Het leven is te kort om geduld te hebben!
Het is stupide overkill voor alles dat geen 3900X is. Meer hoef je niet te begrijpen.Joopieboy schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:14:
Die doublers en nieuwe vrm technieken ben ik nog niet helemaal over uit of dat nu wel wenselijk is of niet. Maar eens de benchmarks afwachten. Eerste indruk ziet er wel positief uit moet ik zeggen.
Ook niet helemaal waar. Gigabyte gaat eigenlijk al jaren op en neer in kwaliteit van moederborden. Ze hebben generaties gehad waar ze extreem goed waren en ook generaties met absolute bagger. Gigabyte lijkt nu weer naar extreem goed te gaan waardoor ze een serieuze optie worden.Maar goed, GB was altijd iets prijsbewuster en liet daardoor altijd ergens wel een steek of steekje vallen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
AMD zit hiermee ver onder de prijs van Intel. Ik wordt er wel enthousiast van als dit alles klopt. Wilde namelijk mijn processor upgraden. Ben benieuwd hoe Intel hier op gaat reageren.
< dit stukje webruimte is te huur >
[ Voor 20% gewijzigd door -The_Mask- op 05-06-2019 00:47 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dan als ik de 232 euro omreken van Intel, dan kom ik uit op 280 euro incl. btw. Wat alsnog een substantieel verschil is.-The_Mask- schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:45:
Omgerekend is 199 dollar altijd nog iets van 210 euro inclusief BTW. Zeg maar de prijs van een i5 9500.
AMD Nieuwsdiscussie
In elk geval, ik snap niet zo goed welke punt je wil maken. Dan is het verschil 10 euro minder. Wat wil je daar mee zeggen dan? De kern van mijn verhaal is dat AMD veel goedkoper is dan Intel naar hoe het nu eruit ziet.-The_Mask- schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:49:
Aan de Intel hoef je niks om te rekenen die is gewoon te koop voor 270 euro.
AMD Nieuwsdiscussie
Dus risers zijn verleden tijd voor PCI-e 4.0? Heb je daar een bron voor?Damic schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:03:
De lege pcb's zijn ook duurder omdat de signalen voor pcie 4 veel gevoeliger zijn aan storingen. pcie 3 kon je nog simpel verlengen zonder echt verlies, bij 4.0 hebben ze al bijna problemen op het mobo zelf.
Want er zijn dan een hele hoop mensen met ITX builds en verticaal gemounte GPU's die daar niet blij van worden.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Zeker, alleen mogen die video's wel wat korterCascade schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:37:
[...]
Briljante vent is het ook. Mooi dat Gigabyte luistert, heel erg jammer dat Asus dwarsligt.
Die Xtreme is het helemaal, maar $599,- is totaal uit balans vergeleken met de volgende in de rij, de Master voor $349,- MSRP. Kijken wat de Nederlandse prijzen gaan doen.
Zijn er al adviesprijzen bekend van andere makers, eigenlijk?

Asus komt uiteindelijk ook wel gewoon voorbij. Zolang de boards nog niet te koop zijn is het niet echt een issue voor mij.
Heb meestal Asus maar heb redelijk recent een uitstapje naar Gigabyte gemaakt op het Z170 platform. Board van ongeveer E230 ? Gaming 7 ofzo dacht ik. Had goede functionaliteit, relatief goede prijs maar imho een onduidelijk en veel minder prettig bios dan Asus. Toen ging het board ook nog eens kapot dus ben weer terug naar Asus.
Het is goed om te zien dat Gigabyte qua vrm de kwaliteit (weer) serieus nemen en dat ze met een nieuw bios komen (volgens Buildzoid) wat meer op Asus lijkt waarmee ze een potentiele kandidaat zijn.
Nadeel is dan weer dat de prijzen volgensmij behoorlijk gestegen zijn. Ben bang dat Asus er niet onder wil gaan zitten en de mobo prijzen toch wel erg hoog aan het worden zijn.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ
pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
Het plankje kwam meteen al met de meest recente, stable, bios (maart 2019); chill.
Voor wie nu al een nieuwe 400 serie plank willen halen:
Deze bios versie omvat al de "update voor new CPU".
Dus ook al staat het "Ryzen 3000 Ready" nog niet op de doos, hij zou er al wel klaar voor moeten zijn.
Bestel datum is 28 mei.
Het geheugen heb ik, samen met een shitload aan bubble wrap, van een mede-tweaker over genomen.
In een uurtje of 4 de zooi weer operationeel (van demonteren tot up-to-date windows en meest gebruikte apps geïnstalleerd); lekker vlot!
Geheugen meteen via XMP profile op 3200, so far so good!
Alleen het booten is al een hele verbetering ten opzichte van een FX8350
[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 06-06-2019 20:53 ]
Sarcasm is my superpower! What's yours?
https://www.theregister.c...4/hp_intel_shortages_amd/
Daarmee volgt HP het voorbeeld van Lenovo. Die gaan een deel van Thickpad lijn ook voorzien van AMD.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
InteressantDaniëlWW2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:43:
Nieuws dan. AMD lijkt bij HP dan eindelijk eens een doorbraak te hebben geforceerd nadat Intel alweer niet kan voorzien in de vraag. Intel is nu al naar Q3 opgeschoven voor leveringen...
Daarmee volgt HP het voorbeeld van Lenovo. Die gaan een deel van Thickpad lijn ook voorzien van AMD.
Met de verwachte prijzen van X570 moederborden heeft het steeds minder zin om prijzen van kale cpu's te vergelijken. Stel je betaalt 50 euro minder aan een cpu, als je moederbord vervolgens 100 euro duurder is dan bij de concurrent dan ben je uiteindelijk alsnog duurder uit. Prijs van mobo+cpu is handiger om te vergelijken denk ik. Geen idee wat een gemiddeld Intel mobo kost, zijn die net zo duur als wat er voor X570 wordt verwacht?aex351 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:38:
AMD Ryzen 5 3600 vs Intel 9600k: https://cpu.userbenchmark...-Core-i5-9600K/4040vs4031. Dat is 176 euro (omgerekend van 199 dollar: reviews: Ryzen 3000 en Zen 2 - Nieuwe 7nm-processors en een nieuwe chipset) vs 270 euro (zou eigenlijk op 232 euro moeten liggen volgens: nieuws: Distributeur toont prijzen van negende generatie Intel Core-processors
AMD zit hiermee ver onder de prijs van Intel. Ik wordt er wel enthousiast van als dit alles klopt. Wilde namelijk mijn processor upgraden. Ben benieuwd hoe Intel hier op gaat reageren.
En over die moederborden met over the top VRM, is dat niet gewoon omdat bedrijven zich willen indekken voor het geval iemand bijvoorbeeld een 6-core in een nieuw mobo steekt, maar een jaar later toch besluit te upgraden naar een 12-core en het werkt niet? Of nog erger, er ontstaat schade aan het mobo? Als ze het idiot proof (of future proof) willen maken dan moet elk X570 bord een 3900X of zelfs een 16-core (als die nog komt) ondersteunen.
There go the goddamn brownies.
Je moet dan wel ook de featureset vergelijken. Ga je het vergelijken met een Intel moederbord met PCI-E 4.0 (die is er niet trouwens)? Zo nee, dan kun je natuurlijk net zo goed kijken naar een x470 moederbord...Bonez0r schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:37:
[...]
Met de verwachte prijzen van X570 moederborden heeft het steeds minder zin om prijzen van kale cpu's te vergelijken. Stel je betaalt 50 euro minder aan een cpu, als je moederbord vervolgens 100 euro duurder is dan bij de concurrent dan ben je uiteindelijk alsnog duurder uit. Prijs van mobo+cpu is handiger om te vergelijken denk ik. Geen idee wat een gemiddeld Intel mobo kost, zijn die net zo duur als wat er voor X570 wordt verwacht?
Intel is gemiddeld wat duurder voor vergelijkbaar spul. Dan heb ik het over X470 vs. Z390 of B450 vs B360. Het is alleen niet zo extreem als X470 naar X570 lijkt te worden. Dat zou zomaar €50+ kunnen zijn. Zit dan voornamelijk in VRM's en PCI-E 4.0 support.Bonez0r schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:37:
[...]
Met de verwachte prijzen van X570 moederborden heeft het steeds minder zin om prijzen van kale cpu's te vergelijken. Stel je betaalt 50 euro minder aan een cpu, als je moederbord vervolgens 100 euro duurder is dan bij de concurrent dan ben je uiteindelijk alsnog duurder uit. Prijs van mobo+cpu is handiger om te vergelijken denk ik. Geen idee wat een gemiddeld Intel mobo kost, zijn die net zo duur als wat er voor X570 wordt verwacht?
Verder begin ik te vermoeden dat we nog wel eens nieuwe X470 en/of B450's kunnen gaan zien. We horen absoluut niks officieels over B550. We weten eigenlijk niet eens of B550 wel bestaat in AMD haar chipset planning. De vage geruchten hebben het over na de zomer of zelfs 2020. Gebeurd dat laatste, dan zijn 400 series refresh bordjes geen raar idee meer. Met name Gigabyte en ASRock hebben wat te verbeteren als het om de goedkopere X470 bordjes gaat. Met X570 waarschijnlijk $200+ is er ook ruimte in het $150-$200 segment voor goede X470 bordjes. High end X470 is waarschijnlijk EOL. Misschien blijven de Gaming 7 en C7H nog enigszins relevant, maar de rest is lijkt weinig tot niks te bieden tegenover zelfs de goedkope X570 bordjes. Zoiets als een ROG Stix X470 kan alleen blijven als die flink in prijs gaat zakken.
Waarschijnlijk meer omdat ze alle borden gereed willen maken voor de 16c. Verder zijn allen behalve misschien de goedkoopste B series bordjes gewoon "idiot proof". Als het goed is hebben ze functionele temperatuursensoren voor hun VRM's en een automatische shutdown functie voordat het misgaat.En over die moederborden met over the top VRM, is dat niet gewoon omdat bedrijven zich willen indekken voor het geval iemand bijvoorbeeld een 6-core in een nieuw mobo steekt, maar een jaar later toch besluit te upgraden naar een 12-core en het werkt niet? Of nog erger, er ontstaat schade aan het mobo? Als ze het idiot proof (of future proof) willen maken dan moet elk X570 bord een 3900X of zelfs een 16-core (als die nog komt) ondersteunen.
En gezien de reacties overal op de prijzen van de 570 moederborden en het feit dat weinigen PCI-E 4.0 voorlopig nodig zullen gaan hebben, vermoed ik dat de 470 goed blijft verkopen.
Verder nog afwachten wat B550 gaat worden
(edit:Daniel was me weer voor)
[ Voor 6% gewijzigd door ZenTex op 05-06-2019 14:36 ]
[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-06-2019 15:19 ]
Oeh inderdaad meteen even luisteren ^^
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Zo nieuw is dat niet volgens mij. HP heeft al een tijdje Ryzen modellen in de zakelijke lijnen. Echt populair lijken ze echter niet te zijn, de eerst en de laatste keer dat ik er een paar uitgerold heb is alweer een paar maand terug.DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:43:
Nieuws dan. AMD lijkt bij HP dan eindelijk eens een doorbraak te hebben geforceerd nadat Intel alweer niet kan voorzien in de vraag. Intel is nu al naar Q3 opgeschoven voor leveringen...
En low-quality silicon (slechte perf/watt) zou gebruiken voor de Ryzen 3000 series, en die nu te 'duur' verkoopt. En high-quality silicon (goede perf/watt) zou binnen voor Epyc en de 16 core. (Lijkt me wel aannemelijk)
Mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Ik weet dat ik een CPU kan kopen die 300% beter presteert dan mijn huidige. Tegen misschien een 20% increase in power
^^ Ik heb nog ergens een Phenom II X4 machine staanCase_C schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:35:
Ik weet dat ik een CPU kan kopen die 300% beter presteert dan mijn huidige.

Ik kan me wel een beetje vinden in zijn video.Case_C schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:35:
@DaniëlWW2 Mwa, meer een "rant" dat AMD gelijk voor het geld gaat. En ja ergens is het iets aan de vroege kant qua market-share, maar ik ben geen business analyticus dus zal me daar niet druk over gaan maken.
En low-quality silicon (slechte perf/watt) zou gebruiken voor de Ryzen 3000 series, en die nu te 'duur' verkoopt. En high-quality silicon (goede perf/watt) zou binnen voor Epyc en de 16 core. (Lijkt me wel aannemelijk)
Mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Ik weet dat ik een CPU kan kopen die 300% beter presteert dan mijn huidige. Tegen misschien een 20% increase in power.
Het kan best dat de prijzen die hij had wel klopte als in AMD dacht dat dat de prijzen moesten gaan worden met goede concurrentie van intel maar die verkoopt de 9900K voor een heel hoog bedrag waar AMD dacht dat dat de vervanger zou zijn van de 7700K. Echter heeft intel gewoon twee nieuwe tiers geintroduceerd. Ja meer cores maar je mag er ook meer voor betalen tov de oudere quad's.
Gezien de huidige concurrentie dachten ze het niet nodig te hebben en hebben ze de prijzen dus hoger gemaakt. Verlagen kan later altijd nog.
Over de clocks tja we gaan het straks zien hoe ver we kunnen overclocken. Als ze echt zo veel moeite gaan hebben met all core OC en dan niet eens 4.6GHz halen dan blijft intel gewoon de beste keuzen als gaming CPU want die dingen doen bijna allemaal 5.0+. Mijn 8600K doet 5.1 all core non AVX en dat is voor gaming gewoon super snel en helaas nog steeds nodig (want veel oude games hebben wel meer cpu power nodig maar kunnen niets met extra cores)
Maar wie weet boosten ze met XFR toch nog naar 4.8-4.9 voor een of twee cores dat zou opzich al prima zijn. Maar dat wordt nog even geduld hebben.
Voor content creation heeft AMD een duidelijke winnaar voor gaming denk ik dat met de huidige clocks intel nog koning zal blijven maar daar blijf je dan ook meer voor betalen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Dat viel enigszins tegen, had er meer van verwacht na de launchday shitshow omtrent zijn leaks.DaniëlWW2 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:17:
This will be good.Ik ga denk ik even wat snacks pakken.
Eens. Ik was ook absoluut niet onder de indruk...Dennism schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:46:
[...]
Dat viel enigszins tegen, had er meer van verwacht na de launchday shitshow omtrent zijn leaks.
Niet alleen het zeer makkelijk passeren van de prijzen en dat de segmentering helemaal niet klopt. Dat verwachte ik eigenlijk al een beetje.
Nee, ik vind de "analyse" van de 3800X ronduit zwak. Ik denk dus niet dat dit slechte chiplets zijn, noch denk ik dat het heethoofden zijn. Ik denk nog steeds dat die 3800X naar 4,5GHz zal boosten binnen AMD haar TDP rating. Daarboven ga je problemen krijgen. Ik voel me daarin gesterkt omdat de 3600's die we voorbij hebben zien komen, bijna maximaal of gewoon 4,2GHz gemiddeld boosten in benchmarks. Dat is een 6c met 65W TDP. Ik denk niet dat ze allemaal draaide met PBO aan. Een 8c moet het dan ook kunnen met 105W TDP en iets hogere clocks. Zeker als die 5GHz wel gehaald kan worden met Ryzen 3000. Zelfs met 4,8GHz zit je nog 300MHz over maximum en we weten allemaal dat die laatste paar honderd megahertz altijd het lastigst is.
Ik denk ook niet dat binning het probleem is. Ik ga er vanuit dat AMD elke wafer eerst zal testen voor Epyc. Dat gaat om lagere clocks en lager voltage. Efficiëntie en absolute stabiliteit tellen daar. Daarna zal Ryzen pas komen. Daar gaat het juist om hoge clockspeeds en hogere voltages. Efficiëntie is leuk, maar minder belangrijk. De PS5 komt waarschijnlijk ook pas volgend jaar en die is waarschijnlijk ook Zen 2. Daar zou je de echt waardeloze chips kunnen dumpen die niet goed clocken en ook niet efficiënt zijn. Tot die tijd moeten alle Zen 2 chiplets die Epyc standaarden niet halen, verkocht worden als Ryzen. Voorlopig zie ik de meeste slechte chips eindigen als 3600 omdat er niks lagers is aangekondigd. Of ze nu wel werken met 8c, maar niet fatsoenlijk clocken of gewoon core kapot maakt niet uit. 3600 gaat het middelmatig en slechte spul zijn. Nog steeds max 4,2GHz wat samen met de IPC spong, gewoon goed is.
Misschien is de 3700X iets efficiënter en clockt die wat minder terwijl de 3800X iets beter clockt. Kan goed. Beiden hebben alleen hun bestaansrecht. Prijzen? Tja iedereen had denk ik liever $200-$250 betaald. Een onderdeel van fatsoenlijke concurrentie in een duopolie is dat de uitdager ook winst kan maken voor toekomstige R&D. Die fout is nu al te vaak gemaakt. Er is alsnog een verschil tussen winst maken en pure afzetterij. AMD gaat nu gewoon goede winst maken.
Ik hoop ergens ook dat het klopt dat X570 inderdaad zal lanceren voor 7 juli. Een week van te voren graag. Ik denk namelijk dat de NDA dan ook zal vervallen omdat alleen X570 lanceren zonder Ryzen 3000 gewoon zinloos is. Eigenlijk hoop ik dat we dan een aantal dagen krijgen van aanvullende testen. Denk dan aan zaken zoals 3700X vs. 3800X of RAM overclocking impact.
2 nieuwe tiers? i dacht alleen de i9 de rest is allemaal niet echt consumer gericht.Astennu schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:26:
[...]
Echter heeft intel gewoon twee nieuwe tiers geintroduceerd. Ja meer cores maar je mag er ook meer voor betalen tov de oudere quad's.
Mijn 8600K doet 5.1 all core non AVX en dat is voor gaming gewoon super snel en helaas nog steeds nodig (want veel oude games hebben wel meer cpu power nodig maar kunnen niets met extra cores)
En ook recente games willen nog altijd een per core prestatie en niet meer cores.
https://www.techspot.com/...-5-cpu-multiplayer-bench/
https://wccftech.com/the-division-2-pc-performance-explored/
devision 2 gebruikt simpelweg niet meer dan 4 cores 8 threads.
Metro exodus boeit meer als 4 cores 4 threads helemaal niks.
Dus vooralsnog trekken game devs zich er werkelijk niks van aan.
Misschien dat het over 2 jaar anders is want het duurt immers jaren om een game te maken.
Echter zolang ze dezelfde engines blijven gebruiken zie ik het er niet van komen.
WOW gebruikt nog altijd dezelfde engine en gebruikt dan ook nog altijd maar 2 threads.
Nou weet ik niet of modernere engines wel meer cores ondersteunen maar ben er bang voor.
Denk dan ook dat de support ground up oet komen. dus nieuwe engines en dan nieuwe games wat een 5 jaren plan is. (komt mooi uit dan staat er weer een upgrade geplanned
Nou, dat komt steeds meer, slechte leveringen en dure prijzen van Intel laten AMD behoorlijk groeien. Zeker nu Zen+ zo aangeslagen is. Alleen maar goed.Dennism schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:23:
[...]
Zo nieuw is dat niet volgens mij. HP heeft al een tijdje Ryzen modellen in de zakelijke lijnen. Echt populair lijken ze echter niet te zijn, de eerst en de laatste keer dat ik er een paar uitgerold heb is alweer een paar maand terug.
@DaniëlWW2 is ook een stuk gunnen. Constructie van de eerste ZEN serie was ook voor mij nieuw maar ze lijken nu zo goed de toekomst in te kunnen gaan , alleen maar prima.
Heb je het nu over het zakelijke of het DIY segment. DIY is bekend dat AMD daar sterk is, ik heb het puur over het zakelijke segment.Joopieboy schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:18:
[...]
Nou, dat komt steeds meer, slechte leveringen en dure prijzen van Intel laten AMD behoorlijk groeien. Zeker nu Zen+ zo aangeslagen is. Alleen maar goed.
Van alle desktops en laptops die wij beheren voor relaties is ruim <5% AMD, en ik zie dat ook de laatste maanden eigenlijk niet veranderen. Zeer weinig relaties bestellen AMD gebaseerde desktops en laptops.
Ik weet het fijne er niet van maar ik dacht gehoord te hebben dat ze problemen hadden met signaal integriteit en een "flexibele" riser kan wel een problemen geven, maar we zullen wel zien wat de toekomst brengt.Blaat schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:10:
[...]
Dus risers zijn verleden tijd voor PCI-e 4.0? Heb je daar een bron voor?
Want er zijn dan een hele hoop mensen met ITX builds en verticaal gemounte GPU's die daar niet blij van worden.
@dion_b je modbreak is gebrken ;)o
[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 05-06-2019 19:02 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Mwa qua hardware zat hij er niet naast. Maar marketing en pricing wel. En de verklaring voor de lagere clockspeeds lijkt aannemelijk. En wanneer er straks een 16 core komt die plots wel 5Ghz boost heeft, + Threadrippers met zulke clocks... dan zit hij er niet zover naast qua speculatie hoe AMD werkt.Dennism schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:46:
[...]
Dat viel enigszins tegen, had er meer van verwacht na de launchday shitshow omtrent zijn leaks.
AMD kan natuurlijk wel zeggen dat ze een platform blijven ondersteunen, echter willen moederbordproducenten uiteindelijk gewoon bodjes verkopen. Dus als hun geen bios update meer uitbrengen dan is het feest ook klaar, daarnaast is de bios size van bijna alle X370 boards maar 128MB wat dus ook weer problemen oplevert met weer support geven voor nog een toekomstige generatie Ryzen CPU's.
[ Voor 4% gewijzigd door Apoca op 05-06-2019 20:57 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold
Ik bedoel prijs tiers niet zo zeer marketing tiers de 8700k was een stuk duurder dan de 7700k de 9900k weer duurder dan de 8700k waar de 4770k en 7700k @ launch vergelijkbaar waren.computerjunky schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:09:
[...]
2 nieuwe tiers? i dacht alleen de i9 de rest is allemaal niet echt consumer gericht.
De 8700k had dezelfde launch prijs als de 7700k. Later is hij wel duurder geworden maar dat kwam foor inteps fab tekorten.Astennu schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:23:
[...]
Ik bedoel prijs tiers niet zo zeer marketing tiers de 8700k was een stuk duurder dan de 7700k de 9900k weer duurder dan de 8700k waar de 4770k en 7700k @ launch vergelijkbaar waren.
Tijdens dieElfde fab tekorten werd de 9xxx ook gelanceerd en mede daardoor was die bij de launch al een stuk duurder.
Al denk ik dat de 9900k zonder fab capaciteit problemen alsnog voor 50 meer gelaunched was door de extra cores en dus silicon prijs.
ADATA Shows Off a JEDEC-compliant 32GB Dual-rank DIMM That Isn't "Double Capacity"
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
De vraag is echter of die prijs tiers er wel zijn, en zo ja of deze wel aan Intel liggen of dat deze verhogingen in het channel zijn gebeurt.Astennu schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:23:
[...]
Ik bedoel prijs tiers niet zo zeer marketing tiers de 8700k was een stuk duurder dan de 7700k de 9900k weer duurder dan de 8700k waar de 4770k en 7700k @ launch vergelijkbaar waren.
Intel past haar prijzen vrijwel nooit aan, vandaar dat je leuk kan terugzoeken op ARK.
i7 4770K (4 cores) - $339-$350 als RCP
i7 4790K (4 cores) - $339-$350 als RCP
i7 6700K (4 cores) - $339 als RCP
i7 7700K (4 cores) - $339-$350 als RCP
i7 8700K (6 cores) - $359-$370 als RCP
i7 9700K (8 cores) - $374-$384 als RCP
Tussen deze Sku's zie je alleen bij de 6 en 8 core Sku's kleine stapjes gemaakt worden, maar zeker geen "nieuwe prijs tier". Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat de extra cores er in Intels prijsstelling vrij goedkoop bij komen. Ik zie voor de i7's door Intel in ieder geval geen nieuw "prijs tier".
Dan heb je de i9-9900K (8 cores) - $488-$499) als RCP, deze zit duidelijk in een andere "prijs tier", maar heeft dan ook het i9 label gekregen. Dit is eigenlijk het enige nieuwe tier dat mijn inziens ingevoerd is inde consumenten markt.
Daarnaast is het eigenlijk maar de vraag of het wel Intel geweest is die het +-$499 "Tier" geïntroduceerd heeft. Mijn inziens is dat eigenlijk AMD geweest met de 1800X.
[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 06-06-2019 11:15 ]
9700K hoort hier imo niet thuis want alle andere chips hebben HT en die niet. De 9900K hoort daar te staan want dat is de opvolger van de 8700K. Maar goed dan zou dat de enige verhoging zijn geweest die van de 8700K valt qua MSRP mee.Dennism schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:14:
[...]
De vraag is echter of die prijs tiers er wel zijn, en zo ja of deze wel aan Intel liggen of dat deze verhogingen in het channel zijn gebeurt.
Intel past haar prijzen vrijwel nooit aan, vandaar dat je leuk kan terugzoeken op ARK.
i7 4770K (4 cores) - $339-$350 als RCP
i7 4790K (4 cores) - $339-$350 als RCP
i7 6700K (4 cores) - $339 als RCP
i7 7700K (4 cores) - $339-$350 als RCP
i7 8700K (6 cores) - $359-$370 als RCP
i7 9700K (8 cores) - $374-$384 als RCP
Tussen deze Sku's zie je alleen bij de 6 en 8 core Sku's kleine stapjes gemaakt worden, maar zeker geen "nieuwe prijs tier". Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat de extra cores er in Intels prijsstelling vrij goedkoop bij komen. Ik zie voor de i7's door Intel in ieder geval geen nieuw "prijs tier".
Dan heb je de i9-9900K (8 cores) - $488-$499) als RCP, deze zit duidelijk in een andere "prijs tier", maar heeft dan ook het i9 label gekregen. Dit is eigenlijk het enige nieuwe tier dat mijn inziens ingevoerd is inde consumenten markt.
Daarnaast is het eigenlijk maar de vraag of het wel Intel geweest is die het +-$499 "Tier" geïntroduceerd heeft. Mijn inziens is dat eigenlijk AMD geweest met de 1800X.
De i9-9900K is juist een nieuwe tier, en niet de directie opvolger van de i7-8700K binnen hetzelfde segment.Astennu schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:20:
[...]
9700K hoort hier imo niet thuis want alle andere chips hebben HT en die niet. De 9900K hoort daar te staan want dat is de opvolger van de 8700K. Maar goed dan zou dat de enige verhoging zijn geweest die van de 8700K valt qua MSRP mee.
De directie opvolger van de i7-8700K is nu juist de i7-9700K, het wel of niet hebben van HT maakt niet of een Sku wel of geen "opvolger" kan zijn binnen een segment.
Nja dat is een mening. Intel vind duidelijk van niet ik heb daar een andere mening over. Ik zie de 9700K als de opvolger van de 8600K. Als we het over compute workload hebben kan de 8700K in bepaalde gevallen sneller zijn dan de 9700K. De 9700K is wel een betere keuze voor ons tweakers maar zeker niet in alle gevallen beter.Dennism schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:26:
[...]
De i9-9900K is juist een nieuwe tier, en niet de directie opvolger van de i7-8700K binnen hetzelfde segment.
De directie opvolger van de i7-8700K is nu juist de i7-9700K, het wel of niet hebben van HT maakt niet of een Sku wel of geen "opvolger" kan zijn binnen een segment.
[ Voor 54% gewijzigd door Paprika op 07-06-2019 00:07 ]
De moederborden kunnen tot 30% duurder worden t.o.v. de X470 generatie...
Het kan natuurlijk zijn dat dit deels ligt aan betere componenten, maar een duurdere chipset kan ook een oorzaak zijn.
Het is ook alles. VRM's, duurdere chipset en problemen met signaalintegriteit voor PCI-E 4.0 wat voor complexere en duurdere PCB's vraagt. Vervolgens moet de RGB en met name de versiersels ook opgevoerd worden omdat de prijzen toch al omhoog zijn gegaan. Dat moet toch gerechtvaardigd worden met meer zinloze bling.Case_C schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:00:
Ook weer wat nieuws over de prijzen van X570.
Het kan natuurlijk zijn dat dit deels ligt aan betere componenten, maar een duurdere chipset kan ook een oorzaak zijn.
Ik hoop gewoon dat een aantal van de betere X470 bordjes in productie blijven of dat er zelfs wat goede refreshes komen voor iedereen die een 3600-3800X koopt, de meerderheid dus. Betwijfel alleen of het ook gaat gebeuren.

30% duurder en er zit actieve cooling op de chipset. Het ziet er naar uit dat de x470 de betere optie wordt.Case_C schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:00:
Enkele van deze actieve chipset koel oplossingen zijn semi passief.aex351 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:41:
[...]
30% duurder en er zit actieve cooling op de chipset. Het ziet er naar uit dat de x470 de betere optie wordt.
Daarnaast zijn er ook een aantal bordjes met volledig passieve oplossingen
De prijs.. tjah, daar heb je het bij het juiste einde.. Deze lijken vooralsnog niet mee te vallen.
Ik heb daarom ondanks dat ik al een tijdje wacht toch gewoon nu een 2600 besteld met een b450 itx bordje (wel een goede Asus). Voor nu eigenlijk prima en veel goedkoper dan nieuwe cpu plus moederbord, en kan altijd over een half jaar of zo de cpu eens vervangen als er misschien wat leuke deals langs komen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:32:
[...]
Het is ook alles. VRM's, duurdere chipset en problemen met signaalintegriteit voor PCI-E 4.0 wat voor complexere en duurdere PCB's vraagt. Vervolgens moet de RGB en met name de versiersels ook opgevoerd worden omdat de prijzen toch al omhoog zijn gegaan. Dat moet toch gerechtvaardigd worden met meer zinloze bling.
Ik hoop gewoon dat een aantal van de betere X470 bordjes in productie blijven of dat er zelfs wat goede refreshes komen voor iedereen die een 3600-3800X koopt, de meerderheid dus. Betwijfel alleen of het ook gaat gebeuren.
Gamertag: FinrazielNL
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI
Ik vind het wel typerend wat hij hier allemaal vertelt. Technisch is de VRM helemaal top. De allerbeste componenten die nu te krijgen zijn, 14 echte fasen, alle toeters en bellen. In theorie geeft dit de beste transient response, thermals en lage uitgangsripple.Paprika schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 00:07:
Gigabyte X570 Xtreme Motherboard Analysis: True 14-Phase VRM
...
Maar... met normaal (en verschijnlijk ook behoorlijk overklokt) gebruik kom je niet in de buurt van de beperkingen van het ding. Het zal denk ik niet die volle 14 fasen draaien voor een bijv. 200 Watt die een 3900x zou trekken. Doe je dat wel, verstook je extra vermogen en gaat de efficientie omlaag.
Als consument heb ik daar geen zicht op, geen idee hoe al die power stages aangestuurd worden en of dat wel optimaal gebeurt. Ik zie zo snel ook geen testers die het echt meten. Misschien overbodig en onbegonnen werk, maar waarom niet zo'n VRM aan een electronic load hangen en gewoon meten wat het doet? Deze ripple en efficientie bij dit vermogen etc etc.
Buildzoid zegt: vanaf een bepaald aantal fasen maakt het niet meer uit of er meer fasen zijn. Weet iemand waar die grens ligt?
Verder zeer mooi bord. Mooie onderdelen (VRM, Aquantia 10G, ESS 32 bits Quad DAC, passieve koeling, een geluidsdrukmeter om fans in te stellen (!) ). Ik zou het meteen kopen als het betaalbaar was, ondanks dat het voor mij compleet overbodig is.
$599,- MSRP. Even speculeren: ik denk dat deze echt keihard € 730,- gaat worden bij release (rekensom: $600 -> €600,- + 21% = € 730, OF Gigabyte Z390 Aorus Xtreme a €560,- + 30% = € 730).
Blijven dromen.
Vind dat zo'n VRM setup, 100% usefull or not, eigenlijk wel hoort bij je top of the line board.
PC Specs
Ben echt benieuwd of de B550 nog een verbetering gaat brengen toch de B450, en wanneer daar eens wat berichten van gaat komen. Valt mij ook tegen dat bv Asrock nog niks bijgewerkt heeft op de website. Ben misschien te ongeduldig
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:11:
@Paprika Ik weet eigenlijk niet wat het probleem is met die €777 voor de MSI X570 Godlike. Het is namelijk een koopje vergeleken met de ASRock X570 Aqua. Die gaat $999 kosten.![]()
YouTube: ASRock $1000 X570 Aqua Motherboard, Taichi, & Intel Mount for AMD
Het is een exclusief model waar ASRock er 999 van zal maken. Ja, we zijn inmiddels beland bij het punt dat er speciale limited edition moederborden zijn. De MSI Godlike is kennelijk ook limited edition.
PS: Die ASRock ITX is ook wel interessant. Intel stijl CPU koeler montering zodat deze minder ruimte inneemt. ASRock heeft als het goed is dus wat meer ruimte voor ander spul.
MSI legt uit waarom we zoveel dure X570 moederborden zien:Case_C schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:00:
MSI CEO: Even Low-End AMD X570 Motherboards Will Be Expensive
[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 08-06-2019 00:10 ]
Zag laatste op YouTube uitleg over de nieuwe generatie processor en de moederborden. En de opmerking was dat niet alle merken de Ryzen 3000 processor gaat ondersteunen op hun AM4 platform. En MSI was daar één van. Asus wel. Dus MSI is nou niet bepaald een merk waar je een product van wil hebben met zo'n instelling.XWB schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 00:09:
[...]
[...]
MSI legt uit waarom we zoveel dure X570 moederborden zien:
Heb je daar een linkje van?aex351 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 00:35:
[...]
Zag laatste op YouTube uitleg over de nieuwe generatie processor en de moederborden. En de opmerking was dat niet alle merken de Ryzen 3000 processor gaat ondersteunen op hun AM4 platform. En MSI was daar één van. Asus wel. Dus MSI is nou niet bepaald een merk waar je een product van wil hebben met zo'n instelling.
There go the goddamn brownies.
Dit hebben ze in een later stadium weerlegd. Dat bleek het gepruttel van een marketing medewerker te zijn die van toeten noch blazen wist.aex351 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 00:35:
[...]
Zag laatste op YouTube uitleg over de nieuwe generatie processor en de moederborden. En de opmerking was dat niet alle merken de Ryzen 3000 processor gaat ondersteunen op hun AM4 platform. En MSI was daar één van. Asus wel. Dus MSI is nou niet bepaald een merk waar je een product van wil hebben met zo'n instelling.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Stop met je blind te staren op de 3900, er is een reden dat ze zo'n mobo's ontwikkelen en dat is dat er nog iets groter aankomt en in de toekomst (4000 of 5000 serie) wrs nog groter.Cascade schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 18:38:
[...]
Ik vind het wel typerend wat hij hier allemaal vertelt. Technisch is de VRM helemaal top. De allerbeste componenten die nu te krijgen zijn, 14 echte fasen, alle toeters en bellen. In theorie geeft dit de beste transient response, thermals en lage uitgangsripple.
Maar... met normaal (en verschijnlijk ook behoorlijk overklokt) gebruik kom je niet in de buurt van de beperkingen van het ding. Het zal denk ik niet die volle 14 fasen draaien voor een bijv. 200 Watt die een 3900x zou trekken. Doe je dat wel, verstook je extra vermogen en gaat de efficientie omlaag.
Als consument heb ik daar geen zicht op, geen idee hoe al die power stages aangestuurd worden en of dat wel optimaal gebeurt. Ik zie zo snel ook geen testers die het echt meten. Misschien overbodig en onbegonnen werk, maar waarom niet zo'n VRM aan een electronic load hangen en gewoon meten wat het doet? Deze ripple en efficientie bij dit vermogen etc etc.
Buildzoid zegt: vanaf een bepaald aantal fasen maakt het niet meer uit of er meer fasen zijn. Weet iemand waar die grens ligt?
Verder zeer mooi bord. Mooie onderdelen (VRM, Aquantia 10G, ESS 32 bits Quad DAC, passieve koeling, een geluidsdrukmeter om fans in te stellen (!) ). Ik zou het meteen kopen als het betaalbaar was, ondanks dat het voor mij compleet overbodig is.
$599,- MSRP. Even speculeren: ik denk dat deze echt keihard € 730,- gaat worden bij release (rekensom: $600 -> €600,- + 21% = € 730, OF Gigabyte Z390 Aorus Xtreme a €560,- + 30% = € 730).
Blijven dromen.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Hoe ik het zie, de reden voor bestaan van de Xtreme:Damic schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 09:05:
[...]
Stop met je blind te staren op de 3900, er is een reden dat ze zo'n mobo's ontwikkelen en dat is dat er nog iets groter aankomt en in de toekomst (4000 of 5000 serie) wrs nog groter.
- het is een visitekaartje van Gigabyte. Dit kunnen wij. Anderen doen hetzelfde (MSI Godlike, Asus Dominus etc).
- het bedient een niche in de markt, hi-end, zeer duur, voor een kleine groep enthousiasten die bereid zijn ervoor te betalen.
- het kan een experiment zijn voor technieken die doordruppelen naar toekomstige moederborden.
- gewoon omdat het kan.
Een normale gebruiker heeft dit niet nodig, nu niet, zelfs niet voor de voorspelde top (3950x), en straks niet voor toekomstige processoren want die zullen ook ontworpen zijn met een bepaalde power limiet en kosten in gedachten. Gaat AMD daar buitensporig overheen zodat dit soort moederborden nodig worden, dan is dat economisch onverstandig want de doorsnee consument gaat het te duur vinden en niet kopen.
Hou er ook rekening mee dat AMD AM4 tot in 2020 wil blijven gebruiken. Er komt nog een Ryzen 4000 "Vermeer" voor AM4, wat daarna gebeurt is niet zo duidelijk (waarschijnlijk een andere socket. En Zen 3, DDR5). Dus... nog anderhalf jaar om van AM4 CPU upgrades te genieten, de rest is onzeker.
Ik zou dit moederbord zeker niet kopen om future proof te zijn.
Maar goed, we zien het over een jaar.
Ik had het al meegekregen. Het enige positieve is dat X470 gehandhaafd lijkt te blijven voor de mensen die niks aan X570 hebben en die prijzen niet gaat betalen. Voor de rest is het eigenlijk een beetje een blunder aan het worden. Het gaat zo steeds minder over het ogenschijnlijke aankomende succes van Zen 2, en meer over hoe duur de moederborden wel niet zijn. Ik snap ook echt niet waarom er geen "X590" chipset is die juist al deze lanes heeft. Daaronder zet je dan X570 met alleen de 16 PCI-E 4.0 lanes uit de CPU en voor de rest meer zoals X470.XWB schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 00:09:
MSI legt uit waarom we zoveel dure X570 moederborden zien:

En voor de geïnteresseerden. Phoronix heeft Epyc weer eens gebenchmarkt onder Linux en komt op gemiddeld 11% winst uit sinds launch. Dat is uiteraard voornamelijk optimalisaties van compilers en verbeteringen die zijn geïmplementeerd in nieuwe Linux kernels. Daar tegenover staat gemiddeld 18% verlies van prestaties voor Intel door de vele beveiligingsproblemen. Binnenkort zou daar ook een test volgen of Linux kernel verbeteringen daar nog wat van afhalen.
https://www.phoronix.com/...le&item=epyc-since-launch
[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-06-2019 13:24 ]
Ik dacht dat de b450 een paar maand later uitkwam samen met de apu's, dat zal dan met b550 misschien ook het geval zijn.
het zou zomaar een B450 plus kunnen worden, of anders gezegd, een zwaar uitgeklede x570. Dus zonder over the top VRMs of zonder PCI-E 4.0, maar met support voor de zen2.
Aan de andere kant, dat hebben we al in de vorm van 4xx,maar ze willen uiteindelijk wel graag nieuwe borden verkopen.
bottom line : we weten het niet.
Maar inderdaad, het zou sneu zijn dat we dan een zeer capabel en aantrekkelijk geprijsd Zen2 hebben en dat het prijsvoordeel tegeniet gedaan word door de moederborden, want dat is waar iedereen het over heeft. De gemiddelde gebruiker heeft niets aan de x570 features,maar word straks wel een 5xx aangesmeerd.
Dan vind ik OC features zoals over de top VRM RGB niet relevant. Dus die producten mijd ik. Maar PCI-E 4.0 en 10Gb LAN vind ik wel Futureproof relevanter. En aangezien ik mijn hardware lang gebruik is meerprijs niet zo een groot probleem.
Komende jaar of twee ga ik genieten van mijn ruim jaar oude Threadripper en MacMini van eergisteren toch zeker 5 jaar.
Daarnaast als AMD king is mag het ook Topend kosten.
Al ben ik wel gebruiker die bij iNtel of AMD liever de nieuwste tech mobo gebruik ivm nieuwste standaarden.
Zo ook sneller geheugen support op stock snelheid Thunderbold Wifi6 etc.
Vroeger vond ik die lange upgradpad socket A juist een handicap dat nextgen CPU aan flessehals FSB hingen.
Zelf zou ik voor goedkopre standaard nononsense X570 mobo gaan met de meest voormij relevante features.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13437018
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-06-2019 23:33 ]
Verwijderd
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2019 16:50 ]
Lees en zoek en je zult wetenVerwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:49:
Iemand enig idee of de nieuwe 3000 series ook op dit moederbord zou passen?; pricewatch: Asus Prime B450M-A .En wat zal de vervanger worden qua specs voor de 2600?
Dit zou wel echt een klapper zijn van AMD als ze deze specs echt kunnen leveren op een mainstream platform.
Wetende dat een 3900X rond de 550-575 zou moeten kosten als je currency exchange plus BTW doet. En als je ziet hoe de stapjes omhoog gaan tussen de andere processoren dan verwacht ik een premium prijs van rond de 800-850. Eigenlijk iets onder de TR 2950X dus.
Maar ik moet het eerst nog maar eens zien gebeuren allemaal, iets teveel speculatie allemaal
[ Voor 21% gewijzigd door Apoca op 09-06-2019 18:47 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Dat zou de bezopen VRM's verklaren ja. 4,7GHz boost op 16c is echt extreem goed.
Maar als dit AMD haar idee van 90% Navi, 10% Zen is, dan gaat de Navi presentatie echt geweldig worden.
Opvallend dat AMD dit model maar een korte tijd achter de hand houdt. Had evengoed op Computex getoond kunnen worden.
Dit was tevens de laatste potentiële naam voor 7nm Threadripper.
Apoca schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:41:
[...]
Maar ik moet het eerst nog maar eens zien gebeuren allemaal, iets teveel speculatie allemaal![]()
Leaks are 100% confirmed ❤️
— VideoCardz.com (@VideoCardz) 9 juni 2019
There was a press event today.
— VideoCardz.com (@VideoCardz) 9 juni 2019
But pretend you don't know about it🤫 https://t.co/8BNCAOmfrV
[ Voor 11% gewijzigd door EaS op 09-06-2019 19:32 ]
AMD Next Horizon Gaming E3.
Dat is vannacht morgennacht 00:00 CET.
Verwacht veel Navi. Ik hoop ook een officiele aankondiging van de 16 core.

[ Voor 3% gewijzigd door Cascade op 09-06-2019 20:06 ]
Of die gaat passen... AM4 past. Maar houd er rekening mee dat je je bios moet upgraden en daarvoor met dit bord een lichtere ryzen moet inprikken voordat je de 3900X inprikt.Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:49:
Iemand enig idee of de nieuwe 3000 series ook op dit moederbord zou passen?; pricewatch: Asus Prime B450M-A .En wat zal de vervanger worden qua specs voor de 2600?
Bij dit bord hoeft dat niet: pricewatch: Asus ROG Crosshair VII Hero (WiFi)
[ Voor 14% gewijzigd door Roland op 09-06-2019 19:56 ]
...Make every cut count, even if it is one frame...
Ik vroeg me al af waarom we morgen vrij zijnCascade schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:50:
Misschien al bekend:
Dat is vannacht 00:00 CET.
Ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat ze nu met Navi kunnen, geruchten waren niet super maar je weet het nooit. Ga het denk kijken, meerdere tweakers die het gaan kijken?
Hoop dat navi wat is dan kan ik temminste een gelijkwaardig of beter kaart dan de 1080ti in verhouding in mijn pc prikken want amd heeft wel open source drivers onder linux.barriie schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:55:
[...]
Ik vroeg me al af waarom we morgen vrij zijn![]()
Ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat ze nu met Navi kunnen, geruchten waren niet super maar je weet het nooit. Ga het denk kijken, meerdere tweakers die het gaan kijken?

10 juni 3PM (Californie) is dinsdag 11 juni om 00:00 voor ons. Morgen dusCascade schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:50:
Misschien al bekend:
Dat is vannacht 00:00 CET.
[ Voor 4% gewijzigd door Aslanboy1905 op 09-06-2019 20:01 ]
AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT
June 10, morgen inderdaad. My bad.Aslanboy1905 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:00:
[...]
10 juni 3PM (Californie) is dinsdag 11 juni om 00:00 voor ons. Morgen dus
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:35:
[...]
Dit zag ik totaal niet aankomen.![]()
Maar ik snap deze wel. Het lijkt een behoorlijk aardig bordje te worden. Nu hopen voor jou dat ASUS die 32GB dimm's gaat certificeren. Eigenlijk wel bezopen dat je dadelijk een ITX systeem hebt met 64GB RAM, een 12c 16c CPU en een RTX2080.
Zou dan inderdaad die ROG Impact maar halen ja. Dat gaat echt een monster worden als je die op 4,7GHz all core krijgt met zware koeling.
https://wccftech.com/amd-...-16-core-gaming-chip/amp/
[ Voor 72% gewijzigd door 418O2 op 09-06-2019 22:01 ]
Qua prijs zou ik eigenlijk willen gokken op $777. Kijken of dat klopt.
[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-06-2019 22:12 ]
Was je daar niet al vanuit gegaan dan? Dat leek me sowieso al langer duidelijk toch?DaniëlWW2 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:11:
Maar die 3950X betekent wel dat de 3700X en 3800X de restante 8c chiplets krijgen en de cherry picks naar de 3950X gaan. Dat is minder voor iedereen die geen 3950X wil hebben.
Qua prijs zou ik eigenlijk willen gokken op $777. Kijken of dat klopt.
Ik hoopt een beetje dat de 3950X een aantal maanden zou gaan duren waardoor release 3700X en 3800X de betere bins zouden krijgen. Helaas.Paprika schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:20:
[...]
Was je daar niet al vanuit gegaan dan? Dat leek me sowieso al langer duidelijk toch?
Wat is 't verschil in yields voor een "mainstream" 8 core CPU met een 8 core chiplet en een high-end "mainstream" met twee 8 core chiplets? Ze gaan zeer waarschijnlijk heel wat meer 8 core chips dan 16 core chips verkopen, dus je yields hoeven niet bepaald hoger te zijn.418O2 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:25:
Of de yields zijn zo goed dat ze hem nu al kunnen brengen. Zou mij wel verbazen, zo snel in dit nieuwe procedé
[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 09-06-2019 22:27 ]
200 of 300MHz boost.Paprika schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:26:
[...]
Wat is 't verschil in yields voor een "mainstream" 8 core CPU met een 8 core chiplet en een high-end mainstgream met twee 8 core chiplets?
Maar dat heeft dan weer weinig met yields te maken en meer met hoeveel (goede kwaliteits) wafers je kunt vullen
Ik vind het ook maar een rare naamgeving deze serie.Joopieboy schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:28:
Ben ik de enige die de benamingen allemaal wat raar en ongelukkig vind? Ik zou zeggen 3800-3850 vanwege 8 core vind ik meer logisch, dan een 12 core 3900 en een 16 core 3950...
x900 was de vorige series Threadripper. Dan zou 16c, 3800 moeten zijn, 14c 3700, 12c 3600, 10c 3500, 8c 3400, 6c 3300, 4c 3200 en 2c 3100.
En de APU's dan gewoon A nummertjes; A3-3100, A5-3200, A7-3300 en A9 3400.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Iets met een 8 in de naam klinkt in CPU land zoiets als "net niet". AMD's reguliere topmodel is 3900x. Dan moet de betere CPU toch wel een hoger nummer hebben.Joopieboy schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:28:
Ben ik de enige die de benamingen allemaal wat raar en ongelukkig vind? Ik zou zeggen 3800-3850 vanwege 8 core vind ik meer logisch, dan een 12 core 3900 en een 16 core 3950...
Zie ook intel met 9900.
[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 09-06-2019 22:35 ]
Verwijderd
Zal gewoon de equivelant van een 2600 worden.Roland schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:54:
[...]
Of die gaat passen... AM4 past. Maar houd er rekening mee dat je je bios moet upgraden en daarvoor met dit bord een lichtere ryzen moet inprikken voordat je de 3900X inprikt.
Bij dit bord hoeft dat niet: pricewatch: Asus ROG Crosshair VII Hero (WiFi)
AMD zal waarschijnlijk wel 500+ functionele chiplets uit een wafer kunnen halen. Ik denk niet dat zelfs met een zeer goede wafer, ze allemaal 3950X kwaliteitsstandaarden zullen halen. Verder gewoon eens dat wafer kwaliteit belangrijker zal zijn.Paprika schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:28:
[...]
Maar dat heeft dan weer weinig met yields te maken en meer met hoeveel (goede kwaliteits) wafers je kunt vullen.
Precies, ik zet de verdubbelaar in
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13472133
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13473948
Er zit wat schaling in Ryzen 3000 met snellere RAM. Verder lijkt de IMC een stuk beter. Een 2700X met 4000MT/s+ RAM is een volslagen kansloze missie. Verder gezien de rare effectieve memoryclocks en omdat het om de zeer high end X570 AORUS MASTER gaat, denk ik dat hier de BCLK is aangepast.
De link met 't "snellere" RAM heeft een lagere score, relatief gezien shitty bandwidth en een slechtere latency.... Apart.DaniëlWW2 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:16:
Weer twee 3600 resultaten. Ditmaal met 3206MT/s en 4276MT/s.
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13472133
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13473948
Er zit wat schaling in Ryzen 3000 met snellere RAM. Verder lijkt de IMC een stuk beter. Een 2700X met 4000MT/s+ RAM is een volslagen kansloze missie. Verder gezien de rare effectieve memoryclocks en omdat het om de zeer high end X570 AORUS MASTER gaat, denk ik dat hier de BCLK is aangepast.
Paprika schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:22:
[...]
De link met 't "snellere" RAM heeft een lagere score, relatief gezien shitty bandwidth en een slechtere latency.... Apart.

Ik haal beide scores gewoon door elkaar. Het wil hier gewoon niet met mij.

Maar gezien de verschrikkelijke scores van de hoger geclockte RAM ga ik denken dat de 3206MT/s een goed setje B-die of Micron E-die is, terwijl dat andere setje echt met bezopen losse timings draait. Anders klopt er iets niet of is er iets misgegaan tijdens die benchmark.
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144
Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.