik niet meer
AMD phenom II x4 955 black edition hier nog gehad.
samen met 16GB DDR3? (weet ik niet meer).
en een leuke Nvidia Geforce 970 van MSI.
de bekende 3.5 + 0,5 versie.

dat was mijn 2e High end voor mij voor serieuze games te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
[...]

Escom bedoel je? Veel spullen gekocht vroeger. Escom was overigens een Duitse keten met vestigingen in NL.

[ Voor 7% gewijzigd door regmaster op 26-11-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
[...]

Tijdens de Athlon XP periode waren de AMD pc’s op een lanparty herkenbaar aan een open side paneel met een bureau ventilator erop :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Bintzak schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:31:
[...]

Tijdens de Athlon XP periode waren de AMD pc’s op een lanparty herkenbaar aan een open side paneel met een bureau ventilator erop :).
Weet je zeker dat dat geen pentium 4`s waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
enchion schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:10:
[...]

Weet je zeker dat dat geen pentium 4`s waren.
Zou best kunnen, maar uit eigen ervaring weet ik dat die XP’s behoorlijk heet werden en zelf had ik toen een gat in me case gezaagd en een fan gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:27:
[...]

Escom bedoel je? Veel spullen gekocht vroeger. Escom was overigens een Duitse keten met vestigingen in NL.
Of herinner je je nog Mikro electro? Deze hadden vooral in mid-eind jaren 90 heel veel Compaq, HP, en Packard Bell machines.
Mijn aller eerste Windows computer was een Packard Bell Multimedia 820.
Afbeeldingslocatie: https://cdn6.bigcommerce.com/s-a1x7hg2jgk/images/stencil/1280x1280/products/20156/113910/packard-bell-820-607g-multimedia-820-1.35__37679.1490168806.jpg?c=2
Deze kreeg in 2001 een upgrade naar 64MB, SiS 6326 4MB PCI, en een AMD K6-2 350MHz.
Mijn oom werkte daar en wij zouden en moesten een computer bij hem kopen, als wij naar dixons waren gegaan hadden we een beter machine kunnen kopen bleek achteraf.
Bintzak schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:31:
[...]

Bij de LAN Party waar ik aanwezig was naar mijn idee geen enkele gezien.
En anders hadden ze hun koeling (casefans) niet op orde, want mijn 2400+ werkte 24 uur lang zonder een enkele probleem met hitte. en daar was het verdomd heet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik was vroeger de man met mijn 166 MMX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Hier ben ik mee begonnen: Zx81
Geen idee wat ik er mee moest maar met wat listings in zo'n magazine en de software die je via de radio kon downloaden op een cassette bandje, kon ik al snel zelf dingetjes programmeren.Daarna nog zo'n Philips MSX computer gehad en toen ging ik geheel wat anders doen. Ergens in 89 kreeg ik via een vriendin, die bij Tulip werkte, deze:
LT286
Met freaking windows 1.0 erop, werkte voor geen meter maar dos werkte prima. Ding was ook loodzwaar maar wel draagbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
ncornelisse schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:34:
MSX bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee nee Wikipedia: MMX (instruction set) joh * Damic was ook begonnen met een 166MMX na een paar defecte mobo's kon ik een AMD K6 er opzetten tot 600MHz, wat vloog dat ding :Y

[ Voor 130% gewijzigd door Damic op 26-11-2017 20:22 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ncornelisse 233 was sneller :Y

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Damic schreef op zondag 26 november 2017 @ 20:20:
Nee nee Wikipedia: MMX (instruction set) joh * Damic was ook begonnen met een 166MMX na een paar defecte mobo's kon ik een AMD K6 er opzetten tot 600MHz, wat vloog dat ding :Y
Tuurlijk, ik zat nog ff in de good old days. Pentium MMX was wel een mooie cpu voor dat moment maar de K6 was net zo goed en soms veel beter. Maar als je je bedenkt hoeveel stroom we door die dingen heen joegen destijds. Nu met Ryzen hebben we over het verschil tussen 1.32 en 1.4 volt, waar we de laatste al veel vinden. Die pentium MMX liep pas vanaf zo'n 2.5 volt of nog hoger, net als AMD K6 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wow shit man K6-3 is nog maar van 1999 :o http://www.amd-k6.com/history/ en officieel ging die maar tot 570MHz en deed zijn werk op 2.0V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:18

sapphire

Die-hard pruts0r

ncornelisse schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:34:
Vroeger? Die heb ik nog werkend hier 8)
Begonnen met 16MB ram en 2,1GB Quantum HDD en 2MB S3 Virge.
Nu met denk 20GB HD, 64MB RAM en 8MB Sis kaartje (zoek nog een leuke PCI videokaart) en de CPU op een
whopping 200Mhz :)

PC uit 1997, CPU doet met gemak ook 233+ maar dit AT bord kan niet hoger (Chaintech 5VGM)

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 27-11-2017 08:58 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damic schreef op zondag 26 november 2017 @ 21:07:
Wow shit man K6-3 is nog maar van 1999 :o http://www.amd-k6.com/history/ en officieel ging die maar tot 570MHz en deed zijn werk op 2.0V
ik had nog een tijd een Packard Bell Easy One+ laptop. mijn eerste moderne laptop.

specs:
AMD K6-3 550 MHz
20GB HDD 5400 rpm
64MB PC133 SD-Ram.
en leuke 3D kaart....
Trident Cyberlade i7 Pro AGP met 2/4/8MB shared memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:58
Leuk die historie. Heb zelf de eerste Slot A Athlon nog gehad, een 700Mhz. Ding was sneller dan de Pentium 3 700Mhz s370 van mijn ouders welke een jaar nieuwer was :D

Daarna ook nog een Thunderbird 1400, Duron 1600, Athlon XP 2400+, 2500+ en 3200+ gehad. Athlon X2 3800+ met socket 939 heb ik gehad en als laatste een Phenom II 940. Eigenlijk in mijn vaste pc's altijd AMD gebruikt. Laptops dan weer Intel. Het is dat ik het een jaar of 3 geleden wel goed vond geweest met vaste pc's en alleen nog maar een laptop gebruik.

We zijn weer een week verder en nog steeds niets van Raven Ridge laptops in Nederland te bekennen. Afgelopen zaterdag kon ik mij maar net inhouden om geen laptop met i7 quadcore aan te schaffen. Dat ze eens opschieten met die raven ridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:32:
Leuk die historie. Heb zelf de eerste Slot A Athlon nog gehad, een 700Mhz. Ding was sneller dan de Pentium 3 700Mhz s370 van mijn ouders welke een jaar nieuwer was :D

Daarna ook nog een Thunderbird 1400, Duron 1600, Athlon XP 2400+, 2500+ en 3200+ gehad. Athlon X2 3800+ met socket 939 heb ik gehad en als laatste een Phenom II 940. Eigenlijk in mijn vaste pc's altijd AMD gebruikt. Laptops dan weer Intel. Het is dat ik het een jaar of 3 geleden wel goed vond geweest met vaste pc's en alleen nog maar een laptop gebruik.

We zijn weer een week verder en nog steeds niets van Raven Ridge laptops in Nederland te bekennen. Afgelopen zaterdag kon ik mij maar net inhouden om geen laptop met i7 quadcore aan te schaffen. Dat ze eens opschieten met die raven ridge.
Aan Intel de kant is het anders met levertijden ook nog bar en boos.
Lijkt wel een loterij of je het wel of niet krijgt :+

zowel AMD als Intel komen nu tekort bij ons consumenten. misschien omdat kerst voor de deur ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:En weer terug naar nu mensen. Praten over oude hardware kan ergens anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

"The Empire Strikes Back"

Intels reactie op prima AMD Epyc resultaten van vorige week:

https://hexus.net/tech/ne...epyc-server-test-results/

Intel 10.000 dollar cpu vs 4500 dollar AMD cpu
pricewatch: AMD Epyc 7601
pricewatch: Intel Xeon Platinum 8180 Boxed
Prijsverschil per cpu 5500 dollar voor 2S: 11.000 dollar

Das ook raar, voor heel veel meer geld krijg je soms meer prestaties..... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wilde net gaan posten dat ik nog steeds geen goede reviews kon vinden van de 2500u en 2700u, ben blij dat jij met voor bent met een review :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
:P Ze beginnen langzaam binnen te druppelen heb ik het idee. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 28-11-2017 19:04 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TLDR: Met Radeon + Vega IGP kun je eigenlijk nog steeds niet echt budget gamen. Circa 35% sneller dan een 620 schiet IMO niet echt op. Als ik heel eerlijk ben had ik meer gehoopt van een mobile vega dan 36 fps op 1920x1080 rocket league. Meer zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph9320/74942.png
Destijds een verdubbeling.

Het is ook niet dat dit slecht is, ik had alleen op meer gehoopt. Aan de cpu kant zit het wel snor en is het zo te zien een geduchte concurrent voor de nieuwe i5 8250 quadcore van Intel. Als je OEMs het omarmen dan zou AMD best wel eens wat marktaandeel terug kunnen pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 29-11-2017 01:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 00:59:
[...]

TLDR: Met Radeon + Vega IGP kun je eigenlijk nog steeds niet echt budget gamen. Circa 35% sneller dan een 620 schiet IMO niet echt op. Als ik heel eerlijk ben had ik meer gehoopt van een mobile vega dan 36 fps op 1920x1080 rocket league. Meer zoiets:
[afbeelding]

Het is ook niet dat dit slecht is, ik had alleen op meer gehoopt. Aan de cpu kant zit het wel snor en is het zo te zien een geduchte concurrent voor de nieuwe i5 8250 quadcore van Intel. Als je OEMs het omarmen dan zou AMD best wel eens wat marktaandeel terug kunnen pakken.
Je had meer gehoopt op dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L0GmFl3YnAK8SvVf6558e976/full.png

en dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NGsxtpCLodCiRvNoSurNNrrv/full.png

en dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GQJlBlRny8SwWD8yp0uBSqCz/full.png

Alle drie de bovenstaande grafiekjes geven ongeveer een verdubbeling aan tov HD620.
Net als tov Rocket League bij HD620.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Afhankelijk van welke plaatjes je erbij pakt is dat feitelijk correct. Mijn 35% is gebaseerd op de passmark score. Hoe dan ook is de 55 fps is wat mij betreft richting speelbaar voor de games uit die tijd. Toen was het echt een positieve verrassing. De hier getoonde 33 fps op 720p kan ik niet enthousiast van worden. Weet niet of je ook naar de frame times hebt gekeken?

Afbeeldingslocatie: https://techreport.com/r.x/2017_11_25_AMD_s_Ryzen_5_2500U_APU_reviewed/W3720_vega_geforce_frametime_plot.png
Afbeeldingslocatie: https://techreport.com/r.x/2017_11_25_AMD_s_Ryzen_5_2500U_APU_reviewed/RL1080_vega_geforce_frametime_plot.png

Je kunt vast nog wel wat met de settings doen, maar die Iris Pro uit 2015 is wat dat betreft niet eens zo gek veel trager.

Van de MX 150 wordt ik overigens ook niet warmt. HWI was daar onlangs nog wat stelliger in:
De MX150 GPU is leuk vanwege de Nvidia-sticker, omdat je de drivers van dit merk kunt gebruiken én omdat je profiteert van een hdmi 2.0-aansluiting. Hij is echter te traag om te gamen, dus moet je wel heel graag van de eerder genoemde aansluiting gebruik willen hebben om de meerprijs te rechtvaardigen. Om eerlijk te zijn: wij zouden een beetje door sparen en een laptop met een krachtigere grafische kaart aanschaffen
Dat is dan wel erg negatief maar het geeft wel duidelijk aan dat je van de IGP, die trager is dan de MX 150, nog altijd niet te veel moet verwachten qua gaming. Een IGP met een score van pak hem beet 3000 passmark punten zou ik graag zien en zou voor mij de doorslag geven om voor AMD te kiezen.

Overigens zag ik pas nog een redelijk gebalanceerde budget laptop voorbij komen (i5, 4gb ram, 2 gb mx 940, ips, 128 GB ssd en 500 GB hdd voor <600) maar die 940 MX kunnen dus wel inpakken.

[ Voor 28% gewijzigd door sdk1985 op 29-11-2017 04:22 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sdk1985 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 00:59:
[...]

[afbeelding]

TDP van de 2500U is toch ook lager dan die Intel cpu's waar hij tegen vergeleken wordt? Dat betekent dat er ook minder energie budget is voor cpu en gpu. De desktop varianten zullen waarschijnlijk een groter verschil tonen.

Indien laptops met een 2500U goedkoper zijn dan een met dedicated kaart dan zal dat best mooi zijn.

Overigens bij de techreport review wordt het volgende gemeld:
All systems were configured to use Windows' default "Balanced" power plan over the course of our testing.

Dat is voor Ryzen niet optimaal. Het Ryzen balanced powerplan wat bij de AMD drivers zit is een stuk beter zonder dat het verbruik enorm omhoogschiet.
Pagina: 1 ... 14 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.