Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Gisteren was er een teleconference van Credit Suisse met Lisa Su, ze zei o.a.
2018, we will shortly be announcing a number of products in 12 nanometer. 12-nanometer is a nice bump on 14-nanometer and 16-nanometer, so that will give us some headroom there.
'Shortly' klinkt mij in de oren als in december, uiterlijk januari voor de aankondiging van de Ryzen refresh. Ik denk ook dat we niks revolutionairs hoeven te verwachten, max 300-400 MHz erbij schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34

The Chosen One

Zie signature!

Januari met CES lijkt me logisch, was dat ook niet vorig jaar gedaan?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:06:
[...]

TDP van de 2500U is toch ook lager dan die Intel cpu's waar hij tegen vergeleken wordt? Dat betekent dat er ook minder energie budget is voor cpu en gpu. De desktop varianten zullen waarschijnlijk een groter verschil tonen.

Indien laptops met een 2500U goedkoper zijn dan een met dedicated kaart dan zal dat best mooi zijn.

Overigens bij de techreport review wordt het volgende gemeld:
All systems were configured to use Windows' default "Balanced" power plan over the course of our testing.

Dat is voor Ryzen niet optimaal. Het Ryzen balanced powerplan wat bij de AMD drivers zit is een stuk beter zonder dat het verbruik enorm omhoogschiet.
Hmm het TDP van Intel en AMD zijn niet hetzelfde gedefinieerd. Maar goed, stiekem ook niet zo relevant anno 2017. Een 95W cpu kan idle super zuinig zijn, alleen onder max load knal je natuurlijk sneller door je accu heen (maar gamen kan altijd al beter via netspanning, toch? Vermoed dat je zonder Nvidia gpu in je laptop uberhaupt altijd wel iets beter af bent en dat is in dit geval in het voordeel van AMD.

Zat het verbeterde power profile niet bij de fall creators update?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
Iedereen heeft het over gamen. Maar wat dacht je van 4k video's kijken, video's editen, game design (Unity, Unreal Engine), modelling (3ds max), etc? Een heel licht en dun laptopje met 13.3 inch 2160p freesync schermpje met een 2700U voor 1200 euro? Kan best awesome zijn. Heb je ook een soort van Apple MacBook concurrent.

Hoewel een MX150 laptopje ook volstaat daarvoor. Maar daar kan AMD winst uit halen. Intel en Nvidia samen lijken mij namelijk duurder dan enkel AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fleximex schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:01:
Iedereen heeft het over gamen. Maar wat dacht je van 4k video's kijken, video's editen, game design (Unity, Unreal Engine), modelling (3ds max), etc? Een heel licht en dun laptopje met 13.3 inch 2160p freesync schermpje met een 2700U voor 1200 euro? Kan best awesome zijn. Heb je ook een soort van Apple MacBook concurrent.

Hoewel een MX150 laptopje ook volstaat daarvoor. Maar daar kan AMD winst uit halen. Intel en Nvidia samen lijken mij namelijk duurder dan enkel AMD.
Daar zit natuurlijk ook de kracht van Ryzen icm Vega.
Maar de vraagprijs moet dan wel een stuk lager zijn dan 1200 euro.
FortyOne schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:51:
Gisteren was er een teleconference van Credit Suisse met Lisa Su, ze zei o.a.
[...]
'Shortly' klinkt mij in de oren als in december, uiterlijk januari voor de aankondiging van de Ryzen refresh. Ik denk ook dat we niks revolutionairs hoeven te verwachten, max 300-400 MHz erbij schat ik.
December is overmorgen.
Aankondigingen bij AMD, laat staan hun introducties zijn NOOIT op basis van "over 2 dagen".

@sdk1985
Wanneer je goed genoeg zoekt valt er altijd wel iets te klagen.
Bedenk ook dat van 1 FPS naar 2 FPS ook een verdubbeling is........ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:50:
[...]

December is overmorgen.
Aankondigingen bij AMD, laat staan hun introducties zijn NOOIT op basis van "over 2 dagen".
December heeft 31 dagen hè.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FortyOne schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:55:
[...]
December heeft 31 dagen hè.. ;)
Ja en dan is nog altijd december 2018, 2019, etc......... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:50:
[...]

Daar zit natuurlijk ook de kracht van Ryzen icm Vega.
Maar de vraagprijs moet dan wel een stuk lager zijn dan 1200 euro.

[...]

December is overmorgen.

@sdk1985
Wanneer je goed genoeg zoekt valt er altijd wel iets te klagen.
Bedenk ook dat van 1 FPS naar 2 FPS ook een verdubbeling is........ d:)b
Waarmee je impliceert dat je daar niet blij mee bent? Is eigenlijk al erg dat we niet gewoon 1 topic over cpu nieuws kunnen hebben om te voorkomen dat mensen elkaar in de haren vliegen. Volgens mij ben ik gepast positief over de nieuwe Ryzen/vega. Alleen nogmaals, ik had er meer van verwacht (lees instap gamen op 60 fps, low, 1080p). Intel heeft met Iris Pro een tijdje terug al laten zien wat er allemaal kan. AMD kan dit in theorie flink beter. De merknaam Vega vertroebeld nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:43:
[...]

Waarmee je impliceert dat je daar niet blij mee bent? Is eigenlijk al erg dat we niet gewoon 1 topic over cpu nieuws kunnen hebben om te voorkomen dat mensen elkaar in de haren vliegen. Volgens mij ben ik gepast positief over de nieuwe Ryzen/vega. Alleen nogmaals, ik had er meer van verwacht (lees instap gamen op 60 fps, low, 1080p). Intel heeft met Iris Pro een tijdje terug al laten zien wat er allemaal kan. AMD kan dit in theorie flink beter. De merknaam Vega vertroebeld nu.
Vooralsnog zie ik vrij weinig positiefs in jouw posts over Vega. Of het voldoet niet of is niet snel genoeg en nu weer dat de naam Vega vertroebelt. Zelf denk ik dat eerste resultaten behoorlijk positief zijn voor Vega in het mobiele segment. Can't wait to meet Ryzen+Vega 4 deskttops....... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:47:
[...]

Vooralsnog zie ik vrij weinig positiefs in jouw posts over Vega. Of het voldoet niet of is niet snel genoeg en nu weer dat de naam Vega vertroebelt. Zelf denk ik dat eerste resultaten behoorlijk positief zijn voor Vega in het mobiele segment. Can't wait to meet Ryzen+Vega 4 deskttops....... :9
Al zou dat zo zijn dan mag dat en kunnen we de mening politie missen als boer met kiespijn. De dag dat je op een discussie forum alleen maar positief mag zijn is de dag dat je het beter kunt sluiten.

Los daarvan noem ik de 2500U aan de hand van de review letterlijk een geduchte concurrent van de 2500U8250U, dus nee mijn post was niet negatief. Verandert nog steeds de realiteit niet; je kunt er niet normaal op gamen. Niet met de 8250U en niet met de 2500U.

[ Voor 2% gewijzigd door sdk1985 op 29-11-2017 21:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:04:
[...]

Al zou dat zo zijn dan mag dat en kunnen we de mening politie missen als boer met kiespijn. De dag dat je op een discussie forum alleen maar positief mag zijn is de dag dat je het beter kunt sluiten.

Los daarvan noem ik de 2500U aan de hand van de review letterlijk een geduchte concurrent van de 2500U, dus nee mijn post was niet negatief. Verandert nog steeds de realiteit niet; je kunt er niet normaal op gamen.
Je kan er van alles bij betrekken, waaronder fantasie termen als een mening politie maar het feit blijft dat je vrij weinig positiefs te melden hebt. Dat is op zich natuurlijk helemaal geen probleem (vrijheid van meningsuiting en zo) maar wees dan een vent en ga dat niet later ontkennen en er om heen draaien.

Dat de 2500U een geduchte concurrent zou zijn van de 2500U begrijp ik niet.
Dat zal ook wel weer aan mij liggen.....

Dat je prima kan Gamen op deze Ryzen + Vega APU geeft de review vrij helder weer.
Dat dit niet op 100+ FPS is zal vrij weinig mensen interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vermoed dat het nog wel wat goedkoper zal worden. Een MX150 laptop(je) heb je voor 800-1000 euro. Ook heb ik al een 8250 (de nieuwe quadcore van Intel) voor 629 euro voorbij zien komen. Dus dan zou het logisch zijn als in ieder geval de 2500U ook rond dat prijs niveau gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:42:
[...]
Ik vermoed dat het nog wel wat goedkoper zal worden. Een MX150 laptop(je) heb je voor 800-1000 euro. Ook heb ik al een 8250 (de nieuwe quadcore van Intel) voor 629 euro voorbij zien komen. Dus dan zou het logisch zijn als in ieder geval de 2500U ook rond dat prijs niveau gaat zitten.
Dat is gewoon bekend nieuws wat al voorbij gekomen is. De HP met 2500U kost gewoon letterlijk 629 dollar.
Dus ja dan kun je best wel stellen dat die prijs wel moet gaan lukken..... 7(8)7
Iets met open deuren intrappen.....

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:06:
[...]

TDP van de 2500U is toch ook lager dan die Intel cpu's waar hij tegen vergeleken wordt? Dat betekent dat er ook minder energie budget is voor cpu en gpu. De desktop varianten zullen waarschijnlijk een groter verschil tonen.

Indien laptops met een 2500U goedkoper zijn dan een met dedicated kaart dan zal dat best mooi zijn.

Overigens bij de techreport review wordt het volgende gemeld:
All systems were configured to use Windows' default "Balanced" power plan over the course of our testing.

Dat is voor Ryzen niet optimaal. Het Ryzen balanced powerplan wat bij de AMD drivers zit is een stuk beter zonder dat het verbruik enorm omhoogschiet.
zou mooi zijn als AMD het IGP race zou aanslingeren.
Ja ze zijn veel sneller als chips van 10 jaar of langer geleden. maar een vervanging voor de grote insteekkaarten zijn ze nog lange niet.

wat betreft cpu's die stock of gelden als ULP ben ik het helemaal mee eens.
voorbreeld mijn Intel computestick en MSI tablet/laptop met beide exact zelfde specs.
Intel Atom, 32gb emmc. en 2gb geheugen.
met de game als minecraft for windows merk je al het verschil tussen de USB gevoede variant en laptop met een proper voeding.

had een lange tijd ook een AMD E350 pc. Voor toen de tijd te overbruggen om een nieuwe pc te bouwen.
had gehoopt dat AMD de ryzen zelf een High-end voor igp gevoel zouden fabriceren.
Zelfde als intel deed. varianten met en zonder IGP :)

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Het ontwikkelen van games vind ik multimon setup belangrijker feature om goed overzicht te krijgen om meerdere source code te volgen.. Voor C++ is venster met header en cpp files waar je overzicht krijgt en aanpassingen kan doen.

Een laptop is belemmerend je kan op 4 K veel source text kwijt maar letters moeten ook makkelijk leesbaar zijn dus laptop is te beperkt. Meer iets om je programmes te presenteren op andere locatie. Niet als main dev rig.
Swift doe ik op Mac mini die te licht is maar momenteel met maar 1 scherm. En mis dus tweede scherm.
De nieuwe Vega56 heeft Dispay port uitgangen en momenteel kan ik mijn tweede scherm nog niet koppelen.
Voor Visual studio 2017.

AMD APU bieden dit lowbudged prijs met redelijke iGPU.
Wil je meer dan zou AMD een hogere klasse AP.u moeten ontwikkelen met veel meer cores en dikkere igpu en HBM2.

Ik zie dat alleen iNtel die niche wilt invullen met intel vega hbm2 APU lijkt mij iig niet goedkoop en kwa kaching ver boven de iris pro.

Ik zoek een kleine compacte Muziek PC tje dus zo een intel vega hbm2 ding in NuC lijkt mij wel wat voor Rocksmith2014.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 01:40:
[...]
zou mooi zijn als AMD het IGP race zou aanslingeren.
Ja ze zijn veel sneller als chips van 10 jaar of langer geleden. maar een vervanging voor de grote insteekkaarten zijn ze nog lange niet.

wat betreft cpu's die stock of gelden als ULP ben ik het helemaal mee eens.
voorbreeld mijn Intel computestick en MSI tablet/laptop met beide exact zelfde specs.
Intel Atom, 32gb emmc. en 2gb geheugen.
met de game als minecraft for windows merk je al het verschil tussen de USB gevoede variant en laptop met een proper voeding.

had een lange tijd ook een AMD E350 pc. Voor toen de tijd te overbruggen om een nieuwe pc te bouwen.
had gehoopt dat AMD de ryzen zelf een High-end voor igp gevoel zouden fabriceren.
Zelfde als intel deed. varianten met en zonder IGP :)
Discrete Graphics gaat natuurlijk niet lukken binnen een redelijk TDP en een zeer krappe behuizing.
Wat AMD nu laat zien is dat je met goede innovatie een heel eind kan komen richting goede Gaming grafische eigenschappen van een iGP.

In feite was de E350 (Brazos) zijn tijd ver vooruit op het budget segment grafische vlak.
Er zijn er dan ook tientallen miljoenen van verkocht.

• kr4t0s
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 23:00
x399 ITX https://i.redd.it/hesd39ueredz.jpg

(ja is fake)

[ Voor 8% gewijzigd door kr4t0s op 30-11-2017 11:18 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:36
We keep on dreaming :'(
Ik heb de x99 variant er van en die bestaat wel echt ;)
Leuk om te zien dat de socket gewoon +-30% van het moederbordje in beslag neemt.

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/9391/ASRock%20X99EITX%20-%20Top.jpg

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik blijf het toch een beetje een vlag op een modderschuit vinden die Intel NIC's op een AMD bord. En dat terwijl er voldoende alternatieven zijn. Of zou PSP beter werken via Intel NIC's?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mijn eigen ervaring heeft mij geleerd dat Intel NIC's gewoon superieur zijn aan Realtek NIC's qua packet loss en latency. Dezelfde nieuwsgroepen kwamen op een Realtek NIC incompleet binnen terwijl het met Intel altijd foutloos ging.

En Killer is gewoon overpriced meuk. Het voegt niks extra's toe boven Intel.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Verwijderd

Iedereen heeft het over gamen. Maar wat dacht je van 4k video's kijken, video's editen, game design (Unity, Unreal Engine), modelling (3ds max), etc?
Niet iedereen. Ik stipte zelf laatst ook aan (andere AMD-draad) dat deze APU's heel erg interessant kunnen zijn voor 'exacte' studenten, ingenieurs en wetenschappers (natuurkundigen, chemici, geologen...) en wiskundigen die geen spellen gaan spelen maar misschien wel soepel CAD-programma's willen gebruiken, zo weinig mogelijk lag willen hebben bij het beijken van ingewikkelde schema's etc.
Voor het spelen van spellen of het meer serieuze renderwerk moet je deze APU niet kopen maar voor de meeste mensen levert deze APU meer dan voldoende performance voor een laptop. Dat je op die laptop ook nog een klein beetje kan gamen, zij het heel erg beperkt is mooi meegenomen maar zeker niet het doel. AMD raakt de sweetspot door de combinatie van betere graphics, een lagere prijs en een lager vermogen. Ja, die Intel-CPU's klokken nog hoger met ongeveer dezelfde performance bij dezelfde klokfrequentie maar hoe belangrijk is dat voor een laptop waarbij je het vermogen in de hand wil houden?

Ik heb eens even de tabel van Kaby_Lake erbij gepakt, de laptop-CPU's van KL hebben een boost van 3,1-4,1 GHz, afhankelijk van het model, voor die 4,1 GHz (7920HQ) staat een MRSP van $568. De hoogste boost daaronder is 3,9 GHz (7820) voor de quadcore-CPU's, 4,0 GHz voor een dual-core CPU (7660U). We weten dat Ryzen bij 3,8 GHz een lager vermogen haalt dus AMD kan Ryzen gemakkelijk laten boosten naar 3,8 GHz.

Aangezien Coffee Lake nagenoeg identiek is aan Kaby Lake zullen de laptop-CPU's niet hoger kunnen klokken zonder dat het vermogen stijgt. Hooguit krijg je bij Coffee Lake een tradeoff tussen een hogere boost en een kortere batterijduur en veel meer lawaai en veel dikkere laptops. Pick your poison. :)
Ik denk dat de RR APU's hoge ogen zullen gooien dankzij de combinatie van een bijna net zo'n goede CPU-performance (iets lagere boost, gezien de beperkingen bij een laptop zit 5,3 GHz er bij lange na niet in voor de gewone laptops :)), veel betere graphics, een lager vermogen en dus langere batterijduur en vermoedelijk een lagere prijs (want dat is duidelijk de strategie van AMD voor de CPU-markt, zie Ryzen/TR/E vs. Intel). Vooral voor de dunne en lichte laptops is RR een nobrainer. Het enige wat roet in het eten kan gooien is de door marketing gehersenspoelde consument die per se de Intel-sticker op de laptop wil zien zitten.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 14:34 ]

• regmaster
  • Niet online
Right, hoe groot is je duim ook alweer? Nieuwsgroepen die afhankelijk van je netwerkkaart wel of niet binnenkomen? Ik denk eerder dat het aan je USP of aan de poster heeft gelegen dan aan je NIC. Ik gebruik al jaren realtek, ik schakel zelfs de onboard Intel altijd uit en gebruik dan een realtek kaart, maar ik heb nog nooit iets niet binnen gekregen dat als compleet op Usenet stond/staat. En wat ik niet binnenkreeg lag of aan een storing bij de USP of aan de poster die onvoldoende reparatiebestanden had bijgesloten. Ik gebruik en route ook nog weleens zo'n externe USB 3 nic maar daar komt ook altijd alles op binnen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 16:58
regmaster schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:29:
Right, hoe groot is je duim ook alweer? Nieuwsgroepen die afhankelijk van je netwerkkaart wel of niet binnenkomen? Ik denk eerder dat het aan je USP of aan de poster heeft gelegen dan aan je NIC. Ik gebruik al jaren realtek, ik schakel zelfs de onboard Intel altijd uit en gebruik dan een realtek kaart, maar ik heb nog nooit iets niet binnen gekregen dat als compleet op Usenet stond/staat. En wat ik niet binnenkreeg lag of aan een storing bij de USP of aan de poster die onvoldoende reparatiebestanden had bijgesloten. Ik gebruik en route ook nog weleens zo'n externe USB 3 nic maar daar komt ook altijd alles op binnen.
Precies dit. Als een Intel nic beter zou werken met nieuwsgroepen dan een Realtek zou ik nooit ook maar iets compleet binnenkrijgen via mijn Broadcom wifi kaartje.

Zeer interessant die Ryzen 5 2500u review. Conclusie lijkt wel te zijn dat laptops met deze apu voordeliger moeten zijn dan de combo i5 8250u met MX150 om interessant te zijn. Aangezien die laatste combinatie voor 800 Euro verkrijgbaar is lijken de pre-order prijzen op Coolblue aan de hoge kant. Uiteraard verschilt de rest van de notebook ook maar het lijkt mij een aardige indicatie.
Realtek nic's zijn kwalitatief zeker niet zo goed als Intel nic's, vooral in high performance omgevingen. Maar packetloss naar een usenetserver kan imho nooit aan het type nic liggen (tenzij deze gewoon hardware matig brak is).
GH45T schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:44:

Zeer interessant die Ryzen 5 2500u review. Conclusie lijkt wel te zijn dat laptops met deze apu voordeliger moeten zijn dan de combo i5 8250u met MX150 om interessant te zijn. Aangezien die laatste combinatie voor 800 Euro verkrijgbaar is lijken de pre-order prijzen op Coolblue aan de hoge kant. Uiteraard verschilt de rest van de notebook ook maar het lijkt mij een aardige indicatie.
Voor instap gaming wel ben ik het eens, maar om bijv. interessant te zijn voor degenen die voor wie een HD620 of iets in die richting ook al voldoende is (en die doelgroep is groot) zullen ze ook aanbod moeten hebben die qua prijs onder de i5's zitten zonder MX150.

[ Voor 63% gewijzigd door Dennism op 30-11-2017 14:49 ]

Verwijderd

Heren (@onboard-interenet-discussie), laten we niet vergeten dat WiFi sowieso problematisch is dankzij de interferentie van de WiFi van tientallen buren, magnetrons..., dat voor onboard WiFi vermoedelijk (EMI) de implementatie net zo belangrijk is als de gebruikte chip en dat voor zo ver er al verschil is tussen de internetchips het eerder om randgevallen gaat zoals wanneer je in je woning of in een kantoor talloze computers via je thuisnetwerk data laat overdragen. Niet om een gewone internetverbinding via een ADSL-kabeltje (bedank KPN maar voor het ontbreken van glasvezelverbindingen in een groot deel van het land ;)) of via een doorsnee glasvezelverbinding.
Ik heb hier zelf trouwens Intel-ethernet, ik heb ook vaak niet-complete downloads gehad. Er zitten nogal wat knooppunten tussen de server en de downloader en die server zelf kan ook roet in het eten gooien.
Dennism schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:46:
Realtek nic's zijn kwalitatief zeker niet zo goed als Intel nic's, vooral in high performance omgevingen.
Precies het punt, denk ik, "high-performance omgevingen". Voor hoeveel procent van de gebruikers is dit van toepassing? Het is een academische discussie tenzij je een uitgebreid thuisnetwerk of servernetwerk wil oprichten of je een verdomd goede internetverbinding hebt. Zelf heb ik een lullig ADSL-draadje wat 17 MBPS download aankan (<2 MBPS upload :')).
Verbonden via een ouderwetse telefoonstekker (varkensnuit). ;')
Dan doet het er echt niet toe. Helaas is zo'n internetverbinding redelijk standaard in Nederland.

@GH45T
Wanneer hardware net uit is is het vaak duurder, als er nog weinig aanbod is is het ook duurder. Die prijzen gaan waarschijnlijk in de maanden daarop wel dalen, relatief t.o.v. de Intel-laptops.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
regmaster schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:32:
Ik blijf het toch een beetje een vlag op een modderschuit vinden die Intel NIC's op een AMD bord. En dat terwijl er voldoende alternatieven zijn. Of zou PSP beter werken via Intel NIC's?
Het is een offer dat je moet brengen. :+
Maar wat maakt het uit? Netwerkchip is een netwerkchip, en als die van Intel wat beter zijn, dan heb ik maar een Intel netwerkchip. Ik maak mijn PC ook niet dagelijks open om naar de logo's op mijn moederbord te kijken. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Je kunt de stickers eraf halen :D

Import van EVs

• regmaster
  • Niet online
Oh ja, maar als het loopt als een eend en het kwaakt als een eend is het toch echt een .... 8)
Heb ook liever een Intel netwerkchip. Sterker als die er niet op zit koop ik board waarschijnlijk niet eens. :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Ik heb dus nu ook een Intel chip met mijn nieuwe bordje. Ik heb alleen geen flauw idee of het beter is, mede omdat ik bij gebrek aan opties met een Powerline adapter moet werken. :')

Aan de andere kant is het "voordeel" wel dat het enige Intel dat ik heb, totaal zinloos is. :+

Maar terug naar AMD voordat mijn collega modjes hier boos worden en mij er ook op aan gaan kijken. ;)

Net nu Epyc uitrolt lijkt de groei een beetje uit de servermarkt te zijn. Zowel Purley als Epyc vallen wat tegen.
http://www.digitimes.com/news/a20171128PD206.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:02:
Net nu Epyc uitrolt lijkt de groei een beetje uit de servermarkt te zijn. Zowel Purley als Epyc vallen wat tegen.
http://www.digitimes.com/news/a20171128PD206.html
In het grootste deel van h2 was epyc niet in volume leverbaar, dus het lijkt me niet dat de lage verkoopcijfers heel veel zeggen over het wel/niet bestaan van vraag.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

foppe-jan schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:09:
[...]

In het grootste deel van h2 was epyc niet in volume leverbaar, dus het lijkt me niet dat de lage verkoopcijfers heel veel zeggen over het wel/niet bestaan van vraag.
Maar tegenvallende Intel verkopen zegt wel wat.

• foppe-jan
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:14:
[...]

Sure, maar of dat is omdat ze Epyc wilden kopen maar dat niet kon; dat ze niet onder de indruk waren van de meerwaarde van de huidige generatie Intel en dus nog wel een jaartje gingen wachten, of algeheel geldtekort, enz.? Geen idee.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:53:
[...]

Het is een offer dat je moet brengen. :+
Maar wat maakt het uit? Netwerkchip is een netwerpchip, en als die van Intel wat beter zijn, dan heb ik maar een Intel netwerkchip. Ik maak mijn PC ook niet dagelijks open om naar de logo's op mijn moederbord te kijken. ;)
Qua functionaliteit is het prima maar ik zou het fijn vinden als er geen geld van mij naar Intel en Nvidia gaat wanneer ik een X370-moederbord koop aangezien ik deze bedrijven juist om principiële redenen boycott.

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:14:
[...]

De Ryzen verkopen doet het anders vrij goed ondanks de slinkende PC markt en dalende verkopen bij Intel.

Daarnaast is de verkrijgbaarheid van Epyc bijzonder slecht. Grote partijen zoals Google, Alibaba e.d. krijgen hun systemen ook pas in 2018 geleverd.
https://www.reddit.com/r/...7cdcma/epyc_availability/
https://www.reddit.com/r/...7d58r0/epyc_availability/

Een webshop, waarbij de levertijd op 4 weken staat.
https://www.thinkmate.com...ra-superserver-1023us-tr4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:08:

[...]

Precies het punt, denk ik, "high-performance omgevingen". Voor hoeveel procent van de gebruikers is dit van toepassing? Het is een academische discussie tenzij je een uitgebreid thuisnetwerk of servernetwerk wil oprichten of je een verdomd goede internetverbinding hebt. Zelf heb ik een lullig ADSL-draadje wat 17 MBPS download aankan (<2 MBPS upload :')).
Verbonden via een ouderwetse telefoonstekker (varkensnuit). ;')
Dan doet het er echt niet toe. Helaas is zo'n internetverbinding redelijk standaard in Nederland.

@GH45T
Wanneer hardware net uit is is het vaak duurder, als er nog weinig aanbod is is het ook duurder. Die prijzen gaan waarschijnlijk in de maanden daarop wel dalen, relatief t.o.v. de Intel-laptops.
Jeetje 17 Mbps, dat is voor mij echt lang geleden. Dan praten we over ADSL2 en dat zou zo maar eens 10 jaar geleden kunnen zijn. Heb even gegoogled en afhankelijk van het onderzoek zit Nederland gemiddeld tussen de 17 en 33 Mbps. Schrikbarende cijfers. Ik zat letterlijk vorige week nog aan de telefoon met Ziggo omdat ik merkte dat mijn verbinding trager was dan normaal. In dat geval ging het over een dip naar 250 Mbps :9 . "Ja vervelend, daar betaalt u natuurlijk niet voor". Nog even en de bandbreedte kloof is problematischer dan de welvaartskloof en krijgen we toch weer een staatsnetwerk :+ .

Dat je een usenet post niet compleet krijgt door packet loss is natuurlijk onzin. Packets die niet aankomen worden opnieuw verzonden :F . Zonder dat systeem zou min of meer elke download via wifi mislukken.

Maar goed, is inderdaad even de vraag hoe schokkend het allemaal is op je laptop. Neem aan dat ook met een AMD laptop 50-100 Mbps geen issue is over 5 Ghz...
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:18:
[...]

Niet iedereen. Ik stipte zelf laatst ook aan (andere AMD-draad) dat deze APU's heel erg interessant kunnen zijn voor 'exacte' studenten, ingenieurs en wetenschappers (natuurkundigen, chemici, geologen...) en wiskundigen die geen spellen gaan spelen maar misschien wel soepel CAD-programma's willen gebruiken, zo weinig mogelijk lag willen hebben bij het beijken van ingewikkelde schema's etc.
Voor het spelen van spellen of het meer serieuze renderwerk moet je deze APU niet kopen maar voor de meeste mensen levert deze APU meer dan voldoende performance voor een laptop. Dat je op die laptop ook nog een klein beetje kan gamen, zij het heel erg beperkt is mooi meegenomen maar zeker niet het doel. AMD raakt de sweetspot door de combinatie van betere graphics, een lagere prijs en een lager vermogen. Ja, die Intel-CPU's klokken nog hoger met ongeveer dezelfde performance bij dezelfde klokfrequentie maar hoe belangrijk is dat voor een laptop waarbij je het vermogen in de hand wil houden?
Eerlijk gezegd is dat nou niet de doelgroep die ik normaal voor een budget laptop zie gaan. Vaak kun je via school een duurdere laptop regelen (quadro en bijv 800 euro zelf inleggen en als je stopt kun je hem dan overnemen voor 800 euro) en daarna is het vaak aan de baas.

Voor de rest is het inderdaad iets minder cpu voor iets meer gpu. In het verleden bleek met APU dat je het met die configuratie verlies. Echter het is nu 2017 en je Chrome, edge, enz starten elke tab een op een apart proces. Eigenlijk heeft iedereen wel wat aan die multithreaded performance. Ook valt de IPC achterstand nu reuze mee. Dat bij elkaar maakt het eigenlijk een min of meer gelijkwaardige cpu met een iets betere gpu. Los van de accuduur (reviews afwachten) zie ik geen reden om niet serieus die Ryzen te overwegen voor je laptop. In mijn geval zal het dan vooral van andere factoren afhangen (scherm, opslagtype, enz) en mag het zowel een Intel als AMD zijn.

Toevallig zelf nieuwe laptop nodig (nou ja, vriendin heeft een barst in haar scherm) en 600 euro lijkt mij een mooi bedrag. Rond dat bedrag heb je momenteel een 8250U met 8 GB ram dus ben benieuwd wat er gebeurd wanneer Ryzen in dat segment te krijgen is. Net even op coolblue gespiekt en allemaal richting de 999.

[ Voor 39% gewijzigd door sdk1985 op 01-12-2017 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe AMD software gaat "adrenalin" heten:

nieuws: AMD noemt komende drivers 'Radeon Software Adrenalin Edition'

Edit nav hieronder en boven: Ik zie echt niet wat een intel NIC discussie met AMD te maken heeft...... |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

regmaster schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:29:
Nounou niet zo offensief zeg. :p

Ik voeg zeer expliciet de disclaimer "eigen ervaring" toe!

Het is ook een duidelijk gevalletje van n=1 met als vertroebeling dat ik het over 10 jaar geleden heb.

Twee systemen op dezelfde router met dezelfde kabel en dezelfde verbinding, 1 verpestte alles en de ander werkte foutloos. Ja misschien hebben jullie gelijk en was er dan wel hardwarematig iets niet in orde. Je kan echter niet ontkennen dat zoiets blijft hangen als je het zelf meemaakt.

Maar goed. Mijn punt rondom killer NIC's blijft staan. Die bieden 0 toegevoegde waarde boven intel.

Edit: altijd opvallend hoe men hier op tweakers altijd over je heen valt als je iets geks zegt. Als je iets waars zegt hoor je niemand. We zijn dol op discussiëren hier volgens mij. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 01-12-2017 10:57 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Was niet offensief bedoeld hoor maar het kwam nogal ongeloofwaardig over zoals je het opgeschreven had.
Het kan een subjectieve ervaring zijn, veroorzaakt door een hardware of driver probleem maar je zou ook best gelijk kunnen hebben. Maar zonder een uitgebreide objectieve test is er niet veel meer van te maken dan jouw huidige ervaring. En dan heb je altijd gelijk ;)

Het probleem met de 'killer' nic's zijn niet de nic's zelf maar de software. Als je de standaard Qualcomm drivers ervoor installeert werken die 'killer' nic's net zo goed als Intel of Realtek. Alleen is de zogenaamd geprezen QOS software dan onbruikbaar, maar het effect daarvan heb ik sowieso altijd al discutabel gevonden. Die software introduceert meer storing dan dat het goed werkt. Dat is dan ook weer subjectief maar wel gebaseerd op de vele ervaringen van mezelf en anderen met de software.

Het mooie van meningen hebben is dat je het niet altijd met elkaar eens hoeft te zijn. Zolang het maar om
de inhoud gaat en niet over de persoon zelf is daar niets mis mee. Dan is het een kwestie van: we zijn het eens dat we het niet met elkaar eens zijn.

En nu weer terug naar de inhoud dus ... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
sdk1985 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 01:51:
[...]

Jeetje 17 Mbps, dat is voor mij echt lang geleden. Dan praten we over ADSL2 en dat zou zo maar eens 10 jaar geleden kunnen zijn. Heb even gegoogled en afhankelijk van het onderzoek zit Nederland gemiddeld tussen de 17 en 33 Mbps. Schrikbarende cijfers. Ik zat letterlijk vorige week nog aan de telefoon met Ziggo omdat ik merkte dat mijn verbinding trager was dan normaal. In dat geval ging het over een dip naar 250 Mbps :9 . "Ja vervelend, daar betaalt u natuurlijk niet voor". Nog even en de bandbreedte kloof is problematischer dan de welvaartskloof en krijgen we toch weer een staatsnetwerk :+
offtopic:
Maximaal 36 Mbps op DSL hier zonder bonding ;)

En daar moet je dan even veel voor betalen als bij Ziggo, die pas op 40 beginnen. En uit ervaring weet ik dat Ziggo een stuk stabieler is (los van het feit dat je je snelheden gewoon haalt, in plaats van met contention moet vechten voor je bits).
Voor de rest is het inderdaad iets minder cpu voor iets meer gpu. In het verleden bleek met APU dat je het met die configuratie verlies. Echter het is nu 2017 en je Chrome, edge, enz starten elke tab een op een apart proces. Eigenlijk heeft iedereen wel wat aan die multithreaded performance. Ook valt de IPC achterstand nu reuze mee. Dat bij elkaar maakt het eigenlijk een min of meer gelijkwaardige cpu met een iets betere gpu. Los van de accuduur (reviews afwachten) zie ik geen reden om niet serieus die Ryzen te overwegen voor je laptop. In mijn geval zal het dan vooral van andere factoren afhangen (scherm, opslagtype, enz) en mag het zowel een Intel als AMD zijn.

Toevallig zelf nieuwe laptop nodig (nou ja, vriendin heeft een barst in haar scherm) en 600 euro lijkt mij een mooi bedrag. Rond dat bedrag heb je momenteel een 8250U met 8 GB ram dus ben benieuwd wat er gebeurd wanneer Ryzen in dat segment te krijgen is. Net even op coolblue gespiekt en allemaal richting de 999.
Helaas moest m'n zusje een maand of 2-3 geleden al dringend een nieuwe laptop kopen, want zij zou de extra threads goed kunnen gebruiken (hoop CAD en 3D software). In plaats daarvan heb ik flink moeten zoeken om een degelijke quadcore (dus geen low power zooi) te vinden zonder meteen ruim over de €2000 heen te gaan. Ik weet niet hoe de toestand nu is, maar toen moest ik echt richting de €1500 kijken om van de dualcores af te komen; of het waren modellen van 2 jaar geleden (heel veel Haswell). Batterij gaat dan niet echt lang mee.

Dat geldt voor mezelf ook. Ik moest m'n MBP eigenlijk vervangen maar ik kan het gewoon niet verantwoorden om zo'n nieuwe MB"P" te kopen waar je €2700 neer legt voor een laptop waar je geen flikker op aan kunt sluiten zonder een dozijn dongles. De enige fabrikant die momenteel daadwerkelijk rappe en professionele laptops levert is (ironisch genoeg) Razer. Zelfs bij Dell valt het vies tegen wat je krijgt.

Ik juich enige verandering dan ook toe. Stiekem hoop ik ook dat AMD een contract wint bij zowel Apple als Razer. Eerstgenoemde omdat dat waarschijnlijke de best mogelijke marketing is (als je die groep consumenten duidelijk kunt maken dat er niets mis met AMD is waait dat vanzelf over), laatstgenoemde omdat dat een mooie bevestiging richting gamers zou zijn. Ik ben echt helemaal niet onder de indruk van Intel's antwoorden op AMD tot dusver, vooral niet met hun chipset geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:07:
Ik juich enige verandering dan ook toe. Stiekem hoop ik ook dat AMD een contract wint bij zowel Apple als Razer. Eerstgenoemde omdat dat waarschijnlijke de best mogelijke marketing is (als je die groep consumenten duidelijk kunt maken dat er niets mis met AMD is waait dat vanzelf over), laatstgenoemde omdat dat een mooie bevestiging richting gamers zou zijn. Ik ben echt helemaal niet onder de indruk van Intel's antwoorden op AMD tot dusver, vooral niet met hun chipset geneuzel.
Het probleem hiermee is dat er nu al een tijdje de geruchten zijn dat Kabylake G met de AMD GPU, bewust is ontworpen voor Apple, omdat Apple dreigde weg te lopen bij Intel als ze niet met een betere GPU zouden komen. Apple is toch al aan het morrelen over hun afhankelijkheid van grote bedrijven zoals Intel en Qualcomm, en daar willen ze vanaf. De AMD SoC divisie kan dan een heel aantrekkelijk alternatief zijn voor Apple. AMD zou een Apple contract voor de MBP met beide handen aanpakken als gegarandeerde marge. AMD is klein, weinig overhead en kleine marges leveren onder de streep alsnog winst op voor AMD.

Ik zou graag zien dat Apple met Raven Ridge gaat werken, en later met SoC producten van AMD, maar ik vermoed dat ze een betere deal hebben gekregen van Intel, puur om Apple maar binnenboord te houden.

Intel zit met gigantische structurele problemen en ze moeten nu wel. Ze krijgen hun fabs botweg niet draaiende op capaciteit, en dat is al jaren zo. Serversales vallen ook tegen wat niet help want Epyc zit eraan te komen, en Starship lijkt helemaal een gigantisch probleem te kunnen gaan worden voor Intel. Verlies van contracten zoals Apple doet ze veel pijn, juist omdat het groot volume is aan een klant.

Het verklaart ook Intel's stappen. Ze gaan het GPGPU land betreden met Nervana, kochten Koduri weg, maken deals om Intel productiecapaciteit beschikbaar te stellen aan externe partners, hun nieuwste fab die al ruim vijf jaar leeg is gebleven lijkt dan voor 7nm, na 2020 eindelijk online te gaan, na bijna een decennium. Dan is er nog het aankomende 10nm/10nm+ node debacle waar het er op begint te lijken dat er volgend jaar ook geen 10nm desktop of server CPU's gaan komen, maar dat het gaat blijven bij een Coffee Lake refresh en het Z390 platform, puur om consumenten maar uit te melken en om chipset chips te verkopen. Dan dreigen ze ook nog eens prestatievoordelen te gaan verliezen omdat GF wel goed bezig lijkt te zijn qua nodes.

Ik denk dat Apple nog wel eens naar AMD over gaat stappen voor hun laptops, maar niet voor de 2018 lijn. Voor 2019 zou het best wel eens kunnen dat ze AMD only gaan. Ze gaan toch al Vega combineren met Intel CPU's voor hun iMac en Mac Pro. Daar is goede hardware wel een dingetje. Gaat AMD, Intel inhalen of voorbij streven, dan zal Apple al snel zeggen dat ze het kunnen uitzoeken bij Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als AMD het lagere vermogen en de lagere prijs vasthoudt dan zal Apple zeker overstappen, immers wil Apple graag dunne en stille laptops hebben.
sdk1985 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 01:51:
[...]
Jeetje 17 Mbps, dat is voor mij echt lang geleden. Dan praten we over ADSL2 en dat zou zo maar eens 10 jaar geleden kunnen zijn. Heb even gegoogled en afhankelijk van het onderzoek zit Nederland gemiddeld tussen de 17 en 33 Mbps. Schrikbarende cijfers.
Hopelijk is het minder een probleem dat het offtopic is als het duidelijk wordt aangegeven en mensen daardoor het offtopic deel gemakkelijk kunnen negeren.
offtopic:
Ik ga het nog wat meer schrikbarend maken voor jou. >:)
Voor dit gemiddelde geldt hetzelfde principe als voor het gemiddelde inkomen, de afwijking naar boven t.o.v. gemiddelde is fors hoger dan de afwijking naar onderen, de modus ligt dus nog flink wat lager. Immers heb je zelfs als je pokkever van de centrale zit meestal nog wel minstens 6 MBPS (ja, dat komt nu nog voor, ook in de steden in Nederland). Echter, die mensen die het geluk hebben via een glasvezelkabel verbonden te zijn met het internet zitten gemakkelijk op 50-100 MBPS.
Dat zoveel mensen nog afhankelijk zijn van ADSL hebben we in belangrijke mate te danken aan KPN - die veel geld krijgt van ADSL aangezien het netwerk van hen is - die de aanleg van glasvezelkabels flink stremde door een groot bedrijf te kopen wat die kabels in de grond legt. Opkopen, vervolgens niets meer laten doen en voilá, je hebt de concurrentie uitgeschakeld. Tegelijkertijd graven ze hun eigen graf want die glasvezelkabels komen er toch wel en KPN mist de boot en heeft straks een achterstand wanneer iedereen ADSL achter zich kan laten.

[quote]Nog even en de bandbreedte kloof is problematischer dan de welvaartskloof en krijgen we toch weer een staatsnetwerk :+ [/quote]
Zolang dat tegen break even wordt gedaan vind ik het prima. ;)

[quote]
[small]Dat je een usenet post niet compleet krijgt door packet loss is natuurlijk onzin. Packets die niet aankomen worden opnieuw verzonden :F.
Zonder dat systeem zou min of meer elke download via wifi mislukken.[/quote]
Correct. Packets die verloren geraken tussen de verzender en de ontvanger is doodnormaal aangezien er enorm veel schakels in de ketens (immers gaan verschillende packets die van hetzelfde bestand komen over verschillende ketens, afhankelijk van wat op dat moment als de optimale keten wordt gezien) zijn die kunnen uitvallen. Daarom worden bestanden die we downloaden en uploaden in zoveel kleine packets verdeeld zodat de schade klein is wanneer een packet niet aankomt. Op het moment dat een packet aankomt dan wordt het normaal gesproken opnieuw verzonden.
Ik zou me er zeker niet druk over maken als er een Realtek-internet op het moederbord zit en zelfs al behoor je tot de gelukkige mensen die een supersnelle internetverbinding heeft dan nog, je koopt een netwerkkaartje die goed is, je steekt die in je PCIe-slot en het probleem is opgelost.
Tenzij je meedoet aan de ITX-mode en het niet in je kastje of op je moederbordje past? :)
Eerlijk gezegd is dat nou niet de doelgroep die ik normaal voor een budget laptop zie gaan. Vaak kun je via school een duurdere laptop regelen (quadro en bijv 800 euro zelf inleggen en als je stopt kun je hem dan overnemen voor 800 euro) en daarna is het vaak aan de baas.
Via de school of niet via de school, wat een laptop geschikt maakt verandert er niet door.. Laag vermogen. Check. Lage prijs. Check. Voldoende CPU-power. Check. Voldoende graphics power? Vaak wel maar mogelijk niet altijd. Hoe dan ook, de APU van AMD is interessanter dan enkel de CPU van Intel voor dit doeleinde en een Ryzen 1600 met een discrete grafische kaart is interesanter dan een Intel-CPU met een discrete grafische kaart omdat het vermogen en de prijs lager liggen terwijl de performance vergelijkbaar is, immers kan Intel nauwelijks profiteren van een hogere klokfrequentie, Intel heeft bij 4,0 GHz een voordeel maar ver daarboven kan ook Intel niet gaan bij een laptop tenzij die laptop een lompe dikke laptop mag zijn. ;)
Voor de rest is het inderdaad iets minder cpu voor iets meer gpu.
Eerder iets minder CPU voor veel meer graphics, 2-3 keer is fors meer maar ik begrijp vanuit welke perspectief jij het ziet: bij beide heb je maar een beetje graphics, alles onder de 460/1050 telt niet mee, of iets in die geest. Je kan je afvragen of dat het goed genoeg is voor alle doeleinden. Niet als je wil gamen of renderen. CAD? Misschien (voor een introductie vast wel, ik vraag me alleen af of dat je bij grotere projecten nog vloeiend kan scrollen). Videobwerking? Misschien. Andere toepassingen? Geen probleem, lijkt mij. Ideaal voor AMD zou zijn als het samen met moederbordfabrikanten onboard graphics gaat verkopen voor laptops, zo kan je gemakkelijk RX560-RX580 performance leveren met een laag vermogen. Voor laptops, die toch al minder snel worden geupgrade, is dat wellicht een gat in de markt?
We hoeven niet af te wachten of dat het vermogen lager ligt, het is bekend dat Ryzen zelfs bij 3,8 GHz al zuiniger is dan Intel terwijl 3,8 GHz voor Ryzen valt in het deel waarin de f/P-grafiek fors stijgt. Hoe lager je klokt hoe groter het voordeel voor Ryzen. Aangezien laptop-CPU's typsich een lage base hebben van 2-3 GHz. is het voordeel voor de Ryzen-CPU best wel groot.
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/f6f90b7c98aa4d2dbceed2244826758b.png
Je ziet duidelijk dat rond de 3,5-3,6 GHz de helling best wel sterk stijgt.

Maar goed, hoewel Ryzen/RR m.i. sowieso de betere keuze is is het voornaamste voordeel voor ons allemaal dat er eindelijk weer concurrentie is. De tijd dat een monopolist €350 kon rekenen voor een *** dual core CPU is voorbij, quadcore wordt nu de norm en vermoedelijk zal ook de hexacore binnenkort voor een zachte prijs te krijgen zijn. Het grote probleem is dat systemintegrators het nog hopeloos laten liggen. Ik heb net nog even gekeken: als ik het aantal kernen op 4-8 zet dan zit er welgeteld 1 laptop tussen met een Ryzen-CPU. Dat is echt schandalig! Ja, veel laptops hebben enkel geïntegreerde graphics maar tel eens het aantal laptops met een quadcore-CPU van Intel en een discrete grafische kaart, dat is dus geen excuus.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En iets heel anders dan. Ryzen 2 en Vega 11 informatie. :Y

-Vega 11 bestaat misschien als discrete chip. Het lijkt een onderdeel van Raven Ridge te zijn. Het blijft dus Polaris 20 en dan Vega 10 voor de desktop. Bij Navi in de zomer gaat dus de hele lijn weg.
-Ryzen 2 lijkt meer te zijn dan alleen een die shrink, ook architectuur optimalisaties.
-AM4 wederom bevestigd tot 2020.

-RX Vega voorraden zouden moeten gaan toenemen nu er eindelijk chips zijn.
-De RTG zit kennelijk nog steeds met hun hoofd in hun derrière als het om Vega gaat. :P
-Ook wat andere vragen. Ik heb nog niet alles gezien dus dat komt zo wel.

https://videocardz.com/74...talks-ryzen-2-and-vega-11

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 01-12-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Navi in 2018q3 wordt voor HPC, niet voor consumenten (of iig hadden ze het tot dusver alleen daarover). Is daar verandering in gekomen (in de vorm van onambigue uitspraken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:48:

-Vega 11 bestaat misschien als discrete chip. Het lijkt een onderdeel van Raven Ridge te zijn. Het blijft dus Polaris 20 en dan Vega 10 voor de desktop. Bij Navi in de zomer gaat dus de hele lijn weg.
-Ryzen 2 lijkt meer te zijn dan alleen een die shrink, ook architectuur optimalisaties.

-De RTG zit kennelijk nog steeds met hun hoofd in hun derrière als het om Vega gaat. :P

Yup, socket AM4 wel maar of deze tzt nog compatibel is met de huidige ryzen en chipsets wordt niet gezegd. Socket 1151 hebben we nu ook 3 generaties maar alleen bij de laatste generatie is deze niet meer compatibel. AMD zou ook zomaar een Inteltje kunnen doen met Zen2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:06:
[...]

Yup, socket AM4 wel maar of deze tzt nog compatibel is met de huidige ryzen en chipsets wordt niet gezegd. Socket 1151 hebben we nu ook 3 generaties maar alleen bij de laatste generatie is deze niet meer compatibel. AMD zou ook zomaar een Inteltje kunnen doen met Zen2.
Kan, maar ligt niet in de lijn der verwachting.

Voordat AMD het zichzelf kan veroorloven om er een intel arrogantie op na te gaan houden zijn we heel wat jaartjes verder.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:48:

AdoredTV maakte laatste een interessante opmerking over het achterblijven van de Vega-kaarten. Toen de Bitcoin-bubble barstte leed AMD verlies doordat de tweedehandsmarkt werd overspoeld met AMD-kaarten. Hij stelde dat AMD nu bewust de voorraad Vega-kaarten schaars houdt om dit te voorkomen. Dat klinkt mij als een logische verklaring in de oren. Het zou ook verklaren waarom nu de voorraad langzaam aan toeneemt gezien de fors gedaalde prijzen van de AMD-kaarten (het grootste deel van de hype lijkt voorbij te zijn). Bezie dit in de context dat gamers AMD sowieso al minder gamingkaarten verkoopt en dat hierdoor de gamermarkt voor AMD relatief minder interessant is.
Hopen maar dat wanneer Navi uitkomt grafische kaarten niet meer zo interessant zijn voor minen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:54:
Navi in 2018q3 wordt voor HPC, niet voor consumenten (of iig hadden ze het tot dusver alleen daarover). Is daar verandering in gekomen (in de vorm van onambigue uitspraken)?
Uh nee. :P
Ik zal even kort toelichten hoe AMD functioneert. Heb ik gewoon zin in. :+

AMD bestaat tegenwoordig uit twee delen. Het eerste deel is Computing and Graphics, het tweede Enterprise, Embedded and Semi-Custom. Het eerste deel bestaat uit de CPU afdeling en de RTG. Bij de CPU is er sprake van twee ontwikkelteams die elkaar elke keer aflossen. Dat is "tick-tock", AMD stijl. Ze doen alleen meer. AMD volgt met Zen een tick-tock-tock-tock strategie. Wat ze aangekondigd hebben is constant voortbouwen op Zen op een snellere manier dan Intel altijd deed. Tick was altijd een die shrink, tock optimalisaties van architectuur. Wat AMD suggereert, in combinatie met GF roadmaps is dat AMD drie generaties van achitectuur optimalisaties gaat brengen, en ook nog eens een "tick" omdat er elke keer een nieuwe node komt van GF.

De RTG werkt ook met twee teams, maar die zijn veel kleiner, minder budget en kunnen dus minder. Het ene jaar Fiji, het volgende Polaris, nu Vega, volgend jaar Navi. Het is sneller dan Nvidia, maar elke keer is het maar een deel van een line-up.

Enterprise, Embedded and Semi-Custom is een aparte afdeling die in opdracht van wie dan ook, technieken ontwikkeld door en in samenspraak met Computing and Graphics, doorontwikkeld voor een klant en levert. Dus ook Intel. Verder zijn ze verantwoordelijk voor de consoles en serversystemen. Omzet is vergelijkbaar met Computing and Graphics dus ze zijn belangrijk, maar niet het brein van de organisatie.

Dan kom je dit tegenkomt op Reddit. 95% van de participanten op die site zijn volslagen achterlijk, maar soms zit er wat interessants tussen. ;)
https://www.3dcenter.org/...-gddr6-speicherinterfaces

In 2015 iemand aannemen om te gaan werken aan een GGDR6 controller voor AMD. Lijkt me overduidelijk waarvoor dit bedoelt is. ;)

Dat brengt ons bij de mysterieuze Vega 10. Ik heb het eerder gezegd, en ik was er niet alleen in, maar hoe meer ik erover nadenk, hoe sterker het vermoeden van mij is dat Vega 10 een proof of concept was voor de RTG. De GPU is zeker een stap voorwaarts op grafisch gebied, maar behoud de uitstekende prestaties op GPGPU gebied. Dat laatste blijft alleen de focus omdat er meer geld zit.

Koduri is verantwoordelijk voor Vega, daar valt niet omheen te draaien. Zijn taak leek te zijn geweest om een algemene GPGPU chip te maken waar je mee kan gamen, en deep learning mee kan toepassen. Vega was hier een eerste stap, maar niet het doel. Nee, het doel zal zijn om een MCM chip alla Epyc te maken.

Voor gaming specifiek zal er de noodzaak ontstaan om met GDDR6 te gaan werken, wat een specifieke memory controller vraagt. HBM2 blijft alleen bestaan omdat HBM2 in tegenstelling tot GDDR5/6 in staat is om nieuwe data op te slaan zonder hiervoor extra cycli op te geven. Dat is noodzakelijk voor deep learning, en de reden waarom elke deep learning GPU gebruik maakt van HBM2.

Dit lost weer een nieuw puzzelstukje op over Navi. Het idee dat er alleen een GPGPU Navi komt is op zijn zachts gezegd onrealistisch. Polaris zal vervangen moeten worden in 2018, Vega 10 eigenlijk ook. Dit bereiken met GDDR6 is economischer dan HBM2, zeker voor lager gepositioneerde chips. Nu weten we dus dat er een GDDR6 memory controller in ontwikkeling is sinds 2015. Die zal dus nu klaar zijn, klaar voor Navi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:07:
[...]

AdoredTV maakte laatste een interessante opmerking over het achterblijven van de Vega-kaarten. Toen de Bitcoin-bubble barstte leed AMD verlies doordat de tweedehandsmarkt werd overspoeld met AMD-kaarten. Hij stelde dat AMD nu bewust de voorraad Vega-kaarten schaars houdt om dit te voorkomen. Dat klinkt mij als een logische verklaring in de oren. Het zou ook verklaren waarom nu de voorraad langzaam aan toeneemt gezien de fors gedaalde prijzen van de AMD-kaarten (het grootste deel van de hype lijkt voorbij te zijn). Bezie dit in de context dat gamers AMD sowieso al minder gamingkaarten verkoopt en dat hierdoor de gamermarkt voor AMD relatief minder interessant is.
Hopen maar dat wanneer Navi uitkomt grafische kaarten niet meer zo interessant zijn voor minen.
Mij komt het niet logisch over. De omzet van graphics is niet echt groot, dus zo lang ze niet gaan afschrijven zal dat niet de reden zijn dat AMD als geheel ineens verlies gaat draaien. Maar goed omdat AMD er doelbewust voor kiest om geen informatie te verstrekken over de verhouding tussen cpu en graphics kan niemand dat echt hardmaken.

Maar goed los daarvan is door AMD duidelijk gecommuniceerd dat gpu marktaandeel vergroten essentieel is voor verbeterd succes. Opzettelijk schaarste creëren past daar niet bij. Op basis daarvan kun je het eigenlijk al af doen als onzin.
Eerder iets minder CPU voor veel meer graphics, 2-3 keer is fors meer maar ik begrijp vanuit welke perspectief jij het ziet: bij beide heb je maar een beetje graphics, alles onder de 460/1050 telt niet mee, of iets in die geest
Jij hebt me inderdaad goed begrepen. Twee keer niet kunnen gamen is nog steeds niet kunnen gamen. Of je nu een 620 of een Vega8 krijgt zal voor mij persoonlijk niet echt doorslag gevend worden. In beide gevallen vind ik het niet aan mijn eisen voldoen. Gezien de frame time grafiek op de vorige pagina kan ik me ook niet voorstellen dat iemand van dat prestatie niveau, voor gaming, wel enthousiast wordt. Je zag daar constant gigantische spikes.

Zou nog wel kunnen zijn dat er een aantal games zijn die ineens net wel speelbaar worden. Wellicht is League of Legends op 60 fps wel mogelijk met Vega8?

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 01-12-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan gewoon prima Gamen op Raven Ridge mits je eisen niet totaal onrealistisch zijn.......
Is dat dan High-end Discrete Level 100 FPS ? Nee natuurlijk niet !
Zie: de eerder geplaatste review.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En de uitrol van Epyc is begonnen met Microsoft. :)
https://arstechnica.com/g...o-azure-virtual-machines/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx for the heads up.....

Maar hopen dat Epyc gaat verkopen dan komt AMD eindelijk een keer echt goed in de plus qua omzet & winst.
Ryzen hobby spul is leuk maar zorgt voorlopig nog niet voor de broodnodige financiële ommekeer....... :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 13-09 17:45
Qualcomm is partnering with AMD to power connected laptops

AMD and Qualcomm Technologies to Support Always Connected PCs on Ryzen™ Mobile Platforms

"OEMs around the world will now be able to combine the recently announced AMD Ryzen mobile processors with Qualcomm Technologies' leading wireless solutions via their Snapdragon LTE modem family to achieve new levels of performance, connectivity and capability for ultrathin notebook PCs."

Lijkt me de beoogde tegenhanger van "Powered by Intel® Core™ processors and Intel LTE connectivity".

[ Voor 8% gewijzigd door EaS op 05-12-2017 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EaS schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:45:
Qualcomm is partnering with AMD to power connected laptops

AMD and Qualcomm Technologies to Support Always Connected PCs on Ryzen™ Mobile Platforms

"OEMs around the world will now be able to combine the recently announced AMD Ryzen mobile processors with Qualcomm Technologies' leading wireless solutions via their Snapdragon LTE modem family to achieve new levels of performance, connectivity and capability for ultrathin notebook PCs."

Lijkt me de beoogde tegenhanger van "Powered by Intel® Core™ processors and Intel LTE connectivity".
Wat is precies het voordeel voor AMD bij deze deal ?

""Qualcomm Technologies believes the Always Connected PC is the future of personal computing""

Wat is een "altijd verbonden PC" en hoe is dat anders dan mijn huidige laptop en desktop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:24:
[...]

""Qualcomm Technologies believes the Always Connected PC is the future of personal computing""

Wat is een "altijd verbonden PC" en hoe is dat anders dan mijn huidige laptop en desktop ?
betere integratie met wake on lan (-> remote management, remote wipe, antidiefstal, NSA toegang :+) en dergelijke. En neem aan dat jouw laptop/desktop momenteel geen 3g/LTE modem hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 11:35
AB350M-PRO4 van asrock heeft een update: Update AGESA to 1.0.7.2 for upcoming processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
lays526 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:26:
AB350M-PRO4 van asrock heeft een update: Update AGESA to 1.0.7.2 for upcoming processors.
niet doen. bios OC werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 11:35
foppe-jan schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:31:
[...]

niet doen. bios OC werkt niet.
Ik heb er nog geen, heb nog een 860k :P

PS, bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bij de laatste beta bios, 1.61 van de MSI B350 gaming pro carbon zijn de harde schijven niet meer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:24:
[...]

Geen 3rd party modems. Intel heeft z'n eigen LTE modems bv., AMD niet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:54:
[...]
Geen 3rd party modems. Intel heeft z'n eigen LTE modems bv., AMD niet.
Of er nu een intel / Qualcomm of HyperTech modem inzit maakt volgens mij voor AMD niet veel uit.
Dat gaat dan allemaal onder de noemer third party modem........

Mogelijk bedoelen ze in feite "always on" ipv "always connected" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Nee, er wordt gewoon bedoeld wat er gezegd wordt. Zij denken dat laptops hetzelfde pad gaan volgen als telefoons, waar men er een SIM kaart in stopt en via 4G/5G/G.nextwantdatishoejehipmetjevolgendeversiebent het internet op gaat. En dan in ultra-low-power-standby nog emails en dergelijke op haalt.

Het voordeel van de deal voor AMD is dat er dus duidelijk een stuk integratie voor OEM's in zit dat op deze manier eenvoudiger wordt; en als je dan in elk geval de bekendste modem fabrikant in de wereld aan je processor kunt verbinden vindt de marketing afdeling dat ook leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door Werelds op 07-12-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werelds schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:05:
Nee, er wordt gewoon bedoeld wat er gezegd wordt. Zij denken dat laptops hetzelfde pad gaan volgen als telefoons, waar men er een SIM kaart in stopt en via 4G/5G/G.nextwantdatishoejehipmetjevolgendeversiebent het internet op gaat. En dan in ultra-low-power-standby nog emails en dergelijke op haalt.

Het voordeel van de deal voor AMD is dat er dus duidelijk een stuk integratie voor OEM's in zit dat op deze manier eenvoudiger wordt; en als je dan in elk geval de bekendste modem fabrikant in de wereld aan je processor kunt verbinden vindt de marketing afdeling dat ook leuk.
Moet nog zien dat een dichtgeklapte laptop in een tas die aan staat en toch door communiceert via het mobiele netwerk nog zo veel meerwaarde gaat hebben. Bij een mobieltje ligt dat allemaal wat meer voor de hand. Maar ook daar proberen mensen steeds vaker gebruik te maken van Free-WiFi verbindingen.

Qua marketing lijkt Qualcomm wellicht leuk maar daar heeft Jan-Modaal nog nooit van gehoord.
Die denkt ws dat het een of ander China budget merkje is :F

Beter denkt AMD ook aan goed Wifi in zijn Ryzen mobile spullen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:15:
[...]

Moet nog zien dat een dichtgeklapte laptop in een tas die aan staat en toch door communiceert via het mobiele netwerk nog zo veel meerwaarde gaat hebben. Bij een mobieltje ligt dat allemaal wat meer voor de hand. Maar ook daar proberen mensen steeds vaker gebruik te maken van Free-WiFi verbindingen.

Qua marketing lijkt Qualcomm wellicht leuk maar daar Jan-Modaal nog nooit van gehoord.
Die denkt ws dat het een of ander China budget merkje is :F

Beter denkt AMD ook aan goed Wifi in zijn Ryzen mobile spullen.....
Ik denk dat Qualcomm wel *ergens* een belletje laat rinkelen bij veel mensen, want het wordt bij elke smartphone tegenwoordig toch duidelijk vermeld. Als het de naam Qualcomm niet is, dan de naam Snapdragon wel. Ik denk echter dat je het wel met me eens bent dat het belangrijkste alternatief (Broadcom) echter al helemaal geen bekendheid geniet :P

Ik ben het met je eens dat ik het niet zo snel zie gebeuren, maar tegelijkertijd zie ik wel een lichte opmars van Surface Pro's in mijn omgeving. Zelf heb ik er ook één en ik heb inmiddels ook al vaker m'n telefoon er aan gekoppeld. Dat zijn bij uitstek het soort apparaten waar dit soort dingen wel zinnig in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naamsbekendheid is gewoon een probleem wat lastig op te lossen blijft.
AMD kan daar helaas maar al te goed over meepraten.
Vraag naar een CPU (merk) en iedereen komt met intel op de proppen (incluis reclame deuntje)...... :F
Voordat AMD ook maar enige naamsbekendheid gaat krijgen is er een nogal fors wonder nodig.

Een paar jaar geleden werden er laptops verkocht waar de merknaam AMD op de sticker blijkbaar een dusdanig negatief effect had op de verkopen dat dit er maar af werd gelaten. Er stond dan alleen Quadcore X4 op met de snelheid en verder geen info. Toen ik die zag in de MaedelMarkt had ik wel even een dipje.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Optane is er ook een mooie concurrent in aankomst voor het Zen-platform of de Zen-platforms.
https://www.pcper.com/new...Competition-Intels-P4800X
Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:49:
Naamsbekendheid is gewoon een probleem wat lastig op te lossen blijft.
AMD kan daar helaas maar al te goed over meepraten.
Vraag naar een CPU (merk) en iedereen komt met intel op de proppen (incluis reclame deuntje)...... :F
Voordat AMD ook maar enige naamsbekendheid gaat krijgen is er een nogal fors wonder nodig.

Een paar jaar geleden werden er laptops verkocht waar de merknaam AMD op de sticker blijkbaar een dusdanig negatief effect had op de verkopen dat dit er maar af werd gelaten. Er stond dan alleen Quadcore X4 op met de snelheid en verder geen info. Toen ik die zag in de MaedelMarkt had ik wel even een dipje.......
Het staat buiten kijf dat de naamsbekendheid van Intel veel groter is en dat AMD niet zomaar eventjes evenveel naamsbekendheid opbouwt zonder met geld te smijten naar marketing maar ik vraag me af of dat naamsbekendheid nog zo'n heikele kwestie is als dat het 20 jaar geleden was. Verdiep je heel eventjes in wat de beste keuzes voor hardware zijn en je krijgt snel een kort lijstje wat het verder zoeken gemakkelijk maakt. Nog even los van het feit dat veel mensen die er niets van weten wel iemand kennen die iets over de performance en prijzen van hardware weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekend verhaal inderdaad. Helaas staat Jan-Modaal nog steeds in de winkel met vragen die niet verder komen dan "is dit wel een beetje een snelle" ? Waarop de verkoper antwoord dat het een intel is en het dus wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:58:
Bekend verhaal inderdaad. Helaas staat Jan-Modaal nog steeds in de winkel met vragen die niet verder komen dan "is dit wel een beetje een snelle" ? Waarop de verkoper antwoord dat het een intel is en het dus wel goed zit.
Nou scheelt het ook dat er nog steeds genoeg laptops in de winkel met oude AMD chips, weliswaar is dat Carizzo en niet de originele Bulldozer, maar toch...

En tenzij AMD voor de Ryzen chips de naamgeving drastich veranderd, en een "Intel pentium" achtige branding opzet, je toch tegen je zwager de newb moet zeggen "Ja, je kan wel een AMD nemen, maar neem dan wel de A10 9432, want the A10 9324 is de oude chip, die moet je niet hebben" |:(

Laatst ook een paar familieleden van aankoopadvies voorzien, voor de leek is een afvinklijstje met "Intel i3/i5" een stuk makkelijker te behappen dan uit te zoeken welke AMD chip het precies is

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is AMD eindelijk eens vroeg bij een product zodat ze in die markt kunnen stappen, is het weer niet goed. :P

De traditionele desktopmarkt, daar zit niks meer in. Ik vind een desktop eindeloos veel beter werken dan een laptop, maar ik ben een kleine minderheid. De meeste mensen kopen gewoon een laptop of tablet. Combineer een tablet met een laptop en dan heb je opeens een heel interesant product. Weinig mensen geven niks om het comfort van een goed, mechanisch toetsenbord, of dat twee producten beiden efficiënter zijn. Nee, ze willen gewoon een tablet die ook bruikbaar is als laptop door een zeer simpel, en ronduit slecht toetsenbord en eventueel een kleine muis. Dat is een surface pro, en ik zie ze ook opduiken. Het is de nieuwe nettop, maar dan nu met een minder sh*t chip dan een Intel Atom. Laat AMD hier alsjeblieft instappen zodat het niet weer een Intel show wordt en ze iedereen weer kunnen uitknijpen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand uitleggen waarom we in Nederland nog geen laptops met Ryzen-CPU's kunnen kopen? Hoe is het vermogen van een quadcore Ryzen in vergelijking met een quadcore Intel? Op zich is het vermogen van Ryzen laag, maar er is wel een penalty bij die quadcore omdat de kernen verspreid zitten over twee CCX. Ik weet niet hoe dat uitvalt tegenover de gecherrypickte Intel-CPU's bij de frequenties waarop laptop-CPU's typisch draaien.
Zijn de systemintegrators aan het blunderen of zijn de Intel-CPU's toch ietsiepietsie geschikter dankzij een lager vermogen inclusief graphics?
Willen ze per se geïntegreerde graphics hebben, ook als er een discrete grafische kaart in de laptop zit, omdat het vermogen dan lager ligt wanneer geïntegreerde graphics volstaat?
Echter zou dat nog niet verklaren waarom er 1 model is met 8 kernen en er 0 modellen zijn met 6 kernen. Een discrete grafische kaart die een laag vermogen heeft en een Ryzen 1600 is toch best wel fijn en praktisch (dat vermogen is nog prima te doen met een lage spanning en zo) voor een laptop.
vectormatic schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:40:
[...]

Nou scheelt het ook dat er nog steeds genoeg laptops in de winkel met oude AMD chips, weliswaar is dat Carizzo en niet de originele Bulldozer, maar toch...

En tenzij AMD voor de Ryzen chips de naamgeving drastich veranderd, en een "Intel pentium" achtige branding opzet, je toch tegen je zwager de newb moet zeggen "Ja, je kan wel een AMD nemen, maar neem dan wel de A10 9432, want the A10 9324 is de oude chip, die moet je niet hebben" |:(

Laatst ook een paar familieleden van aankoopadvies voorzien, voor de leek is een afvinklijstje met "Intel i3/i5" een stuk makkelijker te behappen dan uit te zoeken welke AMD chip het precies is
Daarom is het maar goed dat AMD nu de Ryzen/Zen-branding heeft, dat is heel erg gemakkelijk af te vinken. Zen/Ryzen branding? Great, die moet je hebben, er zit niets tussen wat zwak is in vergelijking met de Intel-alternatieven voor dezelfde prijs. Ryzen biedt meer voor dezelfde prijs dan wat Intel biedt tenzij je een unieke usecase-scenario hebt, een winkelmedewerker kan dus prima Ryzen aanbevelen voor wie er niets van weet, die mensen verlangen toch geen 126 FPS @1080p bij GTA5. ;)
Ze mogen bij AMD regelmatig blunderen (nu weer met de RX 560) maar ze hebben er verstandig aan gedaan om dit kantelpunt duidelijk te oormerken met een nieuwe naam en een nieuw logo en dit zeer herkenbaar (het logo ziet er goed uit en onthoud je gemakkelijk) en simpel (Zen/Ryzen) te maken.
Dan is het alleen nog de vraag of dat de a-technische winkelmedewerkers (het gros van het personeel) dit inmiddels in de gaten hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:45:
De traditionele desktopmarkt, daar zit niks meer in. Ik vind een desktop eindeloos veel beter werken dan een laptop, maar ik ben een kleine minderheid.
Het bekende verhaal, toen het internet opkwam en de computer betaalbaar werd wou iedereen een computer hebben om toegang te hebben tot het internet en voor wat kantoorsoftware en multimedia. Met het krachtiger worden van de tablet werd deze rol meer vervangen door de tablet, nu de telefoon voldoende performance heeft voor dit soort taken neemt de telefoon steeds meer die rol over, hiermee is de tablet alweer flink wat minder belangrijk aan het worden, ik voorspel het krimpen van die markt, als die krimp niet al is begonnen.

Voor mensen die enkel voor kleinigheden en eventueel hun werk/opleiding een computer gebruiken ligt een laptop voor de hand omdat het mobiel en tegenwoordig vaak ook licht is. Mensen die meer performance nodig hebben of verlangen kiezen voor een desktop. De desktop is hiermee weer zoals vanouds het domein geworden van nerds, gamers en mensen die het voor hun werk/activiteiten gebruiken en die een vaste werkplek hebben. Hoewel de totale markt flink krimpt wil dat natuurlijk niet zeggen dat de markt van 'krachtige' grafische kaarten krimpt, het aantal gamers daalt niet (integendeel), het aantal mensen wat CAD-software gebruikt of rendert daalt niet...
Gek genoeg trokken mensen wel de conclusie dat dat zou gebeuren, zelfs bij AMD dachten ze dat klaarblijkelijk (Koduri heeft daar wat over losgelaten).
Laat AMD hier alsjeblieft instappen zodat het niet weer een Intel show wordt en ze iedereen weer kunnen uitknijpen. :/
Zonder enige twijfel, het is een lucratieve markt. Laten we eerlijk zijn, ook voor ons enthousiastelingen kan het heel erg handig zijn om naast een serieuze desktop ook een surface laptopje te hebben, of iets wat erop lijkt. Dun/licht/low power. Prima voor buiten de deur. Ik heb een oude lompe laptop (dik, groot en zwaar), geef mij maar zo'n ultrabook als dat volstaat. Zoals ik eerder aangaf laat AMD hier vooralsnog een groot gat in de markt liggen. Als AMD met de moederbordfabrikanten zou afspreken om een uit de kluiten gewassen GPU in het moederbord te integreren dan zouden ze ultrabooks met AMD-CPU's en GPU's kunnen leveren die de performance hebben van een R5 1600 een een RX 570. Een winnende combinatie voor de prijs waarvoor ze dat kunnen doen, zelfs Nvidia kan daar niet tegenop met hun speciale laptop-GPU's die een of andere rare branding kregen (Max...) aangezien AMD een geïntegreerd geheel zou kunnen leveren van de CPU, de GPU en de RAM (een super-APU zoals ze in consoles gebruiken maar dan een die wat meer mag kosten). Voor wie het vermogen met 6 kernen nog iets te hoog vindt, denk iets verder dan nu, met de stap naar 7 nm. wordt dat alweer heel wat gemakkelijker, dat gebeurt in 2019-2021. Echter zie ik het met de huidige generatie ook wel lukken, daarvoor kan je er wel genoeg batterijtjes in stoppen als je geen grafische kaart en mechanische harde schijf nodig hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:45:
Is AMD eindelijk eens vroeg bij een product zodat ze in die markt kunnen stappen, is het weer niet goed. :P

De traditionele desktopmarkt, daar zit niks meer in. Ik vind een desktop eindeloos veel beter werken dan een laptop, maar ik ben een kleine minderheid. De meeste mensen kopen gewoon een laptop of tablet. Combineer een tablet met een laptop en dan heb je opeens een heel interesant product. Weinig mensen geven niks om het comfort van een goed, mechanisch toetsenbord, of dat twee producten beiden efficiënter zijn. Nee, ze willen gewoon een tablet die ook bruikbaar is als laptop door een zeer simpel, en ronduit slecht toetsenbord en eventueel een kleine muis. Dat is een surface pro, en ik zie ze ook opduiken. Het is de nieuwe nettop, maar dan nu met een minder sh*t chip dan een Intel Atom. Laat AMD hier alsjeblieft instappen zodat het niet weer een Intel show wordt en ze iedereen weer kunnen uitknijpen. :/
Ja snap wel dat mensen geinteresseerd zijn in de surface formfactor. Heb Surface (3 meen ik en top of line variant) op werk gehad. Wat een grafding. Alleen de formfactor is ok. Keyboard is zompig en geeft mee. Allerlei kleine issues en bugs met dat ding. Vooral op gebied van bouwkwaliteit. Wellicht dat de nieuwere beter zijn maar, nee mij niet gezien. :X

Heb nu een recente Lenovo Yogi en dat is inderdaad iets groter en zwaarder maar zoveel beter, sterker en steviger.
En een echte desktop rules all. Maar ja die kan je niet meenemen in de trein, dat is wel nadeeltje :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:56:
[...]

Ja snap wel dat mensen geinteresseerd zijn in de surface formfactor. Heb Surface (3 meen ik en top of line variant) op werk gehad. Wat een grafding. Alleen de formfactor is ok. Keyboard is zompig en geeft mee. Allerlei kleine issues en bugs met dat ding. Vooral op gebied van bouwkwaliteit. Wellicht dat de nieuwere beter zijn maar, nee mij niet gezien. :X

Heb nu een recente Lenovo Yogi en dat is inderdaad iets groter en zwaarder maar zoveel beter, sterker en steviger.
En een echte desktop rules all. Maar ja die kan je niet meenemen in de trein, dat is wel nadeeltje :P
Het probleem is dat veel mensen geen desktop meer gewend zijn, en het dus ook niet weten hoeveel beter dit eigenlijk is. ECHTE nerds hebben in de regel gewoon een desktop, en met een reden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heeft het weinig mee te maken, het is gewoon een kwestie van gemak. Zoals ik zei, de desktop is wederom het domein van nerds, gamers en professionele gebruikers geworden, de andere mensen hebben al lang geen desktop meer nodig, die kunnen alles wat zij nodig hebben via hun telefoontje doen. De reden dat wij momenteel geen 16 GB RAM @3200 MT/s kunnen kopen voor minder dan tegen de €200. :').

Wat Daniël hier stelt, dat veel mensen niet weten wat ze missen, zal vast wel zo zijn, maar het is niet de reden dat die mensen geen desktop gebruiken. Een laptop hebben ze vaak al en het is gemakkelijker in gebruik voor die paar momenten dat ze een computer, anders dan een telefoon, gebruiken.
Hoewel het principe wel geldt dat veel mensen niet weten wat ze missen. Dat denk ik ook vaak bij gamers die slecht geluid hebben of mensen die met slecht geluid hun films en muziek afspelen. Ze weten niet beter omdat ze niet beter zijn gewend. ;)
Help!!!! schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:56:
[...]

Het merk en de huidige uitvoering bij diverse bedrijven is een bijzaak, het gaat erom dat de formfactor handig is en dat hier voor AMD grote kansen liggen.
Ja, daarom is het ideaal om beide te hebben, een krachtige desktop met een 4k 120 Hz (ik denk vooruit) HDR-scherm met vele honderden lichtsegmenten, een goede DAC, amplifier en speakers, een mechanisch toetsenbord, god weet hoeveel CPU-kernen en wat voor grafische kaart...
en daarnaast een handig dun laptopje met een goed scherm. Er zijn momenteel twee grote beperkingen, aan de eerste valt weinig te doen maar die wordt vanzelf de komende paar jaar opgelost, de tweede valt gemakkelijk nu op te lossen maar voorlopig weigeren AMD en de AIB-partners om dat te doen.
  1. De node-grootte. Over een paar jaar halen we gemakkelijk de dubbele performance met hetzelfde vermogen, ik hoef er geen plaatje bij te maken wat dat voor impact heeft. 8 kernen op de laptop wordt een fluitje van een cent en met dubbel zulke goede geÏntegreerde graphics kom je al aardig ver maar mogelijk nog niet ver genoeg.
  2. Het beperkt zijn tot wat er in een klein CPU-slot kan, hierbij ook rekening houdende met de warmtedissipatie. Integreer het onboard in het moederbord zoals bij consoles gebeurt en je kan veel meer graphics-performance leveren dankzij een grotere GPU, veel meer RAM en een betere afvoer van de warmte. CPU's, GPU's en moederborden van laptops worden nauwelijks geupgrade, er is geen enkel obstakel om dat spul te integreren voor laptops. Voor desktops moet je het niet doen maar voor laptops is het een goede oplossing om veel performance te kunnen stoppen in een dunne behuizing en hierbij ook het vermogen wat te beperken en weinig menssen zijn geïnteresseerd in het upgraden van hun laptop-CPU/GPU/moederbord. Daarnaast zou dit voor AMD een hele sterke strategische zet zijn aangezien Nvidia geen CPU's maakt en Intel geen kaas heeft gegeten van graphics. Alternatief zouden ze ook aparte laptop-moederborden kunnen maken met veel grotere CPU-sloten waar je een tig keer zo'n grote APU in kan stoppen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
amd mist alleen een emib.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft AMD die nodig? Los van de vraag of dat IF niet net zo geschikt hiervoor is (weet iemand hier het? :?) kan je ook nog altijd de onboard GPU via een PCIe-lanen data laten uitwisselen met de CPU. Zowel aparte laptop-moederborden met veel grotere CPU-sloten als aparte laptop-moederborden met geïntegreerde onboard graphics zou voor AMD een uistekende oplossing zijn om een APU te leveren die veel meer graphics-performance levert dan eender welke APU die voor de desktop gemaakt wordt. Het lijkt me vooral een kwestie van goed afspraken maken met de AIB-partners, voor consoles doen ze dit al lang, nu met de IF zijn er nog extra mogelijkheden gekomen die een nog compactere vorm mogelijk maken. Zeker benutten als je dat kan maar zelfs zonder dat zijn er goede onbenutte mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
de extra dikte van een interposer schijnt een nadeel, al ontgaat het me enigszins waarom dat een halszaak zou zijn. Iig qua kosten. IF zal daar niet mee in combinatie kunnen, afstand te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foppe-jan schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:46:
de extra dikte van een interposer schijnt een nadeel, al ontgaat het me enigszins waarom dat een halszaak zou zijn. Iig qua kosten. IF zal daar niet mee in combinatie kunnen, afstand te groot.
Dat heeft voor mij een te hoog speculatief gehalte wegens het ontbreken van onafhankelijke bronnen en duidelijke statements van AMD, al wil ik best geloven dat de oplossing van Intel het wat compacter kan maken (IF schijnt daarentegen in andere opzichten weer wat verder te zijn). Intel en AMD werken vermoedelijk samen omdat Apple voor nu nog de Intel-CPU's wil hebben, we hebben er het raden naar waarom Apple nu nog die voorkeur heeft. Hoe dan ook, je hoeft niet per se HBM te gebruiken, gewoon GDDR5/6 is ook prima dus IF zal sowieso prima werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vectormatic schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:40:
[...]

Vandaar dus ook Ryzen 7 & Ryzen 5 & Ryzen 3. Overzichtelijker kan niet.
Daar stuur je zelfs Oma nog mee naar de Maedelmarkt en kan het dus niet misgaan.
"Oma u moet Ryzen 5 hebben" komt ze dan toch nog terug met een brakke celeron dan is een verzorgingstehuis voor oma ineens een stap dichterbij....... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IF is veel interessanter, en eigenlijk veel beter. ;)

Met EMIB kan je een heterogene chip maken waar je de core en uncore gedeelten kan splitsen, en samen kan brengen op een substraat. Het voordeel is dat je bijvoorbeeld een die kan maken voor puur de rekenkernen, eentje voor een GPU, en dan een die voor de verbindingen naar het moederbord en de rest van de hardware. Je elimineert de noodzaak voor een interposer.

Het nadeel, en dat is een behoorlijke, is dat Intel nog steeds alle CPU cores in een die moet maken. Omhoog schalen voor server CPU's is dus nog steeds duur, want je maakt nog steeds een enorme die voor al die CPU cores, alleen is het misschien ietsje minder dan Skylake SP. Dat is niet eens zeker want nu moet Intel wel al die chips verbinden en assembleren, en dan kan er alsnog wat kapot gaan. Vervolgens lijkt Intel op een serieus probleem af te gaan met 10nm, tot het punt dat de volgende generatie best wel eens op 14nm++ kan blijven. Dan is het wel heel makkelijk voor AMD om Intel te passeren op IPC, core aantal en kosten per chip. :P

IF is eigenlijk simpeler en goedkoper. Je produceert gewoon een standaard die die je test. Werkt die dan verkoop je die. Kapot? Weggooien. Vervolgens kan je een deel reserveren en op interposers zetten. Je hebt een extra laag aan sillicon ja, maar het is flexibel. Het nadeel is als applicaties niet weten dat bepaalde cores in een cluster zitten, en L3 cache van andere clusters gaan pakken. Dat is voornamelijk een theoretisch probleem want dit kan gewoon softwarematig worden geregeld. Het voordeel is dat AMD enorm op kan schalen qua totaal aantal cores per CPU, en dit veel goedkoper kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
We gaan het meemaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Eigenlijk kan je EMIB en IF niet met elkaar vergelijken, dat zijn appels en peren. De tegenhanger van EMIB is een multi-chip package of een silicon interposer. EMIB is een meer elegante en goedkopere optie dan de andere twee.

http://www.tomshardware.c...t-fpga-chiplet,35316.html

Het Infinity Fabric (protocol) zou dus prima over EMIB kunnen lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door FortyOne op 09-12-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
https://forums.anandtech....itgurutech-video.2528889/

Waarschijnlijk Fake, maar waar rook is, is vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Inderdaad fake. Ik geloof dat Lisa Su recent heeft gezegd dat 12nm een 'nice bump' voor AMD gaat zijn. Het lijkt me sterk dat ze ineens een 5Ghz turbo gaan hebben. Ik reken op zo'n 10% in frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als dat waar is ben ik blij dat ik gewacht heb.

12 core zonder threadripper issues (zoals power, size, cooling, dure MB`s) is mega welkom.

De hoge frequenties hoeven niet zo verbazend te zijn, met overstap naar 12nm en daarbij een jaar aan feedback, en een jaar optimalisaties.

Voor Ryzen haalde ze ook zowiezo al iets van 10+% per jaar en dan zonder de userbase en dieshrinks.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34

The Chosen One

Zie signature!

Gezien Ryzen "worst case scenario" was mag je toch wel meer dan +10% verwachten zou ik zeggen.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
* DaniëlWW2 houdt nog steeds bewust 4GHz base aan als clocks voor de beste chips en geen IPC.
Kan het alleen maar gigantisch meevallen. ;)

Maar fake totdat het tegendeel is bewezen. Dit zou wel erg veel zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh, gaat die RR niet al 2700u etc. worden genoemd? :)

Als we toch gaan speculeren dan doe ik mee, ik voorspel minstens 15% performance-winst (ik ga in dit geval mee met AdoredTV) waarvan minstens 10% te danken is aan een hogere klokfrequentie. De verbeterde node levert sowieso al ongeveer een 16% kleiner oppervlakte, daarnaast zou AMD nog de W/L van de transistors kunnen aanpassen (hiermee de maximale klokfrequentie verhogen), de timings wat kunnen verbeteren (indien mogelijk, inmiddels hebben ze lang kunnen testen) en misschien de klokfrequentie van de IF kunnen loskoppelen van de klokfrequentie van de RAM, indien hiervoor geen architecturele wijziging vereist is. Mijn punt is dat er mogelijk wat speelruimte is om die klokfrequentie wat te verhogen bij dezelfde architectuur, 10% vind ik een veilige gok aangezien AMD het heeft over minstens 15% performanceverbetering.

Voor de prijzen voorspel ik dat ze in ieder geval niet zullen stijgen t.o.v. de introductieprijzen voor de huidige Ryzen-CPU's (MRSP, winkels gaan mogelijk in het begin de prijs wat te hoog maken om eerst de oude voorraad te verkopen), we weten dat de yields goed zijn, deze refresh heeft weinig gekost (dezelfde architectuur op een kleinere node en mogelijk met wat optimalisaties) en met de concurrentie van CL zijn scherpe prijzen vereist om voldoende te verkopen.
FortyOne schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:39:
Eigenlijk kan je EMIB en IF niet met elkaar vergelijken, dat zijn appels en peren. De tegenhanger van EMIB is een multi-chip package of een silicon interposer. EMIB is een meer elegante en goedkopere optie dan de andere twee.

http://www.tomshardware.c...t-fpga-chiplet,35316.html

Het Infinity Fabric (protocol) zou dus prima over EMIB kunnen lopen.
Een interessant artikel (al roept het net zoveel vragen op aangezien het een en ander niet wordt onderbouwd om het artikel niet al te lang te maken) maar het maakt niet duidelijk hoe IF precies verschilt van de genoemde structuren. Dat de twee niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken zijn is duidelijk - dat zie je bij meer bronnen - maar ik zou inmiddels graag wat meer concrete details over die mysterieuze IF willen hebben, een technisch diagram zou fijn zijn. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
The Chosen One schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:56:
Gezien Ryzen "worst case scenario" was mag je toch wel meer dan +10% verwachten zou ik zeggen.
Het meest overtuigende argument voor een >>10% toename in snelheid vind ik dat de Summit Ridge die ook gebruikt wordt voor EPYC en de efficiëntie en dichtheid dus heel belangrijk was. Ze hebben daarom een variant van het productieproces (6T/7.5T/9T libraries) gekozen waarbij dat geoptimaliseerd is, ten koste van de maximaal mogelijke snelheid. De Ryzen refresh, Pinaccle Ridge, wordt hoogstwaarschijnlijk niet gebruikt voor EPYC dus daar kan AMD veel meer optimaliseren voor snelheid, mogelijk ten koste van wat efficiëntie maar voor desktop is dat niet zo'n dealbreaker.

Dus het is redelijkerwijs best mogelijk dat ze flink sneller gaan zijn, maar ik heb geleerd dat je beter niet al te veel kan verwachten :)

Ik vraag me ook af of in Pinaccle Ridge de circuits die alleen nodig zijn voor TR en EPYC eruit zijn gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FortyOne schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:47:
[...]

Het meest overtuigende argument voor een >>10% toename in snelheid vind ik dat de Summit Ridge die ook gebruikt wordt voor EPYC en de efficiëntie en dichtheid dus heel belangrijk was. Ze hebben daarom een variant van het productieproces (6T/7.5T/9T libraries) gekozen waarbij dat geoptimaliseerd is, ten koste van de maximaal mogelijke snelheid. De Ryzen refresh, Pinaccle Ridge, wordt hoogstwaarschijnlijk niet gebruikt voor EPYC dus daar kan AMD veel meer optimaliseren voor snelheid, mogelijk ten koste van wat efficiëntie maar voor desktop is dat niet zo'n dealbreaker.
Inderdaad, zeer waarschijnlijk zou AMD zelfs met exact dezelfde node (hypothetisch gesproken) een hogere klokfrequentie kunnen tweaken ten koste van een wat hoger vermogen. Big deal, dat vermogen ligt toch fors onder dat van Intel (8 vs. 8 ) , een beetje speelruimte is er wel. Bij de introductie van Ryzen zette AMD alles op alles om een laag vermogen te bereiken omdat het korte metten moest maken met de reputatie dat het heethoofden zijn, nu het duidelijk is dat het vermogen van Ryzen laag ligt kan je dat best wel een beetje opofferen in ruil voor wat meer performance. Alleen al de geoptimaliseerde node levert performancewinst op.
Maar goed, ik denk dat we vooral moeten hopen dat AMD op de een of andere manier de IF kan loskoppelen van de RAM (klokfrequentie), dat zou de grootste winst opleveren voor gaming. :)
FortyOne schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 15:33:
Inderdaad fake. Ik geloof dat Lisa Su recent heeft gezegd dat 12nm een 'nice bump' voor AMD gaat zijn. Het lijkt me sterk dat ze ineens een 5Ghz turbo gaan hebben. Ik reken op zo'n 10% in frequentie.
Ik reken op niets maar ik verwacht dat 4,2-4,4 GHz mogelijk gaat zijn zonder het vermogen belachleijk hoog te laten worden, vergelijkbaar met nu 3,8 GHz. Hier mag je mij over 2 maanden op citeren. ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:41:
[...]

Het bekende verhaal, toen het internet opkwam en de computer betaalbaar werd wou iedereen een computer hebben om toegang te hebben tot het internet en voor wat kantoorsoftware en multimedia. Met het krachtiger worden van de tablet werd deze rol meer vervangen door de tablet, nu de telefoon voldoende performance heeft voor dit soort taken neemt de telefoon steeds meer die rol over, hiermee is de tablet alweer flink wat minder belangrijk aan het worden, ik voorspel het krimpen van die markt, als die krimp niet al is begonnen.
Het is natuurlijk niet zo dat de telefoon de tablet aan het vervangen is om performance redenen. De eerste generatie (Android) tablets was vaak flink trager dan een degelijke smartphone. Het verschil zat hem vooral in de form factor. Toen was een 3 inch scherm heel normaal en was een tablet van 7 inch en 10 inch een flinke upgrade. Tegenwoordig zijn de telefoons een stuk groter en hebben tablets van 7 inch hierdoor eigenlijk elke vorm van toegevoegde waarde verloren.
Voor mensen die enkel voor kleinigheden en eventueel hun werk/opleiding een computer gebruiken ligt een laptop voor de hand omdat het mobiel en tegenwoordig vaak ook licht is. Mensen die meer performance nodig hebben of verlangen kiezen voor een desktop. De desktop is hiermee weer zoals vanouds het domein geworden van nerds, gamers en mensen die het voor hun werk/activiteiten gebruiken en die een vaste werkplek hebben. Hoewel de totale markt flink krimpt wil dat natuurlijk niet zeggen dat de markt van 'krachtige' grafische kaarten krimpt, het aantal gamers daalt niet (integendeel), het aantal mensen wat CAD-software gebruikt of rendert daalt niet...
Gek genoeg trokken mensen wel de conclusie dat dat zou gebeuren, zelfs bij AMD dachten ze dat klaarblijkelijk (Koduri heeft daar wat over losgelaten).
Dekstop was jaren lang een aflopende zaak, daarom ging Intel zich op Laptops richten. Niet vreemd want op een laptop kun je al jaren voor huis tuin en keuken werk prima uit de voeten. De kosten zijn ook flink gedaald, vanaf 300 euro heb je al een laptop.

Vroeger was een laptop 2x zo duur voor 50% minder performance. Nu zit een laptop veel dichter bij de desktop tegenhanger qua performance en zijn ze er al vanaf 300 euro, voor 500 heb je een degelijke apparaat.

De reden die ik altijd hoor om voor een laptop te kiezen is dat hij minder ruimte inneemt. Dat is waar, rondom mijn deskstop staat niet alleen een scherm maar ook een scala aan randapparatuur.
Zonder enige twijfel, het is een lucratieve markt. Laten we eerlijk zijn, ook voor ons enthousiastelingen kan het heel erg handig zijn om naast een serieuze desktop ook een surface laptopje te hebben, of iets wat erop lijkt. Dun/licht/low power. Prima voor buiten de deur. Ik heb een oude lompe laptop (dik, groot en zwaar), geef mij maar zo'n ultrabook als dat volstaat. Zoals ik eerder aangaf laat AMD hier vooralsnog een groot gat in de markt liggen. Als AMD met de moederbordfabrikanten zou afspreken om een uit de kluiten gewassen GPU in het moederbord te integreren dan zouden ze ultrabooks met AMD-CPU's en GPU's kunnen leveren die de performance hebben van een R5 1600 een een RX 570. Een winnende combinatie voor de prijs waarvoor ze dat kunnen doen, zelfs Nvidia kan daar niet tegenop met hun speciale laptop-GPU's die een of andere rare branding kregen (Max...) aangezien AMD een geïntegreerd geheel zou kunnen leveren van de CPU, de GPU en de RAM (een super-APU zoals ze in consoles gebruiken maar dan een die wat meer mag kosten). Voor wie het vermogen met 6 kernen nog iets te hoog vindt, denk iets verder dan nu, met de stap naar 7 nm. wordt dat alweer heel wat gemakkelijker, dat gebeurt in 2019-2021. Echter zie ik het met de huidige generatie ook wel lukken, daarvoor kan je er wel genoeg batterijtjes in stoppen als je geen grafische kaart en mechanische harde schijf nodig hebt.
Mbt het Surface verhaal. Zelf heb ik sinds 2015 een Surface Pro 2 512 GB / 8 GB met de officiële surface dock (USA import) en dat is echt een prima apparaat. Echter het is absoluut geen tablet vervanger omdat daar simpelweg te veel functionaliteit voor ontbreekt. Je kunt er niet even een app opzetten voor de flitsers, benzine prijzen, een wekkertje zetten, enz. Het is echt gewoon een mobiele Windows experience. De power cover typt overigens heerlijk, daar zit een extra accu in.

Mijn vriendin heb ik een TF100HA cadeau gedaan toen haar Asus TF300 (Android) te traag werd. Echter in de praktijk is dat toch geen aanrader. Als tablet mis je de apps en voor desktop gebruik is hij te traag (3x YouTube + pinterest is al te dol). Touchscherm ging ook nog kapot (flex in de behuizing) en toen is hij nog een tijdje zonder touch gebruikt. Nu is hij weg en er komt gewoon een normale laptop voor in de plaats (is nog even wachten op 8250U vs 2500U qua accu duur). Voor Prive gebruik is een tweede Surface met zijn 2400 euro mij te duur. Zijn daardoor ook geen apparaten die je even mee neemt naar het strand.

Overigens hoeven we helemaal niet negatief te doen over de desktop markt. Sinds 1-2 jaar zit de pc gaming markt flink in de lift en zie je juist weer meer vraag naar dekstop pc's.

De ram prijzen nu staan verder ook los van die ontwikkelingen. In de eerste plaats zijn ram fluctuaties normaal, kijk maar eens naar kingston value ram grafieken voor DDR1, DDR2 en DDR3. In het begin is het duur, iedereen gaat het produceren, prijs daalt naar een paar 10tjes, fabriek stop ermee, prijs verdubbeld weer, vraag neemt af en prijs daalt weer, laatste fabrieken stoppen en prijs stijgt weer. Storende factor nu is NAND voor SSD en mobiele markt wat lucratiever lijkt te zijn dan DRAM. Maar ik heb wel vaker 200+ euro voor een ram setje betaald (waaronder de KHX8500 2x 1 GB ram, jaar later had je voor dat geld 2x 2 GB, ik heb toen voor 45 euro een tweede setje bijgekocht).
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 17:02:
[...]

Ik reken op niets maar ik verwacht dat 4,2-4,4 GHz mogelijk gaat zijn zonder het vermogen belachleijk hoog te laten worden, vergelijkbaar met nu 3,8 GHz. Hier mag je mij over 2 maanden op citeren. ;)
Als ik me niet vergis klink je nu een stuk voorzichtiger. Reden voor de omslag (of was dat iemand anders4.3 en mogelijk ook wel 4.5 was je inschatting)? Ik beroep mij op mijn post uit september:
sdk1985 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:31:
Bij kleine iteraties kun je eigenlijk vrij goed inschatten wat de refresh gaat doen. Namelijk door te kijken want de gemiddelde overclocker makkelijk haalt. Denk o.a. aan de 460>560 en bij Intel waar we na Sandy Bridge uit zijn gekomen (en dat heeft heel wat jaren geduurd).

Bij de TPU review van de 1800X was 4.2 Ghz het maximaal haalbare dus op basis daarvan zou ik niet rekenen op meer voor de eerste refresh. Voor de 1600X was dat overigens 4.0 Ghz (guru3d).
Zou natuurlijk mooi zijn als die 4.0 en 4.2 voorbij wordt gestreefd, maar ik heb eigenlijk nog geen nieuws gezien waaruit dat zou moeten blijken (maar ook geen basis om ineens negatiever te worden).

[ Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 09-12-2017 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:40:
[...]

Het is natuurlijk niet zo dat de telefoon de tablet aan het vervangen is om performance redenen. De eerste generatie (Android) tablets was vaak flink trager dan een degelijke smartphone. Het verschil zat hem vooral in de form factor. Toen was een 3 inch scherm heel normaal en was een tablet van 7 inch en 10 inch een flinke upgrade. Tegenwoordig zijn de telefoons een stuk groter en hebben tablets van 7 inch hierdoor eigenlijk elke vorm van toegevoegde waarde verloren.
Daar zit wat in.
Vroeger was een laptop 2x zo duur voor 50% minder performance. Nu zit een laptop veel dichter bij de desktop tegenhanger qua performance en zijn ze er al vanaf 300 euro, voor 500 heb je een degelijke apparaat.
Er is nog steeds een grote performance-gap maar die is waarschijnlijk inderdaad wel kleiner geworden. Minstens zo belangrijk is dat de performance-gap minder problematisch is voor de meeste gebruikers omdat ze weinig performance nodig hebben in vergelijking met wat zelfs een quadcore-CPU en een RX 550/GTX 1030 kunnen leveren. Contrasteer dat met 'vroeger' toen je zelfs voor Vista en MS Office al voor toen krachtige hardware nodig had. :')

Dat gezegd hebbende, er is nood aan meer laptops met hexacore-octacore-CPU's, zeker nu AMD die betaalbaar heeft gemaakt en Intel hier gedeeltelijk (enkel voor de hexacore) in mee is gegaan. Voor de meeste mensen is zelfs een dualcore genoeg maar er zijn groepen gebruikers die smachten naar een octacore en voor wie dat veel tijdverspilling zou schelen. Vooral als je veel code moet compileren en moet simuleren. Ik vind het schandalig dat de system-integrators de R5 1600-R7-1700 links laten liggen gezien de lage prijs die ze kosten en het lage vermogen wat die CPU's hebben.
1 model met een R7-CPU, 0 modellen met een R5 hexacore, echt te idioot voor woorden, 9 maanden nadat Ryzen beschikbaar werd.
De reden die ik altijd hoor om voor een laptop te kiezen is dat hij minder ruimte inneemt. Dat is waar, rondom mijn deskstop staat niet alleen een scherm maar ook een scala aan randapparatuur.
Dat zal zeker een belangrijke rol spelen. Ik denk dat veel mensen het ook handig vinden dat ze het gemakkelijk kunnen verplaatsen, met de huidige trend van dunnere en lichtere laptops.
Daarnaast is de keuze gemakkelijk gemaakt als je toch al een laptop voor je werk hebt en je die thuis ook gebruikt voor wat browsing en multimedia.
Ik zou het samenvatten met dat veel mensen een laptop praktischer vinden, het minder ruimte in beslag nemen valt hier ook onder. Of dat het ook echt praktischer is is een ander verhaal, dat hangt af van hoe belangrijk die mobiliteit is voor de gebruiker.
Die van mij is absoluut niet handig te verplaatsen, een wat oudere laptop met een discrete grafische kaart, een quadcore CPU, een mechanische harde schijf, een serie batterijtjes die 150 W kunnen leveren, een oplader waarmee je gemakkelijk een ruit kan ingooien (zonder te overdrijven, dat ding weegt een paar kg. _O-)
Ik zou nu een ultrabook met betere specs kunnen krijgen als het een voor desktops geconfigureerde dual core is en er een GTX 1030 laptopvariant in zou zitten.
Overigens hoeven we helemaal niet negatief te doen over de desktop markt. Sinds 1-2 jaar zit de pc gaming markt flink in de lift en zie je juist weer meer vraag naar dekstop pc's.
Ja, gelukkig is PC-gaming aan een opmars bezig ten koste van console-gaming. 8)
De ram prijzen nu staan verder ook los van die ontwikkelingen.
Technisch gezien is het niet belangrijk, praktisch gezien remt het sommige mensen natuurlijk wel af om nu in te stappen of te upgraden, €100 vs €230 voor 16 GB RAM, het hakt er nogal in, vooral als je weet wat de prijs was. Ik durf niet in te schatten welk percentage van de mensen om deze reden de aankoop van hardware uitstelt.
Zelf wacht ik waarschijnlijk mede om die reden op Zen2 aangezien Samsung de capaciteit (DDR4) gaat uitbreiden en heeft uitgesproken te verwachten dat in S2 van 2018 de prijzen voor RAM zullen dalen. Als het nu 15% duurder zou zijn geworden, tot daar aan toe maar >€200 voor enkel 16 GB RAM, dat is wel erg slikken, een 1600 kostte 2 weken geleden minder.
Als ik me niet vergis klink je nu een stuk voorzichtiger.
Nee hoor, ik heb vanaf het begin conservatief 10-15% aangehouden. Alleen heb ik nu niet het maximum genoemd maar de redelijke klokfrequentie waarop je het wil draaien als je het vermogen in de hand wil houden. Je kan nu ook op 4,0-4,2 GHz klokken, alleen moet je dat willen doen met al die hitte, de hoge spanning en de extra stroomkosten? Van mij mogen mensen maar ik denk dat 3,8 GHz verstandiger is. Ik schat dan ook nog steeds in dat 4,5 GHz mogelijk gaat zijn met de refresh van Ryzen (nu al wordt 4,1-4,2 GHz gehaald, afhankelijk van hoeveel geluk/pech je hebt, je hoeft slechts 0,3-0,4 GHz te winnen), alleen schat ik niet in dat je dat met een laag vermogen gaat doen, je zit dan waarschijnlijk op een iets hoger vermogen dan met 3,9 GHz op de huidige Ryzen-CPU's.
Zou natuurlijk mooi zijn als die 4.0 en 4.2 voorbij wordt gestreefd, maar ik heb eigenlijk nog geen nieuws gezien waaruit dat zou moeten blijken (maar ook geen basis om ineens negatiever te worden).
16% kleiner oppervlakte voor de node, dat maakt dat het iets meer is dan een kleine iteratie, al moet je er geen wonderen van verwachten. Daarnaast kunnen ze W/L en timings tweaken. Nogmaals, het loskoppelen van de IF van de RAM is minstens zo belangrijk voor de performance bij spellen. Voor Zen2 verwacht ik een aanzienlijk grotere verbetering aangezien dan de eerste fase van de GF 7 nm. node wordt gebruikt, helaas voor Zen2 nog zonder EUV. Voor zo ver wij het nu weten gaat het voorspoedig met de ontwikkeling van die node.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kennelijk is er weer eens een evenement bezig. Ryzen 2 lijkt nu bevestigd te zijn voor februari 2018 voor R7, en maart voor R5 en R3. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is elke keer weer grappig dat AMD het bevestigt op het moment dat iedereen die het een beetje volgt het al weet. :)
OK, dat R5 in maart komt is nieuws maar dat viel ook wel te voorspellen, nietwaar?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortyOne
Ik denk dat het om deze slide gaat?

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/c7fix5jkqy201.jpg

Wat mij opvalt:
- Ryzen 3 Mobile in Q1
- Ryzen 5 & 7 'Gaming' (Mobile) in Q2

Wat zou dat zijn, misschien AMD's versie van het Intel/AMD product maar dan op een interposer en niet via EMIB?

Er was trouwens nog voldoende ruimte om ook Q3 en Q4 '18 erop te zetten, jammer dat ze dat niet gedaan hebben ;)

[ Voor 19% gewijzigd door FortyOne op 09-12-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
FortyOne schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:48:
Ik denk dat het om deze slide gaat?

[afbeelding]

Wat mij opvalt:
- Ryzen 3 Mobile in Q1
- Ryzen 5 & 7 'Gaming' (Mobile) in Q2

Wat zou dat zijn, misschien AMD's versie van het Intel/AMD product maar dan op een interposer en niet via EMIB?
Dat misschien. De launch is overigens na Ryzen+ of 2 (of 2nd generation). Dus wellicht het de 2500U en 2700U zijn, maar dan op 12nm en grotere Vega GPU. De TDP ligt nu op slechts 25 watt. Een laptop met 1070 heeft afhankelijk van de variant tussen de 80-150 watt tdp. En dat is nog zonder de Intel CPU.
Ik denk daarom eerder een 2500U/2700U variant met hogere TDP voor dikkere laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Fleximex schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:55:
[...]

Dat misschien. De launch is overigens na Ryzen+ of 2 (of 2nd generation). Dus wellicht het de 2500U en 2700U zijn, maar dan op 12nm en grotere Vega GPU. De TDP ligt nu op slechts 25 watt. Een laptop met 1070 heeft afhankelijk van de variant tussen de 80-150 watt tdp. En dat is nog zonder de Intel CPU.
Ik denk daarom eerder een 2500U/2700U variant met hogere TDP voor dikkere laptops.
Ik denk niet dat er al zo snel een 12nm opvolger komt van Raven Ridge, die komt nog maar net op de markt nu. Een andere mogelijkheid is ook nog een low-power binned versie van Pinaccle Ridge voor in notebooks met een dGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
We zouden Ryzen+ krijgen begin volgend jaar maar nu heet het Ryzen2, of is Ryzen2 hetzelfde als Zen+ en heet Zen2 dan "Ryzen 3" of "Ryzen 2kwadraat" of "Ryzen 2-2" of enigszins logischer geen Ryzen meer maar een woord dat geen rijzen suggerreert maar als gelijkkomend of leidend leest.

Verwarring alom in mijn hoofd nu.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
Ryzen 1000 serie = Zen (1) (14nm)
Ryzen 2000 serie = Zen+ (Ryzen Refresh) (12nm)
Ryzen 3000 serie = Zen 2 (7nm)

Zo dacht ik dat het zit.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1 ... 15 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.