Vijf jaar voor een halogeen is inderdaad pas lang. Bij de verschillende auto's die ik heb gehad gingen ze vaak maar een jaar mee. En tijd is natuurlijk relatief. Het maakt wel uit hoeveel kilometer, of eigenlijk tijd, je rijd en dan met de lichten aan. Voorheen reden de auto's van mijn huishiuden +- 25.000 km per jaar en altijd met lichten aan. En ook zaken als starten met je lichten aan of uit kan invloed hebben op de levensduur van de lampen.servies schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:17:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Lang????? Na 1,5 jaar is er al 1 kapot. Mijn halogeen zitten er vanaf het begin (2015) in en er is er nog geen een vervangen.
Een van de 'beloftes' van LED is lange levensduur en hogere lichtopbrengst. Het 2e geloof ik wel maar 1,5 jaar vind ik een VEEL te korte levensduur...
Ik ben het met je eens dat een led in potentie veel langer mee zou moeten kunnen gaan. Ik denk dat de leds te warm zijn waardoor ze te snel slijten. Maar de focus op nog meer lumen per lamp drijft de warmteproductie nog verder op. En wat er op ali wordt verkocht heeft vast niet perse de focus op een zo lang mogelijke levensduur.
Ik benieuwd hoeveel branduren de officiele leds van bijvoorbeeld Osram zullen hebben.