Toon posts:

LED Verlichting auto+motor

Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• san1999der
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 09:39
13art schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:18:
Vandaag voor het eerst in het donker gereden met de F5c lampen. Ten opzichte van de F3 lampen geven deze een hoop meer licht, althans zo lijkt het. Krijg de indruk dat de focus nu meer op het midden voor de auto ligt. Bij de F3 leek de zijkant van de weg wat meer verlicht te worden.
Nu de hele rit gehad dat ik dacht: wow wat een bak licht. Bij de F3 led lampen had ik dit niet daar mocht het bij mij wel wat feller.
F3 had hitte probleem waardoor deze heel dim werd

de f5 series en al helemaal f5c plus verbeterd door meer koper en grotere / stillere ventilator ook is de externe driver meer koelend metaal

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

13art schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:05:
[...]

Het werkt bij mij nu anders maar bij een andere auto met klemmetjes had ik het klemmetje los/er uit gehaald, lamp er in gezet en daarna de klem terug gezet.
Thanks. Zelfs op die manier is het lastig: de clip past niet over de heatsink heen, dus ik moet het klemmetje loshalen, dan de lamp (met beugel los) erin zetten, en dan het klemmetje tussen de beugel en de heatsink van de lamp weer terugzetten en vastklemmen. Vervolgens zou ik de lamp in de beugel moeten kunnen vastzetten door hem te draaien.

Met heel veel moeite en gepriegel (weinig ruimte) is me dat eerste gelukt, maar vervolgens lukte het niet om de lamp in de beugel vast te draaien |:(

Ik kon het niet goed zien, maar het lijkt erop dat de heatsink in de weg zit met het klemmetje, waardoor de lamp er net niet ver genoeg inschuift om hem vast te kunnen draaien...

Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven en de halogeenlampen teruggezet. Ik vrees dat het niet (op een simpele manier) passend te krijgen is in een 207.

Dus, als iemand nog interesse heeft in een setje F5C Plus-lampen voor H7 met lichte gebruikssporen... :> verkocht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• san1999der
Phillips heeft nieuwe led lampen en lijkt op de nieuwe osram led chip die ook heel strak licht moet geven

Lumiled top contact
https://a.aliexpress.com/_mKinNaN

Prijs is behoorlijk hoog 114+-€ AliExpress nl sites 199😅

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

san1999der schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:12:
Phillips heeft nieuwe led lampen ...
Probleem is en blijft: de inbouwgrootte. :-(

Vooral dat uitstekende koelblok (met fan :( ) aan de achterzijde bemoeilijkt c.q. maakt het onmogelijk om b.v. H7 halogeenlampjes te vervangen door de vergelijkbare LED uitvoering.
Ook hier bij Philips weer, er zit een kabel aan, die zijdelings uit de unit komt en de oorspronkelijke halogeenlampvoet steker imiteert. M.a.w. bij menig auto gaat dit fysiek niet passen.

Nog afgezien van de prijs. Die is helemaal absurd. :|

Dan zet ik er wel af en toe een nieuw setje halogeenlampjes in, voor een paar euro... ;)
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Naast de hierboven genoemde Pro9000 is er ook een Pro5000, die is wat goedkoper, geeft minder licht en heeft een kortere levensduur.

Philips Ultinon Pro5000

Philips Ultinon Pro9000

Zit ook al jaren te denken over LED-koplampen in m'n auto, van het type HiR2, maar het is er nog niet van gekomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 31-08 22:13

Malloot

bekijk eens wat anders

ehtweak schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 07:23:
[...]
Probleem is en blijft: de inbouwgrootte. :-(
Ik ben de Pro9000 op het moment aan het testen in projectie koplampen. (Niet op de openbare weg natuurlijk...) Review volgt zodra ik ermee in het donker heb gereden...

Installatie:
Zeer eenvoudig te plaatsen. De electronica is in de lamp verwerkt dus geen extra kastjes.

De houder haal je van de lamp, en installeer je op de normale manier. De lamp lock je vervolgens daarin en klaar. LET OP! Er wordt maar één houder per lamp geleverd dus als je die laat vallen en kwijt raakt heb je een probleem.
De stofkap past er in mijn geval ook gewoon weer op. Omdat de aansluiting via een snoertje aan de zijkant zit steekt het bij mijn auto in ieder geval niet heel veel verder uit dan een H7 halogeen met de stekker achterin. Maar de lamp is wel langer, waardoor het moeilijk kan worden als er een slang o.i.d. pal achter de koplampunit zit.
Alles aan de auto blijft dus onaangetast en je kunt even makkelijk weer terug naar halogeen (als je het circuit verlaat...).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 19-09 17:27
Goede ontwikkeling dat Philips OEM chips nu ook beschikbaar maakt voor de aftermarket. Dit doen ze waarschijnlijk met het oog op de toekomst, omdat er nu al verschillende aftermarket LED lampen goedgekeurd zijn voor op de openbare weg!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• san1999der
Malloot schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:44:
[...]

Ik ben de Pro9000 op het moment aan het testen in projectie koplampen. (Niet op de openbare weg natuurlijk...) Review volgt zodra ik ermee in het donker heb gereden...

Installatie:
Zeer eenvoudig te plaatsen. De electronica is in de lamp verwerkt dus geen extra kastjes.

De houder haal je van de lamp, en installeer je op de normale manier. De lamp lock je vervolgens daarin en klaar. LET OP! Er wordt maar één houder per lamp geleverd dus als je die laat vallen en kwijt raakt heb je een probleem.
De stofkap past er in mijn geval ook gewoon weer op. Omdat de aansluiting via een snoertje aan de zijkant zit steekt het bij mijn auto in ieder geval niet heel veel verder uit dan een H7 halogeen met de stekker achterin. Maar de lamp is wel langer, waardoor het moeilijk kan worden als er een slang o.i.d. pal achter de koplampunit zit.
Alles aan de auto blijft dus onaangetast en je kunt even makkelijk weer terug naar halogeen (als je het circuit verlaat...).
Wat wel jammer is blijft de hoge prijs en de lage vermogen 😅 maarja ze zijn wel toegestaan in sommige eu landen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BadEendTerror
De meeste fabrikanten verhogen alleen maar het vermogen om er meer licht uit te krijgen, maar het is juist de kunst om bij een zo laag mogelijk wattage het meeste licht te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• san1999der
BadEendTerror schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:15:
De meeste fabrikanten verhogen alleen maar het vermogen om er meer licht uit te krijgen, maar het is juist de kunst om bij een zo laag mogelijk wattage het meeste licht te krijgen.
Tsja en dit lukt hellaas nog niet bij lage wattage veel licht, begrijp me niet verkeerd phillips heeft goeie lichtbeeld maar met regen en of mist is de sterkte te weinig

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Ik denk dat ik me nu wel aan een review kan wagen van de "Philips Ultinon Pro9000 LED H7" in projectorunits:

Keuze:
Er was weer eens een T10 lampje stuk en omdat de winkels nog gesloten waren maar eens online gekeken. Een gevaarlijke plek dat internet. Je zoekt een T10 lampje van 3,- en koopt uiteindelijk een set H7's van 200,-.
Dat zit zo: Ik vond het altijd al jammer dat mijn auto niet de Xenon optie had. Alleen de inbouwtoestand zag ik niet zitten. Ik wilde alles ook graag intact houden. Met deze lamp bleek dat te kunnen.

Installatie:
De stofkap past er in mijn geval ook gewoon weer op. Omdat de aansluiting via een snoertje aan de zijkant zit steekt het bij mijn auto in ieder geval niet heel veel verder uit dan een H7 halogeen met de stekker achterin. Maar de lamp is wel langer, waardoor het moeilijk kan worden als er een slang o.i.d. pal achter de koplampunit zit. Alles aan de auto blijft dus onaangetast en je kunt even makkelijk weer terug naar halogeen (als je het race circuit verlaat...).
Ook in de groot licht unit zou hij makkelijk passen zo te zien.

Lichtopbrengst:
De lichtopbrengst is een stuk sterker dan halogeen. Doordat het LED oppervlak exact dat van een H7 lamp is en op de juiste plek, is de projectie zelfs scherper dan halogeen.
Echter is de lichtbron natuurlijk niet rondom zoals bij halogeen of Xenon. In eerste instantie had ik de lampen volledig tot het einde gedraaid, waardoor ze precies verticaal zouden moeten zitten. Hierdoor was het lichtbeeld vooral in het midden en de zijkanten sterk. De boven en onderkant van de lichtbundel waren een stuk zwakker en de gehele projectie was erg rommelig (alles wel binnen dezelfde lichtbundel omvang als halogeen).
Ik had ze bijna geretourneerd, maar toen kwam ik er via de uitgebreide online handleiding achter dat de lamp niet perse tot het einde gedraaid hoeft. De weerstand met indraaien is bedoeld om de lampen onder een vrije rotatiehoek te kunnen zetten. Ik kwam uiteindelijk uit op ongeveer 45 graden terug draaien. In de handleiding staat "LED unit should be vertical", maar ik denk dat de lamp nu juist niet verticaal staat. Het verstellen deed ik met koude lampen net aan, zodat ik 'live' de lichtbundel kon zien veranderen. (Pas op dat je de ventilators niet raakt.)
Dit leverde niet alleen een veel egalere en beter verdeelde lichtbundel op, het zorgde zelfs voor meer licht in het algemeen.
Eigenlijk is het zeer logisch dat dit gebeurd. Met de lampen verticaal geplaatst worden alleen de zijkanten van de projector benut, en wordt dus alleen het horizontale deel van de bundel versterkt. Het verbaasd me eigenlijk zelfs dat de bundel nu zo egaal is. Misschien werkt dat niet bij alle projectorlampen even goed.

Lichtkleur:
In eerste instantie is het witte licht erg onwennig en ben je je er zeer bewust van. Maar Qua kleurtemperatuur vind ik het toch wel te koud (5800k). Het had van mij meer richting 5000k of zelfs 4300k gemogen. Door de blauwige kleur heeft het ook iets meer een 'Sjonny' look en wat minder een 'OEM' look. De lamp heeft in ieder geval geen kleurafwijking en ziet er wat dat betreft wel 'echt' uit.
Bij LEDs levert een koudere kleur meer rendement op en dat zal waarschijnlijk meegenomen zijn in de keuze. Sommige autofabrikanten lijken ook deze kleurtemperatuur te kiezen voor hun LED licht, dus misschien valt het mee. Neemt niet weg dat daglicht bijna nooit zo 'wit' is.

Een bekend fenomeen bij witte LED's is dat niet het hele oppervlak dezelfde kleur heeft. Voor het kritische oog lijken er ook bij deze lamp vrij subtiele kleurverschillen in de lichtbundel te zitten.

Na eindelijk een nachtrit over.. ehh een circuit gemaakt te hebben is het verschil met halogeen groot, en het rijdt wel echt prettiger nu de lampen onder de juiste hoek staan.

Deze lampen zullen veelte fel zijn voor reflectorunits (Maar voor een circuit maakt dat niet uit natuurlijk...). De 'melkige' diffusie in mijn projectorlampen is misschien al bovengemiddeld fel. Koplampen goed schoon houden in ieder geval :)

Levensduur:
Over de levensduur kan ik als alles goed gaat pas over meer dan vijf jaar iets zeggen... Er wordt 5 jaar garantie beloofd en 5000 branduren (dat is in 5 jaar 2,7 uur per dag). Ik kan alleen nergens de garantievoorwaarden vinden. Het enige papiertje is een beknopte plaatjes-handleiding. Volgens de winkel geldt de garantie voor de hele lamp. Dus als er binnen vijf jaar een stuk gaat zou ik een vervanger moeten krijgen.
Het langste dat de lamp tot nu toe non-stop aan is geweest is bijna drie uur bij ongeveer 12 graden met zon. De lampen hebben toen geen krimp gegeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob070
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20-09 20:25
Goede review 💪

Heb je lenzen in de auto?

Ik heb gemerkt bij de H7 projectors die ik had ze het beste presteren met alleen een lichtpunt naar boven! Dan heb je een duidelijke hotspot in het midden. Zou je links en rechts een led hebben zoals de meeste zijn dan benut je de projector niet optimaal!

Dus mij lijkt het wel logisch dat ze verticaal moeten met het open stuk naar boven mits ze in een projector zitten!

[Voor 16% gewijzigd door Rob070 op 17-05-2021 19:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
5000 branduren vind ik trouwens best weining. Het voordeel van LED is in het algemeen is dat ze veel langer meegaan maar bij Philips niet.........

• san1999der
nokiaan958GB schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:53:
5000 branduren vind ik trouwens best weining. Het voordeel van LED is in het algemeen is dat ze veel langer meegaan maar bij Philips niet.........
Ja 5000 uren is eigenlijk wat xenon belooft,
led kan veel langer maar waarschijnlijk heeft Phillips dit veel lager omdat alles in de lamp gebouwd is,

dus ook de regelaars /canbus, hierdoor veel warmte ontwikkeling op één plek daarom is de vermogen van die lampen ook wat laag

• san1999der
Malloot schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:48:
Ik denk dat ik me nu wel aan een review kan wagen van de "Philips Ultinon Pro9000 LED H7" in projectorunits:

Keuze:
Er was weer eens een T10 lampje stuk en omdat de winkels nog gesloten waren maar eens online gekeken. Een gevaarlijke plek dat internet. Je zoekt een T10 lampje van 3,- en koopt uiteindelijk een set H7's van 200,-.
Dat zit zo: Ik vond het altijd al jammer dat mijn auto niet de Xenon optie had. Alleen de inbouwtoestand zag ik niet zitten. Ik wilde alles ook graag intact houden. Met deze lamp bleek dat te kunnen.

Installatie:
De stofkap past er in mijn geval ook gewoon weer op. Omdat de aansluiting via een snoertje aan de zijkant zit steekt het bij mijn auto in ieder geval niet heel veel verder uit dan een H7 halogeen met de stekker achterin. Maar de lamp is wel langer, waardoor het moeilijk kan worden als er een slang o.i.d. pal achter de koplampunit zit. Alles aan de auto blijft dus onaangetast en je kunt even makkelijk weer terug naar halogeen (als je het race circuit verlaat...).
Ook in de groot licht unit zou hij makkelijk passen zo te zien.

Lichtopbrengst:
De lichtopbrengst is een stuk sterker dan halogeen. Doordat het LED oppervlak exact dat van een H7 lamp is en op de juiste plek, is de projectie zelfs scherper dan halogeen.
Echter is de lichtbron natuurlijk niet rondom zoals bij halogeen of Xenon. In eerste instantie had ik de lampen volledig tot het einde gedraaid, waardoor ze precies verticaal zouden moeten zitten. Hierdoor was het lichtbeeld vooral in het midden en de zijkanten sterk. De boven en onderkant van de lichtbundel waren een stuk zwakker en de gehele projectie was erg rommelig (alles wel binnen dezelfde lichtbundel omvang als halogeen).
Ik had ze bijna geretourneerd, maar toen kwam ik er via de uitgebreide online handleiding achter dat de lamp niet perse tot het einde gedraaid hoeft. De weerstand met indraaien is bedoeld om de lampen onder een vrije rotatiehoek te kunnen zetten. Ik kwam uiteindelijk uit op ongeveer 45 graden terug draaien. In de handleiding staat "LED unit should be vertical", maar ik denk dat de lamp nu juist niet verticaal staat. Het verstellen deed ik met koude lampen net aan, zodat ik 'live' de lichtbundel kon zien veranderen. (Pas op dat je de ventilators niet raakt.)
Dit leverde niet alleen een veel egalere en beter verdeelde lichtbundel op, het zorgde zelfs voor meer licht in het algemeen.
Eigenlijk is het zeer logisch dat dit gebeurd. Met de lampen verticaal geplaatst worden alleen de zijkanten van de projector benut, en wordt dus alleen het horizontale deel van de bundel versterkt. Het verbaasd me eigenlijk zelfs dat de bundel nu zo egaal is. Misschien werkt dat niet bij alle projectorlampen even goed.

Lichtkleur:
In eerste instantie is het witte licht erg onwennig en ben je je er zeer bewust van. Maar Qua kleurtemperatuur vind ik het toch wel te koud (5800k). Het had van mij meer richting 5000k of zelfs 4300k gemogen. Door de blauwige kleur heeft het ook iets meer een 'Sjonny' look en wat minder een 'OEM' look. De lamp heeft in ieder geval geen kleurafwijking en ziet er wat dat betreft wel 'echt' uit.
Bij LEDs levert een koudere kleur meer rendement op en dat zal waarschijnlijk meegenomen zijn in de keuze. Sommige autofabrikanten lijken ook deze kleurtemperatuur te kiezen voor hun LED licht, dus misschien valt het mee. Neemt niet weg dat daglicht bijna nooit zo 'wit' is.

Een bekend fenomeen bij witte LED's is dat niet het hele oppervlak dezelfde kleur heeft. Voor het kritische oog lijken er ook bij deze lamp vrij subtiele kleurverschillen in de lichtbundel te zitten.

Na eindelijk een nachtrit over.. ehh een circuit gemaakt te hebben is het verschil met halogeen groot, en het rijdt wel echt prettiger nu de lampen onder de juiste hoek staan.

Deze lampen zullen veelte fel zijn voor reflectorunits (Maar voor een circuit maakt dat niet uit natuurlijk...). De 'melkige' diffusie in mijn projectorlampen is misschien al bovengemiddeld fel. Koplampen goed schoon houden in ieder geval :)

Levensduur:
Over de levensduur kan ik als alles goed gaat pas over meer dan vijf jaar iets zeggen... Er wordt 5 jaar garantie beloofd en 5000 branduren (dat is in 5 jaar 2,7 uur per dag). Ik kan alleen nergens de garantievoorwaarden vinden. Het enige papiertje is een beknopte plaatjes-handleiding. Volgens de winkel geldt de garantie voor de hele lamp. Dus als er binnen vijf jaar een stuk gaat zou ik een vervanger moeten krijgen.
Het langste dat de lamp tot nu toe non-stop aan is geweest is bijna drie uur bij ongeveer 12 graden met zon. De lampen hebben toen geen krimp gegeven.
Daarom heb ik de f5c plus vanwege de wat meer wit licht 5500-5600k vind erboven vaak te blauwige

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BadEendTerror
De lampen van philips gaan vast veel langer mee maar ze houden een hele veilige marge aan zodat ze nooit tekortschieten.

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Ja dat bedoel ik met projector units ;)
BadEendTerror schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:38:
De lampen van philips gaan vast veel langer mee maar ze houden een hele veilige marge aan zodat ze nooit tekortschieten.
Ja dat denk ik ook, ze willen geen valse beloftes maken i.t.t. veel andere fabrikanten (Zeker icm. vijf jaar garantie die blijkbaar ook op de LEDs zelf geldt).

LED's gaan alleen langer mee als ze minder gepushed worden.
Geldt trouwens ook voor ouderwetse gloeilampjes. Een dimmer op 90% doet wonderen met de levensduur :)

[Voor 5% gewijzigd door Malloot op 22-05-2021 15:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BadEendTerror
Uit testen blijkt de Philips Ultinon 9000 niet de meest felle lamp die er is, maar de lichtbundel is wel erg goed geconcentreerd op de plek waar je die het meest nodig hebt. Dus dan kan het zijn dat je alsnog meer licht hebt
dan een fellere lamp, maar dan op de plek waar je het nodig hebt. Het lichtbeeld is ook erg goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01:02
Zojuist de Carlitek F5C plus geïnstalleerd, besteld op deze link. Voor het grootlicht H1, dimlicht H7.

Bij het installeren de leds gedraaid tot het een recht lichtbeeld opleverde. De 'uitloop' lijkt wat versterkt. Acceptabel, of niet op te maken uit de foto's?

De foto's zijn niet vanuit dezelfde hoek genomen O-)

• TereZz
Iemand?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• san1999der
TereZz schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:49:
Zojuist de Carlitek F5C plus geïnstalleerd, besteld op deze link. Voor het grootlicht H1, dimlicht H7.

Bij het installeren de leds gedraaid tot het een recht lichtbeeld opleverde. De 'uitloop' lijkt wat versterkt. Acceptabel, of niet op te maken uit de foto's?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De foto's zijn niet vanuit dezelfde hoek genomen O-)
Dit is normaal led laat wat meer de lijnen zien van lichtbeeld omdat meer gefocust licht bundel is en meer licht opbrengst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TereZz
Thanks! Ik heb ze vandaag nog even afgesteld, op 10 meter afstand 10 cm lager schijnen. Ziet er prima uit zo :)

• BadEendTerror
@TereZz Zijn allebei die foto's van het dimlicht? (halogeen en led?)
Het lichtbeeld op de 2de foto is als het dimlicht is namelijk niet goed!

• BadEendTerror
Let er wel op dat vanaf morgen 1 juli bij alle bestellingen die van buiten de EU komen er BTW bij komt. Ook kan het zijn dat er inklaringskosten gerekend worden. Bij bijv, Aliexpress betaal je de BTW al meteen waardoor er geen inklaringskosten gerekend worden.

• san1999der
BadEendTerror schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:47:
Let er wel op dat vanaf morgen 1 juli bij alle bestellingen die van buiten de EU komen er BTW bij komt. Ook kan het zijn dat er inklaringskosten gerekend worden. Bij bijv, Aliexpress betaal je de BTW al meteen waardoor er geen inklaringskosten gerekend worden.
Heb begrepen dat AliExpress en wish dit bij op tellen en waarschijnlijk verschil klein is

• BadEendTerror
Bovenop de prijs komt er dan nog 21% bij. Dat is best een bedrag, dus dan loont het al sneller om spullen hier in NL te kopen. Ook betaal je nu altijd de BTW bij bedragen boven de 22 euro, waar je daar voorheen nog vaak aan kon ontkomen kan dat nu helaas niet meer.

[Voor 35% gewijzigd door BadEendTerror op 02-07-2021 20:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TereZz
BadEendTerror schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:45:
@TereZz Zijn allebei die foto's van het dimlicht? (halogeen en led?)
Het lichtbeeld op de 2de foto is als het dimlicht is namelijk niet goed!
Beide dimlicht. Wat is er precies niet goed in jouw ogen. De uitloop naar rechts? Het is lastig op de foto's, maar die is hetzelfde gebleven, maar door de hogere lichtopbrengst van de lampen wel versterkt.

Nog niemand gehad die naar me flitst op de weg O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-09 10:10
Vandaag kwamen mijn Hilox XTR black H4 led lampen niet meer door de keuring (in tegenstelling tot voorgaande jaren (ik heb ze sinds voorjaar 2019 dus sindsdien 2 x apk gehad) dus ik ben toch wel erg benieuwd wat er nu precies bij de metingen sinds 1 januari 2021 is veranderd.

Mijn garage houder kon me niet vertellen wat nu precies het verschil maakte tov voorgaande jaren; hij legde uit dat het lichtbeeld gewoonweg niet goed was (geen duidelijke licht/donker scheiding - iets dat volgens mij vóór 1 januari 2021 toch ook al een eis was?)

[Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 02-07-2021 20:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BadEendTerror
@TereZz
Er lijkt veel meer strooilicht te zijn, er moet een duidelijke scheiding zijn tussen licht en donker. Dat lijkt niet zo te zijn en dan is het APK afkeur! Ik neem aan dat het geen lens koplampen zijn? Probeer ze toch nog eens bij te stellen en zet er dan nog eens een foto op, het liefst van een meter of 5 van een donkere muur af.

@autoreverse
De vloer moet nu volgens mij echt vlak zijn en het koplamptest apparaat moet een bepaalde minimale verstelbaarheid en afleesbaarheid hebben.
Zijn het reflector koplampen?
Als je lichtbeeld met halogeen al niet top is, dan word het er met LED niet beter op. Plaats eens een foto van je lichtbeeld als je wil.

[Voor 99% gewijzigd door BadEendTerror op 02-07-2021 21:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• autoreverse
@BadEendTerror betreft reflector lampen, met een anti-glare kapje over de H4 lamp (geen idee of dat zou helpen)

Ik moet even foto’s opzoeken die heb ik nog ergens. En ik zal ook nieuwe maken om te kijken of er misschien verschil is.

Het lichtbeeld met de halogeen lampen was meteen goed volgens mijn garage.

• THxZ0NE
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:54
Hoe kijken jullie tegen potentieel brandgevaar van LED (bv H1/H7/HIR2) in auto koplampen aan? Met name de heatsink kan aardig heet worden. Er zijn modellen in omloop die vrij kort zijn waardoor je de koplamp cover terug kunt plaatsen. Ik lees weleens horror verhalen over aftermarket HID/Xenon setjes of gloeilampen met een te hoog wattage.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BadEendTerror
Een gloeilamp word veel heter en dan vliegt er ook niks in de brand!

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:01

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

autoreverse schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:44:
Vandaag kwamen mijn Hilox XTR black H4 led lampen niet meer door de keuring (in tegenstelling tot voorgaande jaren (ik heb ze sinds voorjaar 2019 dus sindsdien 2 x apk gehad) dus ik ben toch wel erg benieuwd wat er nu precies bij de metingen sinds 1 januari 2021 is veranderd.

Mijn garage houder kon me niet vertellen wat nu precies het verschil maakte tov voorgaande jaren; hij legde uit dat het lichtbeeld gewoonweg niet goed was (geen duidelijke licht/donker scheiding - iets dat volgens mij vóór 1 januari 2021 toch ook al een eis was?)
De koplampen meer versleten dan in de voorgaande jaren misschien :?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In navolging van Osram:

Heeft nu ook Philips 'goedgekeurde' H7 LED retrofits aangekondigd:
https://www.autobild.de/a...chruest-led-20321405.html

https://www.philips.de/c-.../ultinon-pro6000-led.html
Ultinon Pro6000 LED

Wat opvallende kenmerken uit de technische gegevens:

https://www.philips.de/c-...fahrzeugscheinwerferlampe

Zugelassen für den Straßenverkehr Ja
maar ook
ECE-Homologierung Nein

en dit is ook nogal fors:
Nettogewicht pro Stück 1320 g

en de levensduur is best wel beperkt, zeker gezien de prijs en de beloftes :+ die de Chinezen altijd doen:
Lebensdauer 3.000 Stunden

[Voor 39% gewijzigd door ehtweak op 04-07-2021 11:22]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 09:06

servies

Veni Vidi Servici

ehtweak schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:17:
...

en dit is ook nogal fors:
Nettogewicht pro Stück 1320 g
Dat is het nettogewicht van de verpakking...
en de levensduur is best wel beperkt, zeker gezien de prijs en de beloftes :+ die de Chinezen altijd doen:
Lebensdauer 3.000 Stunden
Da's inderdaad best beperkt....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

servies schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:06:
[...]

Dat is het nettogewicht van de verpakking...
Idd; correctie:

Bruttogewicht pro Stück 206 g

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• autoreverse
BadEendTerror schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:00:
Plaats eens een foto van je lichtbeeld als je wil.
Helaas niet dezelfde muur, maar hier zie je het lichtbeeld met halogeen en de volgens mij prima licht/donker scheiding:

Hier de LED varianten (verschillende foto's van hetzelfde moment) met voorzover ik het kan beoordelen een prima licht/donker scheiding. Misschien wel iets van strooilicht, maar de scheiding is zichtbaar toch? Het is niet zoals je wel eens ziet zo een voetbal met licht in het midden.

Ik bedoel het is niet geweldig misschien, maar ik dacht zelf nog wel acceptabel als ik het vergelijk met onderstaande voorbeelden:

De keren dat ik (denk) door een tegenligger geseind ben in de afgelopen 2 jaren is hooguit 2 x geweest. Daarnaast wil ik niet ontkennen dat het voor anderen misschien toch te fel is, maar eerlijk gezegd heb ik dat veel meer moderne auto's die gewoon af-fabriek LED verlichting hebben. Dus ja.

[Voor 27% gewijzigd door autoreverse op 04-07-2021 18:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TereZz
BadEendTerror schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:00:
@TereZz
Er lijkt veel meer strooilicht te zijn, er moet een duidelijke scheiding zijn tussen licht en donker. Dat lijkt niet zo te zijn en dan is het APK afkeur! Ik neem aan dat het geen lens koplampen zijn? Probeer ze toch nog eens bij te stellen en zet er dan nog eens een foto op, het liefst van een meter of 5 van een donkere muur af.

@autoreverse
De vloer moet nu volgens mij echt vlak zijn en het koplamptest apparaat moet een bepaalde minimale verstelbaarheid en afleesbaarheid hebben.
Zijn het reflector koplampen?
Als je lichtbeeld met halogeen al niet top is, dan word het er met LED niet beter op. Plaats eens een foto van je lichtbeeld als je wil.
Met het draaien van de lampen kreeg ik vooral, uit 1 lamp, twee strepen aan licht, die verder uit elkaar gaan in een rondje. Nu staan de twee strepen aan licht horizontaal. Een betere lichtbeeld krijg ik hier niet mee. Ik kan de koplamp zelf natuurlijk stellen, maar daar stel ik het lichtbeeld niet mee.

Ik ben er zelf ook niet helemaal tevreden mee. Vooral een enorm bak licht voor me op de weg waar mijn ogen aan wennen, waardoor de donkere stukken voor je minder zichtbaar lijken. Minder lichtopbrengst was stiekem fijner geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BadEendTerror
@autoreverse
Zo lijkt het lichtbeeld wel APK waardig idd, het probleem is dat de meeste reflector koplampen met halogeen al niet een top lichtbeeld hebben. Dat word ook nooit beter met LED. Met een lenskoplamp is het lichtbeeld eigenlijk altijd goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TereZz
Wat zou nou een mooi alternatief zijn van de f5c plus lampen, die beter geschikt zullen zijn voor reflectoren. Het liefst ook liever wat minder vermogen ook, maar dat is geen harde eis.

Een stuk terug in dit topic lees ik dat de f2 lampen geschikt zijn voor reflectoren. Is dat nog actueel of zijn er inmiddels betere alternatieven. Liefst ook warmen dan 6000k, maar wederom geen harde eis.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10:18
TereZz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:41:
Wat zou nou een mooi alternatief zijn van de f5c plus lampen, die beter geschikt zullen zijn voor reflectoren. Het liefst ook liever wat minder vermogen ook, maar dat is geen harde eis.

Een stuk terug in dit topic lees ik dat de f2 lampen geschikt zijn voor reflectoren. Is dat nog actueel of zijn er inmiddels betere alternatieven. Liefst ook warmen dan 6000k, maar wederom geen harde eis.
YouTube: ТОП ЛУЧШИХ СВЕТОДИОДНЫХ LED ЛАМП В РОССИИ 2021 ГОДА // ВЕРСИЯ "PROAV...

Vanaf 9:05, translate russian to english (alleen op desktop te doen)

Goedkope optie: Z1
https://nl.aliexpress.com...-40ef-8b50-7b75104e4988-0

2 na beste optie: P4
https://nl.aliexpress.com...-4878-a723-939e15eaedd7-0

Beste optie:
F3 of F5 serie. Echter geeft hij aan dat de cutoff/shadow bij de P4 vaak beter is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TereZz
-Bas schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:06:
[...]

YouTube: ТОП ЛУЧШИХ СВЕТОДИОДНЫХ LED ЛАМП В РОССИИ 2021 ГОДА // ВЕРСИЯ "PROAV...

Vanaf 9:05, translate russian to english (alleen op desktop te doen)

Goedkope optie: Z1
https://nl.aliexpress.com...-40ef-8b50-7b75104e4988-0

2 na beste optie: P4
https://nl.aliexpress.com...-4878-a723-939e15eaedd7-0

Beste optie:
F3 of F5 serie. Echter geeft hij aan dat de cutoff bij de P4 vaak beter is.
Bedankt! Ik heb de Z1 besteld, voornamelijk voor het lagere verbruik en de kleurtemperatuur van 6000k vs 6500k. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BadEendTerror
https://www.bulbfacts.com/led-kits/chart/

Op deze site kan je zien welke lampen het goed doen in reflector en lens koplampen.

• BadEendTerror
In de reviews van de F5 led lampen staat ook dat ze niet geschikt zijn voor reflector koplampen. Omdat ze voor teveel strooilicht zorgen. Dus let er bij reflector koplampen goed op welke led lamp je kiest. In de link hierboven staan een aantal LED lampen die wel goed geschikt zijn voor reflector koplampen.

[Voor 4% gewijzigd door BadEendTerror op 12-07-2021 22:17]

• -Bas
Vanitas1996 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:31:
[...]

Zijn dus de F5C plus, deze zijn prima te gebruiken icm reflector lampen!

[Afbeelding]
@BadEendTerror F5C, in reflector

Of je de APK er mee door komt is een 2e.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TereZz
Thanks to @-Bas de Z1 ( https://nl.aliexpress.com...-40ef-8b50-7b75104e4988-0) besteld. Deze heb ik vandaag gemonteerd. Nou, ik ben tevreden met het lichtbeeld! :)
Stuk minder licht ook dan de 45W (per lamp!) F5c plus lampen. Ook een strakker lichtbeeld. Wat eigenlijk nergens op slaat, je ogen wennen (voor zover mogelijk is) zodanig dat je buiten je lichtbundel niets ziet.

De ledjes zijn dichter bij de stekker gepositioneerd dan bij de F5c plus wat het andere lichtbeeld kan verklaren.

Maar, het is niet alleen maar lof voor de Z1. Ik heb mijn duim verbrand bij het stellen van de lamp. Voor mijn gevoel worden deze veel heter dan de F5c ondanks ze minder vermogen trekken, wellicht omdat de Z1 veel kleiner gebouwd is. Ook zit er geen los kastje bij in de kabelboom itt de F5c. Ik vermoed dat de levensduur van de Z1 korter zal zijn. Maargoed, ze kosten weinig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:22

13art

Moderator Mobile
TereZz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:24:
Thanks to @-Bas de Z1 ( https://nl.aliexpress.com...-40ef-8b50-7b75104e4988-0) besteld. Deze heb ik vandaag gemonteerd. Nou, ik ben tevreden met het lichtbeeld! :)
Stuk minder licht ook dan de 45W (per lamp!) F5c plus lampen. Ook een strakker lichtbeeld. Wat eigenlijk nergens op slaat, je ogen wennen (voor zover mogelijk is) zodanig dat je buiten je lichtbundel niets ziet.
[Afbeelding]

De ledjes zijn dichter bij de stekker gepositioneerd dan bij de F5c plus wat het andere lichtbeeld kan verklaren.
[Afbeelding]

Maar, het is niet alleen maar lof voor de Z1. Ik heb mijn duim verbrand bij het stellen van de lamp. Voor mijn gevoel worden deze veel heter dan de F5c ondanks ze minder vermogen trekken, wellicht omdat de Z1 veel kleiner gebouwd is. Ook zit er geen los kastje bij in de kabelboom itt de F5c. Ik vermoed dat de levensduur van de Z1 korter zal zijn. Maargoed, ze kosten weinig.
Fijn dat je tevreden bent. Maar als ik naar je lichtbeeld kijk, dan zie ik zo op de foto niet echt een net lichtbeeld... Je hebt gelijk dat het lichtbeeld veranderd als de leds dichter naar de stekker/installatiering staan maar of dat ten goede is vraag ik me af. Je wil de bron van het licht (bij de leds) van de ledlamp op dezelfde hoogte hebben als bij een gewone halogeenlamp (gloeidraad).

Weet je zeker dat het lichtbeeld goed is en door de apk komt?

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TereZz
13art schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:20:
[...]

Fijn dat je tevreden bent. Maar als ik naar je lichtbeeld kijk, dan zie ik zo op de foto niet echt een net lichtbeeld... Je hebt gelijk dat het lichtbeeld veranderd als de leds dichter naar de stekker/installatiering staan maar of dat ten goede is vraag ik me af. Je wil de bron van het licht (bij de leds) van de ledlamp op dezelfde hoogte hebben als bij een gewone halogeenlamp (gloeidraad).

Weet je zeker dat het lichtbeeld goed is en door de apk komt?
Als ik de halogeen naast de Z1 zet zie ik minder strooilicht dan met de halogeen.

Halogeen

F5C plus

Z1

Uit de garage voor de apk stonden de lampen overigens veel te laag. Dat verklaart het hoogteverschil O-)

[Voor 11% gewijzigd door TereZz op 19-07-2021 21:51. Reden: F5c toegevoegd]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
TereZz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:29:
[...]

Als ik de halogeen naast de Z1 zet zie ik minder strooilicht dan met de halogeen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uit de garage voor de apk stonden de lampen overigens veel te laag. Dat verklaart het hoogteverschil O-)
Maar als je kijk naar het lichtbeeld van de halogeen zie je duidelijk per lamp een horizontale lijn die aan het einde schuin rechts omhoog gaat. Dat is een correct lichtbeeld. Dat is bij de led lampen in geen velden of wegen er uit te halen en daarmee, vrees ik, een afkeur.

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Bas
13art schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:30:
[...]

Maar als je kijk naar het lichtbeeld van de halogeen zie je duidelijk per lamp een horizontale lijn die aan het einde schuin rechts omhoog gaat. Dat is een correct lichtbeeld. Dat is bij de led lampen in geen velden of wegen er uit te halen en daarmee, vrees ik, een afkeur.
Eens, ik denk dat je met dit lichtbeeld er niet doorheen gaat komen. Het blijft lastig met reflector koplampen.

Aan de andere kant, ik verwacht geen knipperende mensen. Weinig strooilicht te zien op de foto.

Daarnaast, misschien als je je linker koplamp iets verder naar beneden steld, dan kan het zijn dat je lichtbeeld nog iets beter wordt.

[Voor 10% gewijzigd door -Bas op 19-07-2021 19:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TereZz
Ik heb voor het overzicht de F5C plus lamp ook maar toegevoegd. Daar zie je duidelijk, in mijn ogen zelfs versterkte V als uitwaaiering zitten schuin naar rechts. Ik zal uit interesse eens opzoeken waar dat überhaupt goed voor is. Met de Z1 is dat veel minder inderdaad. Wel lijkt dit inderdaad niet verblindend voor andere weggebruikers. Dat het een stuk minder licht uitspuugt zal daar ook aan bijdragen.

• 13art

13art

Moderator Mobile
TereZz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:57:
Ik heb voor het overzicht de F5C plus lamp ook maar toegevoegd. Daar zie je duidelijk, in mijn ogen zelfs versterkte V als uitwaaiering zitten schuin naar rechts. Ik zal uit interesse eens opzoeken waar dat überhaupt goed voor is. Met de Z1 is dat veel minder inderdaad. Wel lijkt dit inderdaad niet verblindend voor andere weggebruikers. Dat het een stuk minder licht uitspuugt zal daar ook aan bijdragen.
Als ik nog eens goed kijk lijkt het voornamelijk je linkerlamp te zijn waar het lichtbeeld niet klopt. Rechts is nog wel iets van een schuine lijn te zien (al weet ik niet of het voldoende is voor apk goedkeur).
autoreverse schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:44:

Afgelopen vrijdag zijn mijn F5c lampen zonder problemen door de apk keur gekomen. Daarvoor had ik F2 lampen en daar ook niks over gehoord bij de apk. Daarvoor hilox lampen maar dan rechtstreeks bij de fabrikant vandaan en, het wordt wat saai, maar daar ook geen apk issues mee. Dus ja, klinkt mij ook wat vreemd in de oren dat bij jou de apk het lichtbeeld opeens werd afgekeurd.

...

• -Bas
13art schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:24:
[...]

Als ik nog eens goed kijk lijkt het voornamelijk je linkerlamp te zijn waar het lichtbeeld niet klopt. Rechts is nog wel iets van een schuine lijn te zien (al weet ik niet of het voldoende is voor apk goedkeur).

[...]

Afgelopen vrijdag zijn mijn F5c lampen zonder problemen door de apk keur gekomen. Daarvoor had ik F2 lampen en daar ook niks over gehoord bij de apk. Daarvoor hilox lampen maar dan rechtstreeks bij de fabrikant vandaan en, het wordt wat saai, maar daar ook geen apk issues mee. Dus ja, klinkt mij ook wat vreemd in de oren dat bij jou de apk het lichtbeeld opeens werd afgekeurd.
Lenzen vs Reflectoren denk ik. Echter vind ik het lichtbeeld bij hem erg strak! Zeker voor reflectoren.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Beste wat @TereZz kan doen is even langs een garage gaan en de auto voor een lichtbak zetten en kijken hoe het lichtbeeld hier in is.

...

• TereZz
Vind ik ook, strak zat. Even Googlen wees uit dat we in Europa het lichtbeeld rechts omhoog hebben lopen om de berm te verlichten. In Engeland nét andersom, en sommige landen gebruiken een compleet rechte lichtbeeld.
13art schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:39:
Beste wat @TereZz kan doen is even langs een garage gaan en de auto voor een lichtbak zetten en kijken hoe het lichtbeeld hier in is.
Ik zal 'm eens voor een lichtbak laten zetten ja! Ben benieuwd of men 'm dan apk waardig vindt. Maar als ik anderen er niet mee verblind/stoor en zelf beter zicht heb dan voorheen vindt ik het gezegend O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BadEendTerror
Als de ledjes niet op dezelfde plek zitten als waar normaal de gloeidraad van de halogeenlamp zit, dan is het niet mogelijk om een goed lichtbeeld te krijgen!

@TereZz
Het lichtbeeld zoals je dat laat zien is niet helemaal goed, probeer de lampen te draaien en neem dan het lichtbeeld van de halogeen als voorbeeld.

• daantje_1
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 18:31
Ik heb nu een F2 set icm reflector koplampen. Als ik deze zou willen vervangen wat zou nu een goede keus zijn ? Is de F5 plus geschikt voor deze koplampen ?

• TereZz
BadEendTerror schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 01:39:
Als de ledjes niet op dezelfde plek zitten als waar normaal de gloeidraad van de halogeenlamp zit, dan is het niet mogelijk om een goed lichtbeeld te krijgen!

@TereZz
Het lichtbeeld zoals je dat laat zien is niet helemaal goed, probeer de lampen te draaien en neem dan het lichtbeeld van de halogeen als voorbeeld.
Ik heb er op gelet. Dichterbij zie ik wél dat beide lampen aan de rechterkant schuin omhoog schijnen. Door overlapping van de andere lamp valt dat weg. Ook lijkt het niet zo sterk te zijn. Ik zal weer per lamp draaien en afstellen. Eens kijken of dat wil helpen.
daantje_1 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:38:
Ik heb nu een F2 set icm reflector koplampen. Als ik deze zou willen vervangen wat zou nu een goede keus zijn ? Is de F5 plus geschikt voor deze koplampen ?
H4 of wat anders? In mijn ogen geven de lampen veel te veel licht als dimlicht. Als h4 kan het wel aangezien dan de helft van het totale lichtopbrengst wordt ingezet voor het dimlicht.

Nodeloos het vermogen opvoeren, je verblind jezelf er mee.

• BadEendTerror
Het probleem met reflector koplampen is dat je vrijwel alle strooilicht ziet en bij projector koplampen worden deze allemaal weg gefilterd. Dat is ook de reden dat je dus erg moet oppassen welke led lamp je gebruikt in een reflector koplamp. Over het algemeen geld, hoe hoger de lichtopbrengst, hoe meer strooilicht er ontstaat.

• san1999der
De f7 is in bestelling zeer tevreden met de f5c plus doet na jaar nog heel goed , maar kon niet laten om de nieuwste te testen
Deze verkoper had ik

https://s.click.aliexpress.com/e/_Aflpq6

Zodra binnen is zal ik wat foto's delen

• fflow
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23-09 16:50
Een tijd geleden F2 led als dimlicht geïnstalleerd. Zelf wel aardig tevreden over. Goeie cutoff. Veel licht maar wel heel wit. Hierdoor zie je eigenlijk alleen waar het licht schijnt nog iets. Maar in Nederland is het niet op veel plekken compleet donker en kan ik met gewone halogeen peertjes prima over de meeste wegen in Nederland rijden in het donker.

Na afgelopen week 's nachts even flink geseind te zijn door een vrachtwagen op de andere weghelft nog maar eens goed gekeken en ditmaal niet in een verlichte garage. Ondanks de goede cutoff van de projector lens komt er gewoon zo veel licht uit dat het beetje strooilicht toch best veel strooi licht is. Ook een vriend gevraagd die voor me aan reed en ook hij gaf aan dat het wel heel veel licht is.

Het laatste wat ik wil is andere weggebruikers verblinden en tot last zijn. Ik heb er tenslotte zelf ook een hekel aan, waarom zou ik het dan wel anderen aan doen. Daarom heb ik de leds verwijderd en weer een setje halogeen geïnstalleerd. Misschien de leds nog een keer als groot licht installeren, het is dezelfde fitting. Maar dat is nog al een werkje.

• -Bas
fflow schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:27:
Een tijd geleden F2 led als dimlicht geïnstalleerd. Zelf wel aardig tevreden over. Goeie cutoff. Veel licht maar wel heel wit. Hierdoor zie je eigenlijk alleen waar het licht schijnt nog iets. Maar in Nederland is het niet op veel plekken compleet donker en kan ik met gewone halogeen peertjes prima over de meeste wegen in Nederland rijden in het donker.

Na afgelopen week 's nachts even flink geseind te zijn door een vrachtwagen op de andere weghelft nog maar eens goed gekeken en ditmaal niet in een verlichte garage. Ondanks de goede cutoff van de projector lens komt er gewoon zo veel licht uit dat het beetje strooilicht toch best veel strooi licht is. Ook een vriend gevraagd die voor me aan reed en ook hij gaf aan dat het wel heel veel licht is.

Het laatste wat ik wil is andere weggebruikers verblinden en tot last zijn. Ik heb er tenslotte zelf ook een hekel aan, waarom zou ik het dan wel anderen aan doen. Daarom heb ik de leds verwijderd en weer een setje halogeen geïnstalleerd. Misschien de leds nog een keer als groot licht installeren, het is dezelfde fitting. Maar dat is nog al een werkje.
Zo lang het goedgekeurd wordt tijdens APK zijn er geen problemen. Als zelfs een vrachtwagen er last van heeft, dan stonden ze waarschijnlijk ook niet helemaal lekker afgesteld, of was het lichtbeeld toch minder strak dan je dacht :)

Edit:
Al vind ik ze zelf ook wel echt enorm fel :+

• fflow
Het lichtbeeld met de led lampen was goedgekeurd bij de apk. Na plaatsing en afstelling door mij is het nog fijn afgesteld door de garage maar het bijstellen was beperkt. Ook eerder was ik wel eens geseind maar of dat dan bedoeld was voor mij of de auto's voor of achter kon ik toen niet goed inschatten. Nu weet ik beter want ten tijde van de seinende vrachtwagen was er verder niemand op de weg.

Wat me wel opviel was dat de led van de de F2 wel een stukje breder en hoger is dan in een halogeenlamp van General Electric. Ik kan me voorstellen dat hierdoor toch meer strooilicht ontstaat. En hoe feller en witter, hoe vervelender.

Hier ligt de halogeen boven op de F2 led. Hierdoor is de halgoon dichterbij en lijkt dus groter. Zelfs dan is duidelijk te zien dat de led hoger is. Breder is op de foto lastig te zien doordat de led wat gedraaid is maar in het echt is het verschil te zien.

• san1999der
fflow schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:36:
Het lichtbeeld met de led lampen was goedgekeurd bij de apk. Na plaatsing en afstelling door mij is het nog fijn afgesteld door de garage maar het bijstellen was beperkt. Ook eerder was ik wel eens geseind maar of dat dan bedoeld was voor mij of de auto's voor of achter kon ik toen niet goed inschatten. Nu weet ik beter want ten tijde van de seinende vrachtwagen was er verder niemand op de weg.

Wat me wel opviel was dat de led van de de F2 wel een stukje breder en hoger is dan in een halogeenlamp van General Electric. Ik kan me voorstellen dat hierdoor toch meer strooilicht ontstaat. En hoe feller en witter, hoe vervelender.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ligt de halogeen boven op de F2 led. Hierdoor is de halgoon dichterbij en lijkt dus groter. Zelfs dan is duidelijk te zien dat de led hoger is. Breder is op de foto lastig te zien doordat de led wat gedraaid is maar in het echt is het verschil te zien.
Valt mee f2 is heel strak kwa lichtbeeld en led is iets groter om te compenseren van gloei draad die 360graden is was bij mijn auto super strak dus misschien zijn uw koplampen dof of licht beeld ook met halogeen niet strak genoeg

• fflow
Dofheid en andere gevolgen door ouderdom zijn zeker niet uit te sluiten, de auto is 11 jaar oud en de licht units waarschijnlijk ook.

Voor mij als gebruiker zag het er goed uit. Goede en scherpe lijn en geen strooilicht te zien.

Als het lichtuitstralende oppervlak groter is dan bij halogeen dan komt er licht van plekken vandaan waar de licht unit niet voor ontworpen is. Dit kan toch onbedoelde effecten hebben?

Ik zie er genoeg rijden waar led retrofit prima werkt maar ook genoeg waar het niet prima werkt.

Misschien is het gewoon te veel licht wat door andere weggebruikers als storend wordt ervaren. Is ook niet gek met 4x zo veel licht per peertje.

• TereZz
De hoeveelheid licht zal daar zeker een bijdrage aan leveren. Immers heb je altijd wel een beetje strooilicht, anders zou niemand je lampen zien branden. Tenzij ze op de weg liggen voor je auto 🤣

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 23:25
fflow schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je goed kijkt zie je in het gele vlak 3 vierkantjes.
Dat is de led, het gele vlak is een beschermlaag.
Je moet de gloeidraad dus niet met het hele vlak vergelijken.

Zo op het oog vanaf de foto's ziet het er dus erg goed uit. Het zal hooguit een paar tiende millimeter verschillen.

• san1999der
TereZz schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:08:
[...]

Je Google drive linkje werkt niet.
Aangepast moet nu werken

• fflow
FRANQ schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:37:
[...]

Als je goed kijkt zie je in het gele vlak 3 vierkantjes.
Dat is de led, het gele vlak is een beschermlaag.
Je moet de gloeidraad dus niet met het hele vlak vergelijken.

Zo op het oog vanaf de foto's ziet het er dus erg goed uit. Het zal hooguit een paar tiende millimeter verschillen.
In dat geval komt het wel goed overeen inderdaad.

Los van het licht merkte ik dat de leds ook stoorden op de fm radio als ik ze aan had. Gelukkig viel het me alleen op als het radio signaal al niet zo goed was. Het viel me pas op toen ik de lampen aandeed toen ik ergens stil stond waar het fm bereik niet zo goed was.
Merken jullie dit ook?

• san1999der
fflow schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:59:
[...]

In dat geval komt het wel goed overeen inderdaad.

Los van het licht merkte ik dat de leds ook stoorden op de fm radio als ik ze aan had. Gelukkig viel het me alleen op als het radio signaal al niet zo goed was. Het viel me pas op toen ik de lampen aandeed toen ik ergens stil stond waar het fm bereik niet zo goed was.
Merken jullie dit ook?
F2 /f3 hadden hier bij sommige auto's last van vanaf f5c plus opgelost tenminste bij mij

• LCD_viewer
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Wat een enorme kastjes zitten d'r bij voor de canbus etc. en meer. Hoe krijg je dit uberhaupt nog in de koplamp unit kwijt? Mijn h7 units hebben een kleinere regelaar d'r tussen zitten maar het ging net.

• san1999der
LCD_viewer schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:51:
[...]

Wat een enorme kastjes zitten d'r bij voor de canbus etc. en meer. Hoe krijg je dit uberhaupt nog in de koplamp unit kwijt? Mijn h7 units hebben een kleinere regelaar d'r tussen zitten maar het ging net.
Tsja had de f5c plus ook is uiteindelijk ook voor temperatuur regeling etc zijn led lampen die het er bij de lamp in hebben maar daar brand vaak door of bieden weinig licht opbrengst

• -Bas
san1999der schreef op zondag 12 september 2021 @ 00:02:
[...]

Tsja had de f5c plus ook is uiteindelijk ook voor temperatuur regeling etc zijn led lampen die het er bij de lamp in hebben maar daar brand vaak door of bieden weinig licht opbrengst
Heb je de F7's al ingebouwd? Ben wel benieuwd tussen het verschil tussen F5C vs F7. De F5C plus is nu namelijk voor een mooie prijs te krijgen inclusief coupons. (€28) :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

fflow schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:59:
[...]
Merken jullie dit ook?
Had ik ook.
Opgelost met een ferrietkraaltje:

Mooie Plaatjes   

• san1999der
-Bas schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:29:
[...]

Heb je de F7's al ingebouwd? Ben wel benieuwd tussen het verschil tussen F5C vs F7. De F5C plus is nu namelijk voor een mooie prijs te krijgen inclusief coupons. (€28) :)
Nog niet misschien vandaag deel hier dan foto's

• san1999der
-Bas schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:29:
[...]

Voor die prijs mooie deal wel op letten dat het goeie seller is sommige verkopen een goedkopere variant met plastic kabels en minder koeling

• -Bas
san1999der schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:22:
[...]

Voor die prijs mooie deal wel op letten dat het goeie seller is sommige verkopen een goedkopere variant met plastic kabels en minder koeling
Ik heb deze besteld voor grootlicht. Bij een seller met de meeste verkopen:
€ 30,58 52%OFF | F5 F5C Plus H1 H4 H7 Led Car Lamps 90W H8 H11 Headlight Bulbs 20000LM 9012 HB3 9005 HB4 9006 Car Lights For Auto 6000K
https://a.aliexpress.com/_uQIPH0

• TereZz
-Bas schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:28:
[...]

€ 30,58 52%OFF | F5 F5C Plus H1 H4 H7 Led Car Lamps 90W H8 H11 Headlight Bulbs 20000LM 9012 HB3 9005 HB4 9006 Car Lights For Auto 6000K
Hiermee gaan ze wel aan de kant voor je :9

• 13art

13art

Moderator Mobile
-Bas schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:28:
[...]

Die heb ik ook. Doen het prima in mijn projector lampen. Nog geen 'last' gehad van mensen die seinen dat het licht te fel is. Moet wel zeggen dat ik de lampen standaard iets lager zet dan ze APK eis moeten zijn.

...

• EriksonErik
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 20-09 18:50
Ben ik weer! Na ongeveer 1,5 jaar nu te rijden met de F5 LED lampen begin ik mij nu toch wel te storen wanneer het regent en/of wanneer het wegdek nat en/of donker is. Ik zie gewoon te weinig dan. Vooral bij vreemde wegen heb ik soms het gevoel dat ik te weinig zie. Ik rijd dan soms hetzelfde stuk in een auto met ouderwets licht en daar lijk ik dan tijdens deze omstandigheden toch beter te kunnen zien.

Wat zouden jullie als alternatief aanraden? Mijn Fiat komt uit 2018, eind 2019. Ik zat te denken aan de Philips
Ultinon Pro9000 LED lampjes, gezien het feit dat deze 5800K zijn.

Het geld maakt mij dus niet zo veel uit, maar goed zicht is voor mij onbetaalbaar...

Ik kijk uit naar jullie reacties! _/-\o_

• 13art

13art

Moderator Mobile
Wit licht geeft minder contrast dan geel licht. 5800K is nog altijd wit licht. Ik denk dat het probleem bij jou niet in de lichtopbrengst zit maar in de hoeveelheid contrast.

Die Ultinon zullen daar niet veel verandering in brengen vrees ik.

...

• san1999der
EriksonErik schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:01:
Ben ik weer! Na ongeveer 1,5 jaar nu te rijden met de F5 LED lampen begin ik mij nu toch wel te storen wanneer het regent en/of wanneer het wegdek nat en/of donker is. Ik zie gewoon te weinig dan. Vooral bij vreemde wegen heb ik soms het gevoel dat ik te weinig zie. Ik rijd dan soms hetzelfde stuk in een auto met ouderwets licht en daar lijk ik dan tijdens deze omstandigheden toch beter te kunnen zien.

Wat zouden jullie als alternatief aanraden? Mijn Fiat komt uit 2018, eind 2019. Ik zat te denken aan de Philips

Het geld maakt mij dus niet zo veel uit, maar goed zicht is voor mij onbetaalbaar...

Regen zie je altijd minder al helemaal met halogeen dit is hellaas zo 😔

• TereZz
EriksonErik schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:01:

Ik geloof dat autofabrikanten een kleurtemperatuur van zo'n 4300K toepassen. Ik denk dat je zicht daarmee een stuk beter is met slechte weersomstandigheden. Helaas lijkt de focus van de chinezen op zoveel 6500K, met zo veel mogelijk vermogen :+

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:01

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

TereZz schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:12:
Ik geloof dat autofabrikanten een kleurtemperatuur van zo'n 4300K toepassen.
In de Xenon tijd zeg maar was het vaak eerder 5000K a 5500K en soms zelfs 6000K helaas... :'(
Ik denk dat je zicht daarmee een stuk beter is met slechte weersomstandigheden.
Ik kocht daarom ook altijd 4300K maar echt makkelijk vindbaar waren ze niet! :)
Helaas lijkt de focus van de chinezen op zoveel 6500K, met zo veel mogelijk vermogen :+
Dat schijnt te komen doordat men daar van wat kouder licht houdt dan in het Westen volgens mijn Taiwanese ex-collega's lang lang laaaang geleden ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• 13art

13art

Moderator Mobile
TereZz schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:12:
[...]

Ik geloof dat autofabrikanten een kleurtemperatuur van zo'n 4300K toepassen. Ik denk dat je zicht daarmee een stuk beter is met slechte weersomstandigheden. Helaas lijkt de focus van de chinezen op zoveel 6500K, met zo veel mogelijk vermogen :+
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de opbrengst van led bij een lagere kleuropbrengst ook minder is waar de opbrengst bij xenon juist rond de 4300K het hoogste was. Dit kan natuurlijk ook meespelen in dat er weinig te vinden is onder de 5 a 6000K bij Led.

...

• -Bas

• fflow
Zo simpel. Thanx voor het (wederom) onder de aandacht brengen van de oplossing. Voor het geld zou je ze standaard bij elke ledlamp gelijk bij plaatsen. Of eigenlijk hadden 'ze' wel gelijk mogen inbouwen. Nu moet je als eindgebruiker nog een oplossing regelen.
Zouden de philips en de osrams dit wel gelijk toepassen in hun producten?
san1999der schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:00:
[...]

Regen zie je altijd minder al helemaal met halogeen dit is hellaas zo 😔
@EriksonErik heeft nu juist ledlampen waarmee hij slechter zicht heeft dan met halogeen in een andere auto die gereden wordt op hetzelfde stuk. EriksonErik zoekt een product dat beter zicht geeft in de genoemde omstandigheden.
Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee