Omdat ik denk dat 4,6GHz op 12 cores het activeren van PBO zal vragen. Precision Boost Overdrive doet eigenlijk weinig meer dan elke efficiëntie setting negeren en pust de CPU naar maximaal voltage met als doel maximale clockspeeds. Ik denk dat de 3800X met 8c wel naar 4,5GHz kan boosten, maar een 12c is denk ik te veel gevraagd. Die CPU zal de 105W TDP rating van AMD ruimschoots breken als je alle cores 4,6GHz laat doen. Dat zal vervolgens betekenen dat je naar een forse toename in verbruik kijkt.
Neem de 2700X. Zonder PBO loopt die op alle cores op
minstens 3,7GHz binnen de 105W TDP rating. Bijvoorbeeld de chip die Toms Hardware kreeg deed alsnog 4GHz+ met een verbruik, dus niet TDP van ongeveer 105W. Zie:
https://www.tomshardware....2700x-review,5571-12.html Deze chips zijn waarschijnlijk allemaal cherry picks en de gemiddelde CPU zal iets minder presteren. Daar maak ik echt geen enkele illusie over.
Zet je PBO aan dan gaan de boostclocks voor een 2700X naar rond de 4,2GHz voor alle cores, maar dan gaat echt verbruik als snel naar de 180W. Wat denk je dat een 3900X met een base van 3,8GHz en een boost van 4,6GHz gaat doen met zelfde TDP budget als een 2700X? Juist ja, die gaat waarschijnlijk terugzakken richting baseclocks met zware loads.
Dit is ook de enige manier hoe ik het bestaan van de 3800X kan rechtvaardigen. Ik denk dat die CPU binnen haar 105W TDP rating blijft en met fatsoenlijke koeling naar 4,5GHz zal boosten, op alle cores, zelfs onder zware loads. De 3700X zal niet naar 4,4GHz boosten op alle cores omdat die een 65W TDP rating heeft. Daar zal je dus ook PBO aan moeten zetten.
Dat denk ik omdat AMD TDP anders definieert dan Intel. Intel definieert TDP min of meer als maximaal vermogen terwijl de CPU draait op haar basis frequentie. AMD definiet het als een uitdrukking van de koelprestaties van je koeler. Een Ryzen 2000 en hoogstwaarschijnlijk ook een Ryzen 3000 heeft dus een bepaalde TDP rating en beschikt over een aantal sensoren. Zo lang als een sensor niet over een limiet gaat, zal de CPU naar maximale boostclocks gaan. Een ruime TDP rating van 105W zal er met een 3800X dus waarschijnlijk voor zorgen dat de CPU naar 4,5GHz kan boosten zonder problemen. Een 3700X heeft die luxe niet en daar moet je dus de limieten uitschakelen. Dat is in feite wat PBO aanzetten inhoud. Zie ook:
https://www.anandtech.com...2700-ryzen-5-2600x-2600/8 (De power analysis paragraaf)
Dan probleem twee met de 3900X en de Prime-X370-Pro. Ik vermoed dat het verbruik van de 3900X met PBO aan, zomaar meer kan zijn dan de 180W die de 2700X al vraagt. Dan ga je de absolute grenzen van een Prime X370-Pro haar VRM's opzoeken, zo niet passeren. Ik heb dat bord zelf ook. Zeker een goed bord, al helemaal voor X370 standaarden, maar het is geen wondermiddel. Er zijn beperkingen. Hierom zeg ik dat een 3900X wel zal werken, maar dat je niet moet rekenen op 4,6GHz voor alle cores. De X570 bordjes hebben niet voor niks uitgebreide en krachtige VRM setups gekregen. Zeker omdat ik vermoed dat er nog OC potentieel zal zitten in Ryzen 3000 richting 5GHz. Dan ga je waarschijnlijk nog meer vermogen trekken met een 3900X. Een 3700X of 3800X verder overclocken zie ik als potentieel goed mogelijk met een Prime X370-Pro, een 3900X niet.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.