@
HoppyF Je zou toch bijna denken dat die tv stuk is als ie minder vol klinkt dan een iPad Pro laat staan een mindere iPad. Losse, gescheurde speakers?
Of toch iemand met hele andere oren dan jij en ik, dat zou het ook kunnen zijn maar goed. wie zal met goed fatsoen het geluid van een iPad voller noemen dan van een LG C-serie OLED? Tenzij er sprake is van een heel afwijkende definitie van vol geluid natuurlijk.
Voorbeeldje: als ik met een toongenerator een 63 of 128 Hz toon op een iPad afspeel dan komt er een zacht zoempje uit wat weinig te maken heeft met die frequentie maar meer een resonantie is van een groep boventonen. Als ik diezelfde tonen op de tv afspeel dan komt er wel degelijk nog geluid uit, de 63 Hz natuurlijk gedempt maar de 128 Hz zonder moeite.
Vol geluid vereist voor zover ik weet toch wel ondertonen onder de 200 Hz...
Blurk62 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:21:
Gisteren me kapot zitten ergeren tijdens studio sport en dat lag niet aan het voetbal deze keer...
Ik weet niet precies te omschrijven wat ik hoor, 'hol' komt het dicht in de buurt denk ik. Een filmpje kijken valt best mee maar gasten in een willekeurig praatprogramma praten allemaal door een koker.
Dat zijn dus de hoge bastonen, vaak flink geholpen door de belabberde akoestiek van de doorsnee woonkamer (harde materialen en afmetingen die deze tonen laten resoneren, een 100 Hz toon is 3.5 meter lang). Daarom dus de equalizer van de TV pakken en de 300 Hz terugdraaien, en flink ook. Draai hem maar eens helemaal weg. de !00 Hz ook een tik of 5 omlaag. Dan de 1 kHz een paar tikjes omhoog. Perfect wordt het niet, want daarvoor heb je minsten een 24-bands eq nodig (en dan nog), maar je kan wel doelgericht de probleemzones laten dippen.
Veel succes met de aankoop van een soundbar. Die ook niet bepaald geweldig (meet maar na) maar ze richten het geluid meestal wel op de toehoorder door naar voren stralende speakers, dat is het voornaamste verschil. Plus uiteraard de mogelijkheid tot het weergeven van echte bas indien het een combinatie is met een externe subwoofer die je dan weer ergens moet wegmoffen. Zo niet, dan blijft het surrogaatbas omdat er fysiek niet meer uit het kastje kan komen dan middenlaag.
PS Terugbrengen kan, vraag is natuurlijk wel wat je dan moet. Want het zijn in de duurdere categorie volgens mij allemaal van die platte gevallen met aan de achterkant / onderkant weggewerkte speakers die niet naar voren stralen, wat garant staat voor indirecter (holler?) geluid. Je kan een Sony proberen met zijn "akoestische oppervlak" maar verwacht geen wonderen. Weet iemand nog een OLED tv met een paar flinke jetsers van speakers naast of onder de tv? Want volgens mij is dat tegenwoordig "not done" en komt er dan wel een set speakers bij maar die is dan los, heet soundbar en kost een flinke dot extra. (kassa!

).
[
Voor 59% gewijzigd door
Cap op 30-11-2020 20:23
]