@
Zr40 @
Cocytus dank voor de aanvullende informatie. In de comments
hier en
hier zjin er wat mensen daadwerkelijk de staatscourant ingedoken (iets wat ik zelf absoluut niet van plan was

). Misschien interessant leesvoer voor de liefhebber.
Zr40 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:12:
@
writser Het gaat er hen om dat tankstations voornamelijk eigen laadfaciliteiten plaatsen op locaties waar Fastned al zit, in plaats van op andere locaties waar nog helemaal niet geladen kan worden. Draagt dat echt bij aan de energietransitie, of draagt het vooral bij aan het tegenwerken van opkomende concurrentie?
Merk op dat Fastned zelf nooit tegen concurrerende laadvoorzieningen is geweest, zolang die niet op dezelfde locatie zitten.
Fastned kan roepen wat ze willen maar ze willen natuurlijk gewoon het liefst een monopolie op laadpalen zodat ze lekker veel geld kunnen verdienen (en dat is geheel begrijpelijk, dat zou ik ook proberen). In de initiele
rechtzaak die Fastned aanspant stellen ze dat "het met de kennisgeving van 20 december 2011 onmogelijk is geworden om voor een verzorgingsplaats een energielaadpunt als aanvullende voorziening aan te vragen.". M.a.w. ze stellen dat
geen enkel tankstation zo maar een laadpaal mag plaatsen. Je maakt mij niet wijs dat dat goed is voor de energietransitie.
Waar maak jij uit op dat het alleen gaat om tankstations waar Fastned al een snellader heeft staan? Ik lees dat nergens en volgens mij probeert Fastned juist tevens expliciet het plaatsen van laadpalen bij
alle tankstations te verbieden, wat me in strijd lijkt met wat jij beweert en ook niet bepaald bevordelijk lijkt voor de energietransitie.
Statements van zo'n bedrijf (van elk bedrijf) zou ik altijd met een korreltje zout nemen: het is natuurlijk heel makkelijk voor Fastned om zich te profileren als een groene Robin Hood die wordt tegengewerkt door de overheid en Shell - met zo'n verhaal blijven de particuliere beleggers wellicht enthousiast voor de 6% unsecured obligaties - maar je moet niet vergeten dat hun hoofddoel is om geld te verdienen. Een snellere energietransitie is daarbij een middel, geen doel.
Neemt niet weg dat de hele gang van zaken rond de tender inderdaad een enorme clusterfuck lijkt te zijn en ik snap dat Fastned daar gepikeerd over is. Er valt ook zeker wat te zeggen voor hun kant van het verhaal. Wat heb je aan een concessie als tankstations ook laadpalen mogen plaatsen? En waarom zouden ze geen frikandellen mogen verkopen tijdens het opladen? En ik wil ook best geloven dat bepaalde partijen Fastned tegenwerken.
Maar tegelijkertijd is ook Fastned geen heilige boontje en zijn ze ook opportuun aan het procederen en proberen ze alles wat ze doen te framen als 'goed voor de energietransitie', ook al is de waarheid wat genuanceerder.
[
Voor 8% gewijzigd door
writser op 13-08-2019 11:40
]