Waar waarschijnlijk (ook) nog wel winst te behalen valt, is in het optische signaal zelf. Die schijnt blijkbaar al jarenlang van zeer slechte kwaliteit te zijn bij LG tv's (slechte hardware). Ik ben hier achter gekomen bij mijn G3 doordat ik last had van kleine hick-ups of drop-outs in het geluidsignaal als ik het beluisterde op mijn stereo-geluidsset (Audiolab 6000A Play en KEF R5) die aangesloten was met optische kabel. Na een zoektocht op het internet kwam ik erachter dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben, en dat het vooral voorkomt bij moderne, hoogwaardige DAC's, bijv. die van ESS die o.a. Audiolab wel gebruikt.Qupie1 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:00:
Volgens mij zeggen we hetzelfdeofja, dat probeerde ik
![]()
Hij stond al op PCM (omdat de tv speakers aan stonden werd dat geforceerd) en nu staat hij ook op PCM (zelf ingesteld omdat tv speakers uitgeschakeld zijn). Er veranderd voor mijn setup dus niets, ik heb PCM en PCM is ook wat ik moet willen. De TV maakt van 5.1 en 7.1 een 2.0 signaal.
Ben nog wel benieuwd hoe goed een TV in deze conversie is, en of daar wellicht nog winst te behalen is.
Dank voor de uitleg!
Zie ook dit topic voor meer informatie en een wat meer technische uitleg: https://www.avforums.com/...8353/page-3#post-30191489
Het schijnt dus dat de kwaliteit van het optische signaal van dusdanige lage kwaliteit is, dat bepaalde DAC's hier af en toe even geen raad mee weten en daardoor kortdurend uitvallen. Lang niet elke DAC heeft hier blijkbaar last van, en soms kun je met bepaalde instellingen voorkomen dat er drop-outs zijn (zoals bij de Audiolab 6000A), maar het matige signaal blijft natuurlijk. Terwijl ik altijd dacht: optisch = digitaal = geen kwaliteitsverlies, maar dat blijkt dus niet te kloppen.
De oplossing voor dit probleem is een HDMI audio extractor (zoals in het topic op avforums uitgelegd) die je aansluit op de HDMI-ARC poort. Want via HDMI zou het digitale geluidsspoor wel van goede kwaliteit zijn. Ik heb een tijdje gezocht naar wat een goede audio extractor zou zijn, maar kwam alleen merken tegen waar ik nog nooit van heb gehoord en waar nagenoeg nooit iets te vinden is over metingen van de kwaliteit van het optische signaal wat eruit komt. Zelf ben ik uiteindelijk op deze uitgekomen: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Dit op basis van de afmetingen (mooi compact en kon daardoor weggewerkt worden achter mijn versterker) en de reviews die erbij staan van mensen met een LG tv. En ik kan zeggen dat ik er erg tevreden over ben! De hick-ups zijn verdwenen, maar de algehele geluidskwaliteit is er ook beduidend op vooruit gegaan. Dit laatste kan ik niet met metingen onderbouwen, maar het geluid klinkt beduidend cleaner en gedetailleerder. Ook is het leuk om te merken dat muziek en opnames van live optredens via Youtube ook echt goed kan klinken nu, terwijl ik dacht dat ik te maken had met de grenzen van de bitrate of beperkte kwaliteit van het bronbestand.
Ik weet niet of dit probleem bij de G4 ook speelt, maar gezien het al jaren een probleem is bij LG tv's zou het mij niet verbazen. Ik zie dat je aardige hoogwaardige geluidsapparatuur hebt, dan kan zo'n HDMI audio extractor nog een goede investering zijn van slechts een paar tientjes, wat een groot verschil in geluidskwaliteit kan maken.