LED Verlichting auto+motor

Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En als vervolg hierop:
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"

Een fotootje van de nieuwere T10/W5W LEDs:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50494659132_856baebf6b_c.jpg

Hopelijk gaan deze wat langer mee.
Ik heb er zes besteld, en er zitten er 2 x 2 =4 in de achterlichunits van mijn auto. Nog 2 reserve dus. ;)
Qua lichtsterkte vergelijkbaar met een T10 gloeilamp; en dat is goed. Want een verblindend achterlicht is niet oké.

5 euro voor 6 LEDs + 3,50 verzendkosten vanuit de UK.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:41
Ik las op het Poloforum (MyPolo.nl) dat Osram nu in Duitsland legale Nightbreaker LEDs op de markt heeft.

https://www.amazon.de/gp/...2&creativeASIN=B08DNZMC11

Hopen dat Nederland en andere merken snel volgen, misschien zakt te prijs dan wat. Ik vind 120 euro voor een setje wel weer prijzig. 240 dus als je je groot licht ook vervangt voor led.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
TheIbex schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:03:
Ik las op het Poloforum (MyPolo.nl) dat Osram nu in Duitsland legale Nightbreaker LEDs op de markt heeft.

https://www.amazon.de/gp/...2&creativeASIN=B08DNZMC11

Hopen dat Nederland en andere merken snel volgen, misschien zakt te prijs dan wat. Ik vind 120 euro voor een setje wel weer prijzig. 240 dus als je je groot licht ook vervangt voor led.
Interessant :) Alleen is de wetgeving hier volgens mij dat er in een H-armatuur alleen halogeen lampjes mogen. Dus ook al is het lichtbeeld van die ledlampen perfect, het mag niet, omdat ze led zijn. Dan zal daar wellicht iets aan moeten veranderen. Ben wel benieuwd hoe dat in Duitsland precies zit.

[edit] Zie ook: https://www.osram.de/am/n...sliste.jsp?mkt=/ledcheck/
Kennelijk wordt het per model toegelaten. Zal dan wel specifiek getest zijn in dat model auto.

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 22-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zeker interessant, maar ook (nog) prijzig.
In mijn auto zitten ook maar liefst 4 stuks H7's. 2 x dimlicht, 2 x grootlicht.

De Duitse regelgeving staat alhier beschreven:
https://www.osram.de/am/n...m301_m302__h1_h2_headline
Je dient dus eerst te controleren of jouw koplampunits geschikt/toegestaan zijn...

met daarbij de opmerking:
Ihr Fahrzeug oder Ihre Scheinwerfergenehmigungsnummer ist nicht dabei? Wir arbeiten kontinuierlich daran die NIGHT BREAKER® LED (H7-LED) für weitere Fahrzeugmodelle testen und beim Kraftfahrtbundesamt (KBA) freigeben zu lassen. Bleiben Sie up to date auf unserer Webseite und den Social Media Kanälen von OSRAM Automotive:

[ Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 22-10-2020 11:31 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Dat valt natuurlijk makkelijk te controleren; ff LED <--> driver kruiselings wisselen. Dan weet je wie de boosdoener is.

[...]

Lumileds? Echte of neppe?
Of ver boven de toegestande maximale waardes, zoals Tjunction overschreden, aangestuurd?

Kun je nagaan wat een onzin die beweringen zijn van tienduizenden uren levensduur. :N
Sorry voor mijn late reactie en de crappy foto met de mobile telefoon. Kun je hieraan zien of ze nep zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvA0rx70vBvxWyqLNEOS-nJ2It8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4wGqlQtmxo5B7BDYznDvbam.jpg?f=fotoalbum_large
Wil evt ook wel mijn betere camera zoeken om een betere closup te maken..

[ Voor 5% gewijzigd door nokiaan958GB op 22-10-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
In dit topic is het beroemd merk Oslamp al meerdere keren voorbij gekomen.

Ik zat kijken naar dit model:
https://www.wish.com/c/5c...2WpgB0EAYYBSABEgKHLPD_BwE
deze lijkt erg veel op deze:
https://www.amazon.ca/Aux...-Conversion/dp/B074GZ3S4Q

Aangezien de opgegeven lichtopbrengst van de Ultinon mij tegenvalt en deze setjes fanless zijn en geen aparte drive nodig hebben zou ik de gok wel willen wagen.

Zou ik mij hier een buil aan vallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@nokiaan958GB Zoek in dit topic maar eens op 'nep lumiled'.
Of zie hier b.v.: ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"

En oordeel dan zelf...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ja, zijn waarschijnlijk geen echte lumileds.
Maar desondanks voor 56 pond een betere lichtopbrengst dan mijn vorige set.
Alleen jammer dat ze het zo kort hebben uitgehouden.

Maar snel vergeten dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:16
Ik heb voor de DRL in de auto van mijn vriendin een W5W/21W Led met 7443CK aansluiting besteld. Nu las ik dat de dimfunctie van de DRL daarmee niet altijd meer werkt. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Geen idee maar niet alle leds zijn dimbaar. Wellicht dat het daarvan afhankelijk is.
Gloeilampen wordt gedimd door het verlagen van het voltage, vraag mij af of dat met leds ook ze werkt. Kan zijn dat die een PWM-achtige manier van dimmen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29
Bij de meeste H7 LED modellen kun je het LED gedeelte draaien ten opzichte van de voet, meestal met een paar kleine imbus boutjes.
Maar hoe weet je nou of het nodig is om te draaien? en hoeveel graden?
Als ik in het donker moet gaan prutsen om de lamp erin te krijgen, naar het lichtbeeld te kijken, lamp eruit te halen, klein stukje draaien en dat steeds herhalen dan schiet het niet erg op :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
remmuz schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:22:
Bij de meeste H7 LED modellen kun je het LED gedeelte draaien ten opzichte van de voet, meestal met een paar kleine imbus boutjes.
Maar hoe weet je nou of het nodig is om te draaien? en hoeveel graden?
Als ik in het donker moet gaan prutsen om de lamp erin te krijgen, naar het lichtbeeld te kijken, lamp eruit te halen, klein stukje draaien en dat steeds herhalen dan schiet het niet erg op :-(
Voor een afstelapparaat, zoals het hoort. Het is niet normaal meer hoeveel beunhazen er de laatste tijd rondrijden met aftermarket LED's die alle kanten op schijnen, behalve de goede.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
Dat wil ik inderdaad voorkomen.
Helaas heb ik geen afstel apparaat en ik denk ook niet dat de plaatselijke garage mij een middag een hoekje in de werkplaats beschikbaar stelt om mijn lampen af te stellen.
Bovendien blijf ik dan het verhaal houden van lamp erin zetten, naar het lichtbeeld kijken, lamp eruit te halen, klein stukje draaien en dat steeds herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:08

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Als je de lampen op een muur laat schijnen kun je met wat stukjes tape het patroon vastzetten, zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIbN-x-gYMuUrydfDG4VvDYSVdI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YCcEAjhmUk1VIkKyICnjPBPa.jpg?f=user_large

Je ziet 2 van deze patronen naast elkaar.
LEDs erin en dan ontkom je meestal niet aan wat prutsen totdat eea ok is.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:08
remmuz schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:17:
Dat wil ik inderdaad voorkomen.
Helaas heb ik geen afstel apparaat en ik denk ook niet dat de plaatselijke garage mij een middag een hoekje in de werkplaats beschikbaar stelt om mijn lampen af te stellen.
Bovendien blijf ik dan het verhaal houden van lamp erin zetten, naar het lichtbeeld kijken, lamp eruit te halen, klein stukje draaien en dat steeds herhalen.
Ik zou eens beginnen met de lampen horizontaal en verticaal proberen, in 80% van de gevallen heb je dan al een goed lichtbeeld te pakken.

Je kunt het gewoon zelf voor een muur thuis proberen als het wat donkerder is. Over het algemeen is het vrij snel te zien welke orientatie een fatsoenlijk lichtbeeld opleverd.

[ Voor 12% gewijzigd door Wizxt op 30-10-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Aanbieden van producten is op het forum buiten Vraag & Aanbod overig niet toegestaan.

[ Voor 87% gewijzigd door deepbass909 op 07-11-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-09-2024
De leds m2s zijn binnnen, linkje verkoper leds
https://s.click.aliexpress.com/e/_AmxGWd

zie hier foto's https://photos.app.goo.gl/YWckd5rYiHgNcNpr5

Wat mij opvalt bouwkwaliteit hoger is dan de m2/m3 sets

Verder nog testen kwa helderheid en geluid 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
nokiaan958GB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:48:
Geen idee maar niet alle leds zijn dimbaar. Wellicht dat het daarvan afhankelijk is.
Gloeilampen wordt gedimd door het verlagen van het voltage, vraag mij af of dat met leds ook ze werkt. Kan zijn dat die een PWM-achtige manier van dimmen hebben.
De LED lampen voor de dagrijverlichting zitten erin, zodra je het knipperlicht aanzet zouden ze moeten dimmen. Dat werkt helaas niet. Maar zodra het gewone dimlicht aangaat schakelt de LED over op stadslicht.
Dus dat is prima, zo werkt het ook bij de gewone halogeen verlichting, alleen kan er dan wel gedimd worden bij het aanzetten van het knipperlicht.

[ Voor 27% gewijzigd door BadEendTerror op 10-11-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dat verbaast met niks.

Jammer dat het dimmen niet werkt.
Aan de andere kant voegt dat dimmen in praktische zin toch weinig toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
De gedachte erachter is dat het knipperlicht dan beter zichtbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinhardt
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 15:30
Joopieboy schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:05:

Betaalbare opties zijn er ook, zeker voor mensen die een 3000K kleur willen, zeker met regen of in de winter kan dat fijn zijn of voor mistlampen een leuke optie. De X3 setjes:
[Afbeelding]
Zie: https://nl.aliexpress.com/item/4000099695627.html

Is eigenlijk de upgrade van de eerste generatie Philips lampen, zoals die ik hier als eerste noem. Iets meer opbrengst, kleurfilter aan te brengen, goed lichtbeeld en bovenal erg goedkoop. Voor een 15 euro heb je een setje prima lampen.

Beter dan welke andere hyper dyper set met tig (vaak grote) leds en belabberde koeling of falende fans, want ja dat hoor en zie ik nog regelmatig.
Ik heb dit setje inmiddels 2 maanden draaien. Werken perfect in de reflector koplampen van een 1983 Corolla! Ik heb nu stuk meer licht op de weg dan met de gloeilampen die er hiervoor in zaten. Tevens vindt het motorje de lagere belasting van de dynamo ook wel fijn.Inbouwen ging vrij makkelijk, de stofhoezen gingen er ook nog prima op. De koelfinnen worden wel warm, maar zeker niet heet. Aanradertje dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004

13art

Moderator Mobile
BadEendTerror schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:50:
[...]

De LED lampen voor de dagrijverlichting zitten erin, zodra je het knipperlicht aanzet zouden ze moeten dimmen. Dat werkt helaas niet. Maar zodra het gewone dimlicht aangaat schakelt de LED over op stadslicht.
Dus dat is prima, zo werkt het ook bij de gewone halogeen verlichting, alleen kan er dan wel gedimd worden bij het aanzetten van het knipperlicht.
Misschien wel even nagaan of het niet dimmen bij aanzetten knipperlicht geen apk afkeur is.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Bij sommige auto's gaat de DRL aan de kant waar het knipperlicht aan staat helemaal uit.
Voor zover ik kan vinden hoeft de DRL i.c.m. knipperlicht niet te dimmen of uit te schakelen.
Bij mijn eigen auto (golf 7) dimt de af fabriek LED DRL ook niet als het knipperlicht aan staat. Bij dimlicht dimt hij wel.

[ Voor 61% gewijzigd door BadEendTerror op 13-11-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maier
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:38
Heeft iemand ervaring met de types f5/f6, bevallen deze? En nog nadelen van de warmte / hoge wattage.
Mijn f2's heb ik nu sinds maart vorig jaar, maar waarschijnlijk werkt één zijde van een led niet meer. Gelukkig de binnenzijde dus ik heb er nog niet veel last van, maar zoek dus wel een vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
maier schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 06:37:
Heeft iemand ervaring met de types f5/f6, bevallen deze? En nog nadelen van de warmte / hoge wattage.
Mijn f2's heb ik nu sinds maart vorig jaar, maar waarschijnlijk werkt één zijde van een led niet meer. Gelukkig de binnenzijde dus ik heb er nog niet veel last van, maar zoek dus wel een vervanger.
Ik heb de f5/f6 (ene noemt het f5 de ander f6) setje top kwa licht sterkte kwa warmte stuk beter dan de f3/f3s setje die konden iets te warm worden vooral de f3 was slecht gekoeld die had problemen

Hier heb ik ze gekocht werden redelijk snel verzonden natuurlijk zal dat in deze drukke maanden wat langzamer zijn ;)

Linkje https://s.click.aliexpress.com/e/_A4mKNk

Foto's hier https://drive.google.com/...64oXURHOpkS2HzWSc7luGICMB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:39
Hallo allen. Na het topic gelezen te hebben wil ik nog steeds een setje led's kopen :9 Super om te zien hoeveel er getest en geprobeerd is de afgelopen jaren, waarvoor veel dank. Daarnaast heb ik nog websites als bulbfacts, Headlight Revolution en google door geakkerd.

De leds zijn ter vervanging van de H7 dimlichten in een alfa 159 met projector koplampen. Nu zitten er philps X-tremeVision 130% in. Naja nog één want van de week ging er één kapot en ter vervanging van de kapotte zit er 'een' h7 uit een reserve doosje in. De lampen branden altijd om ten alle tijden goed zichtbaar te zijn (met een uitstekend lichtbeeld natuurlijk).

Het doel van het vervangen is natuurlijk een verbeterd zicht door meer lichtopbrengst. De lampen hoeven niet het felste te zijn wat er te krijgen is, liever niet eigenlijk.
De lichtunit is gesloten en dat wil ik zo houden zonder aanpassingen. Omdat de lichtunit gesloten is zoek ik een lamp die niet te hoog in vermogen zit en wel actieve koeling heeft met een ventilator. Passief is het allermooiste natuurlijk maar gezien de gesloten unit verwacht ik dat met een passieve koeling de warmte van de led zelf minder goed bij de led zelf weg kan krijgen naarmate de lamp langer brand. En de inbouwdiepte is ook enigszins beperkt. op basis van meten in inschatten denk ik max 37mm vanaf de metalen rand halverwege de lamp. Qua lichtkleur zou ik het liefst wat warmer zitten dan de meest aangeboden 6000K omdat warmer licht beter is bij regen (en sneeuw). Momenten dat je verlichting echt belangrijk is. Maar keuze is zeer beperkt in de 4000K-5000K.

Aan de hand van deze wensen kom ik op de F2 uit. Ook bekend als de s-v.4 van Headlicht Revolution. Met 35W niet te hoog in verbruik maar met 6000Lumen flink meer licht dan halogeen. En actieve koeling met beperkte inbouw grote. En de lichtkleur, naja, ik ga het zien.
Maar de 169 dollar die Headlicht Revolution er voor vraagt gaat me ook te ver. Op Aliexpres zijn er misschien wel 40 aanbieders van de F2 te vinden. Allemaal met prachtige plaatjes waarvan zelfs één die je wijst op de verschillen tussen de echte en de neppe... prachtig.

Hoe oordeel ik nou of ik een 'echte' of minstens een fatsoenlijke versie van de F2 koop. Helemaal omdat er drie van de vijf van mijn short list bij dezelfde winkel wegkomen voor verschillende prijzen 8)7
Mijn korte lijstje is gebaseerd op producten met reviews en de prijs. De volgende bleven over in willekeurige volgorde:

1 EURS Car lighting Store €24.16 gratis verzending
2 DAWN KNIGHT Official Store €37.88 gratis verzenden
3 EURS Autolights Store €23.67 gratis verzenden
4 EURS Official Store €23.40 gratis verzenden
5 EURS Official Store €14.63 Verzending €10.13

Voor mij zien alle lampen er hetzelfde uit en de beschrijving lijkt me ook allemaal aardig gelijk.
Kunnen jullie me helpen een oordeel te vellen welke lamp ik het beste kan kiezen? Zit er bijvoorbeeld toch duidelijk een neppe tussen of een winkel die ik beter kan mijden?

En mochten er andere led lampen zijn die ik over het hoofd heb gezien, dan zijn suggesties uiteraard ook zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
fflow schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:20:
Hallo allen. Na het topic gelezen te hebben wil ik nog steeds een setje led's kopen :9 Super om te zien hoeveel er getest en geprobeerd is de afgelopen jaren, waarvoor veel dank. Daarnaast heb ik nog websites als bulbfacts, Headlight Revolution en google door geakkerd.

De leds zijn ter vervanging van de H7 dimlichten in een alfa 159 met projector koplampen. Nu zitten er philps X-tremeVision 130% in. Naja nog één want van de week ging er één kapot en ter vervanging van de kapotte zit er 'een' h7 uit een reserve doosje in. De lampen branden altijd om ten alle tijden goed zichtbaar te zijn (met een uitstekend lichtbeeld natuurlijk).

Het doel van het vervangen is natuurlijk een verbeterd zicht door meer lichtopbrengst. De lampen hoeven niet het felste te zijn wat er te krijgen is, liever niet eigenlijk.
De lichtunit is gesloten en dat wil ik zo houden zonder aanpassingen. Omdat de lichtunit gesloten is zoek ik een lamp die niet te hoog in vermogen zit en wel actieve koeling heeft met een ventilator. Passief is het allermooiste natuurlijk maar gezien de gesloten unit verwacht ik dat met een passieve koeling de warmte van de led zelf minder goed bij de led zelf weg kan krijgen naarmate de lamp langer brand. En de inbouwdiepte is ook enigszins beperkt. op basis van meten in inschatten denk ik max 37mm vanaf de metalen rand halverwege de lamp. Qua lichtkleur zou ik het liefst wat warmer zitten dan de meest aangeboden 6000K omdat warmer licht beter is bij regen (en sneeuw). Momenten dat je verlichting echt belangrijk is. Maar keuze is zeer beperkt in de 4000K-5000K.

Aan de hand van deze wensen kom ik op de F2 uit. Ook bekend als de s-v.4 van Headlicht Revolution. Met 35W niet te hoog in verbruik maar met 6000Lumen flink meer licht dan halogeen. En actieve koeling met beperkte inbouw grote. En de lichtkleur, naja, ik ga het zien.
Maar de 169 dollar die Headlicht Revolution er voor vraagt gaat me ook te ver. Op Aliexpres zijn er misschien wel 40 aanbieders van de F2 te vinden. Allemaal met prachtige plaatjes waarvan zelfs één die je wijst op de verschillen tussen de echte en de neppe... prachtig.

Hoe oordeel ik nou of ik een 'echte' of minstens een fatsoenlijke versie van de F2 koop. Helemaal omdat er drie van de vijf van mijn short list bij dezelfde winkel wegkomen voor verschillende prijzen 8)7
Mijn korte lijstje is gebaseerd op producten met reviews en de prijs. De volgende bleven over in willekeurige volgorde:

1 EURS Car lighting Store €24.16 gratis verzending
2 DAWN KNIGHT Official Store €37.88 gratis verzenden
3 EURS Autolights Store €23.67 gratis verzenden
4 EURS Official Store €23.40 gratis verzenden
5 EURS Official Store €14.63 Verzending €10.13

Voor mij zien alle lampen er hetzelfde uit en de beschrijving lijkt me ook allemaal aardig gelijk.
Kunnen jullie me helpen een oordeel te vellen welke lamp ik het beste kan kiezen? Zit er bijvoorbeeld toch duidelijk een neppe tussen of een winkel die ik beter kan mijden?

En mochten er andere led lampen zijn die ik over het hoofd heb gezien, dan zijn suggesties uiteraard ook zeer welkom.
Voor projectie koplampen raad ik de nieuwe f5 setje aan

https://s.click.aliexpress.com/e/_A4mKNk

deze hebben iets grotere led en wat compacter en mooier wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:34
san1999der schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:24:
[...]
Voor projectie koplampen raad ik de nieuwe f5 setje aan

https://s.click.aliexpress.com/e/_A4mKNk

deze hebben iets grotere led en wat compacter en mooier wit
Heb deze ook gekocht, prachtig lichtbeeld, maar net iets te groot voor in mijn lampbehuizing. De lampen zelf zijn wel top.
Het was een gokje waard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
Dank voor de reacties. Ik heb van de week een setje F2 besteld bij winkel 3. Ik ga het zien.

De F5 heb ik overwogen maar verbruikt flink meer stroom per lamp (38 vs 55 watt) wat ook flink meer warmte oplevert. Gezien de gesloten lampunits waar de lampen in komen lijkt me meer warmte niet wenselijk voor de levensduur van de leds. Compacter is prettiger natuurlijk. De inbouwdiepte van de F5 is groter maar is wel smaller dan de F2.

Nu ik ze nog eens goed vergelijk claimen zowel de F2 als de F5 een gelijke lichtopbrengst van 12.000 lumen voor een setje van twee, maar de F5 is 500 kelvin witter. Volgens mij heb jij ze beide gehad @san1999der als ik het goed gelezen heb in het topic, zijn ze in het echt vergelijkbaar qua lichtopbrengst?

Maar of witter licht nu beter is voor het zicht... Ik heb begrepen dat juist geler licht meer contrast en betere zichtbaarheid geeft, met name bij regen en sneeuw. In dit topic lees ik dat door het wittere licht de lijnen op de weg en de borden beter opvallen maar juist de rest minder duidelijk is.
Hoe ervaren jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josbmw
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-06-2022
Hallo allen,

Heb een setje H4 Philips X-tremeUltinon LED Gen 2 gekocht voor in de motor, BMW K100RS koplamp.

In 2005 een Xenon ombouwkit ingebouwd met een 4300K D2s lamp in. Die versie was specifiek ontworpen voor een K100RS koplamp.
Zeer mooi gemaakt, lampbehuizing met een mechanische omschakeling van dim- naar grootlicht. Dat is een soort sluiter systeem met twee klepjes links en rechts van de lamp die opengaan als je het grootlicht inschakelt.
Stevige Philips ballast en een hoop bekabeling... En duur, prijs toen was 335 EUR voor 1 lamp!

Altijd tevreden van geweest, maar na al die jaren werkt het omschakel mechanisme dim-groolicht niet goed meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHrpNc4Ai7Dok5bsRdiPk2g70pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U44UwRFXiW7QVBDCHxTO7fBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaar dus een andere oplossing gezocht.
De X-tremeUltinon LED Gen 2 schijnt wel goed te zijn. Niet goedkoop, maar dat is minder belangrijk.
Ik wil vooral een goeie oplossing.
De LED lamp kon ik zonder problemen inbouwen (en een hoop minder kabels).
Probleem: bij omschakelen van dim- naar grootlicht verandert het afstraalgedrag.
Het grootlicht schijnt veel te veel naar links.

Je kan de koplamp zelf ook horizontaal afstellen, maar het is ofwel dimlicht goed en grootlicht teveel naar links, ofwel omgekeerd.
Bij de "gulden middenweg" krijg je dimlicht een stuk naar rechts en grootlicht een stuk naar links.

Hoe ik ook draai of regel, dit is niet goed te krijgen.
Vermoedelijk komt het door het afstraalgedrag van de LED lamp tov de reflector.
Omdat de Xenon lamp een rondom afstraalgedrag had, had ik dit probleem vroeger niet.

Heeft er iemand enig idee of dit beter te krijgen is met een ander merk/type LED-lamp?
Ik wil absoluut een lamp zonder ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Geen idee eigenlijk wat er gebeurt als overschakelt van dimlicht naar grootlicht. Gaan er aan de voorkant extra ledjes branden?
Als dat het geval is, kun je de lamp iets verder naar achteren plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
fflow schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:35:
Dank voor de reacties. Ik heb van de week een setje F2 besteld bij winkel 3. Ik ga het zien.

De F5 heb ik overwogen maar verbruikt flink meer stroom per lamp (38 vs 55 watt) wat ook flink meer warmte oplevert. Gezien de gesloten lampunits waar de lampen in komen lijkt me meer warmte niet wenselijk voor de levensduur van de leds. Compacter is prettiger natuurlijk. De inbouwdiepte van de F5 is groter maar is wel smaller dan de F2.

Nu ik ze nog eens goed vergelijk claimen zowel de F2 als de F5 een gelijke lichtopbrengst van 12.000 lumen voor een setje van twee, maar de F5 is 500 kelvin witter. Volgens mij heb jij ze beide gehad @san1999der als ik het goed gelezen heb in het topic, zijn ze in het echt vergelijkbaar qua lichtopbrengst?

Maar of witter licht nu beter is voor het zicht... Ik heb begrepen dat juist geler licht meer contrast en betere zichtbaarheid geeft, met name bij regen en sneeuw. In dit topic lees ik dat door het wittere licht de lijnen op de weg en de borden beter opvallen maar juist de rest minder duidelijk is.
Hoe ervaren jullie dit?
F5 is stuk feller f2, is eigenlijk alweer wat verouderd en minder sterker kabel bij de meeste verkopers,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
Ik heb in mijn Alfa Romeo MiTo de dimlichten vervangen door Osram Ledriving H7. Deze zitten in projector/lens lampen.
Bevallen me zeer goed. Lichtbeeld is vrijwel identiek als de halogeen H7, weinig strooilicht. Lampen zijn niet bizar fel, maar dat hoeft voor mij niet. Zijn in ieder geval een stuk helderder dan mijn vorige Philips Xtreme vision

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1uMBdy71Btf4uPNwc2xmhrQXPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGHapslGE83YXIzvUAtdeRYD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook de DRL lampen vervangen door Osram Ledriving W21/5W lampjes.
Het vreemde hiervan is dat deze wel heel zachtjes blijven branden, ook als de auto uit staat. Iemand een idee of dit kwaad kan?
Lijkt mij lekstroom, of heeft het te maken met de kapotte lamp detectie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anteac
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 16:53
Hier net met mn 2004 polo 9n weer apk goedgekeurd met F2 leds erin. De garage zei als het lichtbeeld niet goed is zet ik er ff halogeen in en zet ik je leds weer terug. Goeie service wel :p

Lichtbeeld is prima vind ik zelf, heb hem er ook niet over gehoord dus zal wel best zijn. Nooit geen gesein gehad van tegenligggers in een jaar tijd.

Mooi spul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Grmbl vandaag de Philips led lampen gaan ophalen en daarstraks proberen te installeren ik was me al aan't afvragen wat ik fout aan't doen was tot ik een paar foto's trok
Lamp gat
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jnLEK0w.jpg

Lamp socket, ik had de regelaar al in de behuizing gestoken maar niet vast gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eZv9V62.jpg

Socket
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SRPie7u.jpg

Samenbouw
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yp3QwGP.jpg

Dus ik kan niets met de lampen doen zonder adapter plaat :(

Moet wel zeggen, die leds geven serieus wat licht.

Edit: nu ik de fittings beter bekijk lijkt het wel origineel een H4 fitting waar ze dan een H7 van hebben gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.autobulbsdirect.co.uk%2Fimg%2FD%2FDiagram-45.jpg%3Fs%3Dsmall&f=1&nofb=1
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.mtk-tuning.com%2Fmedia%2Ftechnique%2Fampoule_h4.jpg&f=1&nofb=1

[ Voor 29% gewijzigd door Damic op 23-12-2020 22:25 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:56

pinda powerrr

Slow down...

Lang gewacht op levering van mijn H1 setje voor het grootlicht. Standaard xenon, dus wilde "voor ernaast" wel led. De ervaringen in de mistlampen zijn namelijk erg goed.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.250c4c4d41I83j Voor mij zou deze precies passen, want aan de achterkant weinig ruimte. En omdat het voor grootlicht is en dus nooit lang aan staat, bewust gekozen voor passieve koeling.

Helaas past de H1 net niet door het gaatje in de reflector, de led is net te dik :|

Dus de vraag, wie heeft ervaring met een H1 led die net zo smal is als een normale H1 lamp?

En wat ik nog tegenkwam in het strenge Duitsland:
https://www.amazon.de/BRE...s=warehouse-deals&sr=1-19

Osram H7 led, mét goedkeuring voor Duitsland. Prijs valt me alleszins mee met €115

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@pinda powerrr ff wat teruglezen in dit topic:
TheIbex in "LED Verlichting auto+motor"
de Osram LEDs waren al langs gekomen... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
Anteac schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:49:
Hier net met mn 2004 polo 9n weer apk goedgekeurd met F2 leds erin. De garage zei als het lichtbeeld niet goed is zet ik er ff halogeen in en zet ik je leds weer terug. Goeie service wel :p

Lichtbeeld is prima vind ik zelf, heb hem er ook niet over gehoord dus zal wel best zijn. Nooit geen gesein gehad van tegenligggers in een jaar tijd.

Mooi spul
Vreemd dat de f2 led niet door apk komt
misschien koplampen wat dof of scheef lampen erin want heb zelf geen problemen met zo wel f2 als f5 leds gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
pinda powerrr schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:28:
Lang gewacht op levering van mijn H1 setje voor het grootlicht. Standaard xenon, dus wilde "voor ernaast" wel led. De ervaringen in de mistlampen zijn namelijk erg goed.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.250c4c4d41I83j Voor mij zou deze precies passen, want aan de achterkant weinig ruimte. En omdat het voor grootlicht is en dus nooit lang aan staat, bewust gekozen voor passieve koeling.

Helaas past de H1 net niet door het gaatje in de reflector, de led is net te dik :|

Dus de vraag, wie heeft ervaring met een H1 led die net zo smal is als een normale H1 lamp?

En wat ik nog tegenkwam in het strenge Duitsland:
https://www.amazon.de/BRE...s=warehouse-deals&sr=1-19

Osram H7 led, mét goedkeuring voor Duitsland. Prijs valt me alleszins mee met €115
Deze h1 is heel compact
https://s.click.aliexpress.com/e/_9i1SDP
Misschien passen deze 😅

• Anteac
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 16:53
san1999der schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:20:
[...]

Vreemd dat de f2 led niet door apk komt
misschien koplampen wat dof of scheef lampen erin want heb zelf geen problemen met zo wel f2 als f5 leds gehad
Ik weet niet of ze erdoor zijn gekomen. Zou best kunnen maar ik heb er niet naar gevraagd naderhand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fflow
Tijd voor een update. De F2 lampen zijn onlangs binnengekomen. Het originele doosje keurig in bubbelfolie in zo'n zwart zakje. Gisteren de tijd genomen om te installeren en wat plaatjes te schieten. Het gaat om het dimlicht van een Alfa Romeo 159 met een H7 socket in een projector. De lampen zijn F2 H7 van 36 watt en 6000 lumen per lamp met 6000 kelvin gekocht bij EURS Autolights Store
Ik heb bewust gekozen voor deze en niet voor fellere lampen om met name de warmte ontwikkeling zo beperkt mogelijk te houden omdat ze in afgesloten lichtunits komen. En om deze reden ook voor actief gekoelde lampen gekozen zodat er wel luchtverplaatsing over het koelblok plaatsvindt.

De lampjes komen degelijk over. De afwerking van het aluminium is netjes. De snoeren zijn stug, wat hopelijk duidt op dikke draden. Op één van de leds zit een dingetje maar de lampen doen het prima. Ook de bijbehorende bakjes opengemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMcnK4MjMqyK3IQ9-iNHbcIKxSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V04zkin4xN4R1HWvH5WilW1k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8oBNuiIr2kMlozbnDKqqtm5e7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMc62RDXnNb90pGkjCnptS5x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxZ-4SZpl6dELugMh_DIa1jtknQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylgBnd7id8MtmZYlCPE0vDgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wpolsPIQgw1Zwn_FR_3OSs56u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdnDYI8zkNgLmRx2aP9ormnC.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst maar even op de oprit proberen of de lampen überhaupt passen. En als dat lukt, dan door naar een parkeergarage voor een vlakke vloer en vlakke muur om het lichtbeeld te controleren en af te stellen.

Eerst een foto vooraf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJoTDgJZNhYjA970F_3-PxmGYhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFWVltPBlJd0rPOHVMbLDvgp.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens maar even controleren of de lampen het doen. En dat was het geval gelukkig. Duidelijk is ook te zien dat dit soort lampen niet helemaal rondom schijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfIbWVDkW8wMpKcXta6FeQLT4r4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5rJhHJv3NFGFYlh7khRTE2t.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende stap het inbouwen. De ring die in de fitting komt kan losgehaald worden van de led zodat het oorspronkelijke beugeltje van de auto er overheen kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JSwSV54m6b8-KH3BaVi-FJP3bY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKmnnmi3mPOKnCHfjiYrJRNx.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna kan de lamp er in geschoven worden, tenminste...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U34GSTAZVX_ts9z9WOSDRyP3U_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPMFzO8nv0up5SA8KqVJhoXg.jpg?f=fotoalbum_large

Met een beetje wiebelen en draaien is het gelukt. Het is gelukkig ook geen glazen lampje.
Wat me opviel was dat de lamp niet helemaal in de ring schoof. Met een beetje aanduwen wou het wel. Nadere inspectie wees uit dat het beugeltje tegen het koellichaam van de ledlamp aanduwde. Of de ledlamp is te breed of het beugeltje is te smal. Ik heb er voor gekozen dat de beugel te smal was en heb deze wat breder gebogen. En toen paste het wel goed.
Door het verbuigen zitten de normale halogeen niet helemaal stevig meer vast. De rand van de ledlamp is ook veel dikker dan de rand van een halogeenlamp. Maar met een beetje buigen is dat vast wel weer op te lossen. De ledlamp zit in ieder geval stevig vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35efLcStzoxM-s6YdpT9tDSalfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKhv4fdM5xtBGG0VJJWNAS9p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QF5EcY_91AJVbXvwfwAex9AsDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMa3IBIDKAy7EY7IXdjwDw7r.jpg?f=fotoalbum_large

En ook alle randzaken passen in de lichtunit en de oorspronkelijke afdekkap past ook nog. En niet onbelangrijk, de hoogte verstelling voor als je je auto zwaar beladen hebt, werkt ook nog goed met alle zooi in de dichte unit.
De ventilatortjes van de ledlampen hoor je wel een beetje met de motor uit en alles dicht. Maar niet heel storend en normaal heb ik de lampen pas aan nadat de motor is gestart en ze gaan weer uit voordat ik de motor uitschakel. (scheelt piekspanning van het starten op je lampen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8R_vx-bJHxs13TnIR6b8BjQUOuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KEbVA1yPp3ZXcjhTljXVmtU.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ik wist dat alles wel ging passen ben ik naar een parkeergarage getogen waar ik eerder ook al eens de lampen had afgesteld. Het is er niet echt donker maar een andere plek weet ik zo ook niet. En het is er lekker droog, niet koud en vlak.

Eerste de auto dichtbij de muur gezet en het midden van de lampen op de muur afgetaped en 10 cm onder de horizontale lijn nog een lijn getaped. De auto vervolgens 10 meter naar achteren gezet om te controleren of de lichtbundel wel 1 cm per meter lager wordt.
Toevallig liep de beheerder van de parkeergarage langs en vroeg of ik problemen had met m'n auto omdat ik zo raar geparkeerd stond. Toen ik vertelde dat ik de lampen aan het afstellen was zei hij "ooh prima" en liep glimlachend weg.

Met de halogeen lampen er in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqp8JrfbMklqrRO4BHUI2yLGC5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z84M5rpv3Evp5AH7CJ8BRz9A.jpg?f=fotoalbum_large

Met één lamp vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUBErVfSMRWp0-GYwJihGoByBjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nflZikf2AkL8KhRjlSGwhKmE.jpg?f=fotoalbum_large
Het maakt veel uit hoe de lampen gedraaid zijn in de koplamp. Alleen als de leds opzij schijnen is het licht goed. De cutoff is altijd goed door de projector maar het verder lichtbeeld is wel duidelijk minder. De ring van de ledlamp wordt op z'n plek gehouden door één balletje en de ring heeft gaatjes. Hierdoor kun je de lamp in enkele verschillende standen draaien. Het zit vast maar het had van mij meer moeite mogen kosten om de led te draaien. Het is tenslotte maar een eenmalige aanpassing.

En met beide lampen vervangen. Maar er is hier iets aan de hand...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5p7ZOkg4EuxTzx8IYA62FVFym8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RliNA6suW6jYm3WD4TJmAWrv.jpg?f=fotoalbum_large

De drie voorgaande foto's zijn gemaakt met een samsung telefoon in de pro modus met dezelfde instellingen zoals belichtingstijd en dergelijke. Ik heb niet uitgebreid lopen pielen met de instellingen, het ging me om goed te kunnen vergelijken.
Met de laatste foto is wat aan de hand, de lampen zijn minder fel. Dit komt doordat ik de accu zo goed als leeg heb gekregen door lekker uitgebreid te prutsen met de lampen en vooral geen haast te hebben. De auto startte in eerste instantie niet eens meer. Na 10 minuten wachten had de accu waarschijnlijk weer voldoende prik opgebouwd om net te kunnen starten. Dat was wel even zweten om half 6 op oudjaarsmiddag. Ik heb het kaartje van de garage maar betaald met draaide motor naast de betaalautomaat. Weer wat geleerd 8)7

Update 20-01-2021
Vandaag nog even langs de parkeergarage gereden om nog een foto te maken met de nieuwe lampen er in en een gevulde accu. Ditmaal niet precies de afstand uitgemeten maar ongeveer op dezelfde plek geparkeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxMnY1tzfrQssuTPVvNRV9n0TuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3m3p61gxSfzU1bH3pG10vbE7.jpg?f=fotoalbum_large

Kon (moest) ik gelijk een ritje maken om de accu weer een beetje bij te laden. Heel vervelend :p Bij voorliggers lijk ik niet naar binnen te schijnen en ik zie een duidelijke cutoff op de voorliggers of de weg. Ook heeft geen enkele tegenligger geseind, maar het was maar één ritje. Onderweg nog even gestopt op een onverlichte parkeerplaats. Ditmaal een foto met instellingen gekozen door de camera zelf en dat komt wel overeen met hoe ik het zelf ook zag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxHEeYyF9gVTLiEchrTuwzK2KCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5auYXTsjQ3xMqBIWPdy8e58.jpg?f=fotoalbum_large

Thuisgekomen was het een beetje mistig van het vuurwerk van de buurkinderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbkZwU1vZg5np36IzVmtTXYCMVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97lO1me0qNOlmZcSx0ihktqZ.jpg?f=fotoalbum_large

In het kort:
  • Installatie vraagt een klein beetje buigen van het originele beugeltje van de auto.
  • Alles past in de koplampunit van een alfa 159 en de unit kan nog gewoon dicht.
  • Geen idee of deze lampen canbus meldingen geven. Bij de koplampen krijg ik ook zonder lamp geen melding, van de kentekenplaatverlichting krijg ik wel een melding :?
  • Het lichtbeeld komt goed overeen met halogeen. Goed verdeeld op de weg, goed naar de zijkanten en een goede cutoff. Naar mijn idee zeer goed.
  • Deze leds geven een bak meer licht dan de halogeen. Feller hoeft van mij echt niet, dit is al zo'n enorme verbetering.
Binnenkort gaat de auto naar de garage. Ik zal ze vragen om de koplampen nog perfect af te stellen. Ik denk dat het nog wel iets hoger kan maar ik wilde aan de veilige kant zitten met mijn 'plakband op de muur van een parkeergarage' methode.

Nu alleen nog de stadslichtjes vervangen voor een bijpassende kleur. En het grootlicht van deze auto heeft ook een H7 fitting. De huidige halogeen steekt nu wel een beetje schril af tegen het dimlicht. Dus die misschien ook maar vervangen O-) heb ik gelijk 'reserve' lampen voor het dimlicht.

[ Voor 4% gewijzigd door fflow op 20-01-2021 18:55 . Reden: Extra foto met volle accu ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

offtopic:
@fflow Iets meer foto's van je TBi mochten wel :P en nog ff showen in Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:45

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

@fflow ziet er goed uit! En bedankt voor je uitgebreide verslag.

Ik ben benieuwd of dat ook werkt in mijn E200 uit 2005, ik heb ook van die projectors geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4m5nB-DRbHbWoayoTOLfQObUR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCHLrQBAfvUovtHcNgP9xCB6.png?f=fotoalbum_large

Mijn licht is echt slecht vind ik, vandaar dat ik ze wil aanpassen naar iets wat meer licht opbrengt. Nu halogeen H7 helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

https://streamable.com/f96zvz

Nieuwe led knipperlichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Nice! Wel beetje klein oppervlak om goed te kunnen zien dat het dynamische lichten zijn ;)

Ik heb bij mijn Seat Leon in de uitkijkspiegels de led knippers vervangen voor Ali Express dynamische exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 20:49
ik heb hier niet direct iets gevonden, maar ik zoek LED T20 lampjes, maar met dubbele functie.
Huidige lampjes hebben 2 draden erin lopen voor vol licht, en gedimd als ook de dimlichten aanstaan.
heb al wat lampjes van de plaatselijke autonderdelenboer geprobeerd, maar zou nu iets wat wel zou werken.
Ik heb een opel mokka van 2015

alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadEendTerror
De lampen die je nodig hebt zijn T20 7443CK. Deze heeft lampen voor zowel de DRL als het stadslicht.
Als je de versie neemt zonder CK, dan werken de lampen niet omdat de polen dan niet kloppen.

[ Voor 35% gewijzigd door BadEendTerror op 07-01-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
Aight! schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:21:
@fflow ziet er goed uit! En bedankt voor je uitgebreide verslag.

Ik ben benieuwd of dat ook werkt in mijn E200 uit 2005, ik heb ook van die projectors geloof ik.

[Afbeelding]

Mijn licht is echt slecht vind ik, vandaar dat ik ze wil aanpassen naar iets wat meer licht opbrengt. Nu halogeen H7 helaas.
Thanx. Het was wel eens tijd om weer iets te delen met deze community, ik lees ook altijd graag de ervaringen van anderen.

Het lijkt er op dat je koplampunit een projector heeft. Voor de zekerheid zou je nog uit kunnen zoeken. Evenals wat de socket precies is waar de lamp in moet (H7, H4, enzovoorts).
Nice. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

@fflow AliExpress :+
Voor een 159 zijn ze er ook ;)

Gisteren was er weer een pakketje binnen...nu de kenteken verlichting naar led. Laten we zeggen dat het nu van afstand goed leesbaar is O-)

Setje heeft netjes een weerstand erbij om waarschuwingslampjes om de tuin te leiden. Drie leds per unit.
Enige minpuntje vind ik het heldere glas, misschien dat ik nog wat ga hobbyen om het meer diffuus te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYGAg_NJ8Xo8H1Bf6FisX9ClynA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQQbrImIqbXHtw5KXDF3qHr2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjrvqatKtvc69NUNwrP8cF4bU-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdVVmohTmKB2iCD8ReaeM6D3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
fflow schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:17:
Tijd voor een update. De F2 lampen zijn onlangs binnengekomen. Het originele doosje keurig in bubbelfolie in zo'n zwart zakje. Gisteren de tijd genomen om te installeren en wat plaatjes te schieten. Het gaat om het dimlicht van een Alfa Romeo 159 met een H7 socket in een projector. De lampen zijn F2 H7 van 36 watt en 6000 lumen per lamp met 6000 kelvin gekocht bij EURS Autolights Store
Ik heb bewust gekozen voor deze en niet voor fellere lampen om met name de warmte ontwikkeling zo beperkt mogelijk te houden omdat ze in afgesloten lichtunits komen. En om deze reden ook voor actief gekoelde lampen gekozen zodat er wel luchtverplaatsing over het koelblok plaatsvindt.

De lampjes komen degelijk over. De afwerking van het aluminium is netjes. De snoeren zijn stug, wat hopelijk duidt op dikke draden. Op één van de leds zit een dingetje maar de lampen doen het prima. Ook de bijbehorende bakjes opengemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerst maar even op de oprit proberen of de lampen überhaupt passen. En als dat lukt, dan door naar een parkeergarage voor een vlakke vloer en vlakke muur om het lichtbeeld te controleren en af te stellen.

Eerst een foto vooraf.
[Afbeelding]

Vervolgens maar even controleren of de lampen het doen. En dat was het geval gelukkig. Duidelijk is ook te zien dat dit soort lampen niet helemaal rondom schijnen.
[Afbeelding]

De volgende stap het inbouwen. De ring die in de fitting komt kan losgehaald worden van de led zodat het oorspronkelijke beugeltje van de auto er overheen kan.
[Afbeelding]

Daarna kan de lamp er in geschoven worden, tenminste...
[Afbeelding]

Met een beetje wiebelen en draaien is het gelukt. Het is gelukkig ook geen glazen lampje.
Wat me opviel was dat de lamp niet helemaal in de ring schoof. Met een beetje aanduwen wou het wel. Nadere inspectie wees uit dat het beugeltje tegen het koellichaam van de ledlamp aanduwde. Of de ledlamp is te breed of het beugeltje is te smal. Ik heb er voor gekozen dat de beugel te smal was en heb deze wat breder gebogen. En toen paste het wel goed.
Door het verbuigen zitten de normale halogeen niet helemaal stevig meer vast. De rand van de ledlamp is ook veel dikker dan de rand van een halogeenlamp. Maar met een beetje buigen is dat vast wel weer op te lossen. De ledlamp zit in ieder geval stevig vast.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ook alle randzaken passen in de lichtunit en de oorspronkelijke afdekkap past ook nog. En niet onbelangrijk, de hoogte verstelling voor als je je auto zwaar beladen hebt, werkt ook nog goed met alle zooi in de dichte unit.
De ventilatortjes van de ledlampen hoor je wel een beetje met de motor uit en alles dicht. Maar niet heel storend en normaal heb ik de lampen pas aan nadat de motor is gestart en ze gaan weer uit voordat ik de motor uitschakel. (scheelt piekspanning van het starten op je lampen)
[Afbeelding]

Nu ik wist dat alles wel ging passen ben ik naar een parkeergarage getogen waar ik eerder ook al eens de lampen had afgesteld. Het is er niet echt donker maar een andere plek weet ik zo ook niet. En het is er lekker droog, niet koud en vlak.

Eerste de auto dichtbij de muur gezet en het midden van de lampen op de muur afgetaped en 10 cm onder de horizontale lijn nog een lijn getaped. De auto vervolgens 10 meter naar achteren gezet om te controleren of de lichtbundel wel 1 cm per meter lager wordt.
Toevallig liep de beheerder van de parkeergarage langs en vroeg of ik problemen had met m'n auto omdat ik zo raar geparkeerd stond. Toen ik vertelde dat ik de lampen aan het afstellen was zei hij "ooh prima" en liep glimlachend weg.

Met de halogeen lampen er in.
[Afbeelding]

Met één lamp vervangen.
[Afbeelding]
Het maakt veel uit hoe de lampen gedraaid zijn in de koplamp. Alleen als de leds opzij schijnen is het licht goed. De cutoff is altijd goed door de projector maar het verder lichtbeeld is wel duidelijk minder. De ring van de ledlamp wordt op z'n plek gehouden door één balletje en de ring heeft gaatjes. Hierdoor kun je de lamp in enkele verschillende standen draaien. Het zit vast maar het had van mij meer moeite mogen kosten om de led te draaien. Het is tenslotte maar een eenmalige aanpassing.

En met beide lampen vervangen. Maar er is hier iets aan de hand...
[Afbeelding]

De drie voorgaande foto's zijn gemaakt met een samsung telefoon in de pro modus met dezelfde instellingen zoals belichtingstijd en dergelijke. Ik heb niet uitgebreid lopen pielen met de instellingen, het ging me om goed te kunnen vergelijken.
Met de laatste foto is wat aan de hand, de lampen zijn minder fel. Dit komt doordat ik de accu zo goed als leeg heb gekregen door lekker uitgebreid te prutsen met de lampen en vooral geen haast te hebben. De auto startte in eerste instantie niet eens meer. Na 10 minuten wachten had de accu waarschijnlijk weer voldoende prik opgebouwd om net te kunnen starten. Dat was wel even zweten om half 6 op oudjaarsmiddag. Ik heb het kaartje van de garage maar betaald met draaide motor naast de betaalautomaat. Weer wat geleerd 8)7

Kon (moest) ik gelijk een ritje maken om de accu weer een beetje bij te laden. Heel vervelend :p Bij voorliggers lijk ik niet naar binnen te schijnen en ik zie een duidelijke cutoff op de voorliggers of de weg. Ook heeft geen enkele tegenligger geseind, maar het was maar één ritje. Onderweg nog even gestopt op een onverlichte parkeerplaats. Ditmaal een foto met instellingen gekozen door de camera zelf en dat komt wel overeen met hoe ik het zelf ook zag.
[Afbeelding]

Thuisgekomen was het een beetje mistig van het vuurwerk van de buurkinderen.
[Afbeelding]

In het kort:
  • Installatie vraagt een klein beetje buigen van het originele beugeltje van de auto.
  • Alles past in de koplampunit van een alfa 159 en de unit kan nog gewoon dicht.
  • Geen idee of deze lampen canbus meldingen geven. Bij de koplampen krijg ik ook zonder lamp geen melding, van de kentekenplaatverlichting krijg ik wel een melding :?
  • Het lichtbeeld komt goed overeen met halogeen. Goed verdeeld op de weg, goed naar de zijkanten en een goede cutoff. Naar mijn idee zeer goed.
  • Deze leds geven een bak meer licht dan de halogeen. Feller hoeft van mij echt niet, dit is al zo'n enorme verbetering.
Binnenkort gaat de auto naar de garage. Ik zal ze vragen om de koplampen nog perfect af te stellen. Ik denk dat het nog wel iets hoger kan maar ik wilde aan de veilige kant zitten met mijn 'plakband op de muur van een parkeergarage' methode.

Nu alleen nog de stadslichtjes vervangen voor een bijpassende kleur. En het grootlicht van deze auto heeft ook een H7 fitting. De huidige halogeen steekt nu wel een beetje schril af tegen het dimlicht. Dus die misschien ook maar vervangen O-) heb ik gelijk 'reserve' lampen voor het dimlicht.
Erg netjes, een mooi lichtbeeld ook! En inderdaad nog even de hoogte laten controleren,erg belangrijk ;)

komen de lichtbundels ook mooi bij elkaar in de hotspot op de weg?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
M2s setje inmiddels ook meer te krijgen
https://s.click.aliexpress.com/e/_AVAyiL

top lampen voor niet meeste maar voldoende licht opbrengst en compacte formaat geen externe driver die extra ruimte neemt

Zie hier foto van een maat waar het geïnstalleerd is (mee geholpen)

https://photos.app.goo.gl/TWBXe2Nz9ov9NpYN9

De kleine t10 lampjes die je ziet Schijnen zijn deze
https://s.click.aliexpress.com/e/_A1jmwx

Wel fijne type lampen voor krappe koplampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
san1999der schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:17:
M2s setje inmiddels ook meer te krijgen

top lampen voor niet meeste maar voldoende licht opbrengst en compacte formaat geen externe driver die extra ruimte neemt

Zie hier foto van een maat waar het geïnstalleerd is (mee geholpen)

https://photos.app.goo.gl/TWBXe2Nz9ov9NpYN9

De kleine t10 lampjes die je ziet Schijnen zijn deze
https://s.click.aliexpress.com/e/_A1jmwx

Wel fijne type lampen voor krappe koplampen
Dank voor de tip, ook even besteld. Heb vorig jaar ook een tijdje M2-lampen gehad (van 'safego'). Lekker compact in te bouwen en redelijk goede lichtopbrengst. Na een maand of 3 ging wel 1 van de 2 lampen kapot, maar dat kan natuurlijk exemplarisch zijn. Ik geef het daarom nog eens een kans ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik verbaas me wel over het feit dat ik alhier (en ook op andere plekken) lees dat er zoveel LEDs kapot gaan.

Terwijl nou juist één van de grote pluspunten van LEDs, de langere levensduur zou moeten zijn... :/
-En meer zicht op de weg --> maar dat wordt vaak weer verstoord door het verkeerde lichtbeeld en/of afstraalpatroon. Nog afgezien van de inbouwperikelen en storingen op de radioontvangst.
-En lagere stroomopname --> en dat wordt vaak weer teniet gedaan door dikke belastingsweerstanden om de CANbus check te omzeilen. :-(

Kortom; wat betreft het ombouwen van m'n H7 projector koplampen heb ik al lang de moed opgegeven. Het past fysiek niet, de levensduur is (toch) beperkt. En al dat geexperimenteer met telkens voor meerdere tientjes maar weer LED gedrochten in China te bestellen ben ik mee gestopt.

Dan maar voor een paar euro af en toe eens een nieuw setje H7's bij de Action halen. :)

Alleen de kleinere lampjes, zoals binnenverlichting, richtingaanwijzers, achterlichten, mistlicht, en HB4 mistlampen zijn LED en die werken ook gewoon jaren goed. Moet wel zeggen, die heb ik jaren geleden in Duitsland besteld en die werden ook aldaar gefabriceerd (op de HB4's na). En dat werkt allemaal nog steeds. d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 10-01-2021 11:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:57:
Ik verbaas me wel over het feit dat ik alhier (en ook op andere plekken) lees dat er zoveel LEDs kapot gaan.

Terwijl nou juist één van de grote pluspunten van LEDs, de langere levensduur zou moeten zijn... :/
-En meer zicht op de weg --> maar dat wordt vaak weer verstoord door het verkeerde lichtbeeld en/of afstraalpatroon. Nog afgezien van de inbouwperikelen en storingen op de radioontvangst.
-En lagere stroomopname --> en dat wordt vaak weer teniet gedaan door dikke belastingsweerstanden om de CANbus check te omzeilen. :-(

Kortom; wat betreft het ombouwen van m'n H7 projector koplampen heb ik al lang de moed opgegeven. Het past fysiek niet, de levensduur is (toch) beperkt. En al dat geexperimenteer met telkens voor meerdere tientjes maar weer LED gedrochten in China te bestellen ben ik mee gestopt.

Dan maar voor een paar euro af en toe eens een nieuw setje H7's bij de Action halen. :)

Alleen de kleinere lampjes, zoals binnenverlichting, richtingaanwijzers, achterlichten, mistlicht, en HB4 mistlampen zijn LED en die werken ook gewoon jaren goed. Moet wel zeggen, die heb ik jaren geleden in Duitsland besteld en die werden ook aldaar gefabriceerd (op de HB4's na). En dat werkt allemaal nog steeds. d:)b
Jij hebt al projectoren, dus heel eenvoudig om een goed HID xenon setje te plaatsen, ik zou het wel weten ;) . Ik rijd al meer dan 20 jaar met Xenon(af fabriek en after market). En zou niet anders meer willen, tenzij een nieuwe auto met LED matrix verlichting oid :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
kendo schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:06:
[...]

Jij hebt al projectoren, dus heel eenvoudig om een goed HID xenon setje te plaatsen, ik zou het wel weten ;) . Ik rijd al meer dan 20 jaar met Xenon(af fabriek en after market). En zou niet anders meer willen, tenzij een nieuwe auto met LED matrix verlichting oid :P .
Nadeel van Xenon naar mijn mening is dat enerzijds de lichtsterkte best snel afneemt. Na een jaar is de lichtopbrengst beduidend minder (althans dat is mijn eigen ervaring) en het is niet ideaal voor automatisch in en uitschakelen van verlichting + seinen. Dit vanwege de opstarttijd en een snellere degradatie van de lampen bij vaker in en uitschakelen.

Gelukkig gaat mijn led set gewoon onverstoorbaar verder. Er zijn natuurlijk meerdere factoren waarom een led lamp kapot kan gaan dan alleen de led. Net als bij xenon. Zeker bij aliexpress setjes zit er ook bij xenon een groot verschil in kwaliteit.

Aftermarket is naar mijn idee sowieso minder robuust dan als xenon of led fabrieksaf in de auto zit. Dit geldt voor zowel xenon als led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

13art schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Nadeel van Xenon naar mijn mening is dat enerzijds de lichtsterkte best snel afneemt. Na een jaar is de lichtopbrengst beduidend minder (althans dat is mijn eigen ervaring) en het is niet ideaal voor automatisch in en uitschakelen van verlichting + seinen. Dit vanwege de opstarttijd en een snellere degradatie van de lampen bij vaker in en uitschakelen.

Gelukkig gaat mijn led set gewoon onverstoorbaar verder. Er zijn natuurlijk meerdere factoren waarom een led lamp kapot kan gaan dan alleen de led. Net als bij xenon. Zeker bij aliexpress setjes zit er ook bij xenon een groot verschil in kwaliteit.

Aftermarket is naar mijn idee sowieso minder robuust dan als xenon of led fabrieksaf in de auto zit. Dit geldt voor zowel xenon als led.
Welke led set heb jij eigenlijk? Ben nog een beetje aan het zoeken, of die F2 bestellen of toch andere.
Heb nu wel net mijn stadslampen vervangen voor led. Ziet er een stuk beter uit en hopelijk levert het ook wat licht opbrengst op. Volgende keer dat ik een andere auto koop is het minimaal met xenon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yiNzI08VuJnMxqeOUoGZ75DHsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJePjF7W39u8xJjgghz5Y7ws.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Aight! schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:36:
[...]
Welke led set heb jij eigenlijk?
Ik heb de F2 led's, hier gekocht.

Zou me niet verbazen als de F2 led's ook al flink gekopieerd zijn waardoor er daar ook lagere kwaliteit setjes van zijn gezien de meldingen van mensen waarbij de F2 setjes best snel kapot zijn gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
13art schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Maar wanneer aftermarket LED niet past zoals in het geval van ehtweak, dan is de stap naar een HID setje niet zo moeilijk. Ik zou, met projectoren, iig. niet vrijwillig weer terug willen naar halaogeenverlichting. ;)

De lichtopbrengst wordt inderdaad wat minder na een tijdje, maar mijn ervaring is juist dat het dan stabiliseert. Het is bij mij iig. niet zo dat de lampen alsmaar minder licht gaan geven. Ik heb D2S bi-xenon dus bij het seinen, gaat er geen extra verlichting branden. En volgens mij is H7, maar ook H1 een duo licht systeem (verschillende lampen voor groot en dimlicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
kendo schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:41:
[...]

Erg netjes, een mooi lichtbeeld ook! En inderdaad nog even de hoogte laten controleren,erg belangrijk ;)

komen de lichtbundels ook mooi bij elkaar in de hotspot op de weg?
Eeuh, geen idee. Wat is de hotspot precies? Ik heb snel gegoogled maar ik krijg niet een eenduidige omschrijving.
pinda powerrr schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:09:
@fflow AliExpress :+
Voor een 159 zijn ze er ook ;)

Gisteren was er weer een pakketje binnen...nu de kenteken verlichting naar led. Laten we zeggen dat het nu van afstand goed leesbaar is O-)

Setje heeft netjes een weerstand erbij om waarschuwingslampjes om de tuin te leiden. Drie leds per unit.
Enige minpuntje vind ik het heldere glas, misschien dat ik nog wat ga hobbyen om het meer diffuus te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er voor de alfa 159 ook leuk uit. Maar ik laat ze toch maar origineel.

Die kentekenplaatverlichting geeft een hoop licht zeg. Dat is toch helemaal niet nodig? Ik bedoel, lekker belangrijk dat je plaat wat minder goed te zien is. Je verlicht nu de weg alvast voor degene die achter je rijdt :P Hoe ziet het er uit als je hele auto op de foto zet? Springt de kentekenplaatverlichting er dan uit of valt het wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39

-tom-562

Oliesjeik

Ik rij nu al een tijdje rond met van die X3 ZES LED lampen (zonder externe driver, passief gekoeld), maar eigenlijk ben ik niet zo heel erg tevreden. Ik vind uiteindelijk de lichtopbrengst wat tegenvallen. Nu ben ik misschien wat verwend met OEM xenon in mijn Volvo (met helder glas reflectorlampen), maar de LED lampen die nu in de Suzuki Swift (helder glas reflector lampen) zitten, leveren naar mijn gevoel niet extreem veel meer licht op dan halogeen lampen.
Kun je over het algemeen stellen dat een LED lamp met een externe driver meer lichtopbrengst heeft?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
fflow schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:21:
[...]
Die kentekenplaatverlichting geeft een hoop licht zeg. Dat is toch helemaal niet nodig? Ik bedoel, lekker belangrijk dat je plaat wat minder goed te zien is. Je verlicht nu de weg alvast voor degene die achter je rijdt :P Hoe ziet het er uit als je hele auto op de foto zet? Springt de kentekenplaatverlichting er dan uit of valt het wel mee?
Dat valt mij ook wel eens op als je auto's ziet met aftermarket led kentekenplaatverlichting. 9 van de 10 keer is dat superfel, alsof er koplampen naar achteren schijnen. Geen gezicht. Vermoed haast dat het technisch kennelijk lastig is om minder felle ledlampjes te produceren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Palomar schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:28:
[...]

Vermoed haast dat het technisch kennelijk lastig is om minder felle ledlampjes te produceren ofzo.
Nee hoor, dat is technisch geen enkel probleem.
Maar marketing rules --> men laat mensen denken dat feller=beter, dus die worden dan besteld. :-(

Terwijl het mag imho niet eens, van die (te) felle verlichting aan de achterzijde.

Zo zocht ik eens normale intensiteit LED T10 vervangers; maar dat bleek nog lastig te zijn om die te vinden... ;)
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@-tom-562
De lichtopbrengst word niet groter met een externe driver, maar wel als de LED actief gekoeld is. Omdat het wattage dan simpelweg hoger kan zijn zonder dat de temperatuur te hoog word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
BadEendTerror schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:11:
@-tom-562
De lichtopbrengst word niet groter met een externe driver, maar wel als de LED actief gekoeld is. Omdat het wattage dan simpelweg hoger kan zijn zonder dat de temperatuur te hoog word.
Ik kan me voorstellen dat een driver ook warmte produceert. Met een interne driver zou een lamp het nog moeilijker kunnen hebben om het hoofd koel te houden. De fabrikant kan dit compenseren door het vermogen (lichtopbrengst) van de lamp te verlagen. Een externe driver zou dan kunnen leiden tot meer reserve in de lamp en een hoger toegestaan vermogen.

just my 2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Ja dat klopt, daar had ik niet bij stilgestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
-tom-562 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:06:
Ik rij nu al een tijdje rond met van die X3 ZES LED lampen (zonder externe driver, passief gekoeld), maar eigenlijk ben ik niet zo heel erg tevreden. Ik vind uiteindelijk de lichtopbrengst wat tegenvallen. Nu ben ik misschien wat verwend met OEM xenon in mijn Volvo (met helder glas reflectorlampen), maar de LED lampen die nu in de Suzuki Swift (helder glas reflector lampen) zitten, leveren naar mijn gevoel niet extreem veel meer licht op dan halogeen lampen.
Kun je over het algemeen stellen dat een LED lamp met een externe driver meer lichtopbrengst heeft?
Deze misschien geschikt voor u als het om licht opbrengst gaat

https://s.click.aliexpress.com/e/_AeOs1X

Is actief gekoeld en daar door meer mogelijk kwa lichtopbrengst en 5700k kleur dus niet al te blauw met regen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
Aight! schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Welke led set heb jij eigenlijk? Ben nog een beetje aan het zoeken, of die F2 bestellen of toch andere.
Heb nu wel net mijn stadslampen vervangen voor led. Ziet er een stuk beter uit en hopelijk levert het ook wat licht opbrengst op. Volgende keer dat ik een andere auto koop is het minimaal met xenon.

[Afbeelding]
F5 set https://s.click.aliexpress.com/e/_AeOs1X

nieuwer en kleiner kans op problemen ivm nieuwe leds dan bij f2 leds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EriksonErik
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 20:50
san1999der schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:10:
[...]

F5 set https://s.click.aliexpress.com/e/_AeOs1X

nieuwer en kleiner kans op problemen ivm nieuwe leds dan bij f2 leds :)
Is dit weer een vernieuwde F5 set? Nog meer licht? Ik zag ook iets over F5S? Hmm blijft zich maar ontwikkelen .. Ik heb nog steeds veel plezier van mijn F5 set die jij destijds adviseerde (rode kleur hebben ze). Heb er nu bijna 7.000 km mee gereden. Alleen in de regen vind ik het wat minder prettig dan halogeen, maar daar kan ik mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob070
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:34
Ik wil misschien deze proberen voor in de lenzen!

€ 31,63 39%OFF | Carlitek F5C Plus H1 H4 H7 Led Canbus Geen Fout Lampen H8 H9 H11 Koplampen 20000LM H27 H16 9012 HB3 9005 HB4 9006 Autolichten
https://a.aliexpress.com/_BU9XPB

Iemand al ervaring met H1 led voor de lens?

Heb nu 2 koplampen geretrofit en ben benieuwd of led hier goed in gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitaar100
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-09 14:49
Reinhardt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:50:
[...]

Ik heb dit setje inmiddels 2 maanden draaien. Werken perfect in de reflector koplampen van een 1983 Corolla! Ik heb nu stuk meer licht op de weg dan met de gloeilampen die er hiervoor in zaten. Tevens vindt het motorje de lagere belasting van de dynamo ook wel fijn.Inbouwen ging vrij makkelijk, de stofhoezen gingen er ook nog prima op. De koelfinnen worden wel warm, maar zeker niet heet. Aanradertje dus!
3 jaar geleden heb ik getwijfeld om standaard halogeen in mijn 2007 Toyota Yaris te vervangen door led. Doordat destijds geen kwaliteit te krijgen was voor weinig geld besloten om maar te upgraden naar Osram Nightbreaker halogeen koplampen.
Naar aanleiding van deze positieve reacties heb ik het aangedurfd om voor 16 euro deze X3 set te bestellen. Ondanks dat er geen strooilicht te bekennen valt (zelfs minder dan de Osram halogeenlamp) toch weer eruit gehaald omdat ze ook een heel stuk minder licht geven dan de Osram.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1W0wLG4YY4EhAeHn6i66YeiOPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9XZl7Ik8UaY4T7XGNxgIjAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh6HUt-80Hw3MJLFYxyPcOnTKfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWcQblMfbeQjwDlkb3EGpL5X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnWAWSoswhNLqB7v7NUL2RX5RX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNrAO6C4JmOlKUuQKDC9xJkP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXlvfkptbgBh4GPmIvi5mUaAS_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvykxuOeC815C7WKilM19udZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zou ik nog beter resultaat kunnen halen door een duurdere of fellere lamp te proberen? Deze was geadverteerd als 6000LM en ik zie ze op Ali staan tot 20.000 LM. Ik durfde in eerste instantie niet maximaal in lichtsterkte te gaan uit angst om tegenmoetkomers te verblinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulS030
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-01-2021
goedenavond,

Ik ben aan het zoeken naar een antwoord op mijn vraag maar hier is zoveel over geschreven dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb een Suzuki GSR 750 uit 2013 en ik heb mijn orginele lampen vervangen voor deze 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nei1FKexSZavkjh-UBhZRjKh5Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZPrdf9bXisSdJ6LXYwQeRKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiTYtudaa4pJ-NzQUvT6J7ypcvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNAgqnQ7IxoVUtBLcV7C2Ohn.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ziet het er alemaal heel cool uit en verblind het niet alleen nu lijkt het dat als je hem op dim stand zet je lichtbundel minder ver komt dan bij het orgineel en dat als je hem op grootlicht zet het meer normaal lijkt zoals bij het orgineel.

Komt het gewoon door de kwaliteit van Ali Express of heb ik een verkeerde keuze gemaakt of zal ik maar altijd met groot licht aan rijden en deze dus niet meer hebben.

Graag jullie advies!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitaar100
@PaulS030 zo te zien gaat het bij de H4 lamp om een COB LED chip. Deze zijn minder geschikt als koplamp omdat ze te "groot" zijn. Als je verder terug leest in dit forum zie je dat voor een goede lichtbundel het ledje zo precies mogelijk de afmeting moet hebben en op de plek moet zitten als de gloeidraad van de originele halogeen lamp.
Als de afmeting van de led niet overeenkomt met de gloeidraad kan deze niet goed samenwerken met reflector of projector in je koplamp met als resultaat een lichtbundel die overal heen schijnt behalve voor je op de weg.

Beter is dus een lamp met een kleine smd of csp led chip met het formaat en positie van de oorspronkelijke gloeidraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
EriksonErik schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:00:
[...]

Is dit weer een vernieuwde F5 set? Nog meer licht? Ik zag ook iets over F5S? Hmm blijft zich maar ontwikkelen .. Ik heb nog steeds veel plezier van mijn F5 set die jij destijds adviseerde (rode kleur hebben ze). Heb er nu bijna 7.000 km mee gereden. Alleen in de regen vind ik het wat minder prettig dan halogeen, maar daar kan ik mee leven.
Is zelfde alleen bieden ze nu ook volledig zwart aan soms het is afentoe regenboog kwa behuizingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
PaulS030 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:35:
goedenavond,

Ik ben aan het zoeken naar een antwoord op mijn vraag maar hier is zoveel over geschreven dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb een Suzuki GSR 750 uit 2013 en ik heb mijn orginele lampen vervangen voor deze 2:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu ziet het er alemaal heel cool uit en verblind het niet alleen nu lijkt het dat als je hem op dim stand zet je lichtbundel minder ver komt dan bij het orgineel en dat als je hem op grootlicht zet het meer normaal lijkt zoals bij het orgineel.

Komt het gewoon door de kwaliteit van Ali Express of heb ik een verkeerde keuze gemaakt of zal ik maar altijd met groot licht aan rijden en deze dus niet meer hebben.

Graag jullie advies!! :)
Cob leds is troep en te groote chip 😅😅

Deze zijn beter en ontworpen voor auto's

https://s.click.aliexpress.com/e/_AeOs1X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maier
Mijn setje F5 zijn al een poos binnen en geinstalleerd. Het zijn deze: https://m.nl.aliexpress.c...58b4d5612c7894c895&is_c=N
Besteld eind november en waren voor de kerst binnen, best snel dus.

Ten opzichte van de F2 lampen die ik had lijkt het beeld veel voller. En ze lijken minder blauw.
Ik ben ze vergeten om naast elkaar te vergelijken.

Eén van de ongeveer 1,5jaar oude F2 leds deed het aan één zijde niet meer, duidelijk te zien op onderstaande foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAOwtmbcoAC9yCGBzMGsbYbDVDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rba08uAGFjs1oSfShJsxF2k5.jpg?f=fotoalbum_large
Ventilator werkte nog gewoon, en verder ook niks bijzonders te zien.

Hier de nieuwe F5 naar de oude F2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgkT4BF2LtnTR_WpOZ_c-gbtlhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0qj2q7x7JL5zBWtvSqEOLpn.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog twee foto's van de nieuwe in de praktijk :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEnm7sCUlnkGiYcr8e7aqrmsE7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdaVuPhKn1dy2LjqqsYMqANV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJQCC-OT_Tu-gE_DMemEtYlgmzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAQ3DjtWrySkSyGCylILJcaH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
maier schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:22:
Mijn setje F5 zijn al een poos binnen en geinstalleerd. Het zijn deze: https://m.nl.aliexpress.c...58b4d5612c7894c895&is_c=N
Besteld eind november en waren voor de kerst binnen, best snel dus.

Ten opzichte van de F2 lampen die ik had lijkt het beeld veel voller. En ze lijken minder blauw.
Ik ben ze vergeten om naast elkaar te vergelijken.

Eén van de ongeveer 1,5jaar oude F2 leds deed het aan één zijde niet meer, duidelijk te zien op onderstaande foto.
[Afbeelding]
Ventilator werkte nog gewoon, en verder ook niks bijzonders te zien.

Hier de nieuwe F5 naar de oude F2.
[Afbeelding]

Hierbij nog twee foto's van de nieuwe in de praktijk :
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je toevallig ook een foto waarop het verschil is te zien tussen de F2 led en de F5 led? Dus de ene in de ene koplamp en de andere in de andere koplamp.

Edit:
Oh, lees nu net dat je ze vergeten bent om ze naast elkaar te leggen. Jammer, gemiste kans ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
@maier dank voor het delen van je ervaringen. Goed te horen dat de F2 lang mee is gegaan. Zo te zien heb je projector lampunits. Om een idee van de warmte afvoer te krijgen, had je de F2 met driver in een afgesloten lampunit of kon alles goed ventileren?
De F5 geeft een voller licht geef je aan. Zou het kunnen komen doordat één van de F2 lampen half stuk is?
Wat me wel opvalt aan de foto met beide lampen op de handdoek is dat de leds op de F5 breder zijn dan de F2 maar dat maakt in een projector waarschijnlijk minder uit.

Zelf heb ik ook nog een kleine update. Vandaag nog even langs de parkeergarage gereden om nog een foto te maken met de nieuwe lampen er in en een gevulde accu. Ditmaal niet precies de afstand uitgemeten maar ongeveer op dezelfde plek geparkeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxMnY1tzfrQssuTPVvNRV9n0TuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3m3p61gxSfzU1bH3pG10vbE7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maier
fflow schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:55:
@maier dank voor het delen van je ervaringen. Goed te horen dat de F2 lang mee is gegaan. Zo te zien heb je projector lampunits. Om een idee van de warmte afvoer te krijgen, had je de F2 met driver in een afgesloten lampunit of kon alles goed ventileren?
De F5 geeft een voller licht geef je aan. Zou het kunnen komen doordat één van de F2 lampen half stuk is?
Wat me wel opvalt aan de foto met beide lampen op de handdoek is dat de leds op de F5 breder zijn dan de F2 maar dat maakt in een projector waarschijnlijk minder uit.

Zelf heb ik ook nog een kleine update. Vandaag nog even langs de parkeergarage gereden om nog een foto te maken met de nieuwe lampen er in en een gevulde accu. Ditmaal niet precies de afstand uitgemeten maar ongeveer op dezelfde plek geparkeerd.
[Afbeelding]
Ik heb hem inderdaad projectors.
De driver heb ik buiten de koplampunit, ik krijg deze er niet bij in. Zelfs die van de F5 niet die nog weer een stukje kleiner zijn. In de rubberen dop achter op de koplampunit heb ik een opening gemaakt zodat de driver daarbuiten kan zitten. Deze tape ik dan weer dicht zodat de lampunit zo goed als gesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• san1999der
13art schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:17:
[...]

Heb je toevallig ook een foto waarop het verschil is te zien tussen de F2 led en de F5 led? Dus de ene in de ene koplamp en de andere in de andere koplamp.

Edit:
Oh, lees nu net dat je ze vergeten bent om ze naast elkaar te leggen. Jammer, gemiste kans ;)
F2 en f3 en f3s gehad voor de f5

Mijn conclusie de f5 set is verfijningen van alle voorgangers led chip is niet te blauw mooi wit zoals oem leds

ook de lichtbeeld ziet goed uit zonder extreme strooilicht (natuurlijk heb je hiervoor nette koplampen nodig)

Minder hitte problemen wel is zijn de f setjes niet van canbus voorzien dus die moet je apart hebben als module voor auto's met computer gestuurd verlichting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob070
YouTube: Какую LED лампу купить на ALIEXPRESS для линз? Тест самых ярких свет...

Deze kerel heeft veel testen gedaan met de F3, F5 en de f5c. Misschien wel interessant om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
san1999der schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:52:
[...]

F2 en f3 en f3s gehad voor de f5
Is het naar jouw mening de moeite waard om mijn nog goed werkende F2's (heb ze sinds januari 2019) te vervangen door de F5's? Zal het een duidelijk verschil opleveren in lichtopbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
De F5c zag ik ook een paar keer langs komen. Ik kreeg de indruk dat daar weer net andere leds werden gebruikt dan bij de F5. Zo te zien zijn ze wel weer een stukje feller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
Heb een tijdje terug de DRL van mijn Alfa Romeo Mito vervangen door Osram LEd (W21/5W). Echter krijg ik nu steeds een waarschuwing op mijn dashboard dat mijn stadslichten gecontroleerd moeten worden. De auto zal denken dat de lampen kapot zijn i.v.m. de lage stroomconsumptie.

Nu heb ik weerstandjes voor gekocht om de foutmelding te omzeilen, echter is er weinig tot geen inbouwruimte waar de DRLs zitten.

Weet iemand of er ook W21/5W led's zijn met wellicht een ingebouwde weerstand o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• san1999der
13art schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:46:
[...]

De F5c zag ik ook een paar keer langs komen. Ik kreeg de indruk dat daar weer net andere leds werden gebruikt dan bij de F5. Zo te zien zijn ze wel weer een stukje feller.
F5c is alleen extra canbus de led chip en vermogen zijn redelijk gelijk +-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• san1999der
13art schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:46:
[...]

Die f5c die hij heeft zijn volgens mij niet echt zelfde fabrikant deze wel
https://a.aliexpress.com/_B0b09B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
san1999der schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:15:
[...]

F5c is alleen extra canbus de led chip en vermogen zijn redelijk gelijk +-
De reden dat ik er aan twijfel is
1) de garantie bij de F5c is 2 jaar volgens de advertentie waar de F5 overal maar 1 jaar is (even los van dat we in Europa gewoon recht hebben op 2 jaar)
2) bij de F5c wordt als chip genoemd een 3570 led chip waar bij de F5 G-XP (zal wel XP-G moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
De F5c geeft volgens de test van de rus van het youtube filmpje meer licht door de betere koeling. Alleen zit er schijnbaar iets bij de montage in de weg waardoor de lamp niet altijd goed gemonteerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
BadEendTerror schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:20:
De F5c geeft volgens de test van de rus van het youtube filmpje meer licht door de betere koeling. Alleen zit er schijnbaar iets bij de montage in de weg waardoor de lamp niet altijd goed gemonteerd kan worden.
Er zijn verschillende f5c modellen is ook een f5c plus model deze heeft canbus en is wel gebaseerd op de f5 /f3 leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
https://nl.aliexpress.com/item/4000099695627.html

Zojuist deze aangeschaft. Voor het eerst dat ik LED's koop en omdat ik het nog meer als een test zie, voor deze gegaan (lijken prima lampen te zijn en goedkoop).

Deze gaan in onze Toyota Yaris uit 2002 (reflector koplampen). Is onze tweede auto en wordt niet veel gebruikt, dus mooi om te proberen.

Zal als ik ze binnen heb wel weer een bericht plaatsen incl. montage en afstelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Nou de F2 leds werken bij een E-klasse uit 2005 niet. Of ja ze werken wel, maar ik krijg een melding op het dashboard. Daar heb ik niet zoveel zin in.

Moet ook mijn ijzertjes aanpassen (houder van de lamp) om hem in de koplamp te schroeven. Zijn er ook led kit's waarbij ik dat niet hoeft te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob070
Moet ook mijn ijzertjes aanpassen (houder van de lamp) om hem in de koplamp te schroeven. Zijn er ook led kit's waarbij ik dat niet hoeft te doen?
Je moet zeker deze beugeltjes hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swEXDvErxmangc-dDIvTUnRxPpw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/28HntM4NcrfwBBOG3EsxFHd3.jpg?f=user_large

En als je geen melding wil op je dashboard dan zou je er een canbus canceler tussen moeten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Rob070 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:12:
[...]

Je moet zeker deze beugeltjes hebben?
[Afbeelding]

En als je geen melding wil op je dashboard dan zou je er een canbus canceler tussen moeten doen!
Yep die had ik ook gelijk besteld. Heb nog een xenon setje liggen, misschien gooi ik die erin, maar zijn best blauw.

Of opzoek naar een canbus led unit :). Best lastig dat alieexpress, je weet nooit of het werkt :P. Had gedacht dat het met canbus zou zijn, maar helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Aight! op 24-01-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01
Heb nu ook al een tijdje aftermarket LED verlichting in mijn auto (Prius met projector koplampen) en het lichtbeeld is zoals ik (en de APK) kan beoordelen prima. Dus ook nooit seinende tegenliggers oid.
Maar de laatste tijd twijfel ik om terug naar origineel te gaan omdat ik me afvraag hoe het zit als je een ongeluk krijgt. Kan de verzekering moeilijk doen omdat je verlichting voert waarvoor geen type-goedkeuring is afgegeven? Bij beetje blikschade lijkt me dit sterk maar stel in een extreem geval, je krijgt een flinke aanrijding met letsel in het donker en de tegenligger beweert (ook al is dat misschien niet zo) dat hij verblind werd of je juist niet heeft gezien, technisch onderzoek kan dan uitwijzen dat jij inderdaad geen goedgekeurde verlichting voerde. En dan? Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
Goed nieuws men Renault heeft geen problemen met de m2s setje

Lijkt erop dat de ingebouwde canbus genoeg doet om de beveiliging tegen te houden van renault hun computer die verlichting voltage checkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san1999der
Aight! schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:00:
[...]

Yep die had ik ook gelijk besteld. Heb nog een xenon setje liggen, misschien gooi ik die erin, maar zijn best blauw.

Of opzoek naar een canbus led unit :). Best lastig dat alieexpress, je weet nooit of het werkt :P. Had gedacht dat het met canbus zou zijn, maar helaas.
Deze werken wel bij mij storing vrij

Maar of deze ingebouwde canbus op uw auto werkt is altijd afwachten en andere geld terug vragen via AliExpress geschillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
soganta schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:26:
Heb nu ook al een tijdje aftermarket LED verlichting in mijn auto (Prius met projector koplampen) en het lichtbeeld is zoals ik (en de APK) kan beoordelen prima. Dus ook nooit seinende tegenliggers oid.
Maar de laatste tijd twijfel ik om terug naar origineel te gaan omdat ik me afvraag hoe het zit als je een ongeluk krijgt. Kan de verzekering moeilijk doen omdat je verlichting voert waarvoor geen type-goedkeuring is afgegeven? Bij beetje blikschade lijkt me dit sterk maar stel in een extreem geval, je krijgt een flinke aanrijding met letsel in het donker en de tegenligger beweert (ook al is dat misschien niet zo) dat hij verblind werd of je juist niet heeft gezien, technisch onderzoek kan dan uitwijzen dat jij inderdaad geen goedgekeurde verlichting voerde. En dan? Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Dat vind ik idd ook wel een puntje. Normaliter zal het geen issue zijn bij een ongeval, maar juist idd als iemand specifiek benoemt dat ie verblind was en er is letsel dan kun je hier wel problemen mee krijgen. De kans hierop lijkt me wel uitzonderlijk klein cq. is ws. ook geen jurisprudentie over. Een rechter zal hier neem ik aan ook niet klakkeloos in mee gaan, want de auto is immers wel gewoon apk-gekeurd met die lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heb zelf ook een aantal led-lampen draaien inmiddels in mijn auto, tot grote tevredenheid.

Lampen heb ik laten controleren met een apk-keurmeester en dito apparatuur om het lichtbeeld controleren. Na afstelling een wereld van verschil met de halogeen lampen.

Over de legaliteit en verzekeringen etc. als je dat niet aandurft dan moet je desnoods maar een nieuwe koplamp unit met led inbouwen of wachten tot de osram leds een goedkeuring krijgen, ook is dat een duitse goedkeuring. De nederlandse RDW zal dit mogelijk ook niet 1 op 1 overnemen of achterlopen op de feiten.

Het is een identieke discussie over aftermarket xenon-verlichting setjes, die zijn ook al jaren op de markt, misschien is daar jurispendentie over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje_1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-02 18:18
Volgens mij maakt het niks uit, al stop je er kaarsen in. Zolang het lichtbeeld correct is en de kleur goed is is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitaar100
LCD_viewer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:15:
Over de legaliteit en verzekeringen etc. als je dat niet aandurft dan moet je desnoods maar een nieuwe koplamp unit met led inbouwen of wachten tot de osram leds een goedkeuring krijgen, ook is dat een duitse goedkeuring. De nederlandse RDW zal dit mogelijk ook niet 1 op 1 overnemen of achterlopen op de feiten.
Typegoedkeuring in een lidstaat van de EU betekend goedgekeurd voor gebruik in heel de EU. Zelf heb ik sinds 2015 dagrijverlichting units die typegoedkeuring hebben in Duitsland in mijn Toyota Yaris zitten. Destijds in 2015 ben ik staande gehouden door een agent die nog niet wist wat dagrijverlichting was en dacht dat ik rondreed met mijn mistlampen aan. Discussie gehad met deze agent die me niet geloofde, en uiteindelijk maar samen naar het bureau gereden en daar heb ik alle documenten van de units laten zien (had ik voor de zekerheid altijd in de auto liggen). Toen er een agent met verstand van zaken bij kwam was al snel duidelijk dat deze goedkeuring inderdaad ook geldig was in Nederland.

Als je 100% op safe wil gaan inderdaad dus de complete koplamp unit vervangen door een met goedkeuring voor LED ergens in de EU.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:21

servies

Veni Vidi Servici

fflow schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:55:
@maier dank voor het delen van je ervaringen. Goed te horen dat de F2 lang mee is gegaan.
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Lang????? Na 1,5 jaar is er al 1 kapot. Mijn halogeen zitten er vanaf het begin (2015) in en er is er nog geen een vervangen.
Een van de 'beloftes' van LED is lange levensduur en hogere lichtopbrengst. Het 2e geloof ik wel maar 1,5 jaar vind ik een VEEL te korte levensduur...
Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste

Let op:
Wanneer je een setje deelt/showt, dan graag ook even merk en type vermelden en waar je deze vandaan hebt. Erg veel posts zijn namelijk vragen wat setje x of y exact is en deze vandaan komt.