LED Verlichting auto+motor

Pagina: 1 ... 14 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17
Palomar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:55:
Ik heb ook wel eenw zitten kijken naar LED verlichting voor mijn 2018 seat leon (nieuw besteld, maar vond 1100 euro voor ledkoplampen wat te gortig). Echter van wat ik ervan begrijp mogen er niet eens andere lampen dan gloeilampen in een koplamp ontworpen voor gloeilampen. Hoe sterk wordt hierop gehandhaafd? Want ik wil eigenlijk niet het risico lopen dat ik 's avonds wordt staande gehouden en niet verder mag rijden vanwege dit.
Helaas niet zo sterk. Echter voor je koplamp heb je een type goedkeuring voor een bepaalde lamp. Als je daar een LED lamp in stopt, voldoe je er niet meer aan en kan je een boete krijgen. Als de politie je tegenkomt kunnen ze je vrij simpel bekeuren, zie hieronder. En dan loop je het risico dat je het ter plekke mag oplossen.

Artikel 5.2.64 Verbod van verblindende lichten
1. Personenauto’s mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten.
Wijze van keuren: Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Ook zie ik soms auto's rijden van een model dat nooit met led verlichting is geleverd en welke erg fel/verblindend zijn. Het licht schijnt alle kanten op. Is dat altijd het resultaat van after market ledlampen? Want dan begrijp ik ook wel dat het niet mag en dat je kunt worden staande gehouden. Ik vind het erg hinderlijk.
:Y

Maar je vat precies samen waarom ik er zo tegen ben. Je vindt de goede manier te duur (type goedkeuring, goed afgesteld etc etc), en dan zijn er mensen (ik zeg niet specifiek jij ;))die alsnog LED willen en het in totaal ongeschikte niet goedgekeurde behuizingen gaan gebruiken omdat het lekker goedkoop is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Joopieboy schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:14:
Maar waarom zou je voor minder andere leds kopen? Stel je zou 20 euro willen uitproberen, dan is 3 tientjes toch ook niet zo heel gek voor een setje Lumileds? Zie ze regelmatig steeds goedkoper voorbij komen. Mijn eerste set was nog 50 euro. :P
Ligt eraan wat je wilt besteden: ik blijf eigenlijk onder de € 22 omdat wanneer je er inklaringskosten over moet betalen, zo'n setje direct € 40 kost :( Ja ik heb begrepen dat met AliExpress Standard Shipping dit vrijwel nooit gebeurd :)

Heb letterlijk tig setjes tussen mijn favoriete op AliExpress gezet, waaronder setjes met Lumileds welke net geen € 30 kosten. Nadeel is wel dat die allemaal fans hebben en die willen nog weleens kapot gaan, heb ik begrepen. Al heb je ook setjes waarbij je de fans kunt vervangen: God mag alleen weten waar je de fans dan koopt, dat vertellen ze er niet bij :X

Ik twijfel trouwens ook wel of een feller setje wel zo leuk is voor de tegenligger: die gaan echt niet naar je seinen, maar ik kan mij wel voorstellen dat het al gauw te fel is. Al zal het lichtbeeld kloppen. Tevens ben ik het twijfelen of ik er nog wel meer geld aan wil uitgeven, als blijkt dat al deze setjes uiteindelijk hetzelfde probleem hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ehtweak schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:18:
@_ferry_ Je zoekt LED vervangers voor in je verstralers, maar ze mogen niet ver stralen? :?
Klopt :+ gewoon ter decoratie :P als het donker is zet ik natuurlijk gewoon de dimlichten aan.
Ze zullen wel ver stralen qua focus natuurlijk, maar dat valt in het niets met een paar ledjes, en ik richt ze sowieso lager uit dan de koplampen.

Misschien probeer ik ook nog zo'n standaard gloeilampje van een paar watt. Geen gedoe met warmte, goede focus/lichtbeeld, en een fijne kleur (wil het een beetje gelig/warm hebben) en verschillende vermogens te kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 13-01-2019 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Anoniem: 1068241 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:25:
[...]

Ligt eraan wat je wilt besteden: ik blijf eigenlijk onder de € 22 omdat wanneer je er inklaringskosten over moet betalen, zo'n setje direct € 40 kost :( Ja ik heb begrepen dat met AliExpress Standard Shipping dit vrijwel nooit gebeurd :)

Heb letterlijk tig setjes tussen mijn favoriete op AliExpress gezet, waaronder setjes met Lumileds welke net geen € 30 kosten. Nadeel is wel dat die allemaal fans hebben en die willen nog weleens kapot gaan, heb ik begrepen. Al heb je ook setjes waarbij je de fans kunt vervangen: God mag alleen weten waar je de fans dan koopt, dat vertellen ze er niet bij :X

Ik twijfel trouwens ook wel of een feller setje wel zo leuk is voor de tegenligger: die gaan echt niet naar je seinen, maar ik kan mij wel voorstellen dat het al gauw te fel is. Al zal het lichtbeeld kloppen. Tevens ben ik het twijfelen of ik er nog wel meer geld aan wil uitgeven, als blijkt dat al deze setjes uiteindelijk hetzelfde probleem hebben.
Dat is echt een fabeltje wat uit de wereld moet, ook als je het via eBay koopt dan komt het uit China en heb je geen last met inklaringskosten. Amerika is een ander verhaal. :)

Fans moet je niet willen. Betrekkelijke kwaliteit en merendeel gaat of snel stuk. Of vervuilt en kan dan niet goed genoeg koelen, en dan gaan ze ook stuk.

Ik zou ik jouw geval een setje projector in een 2e set koplampen maken. Dan krijg je een goed lichtbeeld en een goede opbrengst. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:56

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ah, een LED autoverlichting topic. :)

Tijdje terug (na goede ervaringe van iemand anders) de Hilox XTR black LED gekocht, afgelopen week samen met een een maatje die automenteur is ingebouwd, en gelijk even afgesteld.

Tot nu toe erg over te spreken, het is echt een bak meer licht. Zal straks eens foto maken van het lichtbeeld op de garage, maar het is een mooie strakke begrenzing aan de bovenkant.

Deze dus: https://hilox.eu/automoti...istlicht/xtr-black-3600lm

Paste allemaal precies qua inbouwdiepte, dus ook geen gehannes met afdekkapppen die niet meer dicht willen etcetera. Ook geen storingen op het Canbus systeem, dus de canbus module heb ik niet eens hoeven inbouwen.

[ Voor 26% gewijzigd door Spacecowboy op 13-01-2019 13:25 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:50

13art

Moderator Mobile
Joopieboy schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:48:
[...]

Fans moet je niet willen. Betrekkelijke kwaliteit en merendeel gaat of snel stuk. Of vervuilt en kan dan niet goed genoeg koelen, en dan gaan ze ook stuk.
Fans maakt niet uit. Zeker beetje kwaliteit gaat niet snel stuk. Daarnaast, koelvinnen wanneer die vuil worden koelen ze ook niet goed meer.

In Nederland rijden we niet door moerassen etc dus dat de boel vast loopt door vuil etc zal hier wel meevallen. Wat mij betreft is het om het even. Je zal slechte sets hebben waarbij het wel snel kapot gaat maar datzelfde geldt voor setjes zonder ventilator die toch te warm worden en kapot gaan.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
l3art schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:07:
[...]

Fans maakt niet uit. Zeker beetje kwaliteit gaat niet snel stuk. Daarnaast, koelvinnen wanneer die vuil worden koelen ze ook niet goed meer.

In Nederland rijden we niet door moerassen etc dus dat de boel vast loopt door vuil etc zal hier wel meevallen. Wat mij betreft is het om het even. Je zal slechte sets hebben waarbij het wel snel kapot gaat maar datzelfde geldt voor setjes zonder ventilator die toch te warm worden en kapot gaan.
Stuif, vuil, opspattend water (voor zover je er last van hebt als ze in de koplamp zitten), maar dat zijn wel de bekende problemen. Evenals de dramatische kwaliteit van veel chineese setjes, ook al staat er een een of ander merk of naampje op. Lees je er maar eens in. :)

Koelvinnen zijn vaak van dat soort passieve setjes van beperkte grootte zodat ze in een koplamp passen, dus dat probleem is veel minder aan de orde. Maar idd, door veroudering wordt het niet beter, maar dat is een algemeen iets.

@Spacecowboy ik ben benieuwd! Ziet er interessant uit om zo maar te zeggen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 13-01-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:37
_ferry_ schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:25:
[...]

Klopt :+ gewoon ter decoratie :P als het donker is zet ik natuurlijk gewoon de dimlichten aan.
Ze zullen wel ver stralen qua focus natuurlijk, maar dat valt in het niets met een paar ledjes, en ik richt ze sowieso lager uit dan de koplampen.

Misschien probeer ik ook nog zo'n standaard gloeilampje van een paar watt. Geen gedoe met warmte, goede focus/lichtbeeld, en een fijne kleur (wil het een beetje gelig/warm hebben) en verschillende vermogens te kiezen.
En als je "standaard" led-lampen koopt, en die wat minder fel laat schijnen met een PWM dimmer?

Zoiets

Of zoiets

Of deze

Ik heb een dergelijke dimmer ook gebruikt om een DRL-strip te dimmen wanneer mijn koplamp op de motor aan staat (zodat hij dan als "stadslicht" werkt, en niet verblindt).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Wild Chocolate
Dat is ook nog een idee ja. Dan moet het alleen wel een "simpele" koplamp zijn die geen driver heeft maar gewoon een weerstand voor de stroombegrenzing. (wat de kleine lampjes vaak gewoon hebben.)
Wellicht een idee als ik echt profijt ga hebben van verstralers, tijdens vakantie naar gebieden waar straatverlichting schaars is, of er veel mist is. Dan kunnen ze echt nut hebben.

Ik ga ook nog markeringslichten aan de zijkanten maken, daar komt sowieso een PWM dimmer op. Want tijdens het kamperen kan ik ze dan 's nachts aan laten staan, zodat je in het donker de deur weer vinden enzo :+ Maar dan hoeven ze bijna geen licht te geven.

Maar ik denk dat ik nu wel even klaar ben qua koplampen. De LED's iets anders gepositioneerd, 1 naar links, 1 naar voren en 1 naar rechts. Wat hogere weerstanden gekozen (nu loopt er door 3x 13mA door de led bij 14V), en netjes uitgelijnd voor een optimaal beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LHzDd12rXxx9onYK5CurBXsJ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fJk7c3Kl3oVDFB3m3qngXWQb/full.jpg
Het lichtbeeld. Doordat ze beide iets uit het midden zitten is er een kleine blinde vlek in het midden. Maar daar kan ik mee leven. In vergelijking met de hoeveelheid licht van de koplampen is dit sowieso minimaal. Maar de mooie brede streep gaat in ieder geval de wegbelijning en de berm goed beschijnen.

De combinatie ook nog een kwartslag gedraaid geprobeerd, dan schenen de 2 LED's meer op dezelfde plek (puntspot) maar ook meer halo er omheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CIbAHLfnEm6cGNBd23zedwTz/full.jpg

En vlak voor de lamp is ook mooi, en hetzelfde als met halogeen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NJs6zpDoi8t0zW5vpXJTvOWz/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Joopieboy schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Stuif, vuil, opspattend water (voor zover je er last van hebt als ze in de koplamp zitten), maar dat zijn wel de bekende problemen. Evenals de dramatische kwaliteit van veel chineese setjes, ook al staat er een een of ander merk of naampje op. Lees je er maar eens in. :)

Koelvinnen zijn vaak van dat soort passieve setjes van beperkte grootte zodat ze in een koplamp passen, dus dat probleem is veel minder aan de orde. Maar idd, door veroudering wordt het niet beter, maar dat is een algemeen iets.

@Spacecowboy ik ben benieuwd! Ziet er interessant uit om zo maar te zeggen. :)
Ik heb me prima ingelezen. En ik weet dat er meer dan genoeg rommel is. Maar hoeveel mensen hier hebben al last gehad van een falende ventilator? Ik heb het hier nog niet gelezen wel dat leds falen door oververhitting en ik meen bij fanloze led lampen.

Het enige dat ik zeg is dat het in mijn ogen niet zo zwart/wit is dat je kan zeggen 'een fan moet je niet willen'. Net zoals bij elke set moet je wel een beetje onderzoek doen wat een degelijk model is. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de fanloze lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
l3art schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:23:
[...]

Ik heb me prima ingelezen. En ik weet dat er meer dan genoeg rommel is. Maar hoeveel mensen hier hebben al last gehad van een falende ventilator? Ik heb het hier nog niet gelezen wel dat leds falen door oververhitting en ik meen bij fanloze led lampen.

Het enige dat ik zeg is dat het in mijn ogen niet zo zwart/wit is dat je kan zeggen 'een fan moet je niet willen'. Net zoals bij elke set moet je wel een beetje onderzoek doen wat een degelijk model is. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de fanloze lampen.
True, zeker. :) En welles/nietes heeft weinig zin, ik probeer alleen een beetje mijn eigen ervaring te delen en advies daarin te geven. Uit eigen ervaring en ook vrienden die hier mee aan het hobbyen zijn gegaan kan ik wel wat ervaring delen. Zelf ook een setje met fan in de motor gehad, die zichtbaar binnen 2-3 weken vol met modder/zand en vuil zat.

Onderzoek naar het hoe en wat is helaas bijna onmogelijk. Er worden zoveel namen en merken door elkaar gebruikt, termen misbruikt, Nederlandse importeurs die er een eigen sticker op plakken en met een hoop bullshit marketing roepen dat hun product geweldig is. Daardoor krijg je zoveel des informatie dat je niks meer kunt. Dat is ook de reden dat ik zelf ben gaan proberen. Als ik 300 euro heb 'verspild' hiermee lieg ik niet. Mijn motor heeft zeker 6-7 keer uit elkaar geweest. Maar dat was allemaal om te proberen en om wijzer te worden.

Bijvoorbeeld leuk om te delen is het volgende projectje:

Corsa D, origineel met affabriek projectors (facelift), halogeen projecters, eerst met xenon aan de slag gegaan, later diverse lampjes. Hoop ellende mee gehad, van falende Pilot Xenon, tot China muk, uiteindelijke Heuts Xenon set bleek het beste te doen. Falende led lampen, doorbrandende lampen, knipperende leds, etc.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2019/01/2019-01-12-21.33.09-Medium.jpg
Uiteindelijk ook met name vanwege de opbrengst, niet eens zo zeer het niet 100% strakke lichtbeeld, besloten om te gaan retrofitten, net zoals we bij zijn Fiesta ST hebben gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.retrofitlab.com/blog/wp-content/uploads/2015/03/Fiat-Fiesta-MK6-Xenon-headlight.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.retrofitlab.com/blog/wp-content/uploads/2015/03/Fiat-Fiesta-MK6-Xenon.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.retrofitlab.com/blog/wp-content/uploads/2015/03/Fiat-Fiesta-MK6-Xenon-mounted-on-car-2.jpg
Waarom? Om dit te kunnen bereiken:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15085484_1315830995135364_6657193433803805933_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=02fa4f5d6d386155ec25b1b896305157&oe=5CC77BF0

Achja, hobby. :) Volgende idee is om een 2e koplamp voor mijn motor te bestellen (imitatie), daar een goede projector in te zetten en waarschijnlijk terug naar xenon te gaan, met voor grootlicht led, om te kunnen seinen.

Dit was trouwens het effect bij deze led:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/03/2017-03-25-18.55.14-Custom.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/03/2017-03-26-11.37.18-Custom-e1490522455738.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/03/2017-03-26-11.44.17-Custom-e1490523966184.jpg
Moet je nagaan, mét een projector. :) Wat @Ophidian dus al aangaf...

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 13-01-2019 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Anoniem: 1068241 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:57:
Wat kost het je @_ferry_ om dit in elkaar te knutselen? Want je hebt al een setje CSP Chips voor $ 11,83 afhankelijk van het type lamp. En setjes met Lumileds zijn schijnbaar ook niet meer zo duur :)

Oh en verstralers zijn dat niet die lampen op een auto welke als een soort grootlicht dienen? Of mistlampen: maar iedere idioot die de lampen op zijn auto heeft, lijkt ze standaard aan te hebben staan :X En nu gaan ze blijkbaar aan in bochten, dan zijn het plotseling bochtlichten en maar denken, dat het een knipperlicht is.

Heel leuk trouwens om te experimenteren met LED verlichting: maak mij er zelf ook schuldig aan. Maar je merkt het echt wel zodra je lichten andere verblinden, vooral als je een tegenligger in een bocht tegen komt. Dan zie je ze direct hun handen voor het gezicht houden.

[...]

Dat was ooit inderdaad zo: maar die wetgeving is afgeschaft, het enige wat belangrijk is voor de politie is dat je koplampen niet doen verblinden. Daar word blijkbaar ook niet op gehandhaafd: want je komt heel veel nieuwe auto's tegen, zoals BMW's waarvan de verlichting gewoon doet verblinden.

Die hebben dan 10.000lux aan lichtopbrengst, terwijl een halogeenlamp slechts 1600lux heeft ofzo. Ja je hebt setjes waarvan het licht alle kanten op schijnt, dat zijn voornamelijk de goedkope COB setjes welke je al voor een tientje op AliExpress koopt.

Als je kiest voor CSP Chips kiest heb je al een veel beter lichtbeeld: maar wel niet echt veel helder licht dan bij halogeen. Dus als je helderder licht wilt dien je voor een setje met Lumileds of Cree chips te gaan. Het kan echter ook puur de felle helderheid van licht zijn dat verblindend werkt, dat is zo'n beetje het geval bij die nieuwe Duitse bolides :(

Aftermarket setjes halen hooguit 4500Lux maximaal, dus dat is bij lange na nog niet zo fel als bij een nieuwe Audi of BMW. Hoop dat je hier iets aan hebt? Het mag dus wel, maar niet iedere setje is even goed.

Bij Bulbfacts heb je een mooi overzicht en als je goed op AliExpress zoekt, vind je setjes zoals Techmax gewoon op AliExpress bij Novsight bijvoorbeeld. En Beamtech is zo'n beetje het beste setje wat je onder de € 20 op AliExpress vind, zonder fan en met heatsink. Wel helaas niet zo helder als het Techmax setje :-(
Ok thanks voor je reactie. Heb toch es om te proberen dat door jou genoemde setje van aliexpress besteld :) Toch wel benieuwd of het wat is ;) Mijn vorige auto had wel af fabriek led-verlichting en ik mis het wel een beetje.

Jij noemt overigens dat bmw's e.d. af fabriek verblindende verlichting hebben. Ik vind dat lichtbeeld echter veel beter dan sommige oude opeltjes e.d. die je soms ziet rijden met zelf gemonteerd spul. Bij laatstgenoemde zijn de lampen 2 verblindende felle bollen waar je je ogen van moet afwenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Joopieboy schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:39:
[...]

True, zeker. :) En welles/nietes heeft weinig zin, ik probeer alleen een beetje mijn eigen ervaring te delen en advies daarin te geven. Uit eigen ervaring en ook vrienden die hier mee aan het hobbyen zijn gegaan kan ik wel wat ervaring delen. Zelf ook een setje met fan in de motor gehad, die zichtbaar binnen 2-3 weken vol met modder/zand en vuil zat.

Onderzoek naar het hoe en wat is helaas bijna onmogelijk. Er worden zoveel namen en merken door elkaar gebruikt, termen misbruikt, Nederlandse importeurs die er een eigen sticker op plakken en met een hoop bullshit marketing roepen dat hun product geweldig is. Daardoor krijg je zoveel des informatie dat je niks meer kunt. Dat is ook de reden dat ik zelf ben gaan proberen. Als ik 300 euro heb 'verspild' hiermee lieg ik niet. Mijn motor heeft zeker 6-7 keer uit elkaar geweest. Maar dat was allemaal om te proberen en om wijzer te worden.

Bijvoorbeeld leuk om te delen is het volgende projectje:
Een welles nietus moet het ook niet worden, maar het is nogal situatie afhankelijk. In mijn lexus bijvoorbeeld is de motor goed afgescherm, daar komt nauwelijks vuil in. Na mijn vorge led lampen er gisteren uit gehaald te hebben zat daar eigenlijk geen vuil op. In ieder geval geen grof vuil, handen werden er ook niet zwart van, etc. Kortom prima plek met weinig risico voor een ventilator, maar dat zal niet voor iedere auto (of motor) opgaan. Per situatie bekijken dus.

Gelukkig heb ik zelf pas 2 led sets gekocht waarvan de eerste het nog altijd zonder problemen doet en deze tweede was om uit te proberen en te vergelijken (Cree vs Philips Lumileds). Hoe lang die houden is nog afwachten.

Altijd leuk dat soort projectjes. Heb bij een vorige auto ook een keer zelf lenzen er in gezet i.v.m. Xenon. Is best prima te doen eigenlijk. Al kan het tegenwoordig wel een hele uitdaging zijn om de lampunits er uit te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ja en een gedeelte van de auto's hebben tegenwoordig permaseal om de glazen te verlijmen, dat is echt een hell om los te krijgen. Bij de corsa een uur of 4 per lamp bezig geweest. Volgende keer ga ik denk ik gebruik maken van een doos met een hetelucht föhn eronder, dit omdat ze vaak in een beetje oven niet passen. :)

Mijn Volvo V40 een aantal jaar geleden had gewoon rubber en clips, dat wilde prima. En gewone lijm zoals bij mijn motor is makkelijk zacht te krijgen en los te maken. Goed schoonmaken en een speciaal rubber gebruiken of goeie lijm is dan zat. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

l3art schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:07:
[...]

Die set van mij heeft ventilatoren, hoor je ook bij het aanschakelen van de koplampen, maar die zitten netjes in de lampunit (achter dus de afdichting).

Denk niet dat ze daar veel last van vuil/regen hebben.

Lichtbeeld nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UgCB4xEUwys0j2fQaa9Uyjt7/full.jpg

En qua daglicht ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kS4MLov5RxTwW2ek9Uuismyb/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Spacecowboy op 13-01-2019 17:53 ]

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:19
Ophidian schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:22:
[...]

Totaal mee eens. In een bocht draaien mijn koplampen mee, waardoor ik juist de berm blijf inschijnen om het verblinden van andere te verminderen.

[...]

Nogmaals, je blijft over dat lichtbeeld bezig. Dat is niet alles. Hierbij een foto van jezelf:
[Afbeelding]

Een foto van mij:
[Afbeelding]

Ja er zit een verschil in donker en licht, natuurlijk. Maar ondanks dat heb jij twee enorme lichtvlekken door die grote reflectoren in je koplampen. Je koplamp bestaat bijna uit niets anders zelfs. Dus die RTL link slaat op jouzelf, je verblindt andere andere ermee. Mijn lampen zijn fel, maar ondanks dat ik een paar treden lager sta wordt de foto niet heel donker omdat de camera zich zou bijstellen. Daarom vind ik reflectoren niet geschikt. Zoals @Joopieboy zegt, retrofit projectoren of gewoon halogeen.
Ik kom dagelijks een VW Polo in met LED of xenon lampen die in een reflectorbehuizing steken. Zelfs al strooit hij geen licht, door de intensiteit in die spiegels blijft het erg verblindend, zelfs overdag helaas.

Ik zou persoonlijk zelf projector units op de sloop/2dehands proberen op de kop tikken als je reflectoren hebt, zodat die lichtbundel op z'n minst gecentreerd is.
Palomar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:55:
Ik heb ook wel eenw zitten kijken naar LED verlichting voor mijn 2018 seat leon (nieuw besteld, maar vond 1100 euro voor ledkoplampen wat te gortig). Echter van wat ik ervan begrijp mogen er niet eens andere lampen dan gloeilampen in een koplamp ontworpen voor gloeilampen. Hoe sterk wordt hierop gehandhaafd? Want ik wil eigenlijk niet het risico lopen dat ik 's avonds wordt staande gehouden en niet verder mag rijden vanwege dit.

Ook zie ik soms auto's rijden van een model dat nooit met led verlichting is geleverd en welke erg fel/verblindend zijn. Het licht schijnt alle kanten op. Is dat altijd het resultaat van after market ledlampen? Want dan begrijp ik ook wel dat het niet mag en dat je kunt worden staande gehouden. Ik vind het erg hinderlijk.
Dat is de reden dat ik altijd een setje halogeenlampjes achterin heb liggen. Op 3 jaar met aftermarket led rijden nog nooit tegengehouden hiervoor in ieder geval. De meeste politieagenten weten niet (bij een projectorkoplamp) of die eigenlijk wel xenon of led af fabriek had. :-).

[ Voor 28% gewijzigd door Tomskii5 op 13-01-2019 18:21 ]

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomskii5 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:14:
[...]

Ik kom dagelijks een VW Polo in met LED of xenon lampen die in een reflectorbehuizing steken. Zelfs al strooit hij geen licht, door de intensiteit in die spiegels blijft het erg verblindend, zelfs overdag helaas.

Ik zou persoonlijk zelf projector units op de sloop/2dehands proberen op de kop tikken als je reflectoren hebt, zodat die lichtbundel op z'n minst gecentreerd is.
Grote kans dat daar gewoon zo'n COB Setje zit: ik had bij mijn auto precies hetzelfde effect, toen ik het COB Setje van Nighteye in de koplampen had zitten. Het licht word dan gewoon niet goed gefocust en schijnt zelfs omhoog, waardoor de koplampen helemaal omlaag dient bij te stellen.

Bij mijn huidige setje is dat totaal niet het geval en dat setje was zelfs nog goedkoper 8)7 Is alleen wel minder helder dan zo'n COB Setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Dat kan inderdaad goed zijn, ik zou bij die mens in de auto willen kruipen om eens te 'kijken' welke leds hij/zij heeft ;-).

Overigens net een Hilox XTR Black kit gekocht met de 15% kortingscode op de website. Ik gebruik tot op heden Novsight H7's, maar ik vond ze niet zo goed als mijn nighteye (merknaam voor het novsight werd) setje dat ik op mijn vorige wagen had zitten (zelfde wagen, alleen sportmodel gekocht).

Van zodra ze geïnstalleerd zijn, zal ik mijn bevindingen hier neerpennen.Zeker gezien zo'n setje toch 3 keer zo duur is als de novsight set die er nu in zit.

Duur betekent namelijk niet zomaar dat het betere kwaliteit is, al hoop ik dat dat wel zo is natuurlijk. Ik ben een beetje overhaalt door verschillende reviews online, vooral dan van truckstar.nl waarbij ze als beste uit de test kwamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Tomskii5 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:42:
Dat kan inderdaad goed zijn, ik zou bij die mens in de auto willen kruipen om eens te 'kijken' welke leds hij/zij heeft ;-).

Overigens net een Hilox XTR Black kit gekocht met de 15% kortingscode op de website. Ik gebruik tot op heden Novsight H7's, maar ik vond ze niet zo goed als mijn nighteye (merknaam voor het novsight werd) setje dat ik op mijn vorige wagen had zitten (zelfde wagen, alleen sportmodel gekocht).

Van zodra ze geïnstalleerd zijn, zal ik mijn bevindingen hier neerpennen.Zeker gezien zo'n setje toch 3 keer zo duur is als de novsight set die er nu in zit.

Duur betekent namelijk niet zomaar dat het betere kwaliteit is, al hoop ik dat dat wel zo is natuurlijk. Ik ben een beetje overhaalt door verschillende reviews online, vooral dan van truckstar.nl waarbij ze als beste uit de test kwamen.
Die heb ik er nu dus ook in zitten. Tot nu toe goeie ervaring mee (zie hierboven).

Qua inbouw ging het bij mijn auto vrij makkelijk. Er inklikken en gaan. bij m'n vader (Nieuw model Tiguan) was dat toch wat lastiger. Daar moest er een verloopstukje bij, en zelfs dat paste niet helemaal geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Spacecowboy op 13-01-2019 20:41 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Spacecowboy schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:16:
[...]

Die heb ik er nu dus ook in zitten. Tot nu toe goeie ervaring mee (zie hierboven).
Ben eens benieuwd of ik de diepere kappen die ik voor de novsights had terug eruit kan halen en de OEM stofkappen kan terug steken ^^.

Vermoedelijk worden ze op dinsdag geleverd. Ik probeer ze dan de komende week ook te installeren. Ik heb wel projector koplampen natuurlijk (vergeleken met jouw reflectorbehuizing), maar ik verwacht op z'n minst betere resultaten dan wat de novsights me nu gaven (en die waren best ok, gewoon niet uitzonderlijk goed tov de nighteye set die ik vroeger had)

[ Voor 6% gewijzigd door Tomskii5 op 13-01-2019 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zojuist de Novsight N15 besteld op AliExpress: word blijkbaar in drie verschillende stores verkocht, waar van ik het idee heb dat ze gewoon van Novsight zelf zijn allemaal :+

Kon het setje voor $ 22,98 bestellen dankzij een AliExpress coupon: dus mooi onder de € 22 :D Ja ik weet, de doaune schijnt de pakketjes er niet uit te pikken... maar het is voor mijn eigen gemoedsrust en tevens vind € 30 voor zo'n setje best veel geld.

Ben benieuwd hoe deze het doen in vergelijking met mijn huidige setje van HLXG.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1890/2085/files/1_4563b536-da3c-4f04-8bc1-46c451774854_2x.jpg?v=1529485283

Grappige is Novsight kraakt dat setje gewoon af, terwijl ze hetzelfde setje ook gewoon in hun assortiment hebben. Ze vermelden in iedere geval wel, welke CSP Chips ze gebruiken. De Y19 :) Overigens is nu Wintersale op AliExpress: dus je kunt beter weg blijven, ik heb ookal een wifi router besteld 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
Zo, inmiddels zitten de Hilox XTR black's erin. Bouwkwaliteit leek toch noemenswaardig beter dan het novsight setje.

Zo is bij hilox de adapter die vast komt te zitten in je H7 fitting van metaal/alu terwijl dat bij novsight een plastieken ring was. Veel sterker dus in ieder geval. Ook kan je de led unit makkelijk omdraaien naar vaste posities die doormiddel van een bolletje dat in een gatje vast komt te zitten in elk positie (heeft vast een technische naam maar die ken ik niet). Dat zorgt er dus voor dat je led altijd precies juist zit ipv net 0,5° scheef.

Lichtbeeld lijkt me ook net wat strakker dan de novsight set die ik hiervoor had. Ik lijk (maar dat test ik in het donker morgenavond even op weg naar huis) ook geen last meer te hebben van plekken waar wat minder licht scheen vooraan de wagen. Ik had de novsights gedraaid en gekeerd zoveel ik wou, maar kreeg dat nooit juist. Bij het hilox setje lijkt dat wel in orde.

Ik heb in mijn Fiesta ST trouwens geen nood gehad aan de canbus module dus die kon ik achterwege laten. De spanningsregelaar van de hilox is wel nét iets dikker, waardoor het toch wat wringen was in mijn koplampbehuizing tov de iets smallere novsight spanningsregelaar.

Hou er rekening mee dat op de beelden hieronder de wagen niet 100% recht voor de muur stond en dat dus een iets vertekend beeld kan geven, zeker in combinatie met de deur van mijn berging :-)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6repBCc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2V98TNq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krize18
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 18:04
Ik ga me nog eens wagen aan een product van VLEDS. Weet niet of jullie deze fabrikant kennen, is er eentje uit Amerika. Enkele jaren geleden al wat spul gekocht en was steeds goed materiaal. Bvb LED-pinkertjes of stadslichtjes (voor toen in de tijd verkochten ze de felste lampjes, daarmee dat ik daar was uitgekomen). De stadslichtjes hebben het begeven, ze waren ook wel fel >:), de pinkers werken echter nog steeds perfect.

Anyway, hier het setje dat ik ga bestellen (is voor in projector lampen): https://www.vleds.com/micro-extreme-9012.html - mooi voordeel is dat ze deze ook in 5000k hebben. Ik dacht eerst een Hilox kit te kopen maar ik wil witter licht dan 5700k.

Deze set zou - de toekomst gaat het uitwijzen, want ze staan in backorder - een output hebben van 4500 lumen per lamp. Werkt met Seoul Semiconductor LEDS, niet met Philipx Luxeon Zes.

Ik hou jullie op de hoogte, kan wel nog even duren voor ik ze heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Tomskii5 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:01:
Zo, inmiddels zitten de Hilox XTR black's erin. Bouwkwaliteit leek toch noemenswaardig beter dan het novsight setje.

Zo is bij hilox de adapter die vast komt te zitten in je H7 fitting van metaal/alu terwijl dat bij novsight een plastieken ring was. Veel sterker dus in ieder geval. Ook kan je de led unit makkelijk omdraaien naar vaste posities die doormiddel van een bolletje dat in een gatje vast komt te zitten in elk positie (heeft vast een technische naam maar die ken ik niet). Dat zorgt er dus voor dat je led altijd precies juist zit ipv net 0,5° scheef.

Lichtbeeld lijkt me ook net wat strakker dan de novsight set die ik hiervoor had. Ik lijk (maar dat test ik in het donker morgenavond even op weg naar huis) ook geen last meer te hebben van plekken waar wat minder licht scheen vooraan de wagen. Ik had de novsights gedraaid en gekeerd zoveel ik wou, maar kreeg dat nooit juist. Bij het hilox setje lijkt dat wel in orde.

Ik heb in mijn Fiesta ST trouwens geen nood gehad aan de canbus module dus die kon ik achterwege laten. De spanningsregelaar van de hilox is wel nét iets dikker, waardoor het toch wat wringen was in mijn koplampbehuizing tov de iets smallere novsight spanningsregelaar.

Hou er rekening mee dat op de beelden hieronder de wagen niet 100% recht voor de muur stond en dat dus een iets vertekend beeld kan geven, zeker in combinatie met de deur van mijn berging :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed te zien dat ze bevallen. Ik heb dezelfde ervaring met deze set.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Zo, ik heb de 9012 HIR2 leds in m’n auto zitten (Toyota Auris Hybride 2013).
Nu moet ik zeggen, deze 9012 lampen die Toyota alleen door Philips laat maken geven echt een slecht lichtbeeld/weinig opbrengst. M’n oude Aygo had zelfs een betere weergave. Dit is een bekend probleem. Het nadeel is ook dat deze lampen niet goed te verkrijgen zijn. Er zijn (ook op Ali) slechts een aantal fabrikanten die ze maken.

Ik had 2 setjes gekocht. 1 zonder LED unit, die werkte niet dus ging meteen de prullenbak in. De units die wel werken, zijn de volgende:
https://s.click.aliexpress.com/e/wKs7I7Q

First of all, het zijn geen echte Philips LEDS, maar dat kan ook niet voor die prijs.
Bouwkwaliteit is goed. LED unit is stevig en van alu. Ook vrij klein. Het geheel pas met gemak in de behuizing.
Voor de installatie moest ik de alu ring vervangen voor een kunststof ring. Deze valt -niet- te draaien (de alu versie wel, maar die ringen waren niet HIR2), maar dat is zo ver ik overal lees inherent aan de HIR2 mount.

De opbrengst is 110%, dus ongeveer 10 procent meer dan de originele lampen. De kleur is wit (niet blauw). De fans slaan niet meteen aan als de lampen aan gaan. Er is geen storing op de radio en het lichtbeeld is 100% identiek aan de standaard halogeenlampen.
Op de weg vallen de strepen, borden, reflectorhesjes beter op. Nu weet ik niet of dat door het witte licht komt, of dat de lampen toch wat sterker zijn dan de +10 waar ik ze op schat. Ik ben erg tevreden, gezien 1 halogeenlamp 2 dagen geleden stuk ging en ik deze complete set voor 18 euro in has heb :).

Jammer genoeg is het lichtbeeld van deze lampen erg beperkt (zie foto) en zijn ze ook heel laag afgesteld. Ik kan zelf de stelschroeven niet zien/vinden, dus dat is erg jammer. Wellicht wil de dealer helpen als ie voor een beurtje moet!
Halogeen vs LED
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wdpni3Y.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AQ29JoV.jpg

Lichtbeeld
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XtydBNH.jpg

Foto beetje scheef genomen, maar de erge cut-off (rechts onder) komt door de behuizing, niet de LED lampen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4yBMPZ8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
Spacecowboy schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 06:28:
[...]

Goed te zien dat ze bevallen. Ik heb dezelfde ervaring met deze set.
Ik had vanmorgen (maar het was al semi-licht) wel de indruk dat ze iets minder sterke lichtopbrengst hadden. Maar hier in België is vrijwel elke baan verlicht dus ik moet even een echt donkere baan hebben om te vergelijken.

Vanavond dus even bekijken, dan kom ik écht donkere stukken tegen. Het lijkt me ook sterk dat een chinees setje betere lichtopbrengst zou hebben dan een set met échte ZES chips, maar we bekijken het dus nog wel de komende dagen.

Overigens, de set was maar een paar millimeter korter dan de Novsight set, dus ik werk in de ST wel nog met diepere stofkappen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou toch kunnen dat een Chinees setje meer lichtopbrengst heeft? Ik denk persoonlijk niet dat Philips Lumileds ZES heilig is hoor, volgens mij zijn er ook andere LED Chips die net zo goed zijn.

Maar wat je eens zou kunnen proberen: parkeer de auto op ongeveer 1 meter afstand vanaf de muur. En gebruik dan een Lux meter app. Ik heb dat gisteren gedaan bij het HLXG setje en zo krijg je betere meetresultaten.

Toen werd duidelijk dat het dimlicht ongeveer 2200Lux had en dat van het halogeenlicht 1600Lux. Er valt nog te winnen in het bijstellen van de koplampen.

Bij de LED's merk ik dat het licht lager en dus minder ver schijnt, als je de koplampen een beetje omhoog bijstelt zou dat een verbetering moeten opleveren. Zelf heb ik dat echter niet gedaan, omdat het niet zo'n groot verschil is. Ik wilde het wel doen: maar kan gewoon geen geschikte plek vinden om het te doen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb dus ook zon setje H7 lampen in bestelling staan. Ik vroeg me af of je deze gewoon kunt vervangen net als een normale H7 halogeenlamp? Of moet je wat meer toeren uithalen? Er gaat nl. zo'n metalen klemmetje omheen. Past dat nog wel bij zo'n grotere led-lamp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:38

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

l3art schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:23:
[...]
Maar hoeveel mensen hier hebben al last gehad van een falende ventilator? Ik heb het hier nog niet gelezen wel dat leds falen door oververhitting en ik meen bij fanloze led lampen.
Check. Hier dus. Ik denk dat @Joopieboy het goed ziet. Een vuile fan raakt in onbalans en slijt daardoor veel harder. Een vuil koelblok zal inderdaad minder koelen, maar blijft in mindere mate toch werken.

Een kwaliteitsfan uit China (bv. voor je PC voeding) is sowieso al lastig, die dingen zijn vaak de eerste paar uur prima. Daarna gaan ze resoneren, wat al aangeeft dat het qua lagering niet echt snor zit.

Sommige zaken koop ik niet in China: SD kaartjes, oplaadbare batterijen en... ventilatortjes.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
Palomar schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:14:
Ik heb dus ook zon setje H7 lampen in bestelling staan. Ik vroeg me af of je deze gewoon kunt vervangen net als een normale H7 halogeenlamp? Of moet je wat meer toeren uithalen? Er gaat nl. zo'n metalen klemmetje omheen. Past dat nog wel bij zo'n grotere led-lamp?
Soms moet je het ringetje er af draaien, ring er in zetten, lamp terug er in zetten. 3 minuten werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Soms is het niet zo simpel als het lijkt, met een H7 halogeen --> H7 LED vervanging. :|
HET probleem is, dat de fitting weliswaar past, maar dat een halogeenlampje, behalve de uitstekende platte contactpinnen, geen dikkere/uitstekende delen heeft aan de connectorzijde.
En dat hebben die H7 LEDs nou juist wel...

Zelfs al kun je het koellichaam er af schroeven, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4525/38408307276_dfd097e3c9_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4623/24785504097_96ab51eb40_c.jpg

dan nog, zit dat koelblok vaak in de weg.

Zoals bij mijn auto. Die klembeugel die normaliter de H7 fitting op z'n plek houdt, kan dan niet meer gebruikt worden omdat het koelblok in de weg zit.
En/of die kwartslag draaien, om de bajonetvatting dicht te krijgen, kun je niet maken, omdat het koelblok de boel blokkeert.
Nog afgezien van het feit dat koelblok/-fan uitsteekt en de oorspronkelijk koplampbehuizing b.v. daarop niet is berekend.
E.e.a. afhankelijk van het soort/type auto uiteraard!

Hier een standaard H7 halogeen:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1441605-0/autolamp-h7-per-stuk.jpg
zoals je ziet, aan de achterzijde slechts 2 uitstekende contactpinnen. Niks meer (wat in de weg kan zitten).

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 16-01-2019 16:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bij mijn auto is het geluk wel redelijk plug en play ( maar wel H4 ): ik zet die setjes er binnen 5 minuten gewoon in, maar het is soms wel wat friemelwerk. Uiteindelijk is het een beetje een gok en kun je het beste van te voren checken, of je de ruimte hebt voor die heatsinks of fans. Dat is ja het voornaamste probleem bij sommige auto's.

Overigens heb ik de review van de HLXG LED weer al een paar dagen online staan :D

Denk dat de lezers het van dit topic meer interesseren: want ik krijg op de review alleen reacties van heilige boontjes. Dat is een beetje jammer, gezien de tijd en moeite die ik in testen van het setje geduwd heb.

AliExpress Meuk: HLXG LED - N1 H4 Koplampen

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 16-01-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

ehtweak schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:21:
Soms is het niet zo simpel als het lijkt, met een H7 halogeen --> H7 LED vervanging. :|
HET probleem is, dat de fitting weliswaar past, maar dat een halogeenlampje, behalve de uitstekende platte contactpinnen, geen dikkere/uitstekende delen heeft aan de connectorzijde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals bij mijn auto. Die klembeugel die normaliter de H7 fitting op z'n plek houdt, kan dan niet meer gebruikt worden omdat het koelblok in de weg zit.
En/of die kwartslag draaien, om de bajonetvatting dicht te krijgen, kun je niet maken, omdat het koelblok de boel blokkeert.
Nog afgezien van het feit dat koelblok/-fan uitsteekt en de oorspronkelijk koplampbehuizing b.v. daarop niet is berekend.

[Afbeelding]
zoals je ziet, aan de achterzijde slechts 2 uitstekende contactpinnen. Niks meer (wat in de weg kan zitten).
Veel LED sets hebben eenverloopstuk wat je tussen het koellichaam en de lamp kan schroeven/schuiven. Daardoor past het vaak precies in de H7 fitting van de armatuur.Het klopt echter dat het niet altijd past, en/of dat ook het verloopstuk geen soelaas biedt.

Ik ben nu met m'n vader bezig om de Hilox leds in te bouwen in zijn Tiguan, maar ook dat is geen succes.

Iemand heir meer ervaring met de combinatie Tiguan/Hilox lampen?

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Eergisteren heb ik ook maar een setje LED lampen besteld voor het grootlicht, in m'n auto zit al af-fabriek xenon in de dimlichten, dus daar gaat niks aan gedaan worden.
Voor de prijs kon ik het niet laten, de verkoper had een coupon waarbij ik dik €6,- korting kreeg op elke bestelling boven de €8,50. Wellicht een foutje, maar ik heb een set HB3/9005 met echte (waarschijnlijk nep) ZES chips voor nog geen €13,-!

Het zal mij benieuwen of het iets is. Sowieso is het misschien wel handig voor de mistlampen, aangezien geel licht beter schijnt te zijn bij mistig weer of flinke regen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@SpongeRob die lijken wel op de Nighteye A344: maar ik denk niet dat het een foutje is hoor, zo werkt het nou eenmaal op AliExpress. Al krijg ik enkel $ 3 te zien, maar ik vermoed dat je ook de nieuwe gebruikerscoupon toegepast hebt.

Ik zelf betwijfel ook of die chips wel echt zijn hoor: maar dan vooral omdat het product zo weinig verkocht is en slechts 4 reviews heeft. En als ze toch echt zijn dan heb je ja geluk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:40:
@SpongeRob die lijken wel op de Nighteye A344: maar ik denk niet dat het een foutje is hoor, zo werkt het nou eenmaal op AliExpress. Al krijg ik enkel $ 3 te zien, maar ik vermoed dat je ook de nieuwe gebruikerscoupon toegepast hebt.
Ik bestel er al jaren allerlei zooi, dus die nieuwe gebruikerscoupon heb ik een jaar of 7 geleden al een keer gebruikt geloof ik.
Het is toch maar voor groot licht, dus zolang er een bak licht uit komt vind ik het al lang best. >:)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krize18
Me uiteindelijk toch een Hilox set gekocht. De VLEDS kit was me te lang wachten :P

Maareuh, ik heb wel een probleempje met de Hilox kit. Mijn lampen zijn HIR2 lampen. 1 van de 2 LED-lampen krijg ik volledig doorgedraaid in de socket. De andere lamp kan ik maar een 10-tal graden vastdraaien in de socket. Is normaal ongeveer 45 graden. Enige tips om deze er ook juist in gedraaid te krijgen? De lamp zit ook niet helemaal vast.

Lichtopbrengst is duidelijk hoger dan halogeen, maar er zijn wel donkere plekken in het lichtbeeld. Al geprobeerd om de lampen te draaien, maar er blijven donkere plekken zijn - op een andere plaats dan. Is dit eigen aan de LED kit? Type koplamp is een projector.

Thanks!

[ Voor 46% gewijzigd door Krize18 op 18-01-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Krize18 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:54:
Me uiteindelijk toch een Hilox set gekocht. De VLEDS kit was me te lang wachten :P

Maareuh, ik heb wel een probleempje met de Hilox kit. Mijn lampen zijn HIR2 lampen. 1 van de 2 LED-lampen krijg ik volledig doorgedraaid in de socket. De andere lamp kan ik maar een 10-tal graden vastdraaien in de socket. Is normaal ongeveer 45 graden. Enige tips om deze er ook juist in gedraaid te krijgen? De lamp zit ook niet helemaal vast.

Lichtopbrengst is duidelijk hoger dan halogeen, maar er zijn wel donkere plekken in het lichtbeeld. Al geprobeerd om de lampen te draaien, maar er blijven donkere plekken zijn - op een andere plaats dan. Is dit eigen aan de LED kit? Type koplamp is een projector.

Thanks!
Het zou kunnen zijn dat doordat de leds aan twee kanten zitten (en dus niet helemaal rondom) er daardoor wat donkere plekker ontstaan (de lichtspreiding is gewoon net niet zo optimaal dan, dan wanneer je met een doorzichtige buis met gloeidraaid werkt)

De lamp die je in de socket niet helemaal kan doordraaien, kan je 'mwel in de voet draaien als je los hebt (dus niet in de armatuur?

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krize18
Spacecowboy schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:44:
[...]

Het zou kunnen zijn dat doordat de leds aan twee kanten zitten (en dus niet helemaal rondom) er daardoor wat donkere plekker ontstaan (de lichtspreiding is gewoon net niet zo optimaal dan, dan wanneer je met een doorzichtige buis met gloeidraaid werkt)

De lamp die je in de socket niet helemaal kan doordraaien, kan je 'mwel in de voet draaien als je los hebt (dus niet in de armatuur?
Lichtbeeld heb ik aan 1 kant in orde gekregen, de andere kant wil niet echt lukken.

De lampen draaien blijkbaar wel vast in de socket, maar de lamp waarvan het lichtbeeld niet in orde geraakt lijkt losser te zitten in de montagering van de lamp (de ijzeren ring/voet die in de socket past). Ik kan de lamp nog bewegen als ik er tegen duw aan de achterzijde. Maar wel niet draaien. Bizar. De andere lamp heeft dit niet. Morgen verder onderzoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Krize18 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:54:
[...]

Lichtbeeld heb ik aan 1 kant in orde gekregen, de andere kant wil niet echt lukken.

De lampen draaien blijkbaar wel vast in de socket, maar de lamp waarvan het lichtbeeld niet in orde geraakt lijkt losser te zitten in de montagering van de lamp (de ijzeren ring/voet die in de socket past). Ik kan de lamp nog bewegen als ik er tegen duw aan de achterzijde. Maar wel niet draaien. Bizar. De andere lamp heeft dit niet. Morgen verder onderzoek...
Hmm,da's vreemd. Misschien toch constructiefoutje aan de lamp zelf?

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krize18
Spacecowboy schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:55:
[...]

Hmm,da's vreemd. Misschien toch constructiefoutje aan de lamp zelf?
Nogmaals geprobeerd, de hele ring er rond uit gehaald en terug gemonteerd. Nu zit ie vast.

Lichtbeeld is ook ok, al komt het beeld niet 100% overeen met de halogeenlampen. De hotspot is een beetje meer naar de buitenkant toe. Als de hotspot 1 op 1 overeen komt is het licht niet egaal verspreid over de lens. Straks testritje in het donker :*)

Edit: hierbij de foto's. Ledlamp is wel goed zichtbaar op de koplamp zelf of is dit de cutoff van de lens?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FJQNKLK/20190120211844525.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mtmnHWz/20190120211802636.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gtmvhVj/20190120211838599.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Krize18 op 21-01-2019 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ziet er goed uit!

-

Over de fans op de lampen:
Ik draai nu LED's met een fan. Toen ik ze installeerde gingen ze niet draaien. Ben vanochtend (-3) een uur onderweg geweest en bij aankomst besloot ik de heatsinks/fans eens te checken. Ze draaide niet. De heatsings waren wel heet (pijnlijk toen ik ze aanraakte, dus +55 graden zeker). Is het normaal dat die dingen niet draaien? Ik heb geen idee wat voor een schema hier achter zit, bijv alles onder de 80 graden = uit, daarboven aan. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

ixl85 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:52:
[...]

Ziet er goed uit!

-

Ik draai nu LED's met een fan. Toen ik ze installeerde gingen ze niet draaien. Ben vanochtend (-3) een uur onderweg geweest en bij aankomst besloot ik de heatsinks/fans eens te checken. Ze draaide niet. De heatsings waren wel heet (pijnlijk toen ik ze aanraakte, dus +55 graden zeker). Is het normaal dat die dingen niet draaien? Ik heb geen idee wat voor een schema hier achter zit, bijv alles onder de 80 graden = uit, daarboven aan. Iemand enig idee?
Die fans op de hilox set die ik heb slaan bij mij wel aan. Zelfs vanmorgen bij -8 hoorde ik ze draaien toen ik de auto stilzette. Ik weet niet of er temperatuurgestuurde logica chterzit, of dat ze sowieso draaien...

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ixl85 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:52:
[...]

Ziet er goed uit!

-

Als je fans op je LED lampen hebt, dan lijkt het mij dat ze ook horen te draaien. Dus dan denk ik dat je simpelweg een defect setje hebt en je het beste met de verkoper contact op kunt nemen.

Heatsinks zelf worden trouwens ook aardig warm heb ik mogen ondervinden :+ Je verbrand er nog net niet je vingers aan, wanneer de lampen eruit haalt nadat ze aangestaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
Anoniem: 1068241 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:29:
[...]

Als je fans op je LED lampen hebt, dan lijkt het mij dat ze ook horen te draaien. Dus dan denk ik dat je simpelweg een defect setje hebt en je het beste met de verkoper contact op kunt nemen.

Heatsinks zelf worden trouwens ook aardig warm heb ik mogen ondervinden :+ Je verbrand er nog net niet je vingers aan, wanneer de lampen eruit haalt nadat ze aangestaan hebben.
Klopt, ze worden best warm. Best kwartiertje wachten met stofkappen losgemaakt ;-). Bij mijn hiloxen draaien ze vrijwel meteen als ik ze aanzet, horen dus gewoon te draaien idd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Potverdorie: Novsight heeft een behoorlijke fout in hun design gemaakt van de N15. Je kunt die lampen er niet verticaal inzetten zoals zich gehoord bij een H4 lamp :(

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/155hq46.jpg

Ze zitten nu dus een heel klein beetje schuin in de koplampen, i.p.v helemaal verticaal. En het lijkt erop dat je ze ook niet verticaal kunt zetten. Weet niet in hoeverre het uitmaakt dat de lampen niet geheel verticaal gedraaid kunnen worden. Ik heb Novsight er over gecontacteerd. Lijkt erop dat dit juist het ontwerp is? Want het lichtbeeld is juist goed en beter dan bij het HLXG Setje :)

Als je aan de lamp draait, dan zie je ook dat het lichtbeeld niet meer klopt. Dus het lijkt toch in orde en dit setje is een stuk helderder dan het HLXG setje. En de LED lampen zijn er weer uitgehaald: ik vond dat ze teveel strooilicht produceerde. Dus deze gaan ook op Facebook de verkoop in >:)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/fl8vbt.jpg

Lichtbeeld zag er zo uit: gewoon duidelijk strooilicht aanwezig, waarna ik ze op de zelfde plaats eruit gehaald heb en de Halogeen terug gezet heb.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/205f32o.jpg

Dus eigenlijk hadden de HLXG in vergelijking met deze Novsight veel minder strooilicht, maar die heb ik uitgerekend gisteren verkocht :X

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 22-01-2019 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krize18
Oei, dat is inderdaad een bak strooilicht! Heb je met xenon ook zoveel strooilicht of valt dit mee? In onze andere auto stak vroeger xenon in een reflectorkoplamp, de cutoff was daar nog vrij in orde. Maar niet perfect... Steken ondertussen terug halogeenlampen in.

Deze periode van sneeuw en zout op de baan best ook dagelijks de koplampen reinigen. Vuile koplampen + een hoop licht = strooilicht (ook met projectoren) :)

[ Voor 35% gewijzigd door Krize18 op 23-01-2019 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
Vergeet je koplampen niet te krabben mensen! ;)
Klopt. De fans horen te draaien. Bij nadere inspectie draait de rechterlamp wel, linker niet. Na contact met de verkoper en het bijvoegen van een filmpje zei hij ook dat ze altijd moesten draaien.
Aliexpress seller stuurt nu een nieuwe unit. Erg netjes en snel afgehandeld! Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo ik heb contact met Novsight gehad: ik krijg $ 5 terug :X Ik kan dat hele setje van hun dus niet bepaald aanraden. Ja het geeft in de ogen van de bestuurder natuurlijk wel goed licht, maar om een of andere reden is er gewoon best veel strooilicht aanwezig. Of dat komt vanwege het feit dat de lampen een beetje scheef erin zitten? Of ligt het aan het ontwerp van het schildje?

Bij een H4 Lamp zit ja ook nog zo'n kapje aan het uiteinde van de lamp, terwijl dit bij de N15 van Novsight niet het geval is. Zelfs het schildje heeft twee openingen, wat wellicht juist het strooilicht veroorzaakt? Hoe dan ook, ik heb gisteren alweer een nieuw setje op AliExpress besteld |:(

Deze keer de Techmax: maar dan van een verkoper op AliExpress, die ik tegenkwam via een banner op de voorpagina tegenkwam. Ook heb ik nog gezocht op die L2 LED's welke @l3art heeft en de prijzen variëren nogal: goedkoopste heb ik ze gevonden bij SkyJoyce. Al had de verkoper van de Techmax ze nog een paar euro goedkoper in zijn store staan, maar dan met zijn eigen verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Anoniem: 1068241 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:14:
Zo ik heb contact met Novsight gehad: ik krijg $ 5 terug :X Ik kan dat hele setje van hun dus niet bepaald aanraden. Ja het geeft in de ogen van de bestuurder natuurlijk wel goed licht, maar om een of andere reden is er gewoon best veel strooilicht aanwezig. Of dat komt vanwege het feit dat de lampen een beetje scheef erin zitten? Of ligt het aan het ontwerp van het schildje?

Bij een H4 Lamp zit ja ook nog zo'n kapje aan het uiteinde van de lamp, terwijl dit bij de N15 van Novsight niet het geval is. Zelfs het schildje heeft twee openingen, wat wellicht juist het strooilicht veroorzaakt? Hoe dan ook, ik heb gisteren alweer een nieuw setje op AliExpress besteld |:(

Deze keer de Techmax: maar dan van een verkoper op AliExpress, die ik tegenkwam via een banner op de voorpagina tegenkwam. Ook heb ik nog gezocht op die L2 LED's welke @l3art heeft en de prijzen variëren nogal: goedkoopste heb ik ze gevonden bij SkyJoyce. Al had de verkoper van de Techmax ze nog een paar euro goedkoper in zijn store staan, maar dan met zijn eigen verpakking.
Het gaat over een H4 he? Woon/werk je in de buurt van Denbosch/veghel of Hilversum? Dan kan ik testen of ze in de auto van m'n vriendin werken en indien 'ja', overkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Anoniem: 1068241 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:14:
Hoe dan ook, ik heb gisteren alweer een nieuw setje op AliExpress besteld |:(
Vraagje, waarom bestel je na een aantal pogingen steeds setjes waar nog weinig bekend over is? Lijkt me zonde toch? Er zijn hier in dit topic regelmatig setjes voorbij gekomen die goed bevonden werden. Dit zou je zoektocht aanzienlijk kunnen verkorten lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ixl85 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:05:
[...]

Het gaat over een H4 he? Woon/werk je in de buurt van Denbosch/veghel of Hilversum? Dan kan ik testen of ze in de auto van m'n vriendin werken en indien 'ja', overkopen :)
Nee ik woon in Kerkrade: is 134KM rijden hoor ;) Maar het gaat over H4 inderdaad. Probleem zit hem denk ik eerder dat licht uit het schildje kan ontsnappen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2rw13lc.jpg

De lamp kan ook onmogelijk verticaal vastgezet worden: of je moet al andere sockets hebben. Want hij blijft hoe dan ook scheef zitten. Verkoper zei doodleuk, dat je de lamp kon 360 graden kunt draaien. Maar dat is dus niet zo.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/s5wi1k.jpg

Normaal is dat schildje dus gesloten en dat is hier niet het geval. Ik vermoed, als die wel gesloten was dat het lichtbeeld dan prima was. Wellicht dat het in projectors wel werkt? Maar gebruiken dat soort behuizingen wel H4?
l3art schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:20:
[...]

Vraagje, waarom bestel je na een aantal pogingen steeds setjes waar nog weinig bekend over is? Lijkt me zonde toch? Er zijn hier in dit topic regelmatig setjes voorbij gekomen die goed bevonden werden. Dit zou je zoektocht aanzienlijk kunnen verkorten lijkt me.
Omdat ik natuurlijk stront eigenwijs ben :X Maar vooral omdat ik meerdere bronnen raadpleeg. Ik dacht dat Novsight dus wel goed was en had ook wel goede recensies op AliExpress gelezen: maar schijnbaar zitten er een paar ontwerpfouten in, waardoor je flink wat strooilicht heb. Een andere reden is natuurlijk omdat ik onder een bepaald bedrag shop.

De vorige twee setjes zijn alweer verkocht, dus daar heb ik geen verlies op gemaakt. Het setje van HLXG wat ik hiervoor had, word trouwens in de openingspost genoemd. Alleen die URL naar eBay werkt allang niet meer.
Joopieboy schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:00:
Een iets latere generatie Cree led is ook een goeie optie, alleen moet je het koelblok kwijt kunnen:
[Afbeelding]
http://www.ebay.com/itm/H...:AAEAAOSw0hlZHQ2n&vxp=mtr
Ik vond dat setje simpelweg niet helder genoeg, want het lichtbeeld daarin tegen was wel goed. Eigenlijk was dat dus gewoon een goed setje, maar ik had het al verkocht voordat ik de Novsight ging uitproberen. Nu ga ik het dus een laatste keer proberen met dat setje wat op Bulbsfacts Techmax heet. Volgens Bulbsfacts was die beter voor reflectors, maar voor projectors was dat L2 setje wat jij nu hebt weer beter ( review van je al op AliExpress gelezen ).

Overigens heb ik ook het idee dat er weinig mensen in dit topic zijn die specifiek ervaring hebben met setjes in reflectors, dus dat is ook de reden waarom kies voor setjes waarin dit topic nog geen ervaringen mee zijn. En ik vind het gewoon leuk om te doen: zolang ik de setjes maar doorverkocht krijg, op moment dat ze toch niet bevallen.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 23-01-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Het schildje is zwart dus dat zal niet veel reflecteren en daarmee dus ook niet het lichtbeeld beïnvloeden lijkt me.

Overigens, twee keer dezelfde foto in je bericht?

[ Voor 18% gewijzigd door 13art op 23-01-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

l3art schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:27:
Het schildje is zwart dus dat zal niet veel reflecteren en daarmee dus ook niet het lichtbeeld beïnvloeden lijkt me.
Lichtbeeld ziet er opzicht goed uit, afgezien van dat strooilicht wat je ziet. Ik denk dat dit komt, dood dat het schildje open is en het zal inderdaad het licht wel niet reflecteren.

Normaal zijn die schildjes ja een soort komtje,geplaatst over de LED's zodat het licht recht naar boven tegen de reflector schijnt. Maar bij Novsight kan het licht uit het schildje ontsnappen, waardoor je waarschijnlijk strooilicht krijgt.

Waarschijnlijk is dit een specifiek probleem bij de H4 variant en zal het bij de H7 geen probleem vormen. Want die heeft dat schildje immers niet. In iedere geval heb ik $ 5 terug gekregen, dus dan krijg ik het setje ook wat makkelijker verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de lampen inmiddels binnen (deze: https://www.aliexpress.co...269583.0.0.656e1671jd8M9x) en heb geprobeerd ze te monteren. Als dimlicht lijkt het me toch vrij lastig te worden. De dimlichten van mijn auto zitten vrij verstopt in een hoekje, zodat je er sowieso lastig bij kunt. En ik zie met de led-lampen die ik heb ook geen mogelijkheid om het koellichaam eraf te schroeven. Er zit overigens wel een inbusboutje op, maar als ik die los maak heb ik het idee dat er daaronder nog kabeltjes zitten, waardoor ik het niet van elkaar kan/durf te verwijderen. Heb het dus eerst maar even in elkaar gelaten, maar op die manier kan volgens mij nooit het klemmetje van de lamp er overheen.

Heb ze toen maar als grootlicht gemonteerd en dat werkt prima. Het grootlicht van mijn auto heeft nl. geen klemmetjes om de lamp heen, maar de lamp klikt er gewoon in. Moet nog wel even een donkere weg opzoeken om te kijken of de lichtopbrengt beter is.

Zal later nog eens proberen of ze echt niet als dimlicht zijn te monteren, want dat is het licht dat ik veel vaker gebruik.
Heeft iemand voor dit specifieke setje nog montagetips?

[edit] Kom nu opeens een filmpje op youtube tegen waaruit blijkt dat ik het plaatje waar de klem om zit los kan halen: YouTube: hlxg S1 N1 car headlight bulbs replacement H4 Led High Low beam Inst... . Dat ziet er wel te doen uit. To be continued....

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 27-01-2019 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Palomar Ja, lastig hè? En het lijkt zo simpel... ;)

Maar over wat voor een auto/koplampunit heb je het? Reflector of projector?
Op eBay/AE zijn talloze soorten clips/adapters te koop. Voor amper een paar euro/set

BTW: heb je het nou over H7 (apart voor groot- & dimlicht) of heb je het over H4 (gecombineerd in één)? :?
Want het YT filmpje gaat over een setje H4's.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Er zat een 'handleiding' bij met foto's daar het koelelement eraf kan. Alleen lijkt dat van een andere lamp dan die ik heb (staat ook een fan op, welke op die van mij niet zit). Vandaar denk ik meer de verwarring...

En het gaat om een H7 lampen. Reflector. Idee is hetzelfde lijkt me. Ga er binnenkort wel even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is eigenlijk vrij simpel om die lampen erin te zetten: als eerste moet je dat plastic stukje losdraaien, ook wel de socket genoemd in Engels. Daarna op de plek vastklikken waar je normaal de halogeenlamp vastzet, en daarna kun je de LED lamp erin draaien.

Al zet ik dan wel telkens eerst de rubber terug: van mij mocht die plastic sockets trouwens wel van metaal zijn, want deze beschadigen nogal snel. Waardoor je uiteindelijk minuscule stukjes plastic in je koplamp heb zitten: is natuurlijk geen ramp, wilde het alleen even benoemen.

Ik wacht nu weer ongeduldig op mijn vierde setje: heb er nu al drie getest en het opvallende is: HLXG was van die drie eigenlijk de beste _O- Alleen ik wilde perse meer helderheid, vandaar dat de zoektocht doorging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Het is inmiddels idd al gelukt (y) Eigenlijk heel simpel met die socket die eraf kan. Alleen wat gepriegel, omdat een van de lampunits helemaal ingebouwd zit met een ruitenvloeistoftankje en een zekeringenkast oid. Dan maakt zo'n grote ledlamp het extra krap ;)

Kan de afstelling alleen niet zo goed testen nu. Heb het idee dat ze maar op een manier erin passen. Zal vanavond wel even zien als ik in het donker rij (en hopelijk niet allemaal flitsende tegenliggers krijg :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Anoniem: 1068241 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:18:
Het is eigenlijk vrij simpel om die lampen erin te zetten: als eerste moet je dat plastic stukje losdraaien, ook wel de socket genoemd in Engels. Daarna op de plek vastklikken waar je normaal de halogeenlamp vastzet, en daarna kun je de LED lamp erin draaien.

Al zet ik dan wel telkens eerst de rubber terug: van mij mocht die plastic sockets trouwens wel van metaal zijn, want deze beschadigen nogal snel. Waardoor je uiteindelijk minuscule stukjes plastic in je koplamp heb zitten: is natuurlijk geen ramp, wilde het alleen even benoemen.

Ik wacht nu weer ongeduldig op mijn vierde setje: heb er nu al drie getest en het opvallende is: HLXG was van die drie eigenlijk de beste _O- Alleen ik wilde perse meer helderheid, vandaar dat de zoektocht doorging.
Heb jij ook nog tips voor dergelijke ledlampen voor grootlicht? Omdat je dan toch geen rekening hoeft te houden met andere weggebruikers mag het zo fel mogelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palomar schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:00:
[...]

Heb jij ook nog tips voor dergelijke ledlampen voor grootlicht? Omdat je dan toch geen rekening hoeft te houden met andere weggebruikers mag het zo fel mogelijk zijn :)
Dat zou in-pricipe ook gewoon een COB Setje kunnen zijn: als het zo goedkoop mogelijk moet. Ga er vanuit dat je dan H7 hebt en daar ben ik een heel interessant setje van tegen gekomen op AliExpress.

Hier van Zdatt: lijkt erg veel op de Hikari, alleen waarschijnlijk worden en Cree chips i.p.v. Lumileds gebruikt. Ze zijn er alleen niet erg duidelijk over wat voor chips ze nou gebruiken. Bij het H4 setje noemen ze ZES chips, die waren dacht ik van Philips? Het ontwerp komt in iedere geval overeen met de Hikari.

Wat ik dan zelf als een nadeel zie is dat deze een aparte driver controller hebben: die moet je ook weer ergens kwijt krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 27-01-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Thanks voor de tips :) Zal eerst even bekijken hoe de huidige lampen het doen. Ben nl. nog niet denderend enthousiast over mijn hlxg setje. Op de snelweg had ik nauwelijks het idee dat mn lampen aan stonden en het leek zwakker dan halogeen. Als ik ervoor sta ziet het er wel weer fel uit, dus mss. toch teveel verstrooing van het licht. Zal het nog even een paar dagen aanzien.

Wat me ook opviel is toen ik dit topic nog eens door las is dat meerdere keren genoemd wordt dat de leds verticaal geplaatst moeten worden voor het beste lichtbeeld. Bij mij in mijn Seat Leon 2018 met H7-lamp komen ze horizontaal uit (leds schijnen dus naar boven en beneden). Is daar nog iets aan te manipuleren? Heb nl. het idee dat het maar op 1 manier past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Palomar schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:56:
Thanks voor de tips :) Zal eerst even bekijken hoe de huidige lampen het doen. Ben nl. nog niet denderend enthousiast over mijn hlxg setje. Op de snelweg had ik nauwelijks het idee dat mn lampen aan stonden en het leek zwakker dan halogeen. Als ik ervoor sta ziet het er wel weer fel uit, dus mss. toch teveel verstrooing van het licht. Zal het nog even een paar dagen aanzien.
Dan heb je een denderende baal strooilicht naar boven.
Wat me ook opviel is toen ik dit topic nog eens door las is dat meerdere keren genoemd wordt dat de leds verticaal geplaatst moeten worden voor het beste lichtbeeld. Bij mij in mijn Seat Leon 2018 met H7-lamp komen ze horizontaal uit (leds schijnen dus naar boven en beneden). Is daar nog iets aan te manipuleren? Heb nl. het idee dat het maar op 1 manier past.
Ik ken deze set niet precies, maar bij een aantal lampen zit er een gradenboog op, waardoor je ze kan verdraaien. Uiteindelijk kan je zo us wel op een verticale uitlijning uitkomen, terwijl de socket gewoon "horizontaal" blijft.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb ze er weer uit gehaald en de halogeen teruggeplaatst. Ook toen ik net weer reed had ik het idee dat er gewoon 0 licht op de weg belandde, terwijl ik in de de weerspiegeling op een voorligger wel duidelijk felle lichten zie. Vind dat toch een beetje gevaarlijk en zit er ook niet op te wachten dat ik word aangehouden hierdoor.

Heb ook nog gekeken of ze te draaien zijn van horizontaal (boven/beneden schijnen) naar verticaal (links/rechts schijnen), want er zit een imbusboutje op de lampen. Echter als ik die losdraai en de lamp verdraai zit er niet een ander schroefgaatje om hem weer vast te zetten in een andere hoek. Snap niet zo goed of ik nou iets fout doe, want in reviews op aliexpress heeft niemand het hier over (of het boeit ze niet dat ze niks zien/anderen verblinden :X).

Heb ze nu weer als grootlicht gemonteerd. Dan hebben tegenliggers er iig geen last van en ga ze wel eens testen als ik een compleet donkere weg tegenkom ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 28-01-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had ook gemengde gevoelens bij het setje van HLXG: was naar mijn mening ook niet echt veel beter, dan het halogeenlicht. Daarbij komt ook nog dat halogeenlicht in bepaalde situaties gewoon beter is.

Vorige week heeft het bijvoorbeeld gesneeuwd: toen had ik plotseling perfect licht met het halogeenlicht. Maar ik heb ook momenten gehad waarbij ik het LED setje wel een beetje deed missen hoor, want bij normale weersomstandigheden merkte ik wel dat het licht helderdere was.

Uiteindelijk echter ook uit de auto gehaald: mede omdat ik het setje niet helder genoeg vond. Maar kwa lichtbeeld was het juist wel een goed setje. Persoonlijk denk ik dus dat het zich zou lonen om de lichten opnieuw af te stellen.

Dat is zo gedaan als het licht iets te hoog schijnt: maar bij mij scheen dat setje juist lager dan het halogeenlicht. En dan is het afstellen wel iets lastiger. Als grootlicht vond ik ze dan wel weer geweldig, want dan heb je gewoon helder witlicht i.p.v. warm witlicht.

Mij lijkt het ook gewoon een kwestie van uitproberen wat het beste voor je eigen auto werkt. Al heb ik zelf nu wel echt een goed idee waar ik naar moet kijken. Wilde daarom eigenlijk nog dat setje van Zdatt bestellen: heb alleen geen geld boompje :(

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 28-01-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:32
Vraagje, houden jullie de dustcovers van de units? ik las dat led lampen erg heet konden worden en die koeling nodig hadden, ik gok dat hetzelfde geld voor de "fanless" versies... Halogeen word ook heet lijkt mij dus waar zit het verschil in en wat is wijsheid? dustcover ja/nee fanless ja/nee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dustcover ten alle tijden terugplaatsen: het is niet grappig als je na een tijdje plotseling vocht in je koplamp heb zitten! Maar bij fanless dienen de heatsinks naar buiten uit te steken. Dus ga die niet bedekken met dustcovers.

Bij setjes met een ventilator kan dat minder kwaad, alleen je moet wel een gat erin knippen voor de kabels. Overigens lijkt het mij niet verstandig om in de originele dustcovers te gaan knippen: dat is gewoon zonde.

Halogeenlampen die hebben geen koeling nodig, omdat ze in een glazen behuizing zitten. Die kunnen de hitte verdragen en het is zelfs zo dat de warmte van de koplampen, de sneeuw van je koplampen doet smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Anoniem: 1068241 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:35:
Ik had ook gemengde gevoelens bij het setje van HLXG: was naar mijn mening ook niet echt veel beter, dan het halogeenlicht. Daarbij komt ook nog dat halogeenlicht in bepaalde situaties gewoon beter is.

Vorige week heeft het bijvoorbeeld gesneeuwd: toen had ik plotseling perfect licht met het halogeenlicht. Maar ik heb ook momenten gehad waarbij ik het LED setje wel een beetje deed missen hoor, want bij normale weersomstandigheden merkte ik wel dat het licht helderdere was.

Uiteindelijk echter ook uit de auto gehaald: mede omdat ik het setje niet helder genoeg vond. Maar kwa lichtbeeld was het juist wel een goed setje. Persoonlijk denk ik dus dat het zich zou lonen om de lichten opnieuw af te stellen.

Dat is zo gedaan als het licht iets te hoog schijnt: maar bij mij scheen dat setje juist lager dan het halogeenlicht. En dan is het afstellen wel iets lastiger. Als grootlicht vond ik ze dan wel weer geweldig, want dan heb je gewoon helder witlicht i.p.v. warm witlicht.

Mij lijkt het ook gewoon een kwestie van uitproberen wat het beste voor je eigen auto werkt. Al heb ik zelf nu wel echt een goed idee waar ik naar moet kijken. Wilde daarom eigenlijk nog dat setje van Zdatt bestellen: heb alleen geen geld boompje :(
Denk dat ik het voor dimlicht maar laat bij halogeen. Met name vanwege het aspect dat led eigenlijk niet mag in een halogeenbehuizing en ik er nu achter kom waarom dat zo is. Zit er niet op te wachten om aangehouden te worden (of nog erger, als vrouw met de kids erin rijdt en dan geen kant meer op kan omdat ze zelf de lampjes niet kan verwisselen). Anderzijds vind ik het gewoon niet veilig als je minder ziet.

Ga denk ik eerder eens proberen of er betere halogeenlampen bestaan. Las over Philips Rally Vision die meer licht zouden geven. Of ik doe nog eens een poging met led als er betere lampen op de markt komen die wel goed werken met reflectorbehuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:47:
[...]

Denk dat ik het voor dimlicht maar laat bij halogeen. Met name vanwege het aspect dat led eigenlijk niet mag in een halogeenbehuizing en ik er nu achter kom waarom dat zo is. Zit er niet op te wachten om aangehouden te worden (of nog erger, als vrouw met de kids erin rijdt en dan geen kant meer op kan omdat ze zelf de lampjes niet kan verwisselen). Anderzijds vind ik het gewoon niet veilig als je minder ziet.

Ga denk ik eerder eens proberen of er betere halogeenlampen bestaan. Las over Philips Rally Vision die meer licht zouden geven. Of ik doe nog eens een poging met led als er betere lampen op de markt komen die wel goed werken met reflectorbehuizingen.
Ja leuk, 55W in een standaard behuizing, dan stook je je lampen echt letterlijk op, zeker met dat kunststof van tegenwoordig. :) Neem anders een setje zoals ik inmiddels bij meerdere reflector lampen heb ingebouwd, misschien iets minder opbrengst als sommige setjes die hier voorbij komen, maar passief gekoeld en een goed lichtbeeld. Dus geen gezeik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Jknevel schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:11:
Vraagje, houden jullie de dustcovers van de units? ik las dat led lampen erg heet konden worden en die koeling nodig hadden, ik gok dat hetzelfde geld voor de "fanless" versies... Halogeen word ook heet lijkt mij dus waar zit het verschil in en wat is wijsheid? dustcover ja/nee fanless ja/nee?
Nee, ik heb ze er op. Heb toch liever dat de koplamp goed afgedicht blijft, om problemen met vocht te voorkomen. Die van mij hebben dan wel een fan.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Joopieboy schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:49:
[...]

Ja leuk, 55W in een standaard behuizing, dan stook je je lampen echt letterlijk op, zeker met dat kunststof van tegenwoordig. :) Neem anders een setje zoals ik inmiddels bij meerdere reflector lampen heb ingebouwd, misschien iets minder opbrengst als sommige setjes die hier voorbij komen, maar passief gekoeld en een goed lichtbeeld. Dus geen gezeik...
Er zit nu standaard (vanuit de fabriek) ook al 55W in. Philips Longlife. Dus dat zal wel goed gaan. Al vraag ik me even af of een 'Rally Vision' lamp die dezelfde 55W doet echt feller kan zijn.

Welk setje gebruik/adviseer jij dan? Sta er nog wel voor open hoor, maar wil wel dat het lichtbeeld goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:54:
[...]

Er zit nu standaard (vanuit de fabriek) ook al 55W in. Philips Longlife. Dus dat zal wel goed gaan. Al vraag ik me even af of een 'Rally Vision' lamp die dezelfde 55W doet echt feller kan zijn.

Welk setje gebruik/adviseer jij dan? Sta er nog wel voor open hoor, maar wil wel dat het lichtbeeld goed is.
Zoek en gij zult vinden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
flauw, dit topic heeft 55 pagina's. Leek me sneller als je het gewoon even noemt. Bedoel je die uit de startpost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:02:
[...]

flauw, dit topic heeft 55 pagina's. Leek me sneller als je het gewoon even noemt. Bedoel je die uit de startpost?
Flauw, mwow. Heel veel dingen zijn al 80x benoemd, ik probeer heel veel en vaak mensen te helpen of met discussies mij in te mengen, maar vaak is het te makkelijk. En je geeft zelf gelukkig al antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palomar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:47:
[...]

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn om staande gehouden te worden door de politie: die kijken alleen of je verlichting niet direct doet verblinden. Maar je moet ook niet vergeten, dat je de verlichting wellicht opnieuw moet afstellen.

Betere halogeenlampen bestaan zeker: maar dat gaat ten koste van de levensduur. En die zijn al gauw net zo duur als een LED Setje van € 30 wat veel langer mee gaat. En je hebt zeker weten genoeg setjes die wel goed werken met reflector behuizingen.

O.a Headlight Revolution en Bulbfacts noemen er al meerdere: alleen dat zijn Amerikanen, dus die setjes heten allemaal anders. Als je goed zoekt, vind je ze gewoon op AliExpress onder andere namen voor een stuk scherpere prijs.

Heb er zo al een paar in mijn favorieten staan op AliExpress, waarvan ik weet dat het waarschijnlijk dezelfde zijn als in de lijst van Bulbfacts. Waaronder dus het setje wat vandaag aangekomen is in Nederland *O* ( Nu wacht ik ongeduldig op de bezorging, die morgen of overmorgen plaats gaat vinden waarschijnlijk )

Afbeeldingslocatie: https://www.bulbfacts.com/assets/img/mfr/917foVgeq0L._SL1500_.jpg

Dat is basically het BEST VALUE Setje op Bulbfacts en op Amazon.com kosten ze $ 39,99 exclusief verzending en doaunekosten. Op AliExpress heb ik ze echter voor $ 23,90 gekocht oOo Ben er vrij zeker van dat het precies hetzelfde setje is als de Techmax, dus ik heb hoge verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Anoniem: 1068241 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:11:
[...]

Heb er zo al een paar in mijn favorieten staan op AliExpress, waarvan ik weet dat het waarschijnlijk dezelfde zijn als in de lijst van Bulbfacts. Waaronder dus het setje wat vandaag aangekomen is in Nederland *O* ( Nu wacht ik ongeduldig op de bezorging, die morgen of overmorgen plaats gaat vinden waarschijnlijk )

[Afbeelding]

Dat is basically het BEST VALUE Setje op Bulbfacts en op Amazon.com kosten ze $ 39,99 exclusief verzending en doaunekosten. Op AliExpress heb ik ze echter voor $ 23,90 gekocht oOo Ben er vrij zeker van dat het precies hetzelfde setje is als de Techmax, dus ik heb hoge verwachtingen.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen. Zien er alleen wel een stuk groter uit dan die hlxg, dus moet dan nog even goed nameten of dat in mijn auto gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:32
Anoniem: 1068241 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:11:
[...]

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn om staande gehouden te worden door de politie: die kijken alleen of je verlichting niet direct doet verblinden. Maar je moet ook niet vergeten, dat je de verlichting wellicht opnieuw moet afstellen.

Betere halogeenlampen bestaan zeker: maar dat gaat ten koste van de levensduur. En die zijn al gauw net zo duur als een LED Setje van € 30 wat veel langer mee gaat. En je hebt zeker weten genoeg setjes die wel goed werken met reflector behuizingen.

O.a Headlight Revolution en Bulbfacts noemen er al meerdere: alleen dat zijn Amerikanen, dus die setjes heten allemaal anders. Als je goed zoekt, vind je ze gewoon op AliExpress onder andere namen voor een stuk scherpere prijs.

[Afbeelding]

Ik ben ook erg benieuwd! Graag horen we je ervaringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ondertussen heb ik ook eindelijk het setje van Safego ontvangen, waarvan ik dus vermoed dat dit hetzelfde setje is als de Techmax op Amazon.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/5duxhg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2w7e1d5.jpg

Kwalitatief gezien, heb ik de indruk dat de andere setjes er beter uitzagen. Iets wat je ook in sommige Amazon reviews terug leest. Maar voor de rest valt daar weinig over te zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2818pds.jpg
Halogeenlicht

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2iw55oy.jpg
Links LED en Rechts nog Halogeenlicht

Ik heb de bewust de auto voor een garagedeur neergezet, om bij het verwisselen van de lampen na te gaan of het licht hoger of lager zou schijnen. De eerste indruk is goed: maar ik wil het vanavond nog eens beter bekijken. Aangezien deze locatie geen goede plek is om het lichtbeeld echt goed te controleren.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/9gwlnc.jpg

PS het lijkt erop dat de rechter LED lamp een defect heeft, want bij de linkse LED lamp is het lichtbeeld gewoon goed. Terwijl erbij de rechtste LED lamp niks van klopt :(

Erg jammer dit, want verder testen heeft weinig zin als een lamp niet goed werkt. Weet ook niet precies wat het nou veroorzaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 31-01-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Anoniem: 1068241 Je staat steeds erg ver weg, waarom hou je niet een meter of 4 afstand? Dan zie je ook evt. strooilicht nog. Op deze afstanden is dat teveel verdeeld om er wat van te kunnen zeggen.
Overigens lijkt het ontwerp van de lamp wel ok (qua LEDverdeling en reflectoren), het lichtbeeld ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:32:
Ondertussen heb ik ook eindelijk het setje van Safego ontvangen, waarvan ik dus vermoed dat dit hetzelfde setje is als de Techmax op Amazon.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kwalitatief gezien, heb ik de indruk dat de andere setjes er beter uitzagen. Iets wat je ook in sommige Amazon reviews terug leest. Maar voor de rest valt daar weinig over te zeggen.

[Afbeelding]
Halogeenlicht

[Afbeelding]
Links LED en Rechts nog Halogeenlicht

Ik heb de bewust de auto voor een garagedeur neergezet, om bij het verwisselen van de lampen na te gaan of het licht hoger of lager zou schijnen. De eerste indruk is goed: maar ik wil het vanavond nog eens beter bekijken. Aangezien deze locatie geen goede plek is om het lichtbeeld echt goed te controleren.

[Afbeelding]

PS het lijkt erop dat de rechter LED lamp een defect heeft, want bij de linkse LED lamp is het lichtbeeld gewoon goed. Terwijl erbij de rechtste LED lamp niks van klopt :(

Erg jammer dit, want verder testen heeft weinig zin als een lamp niet goed werkt. Weet ook niet precies wat het nou veroorzaakt.
Idealiter doe je het als volgt:
Auto voor de muur zetten, afstand met tape vastleggen.
Bovenste verlichtingskader aftapen op de muur
Lampen omwisselen
Met nieuwe lampen auto op zelfde plekken neerzetten

Dan ontdek je gelijk eventueel strooilicht. Zover je het nu kan zien valt het volgens mij wel mee, maar kijk eens in het echt donker op een effen achtergrond.

[ Voor 3% gewijzigd door Spacecowboy op 31-01-2019 20:17 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joepla schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:06:
@Anoniem: 1068241 Je staat steeds erg ver weg, waarom hou je niet een meter of 4 afstand? Dan zie je ook evt. strooilicht nog. Op deze afstanden is dat teveel verdeeld om er wat van te kunnen zeggen.
Overigens lijkt het ontwerp van de lamp wel ok (qua LEDverdeling en reflectoren), het lichtbeeld ook.
Omdat het juist de bedoeling is dat je de auto op zo'n 7.5m van de muur zet. Op die manier zie ik ook direct of de lampen niet te hoog of laag schijnen. Maar iets dichterbij had natuurlijk ook gekund.

Ik heb ze er echter weer uitgehaald: want met de rechter LED klopt iets niet, waardoor het lichtbeeld rechts niet klopt. Waar het defect precies zit weet ik helaas niet. Echter het was mij vrijwel direct duidelijk dat iets met de rechtste LED lamp klopte :-(

Vandaar dat ik de lampen verwissel recht voor een garage poort, of muur. Dan kan ik direct kijken of het lichtbeeld overeenkomt met het halogeenlicht. Bij de linkse LED lamp was dat direct het geval en eerlijk gezegd, is dit het beste lichtbeeld dat ik tot nu toe gezien heb. Alleen rechts klopt het gewoon niet.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/14c90rp.jpg
Halogeenlicht rechts

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/9gwlnc.jpg
LED Rechts.

Ik begrijp dat het wellicht duidelijkere geweest was, als ik de foto's dichterbij de muur genomen had. Maar daar heb ik niet bij stil gestaan.
Spacecowboy schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:16:
[...]

Idealiter doe je het als volgt:
Auto voor de muur zetten, afstand met tape vastleggen.
Bovenste verlichtingskader aftapen op de muur
Lampen omwisselen
Met nieuwe lampen auto op zelfde plekken neerzetten

Dan ontdek je gelijk eventueel strooilicht. Zover je het nu kan zien valt het volgens mij wel mee, maar kijk eens in het echt donker op een effen achtergrond.
Ja ik heb deze methode in een filmpje al eens voorbij zien komen, maar ik heb zelf helaas geen eigen garage en om dit nou in de gemeentelijke parkeergarage te doen: ik voel mij dan zo aso :( Al heb ik wel het lichtbeeld daar nog 1x gecontroleerd en zo tot de conclusie gekomen, dat met de rechtse LED iets niet in orde is. Wat weet ik niet: maar heb al een bericht aan de verkoper geschreven.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 31-01-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Anoniem: 1068241 Als je lampen te laag of te hoog staan, dan kun je dat simpel bijstellen. Weinig spannends aan om een foto van te maken toch?. Ik ga ervan uit dat je alleen geïnteresseerd bent in het lichtbeeld, dan zou ik me daar op concentreren en een goede plek zoeken die makkelijk beschikbaar is, zodat je iedere lamp onder dezelfde omstandigheden kan vergelijken.

Ik waardeer het dat je stapels lampen koopt en hier komt showen, maar een foto half op de stoep, dan weer voor een garagebox/in een parkeergarage, dat is lastig vergelijken.
Overigens heb ik ook mijn lampjes voor een donkere garagaboxdeur gefotografeerd, maar ik heb maar 1 merk/type en dat bleek meteen al aardig te voldoen in de motor en de auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:25:
[...]

Omdat het juist de bedoeling is dat je de auto op zo'n 7.5m van de muur zet. Op die manier zie ik ook direct of de lampen niet te hoog of laag schijnen. Maar iets dichterbij had natuurlijk ook gekund.

Ik heb ze er echter weer uitgehaald: want met de rechter LED klopt iets niet, waardoor het lichtbeeld rechts niet klopt. Waar het defect precies zit weet ik helaas niet. Echter het was mij vrijwel direct duidelijk dat iets met de rechtste LED lamp klopte :-(

Vandaar dat ik de lampen verwissel recht voor een garage poort, of muur. Dan kan ik direct kijken of het lichtbeeld overeenkomt met het halogeenlicht. Bij de linkse LED lamp was dat direct het geval en eerlijk gezegd, is dit het beste lichtbeeld dat ik tot nu toe gezien heb. Alleen rechts klopt het gewoon niet.

[Afbeelding]
Halogeenlicht rechts

[Afbeelding]
LED Rechts.

Ik begrijp dat het wellicht duidelijkere geweest was, als ik de foto's dichterbij de muur genomen had. Maar daar heb ik niet bij stil gestaan.

[...]

Ja ik heb deze methode in een filmpje al eens voorbij zien komen, maar ik heb zelf helaas geen eigen garage en om dit nou in de gemeentelijke parkeergarage te doen: ik voel mij dan zo aso :( Al heb ik wel het lichtbeeld daar nog 1x gecontroleerd en zo tot de conclusie gekomen, dat met de rechtse LED iets niet in orde is. Wat weet ik niet: maar heb al een bericht aan de verkoper geschreven.
Ja ik snap je gevoel. ;)

Ze zitten er wel goed in? (Verticaal?)

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb helaas geen andere locaties beschikbaar: er zit altijd wel een stoep of grasveldje tussen, waardoor ik niet geheel tot de muur kan rijden. Behalve dan in parkeergarages :+

Verder heb ik ook geen Lux meter beschikbaar, geen geluidsmeter etc. Het is dus nogal behelpen: maar ik weet precies hoe het lichtbeeld hoort uit te zien. In-principe is het ook niet nodig om het licht bij te stellen, bij dit setje.

Blijft mij echter nog een mysterie waarom bij die rechtste LED lamp, het lichtbeeld voor geen meter klopt. Aan de koplamp zelf ligt het in iedere geval niet, omdat het lichtbeeld met de halogeenlicht wel klopte.

Overigens ik denk: dat wanneer ik niet zo kritisch naar het lichtbeeld zou kijken, dan had waarschijnlijk gewoon met een COB setje rondgereden. Want ik heb echt het idee dat de gemiddelde koper van een aftermarket LED Setje, het geen ruk kan interesseren of dat lichtbeeld nou klopt of niet.
Spacecowboy schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:46:
[...]

Ja ik snap je gevoel. ;)

Ze zitten er wel goed in? (Verticaal?)
Ja zover ik heb gecontroleerd wel. Uiteraard kan ik het nog 1x proberen, dan rij ik wel naar een locatie waar ik dichterbij tegen de muur aan kan rijden. Maar zover ik weet heb ik alles zo gedaan, zoals het moet.

Al kan het natuurlijk geen enkele kwaad om het dubbel te controleren, want het zou best kunnen dat ik onbewust wellicht toch verkeerd gedaan heb. Daarom is een tweede keer controleren geen slecht idee. @Spacecowboy net toch nog even gecontroleerd voor de zekerheid. Maar heb het deze keer anders gedaan. Ik heb beide LED lampen uitgeprobeerd in de rechter koplamp en dan zie ik duidelijk verschil.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/k3gbc.jpg
Dit is de goede lamp

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/21abyx5.jpg
En deze lamp bevat een productiefout of defect

Wellicht ben ik gewoon veel te kritische: maar het is overduidelijk dat een van de lampen niet in orde is. Ben benieuwd hoe de verkoper dit gaat oplossen. Ik denk ook dat ik al weet wat de productie fout is. De LED Chips zitten ongeveer een halve mm lager op de lamp die een verkeerd lichtbeeld geeft. Dat is het verschil wat ik heb kunnen zien.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/21dizjp.jpg

Op de bovenstaande foto is de productiefout duidelijk zichtbaar: deze heb ik met de brugcamera genomen.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/20aqhe1.jpg

Ik krijg een nieuwe lamp opgestuurd: daarvoor moest ik wel de draad doorknippen, van de lamp met productiefout. Dit schijnt erg gebruikelijk te zijn, bij de garantie van dit soort producten :)

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 01-02-2019 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@XiaomiGlobal Misschien ligt het aan mij, maar het verschil tussen de goede en de "defecte" lamp is minimaal in mijn ogen. Als je goed kijkt is bij de laatste foto de schuine, omhooglopende lijn (die er hoort te zijn) minder, maar om dan te zeggen dat de lamp defect is... Ik denk dat je zult moeten l*llen als brugman tegen de verkoper. Zijn argument zal waarschijnlijk zijn dat de lamp ok is en that's it.

En bij veel advertenties staat zoiets als: "Please allow 1-2 cm differs due to manual measurement". Bullshit natuurlijk, maar dan kom jij met je halve millimeter klagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Joepla schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 08:45:
@XiaomiGlobal Misschien ligt het aan mij, maar het verschil tussen de goede en de "defecte" lamp is minimaal in mijn ogen. Als je goed kijkt is bij de laatste foto de schuine, omhooglopende lijn (die er hoort te zijn) minder, maar om dan te zeggen dat de lamp defect is... Ik denk dat je zult moeten l*llen als brugman tegen de verkoper. Zijn argument zal waarschijnlijk zijn dat de lamp ok is en that's it.

En bij veel advertenties staat zoiets als: "Please allow 1-2 cm differs due to manual measurement". Bullshit natuurlijk, maar dan kom jij met je halve millimeter klagen...
En toch krijg ik een nieuwe opgestuurd :) Want ik was er ook bang voor hoor, maar heb goede argumenten aangebracht en het verschil tussen de twee lampen laten zien. Nu moet ik alleen wachten tot na Chinees Nieuwjaar.

Opzicht niet zo erg: behalve dat dit wel eventjes gaat duren. Het verschil is ook minimaal, maar het maakt wel het verschil tussen een goed lichtbeeld en een slecht lichtbeeld. Bij een H7 type was dit verschil waarschijnlijk geen enkel probleem geweest, daar die geen schildjes hebben.

Maar als je bedenkt dat de LED chips zelf niet eens 2MM zijn, dan heb je toch 1/4 van die LED chip bedekt door het schildje. En dat is juist niet de bedoeling: dat zie je ook bij de H4 halogeenlamp, dat de gloeidraad boven het schildje uitsteekt. De plaatsing van de LED's is dus wel degelijk mm werk :+

Alternatief was geweest om deze te verkopen, maar daar ben ik ook wel een beetje klaar mee. Grappigste bij het verkopen was: dat een koper mijn H4 setje van HLXG kocht, terwijl die sufferd H7 heeft en dan zie je dan het setje weer op Marketplace langs komen }:|

PS eigenlijk lijkt mij dat F2 setje wat @l3art heeft ook wel goed, maar dan heb je externe drivers. Bij dat soort setjes twijfel ik erg, of ik die drivers goed weggewerkt krijg.

In de tussentijd even die lamp open geschroefd, om binnen in te neuzen.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24q1q12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vbsi35.jpg

Ze lijmen de boel aan elkaar, maar ik had het zonder moeite direct losgetrokken. Veel valt er niet te zien, zijn gewoon twee bordjes waarvan de groene de driver is.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 01-02-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Anoniem: 1068241 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:06:
[...]

PS eigenlijk lijkt mij dat F2 setje wat @l3art heeft ook wel goed, maar dan heb je externe drivers. Bij dat soort setjes twijfel ik erg, of ik die drivers goed weggewerkt krijg.
Zo, ga je verstandig worden? ;)
Ik weet natuurlijk niet hoe het er onder jouw motorkap uit ziet maar het moet wel heel dicht op elkaar zitten wil je die dingen niet kwijt kunnen. Ik heb nu in 3 auto's setjes gezet met externe drivers (waarvan die van een xenon set nog veel groter waren) maar met een beetje creativiteit kan je ze gewoon kwijt. Dubbelzijdig tape of tyraps meer heb je niet nodig. Heb ze nu zelf vast gezet met tyraps onder een dwarse verstevigingbalk/steun. Zal straks thuis wel even een foto maken. Eerst even sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja die stonden al tussen mijn favorieten: wat ik zo op AliExpress heb kunnen vinden, is dat een redelijk gangbaar setje. Het heet ook gewoon letterlijk F2 en is daarmee erg makkelijk te vinden.

Maar zijn die ventilators erg hoorbaar? Die ventilators bij het setje wat ik nu heb, maken best wel een irritante pieptoon. Vooral goed hoorbaar met de motor uit. Ik ga mij echter nog overleggen of ik nog een ander setje ga bestellen.

Al blijf ik wel bij de LED's, want ik heb nog meer LED lampen besteld op AliExpress: allemaal voor in huis *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Anoniem: 1068241 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:10:
Ja die stonden al tussen mijn favorieten: wat ik zo op AliExpress heb kunnen vinden, is dat een redelijk gangbaar setje. Het heet ook gewoon letterlijk F2 en is daarmee erg makkelijk te vinden.

Maar zijn die ventilators erg hoorbaar? Die ventilators bij het setje wat ik nu heb, maken best wel een irritante pieptoon. Vooral goed hoorbaar met de motor uit. Ik ga mij echter nog overleggen of ik nog een ander setje ga bestellen.

Al blijf ik wel bij de LED's, want ik heb nog meer LED lampen besteld op AliExpress: allemaal voor in huis *O*
Ik hoor ze niet. In ieder geval niet in de auto en er buiten is het me niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Heeft iemand nog tips voor goede led knipperlicht lampjes? Type py21w. Staan genoeg op AliExpress, maar heb graag praktijkervaringen :) mogen iig wel lekker fel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-06 16:38
Anoniem: 1068241 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:06:

In de tussentijd even die lamp open geschroefd, om binnen in te neuzen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze lijmen de boel aan elkaar, maar ik had het zonder moeite direct losgetrokken. Veel valt er niet te zien, zijn gewoon twee bordjes waarvan de groene de driver is.
Lijm? weet je zeker dat het niet gewoon koelpasta is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mcDavid schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Lijm? weet je zeker dat het niet gewoon koelpasta is?
Dat zou natuurlijk ook kunnen zijn: het zag een beetje uit als houtlijm, vandaar dat ik dacht dat het lijm was. Maar de twee aluminium stukken zitten gewoon vastgeschroefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Zoals beloofd
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ctxtpwBv/IMG-20190201-115746-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij wie is zo'n LED setje al binnen een jaar kapot gegaan? Ik was net de reviews van de Alla F2 aan het lezen en je leest toch echt meerdere reviews, waarbij de lampen het nog geen drie maanden uitgehouden hebben.

Dus zo duurzaam lijken die LED lampen niet te zijn: ik begin mij sowieso langzamerhand te bedenken, wat betreft aftermarket LED lampen. Maar daarvan afgezien, vind ik het toch nog steeds enigszins interessant. Alleen ik denk dat ik waarschijnlijk geen setje meer ga bestellen.

Of zal het wellicht aan de manier van inbouwen liggen? De levensduur van de LED's hangt ja ook af, hoe goed ze gekoeld worden. En sommige bouwen de LED lampen in een gesloten behuizing in, waardoor ze waarschijnlijk minder goed gekoeld worden.

Ik ben blij dat ik mijn geld via AliExpress voor het vorige setje terug gekregen heb: en was nu het neuzen naar de F2 LED setjes, waarvan ik echt geloof dat die het beste zijn die je kunt krijgen. Maar ik ben een beetje bang dat er wellicht ook al neppers van in omloop zijn: prijzen variëren namelijk wel erg op AliExpress.

Van $ 30 tot $ 50 voor een H4 setje en wat mij opvalt: er word vaak niet vermeld wat voor LED chip type het is. Dus dat vind ik zelf wel een beetje vreemd. Voor de rest: bestellen heeft nu toch geen zin, want ze versturen pas over twee weken.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 03-02-2019 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Mja, ik rijd al 2 jaar en 40dkm met een setje, zal bij mijn moeder ook niet veel schelen en nog veel meer mensen die ik ken en zo een setje hebben rijden er soms al jaren mee. Dus het kan wel. Maar je moet niet verwachten dan de meeste setjes met actieve koeling en enorm veel opbrengst (en slecht rendement door de gebruikte chips, met daarmee de warmte) dat lang kunnen volhouden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Anoniem: 1068241 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:17:
Bij wie is zo'n LED setje al binnen een jaar kapot gegaan? Ik was net de reviews van de Alla F2 aan het lezen en je leest toch echt meerdere reviews, waarbij de lampen het nog geen drie maanden uitgehouden hebben.

Dus zo duurzaam lijken die LED lampen niet te zijn: ik begin mij sowieso langzamerhand te bedenken, wat betreft aftermarket LED lampen. Maar daarvan afgezien, vind ik het toch nog steeds enigszins interessant. Alleen ik denk dat ik waarschijnlijk geen setje meer ga bestellen.

Of zal het wellicht aan de manier van inbouwen liggen? De levensduur van de LED's hangt ja ook af, hoe goed ze gekoeld worden. En sommige bouwen de LED lampen in een gesloten behuizing in, waardoor ze waarschijnlijk minder goed gekoeld worden.

Ik ben blij dat ik mijn geld via AliExpress voor het vorige setje terug gekregen heb: en was nu het neuzen naar de F2 LED setjes, waarvan ik echt geloof dat die het beste zijn die je kunt krijgen. Maar ik ben een beetje bang dat er wellicht ook al neppers van in omloop zijn: prijzen variëren namelijk wel erg op AliExpress.

Van $ 30 tot $ 50 voor een H4 setje en wat mij opvalt: er word vaak niet vermeld wat voor LED chip type het is. Dus dat vind ik zelf wel een beetje vreemd. Voor de rest: bestellen heeft nu toch geen zin, want ze versturen pas over twee weken.
De Hilox set van m'n vader in zijn vorige auto heeft het gewoon 3,5 jaar volgehouden, met 40.000km per jaar. Dat is voor mij de reden geweest om dezelfde (of eigenlijk opvolger van) die Hilox set te kopen. Met €199 zeker niet goedkoop, maar als dat inhoud dat het wel kwaliteit is, dan moet dat maar.

En daarbij is m'n auto ook een soort van hobby, en hobbies mogen geld kosten.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Anoniem: 1068241 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:17:

Mijn hilox setje (maar dan rechtstreeks bij de fabrikant gekocht) heeft het al meer dan een jaar gedaan. Hoe lang de F2's het volhouden is nog afwachten. In welke mate de boel afgeschermd is van water en vuil zal ook wel een bepalende factor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Goedenavond,

Ik heb gisteren mijn dimlicht leds vervangen door Lumileds. Ik ben best tevreden over het resultaat. Op naar het volgende project :)

Nu zit ik rond te neuzen voor mijn H8 mistverlichting. Wat ik me in 1e instantie afvraag is wat de ideale lichtkleur voor mistlicht is. De meesten bieden 6000-6500K aan, een enkeling 3000K. Mijn gevoel zegt dat je liever wat geler licht zou willen.

Ik heb nu een prima setje HB3 leds over. Zijn deze eventueel om te bouwnen naar H8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

nokiaan958GB schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:05:
Goedenavond,

Ik heb gisteren mijn dimlicht leds vervangen door Lumileds. Ik ben best tevreden over het resultaat. Op naar het volgende project :)

Nu zit ik rond te neuzen voor mijn H8 mistverlichting. Wat ik me in 1e instantie afvraag is wat de ideale lichtkleur voor mistlicht is. De meesten bieden 6000-6500K aan, een enkeling 3000K. Mijn gevoel zegt dat je liever wat geler licht zou willen.

Ik heb nu een prima setje HB3 leds over. Zijn deze eventueel om te bouwnen naar H8?
Ik zoek ook nog een H8 set voor mijn mistlampen, maar ik zou idealiter een set hebben die dezelfde temperatuur heeft als de DRL's en de H7's: 5700k.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nokiaan958GB schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:05:
De meesten bieden 6000-6500K aan, een enkeling 3000K. Mijn gevoel zegt dat je liever wat geler licht zou willen.

Ik heb al enkele setjes met 3000K gezien: waaronder deze F2, met 3150K. Headlight Revolution raad deze juist aan voor je mist verlichting.

Maar hoe vaak gebruik je het mislicht überhaupt? Dat is aan zoveel regels verbonden, dat je het hooguit een paar keer per jaar echt mag gebruiken. Al zie je in de praktijk bijna iedere idioot met zijn mistlichten aanrijden, want dat is ja cool :(

Zelf heb ik niet eens mislichten, behalve een achtermislicht welke ik in 1 jaar tijd 1x ingeschakeld heb in de mist.
Pagina: 1 ... 14 ... 30 Laatste

Let op:
Wanneer je een setje deelt/showt, dan graag ook even merk en type vermelden en waar je deze vandaan hebt. Erg veel posts zijn namelijk vragen wat setje x of y exact is en deze vandaan komt.