Prijzen lijken idd niet in verhouding te staan.. de 3900X is slechts 20,- duurder dan verwacht, terwijl de 3600X ruim 50,- duurder is.Devion schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:58:
544 euro voor de 3900X (bij amazon - geen prime etc). Met een msrp van $499 vind ik 't eigenlijk nog meevallen qua prijs. maar helaas dus 3 dagen nodig voordat 't in huis is.
MSRP is altijd en al jaren lang perfect om te rekenen. Enkele uitzonderingen door te korten daargelaten, maar die uitzonderingen bevestigen de regel.quintox schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:00:
[...]
Prijzen van AMD (MSRP) =! daadwerkelijke retail prijzen (marktwerking). MSRP van GPU's tijdens de bitcoin boom lag ook een stuk lager..
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ja, klopt, daarom dat ik ook aanhaal dat het opvalt dat Amazon ruim 13.5% marge telt bovenop MSRP+BTW ( voor de 3600x althans ). Terwijl ze voor de 3900X een veel kleinere marge tellen.-The_Mask- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:04:
[...]
MSRP is altijd en al jaren lang perfect om te rekenen. Enkele uitzonderingen door te korten daargelaten, maar die uitzonderingen bevestigen de regel.
Lijken dus geen realistische retail prijzen te zijn, als dat wel zo is.. dan is dat zeer ongunstig voor het instap/budget segment wat dan niet zo budget meer is.
[ Voor 5% gewijzigd door quintox op 02-07-2019 10:08 ]
Pre-order prijzen zijn al net zo lang niet interessant, omdat die zo vaak afwijken.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat is nieuw voor mij, dat pre-order prijzen afwijken. Ben bekend met placeholders van producten die maanden van tevoren al gelist worden en flink afwijken/speculatief zijn, maar een pre-order? Zeker een week van tevoren.. prijzen zijn toch gewoon bekend?-The_Mask- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:09:
Pre-order prijzen zijn al net zo lang niet interessant, omdat die zo vaak afwijken.
Of werkt dat anders in hardwareland t.o.v. bijv. media? ( heb uiteraard nog nooit hardware pre-ordered

[ Voor 4% gewijzigd door quintox op 02-07-2019 10:13 ]
Ik heb mijn 3600x pre-ordered voor 269, dat zit redelijk in de buurt van MSRP.
Ja, maar bij pakweg Amazon gaan ze voor de 3700X daar een stuk boven. Alternate is dan zelfs een pak goedkoper.-The_Mask- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:57:
AMD heeft de prijzen al bekend gemaakt....
Ik zou willen pre-orderen, maar wil er meteen ook X570 moederbord bij. Daar mis ik voorlopig de mogelijkheid om te pre-orderen.
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Waar heb je hem pre-ordered als ik vragen mag? Dat is idd de prijs die ik zelf ook verwacht.unfor schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:26:
Ik heb mijn 3600x pre-ordered voor 269, dat zit redelijk in de buurt van MSRP.
Mwah, dat is in dit geval denk ik maar de helft van het verhaal.Devion schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:02:
Plus MSRP zit geen belasting bij, in de US wordt dat pas bij de kassa erbij gegooid, MSRP + 21% + Marge van verkoper, 't is eigenlijk altijd onze belasting die 't zo flink duurder maakt
3600x is $250 MSRP, omgerekend naar euro's is dat €221,40 op dit moment. Doe daar 21% belasting bij en je zit ongeveer op €267,90. Dan ga ik uit van €270-€280, niet €320
Be the ._. you always wanted to be
Eindelijk ook filmpje van Buildzoid over Asus x570 mobo online.
YouTube: mobo PCB Breakdown: ASUS Crosshair VIII Hero (Wifi)// Same VRM as re...
YouTube: mobo PCB Breakdown: ASUS Crosshair VIII Hero (Wifi)// Same VRM as re...
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
https://www.alternate.be/...r=false&filter_2533=Zen+2quintox schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:36:
[...]
Waar heb je hem pre-ordered als ik vragen mag? Dat is idd de prijs die ik zelf ook verwacht.
En als je dan creatief met de url omgaat zodra je de cpu hebt geselecteerd (.be naar .nl veranderen), kom je op de nederlandse site met Ryzen 3xxx CPU's die blijkbaar officieel nog niet zichtbaar is.
Geen idee of ik de enige ben die dat geprobeerd heeft.
bijvoorbeeld:
https://www.alternate.nl/.../product/1553394?lk=17688
[ Voor 8% gewijzigd door unfor op 02-07-2019 10:48 ]
Ook erg erg nice.. dat er een preorder knop bijstaat...unfor schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:45:
[...]
https://www.alternate.be/...r=false&filter_2533=Zen+2
En als je dan creatief met de url omgaat zodra je de cpu hebt geselecteerd (.be naar .nl veranderen), kom je op de nederlandse site met Ryzen 3xxx CPU's die blijkbaar officieel nog niet zichtbaar is.
bijvoorbeeld:
(Zou die werken?
Kijk, dit is info waar we iets mee kunnen!unfor schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:45:
[...]
https://www.alternate.be/...r=false&filter_2533=Zen+2
bijvoorbeeld:
"Hartelijk dank voor uw bestelling!'Devion schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:49:
[...]
Ook erg erg nice.. dat er een preorder knop bijstaat...![]()
(Zou die werken?)
Dat gaan we volgende week vanzelf merken
[ Voor 55% gewijzigd door quintox op 02-07-2019 10:57 ]
Ik heb mijn bevestiging in ieder geval binnen.Devion schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:49:
[...]
Ook erg erg nice.. dat er een preorder knop bijstaat...![]()
(Zou die werken?)

Ben zwaar aan het twijfelen tussen een 3700X of een 3800X. Zijn er hier meerdere die twijfelen tussen deze 2? :-D Heb zwaar het gevoel dat de 3800X beter over te klokken gaat zijn... TDP van 3700X is 65W en van 3800X 105W.
Base/boost clock 3700X: 3.6 / 4.4
Base/boost clock 3800X: 3.9 / 4.5
Zijn deze relatief kleine verschillen echt 40W 'waard'? Of heeft de 3800X gewoon meer power output en kan die wellicht beter overgeklokt worden :-)?
Zijn deze relatief kleine verschillen echt 40W 'waard'? Of heeft de 3800X gewoon meer power output en kan die wellicht beter overgeklokt worden :-)?

[ Voor 42% gewijzigd door Lekiame op 02-07-2019 11:32 ]
Daar gaat niemand van wakker liggen. Sterker nog, die URL hebben de medewerkers al lang met bekenden gedeeld uiteraard.JoSchaap schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:19:
LOL!
Thanks!
Ik hoop dat het een beetje sportief opgevat wordt
[Afbeelding]
Als we het even binnen dit forum houden kunnen andere tweakers er ook van profiteren. 
Zodra iemand dit op reddit post, en er duizenden pre-orders binnen komen zullen ze vast de page offline halen.
Zodra iemand dit op reddit post, en er duizenden pre-orders binnen komen zullen ze vast de page offline halen.
De meeste mensen op Reddit zullen gewoon op Amazon preorderen
. Nu nog wachten totdat er een Impact bordje ergens opduikt.
Komt vaak voor in hardwareland. Zeker als de eerste batch schaars is, of door een gelimiteerd aantal shops verkocht wordt, zijn de producten vaak flink aan de prijs.quintox schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:12:
[...]
Dat is nieuw voor mij, dat pre-order prijzen afwijken. Ben bekend met placeholders van producten die maanden van tevoren al gelist worden en flink afwijken/speculatief zijn, maar een pre-order? Zeker een week van tevoren.. prijzen zijn toch gewoon bekend?
En besteld. Ben benieuwd of er ook geleverd gaat worden. 
Voor de zekerheid maar op creditcard gedaan.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Welke heb je besteld!Blaat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:39:
[ Voor 10% gewijzigd door Lekiame op 02-07-2019 11:41 ]
Hoezo zou Alternate niet gaan leveren? AMD heeft gigantisch veel tijd gehad om voorraad op te bouwen door het hele X570 verhaal. De 3950X komt later omdat er maar zeer weinig batches de benodigde snelheden halen, maar alles daaronder moet ruimschoots op voorraad zijn en geen enkel bericht dusver wijst erop dat dit niet 't geval is.Blaat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:39:
Ik kan ook niet wachten om in een paar maanden tijd een 12 core alweer te gaan vervangen met een 16 core.
[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 02-07-2019 11:42 ]
De 3900X natuurlijk!
Gewoon in de C7H prikken en gaan. Geen X570 nodig.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Voor mij geen twijfel mogelijk: 3700X it is. PC is toch vaak idle en dat verschil van 100 MHz boost clock verwacht ik niet te merken tijdens gaming. Je kan dat extra geld beter uitgeven aan sneller geheugen. De 3800X biedt hoogstens wat meer overklok potentieel, maar voor mij totaal niet interessant.Lekiame schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:20:
Ben zwaar aan het twijfelen tussen een 3700X of een 3800X. Zijn er hier meerdere die twijfelen tussen deze 2? :-D Heb zwaar het gevoel dat de 3800X beter over te klokken gaat zijn... TDP van 3700X is 65W en van 3800X 105W.
Zeker waar, echter zou ik graag wel het maximale eruit willen trekken, all-core.XWB schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:43:
[...]
Voor mij geen twijfel mogelijk: 3700X it is. PC is toch vaak idle en dat verschil van 100 MHz boost clock verwacht ik niet te merken tijdens gaming. Je kan dat extra geld beter uitgeven aan sneller geheugen. De 3800X biedt hoogstens wat meer overklok potentieel, maar voor mij totaal niet interessant.
De base clock is bij de 3800x natuurlijk wel +300mhz, dus ik gok dat je een stuk hoger kunt komen met een 3800x...?
Ik gok erop dat de 3800x net wat beter gebinned is, maar er zijn ook speculaties van @DaniëlWW2 dat de 3700x de meer efficiënte 'bin' is en de 3800x de hogere snelheid 'bin'. Ik heb zelf voor de 3800x gekozen en besteld bij alternate via de briljante oplossing van @unforLekiame schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:20:
429 euro ex verzendkosten is spot-on voor een 3800x.. m'n bordje en ram zijn al binnen.. hopppaaaaaaa!
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Ik doe denk ik hetzelfde op onderstaandemillman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:46:
[...]
Ik gok erop dat de 3800x net wat beter gebinned is, maar er zijn ook speculaties van @DaniëlWW2 dat de 3700x de meer efficiënte 'bin' is en de 3800x de hogere snelheid 'bin'. Ik heb zelf voor de 3800x gekozen en besteld bij alternate via de briljante oplossing van @unfor
429 euro ex verzendkosten is spot-on voor een 3800x.. m'n bordje en ram zijn al binnen.. hopppaaaaaaa!
X470 STRIX F
3200Mhz CL15 corsair 16gb
OH OH OH preorderen en zelfs voordat er benchmarks zijn... jullie zouden toch beter moeten weten.
Is inmiddels offline gehaald.Menn- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:05:
[...]
Ik ben al aan het rondbellen geweest om hetzelfde uit te vogelen, maar ik ben bang dat het lastig wordt. Ga morgen eens binnenlopen bij mijn 'vaste' winkel om te zien of ze iets kunnen doen voor me.
Het goede nieuws is dat amazon inmiddels wel pre-orders toelaat:
3200G
3600
3600x
3700x
3800x
3900x
En hoe groot is de kans dat die trager is dan mijn 2700x denk je?computerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:51:
OH OH OH preorderen en zelfs voordat er benchmarks zijn... jullie zouden toch beter moeten weten.
En hoe groot is de kans dat de extra 4 cores niet werkenBlaat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:53:
[...]
En hoe groot is de kans dat die trager is dan mijn 2700x denk je?
[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 02-07-2019 11:54 ]
Ik draai op een i7-2600k.. als het geen Zen2 werd, dan zou het wel een 2700x wordencomputerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:51:
In tegenstelling tot games, kunnen hier vraag/aanbod en schaarste de prijs en levertijden wél beïnvloeden.
Als je van 4690k @ 4600mhz afkomt kan er weinig mis met een upgrade naar een 3700/3800x . Single core moet even snel zijn, over t aantal threads maar te zwijgen. Verder had ik m'n giby gaming 7 en B-die ram vorige week al binnen, was sowieso al committed voor een AMD.computerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:51:
En wachten op reviews? Beter dat ik er zelf een maak..
Nou ik wacht toch echt lekker de uitgebreide tests af er zijn teveel vraagtekens die nog ingevult moeten worden.
En ondanks dat ik al een z390 bord heb liggen hou ik mijn opties open.
Verder snap ik een upgrade van een higher end ryzen 2xxx toch al niet.
Eerst zeggen mensen dat de intel chips te duur zijn (ondanks dat je fors meer prestatie kreeg) en dan nu geld uitgeven aan een 2de ryzen chip en dus verlies pakken op de eerste.
Dat maakt je totale prijs over meerdere jaren er niet beter op.
precies mijn punt in vele discussies. Mensen kopen amd omdat het goedkoper is in initiële aanschaf maar upgraden vaker waardoor ze onder de streep meer kwijt zijn wat op zijn minst een merkwaardige manier van redeneren is.
Ik wacht lekker af en zie of ik mijn intel onderdelen kan verkopen zodra het echt beter en over langere termijn goedkoper is.
Wel grappig dat mensen hier op tweakers altijd roepen dat je nooit moet preorderen omdat dat slecht is voor de uiteindelijk producten omdat bedrijven hun geld al binnen hebben voor het product daadwerkelijk verkocht is en bekend is of het wel zo goed is als het gepresenteerd is. Maar zodra het AMD betreft gaan blijkbaar alle remmen los en logica het raam uit.
Maargoed ik hoop voor jullie dat het echt de beste keuze gaat worden en je onder de streep goedkoper uit ben maar ik wacht liever de echte tests af.
Eerst zeggen mensen dat de intel chips te duur zijn (ondanks dat je fors meer prestatie kreeg) en dan nu geld uitgeven aan een 2de ryzen chip en dus verlies pakken op de eerste.
precies mijn punt in vele discussies. Mensen kopen amd omdat het goedkoper is in initiële aanschaf maar upgraden vaker waardoor ze onder de streep meer kwijt zijn wat op zijn minst een merkwaardige manier van redeneren is.
Ik wacht lekker af en zie of ik mijn intel onderdelen kan verkopen zodra het echt beter en over langere termijn goedkoper is.
Wel grappig dat mensen hier op tweakers altijd roepen dat je nooit moet preorderen omdat dat slecht is voor de uiteindelijk producten omdat bedrijven hun geld al binnen hebben voor het product daadwerkelijk verkocht is en bekend is of het wel zo goed is als het gepresenteerd is. Maar zodra het AMD betreft gaan blijkbaar alle remmen los en logica het raam uit.
Maargoed ik hoop voor jullie dat het echt de beste keuze gaat worden en je onder de streep goedkoper uit ben maar ik wacht liever de echte tests af.
Je hebt gewoon 14 dagen retourrecht mocht het tegenvallen, dus wat dat betreft helemaal niks te verliezen met een pre-order. Anderzijds, niet pre-orderen kan betekenen dat je langer moet wachten omdat de eerste batch snel uitverkocht *kan* zijn bij sommige retailers.computerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:51:
Dat hele pre-order verhaal is overgewaaid uit de gaming-wereld, waar refunds krijgen next to impossible is. Maar op hardware houdt dat geen steek.
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
Heb al een AM4 bord in mijn systeem zitten, dus dat kost niks extra's. De 2700x gaat naar mijn steam box, waar ook al AM4 in zit.computerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:05:
Nou ik wacht toch echt lekker de uitgebreide tests af er zijn teveel vraagtekens die nog ingevult moeten worden.
Al met al is dit voor mij het meest logische upgrade pad. Niet zo generaliseren.
computerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:05:
- Nouja, nogmaals, mijn vorige PC stamt uit 2011 en het werd hoog tijd om te upgraden waar mijn pijlen sinds Zen1 al op AMD gericht waren.
- Mijn nieuwe build moet wederom minstens 7 jaar mee
- Je plaatst een pre-order bij de shop, niet bij de fabrikant
- Het is een fysiek product ( i.p.v. digitaal ) dus schaarste/leveringen kunnen we degelijk een probleem zijn
- Hype/populariteit en slecht nieuws bij Intel kan ervoor zorgen dat de prijs omhoog gaat ná launch, terwijl deze nu nog op de verwachte indicatieve prijs zit.
[ Voor 15% gewijzigd door quintox op 02-07-2019 12:13 ]
Zo, pre-order gedaan. Ga nu van een AMD FX8350 naar 3700x. Ben helemaal tevreden.
Ga ik nu uitzoeken welk moederbord en geheugen ik erbij ga nemen. Leuk zo'n dagbesteding!
Ga ik nu uitzoeken welk moederbord en geheugen ik erbij ga nemen. Leuk zo'n dagbesteding!
²Blaat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:42:
[...]
De 3900X natuurlijk!
Gewoon in de C7H prikken en gaan. Geen X570 nodig.
AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro
Dan heb je dus alsnog een am4 cpu over die je min de verkoop prijs (als je hem verkoopt) bij je totale aanschaf op moet tellen wat precies mijn punt is.Blaat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:09:
[...]
Heb al een AM4 bord in mijn systeem zitten, dus dat kost niks extra's. De 2700x gaat naar mijn steam box, waar ook al AM4 in zit.
Al met al is dit voor mij het meest logische upgrade pad. Niet zo generaliseren.
Dat maakt de aanschaf in zijn totaal dus duurder.
Mijn punt was dan ook niet dat dit niet de meest logische keuze is qua upgrade pad maar dat het misschien niet de goedkooopste keuze aan het einde van de rit geweest is.
AMD en Value voor money word vaak gebruikt als argment maar als je dus een extra upgrade uit voert om op ongeveer hetzelfde prestatie nivo uit te komen kan het wel eens niet meer de beste value for money zijn omdat je extra kosten maakt.
Nou zeg ik niet dat dit niet de beste keuze is (zeker met een 3900x is er geen betere keuze als je die cores echt nodig heb) maar ik heb ook al mensen zien posten dat ze eerste een 3900x halen en dan later een 3950...
Dan kan je bijna net zo goed een peperdure intel halen want die dure chips hebben best wat afschrijving bij verkoop.
Maar dat betekend dus dat je intel al negeert voordat je weet hoe de vork echt in de steel zit.quintox schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:09:
[...]Dat gecombineerd maakt het voor mij een goede koop, ongeacht of de benchmarks nu hoger of lager uitkomen t.o.v. Intel ( een AMD chip is dan nog steeds 100,- goedkoper ). Als ik het vergelijk met mijn huidige setup is het sowieso al een gigantische upgrade op alle fronten.
- Nouja, nogmaals, mijn vorige PC stamt uit 2011 en het werd hoog tijd om te upgraden waar mijn pijlen sinds Zen1 al op AMD gericht waren.
- Mijn nieuwe build moet wederom minstens 7 jaar mee
- Je plaatst een pre-order bij de shop, niet bij de fabrikant
- Het is een fysiek product ( i.p.v. digitaal ) dus schaarste/leveringen kunnen we degelijk een probleem zijn
- Hype/populariteit en slecht nieuws bij Intel kan ervoor zorgen dat de prijs omhoog gaat ná launch, terwijl deze nu nog op de verwachte indicatieve prijs zit.
en ja je plaatst de order bij de winkel en niet de fabrikant maar uiteindelijk worden de orders toch bij de fabrikant geplaatst en dus weten ze echt wel af van de preorders.
winkel geeft het door aan de distro distro geeft het weer door aan de fabrikant en tada data is binnen.
Maargoed uiteindelijk is het jullie geld en keuze maar ik vind het vreemd dat er A geroepen word en B gedaan word maarja daar zijn we nederlanders voor he. Met stemmen redeneren we niet anders.
Sorry als er ook belgen gepreordered hebben voel je niet buitengesloten ook van jullie vind ik het jammer
Ik snap je argumenten niet. Mensen willen voorlopig geen Intel cpu ongeacht hoe graag je dat zou willen...
[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 02-07-2019 12:49 ]
Over kromme logica gesproken. Het ruim een jaar gebruik hebben gemaakt van een lekker rappe processor is dus niks waard volgens jouw redenatie?computerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:46:
[...]
Dan heb je dus alsnog een am4 cpu over die je min de verkoop prijs (als je hem verkoopt) bij je totale aanschaf op moet tellen wat precies mijn punt is.
Dat maakt de aanschaf in zijn totaal dus duurder.
Dat prijsverschil dat je na een jaar gebruik van een processor kwijt ben in waardevermindering, is precies dat - de prijs die je betaalt voor plezierig gebruik van een stuk hardware. Dat je die waardevermindering geheel zou moeten optellen bij de aanschafprijs van een nieuwe processor terwijl je gewoon een jaar hebt kunnen profiteren van je performance is daadwerkelijk waanzinnige logica.
Kernpunt dus dat in jouw redenatie het hebben en kunnen gebruiken van een stuk hardware als 'iets zonder waarde' telt.
[ Voor 6% gewijzigd door Boxman op 02-07-2019 12:57 ]
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
Dit is wel een beetje in de categorie de klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Het hele "NEVER PRE-ORDER" is leuk met games waar je nooit van je leven je geld van terug gaat zien, maar een stuk minder relevant wanneer het zoals hier gewoon een kwestie is van terugsturen als het niet bevalt.
Daarnaast, ik heb Intel overwogen maar gezien mijn (persoonlijke) use-case en budget heb ik besloten om voor een AMD processor te gaan.
Het hele "NEVER PRE-ORDER" is leuk met games waar je nooit van je leven je geld van terug gaat zien, maar een stuk minder relevant wanneer het zoals hier gewoon een kwestie is van terugsturen als het niet bevalt.
Daarnaast, ik heb Intel overwogen maar gezien mijn (persoonlijke) use-case en budget heb ik besloten om voor een AMD processor te gaan.
Wat voor geheugen ga jij gebruiken?millman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:55:
[...]
Als je van 4690k @ 4600mhz afkomt kan er weinig mis met een upgrade naar een 3700/3800x . Single core moet even snel zijn, over t aantal threads maar te zwijgen. Verder had ik m'n giby gaming 7 en B-die ram vorige week al binnen, was sowieso al committed voor een AMD.
En wachten op reviews? Beter dat ik er zelf een maak..
@computerjunky er is in die lijst van mensen die pre-orderen maar 1 die die dat doet vanaf een 2700x, maar in je pleidooi gooi je iedereen over een kam." 'jullie amd-ers' zijn uiteindelijk toch duurder uit omdat jullie vaker upgraden" is de strekking van je verhaal.
Allereerst spreek je hier Tweakers aan, die doorgaans meer hardware 'verslijten' dan ondergoed. Dus is t niet raar dat je iemand tegenkomt die vanaf een 2700x upgrade 'gewoon omdat t kan'.
Aan de andere kant zie ik er een aantal (waaronder ik) die van een gedateerde Quad-Core van Intel komen waar een upgrade naar deze Ryzen duidelijk zinvol is, ongeacht of ze Intel verslaan of nog net wat achterlopen op gaming en IPC. Dat pre-orderen is iets 5 dagen van tevoren bestellen.. niet meer niet minder. Het is niet dat we een beta kopen ofzo.
Verder hoor ik onderliggend een beetje zeurderige ondertoon, generaliserend.. Fijn dat jij je opties openhoud, je hebt notabene een Intel bord gekregen. Projecteer jou situatie niet op die van anderen lijkt me.
@Lekiame ik heb 3600c17 Trident Z reepjes gekocht.. 130 euro voor B-die leek me wel betaalbaar.
Allereerst spreek je hier Tweakers aan, die doorgaans meer hardware 'verslijten' dan ondergoed. Dus is t niet raar dat je iemand tegenkomt die vanaf een 2700x upgrade 'gewoon omdat t kan'.
Aan de andere kant zie ik er een aantal (waaronder ik) die van een gedateerde Quad-Core van Intel komen waar een upgrade naar deze Ryzen duidelijk zinvol is, ongeacht of ze Intel verslaan of nog net wat achterlopen op gaming en IPC. Dat pre-orderen is iets 5 dagen van tevoren bestellen.. niet meer niet minder. Het is niet dat we een beta kopen ofzo.
Verder hoor ik onderliggend een beetje zeurderige ondertoon, generaliserend.. Fijn dat jij je opties openhoud, je hebt notabene een Intel bord gekregen. Projecteer jou situatie niet op die van anderen lijkt me.
@Lekiame ik heb 3600c17 Trident Z reepjes gekocht.. 130 euro voor B-die leek me wel betaalbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door millman op 02-07-2019 13:03 ]
* DaniëlWW2 kijkt met verbazing naar dit topic. 
Waarom pre-orderen jullie een CPU? Release is op zondag, waarschijnlijk vanaf 15:00 als de NDA verloopt. Er gaat niet uitgeleverd worden voor die tijd. Verder reken er maar op dat elke zichzelf respecterende webwinkel, de CPU's per pallet heeft besteld. De hypetrain is allang voorbij de 300km/h en die CPU's gaan de winkels uitvliegen.
Ik ga zondag 15:00 gewoon naar Anandtech, kijk daarna even rond en bestel dan gewoon mijn 3700X. Krijg ik die als het goed is ook op maandag, net zoals jullie. Ik zal de winkel communiceren, want ik verlies altijd de silicon lottery. Ik krijg dus waarschijnlijk de slechte chip uit de voorraad, dus grotere kans dat je wel een goede krijgt.
Waarom pre-orderen jullie een CPU? Release is op zondag, waarschijnlijk vanaf 15:00 als de NDA verloopt. Er gaat niet uitgeleverd worden voor die tijd. Verder reken er maar op dat elke zichzelf respecterende webwinkel, de CPU's per pallet heeft besteld. De hypetrain is allang voorbij de 300km/h en die CPU's gaan de winkels uitvliegen.
Ik ga zondag 15:00 gewoon naar Anandtech, kijk daarna even rond en bestel dan gewoon mijn 3700X. Krijg ik die als het goed is ook op maandag, net zoals jullie. Ik zal de winkel communiceren, want ik verlies altijd de silicon lottery. Ik krijg dus waarschijnlijk de slechte chip uit de voorraad, dus grotere kans dat je wel een goede krijgt.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
It feels good to be first in line en er is letterlijk 0 downside, duss..
Vooral benieuwd hoe Zen 2 met de ramsnelheden omgaat. Hopelijk zijn er zondag ook wat reviews die dat bekijken. Wil wel weten of het zinvol is om snellere modules te halen t.o.v. strakkere timings.
.
Als de EPIC store ook CPU's zou verkopen, loop je de kans om een pre-order sale te missenBoxman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:09:
[ Voor 42% gewijzigd door Case_C op 02-07-2019 13:11 ]
Het boeit mij werkelijk niet of mensen intel of amd nemen (ik ben er zelf ook nog niet uit). Het boeit me alleen wel als mensen wat kopen wat nog niet eens uit is of dit nu een cpu of een game of een smartphone is.Paprika schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:49:
Ik snap je argumenten niet. Mensen willen voorlopig geen Intel cpu ongeacht hoe graag je dat zou willen...
Het is gewoon uiteindelijk slecht voor de consument om een bedrijf geld te geven voor de echte release.
Fomo natuurlijk!DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:06:
Waarom pre-orderen jullie een CPU?
Als je er al uit bent dat je een 3900X wil niet inderdaad. voor de mensen die echter bijv. twijfelen over een 3600 of een 3600X of een 3700X tegenover een 3800X zou ik wel wachten op de reviews., daar kun je mogelijk immers nog redelijk serieus geld besparen als de 3600 en de 3600X vergelijkbaaroverklokken, net als de 3700X en 3800X.Boxman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:09:
[ Voor 53% gewijzigd door Dennism op 02-07-2019 13:18 ]
Vroeger waren er in ieder geval wel winkels die je lieten selecteren op basis van het nummer dat door het raampje van de doos te lezen was. Maar dan zou je dagen/weken moeten wachten plus http://amdgeeks.net bestaat niet meer.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:06:
Ik zal de winkel communiceren, want ik verlies altijd de silicon lottery. Ik krijg dus waarschijnlijk de slechte chip uit de voorraad, dus grotere kans dat je wel een goede krijgt.![]()
Bij amazon.de zijn de ryzen's weer foetsie, gok toch iets met NDA en pas de 7de tonen :x
[ Voor 35% gewijzigd door Devion op 02-07-2019 13:20 . Reden: nda ]
Daarom altijd bestellen met cc ;-)computerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:11:
[...]
Het boeit mij werkelijk niet of mensen intel of amd nemen (ik ben er zelf ook nog niet uit). Het boeit me alleen wel als mensen wat kopen wat nog niet eens uit is of dit nu een cpu of een game of een smartphone is.
Het is gewoon uiteindelijk slecht voor de consument om een bedrijf geld te geven voor de echte release.
Enthousiasme en de weet dat ik hem toch wel ga kopen. Kan mezelf gaan voorliegen dat ik verstandig ga doen en reviews ga bekijken voor ik tot de aankoop overga, maar de kans dat reviews iets aan dat enthousiasme veranderen is uitermate klein.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:06:
Ik ga zondag 15:00 gewoon naar Anandtech, kijk daarna even rond en bestel dan gewoon mijn 3700X. Krijg ik die als het goed is ook op maandag, net zoals jullie. Ik zal de winkel communiceren, want ik verlies altijd de silicon lottery. Ik krijg dus waarschijnlijk de slechte chip uit de voorraad, dus grotere kans dat je wel een goede krijgt.![]()
Meer dan 50% van iedereen's aankopen zijn emotioneel, ik ben alleen iemand die dat erkent.
Ik ben vrij principieel tegen pre-orderen. Al is het maar omdat er misschien nog een klein beetje aan de prijzen kan veranderen.Blaat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:20:
[...]
Enthousiasme en de weet dat ik hem toch wel ga kopen. Kan mezelf gaan voorliegen dat ik verstandig ga doen en reviews ga bekijken voor ik tot de aankoop overga, maar de kans dat reviews iets aan dat enthousiasme veranderen is uitermate klein.
Ik geef het ook gewoon toe. Ik heb eigenlijk niks aan de twee extra cores van de 3700X. Moet gewoon hebben.Meer dan 50% van iedereen's aankopen zijn emotioneel, ik ben alleen iemand die dat erkent.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Hmm. Dat verklaart..Dennism schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:11:
[...]
Fomo natuurlijk!
[...]
Als je er al uit bent dat je een 3900X wil niet inderdaad. voor de mensen die echter [...]
spoiler:
Had even contact met Megekko over een eventuele BIOS upgrade, die zeiden dat alle moederborden gewoon de laatste bios zouden moeten hebben voor een Zen2. Ligt het nou aan mij, of klinkt dat enorm onwaarschijnlijk?
Mocht er geen ondersteunende BIOS op zou zitten, ik retour kan sturen en voor €15 hem kan laten upgraden (Ben je dus weer een keer heen en weer verder, plus een aantal dagen) of via de AMD upgrade kits het zelf doen. Gaat dan om een X470 bordje uit de midden klasse.
Mocht er geen ondersteunende BIOS op zou zitten, ik retour kan sturen en voor €15 hem kan laten upgraden (Ben je dus weer een keer heen en weer verder, plus een aantal dagen) of via de AMD upgrade kits het zelf doen. Gaat dan om een X470 bordje uit de midden klasse.
@Adanteh dat is ook zeer onwaarschijnlijk. Tenzij ze zelf alles eerst even updaten 
Misschien zijn ze in de war met de 570 bordjes? Die zouden wel moeten werken, maar alle ander bordjes zullen grotendeels geproduceerd zijn voor er uberhaupt BIOS updates zen2 waren.
Misschien zijn ze in de war met de 570 bordjes? Die zouden wel moeten werken, maar alle ander bordjes zullen grotendeels geproduceerd zijn voor er uberhaupt BIOS updates zen2 waren.
Ik heb Azerty gebeld met precies die vraag, die zeiden dat je juist WEL de bios update moest hebben omdat veel leveranciers de oude versies nog op de plank hebben liggen. Dus daar kan je assemblage service nemen en dan upgraden zij hem voor je (9 euro).Adanteh schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:30:
Had even contact met Megekko over een eventuele BIOS upgrade, die zeiden dat alle moederborden gewoon de laatste bios zouden moeten hebben voor een Zen2. Ligt het nou aan mij, of klinkt dat enorm onwaarschijnlijk?
Jammer dat de onderdelen die ik wil kopen daar samen 50 euro duurder zijn dan bij Megekko. Ik ga zo even Alternate bellen met dezelfde vraag.
Ik denk dat megekko niet helemaal snapt dat 'ryzen 2000 serie ≠ Zen 2'?
De 3900x is idd de enige keuze waar je simpelweg geen andere optie voor heb dus dat is een uitzondering. al kan het een verkeerde keuze zijn als 50% van je load gamen is omdat meer cores over het algemeen minder mhz betekend maar dat moeten we dus nog zien.Dennism schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:11:
[...]
Fomo natuurlijk!
[...]
Als je er al uit bent dat je een 3900X wil niet inderdaad. voor de mensen die echter bijv. twijfelen over een 3600 of een 3600X of een 3700X tegenover een 3800X zou ik wel wachten op de reviews., daar kun je mogelijk immers nog redelijk serieus geld besparen als de 3600 en de 3600X vergelijkbaaroverklokken, net als de 3700X en 3800X.
nu een chip in wat voor vorm dan ook kopen en later weer een 3950x however...
Anyway Fijne dag verder luitjes ben er vanavond pas weer om hopelijk wat SUPER nieuws mee te picken.
Er was vroegâh een mooi topic hier waarin men een compatible chipje rondschoof voor de bios updates.Adanteh schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:30:
Afhankelijk van het moederboard dat je gekocht hebt kun je misschien ook met een USB-stick (BIOS-Flashback) updaten, maar dat heeft maar een beperkte set borden.
Ja dat idee had ik ook. Snap ook wel dat je niet te veel mag verwachten van even een mailtje sturen naar een webshop. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat dat moest, en geef liever gewoon een tientje uit en dat ik klaar ben, dan wachten op een kit van AMD, rond de release hype zal dat allemaal wel even duren, maar kon de optie niet vinden op de site van Megekko.
@Tedsond laat even weten wat het antwoord is.
@Menn- je kan ook bij AMD zelf zo'n kit aanvragen, zat te kijken naar een X470 Prime pro of een Strix-F, volgens https://docs.google.com/s...A/htmlview?sle=true#gid=0 hebben beide geen bios flashback.
@Tedsond laat even weten wat het antwoord is.
@Menn- je kan ook bij AMD zelf zo'n kit aanvragen, zat te kijken naar een X470 Prime pro of een Strix-F, volgens https://docs.google.com/s...A/htmlview?sle=true#gid=0 hebben beide geen bios flashback.
Dat hoeft niet. Alternate heeft ergens op de site onder service staan dat ze dat voor je doen voor 25 euro, of gratis als je zowel mobo + cpu bij ze koopt.Tedsond schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:34:
[...]
Ik heb Azerty gebeld met precies die vraag, die zeiden dat je juist WEL de bios update moest hebben omdat veel leveranciers de oude versies nog op de plank hebben liggen. Dus daar kan je assemblage service nemen en dan upgraden zij hem voor je (9 euro).
Jammer dat de onderdelen die ik wil kopen daar samen 50 euro duurder zijn dan bij Megekko. Ik ga zo even Alternate bellen met dezelfde vraag.
https://www.alternate.nl/...82&tgid=1589#serviceprice
[ Voor 6% gewijzigd door daellat op 02-07-2019 13:49 ]
Ik twijfelde ook tussen de 3600 en 3600x, maar uiteindelijk gekozen voor de 3600x omdat deze out-of-the-box al hoger geclocked is én voornamelijk vanwege de stock koeler ( Spire vs Stealth! ). Een fatsoenlijke aftermarket koeler voor de 3600 had me dan ook al snel minstens 30,- gekost.Dennism schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:11:
[...]
Fomo natuurlijk!
[...]
Als je er al uit bent dat je een 3900X wil niet inderdaad. voor de mensen die echter bijv. twijfelen over een 3600 of een 3600X of een 3700X tegenover een 3800X zou ik wel wachten op de reviews., daar kun je mogelijk immers nog redelijk serieus geld besparen als de 3600 en de 3600X vergelijkbaaroverklokken, net als de 3700X en 3800X.
Maar, ik snap je punt
Maar leg dat upgrade en waardeverlies-bij-aankoopprijs-moeten-optellen verhaal nog eens uit? Want misschien begrijp ik je gewoon verkeerd, maar anders vind ik het merkwaardig dat je het 'hebben en kunnen gebruiken' van hardware niet meeneemt in je verhaal maar er toch mensen op afschiet voor het hebben van kromme logica. Dat is in de historie van componenten upgraden namelijk niet anders geweest.computerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:40:
[...]
De 3900x is idd de enige keuze waar je simpelweg geen andere optie voor heb dus dat is een uitzondering. al kan het een verkeerde keuze zijn als 50% van je load gamen is omdat meer cores over het algemeen minder mhz betekend maar dat moeten we dus nog zien.
nu een chip in wat voor vorm dan ook kopen en later weer een 3950x however...
Anyway Fijne dag verder luitjes ben er vanavond pas weer om hopelijk wat SUPER nieuws mee te picken.
[ Voor 3% gewijzigd door Boxman op 02-07-2019 13:53 ]
Koop een MB met zo'n flashback button. Die kun je zelf upgraden desnoods zonder CPU.daellat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:47:
[...]
Dat hoeft niet. Alternate heeft ergens op de site onder service staan dat ze dat voor je doen voor 25 euro, of gratis als je zowel mobo + cpu bij ze koopt.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik hing al aan de telefoon. Ik heb wat waardevolle informatie gekregen. Zo zijn ze, begreep ik uit het gesprek al door hun processoren heen. Dus iedereen die nu pre-ordered is te laat als ik meneer juist begrepen heb (of dat alleen voor 3700x geldt weet ik niet).daellat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:47:
[...]
Dat hoeft niet. Alternate heeft ergens op de site onder service staan dat ze dat voor je doen voor 25 euro, of gratis als je zowel mobo + cpu bij ze koopt.
Er worden 2 moederbordjes klaargemaakt en geupdate, kan wat langer duren dan 1 dag, maar dat is geen probleem. Als je aangeeft dat je dat wilt, moet je gewoon ff bellen denk ik. lijkt me het snelste. heb dat op de site nog niet goed gevonden namelijk.
Ze weten echter nog niet of ze ze de 7e al binnen hebben, maar ze denken van wel omdat ze partner zijn. We gaan het allemaal wel beleven. Ik heb in ieder geval heel erg veel zin om binnenkort 2 pc's te gaan herbouwen!
Deze moet je even uitleggen. De cpu's zijn nog niet binnen maar ze zijn er al doorheen? dus ze weten hoe veel ze er krijgen en die zijn allemaal al gepreordered terwijl die pagina daarvoor hidden is? Dat lijkt me een beste tegenvaller als dat zo is..Tedsond schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:56:
[...]
Zo zijn ze, begreep ik uit het gesprek al door hun processoren heen.
Ze weten echter nog niet of ze ze de 7e al binnen hebben, maar ze denken van wel omdat ze partner zijn.
computerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:51:
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:06:
Waarom pre-orderen jullie een CPU?
Never underestimate an AMD hype-trainTedsond schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:56:
[...]
Ik hing al aan de telefoon. Ik heb wat waardevolle informatie gekregen. Zo zijn ze, begreep ik uit het gesprek al door hun processoren heen. Dus iedereen die nu pre-ordered is te laat als ik meneer juist begrepen heb (of dat alleen voor 3700x geldt weet ik niet).
Het is zeer waarschijnlijk dat de grote retailers de voorraad al ruimschoots hebben liggen, of in ieder geval precies weten hoeveel ze er op launch day precies gaan krijgen. Ze mogen ze enkel pertinent niet uitsturen voor 7 juli. De eerste batch is dus naar verluid op, al is het wel enkel hearsay op dit moment.daellat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:02:
[...]
Deze moet je even uitleggen. De cpu's zijn nog niet binnen maar ze zijn er al doorheen? dus ze weten hoe veel ze er krijgen en die zijn allemaal al gepreordered terwijl die pagina daarvoor hidden is? Dat lijkt me een beste tegenvaller als dat zo is..
[ Voor 28% gewijzigd door Boxman op 02-07-2019 14:05 ]
Ok fuck it, ook een 3800X gepreordered. Ben benieuwd hoe het uitpakt. Zou het wel verbazend vinden als ze de hele voorrraad al verkocht hebben voordat de preorder zelfs maar "officiëel" is gemaakt
Ik ga iig kijken (als die binnenkomt natuurlijk) of de 3900X nog fatsoenlijk werkt op een X370 (Hero VI) (Zou werken volgens reddit excel lijstje).
Een weekje wachten..
Een weekje wachten..
Het klonk inderdaad precies zoals jij omschrijft. Ik weet van mijzelf da ik naar een pre-order pagina op zoek was omdat ik zeker wilde zijn dat ik er een zou krijgen. Niet zoals met de Wii-launch 500 winkels afgaan en bij elke winkel erachter komen dat ze al op zijn.daellat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:02:
[...]
Deze moet je even uitleggen. De cpu's zijn nog niet binnen maar ze zijn er al doorheen? dus ze weten hoe veel ze er krijgen en die zijn allemaal al gepreordered terwijl die pagina daarvoor hidden is? Dat lijkt me een beste tegenvaller als dat zo is..
Het kan echter ook zijn dat de site ook oor het personeel hidden is en dat hij geen idee heeft. Dat zij ook geen idee hebben hoeveel ze precies krijgen. Ik zat niet achter zijn scherm
Ach ik kan nog wel even wachten met bouwen
. Secondary componenten zijn allemaal gekozen, en worden na volgende week besteld. Exacte CPU/Mobo/Ram combinatie word na de reviews bepaald. (3900x wel de hoogste waarschijnlijkheid.. had met de 4770k ook nog ooit gedacht de 4790k een keer te halen.. maar die stap was te klein, maar een 3900x > 4950x is altijd nog een goede optie voor de toekomst (over 3/4 jaar) om het systeem langer dan 6 jaar mee te laten gaan met 1 upgrade.) GPU is volgens jaar pas aan de beurt, dat blijft nog even de GTX1070. Pas als de 2080ti prestaties voor normale prijzen te halen is ga ik weer eens kijken
.
Dit lijkt me wel echt sterk voor zo'n populaire site als Alternate die (meestal) alles beter heeft bevoorraad dan andere webshops.daellat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:02:
[...]

Gaat zo een 3900X voor een gaming-rig beter toekomstgericht werken dan een 3700X? Wil wel graag enkele jaren voort met mijn upgrade straks
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Paar cores meer - ik gok dat de eerst komende tijd dat de meeste games met 8 cores al meer dan plenty hebben, zijn maar enkele games die echt meerdere threads fors gebruiken (Civ games bijv.). Ik gok dat 3700 of 3900 in dat geval niet veel uitmaken.
Doe je compilen, photoshoppen, of andere werkzaamheden op dezelfde bak dan heeft de 3900 meer nut.
Doe je compilen, photoshoppen, of andere werkzaamheden op dezelfde bak dan heeft de 3900 meer nut.
Beide zijn waarschijnlijk net zo veel "future proof" zeker voor gaming of het moet helemaal los gaan met het gebruik van veel cores maar dat verwacht ik niet aangezien de nieuwe consoles ook naar 8 (snelle) cores gaan (eigenlijk blijven).Tricolores schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:59:
Gaat zo een 3900X voor een gaming-rig beter toekomstgericht werken dan een 3700X? Wil wel graag enkele jaren voort met mijn upgrade straks
We zijn enthausiastelingen. Nieuwe leuke hardware is leuk om te hebben en mee te spelen. Dat Intel 5 jaar lang niks leuks uitbrengt is hun zaak. AMD wil mijn geld wel hebbencomputerjunky schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:05:
Wanneer was de laatste keer dat mensen enthausiast werden van weer een nieuwe quad core van Intel, of alleen maar een 6 en 8 core toen ze wel moesten.
Preorderen ben ik het inderdaad minder mee eens, ik wil eerst zien of snel dual channel DDR4 een 12 core kan voeden laat staan een 16 core.
edit: het enige wat ik vervang is cpu. Mijn 1700x weet ik nog niet wat ik daarmee gadoen. Zoveel verlies ik dus niet
[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 02-07-2019 15:18 ]
Om maar niet te spreken over dat de service medewerkers aan de telefoon vaak van toeten noch blazen weten.Lekiame schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:31:
[...]
Dit lijkt me wel echt sterk voor zo'n populaire site als Alternate die (meestal) alles beter heeft bevoorraad dan andere webshops.Daarnaast idd, de site 'was' nog hidden...
Joh ze hebben op 7/7 genoeg nieuwe ryzens op de plank liggen hoor, de gemiddelde consument interesseert het niet en die medewerkers zelf weten er vaak ook maar weinig van af.
Geen Ian Cutress Ryzen 3000 review.

Personal tweet: Sorry everyone, I won't be doing our Ryzen 3000 review. Some personal things have come up, and I'm taking a couple of weeks off or more to deal with them. This recent Q2/Q3 hectic industry schedule is taking its toll on my health and various other parts of my life
— 𝐷𝑟. 𝐼𝑎𝑛 𝐶𝑢𝑡𝑟𝑒𝑠𝑠 (@IanCutress) 1 juli 2019
Gavin is going to be doing some testing - he has all my benchmarks, and my pre-1903 data for comparison, so AT will likely have something up for launch. But I won't be taking a look at the hardware until I'm back in the office
— 𝐷𝑟. 𝐼𝑎𝑛 𝐶𝑢𝑡𝑟𝑒𝑠𝑠 (@IanCutress) 1 juli 2019
Heb je een URL? Ik wil ook graag een pre-order plaatsen.
Heeft geen nut... doen het niet meer!Mirrordin schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:44:
Heb je een URL? Ik wil ook graag een pre-order plaatsen.
Kan zijn dat er nog wat webshops hier en daar voor zondag de preorder open gooien maar het zijn voornamelijk 'oepsjes' en snel gefixed zodra ze zien dat er 50+ preorders binnen komen
Hebben we al van een winkel bevestiging dat ze er daadwerkelijk zullen zijn op zondag? Mijn contactpersoon kan er bij de leverancier nog steeds niet over terugvinden, ook niet over de X570 moederborden. Geeft zelf aan dat ze de processoren pas over twee weken verwachten.
Ik doel eerder op gewoon op voorraad hebben. Zondag bestelbaar is waardeloos als de winkel er geen heeft.
Ondersteunt niet elk fatsoenlijk moederbord dit tegenwoordig? Even gekeken bij Asus en MSI en Gigabyte. Daar is het volgens mij standaard op de meeste mid-end en hoger borden.Menn- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:42:
[...]
Er was vroegâh een mooi topic hier waarin men een compatible chipje rondschoof voor de bios updates.
Afhankelijk van het moederboard dat je gekocht hebt kun je misschien ook met een USB-stick (BIOS-Flashback) updaten, maar dat heeft maar een beperkte set borden.
offtopic:
Overigens wat blijven de websites van moederbordfabrikanten toch een prutswerk
Bij MSI spreken ze geen fatsoenlijk Engels en Gigabyte raadt nog altijd het gebruik van een downloadmanager zoals Getright aan - de laatste keer dat ik dat programma gebruikte zag dat er ongeveer zo uit, en de laatste stable release dateert van 8,5 jaar geleden 
Overigens wat blijven de websites van moederbordfabrikanten toch een prutswerk

Strix-F is al een moederbord van 190 euro en ondersteund het niet.
https://docs.google.com/s...A/htmlview?sle=true#gid=0
https://docs.google.com/s...A/htmlview?sle=true#gid=0
Single core blijft precies toch een pijnpunt.Paprika schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:25:
https://browser.geekbench...ch?utf8=%E2%9C%93&q=3900x
Inmiddels zijn er wel aardig wat resultaten.
Testen ze nou expres met kutgeheugen of hoe moet ik dat zien? Misschien interpreteer ik de resultaten fout hoor, maar ik zie resultaten rond 26 GB/s, 36 GB/s, 42 GB/s en 45 GB/s. Als ik dan even naar de tabelletjes kijk lijkt dat dualchannel niet boven 2933 uit te komen. Mijn verwachting was eigenlijk minimaal 3200 en volgens de slides van AMD is 3733-17 de sweetspot, daar zullen dan toch wel benchmarks van verschijnen lijkt me?
Overheen gekeken, geheugenfrequentie staat wel in de stats erbij. Ik had de bandbreedtes volgens de spec gepakt en daarmee teruggerekend wat de freq zou moeten zijn. Die van 45GB/s is inderdaad gedaan op 3733, volgens de spec zou je meer richting 60 GB/s verwachten maar je hebt natuurlijk altijd verschil met de praktijk
Nooit gedacht dat het verschil dan zo groot zou zijn.
Overheen gekeken, geheugenfrequentie staat wel in de stats erbij. Ik had de bandbreedtes volgens de spec gepakt en daarmee teruggerekend wat de freq zou moeten zijn. Die van 45GB/s is inderdaad gedaan op 3733, volgens de spec zou je meer richting 60 GB/s verwachten maar je hebt natuurlijk altijd verschil met de praktijk
[ Voor 32% gewijzigd door DataGhost op 02-07-2019 22:57 ]
Als je sorteert op single thread score kom je zo eentje tegen met 3600DataGhost schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:51:
Testen ze nou expres met kutgeheugen of hoe moet ik dat zien? Misschien interpreteer ik de resultaten fout hoor, maar ik zie resultaten rond 26 GB/s, 36 GB/s, 42 GB/s en 45 GB/s. Als ik dan even naar de tabelletjes kijk lijkt dat dualchannel niet boven 2933 uit te komen. Mijn verwachting was eigenlijk minimaal 3200 en volgens de slides van AMD is 3733-17 de sweetspot, daar zullen dan toch wel benchmarks van verschijnen lijkt me?
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13740371
Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.