@
Bonez0r
Ik kijk toch wat anders naar die cijfers, de enige 2 in dat rijtje die een 'normale' gen on gen verbetering laten zien zijn SPEC (wat voor veel mensen niet direct interessant is) en AI met 28%.
Gaming valt simpelweg erg tegen, productivity /web / encoding ook, Rendering en simulation is op zijn best okish te noemen.
En zelfs dan, een 9700X kost momenteel €387 in de PW bij een leverancier die ik vertrouw, en een 7700 €306, of te wel 26,47%
Dus zelfs in een best case scenario (AI) is de 9700X in de Anandtech resultaten geen echte gen on gen verbetering op het belangrijkste punt voor het gros van de consumenten, namelijk de stap in prijs / performance. En het gros van de doelgroep van deze cpu's zal zeer waarschijnlijk maar bitter weinig doen met de daar geteste AI workloads, een NPU, die aan de edge voor consumenten namelijk mogelijk wel enigszins interessant had kunnen zijn omdat dit flink gepushed wordt vanuit de software kant, ontbreekt namelijk en komt waarschijnlijk pas bij de volgende generatie naar de desktop.
En dat is dus ook waar alle reviewers over vallen, er is simpelweg geen enkel scenario waar dit product aan te bevelen is voor de meeste, zo niet alle workloads (in ieder geval op Windows, Phorinix had op Linux volgens mij wel enkele cases waar er daadwerkelijk een verbetering is gen on gen in prijs / perf) met de gehanteerde lunchprijs. Voor een groot deel van de workloads is die verhouding zelfs zeer nadeling. Kijk bijvoorbeeld naar gaming, het gros van de mensen gamed tegenwoordig op 1080P of hoger, dan kijk je dus naar een performance winst van 5.8 tot 0.5% gemiddeld genomen in Anands suite terwijl je wel bijna 27% meer mag aftikken.
Kijk je er vanuit een vacuum naar, en neem je prijs niet mee, zelfs dan is niet geweldig, maar neem je de huidige prijzen wel mee, wat reviewers terecht doen, immers consumenten zouden dat ook zeker moeten doen, is het al helemaal matig.