madmaxnl schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:52:
Het is aan de tech press om zich hierdoor niet te laten beïnvloeden, maar goed we verwachten al zoveel van ze. Het is aan de tech press om zich hierdoor niet te laten beïnvloeden, maar goed we verwachten al zoveel van ze.
Sarcastisch?
Jim was niet met modder aan het gooien maar hij maakte het wel iets te persoonlijk naar buiten toe, dat lijkt me niet handig maar het is natuurlijk aan hem om te kiezen hoe hij daarmee omgaat. Ik vermoed dat die twee het binnenkort wel weer hebben bijgelegd. En ja, hij had wel gelijk in het merendeel van wat hij stelde. Behalve over dat RTG dood is, daarin sloeg hij door, maar alles wat hij beweerde over Conlake en de rol van reviewers (valse verwachtingen scheppen aan mensen die een OEM-bak kopen), dat klopte.
Het probleem hierbij is dat die mensen wel een hele goede reden hebben voor hun fanatisme, of dat het productief is zoals somigen van hen het doen is een ander verhaal. Het is prima als je die mensen wijst op fouten in hun manier van reviewen en hierbij bronnen geeft, dat heb ik zelf ook eens gedaan bij van een van de grote jongens (TechYESCity) en dat werd opgepikt en besproken met als gevolg dat hij sindsdien rekening hield met de verschillen tussen verschillende combinaties (Ryzen met AMD vs. Ryzen met Nvidia in dit concrete geval, meer specifiek o.a. Rise of the Tomb Raider en Rocket League, met een verwijzing naar de benchmarks). Het gaat erom hoe je het doet. Het is niet productief als je met modder smijt en die mensen uitmaakt voor Nvidia/Intel-shill of zoiets. Al verdiende ene JayzTwoCents dat wel met zijn ontelbare Titan-kaarten.

Wijzen op tekortkomingen in vergelijkingen mag altijd, doe het op een constructieve manier (meer 'leren' dan terechtwijzen) en het wordt opgepakt als ze het lezen, doe het met de botte bijl en ze schieten in de verdediging.
Maar goed, het meest interessante deel is het bewijs dat de quadcore nu toch echt dood is. Dan kan je stellen dat dit nu nog maar 1 spel is en dat dit misschien verholpen zou kunnen worden met optimalisatie maar dat zou een lapmiddel zijn, er zullen veel meer spellen komen waarbij je met een quadcore-CPU een flinke dip krijgt op het moment dat er meer NPC's zijn of iets dergelijks. Dus zoals wij hier vorig jaar al stelden: de quadcore is dood, leve de hexacore. Koop niet de 7700k maar de 1600/1700 (immers had Intel op dat moment geen betaalbare hexacore), of nu eventueel de 8400-8700k/2600X/2700X.
Maar toch ook wel weer wat zaken waar ik dan weer vraagtekens bij heb, zaken als roepen test "Sandy met de standaard ram frequenties omdat veel mensen standaard zullen draaien" (wat logisch is, ik heb ook al vaker aangegeven dat ik liever zie dat de standaard frequenties met eventueel OC's zie, ipv enkel OC's zoals tegenwoordig de standaard lijkt), maar dan bijv. niet de kanttekening maken dat recente review's ook vaak enkel reviewen met 3200Mhz ram om de prestaties op te krikken, terwijl het gros van de kopers dat ook nooit zullen draaien.
Ik weet niet wat de standaard klokfrequentie was in die tijd, ik heb opgevangen dat in die tijd nog een veel kleiner deel van de PC-bouwers snel geklokt RAM kochten. Als je eenmaal RAM hebt dan is een de performancewinst aan de lage kant in verhouding tot de kosten (tenzij je voor een goede prijs je oude latjes kan verkopen), dat is iets waarvan je m.i. het beste direct een goed product koopt. Als in die tijd vrijwel iedereen 1333 MT/s kocht - die heb ik zelf in mijn PC zitten, mogelijk met een wat hogere latency (9-9-9-24) - dan is het inderdaad redelijk om met zulke RAM te testen. In deze tijd merk ik dat toch wel heel erg veel mensen 3000/3200 MT/s kiezen en de prijsverschillen tussen 2400 MT/s (1,5 jaar geleden de gouden standaard was) en 3000/3200 MT/s is niet zo heel erg groot, zeker niet relatief gezien (met €200 voor 16 GB 3200 MT/s). In het geval van Ryzen moet je natuurlijk met alle klokfrequenties testen tussen 2100 MT/s en 3600 MT/s aangezien de performance van Ryzen zo sterk afhangt van de klokfrequentie van de RAM. Niet om de prestaties op te krikken maar om mensen te laten zien wat je krijgt als je duurder RAM koopt en dus wat wel en niet een zinvolle investering is. Uiteraard mag je dat ook bij Intel doen, alleen zijn de verschillen bij Intel veel kleiner aangezien zij monolithische CPU's hebben.
Verder lijkt ie zijn 8400 verhaal ook wat in te slikken en terug te kopen van B/H series moederborden naar OEM Modellen zullen deze cpu mogelijk niet optimaal laten draaien, waar we hier ook al grotendeels op uitgekomen waren in die discussie.
Wat ik van hem begrijp is dat hij achteraf inzag dat de 8700 een beter voorbeeld was geweest dan de 8400, ik denk dat dat inderdaad zo is. De 8700 in een typisch slecht OEM-systeem is niet aantrekkelijk, dan kan je beter een OEM-bak met de 1600 kopen. Nu is dit ver van onze beleving verwijderd aangezien wij zelf een PC assembleren maar de meeste CPU's wordne via OEM's verkocht, vandaar zijn focus op de OEM's. De 8400 is een betere optie bij Intel dan de 8700 en doorsnee OEM maar naar mijn mening ook niet geweldig wegens het uigeschakeld zijn van HT, daar zal je X jaar later de prijs van betalen bij gaming, nu al buiten gaming. Voor zo ver er nog verschil in FPS is - en ja, dat wint de 8400 lichtjes - is dat vooral omwille van software-optimalisatie omdat veel spellen niet ontwikkeld zijn om op MUMA-achtige CPU's te draaien, bij een nette uitwerking van de code waarbij ervoor wordt gezorgd dat er weinig data van de ene CCX naar de andere moet maakt het niet uit dat Ryzen als het ware 2 CPU's op 1 CPU heeft. Hiervoor is het natuurlijk ook belangrijk dat het besturingssysteem een nette inferface heeft om te onderscheiden welke CPU-kernen op welk 'eilandje' liggen. Mijn punt is dat ik wat dat betreft ook de 8400 niet als een goede tegenzet van de 1600 zie, enkel omdat Intel de boost en TDP te laag heeft gelegd. Als ik in de schoenen van de Intel-CEO zou staan dan had ik de 8400 geschrapt en de 8600 voor de prijs van de 8400 verkocht en de 8600k voor de prijs van de 1600X verkocht. Minder threads maar een aanzienlijk hogere klokfrequentie. Meer omzet, meer winst en en meer marktaandeel, lijkt mij.
Nu ga ik even op een gat in de redenering wijzen waar ik wel moeite mee had: het 'gezeur' over het aanpassen van de kwaliteit-instellingen. Ja, dat maakt verschil en je moet je afvragen welke kwaliteitsinstellingen je zou moeten nemen bij zo'n CPU-test maar als het ene van hoog naar ultra gaat en het ander van ultra naar zeer hoog, wordt daarmee de test minder representatief? Aan het einde van de dag is hier het probleem dat er veel te weinig spellen met veel te weinig combinaties van instellingen worden getest om objectief vast te stellen wat het gat is. Veel belangrijker is dat de FX-CPU's - of sommige FX-CPU's - relatief beter oud zijn geworden dan de quadcore-CPU's van Intel. Dat is geen verrassing. Dat was eigenlijk de kern van zijn betoog maar omdat hij zo inhakte op Steve werd dat minder duidelijk.
Dat Steve DX12 koos voor dat ene spel is zeer verdedigbaar, het is niet zo raar dat hij redeneerde dat dit een voordeel voor AMD zou zijn.
Jim mocht naar mijn mening overigens wel klagen over dat alu-hoedje (toen ik het zag dacht ik al: "oei, dat gaat AdoredTV niet leuk vinden") al vermoed ik dat Steve dat niet kwaad bedoelde. Waarschijnlijk videochatten ze binnenkort en dan is het weer de wereld uit, dat hebben we immers eerder al gezien.

En zo nog wat kleine dingetjes. Vond Jim zijn laatste paar filmpjes niet al te sterk, laten we hopen dat nu de frustratie eruit is, en het moddergooien niet (meer) nodig is zijn komende werken weer op niveau komen.
Eens, al moet ik zeggen dat ik die frustratie aan het einde van het tweede filmpje en zijn bekentenis - waarom hij TE zwartgallig was over Vega, meer dan bijna alle reviewers - kon waarderen. Maar inderdaad, het niveau is wat gezakt aangezien hij nu niet doet waar hij goed in is. Hij kan zich beter richten op de aangekondigde beleidswijziging bij RTG en op Ryzen2.
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 17-04-2018 15:55
]