PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Dit is het idee bij dit soort LED lampen: er zitten drie COB Chips op, en die zijn er dan in de vorm van een driehoek op geplaatst. Waarbij twee COB chips schuin naar boven dienen te schijnen.
Dit is hoe de H4 lamp oorspronkelijke bedacht is. Maar ik ga het hoe dan ook testen. Vind het zelf jammer dat uit de AliExpress advertentie niet duidelijk was, welke lampen nou drie of twee COB chips hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door XiaomiGlobal op 27-12-2018 17:28 ]
Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio
Klopt, vriend van mij heeft deze er in gezet. Lichtbeeld lijkt compleet nergens op, die kan je zo de kliko in gooien.Joopieboy schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:54:
Poeh, daar ga je nooit een goed lichtbeeld uit kunnen kijken. Je licht komt uit een beeld ipv een punt/gloeidraad. Daar zijn lampen niet op gemaakt...
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
https://www.bulbfacts.com/led-kits/chart/
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Daarop heb ik de LED's van Nighteye maar gekocht: denkend dat het wellicht een beter Chinees merk was. Maar nu heb ik meer het idee, dat ze zich vooral beter positioneren dan de andere Chinese merken.
Over HLXG kan ik eigenlijk heel weinig vinden, terwijl er best wel het een en ander over Nighteye te vinden is. Die nu hun naam in Novsight veranderd hebben.
Anyway ik heb ze al in de auto geïnstalleerd: maar ik overleg mij nu, of ik wel de moeite ga nemen om mijn ervaring ermee uitgebreid te delen. Schijnbaar liggen de oordelen al klaar en heb ik dus rotzooi gekocht? Het zullen vast niet de beste zijn, maar ze waren wel makkelijk te installeren.
De afdekrubbers konden gewoon er terug op en daarna kon ik de LED lamp erdoor heen draaien, en vast zetten. Echt moeilijk was het niet gelukkig en ik ben bang, dat dit niet voor alle setjes geld. Wel ben ik er vrij zeker van dat ik de koplampen lager moet zetten, want ze schijnen teveel omhoog.
Ik heb er tot nu toe dus 1.5km mee gereden en kwam licht is het eigenlijk wel okay, wat ik vooral merkte is dat borden nu plotseling opgelicht werden: welke ik normaal enkel met groot licht kan oplichten. Of dat positief is weet ik niet hoor, wat ik wel weet is dat heel veel auto's met fabriekaf LED mij ook gewoon vol de auto inschijnen.
Ga hoe dan ook wel een recensie op AliExpress achterlaten, omdat ik toch vind dat mensen zouden mogen weten wat ze kopen. Voor mij zijn de LED's met Philips Chips in iedere geval te duur, ook met het risico meegerekend dat ik aan vadertje staat mag dokken. Vandaar dat ik nog een setje met CSP Chips wil uitproberen en het beste setje hou ik
Handige site, maar jammer dat het compleet op Amerika gericht is. Alle aanbevolen producten worden namelijk op Amazon.com verkocht en volgens mij nemen ze ook telkens een H7 lamp als referentie, terwijl er in reflector lampen juist veel H4 gebruikt word.l3art schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:57:
Wellicht een handig lijstje:
https://www.bulbfacts.com/led-kits/chart/
En H4 en H7 hebben een totaal verschillende ontwerp, omdat H4 zowel de functie van dimlicht en grootlicht heeft. Terwijl H7 enkel dimlicht of grootlicht is.
[ Voor 37% gewijzigd door XiaomiGlobal op 27-12-2018 19:58 ]
Zo hebben ik en anderen inmiddels met meerdere lampen geprobeerd, en daar ook ervaringen en foto's van gedeeld.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik ben er serieus mee bezig hoor, heb al een foto genomen voor een muur met de halogeenlampen ter vergelijking. In mijn auto zit een hoogteregeling voor de koplampen, dus dat moet ik sowieso aanpassen.Joopieboy schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:00:
Gelukkig geef je zelf al antwoord, je verlicht de borden boven de weg. Parkeer je auto maar eens voor een muur, dan zie je wat het met je lichtbeeld doet.
Zo hebben ik en anderen inmiddels met meerdere lampen geprobeerd, en daar ook ervaringen en foto's van gedeeld.
Overigens heb ik het hele topic al door gezocht op de vele ervaringen: door de zoekfunctie te gebruiken
Alleen een merk zegt niet zoveel. In dit topic is al veel gesproken over lichtbeeld dus je had al kunnen lezen dat deze specifieke led lampen niet echt aan te raden zijn. Maar goed je hebt ze nu al. Wellicht zijn ze wel geschikt voor groot licht aangezien daar lichtbeeld minder van belang is.XiaomiGlobal schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:17:
Jammer van de negatieve reacties al direct: vraag mij af of jullie ze dan ookal zelf uitgeprobeerd hebben? Want toen ik vorige week vroeg over Nighteye, toen kreeg ik geen negatieve signalen.
[...]
Handige site, maar jammer dat het compleet op Amerika gericht is. Alle aanbevolen producten worden namelijk op Amazon.com verkocht en volgens mij nemen ze ook telkens een H7 lamp als referentie, terwijl er in reflector lampen juist veel H4 gebruikt word.
En H4 en H7 hebben een totaal verschillende ontwerp, omdat H4 zowel de functie van dimlicht en grootlicht heeft. Terwijl H7 enkel dimlicht of grootlicht is.
Voor wat betreft die lijst, amazon.com verscheept ook regelmatig naar NL. Bij het afrekenen zie je dan al wat de extra kosten worden bij het invoeren. Overigens zijn veel setjes ook op AliExpress te vinden onder een andere naam. Is alleen wat lastiger zoeken.
Het licht opzicht is daarin tegen weer niet heel verkeerd, want het was het behoorlijk helder wit licht. Mijn buurman had ik het ook laten zien en die was er behoorlijk van onder de indruk. Maar hij was het er ook wel mee eens de lampen te hoog deden schijnen, aangezien de verkeersborden verlicht werden en dat is met halogeen op zo'n afstand nooit het geval. Dus heb de lampen op de laagste stand gezet en toen was het wel okay...
Wat mij echter ook nog op viel, is dat er een soort van lichtschaduw van de LED's naar links en rechts geprojecteerd werd. Wellicht redelijk onschuldig, maar omdat het omhoog scheen heb ik toch besloten de lampen erweer uit te halen en de halogeenlampen terug te zetten. Meeste positieve was eigenlijk nog steeds het monteer gemak, dat ging redelijk makkelijk. Overigens heeft mijn auto al fabriekaf LED dagrijlicht
Kan mij wel goed voorstellen dat ze er enorm tevreden mee zijn in Rusland: de meeste kopers schijnen toch echt uit Rusland te komen. Want het geeft wel echt een flinke hoeveelheid licht, zoveel zelfs dat ik bij grootlicht aan nog maar weinig verschil zag. Hopelijk heb ik meer geluk met het setje van HLXG, die lijkt mij een stuk beter ontworpen om een H4 Halogeenlamp te imiteren.

Lichtbeeld Halogeen

Lichtbeeld Nighteye COB LED
Ik denk trouwens niet dat deze de opgegeven 4500lumen halen, wellicht eerder de helft schat ik zo. Het is vooral het witte licht wat zorgt voor de helderheid, want zoveel helderder dan de halogeenlamp zal het uiteindelijk ook niet zijn. Voor grootlicht zullen ze waarschijnlijk wel goed geschikt voor zijn: ware het niet dat H4 zowel dimlicht en grootlicht is. Dus als je H7 besteld zul je tevens een LED Lamp opgestuurd krijgen met 2 COB Chips i.p.v. 3 COB Chips.
Die is voor grootlicht, dus gaat enkel aan als je het grootlicht aanschakelt. Ik denk trouwens niet dat afplakken iets gaat helpen..... wel jammer trouwens van die Nighteye LED's.nokiaan958GB schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:24:
Of 1 van de 3 leds (de onderste) afplakken/molesteren...............
Als het een beter ontwerp was en dan van hetzelfde formaat, dan zouden het best goede LED lampen kunnen zijn. Maar je komt dan bij zoiets uit en met die heatsink, zou het nog weleens net te groot kunnen zijn.
In iedere geval even wachten tot volgend jaar, dan krijg ik de LED's van HLXG binnen. Heb daar een hogere verwachting van, dan de Nighteye's. Ik vind die Nighteye's achteraf gezien vooral duur hoor. Dat nieuwe type wat ze uitgebracht hebben is ook wel interessant, maar boven de € 22
Je hebt er gelijk in hoorl3art schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:54:
[...]
Voor wat betreft die lijst, amazon.com verscheept ook regelmatig naar NL. Bij het afrekenen zie je dan al wat de extra kosten worden bij het invoeren. Overigens zijn veel setjes ook op AliExpress te vinden onder een andere naam. Is alleen wat lastiger zoeken.
Het is dus zeker een handige site, maar wel het nodige zoekwerk om hetzelfde model op AliExpress te vinden.
[ Voor 30% gewijzigd door XiaomiGlobal op 28-12-2018 00:26 ]

Lijkt me verstandig... NOT. Ten eerste worden die LEDs behoorlijk heet, dus om te voorkomen dat je tape smelt/in de fik vliegt moet je hittebestendig tape gebruiken.
Ten tweede mis je dan een 1/3 van je lichtopbrengst; m.a.w. ook een no-go.
Ten derde denk ik dat de aanstuurelektronica het niet leuk vindt..
Je ontvangt eigenlijk altijd "Made in China"
Zelfs de kostbare Philips Ultinon LEDs zijn "Made in PRC".

Maar het is idd heel lastig om de types van elkaar te onderscheiden. En menig verkoper (die vaak ook maar weer wederverkoper is) maakt een potje van de technische specificaties. Als ze al correct zijn...
Daarnaast is er ook nog een hoop lost-in-translation. Menig (plak)merk wat weer op andere OEM producten geplakt wordt. En zelfs die worden geïmiteerd. Kortom; de chaos is compleet.
Oh ja en dan zijn er ook nog Nederlandse leveranciers (hilox, xenonlamp om maar eens wat te noemen) die zichzelf op de borst kloppen en voor waanzinnige prijzen ook LEDs "Made in China" verkopen.

Eigenlijk zou er eens een innovatieve toko moeten opstaan die de goede Lumileds modules toepast in retrofit modellen. (voor zover dat mogelijk is)
https://www.lumileds.com/...-lamps/automotive-oem-led
Hier een aardig vergelijk van xenon, halogeen en LEDs:
https://www.lumileds.com/uploads/497/7-TC-Low-beam-pdf
dan zie je ook dat de lichtopbrengst van één LED chip minder is dan een vergelijkbaar conventionele lichtbron. Vandaar dat er altijd LED chips worden toegepast in één LED module.
Opmerkelijk is wel
https://www.philips.co.uk...bs/led-headlight-bulb#led
Nog opmerkelijker wordt het als je b.v. de specificaties van het allernieuwste Philips H7 Gen2 Ultinon retrofit model bekijkt:
https://www.philips.co.uk...motive-led/specifications
Dan geeft zelfs Philips maximaal 5000 uur als levensduur. En niet de tig duizend uur zoals gebruikelijk bij de individuele LED chips die ze verkopen. M.a.w. is het thermisch ontwerp dan toch zo lastig/extreem dat de levensduur ernstig beperkt wordt? Kun je nagaan in hoeverre no-name Chinezen dit voor elkaar krijgen...
[ Voor 40% gewijzigd door ehtweak op 28-12-2018 10:11 ]
Maar wacht ff... 5000 uur.
Stel een auto wordt 2 uur per dag gebruikt met de verlichting aan, 5 dagen in de week x 52 weken per jaar = 520 uur. Zelfs dan zouden ze nog bijna 10 jaar meegaan.
Volgens het CBS rijdt de gemiddelde auto 13.000km per jaar.
Dat is zelfs nog fors minder dan 520 uur rijden... (want dat zou betekenen dat een auto maar gemiddeld 25km/h rijdt. 13000/520)
[ Voor 88% gewijzigd door ehtweak op 28-12-2018 12:17 ]
Als ze niet goed genoeg gekoeld worden, kunnen ze alsnog kapot gaan. En het is tevens goedkoper om een setje halogeenlampen te kopen, die kosten misschien € 5 voor twee stuks? Ik zie ze vaak genoeg bij de Duitse Aldi liggen, dan zit er meestal ook een setje bij met van dat witlicht ofzo.
Daarnaast is er ook nog een stukje hardware nodig om de stroom om te zetten, anders zou de auto in de war raken. Overigens moet ik mijn mening over die Nighteye een klein beetje bijstellen: de halogeenlampen verlichten ook gewoon de gebouwen als ik er langs rij, dus dat komt waarschijnlijk door de reflector.
Ik heb die Nighteye's echter al op Facebook verkocht
Ikzelf gebruik altijd een set die wel iets minder opbrengst heeft (Philips ZES Lmileds) maar geen ventilator heeft en daarmee ook minder of eigenlijk geen risico op problemen.
Probleem is vaak ook dat de leds té fel zijn, en daardoor de problemen van de lampunit dermate vergroten dat het alsnog minder prettig wordt. Zie je ook bij mijn motor, projectkoplamp, maar de 2 kleine spotjes die ik met halogeen had, die zijn met led wel duidelijker aanwezig:

Wel mooi om te zien overigens dat de nieuwe Philips Luxeon leds het rendement al een heel stuk beter is geworden en daarmee ook geen ventilator nodig heeft ondanks de toegenomen lichtopbrengst.
https://www.philips.com.s...light-bulb/specifications
Dat scheelt weer, voor een redelijke prijs?XiaomiGlobal schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:35:
Ik heb die Nighteye's echter al op Facebook verkocht
Is Facebook tegenwoordig een soort marktplaats geworden?
Er zijn maar weinig halogeen autolampen die tig-1000 uren meegaan, of ze moeten licht geven als dat van een kaars. Mijn setje Philips autolampen wordt voor 400 branduren gegarandeerd, en als ik voor de Eco Longlife versie zou kiezen, dan zou ik de 1500 branduren moeten kunnen halen. Daarbij lever ik dan natuurlijk flink in op licht (en dat wil ik niet). Zou ik alles aan licht uit hun verkrijgbare halogeenlampen willen halen, dan zou ik nog voor een lamp kunnen gaan met een opgegeven levensduur van 200 uur.XiaomiGlobal schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:35:
Die LED lampen gaan wellicht nog eerder kapot dan de traditionele halogeenlampen, omdat ze koeling nodig hebben. Dus persoonlijk zou ik niet direct een setje aanschaffen omdat ze zogenaamd langer mee gaan: dat geldt namelijk enkel voor de LED's zelf.
[knip]
Testing, one, two ...
Op AliExpress voor een leuke prijs weten te scoren. Kan ik het vergelijken met m'n lumileds set die er nu in zit. Ben benieuwd. Als het goed is met ongeveer een week in huis.
Ja voor gewoon de prijs die ik op AliExpress heb betaald: meer wilde ik er ook niet voor hebben. Maar achteraf gezien denk ik dat die LED's van Nighteye wellicht prima geschikt waren voor scooters en motoren.l3art schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:52:
[...]
Dat scheelt weer, voor een redelijke prijs?
Is Facebook tegenwoordig een soort marktplaats geworden?
Yep Facebook is een soort marktplaats tegenwoordig
Prachtig... die teksten...l3art schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:06:
Net zelf voor de fun dit setje besteld. Komt best goed uit de test op bulbfacts.com

Deze high tech stijlvolle look zeker is om u veel aandacht
Opgelet:
Als er haS licht flicking probleem of Fout Bericht optreedt op uw auto dashboard na geïnstalleerd de LED Koplamp Kit, ze zijn niet LED Koplamp kwaliteit probleem. Er nodig Extra Canbus Decoder Canceler elimineren dit soort probleem voor sommige auto's. Neem contact met ons, We hebben Extra LED Koplamp Canbus Decoder voor verkoop.
Mwow, ik zou ze niet graag in mijn motor zetten. Liever goed gezien worden dan iemand verblinden.XiaomiGlobal schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:26:
[...]
Ja voor gewoon de prijs die ik op AliExpress heb betaald: meer wilde ik er ook niet voor hebben. Maar achteraf gezien denk ik dat die LED's van Nighteye wellicht prima geschikt waren voor scooters en motoren.
Yep Facebook is een soort marktplaats tegenwoordig![]()
Haha ja die vertalingen slaan soms nergens op. Als je de originele tekst door Google translate haalt is het vaak al wel iets beter.ehtweak schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:20:
[...]
Prachtig... die teksten...![]()
Deze high tech stijlvolle look zeker is om u veel aandacht
Opgelet:
Als er haS licht flicking probleem of Fout Bericht optreedt op uw auto dashboard na geïnstalleerd de LED Koplamp Kit, ze zijn niet LED Koplamp kwaliteit probleem. Er nodig Extra Canbus Decoder Canceler elimineren dit soort probleem voor sommige auto's. Neem contact met ons, We hebben Extra LED Koplamp Canbus Decoder voor verkoop.
Ja dat is waar, al lijkt dat verblinden wel aan de orde van de dag hoor. Iedere keer als er SUV achter mij rijdt, of tegemoet komt: dan word ik toch verblind en al helemaal als ik de binnenspiegel niet op nachtstand heb.Joopieboy schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:26:
[...]
Mwow, ik zou ze niet graag in mijn motor zetten. Liever goed gezien worden dan iemand verblinden.
Geld ook voor gewone BMW's en andere Duitse premium auto's, met LED verlichting. Dat licht is zo fel dat het gewoon andere automobilisten verblind en met name, mensen in een wat kleinere auto.

De LED's zagen trouwens wel cool uit in de auto: sorry van de gekantelde foto, dat is iets wat tinypic de hele tijd doen
[ Voor 13% gewijzigd door XiaomiGlobal op 29-12-2018 09:42 ]
[ Voor 88% gewijzigd door BadEendTerror op 29-12-2018 11:42 ]
Bij een halogeenlamp kan deze gewoon meedraaien omdat er intern genoeg ruimte is, bij de LED-set zitten de ventilatoren strak tegen de bovenkant van de behuizing aan. Het lijkt mij dan ook dat deze niet echt mee kunnen kantelen. Iemand hier ervaring mee?
Kan wel bevestigen dat het exact dezelfde kit is als in deze review van bulbfacts. En hij lijkt sterk op de hilox... maar die hebben op zn minst een custom design van het koellichaam.
https://www.bulbfacts.com...toled-led-kit-review.html
Ben benieuwd wat ie gaat doen in een projector koplamp
2030Wp + 2520Wp PVoutput

In vergelijking met dat vorige setje wat ik had, is dit setje echt een heel stuk beter. Licht schijnt niet omhoog en ik zie tijdens het rijden ook het typische reflector lichtbeeld, dat was bij het vorige setje totaal niet het geval. Ook pastte de lampen zonder problemen en kon de stofhoes er gewoon op blijven zitten. Als ik er een flink stuk mee gereden heb, ga ik mijn ervaring nog aanvullen.
Ik heb ze vandaag ook ontvangen,Mickz schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:20:
Hier een ervaring met HLXG (Aliexpress). Voor zover ik kan beoordelen zijn dit echte Lumileds ZES.![]()
In de doos zat ook een kaartje met het exacte typenr van de chip (LXZ2-6570: 6000k, 70CRI).
Het stroomverbruik per lamp heb ik gemeten op 28,8 watt.
De HLXG lumileds ZES dimlichten geven een stuk meer licht als de originele halogeen dimlichten in een Seat Ibiza (reflector koplamp).Wel moest ik de dimlichten naderhand wat lager afstellen.
Er is een klein nadeel dat de stofkappen van de Ibiza net niet helemaal dicht kunnen, maar wellicht is dit nog te tweakenVerder heb ik geen storing van radiosignaal waargenomen, dus ik kan ze aanbevelen.
Zoals op foto 2 te zien, is er een onzuiverheid bij de linker koplamp, maar bij het naar beneden afstellen van de koplamp bleef deze op dezelfde plaats, kan dus aan de reflector liggen ipv de nieuwe led-lamp.
Ik ben er voor gaan staan (wat gebukt om op hoogte van andere weggebruikers te komen) en had geen last van verblinding. Ook heb ik geen signalen van andere weggebruikers gehad.
Foto 1: links origineel halogeen, rechts HLXG Lumileds
[Afbeelding]
Foto 2: allebei met HLXG lumileds
[Afbeelding]
Hier heb ik ze gehaald:
https://nl.aliexpress.com...-12000LM/32954579043.html
Heb jij ook h7 fitting in je ibiza?
Ik wilde ze gisteren in mijn leon 2018 zetten, maar ik krijg ze er niet in, als ik de losse ring gemonteerd heb, en de veerclip vast heb zitten, kan ik de led lamp er niet diep genoeg inkrijgen om hem vast te draaien.
De koelribben komen tegen de veerclip aan.
Was dit bij jou geen probleem?
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Het zou mooi zijn als je een foto kan plaatsen waarbij je van een paar meter afstand tegen een muur schijnt, liefst vlak en wit. Dan zie je het lichtbeeld een stuk beter en kun je echt een conclusie trekken.
Ik ben er nog mee bezig: heb al tig foto's genomen, voor de review die ik op Tweakblog ga plaatsen. Maar even een muurtje vinden, waar ik de auto voor kan zetten is blijkbaar niet zo eenvoudig. Afgelopen vrijdag wilde ik dat doen in de parkeergarage, alleen toen zat er plotseling een andere auto achter mijJoepla schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:16:
@XiaomiGlobal De lampjes lijken op de Lumileds qua opbouw LEDs en kleine reflectortjes.
Het zou mooi zijn als je een foto kan plaatsen waarbij je van een paar meter afstand tegen een muur schijnt, liefst vlak en wit. Dan zie je het lichtbeeld een stuk beter en kun je echt een conclusie trekken.
Dus ben ik die parkeergarage maar uitgereden, voordat ik nog verdacht zou overkomen

Tot nu toe overigens wel een heel stuk tevreden met die HLXG LEDs, dan die van Nighteye. Maar het is niet zo dat het licht nu plotseling veel verder schijnt: wel is het een stuk heldere
Het zijn overigens Seoul CSP Chips die gebruikt zijn bij dit setje: die hebben inderdaad wel overeenkomsten met de Lumileds kwa grote en plaatsing. Maar lumileds zou gebaseerd zijn op SMD Chips, dus het verschilt toch nog enigszins van elkaar. ( Ook dat behandel ik straks in de review

Heb dit weekend wel al de aardige km's in het donker gereden met het setje en geen storing bij de FM radio enzo.
En de review staat online: heb besloten om het setje eruit te halen, omdat de lichtopbrengst gelijk is aan het halogeenlicht. Of zelf wellicht nog minder. Lichtbeeld daarin tegen wel goed.
GBRoadtrips: HLXG - H4 CSP LED Koplampen Review
[ Voor 13% gewijzigd door XiaomiGlobal op 06-01-2019 23:27 ]
Voor mij was dat idd ook een klein dingetje. Dat veerclipje kun je eventueel een beetje verder naar boven/buiten/voren drukken. Dan heb je er geen last meer van en je kunt het altijd terug drukken. Onderaan zit het veertje in twee gaatjes vast, als je samendrukt (naar het midden) kun je de veerclip zelfs even loshalen als je wilt. Als het nog niet lukt kun je me pm-en dan maak ik er nog wel een foto van.MaD_co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:10:
[...]
Ik heb ze vandaag ook ontvangen,
Heb jij ook h7 fitting in je ibiza?
Ik wilde ze gisteren in mijn leon 2018 zetten, maar ik krijg ze er niet in, als ik de losse ring gemonteerd heb, en de veerclip vast heb zitten, kan ik de led lamp er niet diep genoeg inkrijgen om hem vast te draaien.
De koelribben komen tegen de veerclip aan.
Was dit bij jou geen probleem?
Ik heb overigens inmiddels ook een tweede ibiza (2012 facelift) ook van deze led-verlichting voorzien, deze had eerst een goudkleurige COB-led met xenon-blauw er in zitten. Wat ben ik blij dat ik deze eruit gehaald heb, nu is het licht neutraler daglicht-wit en de hoeveelheid is bij meting op een beton muur gestegen van 300 lux naar 450+ lux (op dezelfde afstand gemeten met de android app lightmeter op een Z1 compact, vergeten te gemeten hoeveel meter dit was).
[ Voor 7% gewijzigd door Mickz op 07-01-2019 18:37 . Reden: kleine aanvulling ]
Heb het probleem vanmiddag op het werk inderdaad opgelost, heb het bovenste gedeelte een stuk naar boven gebogen.Mickz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:26:
[...]
Voor mij was dat idd ook een klein dingetje. Dat veerclipje kun je eventueel een beetje verder naar boven/buiten/voren drukken. Dan heb je er geen last meer van en je kunt het altijd terug drukken. Onderaan zit het veertje in twee gaatjes vast, als je samendrukt (naar het midden) kun je de veerclip zelfs even loshalen als je wilt. Als het nog niet lukt kun je me pm-en dan maak ik er nog wel een foto van.
Ik heb overigens inmiddels ook een tweede ibiza (2012 facelift) ook van deze led-verlichting voorzien, deze had eerst een goudkleurige COB-led met xenon-blauw er in zitten. Wat ben ik blij dat ik deze eruit gehaald heb, nu is het licht neutraler daglicht-wit en de hoeveelheid is bij meting op een beton muur gestegen van 300 lux naar 450+ lux (op dezelfde afstand gemeten met de android app lightmeter op een Z1 compact, vergeten te gemeten hoeveel meter dit was).
Heb daar beter gereedschap dan thuis,
Zal later nog even foto plaatsen van het licht
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat die setjes niet hun beloofde helderheid halen: als ze dat al doen, dan kun je op tien vingers aftellen dat het licht dan ook gaat verblinden. Ik vraag mij trouwens wel af wat voor belabberde verkeerswetgeving ze in Rusland hebben, want die Russen kan het geloof ik niks interesseren als ze elkaar het licht uit de ogen schijnen.
Enige wat ik nog interessant vind is een lumiled setje: maar die zijn te duur en daar is veel namaak van in omloop. Ik ben er trouwens ook overtuigd van dat veel automobilisten niet eens door hebben dat een koplamp stuk is, laat staan dat ze door hebben dat hun aftermarket setje in werkelijkheid juist voor slechter zicht zorgt. Gisteren had ik een auto achter mij bumperkleven, die ik niet eens aan heb zien komen omdat hij maar een werkende koplamp had
Al blijf ik bij die HLXG een dubbel gevoel hebben: in eerste instantie was ik heel enthousiast, maar later begon ik juist te merken dat mijn zicht slechter erdoor werd. Toen heb ik om het te vergelijken de halogeenverlichting terug geplaats en ja hoor, het zicht werd iets beter op. Dus dat setje zou nog weleens minder lumenopbrengst kunnen hebben dan mijn halogeenlicht: maar het is witlicht en daardoor lijkt het net alsof je meer licht hebt. Is echter niet zo en in slecht weer merk je dat het sterkste.
[ Voor 37% gewijzigd door XiaomiGlobal op 07-01-2019 19:16 ]
Ik wacht nog altijd op mijn bestelde setje zodat ik dat kan vergelijken met m'n lumileds setje. Overigens is lumileds ook niet direct een garantie dat de lichtopbrengst zoveel beter is zoals te zien bij bulbfacts.
[ Voor 19% gewijzigd door 13art op 07-01-2019 19:34 ]

Wil dadelijk misschien nog 1x het LED licht van HLXG terugplaatsen, zodra het gestopt is met regenen. Want juist in de regen doet dat witte licht het niet goed. Jammer aan bulbfacts is trouwens, dat die geen enkel H4 setje getest hebben.
Wel trouwens een goede site
En ik heb het setje er weer terug ingezet: direct de koplampen schoon gemaakt en het gaf direct een beter licht. Dus wellicht dat ik het setje een tweede kans geef
[ Voor 15% gewijzigd door XiaomiGlobal op 07-01-2019 20:35 ]
Dat verklaart mijn gemengde gevoel in iedere geval en ik denk dat ik de lampen wellicht iets langer in erin moet laten zitten: omdat ik nu vooral te maken heb met slechte weersomstandigheden.l3art schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:50:
Nadeel van wit licht, ongeacht of het fel is of niet is dat het minder contrast geeft. Hoe meer oranje of geel hoeeer contrast je ziet. Niet voor niks dat de glazen van wintersportbrillen die gedragen worden tijdens omstandigheden met minder zicht oranje of geel zijn. Halogeen zal meer contrast geven dan wit licht van led of xenon.

Overigens net de kans gekregen om foto's van het licht beeld te maken: het is lastig te zien, maar volgens mij klopt het lichtbeeld wel hoor. Het is wellicht ook gewoon wennen om met deze lampen te rijden en wellicht ben ik veel te kritisch

En het groot licht.
Klopt, op dat gebied waren ze al slimmer in de vroegere jaren. Mistlichten waren geel/staken achter geel glas.l3art schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:50:
Nadeel van wit licht, ongeacht of het fel is of niet is dat het minder contrast geeft. Hoe meer oranje of geel hoeeer contrast je ziet. Niet voor niks dat de glazen van wintersportbrillen die gedragen worden tijdens omstandigheden met minder zicht oranje of geel zijn. Halogeen zal meer contrast geven dan wit licht van led of xenon.
In dikke mist zie je geen fluit met wit licht, hoeveel vermogen ze ook hebben. Dan ben je soms beter af met halogeenpitjes ondanks ze stuk minder licht geven.
Is wel enkel in dikke mist, gewoon donker, geef dan maar xenon of led.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
En deze is de Alla Lighting F2 welke @l3art volgens mij al besteld had.
[ Voor 24% gewijzigd door XiaomiGlobal op 08-01-2019 09:54 ]
Het ziet er uit als een Cree, wellicht gefabriceerd door CSP.XiaomiGlobal schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:41:
Ik heb trouwens nog een ander interessant setje gevonden op AliExpress, door eens te neuzen bij Bulbsfacts. Deze Techmax word door Oslamps op AliExpress verkocht voor $20.28 alleen wel jammer dat ze een fan hebben. Volgens Bulbsfacts zouden deze echter een goed lichtbeeld hebben 155% helderder zijn. Alleen het valt mij op dat er bij Amazon bij staat dat het Cree chips zijn, terwijl Oslamps adverteert met CSP Chips.
In de beschrijving staat ook dat er 2 chips per lamp op zitten (3 bij de H4) en dat klopt, anders zouden het 6 chips per lamp moeten zijn.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Super bright CR chips(USA),360 degree clear beam no blind zone'' en het ziet er inderdaad niet uit als CSP Chips, dus ik denk dat je gelijk hebt @SpongeRob
Als ik het zo zie zijn er op AliExpress drie grote TopBrands actief onder de aftermarket LED Koplampen: HLXG, Oslamps en CNSunnylights. Waarvan Oslamps het langste van actief is, alweer sinds 2010
Dus ik ben erg benieuwd naar dat setje van Oslamps: ik zal proberen zo goed mogelijk mijn ervaringen te delen, al kom ik soms een beetje chaotische over

Ik heb om te vergelijken nog wat beeldmateriaal van de dashcam afgehaald: HLXG CSP LED vs de standaard Halogeen.
[YouTube: HLXG CSP H4 LED Headlight at night]
[YouTube: H4 Halogen at Night]
Het regende volgens mij wel, dus de halogeen lijkt het net iets beter te doen. Al vind ik het moeilijk om te zeggen welke het nou beter doet: als het eens stopt met regenen, kan ik daar ook eindelijk iets over zeggen
[ Voor 20% gewijzigd door XiaomiGlobal op 08-01-2019 12:38 ]
Klopt die heb ik inderdaad besteld. Had verwacht ze al wel binnen te hebben maar het duurde even voordat ze daadwerkelijk verzonden waren door de verkoper. Wel AliExpress standard shipping dus meestal duurt het dan ongeveer een week voor de in NL zijn.XiaomiGlobal schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:41:
En deze is de Alla Lighting F2 welke @l3art volgens mij al besteld had.
Misshien is het zinvol om ook wat in te zoomen op de gebruikte led-chips. De Philips ZES- chips op mijn HLXG setje heeft een minimum cri van 70. Iets wat een stuk beter is dan een gemiddeld CRI van 70.XiaomiGlobal schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:44:
Ik zie wel helemaal onder in de advertentie staan ''CSP chips LED headlight conversion kit
Super bright CR chips(USA),360 degree clear beam no blind zone'' en het ziet er inderdaad niet uit als CSP Chips, dus ik denk dat je gelijk hebt @SpongeRobBlijkbaar heb ik wel het laatste setje besteld, want nu zijn blijkbaar geen H4 meer beschikbaar. Uiteindelijk zal ik het beste setje houden en de andere verkoop ik gewoon.
Als ik het zo zie zijn er op AliExpress drie grote TopBrands actief onder de aftermarket LED Koplampen: HLXG, Oslamps en CNSunnylights. Waarvan Oslamps het langste van actief is, alweer sinds 2010
Dus ik ben erg benieuwd naar dat setje van Oslamps: ik zal proberen zo goed mogelijk mijn ervaringen te delen, al kom ik soms een beetje chaotische over
...............
Enig idee welke CSP chip er op jou passief gekoelde setje van HLXG zit?
Ik weet niet hoe de Seoul CSP chips zijn, maar advies is even opletten of het gemiddeld CRI 70 of minimum CRI 70 is. Dit scheelt vooral veel voor de hoeveelheid rood en geel in het witte licht. (hoop dat ik nu niet te technisch praat). Ik heb het voor de ZES chips gechecked op de site van de fabrikant (Lumileds), wellicht heeft seoul semiconductor ook de uitgebreide specificaties online staan. Mogelijk is zijn het chips uit de serie Y19? Met ongeveer 500 lumen op 1,5 ampere en een minimum cri van 70? Let wel op want Soul heeft ook wat minder krachtigere series http://www.seoulsemicon.c...High-Power/?sub=182&seq=2 Ik heb tot nu toe helaas nog geen goede vergelijking gezien van Seoul Y-serie vs Lumiled ZES.
Andere optie is om ook te kijken voor wat warmere led-tint. De actief gekoelde led lampen welke ik heb zijn sinds kort ook in 4000k te krijgen. Als dit ook ZES is met minimum CRI heb je dan verhoudingsgewijs nog meer geel en rood in je lichtbundel zitten (alleen de prijs is wel omhoog gegaan). Dit zal voor Oslamp vast ook zijn (mits ze de goede kwaliteit emitters leveren en niet bijvoorbeeld inferieure COB-emitters

Al sla je mij dood: ik weet dat er in het setje van HLXG Seoul CSP Chips zitten en ik weet dat Seoul Semiconductor de grootste producent van CSP LED Chips is. Dus wel type het precies is? Als ik op de site van deze fabrikant neus, dan kom ik eigenlijk maar twee LED Chips tegen die het zouden kunnen zijn. De Y19 en de Y22 zouden het kunnen zijn.Mickz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:18:
[...]
Misshien is het zinvol om ook wat in te zoomen op de gebruikte led-chips. De Philips ZES- chips op mijn HLXG setje heeft een minimum cri van 70. Iets wat een stuk beter is dan een gemiddeld CRI van 70.
Enig idee welke CSP chip er op jou passief gekoelde setje van HLXG zit?

Aan de hand van deze bovenstaande afmetingen kan ik de Y22 al uitsluiten, want die chips hebben een grootte van 2.2mm x 2.2mm en zijn dus groter dan de CSP Chips die HLXG op de lamp gemonteerd heeft. Die 1.4mm x 1.4mm zijn blijkbaar Y15 CSP Chips en die zitten in de ''Midpower'' terwijl de Y19 tot de ''High Power'' behoort.
Zeer waarschijnlijk dus chips uit de Y19 serie: maar daar zijn welgeteld 9 verschillende onderdeelnummers voor en drie daarvan hebben een minimum van CRI 70. Verder zie ik er staan dat een CSP Y19 Chip 175(Flux)LM levert. En ik weet nou niet precies of Flux(LM) hetzelfde is als Lumen, want als ik online zoek hoeveel Lumen een H4 Halogeenlamp gemiddeld heeft dan kom ik uit op 1400 Lumen. Maar ik weet ook dat Lumen niet hetzelfde is als Lux en volgens mij worden deze nog weleens door elkaar gehaaldIk weet niet hoe de Seoul CSP chips zijn, maar advies is even opletten of het gemiddeld CRI 70 of minimum CRI 70 is. Dit scheelt vooral veel voor de hoeveelheid rood en geel in het witte licht. (hoop dat ik nu niet te technisch praat). Ik heb het voor de ZES chips gechecked op de site van de fabrikant (Lumileds), wellicht heeft seoul semiconductor ook de uitgebreide specificaties online staan. Mogelijk is zijn het chips uit de serie Y19? Met ongeveer 500 lumen op 1,5 ampere en een minimum cri van 70? Let wel op want Soul heeft ook wat minder krachtigere series http://www.seoulsemicon.c...High-Power/?sub=182&seq=2 Ik heb tot nu toe helaas nog geen goede vergelijking gezien van Seoul Y-serie vs Lumiled ZES.

Want bij BulbFacts hebben ze 2400Lux gemeten en een halogeenlamp heeft 1610Lux volgens hun.
Ik heb mij nu enigzins door Bulbfacts laten leiden: er vanuit gaande dat wat op Amazon.com verkocht word, ook bij AliExpress Top Brands verkocht word. Nu heb ik dus deze bij Oslamps besteld wat op Amazon de Techmax is.Andere optie is om ook te kijken voor wat warmere led-tint. De actief gekoelde led lampen welke ik heb zijn sinds kort ook in 4000k te krijgen. Als dit ook ZES is met minimum CRI heb je dan verhoudingsgewijs nog meer geel en rood in je lichtbundel zitten (alleen de prijs is wel omhoog gegaan). Dit zal voor Oslamp vast ook zijn (mits ze de goede kwaliteit emitters leveren en niet bijvoorbeeld inferieure COB-emitterswelke ik laatst heb vervangen heb door ZES).
Kleurtemperatuur zou bij dat setje 6150k zijn en bij mijn huidige setje van HLXG zou dat 6700k zijn. Ik ben dus erg benieuwd naar dat setje van Oslamp

Deze foto heb ik toen straks trouwens gemaakt toen het niet regende

En die Lux meten is al helemaal lastig met de smartphone: gisteren zat ik plotseling op 20.000lux ofzo

De 4W stadslicht/DRL gloeilampjes van de koplampen had ik juist in de gele ecoline gedoopt om een iets meer klassieke kleur te krijgen. Terwijl de LEDs blijkbaar gewoon wit waren, met een ietswat groene tint. (Toen ik testte onder TL licht viel dat niet echt op).
Dus nu uit China een lading warm witte hyperflux leds besteld. Zodat ik ze kan aanpassen. En anders mod ik dezelfde LED in de DRL.
Qua kant&klare H3 vervangers kon ik eigenlijk alleen kiezen uit koud wit of geel. Daarbij geven ze dan ook nog eens veel licht, waardoor ik ze eigenlijk niet meer kan/mag inschakelen op de weg. Met deze LEDs zijn ze gewoon netjes verlicht, en zorgen er vooral voor dat ik meer zichtbaar ben. Met een kleine bundel die ik richting de weg en de berm rechts mij. En dan kunnen ze dus lekker continu aan. Net als vrachtwagens met de nodige extra lampjes voorop. Niet verblinden, wel opvallen.
Lux is de licht intensiteit per m2. Hoe verder je van de lichtbron gaat, hoe verder dit getal zakt (door de stralingshoek, etc).
Lumen is de totale hoeveelheid licht. Deze Is alleen te meten met een zwarte bol meting.
Kelvin Is de uitstraal kleur van het licht (zonlicht Is 5700-6500k, halogeen 3200-4000 K, kantoor TL vaak 4000k, gloeilamp was 2800k, xenonlook Blauw vaak 8000k
Cri: wit licht bestaat uit alle kleuren van het spectrum. Infrarood t/m ultraviolet. Daglicht en halogeen zijn zwartpunt lichtbronnen en hebben beide cri van 99.(Daglicht Is met 100{%} de basis van cri metingen). Alleen heeft halogeen een lagere 3200-4000 kelvin kleur temperatuur vanwege de lagere 'verbrandings temperatuur'
Vooral met led Is de Cri of kleurechtheid belangrijk geworden. Omdat veel leds vooral blauw licht uitstralen. En Leds met een hogere cri bevatten meer uitstraling op de geel en rood licht frequenties.
Je kunt bij de documentatie kijken naar de chromatecy graph (ofzoiets) of Wikipedia ;-)
Theoretisch is een lamp met veel lumen van 5600k en een cri van 95+ het beste.
In praktijk lever je voor hogere cri vaak lumen en efficitie in omdat veel 'witte' led emers eigenlijk blauwe leds zijn met extra fosfors om een completer spectrum weer te geven. Meer fosfors geeft een hogere cri maar ook meer warmte en minder efficientis helaas.
Verder zal ik dit topic nu maar met rust gaan laten om de boel niet te veel te vervuilen met mijn reacties ;-)
Ik vind juist dat je erg interessante informatie toevoegt, al blijf ik het behoorlijk ingewikkeld vinden. Maar heb wel de specificaties van die CSP LED's gevonden.Mickz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:02:
Verder zal ik dit topic nu maar met rust gaan laten om de boel niet te veel te vervuilen met mijn reacties ;-)

Gekke is, in dat document staan meerdere Lumen cijfers: is het nou per chip 167lm of is het 394lm per 1.0A?
Overigens heb ik net een bericht op AliExpress van Oslamps gekregen dat ze die LED's die ik besteld had, niet konden leveren. Dat zou nog wel een maand of twee kunnen duren. Dus de order heb ik maar geannuleerd.
Als je naar de Seoul Y19 serie, groep W5 kijkt:
167 lumen is bij 350mA; 394 lumen is bij 1,0 mA; 535 lumen is bij 1,5 mA
De specificaties geven aan hoeveel lumen de chip levert bij welke stroomsterkte (A).
Voltage x ampere = watt. Op 3volt x 1,5 A zal de chip meer energie verbruiken en meer licht geven (4,5 watt per emitter) dan bij 3 volt x 0,7 A (2,1 watt per emitter). hier zit wel weer een limiet op ivb de forwarding current en omdat de emitter bij een te hoge stroomsterkte of voltage kapot gaat. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat onze chinese fabrikanten zo veel mogelijk licht uit de chip proberen te halen. 535 lumen per emitter (1,5A)* 6 emitters is 3.210 lumen per lamp is het maximum by Seoul Y19 chip uit de W5 groep met 7000k (ik gok dat ze 12 verschillend emitters hebben in de Y-serie.
Stel dat ik wil vergelijken tussen Seoul CSP Y19 en Lumileds ZES:
Y19 = 2,86V forward voltage bij 700 mA, max forward current 1,5 ~ 2 A (3*1,5 = 4,5 watt), 535 lumen bij 1,5 A.
ZES = typical 2,8V en max forward voltage van 3,25v bij 700mA. Peak pulse forward current 1,350 mA (3,25 *1,35 = 4,4watt) , maar specificeert niet het aantal lumen bij 1,350 A, enkel bij 0,700 A (als 270 lumen). Als ik extrapoleer is dit 500~520 lumen bij 1,350 mA (ik ga uit van minder efficientie)
Niet helemaal duidelijk één op één te vergelijken voor mij, maar ik gok dat Seoul wat meer light zou kunnen geven doordat de chips zwaarder belast kunnen worden als ze beiden op hetzelfde voltage licht kunnen geven. Het kan echter ook zijn dat Lumiled ZES wat conservatief is in hun specificaties en Seoul wat optimistisch. Hierom zou ik deze graag in de praktijk tegen elkaar getest zien.
Op de gok zou ik jou HLXG met 4300k (halogeen kleur) adviseren omdat je aangaf geel en rood te missen.
Wel heb ik een HLXG bias, omdat ik zelf erg tevreden ben met mijn setje(s) in 6500k (daglicht kleur)
https://nl.aliexpress.com...-Kit-LED/32954579043.html
In 4300k zal deze iets minder licht geven dan 6500k, maar mogelijk fijner voor jou omdat hier meer geel en rood is opgenomen lichtbundel. (zie pagina 7 bij de Y19 documentatie voor hun de Y19 colour spectrum diagrammen, wavelength is de frequentie van kleur, waarbij warm white (4000k) meer naar rechts zit en dus meer geel en rood aandeel heeft binnen de lichtbundel.
Seoul Y19 documentatie: http://www.seoulsemicon.c...fication_Z8Y19_Rev5.2.pdf
Lumileds ZES documentatie vind je hier: https://www.lumileds.com/uploads/542/DS134-pdf
Als je meer naar Oslamp kijkt zie ik alleen 6500k lampen met ZES of CSP chip. Maar als ik daar op click vind ik hun info weer dubieus. Ik kan je van Oslamp niet echt een alternatief aanbieden waarbij ik voldoende positieve verwachtingen heb. Fanless klinkt leuk, maar tenzij je de motor stil staat verwacht ik niet dat je verschil hoort en er alleen slechtere koeling en minder lichtopbrengst van merkt.
Electronische interferentie / storing op de radio kun je proberen te verhelpen met magneetjes rond de kabels. (zit vaak ook rond de diverse monitor/usb/... kabels)
COB-emitters moet je echt niet doen.
Magneetjes?Mickz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:48:
Elektronische interferentie / storing op de radio kun je proberen te verhelpen met magneetjes rond de kabels. (zit vaak ook rond de diverse monitor/usb/... kabels)
Ik neem aan dat je ferriet kralen bedoelt?
Zoals hier: ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
En in het begin van je betoog spreek je over:
167 lumen is bij 350mA; 394 lumen is bij 1,0 mA; 535 lumen is bij 1,5 mA
lijkt me dat het A i.p.v. mA moet zijn. En niet onbelangrijk verschil...
Wat ik vorig jaar, bij het testen van diverse LED units (DMEX, NightEye) al gemerkt heb, is dat de stroomopname en de warmteproductie wel tegen het maximum van de gebruikte LEDs aan zit. En dat bij continu gebruik al snel de maximale junctietemperatuur van de LED chips wordt bereikt c.q. overschreden. Wat funest is voor de levensduur.
Het is wel jammer dat al die fabrikanten zo vaag en geheimzinnig doen over welke LED chips ze nou precies toepassen! Want ook al roept men b.v. 'Lumileds Z ES' , dan nog, de fabrikant maakt allerlei verschillende types. En wie wat toepast heb ik nog nergens gevonden. Want b.v. Cree of Lumileds specificeren keurig welke kleurtemperatuur en welke CRI waarde de door hun gefabriceerde chips produceren. Maar welke specifieke chip dan uiteindelijk op die retrofit LED lamp belandt? Geen idee...
Wat betreft wel/niet een fan; tja, waar moet de warmte heen als de LED in een afgesloten koplampunit zit? Voordeel is wel, er draait continu een warme föhn in je koplamp, blijft 'ie mooi droog...
Grootste probleem is nog steeds de fysieke inbouwbeperkingen. Bij menig auto is er gewoon te weinig ruimte en de maatvoering van de complete LED retrofit Hx fitting wijkt te veel af van de ordinaire halogeenlamp. Waardoor je allerlei fratsen moeten uithalen met fittingadapters, andere klemmetjes, bollere afdekkappen, etc.
En dan nog is het afwachten of het gaat passen... (bij mijn auto dus niet).
Daarboven op komen nog eens de verschillen tussen het verlichtingspatroon van de LED versus het gloeidraadje van een halogeenlamp. En dat in combinatie met reflector- en/of projectorkoplampunits.
Kortom; chaos en willekeur alom.
[ Voor 41% gewijzigd door ehtweak op 09-01-2019 12:13 ]
Bedankt voor het uitleggen: ik denk dat het enigszins begrijpMickz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:48:
Op de gok zou ik jou HLXG met 4300k (halogeen kleur) adviseren omdat je aangaf geel en rood te missen.
Wel heb ik een HLXG bias, omdat ik zelf erg tevreden ben met mijn setje(s) in 6500k (daglicht kleur)
https://nl.aliexpress.com...-Kit-LED/32954579043.html
In 4300k zal deze iets minder licht geven dan 6500k, maar mogelijk fijner voor jou omdat hier meer geel en rood is opgenomen lichtbundel. (zie pagina 7 bij de Y19 documentatie voor hun de Y19 colour spectrum diagrammen, wavelength is de frequentie van kleur, waarbij warm white (4000k) meer naar rechts zit en dus meer geel en rood aandeel heeft binnen de lichtbundel.
Zodoende dat ik ook de HLXG N1 besteld heb en inderdaad, in bepaalde omstandigheden zoals regen ben ik er sterk van overtuigd dat de halogeenverlichting het toch net iets beter doet
Dus zo'n setje met 4300K is inderdaad het overwegen waard: maar voor nu wil ik het CSP Setje van HLXG nog verder uitproberen. Eerlijk gezegd lijkt het mij toch best een bruikbaar setje, vooral omdat het lichtbeeld klopt en bij normale weersomstandigheden heb je toch net iets beter zicht.
Dat laatste moet ik nog goed testen, zodra ik dat gedaan heb kom ik met mijn eindoordeel. Wil later dan nog wellicht zo'n setje met Lumileds van HLXG bestellen, wanneer ze onder de € 22 zitten. Hopelijk tijdens of vlak voor Chinees nieuwjaar.
en hoe zit het met wetgeving over hoeveel K je mag of is dit niet meer?
Sorry ben hier echt niet in thuis, weet hoe ik een lampje moet vervangen thats it.
[ Voor 11% gewijzigd door yvdb op 09-01-2019 13:32 ]
[ Voor 38% gewijzigd door XiaomiGlobal op 09-01-2019 16:11 ]
H4 is dimlicht en grootlicht in één lamp, daar zou dan dus geen H1 nog bij horen. Kijk anders even in de handleiding van de auto.yvdb schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:17:
Even een kort vraagje, ik wil voor mijn Ford Fiesta uit 2012 graag led hebben zit ik er heel ver naast als ik zeg dat ik dan Link de H4 moet hebben voor mijn normale licht en H1 voor me stads light?
en hoe zit het met wetgeving over hoeveel K je mag of is dit niet meer?
Sorry ben hier echt niet in thuis, weet hoe ik een lampje moet vervangen thats it.
Dagrijverlichting verschilt per auto. Bij mij is dat zo'n ledstrook verlichting. Sommige dagrijverlichting zijn in mijn ogen meer mistlampen maar goed het mag gevoerd worden maar welke lampen daar in zitten, geen idee. Zou H1 kunne zijn idd.yvdb schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:19:
Hm ik zal is kijken in het boekje, wat ik bedoel is dat ik 1 lamp heb die standaard lamp en grootlicht doet dat is de H4. Alleen je hebt ook dag dagrijlicht en die is toch een H1 kan je ze niet alle twee doen?

Hoe meten jullie trouwens de Luxwaarde? Met de smartphone is dit echt heel lastig om te doen: ik had uitschieters van 30.000lux
@ehtweak omdat Novsight gewoon Nighteye is: die hebben hun naam veranderd en ik vraag mij af waarom.
[ Voor 7% gewijzigd door XiaomiGlobal op 09-01-2019 21:06 ]
En ze gebruiken ook soortgelijke type aanduidingen in de trant van Axxx...
Goh, hoe zou dat nou toch komen?

Natuurlijk kreeg ik ook direct de vraag waarom ik dat wilde: ik gaf aan mijn koplampen vervangen te hebben en had het idee, dat het licht nu wellicht iets lager schijnt in vergelijking met de vorige lampen. Wat de prijs was: natte vinger werk, zo'n € 25 en toen maar gevraagd of dit niet bij een beurt of APK gedaan werd en ja dat was het geval...
Hoe dan ook, eigenlijk is dit iets wat je zelf kunt doen: op internet vind je een handig stappenplan en daarmee kun je ook direct controleren of het lichtbeeld nog klopt. Wellicht dat ik dit vanavond eens ga doen: zet dan mijn auto toch eventjes in de parkeergarage bij mij beste maat. Ik vind namelijk een beetje aso om dit in de gemeentelijk parkeergarage te gaan doen: al heb ik lang genoeg de tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door XiaomiGlobal op 11-01-2019 12:15 ]
Valt wel mee hoor. Goedkope China lightbox, camera met instelbaar diafragma en iets nabewerken en klaar ben je.XiaomiGlobal schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:56:
Ik ben erg benieuwd naar hoe die lampen het doen @l3artTrouwens wat ben je goed in foto's maken, dat ziet er echt wel goed uit hoor.
Setje voelt aan als kwaliteit. Ook de drivers, niet van dat goedkope plastic maar stevig aluminium oid. Zit nog best wat gewicht aan. Geen idee hoe de binnenkant is natuurlijk.
Eens kijken of het vanavond als lukt om het spul er in te zetten of dat het morgen wordt. Zal van het weer afhangen.
Ik ga dr vanuit dat het vanwege douanekosten is ?XiaomiGlobal schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:57:
Wil later dan nog wellicht zo'n setje met Lumileds van HLXG bestellen, wanneer ze onder de € 22 zitten. Hopelijk tijdens of vlak voor Chinees nieuwjaar.
Als je de aliexpress std shipping pakt (de 7-15 dagen variant) dan heb je die niet.
Zo zijn mijn 3 HLXG setjes binnen gekomen (en nog 15+ andere pakketjes van diverse formaten)
leeg

Ik ga morgen de andere er in zetten en dan kijken of ik nog wat kan spelen met de afstelling door de lamp iets te draaien. Zelf heb ik het idee dat de nieuwe lampen iets feller zijn, maar het scheelt niet veel. Of de 'opvulling' van het licht ook beter is vraag ik me een beetje af, maar goed morgen eerst maar eens met afstellingen spelen.
[ Voor 8% gewijzigd door 13art op 11-01-2019 17:41 ]
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik wil een setje H7 (dimlicht) en H9 (grootlicht) via AliExpress bestellen.
[ Voor 15% gewijzigd door Bruns86 op 12-01-2019 10:02 ]
Pssst: Het algemeen beleid #groetenBruns86 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:48:
Hi all,
Ik heb onlangs mijn nieuwe VW Golf (2019 Highline) geleverd gekregen. Ik hoor veel verhalen over de slechte ondersteuning van aftermarket LED icm Canbus.
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik wil een setje H7 (dimlicht) en H9 (grootlicht) via AliExpress bestellen van HLXG. Of als iemand een goed alternatief heeft.
Thanks voor de reactie alvast.
Maar ook voor led zijn er gewoon canbus decoders, dus zou niet zo'n probleem moeten zijn. Wel is de ene auto daar gevoeliger voor dan de andere. Geen idee hoe het zit met de Golf.

Het betreft een reflector behuizing en het type H4. Begin steeds tevredener over het setje te worden, alleen het witlicht was in het begin even wennen.
Was nog wel een gepriegel aangezien het afstelgaatje aan de onderkant zat dus op gevoel proberen de inbussleutel in het afstelgaatje te krijgen om de boel los te maken.
De komende tijd maar rond rijden met deze lampen om te kijken hoe ze bevallen. Lichtopbrengst is in ieder geval dik in orde. Lichtbeeld lijkt ook prima te zijn. Mn oude setje (K8 setje van EKlight, oftewel het L2 setje van Hilox) houd ik nog even in de achterbak voor het geval dat dit setje toch niet helemaal bevalt. Ik twijfel namelijk nog een beetje over het rechtse gedeelte van het lichtbeeld. Dat lijkt met de K8 set iets voller te zijn dan de F2 set. De F2 set daarentegen lijkt weer wat feller in het midden van het lichtbeeld.
[ Voor 9% gewijzigd door 13art op 12-01-2019 13:22 ]
Ik zou op zoek gaan naar projector koplampen of gewoon lekker halogeen erin stoppen met een wat witter kleurtje. Ik vraag me af of je hiermee door de keuring zou komen.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik denk dat het een vertekend beeld is, omdat de koplampen i.v.m. de weersomstandigheden helaas vuil waren. En het is algemeen bekend dat vuile koplampen strooilicht veroorzaken.Ophidian schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:10:
@XiaomiGlobal Sorry, maar ik vind dat lichtbeeld helemaal niet zo goed. Zeker niet als je het vergelijkt met een eerdere foto van je halogeenbeeld, daar had je een mooi strak lijntje. Hier heb je een hoop strooilicht naar de zijkant toe. Zijn andere mensen op de weg wel blij met je? Die reflector koplampen zijn gezien hun oppervlak nou niet bepaald geschikt voor dit soort felle lampen, je verblindt alleen maar andere ermee. Als je kijkt naar de foto van @l3art boven je, dat is een prima lichtbeeld.
Ik zou op zoek gaan naar projector koplampen of gewoon lekker halogeen erin stoppen met een wat witter kleurtje. Ik vraag me af of je hiermee door de keuring zou komen.
Heb de koplampen deze week al welgeteld 3x schoongemaakt, maar had gisteren niks in de auto liggen om ze schoon te maken. Maar ik ben er zeker van dat het licht andere automobilisten niet verblind, omdat het netjes onder de streep zit. Dus daar kan ik in de afstelling beter niks bij aanpassen.
Al had ik wel het idee, dat de koplampen juist nog wel iets omhoog mochten bijgesteld worden. Ik heb dit namelijk gecontroleerd vanaf 7.5 meter. Overigens is dit wel zo'n beetje het minst felste setje wat je voor reflector koplampen kunt krijgen. Als je het zelfde setje als wat l3art besteld heeft zou inbouwen, dan zijn de lampen meer dan 2x zo fel.
Of het apk technische klopt? Ik denk van wel hoor, maar een APK Keuringsmeester ben ik niet. Echter die Duitse bolides met superfel LED licht worden ook gewoon goedgekeurd. Die verblinden pas echt!
[ Voor 56% gewijzigd door XiaomiGlobal op 12-01-2019 13:52 ]
Wordt er nu geadverteerd met spookrijders?XiaomiGlobal schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:36:
[...]
Ga eens de weg op met je eigen auto en let eens op wat je koplampen doen verlichten? Juist niet alleen naar voren, maar ook naar de zijkant. Belangrijkste is dat de koplampen niet te hoog afsteld staan.
Dat is bij absoluut niet het geval en ik kan er dus ook onmogelijk andere bestuurders mee verblinden: je moet maar eens opletten, als een moderne Duitse bolide komt langs rijden. Die hebben nog meer strooilicht, dan mijn reflector koplampen.
Die verlichten bijna drie rijstroken overduidelijk en die auto's zijn een stuk hoger. Dus ik zie niet in wat er mis met dit setje is: het tevens het minst felste setje, want deze schijnen net iets helderder dan de halogeenlampen.
Dus nee ik ga zeker geen projectorlampen in mijn auto zetten en ook geen dure halogeenlampen. Wil wel nog wellicht zo'n setje uitproberen zoals @l3art besteld heeft. Maar naar mijn mening heeft mijn setje niet veel strooilicht. Het is een vertekend beeld omdat de koplampen vies zijn: dan heb je met iedere auto wel wat strooilicht![]()
Kan moeilijk iedere dag de koplampen schoon maken: dat heb ik inderdaad niet gedaan voor het controleren. Wel denk ik dat het zou kunnen lonen om de lampen een beetje bij te stellen. Naar mijn mening schijnen ze zelfs met iets te laag en mogen ze wel iets omhoog.
Alleen ik ga het zo laten: zo verblind ik ook zeker weten geen andere autobestuurders. Vind trouwens onzin om te beweren dat aftermarket LED Setjes niet in reflector behuizingen werken. Mits je een goed setje koopt, is dat geen enkel probleem.
[Afbeelding]
Kijk bijvoorbeeld naar deze afbeelding van de L2 LED lampen: die schijnen toch ook gewoon opzij? Als je dus twee palaren tussen je parkeerplaats in de parkeergarage hebt staan, dan weerkaatst het licht daar natuurlijk ook op.
Dat lichtbeeld van halogeen het beste is, dat benoemen ze ook bij Bulbfacts hoor. Ze bevelen alleen aan om de koplampen bij te stellen. Dat wilde ik al doen, maar was bang dat ik de afstelling juist erger zou maken. Dus bij de eerst volgende onderhoudsbeurt mogen ze het doen.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Je hoeft mij niet te vertellen hoe het lichtbeeld van koplampen moet zijn. Je moet recht vooruit inderdaad een strakke lijn hebben die naar rechts omhoog loopt. Het spijt me, maar jij hebt geen rechte lijn en naar rechts toe neemt het strooilicht veel toe. Zet hem eens voor zo'n meetgeval en ik verwacht dat een keurmeester hem gewoon afkeurt.XiaomiGlobal schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:36:
[...]
Ga eens de weg op met je eigen auto en let eens op wat je koplampen doen verlichten? Juist niet alleen naar voren, maar ook naar de zijkant. Belangrijkste is dat de koplampen niet te hoog afsteld staan
Grappig trouwens dat je over mijn auto begint. Ik rijd met fabrieksaf Xenon en Advanced Forward Lighting. Mijn lichtbeeld is continu anders, de lampen hebben namelijk automatische hoogte verstelling en passen het lichtbeeld aan aan de hand van de snelheid en de helling van de auto. Zoals het hoort dus...
Niet alleen je lichtbeeld bepalen of je iemand verblind. Ook de grootte van je spiegel in je koplamp. En in jouw auto zit nou eenmaal een grote spiegel. Dat levert een enorme vlek licht op die andere gewoon hindert. Dat is bij een projector gewoon veel minder, het oppervlak van de lens is immers veel kleiner.Dat is bij absoluut niet het geval en ik kan er dus ook onmogelijk andere bestuurders mee verblinden: je moet maar eens opletten, als een moderne Duitse bolide komt langs rijden. Die hebben nog meer strooilicht, dan mijn reflector koplampen
Dus omdat jij zo nodig moet bezuinigen verblind je andere op de weg. Lekker dan. Hoop dat de eerste de beste agent je een dikke prent geeft. Geef geld uit en doe het goed, of doe het niet. Maar dit halfslachtige gebeuren...Dus nee ik ga zeker geen projectorlampen in mijn auto zetten en ook geen dure halogeenlampen. Wil wel nog wellicht zo'n setje uitproberen zoals @l3art besteld heeft. Maar naar mijn mening heeft mijn setje niet veel strooilicht. Het is een vertekend beeld omdat de koplampen vies zijn: dan heb je met iedere auto wel wat strooilicht
En mits je reflector niet te groot is. Waarom denk je dat de meeste LED koplampen kleine reflectoren hebben of lenzen...Alleen ik ga het zo laten: zo verblind ik ook zeker weten geen andere autobestuurders. Vind trouwens onzin om te beweren dat aftermarket LED Setjes niet in reflector behuizingen werken. Mits je een goed setje koopt, is dat geen enkel probleem.
Tevens ben ik niet helemaal recht achteruit gereden: mijn maat meende namelijk dat mijn auto niet recht stond. Trouwens bij Bulbfacts hebben ze dit setje ook gewoon uitgeprobeerd, die zeggen ook gewoon dat Halogeenlicht een beter lichtbeeld heeft.
Maar dat dit goed genoeg is, alleen ze bevelen aan om het bij te stellen. Dat doen ze dus bij de onderhoudsbeurt: alleen de Suzuki dealer had het te druk om er naar te kijken

Dat soort systemen zorgen juist voor verblinding.... want dat werkt niet altijd goed.Grappig trouwens dat je over mijn auto begint. Ik rijd met fabrieksaf Xenon en Advanced Forward Lighting. Mijn lichtbeeld is continu anders, de lampen hebben namelijk automatische hoogte verstelling en passen het lichtbeeld aan aan de hand van de snelheid en de helling van de auto. Zoals het hoort dus...
[ Voor 75% gewijzigd door XiaomiGlobal op 12-01-2019 14:02 ]
Nou maak je mij onwijs nieuwsgierig. Vertel, wat werkt er niet aan. En lees je in wat de AFL van Opel precies doet.XiaomiGlobal schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:54:
Dat soort systemen zorgen juist voor verblinding.... want dat werkt niet altijd goed.
Het spijt me hoor, maar ik moet wel grinniken dat je mij gaat vertellen dat mijn koplampen verblindend zijn terwijl die juist zo werken dat ze dat niet zijn. En jij met een niet geschikte LED pit in een niet geschikte koplamp rond rijd (die daar niet voor goedgekeurd is), en je van mening bent dat het lichtbeeld wel ongeveer klopt. Ik heb in de tijd dat ik deze auto heb, nog geen enkel lichtseintje gehad. Ja een keer toen het groot licht net te laat afschakelde, maar dat was mijn fout.
Maar ik heb ook nog niemand naar mij zien schijnen sinds ik het setje aan het testen ben: met de nadruk op testen, want ik ben er zelf ook nog niet helemaal over uit. Wil dus gerust nog een setje uitproberen, zoals dat wat @l3art besteld heeft.
Maar dat is een setje dat gaat nog feller licht geven: dus ik weet niet hoe verstandig dat dan weer is, in een reflector behuizing. Hoe dan ook, morgen kan ik de controle opnieuw herhalen. Dan maak ik de koplampen wel schoon. Kijken of dat het lichtbeeld veranderd.
Ik ben er echter van overtuigd dat het licht niemand verblind hoor, want het staat niet te hoog afgesteld. Dat is wat ik met de controle van gisteren wilde controleren.
Alhoewel een Kawasaki Ninja 400 fabrieksaf LED in reflectorkoplamp heeft
Zo ook ik heb daar veel last van en zo kwam ik op het idee, om LED uit te proberen. Want wellicht als ik zelf net iets helderder licht heb, dat het felle licht van andere automobilisten dan minder storend is. Maar dat is niet zo: het stoort mij nog steeds even veel
Daarom dat ik ook twijfel of het wel verstandig is om een heel fel setje in een reflector behuizing te zetten: want je ziet zelf wel wellicht veel beter, alleen grote kans dat het dan wel verblind. Dat is nu in iedere geval niet het geval.
https://www.rtlnieuws.nl/...voor-andere-weggebruikers

Nu zijn standaard halogeen projectors al een verademing qua lichtbeeld, maar tussen halogeen en xenon projectors zie je al wel flink verschil. Zie je ook in de onderstaande video:
Nog even verduidelijken op vlak van wat ik hierboven zei: Met alle projectorkoplampen is LED voor mij ok aangezien er een ingebouwde cut off is. De kans op verblinding is dus veel kleiner dan bij een niet goedgekeurde reflectorbehuizing.Ophidian schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:36:
@Tomskii5 Inderdaad. Weinig argumenten vooralsnog waarom mijn fabrieksaf lampen met goedkeuring verblinden, gezien ik onder de 50km/h niet eens een oplopende lijn de berm in heb. Zie hier.
Alhoewel een Kawasaki Ninja 400 fabrieksaf LED in reflectorkoplamp heeft
De enige momenten waarop ik weet dat af fabriek led mij verblind is als ik een bocht doorkom en ik eigenlijk in het cut off gebied zit dat omhoog schijnt naar rechts toe. Halogeen projectoren doen dat ook, maar daar valt het minder op omdat de lichtintensiteit een pak lager is natuurlijk
Totaal mee eens. In een bocht draaien mijn koplampen mee, waardoor ik juist de berm blijf inschijnen om het verblinden van andere te verminderen.Tomskii5 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:57:
[...]
Nog even verduidelijken op vlak van wat ik hierboven zei: Met alle projectorkoplampen is LED voor mij ok aangezien er een ingebouwde cut off is. De kans op verblinding is dus veel kleiner dan bij een niet goedgekeurde reflectorbehuizing.
De enige momenten waarop ik weet dat af fabriek led mij verblind is als ik een bocht doorkom en ik eigenlijk in het cut off gebied zit dat omhoog schijnt naar rechts toe. Halogeen projectoren doen dat ook, maar daar valt het minder op omdat de lichtintensiteit een pak lager is natuurlijk
Nogmaals, je blijft over dat lichtbeeld bezig. Dat is niet alles. Hierbij een foto van jezelf:XiaomiGlobal schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 16:15:
Wat betreft het lichtbeeld: dat word hier haarfijn uitgelegd. En dan wat betreft de felle koplampen van nieuwe auto's: die zijn goedgekeurd, maar veel andere weggebruikers worden er desondanks door verblind.
Zo ook ik heb daar veel last van en zo kwam ik op het idee, om LED uit te proberen. Want wellicht als ik zelf net iets helderder licht heb, dat het felle licht van andere automobilisten dan minder storend is. Maar dat is niet zo: het stoort mij nog steeds even veel
Daarom dat ik ook twijfel of het wel verstandig is om een heel fel setje in een reflector behuizing te zetten: want je ziet zelf wel wellicht veel beter, alleen grote kans dat het dan wel verblind. Dat is nu in iedere geval niet het geval.
https://www.rtlnieuws.nl/...voor-andere-weggebruikers

Een foto van mij:

Ja er zit een verschil in donker en licht, natuurlijk. Maar ondanks dat heb jij twee enorme lichtvlekken door die grote reflectoren in je koplampen. Je koplamp bestaat bijna uit niets anders zelfs. Dus die RTL link slaat op jouzelf, je verblindt andere andere ermee. Mijn lampen zijn fel, maar ondanks dat ik een paar treden lager sta wordt de foto niet heel donker omdat de camera zich zou bijstellen. Daarom vind ik reflectoren niet geschikt. Zoals @Joopieboy zegt, retrofit projectoren of gewoon halogeen.
Even voor de duidelijkheid: dat is een foto van het vorige setje, de Nighteye's met COB LED Chips. En dat was inderdaad geen goed setje. Scheen veel te hoog en gaf niet een erg goed lichtbeeld.Ophidian schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:22:
[...]
Nogmaals, je blijft over dat lichtbeeld bezig. Dat is niet alles. Hierbij een foto van jezelf:
[Afbeelding]
Daarom dus al binnen 24 uur eruit gehaald en verkocht! Ik heb zelfs een twee sterren recensie op AliExpress achtergelaten, waarbij ik het Nighteye setje met COB's doe afraden.

Dit is het huidige setje, welke van HLXG is en ik ben met dit setje veel tevredener, ondanks dat het niet zo helder is als ik gehoopt had. Het is trouwens hetzelfde setje als de Beamtech op Amazon.

HLXG

Halogeen
Zie jij een groot verschil? Ik niet hoor, behalve dat het witte licht helderdere is en het halogeenlicht schijnbaar verder schijnt. Iets wat met afstellen andersom zou kunnen zijn.
[ Voor 49% gewijzigd door XiaomiGlobal op 12-01-2019 18:17 ]
Op zich prima lichtbeeld, maar ik twijfelde over het stuk waar het rode vlak omheen staat:

Daar lijkt de lichtlijn snel 'af te breken' waar rechts de lijn netjes door loopt.
Heb ze 'oude' ledlamp er even in gezet, maar daar is het lichbeeld precies hetzelfde. Kortom het lijk in de projector zelf te zitten. Of dit bewust fabriek af gedaan is weet ik niet (zit er vaker verschil tussen links en rechts?). Hoe dan ook is het niet iets wat ik kan aanpassen.
Ja heb ik gedaan daar wordt het alleen maar minder van. Daarbij zitten links en rechts precies hetzelfde in de lampunits. Dan zou ik logischerwijs verwachten dat beiden een 'afwijkend' lichtbeeld laten zien.Joopieboy schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:50:
Heb je geprobeerd je lampje te verdraaien in de voet? Dat hielp bij mij enorm
Als ik deze afbeelding bekijk lijkt het zo te horen:

Daar is de blauwe lijn links ook korter dan rechts.
[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 12-01-2019 19:13 ]
Je hebt zoveel licht, dat de imperfecties van je lamp een stuk beter naar voren komen dan bij een gewoon halogeen lampje.
Als je dat echt goed zou willen zou je zoals ik hierboven liet zien een goede xenon projector moeten plaatsen. Maar dat doet ook niemand. Ik ook niet bij mijn motor, is gewoon goed.
Edit: zit net even te kijken, ik heb een soortgelijk hetzelfde in mijn lichtbeeld:

[ Voor 18% gewijzigd door Joopieboy op 12-01-2019 19:54 ]
Mijn huidige projectoren doen precies hetzelfde, en dat zijn universele retrofit projectoren. Rechts een volledig Dot patroon, super strak met een mooie blauwe lijn op de cutoff, maar links lijkt ie wat sneller in intensiteit af te nemen. Mijn oude projectoren deden dit trouwens weer niet.l3art schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:19:
Net nog even een foto gemaakt van het lichtbeeld met beide F2 Led lampen er in.
Op zich prima lichtbeeld, maar ik twijfelde over het stuk waar het rode vlak omheen staat:
[Afbeelding]
Daar lijkt de lichtlijn snel 'af te breken' waar rechts de lijn netjes door loopt.
Heb ze 'oude' ledlamp er even in gezet, maar daar is het lichbeeld precies hetzelfde. Kortom het lijk in de projector zelf te zitten. Of dit bewust fabriek af gedaan is weet ik niet (zit er vaker verschil tussen links en rechts?). Hoe dan ook is het niet iets wat ik kan aanpassen.
De kleinste afwijking is ook genoeg om de "hotspot" te beïnvloeden. Ik heb dat getest door de lamp handmatig iets te verdraaien waardoor de hotspot en cutoff lijn wel weer precies gelijk is als rechts. Er zit altijd een beetje speling in de lampbevestiging.
Sinds kort lijkt het trouwens weer de trend om lampen met hoge opbrengst in reflector koplampen te plaatsen. Een beetje zoals toen de HID xenon kitjes net op de markt waren. Daar waar projectoren een mooie, kleine puntbron geven, gooien die spiegels er gewoon een ongedefinieerde, grote "blob" licht uit.
Op een meter afstand voor een afstel apparaat lijkt er weinig aan de hand, maar vanaf een grotere afstand zie je als tegenligger alleen maar een grote schittering. LED's en HID zijn gewoon niet bedoelt voor halogeen reflectoren.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Met LED lampjes die ik in elkaar knutselen is het heel lastig om datzelfde lichtbeeld te krijgen. (Sowieso minder fel, maar daar gaat het mij niet om)
Laat staan dat je een een lamp besteld die vol met LED zit, ook buiten het brandpunt. Onmogelijk om dan nog een scherp lichtbeeld te krijgen. En logisch dat je dan een lichtbeeld krijgt wat ander weggebruikers kan hinderen.
Inmiddels wat testversies gemaakt, best apart, het lijkt er op dat de leds een mm of 2 verder naar voren moeten in vergelijking met halogeen om focus te hebben. Misschien komt dat ook omdat ze iets verder uit het midden zitten. Nu nog kijken wat voor leds, de 5050 kan ik makkelijk gebruiken, maar ze worden wel warm met 3x15mA er doorheen.
Het brandpunt en de uitstraalhoek zijn heel belangrijk. Zelfs bij halogeen lampen onderling(met dezelfde voet) zie je wel eens verschil. Ik heb bij een APK wel eens gehad dat het dimlicht niet voldeed aan de eisen. Ik had de koplampen net voor de APK gewisseld en had er nieuwe H7 pitjes in gedaan van de bouwmarkt, maar ze waren met geen mogelijkheid goed af te stellen. Na het plaatsen van(veel te dure_ferry_ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:08:
Vandaag ook even aan het pielen geweest met een verstraler met H3. Met halogeen er in krijg je een hele gerichte straal, op 5m afstand een soort van lichtbalk van een meter breed. Enorme bak licht
Met LED lampjes die ik in elkaar knutselen is het heel lastig om datzelfde lichtbeeld te krijgen. (Sowieso minder fel, maar daar gaat het mij niet om)
Laat staan dat je een een lamp besteld die vol met LED zit, ook buiten het brandpunt. Onmogelijk om dan nog een scherp lichtbeeld te krijgen. En logisch dat je dan een lichtbeeld krijgt wat ander weggebruikers kan hinderen.
Inmiddels wat testversies gemaakt, best apart, het lijkt er op dat de leds een mm of 2 verder naar voren moeten in vergelijking met halogeen om focus te hebben. Misschien komt dat ook omdat ze iets verder uit het midden zitten. Nu nog kijken wat voor leds, de 5050 kan ik makkelijk gebruiken, maar ze worden wel warm met 3x15mA er doorheen.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Ik zie op AliExpress soms nog van die setjes met SMD Chips: maar vooral heel veel goedkope setjes met COB Chips en dat werkt helaas niet goed. Daar ben ik zelf al achtergekomen
Zelf ben ik momenteel redelijk tevreden met een CSP Setje, maar zou eigenlijk wel een setje willen met nog meer helderheid. Alleen dan zit je weer met een fan en die zijn meer vatbaar voor vuil en vochtigheid.
Al heeft Novsight een nieuw setje uitgebracht waarbij ze claimen 30% meer helderheid te weten produceren: maar ik zie dat ze er 4 CSP Chips op geplaatst hebben, i.p.v. drie en ik weet niet of dat zo goed is voor het lichtbeeld.
In Duitsland is het trouwens gewoon niet toegestaan om aftermarket setjes in koplampen te zetten: was in Nederland ook zo, maar dat is geschrapt geworden om een of andere reden.
De politie deed het sowieso al niet handhaven: die interesseert dat niks,zolang je licht andere automobilisten maar niet verblind. Wanneer die regelgeving precies geschrapt is weet ik ook niet. Je moest ja een koplamp reinigingsinstallatie hebben bij dit soort felle lampen, maar dat hoeft nu ook niet meer.
Politie heeft ook geen mankracht. Ze houden liever flitscontroles dan echt op rijgedrag van controleren. En niet werkende of slechte halogeen verlichting kijkt helemaal geen mens naar. Hoeveel er niet fijn met halogeen die met een koplamp de duiven uit de boom schijnen. Of helemaal zonder verlichting rijden met mist of schemer, of alleen drl voor, etc...
Dit had ik nu in de verstraler geprobeerd:

Qua output en beeld wel goed op zich (beetje verbuigen en stellen is gelukkig mogelijk). Alleen worden die 5050 chips vrij warm. Want tja, 3 leds in 1 behuizing. Ze komen van een reststukje ledstrip. Die had ik ooit onder de keukenkastjes zitten maar verloor enorm veel output in de loop der tijd. De chips werden ook een beetje bruinig van kleur...
Dus wil ik dit echt goed doen zal ik ze moeten vastlijmen op een driehoekig stukje aluminium ofzo. Maar dat gaat wel lastig/onmogelijk worden met het solderen.
Die paar mA die de LEDs trekken, afkomstig van een LED strip, zijn imho onvergelijkbaar met b.v. Lumileds Z ES chips of Cree XHPs?
Klopt helemaal! Vergelijk het met een goeie fietskoplampehtweak schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:43:
@_ferry_ Even los van het interessante experimenteren, maar de lichtopbrengst van een paar LEDs, afkomstig van een LED strip, kunnen toch nooit voldoende zijn voor een auto koplamp?
Die paar mA die de LEDs trekken, afkomstig van een LED strip, zijn imho onvergelijkbaar met b.v. Lumileds Z ES chips of Cree XHPs?
Het zijn verstralers, maar die mag/wil je normaal gesproken toch niet aan hebben staan, dus ik wil er wat leds in stoppen zodat ze wel licht geven, en misschien een extra bundeltje licht op de weg werpen, maar vooral zorgen dat ik beter zichtbaar ben. En het staat gewoon mooi als ze wat licht geven.
Ook zie ik soms auto's rijden van een model dat nooit met led verlichting is geleverd en welke erg fel/verblindend zijn. Het licht schijnt alle kanten op. Is dat altijd het resultaat van after market ledlampen? Want dan begrijp ik ook wel dat het niet mag en dat je kunt worden staande gehouden. Ik vind het erg hinderlijk.
Oh en verstralers zijn dat niet die lampen op een auto welke als een soort grootlicht dienen? Of mistlampen: maar iedere idioot die de lampen op zijn auto heeft, lijkt ze standaard aan te hebben staan

Heel leuk trouwens om te experimenteren met LED verlichting: maak mij er zelf ook schuldig aan. Maar je merkt het echt wel zodra je lichten andere verblinden, vooral als je een tegenligger in een bocht tegen komt. Dan zie je ze direct hun handen voor het gezicht houden.
Dat was ooit inderdaad zo: maar die wetgeving is afgeschaft, het enige wat belangrijk is voor de politie is dat je koplampen niet doen verblinden. Daar word blijkbaar ook niet op gehandhaafd: want je komt heel veel nieuwe auto's tegen, zoals BMW's waarvan de verlichting gewoon doet verblinden.Palomar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:55:
Ik heb ook wel eenw zitten kijken naar LED verlichting voor mijn 2018 seat leon (nieuw besteld, maar vond 1100 euro voor ledkoplampen wat te gortig). Echter van wat ik ervan begrijp mogen er niet eens andere lampen dan gloeilampen in een koplamp ontworpen voor gloeilampen. Hoe sterk wordt hierop gehandhaafd? Want ik wil eigenlijk niet het risico lopen dat ik 's avonds wordt staande gehouden en niet verder mag rijden vanwege dit.
Ook zie ik soms auto's rijden van een model dat nooit met led verlichting is geleverd en welke erg fel/verblindend zijn. Het licht schijnt alle kanten op. Is dat altijd het resultaat van after market ledlampen? Want dan begrijp ik ook wel dat het niet mag en dat je kunt worden staande gehouden. Ik vind het erg hinderlijk.
Die hebben dan 10.000lux aan lichtopbrengst, terwijl een halogeenlamp slechts 1600lux heeft ofzo. Ja je hebt setjes waarvan het licht alle kanten op schijnt, dat zijn voornamelijk de goedkope COB setjes welke je al voor een tientje op AliExpress koopt.
Als je kiest voor CSP Chips kiest heb je al een veel beter lichtbeeld: maar wel niet echt veel helder licht dan bij halogeen. Dus als je helderder licht wilt dien je voor een setje met Lumileds of Cree chips te gaan. Het kan echter ook puur de felle helderheid van licht zijn dat verblindend werkt, dat is zo'n beetje het geval bij die nieuwe Duitse bolides
Aftermarket setjes halen hooguit 4500Lux maximaal, dus dat is bij lange na nog niet zo fel als bij een nieuwe Audi of BMW. Hoop dat je hier iets aan hebt? Het mag dus wel, maar niet iedere setje is even goed.
Bij Bulbfacts heb je een mooi overzicht en als je goed op AliExpress zoekt, vind je setjes zoals Techmax gewoon op AliExpress bij Novsight bijvoorbeeld. En Beamtech is zo'n beetje het beste setje wat je onder de € 20 op AliExpress vind, zonder fan en met heatsink. Wel helaas niet zo helder als het Techmax setje
[ Voor 60% gewijzigd door XiaomiGlobal op 13-01-2019 11:13 ]
Maar waarom zou je voor minder andere leds kopen? Stel je zou 20 euro willen uitproberen, dan is 3 tientjes toch ook niet zo heel gek voor een setje Lumileds? Zie ze regelmatig steeds goedkoper voorbij komen. Mijn eerste set was nog 50 euro.
[ Voor 38% gewijzigd door Joopieboy op 13-01-2019 11:16 ]
Dit zijn van die antieke verstralers Ook voor een antieke auto
Een kant en klare H3 LED lamp is ook nog het overwegen waard ja, alleen dan zit er dus wel weer redelijk wat vermogen in, waarmee ik de tegenligger waarschijnlijk wel weer tot last ben.
Hier had ik een foto van de verstralers samen met de 4W gloeilampjes van de stadslichten aan;
_ferry_ in "LED Verlichting auto+motor"
Lijken beide heel fel op de foto, maar het is dus maar een 4watt gloeilampje in de koplamp.
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 13-01-2019 11:26 ]
Wanneer je een setje deelt/showt, dan graag ook even merk en type vermelden en waar je deze vandaan hebt. Erg veel posts zijn namelijk vragen wat setje x of y exact is en deze vandaan komt.