Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 00:05
Nee, dat was Hardware Unboxed (hoewel de link met Techpowerup natuurlijk logisch is): YouTube: Would 3D V-Cache Help Intel CPUs? 14th-gen Cores vs. Cache. Conclusie van Steve is dat het tegenovergestelde waar is, meer cache leidt in de test tot minder prestatie, want hogere temperaturen. We weten inmiddels allemaal dat de huidige generatie intel CPU's toch al te warm worden, dus meer cache is geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 18:19
Ludewig schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:00:
@GarBaGe

Je bent nu allerlei theorieën aan het ophangen op basis van geruchten die eerst het ene zeiden en later het andere, maar het kan ook gewoon zo zijn dat de planning nooit is veranderd, maar dat de geruchten niet klopten. Of het kan zo zijn dat de validatie sneller ging dan gedacht.

In principe heeft AMD weinig te vrezen van Intel met de X3D-processoren. Het grootste risico voor AMD wat betreft het overstappen van klanten naar Intel, is wanneer de X3D-processoren langere tijd niet beschikbaar zijn of een te hoge prijs hebben. Wat dat betreft moeten ze niet te lang wachten met het uitbrengen van de 9800X3D, omdat ze blijkbaar geen of nog maar weinig 7800X3D-CPU's het verkoopkanaal induwen.
Mijn theorie is dat AMD altijd al een release rond Oktober/November had gepland voor de 9800X3D chips, maar aan de partners laten weten dat ze op GamesCom geruchten moesten verspreiden dat die pas in Q1 2025 zou verschijnen zodat de voorraad aan 7800X3D chips zou opgeraken. Als de 9800X3D dan ook zou tegenvallen zitten ze in ieder geval niet met een lading 7800X3D chips bij de winkels aan schappelijke prijzen...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GarBaGe schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:41:
[...]

Ze hebben al een tijdje Foveros.
Dat samenstellen van een chip uit meerdere chiplets is een technologie die Intel ondertussen ook heeft.
Dan noemen ze het "tiles" maar de concepten erachter hebben veel overeenkomsten.

Ze hebben Foveros al sinds 2020 en volgens mij maken ze sinds de Alder Lake hier gebruik van.
Immers, de Alder Lake chips (12th gen) zijn samengestelde packages van een aantal performance cores en een aantal efficiency cores.
Volgens mij 1 performance core per tile en 4 efficiency cores per tile.
Alderlake gebruikt toch geen foveros? Dat is gewoon een monolitische cpu.

Ik denk dat je Lakefield bedoeld, die had inderdaad 1P Core en 4 wat we nu E-Cores noemen en was een 3D stack product, waar ook nog een geheugen tile op gelegd kon worden (staat niet op onderstaand plaatje).

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/15877/Stacked.jpg

Meteor Lake, Lunar Lake en Arrow Lake gebruiken ook Foveros, maar dan volgens mij de 2.5D variant, waar alle actieve dies op een interposer liggen, maar dan wel naast elkaar en niet op elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 30-09-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:53
Dennism schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:59:
[...]

Meteor Lake, Lunar Lake en Arrow Lake gebruiken ook Foveros, maar dan volgens mij de 2.5D variant, waar alle actieve dies op een interposer liggen, maar dan wel naast elkaar en niet op elkaar.
Op elkaar of naast elkaar maakt niet zoveel uit.
Het gaat erom dat het geen monolithische die is.
Zo krijg je veel betere yields (en daarmee lagere kosten) en is het ook makkelijker om een CPU "samen te stellen" uit losse onderdelen ipv een compleet nieuw ontwerp.
Als Intel een "cache-tile" ontwikkelt en toevoegt aan een bestaand CPU ontwerp kan het ineens mogelijk worden om in de high-end processors ineens enorm veel L3 (of L4) te genereren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op of naast elkaar maakt wel uit voor de latency, en dat is just bij cache van groot belang.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
nzall schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:20:
[...]

Mijn theorie is dat AMD altijd al een release rond Oktober/November had gepland voor de 9800X3D chips, maar aan de partners laten weten dat ze op GamesCom geruchten moesten verspreiden dat die pas in Q1 2025 zou verschijnen zodat de voorraad aan 7800X3D chips zou opgeraken. Als de 9800X3D dan ook zou tegenvallen zitten ze in ieder geval niet met een lading 7800X3D chips bij de winkels aan schappelijke prijzen...
Alternatief is dat AMD gehoopt had dat de 9xxx varianten onder gamers beter in de smaak gevallen had, en men geneigd zou zijn geweest tot dubbelkoop. Eerst e.g. een 9800X, in Q1 ~ Q2 2025 op basis van beschikbaarheid bijvoorbeeld doorpakken naar een 9800X3D waarna de 9800X de 2e hands markt op gaat.

Vergelijkbaar met zoals bij gestageerde verkoop van grafische kaarten ook niet ongewoon.

Release in een volgend fiscaal jaar is dan gunstig, want het zorgt in 2 fiscale jaren voor een positieve invloed op je cijfers. Naar voren halen van de release kan daarin dus ook gewoon teken zijn van tegenvallende verkoop van de non-X3D varianten. Onder de streep is voor gaming dit toch redelijk afgeschreven. En resteer je met een markt die minder gedreven is in snelle upgrades op moment van beschikbaarheid. Met een launch van enkele X3D varianten op de valreep, kun je dan toch nog wat profiteren van de verkoopcijfers hierin en aandeelhouders tevreden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een dubbelkoop lijkt mij erg ver gezocht. Van alle mensen in IT/techniek die ik ken heb ik zelf niet gezien dat iemand elke 3-6 maanden gaat shoppen naar een nieuwe CPU. Ik heb zelf ook een 3900X destijds aangeschaft terwijl ik eigenlijk zou willen wachten op de 3950X, maar dat zou nog 3 maanden duren. En ik heb gespeeld met idee om die chip te wisselen, maar ik draai nu nog steeds een 3900X.

En wederom, op dit moment kijk ik ook wel eens rond naar een upgrade. De enige chip die dat waard zou zijn is de 5950X of 5800X3D, maar ik ga geen 300 euro in een 5 jaar oud systeem stoppen die met 2-3 jaar waarschijnlijk toch wel met full-time pensioen gaat (of eerder als het moederbord het begeeft). Beetje zoals de klassieke 7700K die heel lang voor 200+ euro 2e hands werd verkocht. wat eigenlijk gekkenwerk is. En nu is die chip eindelijk gedaald in waarde, maar is ook het aanbod opgedroogt. Misschien had de verkopende partij dan toch de betere deal te pakken..

Ditzelfde zie ik ook bij al mijn kennissen/vrienden. Meeste rekken hun systemen wel tot 6-8 jaar, met enkel GPU/geheugen upgrades.

AMD heeft meerdere klanten groepen, en de klanten voor non-X3D CPUs zullen anders zijn dan die van X3D. Net zoals AMD tot aan juni nog nieuwe AM4 chips heeft uitgebracht, die vaak niets meer zijn dan een kleine refresh of een budget keuze, omdat de "DDR4 markt" enorm prijsgevoelig is. Daarintegen is de 5800X3D er uit gekiept en ik vermoed dat de 7800X3D op termijn hetzelfde lot zal krijgen. De 7900X3D is nu al zelfs goedkoper dan de 7800X3D, hoewel de 12-core begint nu ook langzaam te klimmen in prijs.

Er kan natuurlijk altijd iets logistieks/technischs achter zitten, maar dat lijkt mij sterk. Het heeft er alle schijn van een strategisch besluit. Wellicht ook mede te danken vanwege tegenvallende prestaties die reviewers al gauw deden doorverwijzen terug naar Ryzen 7000. AMD's prijzen kunnen dus twee kanten op ...

Dus aangezien ik dubbelverkoop niet zo in geloof, vraag ik mij eigenlijk af waarom X3D uberhaubt later uit komt. Test en validatie zou met 3e generatie product niet zo'n argument meer hoeven te zijn. Hoewel het wel een extra productie stap is, zal op gegeven moment voor de engineering afdeling dit wel status quo worden waar ze zich allemaal op moeten richten.

Ik kan dan nog 2 redenen bedenken:
- Intel voor zijn zodat zoveel mogelijke relevante producten op de reviews bij Intel komt te staan.
- AMD wil eerst voldoende voorraad hebben van hun mainstream product. X3D is holy grail voor een paar gamers, maar verder redelijk niche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Hans1990 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:33:
Een dubbelkoop lijkt mij erg ver gezocht. Van alle mensen in IT/techniek die ik ken heb ik zelf niet gezien dat iemand elke 3-6 maanden gaat shoppen naar een nieuwe CPU.
Maar waarom zou je hierbij denken aan mensen in IT/techniek?

Die hebben toch ook gewoonweg 0 reden om dit te doen? Zoals aangegeven, dit is de markt waarbij er minder reden is tot acute upgrades. Zakelijke markten houden doorgaans gewoon vast aan eigen upgrade cycli. En in thuisgebruik bestaat er voor non-gamers doorgaans weinig reden tot überhaupt upgrade.

Kijk ik binnen mijn oude guild bijvoorbeeld, de categorie basement dwelling gaming nerds. Dan is phased launch gewoonweg jarenlang een incentive tot dubbelkoop geweest. Tijdelijke next-gen koop om bij uiteindelijke launch van de ware top-of-the line het interim product tweedehands te verkopen. Zowel qua CPU als GPU. En ik weet dat wij daarin echt de enigen niet waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Crucial Discovers Flaw in AMD X670E Motherboards: Gen 5 NVMe Slots Drop to Gen 1 Speeds, Cause Boot Issues

Memory and SSD maker Crucial noticed an uptick in support requests by users claiming that their Gen 5 or Gen 4 NVMe SSDs would drop to PCIe Gen 1 speeds, besides being unable to boot into Windows after a restart. Crucial then did some digging, and localized the issue to users with motherboards based on the AMD X670E chipset, AMD's flagship Socket AM5 platform chipset. While not a function of the chipset itself, it turns out that there is a flaw in the way AMD designed the PCI-Express I/O of the X670E platform, specifically the PCIe Gen 5-capable M.2 NVMe interfaces that are attached to the CPU, causing them to drop in speeds to Gen 1. This problem isn't surfacing on the AMD B650 or the B650E, or even the X670—it is oddly specific to the X670E, despite the Gen 5 M.2 NVMe slots not being wired to the chipset.

Etc.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Help!!!! schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:35:
Crucial Discovers Flaw in AMD X670E Motherboards: Gen 5 NVMe Slots Drop to Gen 1 Speeds, Cause Boot Issues

Memory and SSD maker Crucial noticed an uptick in support requests by users claiming that their Gen 5 or Gen 4 NVMe SSDs would drop to PCIe Gen 1 speeds, besides being unable to boot into Windows after a restart. Crucial then did some digging, and localized the issue to users with motherboards based on the AMD X670E chipset, AMD's flagship Socket AM5 platform chipset. While not a function of the chipset itself, it turns out that there is a flaw in the way AMD designed the PCI-Express I/O of the X670E platform, specifically the PCIe Gen 5-capable M.2 NVMe interfaces that are attached to the CPU, causing them to drop in speeds to Gen 1. This problem isn't surfacing on the AMD B650 or the B650E, or even the X670—it is oddly specific to the X670E, despite the Gen 5 M.2 NVMe slots not being wired to the chipset.

Etc.
De belangrijkste vraag is: kan AMD dit oplossen met een firmware update?

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hoopt natuurlijk van wel, maar zelfs wanneer niet vermoed ik dat dit nog altijd een relatief klein / low impact issue gaat zijn, want X670E is volgens mij vrij niche (maar net wel de niche waar je goodwill wil hebben, de enthousiasts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 23:25
Dat komt amd wel heel goed uit zeker gezien de kille ontvangst van de x870 chipsets. Ik ben nog steeds van plan de msi x670e Tomahawk te halen. Enige bord die aan al mijn wensen voldoet. Heel 870 kan me gestolen worden omdat er geen valide borden voor mij tussen zitten door de keuze 5x analoge jacks weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Help!!!! schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:35:

Etc.
Gezien de X870 praktisch hetzelfde is als de X670, vraag ik me af of dit probleem niet OOK in de X870E moederborden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Daar gaan we 👍
https://videocardz.com/ne...to-28-faster-than-7000x3d

Mocht dat echt zo zijn, dan zal er wel een best prijskaartje aan hangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Simbob op 04-10-2024 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Erg interessante video. De 3D V-Cache is sowieso anders voor Zen 5 dan voor Zen 4, want de TSV's die de compute-chiplet met de 3D V-Cache verbinden zijn sterk veranderd, met veel minder connectoren en ook een sterke verkleining.

Doordat de L2-cache nu veel compacter is voor Zen 5, wordt het een uitdaging om de 3D V-Cache bovenop de L2-cache te houden en niet over de compute-cores heen te laten komen. Dat wil je niet, want dan zou de chip nog meer beperkt moeten worden qua kloksnelheden. Wellicht komen ze nu met twee-laags 3D V-Cache.

Dat zou het meest logisch zijn gezien de geruchten van hogere kloksnelheden van de nieuwe X3D-CPU's. Met twee-laags 3D V-Cache wordt de 3D-cache vermoedelijk nog compacter (horizontaal), waardoor de afstand tot de compute-cores juist groter wordt. Daardoor zou de 3D V-Cache dan minder last moeten hebben van de hitte van de compute-cores.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ook erg interessante Asus feature besproken. Dit is 1 jr exlusief voor Asus daarna kunnen anderen het ook gaan gebruiken.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Sowieso erg interessant dat we de laatste tijd allerlei oplossingen zien om de RAM-kloks hoger te krijgen.

CAMM2, CUDIMM en nu dit. De oplossing van ASUS heeft een relatief kleine impact en werkt ook alleen voor de specifieke situatie van een 4-DIMM moederbord met 2 gebruikte sloten, maar als het goed is zou het ook geen extra fabricagekosten moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:44
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Superman op 06-10-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Ludewig schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:59:
Erg interessante video. De 3D V-Cache is sowieso anders voor Zen 5 dan voor Zen 4, want de TSV's die de compute-chiplet met de 3D V-Cache verbinden zijn sterk veranderd, met veel minder connectoren en ook een sterke verkleining.

Doordat de L2-cache nu veel compacter is voor Zen 5, wordt het een uitdaging om de 3D V-Cache bovenop de L2-cache te houden en niet over de compute-cores heen te laten komen. Dat wil je niet, want dan zou de chip nog meer beperkt moeten worden qua kloksnelheden. Wellicht komen ze nu met twee-laags 3D V-Cache.

Dat zou het meest logisch zijn gezien de geruchten van hogere kloksnelheden van de nieuwe X3D-CPU's. Met twee-laags 3D V-Cache wordt de 3D-cache vermoedelijk nog compacter (horizontaal), waardoor de afstand tot de compute-cores juist groter wordt. Daardoor zou de 3D V-Cache dan minder last moeten hebben van de hitte van de compute-cores.

[YouTube: ZEN 5 has a 3D V-Cache Secret]
Ik had die gisteren ook bekeken. Het is wel giswerk en speculatie.
IO-die is het zelfde dus interconnect tussen die is hetzelfde
Zen5 chiplet zeer fijne minder via.
Enige wat dat zegt is dat er ook nextgen 3Dvcache die komt.
De L3 cache is zeer compact. Deze chip-die worden gezamenlijk ontworpen
Grote kans is dat deze nextgen ook zo compact kan zijn. Ivm die complete via overhaul is geheel nieuw opgezette 3DVcache. Dus dubbel stacked denk ik niet. Kleine kans. Wat ook mogelijk is andere node. Wat nog belangrijker is krijgen beide chiplets er 3dvcache erop.
Is ook gerucht. Als ze echt MT willen pushen zou 2de chiplet Zen5dense .
Zijn nogal wat opties.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@SG

Het is deels speculatie. Dat de 3D V-Cache aangepast gaat worden is overduidelijk, omdat Zen 5 andere connecties heeft die naar de 3D V-Cache gaan. We hebben nu dus de helft van de puzzel.

En als je de video gezien zou hebben, zou je zien dat de bestaande L3 cache zo groot is dat hij over de compute-cores heen zou vallen, dus het lijkt mij dat die sowieso aangepast moet worden om dat niet te laten gebeuren.

De vraag is of ze hetzelfde trucje kunnen doen met de L2-cache, met veel krappere kanalen tussen de cache om die voldoende te laten krimpen. Andere opties zijn om de cache op elkaar te stacken, of de cache-hoeveelheid te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 01:49
Er is momenteel een cashback gaande voor een aantal mobo, inclusief een B650E-E waar ik naar kijk. Nu kost deze alleen 319EUR in NL en hij kost 290EUR inc verzendkosten bij Amazon.de. Ik ga er van uit dat de cashback niet meedoet als ik hem daar koop?

Lijkt alsof ze de prijs even omhoog hebben gehaald alvoor deze actie te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:33
Die cashback actie is volgens mij al voorbij, die was tot 23 september:
Promotieperiode:13 augustus 2024 - 23 september 2024
Inwisselperiode:27 augustus 2024 - 7 oktober 2024
https://promotion.asus.com/nl/nl/back-to-school

De B650E-F doet niet veel onder voor de B650E-E en is een stuk goedkoper met 219 euro: uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matti7950
  • Laatst online: 16-09 20:34
7950x3d voor 514€ op amazon.com.be (prime deal), met de 7800x3d prijssteiging, zou ik hard nadenken of je puur gamer bent of soms toch die extra cores kan gebruiken, ben zelfs blije eigenaar van 7950x3d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49

star-saber

Ryzen

heb zelf ook naar volle tevredenheid een 7950x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Vraagje: is er eigenlijk al een topic voor het bespreken van ervaringen met ZEN5 CPUs? Ik weet dat er een topic is voor Zen4, en ik had het daar al eens gevraagd, maar niemand heeft daarop geantwoord. En zoeken vindt ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nzall schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:57:
Vraagje: is er eigenlijk al een topic voor het bespreken van ervaringen met ZEN5 CPUs? Ik weet dat er een topic is voor Zen4, en ik had het daar al eens gevraagd, maar niemand heeft daarop geantwoord. En zoeken vindt ook niets.
Ik vermoed het eigenlijk niet, normaliter gaat opent een van de enthousiaste 'day 1' kopers wel zo'n topic voor de release, maar ik krijg niet het idee dat er voor Zen 5 zoveel animo was, en ook nog steeds niet is. Misschien richting de X3D release meer kans :)

Of misschien dat het door gaat lopen in het Zen 4 topic, het AM5 platform dat beide gebruiken blijft immers hetzelfde, en als Zen 5 niet aan populariteit gaat winnen, misschien handig om dat topic te hernoemen naar het Zen 4 / Zen 5 ervaringen topic, of AM5 ervaringen topic

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 10-10-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
https://videocardz.com/ne...th-5-2-ghz-all-core-clock

AMD Ryzen 7 9800X3D teased with 5.2 GHz all-core clock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Dus ze gaan van 4.8 naar 5.2, dus ongeveer 8% hogere clocks. Tel daar de 5% van Zen 5%, en ik denk dat 10% misschien wel haalbaar is. Misschien meer als de extra cache effectief zorgt voor minder gevoeligheid aan RAM snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06:44
Ze hebben bijna geen concurrentie meer waardoor grote sprongen uitblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Volgens een gerucht/lek op Chiphell zou de 9800X3D aangekondigd worden op 25 Oktober en gereleased worden begin November.

https://www.chiphell.com/thread-2641538-1-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nzall schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:36:
Dus ze gaan van 4.8 naar 5.2, dus ongeveer 8% hogere clocks. Tel daar de 5% van Zen 5%, en ik denk dat 10% misschien wel haalbaar is. Misschien meer als de extra cache effectief zorgt voor minder gevoeligheid aan RAM snelheid.
Das wel lager volgens mij dan eerdere geruchten, die uitgingen van mogelijke parity met de non-X3D Sku's in kloksnelheid op de snelste die in de package (9800X3D heeft natuurlijk maar 1 die). Maar dit blijkt dan nog wel wat achter bij de 9700X en zelfs de 9600X, en die krijgen niet eens de snelste die, dat is voorbehouden aan de 9950X met 5.7Ghz.

Edit, verkeerd gelezen, dit zou all core zijn en niet single core cinebench.

Dat zou dan overeenkomen met wat een 7700X doet in Cinebench ( YouTube: AMD Ryzen 7 7800X3D CPU Review & Benchmarks )
Een 9700X doet ongeveer 4.5Ghz in 65W mode, ben benieuwd wat een 9700X in 105W mode doet. Dat zou dan inderdaad kunnen laten zien dat een 9700X en 9800X3D (ongeveer) parity kunnen hebben in all core clocks in ieder geval, want een 9700X zou niet onder moeten doen voor een 7700X in 105W mode, maar er vermoed ik ook niet heel veel boven zitten qua frequentie, kijkende naar deze plots: YouTube: AMD Ryzen 9 9900X CPU Review & Benchmarks vs. 14700K, 7900X, 9950X, ...

+-10% (of misschien zelfs iets meer, of net minder per individuele workload) is dan nog steeds niet echt geweldig ten opzichte van de eigen voorganger. Goede kans dat daarom dan ook die voorraad aan het opdrogen is, concurreren ze in ieder geval met deze Sku niet tegen zichzelf op prijs, zoals ze met de 9000 Non-X3D serie wel doen

[ Voor 29% gewijzigd door Dennism op 11-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MSI OCLab Reveals Ryzen 9000X3D 11-13% Faster Than 7000X3D, AMD Set to Dominate "Arrow Lake" in Gaming

MSI OCLab made some groundbreaking disclosures about the gaming performance of upcoming AMD Ryzen 9000X3D processors. It looks like AMD is set to dominate the Intel Core Ultra 2-series "Arrow Lake-S" desktop processors in gaming performance, if these numbers hold up. In the games that MSI tested, namely "Far Cry 6," "Shadow of the Tomb Raider," and "Black Myth: Wukong," the "8-core 9000X3D" processor, or the Ryzen 7 9800X3D, is found to be 11% faster on average than the Ryzen 7 7800X3D. The "16-core 9000X3D" processor, which is expected to be the Ryzen 9 9950X3D, is an impressive 13% faster than its predecessor, the Ryzen 9 7950X3D.

Normally we'd expect bigger gen-on-gen gains for the 8-core part than the 16-core part, but the 16-core 9000X3D pulling ahead by that much over its predecessor hints at the possibility of AMD either giving it significantly higher clock speeds, or the rumor about AMD deploying both 3D V-cache on both its CCDs could be true after all. The 9950X3D could end up roughly on-par with the 9800X3D if this turns out to be true, given that the gaming performance delta between the 7800X3D and 7950X3D is roughly that much—2-3 percentage points. Intel earlier this week officially announced the Core Ultra 2-series desktop processors. As part of the announcement, the company put out some first-party gaming performance numbers, which put the top Core Ultra 9 285K either on-par with the Core i9-14900K, or faster by 2-3%, which means it should land behind even the 7950X3D in gaming performance, and AMD is set to dominate Intel in gaming performance with the 9000X3D series.
Sources: HardwareLuxx.de, Videocardz

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:02
nzall schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:36:
Max boostclock voor de 7800x3d is 5ghz dus de stap is bij 5,2ghz erg klein want de ipc is idd ook weinig hoger bij zen5.

We zullen zien. Bij 15% in vooral racing sims wil ik de stap maken en schuift de 7800x3d naar mijn 7700 non-x3d. Is het verschil minder dan bespaar ik deze ronde weer wat kosten :)

Is hij weer makkelijk te ondervolten EN dit keer niet of minder gelocked dan is 15% misschien nog wel haalbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Help!!!! schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:21:
[b][url="https://www.techpowerup.com/327613/msi-oclab-reveals-ryzen-9000x3d-11-13-faster-than-7000x3d-amd-set-to-dominate-arrow-lake-in-gaming"]Normally we'd expect bigger gen-on-gen gains for the 8-core part than the 16-core part, but the 16-core 9000X3D pulling ahead by that much over its predecessor hints at the possibility of AMD either giving it significantly higher clock speeds, or the rumor about AMD deploying both 3D V-cache on both its CCDs could be true after all.
Gelet op de performance verschillen tussen de 8-core en 16-core binnen de gelekte MSI benchmarks, verwacht ik persoonlijk eerder het eerste dan het tweede. Indien de 3D V-cache van toepassing zou zijn op beide CCD's, zou ik ergens verwachten dat de 16-core variant een betere performance in gaming zou moeten gaan leveren dan de 8-core variant.

Dit zie je binnen de geleverde benchmarks op de MSI slides echter niet terug. Het tegenovergestelde is waar.

Tomb raider benchmark 8-core 288 fps, 16-core 275 fps.
Far cry benchmark 8-core 190 fps, 16-core 178 fps.

De hogere generational winst zit binnen de Cinebench resultaten. De 3D v-cache heeft hierop echter geen impact. Hetgeen verder suggereert dat het met name een resultaat is van hogere kloksnelheden voor de 16-core variant, en niet zozeer 3D V-cache optimalisatie.

Qua hardware keuze als consument wordt de 9950X3D hiermee interessanter voor combinatie systemen, workstation by day, gaming station by night. Voor puur gaming daarentegen, lijkt de 9800X3D nog altijd de CPU van voorkeur te worden.

Definitieve third party benchmarks verder natuurlijk nog altijd af te wachten. Zeker gezien aangegeven wordt dat performance op retail chips beter verwacht wordt. Maar ik denk zelf in ieder geval niet dat dit verschil in gaming performance tussen de twee CPU's nog zal omdraaien binnen deze generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meljor schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Is hij weer makkelijk te ondervolten EN dit keer niet of minder gelocked dan is 15% misschien nog wel haalbaar?
Dit eerste zal hopelijk / vermoedelijk wel zo blijven als AMD niet van tactiek veranderd. Wat ze immers lijken te doen voor X3D is eerst het binnen van de chiplets, waarbij de toekomstige X3D chiplets in de bak voor 'Epyc' terecht komen en dus daar door tot de groep van chips behoren die met relatief weinig voltage afkunnen. Daarna zouden dan de cache dies geplaatst worden op een subnet van de dies in het epyc bakje waarna een opnieuw een nieuwe ronde binning plaats zal vinden, waarbij dan de scheiding plaatsvindt welke CCD's gebruikt gaan worden door Epyc varianten met 3D cache en welke naar de Zen X3D Sku's gaan.

Ik weet niet of iemand anders heeft gehad, maar ik ben tot op heden nog geen X3D cpu tegen gekomen die niet op -30CO all cores kan draaien (in ieder geval voor de CCD met Cache), maar ik moet ook zeggen dat ik bijvoorbeeld nog geen persoonlijke ervaring 5700X3D of 5600X3D cpu's. Waarbij die CCD's in principe natuurlijk niet voor niets op een lager gepositioneerde Sku zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennism op 13-10-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
nzall schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:15:
Volgens een gerucht/lek op Chiphell zou de 9800X3D aangekondigd worden op 25 Oktober en gereleased worden begin November.

https://www.chiphell.com/thread-2641538-1-1.html
Benieuwd of 't echt gaat gebeuren ja. Zit nog steeds op de drempel om maar een 7800X3D te bestellen.
Maar het wachten op die 9800X3D lijkt me toch steeds de verstandigste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Valandin schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:57:
[...]

Benieuwd of 't echt gaat gebeuren ja. Zit nog steeds op de drempel om maar een 7800X3D te bestellen.
Maar het wachten op die 9800X3D lijkt me toch steeds de verstandigste keuze.
Natuurlijk moet je nu nog heel even wachten en dan pas de keuze maken.is het verschil te klein en de prijs te hoog kan je altijd nog de 7800x3d kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Ik zou inderdaad ook gewoon wachten indien je de last gen graag wilt hebben. Aankondiging en release staat voor de deur. Hoef je niet per se nieuwste van het nieuwste, wacht dan op zijn minst even een leuke 7800X3D deal af. Prijs is afgelopen maanden namelijk redelijk opgelopen. Je betaalt momenteel al snel bijna evenveel als wat je vermoedelijk straks voor een 9800X3D zou betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessante take op ontwikkelingen in de markt:

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ik denk dat het echt paniek is om niets. ARM gaat x86 echt niet vervangen. Er zijn nog enorm veel use cases waar x86 superieur is en niet te vervangen is met ARM en ik zie dat niet veranderen.
ARM is leuk voor low power en basis gebruik maar de meer professionele en specifieke gebruikers kunnen nog altijd niet zonder X86.
Eerlijk is eerlijk die hele Qualcomm pcnsocs zijn een grote tegenvaller. Maar dat verbaast mij niets want wil ik foto of video editen of gamen of renderen dan he. Je er niets aan. Voor een basis laptop of office pctje met remote werken is het echter prima maar daar houd het ook wel op. Echter zijn ze te duur voor een product dat alleen geschikt is voor basis taken.

X86 is ver van optimaal maar het is gewoon veel beter voor de meeste workloads. Maarja als ze samen wat kunnen verzinnen om het beter te maken is dat een goed idee. Al zit het denk ik voornamelijk aan de kant van windows die constant vanalles op de achtergrond aan het doen is en de cpu actief houd. Al kan and wel wat verbetering doorvoeren aan de io die en het bijbehorende sluip verbruik en de dual chipset die meer lijkt te gebruiken als een enkele chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD Sets Up Press Event for Ryzen 7 9800X3D Launch

AMD China has set up a press event to launch its new Ryzen 7 9800X3D "Zen 5" processor with 3D V-cache. The company is sending out invitations like the one pictured below to the Chinese tech press and select PC enthusiasts. The event is slated to take place in Zhuhai, and spans October 23 and 24, which could mean that the company has set up an experience zone, where visitors can take gaming desktops powered by the 9800X3D for a spin with popular game titles. It won't surprise us if AMD has at least an online press event planned around this time for the rest of the world.

The Ryzen 7 9800X3D is widely expected to extend AMD's lead with gaming performance. In first-party gaming benchmarks put out by Intel for its upcoming Core Ultra 9 285K "Arrow Lake" processor, the new chip is shown within 3% of the Core i9-14900K, which the current Ryzen 7 7800X3D beats, and the 9800X3D can only push the gaming performance envelope further from here. If it's not the higher IPC of "Zen 5," then it could be the alleged 5.20 GHz all-core boost frequency for the 9800X3D. The Ryzen 7 9800X3D is expected to go on sale in the first week of November 2024.

Valt waarschijnlijk mooi samen met de Arrow Lake reviews......

[ Voor 80% gewijzigd door Help!!!! op 18-10-2024 18:29 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Tja dat is een trucje wat AMD in het verleden vaker gedaan heeft. Snel een product "lanceren" op of een dag voor/na de dag dat intel een product lanceert om aandacht af te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Op meerdere sites is te lezen dat Gigabyte komt met een "x3d turbo mode" die tot 20% betere prestaties moet leveren op non-x3d en tot 35% op x3d cpu's.....

Dat is nogal een claim en lijkt me met geen enkele bios aanpassing en /of overclock haalbaar? Ben wel benieuwd wat het precies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 17:34
meljor schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:52:
Op meerdere sites is te lezen dat Gigabyte komt met een "x3d turbo mode" die tot 20% betere prestaties moet leveren op non-x3d en tot 35% op x3d cpu's.....

Dat is nogal een claim en lijkt me met geen enkele bios aanpassing en /of overclock haalbaar? Ben wel benieuwd wat het precies doet.
Met nadruk op tot 35%, ofwel alleen bij een zeer specifieke situatie waarschijnlijk. Hopelijk gaan moederbord fabrikanten niet weer pushen met voltages met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
NeverSettle schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Met nadruk op tot 35%, ofwel alleen bij een zeer specifieke situatie waarschijnlijk. Hopelijk gaan moederbord fabrikanten niet weer pushen met voltages met alle gevolgen van dien.
Dan nog, daarmee ga je dat ook niet redden. Misschien bedoelen ze geheugen "prestaties" door strakkere timings en overclock. Want zelfs een zen5 op 7ghz zal nog geen 35% sneller zijn.

Maar ben wel benieuwd, hopelijk ook voor hun b650 borden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
https://wccftech.com/amd-...t-retail-listing-524-usd/

Dat wordt richting de 600 euro >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Simbob op 21-10-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Er is ondertussen een andere retailer in de VS die hem aanbiedt voor 484 USD. Na wisselkoersen en BTW komt dat neer op 539 EUR.

Maar AMD zal waarschijnlijk later deze week de officiële prijs aankondigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonniebwoi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 16:10
ik gok 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ik gok ook zoiets. Zelfde prijs als de lanceerprijs van de 7800X3D, en ongeveer 10% meer dan de huidige 7800X3D prijzen. en dan is de hamvraag of dit opnieuw een Zen 5% wordt... Maar voor mij maakt dat minder uit. Ik speel vooral World of Warcraft, en zelfs een 5800X3D zou voor mij al een grote upgrade zijn, laat staan deze 9800X3D...

[ Voor 30% gewijzigd door nzall op 21-10-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
https://videocardz.com/ne...-5-6-ghz-with-pbo-enabled 9800X3D haalt bij een onafhankelijke test door een lid van het Anandtech Forum een allcore van 5.6 Ghz met PBO en is sneller dan de 9700X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Gerucht: 9800x3d prijzen
https://videocardz.com/ne...listed-by-first-retailers

Klinkt als EU MSRP van €600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nzall

Denk dat dit de eerste keer is in jaren dat AMD een teaser trailer doet voor een CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
https://videocardz.com/ne...ries-now-30-to-50-cheaper en AMD heeft ook de prijzen van de non-X3D chips verlaagd in aanloop naar de koopjesdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nzall schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:00:
Ik gok ook zoiets. Zelfde prijs als de lanceerprijs van de 7800X3D, en ongeveer 10% meer dan de huidige 7800X3D prijzen. en dan is de hamvraag of dit opnieuw een Zen 5% wordt... Maar voor mij maakt dat minder uit. Ik speel vooral World of Warcraft, en zelfs een 5800X3D zou voor mij al een grote upgrade zijn, laat staan deze 9800X3D...
Als alle geruchten uitkomen verwacht ik er wat meer van vergeleken met de 7800X3D dan dat je zag bij bijvoorbeeld de 7600X v.s. 9600X of 9700X v.s. 7700X. Of het genoeg gaat zijn voor mij, geen idee nog. Wil wel weer eens wat nieuws testen, al doet de 5800X3D het nog prima, en ook de moederbord prijzen helpen niet mee. En fatsoenlijk uitgerust bordje lijkt bijna niet meer te vinden te zijn voor minder dan 300-400 euro :/

En dan vond ik mijn oude B550 bordje al duur met +- 200 euro destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Wat versta je juist onder "fatsoenlijk uitgerust bordje"? Bedoel je één van die X870 bordjes? Want de 9800X3D zal ook compatibel zijn met X670 en B650 bordjes, gewoon BIOS updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nzall schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:25:
Wat versta je juist onder "fatsoenlijk uitgerust bordje"? Bedoel je één van die X870 bordjes? Want de 9800X3D zal ook compatibel zijn met X670 en B650 bordjes, gewoon BIOS updaten.
Voor mij is dat een bord dat een beetje rijkelijk uitgerust is. Zo heeft mijn B550 moederbord 6 sata pooorten die ook allemaal nog in gebruik zijn, maar meer recente borden lijken daar allemaal op te beknibbelen maar ook bijvoorbeeld USB is vaak vrij karig bij de 'goedkopere' bordjes (al is het amper so te noemen).

Als ik bijvoorbeeld kijk naar wat de directe opvolger van mijn bordje kost (de MSI B550 Carbon Wifi), betaal je daar nu nog steeds €300+ voor, en die B650 Carbon is op bijvoorbeeld sata vlak minder rijkelijk uitgerust dan de B550 voorganger. Op andere vlakken dan weer iets luxer, echter naar mijn mening niet 100+ euro luxer.

De chipset zou mij niet uitmaken, een boel dat X870(E) zou bieden gebruik ik waarschijnlijk niet eens. Maar ik gebruik dus wel veel usb (hoeft niet eens allemaal snel te zijn, mijn DAC, Microfoon, muis, toetsenbord (heeft zelfs 2x USB nodig....), horloge oplader e.d. hebben allemaal geen performance nodig, maar dat zijn al wel 6 poorten. En dan heb ik ook nog wat USB apparaten (o.a. Storage) die wel wat snelle poortjes vereisen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 21-10-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ik zou me niet teveel blindstaren op namen of merken en in de PW kijken naar borden die hebben wat je nodig hebt. Als ik dan kijk naar "minstens 6 SATA poorten" heb je een aantal B650/X670 bordjes met 6 SATA aansluitingen die doorgaans ook wel redelijk wat USB poorten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:28:
[...]

Voor mij is dat een bord dat een beetje rijkelijk uitgerust is. Zo heeft mijn B550 moederbord 6 sata pooorten die ook allemaal nog in gebruik zijn, maar meer recente borden lijken daar allemaal op te beknibbelen maar ook bijvoorbeeld USB is vaak vrij karig bij de 'goedkopere' bordjes (al is het amper so te noemen).

Als ik bijvoorbeeld kijk naar wat de directe opvolger van mijn bordje kost (de MSI B550 Carbon Wifi), betaal je daar nu nog steeds €300+ voor, en die B650 Carbon is op bijvoorbeeld sata vlak minder rijkelijk uitgerust dan de B550 voorganger. Op andere vlakken dan weer iets luxer, echter naar mijn mening niet 100+ euro luxer.

De chipset zou mij niet uitmaken, een boel dat X870(E) zou bieden gebruik ik waarschijnlijk niet eens. Maar ik gebruik dus wel veel usb (hoeft niet eens allemaal snel te zijn, mijn DAC, Microfoon, muis, toetsenbord (heeft zelfs 2x USB nodig....), horloge oplader e.d. hebben allemaal geen performance nodig, maar dat zijn al wel 6 poorten. En dan heb ik ook nog wat USB apparaten (o.a. Storage) die wel wat snelle poortjes vereisen.
Niet lullig bedoeld maar dat is steeds meer legacy. Of verwacht je ook nog isa sloten op je hypermoderne moederdbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Niet lullig bedoeld maar dat is steeds meer legacy. Of verwacht je ook nog isa sloten op je hypermoderne moederdbord?
Dat is natuurlijk wel een beetje vreemde vergelijking, het een is uitgestorven, terwijl sata schijven en USB beide nog zeer relevant zijn en nog ontwikkeld worden. Niet iedereen zal natuurlijk lokale bulk opslag nodig hebben, maar heb je het nodig kom je wel bij sata uit zolang er geen opvolger is.

Dat je op budget wat minder van deze poorten zien, soit, zeer begrijpelijk en logisch. Maar zeker op midrange en hoger verwacht ik toch geen achteruitgang in vergelijking met een bordje van enkele jaren geleden, tenzij het 'speciale' borden betreft, denk aan bijv. een apex voor hardcore OC.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 21-10-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
Heeft het nog zin om te wachten op Black Friday voor de andere onderdelen psu/ram/mobo(geen CPU/GPU). Heb niet eerder rond Black Friday gekocht en kan ook niet echt vinden of het veel verschil kan gaan maken.

Kijk in ieder geval uit naar de 9800X3D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
stfnz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:12:
Heeft het nog zin om te wachten op Black Friday voor de andere onderdelen psu/ram/mobo(geen CPU/GPU). Heb niet eerder rond Black Friday gekocht en kan ook niet echt vinden of het veel verschil kan gaan maken.

Als ik in de pricewatch wat willekeurige moederborden langs ga zie ik wel een trend met -10-15% minimumprijs in november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vaak afhankelijk van wat je wil hebben, zit je naar heel specifieke zaken te kijken is het geluk hebben dat specifiek daar een actie voor is. Maakt het je echter niet heel veel uit zijn er vaak wel aanbiedingen te vinden voor een PSU, geheugenkitje of moederbord bijvoorbeeld. Maar ook storage vaak wel bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
nzall schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:03:
https://videocardz.com/ne...-5-6-ghz-with-pbo-enabled 9800X3D haalt bij een onafhankelijke test door een lid van het Anandtech Forum een allcore van 5.6 Ghz met PBO en is sneller dan de 9700X.
Ik heb het idee dat het hier om een gevalletje extreem overclocken gaat gezien ze bewust bepaalde waardes zoals power draw en gebruikt ram verwijderd hebben. Dat zijn namelijk de waardes die men niet wil zien. Bij extreme oc is ram vaak zo laag mogelijk met cl waardes die 3x zo hoog zijn als bij een standaard setje omdat dat nul belasting voor de memory controller veroorzaakt. En niemand will meet als 60-90 watt power draw zien na de 7800X3D als prestaties maar een paar procent beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky

In mijn ervaring vaak niet maar kijk vooral of de prijzen niet omhoog gegaan zijn. Dat gebeurt vaker als naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Iemand al een nieuwe Gigabyte bios met de "x3d turbo mode" getest?

Zag dat hij beschikbaar is voor mijn b650 Aorus elite ax. Vanavond ff checken:) schijnt ook met een 7800x3d te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-08 20:02
Iemand een idee wat er aan het gebeuren is met de prijs van de 7800X3D? Die heeft momenteel een minimumprijs van €460, terwijl die ooit te koop was voor €340!
Zijn ze de prijzen aan het verhogen om ze terug te verlagen zodra de 9800X3D uitkomt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• computerjunky
MattiVM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:31:
Iemand een idee wat er aan het gebeuren is met de prijs van de 7800X3D? Die heeft momenteel een minimumprijs van €460, terwijl die ooit te koop was voor €340!
Zijn ze de prijzen aan het verhogen om ze terug te verlagen zodra de 9800X3D uitkomt?
Bewust gecreëerde schaarste om 9xxx beter te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
computerjunky schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:14:
[...]

Bewust gecreëerde schaarste om 9xxx beter te verkopen.
Precies. De 9800x3D zal zeer waarschijnlijk voor €600 op de markt komen. Als de 7800X3D onder de €350 te verkrijgen is, is het (waarschijnlijk) een no-brainer om daar voor te gaan..

Ik verwacht dat in dec/jan de 7800X3D weer goed verkrijgbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door Valandin op 23-10-2024 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Valandin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:16:
[...]

Precies. De 9800x3D zal zeer waarschijnlijk voor €600 op de markt komen. Als de 7800X3D onder de €350 te verkrijgen is, is het (waarschijnlijk) een no-brainer om daar voor te gaan..

Ik verwacht dat in dec/jan de 7800X3D weer goed verkrijgbaar is.
Voor 600 gaan ze niks verkopen. Max. 500 denk ik en eerder er nog net ietsje onder. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ik verwacht ook net onder 500. Ergens tussen 449 en 499, gebaseerd op de lanceerprijs van de 7800X3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
meljor schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

Voor 600 gaan ze niks verkopen. Max. 500 denk ik en eerder er nog net ietsje onder. We gaan het zien.
Toch verwacht ik het echt.
Volgens Videocardz zijn er al meerdere listings tussen de $484 tot $524 geplaatst door retailers.
Dat zijn wel betrouwbare bronnen.
Gezien dat ex. belasting is en europa natuurlijk altijd een stukje duurder is, is €599,99 een logische verwachting.
Vooral i.c.m. de bewust gecreëerde schaarste van de 7800X3D op dit moment.

Uiteraard hoop ik maximaal €500,-

[ Voor 6% gewijzigd door Valandin op 23-10-2024 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Max €499 zou leuk zijn, maar mijn 5800X3D was volgens mij ook €499 dag 1. Gezien dat en AMD's 'traditie' tegenwoordig om producten te duur in de markt te zetten, zou bijv. €549 me ook niet verbazen. €599 lijkt me dan echter toch wat te duur, al zal je bij dit soort producten altijd 'gekken' hebben (zoals ik dag 1 5800X3D) die het toch willen uitproberen en het dus toch wel neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Dennism schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:41:
Max €499 zou leuk zijn, maar mijn 5800X3D was volgens mij ook €499 dag 1. Gezien dat en AMD's 'traditie' tegenwoordig om producten te duur in de markt te zetten, zou bijv. €549 me ook niet verbazen. €599 lijkt me dan echter toch wat te duur, al zal je bij dit soort producten altijd 'gekken' hebben (zoals ik dag 1 5800X3D) die het toch willen uitproberen en het dus toch wel neerleggen.
Ik ben ook zo'n gek maar ook weer niet zo gek :)

Ik verwacht een 10% uplift maximaal, dan kan je die prijs niet rechtvaardigen tov de 365 die ik voor de 7800x3d heb betaald een tijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
meljor schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:44:
[...]

Ik ben ook zo'n gek maar ook weer niet zo gek :)

Ik verwacht een 10% uplift maximaal, dan kan je die prijs niet rechtvaardigen tov de 365 die ik voor de 7800x3d heb betaald een tijd terug.
Een 10% uplift is ook al €550 hoor.
Het gaat sowieso de prijs niet rechtvaardigen en ik speculeer dus dat dat de reden is dat de 7800X3D minder/niet geleverd wordt. Want nu is er geen alternatief meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
meljor schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:34:
Iemand al een nieuwe Gigabyte bios met de "x3d turbo mode" getest?

Zag dat hij beschikbaar is voor mijn b650 Aorus elite ax. Vanavond ff checken:) schijnt ook met een 7800x3d te werken.
Mezelf maar ff quoten....

Heb bij zowel mijn b650 Eagle ax met 7700 6000cl30 als bij mijn Aorus elite ax 7800x3d 6000cl30 de nieuwe bios getest met x3d turbo mode jonguh!

Ik had er weinig van verwacht maar tjongejonge wat zat ik fout!
Weinig is namelijk een understatement, het doet helemaal niks behalve cores uitschakelen oid :)

Bij de 7700 was het niet te selecteren (logisch) en bij de x3d kreeg ik de melding dat er dan wel cores uitgeschakeld zouden worden.

Eenmaal ingeschakeld gingen alle benches circa 30 % minder presteren in multi core en single was nagenoeg gelijk. Gek genoeg liet hwinfo64 zien dat alle 8 cores aan het werk waren?

Anyway, het is waarschijnlijk bedoeld voor de dual ccd x3d cpu's en lijkt een zoveelste (omslachtige) manier dat er voor moet zorgen dat games de juiste ccd gebruiken.

Jammer weer dit, 1% was ook al leuk geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ik heb begrepen dat het SMT uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
nzall schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:58:
Ik heb begrepen dat het SMT uitschakelt.
Wat het ook doet, het is in ieder geval een heleboel ophef om helemaal niks. Ik had niet anders verwacht maar het verbaasd me dan toch weer dat merken zulke bizarre claims maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht, als een moederbord fabrikant normaliter van dat soort claims maakt doet het vaak of niets, of enkel iets in zeer beperkte scenario's of draaien ze spul buiten spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
https://videocardz.com/ne...-threaded-apps-vs-7800x3d

8% op hun eigen selectieve benchmark dus.. hmm

Ik heb een vraag, ik was aan het kijken naar een B650E-E, maar deze heeft ram support tot DDR5 6000, iets meer met OC (6400?). Nu zie ik bij de 9800X3D in de link hierboven dat hij tot 8800(?) gaat. Ik vraag me nu dus af of ik dan veel inlever op performance in games. Het was een mooie prijs voor een B650E-E, maar als het een groot verschil zou kunnen maken dan kijk ik misschien toch liever even door. Zou iemand dit kunnen uitleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nzall
Je gaat amper het verschil merken tussen 6000 en 8800, en 8800 gaat waarschijnlijk ook enorm instabiel zijn tenzij je superdure hardware koopt.

Ik zou zelf hoogstens kijken naar 6400, volgens wat ik begrepen heb is dat nog enigzins stabiel te houden. Maar beste is denk ik nog altijd 6000.

Er gaan waarschijnlijk RAM timing benchmarks verschijnen. als je het echt wilt weten wacht je best daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
nzall schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:22:
Je gaat amper het verschil merken tussen 6000 en 8800, en 8800 gaat waarschijnlijk ook enorm instabiel zijn tenzij je superdure hardware koopt.

Ik zou zelf hoogstens kijken naar 6400, volgens wat ik begrepen heb is dat nog enigzins stabiel te houden. Maar beste is denk ik nog altijd 6000.

Er gaan waarschijnlijk RAM timing benchmarks verschijnen. als je het echt wilt weten wacht je best daarop.
Oke bedankt, deze 650E-E gaat tot 6400 met OC. Als het verschil minimaal is of misschien zelfs instabiel dan is het het voor mij waarschijnlijk niet waard. Ik zal de reviews wel even afwachten dan, voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
stfnz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Oke bedankt, deze 650E-E gaat tot 6400 met OC. Als het verschil minimaal is of misschien zelfs instabiel dan is het het voor mij waarschijnlijk niet waard. Ik zal de reviews wel even afwachten dan, voor de zekerheid.
6000 draait sowieso met snellere timings. Verder kan het 1:1 draaien met de infinity fabric clock.

8000(+) is dus zeker niet altijd sneller. Verder ligt de haalbare snelheid grotendeels bij de memory controller IN de cpu, niet zozeer alleen het moederbord.

6000cl30 blijft denk ik de sweetspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
meljor schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

6000 draait sowieso met snellere timings. Verder kan het 1:1 draaien met de infinity fabric clock.

8000(+) is dus zeker niet altijd sneller. Verder ligt de haalbare snelheid grotendeels bij de memory controller IN de cpu, niet zozeer alleen het moederbord.

Gskill komt met C28 6000 Mhz EXPO. Nog iets sneller.

categorie: Geheugen intern

[ Voor 26% gewijzigd door Simbob op 24-10-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
meljor schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Bij Zen 5 kan de memory clock nog net iets meer aan, tot 6400 geloof ik.. maar dat is maar iets van een 2% sneller dan 6000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Leaked AMD Ryzen 7 9800X3D marketing slide claims 8% gaming performance boost over 7800X3D
https://videocardz.com/ne...-threaded-apps-vs-7800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
nzall schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:50:
[...]

Bij Zen 5 kan de memory clock nog net iets meer aan, tot 6400 geloof ik.. maar dat is maar iets van een 2% sneller dan 6000.
Om 1:1 te blijven moet de IF dan ook naar 2133mhz en dat is lang niet altijd stabiel heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-08 11:58
Zou de 9800X3D vandaag niet officieel aangekondigd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-09 15:36

kujinshi

seven heroes

Adel_F16 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:26:
Zou de 9800X3D vandaag niet officieel aangekondigd worden?
Begin november toch pas. 7 november 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-08 11:58
kujinshi schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

Begin november toch pas. 7 november 2024.
Dat is de release date. Uit gelekte bronnen zou de aankondiging op 25 oktober plaatsvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fwiw: AMD Ryzen 7 9800X3D Has the CCD on Top of the 3D V-cache Die, Not Under it

Much of the Ryzen 7 9800X3D teaser material from AMD had the recurring buzzwords "X3D Reimagined," causing us to speculate what it could be. 9550pro, a reliable source with hardware leaks, says that AMD has redesigned the way the CPU complex die (CCD) and 3D V-cache die (L3D) are stacked together. In past generations of X3D processors, such as the 5800X3D "Vermeer-X" and the 7800X3D "Raphael-X," the L3D is stacked on top of the CCD. It would stack above the central region of the CCD that has the on-die 32 MB L3 cache, while blocks of structural silicon would be placed on top of the edges of the CCD that have the CPU cores, with these structural silicon blocks performing the crucial task of transferring heat from the CPU cores to the IHS above. This is about to change.

If the leaks are right, AMD has inverted the CCD-L3D stack with the 9000X3D series such that the "Zen 5" CCD is now on top, the L3D is below it, under the central region of the CCD. The CPU cores now dissipate heat to the IHS as they do on regular 9000 series processors without the 3D V-cache technology. The way we imagine they achieved this is by enlarging the L3D to align with the size of the CCD, and serve as a kind of "base tile." The L3D would have to be peppered with TSVs that connect the CCD to the fiberglass substrate below. We know where AMD is going with this in the future. Right now, the L3D "base tile" contains the 64 MB 3D V-cache that gets appended to the 32 MB on-die L3 cache, but in the future (probably with "Zen 6"), AMD could design the CCDs with TSVs even for the per-core L2 caches.
This piece of speculation also perfectly explains what "X3D boost" could be. With the CCD making direct contact with the IHS the way it is in non-X3D processors, the X3D processors could have the same overclocking capabilities as the regular chips. There are much fewer thermal hurdles in the way, and AMD can go ahead and give these chips the same TDP and PPT values as regular chips, as well as higher clock speeds. The company used to be conservative with the PPT and clock speeds of its X3D processors in the past.

AMD is expected to launch the Ryzen 7 9800X3D on November 7, 2024.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De-Lidded Ryzen 7 9800X3D Pic Confirms 3D V-cache Die Moved Below the CCD

The upcoming AMD Ryzen 7 9800X3D processor is already in the hands of hardware modders, who have put the chip through de-lidding (removal of the integrated heatspreader or IHS), revealing what's underneath. In the 9800X3D de-lidded picture, the CCD appears plain, with no apparent L3D on top, unlike on the 7800X3D (second picture, below). We'd been hearing reports that with the 9000X3D series, AMD has redesigned the way the 3D V-cache die (L3D) and the CPU complex die (CCD) are stacked together, by inverting their arrangement, such that the CCD is on top, and the L3D below.

In past generations of X3D processors, such as the 7800X3D and the 5800X3D, the L3D is stacked on top of the CCD, with structural silicon handling the crucial task of transferring heat from the CPU cores to the IHS. This inversion in stacking should ensure better thermals for the CPU cores, the 9800X3D boosting behavior should be similar to that of non-X3D chips, such as the 9700X. AMD has given the 9800X3D a 120 W TDP and 5.20 GHz boost frequency. This inversion of the CCD and L3D stacking is probably what is behind the "X3D Reimagined" teaser blurb by AMD.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik ben benieuwd of de nieuwe CU-DIMMs (met extra Clock chip op de DIMM) die later dit jaar beschikbaar komen straks ook op Ryzen 9000 kan zorgen voor veel hogere memory speeds
Dus dan praat ik niet over DDR5-6400, maar eerder over DDR5-9600 en hoger....

Als de huidige AMD met "auto:1:1" het beste loopt op DDR5-6000....
wellicht dat straks met CU-DIMM je "auto:1:2" kan lopen op DDR5-12000
Dan houd je de lage latency en geniet van je de extra bandbreedte

[ Voor 29% gewijzigd door GarBaGe op 30-10-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 08:34
480 bedoel je denk ik, want de 7800x3d was 450 euro bij launch,
Zelf denk ik er ook aan om hem te kopen als hij tussen de 450 en 500 is, gebruik nu een 7600x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Bas1978 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Zelf denk ik er ook aan om hem te kopen als hij tussen de 450 en 500 is, gebruik nu een 7600x.
479 dollar is ca 580 euro. In de US prijzen zit geen BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 12:43
[...]

479 dollar, dus die wordt boven de 500 euro. Ergens rond de 530 euro waarschijnlijk met de huidige dollar/euro koers.
Overigens was de 7800X3D 449 dollar bij launch, dus dat was ook al rond de 500 euro bij launch.

@Simbob je berekent rammelt ergens, 479 dollar wordt geen 580 euro, ook niet inclusief BTW.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjant2 op 31-10-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat klopt niet, de MSRP in euro's van de 7800X3D was €509 (of $449), zie ook: review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games

Wat redelijk overeenkwam met de wisselkoersen rond de bekendmaking van de 7000 serie X3D Sku's.

Al denk ik ook niet dat het minimaal €580 hoeft te worden, zoals @Simbob aangeeft.

$479 zonder belastingen is immers vandaag de dag ongeveer €440,84 zonder belastingen, of +-€533,41
€529 of €539 zou hier dus prima kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 31-10-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Incl. wat technische achtergrond vanaf why not sooner timestamp:

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Dennism schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Dat klopt niet, de MSRP in euro's van de 7800X3D was €509 (of $449), zie ook: review: AMD Ryzen 7 7800X3D - De langverwachte Intel-killer in games

Wat redelijk overeenkwam met de wisselkoersen rond de bekendmaking van de 7000 serie X3D Sku's.

Al denk ik ook niet dat het minimaal €580 hoeft te worden, zoals @Simbob aangeeft.

$479 zonder belastingen is immers vandaag de dag ongeveer €440,84 zonder belastingen, of +-€533,41
€529 of €539 zou hier dus prima kunnen.
Voor 580 laten de meeste hem liggen denk ik. Ik denk dat het dan een 7800X3D word. De euro is ruim 8+ meer waard als de dollar +21% btw is dat 530. En dat vind ik eigenlijk al duur voor een 8 core in 2024.
Ik denk dat ik even wacht tot januari of er moet een top aanbieding voorbij komen maar dat verwacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de tegenvallende Intel ARL zijn er wellicht ook nog aardig wat overstappers die voor de X3D willen gaan.

Maar hopelijk valt het mee en gaat de prijs toch nog wat zakken.

PC Specs

Pagina: 1 ... 129 ... 133 Laatste

Let op:
FRS 2.1 discussiëren mag in: CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

Dit is verder GEEN bestelling/levertijden topic. Posts als 'ik heb besteld!' hebben geen nieuws- of discussiewaarde en zullen voortaan worden verwijderd.