Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

computerjunky schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Dan doen ze het verkeerd. Je test met de snelste gpu punt uit. Dat is hoe je een bottleneck test.
Maakt niet echt uit zolang de bottleneck maar bij de CPU ligt. Dat kan ook gewoon met een mid-range GPU op 1080p, bij wijze van spreken.

En die driver-overhead is wel degelijk relevant, want het is bekend dat NVidia-drivers gewoon CPU-prestaties kosten. Juist als je de bottleneck bij de CPU legt is dat een verstorende factor.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Dan doen ze het verkeerd. Je test met de snelste gpu punt uit. Dat is hoe je een bottleneck test. Anders kan je net zo goed met een GTX 930 testen en zeggen dat de phenom 2 940 net zo snel is als een 14900k...
Een reviewer ja, voor een fabrikant ligt dat uiteraard anders. Die gaan logischerwijs niet snel testen met een GPU van de grote concurrent, tenzij ze dat een duidelijk voordeel oplevert.

Dat AMD's eigen lab dus test met een 7900XTX is wat dat betreft in de basis gewoon prima. Het is hun snelste GPU. Waar het niet prima is, is wanneer ze een 5900XT of 5800XT gaan testen met een lower midrange GPU om te doen alsof die cpu's net zo snel zijn als de 14700K / 14600K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Hardwareluxx trouwens een wat minder eenduidig beeld dan bij HuB, zij meten ook wat regressie met W11 24H2 in bepaalde games, 7800X3D ook meegenomen hier, en die lijkt veel minder te profiteren in de meeste titels in hun suite, en vaker regressie te vertonen, behalve Spiderman waar de bijvoorbeeld 7800X3D dan weer een outlier naar boven heeft vergeleken met de andere 7800X3D resultaten.

https://www.hardwareluxx....ows-11-24h2-getestet.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:34
Dennism schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:47:
Bij Hardwareluxx trouwens een wat minder eenduidig beeld dan bij HuB, zij meten ook wat regressie met W11 24H2 in bepaalde games, 7800X3D ook meegenomen hier, en die lijkt veel minder te profiteren in de meeste titels in hun suite, en vaker regressie te vertonen, behalve Spiderman waar de bijvoorbeeld 7800X3D dan weer een outlier naar boven heeft vergeleken met de andere 7800X3D resultaten.

https://www.hardwareluxx....ows-11-24h2-getestet.html
Man in 1 game halveerd de 1% low en gaat er gewoon 60 fps af voor de x3d. Dit hele verhaal word zo wel erg ingewikkeld. Krijg er een beetje sam/rebar gevoel bij waar sommige games ook slechter werden/worden. Het word voor ons gamers als dat echt het geval is iig niet makkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
https://videocardz.com/ne...osting-gaming-performance

De update is nu binnen te halen, ook als je nog geen 24H2 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is erg positief voor Reverb G2 bezitters, want dat werkt niet meer met de nieuwe versie.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:10:
Dat is erg positief voor Reverb G2 bezitters, want dat werkt niet meer met de nieuwe versie.
Goed nieuws voor nu, maar ik zou het wel eerder uitstel van executie noemen. Immers W10 en W11 23H2 zit nog maar tot november 2025 in support voor de mainstream releases en dan zal je logischerwijs toch naar een andere oplossing moeten, tenzij je een potentieel onveilig systeem wil hebben om je hardware werkend te houden. Wat natuurlijk kan, maar niet aan te raden is, tenzij je de machine van Internet haalt bijvoorbeeld. Met een beetje mazzel kan je dat dan nog rekken tot november 2026 (want alleen Home en Pro support vervalt in november 2025, enterprise behoud support tot november 2026), dus met een beetje mazzel kan je dat jaar nog updaten (al moet je dan mogelijk wel door wat hoepels springen).

Volgens mij gaat het trouwens niet alleen over Reverb G2's, maar is dit van toepassing voor alle devices met een afhankelijkheid van Microsofts WMR functionaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 28-08-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dat klopt, maar volgens mij is de Reverb G2 de enig echt populaire WMR headset geweest, bij consumenten althans. En het is vooral ook zo dat veel mensen erg blij waren/zijn met die headset, en hij dus een relatief lange levensduur heeft. Ik neem aan dat de bezitters van een Samsung Odyssey ondertussen al massaal zijn overgestapt naar een nieuwe headset.

Support voor de HoloLens is misschien nog wel een factor voor een paar bedrijven.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:15
computerjunky schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 01:57:
[...]

Man in 1 game halveerd de 1% low en gaat er gewoon 60 fps af voor de x3d. Dit hele verhaal word zo wel erg ingewikkeld. Krijg er een beetje sam/rebar gevoel bij waar sommige games ook slechter werden/worden. Het word voor ons gamers als dat echt het geval is iig niet makkelijker.
Hier wat testresultaten van mijzelf:

Dit alles getest met een RTX4090 undervolted and 7800x3d:

BM:W benchmark 4k DLSS ultra perf mix cinematic/high
Met Pathtracing: geen verschil (minimal fps 75, avg 95, max 110)
Zonder Raytracing: geen verschil (minimal fps 95, avg 132, max 156)

Cyberpunk benchmark 4k DLSS Ultra perf, max settings
Met PT: geen verschil (minimal 93 fps, avg 101, max 110)
Zonder RT: 6.5% verbetering in avg (nieuw is min 147.33, avg 187.60, max 221.69)

Calisto protocol benchmark 4k TSR 50% max settings
Met RT: 7% verbetering in avg (nieuw is 119 avg)
Zonder RT: 13% verbetering in avg (nieuw is 190 avg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ludewig Dat van de populariteit zou zeker kunnen, heb me daar niet heel erg in verdiept.

Wel een goede les voor de fabrikanten (die ze helaas niet zullen leren waarschijnlijk) om zulke producten niet afhankelijk te maken van een 3rd party component, maar dat zelf in de hand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Dennism Het is een beetje de makke van nieuwe technologie dat de eerste APIs vaak proprietary zijn en zo matig dat ze al snel weer worden vervangen. Dat zag je bijvoorbeeld ook bij GPU's. Ik weet niet of je Glide nog meegemaakt hebt.

Bij de niet-WMR headsets en bij PCVR-games zag je veelal een afhankelijkheid van SteamVR, wat nu vervangen wordt door OpenXR. Maar er komen zelfs nog headsets uit met alleen SteamVR ondersteuning (kuch*PSVR2*kuch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 17:34
Mensen met Zen 3, Zen 4 of Zen 5 CPU's hoeven niet meer Windows 24H2 te installeren om gebruik te maken van de extra performances. Microsoft heeft een backport gemaakt voor 23H2, via KB5041587 als cumulatieve update.

Bron:
https://arstechnica.com/g...3h2-with-optional-update/

Ben het nu zelf aan het downloaden, kijken of het wat is.

Edit: ik zie dat Tweakers er al een artikel heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door NeverSettle op 28-08-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Netjes, vanavond maar eens KB5041587 installeren :)

Zen 5 zou het meest profiteren van de update. Alle reviews mogen dan opnieuw gedaan worden :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:51:
Netjes, vanavond maar eens KB5041587 installeren :)

Zen 5 zou het meest profiteren van de update. Alle reviews mogen dan opnieuw gedaan worden :p
Verwacht niet dat dit gebeurt, al zal je wel her en der updates zien, want content is content, dus dit gaat vermoed ik nog wel een periode uitgemolken worden door de techpress.

Eerste resultaten duiden er trouwens op dat Zen 4 en Zen 5 beide ongeveer evenveel winnen en dat het dus de positie van Zen 5 ten opzichte van Zen 4 niet zal veranderen. I.e. tot de prijzen op orde zijn bij Zen 5 is Zen 4 'The place to be' voor gaming / windows gebruik en blijft Zen 5 bij deze prijzen alleen interessant voor niche workloads op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je dit dan weer ziet moet je straks bijna Microsoft gecertificeerd zijn wil je het nog duidelijk hebben hoe je nu de beste prestaties uit je cpu cpu haalt, qua welke settings nu standaard aan of uit staan, wat best practice is voor security en wat niet. Want zoals iemand op Twitter al zei, reagerend op een post dat op een game systeem al die beveiligings zaken uit zouden moeten staan, "Een gamer moet zeker niet de de beveiliging verlagen op het systeem waar deze op gamed, maar ook ander vermaak zoekt online" :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:40
Desondanks is er een eenvoudige manier om het maximale uit Zen 5 te halen, door de zgn. "Linux Update" te installeren. Dit is zeg maar een "total conversion" van het OS die ook nog met andere voordelen komt. Ook met enige nadelen, dus lees je goed in voor je deze mod installeert. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De eerste resultaten van de 9600X en 9700X met verhoogde TDP:

Let op, dit wordt door MSI aangeboden en komt niet van AMD.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:53

XanderDrake

Build the future!

XWB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:55:

[Twitter]

Heel interessant. Dit soort BIOS updates waren funest voor Intel. Nu voel ik dat ik enthousiast word voor deze update, maar ja, boven spec he??

Zouden jullie deze nieuwe settings gaan gebruiken? Hiermee kan je wel appels vs appels vergelijk bij de discussie Zen 4 vs Zen 5.

[ Voor 7% gewijzigd door XanderDrake op 30-08-2024 11:17 ]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Het schijnt dat MSI op de zaken vooruit loopt, maar dat AMD wel van plan is dit via AGESA ook naar de andere fabrikanten te brengen, dus niet zozeer of andere onveilige gehackte modus. Echter nog geen officieel statement van AMD.

AMD is geen Intel, zou ik bijna willen zeggen. Het is goed mogelijk dat die 65W TDP inderdaad puur als marktsegmentatie bedoeld was en als manier om meer net-niet chips te kunnen verkopen die dat prestatieniveau veilig konden halen, terwijl het op zich wel gewoon veilig is voor het gros van de chips en ze nu gewoon hogere kwaliteit moeten leveren om Zen 5 nog een beetje cachet te geven. Voor de efficiëntie hoef je het in ieder geval niet te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door MneoreJ op 30-08-2024 11:21 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:55:

[Twitter]

Dat kan iedere gebruiker toch ook zelf al doen? MSI maakt het nu 'makkelijk' met een '1 druk op de knop' optie. Maar volgens mij kan iedereen al gewoon van zijn 65W TDP / 88W PPT een 105W TDP / 142 PPT cpu maken door gewoon de PBO settings te tweaken.

Daarnaast mist de misschien wel belangrijkste info, 13% performance is leuk, maar hoeveel gaat het verbruik omhoog, als dat meer is dan 13% is het alsnog geen verbetering over zaken die je nu al zelf kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Heel interessant. Dit soort BIOS updates waren funest voor Intel. Nu voel ik dat ik enthousiast word voor deze update, maar ja, boven spec he??

Zouden jullie deze nieuwe settings gaan gebruiken? Hiermee kan je wel appels vs appels vergelijk bij de discussie Zen 4 vs Zen 5.
Die appels met appels vergelijken kan nu ook al. Vergelijk de 9700X met de 7700, in plaats van de 7700X.

Als je een leuke analyse wil van het gegochel van AMD hiermee is deze wel leuk, vooral de paint die maakt tijdens de analyse: YouTube: Am I crazy? Ryzen 9600X and 9700X

Verder is dit vermoed ik inderdaad gewoon een makkelijk gemaakte overclock door MSI, voor zover ik weet kan je dit namelijk als gebruiker gewoon zelf ook al zo instellen, en maakt MSI het nu enkel makkelijker via een '1 druk op de knop' optie, net als dat ze bij de 5800X3D die 'Kombo Strike' opties hadden.

Immers zonder dat AMD officieel iets veranderd kan MSI ook alleen via de OC opties dit bewerkstelligen. En ergens lijkt het me raar als AMD dit alsnog zou gaan doen nu na release, dan hadden ze dat eigenlijk voor release moeten doen. Een 9700X op 65W zal immers normaliter efficiënter zijn dan een 105W TDP 9700X, waardoor als ze dat aanpassen dat verkoop argument mogelijk verloren gaat, terwijl als AMD dit op deze manier overlaat aan de moederbord fabrikanten ze van meerdere walletjes kunnen eten, ze kunnen zelf immers nog 65W claimen, de consument kan extra performance makkelijk ontsluiten, maar wel tegen meer verbruik. En als er toch iets misgaat kunnen ze mogelijk garantie claims nog afwijzen ook nog, want overklokt.

Hetgeen waarom ik AMD het nog wel zou kunnen zien doen is eigenlijk dan ook niet het performance argument, want dat wordt eigenlijk niet beter via zo'n TDP wijziging, relatief waarschijnlijk zelfs slechter, je verschuift het alleen een beetje. Maar dat ze nu eigenlijk geen ruimte hebben in hun stack voor Ryzen 9600 / 9700 non-X modellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 30-08-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik begrijp zelf niet zo waarom ze de 9700X niet als de 9700 hebben uitgebracht. Dan zouden ze ruimte hebben voor een X-variant met hogere TDP, en is de naamgeving ook veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:27:
Ik begrijp zelf niet zo waarom ze de 9700X niet als de 9700 hebben uitgebracht. Dan zouden ze ruimte hebben voor een X-variant met hogere TDP, en is de naamgeving ook veel logischer.
Advanced Marketing Disasters. O-)
Het is gewoon het zoveelste voorbeeld van de marketing afdeling die het product in de laatste fase weer moest saboteren. Net zoals ze dit al jaren hebben gedaan met zoveel andere producten. Bijvoorbeeld RDNA3, APU's, de puinzooi die de laptop SKU's zijn geworden of natuurlijk RX Vega. En dat zijn dan alleen voorbeelden met naamgeving. Want zo kunnen we nog even doorgaan...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Dennism schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Die appels met appels vergelijken kan nu ook al. Vergelijk de 9700X met de 7700, in plaats van de 7700X.

Als je een leuke analyse wil van het gegochel van AMD hiermee is deze wel leuk, vooral de paint die maakt tijdens de analyse: YouTube: Am I crazy? Ryzen 9600X and 9700X
Ja OK, maar ik wilde eigenljik de 9700X leren kennen en niet de 9700 :+

Toch bedankt voor de video, ik ga er naar kijken.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:27:
Ik dus ook niet, al is de uitleg van Daniel Owen wel redelijk begrijpelijk, op deze wijze lijken de 9700X en 9600X een betere deal qua MSRP / efficiëntie e.d. omdat ze vergeleken zouden gaan worden met de oudere X modellen, dan dat ze eigenlijk zijn zouden ze vergeleken worden met non-X 7000 serie Sku's en dat is dus mogelijk een drijfveer geweest. Hoewel ze daarmee dus wel andere ruiten ingooien.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 30-08-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In enigzins anders nieuws, net ook even in de nieuwssubmit gegooid, dit zal de laatste CPU review van Anandtech blijven, ze stoppen er vanaf vandaag mee: https://www.anandtech.com...-and-ryzen-9-9900x-review

https://www.anandtech.com...oad-an-anandtech-farewell
For better or worse, we’ve reached the end of a long journey – one that started with a review of an AMD processor, and has ended with the review of an AMD processor. It’s fittingly poetic, but it is also a testament to the fact that we’ve spent the last 27 years doing what we love, covering the chips that are the lifeblood of the computing industry.

[ Voor 37% gewijzigd door Dennism op 30-08-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Dat heeft nog best lang geduurd nadat Ian Cutress de handdoek in de ring gegooid heeft, wat niet ontoevallig ook het punt was dat ik eigenlijk opgehouden ben Anandtech te volgen omdat ze praktisch niks meer over hadden aan experts (en de rest was overwerkt). Was toch een beetje een teken aan de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OT: Voor wie wil weten wat the OG Anand nu doet:

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:14:
[...]
Ik dus ook niet, al is de uitleg van Daniel Owen wel redelijk begrijpelijk, op deze wijze lijken de 9700X en 9600X een betere deal qua MSRP / efficiëntie e.d. omdat ze vergeleken zouden gaan worden met de oudere X modellen, dan dat ze eigenlijk zijn zouden ze vergeleken worden met non-X 7000 serie Sku's en dat is dus mogelijk een drijfveer geweest. Hoewel ze daarmee dus wel andere ruiten ingooien.
Ja, daarom zijn de reviews ook zo goed geweest 8)7

En als je ook maar enige reviews leest/bekijkt, weet je dat prijs/prijstatie leidend is, en niet prijs/watt. Dus als dit werkelijk de redenering was, dan zijn ze zo dom als...

Dit is weer dezelfde AMD-logica die ertoe geleid heeft dat ze de 7900 XT niet als 7800 XT verkochten voor een basisprijs van $650-$699, wat een volstrekt logische positionering was geweest, als je kijkt naar de introductieprijs van de 6800 XT.

Maar ja, dan zouden ze hun producten direct goed positioneren in de markt en dat is een beetje teveel gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:02:
[...]

Ja, daarom zijn de reviews ook zo goed geweest 8)7

En als je ook maar enige reviews leest/bekijkt, weet je dat prijs/prijstatie leidend is, en niet prijs/watt. Dus als dit werkelijk de redenering was, dan zijn ze zo dom als...

Dit is weer dezelfde AMD-logica die ertoe geleid heeft dat ze de 7900 XT niet als 7800 XT verkochten voor een basisprijs van $650-$699, wat een volstrekt logische positionering was geweest, als je kijkt naar de introductieprijs van de 6800 XT.

Maar ja, dan zouden ze hun producten direct goed positioneren in de markt en dat is een beetje teveel gevraagd.
Eens hoor, zeker achteraf, maar het valt denk ik ook niet te ontkennen dat het 'betere MSRP' en 'efficiëntie' narratief bij bepaalde reviewers wel insloeg. Je ziet zelfs nu nog steeds mensen op reddit, maar ook bijv. hier op de FP en op andere techsites nog steeds die 'zeer goede efficienty stap', 'wel 40% efficienter!!' e.d. aanhalen, met dan een link naar een van de dag 1 reviews.

Of AMD er verder veel mee kon, behalve dan normaal prijzen, maar daar van weten we dat ze juist dat niet kunnen normaal gesproken, weet ik ook niet. Als je bijvoorbeeld ziet dat AMD richting Steve van HuB (en ik neem aan de andere reviewers ook) achteraf de review guide update en zelf aangeeft dat er maar 5% tussen zit in gaming bij de 7700X en 9700X ( zie https://x.com/HardwareUnboxed/status/1822024131501814094 ) en dat dan later weer update naar 9% en 5-8% in de geposte blogpost, waar Steve ook weer wat van vind: https://x.com/HardwareUnboxed/status/1826405081119687149 dan denk ik niet daar daar op performance vlak iets van de maken zou zijn.

Als ik eerlijk ben, ik denk dus dat zelfs een doorgewinterde marketing afdeling dit lastig had kunnen verkopen aan gamende windows gebruikers op basis van performance. Echter je marketing baseren op niche Linux workloads, waar je het wel goed doet, gaat ook niet werken bij het grote publiek. En die mensen die dat soort workloads draaien hoef je waarschijnlijk al lang niet meer over te halen of zijn niet over te halen als ze nog niet overtuigd zijn.

Dus moet je dan wat anders verzinnen als je vast wil houden aan je veel te hoge prijzen, en dan krijg je dus mogelijk zo'n Sku verdeling om dan te hopen dat men de 'positieve' MSRP veranderingen en de verbeterende efficientie eruit pikt als pluspunten tegenover de X Sku's van de vorige generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:43:
[...]
Dus moet je dan wat anders verzinnen als je vast wil houden aan je veel te hoge prijzen
Nee, ze moeten ophouden met hun te hoge prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:54:
[...]

Nee, ze moeten ophouden met hun te hoge prijzen.
Eens, maar het is overduidelijk dat ze dat niet willen. En dus gaan ze andere zaken proberen, al dan niet steeds meer consumer unfriendly. Ik keek bijv. vanmiddag nog even een stukje van de monthly Q/A van HuB waarin aangehaald wordt dat AMD blijkbaar (ik had er nog niet eens naar gekeken) een chipset gaat uitbrengen die in de basis gelijk of slechter is dan de A620 volgens HuB, maar die gaan ze dan B840 noemen omdat consumenten bij AMD grotendeels in het B segment chipsets shoppen. Ook weer iets waarvan je denkt **Zucht**.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Als een bedrijf z'n producten niet beprijst naar de waarde, dan vallen de verkopen tegen en moeten ze de prijzen alsnog verlagen.

Maar ik heb sterk het idee dat er bij AMD een aantal leidinggevenden zijn op bepalende plekken, die teveel overtuigd zijn dat alles wat AMD maakt fantastisch is, en die geen realiteitszin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Maar als Intel ook absurde prijzen blijft vragen hoef AMD niet veel te doen. Als zij daar onderblijven is het prima.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Er zijn professioneel nagemaakte 7800X3D fakes in omloop:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6Pac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:28

6Pac

"Roma Victor"

Weet iemand of de KB5041587 update voor het verbeteren van de CPU performance ook in de insider beta is geïmplementeerd (wellicht onder een ander KB nummer misschien?)

Kan er niks over vinden als ik hier op google, dus misschien weten mensen hier iets meer over.
Ik zit op de laatste Windows 11 (23H2) insider beta build 22635.4145

Bij voorbaat dank!

[ Voor 8% gewijzigd door 6Pac op 02-09-2024 15:23 ]

I'd like to see things from your point of view... But I can't seem to get my head that far up my ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fwiw:

AMD to Extend Warranty Coverage to Ryzen 9600X and 9700X with 105W BIOS Mods

otherboard manufacturers are beginning to roll out UEFI firmware updates that not just patch the Sinkclose critical vulnerability, but enable an experimental "105 W TDP mode" option as part of the processor's custom BIOS settings (CBS). The mode elevates the power limits of the Ryzen 5 9600X and Ryzen 7 9700X "Zen 5" desktop processors, with up to 13%" performance gains being reported by the motherboard vendors themselves. By default, your motherboard will run these processors at their original 65 W TDP, and you're supposed to manually enable the setting in the UEFI firmware setup program. It could either be found in the overclocking/tuning page, or the AMD CBS section.

To remove the last bit of hesitation among users go turn this setting on, AMD is working to extend its processor warranty to cover the 105 W TDP mode, reports Wccftech editor Hassan Mujtaba. Currently, the setting is being shipped with AM5 AGESA version 1.2.0.1, which includes the Sinkclose vulnerability patch, but will "officially" release it with AM5 AGESA 1.2.0.2, along with warranty coverage.

Mujtaba reports that firmware updated with AGESA 1.2.0.2 are expected to begin rolling out in late-September.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is dan wel weer netjes van AMD. Ben wel benieuwd of alle cpu's dan die 105W modus kunnen draaien, of omdat het nog steeds een overclock / tuning optie blijft we ook cpu's gaan zien die dat niet stabiel kunnen draaien of dat er bijvoorbeeld variatie gaat zijn tussen 'goede' 9700X en bijvoorbeeld 9700X exemplaren die een minder goede bin ccd hebben ontvangen in de silicon lottery.

Maar zo te zien wordt het dan dus geen officiële TDP verhoging van de Sku's, maar houden ze gewoon het 65W TDP en mag de gebruiker, in dit geval met behoud van garantie bij AMD, een overclock optie aanzetten om het TDP te verhogen. In plaats van dat deze de garantie bij AMD verliest wanneer bijvoorbeeld PBO wordt aangezet.

[ Voor 29% gewijzigd door Dennism op 02-09-2024 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
6Pac schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:21:
Weet iemand of de KB5041587 update voor het verbeteren van de CPU performance ook in de insider beta is geïmplementeerd (wellicht onder een ander KB nummer misschien?)

Kan er niks over vinden als ik hier op google, dus misschien weten mensen hier iets meer over.
Ik zit op de laatste Windows 11 (23H2) insider beta build 22635.4145

Bij voorbaat dank!
Kan goed zijn dat de fix daar standaard al in zit. Maar normaliter zie je dan geen KB's meer omdat het er al bij het maken van de ISO ingerolled zit bij het hogere build nummer.

Misschien zou je eens kunnen kijken welke files KB5041587 aanpast en deze dan vergelijken met een verse 22635.4145 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
Ludewig schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:37:
Als een bedrijf z'n producten niet beprijst naar de waarde, dan vallen de verkopen tegen en moeten ze de prijzen alsnog verlagen.
Dat is toch gewoon hoe de vrije markt werkt? Als de nieuwe CPU's echt "te duur" zijn dan zul je dat terug zien in lagere verkoopcijfers (mensen upgraden niet of switchen naar de concurrentie). Als die cijfers te laag zijn naar de zin van AMD dan verlagen ze hun prijzen. Vraag en aanbod 101.

Over Anandtech gesproken, in hun Ryzen 9000 review hebben ze wel appels met appels vergeleken door bijvoorbeeld de 9700X te vergelijken met de 7700, en de 9600X met de 7600. Bij gelijk gebruik (alle CPU's op 65W) presteert de 9000 serie duidelijk stukken beter dan de 7000.

edit:
Benchmark9700X % sneller dan 7700
SPEC CPU 2017 single-threaded 19.5
Productivity and Web 5.8
Encoding 3.8
Rendering and simulation 11.6
AI 28.1
Gaming 720p 10.8
Gaming 1080p 5.7
Gaming 4K 0.5

Als ik deze getallen zie, dan valt de winst nogal tegen voor mensen die veel compileer- en databasewerk doen (+5.8%) en video's encoden (+3.8%). Maar de rest ziet er gewoon goed uit.

[ Voor 40% gewijzigd door Bonez0r op 03-09-2024 22:27 ]

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 00:05
Bonez0r schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:15:
[...]
Over Anandtech gesproken, in hun Ryzen 9000 review hebben ze wel appels met appels vergeleken door bijvoorbeeld de 9700X te vergelijken met de 7700, en de 9600X met de 7600. Bij gelijk gebruik (alle CPU's op 65W) presteert de 9000 serie duidelijk stukken beter dan de 7000.
Dit is eerder in het draadje en op veel andere plekken inmiddels al voldoende onderbouwd. Appels zijn 65W en peren zijn 105W. Anandtech doet wat iedereen had moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Bonez0r

Ja en nee. In de grote lijnen klopt het wel, maar er zijn allerlei manieren om precies dezelfde hardware in de ogen van klanten waardevoller te laten zijn of juist minder waardevol.

Een voorbeeld is dat de reputatie van een bedrijf vaak flinke invloed heeft. Dacia kan een auto uitbrengen met dezelfde kwaliteiten als een Ferrari, maar ze zullen toch niet hetzelfde kunnen vragen.

En mensen zijn ook afhankelijk van externe databronnen om de keuze te maken, want ze hebben het product immers nog niet. Dus dan is het wel degelijk erg dom wanneer een bedrijf zeer kort een erg hoge prijs hanteert, waardoor reviewers erg negatief zijn, waarna ze de prijs sterk verlagen. Enerzijds geeft zo'n bedrijf dan aardig wat uit om gratis producten te leveren aan de reviewers, en speciale support voor de reviewers, omdat goede reviews erg waardevol zijn. Maar anderzijds zorgen ze dan voor erg slechte reviews door een verkeerde prijsstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bonez0r

Ik kijk toch wat anders naar die cijfers, de enige 2 in dat rijtje die een 'normale' gen on gen verbetering laten zien zijn SPEC (wat voor veel mensen niet direct interessant is) en AI met 28%.

Gaming valt simpelweg erg tegen, productivity /web / encoding ook, Rendering en simulation is op zijn best okish te noemen.

En zelfs dan, een 9700X kost momenteel €387 in de PW bij een leverancier die ik vertrouw, en een 7700 €306, of te wel 26,47%

Dus zelfs in een best case scenario (AI) is de 9700X in de Anandtech resultaten geen echte gen on gen verbetering op het belangrijkste punt voor het gros van de consumenten, namelijk de stap in prijs / performance. En het gros van de doelgroep van deze cpu's zal zeer waarschijnlijk maar bitter weinig doen met de daar geteste AI workloads, een NPU, die aan de edge voor consumenten namelijk mogelijk wel enigszins interessant had kunnen zijn omdat dit flink gepushed wordt vanuit de software kant, ontbreekt namelijk en komt waarschijnlijk pas bij de volgende generatie naar de desktop.

En dat is dus ook waar alle reviewers over vallen, er is simpelweg geen enkel scenario waar dit product aan te bevelen is voor de meeste, zo niet alle workloads (in ieder geval op Windows, Phorinix had op Linux volgens mij wel enkele cases waar er daadwerkelijk een verbetering is gen on gen in prijs / perf) met de gehanteerde lunchprijs. Voor een groot deel van de workloads is die verhouding zelfs zeer nadeling. Kijk bijvoorbeeld naar gaming, het gros van de mensen gamed tegenwoordig op 1080P of hoger, dan kijk je dus naar een performance winst van 5.8 tot 0.5% gemiddeld genomen in Anands suite terwijl je wel bijna 27% meer mag aftikken.

Kijk je er vanuit een vacuum naar, en neem je prijs niet mee, zelfs dan is niet geweldig, maar neem je de huidige prijzen wel mee, wat reviewers terecht doen, immers consumenten zouden dat ook zeker moeten doen, is het al helemaal matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:36
Dennism schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:56:
@Bonez0r

Ik kijk toch wat anders naar die cijfers, de enige 2 in dat rijtje die een 'normale' gen on gen verbetering laten zien zijn SPEC (wat voor veel mensen niet direct interessant is) en AI met 28%.

Gaming valt simpelweg erg tegen, productivity /web / encoding ook, Rendering en simulation is op zijn best okish te noemen.

En zelfs dan, een 9700X kost momenteel €387 in de PW bij een leverancier die ik vertrouw, en een 7700 €306, of te wel 26,47%

Dus zelfs in een best case scenario (AI) is de 9700X in de Anandtech resultaten geen echte gen on gen verbetering op het belangrijkste punt voor het gros van de consumenten, namelijk de stap in prijs / performance. En het gros van de doelgroep van deze cpu's zal zeer waarschijnlijk maar bitter weinig doen met de daar geteste AI workloads, een NPU, die aan de edge voor consumenten namelijk mogelijk wel enigszins interessant had kunnen zijn omdat dit flink gepushed wordt vanuit de software kant, ontbreekt namelijk en komt waarschijnlijk pas bij de volgende generatie naar de desktop.

En dat is dus ook waar alle reviewers over vallen, er is simpelweg geen enkel scenario waar dit product aan te bevelen is voor de meeste, zo niet alle workloads (in ieder geval op Windows, Phorinix had op Linux volgens mij wel enkele cases waar er daadwerkelijk een verbetering is gen on gen in prijs / perf) met de gehanteerde lunchprijs. Voor een groot deel van de workloads is die verhouding zelfs zeer nadeling. Kijk bijvoorbeeld naar gaming, het gros van de mensen gamed tegenwoordig op 1080P of hoger, dan kijk je dus naar een performance winst van 5.8 tot 0.5% gemiddeld genomen in Anands suite terwijl je wel bijna 27% meer mag aftikken.

Kijk je er vanuit een vacuum naar, en neem je prijs niet mee, zelfs dan is niet geweldig, maar neem je de huidige prijzen wel mee, wat reviewers terecht doen, immers consumenten zouden dat ook zeker moeten doen, is het al helemaal matig.
Akkoord maar de 7700 was ook 385 bij launch. Dat hij inmiddels is gezakt is iets wat je ook gaat zien bij de 9700 uiteraard als je maar wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lambo LP670 SV schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:48:
[...]

Akkoord maar de 7700 was ook 385 bij launch. Dat hij inmiddels is gezakt is iets wat je ook gaat zien bij de 9700 uiteraard als je maar wacht.
Dat was dan ook al zo'n voorbeeld van een product dat eigenlijk bij launch te hoog geprijsd was ten opzichte van de concurrentie. Prijs was immers bij de 7000 serie ook al een flink kritiek punt van de reviewers.

En juist dat zakken van de prijs is dat ook, iedereen weet dat het gaat gebeuren, bij AMD vaak relatief snel en vaak ook vrij forse dalingen bij de launch Sku's, terwijl vaak, maar niet altijd, de later gelanceerde Sku's wat gematigder dalen. Waardoor ze niet alleen vaak qua prijs / prestatie er niet goed op staan in de reviews, maar ook regelmatig 'early adopters' voor de schenen stoppen met vrij snelle prijsdalingen waardoor producten bijvoorbeeld op de 2de handsmarkt later minder interessant zijn.

Een boxed 7700 kost bijvoorbeeld nog rond de 300 euro, pak je een tray versie zit je ineens nog maar rond de €220-€230 en wordt de verhouding voor de 9700X alleen maar slechter.

Kijk je bijv. naar de 7700X als launch Sku stort die prijs vrij snel in elkaar, om daarna redelijk stabiel te blijven

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1g8e12b.png

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
Dennism schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:56:
@Bonez0r

Gaming valt simpelweg erg tegen,
Ik had het er misschien bij moeten zetten, maar qua gaming kijk ik alleen naar 720p, waar de CPU de bottleneck is. Bij 1080p begint de GPU een bottleneck te worden en bij 4K nog meer. En dan is 11% verbetering niet slecht te noemen vind ik.

Maar als je al een 7000 serie Ryzen hebt dan kun je deze generatie ook gewoon overslaan, zeker als je de prijs te hoog vindt. Zelf zit ik nog met een oude Bulldozer CPU en ik ga binnenkort een compleet nieuw systeem bouwen, dus voor mij is de keuze makkelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Bonez0r op 05-09-2024 02:22 ]

There go the goddamn brownies.

• SG
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Bij gaming kijk ik naar reso waar je op gamed. Ik vind 1080P is praktische resolutie die goed genoeg is. 1440P 4K bied subtiel meer waarde. Waarvoor dikkere G-kaart nodig hebt om FPS boven de 90 te komen.
Waarbij CPU steeds minder toedoet. Vooral als je niet competive gamed of e-sports.
Voor mij Zen1 zat met 4K monitor is de G-kaart belangrijker en singleplayer games.
Competive games ivm pc cheaters beter op PS5 waar je geen big spenders 4090 360hz monitoren met game routers. Meer gelijkheid daar. Niet dat voor optimale kansen er flink geld tegen aangooi dan maar wat lagere K/D. En x3d Zen5 koop meer ivm zuinigheid dan pas game performance. Geen idee hoe de volgende x3d in productlijn gaat staan stock 9serie is ook al zuinig.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
HUB heeft inmiddels ook benchmarks gedraaid wat betreft het hele Windows verhaal waarin ook Windows 10 is meegenomen

Heb hem zelf nog niet bekeken

[ Voor 25% gewijzigd door !mark op 05-09-2024 17:49 ]

• MneoreJ
Het is heel simpel; je moet bij je benchmark rekening houden met de exacte versie van Windows, dan gooi je een muntje op om te kijken of je een "goede" of een "slechte" installatie hebt, dan jas je een patch eroverheen, kijk je nog even in je BIOS of je VBS nu aan- of uit moet zetten, zorgt dat je de laatste nieuwe microcode hebt, je raadpleegt de stand van de maan en dan heb je een klein kansje dat jouw resultaten overeen komen met die van iemand anders, die kunnen schelen van -10% verlies tot 10% winst.

Maar onderaan de streep blijft de eerste conclusie staan als een huis: Zen 5 is niet zo indrukwekkend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

De vanila Zen5 is niet gericht op gamers als in competive 720p max 1080p low settings met 360hz monitoren met gsync /freesync. Maar ook zen4. De X3D is meer gericht op als alternatief op extreem kloks meer cache.
Meer cache heeft voordeel dat meest slecht multi threaded software nier NUMA aware, dus games meer cache rond jumpen in ram ook deels meer opvangt. Game je niet competatief laat staan esport is 720P iets van ver verleden zo ook 1080p dan is die G-kaart belangrijker. Grote FPS verschillen 720p en 1080p worden met 1440P 4K gedecimeerd waarbij vervangen van vorige gen naar de next sowieso ook bij flinke vooruitgang door real gamen step up marginaal is. Laat staan als midrange G-kaart hebt. Ik sla minimaal 2 gens over. Ivm covid crypto energy crissis zijn 4 gens overgeslagen zit 2018 tech. PS4 naar PS5 is ook zeer grote stap vooral op IO.
Als paar gens overslaat is beste upgrade moment als Raptor lake vervangen is door ander architectuur dat Arrowlake en AMD 9gen X3d uit is. Dit moet dan ook paar gens overslaan en dat houd in altijd ander platform vaak ook ander gen memory en dus socket. Upgrade elke gen ben ewast producer of pro e-sport.
Naast dat de keuze voor G-kaart ook die met veel Vram want ook daar sla ik gen over. Waarbij CPU vroeger 2 gens gpu zag. Maar met Covid crypto energy/war ook op 2018 tech blijven hangen.
Maar kijk ook uit hoe thunderbolt 5 en OClink ontwikkeld voor externe G-kaarten.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Update over openSIL bij AMD:

AMD Reveals Latest Plans For Open-Source openSIL With Replacing AGESA, Zen 6 Milestone

........

Last year their intentions were indicated that AMD expected to have openSIL production ready in the 2025~2026 timeframe. They're still on track. In fact, now they specifically name 6th Gen AMD EPYC "Zen 6" processors as having production-level feature, validation, and QA for openSIL.

Interestingly they also now outline that they will be publishing their AMD openSIL code for new platforms one quarter after the hardware launch. Not quite as ideal as developing completely in the open but understandably new hardware development is done in private especially as it pertains to sensitive areas around new/unannounced features, etc. The one quarter after drop is likely for going through legal review and any other internal processes.

Venice as a reminder is the codename for AMD EPYC Zen 6 processors.

......etc

[ Voor 68% gewijzigd door Help!!!! op 06-09-2024 09:08 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

snakeye schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:13:
Ik draai zelf nog op w10 die schijnt dit probleem niet te hebben. Overigens idd wel bizar dat dit pas na zoveel tijd pas is ondekt. Alle testen op oudere versies van W11 kunnnen dus de prullenbak in.
HWuB heeft nu ook gekeken naar performance van Win10 versus Win11, pre-24H2. TLDR:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/392eXLYDMBGHQLht_vl_Pqk9yao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uORGLKXBPdDgmt9K8HxoaTHY.png?f=fotoalbum_large
WIn 10 is bijna altijd beter :F

Maar het goede nieuws is dat het er nu beter uit ziet qua performance, hoewel er nog veel interne variatie blijft. Hopelijk verbetert die inconsistentie nog voordat we allemaal gedwongen worden om over te stappen op Windows 11 ivm EoL Win10 }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:49
Wie heeft er all een 9900X of 9950X aan de gang? 😁
Ze zijn al flink in prijs gedaald.

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 18:19
XanderDrake schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:41:
[...]

HWuB heeft nu ook gekeken naar performance van Win10 versus Win11, pre-24H2. TLDR:
[Afbeelding]
WIn 10 is bijna altijd beter :F

Maar het goede nieuws is dat het er nu beter uit ziet qua performance, hoewel er nog veel interne variatie blijft. Hopelijk verbetert die inconsistentie nog voordat we allemaal gedwongen worden om over te stappen op Windows 11 ivm EoL Win10 }:O
ten eerste is dat versie 23H2, en ten tweede is dat zonder de recente Windows 11 update die ze in die video testen (en momenteel al beschikbaar is). MET die update (of als je later 24H2 installeert) is Windows 11 gemiddeld 2% sneller, en in sommige games zelfs tot 9% sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDTZTBaaLzGU_TYOaULXkwG_UPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lDosXPc6RICrmTzSqsw7w9TS.png?f=fotoalbum_large

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Maulet schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:29:
Wie heeft er all een 9900X of 9950X aan de gang? 😁
Ze zijn al flink in prijs gedaald.
Het prijsverschil met Zen4 is nog steeds veel te groot. Zen5 is nog altijd ongeveer 50% duurder dan Zen4.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die performance tussen de versies vind ik eigenlijk nog niet eens zo heel spannend, het is een leuke winst, maar veranderd weinig aan de verhoudingen tussen de series. Wat ik veel zorgelijker vind is de inconsistentie tussen installaties van dezelfde windows versie op gelijke hardware , die volgens HuB ook nog eens 100% gelijk zijn qua software configuratie, en ook inconsistenties tussen dezelfde versie's bij meerdere reviewers bij schone installaties.

Niemand lijkt ook te testen of dat nu permanent opgelost is met 24H2 of 23H2 met patch aangezien het blijft bij N=1 installaties blijft, vaak ook nog eens clean installs. Wie zegt bijvoorbeeld dat zo'n 'fix' blijkt werken op langere termijn nu. Blijft veel vragen oproepen imho over wat er nu precies aan de hand is met Ryzen en Windows. En tot dat het permanent opgelost is kan je dus eigenlijk niet meer op de betrouwbaarheid van cpu reviews vertrouwen, want je weet nooit of een reviewer een 'bad install' of een 'good install' heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:14

SkyStreaker

Move on up!

nzall schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:49:
[...]

ten eerste is dat versie 23H2, en ten tweede is dat zonder de recente Windows 11 update die ze in die video testen (en momenteel al beschikbaar is). MET die update (of als je later 24H2 installeert) is Windows 11 gemiddeld 2% sneller, en in sommige games zelfs tot 9% sneller.

[Afbeelding]
En staat bij al deze tests CPPC op auto, frequency, cache of driver? Of is dit niet met X3D getest?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Oplossing is competitief op console gamen mijd je de PC cheater ook nog en meer gelijkheid. Max 120hz VRR .
Op PC single player games of slow pace genres 4K en CPU doet dan nauwelijks toe.
Dan maakt ook minder uit hoe gaar Windows 11 is.
Ik vraag mij af hoeveel hier competive gamen voor de lol of clan based of pro. Of willen met geld smijten en 4090. Als je het kan veroorloven is 4090 met low game setting 1080 bied meer, dan druk te maken wat CPU typen die ergens binnen 15% verschil door windows install en build variaties terecht komen.
7800X3D en later de 9800X3d zullen de beste voor gamen zijn en windows build kunnen er twist aan geven.
Want er komen met de tijd vele build en wat die doen kan alle richtingen in. Net zoals nieuwere games.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Laatst online: 09:44
SG schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 06:54:
Oplossing is competitief op console gamen mijd je de PC cheater ook nog en meer gelijkheid. Max 120hz VRR .
Op PC single player games of slow pace genres 4K en CPU doet dan nauwelijks toe.
Dan maakt ook minder uit hoe gaar Windows 11 is.
Ik vraag mij af hoeveel hier competive gamen voor de lol of clan based of pro. Of willen met geld smijten en 4090. Als je het kan veroorloven is 4090 met low game setting 1080 bied meer, dan druk te maken wat CPU typen die ergens binnen 15% verschil door windows install en build variaties terecht komen.
7800X3D en later de 9800X3d zullen de beste voor gamen zijn en windows build kunnen er twist aan geven.
Want er komen met de tijd vele build en wat die doen kan alle richtingen in. Net zoals nieuwere games.
Eh ..... Wat?

Misschien is het handig als je voortaan even terug leest wat je getypt hebt voor je het gaat plaatsen.
Ik zie hier regelmatig reacties van jou op het forum maar ze zijn lastig te lezen en er is vaak geen touw aan vast te knopen. Sorry.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Dat is de beproefde SG stijl. Het snijdt wel hout, je moet er alleen zelf de juiste interpunctie bij bedenken, en af en toe de aanleiding. :P

Als ik ChatGPT vraag om deze tekst te redigeren met standaard interpunctie en correctie van spelling en grammatica produceert die het volgende:
De oplossing is om competitief gamen op consoles te verkiezen, zodat je PC-cheaters vermijdt en er meer gelijkheid is. Maximaal 120Hz VRR is voldoende. Op de PC kun je je richten op singleplayergames of langzamere genres in 4K, waarbij de CPU minder van belang is. In dat geval maakt het ook minder uit hoe problematisch Windows 11 kan zijn.

Ik vraag me af hoeveel mensen hier competitief gamen voor hun plezier, in clans of op professioneel niveau. Of zijn er meer mensen die gewoon geld willen uitgeven aan een RTX 4090? Als je het kunt veroorloven, biedt een 4090 op 1080p met lage game-instellingen meer, zonder je zorgen te hoeven maken over welk type CPU je hebt. De verschillen tussen CPU’s vallen vaak binnen een marge van 15%, afhankelijk van de Windows-installatie en buildvariaties.

De 7800X3D, en later de 9800X3D, zullen de beste opties voor gamen zijn. Windows-builds kunnen daar echter nog een draai aan geven, omdat er in de loop van de tijd veel verschillende builds zullen komen, wat allerlei richtingen kan opgaan. Dit geldt ook voor nieuwere games.
Dat lijkt aardig overeen te komen met de intentie van het origineel, maar dat kan SG beter beoordelen. Wellicht een uitkomst voor de toekomst, de techniek staat voor niets tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik snap alleen nog niet waarvoor het de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Sissors schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:02:
Ik snap alleen nog niet waarvoor het de oplossing is.
Haha precies dat dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:36
https://fudzilla.com/news...he-trust-of-notebook-oems

Artikel over de intrede van Qualcomm en het magere aanbod van laptops met AMD APU's aan boord (helaas niets nieuws). Het ziet er niet zo rooskleurig uit op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:46:
https://fudzilla.com/news...he-trust-of-notebook-oems

Artikel over de intrede van Qualcomm en het magere aanbod van laptops met AMD APU's aan boord (helaas niets nieuws). Het ziet er niet zo rooskleurig uit op dit gebied.
Valt me eigenlijk mee dat dit nu pas ter sprake komt, meerdere mensen die ik ken bij OEM's zeggen al veel langer dat AMD's niveau van support (in de breedste zin van het woord) flink achter blijft lopen bij Intel (en nu blijkbaar dus ook Qualcomm), en dan was Intel ook niet altijd een makkelijke partner op het business vlak, maar waren die wel altijd bereik te helpen op engineering / hardware design vlak, software integratie en aan de andere natuurlijk budgetten voor marktontwikkeling waar nodig. Terwijl als ik het goed begrijp AMD daar juist een stuk minder in is, en dus ook een stuk minder design wins haalt, maar ook regelmatig 'hergebruikte, en dus minder optimale designs' gebruikt ziet worden omdat ze minder te lijketen te 'investeren' in de markt, waardoor beschikbaarheid ook nog altijd een 'dingetje' is, net als de 'time to market' vaak is.

Ben bijvoorbeeld benieuwd wanneer de eerste 'Ryzen AI' Sku's gaan zien in het zakelijk belangrijke ProBook / EliteBook segment van HP om maar een range te noemen in de zakelijke markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fwiw:
AMD AGESA 1.2.0.2 Update Fixes Ryzen 9000 Series Inter-Core Latency Issues

According to new latest testing, the latest AGESA (AMD Generic Encapsulated Software Architecture) update, version 1.2.0.2, promises a significant boost in performance for AMD Ryzen 9000 "Zen 5" processors. This update is targeting one of the most crucial aspects of multi-core processing: inter-core latency. The AGESA 1.2.0.2 update addresses challenges initially reported in AMD's Zen 5 architecture, particularly in scenarios demanding rapid communication between multiple cores. Early reports suggest a remarkable reduction in inter-core latency by up to 58%. According to Overclock.net testing, older AGESA 1.2.0.1A showed the cross-CCD latency at around 180 ns. However, with the new AGESA 1.2.0.2 BIOS, the latency is seemingly around 75 ns.

Interestingly, the update has arrived on the ASUS ROG Crosshair X670E motherboard, with BIOS version 2401. BIOS updates with the latest AGESA 1.2.0.2 are still rolling out, so it will be interesting to see further testing and possible improvements. It could be that the cross-CCD latency has just been reported badly, so final testing will conclude the latency increase from Zen 4 to Zen 5 debate.

ps: Er zijn ook alpha biossen uit voor een behoorlijk aantal ASUS B650 mobo's.
https://docs.google.com/s...d=937453961#gid=937453961

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 17-09-2024 18:24 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:47:
Ben bijvoorbeeld benieuwd wanneer de eerste 'Ryzen AI' Sku's gaan zien in het zakelijk belangrijke ProBook / EliteBook segment van HP om maar een range te noemen in de zakelijke markt.
En ondertussen zijn geruchten al gelekt voor de "Ryzen AI Max" met 16-core Zen 5 / 40CU(!)..

https://videocardz.com/ne...rix-halo-lineup-leaks-out

Leuke chips zo op papier, mits je ze kan krijgen. Maar dat is al tijden een probleem, bvb met de zeer interessante desktop's Ryzen 3 die in feite paper releases waren. En dat is alweer 4 jaar terug..

AMD heeft laatst verkondigd dat ze een data center gericht bedrijf nu zijn. Ze lijken wel achter dezelfde bubbel aan te rennen als NVIDIA.

En dat valt ergens wel beetje te zien. Natuurlijk is AMD een veel grotere firma.. maar pfoe, Ryzen 9000 viel tegen vanwege Windows software problemen en stiekem ook wel nog steeds dezelfde line-up betreffende core counts. Geruchten over nieuwe high-end GPUs zijn niet al te positief, het lijkt meer op een bang/buck offering die 'good enough' moet zijn.

Dus dan worden de downscaled desktop chips als APUs al een hoogtepuntje. Minisforum heeft al wel modellen met Ryzen AI 300 aangekondigd, dus zou wel cool zijn als daar uiteindelijk 16 cores in passen. Maar ja, TDP limited e.d., dus hoeveel zin dat heeft..

Wel interessant detail: de mindshare van AMD is wel gigantisch hoog. Ik heb laatst even een woordentelling in mijn RSS feeds gedaan, maar AMD komt letterlijk 2x zo vaak in het nieuws als Intel of NVIDIA. Misschien omdat ze op CPU en GPU markt actief zijn. Echter GPU nieuws lees ik bijzonder weinig over, veel primair gericht op CPUs.
Dat terwijl ik beetje het idee heb dat ze in een vergelijkbaar vaarwater zitten als Intel tijdens de Ivy Bridge t/m Sandy Bridge zaten. Cumalatief leuke vooruitgang over bvb 5+ jaar tijd, maar weinig radicale vernieuwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dat Ryzen 9000 tegen viel had niks te maken met de Windows problemen, want dat had even veel effect op alle Ryzen processoren. De CPUs zijn gewoon traag.

En de nieuwe GPUs kunnen heel goed uitpakken, als ze heel veel bang voor de buck bieden. De meeste GPUs die worden verkocht zijn midrange of lager. En als FSR 4 eindelijk het gat met DLSS kan dichten, dan haken ze daar ook weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:51:
Dat Ryzen 9000 tegen viel had niks te maken met de Windows problemen, want dat had even veel effect op alle Ryzen processoren. De CPUs zijn gewoon traag.
En niet eens alleen dat, de laatste vergelijking van HuB laat ook zien dat Intel ook performance wint in een 40+ game sample in een vergelijking tussen de 9700X en de 14700K, wel minder dan AMD, maar het is niet 0 zoals AMD claimde. En de parity die AMD claimde tussen de 9700X en 14700K wordt ook niet gehaald.

En hoe je het ook bekijkt, het is inderdaad niet geweldig wanneer de vorige generatie van de concurrent niet verslagen wordt in een 1 op 1 vergelijking, hoeveel problemen die generatie ook heeft. Al is dat iets dat Intel met Arrowlake natuurlijk ook nog kan overkomen, is het niet in bepaalde workloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 21:54
Is er al meer bekend wanneer de 9800X3D gaat uitkomen? Ik zit nog met een oude intel 10700K die ik nu toch echt ik keer moet vervangen maar nu een 7800XD3 doe ik liever niet als de nieuwe X3D cpu's binnenkort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De laatste geruchten zijn tijdens CES, dus begin januari.

De prijzen schieten trouwens aardig omhoog en in de VS is de beschikbaarheid al heel laag, dus misschien is het sowieso beter om even te wachten.

[ Voor 56% gewijzigd door Ludewig op 20-09-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Ludewig schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:30:
De laatste geruchten zijn tijdens CES, dus begin januari.

De prijzen schieten trouwens aardig omhoog en in de VS is de beschikbaarheid al heel laag, dus misschien is het sowieso beter om even te wachten.
Alleen de aankondiging is tijdens de CES toch? Zo ja dan nog een maand later voor de release gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ja, dat is de vermoedelijke datum van de aankondiging. De releasedatum is totaal onbekend.

En dan nog is het de vraag of ze een normale prijs gaan vragen. Voor hetzelfde geld is het halverwege 2025 voordat de prijs een beetje normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Hans1990 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:43:
En ondertussen zijn geruchten al gelekt voor de "Ryzen AI Max" met 16-core Zen 5 / 40CU(!)..

https://videocardz.com/ne...rix-halo-lineup-leaks-out
Leuke chips zo op papier, mits je ze kan krijgen. Maar dat is al tijden een probleem, bvb met de zeer interessante desktop's Ryzen 3 die in feite paper releases waren. En dat is alweer 4 jaar terug..
Een lichte compacte micro game Pc tje
AMD heeft laatst verkondigd dat ze een data center gericht bedrijf nu zijn. Ze lijken wel achter dezelfde bubbel aan te rennen als NVIDIA.
Tja als die Epyc die nV compute kaarten moet aansturen. Die gezonde ASP van die Epyc doet AMD goed. kunnen ze hun R&D opschroeven bij andere afdelingen.
En dat valt ergens wel beetje te zien. Natuurlijk is AMD een veel grotere firma.. maar pfoe, Ryzen 9000 viel tegen vanwege Windows software problemen en stiekem ook wel nog steeds dezelfde line-up betreffende core counts. Geruchten over nieuwe high-end GPUs zijn niet al te positief, het lijkt meer op een bang/buck offering die 'good enough' moet zijn.
Client branche heeft niet zoveel cores nodig omdat deze apps slecht multithreaded zijn of moeilijk te implemeteren of niet nodig hebben . Nieuw ultieme high-end is HEDT dat is de nonpro threadripper. 96cores. Meeste software kan daar niks mee. 8core midrang presteerd dan beter door hogere allcore en boostkloks.
16 cores met SMT is voor de meeste semi pro ruim voldoende.
Dus dan worden de downscaled desktop chips als APUs al een hoogtepuntje. Minisforum heeft al wel modellen met Ryzen AI 300 aangekondigd, dus zou wel cool zijn als daar uiteindelijk 16 cores in passen. Maar ja, TDP limited e.d., dus hoeveel zin dat heeft..
Dan moet die nuc formaat wat groter zodat betere en stillere koeling mogelijk wordt. Net als MAc studio dikkere CPU grotere formfactor betere koeler.
Wel interessant detail: de mindshare van AMD is wel gigantisch hoog. Ik heb laatst even een woordentelling in mijn RSS feeds gedaan, maar AMD komt letterlijk 2x zo vaak in het nieuws als Intel of NVIDIA. Misschien omdat ze op CPU en GPU markt actief zijn. Echter GPU nieuws lees ik bijzonder weinig over, veel primair gericht op CPUs.
mind schar van radeon staat op zeer laag pitje. Wat eigenlijk ook te verwachten is. Radeon was opgeoffert voor laatste kans ZEN om boven op te krabelen. Radeon konniks met afdeling die vooral in alles gekrompen was. Nu weer opgeschaald maar die markt migratie naar nVidia is gewoon te sterkt en daar kom je moeilijk tussen. naast dat duurdere nodes voor EPYC en radeon ouwere nodes tegen duurdere beter nodes wat nV gebruik moet concureren.
Dat terwijl ik beetje het idee heb dat ze in een vergelijkbaar vaarwater zitten als Intel tijdens de Ivy Bridge t/m Sandy Bridge zaten. Cumalatief leuke vooruitgang over bvb 5+ jaar tijd, maar weinig radicale vernieuwingen.
Nou de Pat G van intel kijkt ook te veel naar nV. Vooral die ouwe strijd van gpgpu vs Xeon. intel volgt nV als doel van CPU wordt gpgpu aansturen. Jim keller naar huis gestuurd. Beastlake en rentable units misschien wel dood. De 1st stap tussen oplossing is HT weglaten Arrow lake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Interview GN met Mike Clark:

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Misschien toch al volgende maand de 9800X3D.

https://videocardz.com/ne...-to-launch-end-of-october

• computerjunky
  • Laatst online: 15:34
Zou mooi zijn als ze de 9800X3D gewoon dezelfde hoge clocks geven. Voor gamers is het de beste keuze maar om 1 of andere reden worden altijd de clocksnelheden geknepen...
Mijn pc heeft kuren dus hoe sneller hij uit komt hoe beter.

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 17:34
computerjunky schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:05:
Zou mooi zijn als ze de 9800X3D gewoon dezelfde hoge clocks geven. Voor gamers is het de beste keuze maar om 1 of andere reden worden altijd de clocksnelheden geknepen...
Mijn pc heeft kuren dus hoe sneller hij uit komt hoe beter.
Hoge kloksnelheden zorgt over het algemeen voor betere prestaties, maar er zijn ook andere factoren. Denk aan de aantal cores, efficiency en architectuur van een CPU. Bij AMD X3D CPU's is het zo dat de 3D V-Cache gevoelig zijn voor warmte, een hogere clock speed zorgt voor meer warmte.

Voor de meeste games heb je meer aan een meer cache dan snellere clock speed.

[ Voor 5% gewijzigd door NeverSettle op 25-09-2024 19:25 ]

• Ludewig
  • Niet online
Yep. De vraag is of de nieuwe cores minder hitte produceren bij hogere kloksnelheden, want dan zou de 9800X3D hoger kunnen boosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramm
  • Laatst online: 17-09 10:19
Ligt het aan mij of is de 5800X3D opeens niet meer leverbaar? Volgens de Pricewatch heeft alleen Amazon 'm nog.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ook uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed is flink duurder geworden. Mocht die opvolger komen dan kunnen ze tijdens reviews aangeven dat 7800X3D te duur is waardoor zijn opvolger een betere keuze is.

• nzall
https://www.techpowerup.c...oduct-launch-late-october

Er zijn geruchten dat de launch van de 9800X3D is vervroegd naar eind Oktober.

• nzall

• meljor
Bramm schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:41:
Ligt het aan mij of is de 5800X3D opeens niet meer leverbaar? Volgens de Pricewatch heeft alleen Amazon 'm nog.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed
Die zag ik ook niet aankomen. Gelukkig voor alle am4 gebruikers is de 5700x3d wel goed leverbaar en qua prijs ook absoluut de beste keuze.
Op zich goed nieuws. Ben benieuwd wat en of de verbeteringen zullen zijn qua X3D.

Want op het eerste gezicht zou je toch denken dat gezien de onderliggende ZEN5 prestaties men bij een vergelijkbare X3D tech als de bestaande ZEN4 X3D tech we misschien niet te hoge verwachtingen moeten hebben.

Hopelijk hebben ze her en der zaken weten te verbeteren waardoor er toch een leuke winst is. Of wellicht dat de interactie tussen ZEN5 en X3D (onverwachte) synergiën oplevert.

PC Specs

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:37
Ze zeggen in ieder geval zelf "niet stilgezeten te hebben" en gewerkt te hebben aan een verbetering van de techniek achter X3D. Ben benieuwd, want ben zelf ook aan het wachten om te upgraden.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

• Ludewig
  • Niet online
Het laatste gerucht is dat de 9600X3D ook al in de startblokken staat. Dat kan een erg interessante CPU zijn voor budget-gamers.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Geef mij maar 12 cores met extra cache. Die kan ik goed gebruiken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Help!!!! schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:05:
Op zich goed nieuws. Ben benieuwd wat en of de verbeteringen zullen zijn qua X3D.

Want op het eerste gezicht zou je toch denken dat gezien de onderliggende ZEN5 prestaties men bij een vergelijkbare X3D tech als de bestaande ZEN4 X3D tech we misschien niet te hoge verwachtingen moeten hebben.

Hopelijk hebben ze her en der zaken weten te verbeteren waardoor er toch een leuke winst is. Of wellicht dat de interactie tussen ZEN5 en X3D (onverwachte) synergiën oplevert.
Er gaan natuurlijk wel wat geruchten, die een impact kunnen hebben.

Wat ik o.a. gehoord / gelezen heb:

1. Dual CCD Sku's beide CCD's met cache - Zal voor bepaalde workloads erg goed zijn, maar niet voor iedereen, tenzij een van de andere geruchten ook klopt.
2. Geen of minder kloksnelheid beperking meer ten opzichte van de non-X3D Sku's. Als dit klopt kan dit een flinke boost geven, in combinatie met punt 1 kan het ook een boel 'gedoe' oplossen, omdat je mogelijk al die zaken niet meer nodig hebt met de gamebar e.d.

Al vraag ik me wel af of dat ook gaat lukken, immers dual CCD 7000 Sku's zonder X3D hadden die gamebar en andere zaken niet nodig, maar 9000 dual CCD serie Sku's zonder X3D cache wel. Echter zou het zoveel QoL voor de gebruikers zijn als windows gewoon native met die Sku's om kan gaan zonder gedoe dat ik wel hoop dat AMD in ieder geval een poging doet er vanaf te komen.

3. Volledige overklok opties, zouden 1 en 2 niet materialiseren, maar #3 wel kan je dan als gebruiker mogelijk de extra performance erbij klussen.

Verder nog wat geruchten over lagere latency en dergelijke. Al met al als ze inderdaad wat extra's hebben kan het een mooie verbetering zijn over de 7000 X3D Sku's, als ze echter niets hebben zijn mijn verwachtingen ook niet al te hoog gespannen.
Ludewig schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:34:
Het laatste gerucht is dat de 9600X3D ook al in de startblokken staat. Dat kan een erg interessante CPU zijn voor budget-gamers.
Ben benieuwd wat dat zegt over de interne en externe concurrentie, normaliter is AMD wel fan van melken en hoe lager in de stack, hoe later het te brengen. Een 9600X3D zou ik echt snel vinden voor AMD's doen. Net als de geruchten om nu ineens X3D naar voren te halen, terwijl ze die normaliter toch wel even een tijd fabriceren, stockpilen en binnen voordat er dies naar de consumenten markt gaan.

• Ludewig
  • Niet online
Op zich is er geen technische reden om lang te wachten met de 9600X3D. Er zit altijd een bepaalde tijd tussen de normale CPU en de variant met 3D-cache, want dat is een toevoeging die vervolgens apart gevalideerd moet worden, wat een bepaalde tijd kost.

Maar de 9700X en 9600X zijn op hetzelfde moment uitgebracht, dus in principe kunnen de 9800X3D (eigenlijk een 9700X met 3D cache) en de 9600X3D op hetzelfde moment uitgebracht worden.

Dat klopt, AMD's redenen om dat te spreiden zullen normaliter meer financieel van aard zijn. Vandaar ook dat ik het opvallend vind om de lager gepositioneerde Sku nu mogelijk al uit te brengen, dat kost je immers potentieel 9800X3D sales, zeker wanneer het verschil tussen die Sku's relatief klein gaat zijn.

Tussen een 7600X3D en een 7800X3D zit gemiddeld immers eloof ik ook maar iets van 7-8% ofzo, wat dan mogelijk de 9800X3D weer 'ongunstig' doet lijken t.a.v. de eigen lijn als de prijzen zijn zoals ze normaal zijn.

• nzall
Die hexacore X3D CPUs worden ook enkel maar in een aantal winkels verkocht. Zou goed kunnen dat die winkels morren om de kwaliteit van de 9000 series en van AMD actie eisen.

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:58:
Tussen een 7600X3D en een 7800X3D zit gemiddeld immers eloof ik ook maar iets van 7-8% ofzo, wat dan mogelijk de 9800X3D weer 'ongunstig' doet lijken t.a.v. de eigen lijn als de prijzen zijn zoals ze normaal zijn.
Zolang je geen cores tekort komt zijn de verschillen vrij klein en weinig spellen gebruiken echt 8 cores.

nzall schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:01:
Die hexacore X3D CPUs worden ook enkel maar in een aantal winkels verkocht. Zou goed kunnen dat die winkels morren om de kwaliteit van de 9000 series en van AMD actie eisen.
Klopt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit zo blijft. Gerucht was altijd dat AMD deze enerzijds niet snel uitbracht vanwege het feit dat de yiels 'te goed' zijn, en ze die dies voor meer kunnen verkopen in andere Sku's en anderzijds omdat concurreren met de eigen chips. Het verkopen bij slechts enkele winkels past ook in dat plaatje.

Echter als ze de 9600X3D echt zo snel brengen, vraag ik me af of dat wel exclusief gaan zijn, want ik vermoed dat je dan ook andere retailers tegen je in het harnas jaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:13
Oorspronkelijk zouden de X3D processors van de 9000-series pas veel later uitkomen.
Rond 2025.
Maar nu lijken ze veel sneller te komen.
Zou dat te maken hebben met de aanstaande release van Intel's nieuwe generatie?
Immers, de 9000-series zijn niet echt veel sneller (single digit) dan de 7000-series en alleen de X3D zijn in gaming sneller dan de Intel's.
En een 9000 zonder X3D is in gaming niet snel genoeg om het op te nemen tegen Intel's nieuwe generatie.

Het verbaasd me trouwens ten zeerste dat Intel niet ondertussen al een gaming processors met veel hogere L3 cache heeft uitgebracht.
Zeg maar, de tegenhanger van de X3D.
Sommige workloads (waaronder gaming) profiteren hier enorm van.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@GarBaGe

Je bent nu allerlei theorieën aan het ophangen op basis van geruchten die eerst het ene zeiden en later het andere, maar het kan ook gewoon zo zijn dat de planning nooit is veranderd, maar dat de geruchten niet klopten. Of het kan zo zijn dat de validatie sneller ging dan gedacht.

In principe heeft AMD weinig te vrezen van Intel met de X3D-processoren. Het grootste risico voor AMD wat betreft het overstappen van klanten naar Intel, is wanneer de X3D-processoren langere tijd niet beschikbaar zijn of een te hoge prijs hebben. Wat dat betreft moeten ze niet te lang wachten met het uitbrengen van de 9800X3D, omdat ze blijkbaar geen of nog maar weinig 7800X3D-CPU's het verkoopkanaal induwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:30:
Het verbaasd me trouwens ten zeerste dat Intel niet ondertussen al een gaming processors met veel hogere L3 cache heeft uitgebracht.
Dat kan niet zomaar, want on-chip cache is veel duurder. Intel wil ook hun eigen productieprocessen gebruiken, en zo te zien hebben ze daarvoor nog geen 3D-stacking ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:13
Ludewig schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:01:
[...]

Dat kan niet zomaar, want on-chip cache is veel duurder. Intel wil ook hun eigen productieprocessen gebruiken, en zo te zien hebben ze daarvoor nog geen 3D-stacking ontwikkelt.
Ze hebben al een tijdje Foveros.
Dat samenstellen van een chip uit meerdere chiplets is een technologie die Intel ondertussen ook heeft.
Dan noemen ze het "tiles" maar de concepten erachter hebben veel overeenkomsten.

Ze hebben Foveros al sinds 2020 en volgens mij maken ze sinds de Alder Lake hier gebruik van.
Immers, de Alder Lake chips (12th gen) zijn samengestelde packages van een aantal performance cores en een aantal efficiency cores.
Volgens mij 1 performance core per tile en 4 efficiency cores per tile.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Volgens mij heeft iemand dat al eens getest met intel cpu's door modellen met meer cache te vergelijken met Modellen met minder cache (maar dan op gelijke kloksnelheid).

Conclusie was dat cache bij Intel veel minder impact had op de prestaties. Al zijn die cache verschillen niet te vergelijken met de enorme hoeveelheid die Amd gebruikt.

Volgens mij was het techspot?

[ Voor 4% gewijzigd door meljor op 30-09-2024 12:49 ]

Pagina: 1 ... 128 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.