Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:23:
[...]
Volgens mij behoren de 2200G en 2400G, samen met wat andere modellen van de APU's (laptop) tot Raven Ridge en behoort Raven Ridge tot Ryzen, niet tot Ryzen+.
Zowel Raven Ridge als Pinnacle Ridge vormen de 2000 Series alleen zit RR nog op 14nm en PR op 12nm.
Dat is op zich niet erg maar een onwetende klant koopt in feite binnen dezelfde serie nummering (2XXX) verschillende schaalgrootte producten en dat is volgens mij vrij ongebruikelijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:39:
[...]

Zowel Raven Ridge als Pinnacle Ridge vormen de 2000 Series alleen zit RR nog op 14nm en PR op 12nm.
Dat is op zich niet erg maar een onwetende klant koopt in feite binnen dezelfde serie nummering (2XXX) verschillende schaalgrootte producten en dat is volgens mij vrij ongebruikelijk.....
Ik ben het met jou eens dat dat onhandig is, m.i. zou het logischer zijn om in ieder geval alle RR-APU's in de 1XXX-serie op te nemen.
De naamgeving - Zen/Ryzen/SR... - is naar mijn mening wel prima en erg logisch, ik vind daar niets verwarrend aan.
regmaster schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:09:
[...]

Ik vind het wel verwarrend want ergens in december 2016 heeft AMD een presentatie gegeven dat ze de ZEN processor omdoopten naar Ryzen.
Dat was omwille van juridisch/marketing-geneuzel. De naam Zen werd al gebruikt door andere bedrijven, geheel of gedeeltelijk (Asus Zenbook of zoiets). Aanvankelijk was AMD inderdaad van plan om de CPU's "Zen" te noemen. Het lijkt er dus op dat AMD aanvankelijk van plan was om de generatie en de architectuur dezelfde naam te geven maar het is anders gelopen en nu is Zen duidelijk voor 100% gerelateerd aan de architectuur terwijl Ryzen de generatie aangeeft (samen met Epyc op dit moment, ik begrijp niet waarom Epyc niet eveneens tot Ryzen wordt gerekend :?).

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk (ik geef toe: wilde gok) is de gedachtegang achter plaatsing in de 2000 series van Raven Ridge om aan te geven dat het een nieuw product is van 2018 en niet "oud" van 2017 zoals de 1000 series.
(logischer zou sowieso zijn om RR in de 1000 Series te plaatsen waar ze eigenlijk ook horen)

Edit: Het enige wat AMD nooit had moeten doen is de (igp) videokaarten dezelfde code geven als Ryzen (R).
Video: R3 / R5 / R7
Ryzen: R3 / R5 / R7

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:23:

Volgens mij behoren de 2200G en 2400G, samen met wat andere modellen van de APU's (laptop) tot Raven Ridge en behoort Raven Ridge tot Ryzen, niet tot Ryzen+.
Volgens mij vallen de cores van de 2200G, 2400G, 2500U en 2700U er een beetje tussenin, zoals AMD destijds ook in dat (volgens mij CES) interview aangaf, de cores hebben o.a. de precision boost en andere verbeteringen van de Ryzen 2 generatie, maar worden geproduceerd op het 14nm proces wat ze dan weer delen met de eerste generatie Ryzen. Qua techniek in de CPU zoals AMD het aangeeft zou je dan echter zeggen dat een 2xxx benaming voor deze CPU's de juiste is imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zondag 18 maart 2018 @ 23:20:
[...]

Volgens mij vallen de cores van de 2200G, 2400G, 2500U en 2700U er een beetje tussenin, zoals AMD destijds ook in dat (volgens mij CES) interview aangaf, de cores hebben o.a. de precision boost en andere verbeteringen van de Ryzen 2 generatie, maar worden geproduceerd op het 14nm proces wat ze dan weer delen met de eerste generatie Ryzen. Qua techniek in de CPU zoals AMD het aangeeft zou je dan echter zeggen dat een 2xxx benaming voor deze CPU's de juiste is imho.
Mijn punt was dat AMD zelf deze APU's tot Raven Ridge rekent en Raven Ridge tot Ryzen (niet Ryzen+) rekent, maar met het serienummer wekken ze mogelijk een iets andere indruk. :)

Dat vind ik een lastige, het meest accuraat lijkt mij om te stellen dat het er tussen in valt, zoals jij zegt. Het is geen echte 1XXX omdat er wat verbeteringen zijn aangebracht maar ook geen echte 2XXX omdat het nog op de minder verfijnde node wordt gemaakt. Ik neig naar de 1XXX omdat er niets aan de pipelines is gewijzigd en de node hetzelfde is, de verschillen zijn voor mij te weinig voor het hogere serienummer hoezeer ik ook respecteer dat AMD die verbeteringen heeft aangebracht. Maar goed, vanuit het marketingperspectief begrijp ik wel dat AMD dit doet. Het staat AMD natuurlijk vrij om het zo te doen als AMD denkt dat dit voor de marketing beter werkt.
Die benchmarks voor PR zijn overigens best wel interessant, je ziet duidelijk dat AMD meer heeft gedaan dan enkel de boost wat beter af te stemmen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2018 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 13:27
regmaster schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:09:
[...]

Ik vind het wel verwarrend want ergens in december 2016 heeft AMD een presentatie gegeven dat ze de ZEN processor omdoopten naar Ryzen. Dus mijns inziens is ZEN gewoon hetzelfde als Ryzen. Zen+ is dus gewoon Ryzen+ en geen Ryzen 2, of zou dat niet mogen zijn omdat Zen/Ryzen+ geen gen 2 processor is. Maar dat zijn alleen mijn 2 centen hoor.
Bekijk de video eens. Su zegt op een gegeven moment iets van "Ryzen symbolises everything we wanted to accomplish with Zen". Met die bewoording is toch heel duidelijk dat het niet één en hetzelfde is. Ook de rest van AMD's materialen rondom Zen en Ryzen is vrij duidelijk geweest hierin.

Zen is de naam voor het project en de architectu(u)r(en) die daaruit is/zijn gevolgd. Ryzen is de naam voor het retail product op basis daarvan.

De plus in Zen+ geeft ook aan dat het geen nieuwe, maar een verbeterde architectuur is. De benaming Ryzen 2 slaat vervolgens op de generatie product (niet generatie architectuur), waarbij die dan weer gebaseerd op de verbeterde architectuur is. Het is gewoon een refresh.

- Zen = 1st Generation Zen = Ryzen (1)
- Zen+ = 2nd Generation Zen = Ryzen 2
- Zen 2 = 3rd Generation Zen = Ryzen 3

Bij Intel heb je precies hetzelfde, alleen gaat Intel voor meer onderscheidende namen voor de architectuur:

- Sandy Bridge = 2nd Generation Core = iX 2ABC
- Ivy Bridge = 3rd Generation Core = iX 3ABC = Sandy Bridge+
- Haswell = 4th Generation Core = iX 4ABC
- Broadwell = 5th Generation Core = iX 5ABC = Haswell+
- Skylake = 6th Generation Core = iX 6ABC
- Kaby Lake = 7th Generation Core = iX 7ABC = Skylake+

Al is Intel daar vervolgens wel heel irritant inconsistent in en krijgen de Enthusiast SKUs vaak een nummering die bij de volgende generatie hoort. Het verschil tussen Skylake en Kaby Lake (of Ivy Bridge en Sandy Bridge) is echter niet groter dan dat tussen Zen+ en Zen. Zen 2 zal weer iets meer wijzigingen bevatten (bovenop de shrink, als dat door gaat), net zoals Skylake en Haswell op hun beurt onderhuids meer verschilden van respectievelijk de Wells en Bridges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Our Interesting Call with CTS-Labs

@Werelds
Intel doet eigenlijk een oersaaie retail naamgeving. Die vervangen hippe termen door product nummers van 1 letter en 5 cijfers met daarachter soms nog een paar letters.

[ Voor 68% gewijzigd door sdk1985 op 19-03-2018 17:17 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 13:27
Werelds in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

;)
@Werelds
Intel doet eigenlijk een oersaaie retail naamgeving. Die vervangen hippe termen door product nummers van 1 letter en 5 cijfers met daarachter soms nog een paar letters.
Alleen zijn ze daar dus idioot inconsistent in. Een 7800X is Skylake-X, geen Kaby Lake, en hoort dus onder de 6e generatie net als de rest van Skylake.

AMD doet overigens hetzelfde tot dusver: 1 cijfer voor generatie, 3 cijfers + optionele letter voor SKU. Intel gebruikt de codenamen in marketing niet meer, omdat de gemiddelde consument geen flauw benul heeft dat Kaby Lake na Skylake komt. Dat probleem heeft AMD met Ryzen, Ryzen 2 en straks (waarschijnlijk) Ryzen 3 niet. Zen hebben ze nooit naar de consument toe gebruikt in marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is AMD voor de verandering eens een beetje duidelijk met hun line-up, is het weer niet goed. :P
* DaniëlWW2 vindt de benaming van de Bulldozer/Piledriver line-up of de videokaarten na de HD 7xxx serie hardstikke verwarrend...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zaakje stinkt inmiddels zo vreselijk dat ik hoop dat ze in de gebouwen van CTS en VRR genoeg luchtverfrissers ophangen om het nog enigszins dragelijk te houden voor nietsvermoedend personeel.
SLC says strike a match........ :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Right. Zitten ook totaal niet een aantal mensen bij beide bedrijven...
Serieus, do not f*ck with the "AMD fanboy" army. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:10
Gigabyte heeft zich dus aangesloten bij GPP:
nieuws: Gigabyte komt met RX 580-variant van externe Thunderbolt 3-videokaart

De Nvidia varianten heten AORUS en de AMD variant krijgt de generieke benaming Gaming Box. De twitter handles van Gigabyte zijn ook veranderd naar AORUS. Daar zal je dus niks meer van AMD langs zien komen.

Niet dat ik het van plan was, maar hier komt niks meer van Gigabyte in huis :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Fleximex
Gigabyte wil dit zelf ook niet hoor. Maar iedereen gaat waarschijnlijk meedoen omdat ze in feite gewoon gedwongen worden. Doe je niet mee, kun je je GPU business zowat wel sluiten.
Waarschijnlijk zullen alle partijen mee gaan doen om die reden.

Gigabyte uitsluiten lijkt me weinig op te lossen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Help!!!! schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:17:
@Fleximex
Gigabyte wil dit zelf ook niet hoor. Maar iedereen gaat waarschijnlijk meedoen omdat ze in feite gewoon gedwongen worden. Doe je niet mee, kun je je GPU business zowat wel sluiten.

Nee precies. Maar MSI en Asus dan ook als het kan. Voor moederborden is Asrock een prima merk en die lijkt (nog) niet mee te doen. Qua videokaarten zijn er ook genoeg alternatieven.

[ Voor 4% gewijzigd door Fleximex op 20-03-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fleximex schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:19:
[...]

Nee precies. Maar MSI en Asus dan ook als het kan. Voor moederborden is Asrock een prima merk en die lijkt (nog) niet mee te doen.
Asrock doet ook geen videokaarten toch? Ik meende eigenlijk dat het enige dat zij verkopen met Nvidia producten een paar pre-build PC's zijn, volgens mij niet eens met een gaming "naamgeving". In dat opzicht zie ik Asrock inderdaad niet mee doen, want volgens mij hebben ze momenteel geen productlijn die mee kan doen
als ik het goed zie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:17:
@Fleximex
Wat houdt hen tegen om voor Nvidia een nieuw merk te gebruiken en voor AMD het bekende merk te gebruiken? Die Nvidia-kaarten verkoop je toch wel, of dat je het bekende merk of een nieuw merk gebruikt.
Je kan voor Sapphire, XFX kiezen. Verder begint ASRock nog met grafische kaarten voor AMD (exclusief) te maken. :)
Powercolor is een optie maar daar ben ik vooralsnog niet van onder de indruk. Mijn punt is dat je wel degelijk een keuze hebt als sommige bedrijven AMD (die indruk heb ik regelmatig bij MSI en Gigabyte) als tweederangs-platform behandelen.

Ik ben benieuwd hoe ASRock het gaat doen. De stap van moederborden naar grafische kaarten moet te doen zijn.
Vanaf 249, 259 en 289 (€) hier in Nederland momenteel voor de 1700, 1700X en 1800X. Eventueel tot €15 meer als je een fatsoenlijke webshop kiest.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2018 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
Ik denk dat als je voor Nvidia kaarten gaat je ook nog eerder voor Nvidia only merken EVGA en Palit (en Gainward) moet gaan. Die hebben ten minste gewoon een keuze gemaakt, houden de consument niet voor de gek en verkopen geen leugens omtrent de benamingen van hun producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:24:
[...]

Wat houdt hen tegen om voor Nvidia een nieuw merk te gebruiken en voor AMD het bekende merk te gebruiken? Die Nvidia-kaarten verkoop je toch wel, of dat je het bekende merk of een nieuw merk gebruikt.
Kun je beter aan hen vragen. Volgensmij is Aorus het gaming brand en dat moet aligned zijn met nvidia.
Daarnaast lijkt me logisch dat de meeste inkomsten uit nvidia komen en aangezien ze hun eigen geld in de ontwikkeling van hun eigen 'gaming' merk hebben gestopt ze zo nog het meeste rendement hebben.

Anyway, dit hele verhaal is dodgy as hell. Opvallend is ook dat inmiddels niemand meer met de techpers wil praten over GPP. Zelfs niet anoniem en off the record.

Vanaf hier en verder wel interessant : https://hardforum.com/thr...3/page-25#post-1043542554

En:

https://www.forbes.com/si...ner-program/#62a5d9124c6a

Forbes:
Since publishing the story, all of Bennett's contacts have gone silent including Nvidia. My own follow-up to his investigation is stalled. I'd secured a commitment from a few companies to speak off the record, but they have also gone dark. Prior to that happening I had two brief conversations that made it obvious the program was troublesome, to put it mildly.

No one is going to talk about this thing for now, and you can draw your own conclusions as to why.

Well, to be fully transparent, I am not sure we are currently in a position to do any follow-up as NVIDIA has gone dark on GPP along with nearly every contact we have in the industry on this topic. Certainly we struck a nerve. Like the OEMs, I guess cutting off $ hits home.

— [H]ardOCP.com (@HardOCP) March 19, 2018
Jason Evangelho: https://twitter.com/HardO...html%23976167615503785991

ps: Tweakers is er snel bij dit keer: nieuws: Hardwarefabrikanten lijken gamemerknamen weg te halen bij AMD-producten :P

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 20-03-2018 20:51 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:17
The Source schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:21:
Waarom denk je dat Gigabyte geen Aorus AMD VGA kaarten heeft? Of waarom de Asus GSYNC monitoren een andere naming rule hebben. Nog maar het begin...
Laatste regel ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
https://www.amd.com/en/corporate/security-updates

AMD komt binnen een aantal weken met firmware updates om de kwetsbaarheden op te lossen. Tot zover dus de claim van CTS labs dat het vele maanden tot wel een jaar zou duren en ze daarom AMD niet langer tijd wilden geven. Wat een klojo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Wat ook nog maar het begin is, is de misbruik die nVidia van de AIBs (en de consument) aan het maken is. Stel dat AMD helemaal wegvalt als GPU fabrikant, dan kan nVidia natuurlijk helemaal doen en laten wat ze willen. Ik hoop dat jullie en andere firma's dat beseffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Mooi hoe Gigabyte zich er uit wil lullen.

"The RX 580 Gaming Box is not gaming focussed"
The RX 580 Gaming Box :+

En ook op de website komen de volgende kracht termen terug:
- Embedded Radeon™ RX 580 8G graphics card enables graphics-intensive game
- TURN YOUR ULTRABOOK TO GAMING PLATFORM !!
- UPGRADE THE GAME EXPERIENCE
- GAME IN STYLE
- etc

https://www.computerbase....aming-box-rx-580/#update1
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-RX580IXEB-8GD

Aangezien AMD door Nvidia uit de markt wordt gedrukt wordt mijn volgende videokaart hoogstwaarschijnlijk weer een Nvidia, maar toch echt wel zeker van EVGA of Gainward.
En het moederbord van ASRock (als Zen 2 of Intel's 10mm er is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Laatst online: 14-08 15:29
FortyOne schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:16:
https://www.amd.com/en/corporate/security-updates

AMD komt binnen een aantal weken met firmware updates om de kwetsbaarheden op te lossen. Tot zover dus de claim van CTS labs dat het vele maanden tot wel een jaar zou duren en ze daarom AMD niet langer tijd wilden geven. Wat een klojo's.
Heb/had je die video van Gamers Nexus nog gezien over het CTS gebeuren die gaat er nog lekker diep op in. YouTube: Assassination Attempt on AMD by Viceroy Research & CTS Labs

Alles ziet er naar uit dat dit alleen gedaan is om de AMD aandelen te beïnvloeden. Ze hebben meer tijd aan de presentatie(s) van de kwetsbaarheden besteed dan AMD eerder op de hoogte te brengen en ook is niemand bereikbaar van Viceroy Research & CTS Labs.
FortyOne schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:18:
[...]

Wat ook nog maar het begin is, is de misbruik die nVidia van de AIBs (en de consument) aan het maken is. Stel dat AMD helemaal wegvalt als GPU fabrikant, dan kan nVidia natuurlijk helemaal doen en laten wat ze willen. Ik hoop dat jullie en andere firma's dat beseffen.
Door dit soort praktijken (zoals dit GPP) van Nvidia krijg ik steeds meer afkeer tegen ze en zal ik er alles aan doen om ze te vermijden en hun "vieze spelletjes" zeker niet te belonen.

[ Voor 31% gewijzigd door NINjak op 21-03-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:55:
[...]
Heb/had je die video van Gamers Nexus nog gezien over het CTS gebeuren die gaat er nog lekker diep op in. YouTube: Assassination Attempt on AMD by Viceroy Research & CTS Labs

Alles ziet er naar uit dat dit alleen gedaan is om de AMD aandelen te beïnvloeden. Ze hebben meer tijd aan de presentatie(s) van de kwetsbaarheden besteed dan AMD eerder op de hoogte te brengen en ook is niemand bereikbaar van Viceroy Research & CTS Labs.
Dat laatste klopt niet helemaal, CTS heeft wel een interview gedaan waarbij kritische vragen werden gesteld.
Dus dat is op zich een redelijk begin. Dat het hele zaakje alsnog riekt naar marktmanipulatie is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:32:
[...]

Dat laatste klopt niet helemaal, CTS heeft wel een interview gedaan waarbij kritische vragen werden gesteld.
Dus dat is op zich een redelijk begin. Dat het hele zaakje alsnog riekt naar marktmanipulatie is duidelijk.
Met een interview betekent het nog niet dat je bereikbaar ben ;) Je mag/kan er toch als bedrijf vanuit gaan dat er mensen zijn die je na gaan trekken/bellen als je zoiets publiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:41:
[...]
Met een interview betekent het nog niet dat je bereikbaar ben ;) Je mag/kan er toch als bedrijf vanuit gaan dat er mensen zijn die je na gaan trekken/bellen als je zoiets publiceert.
Een interview geven waarbij je toestemming hebt verleend om kritische vragen te mogen stellen word gezien als zo ongeveer de Apex van bereikbaarheid voor commentaar...... (y)

Dat ze er daarnaast voor kiezen om de communicatie naar buiten verder te beperken staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Door dit soort praktijken (zoals dit GPP) van Nvidia krijg ik steeds meer afkeer tegen ze en zal ik er alles aan doen om ze te vermijden en hun "vieze spelletjes" zeker niet te belonen.
Eens, maar het is ook aan AMD om met een goed (of in ieder geval 'goed genoeg') product te komen. Als ze dat niet doen gaan jij en ik uiteindelijk ook overstag en kopen wij ook gewoon een nVidia product. Ik heb zelf een RX480 en die was destijds ongeveer even goed als een 1060, misschien over het geheel iets minder maar dat vond ik prima. Als het verschil bij wijze van -30% was geweest, had ik nu ook een 1060 hoor.

Dus foei nVidia maar ook foei AMD, get your shit together! :( Ze hebben nu trouwens wel een ex-nVidia persoon aan het hoofd van RTG staan (Mike Rayfield) dus hopelijk kan hij de zaak weer op de rails krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat AMD met het beperkte budget dat ze hebben het best goed doet...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 17:11

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:57:
Ik denk dat AMD met het beperkte budget dat ze hebben het best goed doet...
Dat valt nog best wel tegen vwb iig de videokaarten. Die zijn of veel te duur of niet verkrijgbaar. Even uit mijn hoofd liggen de 570 en 580 kaarten voor ongeveer het dubbele in de winkel van wat ooit de te verwachten retail prijs zou zijn anno 2018. Vega is ook vrij dramatisch qua prijs en verkrijgbaarheid.
Alleen Ryzen is goed verkrijgbaar en betaalbaar dus dat gaat echt de goede kant op. Nu Epyc nog wat eigenlijk het belangrijkst is voor AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:33:
[...]

Kun je beter aan hen vragen. Volgensmij is Aorus het gaming brand en dat moet aligned zijn met nvidia.
Op het moment dat je een twee gaming'brand' opricht is dat geen probleem meer. Althans niet volgens de teks van het schriftelijke contract, mogelijk wel volgens stiekeme afspraken die niet in het contract staan ("wij niet tevreden zijn => jullie minder kaarten/assistentie/promotiemiddelen... krijgen"). Ze zullen het alleen om die reden al niet doen.
Dank je voor de links.
De GamingX wordt zeker ook Nvidia-exclusive? Ja, ik begrijp dat jij daar niets over mag zeggen, dat is ok. ;)

@Fleximex
Voor mij de reden om de volgende keer voor een AMD-kaart te kiezen veronderstellende dat de prijzen weer normaliseren. Hopelijk met Navi.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een logisch verhaal en eerlijk gezegd ook mijn eerste gedachte: motief (Intel kan hun eigen beveiligingsproblemen niet langer ontkennen en niet oplossen, dus willen ze dat er bevieligingsproblemen op het AMD-platform bekend worden), banden met Israël (denk ook aan de Nehalem-architectuur, ze kennen daar de markt) en het feit dat Intel niet wordt genoemd terwijl er veel meer systemen met Intel-moederborden bestaan die dezelfde kwetsbaarheid hebben.
Wederom geen hard bewijs van AdoredTV maar het lijkt wel het meest waarschijnlijk, zeker als je ziet hoeveel geld ze konden besteden terwijl ze in een krotterig ogend kantoorpandje zitten.
[...]

Niet alles! Immers bleek het eerder weinig effect op de aandelenkoers van Intel te hebben terwijl gigantisch grote beveiligingsproblemen aan het licht kwamen waarvan het grootste deel ofwel Intel-only was ofwel problematischer was bij Intel.
Daarnaast is het ook prima mogelijk dat dit Israëlische bedrijfje van twee walletjes eet. Hoe dan ook, dit bedrijf is volstrekt onbetrouwbaar qua motieven, ongeacht dat de vastgestelde problemen wel lijken wel kloppen (inmiddels ook door AMD erkend).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2018 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:20:
[...]

Dat valt nog best wel tegen vwb iig de videokaarten. Die zijn of veel te duur of niet verkrijgbaar. Even uit mijn hoofd liggen de 570 en 580 kaarten voor ongeveer het dubbele in de winkel van wat ooit de te verwachten retail prijs zou zijn anno 2018. Vega is ook vrij dramatisch qua prijs en verkrijgbaarheid.
Alleen Ryzen is goed verkrijgbaar en betaalbaar dus dat gaat echt de goede kant op. Nu Epyc nog wat eigenlijk het belangrijkst is voor AMD.
Ahum, die videokaart prijzen zijn om een andere reden zo duur (lees: een te kort door miners en de prijs van RAM heeft ook invloed!). Zijn die van Nvidia nu dan wel "betaalbaar" als je naar de prijs kijkt waarvoor ze in de winkels liggen? Nee, van beide kampen zijn het geen normale prijzen en ze zijn beide moeilijk te verkrijgen, als je al dat geld eraan zou willen uitgeven.

Voor Vega heeft AMD (om diverse redenen) voor HBM2 gekozen wat ook niet heel makkelijk/snel/veel leverbaar is. Persoonlijk denk ik dat het produceren van de GPU zelf niet een probleem zou moeten zijn van AMD als je kijkt hoe goed de Ryzen CPU's verkrijgbaar zijn. Volgens mij had Lisa Su al eens een soortgelijke opmerking gemaakt in een interview dat het niet aan het produceren van de GPU zelf ligt want die zouden ze zo kunnen leveren. Zie ook: nieuws: AMD schroeft gpu-productie op en wijt tekorten aan beschikbaarheid va...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:53:
[...]
Ahum, die videokaart prijzen zijn om een andere reden zo duur (lees: een te kort door miners en de prijs van RAM heeft ook invloed!). Zijn die van Nvidia nu dan wel "betaalbaar" als je naar de prijs kijkt waarvoor ze in de winkels liggen? Nee, van beide kampen zijn het geen normale prijzen en ze zijn beide moeilijk te verkrijgen, als je al dat geld eraan zou willen uitgeven.
Welke andere reden dan wat ?
Ik schrijf alleen dat ze te duur zijn en niet verkrijgbaar. Iedereen weet dat dit gedeeltelijk komt door BTC.
Daar nu nog mee aan komen als een soort correctie op mijn post is dus onzin. Ik noemde de oorzaak nl niet.

Ook doet het er niet toe dat NV kaarten ook te duur zijn.
Dat AMD blijkbaar niet in staat is om voldoende te produceren doet er wel toe.
AMD laat dus iig een stuk marktaandeel en omzet liggen.
We zijn nu ruim een jaar verder qua stevige AMD GPU schaarste zonder zicht op fors meer productie. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:46:
[...]

Ik schrijf alleen dat ze te duur zijn en niet verkrijgbaar. Iedereen weet dat dit gedeeltelijk komt door BTC.
Daar nu nog mee aan komen als een soort correctie op mijn post is dus onzin. Ik noemde de oorzaak nl niet.

We zijn nu ruim een jaar verder qua stevige AMD GPU schaarste zonder zicht op fors meer productie. :F
Dan is jouw eigen opmerking op zichzelf al onzin als je mijn correctie daarop onzin vindt.
"Dat valt nog best wel tegen vwb iig de videokaarten. Die zijn of veel te duur of niet verkrijgbaar."
Heb je enig idee hoeveel meer kaarten AMD (meer) gemaakt en verkocht heb de afgelopen periode? Ik alvast niet maar zag "pas" nog een markt verdeling ergens waar het aandeel van AMD weer omhoog was gegaan (rond de 30% tov. de 22% die ze daarvoor hadden) dus ze verdienen er wel (extra) aan. Ok, niet dankzij de gamers maar dat doet er (eigenlijk) niet toe. Je kan als Nvidia of als AMD de markt verder overspoelen maar er komt een tijd dat die kaarten weer op de markt komen en dan heb je er als merk zelf flink last van (nieuwe kaarten die niet verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 15:21
[...]

Ze gaan niet zomaar de productie omhoog gooien bij onvoorspelbare markten. Een paar jaar geleden ten tijde van de r9 290 deden ze dit nog en toen de mining markt crashte moesten ze gaan concurreren met hun eigen kaarten die de 2e hands markt overspoelden. Dat heeft ze toen een hoop geld gekost aan verouderde 290's die gedumpt moesten worden. Dus ik kan me voorstellen dat ze dat soort fouten niet nog eens kunnen verantwoorden tegenover investeerders.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NINjak schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:53:
Persoonlijk denk ik dat het produceren van de GPU zelf niet een probleem zou moeten zijn van AMD als je kijkt hoe goed de Ryzen CPU's verkrijgbaar zijn.
Uh nee. :P
Zen CPU chips zijn een relatief bescheiden 213 mm². Groter dan de meeste Intel CPU's, maar klein vergeleken met de meeste GPU's. Polaris 10 (RX470-RX580) is 232 mm², GP106 (GTX1060) is 200 mm², GP104 (GTX1070-GTX1080) is 314 mm², GP102 (GTX1080Ti-Titan Xp) is 471 mm² en Vega 10 is 484 mm². Vega chips zijn dus groter dan die van de Titan Xp.

Verder zitten er altijd een aantal productiefouten in elke wafer. De truc is om deze fouten zoveel mogelijk op te kunnen vangen met je architectuur. Voor CPU's en GPU's zet je bij een fout in de rekeneenheden, de ALU's, gewoon een deel van de gehele chip uit. Denk dus aan een foutje en je hebt geen octa maar een hexacore CPU. Bij Vega heb je 4096 ALU's. Een transistor van een ALU kapot en je gaat al terug naar 3584 ALU's voor de Vega 56 configuratie. Ja, ALU's zijn hetzelfde als Stream Processors of CUDA cores. Bedenk je nu dat een Vega 10 chip ongeveer 12,5 miljard transistoren heeft. Ik denk dat je langzaam het probleem begint te zien. :P

Wordt het nog erger. Er zijn ook delen van de chip die gewoon moeten werken zonder problemen. Doen ze dit niet, dan kan je de hele chip weggooien. Dat is waarom grote chips erg duur zijn en moeilijk om te maken. De statistische kans dat er iets kapot is wordt steeds groter naarmate de chip zelf ook groter word. Dat is gewoon een probleem met Vega, net zoals met elke andere grote chip. Het is ook een van de redenen dat ATi/AMD in het verleden zelden over de 400mm2 gingen. Met uitzondering van Hawaï/R9 290 heeft ATi/AMD ook nooit geluk gehad met hun enorme chips. Ze vielen/vallen eigenlijk altijd tegen. Dit in tegenstelling tot Nvidia die regelmatig voor enorme chips gaan en slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fleximex schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:52:
Aangezien AMD door Nvidia uit de markt wordt gedrukt wordt mijn volgende videokaart hoogstwaarschijnlijk weer een Nvidia, maar toch echt wel zeker van EVGA of Gainward.
En het moederbord van ASRock (als Zen 2 of Intel's 10mm er is).
Ik wilde een Vega64, maar die waren nauwelijks verkrijgbaar en waar ze wel te krijgen waren net zo duur als een 1080Ti. En daar was het performance verschil net even te groot mee en het is nu een 1080Ti geworden.

Over een jaartje is mijn MB/CPU/Memory combo aan een upgrade toe, dat wordt zoals het er nu uitziet wel AMD, waarschijnlijk een TR 1950X of wat op dat moment als snelste wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:03:
Dan is jouw eigen opmerking op zichzelf al onzin als je mijn correctie daarop onzin vindt.
Tip: Spreek alleen voor jezelf wanneer je onzin gaat claimen. Bij voorbaat dank.
Modbreak:Iets met pot en ketel. Laat het modereren aan de moderatoren over, als je vindt dat iemand anders een grens overschreden heeft, maak een topicreport aan en ga niet in-topic stoken/flamen,
Heb je enig idee hoeveel meer kaarten AMD (meer) gemaakt en verkocht heb de afgelopen periode? I
Ja te weinig aangezien de prijs namelijk helemaal niet daalt maar juist stijgt.
Zo eenvoudig is de markt van vraag en aanbod.
Komen er voldoende kaarten bij aan de aanbod kant bij gelijke vraag dan zal de prijs gaan dalen.
Dat is precies wat we niet zien over een langere periode. Dan blijft er dus marktaandeel en omzet liggen.
aminam schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:34:
[...]
Ze gaan niet zomaar de productie omhoog gooien bij onvoorspelbare markten. Een paar jaar geleden ten tijde van de r9 290 deden ze dit nog en toen de mining markt crashte moesten ze gaan concurreren met hun eigen kaarten die de 2e hands markt overspoelden. Dat heeft ze toen een hoop geld gekost aan verouderde 290's die gedumpt moesten worden. Dus ik kan me voorstellen dat ze dat soort fouten niet nog eens kunnen verantwoorden tegenover investeerders.
Ik zou meerdere jaren van een ongekend hoge vraag naar de RX series niet willen afdoen als "zomaar".
Daar valt dus grof geld te verdienen (zie NV). Of dat lukt of juist niet is AMD hoe dan ook aan te rekenen.

Diverse jaren met een zeer hoge vraag met het einde nog alles behalve in zicht is voldoende om fors meer te produceren. Ja daar zit altijd een risico aan maar inmiddels leert de tijd dat een hogere productie heel erg de moeite waard is.

[ Voor 46% gewijzigd door dion_b op 01-04-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Diverse jaren met een zeer hoge vraag met het einde nog alles behalve in zicht is voldoende om fors meer te produceren. Ja daar zit altijd een risico aan maar inmiddels leert de tijd dat een hogere productie heel erg de moeite waard is.
Over onzin gesproken... |:(
Modbreak:Kleuterspeeluur voorbij. Laat het modereren aan de moderatoren over, als je vindt dat iemand anders een grens overschreden heeft, maak een topicreport aan en ga niet in-topic stoken/flamen,

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 01-04-2018 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
[...]

Tip: Spreek alleen voor jezelf wanneer je onzin gaat claimen. Bij voorbaat dank.

[...]

Komen er voldoende kaarten bij aan de aanbod kant bij gelijke vraag dan zal de prijs gaan dalen.
Dat is precies wat we niet zien over een langere periode. Dan blijft er dus marktaandeel en omzet liggen.

[...]

Ik zou meerdere jaren van een ongekend hoge vraag naar de RX series niet willen afdoen als "zomaar".
Daar valt dus grof geld te verdienen (zie NV). Of dat lukt of juist niet is AMD hoe dan ook aan te rekenen.

[...]

[...]

[...]

Van achteren kijk je de koe in de kont. De afzet naar gamers is relatief voorspelbaar, naar miners gewoon niet, het is en blijft een markt met hoog risico. Kennelijk wil of kan AMD dat risico niet volledig nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aminam schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:35:
[...]

[...]

Van achteren kijk je de koe in de kont. De afzet naar gamers is relatief voorspelbaar, naar miners gewoon niet, het is en blijft een markt met hoog risico. Kennelijk wil of kan AMD dat risico niet volledig nemen
1 Quote zou voldoende moeten zijn lijkt me ? (koeien en konten, really ?)

Back-on-topic:
Ondernemen = risico nemen.
De markt voor de betere GPU is al jaren gespannen door veel te hoge vraag en er is geen enkel zicht op een daling van die vraag. NV verdiend er inmiddels een gouden paleis aan, AMD niet.
AMD is nooit erg handig geweest in het pakken van kansen, dit lijkt daar weer een voorbeeld van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
ASUS, MSI and Gigabyte hebben hun ziel verkocht. Hoe zit dat met Asrock? Ik kocht altijd Gigabyte, maar zal nu ''tegenstemmen'' met mijn portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:43:
[...]

1 Quote zou voldoende moeten zijn lijkt me ? (koeien en konten, really ?)

Back-on-topic:
Ondernemen = risico nemen.
De markt voor de betere GPU is al jaren gespannen door veel te hoge vraag en er is geen enkel zicht op een daling van die vraag. NV verdiend er inmiddels een gouden paleis aan, AMD niet.
AMD is nooit erg handig geweest in het pakken van kansen, dit lijkt daar weer een voorbeeld van te worden.
Ze hebben de cash reserve niet om te gokken zoals nvidia en intel dat al jaren hebben, goed ondernemen betekend niet veel risico nemen als je niet financieel onafhankelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aminam schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:37:
[...]
Ze hebben de cash reserve niet om te gokken zoals nvidia en intel dat al jaren hebben, goed ondernemen betekend niet veel risico nemen als je niet financieel onafhankelijk bent.
Helemaal waar, gegarandeerde afzet laten liggen samen met gemist marktaandeel is altijd een goed idee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:43:
[...]

Helemaal waar, gegarandeerde afzet laten liggen samen met gemist marktaandeel is altijd een goed idee....
Alleen maar omdat iets de laatste tijd een trend is betekend het toch niet dat het gegarandeerd wordt? Hoe kan AMD weten dat het gegarandeerde afzet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:22
Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:22:
ASUS, MSI and Gigabyte hebben hun ziel verkocht. Hoe zit dat met Asrock? Ik kocht altijd Gigabyte, maar zal nu ''tegenstemmen'' met mijn portemonnee.
Was Gigabyte al niet een beetje aan het sjoemelen met refreshes?

Maak me er zelf niet zo druk om. Zit me eerder af te vragen of the Mobo's wel Hybrid blijven betreft Sli/Crossfire.
Hoewel dat tegelijk niet meer zo relevant meer is.

Misschien snijdt Nvidia zich hiermee ook in de fingers als de Merken ala Asus/MSI met nieuwe gaming brands komen voor AMD
Al ze equally as catchy zijn of zelfs beter. Minder kan natuurlijk ook. Daarnaast zullen de mobo's ook een slag goedkoper zijn als ze geen extra branding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aminam schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:50:
[...]
Alleen maar omdat iets de laatste tijd een trend is betekend het toch niet dat het gegarandeerd wordt? Hoe kan AMD weten dat het gegarandeerde afzet is?
Een jaren lange aanhoudende extreem hoge vraag is niet: "iets vd laatste tijd"

AMD kan weten dat er gegarandeerde afzet is omdat zelfs wanneer Crypto morgen compleet instort er nog vraag zal zijn naar miljoenen nieuwe RX kaarten voor Gamers die ze nu veel te duur vinden.
Maw: er is van twee kanten een erg hoge vraag, valt er 1 weg dan heb je er iig nog 1 over.
Nu hoor ik jou alweer klagen, "ja maar als de Game vraag ook nog stagneert........." Een dubbele dip ligt niet voor de hand. Bovendien is dergelijk pessimisme niet geschikt voor ondernemers. Een luxe positie qua gegarandeerde dubbele omzet krijgen bedrijven niet vaak, dat laten liggen is gewoon niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:04:
[...]

Een jaren lange aanhoudende extreem hoge vraag is niet: "iets vd laatste tijd"

AMD kan weten dat er gegarandeerde afzet is omdat zelfs wanneer Crypto morgen compleet instort er nog vraag zal zijn naar miljoenen nieuwe RX kaarten voor Gamers die ze nu veel te duur vinden.
Maw: er is van twee kanten een erg hoge vraag, valt er 1 weg dan heb je er iig nog 1 over.
Nu hoor ik jou alweer klagen, "ja maar als de Game vraag ook nog stagneert........." Een dubbele dip ligt niet voor de hand. Bovendien is dergelijk pessimisme niet geschikt voor ondernemers. Een luxe positie qua gegarandeerde dubbele omzet krijgen bedrijven niet vaak, dat laten liggen is gewoon niet slim.
ati is al in bedrijf in de "game" gpu markt sinds je jaren 90, in die tijd veranderde de markt wel eens waar maar bleef altijd vrij voorspelbaar. De crypto markt begon als een explosieve hype met super hoge afzet en crashte heel snel al weer genadeloos, nog even een flashback van btc(sterk verwant aan andere cryptos):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dg6Akb83ZJPzeP1gH0IAZ9Qn/full.png

Dus er waren de laatste 3 jaar geen garanties dat een dergelijke crash nog eens zou gebeuren. Toen ze vrachten 290's verkochten aan miners waren dergelijke kaarten praktisch ook niet meer te koop, ze bleven toch zitten met veel 290 chips die tegen dumpprijzen weg zijn gegaan. Dus ik snap wel dat ze hun productie niet snel verhoogt hebben, ook al had ik het zelf als consument ook liever anders gehad. Ik denk verder niet dat we het eens gaan worden dus dit was mijn laatste post over het onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aminam schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:27:
[...]
ati is al in bedrijf in de "game" gpu markt sinds je jaren 90, in die tijd veranderde de markt wel eens waar maar bleef altijd vrij voorspelbaar. De crypto markt begon als een explosieve hype met super hoge afzet en crashte heel snel al weer genadeloos, nog even een flashback van btc(sterk verwant aan andere cryptos):

[afbeelding]

Dus er waren de laatste 3 jaar geen garanties dat een dergelijke crash nog eens zou gebeuren. Toen ze vrachten 290's verkochten aan miners waren dergelijke kaarten praktisch ook niet meer te koop, ze bleven toch zitten met veel 290 chips die tegen dumpprijzen weg zijn gegaan. Dus ik snap wel dat ze hun productie niet snel verhoogt hebben, ook al had ik het zelf als consument ook liever anders gehad. Ik denk verder niet dat we het eens gaan worden dus dit was mijn laatste post over het onderwerp :)
Je vergeet alleen te vermelden dat er nu vele honderden crypto's zijn waar er voorheen vnl BTC was.
(Ik heb zelf nog BTC gemined met de inmiddels stokoude HD5830 kaarten :7 )
De kans dat alle crypto's morgen tegelijk omvallen en er niets meer gemined word is verwaarloosbaar.
En zelfs wanneer dat toch gaat gebeuren is er nog niets aan de hand, zoals eerder onderbouwd.

Overigens zijn de snelle GPU kaarten in het verleden vnl door miners verkocht voor dumpprijzen en niet door AMD zelf wat altijd al veel te conservatief is geweest.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt niet. AMD is wel degelijk in staat om voldoende GPU's te produceren, de HBM-leverende en GDDR5-leverende bedrijven zijn niet in staat om voldoende geheugen te leveren, in ieder geval niet voor een acceptabele prijs. Voor zo ver ik het begrijp assembleert AMD ook niet de dies (GPU + HBM). Hoe je het wendt of keert, AMD is niet het bedrijf wat een productieprobleem heeft. Of dat AMD de intentie heeft om meer GPU's te produceren is een ander verhaal, niets wat Lisa Su opmerkte sluit uit dat AMD bewust de productie beperkt, zie het onderste deel van mijn reactie. Of dat AMD dat wel of niet doet hangt m.i. van 1 simpel iets af: hoe schatten zij de stabiliteit van de crypto'currency'-markt in?

Daarnaast zijn natuurlijk AMD-kaarten beter in 'minen' dan Nvidia-kaarten uit dezelfde tier, dat zorgt er voor dat de AMD-kaarten qua prijs in een hogere tier uitkomen. Voor 'mining' RX 580 = GTX 1070 (als de RX 580 niet beter is) etc.
We hebben op dit moment de pech dat alle shit samenkomt:
- enorme groei van vraag naar geheugen door die smartphones en emerging markets
- hebberige 'miners' die een nieuw trucje hebben bedacht waardoor grafische kaarten weer nuttig zijn voor 'minen'
- productietekort, mede doordat bedrijven machines configureerde voor de productie van iets anders
- mogelijk kartelvorming en pricefixing
En zelfs wanneer dat toch gaat gebeuren is er nog niets aan de hand, zoals eerder onderbouwd.

Overigens zijn de snelle GPU kaarten in het verleden vnl door miners verkocht voor dumpprijzen en niet door AMD zelf wat altijd al veel te conservatief is geweest.....
Jij spreekt jezelf hier nogal tegen; jij geeft in de onderste alinea aan waarom de bovenste zin niet klopt. Er is wel degelijk iets aan de hand voor AMD als de 'mining'-kaartenhuis in elkaar stort aangezien AMD dan minder GPU's verkoopt, minder marge krijgt op de GPU's en mensen tweedehands 'mining'kaarten gaan kopen.
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:19:
[...]

Ik wilde een Vega64, maar die waren nauwelijks verkrijgbaar en waar ze wel te krijgen waren net zo duur als een 1080Ti. En daar was het performance verschil net even te groot mee en het is nu een 1080Ti geworden.
Binnenkort dan ook een G-Sync monitor? Anders kan je n.m.m. net zo goed een Vega-56 kopen en een Free-Sync monitor gebruiken.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Je hebt gelijk het ligt aan de GDR geheugen schaarste & prijs en niet aan de GPU's zelf, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:31:
[...]

Binnenkort dan ook een G-Sync monitor? Anders kan je n.m.m. net zo goed een Vega-56 kopen en een Free-Sync monitor gebruiken.
Ik heb een freesync 1440p monitor, daarom wilde ik een Vega :(

Aan de andere kant, ik speel nu dus met v-sync uit en ik heb nog geen seconde last gehad van tearing. Het treedt wel op, maar ik ben er blijkbaar niet zo gevoelig voor dat het me stoort. Of is het geen issue door door hoge framerates die ik haal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:38:
[...]

Ik heb een freesync 1440p monitor, daarom wilde ik een Vega :(

Aan de andere kant, ik speel nu dus met v-sync uit en ik heb nog geen seconde last gehad van tearing. Het treedt wel op, maar ik ben er blijkbaar niet zo gevoelig voor dat het me stoort. Of is het geen issue door door hoge framerates die ik haal?
Je ziet de tears korter doordat de frames korter worden getoond. Een meer ingewikkelde kwestie is of dat je procentueel meer of minder tears ziet bij je huidige FPS - ik denk dat dat afhangt van hoe sterk de FPS en refreshrate van de monitor verschillen - maar het is zeker dat jij nog steeds erg veel tears ziet. Jij bent echter niet in staat om het waar te nemen omdat ze te kort op het scherm staan en de tijd die jouw brein nodig heeft om een plaatje te zien en die informatie te verwerken langer is dan de tijd dat jij het plaatje ziet. Ik verwijs in dat verband naar een bekend onderzoek van medewerkers van de Universiteit Utrecht, zij testten bij straaljagerpiloten hoe lang zij nodig hebben om een plaatje te herkennen, deze piloten moesten het vliegtuig benoemen als ze er een zagen. Hiervoor werd toen de snelste monitor gebruikt die ze konden kopen, een 240 Hz. monitor. Veel van deze piloten hadden aan 1/RR (dus 1/240 seconde!) genoeg om het vliegtuig of de straaljager te herkennen. Deze mensen hebben hier uiteraard talent voor, daarom zijn ze doorheen de selectie gekomen en zijn ze geslaagd voor hun opleiding. Ik had naar aanleiding hiervan wat meer opgezocht, ik kwam tegen dat voor de traagste mensen 1/40ste (uit mijn hoofd ongeveer 25% van de testsubjects) of zelfs 1/30ste seconde de minimaal benodigde tijd is om iets te herkennen. Ze gaven nog een paar getallen voor andere tijden en percentages van de geteste mensen. tl;dr , hoeveel tijd je nodig hebt om een plaatje te herkennen varieert enorm sterk tussen de mensen.

Daarnaast speelt ook mee dat bij 'beweging' het brein van alles invult wat er niet is. Denk bijvoorbeeld aan de perceptie van een vloeiende beweging, zelfs bij 24 FPS (video, tegenwoordig vaak met interpolatie tussen plaatjes om 50/60 plaatjes per seconde te tonen maar vroeger zagen we slechts 24 plaatjes per seconde) terwijl je slechts discrete overgangen ziet met relatief grote verschillen tussen twee frames in het geval van snelle beweging.

De bottomline, het is normaal dat jij het veel minder of niet merkt bij de hogere FPS, de een ziet de tears wel nog, de ander kan geen tears meer waarnemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2018 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:47

The Chosen One

Zie signature!

https://wccftech.com/amd-...u-review-published-online

De franse review met oud/ander moederboard. Voor de lols, ff op N7 reageren in de comments en zeggen dat AMD the greatest is of iets in die trant. ;)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Chosen One schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:45:
https://wccftech.com/amd-...u-review-published-online

De franse review met oud/ander moederboard. Voor de lols, ff op N7 reageren in de comments en zeggen dat AMD the greatest is of iets in die trant. ;)
Op een A320 getest. :?
Volgens dat blaadje zou het weinig verschil maken met een B350/X370. In ieder geval weet je dus dat dit enkel @stock is getest, de echt interessante vraag is wat het overklokt kan presteren.
Verder is het jammer dat ze enkel oudere spellen die nogal singlethreaded zijn (DX11) hebben getest, het zou fijn zijn als ze daar ook wat moderne spellen tussen hadden gestopt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:36:
[...]
Op een A320 getest. :?
Volgens dat blaadje zou het weinig verschil maken met een B350/X370. In ieder geval weet je dus dat dit enkel @stock is getest, de echt interessante vraag is wat het overklokt kan presteren.
Verder is het jammer dat ze enkel oudere spellen die nogal singlethreaded zijn (DX11) hebben getest, het zou fijn zijn als ze daar ook wat moderne spellen tussen hadden gestopt.
Er zijn een paar (exotische) uitzonderings- A320 AM4 bordjes waarop OC-en wel mogelijk is.
Voor alle andere A320 bordjes klopt het wel dat OC-en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Automatische overklokking zeker? Nooit interesse gehad in A320, B350 vind ik lowend genoeg. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:36:
[...]
Ik zag vandaag deze benchmark van AotS langskomen op Twitter: https://twitter.com/TUM_APISAK/status/978630753721266176 Maar het is dus niet zeker of de systemen helemaal vergelijkbaar zijn. Ongetwijfeld meer leaks binnenkort :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FortyOne schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:01:
[...]

Ik zag vandaag deze benchmark van AotS langskomen op Twitter: https://twitter.com/TUM_APISAK/status/978630753721266176 Maar het is dus niet zeker of de systemen helemaal vergelijkbaar zijn. Ongetwijfeld meer leaks binnenkort :9
Precies mijn punt, bij dit soort spellen zou je een aanzienlijk grotere verbetering moeten zien aangezien AMD meer dan enkel de klokfrequentie heeft verbeterd. Vooral de verbeteringen op het vlak van latency, cache, memorycontroller etc. zijn interessant.
Dat blijkt niet zo sterk bij die singlethreaded spellen maar bij goede multithreaded-spellen zullen we dat wel gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:04:
Automatische overklokking zeker? Nooit interesse gehad in A320, B350 vind ik lowend genoeg. ;)
Correct, na invoering van alle juiste waardes in het bios draait het bordje deze waarden "automatisch".
Je kan dan kiezen uit vele waarden tav het OC-en net zoals bij de betere chipsets die wel officieel OC-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Kom het net tegen; Live test van Ryzen 2700X Geen idee of het echt is maar vermeld het maar ff.

YouTube: amd ryzen 2700x live test

edit; niet live meer blijkbaar, was van gisteren.

[ Voor 23% gewijzigd door The Chosen One op 01-04-2018 17:18 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Bij het zoeken naar informatie die mij kon ondersteunen bij het upgraden van mijn oude superzuinige core i3 2120 desktop naar een Ryzen 1600 of 2600 systeem, kwam ik de volgende informatie tegen over het toekomstige 7nm productieproces, waarmee GlobalFoundries in 2019 plant chips te gaan bakken.

Dit 7nm proces creëert de mogelijkheid voor de Ryzen 3000 serie om ofwel heel krachtig te worden (met kloksnelheden van misschien wel 5 GHz mogelijk), maar (doordat de chips kleiner kunnen worden) ook juist heel zuinig als optie, met betere performance/watt dan de huidige en deze maand komende Ryzens:

The Future of Silicon: An Exclusive Interview with Dr. Gary Patton, CTO of GlobalFoundries

Wikichip stelt: "The 7nm proces features SAQP for the FEOL, and double patterning for the BEOL. GlobalFoundries claims a 2.8 times density improvement compared to their 14nm proces, and a performance improvement of 40% or a 55% reduction in power consumption. Two versions of the process will be developed: a low power version for mobile applications. And a high performance version for desktop and server chips. "

Ik kijk wel uit naar Ryzen met 55% minder verbruik als upgrade voor mijn core i3 2120 als ze tenminste ook zo milieubewust zijn om ook voor desktops een zuinige hexacore variant te maken!

[ Voor 3% gewijzigd door FairPCsPlease op 02-04-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
De i3 2120 65 watt tdp is toch niet superzuinig? Moderne processor hebben meer energiebespaar features. In idle zijn Ryzen en 14nm Intel processoren volgens mij heel zuinig. Een Ryzen 1800X is in idle misschien wel zuinig er dan je i3.

Ik wist al wel dat Intel qua naamgeving het allemaal nog wat eerlijker houdt en de andere 3 spelers door hun achterstand op Intel hun procedé 10, 12 en 14nm noemen terwijl het eerder 4-6nm hoger moeten heten.
Maar ik wist niet dat Ryzen eigenlijk eerder 18-20nm was. Eigenlijk knap dat AMD dus al zo dicht bij Intel zit terwijl die al een lange tijd op hun 14nm zitten. Intel heeft echter problemen met hun 10nm (ongeveer gelijk aan de 7nm van de andere 3). Hun voorsprong raken ze dus kwijt.

Je krijgt dus begin 2019 wellicht een 10nm Intel en 7nm Ryzen 8 core 16 threads processor op de markt die richting de 5GHz gaan. En dat, want concurrentie, voor een lage prijs. Al heft de hogere productiekosten om tot die 10/7nm te komen dat misschien wel op.

[ Voor 5% gewijzigd door Fleximex op 02-04-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
FairPCsPlease schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:37:
Wikichip stelt: "The 7nm proces features SAQP for the FEOL, and double patterning for the BEOL. GlobalFoundries claims a 2.8 times density improvement compared to their 14nm proces, and a performance improvement of 40% or a 55% reduction in power consumption. Two versions of the process will be developed: a low power version for mobile applications. And a high performance version for desktop and server chips. "
Maw Threadripper wordt mainstream, dmv Ryzen 16 core CCX. (en/of Threadripper wordt 32 cores)

55% power reduction staat gelijk aan dubbel de cores met dezelfde TDP

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:55
Ik hoop toch echt dat we ook wat low power modellen gaan zien zoals Intel's T modellen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Fleximex schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:54:
De i3 2120 65 watt tdp is toch niet superzuinig?
Destijds koos ik de core i3 2120 omdat die een hele goede prestatie/watt leverde: hardwarecanucks schrijft in hun review uit 2011: "As you can see, the Core i3-2120 had exceptionally low power consumption numbers, the lowest that we have seen so far." (Idle 30 Watt, cpu under load 78W). Dus destijds was het een zuinige keus.

Mijn eigen ervaringen bij het meten van het verbruik van het totale systeem waren destijds:
  • mijn vorige Athlon 64 X2-systeem: 85 W idle, piek 150 W gemeten tijdens opstarten.
  • mijn huidige core i3 systeem: system idle 59,5 W, een piek van 85 W gemeten tijdens opstarten.
Vergelijk je dat met de Ryzen 1600X (zeg een 1600 onder overclock condities) uit Tom's Hardware's Power Consumption Results van de AMD Ryzen 5 1600X CPU Review dan zie je voor de 1600X idle 17,8W en onder load 59,3W. Dus je hebt gelijk: de Ryzen 1600 is zuiniger dan mijn core i3 2120.

Als ik dan echter in de review van de core i5 8400 zie dat de concurrerende Intel processor - die ik niet wil omdat de Meltdown kwetsbaarheid nog in de hardware zit ingebakken - in idle 10,7 Watt gebruikt en onder load 32,7 Watt, besef ik dat:
  • naar de huidige maatstaven de Ryzen 5 1600 bij lange na niet de zuinigste chips is,
  • Intel in staat is volgend jaar een superzuinige processoren te maken zonder Meltdown kwetsbaarheid
  • AMD inderdaad zoals je zegt bezig is met een inhaalrace en dat ze in die race volgend jaar een stuk verder zijn, als ze op 7nm gaan produceren en dan mogelijk een superzuinige Ryzen 5 hebben
Dus de zuinigste chip van tegenwoordig (in ruime zin) kan gekocht voor de prijs van een jaar geduld (ofwel wachten tot 2019 levert een energiewinst op die het wachten waard is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FairPCsPlease Zo werkt het dus niet. ;)
Bij een productieproces bieden de fabrikanten in de regel meerdere varianten aan. Meestal zijn deze verdeeld in een high power en een low power node. Voor 14nm faalde GoFlo om überhaupt een werkend proces voor elkaar te krijgen waardoor ze een proces van Samsung in licentie namen. Dit is 14nm LPE, later verbeterd tot LPP. LPE staat voor Low Power Early, LPP voor Low Power Plus. Dit proces was oorspronkelijk ontwikkeld voor chips die weinig verbruiken. Eigenlijk niet meer dan de 15W TDP categorie met als doel de implementatie in mobieltjes. Dit proces is absoluut niet bedoeld voor CPU's die een TDP van 65W, laat staan 95W met zich meebrengen en nog meer hitte uitstoten als je overclocked. Al helemaal niet bedoeld voor GPU's zoals Polaris 10, of Vega 10. :P

De clockspeeds die AMD producten halen ondanks dit proces zijn zeker niet misstaand. Het proces zelf is dus ook zeker niet slecht, maar eigenlijk wel ongeschikt voor alle hoge prestatie eisende producten die AMD erop laat bakken. In het bijzonder is Vega 10 problematisch te noemen.

Nu komt 12nm LP eraan. Dat staat voor Leading Performance waarmee GoFlo aangeeft dat dit een high power node is. Ryzen 2 wordt hierop gebakken, en volgend naar zal de vervanger van Raven Ridge hier ook op gebakken gaan worden.

Dan komt volgend jaar ook Zen2/Ryzen 3. Hier heeft AMD na jaren weer een keuze in productieproces. Gaan ze voor maximale efficiëntie of prestaties? Het antwoord zal hetzelfde zijn als alle voorgaande keren, prestaties, prestaties, prestaties. Die wafers zullen tweemaal zo duur zijn als 14nm wafers waardoor ze de chips of half zo klein moeten maken, of beduidend beter moeten laten presteren zodat ze er meer voor kunnen vragen. De budgetvriendelijke chips voor 2019 zijn al toegewezen naar 12nm productiecapaciteit. AMD zal dus voor maximale prestaties gaan. Dat betekent dat ze die 40% extra prestaties gaan pakken voor hetzelfde verbruik/hitteproductie.

Pas in 2020 komen er low power chips van AMD uit op 7nm. Dit betekent niet dat AMD niet met zuinige chips kan of zal komen. De eerste generatie van Ryzen was al heel wat zuiniger dan Bulldozer. Niet zo goed als de nieuwste Intel chips, maar ook beter dan een Sandy Brigde. Dat proces is al jaren bezig en elk jaar worden de chips zuiniger in idle verbruik. Verder kan AMD gewoon een chip produceren met een lagere clockspeed en een bijbehorende lagere TDP/hitte productie rating. Kan je ook gewoon zelf doen door de chip te downclocken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Kan je ook gewoon zelf doen door de chip te downclocken. ;)
Waarom lees ik daar dan nooit over? In de reviews gaat het altijd maar over overclocken. Ik kende het woord downclocken niet eens. Maar eens googlen dan.

Downclocken zou voor mij namelijk heel interessant kunnen zijn:
  1. Stel dat ik toch door ga met het plan van het kopen van een Ryzen 1600 (de Ryzen 2600 zou volgens de hierboven geposte review alleen maar méér verbruiken).
  2. Dan wordt deze gebottlenecked door mijn huidige RX460, die ik voorlopig niet zal vervangen (zeker niet met de huidige over-the-top prijzen).
  3. Dan kan ik met lager clocken dus het vermogen van mijn processor omlaag brengen, zonder aan fps prestaties in te boeten, omdat die immers toch door de RX460 zijn gelimiteerd?
Heb ik in die conclusie dan wel gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal word er ook ""Undervolten"" gebruikt ipv ""Downclocken"".

Bij Undervolten kun je de chip zuiniger laten draaien via een lager voltage bij gelijke of lagere clocks.
(vooral in milde klimaat zones loont dit vaak de moeite, bij standaard 35 graden of meer niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Gaat Zen2 zoveel beter worden dan Zen+?
Ik wil op korte of middellange termijn zeker mijn Ryzen 3 1200 gaan vervangen maar dan wacht ik dus beter op Zen2?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreifarben schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 11:36:
Ik wil op korte of middellange termijn zeker mijn Ryzen 3 1200 gaan vervangen maar dan wacht ik dus beter op Zen2?
Niet per se,
Er is nu al multicore heel veel winst te halen uit de huidige Ryzen Series (1600 en hoger) tov jouw R3 1200.
Wil je grafisch erbij dan zijn er de G Ryzens. Keuze genoeg lijkt me.......

Ja met de Ryzen opvolgers word het allemaal wel weer een stukje sneller maar ook weer duurder.
Business as usual. Kwestie van een keuze maken op het moment dat je echt iets nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:24:
[...]

Niet per se,
Er is nu al multicore heel veel winst te halen uit de huidige Ryzen Series (1600 en hoger) tov jouw R3 1200.
Wil je grafisch erbij dan zijn er de G Ryzens. Keuze genoeg lijkt me.......

Ja met de Ryzen opvolgers word het allemaal wel weer een stukje sneller maar ook weer duurder.
Business as usual. Kwestie van een keuze maken op het moment dat je echt iets nodig hebt.
Tevens.. met het wachten op iets beters dan kan je blijven wachten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Het gaat vooral om gameprestaties, weet niet of dat nu al zo een groot verschil zou maken?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreifarben schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:39:
Het gaat vooral om gameprestaties, weet niet of dat nu al zo een groot verschil zou maken?
In het minst gunstige geval gaat het over single core Game prestaties.
Dan haal je vnl voordeel uit standaard hogere clocks en evt sneller geheugen ($$$).

In het meest gunstige geval gaat het over 4+ thread multi core Game prestaties.
Dan heb je dus zowel winst via meer cores / threads als via hogere clocks.
Bij toepassing van sneller geheugen heb je dan 3 keer voordeel.

De 1200 die je nu hebt is de minst snelle daardoor valt er dus zeker voordeel te halen uit de betere types.
(dus ook voor Games)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Interessant gegeven: Rome, Napels, Kalamata liggen op een rechte lijn, Milan er iets vanaf.

[ Voor 8% gewijzigd door foppe-jan op 03-04-2018 18:00 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet noodzakelijkerwijs, maar veel dingen wijzen wel op een grote stap met Zen 2. Zen 2 gaat op veel vlakken geen gewone refresh van een bestaande architectuur zijn. Zen 2 gaat de eerste grote refresh van een architectuur zijn, waar veel "laaghangend fruit", oftewel simpele optimalisaties doorgevoerd gaan worden. Vervolgens wordt Zen 2 ook nog eens uitgebracht op een nieuw productieproces. In de regel leveren dergelijke productieprocessen ongeveer 40% aan prestaties per mm2 op. Daarmee kan je de chips dus kleiner maken voor hetzelfde aantal cores, of er meer cores toevoegen. De vermoedens en geruchten bestaan al dat AMD naar meer dan acht cores over zal stappen met Zen 2. Daar zijn ook alle technische mogelijkheden toe.

De laatste keer dat er een dergelijke architectuur uitkwam die al deze factoren combineerde was Sandy Bridge. Om maar even in perspectief te zetten hoe zeldzaam deze samenloop van omstandigheden zijn, of om maar eens te illustreren waarom Sandy Brigde zo goed was, en de chips erna steeds teleurstelde tegenover Sandy Brigde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen als AMD en GF/TSMC het gigantisch verprutsen wordt Zen2 niet zoveel beter dan Zen+ , zoals reeds werd opgemerkt krijgen ze 40% extra performance cadeau van de node zelf, je moet dan nog het een en ander doen om daar gebruik van te kunnen maken maar het ziet er goed uit. Dan kan je nog wat extra vooruitgang krijgen door de architectuur te verbeteren etc (routing, I/O...).
Verder zal de software meer worden aangepast aan een NUMA-architectuur en kan er misschien nog wat worden gedaan met microcode en compilers.
Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:17:
Meestal word er ook ""Undervolten"" gebruikt ipv ""Downclocken"".
De klokf. verlagen zodat je de v. verder kan verlagen is ook interessant aangezien hardware vaak zo getuned is (vanuit de fabriek) dat het vermogen lekker zakt met een beetje performanceverlies. Vooral voor grote AMD-GPU's van de laatste jaren is dat interessant.
FairPCsPlease schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:36:
[...]

Waarom lees ik daar dan nooit over? In de reviews gaat het altijd maar over overclocken.
http://www.tomshardware.c...-radeon-r9-fury,4425.html
Geen idee waarom zoveel reviewers daar niets mee doen. Gebrek aan kennis? Angst dat het niet interessant wordt gevonden?
Dan wordt deze gebottlenecked door mijn huidige RX460, die ik voorlopig niet zal vervangen (zeker niet met de huidige over-the-top prijzen).
Dan kan ik met lager clocken dus het vermogen van mijn processor omlaag brengen, zonder aan fps prestaties in te boeten, omdat die immers toch door de RX460 zijn gelimiteerd?

Heb ik in die conclusie dan wel gelijk?
Jij zou sterk de spanning kunnen verlagen en het vermogen zal daardoor verlagen indien het genoeg is om die klokfrequentie vast te houden.
Dit geeft een idee van de te behalen winst:
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/f6f90b7c98aa4d2dbceed2244826758b.png

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:25:
De klokf. verlagen zodat je de v. verder kan verlagen is ook interessant aangezien hardware vaak zo getuned is (vanuit de fabriek) dat het vermogen lekker zakt met een beetje performanceverlies. Vooral voor grote AMD-GPU's van de laatste jaren is dat interessant.
Je hebt wederom helemaal gelijk, van Undervolten is natuurlijk geen sprake, wel zoals jij geheel terecht opmerkt ""de clocks verlagen zodat je "v" verder kan verlagen"". .....My bad, again...... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:25:
[...]

Alleen als AMD en GF/TSMC het gigantisch verprutsen wordt Zen2 niet zoveel beter dan Zen+ , zoals reeds werd opgemerkt krijgen ze 40% extra performance cadeau van de node zelf, je moet dan nog het een en ander doen om daar gebruik van te kunnen maken maar het ziet er goed uit.
Je krijgt om precies te zijn 0% betere prestaties door de nieuwe node. De performance/watt kan in de meest ideale situatie 40% beter zijn, maar dit kun je niet zo maar vertalen naar 40% extra performance met een vergelijkbaar verbruik.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het punt was dat je met meerdere doelen de spanning kan verlagen, je kan het doen om het vermogen flink lager uit te laten vallen zonder veel aan performance te verliezen, je kan het ook doen met de intentie om juist aan performance te winnen maar ten koste van een hoger vermogen (soms bij grafische kaarten het geval). Je kan de spanning verlagen en de klokfrequentie @stock houden of de spanning nog veel verder verlagen en de klokfrequentie verder verlagen. Het gaat vaak om een combinatie van het aanpassen van de spanning en de klokfrequentie. Het is raar om te stellen dat je "ondervolten gebruikt in plaats van downclocken", het een heeft weinig met het ander te maken.
-The_Mask- schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:51:
[...]

Je krijgt om precies te zijn 0% betere prestaties door de nieuwe node. De performance/watt kan in de meest ideale situatie 40% beter zijn, maar dit kun je niet zo maar vertalen naar 40% extra performance met een vergelijkbaar verbruik.
Ik had het puur over de performance die gewonnen kan worden ("cadeau krijgen" doet het wel erg gemakkelijk klinken terwijl er tal van struikelblokken zijn, fair enough), niet over de performance/W. Qua vermogen valt er een groter percentage te winnen dan qua performance. Ik neem aan dat dat is omdat je x keer zoveel vermogen nodig hebt om <x meer performance te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://fuse.wikichip.org/wp-content/uploads/2017/12/iedm-2017-gf-7nm-power-vs-frequency-2f6t-and-4f9t.png
7nm cell performance vs frequency vs 14nm for both their SoC (6T, 2-fin cells) and HPC (9T, 4-fin cells) Voor GF. Voor TSMC een soortgelijk verhaal.

Meerdere mensen hier (ikzelf ook) verwachten dat AMD vooral inzet op performance en minder op vermogen maar dat kan inderdaad ook anders uitpakken, het is ook mogelijk dat AMD meer kiest voor een lager vermogen en minder waarde hecht aan performance.
NINjak schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:36:
[...]

Tevens.. met het wachten op iets beters dan kan je blijven wachten. 8)
Normaal gesproken zou ik dat een goed punt vinden maar met de huidige prijzen van DDR4 (en grafische kaarten)... -slik-
Het is maar net hoe urgent het is om te upgraden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

GPU had al ik vorig jaar net voor of tijdens de gekte voor een normale prijs kunnen kopen, RAM nu 2e hands gekocht.. Nu de CPU/MB/etc nog. Tijd dat de chineesjes weer wat zooi gaan lekken. Die trokken zich de vorige keer ook nergens van aan. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Chosen One schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:20:
GPU had al ik vorig jaar net voor of tijdens de gekte voor een normale prijs kunnen kopen, RAM nu 2e hands gekocht.. Nu de CPU/MB/etc nog. Tijd dat de chineesjes weer wat zooi gaan lekken. Die trokken zich de vorige keer ook nergens van aan. :p
Als in: een Chinese Ryzen CPU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Als in complete (en volledig) reviews ver voor tijd online gooien of leaken etc. :+

[ Voor 9% gewijzigd door The Chosen One op 03-04-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Chosen One schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:32:
Als in complete (en volledig) reviews ver voor tijd online gooien of leaken etc. :+
We hebben nog 2 weken te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Chosen One schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:32:
Ik was in de veronderstelling dat het om de kostprijs ging aangezien je eerst aangaf je Gpu en Mem gunstig te hebben gekocht. Nu wil je blijkbaar de cpu op het duurst mogelijke moment gaan aanschaffen (@ intro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:02:

Meerdere mensen hier (ikzelf ook) verwachten dat AMD vooral inzet op performance en minder op vermogen maar dat kan inderdaad ook anders uitpakken, het is ook mogelijk dat AMD meer kiest voor een lager vermogen en minder waarde hecht aan performance.
Tja maar je kunt niet zo maar performance krijgen. Dat kan door een hogere klokfrequentie en dat zal wel het geval zijn, maar dat gaat natuurlijk totaal niet richting de 40% hoger. 10% hoger dan de generatie er voor is al weer wat. Maar voor de performance/watt is dat natuurlijk weer nadelig.

Andere oplossing is 40% meer core's, of een vergelijkbare procentuele verhoging afhankelijk van het aantal core's, halve core is natuurlijk niet mogelijk. Maar 40% meer core's zal alleen 40% meer performance geven in perfect schalende applicaties en dat zijn er maar weinig.

Dan kun je gaan voor een volledig andere architectuur waardoor je een grotere die size hebt en een vergelijkbare performance/mm2. Ook een manier om op die 40% meer performance te komen voor een vergelijkbaar verbruik. Maar ook dit is niet realistisch.

Wat je kunt verwachten is wat je ook bij Intel zag qua stappen tussen de verschillende Core i series. Zoiets lijkt mij stukken realistischer. Tenminste als je het hebt over single thread performance. Als je het hebt over perfect schalende multi-thread benchmarks. Dan ja dan is zoiets wel mogelijk, maar anders is het vrij onrealistisch.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
-The_Mask- schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 23:08:
[...]

Tja maar je kunt niet zo maar performance krijgen. Dat kan door een hogere klokfrequentie en dat zal wel het geval zijn, maar dat gaat natuurlijk totaal niet richting de 40% hoger. 10% hoger dan de generatie er voor is al weer wat. Maar voor de performance/watt is dat natuurlijk weer nadelig.

Andere oplossing is 40% meer core's, of een vergelijkbare procentuele verhoging afhankelijk van het aantal core's, halve core is natuurlijk niet mogelijk. Maar 40% meer core's zal alleen 40% meer performance geven in perfect schalende applicaties en dat zijn er maar weinig.

Dan kun je gaan voor een volledig andere architectuur waardoor je een grotere die size hebt en een vergelijkbare performance/mm2. Ook een manier om op die 40% meer performance te komen voor een vergelijkbaar verbruik. Maar ook dit is niet realistisch.

Wat je kunt verwachten is wat je ook bij Intel zag qua stappen tussen de verschillende Core i series. Zoiets lijkt mij stukken realistischer. Tenminste als je het hebt over single thread performance. Als je het hebt over perfect schalende multi-thread benchmarks. Dan ja dan is zoiets wel mogelijk, maar anders is het vrij onrealistisch.
De situatie die je beschrijft is mijns inziens het grote dilemma waar AMD voor staat. AMD heeft zichzelf in een positie gemanoeuvreerd waarin elke keuze die ze maken ze onder Intel laat eindigen. Eigenlijk is/was de huidige Ryzen te goed waardoor AMD nu heel erg moet gaan uitkijken dat dit ze niet in de weg kan gaan zitten. Kiezen ze voor performance dan stijgt het verbruik terwijl ze de performance van Intel slechts benaderen maar niet evenaren. Gaan ze voor zuinig dan benaderen ze wellicht Intel qua verbruik maar dan lopen ze weer achter op performance.
Meer cores aanbieden gaat ook geen succes worden want, buiten dat het leuk klinkt, maar weinig consumenten (de grootste doelgroep van Ryzen) gebruikt software die van meer fysieke cores profiteert, buiten dat meer fysieke cores garantie is voor lagere kloksnelheden. Ik ben heel erg benieuwd waar AMD over 2 weken mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:15:
[...]
De situatie die je beschrijft is mijns inziens het grote dilemma waar AMD voor staat. AMD heeft zichzelf in een positie gemanoeuvreerd waarin elke keuze die ze maken ze onder Intel laat eindigen. Eigenlijk is/was de huidige Ryzen te goed waardoor AMD nu heel erg moet gaan uitkijken dat dit ze niet in de weg kan gaan zitten. Kiezen ze voor performance dan stijgt het verbruik terwijl ze de performance van Intel slechts benaderen maar niet evenaren. Gaan ze voor zuinig dan benaderen ze wellicht Intel qua verbruik maar dan lopen ze weer achter op performance.
Meer cores aanbieden gaat ook geen succes worden want, buiten dat het leuk klinkt, maar weinig consumenten (de grootste doelgroep van Ryzen) gebruikt software die van meer fysieke cores profiteert, buiten dat meer fysieke cores garantie is voor lagere kloksnelheden. Ik ben heel erg benieuwd waar AMD over 2 weken mee komt.
Daadwerkelijk ieder statement dat je hier maakt klopt niet. Imho een hele prestatie.

Om maar even met de laatste te beginnen, die zo "logisch" lijkt:
""meer fysieke cores garantie is voor lagere kloksnelheden""
Intel brengt namelijk net een i9 uit op 5gHz.
Dat geeft meteen aan dat veel cores GEEN GARANTIE zijn voor lagere clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 12:02
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:24:
[...]

Daadwerkelijk ieder statement dat je hier maakt klopt niet. Imho een hele prestatie.

Waarschijnlijk zijn die i9's cherry picks of een andere duurdere techniek waarmee wel meer snelheid per core mogelijk is. Onder alles gelijkblijvende omstandigheden zijn minder cores doorgaans hogere clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

badluckboy schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:44:
[...]
Waarschijnlijk zijn die i9's cherry picks of een andere duurdere techniek waarmee wel meer snelheid per core mogelijk is. Onder alles gelijkblijvende omstandigheden zijn minder cores hogere clocks doorgaans.
Maw het klopt niet wat hij post. Net als de andere statements die ook stuk voor stuk niet kloppen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:49:
[...]

Maw het klopt niet wat hij post. Net als de andere statements die ook stuk voor stuk niet kloppen.......
Misschien bedoelt ie dat met meer cores er meer risico is dat een van de cores in processor een slechte bin is en dus niet de gewenste snelheid haalt (op een acceptabel voltage). Een van de reden waarom Epyc op lagere snelheden draait dan Threadripper. AMD zal vast een Epyc kunnen maken die richting de 4GHz gaat, maar daar kunnen ze er dan minder van produceren. En een afweging is ook dat op die frequenties het voltage wat hoger moet en de TDP erg hoog wordt.
Dus in die zin kan je dan toch concluderen dat meer cores waarschijnlijk processors met lagere snelheden voortbrengt. Niet omdat hogere snelheden niet mogelijk zijn, maar omdat de fabrikant daar voor kiest.
Ware het niet dat dat dan weer niet opgaat als je refinement van het proces (Intel met 14nm+++++++) of een verkleining van het proces (7nm) meeneemt. Want als je de verhalen hoort zit 5Ghz op 8 core 16 threads er zeker in op 7nm.

[ Voor 10% gewijzigd door Fleximex op 04-04-2018 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:24:
[...]

Ik bedoel meer dan 8 fysieke cores. Heb jij ooit een (consumenten) proc met meer dan 8 fysieke cores hoger dan 4.5 Ghz zien halen out the box en die ook nog eens op hetzelfde betaalbare niveau zit van de Ryzen lijn? Ik niet, tja, met cryo koeling kom je een eind wel maar dat is niet out of the box.
Je blaast hoog van de toren dat al mijn aannames niet kloppen maar wat is jouw onderbouwing dan?
Kun je aantonen waarom ik ongelijk heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datgene wat meestal klopt geeft geen enkele garantie. Dit blijkt dus direct uit de 5ghz. i9 van intel.
De andere statements van hem hebben ook een erg hoog gebakken lucht gehalte......
Hij heeft recht op die meningen maar het klopt voor geen meter.
Ook onderbouwd hij niets met feiten of linkjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:09:
Datgene wat meestal klopt geeft geen enkele garantie. Dit blijkt dus direct uit de 5ghz. i9 van intel.
De andere statements van hem hebben ook een erg hoog gebakken lucht gehalte......
Hij heeft recht op die meningen maar het klopt voor geen meter.
Ook onderbouwd hij niets met feiten of linkjes.
Kun jij het tegendeel dan wel met feiten en linkjes bewijzen? Graag zie ik dat.
Mijn uitspraken zijn meningen en persoonlijke ervaringen maar blijkbaar heb jij de wijsheid in pacht om dat als onzin te verklaren. Ik zie graag het tegendeel bewezen.

[ Voor 14% gewijzigd door regmaster op 04-04-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:10:
[...]
Kun jij het tegendeel dan wel met feiten en linkjes bewijzen? Graag zie ik dat.
Mijn onderbouwing tref je aan in (bijna) iedere reactie op jouw post in de vorm vd: i9 @ 5gHz.
Dat jij nu ineens met een hele lijst aanvullende eisen komt zal niemand verbazen..........
Pagina: 1 ... 26 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.