Phuncz schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:07:
De Ryzen 7 2700X 8-core 4.3 GHz heeft tussen de 300 (nu) en 330€ gestaan, ik hoop dat mijn realistische verwachting van een Ryzen 9 3xx0X 12-core 5.0 GHz onder de 500€ ingelost wordt. Gezien de potentiële yields die men kan halen met chiplets, binning en succesvolle 7nm fab, lijkt me dit geen bijzondere vraag. Dat de 16-core duurder wordt lijkt me logisch gezien daar 2 foutloze en hoge kwaliteit chiplets op moeten die voor EPYC hadden kunnen dienen.
Qua prijs lijkt het me realistisch om boven de 500€ te verwachten voor de 16-core Ryzen. De 16-core 4.4 GHz Threadripper 2950X kost nog rond de 900€, ik verwacht dat een 16-core 4.5-5.0 GHz Ryzen met maar twee memory channels en minder PCI lanes wel tussen de 600 en 750€ zal kosten
bij launch. Later komt Threadripper 3xxx en dan wordt die hele bovenkant weer aangepast qua prijs naargelang wat Intel wel of niet kan bieden.
Per die of per wafer ? Dat kan aardig verschillen in eindproductkosten.
Wafer. De reden zal grotendeels komen door de quad patterning die TSMC toe moet passen. Verder zijn het waarschijnlijk ook meer dan 12 lagen metaal die een 14/12nm Zen/Zen+ heeft. De vinnen van de FinFET's alleen al moeten hoger om quantum tunnelling te voorkomen.
Toch denk ik niet dat het rampzalig zal zijn voor AMD hun kosten. Een chiplet is 85mm
2 en zal voor een aanzienlijk deel van haar oppervlakte bestaan uit onderdelen die uit te schakelen zijn, L3 cache en cores dus. Yields zouden dus goed moeten zijn, al is het maar omdat je er altijd nog een hexa of quadcore van kan maken. Door het kleine formaat zal je minimale edge loss op je wafer hebben waardoor je meer chips op je wafer kan proppen.
Ik heb het eens door een simpele wafer caculator gehaald wat je ongeveer kan verwachten. 7FF geef ik nog een flinke defect penalty, 14nm LPP niet.
Wafer tweemaal zo duur, maar er komen meer dan twee keer zoveel chips uit. Vervolgens zullen de meeste van de defecte Zen 2 chiplets gewoon verkocht kunnen worden als 6c of 4c. Van wat er gelekt was over Zen 2 productie zou dit nog een lage inschatting zijn. Yields lijken nog wat beter te zijn dan dit. De problematische dubbele prijs per wafer heeft AMD dan ook slim vermeden.
Tweede punt is de I/O chip. Daar is niet echt duidelijk hoe groot die is. Anandtech zat voor de core chiplet in ieder geval te laag. Ik ga dus uit dat ze hier ook te laag zitten en reken op 10x14.
Hier heb je waarschijnlijk minder opties om dingen uit te schakelen en is kapot ook echt kapot. Nog steeds zijn de yields dan uitstekend.
Op het eerste gezicht lijkt het dus wat duurder te gaan worden omdat er ook nog een I/O chiplet is. 14nm is alleen geen leading node meer voor de cutting egde halfgeleiderfabrikanten*, waardoor de prijzen zullen zijn gezakt. Onder de streep zou ik dus niet verbaast zijn als AMD een vergelijkbaar bedrag zal betalen voor een Zen 2 + I/O chiplet als een Zen/Zen+ die kostte.
Dat neemt niet weg dat ik die 16c niet voor minder dan $500 zie verschijnen. Nee, daar gaat AMD denk ik gewoon het "1800X" prijspunt aanhouden en alsnog elke concurrentie van Intel verpletteren. Denk ook niet dat de prijzen van die zo snel zullen dalen. Ze kunnen er waarschijnlijk $800 voor vragen en dan is het nog steeds een CPU met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
*Dus niet Intel ja.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.