Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 16:27
Help!!!! schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:21:
Voor diegenen die interesse hebben in ASUS X570 mobo's hier een uitgebreid artikel van ASUS zelf inzake features etc inclusief foto's:

The X570 motherboard guide: Ryzen™ to victory with PCI Express® 4.0
De meesten hebben een 8 pin + 4pin nodig van de voeding. Zou dit echt nodig zijn, zelfs als je een 65W CPU erin zet? Als je ze allebei moet aansluiten betekent dat dus een nieuwe voeding voor mij, die heeft maar 1x 8 pin. :(

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44
VSA100_victim schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:31:
[...]

De meesten hebben een 8 pin + 4pin nodig van de voeding. Zou dit echt nodig zijn, zelfs als je een 65W CPU erin zet? Als je ze allebei moet aansluiten betekent dat dus een nieuwe voeding voor mij, die heeft maar 1x 8 pin. :(
Als ik me niet vergis heb ik wel B450 of X470 mobo reviews gelezen waar alleen de 1x8 werd aangesloten; als dat voldoende prik geeft om de CPU z'n werk te laten doen...

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

@VSA100_victim @Nnoitra, buildzoid geeft ook al aan dat zelfs de 16-core het makkelijk zou moeten kunnen redden op een enkele connector.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-10 21:15
Flying schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:58:
[...].
Zelf vind ik de 3900X interessant, maar ik vermoed dat deze niet het meeste overclock potentieel zullen hebben. De 3800X zou één chiplet zijn (goed voor de memory support en snelheid, want geen bridge tussen twee chiplets?) wat zou betekenen dat er voldoende ruimte is voor een 16 core in de toekomst. Alle chiplets met defecte cores komen dan terecht in de de 3900X of de 3600/3600X.

Cherry picked chiplets naar de 3800X? De golden samples, zoals we zeggen, en deze die wat minder hoog willen richting de 3700X?
Dat een chiplet niet 'perfect' is, en dus maar 6 actieve cores heeft, zegt niets over het verbruik en de overklokbaarheid. De zuiverheid van het kristal gebruikt voor de wafer bepaald of de chips erop low-voltage gaan zijn, goede overklokkers of geen van beide. Een goede overklokbaarheid hoeft ook niet te betekenen dat die chip ook juist op een erg laag voltage kan draaien voor een "low-frequency" chip. Op 't moment dat ze stapel chips uit een wafer halen gaan ze er dus eentje testen om te bepalen in welke categorie de chips uit de wafer vallen (Epyc als ie low-voltage kan draaien (waarschijnlijk test 1), X-model als ie goed overclocked (test 2), 6-8 core chiplet afhankelijk van of de hele chip zal werken of niet (test 3)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flying schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:58:
Cherry picked chiplets naar de 3800X? De golden samples, zoals we zeggen, en deze die wat minder hoog willen richting de 3700X?
Ik denk eigenlijk dat het verschil in kwaliteit tussen een 3700X en 3800X zeer gering zal zijn. Ik zie in die twee chips iets dat AMD al twee generaties heeft gedaan met Ryzen. Ze bieden steeds twee SKU's aan, eentje met lage clocks en TDP en eentje met hoge clocks en TDP. De lage geclockte SKU kon je steeds overclocken en de andere gaf geen garanties echt beter te overclocken. Misschien 100MHz als je een goede chip had.

Ik denk dat het grootste verschil tussen een 3700X en 3800X zal bestaan uit out of the box boostclocks. Om dat te begrijpen moet je eerst weten hoe Precision Boost werkt. Precision Boost functioneert namelijk op instellingen en sensoren van je moederbord en de CPU. Geeft de moederbordfabrikant aan dat de VRM's bagger zijn en dat er een verbruikslimiet geld, dan gaat de CPU zich daar aan houden. Wordt je CPU te heet dan clockt die ook terug. Heb je een goede kwaliteit moederbord met een vermogenslimiet die hoger ligt dan maximaal verbruik Is je koeling dan ook in orde dan ga je richting maximale boost voor alle cores. Het enige dat je dan nog kan beperken is als er een core is die gewoon net niet hoger wil clocken.

Een 3800X met een vrij genereuze 105W TDP en een prijs van $399 zal je in principe combineren met een goed X370/470/570 bordje. Dan zou je geen beperkingen moeten hebben om die 4,5GHz te halen. Een 2700X deed al 3,7GHz met ongeveer 105W verbruik. Een 3800X zou binnen haar officiële beperkingen al erg dichtbij moeten komen van 4,5GHz op alle cores.

Een 3700X daarentegen vervult waarschijnlijk de OEM niche. OEM's besparen altijd op alles mogelijk om maar meer te verdienen aan hun systemen. Een CPU die geconfigureerd is voor een TDP van 65W gaan ze makkelijk verkiezen boven een 105W TDP. Ze zullen zware beperkingen in hun altijd goedkope en uitgeklede moederborden instellen waardoor een 3700X die 4,4GHz wel zal halen met een core, maar ik denk dat je een paar honderd megahertz gaat verliezen met acht cores.

De 3700X in een goed X370/470/570 bordje en een goede koeler waar beperkingen vervallen, gaat denk ik gewoon 4,4GHz doen op alle cores. Zit je waarschijnlijk bij lange na niet op de limiet. Nee, ik denk dat er nog wel een paar honderd megahertz te winnen zal zijn met handmatig overclocken. 5GHz is uiteraard het doel. ;)
pannalicour schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:33:
Vraagje denken jullie dat de 3900x werkt op een asus x370 pro bord zonder prestatieverlies?
Gaat gewoon werken, maar verwacht niet dat je zomaar die 4,6GHz gaat halen op al je cores. :P
VSA100_victim schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Nee. :P
Die tweede 4 pin of 8 pin is meestal zinloos. Een 8 pin EPS kan MINSTENS 235W leveren. Veel succes met een CPU vinden die dat nodig heeft. De R9 3900X gaat het misschien doen als je die tot de limiet overclockt. Een 16c gaat het waarschijnlijk nodig hebben.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:49:
[...]

Die tweede 4 pin of 8 pin is meestal zinloos. Een 8 pin EPS kan 235W leveren.
Nee hoeveel die kan leveren ligt helemaal aan de connector, kabels, contact en dergelijke. Bij een goede voeding waarbij ook 16AWG draden gebruikt worden is meestal tot 300W wel te doen, daarboven is niet echt aan te raden. Het kan echter wel gewoon, de spanning zal echter inzakken en de kabels en connectors worden warmer tot gewoon heet.

De meeste voedingen hebben geen beperking over de hoeveelheid stroom welke over een enkele 8 pins EPS connector kan worden geleverd. Eén van de weinige uitzonderingen zijn de Corsair RMi, HXi, HX Platinum en AXi series. Die laten standaard maximaal 40A (dus 480W) toe voordat de beveiliging de voeding uitschakelt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:06:
[...]

Nee hoeveel die kan leveren ligt helemaal aan de connector, kabels, contact en dergelijke. Bij een goede voeding waarbij ook 16AWG draden gebruikt worden is meestal tot 300W wel te doen, daarboven is niet echt aan te raden. Het kan echter wel gewoon, de spanning zal echter inzakken en de kabels en connectors worden warmer tot gewoon heet.

De meeste voedingen hebben geen beperking over de hoeveelheid stroom welke over een enkele 8 pins EPS connector kan worden geleverd. Eén van de weinige uitzonderingen zijn de Corsair RMi, HXi, HX Platinum en AXi series. Die laten standaard maximaal 40A (dus 480W) toe voordat de beveiliging de voeding uitschakelt.
Beter nu? ;)
Nee. :P
Die tweede 4 pin of 8 pin is meestal zinloos. Een 8 pin EPS kan MINSTENS 235W leveren. Veel succes met een CPU vinden die dat nodig heeft. De R9 3900X gaat het misschien doen als je die tot de limiet overclockt. Een 16c gaat het waarschijnlijk nodig hebben.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is ook niet helemaal waar. Je hebt bijvoorbeeld ook molex naar 8 pins EPS verloopjes en dan is 7A en dus maar 84W al veel. Ook zie je heel soms veel te dunne draden gebruikt worden en dan zit 235W er ook niet in. Vandaar dat ik zei dat het afhankelijk is van de situatie.

Wel is het zo dat de extra 4 pins ATX12V zelden verplicht is en eigenlijk nooit bij het mainstream desktop platform, daar is het eigenlijk altijd een optie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 16:27
Zelf ben ik vooral benieuwd naar de memory latency nu de geheugencontroller uit de chip verplaatst is :)
Ik ben benieuwd of het verstandig is om nu nog voor Samsung B-die geheugen te gaan. Bij de vorige Ryzens leverde dat goede prestaties op. Is het te riskant om nu te kopen voordat de X570 QVL's er zijn, of werkt dit geheugen altijd wel? Binnenkort is het waarschijnlijk niet meer te krijgen. (i.v.m. de productiestop) :?

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:43
De nieuwe X570 chipset heeft PCIe 4.0. Ik vraag me af in welke use cases dit van pas gaat komen voor de normale gebruiker/gamer. Voor zo ver ik weet zijn er nog geen videokaarten die de volledige 16 lanes van een PCIe 3.0 interface kunnen dichttrekken. Dus wie heeft er baat bij die verdubbelde bandbreedte? Is er meer verbeterd dan de bandbreedte?

Het enige dat ik me voor kan stellen is als je een hoop PCIE SSD's wilt gebruiken, maar dat is niet bepaald een gangbare situatie.

Zou iemand die niets zwaarders doet dan gamen beter of net zo goed af zijn met een (waarschijnlijk goedkoper) B450 of X470 bordje zonder PCIE 4.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Flamesz schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:38:
De nieuwe X570 chipset heeft PCIe 4.0. Ik vraag me af in welke use cases dit van pas gaat komen voor de normale gebruiker/gamer. Voor zo ver ik weet zijn er nog geen videokaarten die de volledige 16 lanes van een PCIe 3.0 interface kunnen dichttrekken. Dus wie heeft er baat bij die verdubbelde bandbreedte? Is er meer verbeterd dan de bandbreedte?

Het enige dat ik me voor kan stellen is als je een hoop PCIE SSD's wilt gebruiken, maar dat is niet bepaald een gangbare situatie.

Zou iemand die niets zwaarders doet dan gamen beter of net zo goed af zijn met een (waarschijnlijk goedkoper) B450 of X470 bordje zonder PCIE 4.0?
Toekomstige kaarten (zeg een 2080Ti achtige kaart op 7nm) gaan die bandbreedte zeker benutten. Daarnaast geldt dat er meerdere redenen/situaties zijn waarbij je slot in 8x mode gaat draaien en dan is 4.0 eigenlijk een must bij sommige games. Mocht je puur 1 videokaart hebben en één of géén m2 ssds dan zit je nu ook prima.

Zelf loop ik keihard tegen de limieten van x470 aan...

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 28-05-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crossfire of explicit multiadapter: Bij 2x navi heeft dan elke kaart dezelfde bandbreedte als een enkele nVidia kaart die voorlopig vast zit op PCI-E3. En PCI-E 3 x8 is voor de snellere kaarten wel degelijk een (vooralsnog kleine) bottleneck.

En daarnaast mensen die compute werkzaamheden doen op grote datasets.

Daarnaast kan je 1x Navi gebruiken en daarnaast iets als een 10Gb netwerkkaart beid in x8 zonder te bottlenecken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 23:34
Paprika schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:48:
[...]

Zelf loop ik keihard tegen de limieten van x470 aan...
zou je kunnen toelichten welke limieten dit zijn en hoe je er keihard tegenaan loopt? Just curious :)

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:36:
Is ook niet helemaal waar. Je hebt bijvoorbeeld ook molex naar 8 pins EPS verloopjes en dan is 7A en dus maar 84W al veel. Ook zie je heel soms veel te dunne draden gebruikt worden en dan zit 235W er ook niet in. Vandaar dat ik zei dat het afhankelijk is van de situatie.
En je wou nu gaan beweren dat molex verloopjes gebruiken een zinvolle suggestie is? Verder als je een voeding koopt met veel te dunne draden, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde voeding gekocht. ;)
Wel is het zo dat de extra 4 pins ATX12V zelden verplicht is en eigenlijk nooit bij het mainstream desktop platform, daar is het eigenlijk altijd een optie.
Mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
-weggedit, ik kan geen tabelletjes lezen |:( |:( -

@Paprika hieronder, dat deel van de post was bedoeld voor omega supreme. Maar ik zie nu dat de nieuwste kaarten al bijna aan de top van PCi express x16 zitten dus begrijp je eerste argument nu wel.

[ Voor 184% gewijzigd door Flamesz op 28-05-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
quintox schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:57:
[...]
zou je kunnen toelichten welke limieten dit zijn en hoe je er keihard tegenaan loopt? Just curious :)
16GB/slot, 2 m2 disks en je GPU loopt op 8x etc...

[ Voor 22% gewijzigd door Paprika op 28-05-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Paprika schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:05:
[...]

16GB/slot, 2 m2 disks en je GPU loopt op 8x etc...
ah.. ja dan wel ja, maar of je dan "keihard tegen de limiet" aan zit? Benchmarks laten echt minimale verschillen zien tussen GPU's op x8 of x16. De komende jaren zal PCI-E 4.0 nog weinig invloed hebben op GPU's.

Nieuwe m.2 ssd's ( zeker meerdere ) zullen hier wel profijt van hebben.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
quintox schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:09:
[...]

ah.. ja dan wel ja, maar of je dan "keihard tegen de limiet" aan zit? Benchmarks laten echt minimale verschillen zien tussen GPU's op x8 of x16. De komende jaren zal PCI-E 4.0 nog weinig invloed hebben op GPU's.

Nieuwe m.2 ssd's ( zeker meerdere ) zullen hier wel profijt van hebben.
Het is best zonde om duizenden euro's aan een mini-ITX uit te geven om dan niet eruit te krijgen wat er te halen valt... :p

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/images/assassins-creed-origins_2560-1440.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/images/hellblade_2560-1440.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/images/prey_2560-1440.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_Ti_PCI-Express_Scaling/images/wolfenstein-2_2560-1440.png

En ja, dan vind ik zo'n 5% verlies erg zonde. Helaas is mini-ITX lastig te combineren met HEDT, dus geef mij maar x570.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 28-05-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
3.0 x8 lijkt dus een ruwe 5% te verliezen tov 3.0 x16. Ik ben benieuwd naar de benchmarks van 4.0 x8 (of 3.0 x16) vs 4.0 x16 zodra de moederborden beschikbaar zijn.

Ik zat even te googlen, en het lijkt er op dat sommige b450 en x470 moederborden ook PCIE 4.0 kunnen gaan ondersteunen.
https://www.anandtech.com...ie-4-ready-for-ryzen-3000

[ Voor 39% gewijzigd door Flamesz op 28-05-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Linus(tech tips) had het erover dat een andere fabrikant ook al meteen pcie 4.0 SSD's zou lanceren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Paprika schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:16:
[...]

En ja, dan vind ik zo'n 5% verlies erg zonde. Helaas is mini-ITX lastig te combineren met HEDT, dus geef mij maar x570.
5% is wel heel erg extreem... dat wijkt af van eerdere benchmarks en tests die ik gezien heb. Daar was er een verschil van <1% tussen de x8 en x16

Zie bijv deze chart op de Titan V:
Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2017/GPUs/titan-v/2_pcie-limit-titan-v-aots.png

Grootste verschillen zichtbaar in SLI, maar dat is dan ook logisch.. single slot performance verschil is in die test nihil ( natuurlijk ook nog zeer afhankelijk van de game die je test ). Nonetheless, er is altijd wel een klein verschil en als je idd het onderste uit de kan wil halen, dan is een upgrade noodzakelijk.

Zie ook:
Overigens is een moederbord met X570-chipset niet in alle gevallen absoluut noodzakelijk om van pci-e 4.0-lanes gebruik te maken. De belangrijkste lanes, die voor de videokaart en primaire nvme-drive, worden immers door de in de processor geïntegreerde pci-e-controler aangestuurd en niet via de chipset. Sommige moederborden met bijvoorbeeld X470-chipset zouden daarom nog steeds een videokaart met de snellere link kunnen aansturen.
Bron Tweakers

[ Voor 28% gewijzigd door quintox op 28-05-2019 13:51 ]

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Damic schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:01:
[...]

Vergeet niet dat ze nog niet alles hebben los gelaten, geen nieuwe thread rippers wat met de APU's?
Een nieuwe generatie Threadripper staat nog steeds op de planning:
“You know. it’s very interesting, some of the things that circulate on the Internet—I don’t think we ever said that Threadripper was not going to continue—it somehow took on a life of its own on the Internet,” Su said, speaking to a small group of reporters following her keynote. “You will see more [Threadripper] from us; you will definitely see more.”
Threadripper 3000 was vermoedelijk van de 2019 roadmap gehaald omdat AMD nog niet goed weet hoe ze het product moeten positioneren in de markt:
If anything, Su said later, the challenge is to differentiate Threadripper as the core count within the 3rd-gen Ryzen chips continues to climb. The original Threadripper 1950X launched with 16 cores, and parts of the Internet wondered if the 3rd-gen Ryzen cores would launch with 16 cores, too. That would seemingly undermine the value proposition of the Threadripper lineup—massive core counts for applications like video rendering that demanded them.

“If mainstream is moving up, then Threadripper will have to move up, up—and that’s what we’re working on,” Su said.
AMD CEO confirms Threadripper is alive, well, and 'moving up'

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AMD heeft ook wat slims gedaan. Ze hebben Zen in licentie gegeven in een Chinese joint venture. Een deal waar ik persoonlijk zeer sceptisch over was. Nu blijkt dat AMD geen enkele intentie heeft om verder dan Zen 1 te gaan qua licentie. Ze gaan dus niet de veel betere Zen 2 in licentie afstaan om vervolgens op de klassiek communistische wijzen van hun investering en bezit te worden "ontheven" nadat de communisten ze niet meer nodig hebben. ;)
https://asia.nikkei.com/E...sfers-with-China-partner2

Maar er worden langzaam ook prijzen van X570 bekend. AM4 is nu het onbetwiste main platform hoor. :P
Ja, extra kosten van PCI-E 4.0 zijn ook een factor, maar dan alsnog.

We beginnen met MSI haar zeer "marktconforme" prijsstelling. ;)
€219
https://de.msi.com/Motherboard/MPG-X570-GAMING-PLUS
€239
https://de.msi.com/Motherboard/MPG-X570-GAMING-EDGE-WIFI
€299
https://de.msi.com/Mother...70-GAMING-PRO-CARBON-WIFI
€429
https://de.msi.com/Motherboard/MEG-X570-ACE
€539
https://de.msi.com/Motherboard/PRESTIGE-X570-CREATION
€777
https://de.msi.com/Motherboard/MEG-X570-GODLIKE/Overview

Vindt het ook wel mooi dat onderaan de pagina's de gebruikelijke logorechten disclaimers staan, van Intel en Nvidia. MSI moet dus nog even wennen aan de verschuiving naar AMD. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KF29wvFEyYf2xn1NJ0DD9usY/full.jpg
Zie ook: https://www.computerbase....boards-uebersicht-preise/

Gigabyte dan. Hier zouden de prijzen nog niet helemaal vastliggen. Verder is Gigabyte hun site een gigantische puinzooi waar de helft niet werkt. Zinloos om alles te linken dus. :>

X570 GAMING X = $170
X570 AORUS ELITE = $200
X570 I AORUS PRO WIFI = $220
X570 AORUS PRO = $250
X570 AORUS PRO WIFI = $260
X570 AORUS ULTRA = $300
X570 AORUS MASTER = $350
X570 AORUS XTREME = $600

Zie: YouTube: Gigabyte Mini-ITX X570 Motherboard & ATX Lineup

ASUS en ASRock nog niks gezien, maar ik verwacht vergelijkbare prijzen. Ik vermoed dan ook dat B450 en X470 extreem populair gaan zijn voor Ryzen 3000. Voor veel mensen zijn de PCI-E 4.0 lanes en de gebruikelijke extra RGB en andere zinloze troep het waarschijnlijk niet waard. Een 6c of 8c zal makkelijk werken op een X470 of B450 bordje.

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-05-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:34

superwashandje

grofheid alom

maar ik wil u-atx :( die heb ik nog nergens gezien

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Wat is normaal de verwachting wanneer de Nederlandse leveranciers de prijzen bekend gaan maken? Is dat meer richting de daadwerkelijke release datum of vaak al wat eerder? Kan niet wachten om m'n daadwerkelijke build te gaan plannen.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Recon24 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:35:
[...]
Ik zelf hou het voorlopig nog bij mijn X370 met 2700X. Volgend jaar ga ik wel weer kijken naar een upgrade met CPU, Mobo en hopelijk 32GB geheugen draaien op 3200mhz of meer.
Nadeel daarvan is dan weer dat waarschijnlijk een jaar daarna DDR 5 geintroduceerd wordt.

Volgensmij wordt het waarschijnlijk ongeveer zo:

Nu: Zen 2 – AM4 – DDR4
Volgend jaar: Zen 2+ 3 - AM4 – DDR4
Jaar daarna: Zen 3 4 – AM5 – DDR5

Volgend jaar vind ik eigenlijk het minst handige moment om alles nieuw te kopen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:04:
[...]

Nadeel daarvan is dan weer dat waarschijnlijk een jaar daarna DDR 5 geintroduceerd wordt.
Zo'n nadeel is dat niet hoor. De overstap naar DDR5 zal waarschijnlijk enkele jaren duren, en de eerste DDR5 modules hoeven heus niet sneller te zijn dan DDR4.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:53:

ASUS en ASRock nog niks gezien, maar ik verwacht vergelijkbare prijzen. Ik vermoed dan ook dat B450 en X470 extreem populair gaan zijn voor Ryzen 3000. Voor veel mensen zijn de PCI-E 4.0 lanes en de gebruikelijke extra RGB en andere zinloze troep het waarschijnlijk niet waard. Een 6c of 8c zal makkelijk werken op een X470 of B450 bordje.
Ja maar...
Die plankjes moeten juist niet populair(der) worden maar in prijs zakken; ik wil over een maandje oid ook upgraden vanaf een AM3+ bord :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
superwashandje schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:00:
maar ik wil u-atx :( die heb ik nog nergens gezien
Ik ben bang dat de high end mATX markt stervende is. Voor X570 slaat het eigenlijk helemaal nergens op om met mATX te komen. De moederbordfabrikanten moeten dure chipset chips afnemen en moeten veel extra investeren in PCI-E 4.0 comptabiliteit. Om dan vervolgens de connectiviteit voor al die investeringen van je bordjes te halen slaat gewoon nergens op.

Ik denk dat je moet gaan hopen op zeer high end B550 bordjes. Er lijkt nu een gat te gaan vallen tussen de €120 en €160. Daar komen hopelijk fatsoenlijke B550 bordjes met goede VRM's, audiochips, USB, sata en fatsoenlijke UEFI's zonder dat de helft van de settings eruit gesloopt zijn. Ik betwijfel namelijk of het wat gaat worden met X570 en mATX. :/
[...]

Volgend jaar: Zen 2+ - AM4 – DDR4
Jaar daarna: Zen 3 – AM5 – DDR5

Volgend jaar vind ik eigenlijk het minst handige moment om alles nieuw te kopen.
Ik denk eigenlijk dat DDR5 pas in 2021 gaat zijn. Verder krijgen we volgend jaar gewoon Zen 3.
In 2021 met Zen 4 zal het de vraag zijn of het AM4+ of AM5 gaat worden. Verder eens dat volgend jaar waarschijnlijk het minst gunstigste moment zal zijn om nog naar AM4 over te stappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:21:
[...]

Zo'n nadeel is dat niet hoor. De overstap naar DDR5 zal waarschijnlijk enkele jaren duren, en de eerste DDR5 modules hoeven heus niet sneller te zijn dan DDR4.
Dat laatste zou kunnen maar hoeft niet.

Het punt is dat je dan op een "verouderd" AM4 platform zit en het maar de vraag is of een Zen3 en Zen4 op AM4 uitkomen. Waarschijnlijk niet denk ik.

Dus het lijkt me niet het beste upgrade moment.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:24:
[...]

Ik denk eigenlijk dat DDR5 pas in 2021 gaat zijn.
Dat zeg ik. Het jaar na volgend jaar. :)
Verder krijgen we volgend jaar gewoon Zen 3.
In 2021 met Zen 4 zal het de vraag zijn of het AM4+ of AM5 gaat worden. Verder eens dat volgend jaar waarschijnlijk het minst gunstigste moment zal zijn om nog naar AM4 over te stappen. :)
Even los van de naamgeving (heb het geedit) komt in 2021 volgensmij dus met Zen4 ook een nieuwe socket.
Tenzij er onverwachte zaken gebeuren lijkt mij dat gewoon een DDR5 socket te worden.

[ Voor 38% gewijzigd door Help!!!! op 12-06-2019 10:26 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:24:
[...]

Ik ben bang dat de high end mATX markt stervende is. Voor X570 slaat het eigenlijk helemaal nergens op om met mATX te komen. De moederbordfabrikanten moeten dure chipset chips afnemen en moeten veel extra investeren in PCI-E 4.0 comptabiliteit. Om dan vervolgens de connectiviteit voor al die investeringen van je bordjes te halen slaat gewoon nergens op.

Ik denk dat je moet gaan hopen op zeer high end B550 bordjes. Er lijkt nu een gat te gaan vallen tussen de €120 en €160. Daar komen hopelijk fatsoenlijke B550 bordjes met goede VRM's, audiochips, USB, sata en fatsoenlijke UEFI's zonder dat de helft van de settings eruit gesloopt zijn. Ik betwijfel namelijk of het wat gaat worden met X570 en mATX. :/
hmm je hebt vast gelijk maar ik heb veel van die onzin die op de atx borden zit ook niet nodig :P ik wil gewoon een snelle/stabiele pc die niet al te veel ruimte inneemt en niet 3miljoen usb poorten waarvan de helft met rgb type c connectoren ;)
ik zal maar eens kijken wat B550 gaat brengen tov x570.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ok, wie komt dit even verdedigen? 777 euro voor het mainstream platform. Tering zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:30

Case_C

[Team Carrack]

Paprika schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:29:
[...]
Ok, wie komt dit even verdedigen? 777 euro voor het mainstream platform. Tering zeg.
Wat een draak van een prijs... dat is het 3 voudige van wat ik maximaal aan een bord zou uitgeven.

En je krijgt wel 6! aansluitingen voor USB's op het moederbord I/O 8)7 Natuurlijk krijg je er 10G super lan kaartje bij, maar ik zou niet eens al m'n apparatuur aan kunnen sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

Let wel, dit is een bord voor de die hard overclockers, daarom ook zoveel voedingslijnen :)

En over de M-ATX discussie, bij de voorgaande serie moederborden was dat er ook niet met X470. Ben benieuwd wat er gaat komen met de B550's, als het tegenvalt ga ik voor de B450M Steel Legend van Asrock. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Joopieboy op 28-05-2019 15:46 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Joopieboy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:44:
[...]

Let wel, dit is een bord voor de die hard overclockers, daarom ook zoveel voedingslijnen :)
Het is gewoonweg absurd. Dit bord heb ik hier nog liggen:
pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-UP7

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/n2yQTJ/E163378_F_A3_EA_4_D6_E_A3_D3_266_FC5747_DD0.jpg
The title of this review is ‘OC Oriented Orange Overkill’. One feature in particular on the Z77X-UP7 is mildly described as ‘overkill’ – the power delivery. Since Computex 2012, Gigabyte have been getting to grips with International Rectifier’s IR3550 60A PowIRstage, a high efficiency, small footprint power delivery IC designed to supply power and produce less heat while doing it. The IR3550 is not a cheap IC, with IR’s own website quoting $2.65 each when purchased in units of 10k, meaning ‘~$3.20’ each when on a motherboard. Gigabyte decide to use 32 of them on the Z77X-UP7 (~$100, or 1/4 of the overall price), and are often showcasing up to 2000W of deliverable power through the platform. This is despite an i7-3770K requiring <100W at stock, ~250W at 5 GHz and ~600W on crazy 6.8 GHz liquid nitrogen overclock scores. Having 32 IR3550s on the board is complete overkill – no extreme enthusiast power user will ever need to come close to half the 2000W of deliverable power.
Dit bordje koste een fractie van bovengenoemde bedrag en als dit niet de stempel "die hard overclocking" verdient dan weet ik 't ook niet meer en je kunt er twee kopen voor de prijs van het MSI bordje...

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 28-05-2019 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Kom op man! Dat haal je gewoon uit de specs:
Outshine the competition with Mystic Light Infinity II
Dat mag wat kosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Paprika schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:48:
[...]

Het is gewoonweg absurd. Dit bord heb ik hier nog liggen:
pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-UP7

[Afbeelding]

[...]

Dit bordje koste een fractie van bovengenoemde bedrag en als dit niet de stempel "die hard overclocking" verdient dan weet ik 't ook niet meer.
Niet om te verdedigen of wat dan ook, maar de prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen. Mijn P55 DFI overclock moederbord was ook zo rond de 200 euro bijna 10 jaar geleden. Die tijd is geweest. Zelfde dat videokaarten over de 1000 euro gaan. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Joopieboy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:51:
[...]
Niet om te verdedigen of wat dan ook, maar de prijzen zijn de laatste jaren flink gestegen. Mijn P55 DFI overclock moederbord was ook zo rond de 200 euro bijna 10 jaar geleden. Die tijd is geweest. Zelfde dat videokaarten over de 1000 euro gaan. :P
Bij videokaarten zit de marge in 't gebrek aan concurrentie. Bij moederborden is dat gebrek aan concurrentie er niet. Het enige wat dit kan verklaren is dat er mensen zijn die dit aanschaffen, omdat er een fancy logo op staat en oprecht van mening zijn dat dit ze gaat helpen. Let wel, het bedrag zelf vind ik niet zo interessant, maar er is niet eens een CPU beschikbaar die de prijs rechtvaardigt. In 't scenario dat iemand een CPU van 2000 euro aanschaft zou ik zeggen: leef je uit met een moederbord van 500, maar de duurste Zen 2 chip gaat waarschijnlijk goedkoper zijn dan dit moederbord...

@DaniëlWW2, haha van computerbase comments (translated):
I used to have to do 25 kills without dying in UT99 to become Godlike. Today, 777 €. What has just become of the world.
_/-\o_ _O-

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 28-05-2019 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Help!!!! Ik dacht toch echt dat je DDR5 had neergepend. My bad. :$
[...]

Not me. :P
Maar de Gigabyte lijkt ook nog eens net zo goed, zo niet beter te zijn en die zal "maar" iets van €600 kosten. :Y)

Verder mocht GamersNexus de prijzen niet onthullen waardoor ik dus benieuwd raakte. Gelukkig weten we het nu. Zie: YouTube: MSI X570 Motherboards for Ryzen 3000: Big VRM Designs for 16 Cores
Joopieboy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:44:
[...]

En over de M-ATX discussie, bij de voorgaande serie moederborden was dat er ook niet met X470. Ben benieuwd wat er gaat komen met de B550's, als het tegenvalt ga ik voor de B450M Steel Legend van Asrock. :)
Gefeliciteerd, u gaat door voor de water chiller. :*)
Verdedig dit alsjeblieft niet. Dit bord zou €300, misschien €350 moeten zijn als ze echt wat uitzonderlijks doen. €777 is totale afzetterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:21:

Verdedig dit alsjeblieft niet. Dit bord zou €300, misschien €350 moeten zijn als ze echt wat uitzonderlijks doen. €777 is totale afzetterij.
Ik zou het geld er nooit voor over hebben, maar duurder dan 300/350 euro kan dit imho prima zijn. Zo'n 10GbE kaartje kost al snel minimaal €100 en volgens mij kost zo'n M.2 Adapter ook al snel een eurotje of 50. En zelfs zonder die zaken zou het imho een €300+ mobo kunnen zijn. Ik vind het echter ook zeker ook geen €777 waard trouwens :P

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 28-05-2019 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
@Help!!!!

Of er ligt iemand op de grond te rollen van het lachen: €777,- op 7/7 voor een 7nm CPU.
En dan uiteindelijk verkopen voor €300,- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:36:
[...]

Ik zou het geld er nooit voor over hebben, maar duurder dan 300/350 euro kan dit imho prima zijn. Zo'n 10GbE kaartje kost al snel minimaal €100 en volgens mij kost zo'n M.2 Adapter ook al snel een eurotje of 50. En zelfs zonder die zaken zou het imho een €300+ mobo kunnen zijn. Ik vind het echter ook zeker ook geen €777 waard trouwens :P
Inderdaad een belachelijk bedrag. Ik vond dat ik al te veel voor mijn Croshair VI had betaald met 270 euro....
Voor de 10GbE snap ik dat je wat meer betaalt, maar alles boven de 300 vind ik het niet kunnen, de cpu zelf kost vaak minder.
Vroeg koste een fatsoenlijk OC moederbord tussen de 140-200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
[...]

[...]

Gaat gewoon werken, maar verwacht niet dat je zomaar die 4,6GHz gaat halen op al je cores. :P

[...]
Waarom die 4.6 ghz niet als ik vragen mag? Ik bedoel x370 kon de zen+ eenvoudig aan. Geen verschil met de x470.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:19
Ben erg benieuwd of er een hit in performance of temperatuur gaat zijn bij het gebruik van 2 chiplets. Zen 2 komt er sowieso ter vervanging van m'n 2700X indien 4,6GHz non AVX loads mogelijk is. 8 cores is in principe voldoende. Twijfel dus tussen de 3800X en 3900X, waarvan bij de laatste ik desnoods 4 cores uitschakel om vebruik(hitte) onder controle te houden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor 777Euro verwacht ik

Een APU als southbridge
Threadripper voor de Northside
Arduino style functies met relais Om ook CMYK te kunnen gebruiken ipv alleen RGB
NVME included
Highspeed MEM included
Powerbrick included
Matching Cooler included
Dolby Atmos/DTS-X geluidskaart met 24 kanalen uitgang

enzzz...

In ieder geval interessantere toevoegingen dan wat extra caps, gebundelde MSI eigen software en natuurlijk meer branding.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:50:
[...]

Inderdaad een belachelijk bedrag. Ik vond dat ik al te veel voor mijn Croshair VI had betaald met 270 euro....
Voor de 10GbE snap ik dat je wat meer betaalt, maar alles boven de 300 vind ik het niet kunnen, de cpu zelf kost vaak minder.
Kijk bijv. naar de Asus Crosshair VII, deze kost rond de 300 euro met Wifi en heeft qua features toch flink minder dan dit bord, o.a. maar 1 M.2 ipv 3 m.2, 1 GbE nic i.p.v. 2x 2.5GbE en 1x 10Gbe, zo te zien minder USB e.d., al met is zelfs al zou je de 10GbE nic en M.2 uitbreidingskaart niet meetellen is dit bord zo te zien nog steeds flink luxer dan de Hero VII, wat toch een top end X470 bord is.

Als je enkel gewoon een goerd OC mobo wil kan je denk ik beter inderdaad in een andere categorie schoppen qua prijs, ik zie dit soort borden toch meer als "ultieme luxe"

Nog steeds niet iets wat ik 777 euro waard zou vinden, maar goed, er zullen vast mensen zijn die het betalen :P

Verder lijkt X570 sowieso wel een dure chip te zijn en mogelijk ook duur PCB nodig te hebben. Alle mobo's vind ik tot nu toe er vrij duur uit zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 28-05-2019 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pannalicour schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:54:
[...]

Waarom die 4.6 ghz niet als ik vragen mag? Ik bedoel x370 kon de zen+ eenvoudig aan. Geen verschil met de x470.
Omdat ik denk dat 4,6GHz op 12 cores het activeren van PBO zal vragen. Precision Boost Overdrive doet eigenlijk weinig meer dan elke efficiëntie setting negeren en pust de CPU naar maximaal voltage met als doel maximale clockspeeds. Ik denk dat de 3800X met 8c wel naar 4,5GHz kan boosten, maar een 12c is denk ik te veel gevraagd. Die CPU zal de 105W TDP rating van AMD ruimschoots breken als je alle cores 4,6GHz laat doen. Dat zal vervolgens betekenen dat je naar een forse toename in verbruik kijkt.

Neem de 2700X. Zonder PBO loopt die op alle cores op minstens 3,7GHz binnen de 105W TDP rating. Bijvoorbeeld de chip die Toms Hardware kreeg deed alsnog 4GHz+ met een verbruik, dus niet TDP van ongeveer 105W. Zie: https://www.tomshardware....2700x-review,5571-12.html Deze chips zijn waarschijnlijk allemaal cherry picks en de gemiddelde CPU zal iets minder presteren. Daar maak ik echt geen enkele illusie over. ;)

Zet je PBO aan dan gaan de boostclocks voor een 2700X naar rond de 4,2GHz voor alle cores, maar dan gaat echt verbruik als snel naar de 180W. Wat denk je dat een 3900X met een base van 3,8GHz en een boost van 4,6GHz gaat doen met zelfde TDP budget als een 2700X? Juist ja, die gaat waarschijnlijk terugzakken richting baseclocks met zware loads.

Dit is ook de enige manier hoe ik het bestaan van de 3800X kan rechtvaardigen. Ik denk dat die CPU binnen haar 105W TDP rating blijft en met fatsoenlijke koeling naar 4,5GHz zal boosten, op alle cores, zelfs onder zware loads. De 3700X zal niet naar 4,4GHz boosten op alle cores omdat die een 65W TDP rating heeft. Daar zal je dus ook PBO aan moeten zetten.

Dat denk ik omdat AMD TDP anders definieert dan Intel. Intel definieert TDP min of meer als maximaal vermogen terwijl de CPU draait op haar basis frequentie. AMD definiet het als een uitdrukking van de koelprestaties van je koeler. Een Ryzen 2000 en hoogstwaarschijnlijk ook een Ryzen 3000 heeft dus een bepaalde TDP rating en beschikt over een aantal sensoren. Zo lang als een sensor niet over een limiet gaat, zal de CPU naar maximale boostclocks gaan. Een ruime TDP rating van 105W zal er met een 3800X dus waarschijnlijk voor zorgen dat de CPU naar 4,5GHz kan boosten zonder problemen. Een 3700X heeft die luxe niet en daar moet je dus de limieten uitschakelen. Dat is in feite wat PBO aanzetten inhoud. Zie ook: https://www.anandtech.com...2700-ryzen-5-2600x-2600/8 (De power analysis paragraaf)

Dan probleem twee met de 3900X en de Prime-X370-Pro. Ik vermoed dat het verbruik van de 3900X met PBO aan, zomaar meer kan zijn dan de 180W die de 2700X al vraagt. Dan ga je de absolute grenzen van een Prime X370-Pro haar VRM's opzoeken, zo niet passeren. Ik heb dat bord zelf ook. Zeker een goed bord, al helemaal voor X370 standaarden, maar het is geen wondermiddel. Er zijn beperkingen. Hierom zeg ik dat een 3900X wel zal werken, maar dat je niet moet rekenen op 4,6GHz voor alle cores. De X570 bordjes hebben niet voor niks uitgebreide en krachtige VRM setups gekregen. Zeker omdat ik vermoed dat er nog OC potentieel zal zitten in Ryzen 3000 richting 5GHz. Dan ga je waarschijnlijk nog meer vermogen trekken met een 3900X. Een 3700X of 3800X verder overclocken zie ik als potentieel goed mogelijk met een Prime X370-Pro, een 3900X niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@Help!!!! Ik dacht toch echt dat je DDR5 had neergepend. My bad. :$

[...]

Not me. :P
Maar de Gigabyte lijkt ook nog eens net zo goed, zo niet beter te zijn en die zal "maar" iets van €600 kosten. :Y)

Verder mocht GamersNexus de prijzen niet onthullen waardoor ik dus benieuwd raakte. Gelukkig weten we het nu. Zie: YouTube: MSI X570 Motherboards for Ryzen 3000: Big VRM Designs for 16 Cores

[...]

He jammer -O- Ik dacht de voetreis naar rome met een overnachting onder de sterren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Paprika Ik weet eigenlijk niet wat het probleem is met die €777 voor de MSI X570 Godlike. Het is namelijk een koopje vergeleken met de ASRock X570 Aqua. Die gaat $999 kosten. :P

YouTube: ASRock $1000 X570 Aqua Motherboard, Taichi, & Intel Mount for AMD

Het is een exclusief model waar ASRock er 999 van zal maken. Ja, we zijn inmiddels beland bij het punt dat er speciale limited edition moederborden zijn. De MSI Godlike is kennelijk ook limited edition. :')

PS: Die ASRock ITX is ook wel interessant. Intel stijl CPU koeler montering zodat deze minder ruimte inneemt. ASRock heeft als het goed is dus wat meer ruimte voor ander spul. :)

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-05-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:11:
@Paprika Ik weet eigenlijk niet waar je niet over klaagt hoor met die €777 voor de MSI X570 Godlike. Het is namelijk een koopje vergeleken met de ASRock X570 Aqua. Die gaat $999 kosten. :P

YouTube: ASRock $1000 X570 Aqua Motherboard, Taichi, & Intel Mount for AMD

Het is een exclusief model waar ASRock er 999 van zal maken. Ja, we zijn inmiddels beland bij het punt dat er speciale limited edition moederborden zijn. De MSI Godlike is kennelijk ook limited edition. :')
Helaas zat het er dik aan te komen. Het blijft nooit bij een bedrijf, want ze weten 't al lang van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:20:
[...]

Helaas zat het er dik aan te komen. Het blijft nooit bij een bedrijf, want ze weten 't al lang van elkaar.
Ik begin me wel af te vragen waar ASUS nog mee gaat. :P
Dit lijkt zo bijna low end te zijn. https://www.asus.com/Moth...G-Crosshair-VIII-Formula/

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-05-2019 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:50:
[...]

Die C6H was denk ik juist een goede koop ondanks dat het niet goedkoop te noemen is. Althans ik vind van wel. Goede featureset, fijn bios, goede ondersteuning, ziet er goed uit en kan waarschijnlijk ook Zen 2 prima draaien. Ok niet alles was/is perfect maar denk wel 1 vd beste X370 boards .

Met een beetje goede wil kun je zelfs zonder (of amper) prestatieverlies met dit board door tot Zen4 arriveert in 2021. Lijkt me E270 well spent.... :)

Misschien ga ik mijn C6H upgraden naar x570 maar dat is dan vooral hobby.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:22:
[...]

Dit lijkt zo bijna low end te zijn. https://www.asus.com/Moth...G-Crosshair-VIII-Formula/
Maak je geen zorgen, ASUS kennende gaat dat board al genoeg kosten zie intel variant (pricewatch: Asus ROG Maximus XI Formula) ..... :P

Bedragen voor eerder genoemde producten van 777 en 999 zijn imho echt gestoord. Edge case scenario's / users daargelaten.

Kijk bij een 2080Ti die imo ook veel te duur is krijg je tenminste nog, wat is het 30% ? meer prestaties tov de serie eronder. Dat gaat hier echt niet gebeuren tov een goed mobo van 3 keer goedkooper.

Als die nieuwe AMD's net zo goed werken als de Zen+ serie valt er trouwens amper wat te overklokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 28-05-2019 20:04 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:22:
[...]

Zo'n Formula zit in Z390 versie ook al redelijk tegen de €500 aan te schuren. Ik zie deze Formula versie dat ook wel doen.

daarnaast zal er vast nog wel een Maximus of w/e komen :P

Moet zeggen dat ik die Asus Formula wel mooi vind qua looks.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 28-05-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:47:
[...]

Omdat ik denk dat 4,6GHz op 12 cores het activeren van PBO zal vragen. Precision Boost Overdrive doet eigenlijk weinig meer dan elke efficiëntie setting negeren en pust de CPU naar maximaal voltage met als doel maximale clockspeeds. Ik denk dat de 3800X met 8c wel naar 4,5GHz kan boosten, maar een 12c is denk ik te veel gevraagd. Die CPU zal de 105W TDP rating van AMD ruimschoots breken als je alle cores 4,6GHz laat doen. Dat zal vervolgens betekenen dat je naar een forse toename in verbruik kijkt.

Neem de 2700X. Zonder PBO loopt die op alle cores op minstens 3,7GHz binnen de 105W TDP rating. Bijvoorbeeld de chip die Toms Hardware kreeg deed alsnog 4GHz+ met een verbruik, dus niet TDP van ongeveer 105W. Zie: https://www.tomshardware....2700x-review,5571-12.html Deze chips zijn waarschijnlijk allemaal cherry picks en de gemiddelde CPU zal iets minder presteren. Daar maak ik echt geen enkele illusie over. ;)

Zet je PBO aan dan gaan de boostclocks voor een 2700X naar rond de 4,2GHz voor alle cores, maar dan gaat echt verbruik als snel naar de 180W. Wat denk je dat een 3900X met een base van 3,8GHz en een boost van 4,6GHz gaat doen met zelfde TDP budget als een 2700X? Juist ja, die gaat waarschijnlijk terugzakken richting baseclocks met zware loads.

Dit is ook de enige manier hoe ik het bestaan van de 3800X kan rechtvaardigen. Ik denk dat die CPU binnen haar 105W TDP rating blijft en met fatsoenlijke koeling naar 4,5GHz zal boosten, op alle cores, zelfs onder zware loads. De 3700X zal niet naar 4,4GHz boosten op alle cores omdat die een 65W TDP rating heeft. Daar zal je dus ook PBO aan moeten zetten.

Dat denk ik omdat AMD TDP anders definieert dan Intel. Intel definieert TDP min of meer als maximaal vermogen terwijl de CPU draait op haar basis frequentie. AMD definiet het als een uitdrukking van de koelprestaties van je koeler. Een Ryzen 2000 en hoogstwaarschijnlijk ook een Ryzen 3000 heeft dus een bepaalde TDP rating en beschikt over een aantal sensoren. Zo lang als een sensor niet over een limiet gaat, zal de CPU naar maximale boostclocks gaan. Een ruime TDP rating van 105W zal er met een 3800X dus waarschijnlijk voor zorgen dat de CPU naar 4,5GHz kan boosten zonder problemen. Een 3700X heeft die luxe niet en daar moet je dus de limieten uitschakelen. Dat is in feite wat PBO aanzetten inhoud. Zie ook: https://www.anandtech.com...2700-ryzen-5-2600x-2600/8 (De power analysis paragraaf)

Dan probleem twee met de 3900X en de Prime-X370-Pro. Ik vermoed dat het verbruik van de 3900X met PBO aan, zomaar meer kan zijn dan de 180W die de 2700X al vraagt. Dan ga je de absolute grenzen van een Prime X370-Pro haar VRM's opzoeken, zo niet passeren. Ik heb dat bord zelf ook. Zeker een goed bord, al helemaal voor X370 standaarden, maar het is geen wondermiddel. Er zijn beperkingen. Hierom zeg ik dat een 3900X wel zal werken, maar dat je niet moet rekenen op 4,6GHz voor alle cores. De X570 bordjes hebben niet voor niks uitgebreide en krachtige VRM setups gekregen. Zeker omdat ik vermoed dat er nog OC potentieel zal zitten in Ryzen 3000 richting 5GHz. Dan ga je waarschijnlijk nog meer vermogen trekken met een 3900X. Een 3700X of 3800X verder overclocken zie ik als potentieel goed mogelijk met een Prime X370-Pro, een 3900X niet. :)
Oké helder. Ja heb ook dat asus x370 bord. Over die vrm het is een 6+4 vrm wat opzich best goed is. Ja 4.5 ghz is ook goed toch haha. Maar ik dacht altijd dat een asus x370 pro toch wel meer aankon dan bijvoorbeeld een b450 of eventueel b550? Weet je trouwens of Asus (specifiek over de x370 borden) iets heeft gezegd over tdp en ryzen 3000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pannalicour schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:18:
[...]

Oké helder. Ja heb ook dat asus x370 bord. Over die vrm het is een 6+4 vrm wat opzich best goed is. Ja 4.5 ghz is ook goed toch haha. Maar ik dacht altijd dat een asus x370 pro toch wel meer aankon dan bijvoorbeeld een b450 of eventueel b550? Weet je trouwens of Asus (specifiek over de x370 borden) iets heeft gezegd over tdp en ryzen 3000?
Oh dat bordje kan meer aan dan de meeste B450's hoor. Voor zover ik weet is PBO ook helemaal niet beschikbaar op B series bordjes. Daar kan de hoge boostclocks met een 3900X helemaal vergeten. Ga je handmatig overclocken dan krijg je waarschijnlijk al snek thermal throtteling omdat de VRM's te heet worden. Verder heeft ASUS haar Ryzen 3000 supportlijst een maand geleden al bekend gemaakt. ;)
https://www.asus.com/News/EtaH71Hbjuio1arV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dan kom je ook weer gelijk op het nadeel van de 3800X aan, TDP van 105W, 4+2 phase lines, dat is al op het randje, al helemaal bij een OC. :/

En de 3700X is dan niet echt een keuze met een mindere kwaliteit chip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Joopieboy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:26:
Dan kom je ook weer gelijk op het nadeel van de 3800X aan, TDP van 105W, 4+2 phase lines, dat is al op het randje, al helemaal bij een OC. :/

En de 3700X is dan niet echt een keuze met een mindere kwaliteit chip.
Tja, de meeste B350 bordjes kunnen ongeveer 130 a 140W leveren voordat ze echt over hun limiet gaan. Ik zou niet verbaast zijn als de 3800X onder de 130W blijft. Ik denk dat het dus wel mee zal vallen. Je moet alleen niet onderschatten wat overclocking eigenlijk doet. Voor zowel Ryzen 1000 als Ryzen 2000 ging het om meer dan 200mv voor hooguit een paar honderd megahertz. Een Ryzen 1700/1700X/1800X trekt ongeveer 100A, een 2700/2700X 125A. Mijn 1700 heeft standaard 1,185v en dat vertaalt zich in ongeveer 118W. Na mijn overclock naar 3,8GHz met 1,35v zit die op 135W.

Het is alleen niks vergeleken met een 2700X. Uit mijn hoofd lopen die standaard op minder dan 1v. Dat is dus 125W. Ga je naar het maximum van 1,38v dan zit je op 172W. Nogal een verschil voor 400MHz en genoeg B350/B450 borden die dat niet aankunnen. Vervolgens schat ik de 3800X in op minder dan 130W. Klopt mijn vermoeden klopt dan gaat die 3800X richting de 4,5GHz, zelfs op B350 bordjes.

Dus stop je zorgen te maken en wacht op reviews. ;)

edit: En de bevestiging van mijn vermoedens is al opgedoken hoor. :D
Bij Chipshell is er een Ryzen 3000 ES opgedoken. Google translate is absoluut waardeloos als het om Chinees naar Engels gaat, Nederlands is nog erger. Maar als ik het goed interpreteer heeft deze ES met een X470 ROG Strix, 5GHz gehaald. Het lijkt alleen om heel wat voltage te vragen. 4,8GHz lijkt realistischer te zijn.

https://translate.google....2Fthread-2001057-1-1.html

Ik zeg goed genoeg. :*)

En dan nog een interview met Robert Hallock. :)

[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-05-2019 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:45:
[...]

Die C6H was denk ik juist een goede koop ondanks dat het niet goedkoop te noemen is. Althans ik vind van wel. Goede featureset, fijn bios, goede ondersteuning, ziet er goed uit en kan waarschijnlijk ook Zen 2 prima draaien. Ok niet alles was/is perfect maar denk wel 1 vd beste X370 boards .

Met een beetje goede wil kun je zelfs zonder (of amper) prestatieverlies met dit board door tot Zen4 arriveert in 2021. Lijkt me E270 well spent.... :)
Precies de reden dat ik voor dat bord ben gegaan. Als je kijkt naar de VII dan is het enige echte verschil de manier waarop ze de bandbreedte die de chipset heeft hebben verdeeld.
De VI was ook een van de weinige borden met een clockgen chip, de eerste maanden dat geheugen support nog minder was was het voor mij makkelijker om heb op 3200 te krijgen :P. Dus ik ben zeker niet ontevreden met mijn aankoop, het is alleen dat ik vroeger best uitgebreide borden kon krijgen voor minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
VSA100_victim schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:38:
[...]

Ik ben benieuwd of het verstandig is om nu nog voor Samsung B-die geheugen te gaan. Bij de vorige Ryzens leverde dat goede prestaties op. Is het te riskant om nu te kopen voordat de X570 QVL's er zijn, of werkt dit geheugen altijd wel? Binnenkort is het waarschijnlijk niet meer te krijgen. (i.v.m. de productiestop) :?
Ik ben ook benieuwd. Heb een paar dagen geleden een setje besteld omdat ik een andere set zag die afgeprijsd werd en op hetzelfde moment ook gelijk uitverkocht was. Had alleen de hoop dat de Ryzen 3000 launch sneller zou zijn zodat ik reviews zou zien voordat mn 30 dagen retour window voorbij is. Dat lijkt nu lastig te worden dus dan moet ik eens goed nadenken wat ik doe. Houden en hopen dat het een goed idee was of terugsturen en eventueel weer opnieuw bestellen als er duidelijkheid is?

Maar ik heb/had dus ook de vrees dat einde productie en Ryzen 3000 launch kunnen resulteren in slechte leverbaarheid danwel prijs die weer stijgt i.p.v. daalt voor deze specifieke modules.

De tijd zal het leren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:47:
[...]

Precies de reden dat ik voor dat bord ben gegaan. Als je kijkt naar de VII dan is het enige echte verschil de manier waarop ze de bandbreedte die de chipset heeft hebben verdeeld.
De VI was ook een van de weinige borden met een clockgen chip, de eerste maanden dat geheugen support nog minder was was het voor mij makkelijker om heb op 3200 te krijgen :P. Dus ik ben zeker niet ontevreden met mijn aankoop, het is alleen dat ik vroeger best uitgebreide borden kon krijgen voor minder.
Ik weet niet alle verschillen maar de VI heeft T-Topology en de VII heeft Daisy Chain Topology qua tracing naar de memory slots. Dat maakt ook nog uit.

Zie bijvoorbeeld hier:
https://www.techpowerup.c...Overclocking_Guide/4.html

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

sort of @Paprika
Niemand die bij 777 dollar/euro de link legt met GOD like?

wiki:
Christian denominations consider seven to be a holy number because Genesis says that God rested on the 7th day and man was created on the 6th day....According to the American publication, the Orthodox Study Bible, 777 represents the threefold perfection of the Trinity.
777 lijkt een symbolisch gekozen bedrag bij de naam (en natuurlijk inderdaad 7nm en 7 juli) en is niet voor de gewone sterveling maar voor de idioten mensen die toch al teveel uitgeven aan titans en dergelijke :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:05:
[...]

Tja, de meeste B350 bordjes kunnen ongeveer 130 a 140W leveren voordat ze echt over hun limiet gaan. Ik zou niet verbaast zijn als de 3800X onder de 130W blijft. Ik denk dat het dus wel mee zal vallen. Je moet alleen niet onderschatten wat overclocking eigenlijk doet. Voor zowel Ryzen 1000 als Ryzen 2000 ging het om ongeveer 200mv voor hooguit een paar honderd megahertz. Een Ryzen 1700/1700X/1800X trekt ongeveer 100A, een 2700/2700X 125A. Mijn 1700 heeft standaard 1,185v en dat vertaalt zich in ongeveer 118W. Na mijn overclock naar 3,8GHz met 1,35v zit die op 135W.

Het is alleen niks vergelen met een 2700X. Uit mijn hoofd lopen die standaard op minder dan 1v. Dat is dus 125W. Ga je naar het maximum van 1,38v dan zit je op 172W. Nogal een verschil voor 400MHz en genoeg B350/B450 borden die dat niet aankunnen. Vervolgens schat ik de 3800X in op minder dan 130W. Klopt mijn vermoeden klopt dan gaat die 3800X richting de 4,5GHz, zelfs op B350 bordjes.

Dat laatste is idd wel een hele goeie idd, en dank voor je aanvulling. Bevestigd wel mijn vermoeden. :)
Idd nog even geduld hebben tot er wat meer bekend is over de B550M serie. ;)

Qua overclocken en wat dat doet daar ben ik bekend mee, en wat jij voorstelt ligt idd in de lijn van verwachtingen die ik ook had. Hoewel de prestatiewinst misschien qua clocksnelheid meevalt, ligt ook een beetje aan de loterij, levert het vaak wel heel wat op. En waarom niet he, het kan en is leuk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Heeft iemand enig idee hoe lang van te voren de gemiddelde shops (in Nederland) de prijzen bekend gaan maken op hun sites?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
superwashandje schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:57:
maar voor de idioten mensen die toch al teveel uitgeven aan titans en dergelijke :P
Nogmaals, prima wanneer je 't combineert met een CPU zoals een 9980XE. Een moederbord hoort gewoonweg niet duurder te zijn dan de duurste CPU uit de gehele line-up.

mATX:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K0KHfm0/D3-BAA206-CE3-B-40-A9-87-EA-344097-C09082.jpg

Dus we hebben eATX, ATX, mATX, DTX, ITX.

[ Voor 36% gewijzigd door Paprika op 29-05-2019 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

Paprika schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:40:
[...]

Nogmaals, prima wanneer je 't combineert met een CPU zoals een 9980XE. Een moederbord hoort gewoonweg niet duurder te zijn dan de duurste CPU uit de gehele line-up.

mATX:
[Twitter]

[Afbeelding]
weet ik en ik ben het er in principe ook wel mee eens maar zoals ik al zei lijkt het mij gewoon een symbolische prijs :)

edit: yay een micro atx bordje! die komt op de wenslijst zodra die in de pricewatch staat :)

[ Voor 7% gewijzigd door superwashandje op 29-05-2019 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 30-09 15:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik houd mijn hart wel een beetje vast met deze mobo prijzen.

Die Crosshair VIII Formula lonkt naar mij, maar ik ben bang dat ik ruzie ga krijgen met de vrouw.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
[...]

Volgend jaar: Zen 2+ 3 - AM4 – DDR4
Jaar daarna: Zen 3 4 – AM5 – DDR5

Zit wat in. Sowieso hou ik mijn huidige setje en zie ik ook de nut nu niet om van X370 even een ander bordje te nemen. Daarvoor kan ik beter een algehele upgrade doen met straks.

Hoe zit het tegenwoordig met 2x 16GB (32GB) op 3200mhz op de huidige bordjes? Ik zit op 16GB wat zonder problemen draait op 3200mhz, maar zou zelf wel naar de 32GB willen gaan (MSI X370 Gaming Pro Carbon) icm een 2700X PBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:15:

Die Crosshair VIII Formula lonkt naar mij, maar ik ben bang dat ik ruzie ga krijgen met de vrouw.
Bereid je maar voor op de ruzie. Ik verwacht eigenlijk toch ook minstens €600. ASUS kan toch niet achter blijven? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blaat schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:15:

Same here. Maar in het ergste geval pak ik gewoon een AB450 of X470 bordje want die hebben wel ok prijzen. Ja dan heb je geen PCI-E 4.0 mja hoe erg is dat.
Je haalt gewoon net niet alles er uit je laat qua memory OC waarschijnlijk een paar % liggen bij GPU performance als je Navi koopt ook. En met SSD's scheelt het meer maar goed ik heb nu nog SATA SSD's dus de stap naar NVME is sowieso al een major upgrade.

En dan moet je je af vragen is die paar % mij dat prijs verschil waard. Als het 50-60 euro is prima dan doe ik het wel. Maar als het 100+ euro meer wordt dan de vorige generatie ga ik voor oudere borden.

Meer dan 300 euro voor een mobo is voor mij sowieso een no go. Nergens voor nodig. Ik overclock toch niet meer tot het uiterste maar op performance per watt en dan heb je geen super zwaare VRM setup nodig.

Extra's zoals Wifi en bluetooth hoef ik ook niet gebruik ik niet. Enige wat ik wel kan waarderen is een goede audio chip zodat ik geen losse kaart hoef te kopen.

Zo iets zo prima zijn: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 29-05-2019 09:34 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Astennu schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:27:
[...]

Same here. Maar in het ergste geval pak ik gewoon een AB450 of X470 bordje want die hebben wel ok prijzen. Ja dan heb je geen PCI-E 4.0 mja hoe erg is dat.
Naja.. Als je genoeg wilt/kunt nemen met 1 keer PCI 4.0 waarschijnlijk het eerste x16 slot dan kun je nog ff afwachten welke B450/X470 plankjes dat, na een bios update, gaan ondersteunen.
Kun je toch zeggen dat je PCI 4.0 hebt! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Waar ik vooral bang voor ben is dat X470 en B450 eventuele nieuwe boost algoritmes niet (allemaal) gaan ondersteunen. Dan ben je overgeleverd aan hoeveel moeite de makers van je mamaplank er voor willen doen.

Net zoals met Zen+.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:42:
Waar ik vooral bang voor ben is dat X470 en B450 eventuele nieuwe boost algoritmes niet (allemaal) gaan ondersteunen. Dan ben je overgeleverd aan hoeveel moeite de makers van je mamaplank er voor willen doen.

Net zoals met Zen+.
True maar dan kan je altijd nog handmatig overclocken.
Ach ja allemaal maar even afwachten misschien zitten er best betaalbare modellen tussen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Astennu schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:59:
[...]

True maar dan kan je altijd nog handmatig overclocken.
Ach ja allemaal maar even afwachten misschien zitten er best betaalbare modellen tussen.
Handmatig overclocken? Grote kans dat je daarmee jezelf in de voet schiet.

Wederom zal de CPU alleen de beste cores naar de hoogste waardes boosten, terwijl de slechtere cores je max OC bepalen. Grote kans dat je overclock dan onder je max boost blijft hangen waardoor je gaming performance achter blijft.

PBO zal net als met Zen+ de weg te gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Paprika schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:40:
[...]

mATX:
[Twitter]

[Afbeelding]

Dus we hebben eATX, ATX, mATX, DTX, ITX.
Hier word ik toch wel weer gelukkig van O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 21:06

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Help!!!! schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:21:
Voor diegenen die interesse hebben in ASUS X570 mobo's hier een uitgebreid artikel van ASUS zelf inzake features etc inclusief foto's:

The X570 motherboard guide: Ryzen™ to victory with PCI Express® 4.0
Net eens aandachtig doorgekeken. Vraag me af of er niet een fout zit in het overzicht. Bij de Strix X570-F zouden er 4 m2 aansluitingen op zitten. Als ik doorklik zie ik dit nergens. Vind 2 m2 aansluitingen wel het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:09:
[...]

Handmatig overclocken? Grote kans dat je daarmee jezelf in de voet schiet.

Wederom zal de CPU alleen de beste cores naar de hoogste waardes boosten, terwijl de slechtere cores je max OC bepalen. Grote kans dat je overclock dan onder je max boost blijft hangen waardoor je gaming performance achter blijft.

PBO zal net als met Zen+ de weg te gaan zijn.
Klopt maar dan is het gewoon weer de vraag hoeveel $$$ heb je daar voor over? het gaat over een paar % performance en wil je daar voor en een heel duur moederbord hebben of neem je het voor lief en pak je een goedkopere.

Ik ben in ieder geval benieuwd wat de borden straks gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
[...]

Tja, de meeste B350 bordjes kunnen ongeveer 130 a 140W leveren voordat ze echt over hun limiet gaan. Ik zou niet verbaast zijn als de 3800X onder de 130W blijft. Ik denk dat het dus wel mee zal vallen. Je moet alleen niet onderschatten wat overclocking eigenlijk doet. Voor zowel Ryzen 1000 als Ryzen 2000 ging het om meer dan 200mv voor hooguit een paar honderd megahertz. Een Ryzen 1700/1700X/1800X trekt ongeveer 100A, een 2700/2700X 125A. Mijn 1700 heeft standaard 1,185v en dat vertaalt zich in ongeveer 118W. Na mijn overclock naar 3,8GHz met 1,35v zit die op 135W.

Het is alleen niks vergeleken met een 2700X. Uit mijn hoofd lopen die standaard op minder dan 1v. Dat is dus 125W. Ga je naar het maximum van 1,38v dan zit je op 172W. Nogal een verschil voor 400MHz en genoeg B350/B450 borden die dat niet aankunnen. Vervolgens schat ik de 3800X in op minder dan 130W. Klopt mijn vermoeden klopt dan gaat die 3800X richting de 4,5GHz, zelfs op B350 bordjes.

Bij Chipshell is er een Ryzen 3000 ES opgedoken. Google translate is absoluut waardeloos als het om Chinees naar Engels gaat, Nederlands is nog erger. Maar als ik het goed interpreteer heeft deze ES met een X470 ROG Strix, 5GHz gehaald. Het lijkt alleen om heel wat voltage te vragen. 4,8GHz lijkt realistischer te zijn.

En dan nog een interview met Robert Hallock. :)
[YouTube: Ryzen 3000 Interview: Everything you need to know from AMD at Computex 2019]
In dat interview zegt hij trouwens dat de IPC verhoging 15% is ON TOP OF ZEN 2000. Klopt dat of foutje? Zou betekenen dat zen 3000 17 a 18 % hoger IPC heeft dan zen 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Astennu schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:30:
[...]

Klopt maar dan is het gewoon weer de vraag hoeveel $$$ heb je daar voor over? het gaat over een paar % performance en wil je daar voor en een heel duur moederbord hebben of neem je het voor lief en pak je een goedkopere.

Ik ben in ieder geval benieuwd wat de borden straks gaan kosten.
Geen €999,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pannalicour schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:00:
[...]

In dat interview zegt hij trouwens dat de IPC verhoging 15% is ON TOP OF ZEN 2000. Klopt dat of foutje? Zou betekenen dat zen 3000 17 a 18 % hoger IPC heeft dan zen 1000.
Dat vraag ik mij dus ook af. Ik ging eigenlijk uit van 15% tov Zen en dan 13% tov Zen+
Maar 15% tov Zen+ zou alleen maar mooi zijn.

Intel heeft ook 18% kunnen realiseren tov Skylake dus elk beetje is welkom voor AMD.
Echter lijkt intel qua clocks wel 5-12% achteruit te gaan (bij de eerste laptop cpu's max 4.1GHz boost waar dat eerst 4.6GHz was) waar AMD wel hoger kan clocken dan voorheen. Dus het gat wordt nog steeds kleiner. Het blijft wel belangrijk dat ze blijven doorpakken met Zen3. Intel zit ook niet meer stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Reken maar met €1099,99 in Nederland :+ ($999 is €900 pre-tax).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Als volgens de presentatie van AMD een 4,4Ghz Matisse core ~gelijk presteert aan een 4,9Ghz Coffee Lake core. Met een beetje linear doorrekenen zit je dan met 4,6Ghz op een R9 3900x, gaat een Intel chip al op 5,1+ moeten lopen om gelijk te presteren. Mocht AMD de 5Ghz aan kunnen tikken, presteert dat beter dan een 9000 serie op ~5,5Ghz.... Ben dan toch benieuwd hoeveel OC ruimte de chips gaan hebben.

Gaat inderdaad interessant zijn of Intel de 10nm chips goed op orde kan krijgen. Duurt al behoorlijk lang, en de mobile chips die nu zijn aangekondigd zijn nu nog weinig interessant qua clock-speeds. IPC zou ongeveer gelijk zijn aan Ryzen 3000, maar gezien de disclaimer op hun slide. Grote kans dat er nog een security update overheen moet... los van wat dat met de resultaten zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Astennu schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:10:
[...]

Dat vraag ik mij dus ook af. Ik ging eigenlijk uit van 15% tov Zen en dan 13% tov Zen+
Maar 15% tov Zen+ zou alleen maar mooi zijn.

Intel heeft ook 18% kunnen realiseren tov Skylake dus elk beetje is welkom voor AMD.
Echter lijkt intel qua clocks wel 5-12% achteruit te gaan (bij de eerste laptop cpu's max 4.1GHz boost waar dat eerst 4.6GHz was) waar AMD wel hoger kan clocken dan voorheen. Dus het gat wordt nog steeds kleiner. Het blijft wel belangrijk dat ze blijven doorpakken met Zen3. Intel zit ook niet meer stil.
18% ja tov van skylake? Volgens deze website niet:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2WPT6fJ/untitled-17.png

Eerder 4 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pannalicour schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:37:
[...]

[Afbeelding]

Eerder 4 %
Ik heb het over Sunny Cove vs Skylake.
Intel Gen 6 tm 9 is allemaal Skylake architectuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

pannalicour schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:37:
[...]

[Afbeelding]

Eerder 4 %
Dat gaat over de 10nm Ice LakesSunny Cove? (Lastig ook al die namen... :X ) die staan daar nog niet tussen. 18% volgens deze slide, let ook op de disclaimer.

nieuws: Intel kondigt 10nm-Ice Lake-processors aan - update

[ Voor 3% gewijzigd door Case_C op 29-05-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Case_C schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:41:
[...]

Dat gaat over de 10nm Ice LakesSunny Cove? (Lastig ook al die namen... :X ) die staan daar nog niet tussen. 18% volgens deze slide, let ook op de disclaimer.

Aha makes sense maar die komen ergens volgend jaar uit toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Case_C schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:41:
[...]

Zijn de mobiele processors he, en aangezien AMD nog hangt op Zen+ niet heel verbazend.

Qua desktop is het een ander verhaal, sowieso met de zwaar achterhaalde architectuur. Met de invoer van de X reeks laat weer duidelijk zien dat ze nog wanhopig iets voor elkaar proberen te krijgen, net zoals met C2Q 9 series 10 jaar geleden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

pannalicour schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:46:
[...]
Aha makes sense maar die komen ergens volgend jaar uit toch
10nm Desktop CPU's? Dat is naar mijn idee nog onbekend, wel is bekend dat ze tot 2021 nog 14nm op de roadmap hebben staan. De kans is naar mijn idee groter dat Zen2+ eerder uitkomt dan een 10nm opvolger van de 9900k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:54:
[...]

Ik weet niet alle verschillen maar de VI heeft T-Topology en de VII heeft Daisy Chain Topology qua tracing naar de memory slots. Dat maakt ook nog uit.

Zie bijvoorbeeld hier:
https://www.techpowerup.c...Overclocking_Guide/4.html
Maakt inderdaad uit, ik heb 4 sloten bezet, de VII zou dus slechter zijn voor mijn systeem. Ik denk dat ik overigens eerder gelimiteerd ben door mijn 1700x zijn geheugen controller dan door het bord.

Ontopic:
Had Intel niet dat bedrijf overgenomen die een technology had om meerdere threads aan een ding te laten werken? Dus eigenlijk automatisch het hele zaakje multithreaden? Dat kan nog best interessant worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan daar echt maar weinig chocola van maken :P
Was even aan het kijken of ze ook wat vermelden over de koeling, kom je dit soort dingen tegen :D
The transfer machine said that it is a full nuclear wind cooling 5G.

Of course, the pursuit, what kind of cottage you u, can I have my Intel?

Blindly estimated that Volkswagen 4.7 is already very fragrant.
Ja, Google Translate van Chinees naar Engels is wel grappig :D

Maar 5Ghz overclocks zou zeker leuk zijn.

Ik las daar ook nog iets over welded, dus ze lijken het ook over solder te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 29-05-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
Flamesz schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:18:
3.0 x8 lijkt dus een ruwe 5% te verliezen tov 3.0 x16. Ik ben benieuwd naar de benchmarks van 4.0 x8 (of 3.0 x16) vs 4.0 x16 zodra de moederborden beschikbaar zijn.

Ik zat even te googlen, en het lijkt er op dat sommige b450 en x470 moederborden ook PCIE 4.0 kunnen gaan ondersteunen.
https://www.anandtech.com...ie-4-ready-for-ryzen-3000
Tijdens AMD's Computex keynote werd er een 3Dmark PCIe benchmark gedraaid. Intel PCIe 3.0 systeem versus AMD Zen 2 + Navi systeem op X570. Het intel systeem haalde 14 fps en een bandbreedte van wat lijkt op 12 GB/s (moeilijk te zien op de foto) en het AMD systeem haalde 25 fps met een bandbreedte van 24 GB/s. Beide x16 dus.

https://assets.pcmag.com/...-gen-pcie-4-0.jpg?thumb=y

Ja het is een benchmark, maar de vraag was of er kaarten zijn die PCIe 3.0 helemaal voltrekken en dat doet Navi dus met gemak. Het is wachten op games die er gebruik van maken. Dat die er nog niet zijn (voor zover ik weet) is omdat de hardware er nog niet was die er gebruik van maakt. Waarom zou je als game dev tijd en moeite besteden aan iets dat in de praktijk niet gebruikt word?

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pannalicour schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:00:
[...]

Het is volgens mij bovenop Zen+. Zitten we dus tegen de 20% aan. Daarnaast komt er dan nog 1GHz aan clockspeeds bij over Zen 1. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Case_C schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:53:
[...]

10nm Desktop CPU's? Dat is naar mijn idee nog onbekend, wel is bekend dat ze tot 2021 nog 14nm op de roadmap hebben staan. De kans is naar mijn idee groter dat Zen2+ eerder uitkomt dan een 10nm opvolger van de 9900k.
De opvolger van de 9900K (Als je de KS niet mee telt) duurt nog wel even. Intel begint nu eerst met laptop cpu's. Desktop CPU's op z'n vroegst eind dit jaar maar zou makkelijk 2020 kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Case_C schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:53:
[...]

Aangezien Intel maar 2 van de 4 geplande 10nm FAB's gebouwd heeft, en hun 7nm EUV nog steeds op schema ligt voor 2021, zou het mij niet verbazen als we helemaal geen 10nm CPU's voor de desktop gaan zien.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:13:
[...]

Aangezien Intel maar 2 van de 4 geplande 10nm FAB's gebouwd heeft, en hun 7nm EUV nog steeds op schema ligt voor 2021, zou het mij niet verbazen als we helemaal geen 10nm CPU's voor de desktop gaan zien.
Zou ook nog kunnen dat de clockspeed scaling voor het desktop segment nog meer tegen valt / verbruik te hoog wordt tov 14nm+++ en ze die dus nog even uitstellen en bij Willow Cove pas met een desktop CPU komen dan zitten ze als het goed is ook op 10nm+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij ook niet en anders zullen het sowieso niet de topmodellen worden maar alleen budget dingen. Intel's 10nm is gewoon niet geschikt voor en grote dies en hoge klokfrequenties.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag me af wat ze dan van plan zijn want volgens hun roadmap willen ze 2021 al met de Golden Cove architectuur komen.
2019 Sunny Cove
2020 Willow Cove
2021 Golden Cove

En iedere chip heeft nieuwe architectuur wijzigingen. Op een gegeven moment worden ze zelfs op 10nm interessant tov 14nm+++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:17:
[...]

Zou ook nog kunnen dat de clockspeed scaling voor het desktop segment nog meer tegen valt / verbruik te hoog wordt tov 14nm+++ en ze die dus nog even uitstellen en bij Willow Cove pas met een desktop CPU komen dan zitten ze als het goed is ook op 10nm+.
Van wat er bekend is zou Intel twee overkoepelende problemen hebben met 10nm.
1) 10nm yields zouden absoluut verschrikkelijk zijn. Kennelijk niet eens 10% voor 15W TDP dualcores en dan is de IGP ook nog eens kapot. Chips vergelijkbaar met een Zen 2 chiplet dus. Misschien zal het eind van het jaar net genoeg zijn voor die 15W TDP Sunny Cove CPU's.
2) Zelfs als de chip werkt dan is er sprake van clockspeed regressie. Dat maakt de node waardeloos voor desktop en HEDT chips alsmede veel server SKU's die fatsoenlijke clocksspeeds vragen.

Verder zou er sprake zijn dat Intel veel van haar geplande 10nm fabricagecapaciteit al naar 14nm over aan het zetten is, of dit al gedaan heeft. Je hoeft gewoon niet te rekenen op 10nm desktop CPU's. Het gaat zeer waarschijnlijk niet gebeuren. Intel gaat tijdelijk capituleren in desktop in de hoop terug te komen met hun 7nm node. De vraag is alleen of die wel werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:35:
[...]

Van wat er bekend is zou Intel twee overkoepelende problemen hebben met 10nm.
1) 10nm yields zouden absoluut verschrikkelijk zijn. Kennelijk niet eens 10% voor 15W TDP dualcores en dan is de IGP ook nog eens kapot. Chips vergelijkbaar met een Zen 2 chiplet dus. Misschien zal het eind van het jaar net genoeg zijn voor die 15W TDP Sunny Cove CPU's.
2) Zelfs als de chip werkt dan is er sprake van clockspeed regressie. Dat maakt de node waardeloos voor desktop en HEDT chips alsmede veel server SKU's die fatsoenlijke clocksspeeds vragen.

Verder zou er sprake zijn dat Intel veel van haar geplande 10nm fabricagecapaciteit al naar 14nm over aan het zetten is, of dit al gedaan heeft. Je hoeft gewoon niet te rekenen op 10nm desktop CPU's. Het gaat zeer waarschijnlijk niet gebeuren. Intel gaat tijdelijk capituleren in desktop in de hoop terug te komen met hun 7nm node. De vraag is alleen of die wel werkt...
Als de IPC genoeg vooruit gaat kan je nog steeds een chip op de markt brengen die sneller is dan de 9900K ja hij heeft dan lagere clocks maar als je wel hogere prestaties kan halen met een vergelijkbaar verbruik wat maken de clockspeeds dan uit?
Dus ik verwacht dat Intel op een gegeven moment toch wel 10nm desktop CPU's gaat uitbrengen maar die dan wel lagere clocks hebben dan de 9900K nu. En overall kunnen ze dan toch net een paar procent sneller zijn / meer cores bieden (bv een 12 core aangezien er al wel een 10core 14nm commet lake op de planning staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Astennu schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:38:
[...]

Als de IPC genoeg vooruit gaat kan je nog steeds een chip op de markt brengen die sneller is dan de 9900K ja hij heeft dan lagere clocks maar als je wel hogere prestaties kan halen met een vergelijkbaar verbruik wat maken de clockspeeds dan uit?
Dus ik verwacht dat Intel op een gegeven moment toch wel 10nm desktop CPU's gaat uitbrengen maar die dan wel lagere clocks hebben dan de 9900K nu. En overall kunnen ze dan toch net een paar procent sneller zijn / meer cores bieden (bv een 12 core aangezien er al wel een 10core 14nm commet lake op de planning staat).
Ik denk juist dat er geen 10nm desktop CPU's gaan zijn, of het gaat nog enkele jaren duren. Nee, ik denk dat Intel nu voor 3D stacked CPU's zal gaan en gaat proberen om zoveel mogelijk zaken op 14 of zelfs 22nm te produceren. Voor AMD vermoed ik dat ze per Zen 4 ook naar 3D stacking zullen gaan. Na 10/7nm zal er waarschijnlijk alleen maar clockspeed regressie gaan plaatsvinden waardoor IPC omhoog zal moeten. Dat gaat je niet lukken zonder CPU ontwerp naar 3D architecturen te evolueren. CPU ontwerp is decennialang eigenlijk node shrink, hogere clocks en meer transistoren geweest. Architecturale vooruitgang was zeker niet de focus. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-05-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Infinity Fabric losse clocksnelheden confirmed? :P

@Nnoitra
Ah die had ik gemist. Grappig dat haast iedereen die conclussie dus trekt ;).

[ Voor 19% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 29-05-2019 14:03 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.