Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:12:
[...]

Mijn onderbouwing tref je aan in (bijna) iedere reactie op jouw post in de vorm vd: i9 @ 5gHz.
Dat jij nu ineens met een hele lijst aanvullende eisen komt zal niemand verbazen..........
Welke i9 @ 5Ghz hebben we het eigenlijk over, ik zie hem namelijk niet op Ark (of bedoel je de mobile i9 die Dell in een model laptop overklokt naar 5Ghz)? Dit is een i9 met "maar" 6 cores en wat default spec eigenlijk een 2.9Ghz chip is met een boost naar 4.6Ghz en onder redelijk speciale omstandigheden (CPU temperatuur mag niet meer zijn dan 53c kan boosten naar 4.8Ghz).

Niet dat ik het 100% eens ben met reg-master, maar een 6 core cpu is nu niet echt een cpu met een core count waarvan je zegt, ja, dat haalt zijn verhaal compleet onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:26:
[...]
Welke i9 @ 5Ghz hebben we het eigenlijk over, ik zie hem namelijk niet op Ark (of bedoel je de mobile i9 die Dell in een model laptop overklokt naar 5Ghz? Dit is een i9 met "maar" 6 cores en wat default spec eigenlijk een 2.9Ghz chip is met een boost naar 4.6Ghz en onder redelijk speciale omstandigheden (CPU temperatuur mag niet meer zijn dan 53c kan boosten naar 4.8Ghz).

Niet dat ik het 100% eens ben met reg-master, maar een 6 core cpu is nu niet echt een cpu met een core count waarvan je zegt, ja, dat haalt zijn verhaal compleet onderuit.
5 gHz. = 5 gHz.
i9 = i9

Het punt is dus dat de "garantie" die hij claimt gewoon niet bestaat......

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:32:
[...]

5gHz. = 5 gHz.
i9 = i9

Het punt is dus dat de "garantie" die hij claimt gewoon niet bestaat......
Nogmaals mijn vraag, welke i9 op 5Ghz bedoel je, heb je een linkje naar de officiële spec of aankondiging? Wat ik probeer aan te geven is dat er voor zover ik kan zien op Ark er helemaal geen i9 met een 5Ghz als officiële specificatie is en volgens mij staan alle gister aangekondigde processoren al op Ark.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:36:
[...]
Nogmaals mijn vraag, welke i9 op 5Ghz bedoel je, heb je een linkje naar de officiële spec of aankondiging? Wat ik probeer aan te geven is dat er voor zover ik kan zien op Ark er helemaal geen i9 met een 5Ghz als officiële specificatie is en volgens mij staan alle gister aangekondigde processoren al op Ark.
Wanneer het voor Fleximex gewoon makkelijk vindbaar is waarom lukt het jou dan niet ?
Dergelijk recent nieuws zou toch moeten opvallen........ :P
Modbreak:Als jij nou eens de moeite nam om een link te posten in plaats van alleen vanuit de hoogte "ik weet het beter dus jij hebt het fout" te blijven herhalen hadden we deze hele onsmakelijke en sfeerverpestende woordenwisseling niet gehad. Het interesseert me niet hoeveel relevante kennis je hebt, reageer on-topic, vriendelijk en behulpzaam of reageer niet :o

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 05-04-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:44:
[...]

Wanneer het voor Fleximex gewoon makkelijk vindbaar is waarom lukt het jou dan niet ?
Dergelijk recent nieuws zou toch moeten opvallen........ :P
Of je leest mijn eerdere post nog even ;)
Dennism schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:26:
[...]

Welke i9 @ 5Ghz hebben we het eigenlijk over, ik zie hem namelijk niet op Ark (of bedoel je de mobile i9 die Dell in een model laptop overklokt naar 5Ghz)?
Maar goed, dan praten we dus over een overklokte cpu, geen officiële specificaties vanuit Intel. Dat is niet echt appels met appels vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:04:
[...]
Of je leest mijn eerdere post nog even ;)
Nee dank je.
Maar goed, dan praten we dus over een overklokte cpu, geen officiële specificaties vanuit Intel. Dat is niet echt appels met appels vergelijken.
De officiële 5 gHz. i9 specs van Dell zijn goed genoeg om de zgn "garantie" onderuit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:47

The Chosen One

Zie signature!

Nog meer (mogelijk) goed nieuws.
Full AMD Ryzen 2000 Series Prices Listed on Amazon, Cheaper Than Previously Reported; https://wccftech.com/full...than-previously-reported/

[ Voor 23% gewijzigd door The Chosen One op 04-04-2018 18:02 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Laatst online: 19:10
The Chosen One schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:01:
Full AMD Ryzen 2000 Series Prices Listed on Amazon, Cheaper Than Previously Reported; https://wccftech.com/full...than-previously-reported/
Ik zie wel dat de X modellen ook een koeler hebben (in naam). Dat lijkt mij niet te kloppen. Of is dat nieuw in deze generatie?
En die previous reports zijn alleen de X modellen enkele tientjes duurder. Het was wel te verwachten dat de prijzen enigszins gelijk waren aan de Ryzen 1000 serie.

[ Voor 11% gewijzigd door Fleximex op 04-04-2018 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:12:
[...]

Nee dank je.

[...]

De officiële 5 gHz. i9 specs van Dell zijn goed genoeg om de zgn "garantie" onderuit te halen.
Je bent een ventje hoor, je verklaart al mijn 'stellingen' = meningen als bullshit
Modbreak:Laat dit soort op-de-man-spelerij achterwege. Het haalt jouw verder terechte opmerkingen verderop volkomen onderuit. Als iemand over de schreef gaat, maak een topicreport aan, ga je niet tot hetzelfde niveau verlagen :o

en je gebruikt daarvoor,als enige vorm van 'bewijs', een overgeklokte 6 core i9.
Mijn verhaal gaat om wat AMD met de komende RYZEN processoren tegen Intel gaat inzetten en welk dilemma en keuzen ze daarbij, volgens mij, hebben en moeten maken.
Maar eigenlijk moet ik je dankbaar zijn want je ondersteund mijn verhaal volledig met je 6 core i9 op 5Ghz want voordat AMD met Ryzen op dat niveau zit zijn we al vast weer een generatie of twee verder. Wat dat betreft, bedankt dat ik dat deel niet hoef te onderbouwen want dat heb jij nu voor mij gedaan. Chapeau.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 05-04-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:02:
[...]
Je bent een ventje hoor, je verklaart al mijn 'stellingen' = meningen als bullshit en je gebruikt daarvoor,als enige vorm van 'bewijs', een overgeklokte 6 core i9.
Mijn verhaal gaat om wat AMD met de komende RYZEN processoren tegen Intel gaat inzetten en welk dilemma en keuzen ze daarbij, volgens mij, hebben en moeten maken.
Maar eigenlijk moet ik je dankbaar zijn want je ondersteund mijn verhaal volledig met je 6 core i9 op 5Ghz want voordat AMD met Ryzen op dat niveau zit zijn we al vast weer een generatie of twee verder. Wat dat betreft, bedankt dat ik dat deel niet hoef te onderbouwen want dat heb jij nu voor mij gedaan. Chapeau.
Ja je hebt helemaal gelijk, jouw perfect onderbouwde argumenten zijn zo sterk dat ze niet te weerleggen zijn.

AMD heeft ZEN idd volkomen verkeerd aangepakt en ontworpen, AMD is daardoor compleet kansloos vs intel waardoor ZEN dan ook volledig gaat mislukken zoals jij zeer zorgvuldig weet te onderbouwen. _O-

Wanneer ik voor ieder jochie met dergelijk belachelijke ongefundeerde ideeën een dubbeltje had gekregen was ik nu rijk geweest. Oh wacht, ik ben al rijk......... :7 :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren, wat boeit het nu of amd/intel 1, 2, 3, 100ghz hebben?. Uiteindelijk is er één ding belangrijk. Namelijk ondersteuning in softwaregebied.
Blijft toch mooi om te zien dat het telkens energie efficienter en sneller word?

Van x86 als standaard 15 jaar geleden nog naar X86/X64 de norm in de hedendaagse.

Benieuwd of er over 10 a 15 jaar weer iets superieurs krijgen. X128?

Sit down and relax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd
Vooruitgang op energie efficiency is natuurlijk prima. Het probleem is alleen dat door gebrek aan echte concurrentie dit proces veel te langzaam is gegaan. Intel leunde achterover en AMD had niet meer de middelen om echt te kunnen concurreren.

Probeer je eens voor te stellen waar intel en amd cpu's nu zouden zijn wanneer er tussen 1995 en 2010 wel sprake was geweest van echte en eerlijke concurrentie tussen die 2 spelers......

Even grofweg geschat zouden cpu's nu een factor 5 tot 10 efficiënter dan ze nu zijn en hadden we waarschijnlijk ook een heel andere software infrastructuur om dat mogelijk te maken. Dus geen super inefficiënte Windows rommel meer maar meer iets als Android.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:22:
@Verwijderd
Vooruitgang op energie efficiency is natuurlijk prima. Het probleem is alleen dat door gebrek aan echte concurrentie dit proces veel te langzaam is gegaan. Intel leunde achterover en AMD had niet meer de middelen om echt te kunnen concurreren.

Probeer je eens voor te stellen waar intel en amd cpu's nu zouden zijn wanneer er tussen 1995 en 2010 wel sprake was geweest van echte en eerlijke concurrentie tussen die 2 spelers......

Even grofweg geschat zouden cpu's nu een factor 5 tot 10 efficiënter dan ze nu zijn en hadden we waarschijnlijk ook een heel andere software infrastructuur om dat mogelijk te maken. Dus geen super inefficiënte Windows rommel meer maar meer iets als Android.....
Oh die waren er genoeg toen.
Greep uit de oude doos van de x86 lijn.
Intel, amd, via, cyrix, transmeta, rise technology, IDT, national semiconductor, nextgen, chips and technologies, ibm, nec, umc, intersil, zhaoxin.

Embeded x86 lijn.
DM&P Electronics, ZF Micro ZFx86, RDC Semiconductors, ao486,

Genoeg concurentie toen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:46:
[...]
Oh die waren er genoeg toen.
Greep uit de oude doos van de x86 lijn.
Intel, amd, via, cyrix, transmeta, rise technology, IDT, national semiconductor, nextgen, chips and technologies, ibm, nec, umc, intersil, zhaoxin.

Embeded x86 lijn.
DM&P Electronics, ZF Micro ZFx86, RDC Semiconductors, ao486,

Genoeg concurentie toen toch?
Die miljarden boetes voor intel wegens concurrentie vervalsing bestaan ook niet echt, dat is een complot. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Chosen One schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:01:
Ik ben er eigenlijk wel blij mee dat AMD ook in lijkt te zien dat hun Ryzen 1000 serie gewoon te veel SKU's had. Drie R7's of vier R5's was echt nergens voor nodig voor productplaatsing, segmentatie of yields. Twee van elk is voldoende. AMD lijkt geen enkel probleem te hebben gehad om enorme ladingen functionele octacores te produceren waardoor de prijzen ook steeds bleven zakken en er af en toe series waren waar je opeens een gratis octacore kreeg terwijl je een hexa oc quadcore kocht. Verder lijken steeds meer chips ook de 4GHz of zelfs 4,1GHz te halen.

Verder vind ik het ook een mooie actie dat ze nu bij al hun SKU's een koeler lijken te gaan leveren. Zo zijn de 2600X en 2700X in een klap een stuk aantrekkelijker geworden, mede omdat de 2600 en 2700 mindere koelers krijgen. Zo kan je mensen verleiden om de hogere SKU te kopen. Beter voor de gebruiker want je krijgt een fatsoenlijke koeling en een beter presterende chip en beter voor AMD want monniez. :P

Het enige dat nog afwachten blijft is wat je kan doen met handmatig overclocken. De betere chips lijken goed te zijn voor turbo's van rond de 4,3GHz. Kijken of je er handmatig nog net wat meer uit kan halen. 4,5GHz zou bijvoorbeeld een heel mooi doel zijn. Tegen dat punt zal je ook steeds minder winnen uit een verdere OC waardoor ze voor gaming ook goed zullen zijn. 4,3GHz zal nog steeds goed zijn, maar net wat minder. In ieder geval lijkt AMD zeer dicht op de i7 8700, i5 8600, i5 8500 en i5 8400 te zitten met hun 2700, 2600X en 2600. Daarmee is hun line-up weer net wat competitiever dan vorig jaar omdat ze nu beter op clockspeeds kunnen concurreren. Qua prijs lijkt het ongeveer als volgt te worden:

i7 8700 / 2700
i5 8600 / 2600X
i5 8400 / 2600

De 2700X gaat het beter doen voor videorendering of andere taken waar je veel cores wil, de 8700K zal het beter doen voor gaming. Daar veranderd dus niks.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:15:
Eigenlijk is/was de huidige Ryzen te goed waardoor AMD nu heel erg moet gaan uitkijken dat dit ze niet in de weg kan gaan zitten.
Eh, wat? Minder goed was beter geweest, want...?
Kiezen ze voor performance dan stijgt het verbruik terwijl ze de performance van Intel slechts benaderen maar niet evenaren.
Hoe kom jij erbij dat ze niet de performance van Intel kunnen evenaren of eroverheen kunnen gaan? Zowel Intel als GF en TSMC beginnen met een nieuwe node, als Intel het al haalt om die 10 nm. node voldoende werkende te krijgen voor die tijd aangezien dat momenteel nogal stroef verloopt terwijl het met de GF- en TSMC-node best wel soepel verloopt. Dit soort bedrijven vertellen hier graag het een en ander over om vertrouwen van investeerders te krijgen. Zie hier bijvoorbeeld voor de details over de GF 7nm-node.
https://fuse.wikichip.org...7nm-process-cobalt-euv/2/
De wedstrijd moet nog worden gespeeld dus laten we maar niet stellen dat TSMC en GF bij voorbaat kansloos zijn.
Gaan ze voor zuinig dan benaderen ze wellicht Intel qua verbruik maar dan lopen ze weer achter op performance.
De GF 14 nm. node is al zuiniger dan die van Intel t/m 3,8 GHz. voor de octacores. De quadcores en in mindere mate hexacores van Ryzen zijn verhoudingsgewijs minder zuinig (2 CCX'en) maar toch ook zeker niet slecht. De 8700k staat bekend als een heethoofd, toch zeker wanneer je die hoog klokt. Ja, het klokt 25% hoger maar ten koste van ongeveer 50% meer vermogen t.o.v. stock, Intel zit in het deel van de v/f-curve waarin je x keer zoveel vermogen nodig hebt voor x² keer zoveel performance.
Meer cores aanbieden gaat ook geen succes worden want, buiten dat het leuk klinkt, maar weinig consumenten (de grootste doelgroep van Ryzen) gebruikt software die van meer fysieke cores profiteert, buiten dat meer fysieke cores garantie is voor lagere kloksnelheden. Ik ben heel erg benieuwd waar AMD over 2 weken mee komt.
Het percentage nieuwe spellen wat meer dan 4 kernen goed gebruikt is toch echt flink toegenomen en met Vulkan en DX12 wordt het voor developers alleen maar interessanter om nog wat meer kernen te gebruiken. Zelfs Intel pusht nu meer kernen bij de developers, op hun laatste conferentie benadrukten ze met een mooie poster wat je wel niet allemaal zou kunnen doen met meer kernen en hoe leuk het zou zijn voor gamers als developers hier gebruik van zouden maken. Waarom? Omdat ook Intel moeite heeft om de single-core performance te verhogen en omdat Intel toch een reden moet geven aan klanten om nieuwe CPU's te kopen die meer kernen hebben wanneer de single-core-performance niet beter of zelfs slechter is.
Die zagen we aankomen. Niet specifiek voor Samsung maar wel in het algemeen, als MS ineens besluit om al die consoles FreeSync te laten ondersteunen dan kan je er vergif op innemen dat televisie-bedrijven die eveneens monitors maken deze gratis extra feature aanbieden. ;)
Je onderscheidt je product zonder extra kosten (of met verwaarloosbare extra kosten, het lichtjes aanpassen van de software in het ergste geval) van de concurrenten die het niet aanbieden, voor mensen die eveneens gamen met een console maakt dat de keuze gemakkelijker. Bewust zo geformuleerd, als nu X het aanbiedt dan is het een kwestie van tijd voordat PS het ook aanbiedt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2018 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2018 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien nog steeds niemand hier het heeft geplaatst doe ik het maar:

Nog even iets anders, ik vind de marketing voor die nieuwe Wraith coolers best wel goed.
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12233/amd_breakout_ces_tech_day_2018_ryzen_desktop-page-024.jpg
Zelf zou ik liever hebben dat ze er geen koeler bij doen en het uitgespaarde bedrag aftrekken van de CPU-prijs. Noctua D15 AM4: 23,6 dB. met aanzienlijk lagere temperaturen bij voldoende hoge klokfrequentie en spanning. Deze koeler: 39 dB.
Ik ben echter realistisch, ik begrijp dat de meeste mensen tevreden zijn met wat voor stock-koeler er ook bij wordt geleverd. Voor stock-koelers zijn de CPU-koelertjes die AMD erbij doet prima, de meeste mensen vinden dat goed genoeg en hoewel die RGB mij worst zal wezen aangezien ik een kast zonder venster gebruik vind ik het een zeer goed idee van de marketing-afdeling om die regenboog-RGB erop te stoppen. Ik kan als RGB-'hater' de humor waarderen: "Dark mode for RGB heathens".

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2018 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Het is ook redelijk simpel/subtiele RGB alsnog. En gezien ze ook niet super overclocken zullen ze voor meer mensen dan normaal nog prima zijn. Al zijn lagere temps altijd leuk om te hebben. ;)
Dark Rock 4 (pro) moet ook snel komen, de vraag is alleen hoe snel. Zo rond 19 april zou leuk zijn. :+

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD brengt een nieuw progsel uit voor de smartphone, AMD Link:

https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-amdlink

Hiermee kun je o.a. de AMD hardware monitoren via je phone:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/05TS1pS2IpWmpAiQGJcVRtq1/full.png

De korte naam is AMD Link, de lange naam: Adrenalin Edition performance monitoring

EDIT nav @Verwijderd opmerking hieronder: deze informatie is bedoeld voor iedereen die het AMD GPU draadje niet volgt en geen problemen heeft met informatie die mogelijkerwijs ook elders te vinden kan zijn op het web.
Edit 2 @Verwijderd : wat is precies het probleem dat je systematisch hebt met mijn posts ? Leg het me uit dan kan ik evt mijn posts zo aanpassen dat ze jouw "goedkeuring" kunnen doorstaan en we niet over bekende en veelgebruikte termen als "draadje" hoeven te discussiëren. Voor andere lezers is dat ook prettiger

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2018 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat bestaat al een tijdje (in CJ's draad werd dit weken geleden al aangekondigd). Een leuke toevoeging maar je kan toch net zo goed de overlay gebruiken?
edit
"draadje?" :)
/edit
The Chosen One schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:43:
Het is ook redelijk simpel/subtiele RGB alsnog.
Ik vind het er best leuk uit zien, de koeler en de RGB. Dit is zoiets wat de aandacht van mensen trekt, ik denk dat het verstandig van AMD zou zijn om dit op elke Wraith-koeler te stoppen. Stel je voor: iemand die niets van hardware weet maar wel graag gamet of misschien een computer voor iets anders nodig heeft waarbij geen kennis van hardware vanzelfsprekend is (video-editing) komt bij iemand in huis, ziet doorheen het venster van de kast deze vette koeler en de persoon van wie die PC is legt uit dat dit komt bij de Ryzen-CPU's en dat die prima werken. Later gaat hij eens de prijzen vergelijken en dan ziet hij dat je bij Ryzen meer kernen krijgt voor dezelfde prijs of evenveel kernen en meer threads krijgt voor een lagere prijs. Het zou marketinggewijs best lekker kunnen werken. :)

Ik begrijp niet waarom Intel nog steeds niet betere koelers levert, Ryzen is inmiddels een jaar oud, Intel heeft segmenten en prijzen aangepast in reactie op Ryzen, ze hebben thermal grease gebruikt die iets beter warmte geleidt maar ze leveren nog steeds dezelfde flutkoelertjes
Lagere temperaturen is leuk maar ik ben meer geïnteresseerd in minder geluid.
Ik ben ook erg benieuwd naar Dark Rock Pro 4.

offtopic:
In sommige testen met veeleisende CPU's viel het mij op dat de Dark Rock Pro 3 een beetje minder goed koelt dan de Noctua D15. Ook ligt het geluidsniveau iets hoger: 26,1 vs. 24,6 dB. Ik ging daarom eens het gewicht en de afmetingen vergelijken.
BQ
1.197 gram en 150 x 137 x 163
N
1320 gram en 165 x 150 x 162

Het lijkt erop dat de Dark Rock Pro 3 wat minder metaal heeft. Dat zegt op zich niet alles (groeven, percentage koper) maar het past bij de iets mindere koeling en een iets lager geluidsniveau. De prijs is ook evenredig lager maar het zou misschien toch leuk zijn als de DRP4 iets groter wordt en iets meer metaal krijgt. Of dat het wezenlijk toe doet als je een 8k/12k Ryzen-CPU hebt is een andere vraag maar als je dan toch al veel geld besteedt aan een koeler dan kan je misschien net zo goed dat beetje meer besteden voor dat beetje beter?
ik hoop stiekem op CCX'en van 6 kernen vanaf Zen3, qua productiekosten zou het moeten kunnen aangezien het aantal lagen dan weer omlaagkan in vergelijking met Zen2
Anderzijds is het geluid wel anders, of dat het aangenamer of minder aangenaam is weet ik niet, ik neig ernaar om te stellen dat ik liever het geluid van de BeQuit hoor dan dat van de Noctua als het geluidsniveau even hard is. Cryorig vind ik vervelend klinken.
YouTube: Noctua vs. BeQuiet vs. Cryorig vs. DeepCool
Begin 4de minuut.

Hoe dan ook, het is goed dat er weer een nieuw model komt. Ik zie graag dat de markt voor aircoolers zo sterk competitief is. Misschien moeten we maar blij zijn dat Intel zo'n flutkoelertjes bij de CPU's doet. ;)
Nog steeds zie je dat veel mensen denken dat AIO's beter zijn maar de realiteit is dat de beste luchtkoelers regelmatig 240 mm. AIO's verslaan, qua geluid sowieso maar ook regelmatig met temperaturen. Wendell van L1T merkte op Noctua elke AIO versloeg voor Threadripper, Tech Deals merkte op dat de Noctua D15 en BQ DRP4 de 240 mm. AIO versloegen voor zijn ThreadripperX build. Voor een zelf gemaakte waterloop is het misschien anders maar dan praat je over een veel hoger budget.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2018 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het werd bekend dat AMD reeds aan het werken is aan Zen5. Deel 4 komt er naar verluidt niet, het heeft iets met de Chinezen te maken.
Ook werd bekend dat Spectre opgelost gaat zijn in Zen2. Nu is Intel weer aan zet.

Hier een terugblik van wat AMD-medewerkers op Ryzen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2018 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 00:49:
Het werd bekend dat AMD reeds aan het werken is aan Zen5. Deel 4 komt er naar verluidt niet, het heeft iets met de Chinezen te maken.
Ook werd bekend dat Spectre opgelost gaat zijn in Zen2. Nu is Intel weer aan zet.

Hier een terugblik van wat AMD-medewerkers op Ryzen.
[video]
Is ook goed om te horen dat ze mensen van het CPU design team naar de GPU kant brengen. Wellicht hebben die nog mooie ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:35:
[...]

Is ook goed om te horen dat ze mensen van het CPU design team naar de GPU kant brengen. Wellicht hebben die nog mooie ideeen.
Ja, dat kan alleen maar helpen. Ze spraken eerder over hoe de CPU-tak en GPU-tak kennis uitwisselen en gaven als concreet voorbeeld de GPU-tak hielp bij de powergating voor de CPU.

Nog even iets positiefs over de marketing, daar wordt veel over geklaagd (Poor Volta was een uitglijder) maar hoe Threadripper werd gepresenteerd is toch best wel sterke marketing.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Soort van laat nieuws, Anandtech krijgt het voor elkaar om een moederbord, een jaar na uitgifte te reviewen alsof er niks aan de hand is: https://www.anandtech.com...motherboard-review-90-usd.

Ook hier in de pricewatch als sinds maart 2017 bekend: pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4

Ben een ontzettende fan van die site, maar mis ik nu iets waardoor dit moederbord nu juist relevant is?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

roy-t schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:14:
Soort van laat nieuws, Anandtech krijgt het voor elkaar om een moederbord, een jaar na uitgifte te reviewen alsof er niks aan de hand is: https://www.anandtech.com...motherboard-review-90-usd.

Ook hier in de pricewatch als sinds maart 2017 bekend: pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4

Ben een ontzettende fan van die site, maar mis ik nu iets waardoor dit moederbord nu juist relevant is?
Ze lopen steeds meer achter de feiten aan helaas. Nadat Anand zelf is weggegaan. Dat zal wel een van de redenen zijn, review lijkt mij totaal niet meer relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even iets anders.
Aangezien AMD aan leapfrogging-design (zo noemen ze dat toch?) doet waarbij steeds aan de twee volgende generaties wordt gewerkt, mag je stellen dat Zen2 nu compleet af is voor zo ver de ontwerpers van de architectuur er iets aan kunnen doen aangezien met Zen5 is gestart? Dat zou logisch zijn, nietwaar? Naar het schijnt zit er ongeveer een jaar tussen de eerste engineering samples en de massaproductie?
Wat gebeurt er allemaal in die periode? Krijg je dan een hoop proefsamples waarbij ze lichtjes parameters wijzigen om te zien wat het best werkt en dat bepaalde ingenieurs van AMD hiervoor overleggen met ingenieurs van GF/TSMC?
roy-t schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:14:
Het is inmiddels een cliché, Anandtech is niet meer wat het was sinds dat Anand Lal Shimpi veel geld ging verdienen bij Apple.
Maar hé, beter laat dan nooit, toch? :)
Hopelijk is het nog opportuun om alsnog een B350-moederbor te kopen, waarschijnlijk is het de eerste maanden wat minder duur maar ga je dan iets missen wat Ryzen2 brengt?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2018 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Hmm, begin nu ontzettend te twijfelen over wat ik de afgelopen tijd gelezen heb qua reviews daar. Gelukkig heb ik niks gekocht. Kan nog wel 2 jaar vooruit. Welke site is wel aan te raden. Ik houd wel van die hele in-depth artikelen.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:22:
Even iets anders.
Aangezien AMD aan leapfrogging-design
offtopic:
je moet natuurlijk wel in gedachten houden dat elk bedrijf dat doet, maar dat ze het puur benoemen als 'ding' vanwege AMDs geschiedenis. ;)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 12:02
Ik heb op reddit gelezen dat de b450 moederborden Q3 van dit jaar uitkomen. Weet iemand hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
badluckboy schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:27:
Ik heb op reddit gelezen dat de b450 moederborden Q3 van dit jaar uitkomen. Weet iemand hier meer van?
ja, dat heb ik ook gehoord.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roy-t schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:43:
Hmm, begin nu ontzettend te twijfelen over wat ik de afgelopen tijd gelezen heb qua reviews daar. Gelukkig heb ik niks gekocht. Kan nog wel 2 jaar vooruit. Welke site is wel aan te raden. Ik houd wel van die hele in-depth artikelen.
Computerbase (ook veel in het Engels) en Tomshardware binnen het Engelse en Duitse taalgebied.
Overclockers (oc3dtv op Youtube) heeft aardige reviews voor bijvoorbeeld CPU-koelers en kasten. Voor voedingen kan je naast Tomshardware Jonnyguru gebruiken (hij is een Corsair-medewerker maar hij schrijft goede reviews).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2018 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:22:
Hopelijk is het nog opportuun om alsnog een B350-moederbor te kopen, waarschijnlijk is het de eerste maanden wat minder duur maar ga je dan iets missen wat Ryzen2 brengt?
Bij een 2e generatie Ryzen processor van de X-variant werkt de Precision Boost Overdrive alleen op 400-serie moederborden. XFR2 Enhanced werkt wel (zie https://nl.hardware.info/...ls-x470-chipset-op-straat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Maakt ook weer niet zoveel uit als je gewoon een permanente allcore oc wil doen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is compleet nutteloos als je allcore OC doet. Het heeft letterlijk geen enkel nut dat je Precision Boost Overdrive hebt als je allcore OC's, want zo gauw je zelf iets instelt wordt de XFR uitgeschakeld. Bovendien moet je de 2600X of 2700X hebben om gebruik te kunnen maken van die PBO.
Kunnen we afspreken dat iedereen vanaf nu hier weet wat PBO betekent? Dat is gemakkelijker. ;)
Het enige voordeel van PBO is dat het deze keer ook een boost geeft wanneer meer dan 2 kernen zwaar belast worden.
Afbeeldingslocatie: https://www.custompcreview.com/wp-content/uploads/2017/02/amd-ryzen-1800x-xfr-presentation-slides-1.jpg
Je verliest mogelijk niet wat je extra zou krijgen met all-core OC wanneer je XFR aan laat waarmee XFR niet alleen nuttig is met single-core/dual-core toepassingen (spelletjes zoals Overwatch, CS:Go, MoBa's, Rocket League...) maar ook geen kwaad kan bij toepassingen waarbij meer kernen goed belast worden (zogenaamde AAA-spellen, productivity-toepassingen). Het is overigens wel de vraag of dat het iets uitmaakt als je 0.1-0.2 GHz. mist bij all-core OC t.o.v. PBO want daar gaat het waarschijnlijk op uitlopen omdat bij Ryzen de slechtse kernen ongeveer dat minder presteren dan de beste kernen, de zwakste kern bepaalt wat voor OC all core mogelijk is.

Ik vind het overigens een goede zaak dat AMD 3 modellen heeft geschrapt, aan de onderkant werd het wat zot en aan de bovenkant is er geen ruimte voor een 2800X (of een 1800X) nu dat Intel ook betaalbare 6 cores heeft
*knip*
Met 2 lowend-CPU's en 4 midend-CPU's, 1 met XFR en 1 zonder XFR voor 6c en 8c is er een veel betere balans in de line-up.

PS
Voor mij is die Precision Boost en XFR pretty much hetzelfde, de XFR is een extra boost bovenop een boost, waarom dat een aparte naam moet krijgen is voor mij nog steeds een raadsel. Marketing? Als iemand het wel denkt te begrijpen, laat maar weten. Buiten dat XFR blijkbaar gaat om een zeer kortstondige boost. Waar ik boven over een van de twee spreek mag je de combinatie van beide lezen.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 12-04-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Er komen de laatste tijd weer relatief veel klachten binnen over onnodig bashen van Intel, trollen en offtopic geneuzel. Laten we het hier gewoon weer ontopic houden. Voor heel veel mensen is dit een erg interessant topic, maar door allerlei matige invloeden zijn er al een heleboel mensen weggejaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Laatst online: 06-10 15:51
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:47:
PS
Voor mij is die Precision Boost en XFR pretty much hetzelfde, de XFR is een extra boost bovenop een boost, waarom dat een aparte naam moet krijgen is voor mij nog steeds een raadsel. Marketing? Als iemand het wel denkt te begrijpen, laat maar weten.
XFR is gewoon een verlengde van PB, maar bij PB blijven ze binnen de spec en bij XFR gaan ze er tijdelijk overheen als de koeling goed genoeg is. Dus XFR = PB buiten spec.

XFR een apparte naam geven is zinvol voor oems, die kunnen het niet verkopen dat dingen buiten spec lopen en daarom moet dat gedeelte van PB dus uit te schakelen zijn. Het is dus belangrijk dat er een duidelijk onderschijd is tussen PB en XFR. (Als ze het PB en PB+ hadden genoemd was dat niet duidelijk genoeg)

Zo heb ik het in ieder geval altijd geinterpeteert, hoewel ik de indruk had dat de bining van de chips al erg weinig ruimte overlaat voor ditsoorts turbo's of Ryzen 1 had hier een bug in zitten, want het viel een beetje tegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Toettoetdaan op 12-04-2018 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toettoetdaan schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:06:
[...]

XFR is gewoon een verlengde van PB, maar bij PB blijven ze binnen de spec en bij XFR gaan ze er tijdelijk overheen als de koeling goed genoeg is. Dus XFR = PB buiten spec.

XFR een apparte naam geven is zinvol voor oems, die kunnen het niet verkopen dat dingen buiten spec lopen en daarom moet dat gedeelte van PB dus uit te schakelen zijn. Het is dus belangrijk dat er een duidelijk onderschijd is tussen PB en XFR. (Als ze het PB en PB+ hadden genoemd was dat niet duidelijk genoeg)
Dat klinkt plausibel.
Zo heb ik het in ieder geval altijd geinterpeteert, hoewel ik de indruk had dat de bining van de chips al erg weinig ruimte overlaat voor ditsoorts turbo's of Ryzen 1 had hier een bug in zitten, want het viel een beetje tegen.
Er lijkt sowieso niet veel binning te zijn, er zijn veel lagere modellen die beter functioneren dan het modale hogere model. Mijn indruk is dat AMD een ondergrens hanteert die fors lager ligt dan wat nodig is in functie van het aantal samples wat als hoger binned model wordt verkocht en dat boven die ondergrens geen selectie plaatsvindt (niet de beste swamples naar het hoogste model). Een getalsmatig en fictief voorbeeld. Ze hanteren als eis 4.1 GHz. voor 2 kernen bij 1,38V voor de 1800X, 100000 samples voldoen hieraan maar ze verkopen er slechts 25000, de rest gaat naar de 1700X en de 1700 en hierbij is het louter toeval of dat de betere samples bij de 1800X blijven of naar de 1700/1700X gaan. Bijvoorbeeld omdat de eerste X - afhankelijk van wat ze verwachten te verkopen in een periode - samples die aan de voorwaarde voldoen naar de 1800X gaan en de samples die daana komen naar de 1700X/1700 gaan. Vervolgens bij de 1700X hetzelfde binningsproces. Op die manier zou je verklaren hoe het komt dat er zoveel goede samples eindigen als 1700(X) en dat de 1800X toch ook wel mindere samples heeft (2 goede kernen maar ook een minder goede kern waardoor de allcore overklok tegen kan vallen).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:47:
Ik vind het overigens een goede zaak dat AMD 3 modellen heeft geschrapt, aan de onderkant werd het wat zot en aan de bovenkant is er geen ruimte voor een 2800X (of een 1800X) nu dat Intel[mbr] ook betaalbare 6 cores heeft[/]
[mbr]*knip*[/]
Met 2 lowend-CPU's en 4 midend-CPU's, 1 met XFR en 1 zonder XFR voor 6c en 8c is er een veel betere balans in de line-up.
Waarom vind je een grotere lineup verkeerd? Intel heeft ook altijd een best grote lineup gehad. Ik vind het juist goed dat ze elk segment proberen te bedienen. De eerste generatie Ryzen gaat natuurlijk weer verdwijnen als de stock op is, dus niet meer dan logisch dat ze dan overgaan op een volledige 2xxx lineup.

Waar staat dat AMD 3 modellen heeft geschrapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:20:
[...]

Waarom vind je een grotere lineup verkeerd? Intel heeft ook altijd een best grote lineup gehad. Ik vind het juist goed dat ze elk segment proberen te bedienen. De eerste generatie Ryzen gaat natuurlijk weer verdwijnen als de stock op is, dus niet meer dan logisch dat ze dan overgaan op een volledige 2xxx lineup.

Waar staat dat AMD 3 modellen heeft geschrapt?
Ik denk dat je vooral moet kijken naar de line-up.

Intel heeft veel Sku's en kan ze door dat ze bepaalde zaken disablen op lagere Sku's (o.a. unlocked v.s. locked, wel / geen HT ze ook makkelijker positioneren. Kijk bijv. naar zo'n i5-8400,8500 en 8600 en dan nog een 8600K erbij (en dan nog de T varianten e.d.) waardoor je juist vanwege het feit dat de meeste van deze parts locked zijn steeds een kleine bump kunnen doen qua Sku.

Bij AMD heeft dat weinig zin omdat eigenlijk de enige segmentatie die ze doen wel / geen SMT was / is. Dat er een paar modellen in de line-up mogelijk wegvallen vind ik ook niet onlogisch. Door de komst van de 2200G en 2400G is er eigenlijk weinig plek meer in de Ryzen 2 Line-up voor verdere 4 core Sku's die er tijdens de Ryzen 1 generatie nog wel waren maar dan zonder GFX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens met @Dennism
Ik ben blij dat AMD het niet doet en ik denk dat het verstandig is van AMD om dat niet te doen aangezien zij de underdog zijn die veel minder naamsbekendheid hebben maar daar zit een belangrijk verschil. AMD schakelt de extra boosts uit maar dat is lang niet zo erg als het uitschakelen van hardware die je wel hebt of het vastzetten van de klokfrequentie en de spanning. Je kan immers nog handmatig overklokken, of ondervolten. Alleen zal je bij een applicatie die 1 of 2 kernen gebruikt wel net iets meer halen uit de CPU. Het is ook softwarematige segmentering maar de impact is veel kleiner en mogelijk richt AMD zich ook op mensen zoals ons (zogenaamde enthusiasts) die het interessant vinden om als het ware bij die hardware te kunnen (spanning aanpassen, klokfrequentie aanpassen...). Zelfs als lockt AMD bepaalde performance, het pakt die vrijheid niet af van de gebruiker.
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:20:
[...]

Waarom vind je een grotere lineup verkeerd?
Moeilijk uit te leggen maar hier een poging. Verkeerd is het verkeerde woord maar ik denk dat het zo beter is, als dit de definitieve lineup is. Dat is nog niet zeker. Ik speculeer dat we geen 2800X gaan zien omdat dat met de concurrentie van de 8700k niet opportuun is en met die twee APU's zie ik het ook niet gebeuren dat AMD quadcoremodellen gaat invoeren totdat die APU's worden vervangen. Daarnaast was ruim voordat Ryzen1 te koop was al alles gelekt over de modellen en de prijzen (lichtjes aangepast maar veel zat de prijs er niet naast). Ik geloof ook daarom dat we nu heel de lineup kennen voor Ryzen2.

Die APU's kwamen laat omdat ze eerst Vega moesten zien te integreren, mijn theorie is dat ze uit nood daarom tijdelijk 4C-modellen zonder graphics verkochten en dat ze voortaan aan de onderkant enkel 4C-modellen met graphics willen verkopen. Het zou logisch zijn want die klanten willen of kunnen weinig geld besteden aan hardware, dan is het handig als er redelijke graphics bij zit.

Eerste reden: prijszetting.
Stel dat AMD ook een 2800X zou verkopen en die moet concurrerend zijn met de 8700k - want dat is duidelijk de concurrent - dan kan het niet duurder zijn dan de 8700k. De prijs van de 2700X moet onder die van de 2800X uitkomen. Als de 2800X er niet is dan kan de prijs van de 2700X wat hoger zijn dan wanneer de 2800X er wel is maar ook meer performance bieden, die 2700X kan het beste zijn wat Ryzen2 te bieden heeft voor een prijs die lager ligt dan wat de 2800X zou kosten maar hoger ligt dan wat de 2700X zou kosten als er ook een 2800X zou zijn. Het kan mensen over de streep trekken om toch het duurdere model te kopen, ook vanwege die turbo die je erbij krijgt en de betere koeler. Die 1700X was eigenlijk maar niets: ietsiepietsie beter binned maar niet het beste. Close but no cigar. Aanvankelijk wel €100 duurder.

Aan de onderkant een soortgelijk iets, je wil voldoende performance bieden voor het lagere prijspeil, dat gaat gemakkelijker als er wat segmenten tussenuit zijn. Als je slechts de 2200G en de 2400G hebt dan kan je de prijs van de 2400G laag genoeg maken dat het de concurrent van Intel (8300?) verslaat. Als daar nog een model tussen moet - laten we het de 2300G noemen - dan zou dat de prijs van de 2400G kunnen opdrijven waardoor het aanbod in dat segment minder concurrerend wordt.

Tweede reden.
Daarnaast kan het wellicht ook geen kwaad om het wat overzichtelijker te maken voor de klanten. Als er minder modellen zijn dan is het wat gemakkelijker om je te oriënteren op wat je precies krijgt bij dat model. Met de line-up zoals we die nu kennen hoeft een klant slechts 2 vragen te beantwoorden buiten de lowend: "wil ik 6 kernen of wil ik 8 kernen" en "wil ik die extra turbo zonder te overklokken"? Aan de onderkant is het ook overzichtelijk met die 2 APU's. Met de 3 8C-modellen is het niet meer zo helder wat nu precies het verschil is tussen de 1700 en de 1700X en tussen de 1700X en de 1800X.

Overigens vond ik die 1800X bij de launch wel logisch aangezien Intel €1100 vroeg voor een vergelijkbare CPU (6900K). Maar ja, daarna veranderde Intel de lineup en kwamen snellere kernen (KL/CL) uit, daar moet AMD zich aan aanpassen door die *800X te schrappen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Laatst online: 15:19
had dit net in mijn mail van msi de nieuwe x470 moederbord serie

http://emailing.msi.com/d...424ce&S=1662&L=222&N=1869

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een grotere lineup betekent meer SKU's wat ook kosten en nadelen met zich meebrengt voor AMD zelf maar ook hun partners.

Intel is natuurlijk veel groter en zal die afweging ook gemaakt hebben om uiteindelijk toch een enorm aantal SKU's aan te bieden, m.n. in de professionele sfeer (XEON). Zelf vind ik het aanbod van intel wel erg groot.

Denk niet dat AMD dit bij hun schaalgrootte veel goed zou doen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hjvg schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:07:

Ah, de school van MSI "powerphases". Je pleurt gewoon wat extra crappy mosfets en inductoren op een moederbord, noemt dit fasen en dan vraag je extra voor het privilege. :')

Hoe weet ik nou weer dat ze de boel belazeren, nog voor de launch? Nou omdat de PWM chips die je stroomvoorziening van je CPU regelen, in de regel niet meer dan acht fasen ondersteunen. Je kan dus op dat top bordje inductoren tellen en dan kom je op vijftien uit. Je kan een signaal vanuit de PWM chip natuurlijk verdubbelen, maar de chips die dit doen, daar heeft MSI nog nooit van gehoord.

Verder gaan tenminste twee fasen naar SoC. Blijven er nog heel wat inductoren over. Tel je die op en deel je die door twee dan kom je waarschijnlijk uit op vijf echte fasen waar tweemaal zoveel mosfets en inductoren gebruikt moeten worden omdat de individuele componenten bagger zijn.

Oh maar wat je toch weer onnodig negatief hoor ik je al denken. Tja, MSI doet deze sh*t al langer, en ze zijn echt niet alleen...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Hier heel overzicht (van wat bekend is?); https://wccftech.com/amd-...asrock-msi-aorus-biostar/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:09:
[...]

Ah, de school van MSI "powerphases". Je pleurt gewoon wat extra crappy mosfets en inductoren op een moederbord, noemt dit fasen en dan vraag je extra voor het privilege. :')
Hardwareluxx komt vast wel weer met het overzicht aan echte fases :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD’s Wraith Prism koeler ziet er best goed uit:

https://www.anandtech.com...tails-4-skus-reviews-19th

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 13-04-2018 18:33 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:22:
[...]

Hardwareluxx komt vast wel weer met het overzicht aan echte fases :)
Wat de meeste mensen nooit zullen zien, laat staan begrijpen. :/
Asus en Gigabyte moeten ook even in de gaten gehouden worden. Gigabyte lijkt in ieder geval meer componenten op hun bordjes te zetten zodat je überhaupt kan overclocken. Die maken dus vorderingen in het high end segment...

Eerste indruk lijkt erg vergelijkbaar met Z370 te zijn. Je kan zo foto's naast elkaar leggen en inductoren tellen en lijken hoe ze verdeeld zijn. Alle fabrikanten gebruiken speciale inductoren en capacitoren voor hun echt goede spul. Dat is een eerste indicatie. De Gaming 7 lijkt dus in ieder geval goed te zijn.

Asus moet bewijzen dat ze niet weer met een "Z370 lijn" komen. Puur kijkend naar de afbeeldingen nu lijken het bij Asus vrijwel dezelfde bordjes te zijn als X370, maar nu met de nieuwe chipset. Voorlopig krijgen die van mij dus ook het voordeel van de twijfel. De CH7 lijkt in ieder geval van dezelfde kwaliteit als de CH6 te zijn. De grote vraag is eerder de X470 vs. X370 Prime Pro te zijn. VRM lijkt identiek, is die dat ook dan hebben we waarschijnlijk weer een winnaar voor prijs/kwaliteit overclocken op AM4. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57
@DaniëlWW2 and what about Asrock? Ben persoonlijk fan van ze, maar technisch heb ik er niet zo heel veel kijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Die Taichi Ultimate ziet er uit als je er een Ryzen op 10 Ghz zou kunnen draaien. Niet met stockkoeler maar toch. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Ryzen 2 in games maakt echt een sprong: https://elchapuzasinforma...w-amd-ryzen-7-2700x-x470/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjvg schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:07:

Ik ben benieuwd of dat MSI deze keer geen rotzooi maakt van de RAM-ondersteuning en of dat ze deze keer wel een goede prijs/kwaliteit-verhouding hebben. Dat klinkt bot maar hoeveel mensen hebben puur op basis van de naam MSI gekocht en waren vervolgens teleurgesteld dat hun RAM niet boven de 2400/2600 MT/s (ik rond nu voor het gemak af) kwam? Om nog maar te zwijgen over de DOA's en crashes waar veel gebruikers over klaagden in de eerste maanden. Dat ligt niet alleen aan MSI maar AS Rock en ASUS hadden veel minder problemen.
No shit! ;)
Ik ben benieuwd of dat dat alles is wat je nodig hebt om all core zo hoog mogelijk te klokken (binnen het redelijke, dus rond de 1,4V) en dan nog niets of weinig te horen. De koeler ziet er sowieso uit als een goede verbetering t.o.v. de WS en niet alleen qua uiterlijk. Ik zou bijna een kast met glas kopen voor dat. <3

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2018 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spNk schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:30:
@DaniëlWW2 and what about Asrock? Ben persoonlijk fan van ze, maar technisch heb ik er niet zo heel veel kijk op.
De Taichi zal wel weer stupide overkill zijn. De andere X370 bordjes van ASrock waren zeker beter dan Gigabyte had, maar niet beter dan Asus. Lijkt tot dusver ook niet veranderd maar dat is ook afwachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 02:55:
[...]

No shit! ;)
Ik ben benieuwd of dat dat alles is wat je nodig hebt om all core zo hoog mogelijk te klokken (binnen het redelijke, dus rond de 1,4V) en dan nog niets of weinig te horen. De koeler ziet er sowieso uit als een goede verbetering t.o.v. de WS en niet alleen qua uiterlijk. Ik zou bijna een kast met glas kopen voor dat. <3
Koeler zelf is volgens wat ik daar lees inderdaad ook verbeterd. Of het goed genoeg is voor een allcore oc en tegelijkertijd stil betwijfel ik.

Enerzijds vind ik een meegeleverde koeler handig voor doorverkoop, noodgevallen ed. Anderzijds presteert het niet zo goed als bijv. een Noctua koeler maar je betaalt er wel voor.

En die laatste gaan eindeloos mee omdat Noctua gratis nieuwe montagekits levert.
Mijn Noctua is nu bijna 5 jaar oud en in de tussentijd heb ik al aardig wat cpu's gehad waar ik elke keer betaalde voor een sub par koeler...

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2
Tav de ASUS X470 is er in de X370 ROG Crosshair VI overclocking thread op Overclock.net een enigzins querelante poster die het volgende beweert:
http://www.overclock.net/forum/27155385-post35129.html
The new motherboard has no advantages in overclocking. The power system was deteriorated.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jYdqMFWpvsowCz5wmmRIByfw/thumb.jpg

Hierop geeft Raja (Asus) de volgende response (klik op link voor thermal image plaatjes waarop duidelijk de fasen voor cpu en soc zijn aangegeven):
http://www.overclock.net/forum/27156113-post35156.html

No major change for overall 24/7 OC. Just some enhancements/changes that favor certain setups/usage:

1) VRM phase array changed from 8+4 to 10+2. Better thermal balance across power plane.

Thermal imaging tests were conducted with a Ryzen 7 2700X at 4.0 GHz with CPU Core Voltage at 1.43 V.
No other settings than CPU Core Ratio and CPU Core Voltage were changed in BIOS.
The system was then stressed with Prime95 29.1 Small FFTs 12k for at least 30 minutes.
CPU output power was 175W on both systems. Note that both boards are tested without heatsinks (see attatchments):

2) DRAM layout changed from T-Topology to daisy chain. Some advantages for 1DPC, but disadvantages for 2DPC. Obviously, there will be changes to decoupling as a result.

There are more, too, but Elmor and the reviewers can detail all of that stuff when it's time to do so.

-Raja
En hier nog wat verdere responses:
Querelant: http://www.overclock.net/forum/27158073-post35166.html

Elmor: http://www.overclock.net/forum/27158329-post35169.html

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 14-04-2018 10:37 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:25:
@DaniëlWW2
Tav de ASUS X470 is er in de X370 ROG Crosshair VI overclocking thread op Overclock.net een enigzins querelante poster die het volgende beweert:
Tja, ik zei dan ook "lijkt". Maar inderdaad verschillen, en zo lijkt het niet de goede kant op. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Na de posts van Raja en Elmor (toegevoegd aan post hierboven) is dat niet mijn afdronk hoor.

Ze hebben volgensmij goede verbeteringen doorgevoerd maar die leiden alleen niet tot major changes in overall 24/7 OC. De belemmeringen daarvoor zitten denk ik ook niet zozeer in het moederbord maar meer in Ryzen / siliconlottery zelf.

Daarnaast hebben ze wat aanpassingen gedaan aan DRAM die voor 1 DPC blijkbaar gunstiger uitpakken dan voor 2DPC. En dat is natuurlijk afhankelijk van je situatie en daadwerkelijke impact hoe goed of slecht dat is.
De gevolgen voor 2DPC lijken me redelijk marginaal maar goed tests zullen dat moeten uitwijzen.

Zelf verwacht ik dat de ROG VII weer één van de betere boards zal zijn. Asus heeft in samenwerking met posters in deze thread echt wel hoop energie in het platform gestoken. Alleen de prijs vd ROG is ook wel navenant hoog.

[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 14-04-2018 10:46 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:41:
^
Na de posts van Raja en Elmor (toegevoegd aan post hierboven) is dat niet mijn afdronk hoor.
Nee, ze hebben een paar condensatoren verwijderd op een high-end board. The internet must riot. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:47:
[...]

Nee, ze hebben een paar condensatoren verwijderd op een high-end board. The internet must riot. :P
Als ze niet nodig zijn om hetzelfde resultaat te bereiken lijkt me dat ook verstandig :) :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KLblJsDy2FGXD16epSkxVjUK/full.png

Punt blijft natuurlijk dat het doen van uitspraken obv plaatjes alleen en zonder kennis vd exacte componenten een beetje glad ijs is .

[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 14-04-2018 10:52 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Intel Wel met 3600 geheugen, AMD max 3200, en geen vergelijk bij AMD tussen 2700X met verschillend geheugen tov de 1700X terwijl ze dat wel doen bij de 1700X.

Vreemde keuzes wat dat betreft.

Verder ook een aantal voorbeelden waarin de AMD CPU minder goed presteert in DX12 dan in DX11 ?

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Geen reden om mijn C6 Extreme vervangen dus. :)

Ik ga toch overclocken!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
offtopic:
Ik zag dat Asus "discolampen uit"-modus tegenwoordig "stealth mode" noemt. Blijkbaar moet je daar gevoelens bij hebben? Wat een wereld..

[ Voor 9% gewijzigd door foppe-jan op 14-04-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:03:
offtopic:
Ik zag dat Asus "discolampen uit"-modus tegenwoordig "stealth mode" noemt. Blijkbaar moet je daar gevoelens bij hebben? Wat een wereld..
Haha, zo lang het uit kan maak ik me er niet zo druk over. En soms vind ik het ook wel leuk / functioneel om wat licht in mijn case te hebben. Zou wel liever zien dat budget voor RGB besteed werd aan niet-optische verbeteringen.

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• foppe-jan
Help!!!! schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:37:
[...]

Haha, zo lang het uit kan maak ik me er niet zo druk over. En soms vind ik het ook wel leuk / functioneel om wat licht in mijn case te hebben. Zou wel liever zien dat budget voor RGB besteed werd aan niet-optische verbeteringen.
Sure, maar ik kan nu echt niet meer functioneren in huis. Elke keer dat ik 's avonds het licht uitdoe om te gaan slapen, word ik eraan herinnerd dat een marketeer dit "het inschakelen van stealthmodus" zou noemen. |:( }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LOL _/-\o_ :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 08:16:
[...]

Koeler zelf is volgens wat ik daar lees inderdaad ook verbeterd. Of het goed genoeg is voor een allcore oc en tegelijkertijd stil betwijfel ik.
En dat is de reden dat ik toch een voorstander ben van het niet bundelen van een koeler en het verlagen van de prijs, tenzij AMD echt een gigantisch grote korting krijgt en AMD €10 betaalt voor een koeler die in de winkel €40 zou kosten of zo. Dat neemt niet weg dat AMD hier waarschijnlijk verstandig aan doet.
Enerzijds vind ik een meegeleverde koeler handig voor doorverkoop, noodgevallen ed. Anderzijds presteert het niet zo goed als bijv. een Noctua koeler maar je betaalt er wel voor.
En die laatste gaan eindeloos mee omdat Noctua gratis nieuwe montagekits levert.
Ja, dat speelt voor mij ook een grote rol, je doet gemakkelijk meer dan 10 jaar met zo'n koeler, net als met de voeding, in dat licht bezien is het helemaal niet zo duur, zeker niet afgezet tegen grafische kaarten en monitors.
offtopic:
Idem voor geluid. Veel mensen zouden met een high-end setup luisteren als ze hetzelfde zouden besteden aan geluid als aan beeld. Misschien kunnen gamers en mensen die veel films/series bekijken en veel naar muziek luisteren een betere balans zoeken? ;)

Je kan die Wraith-koeler doorverkopen maar hoeveel kost het om het te verpakken en aangetekend te versturen (spul raakt zoek bij de post, het gebeurt niet veel maar het komt voor)? Voor een koeler die je misschien voor €25-35 kan verkopen. Goed, beter dan niets. Noodgeval, dat lijkt me meer voor mensen die aan AIO-koeling, zeg het maar als ik me daarin vergis.

Wat vinden we van de prijzen? Zou de 2700X de prijs moeten krijgen van de 8700 zodat AMD een smashing dunk heeft? Een beetje inleveren op de prijs maar wel verhoudingsgewijs meer verkopen? Dezelfde allcore-OC als de all-core boost van de 8700 maar dan met 2 extra kernen, 4 extra threads en een veel betere koeler? Hoeveel mensen zouden dan nog iets geven om de iets hogere FPS - maar minder consistente FPS - bij Inte? Ik ben benieuwd naar welke hoogte de prijzen van Ryzen1 gaan dalen, zolang ze nog in de winkel liggen. Zouden we straks een 1700 kunnen kopen voor €210?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Doorverkoop is niet als separate verkoop maar als ik de CPU ook verkoop. Best een hoop mensen die het fijn vinden dat er een standaard koeler bijzit.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 14:49:
^
Doorverkoop is niet als separate verkoop maar als ik de CPU ook verkoop. Best een hoop mensen die het fijn vinden dat er een standaard koeler bijzit.
Ja, dat zou het wel de moeite waard kunnen maken en voor iemand die deze generatie Ryzen koopt is het realistisch dat dat een goede gaat zijn (Zen3).
enchion schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:50:
[...]

Intel Wel met 3600 geheugen, AMD max 3200, en geen vergelijk bij AMD tussen 2700X met verschillend geheugen tov de 1700X terwijl ze dat wel doen bij de 1700X.

Vreemde keuzes wat dat betreft.

Verder ook een aantal voorbeelden waarin de AMD CPU minder goed presteert in DX12 dan in DX11 ?
Mogelijk kregen ze de RAM niet hoger geklokt bij Ryzen. Hoe dan ook, het geeft een worst case scenario en die is best wel goed te noemen. :)
Het verschil in gemiddelde FPS is nu verwaarloosbaar klein (dat vond ik nog niet gelden voor de 1800X), de 2700X heeft hogere minima-FPS (dankzij de grote hoeveelheid L3-cache?), voor andere zaken maakt de 2700X gehakt van de 8700k, de 2700X heeft meer longevity indien de software een inhaalslag maakt (6*4,9 GHz. vs. 8*4,2-4,3 GHz en een hogere multiplier voor all-threads/single thread) en er zit een leuke koeler bij waarvan we weliswaar nog moeten afwachten of dat die goed genoeg is voor een agressieve all-core overklok. Ik was sceptisch over de positionering van de 2700X tegenover de 8700k maar qua performance lijkt het terecht te zijn. Gaat de doorsnee CPU-koper echter weten wat die performance is?

1 vreemd resultaat: die priemgetallen-test met 1 kern/thread. Iemand enig idee hoe het verschil van 14,6% ontstaat bij een verschil in klokfrequentie (4,35 vs. 4,7 GHz) lager zou moeten liggen dan dat? Slecht geoptimaliseerde software waarbij data van de ene CCX naar de andere moet? AVX wat Intel helpt?

Nog even dit, deze website spreekt van 3200/3600 MHz.
Het roept de vraag op of dat ze precies weten wat ze doen. Het kan ook dat ze downdumben omwille van de lezers die ze verwachten te hebben. :?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2018 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een interessante geheugentest van GamersNexus:
https://www.gamersnexus.n...0-scaling-memory-r7-2700x

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2018/cpus/2700x/ryzen-2-mem-scaling-x470_1.png
Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2018/cpus/2700x/ryzen-2-mem-scaling-x470_2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
zal wel iets fout gaan bij het uitlezen / invoeren van timings mbt dat geil spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foppe-jan schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 12:39:
[...]

Sure, maar ik kan nu echt niet meer functioneren in huis. Elke keer dat ik 's avonds het licht uitdoe om te gaan slapen, word ik eraan herinnerd dat een marketeer dit "het inschakelen van stealthmodus" zou noemen. |:( }:O
herkenbaar, mijn RGB gimmick staat nu gewoon uit.
het is/was even leuk. tot je het zoals ik nu gewoon beu bent.
voor die centen dat dat RGB zooi heeft gekost kon ik het beter investeren in kwalitatief beter hardware |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foppe-jan schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:16:
zal wel iets fout gaan bij het uitlezen / invoeren van timings mbt dat geil spul?
In de onderste grafiek zie je dat het bij dat X470-moederbord slechter presteert dan bij dat X370-moederbord. Dan weet je waarschijnlijk genoeg: veel werk aan de winkel om het te optimalisern. Ik vind dat wat teleurstellend, ik had verwacht dat de verschillen klein genoeg zijn dat ze de behaalde winst op X370 volledig mee zouden kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:17:
[...]

In de onderste grafiek zie je dat het bij dat X470-moederbord slechter presteert dan bij dat X370-moederbord. Dan weet je waarschijnlijk genoeg: veel werk aan de winkel om het te optimalisern. Ik vind dat wat teleurstellend, ik had verwacht dat de verschillen klein genoeg zijn dat ze de behaalde winst op X370 volledig mee zouden kunnen nemen.
Sure, maar kan natuurlijk prima dat dit puur komt doordat ze een specifieke ram kit hebben genomen met toevallig slechte -1-day ondersteuning, en dat ze daar niet tegenaan waren gelopen als ze een andere kit hadden gebruikt. Nog steeds minder dan ideaal dat ze nog steeds niet alle ramkits goed ondersteunen, maar ja.

[ Voor 3% gewijzigd door foppe-jan op 15-04-2018 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Een ding is duidelijk iig. De verschillen tussen x370 en x470 lijken buiten de boost ondersteuning marginale optimalisaties te zijn.

Goed nieuws op 2 fronten, namelijk dat er wel degelijk verbeteringen zijn waar je blij van kan worden maar ook dat je met de x370 perfect kan upgraden naar een Ryzen 2000 series zonder jezelf tekort te doen.

Goed bezig AMD!

[ Voor 7% gewijzigd door Blaat op 15-04-2018 11:17 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:16:
Een ding is duidelijk iig. De verschillen tussen x370 en x470 lijken buiten de boost ondersteuning marginale optimalisaties te zijn.

Goed nieuws op 2 fronten, namelijk dat er wel degelijk verbeteringen zijn waar je blij van kan worden maar ook dat je met de x370 perfect kan upgraden naar een Ryzen 2000 series zonder jezelf tekort te doen.

Goed bezig AMD!
En dan is het nog de vraag of dat de X370-moederborden die hier qua hardware geschikt voor zijn niet alsnog de ondersteuning krijgen voor die extra boost, het is goed mogelijk dat dat met ene BIOS-update kan worden gedaan. Afwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Ik vraag mij af of de Ryzen 1 ook betere timings op x470 haalt, mischien loont het straks meer om je moederbord te upgraden dan je CPU :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Laatst online: 15:19
ongeveer dus 150 dolar voor het goedkoopste asus bordje dat daar vergeleken word met een iets beperkte gegeheugensnelheid

eerste bord in price watch met prijs is er ook
categorie: Moederborden

nu nog wachten op een beetje betaalbaarder bord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Laatst online: 20:22
Vind dat de x370 borden van asus best nog wel in prijs zakken in een relatieve korte tijd.

Als het een beetje mee zit als ik later dit jaar een nieuwe bouw dat x470 prime voor een leuk prijsje kan mee nemen.

Geheugen en GPU zijn nog wat kwalijker helaas betreft prijzen.

Zag op alternate al wat listings van de Asus x470 mobo's geen idee of dit nu later op de dag ook zo is.

[ Voor 16% gewijzigd door Psyonara op 16-04-2018 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Onze favoriete Rebelse Schot slaat weer toe. En boy, heeft hij in de gaten dat wij gek zijn op Camilla Luddington. :9~
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Q5GoHmtnmus]
Psyonara schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:06:
Vind dat de x370 borden van asus best nog wel in prijs zakken in een relatieve korte tijd.
Logisch toch? Het nieuwe is altijd meer gewild dus daalt het oude snel in prijs. Elke keer weer. :)
Daarom raad ik al een paar maanden aan om te wachten met een 1600/1700/X370/B350.
Geheugen en GPU zijn nog wat kwalijker helaas betreft prijzen.
De grafische kaarten zijn sinds een week weer in voorraad in Nederland en ik zag tussen gisteren en vandaag de eerste en enige kaart waar ik naar keek (om iemand anders te helpen) zakken van €350 naar €343 (Azerty). Een RX 580 Sapphire Pulse. Een paar weken tot een paar maanden en die prijzen zijn min of meer normaal, hooguit nog verhoogd door het dure geheugen, mogelijk (gedeeltelijk) gecompenseerd door het aanbod op de tweedehandsmarkt ('mining'-kaarten, afwachten).
De DDR4 zal in 2018 nog wel fors minder duur worden, maar geen prijzen zoals in 2016. Misschien in 2019 of 2020. Geduld hebben. ;)
hjvg schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:10:
nu nog wachten op een beetje betaalbaarder bord
Mijn ervaring is dat dat minstens een paar weken duurt en maximaal een paar maanden. Vaak is het verstanding om niet de eerste weken te kopen in Nederland.

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
offtopic:
#JimmyForPresident :+

[ Voor 40% gewijzigd door madmaxnl op 17-04-2018 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het einde van de twee video's is het meest interessant. De quadcore is dood (Assassin's Creed Origins, stuk waar de CPU het niet meer aankan met flinke microstutter en <40 FPS) en iets wat je zelf moet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Veel komt helaas aan op de testmethode: settings, geteste deel van de game en overclock settings. Ik was in de veronderstelling dat geheugen snelheid nagenoeg niks deed voor de performance in de meeste games. Blijkbaar kan dit aardig schelen vandaag de dag in bepaalde games.

Jammer dat de genoemde variabelen gebruikt worden om een situatie naar eigen hand te zetten. Zo krijg je inderdaad de resultaten die je zoekt...

Ook wel interessant, de oproep die hij op het laatste doet aan de die hard AMD fanboys. Helaas werkt de frustratie van de gemiddelde AMD fanboy polariserend op de tech press en vice versa. Het is aan de tech press om zich hierdoor niet te laten beïnvloeden, maar goed we verwachten al zoveel van ze.

[ Voor 26% gewijzigd door madmaxnl op 17-04-2018 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 01:31:
Het einde van de twee video's is het meest interessant. De quadcore is dood (Assassin's Creed Origins, stuk waar de CPU het niet meer aankan met flinke microstutter en <40 FPS) en iets wat je zelf moet horen.
Wel een beetje een mixed bag, mij een beetje teveel modder gegooi bijvoorbeeld. Al maakt de laatste 3-4 minuten een boel goed. Hopelijk leren wat mensen daarvan, al zal het wel niet :P

Maar toch ook wel weer wat zaken waar ik dan weer vraagtekens bij heb, zaken als roepen test "Sandy met de standaard ram frequenties omdat veel mensen standaard zullen draaien" (wat logisch is, ik heb ook al vaker aangegeven dat ik liever zie dat de standaard frequenties met eventueel OC's zie, ipv enkel OC's zoals tegenwoordig de standaard lijkt), maar dan bijv. niet de kanttekening maken dat recente review's ook vaak enkel reviewen met 3200Mhz ram om de prestaties op te krikken, terwijl het gros van de kopers dat ook nooit zullen draaien.

Verder lijkt ie zijn 8400 verhaal ook wat in te slikken en terug te kopen van B/H series moederborden naar OEM Modellen zullen deze cpu mogelijk niet optimaal laten draaien, waar we hier ook al grotendeels op uitgekomen waren in die discussie.

En zo nog wat kleine dingetjes. Vond Jim zijn laatste paar filmpjes niet al te sterk, laten we hopen dat nu de frustratie eruit is, en het moddergooien niet (meer) nodig is zijn komende werken weer op niveau komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madmaxnl
Het is en blijft oplichting. De gereviewde 8700(K) CPUs zullen bij OEMs nooit zo goed presteren terwijl de reviews deze verwachting wel scheppen. Geen haan die er naar kraait dat het zomaar 25% kan schelen, behalve Jimmy dan.

Meer dan 1000 euro neerleggen voor een setup die vervolgens 25% minder presteert dan verwacht is geen oplichting?

En welk moddergooien? Als jij in elkaar geslagen wordt en je probeert jezelf te verdedigen wil je dan als agressief weggezet worden? Want dat is wat je nu min of meer doet. Jimmy bijt na tig ondermijnende filmpjes eens van zich af en hij wordt vervolgens beticht van moddergooien?

Wat jij moddergooien noemt is gewoon repliek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:52:
Het is aan de tech press om zich hierdoor niet te laten beïnvloeden, maar goed we verwachten al zoveel van ze. Het is aan de tech press om zich hierdoor niet te laten beïnvloeden, maar goed we verwachten al zoveel van ze.
Sarcastisch? _O-

Jim was niet met modder aan het gooien maar hij maakte het wel iets te persoonlijk naar buiten toe, dat lijkt me niet handig maar het is natuurlijk aan hem om te kiezen hoe hij daarmee omgaat. Ik vermoed dat die twee het binnenkort wel weer hebben bijgelegd. En ja, hij had wel gelijk in het merendeel van wat hij stelde. Behalve over dat RTG dood is, daarin sloeg hij door, maar alles wat hij beweerde over Conlake en de rol van reviewers (valse verwachtingen scheppen aan mensen die een OEM-bak kopen), dat klopte.
Dennism schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:24:
[...]

Wel een beetje een mixed bag, mij een beetje teveel modder gegooi bijvoorbeeld. Al maakt de laatste 3-4 minuten een boel goed. Hopelijk leren wat mensen daarvan, al zal het wel niet :P
Het probleem hierbij is dat die mensen wel een hele goede reden hebben voor hun fanatisme, of dat het productief is zoals somigen van hen het doen is een ander verhaal. Het is prima als je die mensen wijst op fouten in hun manier van reviewen en hierbij bronnen geeft, dat heb ik zelf ook eens gedaan bij van een van de grote jongens (TechYESCity) en dat werd opgepikt en besproken met als gevolg dat hij sindsdien rekening hield met de verschillen tussen verschillende combinaties (Ryzen met AMD vs. Ryzen met Nvidia in dit concrete geval, meer specifiek o.a. Rise of the Tomb Raider en Rocket League, met een verwijzing naar de benchmarks). Het gaat erom hoe je het doet. Het is niet productief als je met modder smijt en die mensen uitmaakt voor Nvidia/Intel-shill of zoiets. Al verdiende ene JayzTwoCents dat wel met zijn ontelbare Titan-kaarten. ;)
Wijzen op tekortkomingen in vergelijkingen mag altijd, doe het op een constructieve manier (meer 'leren' dan terechtwijzen) en het wordt opgepakt als ze het lezen, doe het met de botte bijl en ze schieten in de verdediging.

Maar goed, het meest interessante deel is het bewijs dat de quadcore nu toch echt dood is. Dan kan je stellen dat dit nu nog maar 1 spel is en dat dit misschien verholpen zou kunnen worden met optimalisatie maar dat zou een lapmiddel zijn, er zullen veel meer spellen komen waarbij je met een quadcore-CPU een flinke dip krijgt op het moment dat er meer NPC's zijn of iets dergelijks. Dus zoals wij hier vorig jaar al stelden: de quadcore is dood, leve de hexacore. Koop niet de 7700k maar de 1600/1700 (immers had Intel op dat moment geen betaalbare hexacore), of nu eventueel de 8400-8700k/2600X/2700X.
Maar toch ook wel weer wat zaken waar ik dan weer vraagtekens bij heb, zaken als roepen test "Sandy met de standaard ram frequenties omdat veel mensen standaard zullen draaien" (wat logisch is, ik heb ook al vaker aangegeven dat ik liever zie dat de standaard frequenties met eventueel OC's zie, ipv enkel OC's zoals tegenwoordig de standaard lijkt), maar dan bijv. niet de kanttekening maken dat recente review's ook vaak enkel reviewen met 3200Mhz ram om de prestaties op te krikken, terwijl het gros van de kopers dat ook nooit zullen draaien.
Ik weet niet wat de standaard klokfrequentie was in die tijd, ik heb opgevangen dat in die tijd nog een veel kleiner deel van de PC-bouwers snel geklokt RAM kochten. Als je eenmaal RAM hebt dan is een de performancewinst aan de lage kant in verhouding tot de kosten (tenzij je voor een goede prijs je oude latjes kan verkopen), dat is iets waarvan je m.i. het beste direct een goed product koopt. Als in die tijd vrijwel iedereen 1333 MT/s kocht - die heb ik zelf in mijn PC zitten, mogelijk met een wat hogere latency (9-9-9-24) - dan is het inderdaad redelijk om met zulke RAM te testen. In deze tijd merk ik dat toch wel heel erg veel mensen 3000/3200 MT/s kiezen en de prijsverschillen tussen 2400 MT/s (1,5 jaar geleden de gouden standaard was) en 3000/3200 MT/s is niet zo heel erg groot, zeker niet relatief gezien (met €200 voor 16 GB 3200 MT/s). In het geval van Ryzen moet je natuurlijk met alle klokfrequenties testen tussen 2100 MT/s en 3600 MT/s aangezien de performance van Ryzen zo sterk afhangt van de klokfrequentie van de RAM. Niet om de prestaties op te krikken maar om mensen te laten zien wat je krijgt als je duurder RAM koopt en dus wat wel en niet een zinvolle investering is. Uiteraard mag je dat ook bij Intel doen, alleen zijn de verschillen bij Intel veel kleiner aangezien zij monolithische CPU's hebben.
Verder lijkt ie zijn 8400 verhaal ook wat in te slikken en terug te kopen van B/H series moederborden naar OEM Modellen zullen deze cpu mogelijk niet optimaal laten draaien, waar we hier ook al grotendeels op uitgekomen waren in die discussie.
Wat ik van hem begrijp is dat hij achteraf inzag dat de 8700 een beter voorbeeld was geweest dan de 8400, ik denk dat dat inderdaad zo is. De 8700 in een typisch slecht OEM-systeem is niet aantrekkelijk, dan kan je beter een OEM-bak met de 1600 kopen. Nu is dit ver van onze beleving verwijderd aangezien wij zelf een PC assembleren maar de meeste CPU's wordne via OEM's verkocht, vandaar zijn focus op de OEM's. De 8400 is een betere optie bij Intel dan de 8700 en doorsnee OEM maar naar mijn mening ook niet geweldig wegens het uigeschakeld zijn van HT, daar zal je X jaar later de prijs van betalen bij gaming, nu al buiten gaming. Voor zo ver er nog verschil in FPS is - en ja, dat wint de 8400 lichtjes - is dat vooral omwille van software-optimalisatie omdat veel spellen niet ontwikkeld zijn om op MUMA-achtige CPU's te draaien, bij een nette uitwerking van de code waarbij ervoor wordt gezorgd dat er weinig data van de ene CCX naar de andere moet maakt het niet uit dat Ryzen als het ware 2 CPU's op 1 CPU heeft. Hiervoor is het natuurlijk ook belangrijk dat het besturingssysteem een nette inferface heeft om te onderscheiden welke CPU-kernen op welk 'eilandje' liggen. Mijn punt is dat ik wat dat betreft ook de 8400 niet als een goede tegenzet van de 1600 zie, enkel omdat Intel de boost en TDP te laag heeft gelegd. Als ik in de schoenen van de Intel-CEO zou staan dan had ik de 8400 geschrapt en de 8600 voor de prijs van de 8400 verkocht en de 8600k voor de prijs van de 1600X verkocht. Minder threads maar een aanzienlijk hogere klokfrequentie. Meer omzet, meer winst en en meer marktaandeel, lijkt mij.

Nu ga ik even op een gat in de redenering wijzen waar ik wel moeite mee had: het 'gezeur' over het aanpassen van de kwaliteit-instellingen. Ja, dat maakt verschil en je moet je afvragen welke kwaliteitsinstellingen je zou moeten nemen bij zo'n CPU-test maar als het ene van hoog naar ultra gaat en het ander van ultra naar zeer hoog, wordt daarmee de test minder representatief? Aan het einde van de dag is hier het probleem dat er veel te weinig spellen met veel te weinig combinaties van instellingen worden getest om objectief vast te stellen wat het gat is. Veel belangrijker is dat de FX-CPU's - of sommige FX-CPU's - relatief beter oud zijn geworden dan de quadcore-CPU's van Intel. Dat is geen verrassing. Dat was eigenlijk de kern van zijn betoog maar omdat hij zo inhakte op Steve werd dat minder duidelijk.
Dat Steve DX12 koos voor dat ene spel is zeer verdedigbaar, het is niet zo raar dat hij redeneerde dat dit een voordeel voor AMD zou zijn.
Jim mocht naar mijn mening overigens wel klagen over dat alu-hoedje (toen ik het zag dacht ik al: "oei, dat gaat AdoredTV niet leuk vinden") al vermoed ik dat Steve dat niet kwaad bedoelde. Waarschijnlijk videochatten ze binnenkort en dan is het weer de wereld uit, dat hebben we immers eerder al gezien. :)
En zo nog wat kleine dingetjes. Vond Jim zijn laatste paar filmpjes niet al te sterk, laten we hopen dat nu de frustratie eruit is, en het moddergooien niet (meer) nodig is zijn komende werken weer op niveau komen.
Eens, al moet ik zeggen dat ik die frustratie aan het einde van het tweede filmpje en zijn bekentenis - waarom hij TE zwartgallig was over Vega, meer dan bijna alle reviewers - kon waarderen. Maar inderdaad, het niveau is wat gezakt aangezien hij nu niet doet waar hij goed in is. Hij kan zich beter richten op de aangekondigde beleidswijziging bij RTG en op Ryzen2.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
madmaxnl schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:19:
Het is en blijft oplichting. De gereviewde 8700(K) CPUs zullen bij OEMs nooit zo goed presteren terwijl de reviews deze verwachting wel scheppen. Geen haan die er naar kraait dat het zomaar 25% kan schelen, behalve Jimmy dan.
Ik zie de oplichting niet nee, en ik zal je ook uitleggen waarom ik dat zo zie. OEM's bouwen de systemen op basis van de specificaties van Intel of AMD. Op een hoge uitzondering na zal een OEM systeem volledig binnen specs van de fabrikant vallen. Dus geen overclocks, het negeren van TDP's en dat soort zaken wat je juist veel bij zelfbouw componenten ziet. Wat wel voorkomt is dat sommige OEM's zelfs lagere specs hanteren dan de maximaal opgegeven specs door de fabrikant bij sommige modellen. Dat mogen ze echter best doen, en is ook geen oplichting, en al helemaal niet aan te rekenen aan de fabrikant.

Aan de andere kant heb je de retail mobo bouwers, die nemen het vaak een stuk minder nauw met de specificaties opgegeven door de fabrikant en laten vaak meer toe dan de fabrikant officieel ondersteunt (Denk aan overklok opties als MCE e.d.), maar ook het standaard negeren van TDP's want ze willen dat hun mobo's goed voor de dag komen en ze willen hun componenten verkoper in plaats van dat iemand een OEM systeem koopt.

In dat opzicht is het vrij logisch dat een CPU zoals bijv. de 8700 betere prestaties heeft wanneer deze buiten officiële specs in een review setting op een (high end) consumenten mobo gebenchmarked wordt zonder acht te slaan op zaken als TDP e.d. dan wanneer deze in een OEM systeem zit dat volledig binnen de officiële specs valt.

Binnen de officiële specs draaien is echter geen oplichting. Je zou dan beter kunnen zeggen dat reviewers hun werk beter zouden moeten doen en er goed op letten (en vermelden) of de door hun gemeten resultaten binnen of buiten spec vallen. Bijvoorbeeld omdat het gebruikte moederbord lak heeft aan opgegeven TDP's.

Een OEM systeem levert dus in de regel wat Intel of AMD adverteren (soms wat minder omdat de OEM settings zelf naar beneden schroeft), een zelfbouw systeem kan meer leveren dan dat er geadverteerd wordt, bijv. door TDP's te negeren, een setting als MCE te activeren, XMP enabled geheugen te plaatsen en zo zijn er nog wel wat zaken te benoemen waarschijnlijk (en / of te combineren).

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 17-04-2018 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zou dat dan ook iets te maken hebben met het feit dat er nog geen 2800(X) is aangekondigd, en die daarmee samen gereleased wordt.

Persoonlijk had ik voor dit bericht het idee dat AMD heeft besloten te wachten tot Intel met de counter komt tov de 2700X om dan nog te kunnen kiezen of ze Theadripper 1 stapje omlaag zetten wat marktlisting, dus op het prijspunt van de 2800(X) een Theadripper CPU neer te zetten of te gaan voor een Ryzen+-ultra-cherry-picked-erg-overklokbare CPU.

De post over de Z490 chipset zou dan dus enigszins het 2e suggereren.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Het tweede lijkt me meest logisch. Dus als Intel de 8 core + Z390 uitbrengt komt AMD met 2800X en Z490.

Een eerdere launch van de Z490 lijkt me ook nog wel kunnen alleen voel je je dan denk ik wel beetje gepiepeld als je net een Z470 gekocht hebt.

Ben ook wel benieuwd of Intel alleen een Halo 8 core gaat uitbrengen of dat ze er gelijk meerdere op verschillende prijspunten gaan launchen.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Help!!!! schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:30:
^
Het tweede lijkt me meest logisch. Dus als Intel de 8 core + Z390 uitbrengt komt AMD met 2800X en Z490.

Een eerdere launch van de Z490 lijkt me ook nog wel kunnen alleen voel je je dan denk ik wel beetje gepiepeld als je net een Z470 gekocht hebt.
Ja das het risico van het vak, "pc-nerd"
Ben ook wel benieuwd of Intel alleen een Halo 8 core gaat uitbrengen of dat ze er gelijk meerdere op verschillende prijspunten gaan launchen.
Ik vermoed voor nu een K en een non-k, volgende serie wellicht meer ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:43
Onder de streep:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9XnNF3y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan vraag ik me meteen af of de verbeterde latency's niet meer gaan uithalen dan 3% IPC. Oke, dat is nog steeds 3% beter dan de afgelopen twee generaties van Intel, maar nog steeds niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:45:
[...]

Dan vraag ik me meteen af of de verbeterde latency's niet meer gaan uithalen dan 3% IPC. Oke, dat is nog steeds 3% beter dan de afgelopen twee generaties van Intel, maar nog steeds niet veel.
Lijkt me vooralsnog gebaseerd op het volgende:

As measured on 3/22/2018 by AMD Performance Labs with Cinebench R15 1T at a fixed 3.725GHz clockspeed. AMD Ryzen™ 7 1800X score (baseline): 151.98. AMD Ryzen™ 7 2700X score: ██████████. System configuration: AMD Reference Motherboard + AMD Ryzen™ 7 2700X, 2x8GB DDR4-3200 (16-16-16-36), Samsung 850 Pro SSD, GeForce GTX 1080 (driver 390.77), Windows® 10 Pro RS3. Results may vary by system configuration and driver version. RZ2-17

Aldus footnote 3 hier. Cinebench lijkt me vrij latency bestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EaS schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:14:
[...]

Lijkt me vooralsnog gebaseerd op het volgende:

As measured on 3/22/2018 by AMD Performance Labs with Cinebench R15 1T at a fixed 3.725GHz clockspeed. AMD Ryzen™ 7 1800X score (baseline): 151.98. AMD Ryzen™ 7 2700X score: ██████████. System configuration: AMD Reference Motherboard + AMD Ryzen™ 7 2700X, 2x8GB DDR4-3200 (16-16-16-36), Samsung 850 Pro SSD, GeForce GTX 1080 (driver 390.77), Windows® 10 Pro RS3. Results may vary by system configuration and driver version. RZ2-17

Aldus footnote 3 hier. Cinebench lijkt me vrij latency bestendig.
Ik had iets duidelijker moeten zijn zie ik. Ik doelde op games die nog wel eens erg gevoelig lijken zijn voor cache latency's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:19:
[...]

Ik had iets duidelijker moeten zijn zie ik. Ik doelde op games die nog wel eens erg gevoelig lijken zijn voor cache latency's. :)
Ik had ook wel een idee waar je op doelde, maar ik bedoelde eigenlijk meer duidelijk te maken dat die ipc toename te danken is aan veranderingen aan de architectuur ('core'). De betere latency's laten daar nog een toename bovenop zien voor programma's die daarvoor gevoelig zijn (games bijv).

Threadripper had ook iets betere L2 en L3 latency's maar dat maakte niets uit voor de Cinebench 1T score (zie IPC/Single thread onderaan deze pagina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:27:
[...]

Ik zie de oplichting niet nee, en ik zal je ook uitleggen waarom ik dat zo zie. OEM's bouwen de systemen op basis van de specificaties van Intel of AMD. Op een hoge uitzondering na zal een OEM systeem volledig binnen specs van de fabrikant vallen. Dus geen overclocks, het negeren van TDP's en dat soort zaken wat je juist veel bij zelfbouw componenten ziet. Wat wel voorkomt is dat sommige OEM's zelfs lagere specs hanteren dan de maximaal opgegeven specs door de fabrikant bij sommige modellen. Dat mogen ze echter best doen, en is ook geen oplichting, en al helemaal niet aan te rekenen aan de fabrikant.
Hier knelt de schoen - zonder te stellen dat de OEM's hiermee oplichten. Als je een 8700k plaatst in een systeem wat een all core boost van 3,7 GHz. haalt door een gebrekkige ventilatie, een slecht moederbord, een slechte voeding etc. , waarom laat je de klant dan meer betalen voor een 8700k terwijl een 8400 vrijwel dezelfde performance geeft. Hoeveel van wat we doen is nog puur singlethreaded? Zelfs de browsers zijn nu volledig multithreaded. Van alle programma's die singlethreaded zijn, hoeveel procent daarvan zitten we ons te vervelen terwijl het wordt opgestart? Je hebt even een extra boost maar gaat die boost van maximaal 10 seconden veel verschil maken? Sommige programma's zullen wat sneller opstarten als en slechts dan als nergens anders in het systeem een bottleneck ligt. In ieder geval had deze Medion-bak nog een SSD, anders zou het helemaal fraai zijn. ;)

Wat ik op een veel te omslachtige manier probeer uit te leggen is dat het een sterke schijn heeft van mensen lokken met een systeem wat beter oogt dan dat het is en mensen hiervoor extra laten betalen terwijl het niet nodig is omdat een €100-150 goedkoper model van de CPU ook volstaat.

Tenslotte de rol van Intel. Kan jij uitleggen - want dit is voor mij nog niet duidelijk en dat geldt natuurlijk ook voor AMD (Ryzen 1700 en 1600 die slechts 65W krijgen - waarom Intel niet de TDP heeft verhoogt terwijl een hogere TDP beter zou passen bij die boost. Ik neem aan dat het antwoord is dat Intel met een hogere TDP moeilijker die CPU's verkoopt aan OEM's, maar waarom? Willen die OEM's graag dat hun systeem binnen de specs valt (die TDP) haalt omdat ze bang zijn dat ze boze klanten krijgen als dat niet en is een hogere TDP voor hen een probleem omwille van duurdere componenten (voeding, moederbord, koeling)?
Aan de andere kant heb je de retail mobo bouwers, die nemen het vaak een stuk minder nauw met de specificaties opgegeven door de fabrikant en laten vaak meer toe dan de fabrikant officieel ondersteunt (Denk aan overklok opties als MCE e.d.), maar ook het standaard negeren van TDP's want ze willen dat hun mobo's goed voor de dag komen en ze willen hun componenten verkoper in plaats van dat iemand een OEM systeem koopt.
Ik ben benieuwd naar het percentage van de PC-kopers die niet zelf een PC assembleert maar wel een PC laat assembleren door een winkel zoals MyCom of Azerty. Dus mensen die tussen ons en de OEM-kopers in zitten. Dat lijkt een nogal kleine niche te zijn maar misschien heeft iemand hier daar een meer concreet idee van (cijfers).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:01:
Ik ben benieuwd naar het percentage van de PC-kopers die niet zelf een PC assembleert maar wel een PC laat assembleren door een winkel zoals MyCom of Azerty. Dus mensen die tussen ons en de OEM-kopers in zitten. Dat lijkt een nogal kleine niche te zijn maar misschien heeft iemand hier daar een meer concreet idee van (cijfers).
Ik heb alleen cijfers voor een steekproef van n=1, maar ik denk dat je die groep niet moet onderschatten. De helft van de desktops die ik heb gekocht in mijn leven waren geassembleerd door een winkel: mijn eerste desktop was een OEM van Acer, voor mijn tweede en derde wou ik zelf de keuze maken wat ik erin had maar schrok ik terug voor zelfbouw en ik denk dat er heel wat mensen zijn, die wel willen kiezen maar opzien tegen zelfbouw. Pas bij de vierde desktop (degene waar ik nu mee bezig ben) ben ik door jou overtuigd om nu voor het eerst in m'n leven zelf te gaan bouwen. N=1 steekproef resultaat: 25% OEM, 25% zelfbouw, 50% assemblage door een webwinkel.
Pagina: 1 ... 27 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.