Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flamesz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Is daar al bevestiging van? Ik had een paar pagina's terug hier een gerucht over geplaatst maar heb nog geen bericht van een mobo fabrikant gezien die bevestigen dat zij hier bios updates voor gaan uitbrengen?
Bevestiging ja, dat het niet officieel ondersteund gaat worden vanuit AMD. Robert Hallock was daar duidelijk over. Hij zegt dat AMD het uit de microcode zal halen omdat ze niet kunnen garanderen dat elk bordje werkelijk de signaalkwaliteit voor PCI-E 4.0 kan leveren. Ze dekken zich bij AMD dus juridisch in voor aansprakelijkheid als het niet werkt.

Zie: https://translate.google....kort-i-400-och-300-serien

Ik ga niks uitsluiten omdat moederbordfabrikanten dit misschien kunnen negeren. Dat zal alleen wel op basis van individuele borden zijn, niet als bredere standaard.
Paprika schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:53:
[...]

Even zitten kijken hoe makkelijk 't is om AIDA64 te faken... :+

[Afbeelding]

[YouTube: AIDA64 AMD Ryzen 9 3950X]
Nah, dat is gewoon heel goede B-die ram en een mooie HexadecaCore die netjes op 5GHz draait. :+

[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-05-2019 15:44 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:37
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:41:
[...]

Bevestiging ja, dat het niet officieel ondersteund gaat worden vanuit AMD. Robert Hallock was daar duidelijk over. Hij zegt dat AMD het uit de microcode zal halen omdat ze niet kunnen garanderen dat elk bordje werkelijk de signaalkwaliteit voor PCI-E 4.0 kan leveren. Ze dekken zich bij AMD dus juridisch in voor aansprakelijkheid als het niet werkt.

Zie: https://translate.google....kort-i-400-och-300-serien

Ik ga niks uitsluiten omdat moederbordfabrikanten dit misschien kunnen negeren. Dat zal alleen wel op basis van individuele borden zijn, niet als bredere standaard.
Wat @-The_Mask- net dus linkt, is nogal tegenstrijdig met hoe jij het hier kiest te verwoorden. AMD sluit niets uit, maar laat de keuze volledig over aan de moederbordfabrikanten.

https://www.tomshardware.....0-motherboard,38401.html
We spoke with AMD representatives, who confirmed that 300- and 400-series AM4 motherboards can support PCIe 4.0. AMD will not lock the out feature, instead it will be up to motherboard vendors to validate and qualify the faster standard on its motherboards on a case-by-case basis. Motherboard vendors that do support the feature will enable it through BIOS updates, but those updates will come at the discretion of the vendor.
Dus wanneer de hardware in de borden stabiel genoeg is om PCI-e 4.0 te ondersteunen, en de fabrikant hiervoor de ondersteuning in een BIOS update brengt, dat een subset van oudere moederborden dus PCI-e 4.0 gaat ondersteunen. Gigabyte lijkt dit als eerste dus al in een bios update te hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flamesz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:47:
[...]

Wat @-The_Mask- net dus linkt, is nogal tegenstrijdig met hoe jij het hier kiest te verwoorden. AMD sluit niets uit, maar laat de keuze volledig over aan de moederbordfabrikanten.

https://www.tomshardware.....0-motherboard,38401.html

[...]

Dus wanneer de hardware in de borden stabiel genoeg is om PCI-e 4.0 te ondersteunen, en de fabrikant hiervoor de ondersteuning in een BIOS update brengt, dat een subset van oudere moederborden dus PCI-e 4.0 gaat ondersteunen. Gigabyte lijkt dit als eerste dus al in een bios update te hebben gedaan.
Dat was januari, dit is eind mei en laat Robert Hallock nu de persoon vanuit AMD zijn die dit soort dingen communiceert naar ons. ;)
Ik sluit ook niks uit. Als moederbordfabrikanten PCI-E 4.0 kunnen inschakelen op eigen risico, dan doen ze dat misschien voor sommige modellen. Ik zeg alleen dat je er niet op hoeft te rekenen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nox schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:31:
[...]

True, liever een 5-serie board vanwege de meest recente meuk allemaal. Maar ik zit ff te kijken en op gebied van matx en mitx is er gewoon bar weinig: alleen B450 boardjes hier en daar maar zelfs met X470 zijn er volgens de pricewatch 3 boarden kleiner dan ATX... :(
Scheelt wel dat de B550 bordjes nog aangekondigd moeten worden, maar een B450M Steel Series heeft ook 'maar' 4+2 Phases. Schiet voor mij weer niet op. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:50:
[...]

Dat was januari, dit is eind mei en laat Robert Hallock nu de persoon vanuit AMD zijn die dit soort dingen communiceert naar ons. ;)
Ik sluit ook niks uit. Als moederbordfabrikanten PCI-E 4.0 kunnen inschakelen op eigen risico, dan doen ze dat misschien voor sommige modellen. Ik zeg alleen dat je er niet op hoeft te rekenen. :)
Dat hij de persoon is die dat communiceert betekent natuurlijk niet AMD hier niet aan het draaien kan zijn.
Als je op CES A hebt gezegd (wat tom's beweert, ze geven immers aan dat het van AMD komt) en nu zeggen ze ineens B dan is dat gewoon draaien natuurlijk. Maar goed, dat soort zaken gebeuren nu eenmaal zo nu en dan bij AMD's marketing afdeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:18:
[...]

Dat hij de persoon is die dat communiceert betekent natuurlijk niet AMD hier niet aan het draaien kan zijn.
Als je op CES A hebt gezegd (wat tom's beweert, ze geven immers aan dat het van AMD komt) en nu zeggen ze ineens B dan is dat gewoon draaien natuurlijk. Maar goed, dat soort zaken gebeuren nu eenmaal zo nu en dan bij AMD's marketing afdeling :P
Waar ontken ik dat ze zijn gedraaid? ;)
Het zal vast een gedachte zijn geweest van AMD en er zullen echt wel bordjes zijn waar het kan, maar als je tot de conclusie komt dat ze het niet allemaal kunnen dan is het beter van niet. Verder vinden de moederbordfabrikanten het wel leuk als opeens microcode opduikt waardoor al hun bordjes opeens PCI-E 4.0 doen? Nieuwe, erg dure bordjes verkopen gaat zo lastig worden.

Als ik het nu zou moeten zeggen dan denk ik dat bordjes zoals de Gigabyte Gaming 7 of de ASUS C7H een aardige kans maken dat de 20 PCI lanes uit de CPU opgewaardeerd worden. De rest, ik betwijfel het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:25:
[...]

Waar ontken ik dat ze zijn gedraaid? ;)
Het zal vast een gedachte zijn geweest van AMD en er zullen echt wel bordjes zijn waar het kan, maar als je tot de conclusie komt dat ze het niet allemaal kunnen dan is het beter van niet. Verder vinden de moederbordfabrikanten het wel leuk als opeens microcode opduikt waardoor al hun bordjes opeens PCI-E 4.0 doen? Nieuwe, erg dure bordjes verkopen gaat zo lastig worden.

Als ik het nu zou moeten zeggen dan denk ik dat bordjes zoals de Gigabyte Gaming 7 of de ASUS C7H een aardige kans maken dat de 20 PCI lanes uit de CPU opgewaardeerd worden. De rest, ik betwijfel het. :)
Dat was een van de redenen waarom ik destijds AMD's comment richting Tom's al zo vreemd vond vond. Er was toen al de gedachte dat niet alle borden dit aan zouden kunnen en eigenlijk moet je dan inderdaad zoiets niet willen hebben en gewoon de boel locken.

De mobo fabrikanten zullen dat vast niet leuk vinden nee, ik denk dat die veel liever zouden zien dat AMD het Intel model zou hanteren. 2 generaties die werken op elkaars bijbehorende chipsets en dat is het.

Verder eens dat waarschijnlijk alleen de top borden deze feature zouden gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:51

Nox

Noxiuz

Finraziel schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 15:07:
[...]

X470 heeft voor zover ik weet maar weinig zin boven B450 op itx... Grootste verschil is SLI support wat sowieso niet kan op itx.
Geen idee hoe dat bij de nieuwe generatie zal zijn maar bij de huidige generatie, dat dus...
Over het algemeen hebben de X470 bordjes wat meer premium dingen en aansluitingen. Goed, een B450 voldoet voor mij ook zeer zeker hoor. Ik weet de exacte verschillen qua aansluitingen niet maar het is gewoon fijn alles nieuw te hebben, ook met driver support enzo merk je soms dat iets weer wat eerder geen updates meer krijgt. Mijn PC's gaan 5 jaar mee (thans, is de bedoeling :P ) en dan wil je gewoon niet een bord van een of twee jaar oud hebben. Dat 'voelt' gewoon niet fijn, ofzo... Vandaar dat ik liefst een B550 bordje heb op matx/mitx of liefst mini dtx formaat :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee of dit het juiste topic is voor dit toch wat Intel gefocusde nieuws, maar wel heftig. Je site opgeven voor schijnbaar een goede baan bij Intel en dan dit overkomen.... Logische keuze die hij gemaakt heeft uiteraard, maar wel zeer heftig zo te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weet niet of dit al officieel bekend was:

AMD Confirms Ryzen 3000 "Matisse" Features Soldered IHS

https://twitter.com/Thracks/status/1133216991471316993

Ben zelf redelijk fan van de Asus HERO mobo's en de productpagina's zijn life:

The Crosshair VIII Hero

The Crosshair VIII Formula​

Maar ook Prime X570

@DaniëlWW2 Voor jou heeft asus speciaal enige toelichting gegeven over mosfets / powerdelivery onder "Optimal Performance - ROG Power Solution". :P Geen idee of dit marketing is of echt zinvol.

Ook zou de voltage monitoring die nogal crappy was nu "accurate' moeten zijn. Ben benieuwd of ze nog dezelfde crappy sensor (die een vrij grote toegestane afwijking had als ik het me goed herinner) gebruiken als in de VI en VII.

De huidige Matisse stepping schijnt MTS-B0 te zijn:

https://www.overclock.net/forum/27986110-post6318.html
https://bbs.io-tech.fi/th...2311/page-30#post-5123419

[ Voor 105% gewijzigd door Help!!!! op 01-06-2019 12:58 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, maar het is goed nieuws. Geen "tandpasta" voor ons. :*)
Ben zelf redelijk fan van de Asus HERO mobo's en de productpagina's zijn life:

The Crosshair VIII Hero

The Crosshair VIII Formula​

Maar ook Prime X570

@DaniëlWW2 Voor jou heeft asus speciaal enige toelichting gegeven over mosfets / powerdelivery onder "Optimal Performance - ROG Power Solution". :P Geen idee of dit marketing is of echt zinvol.
Nee, want ze laten een fijn detail achterwegen. Leuk die zestien 60A powerstages, maar het zijn acht fasen. Geen doublers, geen voltage controller die meer kan. Gigabyte biedt gewoon wel zestien fasen. Niet dat het uitmaakt tenzij je de 16c wil hebben en die gaat overclocken. Daar heb je waarschijnlijk ook wel een custom loop voor nodig. Voor de rest, zeker 6c en 8c is het allemaal bezopen overkill. :P

Niet dat X570 mij veel kan schelen. Ik ga pas een X570 overwegen als blijkt dat ik met een Ryzen 3000 alsnog niet mijn setje 3200MT/s C14 op die snelheid stabiel kan krijgen. Echt, koop je een setje B-die en nope. :z
Ook zou de voltage monitoring die nogal crappy was nu "accurate' moeten zijn. Ben benieuwd.

De huidige Matisse stepping schijnt MTS-B0 te zijn:

https://www.overclock.net/forum/27986110-post6318.html
https://bbs.io-tech.fi/th...2311/page-30#post-5123419
Dus toch B0. Nou dan laat AMD ons gewoon dik een halfjaar wachten want die chips hadden ze kennelijk in oktober al. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 15:23
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:34:
[...]
Nee, want ze laten een fijn detail achterwegen. Leuk die zestien 60A powerstages, maar het zijn acht fasen. Geen doublers, geen voltage controller die meer kan.
[...]
Dit, en ze noemen het "Power Stage Teaming". Ik snap zo'n designkeuze echt niet van Asus, wat voor extra moeite is het om een controller er in te zetten die wel 16 fasen aan kan? Hebben zij iets teveel voorraad van oude controllers liggen?

Ik had mijn zinnen al op een Crosshair VIII Hero gezet, nu wordt het wachten op reviews en liefst een ontleding door meneer Buildzoid van de verschillende borden.

Maar goed waarschijnlijk maakt het voor normale gebruikers helemaal niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

Nee, maar het is goed nieuws. Geen "tandpasta" voor ons. :*)

[...]

Nee, want ze laten een fijn detail achterwegen. Leuk die zestien 60A powerstages, maar het zijn acht fasen. Geen doublers, geen voltage controller die meer kan. Gigabyte biedt gewoon wel zestien fasen. Niet dat het uitmaakt tenzij je de 16c wil hebben en die gaat overclocken. Daar heb je waarschijnlijk ook wel een custom loop voor nodig. Voor de rest, zeker 6c en 8c is het allemaal bezopen overkill. :P

Niet dat X570 mij veel kan schelen. Ik ga pas een X570 overwegen als blijkt dat ik met een Ryzen 3000 alsnog niet mijn setje 3200MT/s C14 op die snelheid stabiel kan krijgen. Echt, koop je een setje B-die en nope. :z

[...]

Dus toch B0. Nou dan laat AMD ons gewoon dik een halfjaar wachten want die chips hadden ze kennelijk in oktober al. :P
Overkill of gewoon fijn om stabiele waardes te halen in je systeem? Ik denk dat dat stiekem echt zwaar ondergewaardeerd word. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Wat ik mis is enige uitleg waarom de doublers achterwege gelaten worden eigenlijk?

Alleen een plaatje met "hier is hoe we het doen" maar nauwelijks zinnige toelichting.

Ik denk dat ik eerder voor een beefy x470 ga zo dan dat ik honderden extra uitgeef aan een x570. Ik doe toch niet aan NVMe-RAID ofzo.

Tenzij iemand een andere goede reden heeft om voor x570 te gaan? Ik wil een 3900X gaan halen en op water overclocken. De hevige I/O van PCIe 4.0 heb ik nergens voor nodig eigenlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door McGryphon op 01-06-2019 11:17 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
McGryphon schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:16:
Wat ik mis is enige uitleg waarom de doublers achterwege gelaten worden eigenlijk?

Alleen een plaatje met "hier is hoe we het doen" maar nauwelijks zinnige toelichting.

Ik denk dat ik eerder voor een beefy x470 ga zo dan dat ik honderden extra uitgeef aan een x570. Ik doe toch niet aan NVMe-RAID ofzo.

Tenzij iemand een andere goede reden heeft om voor x570 te gaan? Ik wil een 3900X gaan halen en op water overclocken. De hevige I/O van PCIe 4.0 heb ik nergens voor nodig eigenlijk.
ASUS claimt dit te doen omdat doublers een PWM signaal pakken en deze in tweeën splitsen. Dat zorgt ervoor dat switching frequentie ook door de helft gaat en dat zorgt weer lagere transient response. Gigabyte heeft gekozen om er gewoon een echte compromisloze zestien fasen VRM van te maken. Dat doen ze met een controlechip die kennelijk pas recent op de markt is.

Het is niet alsof het verschil nu enorm zal zijn. Misschien merk je het als je voor LN2 wereldrecords gaat. Van wat ik begrijp worden die vaak gezet op speciaal ontwikkelde bordjes waardoor dat niet eens heel erg relevant is. Ik zou me dus eerder richten op andere factoren zoals hoeveel organen je moet afstaan voor een high end X570 bordje. In beide gevallen zou het meer dan voldoende moeten zijn voor een 3900X. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:07:
[...]

ASUS claimt dit te doen omdat doublers een PWM signaal pakken en deze in tweeën splitsen. Dat zorgt ervoor dat switching frequentie ook door de helft gaat en dat zorgt weer lagere transient response. Gigabyte heeft gekozen om er gewoon een echte compromisloze zestien fasen VRM van te maken. Dat doen ze met een controlechip die kennelijk pas recent op de markt is.

Het is niet alsof het verschil nu enorm zal zijn. Misschien merk je het als je voor LN2 wereldrecords gaat. Van wat ik begrijp worden die vaak gezet op speciaal ontwikkelde bordjes waardoor dat niet eens heel erg relevant is. Ik zou me dus eerder richten op andere factoren zoals hoeveel organen je moet afstaan voor een high end X570 bordje. In beide gevallen zou het meer dan voldoende moeten zijn voor een 3900X. :P
Ja kijk met een x570 kan je wel dit soort grappen uithalen. En dan is het de vraag hoe lang ik achter het station bezig ben voor die bragging rights inderdaad :+

Denk toch dat het een ASRock x470 taichi of een ROG Crosshair VII oid wordt. Maar ik heb nog ff om te beslissen :P

Ik zou graag voor x570 gaan maar dan moeten de prijzen wel doenbaar blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door McGryphon op 01-06-2019 12:40 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
McGryphon schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:25:
[...]
Denk toch dat het een ASRock x470 taichi of een ROG Crosshair VII oid wordt. Maar ik heb nog ff om te beslissen :P

Ik zou graag voor x570 gaan maar dan moeten de prijzen wel doenbaar blijven.
Tja het ligt aan je requirements denk ik. Zelf bezit ik nu een x470 ITX bordje, maar ik denk dat die niet blij gaat worden van een 12C en al helemaal niet van een 16C later. Na Buildzoid z'n commentaar op de Crosshair VIII Impact is mijn keuze wel rond denk ik tenzij het Gigabyte bordje nog wat leuks laat zien in de reviews. :+ :D

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/jtdm8Uj64j07Z1s3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nNme2U2.jpg
The X570 I Aorus Pro WiFi mini-ITX motherboard is an impressive feat of engineering despite its designers having to wrestle with the feisty new PCIe gen 4 chipset. It draws power from a combination of 24-pin and 8-pin connectors, and conditions power for the SoC with an impressive 8-phase VRM that uses high-grade PowIRstage components. A rather tall fan-heatsink cools the X570 chipset, with a 30 mm fan.

Connectivity options on the X570 I Aorus Pro WiFi are surprisingly aplenty. The sole expansion slot is a PCI-Express 4.0 x16, but the storage connectivity includes not one, but two M.2-2280 slots (reverse side of the PCB), each with PCI-Express 4.0 x4 and SATA 6 Gbps wiring. Four SATA 6 Gbps ports make for the rest of the storage connectivity. Networking options include 2.4 Gbps 802.11ax WLAN, Bluetooth 5.0 (Intel , and 1 GbE, all pulled by Intel-made controllers. USB connectivity includes six 5 Gbps USB 3.2 gen 1, and two 10 Gbps USB 3.2 gen 2 ports (of which one is type-C), and two 5 Gbps ports by headers. The onboard audio solution has 6-channel analog output, but is backed by a premium Realtek ALC1220VB Enhance CODEC (114 dBA SNR).

[ Voor 57% gewijzigd door Paprika op 01-06-2019 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Mini ITX, no way, dat hoef ik niet hoor. Vind micro-ATX al krap genoeg :+

En mijn main rig bij mijn ouders is gewoon een (e)ATX case, daar heb je tenminste wat werkruimte in :+

Wat ik zoek is met name een degelijkere en beter gekoelde set VRM's dan wat er op mijn Prime X370-Pro zit. Nou kan ik daar wel waterblokken op beunen, maar daar krijg je niet ineens meer fases van :P

Anyways. De Prime x570-pro vind ik er wat meh uitzien in dat opzicht. Maar >300euro voor een moederbord vind ik ook weer zo wat.

We gaan zien wat de prijzen gaan doen :)

[ Voor 16% gewijzigd door McGryphon op 01-06-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, want ze laten een fijn detail achterwegen. Leuk die zestien 60A powerstages, maar het zijn acht fasen. Geen doublers, geen voltage controller die meer kan.
Waar zie je dat staan? Uit de afbeeldingen en tekst bij de Crosshair VIII Hero kan ik alleen maar halen dat het 16 fases zijn verdeeld in een 14+2 configuratie, waarbij gebruik wordt gemaakt van de IR3555 PowIRstages.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:58

DataGhost

iPL dev

-The_Mask- schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:35:
[...]

Waar zie je dat staan? Uit de afbeeldingen en tekst bij de Crosshair VIII Hero kan ik alleen maar halen dat het 16 fases zijn verdeeld in een 14+2 configuratie, waarbij gebruik wordt gemaakt van de IR3555 PowIRstages.
Je kan bij ROG Power Solution nog naar rechts klikken, daar zie je dan
Afbeeldingslocatie: https://dlcdnimgs.asus.com/websites/global/products/dsFvypTNrv8ZVBn7/img/performance/omega-design-1.jpg
Conventional motherboard design practices place primary focus on component specs without implementing circuit topologies that provide optimal transient response. The Formula bucks industry trends by utilizing teamed PowIRstages to double the burst current of each phase and rapidly respond to load changes.
Ik zie ook 16 chokes op het board en als je de quote goed leest zeggen ze dat ze 2 PowIRstages op "each phase" zetten, dus kom je op 8 phases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paprika schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:00:
[...]

Tja het ligt aan je requirements denk ik. Zelf bezit ik nu een x470 ITX bordje, maar ik denk dat die niet blij gaat worden van een 12C en al helemaal niet van een 16C later. Na Buildzoid z'n commentaar op de Crosshair VIII Impact is mijn keuze wel rond denk ik tenzij het Gigabyte bordje nog wat leuks laat zien in de reviews. :+ :D
Dit zag ik totaal niet aankomen. :+
Maar ik snap deze wel. Het lijkt een behoorlijk aardig bordje te worden. Nu hopen voor jou dat ASUS die 32GB dimm's gaat certificeren. Eigenlijk wel bezopen dat je dadelijk een ITX systeem hebt met 64GB RAM, een 12c CPU en een RTX2080. :P
DataGhost schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:33:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik zie ook 16 chokes op het board en als je de quote goed leest zeggen ze dat ze 2 PowIRstages op "each phase" zetten, dus kom je op 8 phases.
Behalve dat dus dat Buildzoid dit een paar dagen geleden ook al gezegd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@DaniëlWW2 omdat het kan? Ik ben ook een beetje klaar met een full tower of zoals mijn vorige pc een Antec PO183, prachtig spul maar voor schijfruimte en drives hoef je het niet meer te doen. :)

Ik heb veel liever een mooi gebouwd systeem die op mijn bureau past waar ik meer van kan genieten dan een grote lompe kast onder mijn bureau die toch alleen maar stof vangt. :P

Dadelijk een FD Define C Mini met window :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:35:
[...]
Dit zag ik totaal niet aankomen. :+
Maar ik snap deze wel. Het lijkt een behoorlijk aardig bordje te worden. Nu hopen voor jou dat ASUS die 32GB dimm's gaat certificeren. Eigenlijk wel bezopen dat je dadelijk een ITX systeem hebt met 64GB RAM, een 12c CPU en een RTX2080. :P
Ik hoop het inderdaad ook. :p En ach, laten we 't er vooral niet over hebben welke "moderne" spellen ik speel. 8)7 Al moet ik daar wel bij vermelden dat ik waarschijnlijk de 8 (en straks 12) cores meer en beter benut dan de meesten. Na de 2600K heeft het allemaal te lang stil gelegen, dus nu mag 't. O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 01-06-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DataGhost schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:33:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie het, goed verstopt ook.
Maar je verdubbeld daarmee dus wel de stroom per fase.

Dus uiteindelijk heb je dan dus 8 fases van 120A. Je zal echter moeten meten welke implementatie het beste werkt. Heeft bijvoorbeeld Buildzoid wel metingen gedaan aan het VRM, wat de beste implementatie is? Want je kunt zoveel erover praten als je wil natuurlijk, de praktijk wil toch wel regelmatig heel anders zijn. Alleen maar goede componenten bij elkaar gooien geeft immers lang niet altijd het beste resultaat, de implementatie moet ook goed zijn en goed werken.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 01-06-2019 15:06 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:00

ZenTex

Doet maar wat.

Ah, meer mini ITX liefhebbers hier zie ik.

Ik zit nu nog met een 4460 ICM 970 in een node 202 van 11 liter. Maar de volgende case is al besteld en zal rond eind van het jaar geleverd worden. (340 x 310 x 66mm, 7 liter)

Ik kan nog prima rond met m'n oude systeem maar vanwege die nieuwe case ga ik toch maar alles vernieuwen, het gaat eeen beetje passen en meten worden.
Vandaar dat ik de 2600 (non X)op het oog heb, en waarchijnlijk een goedkoper 450 bordje, aan al die features van x570 heb ik niets (laat staan die prijzen!)en overklokken word hem ook niet.

Wel met een schuin oog naar Navi aan't kijken of dat gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memtest512
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
https://ic.tweakimg.net/ext/i/2002787528.png
Als ik de schema zo bekijk dan zou ik haast denken dat een Ryzen 3000 CPU zou kunnen functioneren zonder de X570 chipset, het enige dat de chipset bied wat de processor zelf niet heeft is internet en cardreaders.
In een laptop/notebook bijvoorbeeld, x2 PCIe Gen4 voor ethernet, x1 voor wifi, x1 voor bluetooth en dan geheel zonder de chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Zen zit het chipset in de CPU, dat geld al vanaf de eerste generatie. Staat ook uitgelegd in de topicstart.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memtest512
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Ja, maar waarom hoor ik dan overal van de verhoogde verbruik van de x570 dat er een ventilator nodig is en zo.
-The_Mask- schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:03:
Bij Zen zit het chipset in de CPU, dat geld al vanaf de eerste generatie. Staat ook uitgelegd in de topicstart.
Ah, heb topicstart nog eens doorgelezen, het is dus een benamings probleem, ze hebben het over X570 chipset maar het is eigenlijk een controllerhub.

In de schema wordt het PCH genoemd, het staat waarschijnlijk voor Peripheral Controller Hub?

[ Voor 73% gewijzigd door memtest512 op 01-06-2019 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Platform Controller Hub, dat is alleen wel de afkorting die Intel gebruikt.

Hoog verbruik van de X570 PCH zal je trouwens alleen zien op het moment dat je hem zwaar belast en pas dan hoeft de fan ook wat te doen. Bij veel moederborden zal de fan waarschijnlijk dan ook wel stilstaan als die niks doet of iig langzaam draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 01-06-2019 18:51 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fwiw: Intel is het niet eens met de AMD Epyc Computex Demo en komt tot andere cijfers.

Intel Refutes AMD’s Claim: Xeon 9282 23% Faster Than Rome, 8280 With NAMD Optimizations 30% Faster Than AMD Demo

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zowel vanuit Intel als van AMD een logische gedachte.

Ik vind het vrij logisch dat AMD in zo'n test de Intel gebaseerde setup niet gaat optimaliseren maar gewoon volledig default draait.

Dat Intel met een wel geoptimaliseerde tegen test komt is ook logisch.

Het WCCF artikel is trouwens niet compleet, AMD heeft hun config wel vrijgegeven:
De build notes echter niet geloof ik.
Based on AMD internal testing of the NAMD Apo1 v2.12 benchmark. AMD tests conducted on AMD reference platform configured with 2 x preproduction 2nd Generation EPYC 7nm (“Rome”) 64 core SoC, 16 x 32GB DDR4 2933MHz DIMMs, and Ubuntu 19.04, 5.0 kernel and using the AOCC 2.0 beta compiler with OpenMPI 4.0, FFTW 3.3.8 and Charms 6.7.1, achieved an average of 19.60 ns/day; versus a Dell 740 server configured with 2 x Intel Xeon Platinum 8280 28 core CPUs, 12 x 32GB DDR4 2933MHz DIMMs and Ubuntu 19.04 , kernel 5.0 using the ICC 19.0.3 compiler with FFTW 3.3.8 and Charms 6.7.1, achieved an average of 9.68 ns/day. Performance may vary with production silicon.
En ter referentie Intels configs:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/06/Intel-vs-AMD-Rome-Configuration-1030x579.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Dennism op 01-06-2019 21:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/54qu70hqar131.png

[ Voor 54% gewijzigd door Paprika op 01-06-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Als dat de 3600 is dan klopt het wat amd zegt. IPC is zeer indrukwekkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 23:34
pannalicour schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:53:
Als dat de 3600 is dan klopt het wat amd zegt. IPC is zeer indrukwekkend
En dat voor de non-X variant.. Zit zó dicht op een 8700k, maar dan 200,- goedkoper! Niet normaal hoeveel bang for the buck je krijgt.
Ben heel enthousiast/nieuwsgierig naar de real world benchmarks van de 3600X, dat lijkt nu by far de beste keuze te zijn voor een budget build.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44
ZenTex schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:34:
Ah, meer mini ITX liefhebbers hier zie ik.

Ik zit nu nog met een 4460 ICM 970 in een node 202 van 11 liter. Maar de volgende case is al besteld en zal rond eind van het jaar geleverd worden. (340 x 310 x 66mm, 7 liter)

Ik kan nog prima rond met m'n oude systeem maar vanwege die nieuwe case ga ik toch maar alles vernieuwen, het gaat eeen beetje passen en meten worden.
Vandaar dat ik de 2600 (non X)op het oog heb, en waarchijnlijk een goedkoper 450 bordje, aan al die features van x570 heb ik niets (laat staan die prijzen!)en overklokken word hem ook niet.

Wel met een schuin oog naar Navi aan't kijken of dat gaat passen.
Heh, dat is de Dr zaber sentry 2.0 zeker? Heb ik ook op het oog. Enige waar ik nog een beetje over twijfel mbt mini itx en sentry is dat er geen uitbreidingskaart in gaat kunnen voor USB 4.0 straks. Dat ligt ook alweer niet super ver in de toekomst. Verder is er eigenlijk niet echt een reden om geen mini itx te willen denk ik. Alles zit bij de nieuwe generatie toch wel geïntegreerd, tot aan WiFi 6 en Bluetooth 5 aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Die is het ja. Formaat is voor mij alles, maar de GPU zal een twijfelgeval worden. In de Node 202 word m'n 970 al gethrottled, maar ik hoop dat ik met een blower type Navi kaart en evt wat dremelen de koeling in orde kan brengen.

Wat dat betreft is Zen2 echt een uitkomst, 65W TDP voor, wat betreft de laatste leaks, zeer goede prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44
ZenTex schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:21:
Die is het ja. Formaat is voor mij alles, maar de GPU zal een twijfelgeval worden. In de Node 202 word m'n 970 al gethrottled, maar ik hoop dat ik met een blower type Navi kaart en evt wat dremelen de koeling in orde kan brengen.

Wat dat betreft is Zen2 echt een uitkomst, 65W TDP voor, wat betreft de laatste leaks, zeer goede prestaties.
De node heeft geen geperforeerde zijkant itt de zaber, dus je zou er met de sentry zonder Dremel al op vooruit moeten gaan:
YouTube: Sentry 2.0 - The Ultra Slim Console Destroyer!

65W ryzen lijkt me ook prima keuze, niet in de laatste plaats omdat ik verwacht dat die door de grote OEMs het meest gebruikt gaat worden, en de next gen console cpu zal ook wel ongeveer zoiets worden.
De software/game ontwikkelaars houden er ook wel rekening mee in de optimalisatie dat het gros van de doelgroep geen overgeklokte 16 core cpu heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ZenTex schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:21:
Laatste leaks? Die 65W TDP is door AMD zelf bevestigd op Computex.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

whiteguy schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:52:
[...]

De node heeft geen geperforeerde zijkant itt de zaber, dus je zou er met de sentry zonder Dremel al op vooruit moeten gaan:
YouTube: Sentry 2.0 - The Ultra Slim Console Destroyer!
Ik heb momenteel geen blower kaart en de node 202 heeft wel ruimte voor 2 casefans direct boven de GPU.
Wat ik me zij de sentry2 voosrtel is dat ik met wat gepruts alle lucht uit de GPU direct naar buiten kan leiden.
XWB schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:54:
[...]

Laatste leaks? Die 65W TDP is door AMD zelf bevestigd op Computex.
De laatste leaks qua 3600 prestaties, met maar 65W TDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZenTex schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:12:

De laatste leaks qua 3600 prestaties, met maar 65W TDP.
Dat TDP van 65W hoeft natuurlijk niets te zeggen, we weten immers niets over de rest van het geteste systeem. Je moet ook de UEFI settings weten om te kunnen bepalen of de moederbord settings afdwingen dat het verbruik van de CPU niet boven het TDP mag gaan of juist het TDP volledig zal negeren voor betere prestaties maar hoger verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 14:54
Grappig om te zien. Meneer Piednoel, een ex-intel performance analist/engineer (software kant), die zichzelf op de borst klopt aan de basis te hebben gestaan van 'Conroe', en nog steeds die-hard Intel supporter is (je moet z'n tweets eens lezen...), geeft nu z'n ex-collega's de schuld. Ze hadden toch veel beter moeten voorzien waartoe AMD in staat is. Hij had het allemaal voorspeld. Aan hem heeft het nooit gelegen.

Een screenshot in dit geval mochten de tweets verdwijnen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zX594gZ.jpg

Zulke tweets lees je niet als iemand denkt dat binnenkort alles weer koek en ei is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat een kerel. _O- Ook mooie reacties op zijn Tweets. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

EaS schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:06:
Zulke tweets lees je niet als iemand denkt dat binnenkort alles weer koek en ei is.
Mwoah, verderop heeft hij het alweer over "Tiger Lake will set AMD back 5 years again" en een foto van kabelspaghetti met de tag "AMD APU", dus meneer lijkt eigenlijk vooral heel erg vol van zichzelf en nog steeds niet helder nadenkend.

Dat Engels duidelijk niet zijn eerste taal is versterkt die indruk alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuisRocker
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09 12:19
McGryphon schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:06:
[...]

...meneer lijkt eigenlijk vooral heel erg vol van zichzelf en nog steeds niet helder nadenkend.

Dat Engels duidelijk niet zijn eerste taal is versterkt die indruk alleen maar.
Daar hebben wel meer Franstaligen last van, en uiteraard bedoel ik dan van zowel het ene als het andere. Maar deze meneer doet wel heel erg zijn best om dat vooroordeel te bevestigen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 02-10 20:54
Dennism schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:02:
[...]
Ik vind het vrij logisch dat AMD in zo'n test de Intel gebaseerde setup niet gaat optimaliseren maar gewoon volledig default draait.
Ik niet want ik denk dat er geen 1 professioneel bedrijf is die dit niet in een optimale setup gaat draaien en dus is het voor bedrijven geen realistische data en dus misleidend wat mij betreft.

Je gaat ook geen sportauto met standaard euro 85 testen. Nee daar gooi je even speciale benzine in omdat dat is hoe hij ontworpen en bedoeld is en de motor beter presteert met speciale benzine.

Ik zied helaas overal iets te veel best case scenario's maar maar heel heel weinig real world vergelijkingen.

Zo zouden alle patches voor intel ondertussen een x286 van iedere pc maken maar na mijn eigen tests is het werkelijke verschil werkelijk 0% (getest op een i7 4910) alle prestaties zijn exact hetzelfde met of zonder beveiligings patches.

Ik kan dan ook niet wachten tot 7/7 om de echte prestaties te zien.
Persoonlijk verwacht ik nog altijd slechter voor gaming maar beter voor bijna al het andere werk maar dat is alleen gebaseerd op alle hype media die al meer als 2 jaar niet echt meer objectief berichten. Er word immers hype na hype gegenereerd zelfs na de computex keynote die ver onder de verwachting lag gaat men stevig door alsof het nooit gebeurd is. maar goed 7/7 judgement day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
computerjunky schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:40:
[...]
Zo zouden alle patches voor intel ondertussen een x286 van iedere pc maken maar na mijn eigen tests is het werkelijke verschil werkelijk 0% (getest op een i7 4910) alle prestaties zijn exact hetzelfde met of zonder beveiligings patches.
Als je het niet erg vindt dan ga ik liever uit van de meer betrouwbare resultaten van phoronix :+.
If looking at the geometric mean for the tests run today, the Intel systems all saw about 16% lower performance out-of-the-box now with these default mitigations and obviously even lower if disabling Hyper Threading for maximum security. The two AMD systems tested saw a 3% performance hit with the default mitigations. While there are minor differences between the systems to consider, the mitigation impact is enough to draw the Core i7 8700K much closer to the Ryzen 7 2700X and the Core i9 7980XE to the Threadripper 2990WX.
Ik blijf overigens nog altijd bij mijn standpunt dat iedereen die CPU-Z, GPU-Z, AIDA of enige vorm van MSI, EVGA, ASUS of GIGABYTE software draait sowieso screwed is, maar dat terzijde.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/elOCmkJ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:54:
[...]

Als je het niet erg vindt dan ga ik liever uit van de meer betrouwbare resultaten van phoronix :+.
Het is alleen wel jammer dat ze niet de laatste steppings testen die volledig in hardware beveiligd zijn.
Als je kijkt naar deze test: https://www.phoronix.com/...item=intel-mds-xeon&num=5
Waar de 8280 alle beveiligingen in hardware heeft en de 6138 niet maakt dat een wereld van verschil.

Verder hangt er ook enorm vanaf wat voor zaken je test, zo vind ik dat Phoronix nog steeds teveel synthetics test, en juist synthetische benchmarks lijken onevenredig veel te verliezen ten opzichte van realworld workloads.

Ik test regelmatig was van dit soort zaken voor klanten van ons en dan zie ik ook in de regel een veel lagere impact zie dan bij synthetische tests die online aangehaald worden.

Als Computerjunky bijvoorbeeld alleen maar games test zal een verlies van +-0% best kunnen.

Om te roepen dat de ene test betrouwbaarder is dan de andere is in deze ook lastig. Dit soort zaken moet je eigenlijk gewoon zelf testen in workloads die je zelf dagelijks uitvoert, alleen dan weet je hoeveel de impact is op jouw workflow.

[ Voor 37% gewijzigd door Dennism op 03-06-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Dennism schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:11:
[...]
Dit soort zaken moet je eigenlijk gewoon zelf testen in workloads die je zelf dagelijks uitvoert, alleen dan weet je hoeveel de impact is op jouw workflow.
Veel relevanter natuurlijk blijft of de patches überhaupt toegevoegde waarde bieden voor scenario :p. Zo kun je jezelf prima afvragen of een geisoleerd cluster de patches nodig gaat hebben, of dat je ook prima zonder kunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 03-06-2019 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:40
In ander nieuws:
https://www.techspot.com/...-equally-across-b450.html

TLDR; Heb je een B450/X470 plankje en boeit PCIe 4.0 je niet zoveel, dan hoef je voor de performance iig niet te upgraden naar de 5xx serie.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Dennism schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:11:
[...]

Als Computerjunky bijvoorbeeld alleen maar games test zal een verlies van +-0% best kunnen.
In dat geval zou ik hem willen vragen om een keer Battlefield 5 te draaien ;) Zodra een game ook maar een beetje multithreaded geoptimaliseerd is, dan geeft het een stevige impact!

Real world case: CPU vormt een heftige bottleneck met mitigations aan, schakel ik ze uit dan is het nog steeds een bottleneck (oude cpu inmiddels), maar krijg ik wél een steady FPS van 60+ i.p.v. 30/40.

In de meeste games merk je er (nog) niks van, maar in de games met MT is het een serieus probleem.
Was ook goed te zien in de forum topics van BF1 waar men klaagde dat de game opeens vanuit het niets als stront draaide.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:27:
[...]

Veel relevanter natuurlijk blijft of de patches überhaupt toegevoegde waarde bieden voor scenario :p. Zo kun je jezelf prima afvragen of een geisoleerd cluster de patches nodig gaat hebben, of dat je ook prima zonder kunt.
Dat klopt uiteraard ook, maar je gaat natuurlijk wel zien dat audits dit soort patches gaan vereisen. Geïsoleerd of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nnoitra schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:27:
In ander nieuws:
https://www.techspot.com/...-equally-across-b450.html

TLDR; Heb je een B450/X470 plankje en boeit PCIe 4.0 je niet zoveel, dan hoef je voor de performance iig niet te upgraden naar de 5xx serie.
Ja precies, is dus alleen de chipset en wat aansluitingen. Voor veel mensen niet echt een upgrade die zin heeft gezien de verwachte prijzen. :)

Blijft jammer dat er (voor mij dan) geen X470M in M ATX formaat is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Joopieboy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:39:
[...]

Ja precies, is dus alleen de chipset en wat aansluitingen. Voor veel mensen niet echt een upgrade die zin heeft gezien de verwachte prijzen. :)

Blijft jammer dat er (voor mij dan) geen X470M in M ATX formaat is. :)
Wil dit nu zeggen dat de am4 x370 wel performance lost hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

pannalicour schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:37:
[...]

Wil dit nu zeggen dat de am4 x370 wel performance lost hebben?
Als je het maximale uit een 2000-serie CPU wil halen heb je ook al een 400-serie moederbord nodig. Het zou raar zijn als een 3000-serie CPU minder beperkingen zou hebben op een 300-serie moederbord,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

Apoca

Array Technology Industry

dcm360 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:40:
[...]

Als je het maximale uit een 2000-serie CPU wil halen heb je ook al een 400-serie moederbord nodig. Het zou raar zijn als een 3000-serie CPU minder beperkingen zou hebben op een 300-serie moederbord,
Voor de vorige generatie klopt deze bewering dus in ieder geval niet echt:
YouTube: Does Ryzen 2 perform better on X470 than X370??

Tevens heb ik dat zelf nooit zo ervaren in benchmarks en OC handelingen tussen de Zen en Zen+ generatie dat ik door de chipset beperkt zou worden. Maar das mijn persoonlijke ervaring. Of we moeten het over chipset specifieke opties als AMD StoreMI hebben etc?

En we weten tot op heden nog niet precies hoe de werking van XFR / IMC / CCX etc op de nieuwe generatie precies gaat zijn en wat daarvan de invloed kan zijn op de 300/400/500 serie moederborden. Dus misschien heb je gelijk maar het zou me niks verbazen als het allemaal reuze meevalt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Apoca op 03-06-2019 18:45 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 10:51

Nox

Noxiuz

De B550 bordjes zijn waarschijnlijk wel voorzien van de meest recente aansluitingen, features e.d. maar minder gefocust op OC en zover ik kan lezen geven de geruchten aan dat er geen PCIE 4 naar B550 komt. Dus wel de moderne features maar niet de premium van de X570 bordjes en de prijzen.

Voor een 65W CPU meer dan prima dus :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 02-10 20:54
[...]

Als je het niet erg vindt dan ga ik liever uit van de meer betrouwbare resultaten van
Tja mag je doen maar ik wil alleen zeggen dat ik met het gepatchte systeem dat ik kon testen ik geen enkel scenario kon vinden die daadwerkelijk verschil ondervonden.

cinebench 15 en 20, aidi64 tests, x265 en x264 converten, game fps nul verschil en dat is toch wel zon beetje de gehele workload waarbij het merkbaar zou kunnen zijn en te testen is.

Server loads zijn weer compleet anders dan de load voor thuisgebruikers en die kan ik dan ook niet testen maar.
Maar alle synthetische tests zou ik standaard al negeren omdat die niet erg relevant lijken voor real world scenario's.

En tja of een patch wel zin heeft ik persoonlijk denk voor de thuisgebruiker in veel gevallen niet omdat ze gebruiker veelal de zwakste schakel is qua beveiliging.

Neem alleen UAC 99% klikt gewoon op OK hoeveel toegevoegde waarde heeft dit dan nog.
Of de firewall die op verzoek van wat voor app dan ook gewoon uitgeschakeld word.

Uiteindelijk zijn deze cpu leaks helemaal niet relevant als mensen maar wat graag spy en malware installeren op hun systeem.
Pas als gebruikers alles perfect doen qua beveiliging word dit de zwakste schakel.

Bij mijn nieuwe pc zal ik dan ook kijken of het een prestatie impact heeft en bij alles meer als een paar % gaat het gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nox schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:22:
De B550 bordjes zijn waarschijnlijk wel voorzien van de meest recente aansluitingen, features e.d. maar minder gefocust op OC en zover ik kan lezen geven de geruchten aan dat er geen PCIE 4 naar B550 komt. Dus wel de moderne features maar niet de premium van de X570 bordjes en de prijzen.

Voor een 65W CPU meer dan prima dus :)
Ik vraag me dan ook af of een B550-bord dan bv. tegenover B350-borden toegevoegde waarden hebben (XFR etc). Heeft iemand daar enig zicht op?

Ik heb momenteel een 1800X en een B350-bord maar het begint toch weer te jeuken O-).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Met name de bios ondersteuning en de Zen 2+ ondersteuning die die zal krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:22:
[...]

Ik vraag me dan ook af of een B550-bord dan bv. tegenover B350-borden toegevoegde waarden hebben (XFR etc). Heeft iemand daar enig zicht op?

Ik heb momenteel een 1800X en een B350-bord maar het begint toch weer te jeuken O-).
XFR zal gewoon werken. Precision Boost Overdrive is waar je naar zal moeten kijken. Denk niet dat je dat gaat krijgen op een B350 met een Ryzen 3000. Ik heb ook geen flauw benul wanneer B550 gaat komen. Ga je de overstap maken naar zoiets als de 3800X dan denk ik niet dat je die goed kan overclocken op de meeste B350 bordjes. Stock zal denk ik gewoon goed werken. 3900X? Uh nee dat vraagt denk ik wel om wat beters dan B350 tenzij je genoegen wil nemen met lagere boostclocks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 00:52:
[...]

3900X? Uh nee dat vraagt denk ik wel om wat beters dan B350 tenzij je genoegen wil nemen met lagere boostclocks. :)
Maar serieus, wie denkt er nu serieus aan om een top range CPU op een budget bordje van een paar jaar oud te prikken? :+

Dat het dan weer mogelijk is is dan wel weer het leuke van AMD IPV de socket tango van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 21:34

superwashandje

grofheid alom

[...]
Ik blijf overigens nog altijd bij mijn standpunt dat iedereen die CPU-Z, GPU-Z, AIDA of enige vorm van MSI, EVGA, ASUS of GIGABYTE software draait sowieso screwed is, maar dat terzijde.
waarom? :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:08

TTLCrazy

Listen to Frankie

[...]

XFR zal gewoon werken. Precision Boost Overdrive is waar je naar zal moeten kijken. Denk niet dat je dat gaat krijgen op een B350 met een Ryzen 3000. Ik heb ook geen flauw benul wanneer B550 gaat komen. Ga je de overstap maken naar zoiets als de 3800X dan denk ik niet dat je die goed kan overclocken op de meeste B350 bordjes. Stock zal denk ik gewoon goed werken. 3900X? Uh nee dat vraagt denk ik wel om wat beters dan B350 tenzij je genoegen wil nemen met lagere boostclocks. :)
Ik begrijp je punt, maar backwards compatibility is wel een sterk punt van AMD wat ze met de introductie van de AM4 socket hebben beloofd. Dus vooralsnog ben ik wel benieuwd naar de resultaten van een B350 bord icm een 3900X. Want stiekem wil ik dat wel gaan doen :P

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 23:41
Niet alle B350 bordjes krijgen Ryzen 3000 support. Zorg zeker dat je een bordje hebt die wel ondersteuning biedt ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Geeft alle software die op je pc draait de mogelijkheid om je fysieke geheugen uit te lezen. Dit betekent dat je alle beveiliging van het OS dus achter je laat en je heel gericht te werk kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
ZenTex schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 01:47:
[...]

Maar serieus, wie denkt er nu serieus aan om een top range CPU op een budget bordje van een paar jaar oud te prikken? :+

Dat het dan weer mogelijk is is dan wel weer het leuke van AMD IPV de socket tango van Intel.
Nouja, duurt nog wel even voordat B550 op de markt komt, de chips zelf komen in Juli al. Niet zo gek toch dat je dan een ouder bordje wil benutten? ^^

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZenTex schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 01:47:
[...]

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die de B350 en R3900X combinatie zullen proberen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die de B350 en R3900X combinatie zullen proberen. :P
Want; YOLO / WCGW? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Meer geen flauw benul hebben. :P
Maar het kan geen kwaad omdat AMD slim genoeg is om te voorkomen dat de VRM's smelten. Je gaat gewoon nauwelijks voorbij baseclocks komen omdat Precision Boost ook VRM temperaturen kan uitlezen. Dus wacht maar op de eerste topics waar mensen klagen dat hun 3900X niet hoger wil clocken. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:19:
[...]

Als ik een goed B350 moederbord had welke ondersteuning krijgt voor deze CPU en graag een snellere CPU zou willen zou ik er ook één van zijn. Waarom zou je het niet doen?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

Je mist wat vermogen en ruimte in de voeding. Afgaand op de B450 serie zit je vaak op 4+2 phases, daar hebben we het laatst al over gehad dat dat leuk is tot een 130W, en daarboven houdt het al snel op. Dus dat is misschien prima om een 3800X stock met autotune oid staande te houden, maar verder dan dat?

Nee ik ga (mits de prijs echt niet te gek word) toch voor de enige X570M optie die er is. :+ Ik vind het alleen apart dat Asrock zijn site nog steeds niet geüpdate heeft. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 21:34

superwashandje

grofheid alom

Paprika schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Geeft alle software die op je pc draait de mogelijkheid om je fysieke geheugen uit te lezen. Dit betekent dat je alle beveiliging van het OS dus achter je laat en je heel gericht te werk kan gaan.
ok goed om te weten :) ik gebruikte ze "vroeger" toen ik hier nog tijd voor had ook regelmatig. Zijn er ook (betere) alternatieven dan?
evt in dm als offtopic? Thanks :*)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Paprika schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Nu weten we ook hoe het ITX bordje van Gigabyte zich zal houden ($220 MSRP):
YouTube: mobo PCB Breakdown: Gigabyte X570 I Aorus Pro Wifi
Ik denk dat 't dus de ASUS DTX zal worden voor mij. Gigabyte heeft van hun hele line-up 'naked' HQ pictures gestuurd naar buildzoid. Dat is dan voor een keer wel leuke en goede marketing.
This little VRM over here is actually better than the majority x370 and x470 motherboards, and I'm serious about that. This VRM right here is straight up better than a x470-F-STRIX motherboard from ASUS or a x470 Gaming PRO CARBON from MSI.
This could be a straight up mATX killer board. So far I have yet to see a x570 mATX board that has a better build quality than this does.
superwashandje schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:19:
[...]

ok goed om te weten :) ik gebruikte ze "vroeger" toen ik hier nog tijd voor had ook regelmatig. Zijn er ook (betere) alternatieven dan?
evt in dm als offtopic? Thanks :*)
Ze maken allemaal dezelfde fout en lijken ook allemaal van dezelfde codebase af te komen onderwater. Het merendeel is RivaTuner overigens (waaronder MSI, EVGA), maar ook ASUS gebruikt dezelfde codebase voor hun in-house ontwikkelde driver. Ik ben er nog geen tegengekomen die hier niet in faalt, buiten Nvidia hun eigen driver.

[ Voor 42% gewijzigd door Paprika op 04-06-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:20:
[...]

Nu weten we ook hoe het ITX bordje van Gigabyte zich zal houden ($220 MSRP):
YouTube: mobo PCB Breakdown: Gigabyte X570 I Aorus Pro Wifi
Ik denk dat 't dus de ASUS DTX zal worden voor mij. Gigabyte heeft van hun hele line-up 'naked' HQ pictures gestuurd naar buildzoid. Dat is dan voor een keer wel leuke en goede marketing.
Heerlijk dat Buildzoid sarcasme. :D

Maar ben ik nu de enige die eigenlijk een perfect X570 bordje voor een 3600-3800X range mist? Ik kan me niet voorstellen dat je zelfs met een 3800X over de 150A zal gaan. 150A op zichzelf lijkt me al erg fors.

Wat je eigenlijk daarvoor wil hebben is ongeveer:
-6 phase met 60A powerstages of liever 8 phase met 50A powerstages.
-Beetje acceptabele heatsink
-Volwaardige bios
-Minstens twee M.2 slots
-Intel I211AT netwerkchip
-Realtek ALC1220 audiochip
-6x Sata 3
-USB 3, USB 3.1 en twee USB 2.0 headers
-Bios flashback functie
-Hele lading USB poorten. Dus niet die zielige vijf zes of zeven. Nee, graag een of twee 3.1 gen 10Gbit/s, vier 3,1 gen 4,8 Gbit/s en minstens vier 2.0 poorten, maar liever nog meer.
-7.1 audioaansluitingen
-PS/2 en een HDMI aansluiting. Die eerste voor de mensen met een IBM Model M, die tweede omdat het toch gaat gebeuren.

Ja, ik wil min of meer de back I/O van de C7H met misschien wat downgrades qua USB snelheid voor de kosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNqRYaY8g8x0fSPdygJzv7SBUU8=/i/2001942901.jpeg

Verkoop dat voor max $220 als een specifiek gericht op gamers met een 3600-3800X en dan zou ik het overwegen. Ik heb het bord nog niet gevonden en ik denk ook niet dat ik het ga vinden. De meeste borden hebben zware overkill VRM's voor 3900X of 16c overclocking waar je een custom loop nodig gaat hebben. Ondertussen is er bezuinigd op ethernet of I/O en ruim uitgegeven aan stomme versiersels en RGB.

Ik begrijp AMD haar keuze voor X570 in huidige vorm dan ook steeds minder. Ik snap niet waarom AMD geen aparte chipset boven X570 heeft geplaatst waar ze voluit gaan met PCI-E lanes en daaronder een chipset met een aantal 4.0 lanes die meer gericht is op 3600-3800X gebruikers. Dan zou wat ik voorstel gewoon mogelijk moeten zijn. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quintox
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:56:
[...]

Ik begrijp AMD haar keuze voor X570 in huidige vorm dan ook steeds minder. Ik snap niet waarom AMD geen aparte chipset boven X570 heeft geplaatst waar ze voluit gaan met PCI-E lanes en daaronder een chipset met een aantal 4.0 lanes die meer gericht is op 3600-3800X gebruikers. Dan zou wat ik voorstel gewoon mogelijk moeten zijn. :/
Maar daar zijn de B450/550 bordjes toch voor? Die bieden toch wat je zoekt zonder extreme overkill op de VRM's en toch met de features die je wilt. Neem bijv. het Asus rog b450 bordje.

Het enige van jouw hele feature lijstje wat niet op dat bordje zit, is de PS/2 aansluiting. Logischerwijs trekken ze dat door naar de B550 bordjes, waardoor dat toch bij uitstek de beste keus voor 3600-3800x gebruikers is?
Ik zou niet weten wat er dan nog tussen de B550 en X570 zou moeten zitten.. je kunt immers X570 "budget" varianten tot extreme premium varianten van 1000,- krijgen.

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
quintox schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:17:
[...]

Maar daar zijn de B450/550 bordjes toch voor? Die bieden toch wat je zoekt zonder extreme overkill op de VRM's en toch met de features die je wilt. Neem bijv. het Asus rog b450 bordje.

Het enige van jouw hele feature lijstje wat niet op dat bordje zit, is de PS/2 aansluiting. Logischerwijs trekken ze dat door naar de B550 bordjes, waardoor dat toch bij uitstek de beste keus voor 3600-3800x gebruikers is?
Ik zou niet weten wat er dan nog tussen de B550 en X570 zou moeten zitten.. je kunt immers X570 "budget" varianten tot extreme premium varianten van 1000,- krijgen.
B450 heeft in de regel problemen zoals:
-Mindere VRM's
-Mist de ethernet en/of audiochip
-Mist USB poorten
-Mist bios features zoals LLC

Dat is een ander segment. Goed genoeg voor de meeste, maar niet voor iedereen. ;)
Nee, ik mis borden die wel de high end features van een $200 bord bieden buiten de VRM om. Nu lijkt $200 opeens budget X series te zijn buiten de VRM's om. Er is meer aan een high end moederbord dan VRM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:34:
[...]

B450 heeft in de regel problemen zoals:
-Mindere VRM's
-Mist de ethernet en/of audiochip
-Mist USB poorten
-Mist bios features zoals LLC

Dat is een ander segment. Goed genoeg voor de meeste, maar niet voor iedereen. ;)
Nee, ik mis borden die wel de high end features van een $200 bord bieden buiten de VRM om. Nu lijkt $200 opeens budget X series te zijn buiten de VRM's om. Er is meer aan een high end moederbord dan VRM's.
- Ethernet én audiochip zijn 100% gelijk aan die wat in je lijstje staan ( Asus rog b450-f )
- Mindere VRM's ( daar heb je dus de X4/570 bordjes voor. Er zit nog wel wat verschil tussen bordjes van 200 en de bordjes van 700,- :P Maar daar heb je dus geen extra chipset tier voor nodig )
- 6x USB 2.0, 5x USB 3.1 (Gen1, 5Gb/s), USB 3.1 (Gen1, type-c, 5Gb/s), 2x USB 3.1 (Gen2, 10Gb/s) <-- wat mis je nog :o
- Zover ik weet heeft die plank gewoon LLC.

Dus het enige wat minder is zijn met name de VRM's, maar verder voldoet dat bord aan al je wensen. Echter voor een 3600-3800x heb je toch helemaal niet zo'n extreme VRM's nodig?

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de forward compatibiliteit van X570.
Is het bijvoorbeeld mogelijk om nu tegen een zacht prijsje een een tweedehands R1xxx of R2xxx chip op de kop te tikken (bijvoorbeeld van een fantieker upgradended tweaker) en die, heel futureproof wel vast in een x570 (of 550) plank te prikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Pixxel schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:17:
Is het bijvoorbeeld mogelijk om nu tegen een zacht prijsje een een tweedehands R1xxx of R2xxx chip op de kop te tikken (bijvoorbeeld van een fantieker upgradended tweaker) en die, heel futureproof wel vast in een x570 (of 550) plank te prikken?
Je hebt het topic niet echt gelezen of doorzocht, of wel? :P
X570 & R1xxx = Nee
X570 & R2xxx = Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Zen(1) werk niet op de 5 serie bordjes, zen+ wel, en AM4 word in 2020 uitgefaseerd.
Ik zou gewoon voor een x4 serie gaan tenzij je perse pci 4 wilt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixxel schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:17:
Je kan beter een B450/X470 en Ryzen 3x00 nemen dan B550/X570 en Ryzen 2x00 optie 1 zal een stuk sneller zijn. Ik verwacht dat Zen 3 in twee smaken uit zal komen: een met DDR4 AM4 en een met DDR5 en dus AM5 of hoe ze het tzt gaan noemen. Maar wie weet werkt die DDR4 versie ook nog wel op 4xx borden. Maar dat is nu moeilijk in te schatten. In ieder gezal Ryzen 3x00 gaat een grote sprong qa prestaties maken die wil je eigenlijk wel mee pakken. (maar dat is hoe ik er over denk. Liever een snellere CPU dan een wat beter moederbord).

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quintox schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:58:
[...]

- Ethernet én audiochip zijn 100% gelijk aan die wat in je lijstje staan ( Asus rog b450-f )
- Mindere VRM's ( daar heb je dus de X4/570 bordjes voor. Er zit nog wel wat verschil tussen bordjes van 200 en de bordjes van 700,- :P Maar daar heb je dus geen extra chipset tier voor nodig )
- 6x USB 2.0, 5x USB 3.1 (Gen1, 5Gb/s), USB 3.1 (Gen1, type-c, 5Gb/s), 2x USB 3.1 (Gen2, 10Gb/s) <-- wat mis je nog :o
- Zover ik weet heeft die plank gewoon LLC.

Dus het enige wat minder is zijn met name de VRM's, maar verder voldoet dat bord aan al je wensen. Echter voor een 3600-3800x heb je toch helemaal niet zo'n extreme VRM's nodig?
B450-F heeft ook maar zeven USB poorten achterop. Wat gebruik ik allemaal vraag je? Nou: ;)
-Muis
-Toetsenbord
-Speakers
-Headset
-Logitech G13
-Printer
-Scanner
-Xbox One controller
-Nintendo Classic Mini

Dat zijn er dus negen. Ik had al een expansiekaart gekocht en die zit ook al vol. Ik heb gewoon mijn USB poorten nodig. Dit systeem gebruik ik gewoon constant voor gaming, maar binnenkort als het goed is ook in een heel wat professionelere capaciteit. Dan gaat er ook nog regelmatig een camera en USB stick erbij komen. Verder natuurlijk ook opladen van mobiele telefoon.

Vervolgens hebben al die €100-€150 bordjes hetzelfde probleem. Ze zitten op krappe budgetten dus er worden altijd wel dingen weggelaten. Meestal VRM's, maar vaak andere dingen. Ik heb dus allang geaccepteerd dat ik voor mijn wensen in het €150-€200 segment moet kijken. Daar lijkt alleen helemaal niks te komen voor X570.

Ik kijk nu ook omdat ik ga proberen mijn setje 3200MT/S C14 met mijn ASUS Prime X370-Pro daadwerkelijk op die snelheden te krijgen. Dat was een jammerlijke mislukking met mijn 1700. Ik heb er alleen vrij weinig vertrouwen aangezien het vrij universeel lijkt te zijn dat dit bord niet wil. Gebeurd dat, dan ga ik waarschijnlijk kijken naar een nieuw moederbord. Tot dusver is het aanbod alleen bedroevend voor mij. Op de meeste X570 bordjes is maar een hoop extra geplaatst om de prijzen maar op te krikken. Niks daarvan interesseert mij. Ik zou eigenlijk naar de C8H moeten gaan kijken omdat die aan al mijn wensen lijkt te voldoen. Ik maak me alleen geen enkele illusie over wat die gaat kosten. :/

Ik ga hier ook niet alleen in zijn. Ik mis voor de mensen die een 3600-3800X willen op een fatsoenlijk bord en deze willen overclocken, gewoon goede keuzes. Het lijkt allemaal of te duur of te zwaar op VRM's en de rest uitgekleed. Er lijkt geen enkel compleet bord te zijn terwijl de meeste mensen niet een 3900X zullen kopen maar juist een CPU binnen de 3600-3800X range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 11:30
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:36:
[...]

B450-F heeft ook maar zeven USB poorten achterop. Wat gebruik ik allemaal vraag je? Nou: ;)
-Muis
-Toetsenbord
-Speakers
-Headset
-Logitech G13
-Printer
-Scanner
-Xbox One controller
-Nintendo Classic Mini

[...]
Mag ik wat opmerkingen hierbij plaatsen?

USB voor speakers en headset? Wat voor mal spul heb jij? Speakers sluit je aan op de audio output, headset op de aansluitingen aan de voorkant van de kast (of misschien op de speakers als ze dat ondersteunen), Printer en scanner kun je consolideren, Xbox en Nintendo hoeven toch niet allebei tegelijk noch altijd aangesloten te zijn (usb poort delen met scanner/printer) ?

Volgens mij maak jij het jezelf gewoon te moeilijk. :S

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sowieso want een Realtek ALC1220 willen, terwijl de speakers en headset via USB gaan is nogal bijzonder. En anders bestaat er zoiets als een USB hub waar je het meeste zonder problemen op kan aansluiten.

[ Voor 32% gewijzigd door -The_Mask- op 04-06-2019 16:58 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:47:
[...]

Mag ik wat opmerkingen hierbij plaatsen?

USB voor speakers en headset? Wat voor mal spul heb jij? Speakers sluit je aan op de audio output, headset op de aansluitingen aan de voorkant van de kast (of misschien op de speakers als ze dat ondersteunen), Printer en scanner kun je consolideren, Xbox en Nintendo hoeven toch niet allebei tegelijk noch altijd aangesloten te zijn (usb poort delen met scanner/printer) ?

Volgens mij maak jij het jezelf gewoon te moeilijk. :S
Speakers en headsets hebben ook stroom nodig en dat is USB. ;)
Verder gaat het dus om meer dan USB poorten. Nee, het gaat erom dat er helemaal een goede keuze mist voor iedereen die een X570 wil hebben in combinatie met een 3600-3800X. De balans is veel te ver doorgeslagen naar VRM's en versiersels en te weinig spul dat relevant is voor iedereen. Als Gigabyte en MSI hun prijzen ook maar enigszins indicatief zijn, dan begint X570 bij $200 en dat zijn dan de bordjes waar op bezuinigd is. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

En ik me altijd maar afvragen hoe het komt dat een headset via een jack het doet zonder powerkabel. :+

Alle gekheid op een stokje, als je een x5xx van redelijke kwaliteit maar zonder zonder versiersels wilt dan zijn er daar vast goede B550 alternatieven voor.

Wil je alles erop en eraan met kerstverichting aan toe en wil je serieus gaan overklokken dan x570.

Of zie ik het nu verkeerd?

(dat gezegd hebbende, Ik zou graag een x5 bordje willen, maar een redelijke, kale mini-ITX zonder alle poespas moet echt niet meer dan 150 gaan kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-10 20:48
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:41:
[...]

Meer geen flauw benul hebben. :P
Maar het kan geen kwaad omdat AMD slim genoeg is om te voorkomen dat de VRM's smelten. Je gaat gewoon nauwelijks voorbij baseclocks komen omdat Precision Boost ook VRM temperaturen kan uitlezen. Dus wacht maar op de eerste topics waar mensen klagen dat hun 3900X niet hoger wil clocken. :+
We zijn toch Tweakers? Een eigen vrm in elkaar flansen is niet zo moeilijk, deed ik al in Socket A tijdperk.... Man die dingen werden heet (ok kan ik begrijpen dat de vrm een Barton op 2,7 GHz niet zo leuk vonden).... Heb met mijn AM2 bordje vroegah een eigen vrm heatsink gemaakt (enige waar je mee moest opletten was de dimensies van moederbord gaatjes om vrm te bevestigen). De heatsink was niet om aan te zien maar werkte wel met wat luchtflow erover (zie linus zijn pogingen om heatsinks te maken).
Ben sowieso nooit zo te spreken geweest over vrm koeling, 18 jaar geleden niet en nu nog niet. Moet er leuk uitzien, functionaliteit boeide niet zo. Zelfs mijn huidige X99 vrm lopen op 60+°C met genoeg luchtflow erover.
-Muis
-Toetsenbord
-Speakers
-Headset
-Logitech G13
-Printer
-Scanner
-Xbox One controller
-Nintendo Classic Mini
Printer/scanner kunnen toch hedendaags over de wifi?
Speakers op USB?
Xbox kan toch op front USB?
We hebben toch ook gewoon USB headers en indien noodzakelijk USB via pci-e.

[ Voor 14% gewijzigd door Richo999 op 04-06-2019 19:57 ]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:53:
[...]

Speakers en headsets hebben ook stroom nodig en dat is USB. ;)
Verder gaat het dus om meer dan USB poorten. Nee, het gaat erom dat er helemaal een goede keuze mist voor iedereen die een X570 wil hebben in combinatie met een 3600-3800X. De balans is veel te ver doorgeslagen naar VRM's en versiersels en te weinig spul dat relevant is voor iedereen. Als Gigabyte en MSI hun prijzen ook maar enigszins indicatief zijn, dan begint X570 bij $200 en dat zijn dan de bordjes waar op bezuinigd is. :/
Is er ook niet dat de chip zelf gewoon duurder is? Die paar dingen kunnen de prijs toch niet zover omhoog drijven, wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De lege pcb's zijn ook duurder omdat de signalen voor pcie 4 veel gevoeliger zijn aan storingen. pcie 3 kon je nog simpel verlengen zonder echt verlies, bij 4.0 hebben ze al bijna problemen op het mobo zelf.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk zijn er allemaal oplossingen voor USB te verzinnen. Alleen vind ik die oplossingen minder fijn dan gewoon genoeg poorten op de achterkant te hebben.

Ik zie het probleem ook niet omdat in ieder geval op de duurdere boarden >200 gewoon te faciliteren.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joopieboy schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:58:
[...]

Is er ook niet dat de chip zelf gewoon duurder is? Die paar dingen kunnen de prijs toch niet zover omhoog drijven, wel?
Nou kennelijk wel dus. :/

Verder mensen hou nou op over de USB poorten. Dat is maar een klein dingetje en dat heb ik zelf opgelost. Het gaat niet om de USB poorten maar om de uitgeklede staat van de "betaalbare" X570 bordjes. Met instapprijzen van rond de $200 mag je gewoon wat verwachten. Verder zijn ze allemaal klaar voor een 3900X met OC of zelfs de 16c. Dat is alleen niet de hele markt. Voor iedereen die een 3600-3800X wil, klopt de balans tussen VRM en andere onderdelen gewoon niet. Dat is het punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 11:30
Mag ik een raar ideetje in de kring gooien?

Ryzen 4000 krijgt 32cores en X570 ondersteunt dat.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!
YouTube: Channel update: X570 content plan and other stuff

Buildzoid gaat een hoop mobo's onder de loop nemen.

Gigabyte is wel goed bezig hoor. Helemaal afgebrand maar nu shit op orde gebracht. Boards zijn imo helaas wel wat aan de dure kant dus het is niet gratis..

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:09:

De consumenten markt voor 32 core's is zo klein, een 32 core voegt daarom weinig toe op dit moment. Daarnaast waar wil je de 32 core's laten? Terug naar één hele grote die? Want vier chiplets en een I/O die gaat niet echt passen.

Wat ik sneller zie gebeuren is dat de 16 core bewaren voor de volgende generatie. Dan heb je volgend jaar een wat beter productieproces, dus net wat hogere klokfrequenties, waarschijnlijk een kleine IPC verbetering maar ook 4 core's extra. Dan is er ook een reden om van een 12 core Zen 2 over te stappen naar een 16 core Zen 3.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 15:23
Help!!!! schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:15:

Gigabyte is wel goed bezig hoor. Helemaal afgebrand maar nu shit op orde gebracht. Boards zijn imo helaas wel wat aan de dure kant dus het is niet gratis..
Briljante vent is het ook. Mooi dat Gigabyte luistert, heel erg jammer dat Asus dwarsligt.

Die Xtreme is het helemaal, maar $599,- is totaal uit balans vergeleken met de volgende in de rij, de Master voor $349,- MSRP. Kijken wat de Nederlandse prijzen gaan doen.

Zijn er al adviesprijzen bekend van andere makers, eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:09:
Nee. :P
32c gaat zeer waarschijnlijk niet passen op een AM4 substraat. Verder is dat waarschijnlijk niet fatsoenlijk te koelen zonder een gigantische clockspeed regressie. 32 threads daarentegen. ;)
Kloppen de eerste, vage geruchten dat Zen 3 naar SMT4 gaat, dus vier threads per core, dan haal je dat wel. :P
Help!!!! schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:15:

Vanaf 8:40. Wait whut? :o
Ik zit te kijken en kennelijk gaat Gigabyte hun absoluut verschrikkelijke bios UI ook gewoon fixen voor X570 en gaan ze veel meer richting de ASUS stijl. Dadelijk ga ik gewoon nog terug naar Gigabyte hoor. :P

[ Voor 38% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-06-2019 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ho wat, wat zei je daar? Volgens mij verslikte je je in je stukje brood ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joopieboy schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:52:
Ho wat, wat zei je daar? Volgens mij verslikte je je in je stukje brood ofzo :+
Nou vind ik ook eindelijk eens wat goede foto's van de Gigabyte X570 Aorus Elite en die lijkt ook als enige mijn eisen wel af te tikken. Deze zou $200 gaan kosten en de overkill 12 phase (6 phase met doublers, 50A Sic634 powerstages) VRM is bonus. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/82U3ML1BhPuJf7pW0wzPuDPh/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HUJODkjDGU4vURt269hwUfol/thumb.jpg

Zie:
https://www.techpowerup.c...s-treatment-itx-to-xtreme
https://www.tomshardware....0-motherboards,39504.html
https://forums.overclocke...m-chart-updated.18851489/

Pagina: 1 ... 58 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.