Geronimoos schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:05:
[...]
In de specs van de Philips ultinon komt men ook niet verder dan '200% brighter light'. Net als andere leds denk ik niet dat dit in de buurt komt van de 3000lm.
De Chinese specs van led licht setjes zijn vaak ook per set aangegeven, de 4000lm set van EKlight is hier een voorbeeld van. (bevestigd in communicatie met EK zelf)
Aftermarket leds zitten denk ik tussen 1500-3000lm qua lichtopbrengst.
@l3art in de Nighteye zitten idd ander leds, per chip ca 0.4mm groter. Of dit een ander type lumileds zijn, geen idee...
Ik denk dat +3.000 lumen per H7 led-lamp zeker wel haalbaar is. Ik heb ooit een (licht-bol) meting gezien waar een (oude generatie) after-market led-lamp meer dan 3.187 lumen gaf, maar deze kan ik helaas niet terug vinden. Het kan zijn dat Ultinon lampen 'slechts' 200% meer licht geven, maar hoe moet ik dit lezen? 100% + 200% meer is 300%...
Standaard halogeen zou 1.600 lumen zijn, maar is in praktijk vaak eerder 1.200 lumen (vanuit een beoogde levensduur) heb ik ooit begrepen, Dit heeft o.a. te maken met de balans tussen levensduur en performance. Als je bijvoorbeeld een Osram Nightbreaker koopt geeft deze een stuk beter licht en lichtbeeld dan standaard halogeen, maar die gaan ook vaak weer minder lang mee.
In mijn ervaring gaf cheap china Xenon (VisionXenon+55w balast) een beetje meer licht dan standaard halogeen, maar slechter lichtbeeld en CRI. Naderhand zag ik op een duitse site dat deze Vision Xenon ongeveer het slechtste xenon is wat er bestaat, 2.000 lumen, een gemiddelde cri van 60 of lager en een slecht lightbeeld. In projector lampen van een passat was dit nog te doen, maar een performance Halogeen zoals Osram Nightbreaker was hier vermoedelijk beter geweest. Ik merkte dat met de Vision Xenon Wit beter reflecteerde, waardoor je verkeersborden beter zag, maar er gewoon erg weinig contrast was als je de weg en het landschap wilde zien.
Verklaring: Dit komt omdat bij een lage CRI er vaak gebrek aan rood en geel in de lichtbundel is. Terwijl juist bij weinig light deze 'warme' 'vuur' kleuren het menselijk oog helpen om beter ze zien. Zelf merk ik dat mijn Philips Warmglow ledlampen op lage intensiteit niet alleen een warmer en comfortabeler gevoel geven, (dan niet warm-glow ledlampen), maar het ook makkelijker voor mij maken om te zien (mijn ogen hoeven minder inspanning te leveren).
Met duurdere Xenon was de CRI en lichtbeeld natuurlijk veel beter geweest. Dit heb ik echter nooit zelf getest. Blijf ik echter rond de € 20,- dan zijn de HLXG-led welke ik in de Ibiza reflector koplampen heb gezet echt 2-3x zo goed

(het strooilicht is inmiddels verwaarloosbaar)
.
Als ik mijn ervaring/waarneming verifieer met specificaties en eigen metingen van mijn HLXG ZES setje:
Philips Zes specificeerd typical (270 lumen) 138 lumen/watt bij 3V 700mA. Met een minimum CRI van 70. De peak pulsed forward current is 1.350mA (ongeveer 2x zoveel). Ik weet niet of onze chinese fabrikanten hier nog overeen kunnen gaan (net als de XML-T6 bij zaklampen ook meer licht kan geven dan gespecificeerd door betere koeling)
Als ik indicatief reken kom ik op 3v * 1,35 A * 6 = 24 watt. (ik heb een stroomverbruik van 28,8watt per lamp gemeten, maar dit was het totaal inclusief de fan-koeling, dus 24 watt voor enkel de led-emitters kan kloppen)
24 watt x 125 lumen/watt (schatting, ik ga uit van minder efficiëntie, maar weet niet hoeveel ik moet rekenen

) = 3.037 lumen per lamp.
https://www.lumileds.com/uploads/542/DS134-pdf
Ik weet dat mijn rekenvoorbeeld niet heel precies is door o.a. de aanname van een (lagere) lumen/watt efficiëntie en het ontbreken van diverse details in mijn metingen (echte verbruik van de fan, etc). Ik ben helaas maar een huis-tuin&keuken (&auto

) tweaker ;-)
Zelf was ik eerst bang dat de minimum CRI van 70 niet goed genoeg zou zijn en had ik liever een minimum van 80, maar gelukkig is dit tot nu toe voldoende gebleken. Wel blijf ik nieuwsgiering naar CRI 80+ (of 90+), maar wellicht is dit een overkill voor gebruik als dimlicht in de auto en het aantal lumen hier belangrijker. Ik heb in ieder geval nog geen fabrikant gezien welke deze gebruikt (vermoedelijk door de lagere lumen/watt efficientie en hogere warmte productie, zoals ook merkbaar is bij een s43s zaklamp)
Ik weet niet of het youtube-kanaal van Testlab al genoemd is. Zelf vond ik deze erg interessant. Wellicht hebben andere mede-tweakers hier ook iets aan?
Bijvoorbeeld onderstaande video, met op 4m56 een duidelijke vergelijking van lux-meetwaarden tussen standaard halogeen, Osram Nightbreaker en een oude generatie LED-aftermarket
[
Voor 0% gewijzigd door
Mickz op 26-12-2018 13:54
. Reden: gramatica ]