Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.612 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04
writser schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:52:
[...]

Inmiddels geen 2 miljard meer :P . Maar inderdaad, een van de weinige grote bedrijven op AIM. Wel gelist onder een ander beurssegment dan ARGO, BXP, UCG of soortgelijke illiquide meuk. Wel directe toegang tot het orderboek. Burford kun je ook gewoon handelen bij IB.
Daar noem je er ook een aantal :P Ik wacht met smart tot er weer wat ziel in Beximco komt. En gaat Brexit mogelijk nog tot mispricing opportunities leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:37
@Zr40 thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Maandag een order uitgevoerd via Flatex en gisteren was de €100 bonus al beschikbaar. Nu maar snel cashen, voordat ik dadelijk aan het daytraden ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Oilman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:33:
Maandag een order uitgevoerd via Flatex en gisteren was de €100 bonus al beschikbaar. Nu maar snel cashen, voordat ik dadelijk aan het daytraden ga :)
Ben je niet bang dat flatex dit zal zien als misbruik en die 100 euro terugvordert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 21:42
Longcat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Ben je niet bang dat flatex dit zal zien als misbruik en die 100 euro terugvordert?
Wat zou een mogelijk alternatief kunnen zijn? In de voorwaarden staat hier niks over vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Ardbeg10 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:56:
[...]

Wat zou een mogelijk alternatief kunnen zijn? In de voorwaarden staat hier niks over vermeld.
Hoe bedoel je, alternatief? Ik denk dat je het best die 100 euro ergens in kan beleggen. Er zijn hier op het forum (en ook op andere sites) veel mensen die aangeven de 100 euro direct naar de tegenrekening over te maken. Ik kan me voorstellen dat flatex dit ziet als misbruik en ik dacht dat ze aangaven het bedrag terug te vorderen in geval van misbruik. Kan op zich geen kwaad om die gok te nemen, in het ergste geval heb je geen gratis 100 euro, maar ik kies dan liever voor de veilige optie om die 100 euro aan het werk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 21:42
Longcat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:00:
[...]
Kan op zich geen kwaad om die gok te nemen, in het ergste geval heb je geen gratis 100 euro, maar ik kies dan liever voor de veilige optie om die 100 euro aan het werk te zetten.
Precies dit is voor mij, en ik vermoed vele met mij, de reden om gewoon die 100 euro te cashen. En nogmaals, er staat niks over in de voorwaarden. Dus mochten ze het inderdaad zien als misbruik, dan vermoed ik dat het voor hun al veel meer tijd / energie / geld kost om die 100 euro terug te vorderen. Zowel juridisch als praktisch gezien. Maar wellicht dat we over drie maanden moeten toegeven dat het inderdaad te mooi was om waar te zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Ardbeg10 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:56:
[...]

Ik denk ook dat het mee zal vallen, maar in de kleine lettertjes staat wel dat Flatex het recht heeft om 'op grond van redelijke discretie' de welkomstbonus terug te vorderen.

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 07-08-2019 13:04 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:28
JohanNL schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:48:
[...]

De omzet is alsnog bagger, niet eens 10K per dag, alleen de tuinman gaat waarschijnlijk al meer kosten :+
Het concept is dan wel leuk, maar vrijwel ieder ander kan dit concept ook overnemen en hun eigen stickertje erop plakken.
En wie zegt dat dit überhaupt veel gebruikt gaat worden? thuis, in je straat en op je werk opladen zal waarschijnlijk veel lucratiever zijn in de toekomst en zo'n oplaadstation aan de snelweg zal dan gewoon volledig overgeslagen worden.
Zo'n bedrijf heeft dan een beurswaarde van 200 miljoen.
Ondanks dat Fastned het hard probeert te voorkomen (zie link), verwacht ik dat, zodra de vraag wel evident hoog, wordt dat alle grote spelers op de tankmarkt ook wat electrische zuilen zullen plaatsen.
https://www.raadvanstate....n/@116781/201805854-1-a1/

Ik kan mij niet voorstellen dat die scenario's niet bij Shell&Co paraat klaarliggen. Nu zou het ze niet helpen om elektrisch rijden te faciliteren en de omwenteling te versnellen. Maar er komt een punt dat de vraag zo hoog wordt dat het wel interessant is. Verder ik denk dat de propositie van de traditionele tankstations uitbaters naar de consument toe beter is. (Denk aan de shops/koffie corners, spaarpunten systemen (Ja, echt er zijn mensen die daarom alleen merk X tanken...))

Dus mijn inziens verwacht ik niet dat de verwachtte groei in elektrisch rijden in het voordeel van Fastned gaat uitpakken.

Wel verwacht ik dat er toekomst is voor laadstations. Heel veel auto's staan geparkeerd op straat of publiek domein. Niet elke plek gaat een laadunit krijgen en mensen laten hun auto graag staan, zeker in de nacht. Bijvoorbeeld kantoren hebben 5 laadplekken op 100 plekken nu. Je moet 's ochtends op tijd zijn om te kunnen stekkeren. Dus of mensen moeten auto's gaan verplaatsen of er moeten meer laadpalen komen. Ik zie dat beide niet echt gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:16
Ennnnn.. Weer rode cijfers.

Leek de goede kant op te gaan vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Pazienza schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:48:
Ennnnn.. Weer rode cijfers.

Leek de goede kant op te gaan vandaag.
Shots Tweets were fired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Die oranje brulaap zeker weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Pazienza schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:55:
[...]

Die oranje brulaap zeker weer?
Jazeker.

Grofweg: Andere landen verlagen de rentes en de FED blijft achter. Is te voorzichtig en tevens incompetent. Willen niet toegeven dat Trump gelijk heeft en houden de rente daarom te hoog.

Mijn wishlist is te groot en mijn cash is te laag. Too many cheapies... Neiging om de spaarrekening te plunderen wordt steeds groter maar ook weet ik dat wat goedkoop is, nog goedkoper kan worden. Ik houd me nog even in. :')

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 07-08-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Longcat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:58:
[...]

Jazeker.

Grofweg: Andere landen verlagen de rentes en de FED blijft achter. Is te voorzichtig en tevens incompetent. Willen niet toegeven dat Trump gelijk heeft en houden de rente daarom te hoog.

Mijn wishlist is te groot en mijn cash is te laag. Too many cheapies... Neiging om de spaarrekening te plunderen wordt steeds groter maar ook weet ik dat wat goedkoop is, nog goedkoper kan worden. Ik houd me nog even in. :')
Ik heb toevallig vorige week 550 euro extra geïnvesteerd in een EM ETF op woensdag. Je kunt wel raden hoe ik me voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
https://www.nu.nl/economi...e-niveau-in-zes-jaar.html

Met mijn turbo long Goud gaat het prima.
Maar dat is dan ook de enige die m'n portefeuille drijvend houdt momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pazienza Tja... Ik heb vorige week via ABN 2k in NT WORLD gestoken. Uitvoering duurde nogal lang (volgens mij binnen 'normale' termijn maar duurde gevoelsmatig een eeuwigheid) en toen kreeg ik de stukjes op de all-time high. Die 100 risk-free euro's zijn erg welkom... :')

Op dagen zoals deze staan mijn aandelen/opties Flow Traders normaal in de plus, maar daar is vandaag ook geen sprake van. Ach ja, over iets meer dan twee weken komt het salaris weer binnen en kan ik misschien nóg goedkoper inkopen.

[ Voor 29% gewijzigd door Longcat op 07-08-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 14:42
@Longcat Ja die uitvoering duurt naar mijn gevoel ook erg lang.Heb zelf daardoor net op een veel lager punt kunnen kopen (vanochtend).

Weet iemand hoe je nu makkelijk bij abn je resultaat in de gaten kan houden bij zelf beleggen basis in de NT world?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 12:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

Hier ook. Lang gezocht naar een verdeling die ik en mijn vriendin voor 10j> elke maand wil gaan opbouwen. Uitgekomen op (een VWRL world achtige verdeling) NT World (75%) + NT EU (15%) en NT EM (10%), oftewel de meesman fondsen, maar dan zelf via ING. Scheelt een hoop.

2 maanden geleden begonnen met maandelijks inleggen. Grote kans dat ik op de top ben ingestapt. En dat we de komende periode elke maand goedkoper kunnen inkopen. Laat ik het maar op die manier verwoorden haha. We gaan het meemaken :)

@Longcat fixed :+

[ Voor 32% gewijzigd door spartacusNLD op 07-08-2019 16:39 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
spartacusNLD schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:23:
Uitgekomen op (een VWRL achtige verdeling) NT World (75%) + NT EU (10%) en NT EM (5%)
Wat doe je met de resterende 10%?
spartacusNLD schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:23:
Grote kans dat ik op de top ben ingestapt. En dat we de komende periode elke maand goedkoper kunnen inkopen. Laat ik het maar op die manier verwoorden haha. We gaan het meemaken :)
Aan het begin is dat best een luxe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 21:52
Ik beleg sinds 2 jaar een klein beetje, inleg elke maand €100,- en daar koop ik dan zoveel mogelijk VWRL van. Toentertijd een veilige belegging.

Is dit nog steeds het geval? Ik heb er geen kaas van gegeten, wil er ook niet teveel mee bezig zijn en zie dat als een klein extraatje voor over 30 jaar bijvoorbeeld.
Of zou ik het dan (simpel) anders moeten aanpakken? Ik doe dit middels de GIRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Wat is er veranderd sinds 2 jaar geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Longcat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:36:
Wat is er veranderd sinds 2 jaar geleden?
Waar doel je op? In mijn situatie namelijk niet veel, alleen dat mijn geld iets meer waard is geworden, dus liep prima.
Of doel je ergens anders op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Goofyduck384 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:33:
Ik beleg sinds 2 jaar een klein beetje, inleg elke maand €100,- en daar koop ik dan zoveel mogelijk VWRL van. Toentertijd een veilige belegging.

Is dit nog steeds het geval?
Allereerst, geen enkele belegging is veilig. Je hebt verschillende soorten risico, en verschillende soorten beleggingen kennen verschillende soorten risico.

VWRL (en andere goed gespreide ETFs en beleggingsfondsen) kenmerkt zich in een wereldwijde spreiding. Dat betekent dat je de markt volgt en niet een significante blootstelling hebt aan een specifiek bedrijf of sector. Daar is niets aan veranderd en daar zal niets aan veranderen.

Je belegt voor lange termijn (30 jaar zeg je), dat betekent dat je vrijwel zeker meerdere economische gebeurtenissen zal meemaken. En dat is niet erg, juist omdat je termijn zo lang is. Alle dalingen die je meemaakt worden gecompenseerd (ruimschoots, historisch gezien) door alle stijgingen die je meemaakt.
[..] wil er ook niet teveel mee bezig zijn
Daar is VWRL uitstekend voor. :) Alleen DEGIRO wellicht wat minder, daar moet je voor periodieke inleg ook daadwerkelijk inloggen en een order plaatsen. Stelt niet veel voor maar het is wel een handeling iedere keer. En je ziet je actuele winst/verlies en de huidige koers. Andere aanbieders (zoals Meesman of BrandNewDay) bieden wel een mogelijkheid voor periodieke inleg zonder dat je daar maandelijks iets voor hoeft te doen.

Let vooral niet op wat de koersen doen in de tussentijd (zowel omlaag als omhoog) en laat niet paniek over de koers regeren over je beslissingen. Over 30 jaar zal je belegging aardig wat waard geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Goofyduck384 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:50:
[...]

Waar doel je op? In mijn situatie namelijk niet veel, alleen dat mijn geld iets meer waard is geworden, dus liep prima.
Of doel je ergens anders op?
Je geeft aan dat je 2 jaar geleden VWRL als een veilige keuze zag en je vraagt je af of dit nog steeds het geval is. Ik ben benieuwd wat er naar jouw idee veranderd is, dat je hieraan twijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Longcat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:53:
[...]

Je geeft aan dat je 2 jaar geleden VWRL als een veilige keuze zag en je vraagt je af of dit nog steeds het geval is. Ik ben benieuwd wat er naar jouw idee veranderd is, dat je hieraan twijfelt.
Tja niets denk ik, maar zoals ik zei: heb er ook weinig kaas van gegeten. Enkel wat ik hier zo nu en dan lees. Maar ik laat het wel lekker zo staan, maandelijks even een order plaatsen (zodat ik in ieder geval het idee heb dat ik er ‘mee bezig ben’. Voor de rest lekker 30 jaar uitzitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Robkazoe schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:57:
[...]

Dit werkt net als @Sport_Life als de markt een keer gaat zakken. Er zijn (minimaal) twee scenario's waarop je minder winst gaat maken:
- Als de markten de komende 5 jaar door blijven stijgen, staat jouw geld nog steeds op de bank geen rendement te maken. Jij wacht op het goede moment dat je hard kan inkopen, maar die komt misschien de komende tijd niet.
- Als de markten horizontaal gaan bewegen (met max 10% naar boven en max 10% naar beneden) staat je geld ook aan de zijkant niets te doen. Dan had je in ieder geval nog 2 a 3% dividend kunnen pakken wat nogal beter is dan op de bank zetten zonder spaarrente.

Het timen van de markt kan misschien best lukken. Maar er is een reden dat passief beleggen het vaak wint van actief beleggen en dat markt timen vaak niet werkt. Tuurlijk, jij kan de mazzel hebben dat het een goede strategie is. Maar gegevens uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Als je toch geld hebt staan, investeer het in één keer of als je dat te riskant vindt, spreid het over vier aankoopmoment over pakweg een jaar heen ofzo.
Ik lees al een tijdje mee en zie regelmatig terugkomen dat het instapmoment niet erg veel uitmaakt wanneer je voor de lange termijn gaat en doorlopend inlegt.

Nu heb ik nog helemaal niets belegd en ik overweeg hiermee te starten waarbij ook mijn oog op ETF (VWRL) is gevallen. Reden is zoals bij meer beginners op dit moment: ik heb er weinig verstand van, wil niet actief traden maar bij de bank levert mijn geld niets op. Dus ik zoek een relatief veilig alternatief voor de lange (tientallen jaren) termijn.

Aangezien ik met een eenmalig wat groter bedrag wil instappen om daarna maandelijks een kleiner bedrag in te leggen krijg ik het niet aan mijn verstand waarom ik niet zou wachten op een crisis. Stel (keyword natuurlijk) over 3 jaar halveert de waarde, daar kan het in die korte tijd toch nooit tegenaan renderen? Dan kan ik het beter bij de bank laten staan, lager instappen (hoe laag blijft altijd een gok) en het tot die tijd op mijn bank laten staan toch?

De gok zit dan dus in het woordje "stel"? Want als het nog 15 jaar duurt voor een volgende crisis dan was het wel de moeite waard geweest nu in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben de ETFS bij Meesman aan het verkopen, vorige week de ETF wereldwijd en deze week de ETF Europa. Verlies bij verkoop is niet heel relevant, omdat ik direct de aandelen weer ("goedkoop") aankoop via de Rabobank/DeGiro.
Waar het mij nu om gaat, stel dat de verkoopkoers wel relevant is en ik het geld zou willen gebruiken om een boot te kopen. In principe plaatst Meesman een marktorder voor de slotkoers van vrijdag.. dan ben je dus alle controle kwijt?!
Of zie ik iets over het hoofd?

Ik begrijp dat Meesman bedoeld is om 20-30 jaar te beleggen , maar ook dan kan er 1 of 2% verlies zijn binnen een paar dagen, dat is best lullig voor grote sommen geld. :P De vismarkt is wat dat betreft transparanter. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2019 17:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:05:
Nu is de positie teruggebracht naar een nette 2,4% van mijn portfoliowaarde. Nog steeds groot (zelfs iets groter dan GH, mijn best gegroeide positie tot nu toe), [..]
Dit deel tussen haakjes klopt inmiddels niet meer. GH is vandaag gegroeid met +21,6% naar 2,8% van mijn portfoliowaarde. MTCH doet het ook goed, +25,7%, maar die zit nog op 1,7%.

Aan de andere kant staan NEWR met –32,2% en NYT met –12,6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ga die gratis 100 euro van Flatex maar proberen te verdubbelen door te handelen. Even kijken of het gaat lukken >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:15
Kwam deze vandaag tegen. Helpt om de rode cijfers wellicht wat in (historisch) perspectief te plaatsen.

Overzicht

Je hebt uitschieters en je hebt uitschieters :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
mrnn schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:13:
[...]

Ik lees al een tijdje mee en zie regelmatig terugkomen dat het instapmoment niet erg veel uitmaakt wanneer je voor de lange termijn gaat en doorlopend inlegt.

Nu heb ik nog helemaal niets belegd en ik overweeg hiermee te starten waarbij ook mijn oog op ETF (VWRL) is gevallen. Reden is zoals bij meer beginners op dit moment: ik heb er weinig verstand van, wil niet actief traden maar bij de bank levert mijn geld niets op. Dus ik zoek een relatief veilig alternatief voor de lange (tientallen jaren) termijn.

Aangezien ik met een eenmalig wat groter bedrag wil instappen om daarna maandelijks een kleiner bedrag in te leggen krijg ik het niet aan mijn verstand waarom ik niet zou wachten op een crisis. Stel (keyword natuurlijk) over 3 jaar halveert de waarde, daar kan het in die korte tijd toch nooit tegenaan renderen? Dan kan ik het beter bij de bank laten staan, lager instappen (hoe laag blijft altijd een gok) en het tot die tijd op mijn bank laten staan toch?

De gok zit dan dus in het woordje "stel"? Want als het nog 15 jaar duurt voor een volgende crisis dan was het wel de moeite waard geweest nu in te stappen.
mrnn schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:13:
[...]

Tsja, je snapt het probleem zelf blijkbaar. Niemand kan je helpen hier.

Het instapmoment maakt natuurlijk wel uit. Het probleem is alleen dat niemand die kan timen (al is er altijd een aantal die het lukt, maar dat is statistisch niet meer dan normaal).
Hoe langer je beleggingshorizon, hoe meer profijt je hebt van alles in één keer inleggen (vanwege niet mislopen van dividend, en niet mislopen van significante stijgingen).

Voor je gemoedstoestand is er denk ik maar één methode, en dat is gespreid inleggen. Het verschil met alles inleggen blijkt ook historisch niet zo groot, en dan is het prettig(er) slapen.

In dagen of weken als deze zie ik 10k of meer verdampen, per (slechte) dag. De verkoopknop lonkt. Ik heb maandag wat bijgekocht (en vervolgens weer slechte dagen). En het is nu de ervaring die me ervan weerhoudt om te verkopen. En het geheugen speelt spelletjes, ik vergeet gemakshalve even de grote winsten van afgelopen jaren...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
fatje schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:22:
Ik ga die gratis 100 euro van Flatex maar proberen te verdubbelen door te handelen. Even kijken of het gaat lukken >:)
Succes! Let wel op de spread van de instrumenten waar je in handelt, anders hebben ze die 100 euro zo weer terug! ;)
poehee schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:52:

In dagen of weken als deze zie ik 10k of meer verdampen, per (slechte) dag.
Poehee...

_O- (sorry)

[ Voor 25% gewijzigd door Longcat op 07-08-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat vinden jullie van Wereldhave? Het aandeel staat nu behoorlijk laag, zijn er redenen te bedenken dat deze gaat stijgen? Je zou zeggen dat alle negatieve scenario's reeds zijn ingecalculeerd evenals de positieve, toch is het sentiment behoorlijk negatief (logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Sport_Life schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:27:
Wat vinden jullie van Wereldhave? Het aandeel staat nu behoorlijk laag, zijn er redenen te bedenken dat deze gaat stijgen? Je zou zeggen dat alle negatieve scenario's reeds zijn ingecalculeerd evenals de positieve, toch is het sentiment behoorlijk negatief (logisch).
Ik heb 1 aandeeltje op flatex. Je 'analyse' is wel wat aan de dunne kant. ;) Aandeel noteert flink onder de NAV, maar dat geeft geen garanties. Wel leuker om onder NAV aan te kopen dan erboven natuurlijk. Je zit met Wereldhave wel in een krimpende markt. Winkelvastgoed is niet echt hot... Intertoys is een van de huurders. Dan weet je het wel... Wat je ziet met al die failissementen is dat er bij een doorstart hard wordt gevochten voor lagere huren en dat werkt ook weer door in de algemene markt. Inkomen voor de vastgoedburen staat dus onder druk en dat zie je aan de koers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Gezien de trend naar beneden zou ik er mooi vanaf blijven. Daarnaast heeft het aandeel ook een sell advies.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:01:
[...]

Ik heb 1 aandeeltje op flatex. Je 'analyse' is wel wat aan de dunne kant. ;) Aandeel noteert flink onder de NAV, maar dat geeft geen garanties. Wel leuker om onder NAV aan te kopen dan erboven natuurlijk. Je zit met Wereldhave wel in een krimpende markt. Winkelvastgoed is niet echt hot... Intertoys is een van de huurders. Dan weet je het wel... Wat je ziet met al die failissementen is dat er bij een doorstart hard wordt gevochten voor lagere huren en dat werkt ook weer door in de algemene markt. Inkomen voor de vastgoedburen staat dus onder druk en dat zie je aan de koers.
Ja, ik zat ook aan 1 of 2 (of 3) aandelen te denken. Precies waar mijn DeGiro account voor bedoeld is .
De nieuwe CEO heeft wel een behoorlijke track record op het gebied van vastgoed, ben wel erg benieuwd welke strategie hij gaat hanteren. Als Trump met een tweetje de hele wereldeconomie een knauw kan geven, moet het deze kerel ook wel lukken wat lucht in WHA te blazen, zou ik denken als leek zijnde.
[optimisme]Je zou zeggen dat het aantal online winkeliers ondertussen wel stabiel blijft, na jaren van stijging + vele CAO's hebben (principe) akkoorden mbt loonsverhogingen de komende jaren , dus stijgende consumenten uitgaven (?) [/optimisme]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fatje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb ze al een tijdje in mijn porto....Vergelijk het met de Titanic, ik zou voorlopig wegblijven. Ik hoop dat ze in Q3 en Q4 met positieve getallen komen anders zit de koers zo op 15 Euro en 15 euro is een mooie koopkansje :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Sport_Life schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:41:
[...]

Ja, ik zat ook aan 1 of 2 (of 3) aandelen te denken. Precies waar mijn DeGiro account voor bedoeld is .
Degiro?! Dan betaal je 2 euro transactiekosten op een aandeel van minder dan 20 euro en vervolgens nog eens 2 euro bij verkoop! :o Hoe denk je daar winst op te kunnen maken? Zelfs bij 3 aandelen zit je een tijd in het rood, puur door transactiekosten. Bij flatex betaal je wat spread, maar dat zijn enkele centen i.p.v. enkele euro's. Als je Wereldhave bij degiro wil aankopen, zou ik je aanraden tientallen aandelen te kopen per transactie en niet enkelen.
Sport_Life schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:41:
[...]

[optimisme]Je zou zeggen dat het aantal online winkeliers ondertussen wel stabiel blijft, na jaren van stijging + vele CAO's hebben (principe) akkoorden mbt loonsverhogingen de komende jaren , dus stijgende consumenten uitgaven (?) [/optimisme]
Wereldhave moet het juist niet hebben van online winkels. Die betalen geen huur. :/

[ Voor 25% gewijzigd door Longcat op 07-08-2019 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Longcat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:03:
[...]

Degiro?! Dan betaal je 2 euro transactiekosten op een aandeel van minder dan 20 euro en vervolgens nog eens 2 euro bij verkoop! :o Hoe denk je daar winst op te kunnen maken? Zelfs bij 3 aandelen zit je een tijd in het rood, puur door transactiekosten. Bij flatex betaal je wat spread, maar dat zijn enkele centen i.p.v. enkele euro's. Als je Wereldhave bij degiro wil aankopen, zou ik je aanraden tientallen aandelen te kopen per transactie en niet enkelen.
1 of 2 aandelen gaat het mij niet om de absolute winst, maar je hebt een punt :).
Wereldhave moet het juist niet hebben van online winkels. Die betalen geen huur. :/
De afgelopen jaren was er een stijgende trend voor wat betreft online aankopen en dus een dalende trend voor offline/fysieke winkels , die trend lijkt mij nu gestabiliseerd te zijn. Maw: heel veel slechter zal het niet worden?!

Maargoed ik ga me niet wagen aan voorspellingen e.d. :).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2019 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 23:08
Negatief advies, shorters zitten lekker en breiden nog verder uit. Bodem is nog niet gezet.
Downtrend volkomen valide.

Afbeeldingslocatie: https://www.adnbeursanalyse.nl/Updates/2019/jul/WB-week260719.png

Recent zelfs uitgebroken aan de onderkant van het dalende trendkanaal.

Afbeeldingslocatie: https://www.adnbeursanalyse.nl/Aandelen/WB-dag-upd.png

[ Voor 24% gewijzigd door Wietsee. op 08-08-2019 00:11 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
Johan Cruijff zou trots op je zijn. Dat is geen analyse maar een verzameling cliches die gelden voor Wereldhave maar ook voor Shell, ABN Amro en Boeing. Hier een opzetje met wat vragen voor je om onderzoek te doen naar Wereldhave, als je daadwerkelijk iets wil leren.

- Hoeveel vastgoed staat er op de balans?
- Baten ze zelf al hun vastgoed uit of hebben ze dat (deels) uitbesteed?
- Hoe is de waardering van het vastgoed veranderd de laatste jaren?
- Hebben ze vastgoed verkocht de laatste jaren? Zo ja, in lijn met de balanswaardering? Of hoger of lager?
- Hoeveel inkomsten genereert het uitbaten van de huidige vastgoedportfolio?
- Hoe verhouden die inkomsten zich tot de waardering van de portfolio?
- Is deze ratio in lijn met hoe soortgelijke bedrijven / vastgoedportfolio's renderen?
- Wat zijn uberhaupt soortgelijke bedrijven? Hoe doen die het de laatste jaren?
- Zijn er grote transacties geweest de laatste tijd en zo ja op welke waarderingen?
- Hoe financiert Wereldhave haar vastgoed? Wat is de leverage op de portfolio? Hoe is die veranderd de afgelopen jaren?
- Wat voor schulden hebben ze? Langlopend? Kortlopend? Vaste rente? Variabele rente? Welke valuta?
- Wat is de corporate overhead? Wat is de belastingdruk?
- In welke landen zijn ze actief en hoe gaat het grofweg met de economie / vastgoedsector in die landen?
- Wie zijn de grootste huurders en hoe gaat het daar mee?
- Wat voor huurcontracten hebben ze? Langlopend? Kortlopend?
- Hebben ze verder nog contractuele verplichtingen, bijv. betreft nieuwbouw of eigen huurverplichtingen?
- Wat is de leegstand binnen de portfolio en hoe verhoudt die zich tot de concurrentie?
- Wat voor type winkelcentra hebben ze? Toplocaties of juist marginale rotzooi? Of allebei?
- Wat is de staat van onderhoud van hun portfolio? Allemaal nieuwe winkelcentra of juist hele afgetrapte?
- Hoe kwetsbaar is hun portfolio voor concurrentie van online shopping? Hebben ze bijv. veel supermarkten en restaurants of vooral Intertoys en boekenwinkels?
- Hoe sustainable is het dividend? Of: wat is wel een sustainable dividend?
- Wat zijn de plannen van management voor de nabije toekomst? Bedrijf liquideren of hard doorgroeien? Iets daar tussenin?
- Wat vind je van deze plannen?
- Hoeveel aandelen hebben insiders? Hebben ze die allemaal gekregen of kopen ze ook daadwerkelijk zelf in de open markt?
- Wat is de vaste en variabele compensatie van management? Zijn er bepaalde metrieken waar compensatie vanaf hangt?
- Zo ja, wat vind je van die metrieken?
- Hoe is het aantal uitstaande aandelen veranderd de afgelopen jaren? Kopen ze aandelen terug of geven ze juist nieuwe aandelen uit? Op welke prijzen?
- Staan er opties uit? RSU's? Converteerbare obligaties? Hoeveel aandelen staan uit 'fully diluted'?
- Wie zijn grote aandeelhouders en wat zijn hun motieven? Zijn er activistische aandeelhouders bezig?
- Hoe groot is de short interest en wie zitten er short?
- Wat is de waardering van Wereldhave Belgie? Hoeveel procent van dit bedrijf bezit Wereldhave?
- Hoe wordt Wereldhave Belgie geconsolideerd in de cijfers? Is dat relevant voor jouw analyse en zo ja, op welke manier?
- Heb je al andere analyses over Wereldhave gelezen? Was je het met die analyses eens of juist niet?

Er is waarschijnlijk nog veel meer relevants om over na te denken waar ik niet eens aan gedacht heb (huur per vierkante meter, like-for-like huurinkomsten, bezoekersaantallen). Het is laat en ik ben geen vastgoed-expert. Als je dit soort vragen hebt beantwoord kun je eens gaan nadenken over wat een geschikte manier is om de vastgoedportfolio, de corporate overhead, de stake in Wereldhave Belgie en de overige activa en passiva te waarderen. Waardeer je het vastgoed op een prijs per vierkante meter? Op basis van een multiple dat je op de huurinkomsten plakt? Welk multiple en waarom? Of kijk je naar (EPRA) NAV met daaroverheen een eventuele discount? Hoe verhouden die verschillende methodes zich tot elkaar?

Tenslotte kom je op een prijsje uit. Als die prijs significant anders is dan de marktprijs moet je nog eens nadenken over hoeveel vertrouwen je hebt in je eigen analyse t.o.v. de analyse die 'de markt' heeft gedaan en wat de upside / downside is als dingen niet helemaal volgens je plan gaan of als je een foutje gemaakt hebt.

Als je dan nog steeds enthousiast bent kun je gaan nadenken over je positiegrootte. Iets zegt me dat je een aantal van die tussenstappen hebt overgeslagen.

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 08-08-2019 01:00 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DEGIRO heeft de compensatie uitbetaald op mijn pensioenrekening. Geen verrekening met kosten, maar gewoon een boeking.

Het blijkt ook slechts de compensatie te zijn over het eerste kwartaal. 9 hele centen. Van mij had het niet gehoeven (zeker omdat ik in principe geen grote cash positie wil aanhouden op deze rekening) maar als DEGIRO iets belooft dan verwacht ik ook dat ze het doen :P

Voor het tweede kwartaal verwacht ik iets meer, in dat kwartaal heb ik mijn jaarruimte gestort. Die paar euro zullen dan waarschijnlijk in november geboekt worden.

In ander nieuws, mijn maandelijkse aansluitingskosten zullen nu stijgen naar 3 euro. Ik heb sinds deze maand een positie die genoteerd is aan de TSX. De aansluitingskosten zijn nu goed voor een effectieve TER van 0,34%.

edit: hm, voor één positie van 200 euro is een extra euro per maand aan kosten wel een beetje overdreven. Ik overweeg om de positie voor het eind van de maand weer te sluiten bij DEGIRO. Ik houd het wel aan bij IB :)

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 08-08-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

poehee schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:52:
[...]

[...]

Tsja, je snapt het probleem zelf blijkbaar. Niemand kan je helpen hier.

Het instapmoment maakt natuurlijk wel uit. Het probleem is alleen dat niemand die kan timen (al is er altijd een aantal die het lukt, maar dat is statistisch niet meer dan normaal).
Hoe langer je beleggingshorizon, hoe meer profijt je hebt van alles in één keer inleggen (vanwege niet mislopen van dividend, en niet mislopen van significante stijgingen).

Voor je gemoedstoestand is er denk ik maar één methode, en dat is gespreid inleggen. Het verschil met alles inleggen blijkt ook historisch niet zo groot, en dan is het prettig(er) slapen.

In dagen of weken als deze zie ik 10k of meer verdampen, per (slechte) dag. De verkoopknop lonkt. Ik heb maandag wat bijgekocht (en vervolgens weer slechte dagen). En het is nu de ervaring die me ervan weerhoudt om te verkopen. En het geheugen speelt spelletjes, ik vergeet gemakshalve even de grote winsten van afgelopen jaren...
Wat is de omvang van je portefeuille?
En aandelen staan wel hoog. Of we helemaal eind-cyclisch zijn weet ik niet, maar het grootste deel van de hoogconjunctuur hebben we wel gehad, denk ik.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Videopac schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:46:
[...]

Wat is de omvang van je portefeuille?
Significant. De bewegingen volgen grofweg de grote indexen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Longcat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:03:
[...]

[...]
De fout die ik in het begin heel veel gemaakt heb, relatief kleine bedragen, kleine aandelen en te hoge kosten.

Bij de Giro koop ik maandelijks alleen nog maar ETF's uit de kernselectie zodat ik van die transactiekosten af ben. Dat hele aandelen gebeuren heb ik een tijdje geprobeerd maar ik heb er gewoon de ballen verstand van om daar succesvol mee te zijn en dan kun je jezelf wijs blijven maken dat je het best leuk doet met een aantal aandelen (heb nog wat Besi, ASML en soortgelijke bedrijven) maar uiteindelijk loop je toch maar een beetje aan te kloten. Dus alles wat geen tech was er uit gegooid en ETF's er voor terug gekocht.

Er gaat nu maandelijks een paar honderd euro in ETF's bij deGiro en ik mag max 100 euro per maand van mezelf overmaken naar Flatex om nog een beetje mee aan te blijven klooien. Als daar wat van verdampt is het te overzien ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

R2D2 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:53:
[...]

De fout die ik in het begin heel veel gemaakt heb, relatief kleine bedragen, kleine aandelen en te hoge kosten.

Bij de Giro koop ik maandelijks alleen nog maar ETF's uit de kernselectie zodat ik van die transactiekosten af ben. Dat hele aandelen gebeuren heb ik een tijdje geprobeerd maar ik heb er gewoon de ballen verstand van om daar succesvol mee te zijn en dan kun je jezelf wijs blijven maken dat je het best leuk doet met een aantal aandelen (heb nog wat Besi, ASML en soortgelijke bedrijven) maar uiteindelijk loop je toch maar een beetje aan te kloten. Dus alles wat geen tech was er uit gegooid en ETF's er voor terug gekocht.

Er gaat nu maandelijks een paar honderd euro in ETF's bij deGiro en ik mag max 100 euro per maand van mezelf overmaken naar Flatex om nog een beetje mee aan te blijven klooien. Als daar wat van verdampt is het te overzien ;)
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, voor mij is het een deel plezier/leerzaam en wat spaargeld laten renderen dmv etfs.

Flatex las ik dan weer iets over commissie kosten die in etfs zijn verwerkt, dus daar ben ik niet zo weg van (het principe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 00:31:
[...]

Johan Cruijff zou trots op je zijn. Dat is geen analyse maar een verzameling cliches die gelden voor Wereldhave maar ook voor Shell, ABN Amro en Boeing. Hier een opzetje met wat vragen voor je om onderzoek te doen naar Wereldhave, als je daadwerkelijk iets wil leren.

- Hoeveel vastgoed staat er op de balans?
- Baten ze zelf al hun vastgoed uit of hebben ze dat (deels) uitbesteed?
- Hoe is de waardering van het vastgoed veranderd de laatste jaren?
- Hebben ze vastgoed verkocht de laatste jaren? Zo ja, in lijn met de balanswaardering? Of hoger of lager?
- Hoeveel inkomsten genereert het uitbaten van de huidige vastgoedportfolio?
- Hoe verhouden die inkomsten zich tot de waardering van de portfolio?
- Is deze ratio in lijn met hoe soortgelijke bedrijven / vastgoedportfolio's renderen?
- Wat zijn uberhaupt soortgelijke bedrijven? Hoe doen die het de laatste jaren?
- Zijn er grote transacties geweest de laatste tijd en zo ja op welke waarderingen?
- Hoe financiert Wereldhave haar vastgoed? Wat is de leverage op de portfolio? Hoe is die veranderd de afgelopen jaren?
- Wat voor schulden hebben ze? Langlopend? Kortlopend? Vaste rente? Variabele rente? Welke valuta?
- Wat is de corporate overhead? Wat is de belastingdruk?
- In welke landen zijn ze actief en hoe gaat het grofweg met de economie / vastgoedsector in die landen?
- Wie zijn de grootste huurders en hoe gaat het daar mee?
- Wat voor huurcontracten hebben ze? Langlopend? Kortlopend?
- Hebben ze verder nog contractuele verplichtingen, bijv. betreft nieuwbouw of eigen huurverplichtingen?
- Wat is de leegstand binnen de portfolio en hoe verhoudt die zich tot de concurrentie?
- Wat voor type winkelcentra hebben ze? Toplocaties of juist marginale rotzooi? Of allebei?
- Wat is de staat van onderhoud van hun portfolio? Allemaal nieuwe winkelcentra of juist hele afgetrapte?
- Hoe kwetsbaar is hun portfolio voor concurrentie van online shopping? Hebben ze bijv. veel supermarkten en restaurants of vooral Intertoys en boekenwinkels?
- Hoe sustainable is het dividend? Of: wat is wel een sustainable dividend?
- Wat zijn de plannen van management voor de nabije toekomst? Bedrijf liquideren of hard doorgroeien? Iets daar tussenin?
- Wat vind je van deze plannen?
- Hoeveel aandelen hebben insiders? Hebben ze die allemaal gekregen of kopen ze ook daadwerkelijk zelf in de open markt?
- Wat is de vaste en variabele compensatie van management? Zijn er bepaalde metrieken waar compensatie vanaf hangt?
- Zo ja, wat vind je van die metrieken?
- Hoe is het aantal uitstaande aandelen veranderd de afgelopen jaren? Kopen ze aandelen terug of geven ze juist nieuwe aandelen uit? Op welke prijzen?
- Staan er opties uit? RSU's? Converteerbare obligaties? Hoeveel aandelen staan uit 'fully diluted'?
- Wie zijn grote aandeelhouders en wat zijn hun motieven? Zijn er activistische aandeelhouders bezig?
- Hoe groot is de short interest en wie zitten er short?
- Wat is de waardering van Wereldhave Belgie? Hoeveel procent van dit bedrijf bezit Wereldhave?
- Hoe wordt Wereldhave Belgie geconsolideerd in de cijfers? Is dat relevant voor jouw analyse en zo ja, op welke manier?
- Heb je al andere analyses over Wereldhave gelezen? Was je het met die analyses eens of juist niet?

Er is waarschijnlijk nog veel meer relevants om over na te denken waar ik niet eens aan gedacht heb (huur per vierkante meter, like-for-like huurinkomsten, bezoekersaantallen). Het is laat en ik ben geen vastgoed-expert. Als je dit soort vragen hebt beantwoord kun je eens gaan nadenken over wat een geschikte manier is om de vastgoedportfolio, de corporate overhead, de stake in Wereldhave Belgie en de overige activa en passiva te waarderen. Waardeer je het vastgoed op een prijs per vierkante meter? Op basis van een multiple dat je op de huurinkomsten plakt? Welk multiple en waarom? Of kijk je naar (EPRA) NAV met daaroverheen een eventuele discount? Hoe verhouden die verschillende methodes zich tot elkaar?

Tenslotte kom je op een prijsje uit. Als die prijs significant anders is dan de marktprijs moet je nog eens nadenken over hoeveel vertrouwen je hebt in je eigen analyse t.o.v. de analyse die 'de markt' heeft gedaan en wat de upside / downside is als dingen niet helemaal volgens je plan gaan of als je een foutje gemaakt hebt.

Als je dan nog steeds enthousiast bent kun je gaan nadenken over je positiegrootte. Iets zegt me dat je een aantal van die tussenstappen hebt overgeslagen.
Bedankt voor je bijdrage.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik mij afvraag, voer jij voor ieder aandeel waarin je zit een dergelijk onderzoek uit, of handel je ook weleens op (onderbuik) gevoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:31
De dip lijkt snel te herstellen...
Sport_Life schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:02:
[...]
Flatex las ik dan weer iets over commissie kosten die in etfs zijn verwerkt, dus daar ben ik niet zo weg van (het principe).
Dat ging over beleggingsfondsen. Flatex heeft diverse low cost ETFs die je daar prima kan kopen zonder transactiekosten. Wel op de spread letten natuurlijk...

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 08-08-2019 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Sport_Life schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:08:
[...]

Wat ik mij afvraag, voer jij voor ieder aandeel waarin je zit een dergelijk onderzoek uit, of handel je ook weleens op (onderbuik) gevoel?
@writser Zoekt geloof ik graag naar 'mispricing' van aandelen. Veel van zijn vragen zijn daarop gericht. Of dit heel nuttig is bij Wereldhave, waar al zo veel shorters op zitten, heb ik mijn twijfels bij. Als je al een under- of overpricing kan vinden, zal je bepaald niet de eerste zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Longcat op 08-08-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:35

Roozzz

Plus ultra

Pistachenootje schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:25:
De dip lijkt snel te herstellen...
[...]
Ja shit, ik was van plan wat extra in te leggen nu de koers wat lager staat. Helaas totaal geen tijd voor gehad, morgen op zijn vroegst.

Anderzijds, die hele dip was langs me heen gegaan ware het niet voor de berichten in dit topic :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
[...]

In principe doe ik dat voor elk aandeel. Niet altijd even uitgebreid helaas. Ik denk dat het extreem naief is om te verwachten dat je de beurs kan verslaan met handelen op 'gevoel'. Je gevoel (mijn gevoel in elk geval :P) wil altijd verkopen midden in de crisis en dan een jaar later 50% hoger weer terugkopen. Bovendien, als je vandaag 'op gevoel' Wereldhave koopt en morgen weer verkoopt, hoe weet je dan ooit of je een slimme transactie hebt gedaan of dat je slechts geluk hebt gehad?

Als je ergens een fundamenteel prijskaartje aan hangt, zoals je met je appartement hebt gedaan, dan kan er nog steeds van alles mis gaan maar dan kun je in elk geval (ook achteraf) zeggen: ik heb het gekocht omdat ik het goedkoop vond vanwege deze, deze en deze redenen. In de tussentijd is dit en dit gebeurd, de prijs is nu dit en daarom heb ik het weer verkocht. Achteraf kun je toetsen of je aannames klopten en nadenken wat je een volgende keer beter kan doen. En als je dat maar vaak genoeg doet word je er hopelijk beter in en kom je er vanzelf achter of je daadwerkelijk de beurs kan verslaan. Dat is fundamentele analyse. Je kan misschien ook geld verdienen door heel hard naar grafiekjes te turen maar daar heb ik minder verstand van.
@writser Zoekt geloof ik graag naar 'mispricing' van aandelen. Veel van zijn vragen zijn daarop gericht. Of dit heel nuttig is bij Wereldhave, waar al zo veel shorters op zitten, heb ik mijn twijfels bij. Als je al een under- of overpricing kan vinden, zal je bepaald niet de eerste zijn.
Want shorters zijn slimmer dan de mensen die long zitten? En aandelen met grote short interest zijn efficienter geprijsd dan aandelen zonder short interest? Ik heb daar zo mijn twijfels bij ..De vraag is simpelweg wat jij denkt dat het waard is en of jouw analyse beter is dan die van andere marktparticipanten die Wereldhave voor miljoenen long en short zitten. Dat is het eeuwige spelletje. Als je geen vertrouwen hebt in je eigen analyse (wat me in de meeste gevallen volkomen terecht lijkt) dan moet je zo'n aandeel gewoon laten liggen en lekker gaan indexbeleggen of op jacht gaan naar andere aandelen.

Ik heb begin dit jaar een beetje naar Wereldhave gekeken maar ik vond het lastig om er iets zinnigs over te zeggen. Op basis van huurinkomsten en de balanswaardering van het vastgoed leek het aan de goedkopige kant maar het is bepaald geen triple A vastgoed. Even heel kort door de bocht: iets van 160m netto huurinkomsten gemiddeld de afgelopen vijf jaar, reken met een 8% cap rate, kom je op een vastgoedwaardering van 2 miljard. Trek daar de schulden vanaf en dan kom je op een market cap van 700m, aardig in de buurt van waar het nu handelt. Misschien is de portfolio een lagere cap rate waard (en op een 5% cap rate zou het aandeel een stuk meer waard zijn) maar dat is voor mij persoonlijk een te zwak argument om te kopen. En er zijn toch ook de nodige problemen: het huidige dividend is niet vol te houden, de CEO is net opgestapt, de Franse divisie heeft de nodige problemen, ze kampen met faillisementen (afgelopen maanden intertoys, voordeelshop, sissy boy, cool cat - link) en mijn persoonlijke verwachting is nou niet direct dat retail het uitstekend gaat doen de komende jaren. Consumenten kopen alleen maar meer op internet ..

Ik heb het in elk geval (gelukkig!) weggezet als te ingewikkeld voor deze simpele ziel. Als je een pistool op m'n hoofd zet zou ik zeggen: het is aan de goedkope kant. Als de cap rate in de dubbele cijfers komt dan is het wellicht interessant om nog eens te kijken maar dan moet Wereldhave eerst richting de 10 euro. Daar is het aandeel wel hard mee bezig dit jaar.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:27:
[...]

Want shorters zijn slimmer dan de mensen die long zitten? En aandelen met grote short interest zijn efficienter geprijsd dan aandelen zonder short interest?
Over het algemeen gezien, wellicht. Toch meer smart money (zowel aan long als short kant). Wat ik bedoel is dat ik denk dat Wereldhave vrij fair geprijsd is. Grote overwaardering is onwaarschijnlijk, anders zouden de shorters wel verder uitbreiden. (Lichte) underwaardering is mogelijk, vanwege de markt die even tegenzit.

Je hebt hier ook wel eens gepost over wat kleine Japanse bedrijven. Volgens mij heb je daar meer kans om iets te vinden wat 'de markt' (nog) niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zou kunnen. Retail is natuurlijk al wel jaren een slagveld en het sentiment in die sector is op een dieptepunt dus het zou me niet verbazen als er wat interessante koopjes (of shorts) te vinden zijn omdat beleggers al helemaal murw zijn gebeukt door jarenlange slechte resultaten. UCG is al eens voorbij gekomen in dit topic, Wereldhave vind ik ook wel iets dat ooit potentie kan hebben. DDS in Amerika is ook een retailer met een hoop vastgoed die me aan de goedkope kant lijkt. Ik vind het alleen een hele lastige sector om een mening over te hebben. Ik prefereer persoonlijk goedkope bedrijven met een goedgevulde spaarrekening i.p.v. een enorme portfolio aan winkelcentra met bijbehorende schuldenlast :P .

[ Voor 32% gewijzigd door writser op 08-08-2019 12:55 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:49:
UCG is al eens voorbij gekomen in dit topic
Ik kan wel genieten van de meer uitgebreide analyses die hier af en toe worden gepost. Eigenlijk zou ik ook eens een duit in het zakje moeten doen. Vorige week is mijn oog op MERC (Mercer International) gevallen (na wat criteria in een stock screener te hebben ingevuld) en ben ik begonnen met een positie op te bouwen. Eigenlijk voorbarig, want ik heb nog niet diep genoeg gegraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:31
Ik had deze stelling op Bogleheads forum gepost (overigens een iets andere stelling dan we van de week hier besproken).

"if you live off dividends, a crash in stocks prices doesn't matter"

Dit was een van de reacties:
No, it's wrong. Dividends aren't guaranteed, and when times get tough, companies cut or skip dividends. When they get very tough, they stop paying them altogether.

What's true is that traditionally, by custom, dividends are more stable than stock prices--if the price gets cut in half, the company probably doesn't cut the dividend in half, and probably doesn't do it immediately.

But to a good first approximation, dividends are simply money that comes out of the stock price. That may not be precisely true because of tax considerations, and because as a group companies that pay dividends may have characteristics that differ somewhat from the market as a whole, but it's close.

You could own a total market stock fund, and arrange to sell a dividend-sized amount every month. During a stock market crash, you could choose to keep selling and spending the same amount for a while, hoping that you would get a recovery before your constant withdrawals had done too much damage.

Dividends are just a sort of leakage of money out of the stock. It may be convenient if the leak happens to match what you want to withdraw anyway. It also has the feature that someone who is not you has made a judgement that the dividends are more or less sustainable, so "spend only the dividends" is a reasonable rule to prevent overspending.

Think of it this way. Why does a stock price crash? It crashes because investors feel sure that the company's earnings prospects are bleak. Dividends come out of earnings. If a company doesn't have earnings, it can't go on paying dividends indefinitely.

In the days of fixed commissions--before 1975, and in the days when investors tended to own portfolios of individual stocks instead of mutual funds--every stock transaction cost in the ballpark of $100. (And there was a nasty extra hidden fee on "odd lot" sales, sales of less than 100 shares of stock. So it wasn't feasible to create income through systematic regular sales of small amounts of stock. The only feasible way to get income from stocks was to select dividend stocks (and even ladder them according to dividend payment schedule). Nowadays, it is trivial and costs very little--quite possibly nothing--to sell $100.00 worth of a mutual fund, or a single share of an ETF.
Ik vroeg me af of dit klopt. @Zr40 vind jij dat dat antwoord klopt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Jup, lijkt mij een heel correct antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:28
Hielko schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:20:
Jup, lijkt mij een heel correct antwoord.
Het antwoord is correct, maar je moet het wel correct interpreteren. Zijn antwoord onderstreept vooral hoe belangrijk de selectie van dividend aandelen is, mits je van dividend wil leven. Je moet bedrijven hebben waar de kans reëel is dat ze crisis resistent zijn, daar bedoel ik niet mee dat ze geen slechtere tijd hebben in een crisis, maar een commodity of service leveren die ook na de crisis nog gewenst zal zijn. Bv Bier, olie zijn voorlopig goede, maar olie zou wel eens kunnen veranderen de komende decennia.

Dividend kings hebben al laten zien dat ze niet 2 jaar in een crisis meteen beginnen te cutten in dividend.
What's true is that traditionally, by custom, dividends are more stable than stock prices--if the price gets cut in half, the company probably doesn't cut the dividend in half, and probably doesn't do it immediately.
Dus niet elk dividend aandeel is geschikt. Maar de juiste kunnen wel prettig zijn voor beleggers die zich ongemakkelijk voelen bij continue porties van hun portfolio te moeten verkopen om van te leven, en zich altijd druk maken of ze niet slecht moeten verkopen etc. Dan bied de relatief stabiele dividend stroom een 'automatische" stroom waar men zich niet druk hoeft te maken over transacties. Of dit deels doen en rest anders wegzetten en daar zijn nu meer goedkope opties voor dan vroeger zoals de Bogglehead poster zegt.

PS: kern is dus dat het niet definitieve winnende strategie is, maar wel een valide optie kan zijn voor mensen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 08-08-2019 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Tja, achteraf is het makkelijk zien wat de "dividend kings" zijn en wat niet. Genoeg bedrijven met een fantastische historie van groeiende dividenden die in 2008/2009 toch helemaal door het putje zijn gegaan. Als je bijv. dit artikel op SA leest dan zie je genoeg voorbeelden. Maar gemiddeld gezien zullen bedrijven die een relatief hoog en/of groeiend dividend uitbetalen vaak de wat grotere, stabielere bedrijven zijn..

Ook als je gewoon de marktportfolio hebt krijg je een stroom van dividenden binnen, dus tenzij je echt aan het interen bent op je portfolio zal het wel meevallen hoeveel je moet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Ik heb het gevoel dat mij woorden in de mond gelegd worden. :>

@Hielko Mijn punt was dat je bij dividend aristocrats minder/niet omkijkt naar de koers (als je leeft van de dividenden). Een dividend cut/freeze maakt des te meer uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 08-08-2019 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Boeiend bij dividend is vooral de manier van lange termijn gedrag bij een crisis. Doordat je geen cash nodig hebt door verkoop, krijg je geen 'buy high sell low' wanneer je je boodschappen gaat betalen.

Als value investor die geld nodig heeft, mag je tijdens een crisis 1,5-3x zoveel aandelen verkopen dan gepland om aan dezelfde hoeveelheid cash te komen. Je moet nou eenmaal boodschappen doen. Dat maakt post-crisis herstel veel lastiger, want met zeg een portfolio dat nog maar 80-90% van de verwachtte hoeveelheid aandelen heeft, sta je pas weer quite als er ruimschoots nieuwe toppen gemaakt worden.

De dividend beleggen kan, zolang het inkomen voldoende is, rustig achterover leunen en wachten. MIsschien de broeksriem iets aanhalen, maar in eerste instantie komt deze de crisis uit met hetzelfde portfolio als deze erin ging - dus kan ook voor de volle 100% het herstel meepakken.

Verder, als het bedrijf echt slecht gaat, of failliet... tja.. of je nou leeft vanuit oogpunt van dividend (=income) of value (=aandelen verkoop). In beide gevallen ben je het haasje, want beiden mogen hun meter op 0,- zetten

[ Voor 45% gewijzigd door Xanaroth op 08-08-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Xanaroth Exact!

Als de beurs enkele procenten daalt, schiet de activiteit op dit forum door het dak (en lijkt het bij sommigen dun door de broek te lopen). En dan te bedenken dat de meesten hier nog aan het begin staan van hun 'beleggingscarrière'. Moet je nagaan als je afhankelijk bent van je beleggingen voor je boodschappen en dergelijke en de beurs daalt 50%. Volgens mij heb ik eerder geopperd dat als je zenuwachtig wordt van dalende koersen, dat het hebben van een portefeuille van dividendaandelen dan misschien een beter idee is dan periodiek verkooptransacties doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 08-08-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

[...]

Bedankt voor je bijdrage.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Na tips zit ik ook met ene kleine positie in Wereldhave. Het aandeel is nu lager gewaardeerd dan de daadwerkelijke waarde van het vastgoed. Als ze die posities naar woningen weten om te bouwen dan zitten ze op rozen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Wat is volgens jou dan de daadwerkelijke waarde van het vastgoed? Volgens mij is de kans dat ze al die winkelcentra gaan ombouwen naar appartementen ook echt 0.0% maar goed, wat weet ik er van, ik krijg nooit zulke mooie tips 8)7 .

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 08-08-2019 15:57 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:38:
edit: hm, voor één positie van 200 euro is een extra euro per maand aan kosten wel een beetje overdreven. Ik overweeg om de positie voor het eind van de maand weer te sluiten bij DEGIRO.
And it's gone :) dankzij een GTC order voor het sluiten van de positie met een kleine 0,85% winst (na kosten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:38
Vandaag met 1000 euro speelgeld naar 1350 euro gegaan. Dat daytraden vind ik veel leuker dan jarenlang met ETF's wachten op een paar procent en dividend.

O.a. AMD gaat vandaag door het dak (+13%) doordat de nieuwe processoren (EPYC) vandaag goed zijn ontvangen.

Info gisteren: https://nl.hardware.info/...-amd-epyc-rome-cpu-gelekt

Edit: En later nog 150 euro erbij! 50% op 1000 euro in één dag. Niks mis mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Playa del C. op 08-08-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

icecreamfarmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:08:
[...]

Na tips zit ik ook met ene kleine positie in Wereldhave. Het aandeel is nu lager gewaardeerd dan de daadwerkelijke waarde van het vastgoed. Als ze die posities naar woningen weten om te bouwen dan zitten ze op rozen.
Dat laatste vraag ik me af. Ik ken enkele locaties vrij goed en het lijkt me niet voor de hand liggend om hier woningen van te maken. Sowieso zullen gemeentes de bestemmingsplannen niet snel wijzigen van winkel- naar woongebied.
Dan kun je beter speculeren met landbouwgrond ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2019 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

writser schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:39:
Wat is volgens jou dan de daadwerkelijke waarde van het vastgoed? Volgens mij is de kans dat ze al die winkelcentra gaan ombouwen naar appartementen ook echt 0.0% maar goed, wat weet ik er van, ik krijg nooit zulke mooie tips 8)7 .
Allemaal niet nee.
Maar een deel wel. En gemeenten gaan met een steeds legere binnenstad ook aan mee werken. Maar zal toegeven dat het speculatief is. Daarom ook maar een kleine positie.

Ik zit zelf in het vastgoed overigens, tip kwam ook van een andere vastgoed kenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
icecreamfarmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:18:
[...]

Allemaal niet nee.
Maar een deel wel. En gemeenten gaan met een steeds legere binnenstad ook aan mee werken. Maar zal toegeven dat het speculatief is. Daarom ook maar een kleine positie.

Ik zit zelf in het vastgoed overigens, tip kwam ook van een andere vastgoed kenner.
Heb eens gegoogled omdat ik me afvroeg of dit al wel eens was voorgekomen. Vond dit linkje. Volgens dat artikel zijn winkelpanden (normaal gesproken) waardevoller dan woningen. Spreek jij dat tegen? Natuurlijk, als je winkelcentrum compleet leeg staat, dan verdien je er niets aan en is ombouwen naar woningen vast interessant (ondanks forse investeringen). In heel 2018 lag de bezettingsgraad niet lager dan 90% (p.26) . Dan moet je wel heel wat huurcontracten verbranden. Zou dat echt waarde opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

De meeste winkelcentra zijn overdekt en imo bepaald niet eenvoudig om te bouwen naar woningen.
Het zijn geen 18e eeuwse panden he :P

Iets anders. Had afgelopen dagen etfs gekocht ipv vorige week (in de maand "dip") , tot nu toe heeft dat heel goed uitgepakt.
Zal wel (beginners) geluk zijn ;). Word er natuurlijk niet rijk van, deze maand gratis internet zegmaar :+

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Longcat schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:42:
[...]

Heb eens gegoogled omdat ik me afvroeg of dit al wel eens was voorgekomen. Vond dit linkje. Volgens dat artikel zijn winkelpanden (normaal gesproken) waardevoller dan woningen. Spreek jij dat tegen? Natuurlijk, als je winkelcentrum compleet leeg staat, dan verdien je er niets aan en is ombouwen naar woningen vast interessant (ondanks forse investeringen). In heel 2018 lag de bezettingsgraad niet lager dan 90% (p.26) . Dan moet je wel heel wat huurcontracten verbranden. Zou dat echt waarde opleveren?
Ligt er aan hoe ver ze afgeschreven zijn en hoe hoog de nood is, bij veel leegstand kan het ook renderen de hele bende plat te gooien en er appartementen op te bouwen. Als ik het goed heb is in Tilburg nu zoiets aan de gang. Al was dat corio dacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 08-08-2019 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Sport_Life Het kan inderdaad weinig kwaad om een beetje te 'timen' met je maandelijkse inleg, zo lang je binnen een maand maar alles hebt ingelegd (voordat je volgende inleg op de rekening staat). Anders ga je wel time in the market missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Hoe zit het bij Binck Fundcoach met periodieke ETF orders.
Ik stort nu bijvoorbeeld elke maand €300 naar de rekening.
Ik koop 3 verschillende ETF's: Emerging, World & AEX ETF's.
Richtbedragen: 100; 150; 120

De waarde van:
  • Emerging is op de orderdag €48
  • World is op orderdag €41
  • AEX is op orderdag €55
Dan worden er dus, als er genoeg bestedingsruimte is, 2 Emergings, 3 World en 2 AEX gekocht.
Maar wat als de bestedingsruimte niet genoeg is, welke wordt er dan opgegeven?
ETF's kunnen niet in fracties worden gekocht bij Binck.

De bedoeling is eigenlijk om bijvoorbeeld elk kwartaal een extra AEX ETF te kopen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM
  • Laatst online: 16-09 21:43

CIM

PM_Petrol schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:18:

De bedoeling is eigenlijk om bijvoorbeeld elk kwartaal een extra AEX ETF te kopen.
Orders worden niet tegelijkertijd uitgevoerd. De eerste en de tweede order zullen waarschijnlijk worden uitgevoerd. Bij de derde krijg je een terugmelding over onvoldoende Bestedingsruimte.

De volgorde staat niet van tevoren vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
CIM schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:16:
[...]

Orders worden niet tegelijkertijd uitgevoerd. De eerste en de tweede order zullen waarschijnlijk worden uitgevoerd. Bij de derde krijg je een terugmelding over onvoldoende Bestedingsruimte.

De volgorde staat niet van tevoren vast.
Ja oke.
Is het dan niet zo dat de laatste order gedeeltelijk wordt uitgevoerd met het geld dat over is?
En als ik dan elk kwartaal een extra ETF wil kopen, hoe kan dit het best. Handmatig instellen?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
icecreamfarmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:08:
[...]

Dat gaan ze niet alleen ombouwen naar vastgoed, maar ook naar relevante functies voor een breed publiek (kinderopvang, fitness, flexwerkplekken). En daarmee trekken ze vervolgens dus ook winkelendpubliek aan. Willen ook de strijd aan gaat met online shopping, door het gezamenlijke aanbod van winkeliers online te verkopen, vervolgens zelf uitleveren ala picnic en met pickup points etc. Visie en plan liggen er overigens al jaren, maar men durft de trekker niet over te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PM_Petrol schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:18:
Hoe zit het bij Binck Fundcoach met periodieke ETF orders.
Ik stort nu bijvoorbeeld elke maand €300 naar de rekening.
Ik koop 3 verschillende ETF's: Emerging, World & AEX ETF's.
Richtbedragen: 100; 150; 120

De waarde van:
  • Emerging is op de orderdag €48
  • World is op orderdag €41
  • AEX is op orderdag €55
Dan worden er dus, als er genoeg bestedingsruimte is, 2 Emergings, 3 World en 2 AEX gekocht.

Zorg dat je bijv. €100 extra hebt staan als buffer bij Binck, dan worden je orders gewoon altijd uitgevoerd. De ene maand hou je dan €75 over en de andere €125 bij wijze van.

Bijkopen is simpelweg de periodieke order aanpassen en na aankoop nogmaals :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 09-08-2019 08:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Playa del C. schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:18:
Vandaag met 1000 euro speelgeld naar 1350 euro gegaan. Dat daytraden vind ik veel leuker dan jarenlang met ETF's wachten op een paar procent en dividend.

O.a. AMD gaat vandaag door het dak (+13%) doordat de nieuwe processoren (EPYC) vandaag goed zijn ontvangen.

Info gisteren: https://nl.hardware.info/...-amd-epyc-rome-cpu-gelekt

Edit: En later nog 150 euro erbij! 50% op 1000 euro in één dag. Niks mis mee.
Nice! Post je ook even als je 50% verliest op een dag? >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

itons schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:17:
[...]

Zal vast grappig bedoeld zijn jouw opmerking.

Als @Playa del C. het nieuws van de nieuwe processor idd eergisteren had gelezen en daardoor is ingestapt is het gewoon een hele goede zet geweest, valt niets aan af te dwingen. Ondertussen zaten wij hier 2 pagina's lang te ouwehoeren over WHA die nog verder is ingezakt.
Dit is precies hoe daytraden is bedoeld en het is in mijn ogen leuk om te zien dat het bij iemand goed uitpakt.

Vind het persoonlijk jammer dat er dan zo semi grappig wordt gereageerd, is typisch Nederlands :).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2019 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PM_Petrol schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 23:21:
[...]

Ja oke.
Is het dan niet zo dat de laatste order gedeeltelijk wordt uitgevoerd met het geld dat over is?
En als ik dan elk kwartaal een extra ETF wil kopen, hoe kan dit het best. Handmatig instellen?
De laatste order wordt gedeeltelijk uitgevoerd.

Ik zou je maandelijkse orders op de 28ste instellen en dan een order voor de "extra ETF" op de 4de. Als er dan geld over is na de transacties van de 28ste wordt daar op de 4de een ETF voor gekocht, anders krijg je waarschijnlijk een sms dat er te weinig geld was om de order door te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:24:
[...]

Als @Playa del C. het nieuws van de nieuwe processor idd eergisteren had gelezen en daardoor is ingestapt is het gewoon een hele goede zet geweest, valt niets aan af te dwingen. Ondertussen zaten wij hier 2 pagina's lang te ouwehoeren over WHA die nog verder is ingezakt.
Dit is precies hoe daytraden is bedoeld en het is in mijn ogen leuk om te zien dat het bij iemand goed uitpakt.

Vind het persoonlijk jammer dat er dan zo semi grappig wordt gereageerd, is typisch Nederlands :).
Uiteraard een grapje, helemaal niet zuur bedoeld ofzo, iedereen heeft zijn eigen risk-appetite en handelt daar naar. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
itons schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:17:
[...]

Een paar jaar geleden met bitcoin alle crashes en ellende meegemaakt. Begon met 1k eigen geld toen ze 30 euro per stuk waren. Uiteindelijk zijn twee bitcoins van 300 euro per stuk gestolen bij Mt. Gox. Na alles 1500 euro aan overgehouden en verder niet meer met bitcoin bezig. Heb er wel veel van geleerd.

Met gewone aandelen vorige week 1k winst zien verdampen, maar alsnog sta ik daar op een goed jaarresultaat.

Gisteren was uizonderlijk, omdat ik op tijd voor 500 euro een turbo had aangekocht van een aandeel wat 14% steeg. Met een goed stabiel inkomen en gezonde financiële situatie durf ik het high risk/high reward spel wel te spelen. Het is hobby, maar levert tot nu toe wel regelmatig een leuk bedrag op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
[...]

Inderdaad. In Nederland vooral wordt erg verwacht dat je allemaal hetzelfde doet en verder niet te gek.
Juist door het heel anders te doen, kun je veel succes hebben. 5% per jaar is alleen leuk bij hele grote bedragen. Dat werkt met een ton nauwelijks (5k per jaar is weinig in vergelijking met een modaal jaarsalaris).

Mijn doel is met duizend euro startgeld om 100 euro per dag te halen. Dat zou een 20k per jaar zijn, op basis van een fractie van een ton. Tot nu toe zit ik op 50 euro per werkdag gemiddeld :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aan de andere kant is het ook heel typisch voor zowel dit topic als het internet in het algemeen dat enkel de succesverhalen gedeeld worden, vaak nonchalant en zonder teveel details, terwijl verliezen compleet doodgezwegen worden.
Wat dat betreft vind ik een sceptische reactie zeker niet vreemd. Natuurlijk is 50% rendement op een enkele trade een mooi resultaat maar op lange termijn niet vol te houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tsurany schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:53:
[...]

Aan de andere kant is het ook heel typisch voor zowel dit topic als het internet in het algemeen dat enkel de succesverhalen gedeeld worden, vaak nonchalant en zonder teveel details, terwijl verliezen compleet doodgezwegen worden.
Ikzelf doe daar niet aan mee. Ik post even vrolijk over verliezen als over winst, in ieder geval in mijn maandelijkse portfoliostatistieken. Zonder risico immers geen winst (ten opzichte van 'veilige' investeringen).

Alleen ben ik slechts minder dan een jaar geleden begonnen met actiever beleggen, dus echt grote verliezen heb ik nog niet meegemaakt. Natuurlijk wel op individuele posities, maar niet op het portfolio als geheel. Dat zal ongetwijfeld nog wel eens gebeuren ergens in de komende 10 jaar ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 09-08-2019 08:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Maar de rest van de wereld leest het nieuws van gisteren toch ook? Het is niet alsof hij door speciaal onderzoek erop uit is gekomen.

Ik vind dat er realistisch op gereageerd word. En als hij dit hobbymatig doet, prima! Ga zo door. Maar dat veranderd er niks aan dat 50% rendement op een dag vooral een hoop geluk is, dat ga je nooit volhouden.
Playa del C. schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:41:
[...]

Inderdaad. In Nederland vooral wordt erg verwacht dat je allemaal hetzelfde doet en verder niet te gek.
Juist door het heel anders te doen, kun je veel succes hebben. 5% per jaar is alleen leuk bij hele grote bedragen. Dat werkt met een ton nauwelijks (5k per jaar is weinig in vergelijking met een modaal jaarsalaris).

Mijn doel is met duizend euro startgeld om 100 euro per dag te halen. Dat zou een 20k per jaar zijn, op basis van een fractie van een ton. Tot nu toe zit ik op 50 euro per werkdag gemiddeld :)
Dan kom je uit op een €4k netto erbij per jaar, dat vind ik toch een heel leuk bedrag om te krijgen zonder iets te doen. En om je stargeld op relatief korte termijn te vertwintigvoudigen effectief is gewoon niet realistisch. En zoals gezegd, als je het gewoon als hobby wil proberen, ga ervoor. Maar realistisch wordt het niet. Bedenk hoeveel miljoenen een hedgefonds/pensioenfonds/rijk iemand jou zou geven als je zulke resultaten consistent kon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Sissors schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:09:
[...]

Maar de rest van de wereld leest het nieuws van gisteren toch ook? Het is niet alsof hij door speciaal onderzoek erop uit is gekomen.

Ik vind dat er realistisch op gereageerd word. En als hij dit hobbymatig doet, prima! Ga zo door. Maar dat veranderd er niks aan dat 50% rendement op een dag vooral een hoop geluk is, dat ga je nooit volhouden.

[...]

Dan kom je uit op een €4k netto erbij per jaar, dat vind ik toch een heel leuk bedrag om te krijgen zonder iets te doen. En om je stargeld op relatief korte termijn te vertwintigvoudigen effectief is gewoon niet realistisch. En zoals gezegd, als je het gewoon als hobby wil proberen, ga ervoor. Maar realistisch wordt het niet. Bedenk hoeveel miljoenen een hedgefonds/pensioenfonds/rijk iemand jou zou geven als je zulke resultaten consistent kon halen.
Er zit 500 euro eigen geld in en 500 euro uit eerdere winsten. Geld wat ik zonder problemen en emotie in een dag kwijt kan raken.
Als er iemand is die vroeg of ik zijn of haar miljoenen mag beheren en dat het geen enkel probleem zou zijn als al het geld in een dag zou verdampen, dan had ik het meteen aangepakt. Er is echter (nog) niemand zo gek om zoiets te doen.

Om het met 'belangrijk' geld te doen, is veel te risicovol. Maar het is dus qua opzet niet te vergelijken met de enorm grote bedragen, want dat is niet geld wat in een dag mag verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sissors schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:09:
[...]

Wat ik begreep is dat er iemand eergisteren uitlekte dat er een nieuwe proc wordt gelanceerd, daarop heeft hij met de kennis dat het nieuwe product baanbrekend is (het is en blijft Tweakers) gelijk ingekocht. Vervolgens kwam het nieuws officieel met daarbij de melding dat de nieuwe proc ver voorloopt op Intel en toen stapte de massa in. Dus m.i. heeft hij met enige kennis gehandeld en is er in mindere mate sprake van geluk.
Maar zo begreep ik het, als hij bij iedere processor lancering instapt dan is het inderdaad geluk dit keer ;).

En zo hoort het ook, handelen met aandelen waar je kennis voorloopt op de rest, vandaar mijn ironische reactie dat wij hier met een aantal (ik ook) zitten te speculeren over WHA terwijl wij in feite vooral IT kennis hebben anders zaten we wel op een vastgoed forum :) (en dan had waarschijnlijk niemand WHA gekocht )

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2019 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Playa del C. schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:41:
[...]

Als je dit lukt, mag je wel je aankoop en verkoop momenten gaan vermelden ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:27:
[...]

De laatste order wordt gedeeltelijk uitgevoerd.

Ik zou je maandelijkse orders op de 28ste instellen en dan een order voor de "extra ETF" op de 4de. Als er dan geld over is na de transacties van de 28ste wordt daar op de 4de een ETF voor gekocht, anders krijg je waarschijnlijk een sms dat er te weinig geld was om de order door te zetten.
Ah dat is wel een goeie. Makkelijke oplossing, bedankt, ik ga het toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
In het kader van naast de successen ook de missers delen een kleine reis door mijn 'actieve' beleggingen (over het algemeen ben ik een passieve belegger, 90% van portefeuille is passief belegd).
  • Aandelen BESI gekocht op gem. 18.50
  • Begin dit jaar stond mijn ptf op all-time high. Als 'verzekering' de helft BESI verkocht voor 23 euro en ingeruild voor Flow Traders op 26.90
  • Die dip op de beurzen en piek in volatiliteit kwam er inderdaad, maar pas na een waardeloos kwartaal
  • FT staat nu op 24.50 (wel een euro dividend ontvangen)
  • BESI staat op 25.80
:')

Waarom de positie FT nog niet verkopen? Volgens mij kan de 'trade war' nog veel verder uit de hand lopen. Mocht ik er naast zitten en er komt binnenkort een fantastische deal, dan zal de rest van mijn portefeuille zodanig in de plus staan dat het verlies op de FT positie me niet dwars zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:28
Misschien kan er in dit topic een soort sjabloon bedacht worden waarin iedereen zo eenvoudig en transparant mogelijk de resultaten van zijn beleggingsstrategie kan in zetten en dit bvb maandelijks posten.

Beetje zoals @Zr40 doet, vind ik persoonlijk heel interessant en leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46

RobertowNL

For your gear!

Heeft iemand ondertussen al iets vernomen uit België? inzake Sapec / dividendbelasting?
Laatste keer dat ik mailde (adreswijziging) was de actuele wachttijd 20 maanden, je zou dus verwachten dat een aantal mensen rond deze tijd al iets gehoord zouden moeten hebben.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
Wozmro schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:30:
Misschien kan er in dit topic een soort sjabloon bedacht worden waarin iedereen zo eenvoudig en transparant mogelijk de resultaten van zijn beleggingsstrategie kan in zetten en dit bvb maandelijks posten.

Beetje zoals @Zr40 doet, vind ik persoonlijk heel interessant en leerzaam.
Ik denk niet dat je moet verwachten dat iedereen zijn/haar strategie wil prijsgeven.
Maar ik wil je wel laten zien wat ik recentelijk heb gemaakt bij Flatex met €500:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/phkfVT2/flat.png

Het is een vrij conservatieve, wellicht volgens sommigen zelfs saaie portefeuille, maar het geeft alsnog maar aan dat er alsnog veel volatiliteit kan ontstaan en een brede spreiding gewenst is.
Ook vooral Nederlandse bedrijven, maar de meesten opereren wereldwijd en dan is dit geen probleem m.i.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
JohanNL schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:21:
[...]

Ik denk niet dat je moet verwachten dat iedereen zijn/haar strategie wil prijsgeven.
Maar ik wil je wel laten zien wat ik recentelijk heb gemaakt bij Flatex met €500:

[image]

Het is een vrij conservatieve, wellicht volgens sommigen zelfs saaie portefeuille, maar het geeft alsnog maar aan dat er alsnog veel volatiliteit kan ontstaan en een brede spreiding gewenst is.
Ook vooral Nederlandse bedrijven, maar de meesten opereren wereldwijd en dan is dit geen probleem m.i.
Cool! Hier is mijn collectie van vallende messen. O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vEYPWgr5MgbeyVKCZ9UsiScU/full.png
Werkelijkheid is iets minder desastreus want ik krijg nog een dividendje AMG en ABN AMRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
@Longcat Wel 5 aandelen die overeenkomen met die van mij ;)
Ik heb dan ook wel weer wat geluk gehad met PostNL, ik krijg daar ook nog ~6€ dividend van.

Maar de meeste andere aandelen moeten ook wel weer goed komen, het is slechts een kwestie van tijd voordat WH, Sligro, AM en ABN ook weer gaan stijgen in waarde ;)
Aegon heb ik eerder wel wat minder vertrouwen in door de lage rentes, maar die staat er dan ook mooi in als een gedeeltelijke hedge hiervoor, zullen we dan maar zeggen ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grappig, ik heb geen enkel aandeel van de bedrijven in jullie screenshots in bezit :P
JohanNL schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:21:
[...]
Portfoliowaarde niet willen delen kan ik mij nog voorstellen (dat deel ik zelf ook niet), maar strategie? Je hoeft geen specifieke trades (of zelfs bedrijven) te noemen als je dat niet wilt, maar voor de vergelijkbaarheid is het toch wel handig om te weten wat voor soort strategie je volgt. Bijvoorbeeld het vangen van vallende messen (zoals @Longcat), of speculeren gokken met opties (zoals WSB op Reddit), of handelen op earnings, of stock picking, of lekker simpel buy&hold met ETFs, of met een random number generator, of ... :)

Mijn strategie: lange termijn buy&hold met stock picks (plus een vleugje opties) grotendeels op basis van betaald advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Inderdaad @Zr40 . Mijn strategie is een aantal aandelen zelf uitzoeken en buy&hold toepassen. (40%)
Een paar ETF's als opvulling. (50-59%)
Verder met speelgeld in de turbo's/hoog risico. (1-10%)

Ik investeer graag in de high-tech sector, daar ligt de toekomst. Plus, de Nasdaq en S&P doen het al lange tijd toch erg goed, dus daar is vaak wel iets te vinden.
'Nederlandse' aandelen heb ik nooit gehad, wel turbo's op de AEX koers.
Voor de rest richt ik de ETF's vaak op Azië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04
RobertowNL schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:57:
Heeft iemand ondertussen al iets vernomen uit België? inzake Sapec / dividendbelasting?
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:10:
Portfoliowaarde niet willen delen kan ik mij nog voorstellen (dat deel ik zelf ook niet),
Nou ja, Fastned was een kwart van je portfolio en gezien je posts in dit topic afgelopen week en de actie in Fastned 6 augustus kun je aardig inschatten hoeveel aandelen je hebt verkocht. Aangezien beleggers vaak posities met mooie ronde getallen aanhouden is mijn best guess dat je er 2000 had en 1800 verkocht hebt, ongeveer de helft van het volume tussen 11:00 en 16:30. Misschien iets meer. Als het veel minder was (bijv. 1000 naar 900) dan was je wel heel angstig over het al dan niet kunnen verkopen van je positie :P .

[ Voor 66% gewijzigd door writser op 09-08-2019 13:49 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:34
Ik volg dit topic af en toe en voeg graag even mijn visie toe aan wat ik heb belegd.

Sinds een aantal jaar beleg ik vrijwel uitsluitend nog maar in sectoren (voor de lange termijn). In landen of regio's beleggen heeft m.i. geen zin meer met de globalisering.

Toekomstgericht:
- IT (techsector): Big data, cloud, zelfrijdende auto's.
- Health Care: We worden met z'n allen steeds ouder en er zijn nog genoeg ziektes te bestrijden.

Defensief:
- Daily Consumer Goods: Ook in slechte tijden moet we blijven eten.
- Utilities: Gas, electra, water, nutsbedrijven. Ook altijd nodig, vooral electra kan nog wel uitdagend worden met het groeiende electrisch wagenpark.

Verder beleg in nog iets in obligaties om de boel stabiel te houden, maar daar blijft het bij.
Pagina: 1 ... 96 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.