• TheDuvel
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-05 09:14
Bedankt voor de mooie Handleiding.

Bij de afbeelding op de handleiding (5.5) is Stateful op IPv6 blauw aangevinkt.
Maar op schrift staat bij Automatische configuratie-instelling Stateless.

Wat moet het nou zijn?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:36
Meer mensen hier last van een klapperende verbinding?

Ik krijg in mijn ac86u geen logs, wel komt er morgen een kpn monteur langs maar voordat deze mijn router gaat aanwijzen wil ik eventueel uitsluiten dat het daar aan ligt.

Router zelf heb ik al gereboot en deze situatie heeft gewoon 4 weken stabiel gedraaid tot eergisteren en het advies was de pon module 2 minuten stroomloos te maken omdat deze een "hoge demping" zou hebben.
Het is vrij vervelend als je connectie voor 15~30 seconden stalt.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

TRAXION schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:54:

[..]

... advies was de pon module 2 minuten stroomloos te maken omdat deze een "hoge demping" zou hebben.
Hoge demping is een fysiek probleem en wordt niet opgelost door het tijdelijk even spanningsloos maken...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:56
TheDuvel schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:00:
Bedankt voor de mooie Handleiding.

Bij de afbeelding op de handleiding (5.5) is Stateful op IPv6 blauw aangevinkt.
Maar op schrift staat bij Automatische configuratie-instelling Stateless.

Wat moet het nou zijn?
Dat was een foutje in de afbeelding. Het moet 'stateless' zijn aangezien veel Android-apparaten niet overweg kunnen met DHCPv6. Ik heb de handleiding geüpdatet.

• Tails
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-03 17:04
Hallo allemaal,

Ik heb mijn Asus RT AX86U succelvol kunnen aansluiten met de handleiding. Dankjewel!!
Nu is het zo dat ik nog een gigaset a670a thuis heb liggen (vaste telefoon). Is er een manier dat ik deze op de asus kan aansluiten met een verloop van rj11 naar rj45 en dan instellen of moet ik het modem van kpn erachter laten zitten? Hoor graag wat wel en niet kan.

Greets

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 19:30
Tails schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:41:
Hallo allemaal,

Ik heb mijn Asus RT AX86U succelvol kunnen aansluiten met de handleiding. Dankjewel!!
Nu is het zo dat ik nog een gigaset a670a thuis heb liggen (vaste telefoon). Is er een manier dat ik deze op de asus kan aansluiten met een verloop van rj11 naar rj45 en dan instellen of moet ik het modem van kpn erachter laten zitten? Hoor graag wat wel en niet kan.

Greets
Nee dat kan niet. Je zult hiervoor een ATA adapter moeten gebruiken of bv een Gigaset N300A(waar je je handsets weer op kan aanmelden)
In beide gevallen kun je via kpn.com/sip je SIP-credentials kunnen aanmaken en inzien

Een N300A verdient wel de voorkeur en is zeer eenvoudig in te stellen. Mocht je screenshots van de juiste config willen hebben let me know

[Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 26-02-2023 22:54]

• TRAXION
N300A is een top apparaatje hangt hier ook al jaren in de meterkast, inkomend nummer bij cheapconnect aanschaffen a 8,95 per jaar en een uitgaand account wat goedkoop is en je belt voor 25/40 euro een heel jaar in de rondte.

• djrosko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 15:16
mad-dog schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Internet is alleen zorgen voor vlan6 en pppoe. Dat gedeelte had ik binnen een minuut werkend. Voor TV is Merlin vereist

@RC34 mocht het niet lukken deel even wat screenshots
Is Merlin ook nog steeds het vereist als je het "nieuwe" KPN TV+ (Google TV) kastje of de Android iTV App gebruikt? Dat gaat toch beide volledig over het internet dacht ik en neem ik aan dat je hiervoor alleen de vlan en pppoe moet aanpassen toch?

• mad-dog
djrosko schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:01:
[...]

Is Merlin ook nog steeds het vereist als je het "nieuwe" KPN TV+ (Google TV) kastje of de Android iTV App gebruikt? Dat gaat toch beide volledig over het internet dacht ik en neem ik aan dat je hiervoor alleen de vlan en pppoe moet aanpassen toch?
Zonder Merlin werkt het ook, echter alleen op basis van Unicast met TV+. Geen idee of HD+ straks ook via een Unicast stream aangeboden gaat worden.

De gewone iTV-app loopt altijd via VLAN6

• djrosko
mad-dog schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:18:
[...]

Zonder Merlin werkt het ook, echter alleen op basis van Unicast met TV+. Geen idee of HD+ straks ook via een Unicast stream aangeboden gaat worden.

De gewone iTV-app loopt altijd via VLAN6
Dank je voor je reactie, dus als ik het goed begrijp zal ik voor de Android TV iTV-app in de slaapkamer wel de vlan6 moeten opzetten en ben ik dus toch verplicht om te gaan expirimenteren met Merlin.
Gelijk nog een vervolg vraag (staat misschien in de handleiding) Gaat dit ook werken als ik naast mijn XT8 mesh set ook nog andere unmanaged switches achter de xt8's in huis heb staan voor dat het bij de tv aankomt?

• mad-dog
djrosko schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:24:
[...]

Dank je voor je reactie, dus als ik het goed begrijp zal ik voor de Android TV iTV-app in de slaapkamer wel de vlan6 moeten opzetten en ben ik dus toch verplicht om te gaan expirimenteren met Merlin.
Gelijk nog een vervolg vraag (staat misschien in de handleiding) Gaat dit ook werken als ik naast mijn XT8 mesh set ook nog andere unmanaged switches achter de xt8's in huis heb staan voor dat het bij de tv aankomt?
VLAN6 is internet :). Daar heb je Merlin niet voor nodig

Unmanaged switches zijn een probleem. XT8 zou prima moeten werken. De XD6S werkt hier ook prima met 2 TV+ ontvangers er achter

[Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 28-02-2023 09:28]

• djrosko
mad-dog schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:25:
[...]

VLAN6 is internet :). Daar heb je Merlin niet voor nodig
Owja, excuus haha, ik begin nu dingen door elkaar te halen. 8)7
Oke dan is het straks alleen afwachten of HD+ ook op VLAN 6 werkt :)
Krijg jij Dolby Digital geluid uit de TV+ ontvanger over VLAN 6? Daar las ik hier weer dingen over [KPN TV+] - Ervaringen en discussie

• MoraalRidder
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:38
djrosko schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Dat gaat niet gebeuren. HD+ is dadelijk alleen beschikbaar via multicast.

• mad-dog
[...]

Krijg jij Dolby Digital geluid uit de TV+ ontvanger over VLAN 6? Daar las ik hier weer dingen over [KPN TV+] - Ervaringen en discussie
Kan ik helaas niet testen, aangezien ik geen Dolby receiver meer heb. Ik had echter wel geluidsissues toen het geluid op auto stond. Met PCM geen issues, dus vermoed dat het wel met Dolby Digital 5.1 werd uitgezonden

• leroy98ecker
[...]

HD+ gaat alleen op VLAN4 werken met multicast. Dolby 5.1 op het TV-platform is niet mogelijk met alleen VLAN6. Daarvoor zul je gebruik moeten maken van routed IPTV, dus VLAN 4+6. Met unicast wordt bij live TV gebruik gemaakt van VLAN6. Dat zijn dezelfde streams die je krijgt door iTV te kijken via andere streaming apparaten.

• TheDuvel
Ik wil andere DNS servers gebruiken voor IPv4 & IPv6.
bijv. Google of OpenDNS.

En wat / hoe bij IPv6, DNS servers moet ik invulllen?

Ik gebruik de Asus RT AX86U met Merlin & Fritz 2400 WLan repeaters.

[Voor 84% gewijzigd door TheDuvel op 08-03-2023 20:23]

• Tails
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-03 17:04
mad-dog schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:51:
[...]

Nee dat kan niet. Je zult hiervoor een ATA adapter moeten gebruiken of bv een Gigaset N300A(waar je je handsets weer op kan aanmelden)
In beide gevallen kun je via kpn.com/sip je SIP-credentials kunnen aanmaken en inzien

Een N300A verdient wel de voorkeur en is zeer eenvoudig in te stellen. Mocht je screenshots van de juiste config willen hebben let me know
Dankjewel voor het snelle reageren. Heb wat research gedaan. De n300a komt waarschijnlijk in huis. Zie graag de config verschijnen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDuvel
Ik hoop dat iemand mij kan helpen :*)

Wat moet het zijn bij IPv6 instellingen?

Ben al wat aan testen.

Ik wil andere DNS servers dan de KPN gebruiken.

[Voor 49% gewijzigd door TheDuvel op 07-03-2023 11:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mad-dog
@Tails
Hierbij de screenshots voor de N300A. Good luck :)

[Voor 52% gewijzigd door mad-dog op 05-03-2023 13:11]

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-04 14:45
Ik ervaar al een tijdje problemen met het connecten van devices aan de GT-AX11000 router. Draait op Asuswrt-Merlin 388.1_rog. Het lijkt erop dat devices elkaar niet goed kunnen vinden. UPnP staat aan.
Betreft onder andere de iRobot Roomba, de Siemens wasmachine en droger en soms ook Nest Audio apparaten.
Bijzondere is dat het lijkt dat het in te stellen device (bijv. Roomba) wél gewoon verbinding maakt met de router, deze komt ook in de client list te staan. Maar mijn telefoon geeft vervolgens aan dat het device niet gevonden kan worden.

Resets uitgevoerd, lost niets op. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

[Voor 24% gewijzigd door andydewit op 11-03-2023 14:03]

• TRAXION
Ben het halve weekend aan het rommelen geweest om iptv werkend te krijgen op de AX86U PRO, helaas lijkt het me niet te lukken.

De bedoeling is om de 2.5g port te gebruiken tussen ont en router en vanaf de router naar een netgear GS108Ev3.

Ik heb geprobeerd de wan0- connected aan te passen,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
#!/bin/sh
#################################################################
##### File changed for RT-AX86U router                      #####
#####                                  #####

##### Add VLAN4 as a physical interface (@ WAN PORT)
##### RT-AX86U (ter info)
#####  |
#####  |\_eth0 = WAN poort 1
#####  |\_eth1 = LAN poort 4
#####  |\_eth2 = LAN poort 3
#####  |\_eth3 = LAN poort 2
#####  |\_eth4 = LAN poort 1
#####  |\_eth5 = LAN 2.5G
#####  |\_eth6 = Wifi 2.4 Ghz
#####   \_eth7 = Wifi 5   Ghz

/sbin/vconfig add eth5 4

##### Request an IP-address and setup static routes

sleep 1
udhcpc -i vlan4 --clientid-none -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249

# Restart MCPD (Prevent IPTV Fail if Router and ONT are Booted at the same Time):
killall mcpd
sleep 3
/bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf

Met eth5 ipv eth0 maar het gekke is dat als ik

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
patrick@RT-AX86U_Pro-51A8:/tmp/home/root# brctl show
bridge name     bridge id               STP enabled     interfaces
br0             8000.c87f544551a8       yes             eth1
                                                        eth2
                                                        eth3
                                                        eth4
                                                        eth6
                                                        eth7

Er geen eth5 is, ik heb dan ook werkelijk geen idee hoe ik erachter kom welke interface de 2.5gbit nic is.

Met iplink krijg ik een hele lijst waar ik geen wijs uit kom.
Wie weet mij het goede pad op te sturen _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leroy98ecker
andydewit schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:58:
Ik ervaar al een tijdje problemen met het connecten van devices aan de GT-AX11000 router. Draait op Asuswrt-Merlin 388.1_rog. Het lijkt erop dat devices elkaar niet goed kunnen vinden. UPnP staat aan.
Betreft onder andere de iRobot Roomba, de Siemens wasmachine en droger en soms ook Nest Audio apparaten.
Bijzondere is dat het lijkt dat het in te stellen device (bijv. Roomba) wél gewoon verbinding maakt met de router, deze komt ook in de client list te staan. Maar mijn telefoon geeft vervolgens aan dat het device niet gevonden kan worden.

Resets uitgevoerd, lost niets op. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Dit kan met Airtime fairness te maken hebben. Dat zit onder wifi > professional. Je zou kunnen kijken of het uitzetten hiervan het probleem verhelpt.
TRAXION schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:43:
Ben het halve weekend aan het rommelen geweest om iptv werkend te krijgen op de AX86U PRO, helaas lijkt het me niet te lukken.

De bedoeling is om de 2.5g port te gebruiken tussen ont en router en vanaf de router naar een netgear GS108Ev3.

Ik heb geprobeerd de wan0- connected aan te passen,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
#!/bin/sh
##### File changed for RT-AX86U router                      #####
#####                                  #####

##### Add VLAN4 as a physical interface (@ WAN PORT)
##### RT-AX86U (ter info)
#####  |
#####  |\_eth0 = WAN poort 1
#####  |\_eth1 = LAN poort 4
#####  |\_eth2 = LAN poort 3
#####  |\_eth3 = LAN poort 2
#####  |\_eth4 = LAN poort 1
#####  |\_eth5 = LAN 2.5G
#####  |\_eth6 = Wifi 2.4 Ghz
#####   \_eth7 = Wifi 5   Ghz

/sbin/vconfig add eth5 4

##### Request an IP-address and setup static routes

sleep 1
udhcpc -i vlan4 --clientid-none -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249

# Restart MCPD (Prevent IPTV Fail if Router and ONT are Booted at the same Time):
killall mcpd
sleep 3
/bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf

Met eth5 ipv eth0 maar het gekke is dat als ik

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
patrick@RT-AX86U_Pro-51A8:/tmp/home/root# brctl show
bridge name     bridge id               STP enabled     interfaces
br0             8000.c87f544551a8       yes             eth1
                                                        eth2
                                                        eth3
                                                        eth4
                                                        eth6
                                                        eth7

Er geen eth5 is, ik heb dan ook werkelijk geen idee hoe ik erachter kom welke interface de 2.5gbit nic is.

Met iplink krijg ik een hele lijst waar ik geen wijs uit kom.
Wie weet mij het goede pad op te sturen _/-\o_
Als je de 2,5 Gbit poort als WAN wilt gebruiken, moet je dit in de GUI aanpassen onder WAN > Dual WAN > Primary WAN. De interface blijft dan hetzelfde en wordt niet eth5, maar eth0.

• TRAXION
leroy98ecker schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:05:

Als je de 2,5 Gbit poort als WAN wilt gebruiken, moet je dit in de GUI aanpassen onder WAN > Dual WAN > Primary WAN. De interface blijft dan hetzelfde en wordt niet eth5, maar eth0.
Het internet heb ik gewoon werkend enkel iptv krijg ik niet up, kan dit komen omdat er bij de "PRO" uitvoering andere settings nodig zijn ?

Ik heb de complete manual nu 3x opnieuw gedaan maar het blijft hetzelfde.

**update als ik de gbit wan gebruik werkt iptv wel.

[Voor 5% gewijzigd door TRAXION op 03-04-2023 20:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leroy98ecker
TRAXION schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:38:
[...]

Het internet heb ik gewoon werkend enkel iptv krijg ik niet up, kan dit komen omdat er bij de "PRO" uitvoering andere settings nodig zijn ?

Ik heb de complete manual nu 3x opnieuw gedaan maar het blijft hetzelfde.

**update als ik de gbit wan gebruik werkt iptv wel.
Dan weten we dat de instellingen goed staan. Het enige wat ik hoefde te doen op mijn GT-AX11000 was de instelling onder WAN te veranderen van 1G WAN naar 2.5G WAN. De eth interface blijft dan hetzelfde, maar het kan zijn dat deze anders gemapt wordt bij de _PRO modellen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:19
Een vraagje aan de kenners hier. Ik heb een Asus AX86S met de Merlin firmware. Ik heb echter ook een Netgear unmanaged switch liggen bij m'n TV (er loopt 1 kabel naar mn switch, en gaat vanaf daar naar het KPN kastje, receiver en tv). Als ik de experiabox eruit sloop en vervang door de Asus, levert eventueel de switch dan problemen? Het gaat om een Netgear GS108 :)

• mad-dog
@ID-College Die doet geen IGMP, dus kan problemen opleveren.

• ID-College
mad-dog schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:39:
@ID-College Die doet geen IGMP, dus kan problemen opleveren.
Hmm ja daar had ik ff niet aan gedacht. Ik kan hem eruit slopen maar dan heeft de rest geen inet meer.. uiteindelijk moet er een XT8 komen dus dan moet t werken, maar wacht nog even op een mooie aanbieding :P

• ID-College
Toch nog noobvraagje wellicht, maar 1 ding wordt mij niet helemaal duidelijk in de handleiding. Bij een AX staat in hoofdstuk 6 bij 'Testen' het volgende:
Als je Experiabox aangesloten zit op je ASUS router, sluit je de NTU aan op je WAN poort van
de ASUS. Sluit daarnaast ook je laptop aan op een vrij poortje zodat je kunt testen of je internet
krijgt. Als je NTU zowel de Experiabox aangesloten zijn, geef je alle apparaten weer stroom. Het kan
even duren voordat je ASUS router up and running is. Ook de verbinding tussen de router en de KPN
sessie kan even duren. Navigeer ondertussen naar http://192.168.50.1 op je laptop om te zien of je
weer kunt inloggen. Blijf daarbij ook de logs in de gaten houden onder “System Log”
Ik snap even niet waarom je de Experia box zou aansluiten op je Asus router. Het idee is dat je de Experiabox helemaal vervangt, en de Experiabox is alleen nog nodig als je VOIP hebt, dat staat ook in de handleiding bij de Inleiding:
In deze handleiding wordt beschreven hoe je je eigen ASUS router, de primaire router kunt maken. Hierbij wordt
de Experiabox een modem bij het gebruik van VOIP of komt deze zelfs ter vervallen wanneer er geen gebruik
gemaakt wordt van VOIP.
Zover ik nu begrijp hoef je de experiabox niet meer aan te sluiten op de Asus router, tenzij je VOIP hebt. Echter, het tenzij staat er niet bij dus ik vroeg mij af: waarom zou je die aansluiten? Is dat alleen de 1e keer benodigd of gaat de handleiding er vanuit dat je VOIP hebt? :)

Het klinkt wat tegenstrijdig dus wellicht een puntje om iets scherper te maken voor volgende gebruikers :)

• mad-dog
ID-College schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:55:
Toch nog noobvraagje wellicht, maar 1 ding wordt mij niet helemaal duidelijk in de handleiding. Bij een AX staat in hoofdstuk 6 bij 'Testen' het volgende:

[...]

Ik snap even niet waarom je de Experia box zou aansluiten op je Asus router. Het idee is dat je de Experiabox helemaal vervangt, en de Experiabox is alleen nog nodig als je VOIP hebt, dat staat ook in de handleiding bij de Inleiding:

[...]

Zover ik nu begrijp hoef je de experiabox niet meer aan te sluiten op de Asus router, tenzij je VOIP hebt. Echter, het tenzij staat er niet bij dus ik vroeg mij af: waarom zou je die aansluiten? Is dat alleen de 1e keer benodigd of gaat de handleiding er vanuit dat je VOIP hebt? :)

Het klinkt wat tegenstrijdig dus wellicht een puntje om iets scherper te maken voor volgende gebruikers :)
De experiabox is alleen voor VOIP, maar voor VOIP heb je niet perse een EB nodig. Elke willekeurige ATA-adapter of VOIP-telefoon volstaat

• ID-College
mad-dog schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:13:
[...]

De experiabox is alleen voor VOIP, maar voor VOIP heb je niet perse een EB nodig. Elke willekeurige ATA-adapter of VOIP-telefoon volstaat
Thanks! dan is het input voor als iemand de handleiding weer bijwerkt :)
Wellicht is het een idee dit toe te voegen. Wat mij ook nog opviel: je moet SSH open zetten op je router, maar nergens staat om die weer dicht te zetten na het uploaden van de bestanden.

Wellicht is het een idee om mensen erop te wijzen die erna weer dicht te zetten aan het eind van het uploaden van de bestanden :)

• djrosko
Kan iemand mij misschien opweg helpen?
Vanmiddag middels de handleiding mijn XT8 van de Merlin firmware voorzien. Ook mijn internet en tv+ lijken prima te werken via mijn Asus XT8 set zonder de Experiabox er tussen. Dus helemaal prima. Alleen nu probeer ik mijn VPN weer te fixxen. Netjes de OpenVPN server weer aangemaakt. Verbinding maken via mn laptop (met mn mobiel als hotspotje etc) lukt prima... Maaaar dan komt ie.. Ondanks dat er verbinding is, heb ik geen internet. Mis ik ergens nog iets?

• TRAXION
djrosko schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:24:
Kan iemand mij misschien opweg helpen?
Vanmiddag middels de handleiding mijn XT8 van de Merlin firmware voorzien. Ook mijn internet en tv+ lijken prima te werken via mijn Asus XT8 set zonder de Experiabox er tussen. Dus helemaal prima. Alleen nu probeer ik mijn VPN weer te fixxen. Netjes de OpenVPN server weer aangemaakt. Verbinding maken via mn laptop (met mn mobiel als hotspotje etc) lukt prima... Maaaar dan komt ie.. Ondanks dat er verbinding is, heb ik geen internet. Mis ik ergens nog iets?
[Afbeelding]
Dns probleem ?

Kan je via vpn wel 1.1.1.1 pingen ?

• djrosko
TRAXION schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:27:
[...]

Dns probleem ?

Kan je via vpn wel 1.1.1.1 pingen ?
Dank je voor het mee denken. DNS leek prima, over Cisco IPSec werkte wel alles. Ik kon hier alleen niet direct terug vinden hoe ik er voor kan zorgen dat ik al het verkeerd over de VPN kan laten gaan.
Uiteindelijk besloten om de OpenVPN server volledig te resetten en weer vanaf 0 alles op te bouwen. Het werkt nu wel weer *O*

• djrosko
Hoe kan je trouwens controleren of het tv signaal daadwerkelijk over vlan4 gaat? Aangezien het KPN TV+ kastje met beide overweg kan. Al zou je over vlan4 het betere signaal/kwaliteit moeten hebben.

• mad-dog
djrosko schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:18:
Hoe kan je trouwens controleren of het tv signaal daadwerkelijk over vlan4 gaat? Aangezien het KPN TV+ kastje met beide overweg kan. Al zou je over vlan4 het betere signaal/kwaliteit moeten hebben.
Als je geen traffic ziet in de traffic analyzer gaat het via VLAN4. De analyzer meet namelijk alleen internetverkeer

• djrosko
mad-dog schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:20:
[...]

Als je geen traffic ziet in de traffic analyzer gaat het via VLAN4. De analyzer meet namelijk alleen internetverkeer
Dan gaat er denk ik iets niet helemaal goed, maar ik denk dat het ook nog wel eens in het KPN TV+ kastje kan zitten. Ook als ik deze rechtstreeks aansluit op de ExperiaBox, blijft hij een Unicast signaal binnen krijgen. De komende update maar weer afwachten.

Andere vraag. Sinds ik gisteren de Asuswrt-Merlin firmware heb geïnstalleerd en de ExperiaBox er tussenuit heb gehaald. Heb ik toch het idee dat het internet, en dan voornamelijk de wifi wat instabieller is of iets. Waar ik eerder rond de 650a700 over de wifi trok is het nu rond de 500. Nog steeds niet verkeerd natuurlijk, maar het valt op. Dat is vooral opgevallen omdat de verbinding nog al eens lijkt de blijven hangen bij het openen van verschillende websites. Als ik dan overschakel naar 5G laat de site wel direct door.
Is er nog iets wat ik zou kunnen aanpassen om dit wat stabieler te krijgen?

Edit:
Ik zie ook op https://ipv6-test.com/ dat de resultaten per x variëren. Weet niet hoe veel ik me hier van moet aantrekken, maar wou dat nog even meenemen in bovenstaand verhaal. Soms zegt ie ineens dat IPv6 not supported is. Andere keren snapt ie zn DNS niet goed. En zie geregeld bij Browser dat de default vaak wisselt tussen ipv4 en ipv6.

[Voor 13% gewijzigd door djrosko op 16-04-2023 13:03]

• mad-dog
djrosko schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:39:
[...]

Dan gaat er denk ik iets niet helemaal goed, maar ik denk dat het ook nog wel eens in het KPN TV+ kastje kan zitten. Ook als ik deze rechtstreeks aansluit op de ExperiaBox, blijft hij een Unicast signaal binnen krijgen. De komende update maar weer afwachten.

Andere vraag. Sinds ik gisteren de Asuswrt-Merlin firmware heb geïnstalleerd en de ExperiaBox er tussenuit heb gehaald. Heb ik toch het idee dat het internet, en dan voornamelijk de wifi wat instabieller is of iets. Waar ik eerder rond de 650a700 over de wifi trok is het nu rond de 500. Nog steeds niet verkeerd natuurlijk, maar het valt op. Dat is vooral opgevallen omdat de verbinding nog al eens lijkt de blijven hangen bij het openen van verschillende websites. Als ik dan overschakel naar 5G laat de site wel direct door.
Is er nog iets wat ik zou kunnen aanpassen om dit wat stabieler te krijgen?

Edit:
Ik zie ook op https://ipv6-test.com/ dat de resultaten per x variëren. Weet niet hoe veel ik me hier van moet aantrekken, maar wou dat nog even meenemen in bovenstaand verhaal. Soms zegt ie ineens dat IPv6 not supported is. Andere keren snapt ie zn DNS niet goed. En zie geregeld bij Browser dat de default vaak wisselt tussen ipv4 en ipv6.
Dan zou ik die STB eens naar fabrieksinstellingen zetten, had daar laatst met 1 van m'n STB's ook last van. Er werd ook geen enkele poging gedaan om naar multicast te gaan. Na de reset was het weer OK. Snelheid heb ik icm de TUF-AX5400 geen last van. Met WiFi trek ik meestal ca 650-750Mbit.

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-05 14:16
Hoi tweakers,

Zijn er ook goed routers die plug and play zijn voor mijn KPN glasvezel verbinding? Ik heb de handleiding voor de asus router gelezen en hoewel het vrij duidelijk is, is het wel een behoorlijk gedoe.

Thanks!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:48
sumigaeshi schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:28:
Hoi tweakers,

Zijn er ook goed routers die plug and play zijn voor mijn KPN glasvezel verbinding? Ik heb de handleiding voor de asus router gelezen en hoewel het vrij duidelijk is, is het wel een behoorlijk gedoe.

Thanks!
fritzbox is zo ik weet de enige die de profielen voor providers er in heeft staan.
alle andere zal je zelf moeten knutselen :)

• sumigaeshi
jopoh schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:32:
[...]

fritzbox is zo ik weet de enige die de profielen voor providers er in heeft staan.
alle andere zal je zelf moeten knutselen :)
Ah, zo ver ik weet is fritzbox ook erg goed, dus dat scheelt!

Ik heb ook zo'n kpn wifi versterker en die omzeilt de mac filter volledig. Erg dom. Enig idee of die met een fritz wel goed zal werken?

• mad-dog
sumigaeshi schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:28:
Hoi tweakers,

Thanks!
Synology heeft ook een profiel

• sumigaeshi
mad-dog schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:39:
[...]

Synology heeft ook een profiel
Ik wist niet eens dat synology routers maakte! They any good?

• mad-dog
sumigaeshi schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:14:
[...]

Ik wist niet eens dat synology routers maakte! They any good?
Heb er 1 in gebruik gehad, was niet echt mijn ding. Relatief traag qua interface en best prijzig. Verder werkte het prima. Asus kost eenmalig wat tijd, maar dan heb je ook wat

• Wallaby
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-05 14:29
leroy98ecker schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:31:
[...]

Kijk, dat is goed nieuws! Ik zal de handleiding updaten met deze bevinding. Aan het RAM-geheugen moet je geen bevinding vastknopen. De router houdt een deel daarvan in cache om ervoor te zorgen dat alles blijft werken. Ik heb zelf twee AX92U’s als node en van wat ik weet zijn die temperaturen normaal. Mijn AX11000 kan wat meer warmte afvoeren en is daardoor ook nog zo’n 65 graden. Dus ik denk dat je geen zorgen hoeft te maken. :)

Nogmaals fijn dat alles werkt!
Na ruim 2 maanden de RT-AX92U op de Merlin software hebben draaien met het AX11000 script, kan ik melden dat het af en toe instabiel is. Soms gaat het enkele dagen tot een week helemaal goed, andere keren moet ik 'm dagelijks hard (uit en weer aan) zetten. De router is dan niet benaderbaar, clients hebben geen internet verbinding (websites laden niet op laptop of mobiel bijvoorbeeld).
Frapant is dat als er iPhones in het netwerk actief worden dat het lijkt alsof het fenomeen optreedt, maar ik durf dat niet keihard te zeggen.

Setup:
1 x RT-AX92U geflashed met Gnuton RT-AX92U_388.1_0-gnuton1_ubi.w firmware als primary
2 x RT-AX92U ASUS rom als nodes
1 x Motorola STB
1 x Linksys VOIP kastje
2 x TP-Link switches (nieuwe die IGMP ondersteunen)
1 x Synology NAS
30+ andere devices
ipV6: native, PPP en stateful

Het is dus onregelmatig en het simpelweg met de knop uit en weer aan zetten is de (tijdelijke) oplossing.
Ik hoef dan dus niet de nodes te resetten of de switches.

Ervaart iemand hetzelfde?
Hint in de richting van het probleem?

• f1fr33k
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 17:20
nvm - Pihole bleek roet in het eten te gooien - een "pihole -up" en het werkt weer

[Voor 91% gewijzigd door f1fr33k op 28-04-2023 11:32]

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 15:18

harlekein

Creator Owner

Ik zit sinds kort op KPN glasvezel. Is Merlin echt noodzakelijk als ik alleen internet gebruik en geen andere diensten?

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 16:07
harlekein schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:13:
Ik zit sinds kort op KPN glasvezel. Is Merlin echt noodzakelijk als ik alleen internet gebruik en geen andere diensten?
Nee hoor.
VLAN 6 invullen bij LAN>IPTV>Internet en bij WAN>Internetconnection>WAN Connection Type: PPPoE en Username & Password: internet
en gaan met die banaan!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skillgannon
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-05 14:54
Hoi,
Ik ben nieuw hier, dus weet nog niet alles Hoe het hier loopt. Aangezien ik 3 of 4 mei de laatste hardware van kpn krijg betreffende glasvezel, heb ik mijzelf al een tijdje verdiept in informatie betreffende het gebruik van mijn eigen router (asus rtac68u) Maar jullie hebben het steeds over een Asus ax. Ik heb op pagina 46 een stuk gelezen van leroy98eckeŕ, die heeft het over een vernieuwde handleiding. Kan ik dat gebruiken voor mijn asus router. Verder lees ik dat er veel problemen zijn betreffende het tv gedeelte van de Asus router. Dit is trouwens niet alleen met de Asus router, het schijnt met vele routers ook zo te zijn. Trouwens doordat ik er niet zo heel veel verstand van heb, lees ik er wel veel over om op de hoogte te blijven. Ik heb nu de volgende vraag. Omdat wij dus deze week glasvezel hebben, heb ik mij verdiept in andere routers, die speciaal voor glasvezel zijn gemaakt. Mijn interesse kreeg vooral een Draytek Vigor 2135FVac. Dit dus vooral vanwege het feit dat het speciaal vanwege glasvezel is gemaakt, er kan probleemloos vpn op geïnstalleerd worden en hij zou geschikt moeten zijn voor iptv. Heeft er iemand hier ervaring met deze router of dat deze mij wat meer kan vertellen hierover.
Alvast bedankt voor een eventuele reactie.
Groet, Skillgannon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik werk hier al jaren met de 68U op een glasvezel verbinding. Gaat zo goed als probleemloos.
Enige wat ik niet moet doen is de TV-ontvanger langdurig van de stroom afhalen, dan moet ik er weer even de experiabox tussen zetten. Maar voor de rest werkt hij nog als een zonnetje.

Denk dat je in dit topic weinig ervaringen gaat krijgen over een Draytek router.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skillgannon
Even een aanvulling betreffende bovenstaande vraag over de Draytek. Inmiddels weet ik ietsje meer,
het schijnt best wel ingewikkeld te zijn. Velen raden het daarom af. Ik kijk verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skillgannon
Hoi Cyberpope,
Ik wilde je nog het volgende vragen. Op pagina 46 van deze cyclus wordt geschreven over een handleiding betreffende de asus 68u, als ik de scripts die daarin beschreven worden en ook de rest wat er in staat betreffende de installatie van de asus 68u opvolg, dan zou het allemaal moeten werken? Ik hoop natuurlijk van wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Skillgannon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:36:
Hoi Cyberpope,
Ik wilde je nog het volgende vragen. Op pagina 46 van deze cyclus wordt geschreven over een handleiding betreffende de asus 68u, als ik de scripts die daarin beschreven worden en ook de rest wat er in staat betreffende de installatie van de asus 68u opvolg, dan zou het allemaal moeten werken? Ik hoop natuurlijk van wel.
Gezien ik waarschijnlijk mijn paginanummer anders heb staan. (bij mij heeft dit topic 15 pagina's) weet ik niet exact welke je bedoeld.

Maar ja, ik heb gewoon de handleiding hier gevolgd en het werkte. Maar dat is al een paar jaar geleden, want ik heb niets meer veranderd eraan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wallaby
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-05 14:29
Wallaby schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:00:
[...]

Na ruim 2 maanden de RT-AX92U op de Merlin software hebben draaien met het AX11000 script, kan ik melden dat het af en toe instabiel is. Soms gaat het enkele dagen tot een week helemaal goed, andere keren moet ik 'm dagelijks hard (uit en weer aan) zetten. De router is dan niet benaderbaar, clients hebben geen internet verbinding (websites laden niet op laptop of mobiel bijvoorbeeld).
Frapant is dat als er iPhones in het netwerk actief worden dat het lijkt alsof het fenomeen optreedt, maar ik durf dat niet keihard te zeggen.

Setup:
1 x RT-AX92U geflashed met Gnuton RT-AX92U_388.1_0-gnuton1_ubi.w firmware als primary
2 x RT-AX92U ASUS rom als nodes
1 x Motorola STB
1 x Linksys VOIP kastje
2 x TP-Link switches (nieuwe die IGMP ondersteunen)
1 x Synology NAS
30+ andere devices
ipV6: native, PPP en stateful

Het is dus onregelmatig en het simpelweg met de knop uit en weer aan zetten is de (tijdelijke) oplossing.
Ik hoef dan dus niet de nodes te resetten of de switches.

Ervaart iemand hetzelfde?
Hint in de richting van het probleem?
Vanmorgen vertoonde de RT-AX92U (primary) geen enkel teken van leven ... behalve de ledlampjes.
Herstarten bleef hangen in een loop. Meltdown van bijbelse proporties.
Geen idee wat er "mis" was (zie mijn eerdere post) maar ik heb een factory reset gedaan, heb de hele handleiding opnieuw doorlopen (de beta 388.2 firmware erop gezet, ik was toch bezig) en alles is weer up and running.

Frapant verschil is dat ik veel meer ruimte vrij heb, mijn RAM zit niet meer ramvol :*)
ik meldde toen dat ik nog 35Mb vrij had, nu is dat het dubbele 70Mb

Laten we kijken hoe dit zich houdt. Denk dat er toch iets niet helemaal goed is gegaan destijds.
Heb weer de AX11000 scripts gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 10:31
connos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:56:
[...]

Nee hoor.
VLAN 6 invullen bij LAN>IPTV>Internet en bij WAN>Internetconnection>WAN Connection Type: PPPoE en Username & Password: internet
en gaan met die banaan!
Hallo, @connos & All,

Ik heb sinds vandaag een ASUS ROG Rapture GT-AX11000 in huis en ben bezig mijn Experia Box v10A (met KPN Glasvezel) te vervangen door dit beest.
Ik gebruik de Stock updated firmware.
WAN instellen is gelukt en heb internet maar ik krijg de IPTV niet aan de praat.
heb nu dit bij instellingen:

PS ik wil graag zonder Merlin gewoon op Asus firmware blijven als het kan.

Heb veder niets in de configuratie achter de experiabox veranderd (switch - TPlink SG108 v6 achter AX11000 ondersteunt IGMP want werkte met experiabox ook)

Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Childofbodom schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:16:
[...]
Ik gebruik IGMP v3 op een AX58U en dat gaat zonder problemen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoraalRidder
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:38
Childofbodom schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:16:
[...]

Hallo, @connos & All,

Ik heb sinds vandaag een ASUS ROG Rapture GT-AX11000 in huis en ben bezig mijn Experia Box v10A (met KPN Glasvezel) te vervangen door dit beest.
Ik gebruik de Stock updated firmware.
WAN instellen is gelukt en heb internet maar ik krijg de IPTV niet aan de praat.
heb nu dit bij instellingen:[Afbeelding]

PS ik wil graag zonder Merlin gewoon op Asus firmware blijven als het kan.

Heb veder niets in de configuratie achter de experiabox veranderd (switch - TPlink SG108 v6 achter AX11000 ondersteunt IGMP want werkte met experiabox ook)

Alvast bedankt!
IPTV via VLAN werkt alleen met Merlin build. Staat volgens mij ook in de handleiding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Childofbodom
MoraalRidder schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:29:
[...]

IPTV via VLAN werkt alleen met Merlin build. Staat volgens mij ook in de handleiding.
Thnx! Heb het inmiddels aan de praat met de merlin-build. Thnx aan de eindbazen die de handleiding hebben gemaakt en bijhouden!
_/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Childofbodom
Nog 2 korte vraagjes na wat verder onderzoeken van de instellingen van de Asus ax11000:

1. Heeft het zin (en is het überhaupt mogelijk) om 2.5g WAN in te stellen met kpn glasvezel?
2. Moet ik de handleiding iedere keer doorlopen bij het flashen van een nieuwe update/versie van de Merlin build of blijven de custom JFFS scripts behouden tijdens het flashen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djrosko
Op de ZenWiFi AX XT8 heb ik alles nu een paar weken draaien hier en merk toch nog wel vaak dat het niet altijd even stabiel is.
Tijdens het troubleshooten kwam de volgende vraag dan ook bij mij boven dit ik graag eens voor wil leggen.

Ik heb een duo pack ZenWiFi AX XT8 deze heb ik via ethernet met elkaar verbonden. Allemaal prima natuurlijk. Maar wat ik me eigenlijk af vraag is, ik heb bijna Nodes geflashed met de Merlin firmware. Was dit eigenlijk wel nodig, of had alleen de main node flashen voldoende geweest? Als dat zo is dan overweeg ik om de 2e node weer te voorzien van de orignele firmware.

Ik heb momenteel eens in de 3 weken het probleem dat alles vast lijkt te lopen en alles dan meerdere malen moet herstarten voordat ik weer werkent internet heb. Ook is mij opgevallen als ik een interne (via de firmware) speedtest doe deze maar krap aan de 500mbit komt, maar als ik de speedtest gewoon via mijn pc of mac uitvoer deze wel de 900+ aantikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad-dog
Eigenlijk is Merlin alleen op de main node nodig, aangezien deze het verkeer regelt. Voor puur een accesspoint is het m.i. de moeite niet waard het te updaten. Zo gigantisch veel voordelen biedt Merlin niet voor een accesspoint, temeer de stock firmware van Asus al ongelooflijk uitgebreid is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dcs88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-05 19:33
Ik zie in de Merlin firmware een profiel van KPN (Netherlands) staan op mijn Asus RT-AC1900U.
Kan ik deze bij Youfone gebruiken? Ik ga gebruik maken van Internet Only.
Hebben meer ervaring met Youfone en het gebruik van een Asus router als vervanger van de Experiabox?

[Voor 23% gewijzigd door dcs88 op 12-05-2023 09:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mad-dog
Die profielen hebben totaal geen functie. Internet is gewoon via de default interface(ook zonder Merlin) eenvoudig werkend te krijgen.
Voor TV zal je met de scripts aan de gang moeten gaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sliksoft
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 12:57
Asus TUF AX 5400 heb ik recht streeks aan de kpn glasvezel hangen en werkt goed, iptv was redelijk makkelijk te configureren en werkt goed, dit is met de originele firmware van Asus.

Ik heb 3 ASUS TUF AX 5400 Routers in Mesh staan, aan elke router hangt een Netgear GS308 die igmp proxy ondersteund want de Asus AX 5400 ondersteund dit niet goed.

Zonder de Netgear GS308 heb ik het wel werkend gekregen maar niet op de LAN poorten waar ik het op wilde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mad-dog
sliksoft schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:37:
Asus TUF AX 5400 heb ik recht streeks aan de kpn glasvezel hangen en werkt goed, iptv was redelijk makkelijk te configureren en werkt goed, dit is met de originele firmware van Asus.

Ik heb 3 ASUS TUF AX 5400 Routers in Mesh staan, aan elke router hangt een Netgear GS308 die igmp proxy ondersteund want de Asus AX 5400 ondersteund dit niet goed.

[Afbeelding]

Zonder de Netgear GS308 heb ik het wel werkend gekregen maar niet op de LAN poorten waar ik het op wilde.
IPTV is niet zonder Merlin werkend te krijgen, tenzij je TV+ gebruikt(maar dan met unicast)
Daarnaast doet de GS308 geen IGMP, daarvoor moet je de E versie hebben

Ik gebruik zelf een TUF-AX5400 met Merlin en daarachter direct een XD6S die weer aangesloten is op een TP-Link SG108E met 2 TV+ ontvangers. Op de TUF-AX5400 is ook nog direct een TV+ aangesloten

[Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 15-05-2023 22:51]

• Ovideo11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:53
Wie kan mij vertellen hoe ik zowel een ASUS router als een SMA omvormer samen probleemloos op hetzelfde netwerk kan laten functioneren?

Zie ook dit draadje: https://forum.kpn.com/thu...op-de-sma-omvormer-589426 (ik ben ivosp in deze discussie).

Probleem is dus dat ik om de haverklap stb-nmc-400 meldingen krijg op de VIP5202 wanneer de SMA omvormer (Sunny Boy 3.6) aan mijn netwerk gekoppeld is. Dit probleem schijnt ook te spelen met KPN Box 12 maar níet met de V10. IGMP is dus al uitgezet op de omvormer maar dat heeft helaas geen effect.....

Heb al op diverse forums gezocht maar ben hiervoor nog geen oplossing tegengekomen....

• Obi Wan Kinobi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 16:01

Obi Wan Kinobi

May The Force Be With You

wie ow wie ?

ik heb 2 asus ac88u routers gekocht.

ik wou van die experiabox af, en een mesh netwerk tussen beneden en zolder, zodat iedereen fatsoenlijk op de wifi door huis kan lopen.

ik heb merlin 386.11 erop gezet, en de tut gevolgd voor de ac versie.

iptv werkt, internet werkt, voip maak ik me niet druk om, deze tijd bellen de meeste toch naar 06 ivp vaste lijn.

maar, op een of andere manier krijg ik het niet stabiel aan de praat.

vaak gaat het maar een aantal dagen goed.

mijn syslog staat op https://pastebin.com/PD1pwjCx

wie ow wie kan mij verder helpen ?

Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?

• mad-dog
Obi Wan Kinobi schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:45:
wie ow wie ?

ik heb 2 asus ac88u routers gekocht.

ik wou van die experiabox af, en een mesh netwerk tussen beneden en zolder, zodat iedereen fatsoenlijk op de wifi door huis kan lopen.

ik heb merlin 386.11 erop gezet, en de tut gevolgd voor de ac versie.

iptv werkt, internet werkt, voip maak ik me niet druk om, deze tijd bellen de meeste toch naar 06 ivp vaste lijn.

maar, op een of andere manier krijg ik het niet stabiel aan de praat.

vaak gaat het maar een aantal dagen goed.

mijn syslog staat op https://pastebin.com/PD1pwjCx

wie ow wie kan mij verder helpen ?
Voip is niet belangrijk, dat gaat tegenwoordig gewoon over vlan6.

Wat voor device gebruik je voor VOIP?

• Obi Wan Kinobi

Obi Wan Kinobi

mad-dog schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Voip is niet belangrijk, dat gaat tegenwoordig gewoon over vlan6.

Wat voor device gebruik je voor VOIP?
VoIP is niet belangrijk, ik gebruik dus geen VoIP.

• mad-dog
Obi Wan Kinobi schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:56:
[...]

VoIP is niet belangrijk, ik gebruik dus geen VoIP.
Ik heb je verhaal maar half gelezen. My bad..

Wat is er niet stabiel. Als je pm met pc huisnr stuurt kan ik in monitoringtool van KPN wellicht eea zien. Gebruik je een switch? Zo ja, welke?

• Obi Wan Kinobi

Obi Wan Kinobi

mad-dog schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Wat is er niet stabiel. Als je pm met pc huisnr stuurt kan ik in monitoringtool van KPN wellicht eea zien. Gebruik je een switch? Zo ja, welke?
Ik heb 2 Asus rt-ac88u routers achter de glasvezelaansluiting.

Eentje in de meterkast, en een bekabeld op zolder, als aimesh.

Momenteel ligt de mesh boven eruit, en gebruik ik een simpele Linksys 8 ports switch, unmanaged.

Het is onduidelijk waar de problemen zitten, of onstaan, vandaar een meegeposte syslog.

Werk jij voor kpn, dat je toegang heb tot die monitortool ?

• mad-dog
Obi Wan Kinobi schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:59:
[...]

Ik heb 2 Asus rt-ac88u routers achter de glasvezelaansluiting.

Eentje in de meterkast, en een bekabeld op zolder, als aimesh.

Momenteel ligt de mesh boven eruit, en gebruik ik een simpele Linksys 8 ports switch, unmanaged.

Het is onduidelijk waar de problemen zitten, of onstaan, vandaar een meegeposte syslog.

Werk jij voor kpn, dat je toegang heb tot die monitortool ?
Ik werk indd bij KPN. Die switch is wel een probleem, zal ongetwijfeld geen IGMP snooping ondersteunen. Ik zou die 2e AC88U weer aansluiten. Ik gebruik zelf een TUF-AX5400 en XD6S, waarbij op de laatste 2 TV+ ontvangers zijn aangesloten(zonder probleem)

• Obi Wan Kinobi

Obi Wan Kinobi

Ik heb maar 1 tv kastje van kpn, en deze zit op de 1e router.de switch naar boven verdeelt het onder 3 computers.

• Lanovsky
  • Laatst online: 24-05 17:58
Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier.
Sinds 16 mei glasvezel van KPN. Daarvoor 20 jaar kabel van ZIggo(en diens voorgangers).
KPN-monteur vond dat ik mij router maar moest afdanken maar dat had ik niet zo'n zin in.
Dus zoeken op internet en deze handleiding gevonden.
RT-AC87U router en o.a. een TP-Link switch.
Nieuwste firmware(2020) geladen en alle instellingen gedaan volgens de handleiding.
Maandag 22 m3i geprobeerd maar niets. Geen idee waarom niet, ben niet helemaal leek maar ook geen deskundige.
Gisteren alles nog een keer opnieuw gedaan en wat bleek, ik was waarschijnlijk vergeten ergens Apply te drukken want bij Wan stond alles nog als standaard.
Vandaag weer alles aangesloten en alles doet het.
Vooralsnog ook mijn TP-link switch waarachter de TV-box zit.
Top handleiding.

• mad-dog
Als je Merlin niet hebt geïnstalleerd zul je wel TV hebben met TV+, maar wel op lage bitrate

• Lanovsky
  • Laatst online: 24-05 17:58
Hoi mad-dog,

Ik bedoel de nieuwste Merlin firmware voor mijn router.
Dus volgens mij heb ik gewoon HD. :)
Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee