Vraag

• MarkGM14
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-03 14:35
Hoi allemaal,

In de tijden van black friday ben ik opzoek naar een nieuwe tv. Mijn oog is gevallen op OLED en niet op QLED ondanks de "burn-in" denk ik dat het wel goed zou moeten komen. Graag zou ik willen weten wat jullie gedachten daarover is of ervaringen.

Ten tweede zou ik graag willen weten of het volgens jullie (de kenners) het waard is om niet de BX maar de CX te kopen is het de extra 300 euro waard? Ik ben hier namelijk een leek in en zou graag jullie opinies hierover willen weten.

Wat ga ik doen met de tv:
- veel Netflix kijken
- YouTube
- Plex
- gamen met de nintendo switch of aansluiten op mijn pc
- films kunnen spelen van mijn NAS

Alles word aangesloten op mijn Denon AVR X2400H

Het budget mag in dit geval niet hoger zijn dan 1299

Dus even in het kort:

Vraag 1: is OLED beter dan QLED ondanks de kans op burn-ins?

Vraag 2: is het het waard om de CX te kopen in plaats van de BX met wat ik ermee ga doen?

Hopelijk heb ik jullie voldoende geïnformeerd.
Alvast bedankt

[ Voor 10% gewijzigd door MarkGM14 op 26-11-2020 17:22 ]

Beste antwoord (via MarkGM14 op 26-11-2020 18:25)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De beeldkwaliteit van de CX is toch echt wel beter dan die van de BX. Ook is de CX helderder. De BX is echt het instapmodel, de schermen van de CX en GX zijn beter en ontlopen elkaar niet veel. Maar er zit dus wel degelijk een verschil tussen de BX en CX. Voor die 1299 zou ik de CX nemen.
Zie ook [LG OLED] Ervaringen & Discussie

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 26-11-2020 18:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 10:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat redelijk onbetwist is dat OLED's het beste beeld geven. Dat was de situatie al vorig jaar, maar geldt dit jaar des te meer, omdat Samsung de hoeveelheid FALD-zones in zijn QLED-televisies flink verlaagd heeft. Het advies is steeds meer "OLED, tenzij..." als het om premium-televisies gaat. In jouw verhaal lees ik geen argumenten voor een tenzij.

Er is niets mis met de BX. De CX heeft een betere beeldprocessor, waardoor hij beter is in beeldverwerking. Het verschil is subtiel en meerdere ordes kleiner dan als je een QLED-televisies zou nemen. Wanneer heb je beeldverwerking het meest nodig? Dat is vooral bij materiaal op 24, 25 en 30Hz. Bijvoorbeeld een film op Bluray is 24 Hz en veel film[jes op Youtube zijn 30Hz. Bij dat soort materiaal is het verschil het grootst. Als je goed bronmateriaal hebt, zoals bijvoorbeeld een PC die spellen op hoge resolutie en framerates weergeeft boeit het minder. Om het complexer te maken kun je het niet beperken uitsluitend totdat materiaal: De beeldverwerking is altijd actief en dus is de CX altijd beter dan de BX.

Desondanks, het is veel geld voor iets wat vrij subtiel is, de BX biedt je ook al het goede van OLED.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De beeldkwaliteit van de CX is toch echt wel beter dan die van de BX. Ook is de CX helderder. De BX is echt het instapmodel, de schermen van de CX en GX zijn beter en ontlopen elkaar niet veel. Maar er zit dus wel degelijk een verschil tussen de BX en CX. Voor die 1299 zou ik de CX nemen.
Zie ook [LG OLED] Ervaringen & Discussie

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 26-11-2020 18:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 10:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De BX en CX gebruiken hetzelfde OLED-paneel, het verschil zit hem in de aansturing. Inderdaad geeft de CX iets meer licht, maar of de beeldkwaliteit nu zoveel beter is... zoveel zielen zoveel meningen zullen we maar zeggen, ik zou zeggen dat als je ze niet naast elkaar zet, je het niet opmerkt.