sdk1985 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:40:
[...]
Het is natuurlijk niet zo dat de telefoon de tablet aan het vervangen is om performance redenen. De eerste generatie (Android) tablets was vaak flink trager dan een degelijke smartphone. Het verschil zat hem vooral in de form factor. Toen was een 3 inch scherm heel normaal en was een tablet van 7 inch en 10 inch een flinke upgrade. Tegenwoordig zijn de telefoons een stuk groter en hebben tablets van 7 inch hierdoor eigenlijk elke vorm van toegevoegde waarde verloren.
Daar zit wat in.
Vroeger was een laptop 2x zo duur voor 50% minder performance. Nu zit een laptop veel dichter bij de desktop tegenhanger qua performance en zijn ze er al vanaf 300 euro, voor 500 heb je een degelijke apparaat.
Er is nog steeds een grote performance-gap maar die is waarschijnlijk inderdaad wel kleiner geworden. Minstens zo belangrijk is dat de performance-gap minder problematisch is voor de meeste gebruikers omdat ze weinig performance nodig hebben in vergelijking met wat zelfs een quadcore-CPU en een RX 550/GTX 1030 kunnen leveren. Contrasteer dat met 'vroeger' toen je zelfs voor Vista en MS Office al voor toen krachtige hardware nodig had.
Dat gezegd hebbende, er is nood aan meer laptops met hexacore-octacore-CPU's, zeker nu AMD die betaalbaar heeft gemaakt en Intel hier gedeeltelijk (enkel voor de hexacore) in mee is gegaan. Voor de meeste mensen is zelfs een dualcore genoeg maar er zijn groepen gebruikers die smachten naar een octacore en voor wie dat veel tijdverspilling zou schelen. Vooral als je veel code moet compileren en moet simuleren. Ik vind het schandalig dat de system-integrators de R5 1600-R7-1700 links laten liggen gezien de lage prijs die ze kosten en het lage vermogen wat die CPU's hebben.
1 model met een R7-CPU, 0 modellen met een R5 hexacore, echt te idioot voor woorden, 9 maanden nadat Ryzen beschikbaar werd.
De reden die ik altijd hoor om voor een laptop te kiezen is dat hij minder ruimte inneemt. Dat is waar, rondom mijn deskstop staat niet alleen een scherm maar ook een scala aan randapparatuur.
Dat zal zeker een belangrijke rol spelen. Ik denk dat veel mensen het ook handig vinden dat ze het gemakkelijk kunnen verplaatsen, met de huidige trend van dunnere en lichtere laptops.
Daarnaast is de keuze gemakkelijk gemaakt als je toch al een laptop voor je werk hebt en je die thuis ook gebruikt voor wat browsing en multimedia.
Ik zou het samenvatten met dat veel mensen een laptop praktischer vinden, het minder ruimte in beslag nemen valt hier ook onder. Of dat het ook echt praktischer is is een ander verhaal, dat hangt af van hoe belangrijk die mobiliteit is voor de gebruiker.
Die van mij is absoluut niet handig te verplaatsen, een wat oudere laptop met een discrete grafische kaart, een quadcore CPU, een mechanische harde schijf, een serie batterijtjes die 150 W kunnen leveren, een oplader waarmee je gemakkelijk een ruit kan ingooien (zonder te overdrijven, dat ding weegt een paar kg.
)
Ik zou nu een ultrabook met betere specs kunnen krijgen als het een voor desktops geconfigureerde dual core is en er een GTX 1030 laptopvariant in zou zitten.Overigens hoeven we helemaal niet negatief te doen over de desktop markt. Sinds 1-2 jaar zit de pc gaming markt flink in de lift en zie je juist weer meer vraag naar dekstop pc's.
Ja, gelukkig is PC-gaming aan een opmars bezig ten koste van console-gaming.

De ram prijzen nu staan verder ook los van die ontwikkelingen.
Technisch gezien is het niet belangrijk, praktisch gezien remt het sommige mensen natuurlijk wel af om nu in te stappen of te upgraden, €100 vs €230 voor 16 GB RAM, het hakt er nogal in, vooral als je weet wat de prijs was. Ik durf niet in te schatten welk percentage van de mensen om deze reden de aankoop van hardware uitstelt.
Zelf wacht ik waarschijnlijk mede om die reden op Zen2 aangezien Samsung de capaciteit (DDR4) gaat uitbreiden en heeft uitgesproken te verwachten dat in S2 van 2018 de prijzen voor RAM zullen dalen. Als het nu 15% duurder zou zijn geworden, tot daar aan toe maar >€200 voor enkel 16 GB RAM, dat is wel erg slikken, een 1600 kostte 2 weken geleden minder.Als ik me niet vergis klink je nu een stuk voorzichtiger.
Nee hoor, ik heb vanaf het begin conservatief 10-15% aangehouden. Alleen heb ik nu niet het maximum genoemd maar de redelijke klokfrequentie waarop je het wil draaien als je het vermogen in de hand wil houden. Je kan nu ook op 4,0-4,2 GHz klokken, alleen moet je dat willen doen met al die hitte, de hoge spanning en de extra stroomkosten? Van mij mogen mensen maar ik denk dat 3,8 GHz verstandiger is. Ik schat dan ook nog steeds in dat 4,5 GHz mogelijk gaat zijn met de refresh van Ryzen (nu al wordt 4,1-4,2 GHz gehaald, afhankelijk van hoeveel geluk/pech je hebt, je hoeft slechts 0,3-0,4 GHz te winnen), alleen schat ik niet in dat je dat met een laag vermogen gaat doen, je zit dan waarschijnlijk op een iets hoger vermogen dan met 3,9 GHz op de huidige Ryzen-CPU's.
Zou natuurlijk mooi zijn als die 4.0 en 4.2 voorbij wordt gestreefd, maar ik heb eigenlijk nog geen nieuws gezien waaruit dat zou moeten blijken (maar ook geen basis om ineens negatiever te worden).
16% kleiner oppervlakte voor de node, dat maakt dat het iets meer is dan een kleine iteratie, al moet je er geen wonderen van verwachten. Daarnaast kunnen ze W/L en timings tweaken. Nogmaals, het loskoppelen van de IF van de RAM is minstens zo belangrijk voor de performance bij spellen. Voor Zen2 verwacht ik een aanzienlijk grotere verbetering aangezien dan de eerste fase van de GF 7 nm. node wordt gebruikt, helaas voor Zen2 nog zonder EUV. Voor zo ver wij het nu weten gaat het voorspoedig met de ontwikkeling van die node.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 09-12-2017 22:39
]