Tijd voor een update. De F2 lampen zijn onlangs binnengekomen. Het originele doosje keurig in bubbelfolie in zo'n zwart zakje. Gisteren de tijd genomen om te installeren en wat plaatjes te schieten. Het gaat om het dimlicht van een Alfa Romeo 159 met een H7 socket in een projector. De lampen zijn F2 H7 van 36 watt en 6000 lumen per lamp met 6000 kelvin gekocht bij
EURS Autolights Store
Ik heb bewust gekozen voor deze en niet voor fellere lampen om met name de warmte ontwikkeling zo beperkt mogelijk te houden omdat ze in afgesloten lichtunits komen. En om deze reden ook voor actief gekoelde lampen gekozen zodat er wel luchtverplaatsing over het koelblok plaatsvindt.
De lampjes komen degelijk over. De afwerking van het aluminium is netjes. De snoeren zijn stug, wat hopelijk duidt op dikke draden. Op één van de leds zit een dingetje maar de lampen doen het prima. Ook de bijbehorende bakjes opengemaakt.
Eerst maar even op de oprit proberen of de lampen überhaupt passen. En als dat lukt, dan door naar een parkeergarage voor een vlakke vloer en vlakke muur om het lichtbeeld te controleren en af te stellen.
Eerst een foto vooraf.
Vervolgens maar even controleren of de lampen het doen. En dat was het geval gelukkig. Duidelijk is ook te zien dat dit soort lampen niet helemaal rondom schijnen.
De volgende stap het inbouwen. De ring die in de fitting komt kan losgehaald worden van de led zodat het oorspronkelijke beugeltje van de auto er overheen kan.
Daarna kan de lamp er in geschoven worden, tenminste...
Met een beetje wiebelen en draaien is het gelukt. Het is gelukkig ook geen glazen lampje.
Wat me opviel was dat de lamp niet helemaal in de ring schoof. Met een beetje aanduwen wou het wel. Nadere inspectie wees uit dat het beugeltje tegen het koellichaam van de ledlamp aanduwde. Of de ledlamp is te breed of het beugeltje is te smal. Ik heb er voor gekozen dat de beugel te smal was en heb deze wat breder gebogen. En toen paste het wel goed.
Door het verbuigen zitten de normale halogeen niet helemaal stevig meer vast. De rand van de ledlamp is ook veel dikker dan de rand van een halogeenlamp. Maar met een beetje buigen is dat vast wel weer op te lossen. De ledlamp zit in ieder geval stevig vast.
En ook alle randzaken passen in de lichtunit en de oorspronkelijke afdekkap past ook nog. En niet onbelangrijk, de hoogte verstelling voor als je je auto zwaar beladen hebt, werkt ook nog goed met alle zooi in de dichte unit.
De ventilatortjes van de ledlampen hoor je wel een beetje met de motor uit en alles dicht. Maar niet heel storend en normaal heb ik de lampen pas aan nadat de motor is gestart en ze gaan weer uit voordat ik de motor uitschakel. (scheelt piekspanning van het starten op je lampen)
Nu ik wist dat alles wel ging passen ben ik naar een parkeergarage getogen waar ik eerder ook al eens de lampen had afgesteld. Het is er niet echt donker maar een andere plek weet ik zo ook niet. En het is er lekker droog, niet koud en vlak.
Eerste de auto dichtbij de muur gezet en het midden van de lampen op de muur afgetaped en 10 cm onder de horizontale lijn nog een lijn getaped. De auto vervolgens 10 meter naar achteren gezet om te controleren of de lichtbundel wel 1 cm per meter lager wordt.
Toevallig liep de beheerder van de parkeergarage langs en vroeg of ik problemen had met m'n auto omdat ik zo raar geparkeerd stond. Toen ik vertelde dat ik de lampen aan het afstellen was zei hij "ooh prima" en liep glimlachend weg.
Met de halogeen lampen er in.
Met één lamp vervangen.
:strip_exif()/f/image/nflZikf2AkL8KhRjlSGwhKmE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het maakt veel uit hoe de lampen gedraaid zijn in de koplamp. Alleen als de leds opzij schijnen is het licht goed. De cutoff is altijd goed door de projector maar het verder lichtbeeld is wel duidelijk minder. De ring van de ledlamp wordt op z'n plek gehouden door één balletje en de ring heeft gaatjes. Hierdoor kun je de lamp in enkele verschillende standen draaien. Het zit vast maar het had van mij meer moeite mogen kosten om de led te draaien. Het is tenslotte maar een eenmalige aanpassing.
En met beide lampen vervangen. Maar er is hier iets aan de hand...
De drie voorgaande foto's zijn gemaakt met een samsung telefoon in de pro modus met dezelfde instellingen zoals belichtingstijd en dergelijke. Ik heb niet uitgebreid lopen pielen met de instellingen, het ging me om goed te kunnen vergelijken.
Met de laatste foto is wat aan de hand, de lampen zijn minder fel. Dit komt doordat ik de accu zo goed als leeg heb gekregen door lekker uitgebreid te prutsen met de lampen en vooral geen haast te hebben. De auto startte in eerste instantie niet eens meer. Na 10 minuten wachten had de accu waarschijnlijk weer voldoende prik opgebouwd om net te kunnen starten. Dat was wel even zweten om half 6 op oudjaarsmiddag. Ik heb het kaartje van de garage maar betaald met draaide motor naast de betaalautomaat. Weer wat geleerd
Update 20-01-2021
Vandaag nog even langs de parkeergarage gereden om nog een foto te maken met de nieuwe lampen er in en een gevulde accu. Ditmaal niet precies de afstand uitgemeten maar ongeveer op dezelfde plek geparkeerd.
Kon (moest) ik gelijk een ritje maken om de accu weer een beetje bij te laden. Heel vervelend

Bij voorliggers lijk ik niet naar binnen te schijnen en ik zie een duidelijke cutoff op de voorliggers of de weg. Ook heeft geen enkele tegenligger geseind, maar het was maar één ritje. Onderweg nog even gestopt op een onverlichte parkeerplaats. Ditmaal een foto met instellingen gekozen door de camera zelf en dat komt wel overeen met hoe ik het zelf ook zag.
Thuisgekomen was het een beetje mistig van het vuurwerk van de buurkinderen.
In het kort:
- Installatie vraagt een klein beetje buigen van het originele beugeltje van de auto.
- Alles past in de koplampunit van een alfa 159 en de unit kan nog gewoon dicht.
- Geen idee of deze lampen canbus meldingen geven. Bij de koplampen krijg ik ook zonder lamp geen melding, van de kentekenplaatverlichting krijg ik wel een melding

- Het lichtbeeld komt goed overeen met halogeen. Goed verdeeld op de weg, goed naar de zijkanten en een goede cutoff. Naar mijn idee zeer goed.
- Deze leds geven een bak meer licht dan de halogeen. Feller hoeft van mij echt niet, dit is al zo'n enorme verbetering.
Binnenkort gaat de auto naar de garage. Ik zal ze vragen om de koplampen nog perfect af te stellen. Ik denk dat het nog wel iets hoger kan maar ik wilde aan de veilige kant zitten met mijn 'plakband op de muur van een parkeergarage' methode.
Nu alleen nog de stadslichtjes vervangen voor een bijpassende kleur. En het grootlicht van deze auto heeft ook een H7 fitting. De huidige halogeen steekt nu wel een beetje schril af tegen het dimlicht. Dus die misschien ook maar vervangen

heb ik gelijk 'reserve' lampen voor het dimlicht.
[
Voor 4% gewijzigd door
fflow op 20-01-2021 18:55
. Reden: Extra foto met volle accu ]