Acties:
  • +5 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Graag weer terug naar waar dit topic voor bedoeld is: nieuws. De laatste tijd komt er veel voorbij dat hier niet hoort zoals aankoopadvies en posts over pre-orders etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Tricolores schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:51:
[...]

Single core blijft precies toch een pijnpunt.
Hoe bedoel je pijnpunt? Dat Intel betere single thread performance gaat behouden wisten we toch al lang? AMD geeft 't zelfs zelf aan in hun slides. Bijna 20% singlethread verbetering en 50% meer cores t.o.v. mijn 2700X gaat voor mij een reusachtig verschil opleveren. Met de 3950X straks gaat mijn doorlooptijd dan met meer dan 60% omlaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Was deze al langs gekomen? Er lijkt toch een verschil in performance te komen tussen x470 en x570 door een update van PBO, die ~200mhz meer klokt dan op x470.

Nu ga ik er vanuit dat ik met handmatige OC nog wel wat verder kom, maar toch een beetje teleurstellend nieuws.

YouTube: Updates to Precision Boost Overdrive for the AMD Ryzen 3000 Series

[ Voor 27% gewijzigd door millman op 03-07-2019 07:43 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

millman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:41:
Was deze al langs gekomen? Er lijkt toch een verschil in performance te komen tussen x470 en x570 door een update van PBO, die ~200mhz meer klokt dan op x470.

Nu ga ik er vanuit dat ik met handmatige OC nog wel wat verder kom, maar toch een beetje teleurstellend nieuws.

Hij noemt wel heel expliciet X570 ja. Balen! Het is tegenstrijdig met wat ze eerder zeiden, dat er geen performance verschil zou zitten tussen X470 en X570. Maar ja, ze zullen dat wel "op stock" bedoeld hebben.

Edit: In de disclaimer aan het einde staat het dan weer niet expliciet. :?

[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 03-07-2019 08:01 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Paprika schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:58:
[...]

Hoe bedoel je pijnpunt? Dat Intel betere single thread performance gaat behouden wisten we toch al lang? AMD geeft 't zelfs zelf aan in hun slides. Bijna 20% singlethread verbetering en 50% meer cores t.o.v. mijn 2700X gaat voor mij een reusachtig verschil opleveren. Met de 3950X straks gaat mijn doorlooptijd dan met meer dan 60% omlaag...
Geen idee, ik zag in sommige vergelijkingen voorbijkomen dat ze ongeveer gelijkwaardig zouden zijn.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Blaat schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:59:
[...]

Hij noemt wel heel expliciet X570 ja. Balen! Het is tegenstrijdig met wat ze eerder zeiden, dat er geen performance verschil zou zitten tussen X470 en X570. Maar ja, ze zullen dat wel "op stock" bedoeld hebben.

Edit: In de disclaimer aan het einde staat het dan weer niet expliciet. :?
Onder de video is een reactie dat Asus wel xtra PBO functionaliteit toe heeft gevoegd aan de CH VI x370, dus er zijn tegenstrijdige berichten. Ik hoop dat m'n gigabyte gaat doen wat ik er van hoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
millman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:41:

Paniek om niets...

Paprika in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"
DaniëlWW2 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Er komt hier zoveel voorbij dat je soms iets mist :) Dank, paniek om niets dus.. Wel weer heerlijk marketing dat ie in t filmpje expliciet spreekt over X570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
millman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:02:
[...]

Er komt hier zoveel voorbij dat je soms iets mist :) Dank, paniek om niets dus.. Wel weer heerlijk marketing dat ie in t filmpje expliciet spreekt over X570.
Ze proberen het tenminste uit te leggen, maar het gaat nog niet helemaal soepel nee. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 22:09
De hidden links bij alternate zijn inmiddels ook uit de lucht gehaald! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 20:28
Lekiame schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:53:
De hidden links bij alternate zijn inmiddels ook uit de lucht gehaald! :)
Vraag ik me af of dit komt doordat ze niet meer voorraad hebben, of dat ze de prijs nog gaan veranderen (lees: verhogen) ná 7 juli. Een pre-order betekent immers niet automatisch dat je het product op dag 1 ontvangt, hier zit ook gewoon een queue in.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Ben benieuwd hoe ze met alle slimme tweakers die een pre-order hebben geplaatst omgaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:51
quintox schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:15:
[...]

Vraag ik me af of dit komt doordat ze niet meer voorraad hebben, of dat ze de prijs nog gaan veranderen (lees: verhogen) ná 7 juli. Een pre-order betekent immers niet automatisch dat je het product op dag 1 ontvangt, hier zit ook gewoon een queue in.
Voor zover gekend is er nog niemand op de hoogte van voorraad. Mijn contact waarmee we op het werk alles aankopen heeft geen voorraad. De leverancier heeft ook geen voorraad. Hij gaf een tijdsbestek van 2 weken.

Ik heb Alternate ook gecontacteerd en daar geven ze aan dat hoewel de pagina er is, er momenteel niets over bekend is. Dat Alternate het verbergt kan gerust, maar mijn contact doet dat niet. Ik stel me vragen bij de beschikbare voorraad aankomend weekend en aankomende week.

Ik hoop dat ik verkeerd ben, maar het wordt een launch met weinig voorraad denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Flying schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:30:
[...]

Voor zover gekend is er nog niemand op de hoogte van voorraad. Mijn contact waarmee we op het werk alles aankopen heeft geen voorraad. De leverancier heeft ook geen voorraad. Hij gaf een tijdsbestek van 2 weken.

Ik heb Alternate ook gecontacteerd en daar geven ze aan dat hoewel de pagina er is, er momenteel niets over bekend is. Dat Alternate het verbergt kan gerust, maar mijn contact doet dat niet. Ik stel me vragen bij de beschikbare voorraad aankomend weekend en aankomende week.

Ik hoop dat ik verkeerd ben, maar het wordt een launch met weinig voorraad denk ik.
Maar waarom zou je pre-orders dan niet (meer) toestaan? Tenzij je nog met de prijs wilt gaan stunten i.v.m. schaarste.

Wel een raar verhaal m.b.t. voorraad, als ze (amd) ergens tijd voor hebben gehad dan is het wel voorraad opbouwen i.v.m X570 vertragingen.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 17:08

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Volgens mij zit er gewoon een dik embargo op vanuit AMD.

* JoSchaap wacht geduldig 7/7 af

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 7nm yields schijnen goed te zijn dus ik zie niet zo veel ruimte voor onrust qua beschikbaarheid.

Natuurlijk komt Epyc 2 er aan maar het is niet zo dat ze Intel ineens niets meer verkoopt en dat gat ineens gevuld moet worden. Wel zijn er meer chiplets per Epyc nodig gezien de toegenomen corecount.

Maar ik denk dat het allemaal wel gaat loslopen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
JoSchaap schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:40:
Volgens mij zit er gewoon een dik embargo op vanuit AMD.

* JoSchaap wacht geduldig 7/7 af
Sowieso. Ik heb Alternate vanalles gevraagd, maar kreeg nooit duidelijk antwoord.
Zelfs op vragen als "vanaf wanneer kunnen jullie effectief leveren" kreeg ik het antwoord "Helaas mogen we ook hierover niets zeggen, we staan onder contract".

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Laatst online: 29-09 21:30
Ik moet zeggen dat ik ook nog weinig X570 moederborden in de verkoop zien staan. Ze zijn wel aangekodigd maar komen die ook massaal in de verkoop vanaf de 7de?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-07 15:18
Beetje raar allemaal, AMD heeft gezegd dat de Ryzen 3000 CPU's op 7/7 in de schappen liggen ("on shelves"). Nou ja, we wachten maar af.

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

ik had ook andere shops al gemaild vorige week en allemaal reageren ze hetzelfde:
"Hier kunnen wij nog niets over uitbrengen, houd onze website goed in de gaten!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Tricolores schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:51:
[...]

Single core blijft precies toch een pijnpunt.
Ik snap het niet, waarom is geekbench voor jou leidend? In cinebench r20 scoort de 3900x hoger qua single core dan de 9900k zoals op de slide van amd wordt aangegeven. 5700 - 5900 geekbench score voor de 3900x kan trouwens niet kloppen tenzij je gelooft dat een 3600 die lager is geklokt zelfde of hoger scoort dan de 3900x. De 3900x boost naar 4.6 ghz maar dat zien we niet echt terug in dat resultaat. Het product met relevante updates zijn nog niet uit. Dus nog eventjes wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
pannalicour schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:14:
[...]

Ik snap het niet, waarom is geekbench voor jou leidend? In cinebench r20 scoort de 3900x hoger qua single core dan de 9900k zoals op de slide van amd wordt aangegeven. 5700 - 5900 geekbench score voor de 3900x kan trouwens niet kloppen tenzij je gelooft dat een 3600 die lager is geklokt zelfde of hoger scoort dan de 3900x. De 3900x boost naar 4.6 ghz maar dat zien we niet echt terug in dat resultaat. Het product met relevante updates zijn nog niet uit. Dus nog eventjes wachten.
En als je verwacht dat Cinebench leidend gaat zijn voor gaming performance ga je voor een onaangename verassing komen te staan...

We weten precies hoe Zen 2 gaat presenteren in games, want AMD heeft het zelf al laten zien. Hoezo staat de Intel vs AMD performance überhaupt nog ter discussie :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben eerder benieuwd hoe de silicon lottery zal uitpakken en of de 1e batch van hoge kwaliteit is en niet zoals bij Ryzen 1. AMD heeft een nieuw proces toegepast en de vraag is in hoeverre dit qua productie een over het geheel stabiel product oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:13
Tests afwachten en zeer waarschijnlijk daarna een 3900x in mijn nieuwe gaming rig. Ben een beetje klaar met INTEL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
Net bevestiging gekregen van nog een shop dat de processoren er niet zullen zijn daar op zondag. De X570 bordjes zijn voorradig. De processoren zijn moeilijk verkrijgbaar, gelijkaardig aan 9th gen Intel in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedsond
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-05-2024
@quintox Een pre-order schept ook verwachting bij de consument. Veel mensen denken dat het pre-orderen van Hardware hetzelfde werkt als software (dan wel niet digitaal). Dat komt natuurlijk over vanuit games. Als Alternate 300 processoren krijgt en ze hebben gister 800 pre-orders gehad, zullen ze ze nooit allemaal kunnen leveren op 7/7. Dus om meer pre-orders/teleurgestelde klanten te voorkomen, halen ze de link uit de lucht.

En gisteren rond 13:00 heb ik ze gebeld, en toen waren ze dus al uitverkocht. De link was daarna nog best lang te bereiken. Ik hoop dat ze aan iedereen kunnen leveren in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Tedsond schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:36:
@quintox

En gisteren rond 13:00 heb ik ze gebeld, en toen waren ze dus al uitverkocht. De link was daarna nog best lang te bereiken. Ik hoop dat ze aan iedereen kunnen leveren in ieder geval.
Hoe kunnen ze nou tegen jou zeggen dat ze uitverkocht zijn terwijl ze tegen iemand anders vertellen (nog) geen voorraad te hebben? 8)7

Duidelijk conflicterende informatie wat ongetwijfeld te maken heeft met een embargo zoals @JoSchaap al aankaartte :P

[ Voor 8% gewijzigd door quintox op 03-07-2019 11:41 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
quintox schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Hoe kunnen ze nou tegen jou zeggen dat ze uitverkocht zijn terwijl ze tegen iemand anders vertellen (nog) geen voorraad te hebben? 8)7
Doordat het zomaar kan dat een helpdeskmedewerker die niet expliciet op de hoogte is van alle NDA's hier en daar gewoon in het voorraadsysteem kijkt en daar een nummertje ziet, daaruit concludeert dat het product is uitverkocht. Zoals die beller hier had vermeld, heeft hij deze info vooral uit het in-zichzelf-gemompel van de medewerker.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

Toevallig krijg ik net reactie van alternate op mn mail van afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/riYPGkS.png

:+

Op Amazon.de zijn tevens vrij dure X570 bordjes opgedoken nu :)

https://www.amazon.de/s?k...&ref=sr_st_date-desc-rank

[ Voor 46% gewijzigd door JoSchaap op 03-07-2019 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tedsond
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-05-2024
Natuurlijk gaan ze zeggen dat ze het niet weten als je met de vraag wanneer je hem kan kopen komt. Dat is te vriendelijk voor ze :) dan kunnen ze je makkelijk zeggen dat ze het niet weten. Ik had gebeld nadat ik mijn pre-order bevestiging binnen had. Dan zitten ze even anders op hun stoel en weten ze het even niet meer.

Ik heb geloof ik ook 5 minuten in de wacht gestaan omdat er iets besproken moest worden over het updaten van bios van mijn moederbord. Dit nadat hij dat gemompeld had over de voorraden enzo. Maar nogmaals, het was niet duidelijk of het alleen om de voorraad van de 3700x ging of van alle 3rd gen's.

Hij kon in mijn account zien dat ik 2x de 3700x had besteld, dus we kunnen wel zeker zijn dat de pre-orders doorgekomen zijn ;).

Ik kan verder niet zeggen wat deze meneer op zijn scherm heeft gezien. Al zou ik dat wel heel graag willen. Ik heb in ieder geval enorm veel zin om de nieuwe processor te ontvangen :D

het was wel vermakelijk om een soort informatie-inwin gesprek te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Aangezien ze allemaal € 1.260,66 geprijsd zijn is dat vast een placeholder.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

XWB schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:19:
[...]

Aangezien ze allemaal € 1.260,66 geprijsd zijn is dat vast een placeholder.
Ik zit sowieso te twijvelen of ik wel een 5x bordje wil. Het enige dat ik nodig heb is genoeg VRM umph en 2 of meer SSD sloten. Dus ik wacht even op de reviews van de 3900x in die bordjes en hoe dat zich verhoudt tot de prestaties op 5x bordjes. Ik verwacht geen verschil. Maar de power die de oudere bordjes kunnen leveren zijn mijn grootste zorg.

Maar misschien hopen ze dat er een boer in de trein zit en het bordje voor 1260,66 koopt :)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Om dan toch maar over iets anders te beginnen. De Aorus X570 Master heeft drie m.2 sloten. Een daarvan draait sowieso native x4 PCIE. Hoe zit het met de anderen? Nemen die meteen weg van het videokaartslot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Ik wil sowieso ook een X570-bordje maar zelfde conclusie hier, ze duiken nergens op. Dik twijfelachtig of die plots zondag gaan beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Flying schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:33:
Om dan toch maar over iets anders te beginnen. De Aorus X570 Master heeft drie m.2 sloten. Een daarvan draait sowieso native x4 PCIE. Hoe zit het met de anderen? Nemen die meteen weg van het videokaartslot?
De X570 chipset heeft sowieso ook PCIe verbindingen, de kans is groot dat twee van de drie M.2 slots communiceren via de chipset. Op zich geen probleem, de chipset zelf heeft ook een PCIe 4.0 x4 verbinding met de CPU. Dus je zou alle drie M.2 drives volledig moeten belasten qua throughput en dat betwijfel ik dat vaak gebeurd in een niet zeer specifiek scenario. Zelfs van de ene drive naar de andere kopiëren op max snelheid (write speed is vaak lager dan read speed) zou geen bottleneck moeten hebben tenzij je op dat moment ook met een Thunderbolt 3 interface over de 1GB/s aan het kopiëren bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dionamuh schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:05:
Beetje raar allemaal, AMD heeft gezegd dat de Ryzen 3000 CPU's op 7/7 in de schappen liggen ("on shelves"). Nou ja, we wachten maar af.
Wat is er raar? Er is een NDA tm 7/7 voor die tijd mag niemand wat zeggen. Dus moederbord prijzen cpu prijzen mag allemaal die dag pas. Ze kunnen er prima genoeg hebben liggen alleen de winkels mogen ook niets zeggen. De launch partners zoals Azerty en mogelijk Megekko zullen ook wel een NDA hebben moeten tekenen.

En mensen houd het topic schoon. Het is een nieuws discussie topic niet een ik heb gemaild over de prijzen en ze kunnen mij niets vertellen topic.

Misschien is het slim om een los Ryzen 3000 / X570 prijzen en levertijden topic te maken en een los ervaringen topic. Dan kunnen we het hier gewoon bij nieuws en reviews houden.

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 03-07-2019 12:51 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Misschien is het slim om een los Ryzen 3000 / X570 prijzen en levertijden topic te maken en een los ervaringen topic. Dan kunnen we het hier gewoon bij nieuws en reviews houden.
Lijkt me ook ja.

[ Voor 15% gewijzigd door Tricolores op 03-07-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
Boxman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Over kromme logica gesproken. Het ruim een jaar gebruik hebben gemaakt van een lekker rappe processor is dus niks waard volgens jouw redenatie?

Dat prijsverschil dat je na een jaar gebruik van een processor kwijt ben in waardevermindering, is precies dat - de prijs die je betaalt voor plezierig gebruik van een stuk hardware. Dat je die waardevermindering geheel zou moeten optellen bij de aanschafprijs van een nieuwe processor terwijl je gewoon een jaar hebt kunnen profiteren van je performance is daadwerkelijk waanzinnige logica.
Stel je doet 5 jaar met een cpu. Dus je koopt de eerste processor, gebruikt hem 1 jaar en vervangt hem vervolgens door een nieuwere. Vanaf dat moment doe je weer 5 jaar met je nieuwe processor, dus samen heb je dan 6 jaar plezier ervan, maar je hebt in die 6 jaar wel dubbel zoveel betaald (voor het gemak uitgaande van identieke prijs). Je betaalt dus 67% meer per jaar. Natuurlijk kun je de oude processor tweedehands verkopen, maar wel tegen flink verlaagde prijs.

Als ik jouw redenering toepas zou het dus voor mijn portemonnee niet uitmaken of ik nou om de 5 jaar een nieuwe processor koop of dat ik elk jaar een nieuwe koop. Iets zegt me dat dat niet klopt.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:06:
[...]

Ik ga zondag 15:00 gewoon naar Anandtech, kijk daarna even rond en bestel dan gewoon mijn 3700X. Krijg ik die als het goed is ook op maandag, net zoals jullie. Ik zal de winkel communiceren, want ik verlies altijd de silicon lottery. Ik krijg dus waarschijnlijk de slechte chip uit de voorraad, dus grotere kans dat je wel een goede krijgt. :') :+
Inderdaad. Ik twijfel zelf nog tussen een 3700X en 3800X. Ik wil graag een stille pc, dus dan ik 65W wel leuk, maar ja, die extra performance is ook leuk. :P Geheugencompatibiliteit is nog een reden om even de kat uit de boom te kijken.

Daarnaast, reviews kijken is (voor mij) ook gewoon een deel van de lol. Een nieuwe pc bouwen doe ik daarna wel. En ik heb mijn huidige pc al sinds 2013, een paar dagen of weken wachten is ook geen ramp, het is niet alsof mijn leven ervan af hangt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bonez0r op 03-07-2019 13:53 ]

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Bonez0r schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:49:
[...]
Als ik jouw redenering toepas zou het dus voor mijn portemonnee niet uitmaken of ik nou om de 5 jaar een nieuwe processor koop of dat ik elk jaar een nieuwe koop. Iets zegt me dat dat niet klopt.
Dat is niet wat hij zegt hoor, maar ik zal happen :p...

Tot op zekere hoogte is wat jij er van maakt wel het geval, maar is dat volledig afhankelijk van je "vermogen". Iemand die 500 euro op z'n rekening heeft zal bij een CPU van 500 euro 100% van z'n rekening plunderen. Iemand met zeg 2 ton tot z'n beschikking zal om die 0.25% niet zo snel wakkerliggen. :Y)

Wat hij echter zegt is dat voor veel gamers de CPU toch wel veel wordt gebruikt. Stel je gamed 10 uur in de week (en ik gok dat er zat mensen hier reageren die daar wel overheen schieten) dan zou je bij volledige afschrijving 1 euro per uur uit hebben gegeven. Er zijn duurdere hobbies te bedenken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

[...]

Stel je doet 5 jaar met een cpu. Dus je koopt de eerste processor, gebruikt hem 1 jaar en vervangt hem vervolgens door een nieuwere. Vanaf dat moment doe je weer 5 jaar met je nieuwe processor, dus samen heb je dan 6 jaar plezier ervan, maar je hebt in die 6 jaar wel dubbel zoveel betaald (voor het gemak uitgaande van identieke prijs). Je betaalt dus 67% meer per jaar. Natuurlijk kun je de oude processor tweedehands verkopen, maar wel tegen flink verlaagde prijs.

Leuk verhaal, maar het gaat om meer dan alleen maar geld en daar ga je helemaal aan voorbij. Ik heb nu bijvoorbeeld geen desktop. Ik wil een 16-core maar die is er nog niet. Dan kan ik 3 maanden doorkutten op m'n laptop, waar ik ook een heleboel dingen niet op kan doen, of ik kan nu gewoon voor de 12-core gaan en als 'ie er is upgraden naar de 16-core. Zeg dat ik de 12-core verkocht krijg voor 350 euro heb ik per maand minder dan 100 euro toegelegd om nu al een goeie bak te hebben in plaats van dat ik maanden aan moet blijven prutten met ergernis.
Als het jou alleen maar om geld gaat en niet om nut of plezier, doe je er het beste aan om helemaal geen CPU te kopen, dan heb je 500 euro in je portemonee gehouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:49:
[...]
Inderdaad.

Er komt een nieuw ervaringentopic naast het bestaande AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic

Ik zal dit ergens de komende dagen openen en er zijn ook al wat mede topic starters nav feedback die in dat topic gevraagd is.

Eerder lijkt me niet zoveel zin te hebben aangezien nog niemand vd GOT members de spullen in huis heeft.

Een Ryzen 3000 / X570 prijzen en levertijden topic lijkt mij goed idee maar mag iemand anders aanmaken.

[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 03-07-2019 13:58 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Help!!!! schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:56:
[...]
Eerder lijkt me niet zoveel zin te hebben aangezien nog niemand vd GOT members de spullen in huis heeft.
Sinds wanneer is bijvoorbeeld Foritain geen GOT member meer? :p :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
[...]

Je maakt dezelfde fout en laat net als @computerjunky het gebruik en profijt van het hebben van de betere hardware links liggen als zijnde feitelijk 'waardeloos'. Je hebt een processor immers om van de prestaties gebruik te kunnen maken, nietwaar?

Edit// Zoals @DataGhost intussen netjes heeft uitgelegd :9

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:57:
[...]

Sinds wanneer is bijvoorbeeld Foritain geen GOT member meer? :p :+
:o :P

Maar hij mag nog niks posten tot 7/7 lijkt me. >:)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Paprika schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:24:
[...]

En als je verwacht dat Cinebench leidend gaat zijn voor gaming performance ga je voor een onaangename verassing komen te staan...

We weten precies hoe Zen 2 gaat presenteren in games, want AMD heeft het zelf al laten zien. Hoezo staat de Intel vs AMD performance überhaupt nog ter discussie :+.
New dat zeg ik niet. Laat ik de vraag terugketsen. Als jij verwacht dat geekbench leidend gaat zijn voor games dan kom kom je ook voor een verrassing te staan.

We don't know yet. Enige wat we hebben is dat een 9900k tegen 4.7 ghz a 5 ghz boost soms verliest soms wint en soms gelijk presteert in games. En dat was in 1080p games. In 1440p naar alle waarschijnlijkheid geen verschil maar dan heb je wel 40 tot 60 procent multicore winst met de 3900x.

Of je pakt de 3700x oc tot max en gamed op 1080p of 1440p en bespaart geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
Boxman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:58:
[...]

Je maakt dezelfde fout en laat net als @computerjunky het gebruik en profijt van het hebben van de betere hardware links liggen als zijnde feitelijk 'waardeloos'. Je hebt een processor immers om van de prestaties gebruik te kunnen maken, nietwaar?

Edit// Zoals @DataGhost intussen netjes heeft uitgelegd :9
Niet waardeloos uiteraard. Ik zeg alleen maar dat je in dat geval (in mijn voorbeeld) 5x zoveel betaalt als nodig is in dat ene jaar dat je van die processor gebruik maakt. De enige reden om dat te doen zou voor mij onderstaande zijn:
DataGhost schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Leuk verhaal, maar het gaat om meer dan alleen maar geld en daar ga je helemaal aan voorbij. Ik heb nu bijvoorbeeld geen desktop. Ik wil een 16-core maar die is er nog niet. Dan kan ik 3 maanden doorkutten op m'n laptop, waar ik ook een heleboel dingen niet op kan doen, of ik kan nu gewoon voor de 12-core gaan en als 'ie er is upgraden naar de 16-core.
Dat is het enige scenario waarin ik zoiets nog zou overwegen. Alleen, als het toch maar een tijdelijke processor is (tot de 16-core te koop is) dan zou ik waarschijnlijk voor een Zen+ gaan die nu afgeprijsd gaan worden, of eventueel een entry-level Zen2, maar sowieso geen 12-core, dat vind ik zonde van het geld. Maar misschien ben ik overdreven zuinig of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:48
DataGhost schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Leuk verhaal, maar het gaat om meer dan alleen maar geld en daar ga je helemaal aan voorbij. Ik heb nu bijvoorbeeld geen desktop. Ik wil een 16-core maar die is er nog niet. Dan kan ik 3 maanden doorkutten op m'n laptop, waar ik ook een heleboel dingen niet op kan doen, of ik kan nu gewoon voor de 12-core gaan en als 'ie er is upgraden naar de 16-core. Zeg dat ik de 12-core verkocht krijg voor 350 euro heb ik per maand minder dan 100 euro toegelegd om nu al een goeie bak te hebben in plaats van dat ik maanden aan moet blijven prutten met ergernis.
Als het jou alleen maar om geld gaat en niet om nut of plezier, doe je er het beste aan om helemaal geen CPU te kopen, dan heb je 500 euro in je portemonee gehouden!
Dan koop je dus een 3600 die veel rapper is als je laptopje maar onder de streep wel de meest financiële slimme keuze is omdat de afschrijving minder is en makkelijker verkoopt dan een high end chip of een 2xxx generatie chip.
Als het je echt om plezier gaat dan kan je dat geld best wel in leukere dingen stoppen dan het verdampen ervan.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 03-07-2019 16:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boxman
Bonez0r schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:01:
[...]

Niet waardeloos uiteraard. Ik zeg alleen maar dat je in dat geval (in mijn voorbeeld) 5x zoveel betaaltals nodig is in dat ene jaar dat je van die processor gebruik maakt. De enige reden om dat te doen zou voor mij onderstaande zijn:
Die nummers kloppen natuurlijk niet :9 Als je een processor van 500 euro koopt, deze verkoopt voor 350 en tegelijkertijd het vervolgmodel van 500 euro koopt, heb je in 1 jaar 650 euro uitgegeven. Dat is 1.25x meer dan anders, maar dan heb je wel 1 jaar profijt gehad van top-prestaties. En zelfs al gooide je de vorige processor in de kliko, heb je 2x zoveel uitgegeven dat jaar, maar dat zou waanzin zijn. Iig niet 5x.

Effectief heeft dat jaar je dan 150 euro gekost, niet 650(!) want die 500 euro aanschafprijs van de nieuwste processor schrijft pas af nadat je hem hebt gekocht, in de 5 jaar die daarop volgen (voor 100 euro per jaar afschrijving).

Daarbij moet je niet vergeten dat een processor in 5 jaar tijd wél vrijwel volledig afschrijft, en vrijwel geen resale value meer heeft. Na 5 jaar tijd 'kost' die processor je dus ook daadwerkelijk zijn aanschafprijs, terwijl na 1 jaar tijd de processor slechts een fractie van zijn aanschafprijs 'gekost' heeft.

Ik snap hoe je aan je 5x komt, maar dat is nou juist het gevaar als je 'waarde' en 'kosten' vrijuit door elkaar gebruikt. Ff een snel tabelletje om het wat duidelijker neer te zetten, met een jaarlijks high-end abbo en 5-jaarlijks update-schema, uitgaande van 500-euro topmodel en 350 euro resale value na 1 jaar, en 50 euro na 5 jaar (en dan mag je in je handjes knijpen denk ik).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/URUwgJl.jpg

Na 5 jaar ben je dan 1.3x duurder uit, na 20 jaar 1.5x duurder, maar in ruil daarvoor heb je wel elk jaar profijt van de topprestaties ipv eens in de 5 jaar. 20/20 jaar topprestatie vs 4 van de 20 jaar topprestaties waarvan 4 van de 20 jaar dus ook op 4-jaar oude hardware. Dat is waar je voor betaalt.

Ga je uit van 300 euro resale na 1 jaar, wordt dat 1.57 na 5jaar en 1.96x zo duur na 20 jaar, maar 5x zo duur haal je echt alleen als je steevast elk jaar je oude processor ritueel omsmelt.

@computerjunky, met een 3600x krijg je niet dezelfde prestaties en plezieren als de 3900x, dat kost meer onder de streep maar is per definitie niet 'verdampt', gezien je er méér plezier en prestatie uit haalt dan uit een 3600x. Tenzij je voet bij stuk wil houden dat 'hebben en kunnen gebruiken' geen waarde heeft, maar daar heb ik je in ieder geval niet meer over gehoord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Er verdampt in deze situatie sowieso geen geld. Het enige wat verdampt is de monopoliepositie van een bedrijf dat veel moeite blijkt te hebben met hun 10nm procédé.

En ja, ook mijn 2700X wordt vervangen door een 3900X en ja ook die wordt straks vervangen door een 3950X. En nee, ik heb geen (ongevraagd) advies nodig met toelichting waarom dit wel of niet een verstandige keuze zou zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Paprika op 03-07-2019 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Ik denk dat ik een 3800x koop, al wacht ik de testen en beste keus voor het moederbord en geheugen af.
Een beetje uitzoeken wat het beste is is ook wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goofy1978 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:12:
Ik denk dat ik een 3800x koop, al wacht ik de testen en beste keus voor het moederbord en geheugen af.
Een beetje uitzoeken wat het beste is is ook wel leuk.
Ik wacht sowieso even om te zien wat voor een effect geheugen heeft op de prestaties, Welke modules het goed doen met Ryzen 3000 en wat voor een verschil de X570 borden maken tov goede B450/X470 plankjes.

Ik heb een 8600K dus upgraden is sowieso geen must.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
Boxman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:10:
Daarbij moet je niet vergeten dat een processor in 5 jaar tijd wél vrijwel volledig afschrijft, en vrijwel geen resale value meer heeft. Na 5 jaar tijd 'kost' die processor je dus ook daadwerkelijk zijn aanschafprijs, terwijl na 1 jaar tijd de processor slechts een fractie van zijn aanschafprijs 'gekost' heeft.

Ik snap hoe je aan je 5x komt, maar dat is nou juist het gevaar als je 'waarde' en 'kosten' vrijuit door elkaar gebruikt. Ff een snel tabelletje om het wat duidelijker neer te zetten, met een jaarlijks high-end abbo en 5-jaarlijks update-schema, uitgaande van 500-euro topmodel en 350 euro resale value na 1 jaar, en 50 euro na 5 jaar (en dan mag je in je handjes knijpen denk ik).
Je punt van jaarlijks upgraden is wel gemaakt. Alleen je prijzen kloppen niet helemaal. Ik voorspel dat de Ryzen 1000 en 2000 op de tweehandsmarkt in de komende drie jaar bijna niets waard zijn. Terwijl de Ryzen 3000 processoren wel beter hun waarde vast houden omdat:
A. IPC erg goed zijn.
B. Groei van het aantal cores voor de consumenten markt niet verder doorzet

En dan krijg je dus een situatie die je bij Intel nu ziet. Snelle i7's behouden goed haar prijs.
i7 4770K gaat nog steeds voor 125 euro in V&A.
i7 6700K gaat nog voor 200 euro weg in V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Oh er klopt wel meer niet aan, elk jaar een nieuwe betere high-end proc voor 500 euro is ook een pipe-dream natuurlijk :P Als het concept maar duidelijk is, wat bij sommigen blijkbaar niet het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:10
computerjunky schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:05:
[...]

Dan koop je dus een 3600 die veel rapper is als je laptopje maar onder de streep wel de meest financiële slimme keuze is omdat de afschrijving minder is en makkelijker verkoopt dan een high end chip of een 2xxx generatie chip.
Als het je echt om plezier gaat dan kan je dat geld best wel in leukere dingen stoppen dan het verdampen ervan.
Uiteindelijk is het allemaal persoonlijk waar iemand plezier aan beleeft he, als iemand nou net plezier beleeft aan het kopen, inbouwen en uitproberen van een nieuwe CPU, dat kan toch?
Overigens ook niet mijn ding, ik ben doordat enerzijds de CPU's en borden iets duurder leken te worden dan verwacht en anderzijds er iets anders op mijn pad kwam wat ook geld koste uiteindelijk toch voor een 2600 die nu echt cheap is met nog twee games er bij op een B450 itx bordje gegaan en ik zie wel of ik nog een keer naar ryzen 3000 upgrade. Voor nu doet die 2600 het zoveel beter dan ik verwacht had dat ik niet weet of het nodig is... We zien wel.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannalicour
Maulwurfje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:38:
[...]

Je punt van jaarlijks upgraden is wel gemaakt. Alleen je prijzen kloppen niet helemaal. Ik voorspel dat de Ryzen 1000 en 2000 op de tweehandsmarkt in de komende drie jaar bijna niets waard zijn. Terwijl de Ryzen 3000 processoren wel beter hun waarde vast houden omdat:
A. IPC erg goed zijn.

En dan krijg je dus een situatie die je bij Intel nu ziet. Snelle i7's behouden goed haar prijs.
Ik heb dit argument nooit begrepen. 'de Intel cpu's verliezen niet hun waarde zo snel' Geef mij een goed argument waarom ik na 5 jaar een verkrachte 4770k of 6700k nog de hoofdprijs ga betalen?

Waarom zou ik 125 euro of 200 euro neerleggen voor een cpu waar geen garantie meer op zit en naar alle waarschijnlijk hard op is geklokt?

Voor het argument dat de i5 bezitters nog een upgrade pad hebben: koop de 8400 of ryzen 2600 met een budget board voor nog niet eens 200 euro inclusief cooler en garantie en meer cores en of threads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
pannalicour schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:26:
[...]

New dat zeg ik niet. Laat ik de vraag terugketsen. Als jij verwacht dat geekbench leidend gaat zijn voor games dan kom kom je ook voor een verrassing te staan.

We don't know yet. Enige wat we hebben is dat een 9900k tegen 4.7 ghz a 5 ghz boost soms verliest soms wint en soms gelijk presteert in games. En dat was in 1080p games. In 1440p naar alle waarschijnlijkheid geen verschil maar dan heb je wel 40 tot 60 procent multicore winst met de 3900x.

Of je pakt de 3700x oc tot max en gamed op 1080p of 1440p en bespaart geld.
Een 3900X is voor gaming toch altijd overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ter info, heb het nieuwe ervaringen topic maar alvast geopend zodat we een frisse start kunnen maken zonder ZEN1 legacy:

AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 04-07-2019 15:58 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Tricolores schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:13:
[...]

Een 3900X is voor gaming toch altijd overkill?
Ja, maar alsnog leuk om deze straks in mijn systeem te hebben (gaat ook gebeuren). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Graag weer terug naar waar dit topic voor bedoeld is: nieuws. De laatste tijd komt er veel voorbij dat hier niet hoort zoals aankoopadvies en posts over pre-orders etc. Hoe excited jullie ook zijn, doe dat niet hier. Voel je vooral vrij om een pre-order topic te openen zodat hier de boel schoon blijft. En anders, check de TW. Dan is de lol voor iedereen tot lancering voorbij :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
[Net te laat de modbreak gezien :P]

[ Voor 96% gewijzigd door Bonez0r op 03-07-2019 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Ik durf 't wel aan :+...

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/xvfmoy5dj5831.png

(ASUS Impact........ ;w)

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 03-07-2019 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Maulwurfje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:38:
[...]

A. IPC erg goed zijn.

Alleen mensen die vastzitten op dat platform zullen die cpu's nog kopen. Geen enkel weldenkend goed geinformeerd gaat die oude troep nog kopen als je voor minder een veel snellere Ryzen cpu kan krijgen. Tenzij je er echt heilig van overtuigd bent dat Intel het enige en het beste is.

Ik zou nog geen 100 euro betalen voor die (lekke) i7 6700k als ik iets in die prijsklasse zocht het is een een dood platform en ik heb voor 135 euro een Ryzen 5 2600 nieuw.

Als mensen voor die prijs hun cpu hebben kunnen verkopen, alleen maar beter voor ze. Misschien leren de degenen die het kopen dan een keertje dat ze te veel geld uitgeven.
Laat niet weg dat je waarschijnlijk gelijk hebt met dat de waarde van oude Ryzen cpu's sneller hun waarde zullen verliezen.

Ontopic:
Ben best geinteresseerd in dat automatisch overclocken van de cpu. Als in hogere boost, dat vind ik zelf een mooiere manier dan dat een cpu constant op een maximale clock loopt. Ik wilde eigenlijk voor de 3950 gaan maar indien ik met de 3900 en die automatische OC hetzelfde in singlethread kan halen dan ga ik waarschijnlijk daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
Gelekte 3d mark benchmarks van de 3900x: https://www.3dmark.com/fs/19709028

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

computerjunky schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:05:
[...]

Als een financieel verantwoorde keuze belangrijk voor je is kan je beter helemaal geen pc kopen.

En geen auto. En geen smartphone.

Wordt allemaal alleen maar minder waard en is kapitaalvernietiging. Toch?

Fout. Een hobby mag geld kosten. En stop nu met miepen daarover.
Dat ziet er best aardig uit. Volgens mij schaalt de physics test van Firestrike alleen best aardig met CPU's met veel threads dus het is niet verrassend dat de 3900x het goed doet.

Ben benieuwd naar de gaming benchmarks van de 3900x vs de 3800x. Uiteindelijk zal het een balans worden tussen wat zwaarder weegt, inter-CCX latency of cache formaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Blaat op 04-07-2019 08:40 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:32

WhySoSerious

Be the change.

*knip* kom op, lees die topicwarning nou.

[ Voor 80% gewijzigd door br00ky op 04-07-2019 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:29

Case_C

[Team Carrack]

40 seconden gekeken... nou die gaat het dus niet worden. Dat BuildZoid er dan toch nog een 30 min video van weet te maken :P , best wel knap.

Een nette 4 phase dus :+

[ Voor 5% gewijzigd door Case_C op 04-07-2019 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Case_C schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:06:
40 seconden gekeken... nou die gaat het dus niet worden. Dat BuildZoid er dan toch nog een 30 min video van weet te maken :P , best wel knap.

[YouTube: mobo PCB Breakdown: ASUS X570 Strix-F Gaming]
Niet te snel oordelen. Deze layout kan behoorlijk hoge currents per phase aan (omdat 3 power stages per phase, wat thermische voordelen heeft) en de lage phasecount kan je compenseren met hogere switching frequency, wat voor de efficiëntie voor deze moderne power stages vrij weinig uit maakt.

Voordeel van deze layout is de goede transient response omdat er geen sprake is van doublers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Blaat schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:20:
[...]

Niet te snel oordelen. Deze layout kan behoorlijk hoge currents per phase aan (omdat 2 power stages per phase, wat thermische voordelen heeft) en de lage phasecount kan je compenseren met hogere switching frequency, wat voor de efficiëntie voor deze moderne power stages vrij weinig uit maakt.

Voordeel van deze layout is de goede transient response omdat er geen sprake is van doublers.
Precies dat :) Asus doet dat de laatste tijd wel meer aan 2 kanten (Intel bordjes en AMD) en de resultaten zijn best wel erg goed lijkt het erop. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/pgi6f9mdh8831.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Kijk, mobo's genoeg dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dat sowieso. Al is het maar omdat er genoeg B450 en X470 moederborden te koop zijn ;)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
https://docs.google.com/s...w?sle=true#gid=2112472504

Nog een leuke spreadsheet als je nog een mobo zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Modbreak:*knip* aankoopadvies hoort hier niet. Ik snap de spanning etc. maar mensen kom op, juist omdat de release zo dichtbij is, laten we dit topic schoon houden zodat de echt nieuwswaardige zaken niet ondersneeuwen :).

[ Voor 153% gewijzigd door br00ky op 04-07-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 13:15
Modbreak:*knip* aankoopadvies hoort hier niet.

[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 04-07-2019 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D-jk4o9W4AAI3qk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Modbreak:*knip* aankoopadvies hoort hier niet.

[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 04-07-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Case_C schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:06:

[YouTube: mobo PCB Breakdown: ASUS X570 Strix-F Gaming]
En toch ga ik wel op zoek naar een daisy chainT-Topology mobo omdat ik met 4 modules ga werken (32 of 64GB mem)
En performance met 4 dimm is wel beter op daisy chain.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boxman
Tmaster schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:30:
[...]

En toch ga ik wel op zoek naar een daisy chain mobo omdat ik met 4 modules ga werken (32 of 64GB mem)
Zat dat niet juist precies andersom? Afaik wil je T-topology met 4 dimms populated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-07 15:18
Tmaster schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:30:
[...]

En toch ga ik wel op zoek naar een daisy chain mobo omdat ik met 4 modules ga werken (32 of 64GB mem)
Dat schijnt overigens pas iets uit te maken vanaf snelheden vanaf 4000MHz.

YouTube: mobo PCB Breakdown: ASUS X570 Strix-F Gaming

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Boxman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:49:
[...]

Zat dat niet juist precies andersom? Afaik wil je T-topology met 4 dimms populated.
Je hebt gelijk, ik had het even omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
Even een domme vraag. Ik had begrepen dat qua geheugen de sweet spot 3600-16 is voor de nieuwe generatie ryzen processoren. Als je echter kijkt naar de vorige generatie Mobo's is het hoogste wat ondersteund wordt 3466(OC). Betekent dat dus dat 3600 er niet inzit als je X470 Mobo gaat gebruiken ipv X570?
Modbreak:Dit is een nieuwsdiscussietopic. Dit is geen nieuws of vraag over het nieuws, dus hoort het hier niet thuis. Hou het aub een beetje on-topic :o

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 05-07-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
MAGDATTT schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:49:
Even een domme vraag. Ik had begrepen dat qua geheugen de sweet spot 3600-16 is voor de nieuwe generatie ryzen processoren. Als je echter kijkt naar de vorige generatie Mobo's is het hoogste wat ondersteund wordt 3466(OC). Betekent dat dus dat 3600 er niet inzit als je X470 Mobo gaat gebruiken ipv X570?
Volgens mij, als ik de sheet goed interpreteerde, zit je met zowel 3200-CL14 als 3600-CL16 in de sweetspot.
Of je bespaart 100,- en gaat nét niet in de sweetspot zitten met bijv. 3200CL15, benchmarks zullen aantonen hoeveel verschil dat daadwerkelijk maakt :o

Maar, bijv. een Rog Strix X470-F ondersteunt gewoon 3600, dus zou niet weten waarom niet?
Modbreak:Omdat dit is een nieuwsdiscussietopic. Dit is geen nieuws of vraag over het nieuws, dus hoort het hier niet thuis. Hou het aub een beetje on-topic :o

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 05-07-2019 21:47 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

3733-17*
Mja, goeie vraag. Kijk of er een aangepaste QVL komt en anders moet je het gewoon gaan proberen. Zijn er geen OC's te vinden met 3600/3733 op een X470 board dan? Verder is de bouwkwaliteit van de nieuwe X570-boards wel stukken beter (en de prijs navenant hoger) dus zullen die waarschijnlijk minder moeite hebben met hoog klokken. De geheugencontroller van de 3xxx zal ook beter zijn.
Modbreak:Dit is een nieuwsdiscussietopic. Dit is geen nieuws of vraag over het nieuws, dus hoort het hier niet thuis. Hou het aub een beetje on-topic :o

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 05-07-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
quintox schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:53:
[...]

Volgens mij, als ik de sheet goed interpreteerde, zit je met zowel 3200-CL14 als 3600-CL16 in de sweetspot.
Of je bespaart 100,- en gaat nét niet in de sweetspot zitten met bijv. 3200CL15, benchmarks zullen aantonen hoeveel verschil dat daadwerkelijk maakt :o

Maar, bijv. een Rog Strix X470-F ondersteunt gewoon 3600, dus zou niet weten waarom niet?
Ik heb zelf ee. Rog strix x470-f echter als je op de QVL kijkt zijn er maar ERG weinig 3600 bankjes die officieel ondersteund worden...

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 05-07-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Lekiame schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:26:
[...]

Ik heb zelf ee. Rog strix x470-f echter als je op de QVL kijkt zijn er maar ERG weinig 3600 bankjes die officieel ondersteund worden...
Dan zou je nog kunnen uitwijken naar 3200-CL14 wat wél op de QVL staat. Ach, ik zie het wel.. heb Inno3d geheugen besteld, staat op geen enkele QVL :P Als Zen2 er niet mee om wil gaan, dan zien we dat dan wel weer.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 05-07-2019 21:47 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Lekiame schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:26:
[...]

Dat komt door de memory controller van Ryzen 1000-2000. QVL testen met 'n cpu die de snelheid niet aan kan is lastig...

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 04-07-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Paprika schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:40:
[...]

Dat komt door de memory controller van Ryzen 1000-2000. QVL testen met 'n cpu die de snelheid niet aan kan is lastig...
Neem aan dat er dus een updated qvl komt voor de 3 serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Lekiame schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:55:
[...]

Neem aan dat er dus een updated qvl komt voor de 3 serie?
Ik gok van niet, maar als anderen melden dat ze het met chip X werkend hebben dan gaat 't voor jou ook wel werken. Dat AM4 moederbord X geheugen A wel ondersteunt, maar moederbord Y niet hoor je eigenlijk nooit... Maar ik heb ook nog nooit geheugen uitgezocht op basis van QVL lijsten :+...

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 04-07-2019 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daellat
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-09 09:06
Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.techpowerup.com%2Fimg%2FdF4sjxFh6HNk7GXn.jpg&f=1

De price / performance sweetspot noemde AMD toch wel specifiek 3600 niet 3733. Dat is gewoon de max voordat de IF in 2:1 schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 09:10
Als ik zo die spreadsheet bekijk met de X570 borden en T-Topology RAM banken lay-out en VRM implementaties is het zoeken naar compromissen...
Althans zo lijkt het in mijn ogen...
Dan maar reviews van gevestigde mensen en doorgewinterde OC-mensen even bekijken...

Overigens denk ik dat er wel degelijk QVL RAM zal zijn voor Ryzen 3000 CPUs... Al was het maar om de inderdaad genoemde DDR4-3600 en DDR4-3733 informatie...

Maar goed ik kan het ook bij verkeerde eind hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door mindwarper op 04-07-2019 21:09 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

daellat schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:28:
[...]
De price / performance sweetspot noemde AMD toch wel specifiek 3600 niet 3733. Dat is gewoon de max voordat de IF in 2:1 schiet.
Ja maar de price/perf sweetspot is natuurlijk iets heel anders dan de performance sweetspot, en in de vraagstelling heb ik niks over de prijs teruggezien.. 3733 is sneller dan 3600 in bandwidth, en vervolgens ook nog in absolute latency. Hoger gaat iig de latency omlaag, dus lijkt me dat de sweetspot op 3733c17 zit.
Edit: er staat in dat plaatje trouwens letterlijk "sweet spot DDR4-3733"
mindwarper schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:07:
Als ik zo die spreadsheet bekijk met de X570 borden en T-Topology RAM banken lay-out en VRM implementaties is het zoeken naar compromissen...
Althans zo lijkt het in mijn ogen...
Dan maar reviews van gevestigde mensen en doorgewinterde OC-mensen even bekijken...

Maar goed ik kan het ook bij verkeerde eind hebben.
Het schijnt dat de memorycontroller vooral de issue was om uberhaupt clocks te halen, en dat Intel-systemen 4000+ halen op daisychain. Als de Ryzen 3xxx-controller beter is heb je misschien minder issues om 3733 te halen met 4 reepjes. Ik heb iig 4x16GB op 3600c17 in een daisychain QVL zien staan, en ook 4x8GB op 4400c19, dus dat lijkt me niet direct enorm problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 09:10
Het schijnt dat de memorycontroller vooral de issue was om uberhaupt clocks te halen, en dat Intel-systemen 4000+ halen op daisychain. Als de Ryzen 3xxx-controller beter is heb je misschien minder issues om 3733 te halen met 4 reepjes. Ik heb iig 4x16GB op 3600c17 in een daisychain QVL zien staan, en ook 4x8GB op 4400c19, dus dat lijkt me niet direct enorm problematisch.
Aha dank voor de heads-up. Weer wat geleerd op die manier. Ik ben wel geïnteresseerd in hoe de Crosshair borden en de Aorus Master en evt. Elite gaan zijn...

Maar wie zegt ons dat de IMC van Ryzen 3000 zich nu "anders" gaat gedragen? Is die anders gemaakt dan in Ryzen 1 en 2?
Ik weet dat het hier dan vermoedelijk gaat om die I/O die en niet de 7nm chiplets van Ryzen 3000.

Wat betreft RAM ga ik voor 32GB, dus 2x 16GB.

Ik wil dit jaar graag groot uitpakken om mijn ouder wordende PC te upgraden...
Custom water ha :D zal het zeker worden in Enthoo Primo kast...

[ Voor 15% gewijzigd door mindwarper op 04-07-2019 22:02 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
mindwarper schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:57:
[...]
Bij 2x 16GB zit je toch vast aan 3200C14 geheugen. Idem voor mij gezien ik juist 2x 16GB eruit ga halen voor 2x 32GB die ook alleen in 3200C14 variant bestaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57
[...]

Maar wie zegt ons dat de IMC van Ryzen 3000 zich nu "anders" gaat gedragen? Is die anders gemaakt dan in Ryzen 1 en 2?
Ik weet dat het hier dan vermoedelijk gaat om die I/O die en niet de 7nm chiplets van Ryzen 3000.
AMD geeft dat toch zelf aan in bovenstaande sheets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online

All-core overclock op 4.5GHz voor een 3900X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Paprika schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:38:
[Twitter]

All-core overclock op 4.5GHz voor een 3900X.
Alles hangt af van de gebruikte koeling....
pannalicour schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:36:
[...]

Ik heb dit argument nooit begrepen. 'de Intel cpu's verliezen niet hun waarde zo snel' Geef mij een goed argument waarom ik na 5 jaar een verkrachte 4770k of 6700k nog de hoofdprijs ga betalen?

Waarom zou ik 125 euro of 200 euro neerleggen voor een cpu waar geen garantie meer op zit en naar alle waarschijnlijk hard op is geklokt?

Voor het argument dat de i5 bezitters nog een upgrade pad hebben: koop de 8400 of ryzen 2600 met een budget board voor nog niet eens 200 euro inclusief cooler en garantie en meer cores en of threads.
Toevallig draait mijn 4570 nog met DDR3, dus ik moet ook nieuw geheugen kopen. Nu is die prijs inmiddels aardig gezakt, maar toch.

[ Voor 58% gewijzigd door spNk op 04-07-2019 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

[...]

Ja, dunno, maar als het in een QVL staat met speeds en timings erbij gok ik dat ze dat werkend gezien hebben. Op X470 borden zie je deze speeds volgens mij vrijwel nergens, en toen moesten ze met Ryzen 2xxx testen. Nou maakt het natuurlijk niet zoveel uit wat de oorzaak is, als de combinatie die je wilt draaien in een QVL staat, maar het lijkt me niet dat alleen de overall kwaliteitsverbeteringen van bordjes voor de memory speeds zorgt. Dan zou je ook voor X470 high-end verwachten dat dergelijke speeds gehaald kunnen worden. Het is daarom logisch om aan te nemen dat de voornaamste bijdrage komt van de IMC die beter is geworden.
Nou ben ik wel nieuwsgierig waarom je dan specifiek naar een T-topology board op zoek bent.
Paprika schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:07:
[...]

Bij 2x 16GB zit je toch vast aan 3200C14 geheugen. Idem voor mij gezien ik juist 2x 16GB eruit ga halen voor 2x 32GB die ook alleen in 3200C14 variant bestaan. :+
Dit snap ik ook niet helemaal, hoe kom je daarbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannalicour
spNk schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:42:
[...]

Alles hangt af van de gebruikte koeling....

[...]

Toevallig draait mijn 4570 nog met DDR3, dus ik moet ook nieuw geheugen kopen. Nu is die prijs inmiddels aardig gezakt, maar toch.
En ga je voor 120 euro een over de datum 4770k halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
@DataGhost, categorie: Geheugen intern

En dan nog iets anders:
Ik heb bij Amazon 'n bestelling/pre-order lopen voor een 3900X. Door opnieuw de bestelling te plaatsen kom ik uit op:

Subtotaal item(s): EUR 438,76
Porto- en verpakkingskosten: EUR 2,88
-----
Totaal excl. btw: EUR 441,64
Btw: EUR 92,75
-----
Totaal: EUR 534,39
Toegepaste korting: -EUR 14,11
-----
Eindtotaal: EUR 520,28

Wanneer je via een cache link besteld, bijvoorbeeld de 3700X:
http://webcache.googleuse...ache-Wraith/dp/B07SXMZLPK

Komt ie in je echte winkelmandje voor EUR 339,40 vóór aftrek van eventuele kortingen. Mocht iemand daar iets aan hebben...
Modbreak:Jouw bestelling is geen nieuws. Is die topicwaarschuwing echt zo onleesbaar?

[ Voor 53% gewijzigd door dion_b op 05-07-2019 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spNk
pannalicour schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 01:02:
[...]
En ga je voor 120 euro een over de datum 4770k halen?
Nee gelukkig kon ik gratis aan een 4770(non-K) krijgen, maar ik heb er wel naar gekeken.
Verder ben ik niet bang voor overclocked CPU's, zolang deze niet onder LN2 gelegen hebben oid zullen ze echt niet kapot gaan (ik heb überhaupt nog nooit een defecte CPU gezien, zonder fysiek beschadigd te zijn dan).
Pagina: 1 ... 69 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.