Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:55
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:51:
Infinity Fabric losse clocksnelheden confirmed? :P
Da's al oud nieuws, wel bijna 2 dagen al :P
DaniëlWW2 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel goed nieuws voor de overclockers. Mogelijk kun je de game performance hier aardig mee oprikken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-07 15:18
Astennu schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:27:
[...]

Same here. Maar in het ergste geval pak ik gewoon een AB450 of X470 bordje want die hebben wel ok prijzen. Ja dan heb je geen PCI-E 4.0 mja hoe erg is dat.
Je haalt gewoon net niet alles er uit je laat qua memory OC waarschijnlijk een paar % liggen bij GPU performance als je Navi koopt ook. En met SSD's scheelt het meer maar goed ik heb nu nog SATA SSD's dus de stap naar NVME is sowieso al een major upgrade.

En dan moet je je af vragen is die paar % mij dat prijs verschil waard. Als het 50-60 euro is prima dan doe ik het wel. Maar als het 100+ euro meer wordt dan de vorige generatie ga ik voor oudere borden.

Meer dan 300 euro voor een mobo is voor mij sowieso een no go. Nergens voor nodig. Ik overclock toch niet meer tot het uiterste maar op performance per watt en dan heb je geen super zwaare VRM setup nodig.

Extra's zoals Wifi en bluetooth hoef ik ook niet gebruik ik niet. Enige wat ik wel kan waarderen is een goede audio chip zodat ik geen losse kaart hoef te kopen.

Zo iets zo prima zijn: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
²

De prijzen van de nieuwe Ryzens zijn al hoger dan ik had gehoopt, en dan ook nog dure X570 moederborden..
Dan heb ik misschien liever een B450 of X470 bord met een Ryzen 9 3900X. Even de reviews afwachten hoe goed dat allemaal werkt, en of de nieuwe (actief gekoelde :-() chipset veel toevoegt. Ik heb nu ook alleen nog SATA 2.5" SSD's, upgrade naar elke M.2 PCI-E zou al mooi meegenomen zijn.

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dionamuh schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:51:
[...]

²

De prijzen van de nieuwe Ryzens zijn al hoger dan ik had gehoopt, en dan ook nog dure X570 moederborden..
Dan heb ik misschien liever een B450 of X470 bord met een Ryzen 9 3900X. Even de reviews afwachten hoe goed dat allemaal werkt, en of de nieuwe (actief gekoelde :-() chipset veel toevoegt. Ik heb nu ook alleen nog SATA 2.5" SSD's, upgrade naar elke M.2 PCI-E zou al mooi meegenomen zijn.
Waar had je op gehoopt dan?
Gezien de prijzen van de bestaande lineup en zeker gezien de prijzen van de intel lineup krijg je voor hetzelfde / minder geld aardig wat performance er bij dus ik zie het probleem niet zo.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
Astennu schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:05:
[...]

Waar had je op gehoopt dan?
Gezien de prijzen van de bestaande lineup en zeker gezien de prijzen van de intel lineup krijg je voor hetzelfde / minder geld aardig wat performance er bij dus ik zie het probleem niet zo.
Ik had gehoopt op de prijzen die eerder waren gesuggereerd door AdoredTV. O-)
Als de prestaties ook echt goed blijken te zijn dan ben ik nog steeds gematigd blij hoor, en ik stap met plezier weer over naar kamp rood.

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:16

WhySoSerious

Be the change.

Er zit 20 USD voor de 3600's verschil tussen die van AdoredTV en de officiele prijzen? De 3700 is identiek en de 3800 is 50 USD goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:15
Met dat verschil dat volgens AdoredTV de 3600x sneller zou zijn dan 3800x uiteindelijk is gebleken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

WhySoSerious schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:57:
Er zit 20 USD voor de 3600's verschil tussen die van AdoredTV en de officiele prijzen? De 3700 is identiek en de 3800 is 50 USD goedkoper.
Ik ben ook een beetje verlekkerd door Adored.
Mij gaat het voornamelijk om singlecore speed tasks
De 3300x voor $130 was voor mij perfect, om dezelfde corespeed te krijgen moet ik nu voor een bijna 2 keer zo dure 3600X gaan.

Maakt de keuze tussen huidige i5 4460 houden, of upgraden toch weer wat lastiger.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Zullen we gewoon even IPC en boostmogelijkheden per core afwachten in de reviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
heuveltje schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:36:
[...]

Ik ben ook een beetje verlekkerd door Adored.
Mij gaat het voornamelijk om singlecore speed tasks
De 3300x voor $130 was voor mij perfect, om dezelfde corespeed te krijgen moet ik nu voor een bijna 2 keer zo dure 3600X gaan.

Maakt de keuze tussen huidige i5 4460 houden, of upgraden toch weer wat lastiger.
Ben wel benieuwd naar het overclockpotentieel. Single core speed zie ik toch ook graag richting 5 GhZ gaan.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

WhySoSerious schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:38:
Zullen we gewoon even IPC en boostmogelijkheden per core afwachten in de reviews?
Waarom ? :)
De prijzen worden daar niet lager van
Ik was niet van plan zelf over te clocken, en de boostmogelijkheden worden toch al door AMD aangeveven.
En tenzij er hele vreemde dingen uit die reviews gaan komen. blijft de conclusie hetzelfde. Hoogste single core performance per dollar ligt bij de 3600X.

Ryzen 7 3700X—8C/16T, 3.6GHz to 4.4GHz, 36MB cache, 65W TDP, $329
Ryzen 5 3600X—6C/12T, 3.8GHz to 4.4GHz, 35MB cache, 95W TDP, $249

Is het al dudelijk Waarom een chip met 2 cores meer 30wat minder zou gebruiken :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

heuveltje schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:44:
[...]

De prijzen worden daar neit lager van
Ik was niet an plan zelf over te clocken, en de boostmogelijkheden worden toch al door AMD aangeveven.
En tenzij er hele vreemde dingen uit die reviews gaan komen. blijft de conclusie hetzelfde. Hoogste single core performance per dollar ligt bij de 3600X.

Is het al dudelijk Waarom een chip met 2 cores meer 30wat minder zou gebruiken :?
Omdat coresnelheid an sich niets zegt. Maar de 3600(X) zal de beste prijs-kwaliteit hebben ja.

Wat betreft verbruik, zoals ik het begrepen heb gaat de TDP in buckets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Omdat AMD er voor gekozen heeft het maximale verbruik 30W lager in te stellen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Hoewel ik al geruime tijd mee lees meng ik me weinig in de discussies hier. Ik volg het Ryzen nieuws echter al wel jaren en heb 2 jaar geleden ook een video serie gemaakt omtrent de introductie van de eerste Ryzen met mijn "Road to Ryzen" serie. Daarin vervolgens ook nog eens de "sleep bug" ontdekt en issues met G.Skill RGB geheugen. ;)

Anyway, nu het nieuws eindelijk uit is heb ik een video gemaakt over mijn bevindingen daarvan, voornamelijk omtrent mijn eigen plannen, maar toch, daarbij ook het aankondigen van een nieuwe desktop build voor de mensen die het interessant vinden om dat te volgen. :).

Zo te lezen gaan sommige van mijn meningen een beetje in tegen die van anderen hier, maar wellicht dat jullie de video toch interessant vinden, dus bij deze:

p.s. Als dit soort posts niet gewaardeerd worden, snap ik dat ook, het is niet bedoeld als spam. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Quindor op 29-05-2019 17:13 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:50
[...]

Ik was niet van plan zelf over te clocken, en de boostmogelijkheden worden toch al door AMD aangeveven.

Er staat niet dat ie 30Watt minder verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dionamuh
Dat is niet waar. Je vergist je door alleen te kijken naar de productnamen. AMD heeft ervoor gekozen hun line-up heel anders te segmenteren. Wat was voorspeld als een Ryzen 5 3600 (8C 3.6/4.4) is uiteindelijk een Ryzen 7 3700X (8C 3.6/4.4) geworden. En Ryzen 3 3300X (6C 3.5/4.3) is Ryzen 5 3600 (6C 3.6/4.2) geworden. Daardoor zijn de prijzen ook een heel stuk opgeschoven!

De aankomende Ryzen 5 3600 ~$70 is duurder uitgevallen (53% meer), de Ryzen 7 3700X $150 duurder (85% meer!), Ryzen 7 3800X $170 (74%) duurder en langzamer, en Ryzen 9 3900X ook $170 (52%) duurder en langzamer. Dat zijn dus fors hogere prijzen dan eerder voorspeld.

Ik weet dat het enkel voorspellingen waren, maar dat neemt niet weg dat ik (en velen met mij) daardoor teleurgesteld zijn. De huidige segmentering en prijsstelling van AMD is vrees ik mede het gevolg van de reacties van de tech press en gebruikers die schreeuwden 'too good to be true'. Daar leidt AMD uit af dat men blijkbaar bereid is om meer te betalen. En AMD kan het zich natuurlijk ook veroorloven omdat Intel hoge prijzen heeft gehanteerd en blijft hanteren.

Dit is een bredere slechte ontwikkeling in pc hardwareland. Nvidia vraagt volstrekt belachelijke bedragen voor haar videokaarten, en daardoor kan AMD ook belachelijke bedragen vragen voor de Radeon VII (ja die is ook duur om te maken, I know). En als iedereen er maar in mee blijft gaan dat het normaal is om 1200 euro voor (niet eens de meest high-end) videokaart te betalen, 777 of zelfs 1000 euro voor een moederbord (X570), dan zullen bedrijven wel gek zijn om daar geen dankbaar gebruik/misbruik van te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik ga dit niet nogmaals uittypen. :P

TL;DR 3700X zal tegen een TDP beperking aanlopen waardoor die niet waarschijnlijk niet naar 4,4GHz op alle cores zal boosten zonder handmatig de beperkingen van de CPU te halen. De 3600X zal net zoals de 3800X waarschijnlijk dat probleem niet hebben.

Verder is TDP dus geen verbruik, al helemaal niet bij AMD. AMD gebruikt TDP als eenheid van koelingsprestaties. Het is ook niet een vaste waarde. Het is een uitdrukking van koelend vermogen dat schaalt met de kwaliteit van je koeler. De CPU leest dat uit in haar temperaturen. Als je dus de stock koeler van een AMD CPU vervangt voor zoiets als een pricewatch: be quiet! Dark Rock 4, dan zal de CPU hoger clocken als deze voorheen gelimiteerd was door de TDP rating. Dat geld bijvoorbeeld voor een CPU zoals de 2700X. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:18:
[...]

Er staat niet dat ie 30Watt minder verbruikt.
Maar daar zal het wel ongeveer op uitkomen.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:31:
[...]

Verder is TDP dus geen verbruik, al helemaal niet bij AMD.
AMD gebruikt TDP juist wel voor het maximale verbruik van de CPU.

https://www.anandtech.com...review-pt2-2970wx-2920x/2 laat het mooi zien bij deze Threadripper CPU's. Op het moment dat je op de TDP komt 180W of 250W in dit geval dan gaat de kloksnelheid omlaag.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:51:
AMD gebruikt TDP juist wel voor het maximale verbruik van de CPU.

https://www.anandtech.com...review-pt2-2970wx-2920x/2 laat het mooi zien bij deze Threadripper CPU's. Op het moment dat je op de TDP komt 180W of 250W in dit geval dan gaat de kloksnelheid omlaag.
Helemaal niet. Dit is een toevalligheid. Er zijn Ryzen's met een lager vebruik dan hun TDP rating, Ryzen's met een hoger verbruik dan hun TDP rating en Ryzen's met een vergelijkbaar verbruik dan hun TDP rating. Ik heb de bron ook gegeven en dat was Anandtech. In beide gevallen was de schrijver ook Ian Cutress.
Power Analysis

One of the key debates around power comes down to how TDP is interpreted, how it is measured, and what exactly it should mean. TDP, or Thermal Design Power, is typically a value associated with the required dissipation ability of the cooler being used, rather than the power consumption. There are some finer physics-related differences for the two, but for simplicity most users consider the TDP as the rated power consumption of the processor.

What the TDP is actually indicating is somewhat more difficult to define. For any Intel processor, the rated TDP is actually the thermal dissipation requirements (or power consumption) when the processor is running at its base frequency. So for a chip like the Core i5-8400 that is rated at 65W, it means that the 65W rating only applies at 2.8 GHz. What makes this confusing is that the offical turbo rating for the Core i7-8700 is 3.8 GHz on all cores, well above the listed base frequency. The truth is that if the processor is limited in firmware to 65W, we will only see 3.2 GHz when all cores are loaded. This is important for thermally limited scenarios, but it also means that without that firmware limit, the power consumption is untied to the TDP: Intel gives no rating for TDP above that base frequency, despite the out-of-the-box turbo performance being much higher.

For AMD, TDP is calculated a little differently. It used to be defined as the peak power draw of the CPU, including turbo, under real all-core workloads (rather than a power virus). Now TDP is more of a measure for cooling performance. AMD defines TDP as the difference between the processor lid temperate and the intake fan temperature divided by the minimum thermal cooler performance required. Or to put it another way, the minimum thermal cooler performance is defined as the temperature difference divided by the TDP. As a result, we end up with a sliding scale: if AMD want to define a cooler with a stronger thermal performance, it would lower the TDP.

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12625/AMDTDP_575px.png

For Ryzen, AMD dictates that this temperature difference is 19.8ºC (61.8 ºC on processor when inlet is 42ºC), which means that for a 105W TDP, the cooler thermal performance needs a to be able to sustain 0.189 ºC per Watt. With a cooler thermal performance of 0.4 ºC/W, the TDP would be rated at 50W, or a value of 0.1 would give 198 W.

This ultimately makes AMD's TDP more of a measure of cooling performance than power consumption.

When testing, we are also at the whim of the motherboard manufacturer. Ultimately for some processors, turbo modes are defined by a look-up table. If the system is using X cores, then the processor should run at Y frequency. Not only can motherboard manufacturers change that table with each firmware revision, but Intel has stopped making this data official. So we cannot tell if a motherboard manufacturer is following Intel's specifications or not - in some reviews, we have had three different motherboard vendors all have different look up tables, but all three stated they were following Intel specifications. Nice and simple, then.

It should also be stated that we are at the whim of a lottery. While two processors could be stamped as the same, how the processor responds to voltage and frequency could actually be very different. The stamp on the box is merely a minimum guarantee, and the actual performance or thermal characteristics of the processor can vary from the minimu guarantee to something really, really good. Both AMD and Intel go through a process called binning, whereby every processor off the manufacturing line is tested to meet with certain standards - if it surpasses the best standards, it gets stamped as the best processor. If it doesn't meet those standards, it might be labelled as something else. There is also the fact that if a manufacturer needs more mid-range components, they might alter the percentage of parts that do meet the high standard but will be stamped as if they meet a medium standard. So a lottery it is.
https://www.anandtech.com...2700-ryzen-5-2600x-2600/8

En als ultiem bewijs. Lager dan, gelijkwaardig en hoger dan TDP rating voor verschillende Ryzen's.
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph12725/97910.png

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelf weten, maar het is wel zo, zelfs in sommige moederborden kun je het TDP nog instellen. Geen idee waarom sommigen iets afwijken, maar mijn linkje laat het perfect zien. Dat is niet een toevalligheid, dat is omdat AMD TDP daar voor max verbruik gebruikt.

Edit: even opgezocht en bij AMD staat TDP bij CPU's voor Typical Draw Power. Dit komt dus neer op het typische verbruik onder full load.

Thermal Dissipation Wattage (TDW) gebruikt AMD voor het berekenen van de koeling en dat is TDP maal 0.68 voor 65 graden Celcius. TDW heet bij Intel dan weer TDP (Thermal Design Point).

[ Voor 94% gewijzigd door -The_Mask- op 29-05-2019 18:25 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:11:
Ja, we zijn inmiddels beland bij het punt dat er speciale limited edition moederborden zijn.
Over limited editions gesproken, ik zag dit vandaag pas, maar AMD heeft blijkbaar begin mei limited editions van hun 2700X cpu en Radeon VII gpu uitgebracht ter gelegenheid van hun 50-jarige bestaan. De videokaart heeft een rood jasje ipv het standaard zilver en de cpu heeft Lisa Su's handtekening. :*)
https://www.anandtech.com...vii-gold-edition-products

De Radeon VII LE staat niet in de pricewatch, maar dit is de CPU: AMD Ryzen 7 2700X Gold Edition Boxed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-tvGTRMR6pMl7Q8RQZxoZUuCNE=/fit-in/188x141/filters:fill(white)/i/2002705170.png?f=thumblarge

[ Voor 29% gewijzigd door Bonez0r op 29-05-2019 18:58 ]

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bonez0r schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:48:
[...]

Over limited editions gesproken, ik zag dit vandaag pas, maar AMD heeft blijkbaar begin mei limited editions van hun 2700X cpu en Radeon VII gpu uitgebracht ter gelegenheid van hun 50-jarige bestaan. De videokaart heeft een rood jasje ipv het standaard zilver en de cpu heeft Lisa Su's handtekening. :*)
https://www.anandtech.com...vii-gold-edition-products

De Radeon VII LE staat niet in de pricewatch, maar dit is de CPU: AMD Ryzen 7 2700X Gold Edition Boxed

[Afbeelding]
Het enige dat er limited aan is dat is dat er een handtekening van Su op staat want voor de rest is het gewoon een 'ordinaire' 2700x. Presteert gewoon net als andere 2700x cpu's. Je zou verwachten dat een limited editie wel iets speciaals zou bevatten zoals een hogere overclock of meer een golden sample zou zijn. Helaas niet dus. Er zijn wel verzamelaars die het kopen om te bewaren tot het meer geld waard wordt. Verspilde moeite lijkt me.
YouTube: AMD R7 2700X Gold Edition Overclocking Headroom & Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quindor schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:12:
Hoewel ik al geruime tijd mee lees meng ik me weinig in de discussies hier. Ik volg het Ryzen nieuws echter al wel jaren en heb 2 jaar geleden ook een video serie gemaakt omtrent de introductie van de eerste Ryzen met mijn "Road to Ryzen" serie. Daarin vervolgens ook nog eens de "sleep bug" ontdekt en issues met G.Skill RGB geheugen. ;)

Anyway, nu het nieuws eindelijk uit is heb ik een video gemaakt over mijn bevindingen daarvan, voornamelijk omtrent mijn eigen plannen, maar toch, daarbij ook het aankondigen van een nieuwe desktop build voor de mensen die het interessant vinden om dat te volgen. :).

Zo te lezen gaan sommige van mijn meningen een beetje in tegen die van anderen hier, maar wellicht dat jullie de video toch interessant vinden, dus bij deze:

[YouTube: RoadtoRyzen3000: Ryzen 3000 news and a new build!]

p.s. Als dit soort posts niet gewaardeerd worden, snap ik dat ook, het is niet bedoeld als spam. :)
Denk dat het wel beetje spam is maar best leuke video.

Verstandig dat je die RGB Fan troep eruit gooit. :P Heb ook Noctua PWM fans en de kleuren zijn wat het is maar ik vind het superfijne fans. De komende 10 jaar zal je geen andere fans meer nodig hebben verwacht ik. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 16:27
Tomcat84 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 02:03:
[...]
Ik ben ook benieuwd. Heb een paar dagen geleden een setje besteld omdat ik een andere set zag die afgeprijsd werd en op hetzelfde moment ook gelijk uitverkocht was. Had alleen de hoop dat de Ryzen 3000 launch sneller zou zijn zodat ik reviews zou zien voordat mn 30 dagen retour window voorbij is. Dat lijkt nu lastig te worden dus dan moet ik eens goed nadenken wat ik doe. Houden en hopen dat het een goed idee was of terugsturen en eventueel weer opnieuw bestellen als er duidelijkheid is?

Maar ik heb/had dus ook de vrees dat einde productie en Ryzen 3000 launch kunnen resulteren in slechte leverbaarheid danwel prijs die weer stijgt i.p.v. daalt voor deze specifieke modules.

De tijd zal het leren...
Mochten de X570 (of Ryzen 3000) reviews tegenvallen, dan heb je alvast een lekker snel setje voor een (goedkoper) X470/Ryzen 2000 systeem.
Als de X570 boards echt een totale ramp blijken te zijn (stroomslurpende chipset + fan :( ) koop ik mooi een X470+2600 en gooi er een jaar later een 3700X in.

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 15:23
Samsung B-Die... Ik ben zelf onderdelen voor een nieuw Zen 2 systeem aan het sprokkelen. Met de gedachte dat B-Die end of life is, toch maar een snel (en duur) setje aangeschaft (3600C15). Als je er bij stil staat is dat denk ik geen verstandige rationele zet. :P

Er is nog te weinig bekend, je weet niet wat de CPU's gaan doen, je weet niet wat de verschillende X570/B550 moederborden gaan doen, wat de QVL's zijn. Hoelang is er nog voorraad B-die? Wat gaat A-die doen?

Het is een gok. Niet 100% verkeerd want er is wel weer een toepassing voor te vinden, maar het zou jammer geld zijn als je niet helemaal het maximale er uit kan halen. Heb het al wel kunnen testen, gelukkig.

Iets anders... ik lees hier en daar (o.a. Gamers Nexus) dat de Trump Tariffs wel eens invloed kunnen gaan hebben op hardware prijzen in Europa (omdat de US prijzen 'leidend' zouden zijn). Verwachten jullie dat prijzen omhoog zullen gaan (of zijn ze al gestegen)? Of is dit fake news?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
Cascade schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:18:
Samsung B-Die... Ik ben zelf onderdelen voor een nieuw Zen 2 systeem aan het sprokkelen. Met de gedachte dat B-Die end of life is, toch maar een snel (en duur) setje aangeschaft (3600C15). Als je er bij stil staat is dat denk ik geen verstandige rationele zet. :P

Er is nog te weinig bekend, je weet niet wat de CPU's gaan doen, je weet niet wat de verschillende X570/B550 moederborden gaan doen, wat de QVL's zijn. Hoelang is er nog voorraad B-die? Wat gaat A-die doen?

Het is een gok. Niet 100% verkeerd want er is wel weer een toepassing voor te vinden, maar het zou jammer geld zijn als je niet helemaal het maximale er uit kan halen. Heb het al wel kunnen testen, gelukkig.

Iets anders... ik lees hier en daar (o.a. Gamers Nexus) dat de Trump Tariffs wel eens invloed kunnen gaan hebben op hardware prijzen in Europa (omdat de US prijzen 'leidend' zouden zijn). Verwachten jullie dat prijzen omhoog zullen gaan (of zijn ze al gestegen)? Of is dit fake news?
Ik ben benieuwd hoeveel Ryzen 3000 daarvan gaat profiteren, en hoe goed de IMC is. Aangezien ik toch geen ontzettende power user ben heb ik vast een goedkoop huis- tuin- en keukensetje 32GB (2x16) 3200C16 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
Ryzen 5 3600 parts zouden octa cores worden. Ik baal er ook ontzettend van. Ik ga sowieso upgraden van 2600 naar ryzen 3000 omdat ik het leuk vind. Maar nu moet ik voor acht cores 300 euro plus aftikken. Terwijl ik de 1600 en 2600 voor minder dan 160 euro gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Maulwurfje schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 04:32:
[...]

Ryzen 5 3600 parts zouden octa cores worden. Ik baal er ook ontzettend van. Ik ga sowieso upgraden van 2600 naar ryzen 3000 omdat ik het leuk vind. Maar nu moet ik voor acht cores 300 euro plus aftikken. Terwijl ik de 1600 en 2600 voor minder dan 160 euro gekocht heb.
Trust me over een x aantal maanden gaan die 8 cores ook richting de 200 euro. Kijk naar ryzen 1700 nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uh, als deze op Chipshell gelijkt heeft dan gaat RAM niks meer uitmaken. RTX2080Ti, standaard 3000MT/s RAM, geen OC en de 3600 verslaat kennelijk de 8700. Niet een beetje ook. :P
https://translate.google....2Fthread-2001351-1-1.html

Oh en de Zen 2 chiplets hebben gewoon twee CCX's.
[Twitter: https://twitter.com/Thracks/status/1133897979528732672]

[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-05-2019 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:08:
Zelf weten, maar het is wel zo, zelfs in sommige moederborden kun je het TDP nog instellen. Geen idee waarom sommigen iets afwijken, maar mijn linkje laat het perfect zien. Dat is niet een toevalligheid, dat is omdat AMD TDP daar voor max verbruik gebruikt.

Edit: even opgezocht en bij AMD staat TDP bij CPU's voor Typical Draw Power. Dit komt dus neer op het typische verbruik onder full load.

Thermal Dissipation Wattage (TDW) gebruikt AMD voor het berekenen van de koeling en dat is TDP maal 0.68 voor 65 graden Celcius. TDW heet bij Intel dan weer TDP (Thermal Design Point).
Dit klopt niet meer,. vroeger deed AMD dit inderdaad wel en gaven ze het maximale verbruik op als TDP. Hier op Reddit legt een AMD medewerker echter uit wat AMD's huidige verhaal is omtrent TDP. Het is jammer dat dit via reddit moet, maar AMD is nu niet heel erg transparant zo lijkt het wat betreft dit soort zaken door dit gewoon duidelijk op de website te vermelden. Ik kan het in ieder geval zo snel niet vinden. https://www.reddit.com/r/.../?st=jwaddgta&sh=9c70742a

Bij Intel heet TDP "gewoon" Thermal design power (Zie o.a. ARK, maar ook huidige technische documentatie van Intel), thermal design point heb ik wel eens ergens langs horen komen, maar volgens mij is dat ook al weer aardig in het verleden.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 30-05-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:02

aex351

I am the one

Essentie van dit alles, als ik het goed begrijp, is dat de nieuwe AMD processoren sneller zijn dan de Intel processoren. En daarbij waarschijnlijk ook nog veel goedkoper. Wat dus betekent dat we een prijsverlaging mogen verwachten van Intel.

In elk geval is dit wel een mooie ontwikkeling. Ik was namelijk aan het kijken om mijn systeem te upgraden. En toch ging ik altijd voor Intel, maar nu overweeg ik AMD.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aex351 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:18:
Essentie van dit alles, als ik het goed begrijp, is dat de nieuwe AMD processoren sneller zijn dan de Intel processoren. En daarbij waarschijnlijk ook nog veel goedkoper. Wat dus betekent dat we een prijsverlaging mogen verwachten van Intel.

In elk geval is dit wel een mooie ontwikkeling. Ik was namelijk aan het kijken om mijn systeem te upgraden. En toch ging ik altijd voor Intel, maar nu overweeg ik AMD.
goedkoper, zeer waarschijnlijk ja, zou heel vreemd zijn als dit niet zo zou zijn vij vergelijkbare Sku's :)
Sneller: Dat zal nog moeder blijken, en kan zeer goed per workload verschillen. Maar ik zou er niet vanuit gaan dat het heel ver uit elkaar zal gaan liggen.

Prijsverlaging van Intel, dat is maar de vraag. het is zeker niet iets dat Intel altijd doet wanneer je zou denken "nu mag het wel eens".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:16:
[...]

Dit klopt niet meer,. vroeger deed AMD dit inderdaad wel en gaven ze het maximale verbruik op als TDP. Hier op Reddit legt een AMD medewerker echter uit wat AMD's huidige verhaal is omtrent TDP. Het is jammer dat dit via reddit moet, maar AMD is nu niet heel erg transparant zo lijkt het wat betreft dit soort zaken door dit gewoon duidelijk op de website te vermelden. Ik kan het in ieder geval zo snel niet vinden. https://www.reddit.com/r/.../?st=jwaddgta&sh=9c70742a

Bij Intel heet TDP "gewoon" Thermal design power (Zie o.a. ARK, maar ook huidige technische documentatie van Intel), thermal design point heb ik wel eens ergens langs horen komen, maar volgens mij is dat ook al weer aardig in het verleden.
Niet zomaar een AMD medewerker. Nee, dat is Robert Hallock. ;)
Maar dat bevestigd het dus nogmaals wat ik zeg en wat Ian Cutress ook zegt. Waarom het niet transparant is? Nou ik denk omdat de formule best irritant is en irrelevant voor vrijwel iedereen. Zelfs de meeste enthousiastelingen en DIY overclockers hoeven het niet te weten. Betere koeler = koelere CPU = hogere boostclocks. Meer hoef je eigenlijk niet te weten. :)

En dit is wat er met de chipsets aan de hand is. Gewoon een kwestie van geld en Zen 1 willen lanceren. Nu AMD het kan, ontwikkelen en produceren ze zelf met onder andere ASMedia IP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:01:
Nou ik denk omdat de formule best irritant is en irrelevant voor vrijwel iedereen. Zelfs de meeste enthousiastelingen en DIY overclockers hoeven het niet te weten. Betere koeler = koelere CPU = hogere boostclocks. Meer hoef je eigenlijk niet te weten. :)
Ben ik met je eens, maar zet het dan in ieder geval ergens, het liefst in "Jip en Janneke" taal, maar anders gewoon zo ergens op de website, desnoods in een PDFje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:05:
[...]

Ben ik met je eens, maar zet het dan in ieder geval ergens, het liefst in "Jip en Janneke" taal, maar anders gewoon zo ergens op de website, desnoods in een PDFje ofzo.
We hebben het hier over AMD. Ze zijn objectief waardeloos in dergelijke documentatie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:01:
[...]

Niet zomaar een AMD medewerker. Nee, dat is Robert Hallock. ;)
Wel een marketing medewerker en die zitten er nogal eens naast. Kijk alleen maar naar het linkje van reddit en één van zijn andere berichten in de thread daar. Duidelijk dat zijn kennis van hardware niet echt hoog is als je denkt dat het rendement van een voeding een maat van kwaliteit is en daarnaast heeft het rendement van een voeding natuurlijk totaal niks te maken met hoeveel een voeding kan leveren. Wat hij daar dus zegt is wel moeilijk als betrouwbaar te zien.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCIe-5 is final. Maar pas waarschijnlijk in 2021 op de markt. Mooi samen met AM5 en DDR5 verwacht ik.

PCI-SIG Finalizes PCIe 5.0 Specification: x16 Slots to Reach 64GB/sec

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-10 20:48
Help!!!! schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:00:
PCIe-5 is final. Maar pas waarschijnlijk in 2021 op de markt. Mooi samen met AM5 en DDR5 verwacht ik.

Alle drie samen zou geweldig zijn, al hoopte ik medio 2020 hiervoor Maja, jaartje extra wachten voor cpu upgrade is ook niet het einde.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ligt eraan waar je vanaf komt he. :P Ik heb vorig jaar mijn i7 870K weggedaan en dit was toch het langste wat ik wilde wachten eigenlijk. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:00:

Lol dus we kunnen dan weer gaan upgraden over 2 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Het kan maar het hoeft niet :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zo kun je bezig blijven idd. Soms zijn er mensen die perse het meest recente spul willen, anderen zoals ik doen er wat langer mee en kunnen met wat upgrades prima door. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-10 20:48
Joopieboy schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:43:
Ligt eraan waar je vanaf komt he. :P Ik heb vorig jaar mijn i7 870K weggedaan en dit was toch het langste wat ik wilde wachten eigenlijk. :+
X99 haswell, 6 jaar oud tegen die tijd mooie upgrade tegen die tijd.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +7 Henk 'm!
En weer nieuws bij elkaar geschraapt. Ik weet niet hoeveel mensen het was opgevallen dat AMD zowel 13% als 15% IPC claimde. Nou mij wel. De reden is dat AMD eerst Cinebench 1T wou laten zien wat 13% was en daarna toch koos voor SPEC integer benchmarks waar het gemiddeld 15% is. De Zen 2 sprong is dus ook niet alleen Cinebench waar Zen 1 al goed was, nee dat is zelfs onder gemiddeld volgens AMD. :)

[Twitter: https://twitter.com/Thracks/status/1134098430614093827]

Voor de MSI borden is de chipset fan configureerbaar. Waarschijnlijk dus uitzetten als je geen NVME raid setup hebt. Verder zijn de prijzen van MSI hun X570 serie offline gehaald. Misschien gaat MSI het dus iets minder bezopen maken. :P
https://www.pcgamesn.com/...et-fans-user-configurable

Voor zover het nog bevestigd moest worden, ja er bestaat dus echt een 16c Ryzen. Dat heeft AMD dus per ongeluk officieel verklapt. Verder lijken GamersNexus samen met Buildzoid toch wat invloed uit te oefenen als het om de kwaliteit van een moederbord haar VRM's gaat. :)

En nog wat I/O schema's. Het lijkt erop dat de moederbordfabrikanten behoorlijk vrij zijn om hun chipset lanes in te delen naar wens. Zitten potentieel dus interessante configuraties tussen. Denk aan meer M.2 of juist meer sata of meer PCI-E. Verder ook zeker genoeg snelle USB poorten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Aug02l.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QHXLwUO.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HexCMWP.png

[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-05-2019 20:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 30-09 15:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Afbeeldingslocatie: https://images-ext-2.discordapp.net/external/0HGq6mVQgJL9Q89TKYECiAcXeC7fn5fsHEO7_67aX8Y/https/pbs.twimg.com/media/D71gX4HV4AAlixa.jpg%3Alarge?width=975&height=949

Erg goede latencies op het geheugen zo. 4000MT/s is erg hoopgevend!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 14:54
Blaat schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:14:
[Afbeelding]

Wccftech comments? ;)

Navi en Zen2 naast elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZuINxkM.jpg

Bron: news.mynavi.jp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand eigenlijk al de stepping gezien? Ik vraag me af of het nog steeds B0 is die AMD kennelijk al sinds oktober 2018 heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:24
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:03:

Voor de MSI borden is de chipset fan configureerbaar. Waarschijnlijk dus uitzetten als je geen NVME raid setup hebt. Verder zijn de prijzen van MSI hun X570 serie offline gehaald. Misschien gaat MSI het dus iets minder bezopen maken. :P
https://www.pcgamesn.com/...et-fans-user-configurable
Uit de text in het linkje : We asked MSI whether it could be entirely switched off but did not receive a definitive answer. My guess would be no, you can’t entirely disable the fan. Otherwise it wouldn’t be included on every board.

Deze fans zit ik echt mee in mijn m,aag want er is gewoon 0% kans dat ik een systeem koop met een moederbord of VRM fan.
Teveel ellende mee gehad en wat mij betreft een onacceptabel compromis van de kant van AMD (op 7nm voor de chipset hadden ze dit probleem hoogst waarschijnlijk niet gehad).

En nog een quote van de text: An AMD spokesperson also reiterated that the chipset fan on X570 motherboards will only ramp up when required.

Dit staat recht tegenover wat MSI eerder heeft bekendgemaakt namelijk dat zelfs bij gaming de chipset fan aan zal gaan en ik neem aan dat zij hun product hier op getest hebben.
En dat terwijl de GPU lanes niet eens van de chipset komen en de pci-e 4.0 daar dus ook niet de schuld van kan krijgen.
Net als de eerste NVME drive ook die lanes komen van de cpu net als de sata connecties.
Je kan je dus afvragen waar dit wel vandaan komt aangezien dit alles is wat de standaard gebruiker qua hoge bandbreedte nodig heeft.
Een netwek verbinding is immers maar een fractie van een single lane pci-e 4
-The_Mask- schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:33:
X570 controller heeft wel een echt serieus bandbreedte te kort, met maar vier PCI Express 4.0 lanes.
Valt wel mee aangezien een groot deel al direct van de cpu vandaan komt. 8 GB/s lijkt mij toch echt meer dan voldoende bij bijna alle gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

-The_Mask- schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:33:
X570 controller heeft wel een echt serieus bandbreedte te kort, met maar vier PCI Express 4.0 lanes.
Als ik begrijp is dit toch het dubbele vergeleken met Zen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
computerjunky schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:56:
[...]

Deze fans zit ik echt mee in mijn m,aag want er is gewoon 0% kans dat ik een systeem koop met een moederbord of VRM fan.
Niet alle X570 mobo's hebben een fan. Ik zag op youtube een voorbeeld van eentje zonder fan, weet alleen niet meer zo uit m'n hoofd waar of van welk merk. Het had een heatpipe die van de chipset naar de VRM heatsink liep.

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat The Mask volgensmij bedoelt:

Verbinding tussen CPU en X570 is 4*4.0 PCI-e lanes. Dat is 8GB/s

Echter op de X570 kun je aansluiten:
  • 8 Superspeed USB 10Gbps ports
  • 4 Hi-speed USB 480Mbps ports
  • Keuze: 3 Nvme x4 drives (of andere equivalente opties qua bandbreedte)
Alleen de laatste optie is al 24GB/s (als die x4 drives volledige bandbreedte van pcie 4.0 x4 zouden kunnen voltrekken).

Nu is het volgensmij nooit anders geweest in de consumentenmarkt maar zodra je op de X570 veel zaken tegelijkertijd aanspreekt is de link tussen CPU en X570 snel saturated.

Er is dus wel meer bandbreedte maar de devices (die binnenkort op de markt komen) gebruiken ook navenant meer bandbreedte op peakbelasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gy7uAQWbR2KtvLGAgSIpLFXH/full.png

[ Voor 130% gewijzigd door Help!!!! op 31-05-2019 10:05 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je veel nvme IO nodig hebt neem je beter een threadripper met zo'n kaartje http://amfeltec.com/pci-e...ation-support-motherboard

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 31-05-2019 08:15 . Reden: andere link ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Ik zie in het Tweakers artikelen vooral veel vergelijkingen tussen de Intel producten en de R7 3700X en dan hun R9.
Vraag is, waar bevindt zich de R7 3800X in deze? Is 70 dollar duurder maar nauwelijks hoger geklokt?

[ Voor 13% gewijzigd door Tricolores op 31-05-2019 08:50 ]

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tricolores schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:50:
Ik zie in het Tweakers artikelen vooral veel vergelijkingen tussen de Intel producten en de R7 3700X en dan hun R9.
Vraag is, waar bevindt zich de R7 3800X in deze? Is 70 dollar duurder maar nauwelijks hoger geklokt?
Het grootste verschil zit hem in de beperking van de TDP zoals @DaniëlWW2 al uitlegde. Daardoor kun je bij de 3800X veel hogere resultaten halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:31

DataGhost

iPL dev

Help!!!! schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 07:55:
  • 8 Superspeed USB 10Gbps ports
  • 4 Hi-speed USB 480Mbps ports
  • Keuze: 3 Nvme x4 drives (of andere equivalente opties qua bandbreedte)
Alleen de laatste optie is al 24GB/s.

Nu is het volgensmij nooit anders geweest in de consumentenmarkt maar zodra je op de X570 veel zaken tegelijkertijd aanspreekt is de link tussen CPU en X570 snel saturated.
Maar is het circuit-switched of packet-switched? Als je kijkt naar bijv. Samsung 970 EVOs dan zit je aan de 3 GB/s per drive, dus dan zou je met 3 daarvan de link net aan voltrekken als het packet-switched is, dus dat vind ik dan wel meevallen. In de praktijk zal je dit soort dingen inderdaad eerder terugvinden op TR-bordjes. Neemt niet weg dat er wat extra lijntjes hadden mogen liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Misschien interessant tussen het Zen 2 nieuwsgeweld alhier. Sommige prijzen van de 2e generatie beginnen al aardig te dalen. Na lang wachten op o.a. betaalbaar geheugen heb ik de knoop doorgehakt en geïnvesteerd in een leuk Ryzen 2 systeem. Zie post hier voor wat plaatjes.

Meteen een mooi moment om mijn overzichtje van relatieve prestaties ten opzichte van diverse oude processoren weer bij te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/07fwlcHX46k1rZE7b7ioJqGx/full.png

• Het relatieve prestatieniveau t.o.v. de FX-8350 is het gemiddelde van Cinebench R10, Passmark en 3DMark 2006 CPU.
• Het relatieve prestatieniveau ten opzichte van de Ryzen 7 2700 is het gemiddelde van CPU-Z Bench, Passmark en Sisoft.
• Geheugenbandbreedte alleen ter indicatie. Dit hangt af van de gebruikte geheugensnelheid.
• De rood gekleurde cellen geven het prestatieniveau weer ten opzichte van de Ryzen 7 2700 afgerond op 5%.

Een paar leuke observaties:
  • Er zijn nu zeker 30 Barton's nodig voor de prestaties van één Ryzen 7 2700
  • Het aantal transistoren is met een factor 88 (!) toegenomen
  • Het TDP blijft redelijk beperkt en volgt min of meer de chip grootte. De Ryzen 7 2700 is zeker geen heethoofd zoals die oude FX..
  • Het verschil tussen de FX-8350 en de R7 2700 is duidelijk merkbaar. De score verdubbelaar is inderdaad ingezet. _/-\o_
Met de komst van Zen 2 zullen deze verschillen in rap tempo groter worden.

Vragen/opmerkingen/suggesties zijn altijd welkom.

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tricolores schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:50:
Nog maar een keertje dan. :P
Bonez0r schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 06:24:
[...]

Niet alle X570 mobo's hebben een fan. Ik zag op youtube een voorbeeld van eentje zonder fan, weet alleen niet meer zo uit m'n hoofd waar of van welk merk. Het had een heatpipe die van de chipset naar de VRM heatsink liep.
Volgens mij was die ook maar $600. :z
Maar ik begin me eigenlijk af te vragen of AMD niet beter twee high end chipsets had kunnen lanceren. Ik begrijp waarom ze nu alles PCI-E 4.0 maken, maar ik zie ook dat de $140-$200 range gewoon leeg is. Voor Ryzen 1/2 zaten daar juist de prijstechnisch interessantere bordjes. Ook zijn eigenlijk alle X570 bordjes klaar voor een 16c. De meeste mensen zullen alleen een 6c of 8c gaan combineren met een B550 of X570 bordje. Mensen die voor X570 gaan zullen nog wel eens gaan overclocken en kopen eigenlijk veel te veel bord voor te weinig CPU. Ja, 8c is tegenwoordig te weinig CPU voor een high end bordje, bedankt AMD. :*)

Ik hoop ergens dat er nog een speculatieve Q/Y/whatever 560 chipset gaat opduiken. Al is het maar een uitgeklede X570 chipset met een aantal lanes van 4.0 naar 3.0. Dat of we krijgen echt goede B550 bordjes waar ze niet standaard instellingen zoals LLC verwijderen uit de UEFI. Ook vraag ik me af wat AMD nu gaat doen met A320. Geen Ryzen 3 ondersteuning, maar moeten OEM's dan B550 chipset chips kopen omdat de hele A serie stopt of komt er een A520?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 14:28

Nox

Noxiuz

Ik ga van een 8120 naar een 3600 waarschijnlijk :P Dat zal zowat wel een verdrievoudiging worden. De stilte/zuinigheid is ook welkom voor de zomer :) Ik wil alleen een mATX B550 bord hebben, maar die komen later pas weer uit :( En een X570 bord op mATX komt er waarschijnlijk niet of nauwelijks...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:45:
[...]

Nog maar een keertje dan. :P

[...]

Volgens mij was die ook maar $600. :z
Maar ik begin me eigenlijk af te vragen of AMD niet beter twee high end chipsets had kunnen lanceren. Ik begrijp waarom ze nu alles PCI-E 4.0 maken, maar ik zie ook dat de $140-$200 range gewoon leeg is. Voor Ryzen 1/2 zaten daar juist de prijstechnisch interessantere bordjes. Ook zijn eigenlijk alle X570 bordjes klaar voor een 16c. De meeste mensen zullen alleen een 6c of 8c gaan combineren met een B550 of X570 bordje. Mensen die voor X570 gaan zullen nog wel eens gaan overclocken en kopen eigenlijk veel te veel bord voor te weinig CPU. Ja, 8c is tegenwoordig te weinig CPU voor een high end bordje, bedankt AMD. :*)

Ik hoop ergens dat er nog een speculatieve Q/Y/whatever 560 chipset gaat opduiken. Al is het maar een uitgeklede X570 chipset met een aantal lanes van 4.0 naar 3.0. Dat of we krijgen echt goede B550 bordjes waar ze niet standaard instellingen zoals LLC verwijderen uit de UEFI. Ook vraag ik me af wat AMD nu gaat doen met A320. Geen Ryzen 3 ondersteuning, maar moeten OEM's dan B550 chipset chips kopen omdat de hele A serie stopt of komt er een A520?
Bedankt!
Zijn er al prijzen gekend voor de nieuwe voorgestelde moederborden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nox schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:45:
Ik ga van een 8120 naar een 3600 waarschijnlijk :P Dat zal zowat wel een verdrievoudiging worden. De stilte/zuinigheid is ook welkom voor de zomer :) Ik wil alleen een mATX B550 bord hebben, maar die komen later pas weer uit :( En een X570 bord op mATX komt er waarschijnlijk niet of nauwelijks...
Asrock X570M Pro 4 is er wel :) Die heeft 8+2 fases en best interessant. :)

Zie: https://nl.hardware.info/...$-999-met-enorm-monoblock

Zoals eerder gezegd wil ik erg graag een 3800X en ook ietwat ruimte om te kunnen overclocken, dan heb ik niks aan een B moederbord. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Joopieboy schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:51:
[...]

Asrock X570M Pro 4 is er wel :) Die heeft 8+2 fases en best interessant. :)

Zie: https://nl.hardware.info/...$-999-met-enorm-monoblock

Zoals eerder gezegd wil ik erg graag een 3800X en ook ietwat ruimte om te kunnen overclocken, dan heb ik niks aan een B moederbord. :P
Ja, ik was tot zojuist alleen bekend met msi, asus en gigabyte. Maar interessant bordje. Allicht wordt het ook een mITX, ik weet het nog niet zeker. Maar die fan... Zit me niet helemaal lekker gezien de PC vooral stil moet zijn. Al zal hij niet constant draaien heb ik liever een passieve heatsink ofzo. Als het enkel en alleen voor PCIe 4.0 is dan denk ik dat ik zelfs nog wacht tot b550 die schijnbaar tot 3.0 gaat. PCIe 3.0 nvme ssd's zullen misschien nog een slagje goedkoper worden en mijn build gaat toch geen 4.0 nodig hebben :+

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 31-05-2019 10:02 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tricolores schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:49:
[...]

Bedankt!
Zijn er al prijzen gekend voor de nieuwe voorgestelde moederborden dan?
Het lijkt te beginnen met $180 voor de instapmodellen. Veel is makkelijk $200+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nox schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:00:
[...]

Ja, ik was tot zojuist alleen bekend met msi, asus en gigabyte. Maar interessant bordje. Allicht wordt het ook een mITX, ik weet het nog niet zeker. Maar die fan... Zit me niet helemaal lekker gezien de PC vooral stil moet zijn. Al zal hij niet constant draaien heb ik liever een passieve heatsink ofzo. Als het enkel en alleen voor PCIe 4.0 is dan denk ik dat ik zelfs nog wacht tot b550 die schijnbaar tot 3.0 gaat. PCIe 3.0 nvme ssd's zullen misschien nog een slagje goedkoper worden en mijn build gaat toch geen 4.0 nodig hebben :+
Fan blijkt semi passief ingesteld te kunnen worden bij bepaalde borden, dus bij minimale belasting en geen M.2 Raid en dat soort fratsen blijft het vermogen ook beperkt, en dus ook de koeling. :P

Met een X570 bord ben je iig wat toekomstbestendiger vind ik, maar het is even de reviews afwachten. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 31-05-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je passieve chipset cooling wilt:

GIGABYTE X570 Aorus Xtreme: 16-Phase Flagship with Passively Cooled Chipset

MSRP of $600. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Help!!!! op 31-05-2019 10:15 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Jammer dat die dan alleen weer in ATX formaat is, Asus zou toch ook nog met wat meer borden komen dacht ik? Ook passief gekoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joopieboy schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:15:
[...]

Jammer dat die dan alleen weer in ATX formaat is, Asus zou toch ook nog met wat meer borden komen dacht ik? Ook passief gekoeld.
Nog jammerder: MSRP of $600. ;)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja die prijzen is bij alle merken echt helemaal gestoord idd. :P Tien jaar geleden bouwde ik een dik high end i7 systeem met voor die tijd een belachelijk dure SSD voor in totaal net geen 1500 euro. Nu heb je voor dat geld een leuke i5 of 3700-3800 systeem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:31

DataGhost

iPL dev

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:45:

Kan je dat niet gewoon invullen met een X470? Dat is alsnog high-end, zit in je bedoelde prijsrange en draait gewoon* met Ryzen 3xxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 23:34
DataGhost schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:19:
[...]

Kan je dat niet gewoon invullen met een X470? Dat is alsnog high-end, zit in je bedoelde prijsrange en draait gewoon* met Ryzen 3xxx.
Exact.. sterker nog, zelfs een B450 voldoet al. Veel bordjes worden Zen2 én PCI-E4.0 compatible gemaakt middels bios updates. Je krijgt er niet de 'full glory' X570 experience voor terug, maar voor de budget gamer is dat toch helemaal niet relevant.

Lichte overclocks blijven nog steeds mogelijk en enkel powerusers hebben (nu nog) baat bij PCI-E 4.0.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DataGhost schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:19:
[...]

In principe wel ja. Denk alleen dat X470 EOL gaat. Verder zullen al die borden een bios update nodig hebben en ze ondersteunen zeker niet allemaal bios flashing zonder een CPU, verre van zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:27:
[...]

In principe wel ja. Denk alleen dat X470 EOL gaat. Verder zullen al die borden een bios update nodig hebben en ze ondersteunen zeker niet allemaal bios flashing zonder een CPU, verre van zelfs.
nieuws: Asus maakt bekend welke AM4-moederborden update voor Ryzen 3000-chips...

o.a. Asus heeft al bekend gemaakt welke borden een update krijgen, kans is groot dat je deze straks kunt kopen mét update al installed ;)

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quintox schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:38:
[...]

nieuws: Asus maakt bekend welke AM4-moederborden update voor Ryzen 3000-chips...

o.a. Asus heeft al bekend gemaakt welke borden een update krijgen, kans is groot dat je deze straks kunt kopen mét update al installed ;)
Hoe weet je precies of het bord dat je koopt niet al maanden in een warenhuis heeft gelegen en dus niet werkt? Verder heeft ASUS nu al meerdere beta biossen uitgebracht. We hebben geen flauw idee of de definitieve bios al beschikbaar is. Dat is ook een dingetje omdat er meerdere Ryzen 3000 steppings in omloop lijken te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:50:
[...]

Hoe weet je precies of het bord dat je koopt niet al maanden in een warenhuis heeft gelegen en dus niet werkt? Verder heeft ASUS nu al meerdere beta biossen uitgebracht. We hebben geen flauw idee of de definitieve bios al beschikbaar is. Dat is ook een dingetje omdat er meerdere Ryzen 3000 steppings in omloop lijken te zijn. ;)
Omdat het er dan bijstaat op de shop pagina als zowel op de doos dat deze geupdate is ( rev2 ofzo ). Was destijds ook met het bordje voor mijn i7-2600k omdat die bordjes maandelang issues hadden met Sandy bridge en tot 3 revisies nodig hadden.

Hoeft niet, maar ik verwacht het wel. Wellicht niet meteen op launch day. Zo niet, dan kun je ook bij de shops zelf terecht:
https://azerty.nl/product...ios-naar-recentste-versie

Bios update + cpu install voor 9,-

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:04

thijsco19

KTM 990 SMT

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:50:
[...]

Was toch hetzelfde met de vorige generatie?
Ik heb speciaal nog opgelet bij het aankopen van de r5 2400G of de cpu wel op het moederboord werkt.
Bij sommige moederboorden moest je nog een bios update uitvoeren waarbij je een eerste generatie cpu nodig had.
Daarom stond er op de dozen van de moederboorden ook een logo met 'AMD RYZEN DESKTOP 2000 READY'.
Zal nu dan ook wel komen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quintox schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:53:
[...]

Omdat het er dan bijstaat op de shop pagina als zowel op de doos dat deze geupdate is ( rev2 ofzo ). Was destijds ook met het bordje voor mijn i7-2600k omdat die bordjes maandelang issues hadden met Sandy bridge en tot 3 revisies nodig hadden.

Hoeft niet, maar ik verwacht het wel. Wellicht niet meteen op launch day. Zo niet, dan kun je ook bij de shops zelf terecht:
https://azerty.nl/product...ios-naar-recentste-versie

Bios update + cpu install voor 9,-
thijsco19 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:02:
[...]

Was toch hetzelfde met de vorige generatie?
Ik heb speciaal nog opgelet bij het aankopen van de r5 2400G of de cpu wel op het moederboord werkt.
Bij sommige moederboorden moest je nog een bios update uitvoeren waarbij je een eerste generatie cpu nodig had.
Daarom stond er op de dozen van de moederboorden ook een logo met 'AMD RYZEN DESKTOP 2000 READY'.
Zal nu dan ook wel komen.
Dit weet ik allemaal, maar niks hiervan gaat in op mijn punten. ;)
X470 zal EOL gaan. Dan blijven er wel voorraden liggen in warenhuizen waarvan sommige wel en sommige geen bios support zullen hebben. Vervolgens duiken er nu al een maand nieuwe Ryzen 3000 biossen op. Het zou heel goed kunnen zijn dat er verschillen zitten in stepping tussen engineering samples waardoor de eerste versie biossen die allang online staan, helemaal niet compatibel zijn met release Ryzen 3000 chips.

Verder worden moederborden gewoon in Shenzen of Taiwai geproduceerd. Verschepen per schip is makkelijk 40 dagen. Borden die nu al onderweg zijn hebben waarschijnlijk net wel of net geen stikker omdat Ryzen 3000 nog iets meer dan vijf weken gaat duren. Het gaat om de vraag wanneer de definitieve microcode van AMD beschikbaar is gesteld aan de moederbordfabrikanten en hoe lang ze nodig hebben om deze in te bouwen en te valideren. Daarna kunnen ze pas hun borden gaan flashen met de correcte versie en kan er pas een stikker met Ryzen 3000 compatibel erop. Reken dus niet dat alles perfect loopt. Zo werkt het helaas niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Blaat schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:14:
[Afbeelding]

https://bbs.io-tech.fi/th...2311/page-30#post-5123419

Dit plaatje zou dus letterlijk niet legitiem gemaakt kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 07:55:

Verbinding tussen CPU en X570 is 4*4.0 PCI-e lanes.
Precies en dat terwijl je alleen al acht PCI Express 4.0 lanes beschikbaar hebt. Dus ook al is de bandbreedte verdubbeld tegenover de vorige generatie, de bottleneck is juist groter geworden doordat de mogelijkheden nog verder gegroeid zijn. Hebben de meeste mensen er last van? Nee. Maar dan alleen maar omdat men vaak maar één PCI Express onderdeel heeft en dat is de videokaart en die wordt direct via de CPU verbonden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

M.2 poort zit toch ook op de PCI lane? Nu zal die samen met een videokaart niet heel veel usage geven, maar de potentie is er zeker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eén NVMe SSD kun je rechtstreeks via de CPU aansluiten via 4 PCI Express 4.0 lanes, zonder dat dit ten koste gaat van de 16 PCI Express 4.0 lanes voor de videokaart(en). En daarnaast zou je dan ook nog twee extra NVMe SSD's aan kunnen sluiten via X570 die ook elk 4 PCI Express 4.0 lanes kunnen krijgen. Echter is de bandbreedte tussen X570 en de CPU maar de helft van dat. Dus alle data dat daar via gaat zal dus beperkt worden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is beetje zonde om 16 PCIe 4.0 lanes rechtstreeks vanuit de CPU beschikbaar te stellen voor GPU terwijl de huidige 16 PCIe 3.0 lanes maar zelden een bottleneck zijn.

Ik snap het vanuit marketing maar in de praktijk is het waarschijnlijk onevenwichtig de komende jaren.

Beter was bijvoorbeeld misschien:
Vanuit CPU:
8x PCIe 4.0 voor GPU = effectief wat we nu hebben voor GPU
4x PCIe 4.0 voor nvme drives
8x PCIe 4.0 naar X570

of als dat mogelijk is en je wat meer ruimte wil bieden voor GPU:
Vanuit CPU:
10x PCIe 4.0 voor GPU
4x PCIe 4.0 voor nvme drives
6x PCIe 4.0 naar X570

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 31-05-2019 13:21 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is nogal gebruiker afhankelijk, gebruik je twee high-end videokaarten voor gaming dan wil je toch wel twee maal 8 PCI Express 4.0 lanes hebben.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is mij niet duidelijk of en hoeveel meer bandbreedte PCIe 4.0 GPU's verbruiken.

Als het ongeveer gelijk is aan 3.0 dan zou 2 maal 4 PCIe 4.0 links toch ook voldoende moeten zijn omdat de bandbreedte per lane verdubbeld is ?

Als 4.0 GPUs duidelijk meer bandbreedte gebruiken dan bij 3.0 snap ik het enigzins maar dan nog.
Want hoe relevant is SLI/CF nu nog werkelijk. Ik begin er al jaren niet meer aan....

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:38
Blaat schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:42:
Waar ik vooral bang voor ben is dat X470 en B450 eventuele nieuwe boost algoritmes niet (allemaal) gaan ondersteunen. Dan ben je overgeleverd aan hoeveel moeite de makers van je mamaplank er voor willen doen.

Net zoals met Zen+.
Als X570 een nieuw boost algoritme zou hebben, hadden ze daar dan niet al over lopen opscheppen? Weet iemand nog hoe dat liep met Zen+ en het boost algoritme dat toen nieuw was, wanneer werd dat aangekondigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:28:
Het is mij niet duidelijk of en hoeveel meer bandbreedte PCIe 4.0 GPU's verbruiken.
Beetje een rare vraag, de bandbreedte die gebruikt wordt is afhankelijk van hoeveel er nodig is en hoeveel er beschikbaar is. En dat is bij elke videokaart, in elke game of toepassing anders, zelfs in dezelfde game zal het continue verschillen. Zelfs de huidige videokaarten kunnen dus al prima door een PCI Express 3.0 x16 slot gebottleneckt worden.
Flamesz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:29:
[...]

Als X570 een nieuw boost algoritme zou hebben, hadden ze daar dan niet al over lopen opscheppen? Weet iemand nog hoe dat liep met Zen+ en het boost algoritme dat toen nieuw was, wanneer werd dat aangekondigd?
X570, is net als X470 of X370 alleen maar een controller voor USB, SATA, PCI Express en heeft voor de rest geen enkele invloed op de CPU of klokfrequenties van de CPU.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:41:
[...]

X570, is net als X470 of X370 alleen maar een controller voor USB, SATA, PCI Express en heeft voor de rest geen enkele invloed op de CPU of klokfrequenties van de CPU.
Dus als de power delivery goed genoeg is zou een nieuwe Ryzen net zo goed moeten kunnen draaien op een huidig moederbord? Met als enige grote verschil PCI-e 4.0?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

-The_Mask- schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:41:
[...]

Beetje een rare vraag, de bandbreedte die gebruikt wordt is afhankelijk van hoeveel er nodig is en hoeveel er beschikbaar is. En dat is bij elke videokaart, in elke game of toepassing anders, zelfs in dezelfde game zal het continue verschillen. Zelfs de huidige videokaarten kunnen dus al prima door een PCI Express 3.0 x16 slot gebottleneckt worden.

[...]

Waarom wijs jij mensen altijd liever op hun fouten ipv iets nuttigs toe te voegen?

Het gaat ook niet om de chipset, maar om de nieuwe borden die wellicht ondersteuning krijgen voor nieuwe algoritmes terwijl oude borden verwaarloosd worden.

Je ziet dan ook dat a.d.v. je post ook direct de verkeerde conclusie wordt getrokken. Lees gewoon even tussen de regels door enzo, je weet namelijk best wat er bedoeld wordt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flamesz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:45:
[...]

Dus als de power delivery goed genoeg is zou een nieuwe Ryzen net zo goed moeten kunnen draaien op een huidig moederbord?
Vooralsnog heb ik geen reden gezien waarom dat niet zo zou zijn.
Met als enige grote verschil PCI-e 4.0?
Er zijn ook genoeg B450 en X470 moederborden met ondersteuning voor PCI Express 4.0.
Blaat schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:48:
[...]

Waarom wijs jij mensen altijd liever op hun fouten ipv iets nuttigs toe te voegen?

Het gaat ook niet om de chipset, maar om de nieuwe borden die wellicht ondersteuning krijgen voor nieuwe algoritmes terwijl oude borden verwaarloosd worden.

Je ziet dan ook dat a.d.v. je post ook direct de verkeerde conclusie wordt getrokken. Lees gewoon even tussen de regels door enzo, je weet namelijk best wat er bedoeld wordt.
Bedankt voor dit stukje onzin. Het slaat nergens op en je helpt er niemand mee.

[ Voor 41% gewijzigd door -The_Mask- op 31-05-2019 13:53 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:49:
[...]

Er zijn ook genoeg B450 en X470 moederborden met ondersteuning voor PCI Express 4.0.
Is daar al bevestiging van? Ik had een paar pagina's terug hier een gerucht over geplaatst maar heb nog geen bericht van een mobo fabrikant gezien die bevestigen dat zij hier bios updates voor gaan uitbrengen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Flamesz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Is daar al bevestiging van? Ik had een paar pagina's terug hier een gerucht over geplaatst maar heb nog geen bericht van een mobo fabrikant gezien die bevestigen dat zij hier bios updates voor gaan uitbrengen?
Ja die zijn er.

https://www.tomshardware....-pcie-4.0-x470,39377.html

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Paprika schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:52:
[...]

https://bbs.io-tech.fi/th...2311/page-30#post-5123419

Dit plaatje zou dus letterlijk niet legitiem gemaakt kunnen zijn.
Even zitten kijken hoe makkelijk 't is om AIDA64 te faken... :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M8GGomP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Flamesz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Die zijn er zoals The Mask ook aangeeft en al eerder voorbij is gekomen. Daarom was ik ook naar een betaalbare optie aan het kijken voor een 4 serie moderbord. Bv de B450M Steel Legend is qua aansluitingen en mogelijkheden erg interessant, alleen de VRM is beperkt met 4+2 Phases. :P
Qua X470 is er niks in M-ATX dus biedt dat ook niet veel, en moet ik dus wel naar een X570M bordje. Waar nu dus 1 keuze in is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

-The_Mask- schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:49:
[...]

Bedankt voor dit stukje onzin. Het slaat nergens op en je helpt er niemand mee.
Oh wat ik zeg is onzin?

Dan heb ik zeker gedroomd dat X370 borden initieel geen XFR2 ondersteuning zouden krijgen en dat geheugen op X470 consistent hoger clockt dan op X370 op vrijwel alle merken.

Dat er bij X570 iets dergelijks kan gebeuren is daarom ook geen onredelijke gedachte.

Dat er geen indicaties zijn dat dit voor X570 gaat gebeuren is correct, maar doe dan geen statements over dat de chipet geen invloed heeft op wat de CPU kan. Hoewel dit technisch gezien correct is, zaait dit gezien de context verwarring bij de minder ingewijden.

[ Voor 22% gewijzigd door Blaat op 31-05-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:17:
[...]

Oh wat ik zeg is onzin?

Dan heb ik zeker gedroomd dat X370 borden initieel geen XFR2 ondersteuning zouden krijgen en dat geheugen op X470 consistent hoger clockt dan op X370 op vrijwel alle merken.
Bij moederborden met dezelfde Agesa code en vergelijkbare kwaliteit mag er geen verschil tussen zitten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Joopieboy schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:10:
[...]

Fan blijkt semi passief ingesteld te kunnen worden bij bepaalde borden, dus bij minimale belasting en geen M.2 Raid en dat soort fratsen blijft het vermogen ook beperkt, en dus ook de koeling. :P

Met een X570 bord ben je iig wat toekomstbestendiger vind ik, maar het is even de reviews afwachten. :)
True, liever een 5-serie board vanwege de meest recente meuk allemaal. Maar ik zit ff te kijken en op gebied van matx en mitx is er gewoon bar weinig: alleen B450 boardjes hier en daar maar zelfs met X470 zijn er volgens de pricewatch 3 boarden kleiner dan ATX... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Nox schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:31:
[...]

True, liever een 5-serie board vanwege de meest recente meuk allemaal. Maar ik zit ff te kijken en op gebied van matx en mitx is er gewoon bar weinig: alleen B450 boardjes hier en daar maar zelfs met X470 zijn er volgens de pricewatch 3 boarden kleiner dan ATX... :(
Alleen Asus heeft er al 3 op ITX/DTX formaat aangekondigd dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Paprika schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:43:
[...]

Alleen Asus heeft er al 3 op ITX/DTX formaat aangekondigd dus...
Dan moet ik toch beter googlen denk -_- Zover ik kan zien maar 1, maar ik las ergens iets over 30 boards waarvan ik dan maar 10-12 kan vinden in schema's.

mini DTX is wel nice, wat groter dan mini-itx. Hopelijk komen ze met B550 boards op dat formaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:22
Nox schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:31:
[...]

X470 heeft voor zover ik weet maar weinig zin boven B450 op itx... Grootste verschil is SLI support wat sowieso niet kan op itx.
Geen idee hoe dat bij de nieuwe generatie zal zijn maar bij de huidige generatie, dat dus...

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Finraziel schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:07:
[...]

X470 heeft voor zover ik weet maar weinig zin boven B450 op itx... Grootste verschil is SLI support wat sowieso niet kan op itx.
Geen idee hoe dat bij de nieuwe generatie zal zijn maar bij de huidige generatie, dat dus...
Ik denk dat verreweg de meesten zelfs prima met X300 uit de voeten kunnen op mini ITX of zelfs mini DTX. X300 is dus geen losse chip, maar alles komt dan gewoon direct vanuit de CPU.

Combineer je dat namelijk met een Ryzen 3000 CPU dan heb je overklok mogelijkheden, 4 maal USB 10Gbps, 16 PCI Express 4.0 lanes voor één videokaart bij mini ITX of zelfs twee maal 8 bij mini DTX (heb je wel waterblok nodig omdat je maar een single slot koeler kunt gebruiken). En dan heb je nog 8 PCI Express 4.0 lanes beschikbaar voor bijvoorbeeld PCI Express 4.0 x4 NVMe en twee maal SATA-600, eventueel nog een losse USB 2.0 controller, voor wat extra poorten en LAN controller.

Even het X570 plaatje van AMD aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DHWuYevMk1xmqEneBdvzYRlH/full.png

Vooralsnog is echter alleen Asrock die dit gebruikt volgens mij. Die gebruikt A300 in hun Deskmini A300 moederbord.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 57 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.