Ik denk dat ik me nu wel aan een review kan wagen van de "
Philips Ultinon Pro9000 LED H7" in projectorunits:
Keuze:
Er was weer eens een T10 lampje stuk en omdat de winkels nog gesloten waren maar eens online gekeken. Een gevaarlijke plek dat internet. Je zoekt een T10 lampje van 3,- en koopt uiteindelijk een set H7's van 200,-.
Dat zit zo: Ik vond het altijd al jammer dat mijn auto niet de Xenon optie had. Alleen de inbouwtoestand zag ik niet zitten. Ik wilde alles ook graag intact houden. Met deze lamp bleek dat te kunnen.
Installatie:
Zeer eenvoudig te plaatsen. De electronica is in de lamp verwerkt dus geen extra kastjes.
De houder haal je van de lamp, en installeer je op de normale manier. De lamp lock je vervolgens daarin en klaar.
LET OP! Er wordt maar één houder per lamp geleverd dus als je die laat vallen en kwijt raakt heb je een probleem.
De stofkap past er in mijn geval ook gewoon weer op. Omdat de aansluiting via een snoertje aan de zijkant zit steekt het bij mijn auto in ieder geval niet heel veel verder uit dan een H7 halogeen met de stekker achterin. Maar de lamp is wel langer, waardoor het moeilijk kan worden als er een slang o.i.d. pal achter de koplampunit zit. Alles aan de auto blijft dus onaangetast en je kunt even makkelijk weer terug naar halogeen (als je het race circuit verlaat...).
Ook in de groot licht unit zou hij makkelijk passen zo te zien.
Lichtopbrengst:
De lichtopbrengst is een stuk sterker dan halogeen. Doordat het LED oppervlak exact dat van een H7 lamp is en op de juiste plek, is de projectie zelfs scherper dan halogeen.
Echter is de lichtbron natuurlijk niet rondom zoals bij halogeen of Xenon. In eerste instantie had ik de lampen volledig tot het einde gedraaid, waardoor ze precies verticaal zouden moeten zitten. Hierdoor was het lichtbeeld vooral in het midden en de zijkanten sterk. De boven en onderkant van de lichtbundel waren een stuk zwakker en de gehele projectie was erg rommelig (alles wel binnen dezelfde lichtbundel omvang als halogeen).
Ik had ze bijna geretourneerd, maar toen kwam ik er via de uitgebreide
online handleiding achter dat de lamp niet perse tot het einde gedraaid hoeft. De weerstand met indraaien is bedoeld om de lampen onder een vrije rotatiehoek te kunnen zetten. Ik kwam uiteindelijk uit op ongeveer 45 graden terug draaien. In de handleiding staat "LED unit should be vertical", maar ik denk dat de lamp nu juist niet verticaal staat. Het verstellen deed ik met koude lampen net aan, zodat ik 'live' de lichtbundel kon zien veranderen. (Pas op dat je de ventilators niet raakt.)
Dit leverde niet alleen een veel egalere en beter verdeelde lichtbundel op, het zorgde zelfs voor meer licht in het algemeen.
Eigenlijk is het zeer logisch dat dit gebeurd. Met de lampen verticaal geplaatst worden alleen de zijkanten van de projector benut, en wordt dus alleen het horizontale deel van de bundel versterkt. Het verbaasd me eigenlijk zelfs dat de bundel nu zo egaal is. Misschien werkt dat niet bij alle projectorlampen even goed.
Lichtkleur:
In eerste instantie is het witte licht erg onwennig en ben je je er zeer bewust van. Maar Qua kleurtemperatuur vind ik het toch wel te koud (5800k). Het had van mij meer richting 5000k of zelfs 4300k gemogen. Door de blauwige kleur heeft het ook iets meer een 'Sjonny' look en wat minder een 'OEM' look. De lamp heeft in ieder geval geen kleurafwijking en ziet er wat dat betreft wel 'echt' uit.
Bij LEDs levert een koudere kleur meer rendement op en dat zal waarschijnlijk meegenomen zijn in de keuze. Sommige autofabrikanten lijken ook deze kleurtemperatuur te kiezen voor hun LED licht, dus misschien valt het mee. Neemt niet weg dat daglicht bijna nooit zo 'wit' is.
Een bekend fenomeen bij witte LED's is dat niet het hele oppervlak dezelfde kleur heeft. Voor het kritische oog lijken er ook bij deze lamp vrij subtiele kleurverschillen in de lichtbundel te zitten.
Na eindelijk een nachtrit over.. ehh een circuit gemaakt te hebben is het verschil met halogeen groot, en het rijdt wel echt prettiger nu de lampen onder de juiste hoek staan.
Deze lampen zullen veelte fel zijn voor reflectorunits (Maar voor een circuit maakt dat niet uit natuurlijk...). De 'melkige' diffusie in mijn projectorlampen is misschien al bovengemiddeld fel. Koplampen goed schoon houden in ieder geval
Levensduur:
Over de levensduur kan ik als alles goed gaat pas over meer dan vijf jaar iets zeggen... Er wordt 5 jaar garantie beloofd en 5000 branduren (dat is in 5 jaar 2,7 uur per dag). Ik kan alleen nergens de garantievoorwaarden vinden. Het enige papiertje is een beknopte plaatjes-handleiding. Volgens de winkel geldt de garantie voor de hele lamp. Dus als er binnen vijf jaar een stuk gaat zou ik een vervanger moeten krijgen.
Het langste dat de lamp tot nu toe non-stop aan is geweest is bijna drie uur bij ongeveer 12 graden met zon. De lampen hebben toen geen krimp gegeven.