Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.609 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-09 11:01
Ik zie dat sommige van jullie AMG-aandelen hebben gekocht bij Flatex. Dat heb ik ook geprobeerd maar ik kreeg telkens de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fduetg814vxn.jpg

Iemand anders met dezelfde foutmelding?
Ter info, ik heb wel meerdere andere aandelen aangeschaft via Flatex en heb risicoklasse D aangevinkt. Het lijkt me toch niet dat AMG onder risicoklasse E valt?

Edit: afbeelding even kleiner gemaakt..

[ Voor 8% gewijzigd door Joppie84 op 09-08-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Joppie84 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:50:
Ik zie dat sommige van jullie AMG-aandelen hebben gekocht bij Flatex. Dat heb ik ook geprobeerd maar ik kreeg telkens de volgende melding:

[Afbeelding]

Iemand anders met dezelfde foutmelding?
Ter info, ik heb wel meerdere andere aandelen aangeschaft via Flatex en heb risicoklasse D aangevinkt. Het lijkt me toch niet dat AMG onder risicoklasse E valt?

Edit: afbeelding even kleiner gemaakt..
Uit je 'toets' is een laag risicolevel gekomen denk ik.
AMG is wel risicoklasse E! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser Ja, je kan het met informatie over specifieke posities wel inschatten. Ik ga ook geen moeite doen om dat tegen te gaan, anders kan ik net zo goed niet posten hier. Ik bedoel eerder dat ik er niet mee te koop ga lopen. :)

Je zit overigens aan de lage kant :P

[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 09-08-2019 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RobertowNL schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:57:
Heeft iemand ondertussen al iets vernomen uit België? inzake Sapec / dividendbelasting?
Laatste keer dat ik mailde (adreswijziging) was de actuele wachttijd 20 maanden, je zou dus verwachten dat een aantal mensen rond deze tijd al iets gehoord zouden moeten hebben.
Nee, nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-09 11:01
Longcat schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:58:
[...]

Uit je 'toets' is een laag risicolevel gekomen denk ik.
AMG is wel risicoklasse E! ;)
Stom, je hebt gelijk. Ik zie het nu ook staan.. Tsja, eind van de werkweek zullen we maar zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Ik wil eigenlijk uitstappen bij binck. Ik laat beleggen, heb zelf geen ervaring met beleggen en heb er (nog) geen tijd voor om me erin te verdiepen.

Iemand tips voor mij? - zie door de bomen het bos niet meer.

Er zijn dusdanig veel mogelijkheden dat ik niet meer weet wat goed(koop) is en waar het prima vertoeven is.

[ Voor 20% gewijzigd door seadogg op 09-08-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
seadogg schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:02:
Ik wil eigenlijk uitstappen bij binck. Ik laat beleggen, heb zelf geen ervaring met beleggen en heb er (nog) geen tijd voor om me erin te verdiepen.
Dat lijkt me juist een goede reden om het te laten zoals het is? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
seadogg schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:02:
Iemand tips voor mij? - zie door de bomen het bos niet meer.
Even kort door de bocht: ABN Amro zelf beleggen, 100 euro bonus, 88% Northern Trust Wereld + 12% Northern Trust Emerging markets is een goede en relatief goedkope manier om wereldwijd gespreid te beleggen.

Anders zelf even de laatste ±20 pagina van het topic doorlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 22:02
@seadogg Je zou eens kunnen kijken bij: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/Paginas/beleggen.aspx
En dan stop je alles in hun wereldwijd aandelenfonds, als je minder risico wilt nemen zet je een deel op je spaarrekening, met obligaties valt toch eigenlijk niks meer te verdienen ( meer een beetje een bubbel die ooit gaat knappen en waarbij je dan je initiële inleg nooit weer terug ziet )
Lijkt mij een hele simpele strategie van beleggen die effectief is.
Of dat van @Pistachenootje alleen moet je dan wel een betaalrekening hebben bij ABN.

[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 09-08-2019 16:12 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@seadogg Je wil op zich wel beleggen maar je weet er weinig van en je wil er eigenlijk niet naar om hoeven kijken? Dan zou ik Meesman aanraden. Letterlijk set and forget. De standaard keuze voor fondsen zal al voldoende gespreid zijn. Je kiest alleen je periodieke inleg en vervolgens kijk je er niet meer naar om.

Misschien kan het elders fracties van procenten efficiënter, maar dan lever je in op eenvoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nadeel van Meesman is dat je bij verkoop alleen marktorders kunt plaatsen D+3...
Sport_Life schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:15:
Ik ben de ETFS bij Meesman aan het verkopen, vorige week de ETF wereldwijd en deze week de ETF Europa. Verlies bij verkoop is niet heel relevant, omdat ik direct de aandelen weer ("goedkoop") aankoop via de Rabobank/DeGiro.
Waar het mij nu om gaat, stel dat de verkoopkoers wel relevant is en ik het geld zou willen gebruiken om een boot te kopen. In principe plaatst Meesman een marktorder voor de slotkoers van vrijdag.. dan ben je dus alle controle kwijt?!
Of zie ik iets over het hoofd?

Ik begrijp dat Meesman bedoeld is om 20-30 jaar te beleggen , maar ook dan kan er 1 of 2% verlies zijn binnen een paar dagen, dat is best lullig voor grote sommen geld. :P De vismarkt is wat dat betreft transparanter. ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:14:
@seadogg Je wil op zich wel beleggen maar je weet er weinig van en je wil er eigenlijk niet naar om hoeven kijken? Dan zou ik Meesman aanraden. Letterlijk set and forget. De standaard keuze voor fondsen zal al voldoende gespreid zijn. Je kiest alleen je periodieke inleg en vervolgens kijk je er niet meer naar om.

Misschien kan het elders fracties van procenten efficiënter, maar dan lever je in op eenvoud.
Ehm, welke eenvoud? Bij ABN en CB kun je ook maandelijks beleggen als je daar op hint.
Meesman is ook een aardig stuk duurder qua lopende kosten en dat wat @Sport_Life zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Sport_Life Tja, dat krijg je bij mutual funds. Vind ik ook irritant trouwens, dat er zo'n vertraging in zit voor het 'vaststellen' van de koers. ETF vind ik dan fijner. Op lange termijn maakt het natuurlijk geen reet uit, maar toch kan ik me er aan ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:23:
@Sport_Life Tja, dat krijg je bij mutual funds. Vind ik ook irritant trouwens, dat er zo'n vertraging in zit voor het 'vaststellen' van de koers. ETF vind ik dan fijner. Op lange termijn maakt het natuurlijk geen reet uit, maar toch kan ik me er aan ergeren.
Dat begrijp ik niet. Waarom maakt het op lange termijn niet uit? Mensen beleggen bij Meesman omdat dat een paar tientjes per jaar goedkoper is.
Zodra je na 30 jaar ca 20-50k gaat verkopen (lijkt me realistisch) dan plaats je op uiterlijk woensdagnacht de verkoopopdracht en wordt deze met de koers van vrijdagmiddag uitgevoerd.
Als in de tussentijd een natatief nieuwsbericht voorbij komt dan raak je zomaar 1 of 2% waarde kwijt, tussen de 200 en 1.000 euro.
Daar bovenop komen (weer) transactiekosten. Die rekent Meesman ook niet mee in de rekenvoorbeelden volgens mij :P.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@JohanNL true, ik ken ze alleen van reputatie, er zijn vast vergelijkbare aanbieders. Maar wat ABN betreft, als je eerst het juiste fonds moet uitzoeken in de juiste verhouding zoals @Pistachenootje zegt dan verlies je al op eenvoud, en eenvoud vind ik een krachtig voordeel voor iemand die zegt weinig tot niets van beleggen te weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 09-08-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Sport_Life schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:26:
[...]

Dat begrijp ik niet. Waarom maakt het op lange termijn niet uit? Mensen beleggen bij Meesman omdat dat een paar tientjes per jaar goedkoper is.
Zodra je na 30 jaar ca 20-50k gaat verkopen (lijkt me realistisch) dan plaats je op uiterlijk woensdagnacht de verkoopopdracht en wordt deze met de koers van vrijdagmiddag uitgevoerd.
Als in de tussentijd een natatief nieuwsbericht voorbij komt dan raak je zomaar 1 of 2% waarde kwijt, tussen de 200 en 1.000 euro.
Kan ook de andere kant op he.. ;) Vervelend als je i.v.m. een overstap je hele portefeuille in de verkoop zet, maar als je maandelijks verkoopt, maakt die + of - van 1-2% vrij weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:28:
[...]

Kan ook de andere kant op he.. ;) Vervelend als je i.v.m. een overstap je hele portefeuille in de verkoop zet, maar als je maandelijks verkoopt, maakt die + of - van 1-2% vrij weinig uit.
Het gaat mij erom dat je de controle volledig kwijt bent.
Voor maandelijkse verkoopopdrachten is het inderdaad prima, maar een boot wil je liefst in 1x afbetalen :P (ik stel me zo'n pensionado voor die na 30 jaar inleg een boot gaat kopen :D )

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Sport_Life schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:29:
[...]

Het gaat mij erom dat je de controle volledig kwijt bent.
Voor maandelijkse verkoopopdrachten is het inderdaad prima, maar een boot wil je liefst in 1x afbetalen :P (ik stel me zo'n pensionado voor die na 30 jaar inleg een boot gaat kopen :D )
Ik dacht dat weer jouw innerlijke vishandelaar was... :) Zo erg is 1 of 2% afwijking ook weer niet. Als je dat wel heel erg vindt, dan regel je wel een financiering op je boot (kost ook geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:26:
@JohanNL true, ik ken ze alleen van reputatie. Maar als je eerst het juiste fonds moet uitzoeken in de juiste verhouding zoals @Pistachenootje zegt dan verlies je al op eenvoud, en eenvoud vind ik een krachtig voordeel voor iemand die zegt weinig tot niets van beleggen te weten.
Maar Meesman heeft toch juist ook een variatie aan fondsen? ;)
Is inderdaad wel simpeler dan bij ABN, maar CB is ook simpel.
Ik denk dat het voor iedereen wel te begrijpen zal zijn, en anders maar een klein beetje onderzoek doen, dat is ook zeker niet verkeerd.
Uiteindelijk weet je wat je moet hebben en in het geval van maandbeleggen heb je na het instellen hiervan er geen omkijken meer naar.

[ Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 09-08-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Na 2 weken is het ABN eindelijk gelukt, na 2x bij kantoor langs te gaan, om mijn beleggersrekening te openen. Blijkt Triodos Groenfonds sinds enkele dagen al gesloten voor nieuwe inleg, wel erg vroeg in het jaar al. Nou, dan maar Emerging Markets bijkopen dacht ik en over 3 maanden verkopen en aankopen bij Binck, voert ABN die dan weer net niet van Vanguard (welke ik al heb)...

Wat zal ik nu eens halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@JohanNL Het verschil dat ik bedoel is dat Meesman (of CB of vergelijkbaar) specifieke fondsen aanbiedt. Ze hebben één wereldwijd fonds, één Europa fonds, etc. Terwijl je bij ABN (of DEGIRO of vergelijkbaar) een uitgebreid aanbod hebt en de keuze moet maken uit talloze fondsen, waarvan sommigen slechts op een klein detail kunnen verschillen. Heb je wel de juiste? Wat is het verschil tussen deze vijf Europa fondsen? Hoe herken je een dividendlek? (Of zelfs, wat is dividend?)

Centraal Beheer, en de talloze alternatieven, zullen vast ook wel prima zijn. Maar @seadogg zei specifiek dat hij teveel keuze heeft en er nog geen tijd voor heeft om zich erin te verdiepen. Daarom raadde ik ook maar één aanbieder aan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 09-08-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Er zijn veel losse aandelen in de aanbieding, ik zie nu ook dat Sligro weer eens door de afvoerput gaat bijvoorbeeld, maar je hebt ook AM, ING, WH, PostNL etc.
Als je tenminste bereid bent om ook buiten ETF's te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
Pistachenootje schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:11:

88% Northern Trust Wereld + 12% Northern Trust Emerging markets is een goede en relatief goedkope manier om wereldwijd gespreid te beleggen.
Ik kom deze verdeling vaker tegen en het wordt vaak klakkeloos herhaald (niet in dit geval hoor :), maar ik zie op fora veel nieuwe beleggers die dit eenvoudig herhalen). Weet iemand waar deze verdeling vandaan komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Orangelights23 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:24:
[...]
Ik kom deze verdeling vaker tegen en het wordt vaak klakkeloos herhaald (niet in dit geval hoor :), maar ik zie op fora veel nieuwe beleggers die dit eenvoudig herhalen). Weet iemand waar deze verdeling vandaan komt?
Komt van MSCI data. Kan inmiddels al iets anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:11:
[...]

Er zijn veel losse aandelen in de aanbieding, ik zie nu ook dat Sligro weer eens door de afvoerput gaat bijvoorbeeld, maar je hebt ook AM, ING, WH, PostNL etc.
Als je tenminste bereid bent om ook buiten ETF's te beleggen.
Tnx, dat is geen optie voor ABN, want die sluit ik eind vh jaar weer. Maar ik wil elk kwartaal een aandeel kopen, en dit kwartaal nog niet gedaan. Wel voor de lange termijn, dus hoeft niet perse een laag aandeel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Sport_Life schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:26:
Dat is inderdaad een nadeel(tje). De kans is echter net zo groot dat er op donderdag een heel positief bericht komt en de verkooporder op vrijdag met +2% tov woensdag wordt uitgevoerd. Dan zou je weer blij zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Voor de liefhebber, sensorfabrikant AMS heeft dit weekend een bod uitgebracht op Osram (van de lampen) a 38.50 per aandeel. Er loopt al een vriendelijk bod van Bain en KKR voor Osram a 35 euro. Dat bod doet echter pas gestand als 70% van de aandeelhouders zich aanmelden en vorige week heeft de grootste aandeelhouder (Allianz, ~9%) aangegeven dat ze dat bod te laag vonden en wellicht niet zouden accepteren, met een kelderend Osram als gevolg.

Osram had al eerder bekend gemaakt dat AMS interesse had in een overname maar dat bod was alweer teruggetrokken, waarschijnlijk omdat de deal met Bain en KKR al bijna rond was en de steun had van het management van Osram. Wellicht gebruikt AMS nu de commotie rond het al dan niet instemmen van Allianz om hun bod opnieuw opportunistisch op tafel te leggen.

Ik bezat al wat aandeeltjes maar wellicht is de situatie vandaag nog steeds aantrekkelijk. Wat gaat er gebeuren? Blijft management zich vasthouden aan de initiele deal, met het risico dat ze daar niet genoeg aanmeldingen voor krijgen en dat de overname afketst? Gaan ze toch praten met AMS? Komen Bain / KKR met een iets hogere prijs om Allianz aan boord te houden? Een interessante situatie in elk geval. Op dit moment handelt Osram rond de 35 euro. Significant lager dan het nieuwe bod maar wel zo'n 10% hoger dan vrijdag, toen de markt nog skeptisch was over de haalbaarheid van het originele bod.

Nog wat leesvoer van een andere belegger:

https://valueandopportuni...ake-over-at-eur-35-share/
https://valueandopportuni...-osram-special-situation/

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 12-08-2019 14:01 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:27
https://www.nn-group.com/...e-as-CEO-of-NN-Group-.htm

CEO van NN Group is vertrokken naar de concurrent (Aegon).

Opvallend ==> Koers van NN Group daalt ligt, die van Aegon stijgt met ruim 1%.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• writser
En voor de zure pruimen onder de bezoekers hier het laatste artikeltje van Roel Gooskens over Fastned: https://www.ftm.nl/artikelen/fastned-deel-8. Misschien allemaal oud nieuws voor de mensen die de sector fanatiek volgen maar:

- De Raad van State heeft geoordeeld dat benzinestations laadpalen mogen plaatsen.
- Shell gaat 200 eigen 'recharge' snelladers plaatsen in Nederland: link.

De concurrentie is druk bezig en je kan er je accu volladen op substantieel lagere prijzen. Of dat goed is voor Fastned laat ik aan de lezer (ik betwijfel het :P).

Overigens werd het in het artikel niet aangestipt maar een (wat mij betreft) enorm vreemde rectificatie van het halfjaarverslag van Fastned: link.
Het presenteren van de 2019 kasstroomverandering als gevolg van de in 2018 uitgegeven certificaten van aandelen zal komen te vallen onder financing activities in plaats van onder working capital adjustments binnen de categorie operating activities.
Hoe haal je het in je hoofd om inkomsten van aandelenemissies te scharen onder 'movement in trade and other receivables and prepayments'? Al heb je maar een halve cursus boekhouden bij LOI gedaan dan nog zou je moeten weten dat dat valt onder 'financing activities'. Zie hier het oude rapport en hier de vernieuwde versie.

Cash flow van bedrijfsvoering is ineens gekelderd van +1.5m naar -2.8m voor H1 2019. Een bizarre, domme fout of een bewust gemaakte beslissing? In beide gevallen bijzonder dubieus. Er zijn CFO's voor minder ontslagen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35
Ik vind er overigens ook wat van dat tankstations zomaar kunnen uitbreiden met laadpalen en het Fastned niet is toegestaan om shops naast hun laadpalen te mogen plaatsen (geen equal playing field). Maar beide cases zijn niet nieuw en daarom investeer ik niet in Fastned, ik zie werkelijk niet in hoe je een netwerk kan opbouwen dat rendabel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BiLLY_daKid schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:17:
Ik vind er overigens ook wat van dat tankstations zomaar kunnen uitbreiden met laadpalen en het Fastned niet is toegestaan om shops naast hun laadpalen te mogen plaatsen (geen equal playing field). Maar beide cases zijn niet nieuw en daarom investeer ik niet in Fastned, ik zie werkelijk niet in hoe je een netwerk kan opbouwen dat rendabel is.
Ik zie ook absoluut niet in hoe Fastned succesvol kan zijn. Het is voor bedrijven als Shell en BP kinderlijk eenvoudig om hun tankstations uit te breiden met snellaad voorzieningen en ze hoeven absoluut geen winst te gaan maken zowel op korte als lange termijn. Tegen kostprijs is voor hen al voldoende terwijl dat voor Fastned nooit gaat werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
BiLLY_daKid schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:17:
Deels mee eens. IANAL maar het lijkt mij ook een beetje vreemd dat Fastned geen shops mag plaatsen terwijl tankstations wel laadpalen mogen plaatsen. Aan de andere kant, ik ga er van uit dat dat al duidelijk was in de voorwaarden van de Nederlandse tender waar Fastned zich op inschreef en dat daar nu over schreeuwen een beetje mosterd na de maaltijd is (dat is een beetje speculatie van mijn kant maar ik kan me niet voorstellen dat zulke dingen onbesproken blijven in een grote overheidstender op innovatief vlak).

En betreft de laadpalen bij tankstations: vanuit het perspectief van de overheid en de energietransitie lijkt het me een goede zaak dat alle tankstations die nu al een (tank)vergunning hebben laadpalen mogen plaatsen. Aan deze kant van het verhaal vind ik het standpunt van de overheid zeer verdedigbaar en het protest van Fastned een beetje opportuun. Fastned wil natuurlijk niet dat tankstations laadpalen mogen plaatsen vanwege hun concurrentiepositie maar in hun persbericht blazen ze hoog van de toren en stellen ze zelfs dat laadpalen bij tankstations "de energietransitie vertragen .. ", dat lijkt me totale lariekoek. Het feit dat ze tegelijkertijd procederen vanwege de 'verkeersveiligheid' vanwege een concurrerend laadstation geeft ook wel aan dat ze, in elk geval deels, opportuun proberen om de bouw van andere laadpalen tegen te houden. Is dat nou goed voor de energietransitie?

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 12-08-2019 14:02 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Hoe doen jullie het eigenlijk bij periodiek ETF beleggen als de koers bijvoorbeeld 30% is daalt.
Per maand leg je een richtbedrag in om ETF's te kopen.
Stel ETF A kost nu €40, je periodieke richtbedrag staat op €130, dus je koopt er op dit moment 3.
Als de koers €30 is, kan je er nog steeds maar 3 per maand kopen.
Er blijft natuurlijk wel meer over in de cash portefeuille, maar daar heb je dan niks aan omdat het richtbedrag op €130 blijft staan.
Stellen jullie in de tussentijd een ander richtbedrag in om op dat moment meer ETF te kunnen kopen?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PM_Petrol schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:53:
Hoe doen jullie het eigenlijk bij periodiek ETF beleggen als de koers bijvoorbeeld 30% is daalt.
Per maand leg je een richtbedrag in om ETF's te kopen.
Stel ETF A kost nu €40, je periodieke richtbedrag staat op €130, dus je koopt er op dit moment 3.
Er blijft natuurlijk wel meer over in de cash portefeuille, maar daar heb je dan niks aan omdat het richtbedrag op €130 blijft staan.
Stellen jullie in de tussentijd een ander richtbedrag in om op dat moment meer ETF te kunnen kopen?
Ik stel bij. Je kunt ook een tweede order instellen die automatisch op een later tijdstijp 1 etf probeert te kopen. Geld "over", dan lukt dat, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:57:
[...]

Ik stel bij. Je kunt ook een tweede order instellen die automatisch op een later tijdstijp 1 etf probeert te kopen. Geld "over", dan lukt dat, anders niet.
Juist ja, dus je verhoogt dan je richtbedrag dat je net 1 ETF meer kan kopen.
Alleen als de koerst 50% oid daalt hoef je je richtbedrag niet aan te passen lijkt me dan.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou even je rekenmachine erbij pakken. Als je 130 door 30 deelt kom je op 4 en 1/3e uit.
Je koopt er dus vier in plaats van drie, dat is al winst. Dat tientje dat je overhoudt is genoeg om elke drie maanden eentje extra te kopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PM_Petrol schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

Juist ja, dus je verhoogt dan je richtbedrag dat je net 1 ETF meer kan kopen.
Alleen als de koerst 50% oid daalt hoef je je richtbedrag niet aan te passen lijkt me dan.
Klopt.

Ik handel wel pas als ik zie dat er genoeg geld over is in de "vrije bestedingsruimte" om een extra ETF te kopen. Niet als ik voorspel dat ik van de komende transactie een extra ETF kan kopen. Ik pas wel mijn inleg aan aan de koers. VWRL staat rond de 75 dus ik leg X keer 75 in. Met wat buffer in de vrije bestedingsruimte van 20 euro staat mijn order op 75X+20 en dan gaat dat redelijk makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser Je miskent het argument van Fastned wel een beetje. Het gaat er hen om dat tankstations voornamelijk eigen laadfaciliteiten plaatsen op locaties waar Fastned al zit, in plaats van op andere locaties waar nog helemaal niet geladen kan worden. Draagt dat echt bij aan de energietransitie, of draagt het vooral bij aan het tegenwerken van opkomende concurrentie?

Merk op dat Fastned zelf nooit tegen concurrerende laadvoorzieningen is geweest, zolang die niet op dezelfde locatie zitten. Meer locaties waar geladen kan worden (ook al zijn het geen Fastned locaties) is beter voor de elektrische rijder dan minder locaties met meer laders, en meer elektrische auto's is wat Fastned nu het hardst nodig heeft.

Het argument 'verkeersveiligheid' is ook niet direct van Fastned afkomstig, maar van de overheid. Verkeersveiligheid is de reden waarom er bijvoorbeeld geen concurrerende tankstations of winkeltjes toegestaan zijn op dezelfde verzorgingsplaats. Waarom zou dat bij laadvoorzieningen dan opeens niet meer gelden? En als dat wél mag, waarom dan geen shop?

En wat betreft de tender destijds, Fastned heeft concessies verworven. Een concessie houdt een alleenrecht in, maar Rijkswaterstaat stelt dat het enkel een alleenrecht op de basisvoorziening 'laden' is. Tankstations kunnen laden aanbieden als aanvullende voorziening, en omdat dat geen basisvoorziening is houdt het alleenrecht dat niet tegen. En dát was nou net niet duidelijk in de voorwaarden waar op werd ingeschreven.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Tsurany schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:01:
[...]

Ik zou even je rekenmachine erbij pakken. Als je 130 door 30 deelt kom je op 4 en 1/3e uit.
Je koopt er dus vier in plaats van drie, dat is al winst. Dat tientje dat je overhoudt is genoeg om elke drie maanden eentje extra te kopen.
Je hebt gelijk, ik heb de verkeerde getallen ingetypt hier.
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:04:
[...]

Klopt.

Ik handel wel pas als ik zie dat er genoeg geld over is in de "vrije bestedingsruimte" om een extra ETF te kopen. Niet als ik voorspel dat ik van de komende transactie een extra ETF kan kopen. Ik pas wel mijn inleg aan aan de koers. VWRL staat rond de 75 dus ik leg X keer 75 in. Met wat buffer in de vrije bestedingsruimte van 20 euro staat mijn order op 75X+20 en dan gaat dat redelijk makkelijk.
Oke duidelijk, bedankt. Dan zal ik toch even elke maand moeten kijken wat de koersen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Met het geld wat 'overblijft' voor ik eens in het half jaar of in het jaar een extra order uit. Aangezien mijn strategie buy & hold is, kijk ik liever niet elke maand maar ga ik voor de fire & forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:01:
[...]

Precies ;) En op die manier heb ik m'n aankoopbedragen ook enigszins opgebouwd, dat het nu net niet uitkomt, maar bij daling wel. En sowieso zijn m'n orders iets van iets hoger dan ik eigenlijk wil kopen, waardoor ik meestal precies koop wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
Heeft iemand hier tijd om technisch naar Nokia te kijken? Fundamenteel ben ik bullish op Nokia gezien het feit dat zij iig voor Europa de belangrijkste (naast Ericsson) gegadigde zijn om 5G uit te rollen. Helaas ben ik technisch (nog) niet zo ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbell
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@Phoenix-X @Rolletjedrop Heeft ABN AMRO bij jullie al een nieuwe factuur beleggen aangemaakt?
Bij mij is er nog niets gebeurt, ook niet geïncasseerd (zou oorspronkelijk 29-7 zijn). Blijkbaar is daar in paniek vol op de rem getrapt na de fout :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
cowbell schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:04:
@Phoenix-X @Rolletjedrop Heeft ABN AMRO bij jullie al een nieuwe factuur beleggen aangemaakt?
Bij mij is er nog niets gebeurt, ook niet geïncasseerd (zou oorspronkelijk 29-7 zijn). Blijkbaar is daar in paniek vol op de rem getrapt na de fout :)
Goh, nooit meer aan gedacht, goed dat je het zegt. Maar idd bij mij ook totaal geen aktie.
Ik zie trouwens nu ook dat ze nog een fout hebben gemaakt, maar nu in mijn voordeel.
Ik ben per 23/2 overgegaan naar Zelf beleggen basis, daarvoor had ik Zelf beleggen, een vorm die nu niet meer bestaat. De kosten waren daar wel 0,18 ipv 0,20 maar bij tussentijdse transacties waren er wel transactiekosten.
Anyhow, mijn nota van april gaat over de periode 23/2 tm 31-3 en de periode januari tot 23/2 is nu nergens meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
writser schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:58:
[...]

Deels mee eens. IANAL maar het lijkt mij ook een beetje vreemd dat Fastned geen shops mag plaatsen terwijl tankstations wel laadpalen mogen plaatsen. Aan de andere kant, ik ga er van uit dat dat al duidelijk was in de voorwaarden van de Nederlandse tender waar Fastned zich op inschreef en dat daar nu over schreeuwen een beetje mosterd na de maaltijd is (dat is een beetje speculatie van mijn kant maar ik kan me niet voorstellen dat zulke dingen onbesproken blijven in een grote overheidstender op innovatief vlak).
Dat benzinestations zonder aanvullende vergunning laadpalen mogen plaatsen is wel nieuw. Fastned had daar niet op gerekend in hun businesscase, en dat de overheid dat zou toestaan was kennelijk niet evident toen Fastneed in 2012 de tender won. Hier een achtergrondartikel van vorig jaar. Nu dus bevestigd door de RvS. Doet je wel afvragen of Fastned destijds wel hun juridische due diligence heeft gedaan op dit punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:35

Roozzz

Plus ultra

Cocytus schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:42:
[...]

Dat benzinestations zonder aanvullende vergunning laadpalen mogen plaatsen is wel nieuw. Fastned had daar niet op gerekend in hun businesscase, en dat de overheid dat zou toestaan was kennelijk niet evident toen Fastneed in 2012 de tender won. Hier een achtergrondartikel van vorig jaar. Nu dus bevestigd door de RvS. Doet je wel afvragen of Fastned destijds wel hun juridische due diligence heeft gedaan op dit punt.
Saillant detail hierbij is de rol van RWS. Deze hebben op zijn minst de schijn gewekt naar Fastned dat ze het alleenrecht hadden. Van wat ik gehoord heb in de wandelgangen was ook RWS zelf in deze veronderstelling. Maar toen vervolgens een aanvraag kwam vanuit de conventionele tankstations om ook zoiets aan te bieden, bleek dat dit bij RWS juridisch/vergunningstechnisch niet afdoende dichtgetimmerd was en men geen andere optie had dan om akkoord te gaan. En toen begon het gezeik... :X Ik ben benieuwd of en wanneer deze beerput nog een keer echt open gaat...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Zr40 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:12:
@writser Je miskent het argument van Fastned wel een beetje. Het gaat er hen om dat tankstations voornamelijk eigen laadfaciliteiten plaatsen op locaties waar Fastned al zit, in plaats van op andere locaties waar nog helemaal niet geladen kan worden. Draagt dat echt bij aan de energietransitie, of draagt het vooral bij aan het tegenwerken van opkomende concurrentie?
Denk dat de kans gewoon heel groot is dat ze op die locaties het goedkoopst een aansluiting kunnen realiseren, wellicht omdat de netbeheerder al infrastructuur heeft aangelegd om Fastned te kunnen voorzien van power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:02:
[...]

Denk dat de kans gewoon heel groot is dat ze op die locaties het goedkoopst een aansluiting kunnen realiseren, wellicht omdat de netbeheerder al infrastructuur heeft aangelegd om Fastned te kunnen voorzien van power.
Zou kunnen, maar ik betwijfel of het daadwerkelijk significant goedkoper is dan wanneer Fastned daar geen aansluiting zou hebben. De aanleg van netaansluitingen is altijd maatwerk.

Dit is een voorbeeld van een tankstation dat het wel 'correct' doet: https://www.bd.nl/tilburg...n-van-nederland~a585cb09/ Nieuw tankstation met 2 snelladers met een vermogen van 150kW, op een locatie waar eerst nog niet geladen kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
@Zr40 @Cocytus dank voor de aanvullende informatie. In de comments hier en hier zjin er wat mensen daadwerkelijk de staatscourant ingedoken (iets wat ik zelf absoluut niet van plan was :) ). Misschien interessant leesvoer voor de liefhebber.
Zr40 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:12:
@writser Het gaat er hen om dat tankstations voornamelijk eigen laadfaciliteiten plaatsen op locaties waar Fastned al zit, in plaats van op andere locaties waar nog helemaal niet geladen kan worden. Draagt dat echt bij aan de energietransitie, of draagt het vooral bij aan het tegenwerken van opkomende concurrentie?

Merk op dat Fastned zelf nooit tegen concurrerende laadvoorzieningen is geweest, zolang die niet op dezelfde locatie zitten.
Fastned kan roepen wat ze willen maar ze willen natuurlijk gewoon het liefst een monopolie op laadpalen zodat ze lekker veel geld kunnen verdienen (en dat is geheel begrijpelijk, dat zou ik ook proberen). In de initiele rechtzaak die Fastned aanspant stellen ze dat "het met de kennisgeving van 20 december 2011 onmogelijk is geworden om voor een verzorgingsplaats een energielaadpunt als aanvullende voorziening aan te vragen.". M.a.w. ze stellen dat geen enkel tankstation zo maar een laadpaal mag plaatsen. Je maakt mij niet wijs dat dat goed is voor de energietransitie.

Waar maak jij uit op dat het alleen gaat om tankstations waar Fastned al een snellader heeft staan? Ik lees dat nergens en volgens mij probeert Fastned juist tevens expliciet het plaatsen van laadpalen bij alle tankstations te verbieden, wat me in strijd lijkt met wat jij beweert en ook niet bepaald bevordelijk lijkt voor de energietransitie.

Statements van zo'n bedrijf (van elk bedrijf) zou ik altijd met een korreltje zout nemen: het is natuurlijk heel makkelijk voor Fastned om zich te profileren als een groene Robin Hood die wordt tegengewerkt door de overheid en Shell - met zo'n verhaal blijven de particuliere beleggers wellicht enthousiast voor de 6% unsecured obligaties - maar je moet niet vergeten dat hun hoofddoel is om geld te verdienen. Een snellere energietransitie is daarbij een middel, geen doel.

Neemt niet weg dat de hele gang van zaken rond de tender inderdaad een enorme clusterfuck lijkt te zijn en ik snap dat Fastned daar gepikeerd over is. Er valt ook zeker wat te zeggen voor hun kant van het verhaal. Wat heb je aan een concessie als tankstations ook laadpalen mogen plaatsen? En waarom zouden ze geen frikandellen mogen verkopen tijdens het opladen? En ik wil ook best geloven dat bepaalde partijen Fastned tegenwerken.

Maar tegelijkertijd is ook Fastned geen heilige boontje en zijn ze ook opportuun aan het procederen en proberen ze alles wat ze doen te framen als 'goed voor de energietransitie', ook al is de waarheid wat genuanceerder.

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 13-08-2019 11:40 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
In de categorie "zo snel kan het gaan op de beurs": de Merval index (zeg maar de Argentijnse AEX) stond gisteren een kleine 38% in de min. De peso zakte ook nog eens zo'n 15%. Totale verlies in 1 dag in dollars: ongeveer 48%. Oorzaak: een onverwachte uitslag in de voorverkiezingen ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik wil gaan starten met het beleggen in Fondsen en heb daarvoor een BinckBank rekening geopend. Nu lees ik hier veel mensen over DeGiro. Is dit voor Fondsbeleggen ook de betere keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:07:
Ik wil gaan starten met het beleggen in Fondsen en heb daarvoor een BinckBank rekening geopend. Nu lees ik hier veel mensen over DeGiro. Is dit voor Fondsbeleggen ook de betere keus?
Iets goedkoper, verschillen zijn marginaal (als je Binck Fundcoach genomen hebt). Volgens mij kan DeGiro je stukken uitlenen maar daar zal je weinig van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:40
Kun je wat specifieker zijn in wat je bedoelt onder fondsbeleggen. Je hebt namelijk daadwerkelijke beleggingsfondsen en etf’s. Daarnaast maakt het ook uit of je bij Binck, ik gok even dat je een fundcoach account hebt, een periodieke order aanmaakt van het specifieke fonds waarin je gaat beleggen anders zullen de kosten flink oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Miki schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:22:
[...]

Kun je wat specifieker zijn in wat je bedoelt onder fondsbeleggen. Je hebt namelijk daadwerkelijke beleggingsfondsen en etf’s. Daarnaast maakt het ook uit of je bij Binck, ik gok even dat je een fundcoach account hebt, een periodieke order aanmaakt van het specifieke fonds waarin je gaat beleggen anders zullen de kosten flink oplopen.
Ik heb inderdaad Fundcoach, het idee is om initieel er geld in te stoppen middels een eenmalige periodieke opdracht. Ik heb 2 ETF's uitgekozen waar ik wat mee zou willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:17:
[...]
Ik heb inderdaad Fundcoach, het idee is om initieel er geld in te stoppen middels een eenmalige periodieke opdracht. Ik heb 2 ETF's uitgekozen waar ik wat mee zou willen doen.
Ben je goed op de hoogte van de kosten? Binck is relatief wat duurder dan de andere opties. Als je een betaalrekening hebt bij ABN kun je beter daar je ETFs kopen (ABN zelf beleggen). Je krijgt dan ook een 100 euro bonus. Ook bij Flatex zijn er lagere kosten en een 100 euro bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Pistachenootje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:43:
[...]

Ben je goed op de hoogte van de kosten? Binck is relatief wat duurder dan de andere opties. Als je een betaalrekening hebt bij ABN kun je beter daar je ETFs kopen (ABN zelf beleggen). Je krijgt dan ook een 100 euro bonus. Ook bij Flatex zijn er lagere kosten en een 100 euro bonus.
Ik heb alleen maar rekeningen lopen bij de ASN en de ING. Maar bij mijn Binck rekening heeft een eenmalige inleg fee die je kan omzeilen door een periodieke order te doen voor 1 maand. Dan heb je verder lopende kosten van 0.18% per jaar plus de kosten van de ETF?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:50:
[...]

Ik heb alleen maar rekeningen lopen bij de ASN en de ING. Maar bij mijn Binck rekening heeft een eenmalige inleg fee die je kan omzeilen door een periodieke order te doen voor 1 maand. Dan heb je verder lopende kosten van 0.18% per jaar plus de kosten van de ETF?
Vergelijk dat met de kosten voor ING beleggen. Verder kun je via ING beleggen in de Northern Trust fondsen waardoor je minder/geen dividend lek hebt. Dit scheelt ook weer. Dit is al vaak besproken in dit topic.

Het lijkt me sterk dat Binck goedkoper uitkomt dan ING maar ik kan me vergissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoenix-X
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@cowbell Had ABN net als @Rolletjedrop toen ook nog gebeld en kreeg toen te horen dat de fout bekend was en dat de nieuwe nota's binnen enkele dagen zouden volgen, evenals dat de foutieve kosten niet geïnd zouden worden.
Tot op heden nog geen nieuwe nota gezien en bij mij is er ook niks afgeboekt aan kosten.
Waarschijnlijk toch een groter foutje dan ze hadden verwacht, we gaan er vast nog iets over vernemen, want een bank die zijn kosten niet int, dat lijkt me toch wel sterk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:12:
[...]

Iets goedkoper, verschillen zijn marginaal (als je Binck Fundcoach genomen hebt). Volgens mij kan DeGiro je stukken uitlenen maar daar zal je weinig niks van merken.
Fixed that for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wat voor antwoord verwacht je op zo'n algemene vraag?

Er is heel veel besproken over de verschillende opties, neem dat eens door. Iedereen heeft zo z'n eisen en wensen. Ik hoop wel dat je over de andere keuzes eerst nadenkt en dan pas een keuze maakt, want anders is beleggen wellicht niet het beste idee :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 09:40
Ik vind dit soort correcties nou niet echt verstandig. Je merkt er vooralsnog niks van omdat het goed gaat maar je loopt wel degelijk een risico. De kans is misschien klein en voorbehouden aan allerlei “als dan..” situaties maar je bent goed de sjaak als het mis gaat. Zodra het onderpand van DeGiro niet toereikend is in zo’n “als dan..” situatie kun je nog even bijlappen uit eigen zak. Je kunt niet terugvallen op één of ander garantie- of compensatiestelsel of compensatie van de DeGiro. Sterker nog, je hebt ervoor getekend dat jij samen met de overige DeGiro klanten naar rato het verlies draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:25
Hadden jullie vandaag ook dat Flatex niet bereikbaar was tijdens die enorm rappe stijging rond 15:00 op de beurs?
Ik was helemaal niet van plan om te handelen maar toch.. Redelijk zorgwekkend. Kan natuurlijk toeval zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Loekoe op 13-08-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Loekoe schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:01:
Hadden jullie vandaag ook dat Flatex niet bereikbaar was tijdens die enorm rappe stijging rond 15:00 op de beurs?
Ik was helemaal niet van plan om te handelen maar toch.. Redelijk zorgwekkend. Kan natuurlijk toeval zijn.
Klopt iets met error 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Weet iemand toevallig welke kosten ABN Amro rekent voor het herbeleggen van cashdividend? Ik kan dit in hun overzichten niet specifiek terugvinden. Is dit gewoon het gebruikelijke tarief voor een aandelenorder? Binck heeft hier voor Nederlandse aandelen een speciaal tarief voor, namelijk 1% van het te herbeleggen bedrag, en vroeg me af of ABN ook zoiets heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Cocytus op 14-08-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 20:46
Cocytus schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:33:
Weet iemand toevallig welke kosten ABN Amro rekent voor het herbeleggen van cashdividend? Ik kan dit in hun overzichten niet specifiek terugvinden. Is dit gewoon het gebruikelijke tarief voor een aandelenorder? Binck heeft hier voor Nederlandse aandelen een speciaal tarief voor, namelijk 1% van het te herbeleggen bedrag, en vroeg me af of ABN ook zoiets heeft.
Dit?
DRIP
Sommige bedrijven keren dividend in geld uit en bieden hun aandeelhouders dan aan om het geld opnieuw te beleggen in het bedrijf. Dit gebeurt met een zogenoemd Dividend Reinvestment Plan (DRIP). Wilt u opnieuw beleggen via een DRIP of via andere transacties die vergelijkbaar zijn met een DRIP? Dan betaalt u hiervoor kosten. Die kosten verwerken wij in het aantal aandelen dat u voor uw geld krijgt. U krijgt daardoor minder dan 100% van de aandelen; meestal is dit 99,5%.
abn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhautvast
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05-2024
Kan iemand mij opweg helpen met het begrijpen van de rente op Turbo's? Ik zit al een tijdje in de Crypto en heb besloten om een deel van de winst te investeren in de traditionele markt.

Turbo's lijken mij interessant maar begrijp niet goed hoe ik deze rentes per dag, week, en maand moet opvatten. Bijvoorbeeld de bovenste in het rijtje, een riscovolle belegging met een strakke stoploss. De rente is hier -12,50%. Betekend dit dat er per dag 12,5% bij krijg?
De eerste short in het rijtje heeft echter een positivie rente. Houd dat in dat je 4.5% over je totale inleg moet betalen?

Bij Bitmex (crypto) heb ik ook bijvoorbeeld een ETH short lopen met een negatieve funding, dit houd in dat ik elke 8 uur geld krijg voor het aanhouden van mijn short.

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/ZcdssvX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Volgens mij verwijst dat naar DRIPs die door een specifiek bedrijf/fonds zijn opgezet, niet naar het herinvesteren van cashdividend (van bedrijven die zelf geen DRIP hebben) door ABN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Niet jouw antwoord, mar bij BrandNewDay is dat gratis.
Nooit zo in die extra kosten verdiept. Dat is wel een goed punt om in het totaal mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:34
Rhautvast schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:53:
Kan iemand mij opweg helpen met het begrijpen van de rente op Turbo's? Ik zit al een tijdje in de Crypto en heb besloten om een deel van de winst te investeren in de traditionele markt.

Turbo's lijken mij interessant maar begrijp niet goed hoe ik deze rentes per dag, week, en maand moet opvatten. Bijvoorbeeld de bovenste in het rijtje, een riscovolle belegging met een strakke stoploss. De rente is hier -12,50%. Betekend dit dat er per dag 12,5% bij krijg?
De eerste short in het rijtje heeft echter een positivie rente. Houd dat in dat je 4.5% over je totale inleg moet betalen?

Bij Bitmex (crypto) heb ik ook bijvoorbeeld een ETH short lopen met een negatieve funding, dit houd in dat ik elke 8 uur geld krijg voor het aanhouden van mijn short.

[Afbeelding]
Praktisch gezien kun je beter vergeten naar de rentes te kijken.
Een turbo loopt zo kort en het resultaat is een grote winst of verlies. De rente die je per dag betaalt is in verhouding erg klein. Ik handel dagelijks in turbo's met een redelijk bedrag en ik kan je zeggen dat die rente het laatste is waar ik aan denk.

---

Vandaag flink rood in Europa! Angst voor recessie in Duitsland. Ben benieuwd hoe de Amerikaanse beurzen de dag laten eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Playa del C. schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:28:
[...]

Praktisch gezien kun je beter vergeten naar de rentes te kijken.
Een turbo loopt zo kort en het resultaat is een grote winst of verlies. De rente die je per dag betaalt is in verhouding erg klein. Ik handel dagelijks in turbo's met een redelijk bedrag en ik kan je zeggen dat die rente het laatste is waar ik aan denk.
Klopt. Daarnaast voor 'nieuwkomers' met Turbo's: Je hebt kans als de markt de andere kant opgaat, de Turbo gewoon 'stopt' uitgekeerd wordt(of dus niks voor jou). Je kan dus niet zoals bij aandelen gewoon hopen/wachten op een stijging of daling. Ongetwijfeld bij velen bekend, maar wel handig te weten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 21:37
meermarco schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:32:
[...]

Klopt. Daarnaast voor 'nieuwkomers' met Turbo's: Je hebt kans als de markt de andere kant opgaat, de Turbo gewoon 'stopt' uitgekeerd wordt(of dus niks voor jou). Je kan dus niet zoals bij aandelen gewoon hopen/wachten op een stijging of daling. Ongetwijfeld bij velen bekend, maar wel handig te weten ;-)
Sinds Flatex ben ik nu met porties van 10eur aan het 'oefenen'. Klopt het dat sommige Boosters zonder stop loss gewoon stoppen zodra de waarde van het effect 0 is? En enkele hebben dus wel een 'stop loss' waardoor je niet al je geld verliest. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Kort antwoord: Ja
Lang antwoord: Je moet even kijken of het een stop-loss niveau is of een financieringsniveau. Bij Binck heten het Turbo's (bij ING sprinters). En bij Binck hebben ze 2 varianten. Bij de normale is het stop loss niveau van een Turbo Long hoger waardoor je altijd nog een restwaarde uitgekeerd krijgt als de waarde onder het stop-loss niveau daalt. (je wordt uitgestopt zoals ze dat noemen). Wat je uitgekeerd krijgt is het verschil tussen het financieringsniveau en het stoplossniveau (effectief de restwaarde van het effect).
Bij de XL variant zijn beide niveau's gelijk waardoor je je inleg + rente die (hebt) betaal(d)(t) ook kwijt bent als je uitgestopt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:34
Lightning89 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

Sinds Flatex ben ik nu met porties van 10eur aan het 'oefenen'. Klopt het dat sommige Boosters zonder stop loss gewoon stoppen zodra de waarde van het effect 0 is? En enkele hebben dus wel een 'stop loss' waardoor je niet al je geld verliest. Klopt dit?
Klopt. Een turbo/booster kan onder 0 niet verder bestaan (dan zou de bank zelf speculeren en geld verliezen). Dus de turbo/booster wordt net op tijd opgeheven. Na de stop kan hij dan niet meer terugkomen als de prijs wel weer de goede kant op gaat. Dat is het grote risico met turbo's. Zelf zet ik altijd een eigen stoploss. Als je dat niet kan instellen, dan moet je handmatig op tijd verkopen natuurlijk, je hoeft niet toe te kijken hoe je geld langzaam volledig verdampt.
itons schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:17:
[...]

Nice! Post je ook even als je 50% verliest op een dag? >:)
Even een update over het speelgeld. Had 500 euro naar eigen rekening teruggestort en nog wat kleine winsten geboekt en kwam gisteren op 900 euro uit. Vandaag van 900 euro naar 1250 (+350).

[ Voor 17% gewijzigd door Playa del C. op 14-08-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Iemand opmerkingen of kanttekeningen over ISIN NL0011309349 van Actiam?

Ik zie eigenlijk vrij weinig nadelen t.o.v. een gespreide ETF zoals VWRL. De lopende kosten zijn ook iets lager. Volgens mij heeft VWRL bijna 3000 posities en deze iets van 1600, dat is wat minder maar alsnog een flinke spreiding.

Formeel is het een beleggingsfonds, maar ze geven wel aan de MSCI World Index (Net EUR) te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@finsdefis AVIAW heeft geen EM, VWRL heeft dat wel. Voor kosten/dividend lek zie reddit.

Als je bij een van de grootbanken belegt kun je ook naar de Northern Trust fondsen kijken, mogelijk iets lagere kosten, zie de reddit post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:27
Zr40 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:29:
[...]

Zou kunnen, maar ik betwijfel of het daadwerkelijk significant goedkoper is dan wanneer Fastned daar geen aansluiting zou hebben. De aanleg van netaansluitingen is altijd maatwerk.

Dit is een voorbeeld van een tankstation dat het wel 'correct' doet: https://www.bd.nl/tilburg...n-van-nederland~a585cb09/ Nieuw tankstation met 2 snelladers met een vermogen van 150kW, op een locatie waar eerst nog niet geladen kon worden.
Overigens ook een van de duurste tankstationkavels: https://www.carwashpro.nl...-carwashoptie-in-tilburg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
0% voor fondsen max 1% voor losse aandelen die in een drip plan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:31:
@finsdefis AVIAW heeft geen EM, VWRL heeft dat wel. Voor kosten/dividend lek zie reddit.

Als je bij een van de grootbanken belegt kun je ook naar de Northern Trust fondsen kijken, mogelijk iets lagere kosten, zie de reddit post.
Klopt inderdaad. Ik zou AVIAO nog kunnen overwegen voor EM, maar zo te zien kan ik dan beter EMIM pakken.

Northern Trust zou op zich kunnen, maar dat is pas gunstiger als ik alles overhevel en daar heb ik ook niet zo'n zin in. Rabobank rekent standaard 20 euro per jaar (of 0,06% per kwartaal) + 0,1% per transactie + kosten voor dividend. Op zich geen enorme bedragen, maar niet voor periodieke inleg, denk ik. Dan komt het toch bij AVIAW + EMIM in de buurt.

Bij Flatex lijk ik trouwens wel gewoon VT en VTI te kunnen kopen, maar geen VXUS (zit niet bij tradegate). Zou daar een addertje onder het gras zitten? Volgens mij waren die Vanguard-fondsen bij Nederlandse brokers alleen niet beschikbaar door het ontbreken van Nederlandstalige informatie o.i.d.

[ Voor 14% gewijzigd door finsdefis op 14-08-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
finsdefis schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:52:
[...]

Bij Flatex lijk ik trouwens wel gewoon VT en VTI te kunnen kopen [...]
Probeer maar eens. ;) Schijnt dat je dan een foutmelding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Longcat schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:15:
[...]

Probeer maar eens. ;) Schijnt dat je dan een foutmelding krijgt.
Had al VWRL gekocht, dus dat lukt niet. Maar ik lees hier hetzelfde inderdaad. Jammer.

Ik heb ook nog wel mijn twijfels over dat Tradegate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Mijn hedge tegen volatiliteit (Flow Traders) is kapot... }:| De hamvraag is of Flow nu (steeds meer) underpriced is, of dat de markt weet dat ze ondanks de opgelopen volatiliteit maar weinig winst maken.

[ Voor 55% gewijzigd door Longcat op 14-08-2019 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:15:
Mijn hedge tegen volatiliteit (Flow Traders) is kapot... }:| De hamvraag is of Flow nu (steeds meer) underpriced is, of dat de markt weet dat ze ondanks de opgelopen volatiliteit maar weinig winst maken.
Of dat het aandeel a priori te duur was .. Sowieso geloof ik niet zo in dat hele 'Flowtraders is een hedge' verhaal. Een hedge zet je eigen positie dicht, dus dan kun je net zo goed je andere longs verkopen, hoef je ook geen Flowtraders te kopen. Of is Flowtraders een magisch aandeel dat langzaam omhoog gaat als de beurs omhoog gaat en hard omhoog gaat als de beurs omhoog gaat? De heilige graal .. Lijkt me ook sterk.

Ze zijn op een opportuun moment naar de beurs gegaan en Q1 2018 hebben ze een supermooie trade gedaan. Toen de koers na dat mooie kwartaal omhoogschoot heeft Roger Hodenius snel een miljoen aandelen verkocht, zelfs op prijzen rond de 28 euro, amper 10% boven de prijs waar het een paar week geleden nog handelde. Wat zegt dat over de waarde van het bedrijf? Wat zijn genormaliseerde inkomsten? Groeien ze uberhaupt? Wat is een geschikt multiple voor zo'n type bedrijf? Wat ze doen is nou ook weer niet bepaald 100% risicoloos.

Het lijkt me een beetje kort door de bocht om Flowtraders te kopen 'als hedge' als je dat niet concreet uitgewerkt hebt, ik ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door writser op 14-08-2019 20:59 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:00
Vraagje ik heb een account aangemaakt bij Flatex maar welke ISIN moet ik nu hebben bij hun voor het veel gebruikte VWRL ETF?

Ik kom bij hun uit op de versie van de Duitse beurs volgens mij of maakt dit (kwa kosten) niets uit?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-09 17:59
Hey Tweakers

Ik ben ook begonnen met een account bij DeGiro, misschien iets te enthousiast maar dat komt wel goed.

Ik kwam er alleen achter dat je je geld niet kon "opkopen", maar dat je hele aandelen koopt. Hoe pakken jullie dit aan m.b.t. balanceren (27% obligaties / 73% aandelen) kijk je gewoon elke maand als je aankoopt of je er "extra" kan kopen om dit later te balanceren, of gebruik je dit voor andere aandelen / obligaties zoals die van opkomende landen?
Gerry1982 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:05:
Vraagje ik heb een account aangemaakt bij Flatex maar welke ISIN moet ik nu hebben bij hun voor het veel gebruikte VWRL ETF?

Ik kom bij hun uit op de versie van de Duitse beurs volgens mij of maakt dit (kwa kosten) niets uit?
Ik denk dat je deze zoekt?

Isin: IE00B3RBWM25
https://www.iex.nl/Belegg...-All-World-UCITS-ETF.aspx

[ Voor 34% gewijzigd door barriie op 14-08-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:00
Ja die ISIN heb ik gebruikt maar er staat dan: VANG.FTSE A.-WO.U.ETF DLD

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

barriie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:08:
Hoe pakken jullie dit aan m.b.t. balanceren (27% obligaties / 73% aandelen) kijk je gewoon elke maand als je aankoopt of je er "extra" kan kopen om dit later te balanceren, of gebruik je dit voor andere aandelen / obligaties zoals die van opkomende landen?
Irrelevant op lange termijn. Net een extra aandeel een maand eerder kopen zet op lange termijn geen zoden aan de dijk. De beste tactiek is misschien wel om net wat meer geld over te maken elke maand simpelweg omdat je inleg op die manier hoger is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-09 17:59
Gerry1982 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:14:
Ja die ISIN heb ik gebruikt maar er staat dan: VANG.FTSE A.-WO.U.ETF DLD
Lijkt me dezelfde, maar ik ben letterlijk een week bezig dus op eigen risico.
Tsurany schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:16:
[...]

Irrelevant op lange termijn. Net een extra aandeel een maand eerder kopen zet op lange termijn geen zoden aan de dijk. De beste tactiek is misschien wel om net wat meer geld over te maken elke maand simpelweg omdat je inleg op die manier hoger is :+
Alle beetjes helpen he :) Heb ook een custody account vanwege het uitlenen maar hoe meer ik er over lees lijk het de extra kosten niet waard te zijn. Op de lange termijn scheelt het denk genoeg om het misschien over te zetten.

Ik vind het nu al veel geld maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk. De andere kant op balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:50:
[...]

Of dat het aandeel a priori te duur was .. Sowieso geloof ik niet zo in dat hele 'Flowtraders is een hedge' verhaal. Een hedge zet je eigen positie dicht, dus dan kun je net zo goed je andere longs verkopen, hoef je ook geen Flowtraders te kopen. Of is Flowtraders een magisch aandeel dat langzaam omhoog gaat als de beurs omhoog gaat en hard omhoog gaat als de beurs omhoog gaat? De heilige graal .. Lijkt me ook sterk.
Het woord 'hedge' is wellicht wat ongelukkig gekozen. De beta is < - 1.0, maar dat is eigenlijk te kort door de bocht. EPS bij max. VIX (gedurende een kwartaal) van < 20 is dramatisch, tussen 20 en 30 wel ok en boven 30 is het jackpot. Is dus geen lineair verband. Het is jammer dat Flow nog niet zo lang beursgenoteerd is, waardoor er maar weinig data is om dit te ondersteunen.

Voorheen nam ik optieposities in als ik volatiliteit verwachtte en later heb ik ook een aandelenpositie ingenomen. Die aandelenpositie had ik misschien niet moeten doen. Ik mis de hefboom die ik met de opties wel had. Bovendien kocht ik de opties flink OTM en daarom minder kapitaal nodig.

Ik wacht de Q3 resultaten nog even af. Zoals het er niet uitziet, moet er een mooie EPS uit rollen. Als dit niet het geval is, zal ik de aandelenpositie misschien verkopen.
writser schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:50:
[...]

Wat zegt dat over de waarde van het bedrijf? Wat zijn genormaliseerde inkomsten? Groeien ze uberhaupt? Wat is een geschikt multiple voor zo'n type bedrijf? Wat ze doen is nou ook weer niet bepaald 100% risicoloos.
Verkopen door Hodenius zijn inderdaad wat mysterieus/dubieus. Dure lifestyle misschien...
Inkomsten genormaliseerd voor wat?
Groei maakt me niet veel uit aangezien ik aandelen/opties Flow koop/verkoop afhankelijk van mijn verwachtingen mbt volatiliteit.
Multiple is lastig, er zijn weinig/geen peers. Virtu Financial is er een, maar die vist niet precies in dezelfde vijver als Flow.

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 14-08-2019 23:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:07:
Het woord 'hedge' is wellicht wat ongelukkig gekozen. De beta is < - 1.0, maar dat is eigenlijk te kort door de bocht. EPS bij max. VIX (gedurende een kwartaal) van < 20 is dramatisch, tussen 20 en 30 wel ok en boven 30 is het jackpot. Is dus geen lineair verband. Het is jammer dat Flow nog niet zo lang beursgenoteerd is, waardoor er maar weinig data is om dit te ondersteunen.
Groei maakt me niet veel uit aangezien ik aandelen/opties Flow koop/verkoop afhankelijk van mijn verwachtingen mbt volatiliteit.
Ik denk dat je te veel waarde hecht aan 'Flowtraders gaat een jackpot zijn bij hoge vol' en te weinig waarde hecht aan 'hoe waardeer ik het bedrijf'? Tuurlijk doet Flowtraders betere zaken als de markt volatiel is maar dat is geen zekerheid en ook de hoogte van de winst is denk ik niet zo sterk gecorreleerd met de VIX als jij suggereert. Nogmaals, Q1 2018 was een mazzeltje en zou ik niet zo maar meenemen in een model. Q4 2018 schoot de VIX ook omhoog en toen deed Flowtraders zeker goede zaken maar dat was toch een stuk minder spectaculair.

En als je Flowtraders gebruikt om te handelen afhankelijk van je vola-verwachtingen en niet echt een idee hebt over wat het bedrijf fundamenteel waard is dan heb ik nog de volgende kanttekeningen:

1. Ik denk dat voorspellen hoe volatiel de markt gaat zijn net zo lastig is als voorspellen welke kant de markt op gaat en dat je dus in principe een beetje aan het speculeren bent. Niet dat daar iets mis mee is, maar hou jezelf niet voor de gek door te denken dat je het ineens heel slim aanpakt door te speculeren op beweging in de VIX, via Flowtraders, in plaats van gewoon VWO te kopen en te verkopen.

2. Ik denk dat het verband tussen de VIX en Flowtraders niet waterdicht is. Als je wil speculeren op de VIX, koop dan gewoon de VIX of opties.

Ik denk wel dat een heleboel beleggers net als jij redeneren en het is mijn vermoeden dat de beweging in het aandeel Flowtraders ook een beetje een 'self-fulfilling prophecy' is. Als maar genoeg beleggers denken dat Flowtraders omhoog gaat in een crisis, dan gaat het aandeel ook omhoog in een crisis. Wat dat betreft heb je misschien wel gelijk. Maar als we echt in een 2009-style crisis komen vermoed ik dat Flowtraders ook gewoon door het putje gaat vanwege de precaire balans, counterparty risk, etc. Ik zou het aandeel in elk geval zeker niet kopen om daar op te speculeren.

Onvoorstelbaar!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
De giro verwacht tenminste nog veel meer volatiliteit. Ik mag mijn vix futures short gaan sluiten ook al staat deze nog dik in de plus. Het is geen margin call maar ik mag wel even mijn positie gaan sluiten.
In overeenstemming met artikel 6.4 van de Voorwaarden Debet Effecten, verzoeken wij u om onderstaande short positie op het account xxxxxxx te sluiten of om het betreffende effect terug te leveren.

Product naam: LYXOR UCITS ETF S&P500 VIX FU EN ROL LUX

ISIN: LU0832435464

Beurs: Borsa Italiana S.p.A.
Hoeveelheid: xxxxx

Deadline: 2019-08-19 10:00

Mocht u voor de genoemde deadline niet aan dit verzoek voldoen, dan heeft DEGIRO het recht om voor uw rekening deze effecten terug te kopen.
Lekker dit, misschien toch maar is gaan verdiepen in in IB want op deze manier schiet het natuurlijk niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door klaasvaak1853 op 15-08-2019 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Overigens vandaag een update van AMS betreft hun bod voor Osram: link.
Premstaetten, Austria (14 August 2019) -- ams (SIX: AMS), a leading worldwide supplier of high performance sensor solutions, is moving ahead in good faith negotations with OSRAM Licht AG ("OSRAM") on a Business Combination Agreement ("BCA"), a key element of the proposal for a takeover offer announced on 11 August 2019.

Based on the recent discussions with the Management Board of OSRAM, ams currently expects to be able to start the tender period of its offer during the offer period of the existing offer from Bain Capital and The Carlyle Group, thus before the end of 5 September 2019.
Het lijkt er toch op dat Osram management dit keer serieus nadenkt over het AMS bod. AMS verwacht n.a.v. gesprekken met Osram management binnen enkele weken een tender offer te starten - zoiets zeg je toch niet als de onderhandelingen nog in volle gang zijn. Osram handelt nu op E35, een ~10% discount t.o.v. het nieuwe bod. Dat lijkt me een forse discount. 10% upside en het oude bod ligt nog op tafel als een soort downside bescherming. En er is ook nog de kans dat Bain / KKR met een hogere prijs komt.

Er zitten natuurlijk nog allemaal haken en ogen aan het verhaal. Het is een grote overname voor AMS (krijgen ze de financiering rond?), regulators moeten nog hun zegje doen, gaat Allianz wel akkoord met dit bod, is management van Osram niet al committed aan de KKR / Bain deal, gaat de KKR / Bain deal nog wel door als de AMS deal afketst, etc. etc. Ik ben ook echt niet 100% zeker van mijn zaak maar het lijkt me een aardige 'bet'. Ik heb mijn positie iets uitgebreid vandaag (maar deze is nog steeds zeer bescheiden).

Onvoorstelbaar!

• Longcat
writser schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

1. Ik denk dat voorspellen hoe volatiel de markt gaat zijn net zo lastig is als voorspellen welke kant de markt op gaat en dat je dus in principe een beetje aan het speculeren bent. Niet dat daar iets mis mee is, maar hou jezelf niet voor de gek door te denken dat je het ineens heel slim aanpakt door te speculeren op beweging in de VIX, via Flowtraders, in plaats van gewoon VWO te kopen en te verkopen.
Ik ben me absoluut bewust van dat ik aan het speculeren ben. Mijn posities Flow zijn ook maar 2.5-3% van m'n portefeuille. 90% zit in ETFs.
writser schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

2. Ik denk dat het verband tussen de VIX en Flowtraders niet waterdicht is. Als je wil speculeren op de VIX, koop dan gewoon de VIX of opties.
Dat is het ook niet. Toch vind ik het fijner om exposure te hebben aan FT dan aan de VIX zelf. Ik heb liever een bedrijf 'in handen' dan een afgeleide. Ik heb ook liever gold miners dan goud. Dat ik dan risico loop dat de correlatie ineens weg/kleiner blijkt te zijn, daar heb ik vrede mee.

Interessant punt dat die record EPS kwam door een enkele trade. Ik ben ook benieuwd naar hoe de Q3 resultaten van dit jaar zich gaan verhouden tot Q4 vorig jaar. Q4 was een (hopelijk eenmalige) teleurstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

klaasvaak1853 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:11:
De giro verwacht tenminste nog veel meer volatiliteit. Ik mag mijn vix futures short gaan sluiten ook al staat deze nog dik in de plus. Het is geen margin call maar ik mag wel even mijn positie gaan sluiten.

[...]

Lekker dit, misschien toch maar is gaan verdiepen in in IB want op deze manier schiet het natuurlijk niet op.
De uitlener van je geshorte stukken wil zijn stukken terug en er zijn geen andere stukken beschikbaar om te lenen. Je wordt dan verplicht om je positie met die hoeveelheid te verkleinen.

Dit is een risico dat je loopt bij het aanhouden van short posities. Het kan bij iedere broker gebeuren, ook bij IB.

[ Voor 48% gewijzigd door Zr40 op 15-08-2019 10:44 ]

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb ook een account aangemaakt bij Flatex, om eens wat te spelen met de 100 euro bonus. Nu moet ik toch eerst wat zelf kopen en wilde aandeel Marel kopen ( https://www.aex.nl/products/equities/IS0000000388-XAMS )
Nu zoek ik op Flatex naar Marel en IS0000000388 maar hij vind niks, enig idee wat ik over het hoofd zie?

• Longcat
Tommel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:48:
Ik heb ook een account aangemaakt bij Flatex, om eens wat te spelen met de 100 euro bonus. Nu moet ik toch eerst wat zelf kopen en wilde aandeel Marel kopen ( https://www.aex.nl/products/equities/IS0000000388-XAMS )
Nu zoek ik op Flatex naar Marel en IS0000000388 maar hij vind niks, enig idee wat ik over het hoofd zie?
Lijkt inderdaad niet beschikbaar op flatex. Ik denk dat dit komt omdat het ook niet beschikbaar is op Tradegate. Wellicht is er (nog) geen market maker geïnteresseerd.

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Longcat schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:51:
[...]

Lijkt inderdaad niet beschikbaar op flatex. Ik denk dat dit komt omdat het ook niet beschikbaar is op Tradegate. Wellicht is er (nog) geen market maker geïnteresseerd.
Mmm, ik dacht indien het fonds op de AEX gelist is dan is het ook via Flatex te krijgen maar zo werkt het dus helaas niet.... Wat bedoel je precies met er is nog geen market maker geintresseerd?

Wilde deze https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11924/Nedap.aspx ook kopen maar ook niet te krijgen.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35
Aegon heeft 50mln (576 ten opzichte van 527) meer winst dan geraamd, koers -7,2%. Natuurlijk zijn de huidige rentes pijnlijk, maar ik snap de afstraffing niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:35
BiLLY_daKid schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:10:
Aegon heeft 50mln (576 ten opzichte van 527) meer winst dan geraamd, koers -7,2%. Natuurlijk zijn de huidige rentes pijnlijk, maar ik snap de afstraffing niet?
Bij de winst van vorig jaar was een behoorlijke afschrijving verrekend (een miljard meen ik gelezen te hebben). Dat geeft een vertekend beeld. Daarnaast hebben ze behoorlijk last van de voortdurende lage rente, en dat lijkt nog wel even te gaan duren.

Toch wat bijgekocht vanochtend ;)

Flickr PSN ID= cheironnl

• DJTimo
  • Laatst online: 10:21
Tommel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:59:
[...]

Mmm, ik dacht indien het fonds op de AEX gelist is dan is het ook via Flatex te krijgen maar zo werkt het dus helaas niet.... Wat bedoel je precies met er is nog geen market maker geintresseerd?

Wilde deze https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11924/Nedap.aspx ook kopen maar ook niet te krijgen.
Marel is geen AEX fonds, maar een lokaal segment aandeel, wat is gelist op Euronext Amsterdam. Het is relatief klein en waarschijnlijk daarom niet beschikbaar. Nedap is opgenomen in de smallcap van Euronext Amsterdam en ook te klein. Als je deze fondsen diect zoekt op de site van Tradegate zul je ze niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tommel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:59:
[..] indien het fonds op de AEX gelist is [..]
En een stukje terminologie, "op de AEX gelist zijn" bestaat niet. AEX is een index, niet een beurs. De beurs heet Euronext Amsterdam, en sommige brokers/websites verwijzen nog naar de historische naam, Amsterdamse Effectenbeurs.
Pagina: 1 ... 97 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.