Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
4.6 ghz 3900x voor amd of 5 ghz voor Intel. Maakt het in de praktijk nog echt veel uit qua single threaded performance? Dacht het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door pannalicour op 27-05-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn-
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-09 18:19
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Cold boots zijn een drama bij mij, vrienden en genoeg mensen als je erop googled.
Eerste resultaat dat ik krijg als ik google is dat 5 minuutjes zonder CMOS batterij het op zou moeten lossen ;)

Maar wel interessant om te zien, zat net zelf te denken om misschien een (afgeprijsde) Asrock X470 Taichi op te pikken voor de toekomstige 3700X of 3800X aangezien PCIe4 voor mij op dit moment nog niet zo interessant is. Toch nog even iets meer onderzoek doen naar dit soort problemen.

Be the ._. you always wanted to be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VoDkA12
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 11:47
Ik ben een beetje verbaasd over het TDP 'gat' tussen de Ryzen 7 3700X en de 3800X.

Ryzen 7 3800X8C/16T3.9GHz Base / 4.5GHz Boost4 MB L2 / 32 MB L3105W
Ryzen 7 3700X8C/16T3.6GHz Base / 4.4GHz Boost4 MB L2 / 32 MB L365W

Een 40W 'gat' voor 300MHz Base en 100MHz Boost is best groot. Hoe zit dat straks met de non-X versie, namelijk de Ryzen 7 3700? Neem aan dat die ook een TDP van 65W krijgt.

Zal de lagere TDP van 65W ook niet een probleem zijn voor de boost technologie? Ik was onder de indruk dat voor technologie zoals XFR2/PBO, TDP ook onderdeel was van het bepalen hoe hoog en ook hoe lang een boost snelheid behouden kan worden (Dus niet alleen de temperatuur).

Volgens HardOCP:
"To put it in a nutshell, XFR2 monitors Ryzen's temperature, power, and clock speed limitations in relation to each other and will allow the CPU to boost frequencies if there is headroom to do so. Precision Boost 2 is the algorithm that uses data from XFR2 to scale the clocks across all cores."

Er zal uiteraad ook wel een nieuwe versie van hun boost technologie komen, maar een X versie met een TDP van 65W voor 8 cores is echt wel aan de lage kant. Had eerder 95W voor de 3700X verwacht en 65W voor de 3700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:02

MrMarcie

CFMoto 650MT

Tomcat84 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 06:15:
Iemand enig idee wat een realistische datum is voor benchmarks/hands ons/reviews gezien de release van 7 juli? Ook echt dan pas of al eerder?
Die zullen deze week wel tevoorschijn komen denk ik.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:09
Astennu schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:36:
[...]
Mmh heeft dat dan met memory timing/training te maken?
Mijn broer heeft die issues met zijn 350 bord niet. Maar die pushed de configuratie ook niet echt.
Daar zit een mix van XMP tot handmatige optimalisatie tussen. De mijne draaien boven specs bijvoorbeeld, maar ik reis nog wel eens voor m'n werk,dus dat geeft me een mooie kans om langdurige stabiliteit te testen. Dan moet je dus denken aan een dag of 5 aan continue stabiliteit in stress test tools en memory tests.

@Menn-, bedankt voor de tip. Ik zal ook meteen m'n modem even resetten. :+

@Astennu, begrijp me overigens niet verkeerd:
Ik ga gewoon weer mee en er komt dus een 3900x. De 2700x gaat een prima htpc worden denk ik :+.

[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 27-05-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:06:
11 chips die liggen te slapen geeft één enkele core bijna de volle mep. Het zou mij oprecht verbazen als je verder gaat komen dan een all-core boost van de out of the box max-single-core boost + 100MHz. Nu nog hopen dat de X570 chipset wel consistent stabiel is in tegenstelling tot wat ik heb meegemaakt en gezien bij de X470 chipset.
Er is een reden waarom ik dit vermoed. :)
AMD neigt er met Zen naar om hun CPU's hun verbruik ongeveer gelijk te trekken aan de TDP rating. Een 2700X met Prime95 doet ongeveer 105W als je PBO uit laat en een 1950X ongeveer 180W. Veel Ryzen's en TR's gaan niet eens over TDP rating heen, zelfs met met normale boostfuncties ingeschakeld. De echte uitzonderingen lijken de 1700, 1700X en 1800X te zijn die allen wel makkelijk over hun TDP gaan. Pas als je de beperkingen van de CPU's haalt en handmatig gaat overclocken gaan ze echt meer verbruiken. Bij Ryzen 1000 ging het om extra clockspeeds, bij Ryzen 2000 om een combinatie van clockspeeds en betere all core boostclocks.

Voor Ryzen 3000 weten we dat een R9 3900X met een TDP van 105W, 4,6GHz zal halen op tenminste een core. Waarschijnlijk zit de R9 3900X dan ergens tussen de 100-120W aan verbruik in een stresstest zoals Prime 95. De R7 3800X zit waarschijnlijk op of onder 105W en die zie ik richting of vrijwel gegarandeerd 4,5GHz doen op alle cores met een dergelijke rating. Dit zou moeten kunnen met een een node shrink als je naar de 2700X kijkt.

Haal je de limieten er dan af dan krijg je een 1800X met 1,42v die ongeveer 140W doet. Een 2700X met 1,38v zit rond de 180W. Bij de 1800X zit je dan rond de 4GHz, 400MHz erbij. Bij de 2700X heb je meestal iets van 200MHz all core boost erbij. In Ryzen 2000 zit dan ook erg weinig rek qua clockspeeds.

Ik vraag me dus hardop af waarom er X570 moederborden opduiken met zeer zware VRM configuraties als zelfs een R9 3900X out of the box waarschijnlijk perfect zal draaien op een goedkoop B350 bordje met zeer matige VRM's? Zeker in het geval van de R7 3800X vraag ik me af bijvoorbeeld een extra 30W zou kunnen doen als je gaat overclocken. Wederom, ik denk namelijk dat die met de 105W TDP rating al 4,5GHz zou moeten halen. Dat kan het alleen maar clockspeed erbij zijn voor een R7 3800X. Het is dat of Ryzen 3000 zijn extreem efficiënt en hebben totaal geen OC ruimte.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Kijk, dan wordt het nu stiekem best interessant om eens te gaan nadenken om mijn 1600 te upgraden naar een 3600, tenminste.. als mijn b350 bordje de ondersteuning er voor gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik reageer toch nog even aangezien je imho nog steeds vrij kort door de bocht gaat ;)
DaniëlWW2 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:11:
[...]

En ik vind dat dus wel belazeren want in de reclamefolders staat gewoon steevast 5GHz turbo.
Zie bijvoorbeeld: https://www.mediamarkt.be...8908.html#specificaties--
Dat ze adverteren met 5Ghz is logisch. Sinds jaar en dag is het al zo dat er geadverteerd wordt met de single core boost snelheden, tenzij er expliciet iets van "All-Core" Boost of Turbo benoemd is. Bij AMD zie je bijv. precies hetzelfde gebeuren als we dan toch Media Markt advertenties als leidend moeten gaan zien ;) https://www.mediamarkt.be...yzen-5-2600x-1808905.html daar adverteren ze bijv. ook met de 4.2Ghz single core boost van de 2600X.
Nee, je kan het niet op Intel pinnen en dat is precies wat ik ook al tijden zeg. Betekent niet dat je als consument niet belazerd gaat worden. De gemiddelde reclamemaker zal ook niet begrijpen wat er aan de hand is en die schrijft gewoon 5GHz over uit een of andere marketing handleiding, ongetwijfeld geleverd door Intel. ;)

Maar ik heb mijn punt wel genoeg gemaakt. Geen zin om dit opnieuw te gaan doen. :)
Zowel Intel als AMD specificeren een maximale boost en een baseclock, die boost waarde is (vrijwel) altijd niet de "All-Core" boosts waarde maar een single of 2 thread waarde. Alles daar tussenin is zowel bij AMD als Intel dynamisch op basis van zaken als onder andere de temperatuur, beschikbaar powerbudget en de workload. Dat adverteerders adverteren met maximale boost snelheden is ook niet vreemd.

Of je het "belazeren" moet noemen, dat kun je vinden, ik vind van niet omdat de specs duidelijk zijn. Zouden ze specifiek adverteren met "All-Core" boost snelheden die niet gehaald worden dan heb je zeker een punt, echter zie ik dat nergens gebeuren.
VoDkA12 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:36:
Ik ben een beetje verbaasd over het TDP 'gat' tussen de Ryzen 7 3700X en de 3800X.

Een 40W 'gat' voor 300MHz Base en 100MHz Boost is best groot. Hoe zit dat straks met de non-X versie, namelijk de Ryzen 7 3700? Neem aan dat die ook een TDP van 65W krijgt.

Zal de lagere TDP van 65W ook niet een probleem zijn voor de boost technologie? Ik was onder de indruk dat voor technologie zoals XFR2/PBO, TDP ook onderdeel was van het bepalen hoe hoog en ook hoe lang een boost snelheid behouden kan worden (Dus niet alleen de temperatuur).

Volgens HardOCP:
"To put it in a nutshell, XFR2 monitors Ryzen's temperature, power, and clock speed limitations in relation to each other and will allow the CPU to boost frequencies if there is headroom to do so. Precision Boost 2 is the algorithm that uses data from XFR2 to scale the clocks across all cores."

Er zal uiteraad ook wel een nieuwe versie van hun boost technologie komen, maar een X versie met een TDP van 65W voor 8 cores is echt wel aan de lage kant. Had eerder 95W voor de 3700X verwacht en 65W voor de 3700.
Bij PBO wordt het verbruik niet meer gelimiteerd, zet je PBO aan schiet het verbruik normaliter ook omhoog. Met PBO aan ben je vooral gelimiteerd door je temperaturen (en je silicon kwaliteit uiteraard). PB2 en XFR houden wel rekening met het verbruik.

65W TDP met 8 cores zal prima gaan, echter zal je waarschijnlijk inderdaad niet de boost snelheden gaan zien die je met een 95 of 105W Sku zal ziet. Echter verwacht ik dat de meeste moederborden dat soort waarden net als bij Intel gewoon zullen gaan negeren (tenzij AMD dit niet toestaat) en je dus wel hogere boosts zal zien (maar ook meer verbruik). En dat je in OEM systemen als van HP met een 3700X e.d. inderdaad lagere boosts zal zien dan in een zelfbouw systeem met een 3700X (Tenzij AMD dat hard zou locken, maar dat verwacht ik niet).

[ Voor 37% gewijzigd door Dennism op 27-05-2019 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Duesenberg J schreef op maandag 27 mei 2019 @ 03:58:
Gebaseerd op de reddit reports van generale repetitie die kennelijk per ongeluk te zien was in de youtubestream: de daadwerkelijke keynote:

R7 3700x 6c12t 8c16t, 3.6 base 4.4 boost, 36mb cache, 65W $329
R7 3800x 8c16t, 3.9 base 4.44.5 boost, 36mb cache, 65 105W $399
R9 3900x 12c24t, 3.8 base 4.6 boost, 70mb cache 105W $499

3700x vs 9700k in cinebench 33% sneller
3800x vs 9900k in pubg (wtf?) vergelijkbaar
3900x vs 9920x in blender 32s vs 38s

Echte stream begint zo, ben benieuwd of het klopt.

Edit2: bovenstaande was toch bijna helemaal correct. Aangepast in italic.
Dus AdoredTV zat er niet een beetje naast, maar compleet naast.

De reacties op TPU zijn ook briljant:

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/SqZ9FjkkoCaBudxR3G/giphy.gif

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:05:
[...]

Er is een reden waarom ik dit vermoed. :)
AMD neigt er met Zen naar om hun CPU's hun verbruik ongeveer gelijk te trekken aan de TDP rating. Een 2700X met Prime95 doet ongeveer 105W als je PBO uit laat en een 1950X ongeveer 180W. Veel Ryzen's en TR's gaan niet eens over TDP rating heen, zelfs met met normale boostfuncties ingeschakeld. De echte uitzonderingen lijken de 1700, 1700X en 1800X te zijn die allen wel makkelijk over hun TDP gaan. Pas als je de beperkingen van de CPU's haalt en handmatig gaat overclocken gaan ze echt meer verbruiken. Bij Ryzen 1000 ging het om extra clockspeeds, bij Ryzen 2000 om een combinatie van clockspeeds en betere all core boostclocks.
Dit klopt, echter de vraag is of ze nog wel boosten ;) Nu heb ik niet heel veel ervaring met 2700Xén, maar de 3 exemplaren die ik getest heb zaten met PBO uit tijdens Prime95 allemaal op zo'n +- 3.7-3.75Ghz. Waar 3.7Ghz de baseclock is. De exemplaren die ik getest heb lijken dus onder een zware synthetische All-Core load als Prime95 niet of nauwelijks te boosten met PBO uit.
Voor Ryzen 3000 weten we dat een R9 3900X met een TDP van 105W, 4,6GHz zal halen op tenminste een core. Waarschijnlijk zit de R9 3900X dan ergens tussen de 100-120W aan verbruik in een stresstest zoals Prime 95. De R7 3800X zit waarschijnlijk op of onder 105W en die zie ik richting of vrijwel gegarandeerd 4,5GHz doen op alle cores met een dergelijke rating. Dit zou moeten kunnen met een een node shrink als je naar de 2700X kijkt.
Ik vind van 3.7/3.75 naar 4.5 All-Core een beste stap binnen hetzelfde power budget. We gaan het zien, maar ik verwacht zelf dat de "All-Core" zonder PBO daar toch wel wat lager gaat liggen. 4.5Ghz zou natuurlijk wel erg mooi zijn binnen een 105W TDP, maar ik betwijfel het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Als ik dit zo zie zit er genoeg power in die bordjes voor een mogelijke 16core

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Damic schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:01:
[...]

Vergeet niet dat ze nog niet alles hebben los gelaten, geen nieuwe thread rippers wat met de APU's?
Om je APU vraag te beantwoorden: volgens AMD's eigen roadmap komt Picasso (12nm Zen+ met Vega graphics) dit jaar naar de desktop. Dit worden dan waarschijnlijk de Ryzen 3 3200G en Ryzen 5 3400G die we laatst zagen. Picasso was al eerder voor laptops geïntroduceerd.

Een Zen 2 APU komt wellicht pas in 2020 op de markt. Op diezelfde roadmap staat namelijk een APU onder de naam Renoir, maar AMD heeft daarover nog geen details losgelaten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fd8M4Ixh.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor diegenen die interesse hebben in ASUS X570 mobo's hier een uitgebreid artikel van ASUS zelf inzake features etc inclusief foto's:

The X570 motherboard guide: Ryzen™ to victory with PCI Express® 4.0

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +4 Henk 'm!
XWB schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:35:
[...]

Dus AdoredTV zat er niet een beetje naast, maar compleet naast.

De reacties op TPU zijn ook briljant:

[Afbeelding]
Ik heb er vaak genoeg op gereageerd op de FP en HWI.
Maar even heel kort.

AMD begon een jaar of 3-4 gelden met Zen2 ze kijken dan wat de concurrentie zou hebben. Ze hadden waarschijnlijk al een opvolger van Sunny Cove verwacht op 10nm als niet beter. Dus AMD ging voor 16 cores.
Nu anno 2019 10nm Sunny Cove met 10-12 cores is nergens te zien beste is de 9900K met 8 core 16t en een 10 core op komst. Kortom 12 core is al meer dan zat gezien de IPC gain tov Zen1 en de clocks die we kunnen halen. Dus daar gaat je 16 core al.

Dan de prijs Intel verkoop de 9700k voor 410 de 9900K voor 500.
We hadden 250 gedacht voor de 9700K dus 180 dollar is niet nodig we gaan dit toch maar aanpassen en 330 vragen voor de 3700X dat is nog steeds een goede deal en maken we meer winst.

En dat geld kan dan weer naar R&D voor de nieuwe generaties in de toekomst.
Dus het kan best dat ze de lineup meer dan een half jaar geleden anders gepland hadden. Maar die staat niet vast dat wordt 1-2 maanden voor launch pas vast gezet. Hell soms krijg je nog een bios update voor videokaarten in de laatste 2 weken die de clocks nog even aanpassen (is in het verleden wel eens gebeurd).

Kortom dan klopt er ineens niets meer van je informatie die je meer dan 6 maanden terug gekregen hebt :)
Dus nee het kan zo maar dat de meeste info wel klopt maar dat AMD de spec's gezien de huidige markt aangepast heeft.

De clocks kunnen we pas wat over zeggen als de OC resultaten binnen komen. Maar het zou kunnen dat die inderdaad wel tegen vielen en naar beneden bijgesteld zijn omdat het verbruik anders te hoog werd.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
https://pc.watch.impress....86/751/html/12_o.jpg.html

Foto's van alle ASUS moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:34
Astennu schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:22:
[...]

Kortom dan klopt er ineens niets meer van je informatie die je meer dan 6 maanden terug gekregen hebt :)
Dus nee het kan zo maar dat de meeste info wel klopt maar dat AMD de spec's gezien de huidige markt aangepast heeft.
Denial much? AdoredTV is gewoon een sensatiekanaal, verteld wat zijn viewers willen horen en achteraf altijd dit soort verhalen..

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chaoscontrol schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:26:
[...]

Denial much? AdoredTV is gewoon een sensatiekanaal, verteld wat zijn viewers willen horen en achteraf altijd dit soort verhalen..
Hoezo denial heb je enig idee hoe product development werkt?
Lisa Su heeft zelf al eens gezegd dat Zen2 tov Intel 10nm/10nm+ hadden verwacht en ze daar op ontworpen hadden. Heeft helemaal niets met denial te maken.

Het lijkt er meer op dat sommige mensen maar al te graag willen zien dat AdoredTV ongelijk heeft maar iedereen die maar een beetje weet hoe product development en placement gaat kan inzien dat dit soort zaken gewoon veranderen als de markt waarin het product uit komt anders is dan verwacht.

In dit geval in het voordeel voor AMD want voor Intel 10nm is er nog niet sterker nog komt mogelijk volgend jaar pas.

Leg jij mij dan maar uit wat AMD er aan heeft om een 8 core 16 thread cpu voor 180 dollar te gaan verkopen en nu al een 16 Core uit te brengen voor 500-600 euro.
Vertel mij maar waarom dat voor AMD een goede zet zou zijn? Ik kan er geen bedenken. Ze maken dan minder winst en concurreren met hun eigen threadripper 2 cpu's terwijl dat niet nodig is gezien de linup van de concurrentie.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 27-05-2019 13:33 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:56:
[...]

Dit klopt, echter de vraag is of ze nog wel boosten ;) Nu heb ik niet heel veel ervaring met 2700Xén, maar de 3 exemplaren die ik getest heb zaten met PBO uit tijdens Prime95 allemaal op zo'n +- 3.7-3.75Ghz. Waar 3.7Ghz de baseclock is. De exemplaren die ik getest heb lijken dus onder een zware synthetische All-Core load als Prime95 niet of nauwelijks te boosten met PBO uit.

Ik vind van 3.7/3.75 naar 4.5 All-Core een beste stap binnen hetzelfde power budget. We gaan het zien, maar ik verwacht zelf dat de "All-Core" zonder PBO daar toch wel wat lager gaat liggen. 4.5Ghz zou natuurlijk wel erg mooi zijn binnen een 105W TDP, maar ik betwijfel het.
En dat doet een 2700X dus met een verbruik van rond de 105W. Zie: https://www.tomshardware....2700x-review,5571-12.html

Zet je PBO aan dan ga je naar de 180W en dan krijg je afhankelijk van fine tuning met negatieve offsets en chipkwaliteit iets van 4,1 a 4,2GHz all core. Dat is het verschil en dat zei ik ook. Schalen we voor het gemak de 1,25x perf/watt van 7FF lineair op, dan veranderd 3,7GHz in 4,625GHz. Zie daar waarom ik denk dat de 3800X ongeveer 105W verbruikt voor all core boost en dichtbij die 4,5GHz zit of het gewoon doet. ;)

Natuurlijk zal het complexer en waarschijnlijk iets minder zijn dan lineaire schaling, maar dan is 4,5GHz alsnog perfect mogelijk. Je hebt immers 125MHz. Vervolgens was er de CES demo waar een 8c/16t Ryzen 3000 even een 9900K versloeg in Cinebench met 50W minder systeemverbruik. Destijds was mijn eerste vermoeden dat de chip ergens tussen de 4 en 4,2GHz zou zitten. Nou dat lijkt dus de 3700X te zijn geweest en die zal waarschijnlijk inderdaad 4 a 4,2GHz boosten zonder PBO. Dat is waarom de 3700X waarschijnlijk een 65W TDP heeft gekregen en de 3800X een 105W TDP. De 3800X boost maximaal out of the box, de 3700X is zuiniger en ruilt clockspeeds in voor efficiëntie. Beiden zullen niet eens de buurt zitten van een theoretisch maximum tenzij Zen 2 bizar slecht clocked voorbij de 4,5GHz.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De geleakte clocks leken wat aan de hoge kant en de prijzen wat aan de lage kant. Maar grosso modo had Adored het voor mij goed genoeg op CPU gebied (navi heb ik niet echt gevolgd). Maar goed ik kijk er niet zo zwart wit naar. Het zijn best effort leaks. Hij had er beter aan gedaan, zoals ik al eerder schreef, niet zo verdedigend te zijn in zijn video's en op fora.

Ik had de clocks iets lager verwacht maar ook niet zoveel lager en de prijzen had ik wel wat hoger verwacht.
Alhoewel ik iets lagere prijzen dan nu ook niet onlogisch zou vinden om snel veel marktaandeel te winnen.

Als ik het goed heb zijn de (introductie)prijzen tm 3700X ongeveer gelijk aan stack tot 2700X. 3800X ongeveer 1800X. Daarboven reken ze een meerprijs voor 12core monster wat imho eigenlijk nog goedkoop is.

De value for money was imho al erg goed en dat hebben ze redelijk vergelijkbaar gehouden. Iets hoger zou niet eens raar zijn.

Intel en nvidia hebben verder hun prijzen behoorlijk verhoogd en het is bedrijfseconomisch ook gewoon verstandig om daar te proberen daar (deels) in mee te gaan, zeker als je enorm goede produkten hebt.

AMD heeft het geld hard nodig om sterker te worden en de competitie aan te (blijven) kunnen. Zen is een zwaluw maar één zwaluw maakt nog geen zomer.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:34
Astennu schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:32:
[...]

Hoezo denial heb je enig idee hoe product development werkt?
Lisa Su heeft zelf al eens gezegd dat Zen2 tov Intel 10nm/10nm+ hadden verwacht en ze daar op ontworpen hadden. Heeft helemaal niets met denial te maken.

Het lijkt er meer op dat sommige mensen maar al te graag willen zien dat AdoredTV ongelijk heeft maar iedereen die maar een beetje weet hoe product development en placement gaat kan inzien dat dit soort zaken gewoon veranderen als de markt waarin het product uit komt anders is dan verwacht.

In dit geval in het voordeel voor AMD want voor Intel 10nm is er nog niet sterker nog komt mogelijk volgend jaar pas.

Leg jij mij dan maar uit wat AMD er aan heeft om een 8 core 16 thread cpu voor 180 dollar te gaan verkopen en nu al een 16 Core uit te brengen voor 500-600 euro.
Vertel mij maar waarom dat voor AMD een goede zet zou zijn? Ik kan er geen bedenken. Ze maken dan minder winst en concurreren met hun eigen threadripper 2 cpu's terwijl dat niet nodig is gezien de linup van de concurrentie.
Mensen als jij die hem blijven verdedigen houden deze onzin in stand.

Zoals eerder genoemd, hij had veel subtieler om kunnen gaan met zijn voorspellingen maar het aan blijven verkondigen als feit en boos worden als mensen feitelijk laten zien dat het onjuist is is gewoon bagger journalistiek.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chaoscontrol schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:49:
[...]

Zoals eerder genoemd, hij had veel subtieler om kunnen gaan met zijn voorspellingen maar het aan blijven verkondigen als feit en boos worden als mensen feitelijk laten zien dat het onjuist is is gewoon bagger journalistiek.
Volgens mij heeft hij vaak genoeg gezegd dat dingen kunnen veranderen. Ik zou het ook meer als een rechtlijn zien dan harde feiten. Dat geeft hij zelf ook vaak genoeg aan. De belangrijkste zaken zoals core counts / chiplets / TDP's kloppen gewoon dus hij heeft heel veel wel gewoon goed gehad alleen de uiteindelijke SKU's zijn anders geworden.

Hij zal er ongetwijfeld nog wel een video over maken wat er wel en niet klopte aan de leaks.

In dat opzicht kan je beter niets meer kijken en lezen op het internet tot dat de reviewes van betrouwbare sites online staan. Persoonlijk lees ik er wel een beetje doorheen. Het zijn mooie indicaties en het meeste klopt gewoon. Ja de clocks zijn wat lager en de 16 core komt later pas. Maar goed het is gezien de huidige markt logisch.

Ik vind zijn video's wel informatief. Mensen die er nu op zitten te haten kunnen die dingen beter niet meer kijken. Maar dan ook geen andere roddel sites / video's meer lezen/kijken want daar ga je dan ook niet blij van worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 27-05-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 15:59
Heeft iemand toevallig (entry) AM4 ITX moederborden langs zien komen? Huidig aanbod is behoorlijk aan de prijs en eigenlijk allemaal gericht op gaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
skdevil schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:25:
Heeft iemand toevallig (entry) AM4 ITX moederborden langs zien komen? Huidig aanbod is behoorlijk aan de prijs en eigenlijk allemaal gericht op gaming.
Asus gaat er 3 uitbrengen. Verspreid over drie lijnen. Wat is voor jou een acceptabele prijs?

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/lpPVEgZZp0zQI64S.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 27-05-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
skdevil schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:25:
Geen idee wat jij onder "entry" verstaat of wanneer je het op gaming gericht vind, maar: categorie: Moederborden
Als je mobo's met Gaming in de naam weg laat, blijven er 5 over :+
(3xx & 4xx series)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Astennu schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:45:
Ik heb net de Keynote van AMD gekeken. Ik moet zeggen de IPC is beter dan verwacht maar de clocks van Zen2 vallen mij tegen ik had toch echt 4,7-4,8 verwacht en 5.0 was helemaal mooi geweest maar gezien de IPC gain had ik dat ook niet direct verwacht.
Dat de kloksnelheden tegenvallen komt voornamelijk omdat er de afgelopen zes maanden onrealistische verwachtingen geschept werden. Ook in dit topic en andere kanalen zoals Reddit werden allerlei getallen voorspeld. Onbewust gaat het toch een beetje leven in het achterhoofd :)

Uiteindelijk is er niets magisch aan 5 Ghz. Het is een getalletje dat na 4,9 en voor 5,1 komt, en niets meer dan dat. De obsessie met afgeronde getallen mag dan wel mens eigen zijn, uiteindelijk zijn het de prestaties die tellen. Als de CPU beter is dan de concurrentie, dan is dat meer dan goed genoeg voor AMD :)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:37:
[...]

En dat doet een 2700X dus met een verbruik van rond de 105W. Zie: https://www.tomshardware....2700x-review,5571-12.html

Zet je PBO aan dan ga je naar de 180W en dan krijg je afhankelijk van fine tuning met negatieve offsets en chipkwaliteit iets van 4,1 a 4,2GHz all core. Dat is het verschil en dat zei ik ook. Schalen we voor het gemak de 1,25x perf/watt van 7FF lineair op, dan veranderd 3,7GHz in 4,625GHz. Zie daar waarom ik denk dat de 3800X ongeveer 105W verbruikt voor all core boost en dichtbij die 4,5GHz zit of het gewoon doet. ;)

Natuurlijk zal het complexer en waarschijnlijk iets minder zijn dan lineaire schaling, maar dan is 4,5GHz alsnog perfect mogelijk. Je hebt immers 125MHz. Vervolgens was er de CES demo waar een 8c/16t Ryzen 3000 even een 9900K versloeg in Cinebench met 50W minder systeemverbruik. Destijds was mijn eerste vermoeden dat de chip ergens tussen de 4 en 4,2GHz zou zitten. Nou dat lijkt dus de 3700X te zijn geweest en die zal waarschijnlijk inderdaad 4 a 4,2GHz boosten zonder PBO. Dat is waarom de 3700X waarschijnlijk een 65W TDP heeft gekregen en de 3800X een 105W TDP. De 3800X boost maximaal out of the box, de 3700X is zuiniger en ruilt clockspeeds in voor efficiëntie. Beiden zullen niet eens de buurt zitten van een theoretisch maximum tenzij Zen 2 bizar slecht clocked voorbij de 4,5GHz.
Dat zal natuurlijk kunnen, ik keek er op een andere manier naar:

Kijk je naar de 2700X als topmodel in de huidige serie heeft deze een base clock van 3.7Ghz, deze Sku valt onder een prime95 achtige load bijna of volledig terug op de baseclock bij een verbruik van 105W. Er is bij de 2700X dus eigenlijk bijna / geen headroom om bij een verbruik gelijk aan het TDP te boosten onder een zware load. Met PBO aan veranderd dit inderdaad en zie je wel headroom (maar ook een flink hoger verbruik)

Als AMD dat doortrekt qua tuning naar de 3000 serie zou de 3900X geen headroom hebben op 3.8Ghz onder een Prime95 achtige load bij 105W TDP en ervanuitgaande dat de 16c Sku (of Sku's) een lagere baseclock gaan krijgen ofeen hoger TDP. Dit is echter natuurlijk een 12 core Sku. Zet daar wat headroom bij voor een 8 core en ik verwachtte eigenlijk een +-4.2 All-Core boost voor de 3800X zonder PBO.

Kijkende naar de CES demo vraag ik me toch af of dat wel een 3700X was, het AMD systeem daar zat op 133W verbruik, het Intel systeem op 179W, waarbij we weten dat Tom's Hardware 137W heeft gemeten (alleen CPU) voor de 9900K tijdens cinebench. Daar zit dus 43W tussen. Nu weten we niet of de systemen van Toms en AMD gelijk waren, maar 43W verbruik voor de rest van het systeem is redelijk aannemelijk tijdens een cpu stresstest.

Doe je dan 133 - 43 kom je uit op ~90W verbruik voor de AMD cpu. Ik vraag me toch af of dat geen 3800X is geweest. Zeker ook omdat AMD nu laat zien in een boel slides dat de 3800X quasi gelijk presteerd aan de 9900K en tijdens de CES demo won de Ryzen het ook nipt. Ik ben er in ieder geval niet zeker van dat het een 3700X was, zeker ook omdat in AMD's eigen slides deze +-7% minder zou presteren dan de 9900K.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

[...]

Je bent onnodig hard voor hem. Hij is zelf ook om de tuin geleid.

Het blijkt nu dat zijn leaker Chris Hook was, dat heeft AMD hem nu verteld. En laten we eerlijk zijn, als iemand dit soort shit over jou online zou zetten zou je ook boos worden.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
bluebear schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:34:
[...]

ze hoeven hun flagship (de 16c/32t) nog niet te releasen aangezien ze met het model ervoor de performance kroon al te pakken hebben.
Ze wachten waarschijnlijk op het antwoord van Intel en releasen het daarna.
Waarom nu al je hele hand laten zien als dat niet hoeft? Daarnaast, zoals benoemd, ze kunnen die chips op het moment veel beter ergens anders gebruiken waar de marges hoger zijn.

Dat het nu niet officieel wordt gereleased, betekend niet dat het niet bestaat...
Uiteraard.

Wordt wel interessant wat de naamgeving betreft, aangezien de 12-core al 3900X heet.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:29:
[...]

Asus gaat er 3 uitbrengen. Verspreid over drie lijnen. Wat is voor jou een acceptabele prijs?

[Afbeelding]
Tussen de 50 en 80 euro zou voor mij acceptabel zijn.
Huidige borden met een A chipset zijn er (nog) niet. Je komt dan automatisch bij microatx uit helaas.

Komt een Athlon 220GE op dus een luxe bord hoeft het voor mij ook niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Nnoitra schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:29:
[...]

Geen idee wat jij onder "entry" verstaat of wanneer je het op gaming gericht vind, maar: categorie: Moederborden
Als je mobo's met Gaming in de naam weg laat, blijven er 5 over :+
(3xx & 4xx series)
Die 5 hebben inderdaad geen Gaming in hun naam staan maar zijn er wel op gericht.
Ik doelde meer op een plain moederbord zonder toeters en bellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:33:
[...]

Het blijkt nu dat zijn leaker Chris Hook was, dat heeft AMD hem nu verteld. En laten we eerlijk zijn, als iemand dit soort shit over jou online zou zetten zou je ook boos worden.
Waar is dit drama allemaal te volgen lol, ik bedoel Jim zat er naast met Zen 2, maar zo overdreven nu toch ook weer niet?

Navi wel enigszins een anders verhaal volgens mij, al heb ik dat minder gevolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
skdevil schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Die 5 hebben inderdaad geen Gaming in hun naam staan maar zijn er wel op gericht.
Ik doelde meer op een plain moederbord zonder toeters en bellen :)
Dat loont zich niet als fabrikant. Lage marge en relatief hoge kosten (geen hergebruik van componenten). Misschien komt er door de populariteit en hype rond Zen2 een OEM bordje onder een onbekende naam uit.

Daarnaast gaat een X570 chipset met een dergelijk TDP en phases voor een 8-16 core socket al helemaal niet vliegen voor een dergelijke prijs.

Je ziet nu direct het nadeel van 1 socket voor een hele lijn en meerdere nodes. Alles moet alles kunnen...

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 27-05-2019 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Astennu schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:05:
[...]

Volgens mij heeft hij vaak genoeg gezegd dat dingen kunnen veranderen. Ik zou het ook meer als een rechtlijn zien dan harde feiten. Dat geeft hij zelf ook vaak genoeg aan. De belangrijkste zaken zoals core counts / chiplets / TDP's kloppen gewoon dus hij heeft heel veel wel gewoon goed gehad alleen de uiteindelijke SKU's zijn anders geworden.

Hij zal er ongetwijfeld nog wel een video over maken wat er wel en niet klopte aan de leaks.

In dat opzicht kan je beter niets meer kijken en lezen op het internet tot dat de reviewes van betrouwbare sites online staan. Persoonlijk lees ik er wel een beetje doorheen. Het zijn mooie indicaties en het meeste klopt gewoon. Ja de clocks zijn wat lager en de 16 core komt later pas. Maar goed het is gezien de huidige markt logisch.

Ik vind zijn video's wel informatief. Mensen die er nu op zitten te haten kunnen die dingen beter niet meer kijken. Maar dan ook geen andere roddel sites / video's meer lezen/kijken want daar ga je dan ook niet blij van worden.
Mee akkoord. Het is jammer dat 'hij' er bij bepaalde dingen naast zit, maar zo erg als die haters willen doen geloven...dát is pas echt de sensatie zoeken.

Deze reactie van Bass-D C bij zijn laatste video vind ik wel aardig:
Serriously: Give that guy a break. AdoredTV lowballed the IPC, but highballed the clockspeeds. The Performance he leaked was spot on. The Corecount he leaked was spot on. The TDP he leaked was spot on. The only things he got wrong are things that can change within hours before the announcement: Price and Name.

He leaked 7-10% IPC improvements @ 5ghz. We got: 15% IPC improvements @ 4,6ghz.

If you do the math: This is IDENTICAL.

The leak suggested performance equal to Zen1 clocked at 5,3ghz. What did we get? Performance equal to Zen1 clocked at 5,3ghz.
en die van geekinasuit:
AMD probably lowered clocks to get to the desired TDP. We knew there were power issues with mobos, so that could have been a factor with clock speeds as well. It's hard to imagine not seeing a 16 core Ryzen, it's probably just a question of timing. AMD may rebrand the 16 core chip as a low cost Threadripper solution on AM4. It's also possible that we won't ever see 16 cores if AM4 cannot handle it for some reason. Intel is going to have to lower their 12 core price by at least 50%, but they cannot lower the high TDP by 50%, RIP Intel.

[...]

:o Bron? Het zou best een goede verklaring zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dennism schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:42:
[...]

Waar is dit drama allemaal te volgen lol, ik bedoel Jim zat er naast met Zen 2, maar zo overdreven nu toch ook weer niet?

Navi wel enigszins een anders verhaal volgens mij, al heb ik dat minder gevolgd.
Op de cesspools van het internet. Nee niet 4chan, die andere, reddit. Met name r/hardware heb ik begrepen.

En de leak was garbage, in zijn eigen woorden. En het lijkt erop dat er een hoop mensen emotioneel over zijn. Getuige de reactie van @chaoscontrol .

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:42:
[...]

Dat loont zich niet als fabrikant. Lage marge en relatief hoge kosten (geen hergebruik van componenten). Misschien komt er door de populariteit en hype rond Zen2 een OEM bordje onder een onbekende naam uit.

Daarnaast gaat een X570 chipset met een dergelijk TDP en phases voor een 8-16 core socket al helemaal niet vliegen voor een dergelijke prijs.

Je ziet nu direct het nadeel van 1 socket voor een hele lijn en meerdere nodes. Alles moet alles kunnen...
Ik hoopte meer op een A500 chipset echter is hier nog niets over bekend volgens mij
ASRock heeft met de deskmini A300 iets heel moois neergezet vind ik. Hopelijk komen die bordjes ook ooit nog eens los te koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Saturnus schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:44:
[...]

:o Bron? Het zou best een goede verklaring zijn.
Hemzelf, op zijn Discord. Dus ik kan je helaas geen link geven. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Blaat schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:48:
[...]

Hemzelf, op zijn Discord. Dus ik kan je helaas geen link geven. :(
Plaatjes? Chris Hook werkt voor Intel, dus dan kom je in een legal verhaal terecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Op de cesspools van het internet. Nee niet 4chan, die andere, reddit. Met name r/hardware heb ik begrepen.

En de leak was garbage, in zijn eigen woorden. En het lijkt erop dat er een hoop mensen emotioneel over zijn. Getuige de reactie van @chaoscontrol .
/r/hardware kan ik opzich nog begrijpen, volgens mij was ie daar ook al eens gebanned vanwege bepaalde uitlatingen die niet waar bleken of biased waren oid.

Als dan nu zaken niet blijken te kloppen in leaks waar hij vol achter stond dan geloof ik wel dat het daar een shitshow is inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Dus hij kruipt nu in de slachtofferrol?

Aangezien Chris Hook al een jaar voor Intel werkt, klinkt dat niet bepaald slim om leaks van hem aan te nemen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y31rdUA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u6jU0hA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cEGkIZg.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Paprika op 27-05-2019 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die leak is zo lang geleden dat het simpelweg niet meer te zeggen is of de leak niet klopt of dat AMD de plannen heeft aangepast.

Je kan hoogstens zeggen dat AdoredTV wel heel erg veel vast bleef houden aan oude informatie, zonder dat er nieuwe lekken waren om te bevestigen of weerleggen.

Hoe dan ook moet je elke leak met een flinke korrel zout nemen. Plannen kunnen altijd veranderen en zelf een in het verleden betrouwbare bron kan verouderde of verkeerde info in handen krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paprika
Eindelijk een keer een moederbord zonder allerlei onzin. No-window cases ftw:
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/lmKa21MJsEPOk2aC.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lIttJ4H.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rDyrw2r.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Paprika op 27-05-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:58:
[Afbeelding]
Ik dacht al dat die je zou bevallen. Mij bevalt de look ook zeer. Het is dat ik helemaal geen zin heb in ook nog een nieuw moederbord kopen. :P

@Blaat Wat? De leaker was Chris Hook? :o

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-05-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

XWB schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:53:
[...]

Dus hij kruipt nu in de slachtofferrol?

Aangezien Chris Hook al een jaar voor Intel werkt, klinkt dat niet bepaald slim om leaks van hem aan te nemen.
Daar kwam hij recent pas achter. De leaks waren anoniem ingestuurd.
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:50:
[...]

Plaatjes? Chris Hook werkt voor Intel, dus dan kom je in een legal verhaal terecht...
Post ik liever niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:00:
[...]
Ik dacht al dat die je zou bevallen. Mij bevalt de look ook zeer. Het is dat ik helemaal geen zin heb in ook nog een nieuw moederbord kopen. :P
Het is alleen tegenwoordig heel lastig in te schatten hoe de heatsinks zijn. Op een foto ziet 't allemaal hetzelfde uit nu ze niet meer plain-old-copper looks aanhouden zoals 'vroegah'. Als het allemaal plastic is.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 19:48
Ik geloof wel dat de Adored leak het originele plan was, maar als AMD dat met 10% miste, dan ziet het er net niet lekker uit.

Voor een 5Ghz model zouden ze dan toch naar de 125/135/150watt moeten gaan wat een negatieve impact zou hebben. ("Ryzen 3000 is heet!")

In plaats daarvan hebben ze de 3700X op 65watt gezet, zo maken concureeren ze met de 9700K, en maken het verbruik van de 9900K en de nieuwe 9900KS belagelijk.

Later kunnen ze nog een refresh maken waarmee ze het verbruik ophogen, maar voor nu roept iedereen dat AMD alles kan wat Intel doet voor 40watt minder.

Hoewel ik dat in games nog moet zien, als ik die getallen zo doorreken blijft Intel de game king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga hem niet nemen maar inderdaad mooi strak no-nonsense ontwerp. :) Zeker de covers vind ik optisch echt mooi gedaan. _/-\o_

Een mooi vergelijkbaar cover over de I/O back plate had het wel helemaal afgemaakt...

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 27-05-2019 15:16 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:02:
[...]

Daar kwam hij recent pas achter. De leaks waren anoniem ingestuurd.
Dat zou verklaren waarom zoveel details ook wel klopte. De chiplets, benaming, ongeveer clockspeed targets, maar de IPC viel te laag uit. Lisa Su zei nota bene dat het doel 8% was en het werd 15%. De leak was 8% IPC...
Post ik liever niet hier.
Ik denk dat we het binnenkort wel zullen horen. Dat of iemand anders gaat het lekken. ;)
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:04:
[...]

Het is alleen tegenwoordig heel lastig in te schatten hoe de heatsinks zijn. Op een foto ziet 't allemaal hetzelfde uit nu ze niet meer plain-old-copper looks aanhouden zoals 'vroegah'. Als het allemaal plastic is.... 8)7
Het valt wel mee hoe hopeloos deze heatsink is. Ik heb slechter gezien. Er zit tenminste wat massa in. :P
Het is denk ik gewoon metaal. Verder lijken de inductoren hetzelfde type te zijn als ASUS op al haar echte high end bordjes zet. Ik vermoed dan ook dat het minstens 40A powerstages zijn onder de heatsink. Ook minstens zes fasen. Dan twee SoC fasen. Zou solide moeten zijn voor minstens de R7 3800X. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Iedereen kijkt hier over heen? :P
Wat is hier van de bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
Saturnus schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:21:
[...]

Wat is hier van de bron?
Nevermind, verkeerde post gequote |:(

[ Voor 26% gewijzigd door Nnoitra op 27-05-2019 15:24 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Toettoetdaan schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:08:
Voor een 5Ghz model zouden ze dan toch naar de 125/135/150watt moeten gaan wat een negatieve impact zou hebben. ("Ryzen 3000 is heet!")
Dan zouden veel "compatibile" X470 en lagere moederborden keihard omvallen, wat weer teveel RMA`s zou genereren.

Waar misschien ook vooral MSI niet op zit te wachten.

Je kan nu goed zien wie goede MB`s maakt, degenen die slechte MB`s maken geven nu waarschuwingen dat je voor de nieuwste Ryzen CPU`s een ander moederbord nodig hebt.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
Saturnus schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:21:
[...]

Wat is hier van de bron?
https://videocardz.com/ne...-scores-4346-in-cinebench

It seems that 16-core Ryzen 9 was already demoed at Computex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zen 4 Epyc gaat trouwens "Genoa" heten:

https://www.anandtech.com...d-elaborates-frontier-cpu

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 23:34
enchion schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:22:
[...]

Dan zouden veel "compatibile" X470 en lagere moederborden keihard omvallen, wat weer teveel RMA`s zou genereren.

Waar misschien ook vooral MSI niet op zit te wachten.
Hoezo zou vooral MSI daar niet op zitten te wachten? Heb ik wat gemist? Dacht dat MSI ook in het high-end mobo segment zit, je ziet ze geregeld voorbij komen als alternatief voor Asus (want Asus is redelijk overpriced).

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
quintox schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:35:
[...]

Hoezo zou vooral MSI daar niet op zitten te wachten? Heb ik wat gemist? Dacht dat MSI ook in het high-end mobo segment zit, je ziet ze geregeld voorbij komen als alternatief voor Asus (want Asus is redelijk overpriced).
Ik hoop dat je weet dat MSI net zo overpriced is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 23:34
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:54:
[...]

Ik hoop dat je weet dat MSI net zo overpriced is...
Absoluut, maar in de meeste gevallen wil het nog wel een paar tientjes schelen t.o.v. Asus.

Maar dit zou dan de 1e keer zijn dat ik hoor dat er iets scheelt met de kwaliteit van MSI bordjes.

Zowel Asus als MSI zijn duur (mid/high-end), maar leveren wel goed spul. Waarom zou dat voor X570 anders en in het nadeel van MSI zijn? :o

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
quintox schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:02:
[...]

Absoluut, maar in de meeste gevallen wil het nog wel een paar tientjes schelen t.o.v. Asus.

Maar dit zou dan de 1e keer zijn dat ik hoor dat er iets scheelt met de kwaliteit van MSI bordjes.

Zowel Asus als MSI zijn duur (mid/high-end), maar leveren wel goed spul. Waarom zou dat voor X570 anders en in het nadeel van MSI zijn? :o
Omdat MSI de afgelopen jaren de zeer vervelende neiging heeft ontwikkeld om goedkope componenten op zelfs €200+ moederborden te gebruiken. Het werkt, maar het is goedkoop. MSI doet het relatief beter op budget borden, maar voor echte high end is er een reden dat ASUS populair is. Meestal doet ASUS het wel goed (tenminste voor AM4) en daarnaast is de ASUS bios met reden gewoon erg populair. Gigabyte en ASRock is ook hit and mis als het om de duurdere borden gaat.

Geen interesse tonen in het merk en afgaan op kwaliteit is gewoon een aanrader. Ze zijn allemaal duur, hebben allemaal waardeloze RGB ledjes om ze nog duurder te maken, maar sommige borden zijn onder de lading zinloze versiersels nog best goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 15:43

KipCurreh

Nightcrawler

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, zo is die dus voor mij een insta-buy als ik een nieuwe pc zou samenzetten _/-\o_

mooi door eenvoud

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Volgens HardOCP:

Dat gat wordt dan weer opgevuld door de 6-core 3600X, dat een TDP van 95W heeft :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog even over die leaker. Adored had het er altijd over dat hij meerdere bronnen had. Minimaal twee.

Dus hoe zit dat dan :? Zit Chris Hook achter allebei :?

Verder is Chris Hook in april 2018 bij Intel begonnen. Dus zou zijn info ook nog uit de tijd voor 04.2018 moeten dateren wat kan verklaren dat het minder precies is.

Daarnaast wat is zijn angle om te gaan leaken over zijn voormalige werkgever :? Zaken wat rooskleuriger voorstellen zodat Intel bij de werkelijke produkten toch minder 'slecht' afsteekt. :? Of vindt ie het gewoon leuk :?

I don't get it.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10 23:16
Help!!!! schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:41:
Nog even over die leaker. Adored had het er altijd over dat hij meerdere bronnen had. Minimaal twee.

Dus hoe zit dat dan :? Zit Chris Hook achter allebei :?

Verder is Chris Hook in april 2018 bij Intel begonnen. Dus zou zijn info ook nog uit de tijd voor 04.2018 moeten dateren wat kan verklaren dat het minder precies is.

Daarnaast wat is zijn angle om te gaan leaken over zijn voormalige werkgever :? Zaken wat rooskleuriger voorstellen zodat Intel bij werkelijke produkten toch minder 'slecht' afsteekt. :? Of vindt ie het gewoon leuk ?

I don't get it.
Op die manier kan hij de informatie anoniem aan zijn nieuwe werkgever lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook de fan is netjes weggewerkt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Christiaan676 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:44:
[...]

Tja, lijkt mij toch wel groot afbreukrisico aan zitten. Waarom zou je dat nemen :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunghir
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-07-2024
gekke vraag mischien maar is het nu wijzer om voor de nieuwe ryzen te gaan of toch de 9900 (update)
geld is niet echt een kwestie wil gewoon 6 jaar vooruit gaan
Modbreak:Dit is een nieuwsdiscussietopic, niet een aankoopadviestopic - en zeker niet ergens om inzet- en infoloos een oneliner als dit te dumpen.

Open een eigen topic op de juiste manier op de juiste plek - of post zo'n vraag niet.

[ Voor 42% gewijzigd door dion_b op 29-05-2019 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gunghir
Dit hoort hier niet echt thuis hè. En beetje weinig info. Wat ga je er mee doen en waar ligt het zwaartepunt :? Welke van de Ryzens :? En je bedoelt de 9900KS :?

Het meest wijze is de reviews afwachten. Ze zijn allebei toch nog niet uit verkrijgbaar. :)

Op het AMD Platform krijg je PCI 4.0 erbij dus dat is wel handig als je er perse 6 jaar mee wil doen.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DDR4-3200 is nu ook bevestigd: https://www.amd.com/en/product/8436

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Christiaan676 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:44:
[...]

Dat is ook het enige dat ik zou kunnen bedenken. Klopt dat, dan gaat er nog een juridische strijd beginnen...

In ander nieuws. Vanaf 36:30. Zit Buildzoid nou te hinten op IF clockspeed overclocking? :o

[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-05-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
MrMarcie schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:44:
[...]

Die zullen deze week wel tevoorschijn komen denk ik.
Ik hoop dat er in ieder geval wat duidelijk wordt voordat je kunt pre-orderen. Ik wil zeker 1 van deze CPUs kopen, maar welke? Ik wil eigenlijk de beste voor gaming/overclocken maar of dat een 3800 of een 3900 is (of een 3600? Who knows?).

Ik wil niet wachten en dan erachter komen dat de eerste batch uitverkocht is ofzo. Anders misschien een 3800 èn een 3900 bestellen, niet openmaken, reviews lezen als ze vrijkomen en degene die ik dan niet wil terugsturen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

XWB schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:28:
[...]

Dat gat wordt dan weer opgevuld door de 6-core 3600X, dat een TDP van 95W heeft :)
Euhm nee er mist nog een 1800 in het plaatje, dat zijn 2 X'en ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Help!!!! schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:59:
[...]

Tja, lijkt mij toch wel groot afbreukrisico aan zitten. Waarom zou je dat nemen :?
Sowieso is dat scenario het gewoonweg niet waard in deze situatie. Dergelijke informatie is al in 'n vroeg stadium bekend bij Intel / AMD hun concurrent. Vanaf het moment dat een ontwerp het kantoor verlaat (denk dus bv aan TMSC) dan lekt dit snel genoeg door. Intel naar AMD is door hun eigen fabs waarschijnlijk in een iets later stadium. Reken zo wanneer de eerste partners worden uitgenodigd of bezocht door AMD al dan niet voor iets simpels als een roadmap discussie.

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 27-05-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:50
Na het zien hoe de die chiplet op de cpu zit en hoe de cpu op de socket in het moederbord zit maak ik me nog meer zorgen dat koeling wel eens tegen kan vallen.
De chiplet zit er in de lengte op en maakt dus nog minder contact met heatpipes als gedacht.

En als ik zo de magere details zie ben ik bang dat ik wel tot oct. kan wachten met aanschaf van een nieuwe pc.
Zoveel vragen die open blijven en we maar moeten hopen dat reviewers ze beantwoorden.

Vroeger kocht ik gewoon bij de distributeur de onderdelen en als het me niet aanstond verkocht ik de pc tegen kostprijs en ging ik wat anders proberen. Helaas verdommen distributeurs tegenwoordig nog te leveren aan iedereen die voor minder als een ton afneemt.

En helaas kan ik mijn pc geld maar 1x in 4 a 5 jaar uitgeven en dus wil ik gewoon perfectie zonder risico's iets dat lastig is deze dagen.

[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 27-05-2019 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gunghir
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-07-2024
Help!!!! schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:10:
@gunghir
Dit hoort hier niet echt thuis hè. En beetje weinig info. Wat ga je er mee doen en waar ligt het zwaartepunt :? Welke van de Ryzens :? En je bedoelt de 9900KS :?

Het meest wijze is de reviews afwachten. Ze zijn allebei toch nog niet uit verkrijgbaar. :)

Op het AMD Platform krijg je PCI 4.0 erbij dus dat is wel handig als je er perse 6 jaar mee wil doen.
haha bedankt man.
Was niet echt een help wat moet ik kopen. Eerder intresse in de nieuwe cpu's.
PCI 4.0 is inderdaad wel een leuke extra voor de toekomt. Hmm moeilijk. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
computerjunky schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:49:
Na het zien hoe de die chiplet op de cpu zit en hoe de cpu op de socket in het moederbord zit maak ik me nog meer zorgen dat koeling wel eens tegen kan vallen.
De chiplet zit er in de lengte op en maakt dus nog minder contact met heatpipes als gedacht.

En als ik zo de magere details zie ben ik bang dat ik wel tot oct. kan wachten met aanschaf van een nieuwe pc.
Zoveel vragen die open blijven en we maar moeten hopen dat reviewers ze beantwoorden.

Vroeger kocht ik gewoon bij de distributeur de onderdelen en als het me niet aanstond verkocht ik de pc tegen kostprijs en ging ik wat anders proberen. Helaas verdommen distributeurs tegenwoordig nog te leveren aan iedereen die voor minder als een ton afneemt.

En helaas kan ik mijn pc geld maar 1x in 4 a 5 jaar uitgeven en dus wil ik gewoon perfectie zonder risico's iets dat lastig is deze dagen.
Waarom moeilijk doen, als consument heb je gewoon de wetgeving omtrent koop op afstand. Bestel je spullen en stuur het terug binnen 14 dagen als het niet naar wens is tijdens het testen.
gunghir schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:05:
[...]

haha bedankt man.
Was niet echt een help wat moet ik kopen. Eerder intresse in de nieuwe cpu's.
PCI 4.0 is inderdaad wel een leuke extra voor de toekomt. Hmm moeilijk. _/-\o_
Ik zou me niet blindstaren op PCIE4.0, dat lijkt maar een kort leven te hebben. PCIE5.0 daarentegen lijkt wel weer een langer lopende generatie te gaan worden.
DaniëlWW2 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:12:
[...]

Dat is ook het enige dat ik zou kunnen bedenken. Klopt dat, dan gaat er nog een juridische strijd beginnen...
Vind ik wel enigszins vreemd, daar zijn toch wel betere methoden voor om je eigen werkgever van info te voorzien. Op deze wijze weet je eigenlijk van te voren wel dat het gaat uitkomen Daarnaast is Hook al sinds Maart / April 2018 bij AMD weg. Dat je dan wat info hebt over chiplets e.d. lijkt me logisch. Maar ik kan me niet voorstellen dat tegen die tijd al over Sku's / kloksnelheden en prijzen gesproken zou worden in detail. Het zou mij dan ook vreemd lijken als Hook veel van dat soort info uit de eerste hand zou hebben. Het lijkt mij meer voor de hand liggen dat er dan mensen naar Hook gelekt hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Dennism op 27-05-2019 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Dennism schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:35:
[...]
Waarom moeilijk doen, als consument heb je gewoon de wetgeving omtrent koop op afstand. Bestel je spullen en stuur het terug binnen 14 dagen als het niet naar wens is tijdens het testen.
Dit gaat wel tegen het bestaan van die regeling in.
Wat mag ik met mijn aankoop doen tijdens de bedenktijd?
Tijdens de 14 dagen bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen.
Dit scenario laten ze je ook niet uitvoeren in de winkel. Ja, ik weet dat er genoeg mensen zijn die het geen reet interesseert onder de noemer "winkeldiefstal is onethisch gedrag, maar al het andere moet worden gedoogd". Ondertussen ontvangt iemand anders een CPU waarbij de oorspronkelijke koelpasta op de koeler ontbreekt en dan is het opeens not-done dat een winkel het product aanneemt... :+

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 27-05-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:48:
[...]

Dit gaat wel tegen het bestaan van die regeling in.

[...]

Dit scenario laten ze je ook niet uitvoeren in de winkel. Ja, ik weet dat er genoeg mensen zijn die het geen reet interesseert onder de noemer "winkeldiefstal is onethisch gedrag, maar al het andere moet worden gedoogd" :+.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar dat lijkt wel weer eens een halfbakken consuwijzer opmerking. "Net als in een normale winkel" staat namelijk niet in de wettekst (het wordt wel zijdelings genoemd een memorie van toelichting, echter is die niet bindend).Daarnaast, als jij een PC opgebouwd uit dezelfde of soortgelijke conponenten mag testen in een winkel mag je deze thuis componenten ook gewoon testen.

Wat niet mag is in gebruik nemen. Je mag bijvoorbeeld best de gekochte componenten assembleren en een benchmark draaien, bijvoorbeeld om te bekijken of de koeling afdoende is, of om te zien of de hardware snel genoeg is. Vandaar ook dat ik heel nadrukkelijk testen benoem, alles wat namelijk meer is dan testen gaat inderdaad tegen de geest van de wetgeving in.

Wat niet mag is de componenten assembleren, een week lang op een lanparty gaan gamen, en de componenten dan weer terugsturen (al is het dan wel de vraag of dat te bewijzen is, de bewijslast ligt immers bij de verkoper).

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 27-05-2019 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
computerjunky schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:49:
Ik maak mij werkelijk nul zorgen om koeling.

Zelf ben ik vooral benieuwd naar de memory latency nu de geheugencontroller uit de chip verplaatst is :)

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
Dennism schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:56:
[...]

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar dat lijkt wel weer eens een halfbakken consuwijzer opmerking. "Net als in een normale winkel" staat namelijk niet in de wettekst (het wordt wel zijdelings genoemd een memorie van toelichting, echter is die niet bindend).Daarnaast, als jij een PC opgebouwd uit dezelfde of soortgelijke conponenten mag testen in een winkel mag je deze thuis componenten ook gewoon testen.

Wat niet mag is in gebruik nemen. Je mag bijvoorbeeld best de gekochte componenten assembleren en een benchmark draaien, bijvoorbeeld om te bekijken of de koeling afdoende is, of om te zien of de hardware snel genoeg is.

Wat niet mag is de componenten assembleren, een week lang op een lanparty gaan gamen, en de componenten dan weer terugsturen (al is het dan wel de vraag of dat te bewijzen is, de bewijslast ligt immers bij de verkoper).
Ik zeg niet dat 't niet mag, maar dat is niet waarom de wet in het leven is geroepen. Nogmaals, vooral doen. Het is alleen dat we hier op Tweakers voldoende draadjes hebben die zeggen: Oh mijn god dit product is gebruikt dus de winkel moet op de brandstapel en ondertussen zeggen we in een ander draadje: gewoon testen joh. }:O

Voor deze vraag zijn er gewoon reviews. Daarvoor hoeft ie 't product niet in huis te halen puur om ermee te kloten...

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 27-05-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:59:
[...]

Ik zeg niet dat 't niet mag, maar dat is niet waarom de wet in het leven is geroepen. Nogmaals, vooral doen. Het is alleen dat we hier op Tweakers voldoende draadjes hebben die zeggen: Oh mijn god dit product is gebruikt dus de winkel moet op de brandstapel en ondertussen zeggen we in een ander draadje: gewoon testen joh. }:O
Juist het recht om te testen van producten is waarom deze regeling in het leven is geroepen. Klinkt raar, maar eigenlijk is het wetgeving om online verkoop te stimuleren (als in, door deze mogelijkheid tot testen zullen mensen sneller geneigd zijn online te kopen).

Verder zit daar zit natuurlijk een deel ondernemersrisico in (wil je deze regelgeving niet, verkoop dan niet online), maar ik ben het met je eens dat er soms inderdaad wel krom geredeneerd wordt door de consument (ik wil alleen nieuwe producten ontvangen, maar ik stuur ook vanalles terug :P ). Bij webwinkels hoort de impact van deze wetgeving natuurlijk ook al gewoon verwerkt te zitten in de prijs ze weten immers precies hoeveel er retour komt, hoeveel daarvan nog als niet verkocht kan worden, hoeveel er als 2de kans verkocht kan worden en hoeveel er afgeschreven moet worden procentueel gezien. Ik heb er zelf nog nooit gebruik van gemaakt, maar ik zou me er ook niet voor schamen om eerder te zijn. Als de winkelier dit risico niet opgenomen heeft in de prijzen dan is dat echt gewoon zijn eigen fout.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 27-05-2019 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Dennism schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:04:
[...]
Verder zit daar zit natuurlijk een deel ondernemersrisico in (wil je deze regelgeving niet, verkoop dan niet online), maar ik ben het met je eens dat er soms inderdaad wel krom geredeneerd wordt door de consument (ik wil alleen nieuwe producten ontvangen, maar ik stuur ook vanalles terug :P ). Bij webwinkels hoort de impact van deze wetgeving natuurlijk ook al gewoon verwerkt te zitten in de prijs. Ik heb er zelf nog nooit gebruik van gemaakt, maar ik zou me er ook niet voor schamen om eerder te zijn. Als de winkelier dit risico niet opgenomen heeft in de prijzen dan is dat echt gewoon zijn eigen fout.
Dat werkt prima bij een Amazon, maar laten we realistisch zijn: de lokale Nederlandse shops vallen hard om :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:07:
[...]

Dat werkt prima bij een Amazon, maar laten we realistisch zijn: de lokale Nederlandse shops vallen hard om :p.
Gaat nu enigszins offtopic, maar volgens mij valt dat ook wel mee toch. Ik kan me in ieder gevan niet herinneren dat een webshop waar ik ooit besteld heb omgevallen is :)

Het gebeurt uiteraard wel eens, bijv. die shop in Veenendaal (kom ff niet op de naam), maar echt schering en inslag is het volgens mij nu ook weer niet.
Modbreak:Gaat idd offtopic. Shoppingzaken kunnen in Shopping Forum, filosoferen over moraliteit van wetgeving allicht in W&L

Hier graag weer ontopic

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 29-05-2019 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 21:30

Klopt dat wel? Volgens mij is dit logischer: AMD Ryzen 3000 Series Rumored Specs & Prices
AMD Ryzen CPU Cores/Threads Base Clock Boost Clock TDP Price Debut
Ryzen 3 3300 6/12 3.2GHz 4.0GHz 50W $99 CES
Ryzen 3 3300X 6/12 3.5GHz 4.3GHz 65W $129 CES
Ryzen 3 3300G 6/12 3.0GHz 3.8GHz 65W $129 Q3 2019
Ryzen 5 3600 8/16 3.6GHz 4.4GHz 65W $178 CES
Ryzen 5 3600X 8/16 4.0GHz 4.8GHz 95W $229 CES
Ryzen 5 3600G 8/16 3.2GHz 4.0GHz 95W $199 Q3 2019
Ryzen 7 3700 12/24 3.8GHz 4.6GHz 95W $299 CES
Ryzen 7 3700X 12/24 4.2GHz 5.0GHz 105W $329 CES
Ryzen 9 3800X 16/32 TBA TBA 125W $449 CES
Ryzen 9 3850X 16/32 TBA TBA 135W $499 TBA

De 3700x zit op 105W en de 3800x zit op 125W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tmaster schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:20:
[...]

Klopt dat wel? Volgens mij is dit logischer: AMD Ryzen 3000 Series Rumored Specs & Prices
AMD Ryzen CPU Cores/Threads Base Clock Boost Clock TDP Price Debut
Ryzen 3 3300 6/12 3.2GHz 4.0GHz 50W $99 CES
Ryzen 3 3300X 6/12 3.5GHz 4.3GHz 65W $129 CES
Ryzen 3 3300G 6/12 3.0GHz 3.8GHz 65W $129 Q3 2019
Ryzen 5 3600 8/16 3.6GHz 4.4GHz 65W $178 CES
Ryzen 5 3600X 8/16 4.0GHz 4.8GHz 95W $229 CES
Ryzen 5 3600G 8/16 3.2GHz 4.0GHz 95W $199 Q3 2019
Ryzen 7 3700 12/24 3.8GHz 4.6GHz 95W $299 CES
Ryzen 7 3700X 12/24 4.2GHz 5.0GHz 105W $329 CES
Ryzen 9 3800X 16/32 TBA TBA 125W $449 CES
Ryzen 9 3850X 16/32 TBA TBA 135W $499 TBA

De 3700x zit op 105W en de 3800x zit op 125W
Volgens AMD's eigen officiële specs wel ja :P

https://www.amd.com/en/product/8446

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Ah sorry, dat had ik even gemist. Dan ga ik ervanuit dat AMD's eigen site wel wat betrouwbaarder is, hoewel ook daar natuurlijk foutjes in kunnen staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dennism schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:10:
[...]

Gaat nu enigszins offtopic, maar volgens mij valt dat ook wel mee toch. Ik kan me in ieder gevan niet herinneren dat een webshop waar ik ooit besteld heb omgevallen is :)

Het gebeurt uiteraard wel eens, bijv. die shop in Veenendaal (kom ff niet op de naam), maar echt schering en inslag is het volgens mij nu ook weer niet.
offtopic:
Salland een paar jaar terug, Afuture vorig jaar? Allemaal geen obscure winkels.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Komen er eigenlijk ook opvolgers voor de Athlon lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

DaniëlWW2 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:21:
[...]

Omdat MSI de afgelopen jaren de zeer vervelende neiging heeft ontwikkeld om goedkope componenten op zelfs €200+ moederborden te gebruiken. Het werkt, maar het is goedkoop. MSI doet het relatief beter op budget borden, maar voor echte high end is er een reden dat ASUS populair is. Meestal doet ASUS het wel goed en daarnaast is de ASUS bios met reden gewoon erg populair. Gigabyte en ASRock is ook hit and mis als het om de duurdere borden gaat.

Geen interesse tonen in het merk en afgaan op kwaliteit is gewoon een aanrader. Ze zijn allemaal duur, hebben allemaal waardeloze RGB ledjes om ze nog duurder te maken, maar sommige borden zijn onder de lading zinloze versiersels nog best goed. ;)
Laatste serie heeft GB flink geblunderd met de VRM issues en bij MSI heb ik ook al genoeg ellende gezien. Bij Asus betaal je wel een premium maar bij Asrock had ik juist het idee dat ze op de goeie weg waren. :)

Ben benieuwd wanneer de M-ATX bordjes voorbij gaan komen trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 27-05-2019 19:59 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joopieboy schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:58:
[...]

Laatste serie heeft GB flink geblunderd met de VRM issues en bij MSI heb ik ook al genoeg ellende gezien. Bij Asus betaal je wel een premium maar bij Asrock had ik juist het idee dat ze op de goeie weg waren. :)
ASRock haar pricewatch: ASRock Fatal1ty X470 Gaming K4 en pricewatch: ASRock X470 Master SLI zijn waarschijnlijk nog net wat slechter dan pricewatch: Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming. Moet je nagaan. :P

Maar dit is met afstand het slechte X series chipset bord van AM4. Niet eens puur het slechte, maar de prijs is belachelijk voor dit stuk bagger. Dit ding gaat gewoon smelten als je hier een R9 3900X in het socket zou stoppen. :P
pricewatch: MSI X370 XPower Gaming Titanium

ASUS heeft ook wel bagger. Dit is namelijk het meest waardeloze X470 bordje. pricewatch: Asus TUF X470-PLUS GAMING

Het is zinloos om merken af te strepen. Ze hebben allemaal troep ertussen zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Ik zelf ben de laatste tijd erg tevreden met Gigabyte moederborden.(weliswaar de intel variant Z170)
Ik ken de Nederlandse Service Desk /Support afdeling goed van mn vorige baan / werkgever waarbij ik regelmatig contact met die gasten had. Altijd erg relax en deden nooit moeilijk bij garantie/twijfel gevallen.
Ze geven in iede rgeval 3 jaar garantie en na registratie geloof ik zelfs 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 08:04

OMD

Dennism schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:56:
[...]

Wat niet mag is in gebruik nemen. Je mag bijvoorbeeld best de gekochte componenten assembleren en een benchmark draaien, bijvoorbeeld om te bekijken of de koeling afdoende is, of om te zien of de hardware snel genoeg is. Vandaar ook dat ik heel nadrukkelijk testen benoem, alles wat namelijk meer is dan testen gaat inderdaad tegen de geest van de wetgeving in.

Verkeerde quote

[ Voor 5% gewijzigd door OMD op 27-05-2019 20:41 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:23
@Tmaster Het bios van de Gaming 7 wordt kariger met elke update lijkt het wel(PBO settings compleet uitgekleed). Bord zelf voldoet prima met een 2700X@1,465V, maar ik zou enkel nog kijken naar merken met een bewezen track record op bios gebied.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 14:44
Iedereen die roept dat moederbord fabrikant A, B of C altijd problemen hebben of juist probleemloos werken heeft duidelijk niet genoeg moederborden gehad ;)

Ze produceren stuk voor stuk met grote regelmaat bagger. En hele goede dingen. Soms zelfs tegelijkertijd ;)

Ik heb inmiddels kapotte borden (en dat loopt van DOA tot een bord dat gewoon "poef" zegt en levenloos is) gehad van zo'n beetje elk merk. Het enige bord dat ik ooit heb gehad dat volgens mij écht niet kapot te krijgen was, was er één van Intel zelf. Toentertijd van hen gekregen samen met een EE 955 en omdat ik wat nieuwere features wilde (weet niet eens meer wat precies...waarschijnlijk USB en/of SATA gerelateerd) heb ik dat na 5 of 6 jaar vervangen door een MSI plankje. Dat vervolgens wél moeite had met dat monster van een processor en het een jaar of 3 later op gaf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
skdevil schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:48:
Komen er eigenlijk ook opvolgers voor de Athlon lijn?
Er zouden nog 300GE en 320GE Athlon modellen op de planning staan. Zen+ gebaseerd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:50
XWB schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:59:
[...]

Ik maak mij werkelijk nul zorgen om koeling.

Zelf ben ik vooral benieuwd naar de memory latency nu de geheugencontroller uit de chip verplaatst is :)
Als ik die tweet mag geloven is met veel geheugen wat de nieuwe ryzen dus heeft de latency dus mogelijk 25% hoger omdat hij can 80ns maar 100ns pieken gaat.
Ik ben wel benieuwd wat de impact van de half speed uclk word met sneller dan ddr4 3200 ram. heeft dit geen impact of prestaties of heeft dit toch ergens nadelige gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Astennu schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:18:
[...]

Mmh die had ik nog niet gezien.
Aparte keuze technisch gezien zie ik niet direct waarom het niet zou kunnen. Zo veel verschillen Zen en Zen+ niet van elkaar.
AMD heeft een woordje uitleg gegeven. Blijkbaar is er ergens een technische limiet:
We had the opportunity to sit down with AMD CEO Lisa Su and her team after her Computex 2019 keynote and ask why the new Ryzen processors aren't supported on some of the older motherboards. AMD's Senior Technical Marketing Manager Robert Hallock fielded our question, explaining:

The problem with backward compatibility boils down to BIOS chip capacity limitations, with AMD's portfolio of Ryzen processors swelling to the point that most BIOS chips do not have enough capacity to store all the microcode and memory training tables for all of the processors.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 11:09
XWB schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:29:
AMD heeft een woordje uitleg gegeven. Blijkbaar is er ergens een technische limiet:
Kan idd wel kloppen, servers hebben hier zeker ook een ding.
De hoeveelheid data is in sommige gevallen groter geworden dan ze eerst dachten en past niet meer in de chips.
Btje UEFI/BIOS update bij AMD is +-24MB, inc de exe data en signatures.
(Intel zit nu op 28MB)

In het verleden heeft Intel daar btw al wel een oplossing voor gehad met het IA-64 platform.
Destijds was de eis 128MB voor UEFI opslag, de data zelf was +- 56MB.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:20

Case_C

[Team Carrack]

https://twitter.com/BitsA...tatus/1133044083772088322
Weer zo'n gerucht over 5Ghz, maar dan voor volgend jaar maart.

Toch blijf ik wel goede moed houden dat de chips nog wel ruimte hebben voor een OC. Zal nog even afwachten worden tot we de eerste reviews gaan zien ergens laat in Juni?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 16:40
Case_C schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:36:
https://twitter.com/BitsA...tatus/1133044083772088322
Weer zo'n gerucht over 5Ghz, maar dan voor volgend jaar maart.

Toch blijf ik wel goede moed houden dat de chips nog wel ruimte hebben voor een OC. Zal nog even afwachten worden tot we de eerste reviews gaan zien ergens laat in Juni?
Ga er maar van uit dat de NDA verstrijkt op launchday (zondag 7/7). Voor zover ik heb begrepen hebben de verschillende reviewsites nog geen exemplaren ontvangen. Ik had gelezen dat de vorige keer de reviewexemplaren een tweetal weken voor launch waren binnengekomen.

Ervan uitgaande dat de nieuwe videokaarten launchen op dezelfde dag, denk ik dat het drukke tijden worden voor de reviewers.

Met de hele hetze van Intel vulnerabilities hoop ik dat de ze allemaal de moeite nemen om die processoren opnieuw te testen met alle patches geïnstalleerd.

Zelf vind ik de 3900X interessant, maar ik vermoed dat deze niet het meeste overclock potentieel zullen hebben. De 3800X zou één chiplet zijn (goed voor de memory support en snelheid, want geen bridge tussen twee chiplets?) wat zou betekenen dat er voldoende ruimte is voor een 16 core in de toekomst. Alle chiplets met defecte cores komen dan terecht in de de 3900X of de 3600/3600X.

Cherry picked chiplets naar de 3800X? De golden samples, zoals we zeggen, en deze die wat minder hoog willen richting de 3700X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Vraagje denken jullie dat de 3900x werkt op een asus x370 pro bord zonder prestatieverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
pannalicour schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:33:
Vraagje denken jullie dat de 3900x werkt op een asus x370 pro bord zonder prestatieverlies?
Gewoon benchmarks afwachten. Er zullen genoeg video's komen die elke CPU ook nog op de X370 chipset van verschillende moederbord fabrikanten gaan testen. Ik zelf hou het voorlopig nog bij mijn X370 met 2700X. Volgend jaar ga ik wel weer kijken naar een upgrade met CPU, Mobo en hopelijk 32GB geheugen draaien op 3200mhz of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 00:29:
[...]

[...]

[...]
Aha dus design "fouten" als in niet future proof gemaakt door sommige fabrikanten. Dat verklaart waarom sommige wel netjes updates uitgebracht hebben voor bepaalde series en voor andere series er geen update is.

Pagina: 1 ... 55 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.