Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.622 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@honmashinsei Wat bedoel je precies met 'Amerikaanse' en 'wereldwijde' indexfondsen? Een ETF met domicilie buiten EU? Die kan je niet kopen (tenzij je gebruik maakt van de opties omweg en er opties beschikbaar zijn voor de betreffende ETF).

Als je bedoelt dat je op zoek bent naar indexfondsen met een specifieke geografische spreiding (Amerikaans en wereldwijd), die zijn er genoeg binnen EU (zoals VUSD en VWRL) en kan je bij vrijwel iedere broker kopen.

Voor de rest:

* Nederlandse aandelen: kan overal
* Wereldwijd actief handelen in aandelen: hangt af van welke landen. Bij IB kan inderdaad veel, maar bijvoorbeeld EU+US+Canada kan ook bij DEGIRO.

Als je echt actief gaat handelen dan is IB de goedkoopste (wanneer je boven $10 per maand uit komt of meer dan $100k aan waarde hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-08 01:54
Ah, ik ben idd nieuw in de traditionele markten en begrijp het nog niet zo goed. Excuus :)

Als ik bijv. de S&P500 index wil kopen, dan kan dat via VUSD?
Aziatische markten? Japan, China, India?

Kan overal? Ik zie dat bijv. een Meesman of Brave New World alleen hun eigen indexen aanbiedt. Of kan ik daar ook losse aandelen stallen?

[ Voor 37% gewijzigd door honmashinsei op 04-08-2019 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:21:
@Longcat volgens deze video en dit artikel is het beter om voor een total return approach te gaan. Lijkt mij zelf logischer.

[YouTube: Why Income Investing Will Not Give You Income | Common Sense Investing]
https://www.etf.com/secti...ance-dividends?nopaging=1

Dat iets in het verleden wel heeft gewerkt betekent niet automatisch dat het de beste strategie was.
Heb toch nog wel wat aan te merken op de video.

Ten eerste wordt in Nederland de werkelijk behaalde rendementen niet belast. Bij ons heeft dividend dus geen negatieve belasting effecten, anders dan het mogelijk dividendlek.

Ten tweede geeft hij aan dat het dividend en cadeautje uit eigen zak is. Deels waar, maar een bedrijf kan beter cash uitkeren dan erop gaan zitten als er geen betere investeringsmogelijkheden zijn. Bijvoorbeeld Apple heeft zoveel cash en zo een grote cashflow dat ze dat nooit allemaal geïnvesteerd krijgen. Wanneer Apple meer dividend gaat uitkeren verwacht ik dat de koers zal stijgen. Aangezien ze het stilstaand geld terug gaan geven aan de aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopur
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 14:31
Een vraag over portfolio performance:

Ik heb al mijn geldtransacties, aan- en verkopen ingevoerd. Mijn portefeuille komt overeen met de werkelijkheid, toch ziet mijn chart er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lfjw70d39sci.jpg
(excuses voor de kwaliteit, maar de strekking lijkt mij helder)

De chart gaat drie maal hard omhoog en daalt dan weer. Ziet er mooi uit (de stijging dan), maar is helaas niet de werkelijkheid ;) Heeft iemand een idee wat ik fout doe? De eindstand is dus wel correct, de drie grote pieken en dalen niet. (uiteraard alle aan- en verkopen gecontroleerd, inclusief storingen en opnames)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:48
19Tom88 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:36:

Ik heb al mijn geldtransacties, aan- en verkopen ingevoerd. Mijn portefeuille komt overeen met de werkelijkheid, toch ziet mijn chart er zo uit:

[Afbeelding]

De chart gaat drie maal hard omhoog en daalt dan weer. Ziet er mooi uit (de stijging dan), maar is helaas niet de werkelijkheid ;) Heeft iemand een idee wat ik fout doe? De eindstand is dus wel correct, de drie grote pieken en dalen niet. (uiteraard alle aan- en verkopen gecontroleerd, inclusief storingen en opnames)
Wellicht even checken of de prijs informatie die gedownload is voor de diverse aandelen wel klopt (vooral voor de dagen dat er vreemde uitschieters zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fatje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Die vreemde uitschieters heb ik ook gehad. Het was bij mij foutief opgehaalde dagkoersen van een ETF. Je zou het kunnen corrigeren door die 'foute' dagkoersen handmatig in te voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door fatje op 04-08-2019 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:16
Oei, we gaan verder waar we vrijdag gebleven waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:26
19Tom88 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:36:

[Afbeelding]

Ik zou kijken of de data waarop die grafiek is gebouwd wel ook de tegenrekening bevat.
Je kan met je muis precies zien welke dag die sprong was, en dan even terugzoeken wat er aan de hand is op die dag, dan valt het kwartje vanzelf.
Ik heb zulke bewegingen ook, maar dan kwam dat weer door flink (tijdelijke) belastingteruggaves.
Pazienza schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:10:
Oei, we gaan verder waar we vrijdag gebleven waren
Mooi, we gaan verder waar we vrijdag gebleven waren. Ik wil mn vriendin deze week laten inkopen :)

[ Voor 67% gewijzigd door AceAceAce op 05-08-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
Flatex lijkt mijn getreuzel om hun bonus te pakken niet te waarderen en stuurde me dit weekend een kaart met de actie.

Via de post.

Met mijn naam en adres erop.

WTF? Hoe komt Flatex aan mijn naam en adres? Ik heb me nooit bij hun aangemeld. Worden NAW-gegevens op de een of andere manier gedeeld tussen brokers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Sander B Welke andere brokers gebruik je? Zit je misschien bij een Duitse bank of een andere Duitse partij die mogelijk financieel belang kan hebben bij het delen van je gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
Sander B schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:37:
Flatex lijkt mijn getreuzel om hun bonus te pakken niet te waarderen en stuurde me dit weekend een kaart met de actie.

Via de post.

Met mijn naam en adres erop.

WTF? Hoe komt Flatex aan mijn naam en adres? Ik heb me nooit bij hun aangemeld. Worden NAW-gegevens op de een of andere manier gedeeld tussen brokers?
Bij het aanmelden moet je je NAW-gegevens achterlaten, ik heb vorige week ook een brief gekregen. Je schrijft wat over getreuzel om hun bonus te pakken, betekent dit dat je je wel hebt aangemeld of heb je juist helemaal niets gedaan bij Flatex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Sander B schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:37:
Hoe komt Flatex aan mijn naam en adres? Ik heb me nooit bij hun aangemeld. Worden NAW-gegevens op de een of andere manier gedeeld tussen brokers?
Navragen. Ze zijn verplicht om je te vertellen hoe ze aan jouw gegevens komen. Hoe dan ook melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Zr40 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:39:
@Sander B Welke andere brokers gebruik je? Zit je misschien bij een Duitse bank of een andere Duitse partij die mogelijk financieel belang kan hebben bij het delen van je gegevens?
Alleen bij DeGiro, en ik heb niets bij Duitse instellingen. Financieel belang bij het delen van gegevens is er natuurlijk altijd als je het kan verkopen, maar ik kan me toch niet voorstellen dat de regels voor het delen van persoonsgegevens anders zijn bij financiële instellingen...
Orangelights23 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:43:
Bij het aanmelden moet je je NAW-gegevens achterlaten, ik heb vorige week ook een brief gekregen. Je schrijft wat over getreuzel om hun bonus te pakken, betekent dit dat je je wel hebt aangemeld of heb je juist helemaal niets gedaan bij Flatex?
Nee, ik heb me helemaal niet bij Flatex aangemeld. Daarom vind ik het ook zo vreemd...
Peekster schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:46:
Navragen. Ze zijn verplicht om je te vertellen hoe ze aan jouw gegevens komen. Hoe dan ook melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Ga ik eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Ik ben redelijk noob in het beleggerswereldje maar ik las het volgende:

https://www.belegger.nl/B...lt-2-miljard-euro-op.aspx
De couponrente ligt op -0,705 procent.
Kan iemand mij uitleggen waarom ik geld zou lenen aan een land die mij hier negatieve rente over betaald? Ergo: Ik leen het land geld en daar moet van mijn kan dan nog iets bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Peekster schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:50:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik geld zou lenen aan een land die mij hier negatieve rente over betaald?
Verschillende mogelijkheden:

- Je wil graag een stabiel land als tegenpartij en vindt het prima dat daar een lagere rente (ten opzichte van de alternatieven) tegenover staat
- De rente is hoger (!) dan de tot jou beschikbare alternatieven

Om voor dat laatste een concreet voorbeeld te geven: bij IB is de rente over een EUR saldo boven 100k op dit moment -0,737%. Als je van plan bent om dit saldo in EUR aan te houden tot minimaal het einde van de looptijd van die -0,705% obligaties (in dit geval 6 maanden), dan ben je goedkoper uit door die obligaties te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Peekster schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:50:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik geld zou lenen aan een land die mij hier negatieve rente over betaald? Ergo: Ik leen het land geld en daar moet van mijn kan dan nog iets bij.
Er zijn instellingen, zoals pensioenfondsen, die verplicht zijn om bepaalde staatsobligaties in hun portfolio te hebben vanwege het lage risico. Ook zijn er grote fondsen die het verlies wel willen nemen voor een laag risico.

Als investeerder zou je er in theorie nog op kunnen verdienen op het moment dat de rente verder negatief wordt; dan willen de pensioenfondsen namelijk liever jouw obligatie kopen (tegen een hogere prijs) dan een nieuwere obligatie met een nóg slechtere rente. Maar hier lijkt me niet zo heel veel brood mee te verdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Peekster Stel dat je 1 miljard aan cash hebt, waar ga je dat dan stallen? ;) Bij een bank wil je dit niet stallen, als het al zou kunnen, omdat je dan een gigantisch risico hebt naar één bedrijf. Als de bank omvalt*, ben je honderden miljoenen kwijt. Staatsobligaties zijn dan een redelijk goede optie om je geld te stallen én liquide te houden.

*Het risico dat een willekeurige bank omvalt is vele malen groter dan dat een AAA-rated land haar schuld niet kan betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Longcat op 05-08-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Indien de rente nog verder zakt kun je overigens alsnog winst maken door later weer te verkopen, ookal is de rente negatief.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hmm, ik wilde eigenlijk iedere 3e dag van de maand bijkopen. Vrijdag was ik te laat dus over het weekend getild (wat gezien de resultaten van vrijdag niet erg was). Mijn motivatie om vandaag alsnog te kopen is tot nu toe ook nog niet echt groot moet ik zeggen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander B
Aghanim schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:35:
Hmm, ik wilde eigenlijk iedere 3e dag van de maand bijkopen. Vrijdag was ik te laat dus over het weekend getild (wat gezien de resultaten van vrijdag niet erg was). Mijn motivatie om vandaag alsnog te kopen is tot nu toe ook nog niet echt groot moet ik zeggen :+
Prima dag om te kopen, het meeste is omlaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sander B schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:42:
[...]

Prima dag om te kopen, het meeste is omlaag :P
Met deze snelheid is mijn inleg morgen eind dag ook weer verdampt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Aghanim schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:42:
[...]

Ha ja, ik had een week geleden 2x zoveel ingelegd als normaal, dat is nu ook 'verdampt'. Doet me denken aan Southpark: "aaaaand it's gone" :D.
Maar rationeel gezien is er geen relatie tussen wat de koers is nu tov wat ik er in het verleden in heb gepompt, zolang je toch niet aan verkopen denkt. Aangezien de verkoop toch pas op de lange termijn gaat gebeuren (tenzij we een startershuis gaan kopen en we bij moeten leggen), boeit me de huidige koers in relatie tot reeds geïnvesteerd geld niet.

[ Voor 34% gewijzigd door AceAceAce op 05-08-2019 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zet die grafieken van jullie eens op 1 jaar of langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Aghanim schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:42:
Tsja, ik heb er zelf de laatste tijd ook geen geweldig gevoel bij, en heb mijn laatste inleg gebruikt om mijn positie in Unilever (betere crisis resistentie) te vergroten ipv VWRL... Maar ik moet toegeven dat dat vooral een gevoelskwestie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aghanim schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:35:
Ik wilde een groot deel werkgevers aandelen verkopen. Toch nog even gewacht en gehoopt op beter rendement..
Helaas inmiddels weer 100 euro gezakt in een paar dagen :(.

Aankopen zou ik nu juist wel doen, niet je volledige imperium natuurlijk ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2019 15:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

VWRL zit nog niet eens op het dieptepunt van de afgelopen drie maanden, wat is hier aan de hand in dit topic? :?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:57:
VWRL zit nog niet eens op het dieptepunt van de afgelopen drie maanden, wat is hier aan de hand in dit topic? :?
Mensen die denken een lange termijn buy&hold strategie te hebben, maar dat in de praktijk niet lijken te kunnen volhouden.

Hebben we nog niet eens een echte crisis gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Tsurany schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:57:
Dat lijkt me nu juist het punt :P er wordt al jaren geroepen dat het weer "tijd is" voor een crisis dan wel stevige correctie, maar voorlopig is hij nog uitgebleven. Het tegendeel is juist gebeurd, de beurzen zijn flink omhoog gegaan, en staan volgens analisten "veel te hoog". Dat gecombineerd zorgt er bij veel mensen voor dat ze bij het eerste het beste dipje denken "this is it!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Skyaero schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:03:
[...]

Mensen die denken een lange termijn buy&hold strategie te hebben, maar dat in de praktijk niet lijken te kunnen volhouden.

Hebben we nog niet eens een echte crisis gehad.
Ook met buy en hold is het imo handig niet op vaste tijdstippen in de maand in te leggen , maar op momenten dat de koers een dip(je) heeft, zoals nu. Dat gebeurt iedere maand wel een paar keer.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2019 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:11:
[...]

Ook met buy en hold is het imo handig niet op vaste tijdstippen in de maand in te leggen , maar op momenten dat de koers een dip(je) heeft, zoals nu. Dat gebeurt iedere maand wel een paar keer.
Hoe voorspel ik welke dag dat dipje optreed?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tsurany schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:14:
[...]

Stuur maar een pm, voor euro 10.000,- vertel ik mijn geheim :).

Zonder gekheid, je weet natuurlijk nooit wanneer de dip is, maar je kunt wel zien wanneer de top is, en dat is doorgaans een slecht moment..
Heb het idee dat sommige mensen zoveel analyseren dat de logica even vergeten wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Voor een leuk voorbeeld, stel dat je in juni een AEX tracker had willen kopen. Wanneer zou je daadwerkelijk gekocht hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:53
Je vaste inleg moment een paar dagen te verschuiven om op dipjes te wachten is officieel niet de manier. Aan de andere kant, zou je er veel mee verliezen? Het is een stukje fun (of juist niet) om het gevoel te hebben dat je nog enige invloed heb :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
[...]

Kan iemand in de agenda van Trump kijken wanneer de volgende economische tirade op Twitter gepland staat? Dan kan ik nu alvast mn order plannen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peekster
Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:11:
[...]

Met buy en hold misschien niet handig inderdaad maar met lange termijn buy en hold merk je van die dipjes natuurlijk minder. En de tijd en energie wil je er niet in steken om op die dipjes te gaan zitten wachten.
Vandaar dat ik ook periodiek gewoon in zou stappen. Ook als de koers daarna 5% zakt. Lange termijn enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Peekster schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:21:
[...]

Met buy en hold misschien niet handig inderdaad maar met lange termijn buy en hold merk je van die dipjes natuurlijk minder. En de tijd en energie wil je er niet in steken om op die dipjes te gaan zitten wachten.
Vandaar dat ik ook periodiek gewoon in zou stappen. Ook als de koers daarna 5% zakt. Lange termijn enzo.
Niet helemaal mee eens, ook voor de lange termijn kan het interessant zijn.
De koers beweegt maandelijks makkelijk 1 of 2%, dus iedere maand op een dipje levert de betreffende maandinleg zo 1 of 2% op.
Of het de moeite loont moet ieder voor zich weten natuurlijk.

Ik doe zelf een bepaald bedrag op vaste momenten en een ander deel leg ik handmatig in, zoals vandaag (niet wetende wat er verder gebeurt komende weken natuurlijk. ;))

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2019 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:16:
[...]
Zonder gekheid, je weet natuurlijk nooit wanneer de dip is, maar je kunt wel zien wanneer de top is, en dat is doorgaans een slecht moment..
Heb het idee dat sommige mensen zoveel analyseren dat de logica even vergeten wordt.
Waarom kan ik niet de dip voorspellen maar wel de top? Je kan pas over een top spreken zodra de daling is ingezet, dan ben je al te laat.

We willen periodiek maandelijks inkopen omdat we erkennen niet te kunnen voorspellen wat de beurs doet maar binnen die maand denken we dat dan weer wel te kunnen?

Wellicht is het nu een goed moment om bij te kopen na die paar procent daling maar doe je dat dan omdat je er echt van overtuigd bent morgen een stijging te zien? En wat als we nog een paar procent dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tsurany schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:33:
[...]

Je kan pas over een top spreken zodra de daling is ingezet, dan ben je al te laat.
Nee, dat is juist het moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Je lijkt wel aan het trollen te zijn @Sport_Life :?

[ Voor 23% gewijzigd door AceAceAce op 05-08-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Tsurany schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:33:
[...]

Waarom kan ik niet de dip voorspellen maar wel de top? Je kan pas over een top spreken zodra de daling is ingezet, dan ben je al te laat.
Inderdaad, totale onzin.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:16:
[...]
Quote van de dag wat mij betreft! _/-\o_

Maar, moet ik nu kopen? of nog even wachten?

[ Voor 9% gewijzigd door poehee op 05-08-2019 17:05 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
Uit hoeveel onderzoeken is ook al weer gebleken dat de markt niet te timen is?

https://www.belegger.nl/C...en-geen-goed-idee-is.aspx
http://www.morningstar.nl...-niet-door-verleiden.aspx
https://www.robeco.nl/nie...-verkopen-goed-timen.html

Maar goed, wat weten MorningStar, Belegger.nl en Robeco er nou van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik begrijp dat er behoefte is aan enige onderbouwing ;). Nou bij deze dan.

Note: dit is "mijn" filosofie of mening, geef het een naam, ik begrijp dat niet iedereen het ermee eens is of kan volgen, dat is jullie goed recht uiteraard :).

Om het duidelijk te maken gebruik ik het voorbeeld van de vismarkt. Over de gehele periode stijgt de visprijs gelijk aan de inflatie (c.p. even voor het gemak, waar het om gaat is dat de visprijs stijgt over een periode van 20-30 jaar). De dagelijkse visprijs fluctueert (+/- 1%), de maandelijkse visprijs fluctueert (+- 2%), de jaarlijkse visprijs fluctueert (+- 5%), etc, afhankelijk van de vangst van de dag (dus, wilde gok, volledig ondoorzichtig).
We kunnen veronderstellen dat iedere piek weer naar beneden komt. De huidige piek die wordt gevoed door de lage rente komt ook ooit naar beneden.. zelfde geldt voor de huizenprijzen. Wanneer dat weet niemand, maar dat de boel een keer instort is denk ik iedereen het wel mee eens. Is dat erg? Niet als je een lange beleggingshorizon hebt, maar als je binnenkort met pensioen gaat of van plan bent je huis te verkopen en te emigreren zou ik persoonlijk mijn geld bij de beurs weghalen en je huis nu verkopen. Datzelfde geldt voor de kleine, dagelijkse/maandelijkse pieken van 1% en de maandelijkse van 2%. Dus wanneer koop je het beste in? Als de piek voorbij is en de koers 1 of 2% lager staat.
Stel je belegt met 1.000 euro per maand en je legt steevast na de piek in (dus 2% lager), koop je maandelijks 2% extra aandelen, die ook weer rendement opleveren etc etc. (effect van rente op rente).

Dit heeft niets met het timen van de markt te maken, het enige wat je doet is door middel van logica goedkoper inkopen (ofwel, na de piek).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2019 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor een langetermijn buy&hold belegger zou market timing je helemaal niets uit moeten maken. Stel nu dat je daar uitzonderlijk goed in bent, laten we zeggen dat het een 1% verbetering oplevert in de gemiddelde aankoopprijs. Die 1% valt in het niets met het rendement dat je verwacht te maken op lange termijn (10-30 jaar). Maar toch houd je je er iedere maand actief mee bezig?

En als je zo goed bent in het voorspellen van koersbewegingen, waarom ga je dan toch voor een buy&hold strategie? Je vaardigheden komen pas echt tot hun recht als je actief gaat handelen. Swing trading, wel te verstaan. Je weet immers wanneer de maandelijkse pieken en dalen komen en haalt daar gemiddeld 1% winst uit per trade. Toch goed voor 24% winst per jaar.

Ikzelf brand mijn vingers hier niet aan, want ik weet dat de marktbeweging niet te voorspellen is (en al helemaal niet door mijzelf). Zie hier een voorbeeld uit de praktijk van wat er kan gebeuren als je wel probeert te wachten op een dal.

In plaats daarvan werk ik op basis van de aanname dat goede bedrijven vanzelf meer waard worden op de lange termijn. Een gemist procentje in de koers hier en daar maakt op het grote geheel geen enkel noemenswaardig verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:55:
En als je zo goed bent in het voorspellen van koersbewegingen, waarom ga je dan toch voor een buy&hold strategie? Je vaardigheden komen pas echt tot hun recht als je actief gaat handelen. Swing trading, wel te verstaan. Je weet immers wanneer de maandelijkse pieken en dalen komen en haalt daar gemiddeld 1% winst uit per trade. Toch goed voor 24% winst per jaar.
Waarom zou ik verkopen als ik verwacht dat de prijs over een periode van 20-30 jaar omhoog gaat?? Dus buy - op een relatief goedkoop moment binnen de maand - & hold :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:07:
[...]

Waarom zou ik verkopen als ik verwacht dat de prijs over een periode van 20-30 jaar omhoog gaat?? Dus buy - op een relatief goedkoop moment - & hold :).
Omdat je blijkbaar zo goed bent in het voorspellen van de marktbeweging dat je daar meer winst mee kan halen dan het verwachte jaargemiddelde met enkel buy&hold.

Of zeg je dat je eigenlijk toch niet goed bent in het voorspellen van de marktbeweging? Waarom probeer je het dan toch wel te doen met je aankoopmoment terwijl een 1% voordeel (wat best wel knap zou zijn om consistent te doen) peanuts is op het geheel?

[ Voor 45% gewijzigd door Zr40 op 05-08-2019 18:14 . Reden: Juiste reactie. ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:54:
Ik begrijp dat er behoefte is aan enige onderbouwing ;). Nou bij deze dan.
Je hele verhaal is totale lariekoek. Het probleem is dat je begint vanuit aannames ("we kunnen veronderstellen dat iedere piek weer naar beneden komt" en "dat de boel een keer instort is denk ik iedereen het wel mee eens") die nergens op gestaafd zijn, behalve op jouw onderbuikgevoelens. Vervolgens bouw je daar een heel onzinverhaal met een viskraam omheen, maar dat verhaal staat of valt met je aannames en die kloppen simpelweg niet. Het is namelijk prima mogelijk dat de beurs alleen maar verder omhoog gaat en dat jij dan je 'na-de-piek-aankoopmoment' mist. Die zogenaamde pieken van jou zie je namelijk alleen achteraf, als de beurs weer lager staat. Assumption is the mother of all fuckups en je houdt jezelf alleen maar voor de gek als je denkt dat je met dit soort pseudowetenschap betere resultaten behaalt.

De markt timen is wellicht mogelijk maar niet op zo'n simplistische wijze.

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 05-08-2019 18:16 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:12:
[...]

Je hele verhaal is totale lariekoek. Het probleem is dat je begint vanuit aannames ("we kunnen veronderstellen dat iedere piek weer naar beneden komt" en "dat de boel een keer instort is denk ik iedereen het wel mee eens") die nergens op gestaafd zijn, behalve op jouw onderbuikgevoelens. Vervolgens bouw je daar een heel onzinverhaal met een viskraam omheen, maar dat verhaal staat of valt met je aannames en die kloppen simpelweg niet. Het is namelijk prima mogelijk dat de beurs alleen maar verder omhoog gaat en dat jij dan je 'na-de-piek-aankoopmoment' mist. Die zogenaamde pieken van jou zie je namelijk alleen achteraf, als de beurs weer lager staat. Assumption is the mother of all fuckups ..
Een beurs gaat toch nooit linear omhoog over een bepaalde periode? Altijd met schommelingen.
Dus als je automatisch maandelijks inlegt pak je ongemerkt de willekeurige pieken mee..

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2019 18:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
Speciaal voor jou heb ik even een plaatje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kBvQZpt/sp.png

Dit is de S&P vorig jaar. De grafiek eindigt in een piekje. Moet ik even wachten met kopen?

Kijk nu naar het verdere verloop van de grafiek: de S&P heeft sindsdien nooit meer een lagere prijs gezien .. Ook als we een grafiek pakken van de S&P van de afgelopen 50 jaar of weet ik veel wat dan kan ik jou een plek aanwijzen waar de koers sindsdien niet meer onder is gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GcNGHrk/sp.png

Jouw aanname dat elke prijs in de toekomst nog een keer voorbijkomt klopt simpelweg niet en daarom is je hele verhaal lariekoek.

Ik zal het hier verder bij laten want volgens mij ben jij een latente technische analist :P. Rationeel gezien klopt je verhaal gewoon simpelweg niet want je aannames komen uit de hoge hoed.

[ Voor 48% gewijzigd door writser op 05-08-2019 18:36 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:14:
[...]
Dus als je automatisch maandelijks inlegt pak je ongemerkt de willekeurige pieken mee..
Ja. En ongemerkt de willekeurige dalen.

Dat is het grote voordeel. Je hebt er geen omkijken naar, en voor je eindresultaat maakt het praktisch helemaal geen verschil.

Om de S&P nog als voorbeeld te nemen: ten opzichte van 1 augustus 1999 (20 jaar geleden) is die maar liefst 214% gestegen. En daar zit nog een .com bubble en een subprime crisis tussen. Ga jij dan genieten van die geweldige 1% aankoopwinst waar je maandelijks actief op hebt moeten letten? Of zeg je, 'dat was eigenlijk toch niet de moeite waard geweest'?

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 05-08-2019 21:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:29:

[Afbeelding]

Dit is de S&P vorig jaar. De grafiek eindigt in een piekje. Moet ik even wachten met kopen?

Kijk nu naar het verdere verloop van de grafiek: de S&P heeft sindsdien nooit meer een lagere prijs gezien .. Ook als we een grafiek pakken van de S&P van de afgelopen 50 jaar of weet ik veel wat dan kan ik jou een plek aanwijzen waar de koers sindsdien niet meer onder is gekomen.

[Afbeelding]

Jouw aanname dat elke prijs in de toekomst nog een keer voorbijkomt klopt simpelweg niet en daarom is je hele verhaal lariekoek.

Ik zal het hier verder bij laten want volgens mij ben jij een latente technische analist :P . En ik heb geen trek in discussies als: "je wijst het verkeerde piekje aan op de grafiek", "maar als je op dit punt had gekeken" en "daar had je natuurlijk wel moeten kopen want de grafiek gaat nog verder omhoog".

Wat je allemaal doet met je onderbuikgevoelens en je glazen bol moet je zelf weten maar rationeel gezien klopt je verhaal gewoon simpelweg niet.
Oké, moet bekennen dat ik een denkfout maakte door idd te veronderstellen dat iedere prijs in de toekomst nog een keer voorbij komt :).
Wanneer toekomstige dalen hoger zijn dan het inkoop dal, klopt het inderdaad niet.

Toont maar weer aan dat beleggen op basis van gevoel niet werkt :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2019 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:54:Dit heeft niets met het timen van de markt te maken, het enige wat je doet is door middel van logica goedkoper inkopen (ofwel, na de piek).
Het is niet zo dat market timen en logica niet hand in hand gaan, het is alleen zo dat je pas achteraf weet of jouw logica ook daadwerkelijk klopte ;)

Maar ach beetje market timen kan geen kwaad toch, als je maar niet denkt dat je het beter kan doen. Ik ben laatst in EM gestapt en wil een 10% positie opbouwen, maar heb simpelweg nog niet besloten wanneer precies. 10% van m'n inleg is EM, maar moet nog een keer inhalen. Wellicht dat ik dat deze maand wel doe.

En wat betreft die vismarkt, elke dag rond 16:00 is die het goedkoopst op de markt, want anders moet 'ie het weggooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:01
writser schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zal het hier verder bij laten want volgens mij ben jij een latente technische analist :P. Rationeel gezien klopt je verhaal gewoon simpelweg niet want je aannames komen uit de hoge hoed.
Je hebt gelijk, maar do'nt feed the trolls 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Over een heel ander soort trolling gesproken... portfolio staat hier op –9,1% voor de maand tot op heden. Nu gaat het bij mij natuurlijk ietsje harder vanwege de leverage die ik momenteel gebruik, maar ik sta nog op 19% winst since inception, niets waar ik 's nachts wakker over zal liggen :)

Daalt het vanaf hier nog eens –25% dan wordt het 'vervelend', –50% dan komt automatische liquidatie in zicht. Misschien dat ik tegen die tijd mijn positie in Fastned een beetje moet verkleinen. Maar voor nu, niets aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Maar de hamvraag is: hoe doe je het t.o.v. de MSCI world TR of de S&P 500 TR, gecompenseerd voor leverage?

Verder blijf ik je adviseren om Fastned nu alvast te verkopen (voor de margin call :P). Het aandeel staat inmiddels 15% lager dan de vorige keer dat ik je dat aanraadde. Maar het verhaal blijft hetzelfde: ze willen nog steeds geld ophalen bij aandeelhouders. Als dhr. Lubbers gigantische 'cohones' heeft probeert hij dat misschien op 12 euro maar zeer waarschijnlijk gewoon op 10 euro, zoals ze dat de afgelopen jaren altijd hebben geprobeerd. En het moment dat ze dat doen stort de koers verder in. Bovendien is de koers (denk ik) nog steeds uit evenwicht door de minieme free-float en het gebrek aan inventory om te kunnen shorten. Zelfs al ben je optimistisch over de toekomst dan denk ik nog steeds vanwege bovenstaande redenen dat verkopen een betere optie is dan aanhouden. Sterker nog, als het aandeel in te lenen was zou ik overwegen een paar aandelen shorten en dat is iets dat ik eigenlijk praktisch nooit doe.

Misschien is het rond de 13 euro iets minder een no-brainer dan op 17 euro maar ik blijf er bij en mijn weddenschap staat ook nog steeds, mocht je er een fles wijn op willen inzetten.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Hierbij mijn theorie, wat ik probeer te gaan uitvoeren.

Ik koop elke maand voor hetzelfde bedrag een aantal verschillende ETF 's

Wanneer de markt 10 % zakt koop ik voor 10 % van het totaal bedrag etf ' s erbij.
Wanneer de markt 20 % van de piek is gezakt koop ik 20% extra bij
Wanneer de markt 30% van de piek is gezakt koop ik 30 % extra bij
Dit doe ik tot en met 50% daling van de markt.
Bij 60% daling begin ik weer met 10 % bij kopen
Bij 70 % daling ga ik weer 20 % bij kopen etc, etc
Verder laat ik de markt gewoon zijn werk doen.
Maar 1 keer per maand probeer ik een piekje te timen, en ik weet uit ervaring
dat dat niet ook al niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Raolte schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:59:
Hierbij mijn theorie, wat ik probeer te gaan uitvoeren.

Ik koop elke maand voor hetzelfde bedrag een aantal verschillende ETF 's

Wanneer de markt 10 % zakt koop ik voor 10 % van het totaal bedrag etf ' s erbij.
Wanneer de markt 20 % van de piek is gezakt koop ik 20% extra bij
Wanneer de markt 30% van de piek is gezakt koop ik 30 % extra bij
Bij 70 % daling ga ik weer 20 % bij kopen etc, etc
Verder laat ik de markt gewoon zijn werk doen.
Maar 1 keer per maand probeer ik een piekje te timen, en ik weet uit ervaring
dat dat niet ook al niet lukt.
Bedoel je 10/20/30/etc % van je maandbedrag of je totale inleg? Indien het laatste, hoe ga je zorgen dat je genoeg cash hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Raolte schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:59:
En wat is het resultaat van deze strategie als je die op historische data toepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:36:
Maar de hamvraag is: hoe doe je het t.o.v. de MSCI world TR of de S&P 500 TR, gecompenseerd voor leverage?
Lastig te zeggen vanwege de niet constante leverage, de optieposities en het overboeken van Fastned. Als ik voor het gemak enkel kijk naar return / huidig leverage, dat zit ik enkele procentpunten boven wat SPX (niet TR) heeft gedaan in dezelfde periode.

Eigenlijk is de periode (8 maanden) nog te kort om zinnig te kunnen vergelijken.
Verder blijf ik je adviseren om Fastned nu alvast te verkopen (voor de margin call :P). [..knip..]
Ik ga het doen. Niet zo zeer vanwege je advies, maar omdat mijn positie te groot is. 25%... Daar komt straks een komma tussen. Ik roep altijd dat goede spreiding cruciaal is, waarom zou dat bij dit bedrijf anders zijn? :P

Daarnaast wil ik niet in een situatie terecht komen waarin een koersdaling van één bedrijf voldoende kan zijn om een margin call te triggeren :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 05-08-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Longcat schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:00:
[...]

Bedoel je 10/20/30/etc % van je maandbedrag of je totale inleg? Indien het laatste, hoe ga je zorgen dat je genoeg cash hebt?
10/20/ 30 % van het totaal

Door dat ik nu maar een gedeelte heb belegt, en de rest op de bank heb staan, ja helaas voor weinig rente, maar dat accepteer ik.
En om het niet te gek te maken begin ik bij 60 % daling weer met 10 % extra inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Olaf van der Spek schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:02:
[...]

En wat is het resultaat van deze strategie als je die op historische data toepast?
Oh dat heb ik helemaal niet toegepast, het is gewoon op gevoel
En de domste boer heeft altijd de dikste aardappelen.

Maar wie hier eens een analyse op los wil laten is vrij om dat te doen.
Goed is dan te weten ik in enkele brede fondsen zit en 25 % in goud, welke ook al een dempende werking heeft op fluctuaties.

[ Voor 13% gewijzigd door Raolte op 05-08-2019 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:30:
[...]

Ja. En ongemerkt de willekeurige dalen.

Dat is het grote voordeel. Je hebt er geen omkijken naar, en voor je eindresultaat maakt het praktisch helemaal geen verschil.

Om de S&P nog als voorbeeld te nemen: ten opzichte van 1 augustus 1999 (20 jaar geleden) is die maar liefst 114% gestegen. En daar zit nog een .com bubble en een subprime crisis tussen. Ga jij dan genieten van die geweldige 1% aankoopwinst waar je maandelijks actief op hebt moeten letten? Of zeg je, 'dat was eigenlijk toch niet de moeite waard geweest'?
214%. Gelukkig maar, anders was het rendement 3,9% op jaarbasis geweest en had ik m'n geld (veel) beter in T-bills kunnen stoppen :D 20 jaar T-bill toen 6,4%, dat waren nog eens tijden...

[ Voor 3% gewijzigd door Cocytus op 05-08-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 19:57
Mijn theorie(tje):

Op mijn beleggingsportefeuille staat 20% cash en 80% belegd in enkele ETF's, holdings en 1 nutsbedrijf.

De verhouding 20/80 houd ik aan. Dus als de beurs zakt moet ik automatisch wat cash gebruiken om meer aandelen te kopen. Wel steeds rekening houdende met de kosten voor aankoop.
Omgekeerd ook: indien de beurs een sterke piek vertoont dan zal ik wat verkopen.
Dan moet het wel heel straf zijn want ik leg ook maandelijks bij vanuit salaris.

Opm: ik ben er mij van bewust dat het rendement op de langere termijn hoger zal zijn moest ik niet zoveel cash aanhouden.

Zie het vooral als een emotionele houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een hoop trolls ineens :+.

Volgens mij heeft iedereen zo zijn ideeën /onderbuik gevoel bij beleggen (etfs), links of rechtsom kan alles waarschijnlijk toch wel ontkracht worden ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Grr.... Alweer genaaid door flatex. Ik heb een limit order voor aandeel X @ 13,20 (2 stuks). Order is vandaag om 20:27:20 ingevoerd. Vervolgens zie ik net 2 stuks verhandeld @ 13,198. Het lijkt er op dat:
  • Flatex klanten handelen slechts indirect op Tradegate. Ze handelen altijd met de market maker en nooit met elkaar
  • De verkopende klant verkocht daarom tegen de bied van de market maker @ 13,198 en niet mijn bied die hoger lag
  • Als je bij flatex een order indient, verschijnt deze niet in de bied/laat. Dit ondersteunt mijn eerstgenoemde punt
EDIT: Het lijkt er op dat mijn portefeuille-overzicht achter liep en dat de transactie die ik noemde mijn eigen transactie was... :+ Het verschil zal de opslag zijn die ze rekenen voor EUR naar USD.

[ Voor 14% gewijzigd door Longcat op 05-08-2019 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Longcat Luister eens naar dit gesprek met de directeur van Flatex NL op BNR vandaag: https://www.bnr.nl/nieuws...doorzichtig-businessmodel (8:30)

Komt er op neer dat, naast de bekende distributievergoeding van de Duitse fondsen, de market makers altijd je tegenpartij zijn en die staan een deel van hun marge af aan Flatex. Payment for order flow.
Thanks, aangepast. Ik had het dividend niet meegenomen en dat was goed voor nog eens 100% :o

[ Voor 54% gewijzigd door Zr40 op 05-08-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Aha, dan moet je extra goed opletten op de spread. Op een aandeel dat ik bij ze heb gekocht zit een spread van 17 cent per aandeel en de prijs per aandeel ligt rond de 10 euro. Dat is dan al heel gauw duurder dan bij degiro. Als je kon handelen met alle participanten op die Tradegate beurs, dan zou de spread soms nauwer kunnen zijn...

Eigenlijk wilde ik al mijn actieve handel (uiteindelijk) bij Flatex doen en het passieve deel aanhouden bij degiro of verplaatsen naar ABN. Nu wordt het was lastiger. Heel kleine transacties in US aandelen doe ik beter bij flatex en kleine transacties ook bij flatex zolang het om zeer liquide aandelen gaat. Boven de $100 wordt degiro snel goedkoper (al is het verschil klein). Bij europese aandelen is flatex vrijwel altijd goedkoper.

[ Voor 39% gewijzigd door Longcat op 05-08-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31
Ik ben al een hele tijd aan het meelezen en aan het inlezen op het fenomeen beleggen. Mijn vriendin en ik hebben een behoorlijk bedrag op de spaarrekening staan waar we graag wat mee willen doen. Ik ben zeker niet van plan om "actief" te gaan beleggen. Wel heb ik gekeken naar de verschillende aanbieders en ik maak graag gebruik van het advies hier; koop zelf een aantal aandelen bij bijv. de Giro om extra kosten (en dus verlies van rendement) te voorkomen.

Zodoende heb ik inmiddels een positie aangekocht in:
VANGUARD FTSE ALL-WORLD UCITS ETF

Dit fonds heeft een groot aantal bedrijven en dus een goede spreiding. Maar om de een of andere rede vind ik zelf dat ik nog 1 a 2 andere fondsen moet aankopen als ik wel serieus geld ga inleggen.

Ik heb alleen geen idee welke ETF's bij bovenstaande passen. Ik vind het zelf erg ondoorzichtig en lastig te bepalen wat nu verstandig is. Uiteraard zoek ik binnen de kernselectie van de Giro om kosten te drukken.

Ik ben niet zozeer op zoek naar het antwoord op de vraag welke ETF's passen maar wel naar extra inzichten en wellicht plekken waar ik veel informatie kan vinden, of hoe ik het beste kan zoeken op iets wat bij ons past.

Onze horizon is 20-30 jaar, we zijn beiden begin 30. Echt een uiteindelijk doel hebben we niet (zoals eerder met pensioen) maar we vinden het zonde dat het geld niet rendeert.

Ik hoop dat hier mensen zijn die mij kunnen voorzien van goede informatie en inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Tribunus In principe zit je met VWRL al goed. Die ETF is wereldwijd gespreid en belegt in bijna alles (met uitzondering van heel kleine bedrijven). Alleen als je de behoefte hebt om af te wijken van die spreiding is het zinvol om te zoeken naar andere fondsen.

De eerste stap is om te bepalen wat je precies anders wil. Wellicht meer focus op duurzame bedrijven? Of liever een focus op dividend? Liever meer/minder in emerging markets?

Wanneer het antwoord op de vraag 'wat wil ik anders' duidelijk is, dan pas kan je zoeken naar extra fondsen om toe te voegen aan je portfolio. Let wel, 'toevoegen' betekent eigenlijk 'vervangen', want het is vermogen dat je in dát fonds investeert en niet in VWRL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Tribunus In VWRL zitten alleen heel grote bedrijven. Je zou kunnen uitbreiden met een small cap fonds, maar in de kernselectie is dit lastig. Daar is alleen een Europees small cap fonds beschikbaar (DJSC). Je hebt dan wel meer spreiding dan met alleen VWRL. Als je het market cap weighted wil aanpakken, moet je (grof geschat) denken aan zo'n 5% in DJSC en 95% in VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:45:
Eigenlijk wilde ik al mijn actieve handel (uiteindelijk) bij Flatex doen en het passieve deel aanhouden bij degiro of verplaatsen naar ABN. Nu wordt het was lastiger. Heel kleine transacties in US aandelen doe ik beter bij flatex en kleine transacties ook bij flatex zolang het om zeer liquide aandelen gaat. Boven de $100 wordt degiro snel goedkoper (al is het verschil klein). Bij europese aandelen is flatex vrijwel altijd goedkoper.
Hoe actief is actief voor jou? Op een gegeven moment is zelfs IB goedkoper dan DEGIRO ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
Raolte schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:06:
[...]

10/20/ 30 % van het totaal

Door dat ik nu maar een gedeelte heb belegt, en de rest op de bank heb staan, ja helaas voor weinig rente, maar dat accepteer ik.
En om het niet te gek te maken begin ik bij 60 % daling weer met 10 % extra inleg.
Dit werkt net als @Sport_Life als de markt een keer gaat zakken. Er zijn (minimaal) twee scenario's waarop je minder winst gaat maken:
- Als de markten de komende 5 jaar door blijven stijgen, staat jouw geld nog steeds op de bank geen rendement te maken. Jij wacht op het goede moment dat je hard kan inkopen, maar die komt misschien de komende tijd niet.
- Als de markten horizontaal gaan bewegen (met max 10% naar boven en max 10% naar beneden) staat je geld ook aan de zijkant niets te doen. Dan had je in ieder geval nog 2 a 3% dividend kunnen pakken wat nogal beter is dan op de bank zetten zonder spaarrente.

Het timen van de markt kan misschien best lukken. Maar er is een reden dat passief beleggen het vaak wint van actief beleggen en dat markt timen vaak niet werkt. Tuurlijk, jij kan de mazzel hebben dat het een goede strategie is. Maar gegevens uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Als je toch geld hebt staan, investeer het in één keer of als je dat te riskant vindt, spreid het over vier aankoopmoment over pakweg een jaar heen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Mijn activiteit is veel te laag voor IB. Actieve deel van mijn ptf is < 5k. In sommige maanden doe ik geen transacties. In mijn geval betekent passief geen verkooptransacties tot (vroeg)pensioen. Als ik mijn aandelen BESI of Flow Traders na 1 jaar verkoop, dan is dat 'actief'.

Bij Flatex overweeg ik het geld dat ik maandelijks overhoud op de betaalrekening (max. 200 euro) over te maken om aandelen mee te kopen. Dat zijn dan mogelijk meerdere transacties van enkele tientjes per stuk. Zeker op Europese aandelen ben ik dan een stuk goedkoper uit. IB zou dan vrij duur zijn op die schaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Longcat op 05-08-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:03:
@Zr40 Mijn activiteit is veel te laag voor IB. Actieve deel van mijn ptf is < 5k. In sommige maanden doe ik geen transacties. In mijn geval betekent passief geen verkooptransacties tot (vroeg)pensioen. Als ik mijn aandelen BESI of Flow Traders na 1 jaar verkoop, dan is dat 'actief'.
Ja, ok, dat noem ik niet echt actief handelen :) Passief speculeren misschien, gezien de bedrijven die je noemt? :P

Ik noem mijzelf ook geen actieve handelaar, maar omdat ik in losse aandelen beleg doe ik toch iedere maand wel een handjevol transacties. Soms meer, soms minder. Daarmee kom ik in een verdwaalde maand soms ver onder de $ 10 commissies uit (dankzij gemiddeld $ 0,35 per transactie voor US aandelen), maar zelfs als ik het minimum moest betalen dan zou ik bij DEGIRO duurder uit zijn :)

Het is zelfs goedkoper dan wat ik aan de TER van een goede ETF kwijt zou zijn :o

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 05-08-2019 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser Hm, het volume ziet er eigenlijk best matig uit. Gisteren 3405 stuks. Weliswaar veel beter dan bij Nxchange, ook voor de migratie, maar dat is ook niet lastig ten opzichte van 'praktisch nihil' :P.

Als ik zo kijk naar het huidige orderboek dan weet ik niet of het op korte termijn gaat lukken om mijn positie met 90% te verkleinen. Althans tegen de huidige koers. Ik wacht het orderboek na open nog even af.

Ik geloof dat ik hetzelfde probleem gehad zou hebben als ik eerder had willen verkopen, toen de koers hoger was.

edit: wat ook niet helpt is dat iemand met een algo telkens 0,002 onder de beste prijs gaat zitten. Zo krijg ik ze al helemaal niet verkocht :+

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 06-08-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:35
Zr40 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:45:
@writser
Ik geloof dat ik hetzelfde probleem gehad zou hebben als ik eerder had willen verkopen, toen de koers hoger was.

edit: wat ook niet helpt is dat iemand met een algo telkens 0,002 onder de beste prijs gaat zitten. Zo krijg ik ze al helemaal niet verkocht :+
Terug dimen! >:)

Wat ook niet helpt is die euro die er net af ging. ;)

[ Voor 92% gewijzigd door DJTimo op 06-08-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:49:
[...]
Wat ook niet helpt is die euro die er net af ging. ;)
Wasn't me :+

Misschien is dit ook wel een goede test van wat de adaptive orders van IB (met priority "patient") nou eigenlijk doen bij orders voor een aandeel met laag volume. Tot nu toe doet 'ie het lekker op zijn gemak, orders boven de limiet worden niet direct gekozen voor uitvoering, en af en toe vliegt er een plukje naar de overkant.

Ook goed om te zien dat deeluitvoeringen van de adaptive order niet door IB worden beschouwd als een nieuwe order waar de minimum commissies over worden berekend.

En die volatility halt van nu net (rond de middag) omdat de koers is gestegen... De kooporder aan de andere kant is deels gevuld door een plukje van mij :)

Tevens een melding van IB dat ze de limiet van mijn order hebben verhoogd omdat die teveel afwijkt van de huidige koers. Prima :)

Update 14:45: het gaat toch sneller dan ik mij vanochtend had voorgesteld. Driekwart is al weg. :) En ik ben onder de indruk van de adaptive order. Lijkt alsof dit het ordervolume probeert te spreiden over de handelsdag en op basis van het behaalde tempo kiest voor een prijspunt in het orderboek.

En wat betreft commissies, kleine deeluitvoeringen op AEB kennen wel een klein minimum, namelijk de clearing fee van 10 cent per trade. Valt nog wel mee, de gemiddelde deeluitvoering is groot genoeg dat dat praktisch wegvalt :)

[ Voor 89% gewijzigd door Zr40 op 06-08-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Mooi. Ik zou toch zeggen dat je een positie van minder dan 10k stukjes toch wel redelijk eenvoudig kwijt moet kunnen raken in een paar dagen. Zal je vast wel wat slippage kosten omdat het zo illiquide is maar bekijk het positief: dat is misschien ook de reden dat het nog zo hoog handelt :) .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:35
De reden dat het nog zo hoog staat is omdat vrijwel niemand short kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:41
Longcat schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:18:
Grr.... Alweer genaaid door flatex. Ik heb een limit order voor aandeel X @ 13,20 (2 stuks). Order is vandaag om 20:27:20 ingevoerd. Vervolgens zie ik net 2 stuks verhandeld @ 13,198. Het lijkt er op dat:
  • Flatex klanten handelen slechts indirect op Tradegate. Ze handelen altijd met de market maker en nooit met elkaar
  • De verkopende klant verkocht daarom tegen de bied van de market maker @ 13,198 en niet mijn bied die hoger lag
  • Als je bij flatex een order indient, verschijnt deze niet in de bied/laat. Dit ondersteunt mijn eerstgenoemde punt
EDIT: Het lijkt er op dat mijn portefeuille-overzicht achter liep en dat de transactie die ik noemde mijn eigen transactie was... :+ Het verschil zal de opslag zijn die ze rekenen voor EUR naar USD.
Je moet ook niet kijken naar de bied laat prijzen op flatex, die lopen zo vaak achter maar naar de bied laat op Tradegate, kloppen altijd. Portefeuille wordt op Flatex ook pas vaak na een half uur pas bijgewerkt.
Niet voor niets laat Flatex ook geen tabel zien met bied laat prijzen, zoals op De Giro bijvoorbeeld.

En aan het volume had je sowieso kunnen zien dat je (meestal) niet tegen iemand anders staat te handelen. Maar gewoon met de marketmaker.

[ Voor 71% gewijzigd door Wietsee. op 06-08-2019 18:09 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser Gelukt, in 5,5 uur tussen de eerste en de laatste deeluitvoering. Gemiddelde prijs € 12,67, met een kleine € 20,21 aan kosten. Bijna niets vergeleken met wat Nxchange bij verkoop in rekening zou brengen (als het daar überhaupt al gelukt zou zijn :+)

Nu is de positie teruggebracht naar een nette 2,4% van mijn portfoliowaarde. Nog steeds groot (zelfs iets groter dan GH, mijn best gegroeide positie tot nu toe), maar in ieder geval niet meer dominant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
P
Robkazoe schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:57:
[...]

Dit werkt net als @Sport_Life als de markt een keer gaat zakken. Er zijn (minimaal) twee scenario's waarop je minder winst gaat maken:
- Als de markten de komende 5 jaar door blijven stijgen, staat jouw geld nog steeds op de bank geen rendement te maken. Jij wacht op het goede moment dat je hard kan inkopen, maar die komt misschien de komende tijd niet.
- Als de markten horizontaal gaan bewegen (met max 10% naar boven en max 10% naar beneden) staat je geld ook aan de zijkant niets te doen. Dan had je in ieder geval nog 2 a 3% dividend kunnen pakken wat nogal beter is dan op de bank zetten zonder spaarrente.

Het timen van de markt kan misschien best lukken. Maar er is een reden dat passief beleggen het vaak wint van actief beleggen en dat markt timen vaak niet werkt. Tuurlijk, jij kan de mazzel hebben dat het een goede strategie is. Maar gegevens uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Als je toch geld hebt staan, investeer het in één keer of als je dat te riskant vindt, spreid het over vier aankoopmoment over pakweg een jaar heen ofzo.
Gezien mijn leeftijd 58 jaar , en mogelijk eerder te stoppen met werken lijkt mij dat in mijn situatie niet de juiste beslissing, wanneer ik nog rond de dertig zou zijn was mijn beslissing waarschijnlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:41
Zr40 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:05:
@writser Gelukt, in 5,5 uur tussen de eerste en de laatste deeluitvoering. Gemiddelde prijs € 12,67, met een kleine € 20,21 aan kosten. Bijna niets vergeleken met wat Nxchange bij verkoop in rekening zou brengen (als het daar überhaupt al gelukt zou zijn :+)

Nu is de positie teruggebracht naar een nette 2,4% van mijn portfoliowaarde. Nog steeds groot (zelfs iets groter dan GH, mijn best gegroeide positie tot nu toe), maar in ieder geval niet meer dominant :)
Jij bent dus de reden van de daling van het aandeel Fastned vandaag? Waarom niet eerder verkocht?

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:25
Hoi allemaal,
Ook ik lees een tijdje mee al; en ik heb een vraag. Ik ben begonnen met beleggen in VWLR; een prima brede ETF. Ook heb ik een ETF in emerging markets, maar ik wil vooral (zeker op termijn) aan de slag in duurzaam beleggen. Een van de redenen dat ik ben begonnen is niet alleen omdat spaargeld niet rendeert, maar ook omdat ik (het is wellicht erg idealistisch) met mijn centjes ook iets positiefs wil bijdragen aan het oplossen/verminderen van de consequenties van klimaatverandering. Ik zoek dus naar (goede) ETFs waar ik naar zou kunnen kijken. Hebben jullie tips?
Als ik vanuit winstoogmerk kijk, lijkt het me ook verstandig: het is immers een feit dat we hoe dan ook, veel sneller dan we denken, een enorme energietransitie moeten doormaken. Ik wil daar graag bijzijn. Het is voor mij ook een manier om daar (indirect) iets meer bij betrokken te zijn.
EDIT: Ik beleg bij Flatex :)

[ Voor 3% gewijzigd door Loekoe op 06-08-2019 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Loekoe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:26:
Hoi allemaal,
Ook ik lees een tijdje mee al; en ik heb een vraag. Ik ben begonnen met beleggen in VWLR; een prima brede ETF. Ook heb ik een ETF in emerging markets, maar ik wil vooral (zeker op termijn) aan de slag in duurzaam beleggen. Een van de redenen dat ik ben begonnen is niet alleen omdat spaargeld niet rendeert, maar ook omdat ik (het is wellicht erg idealistisch) met mijn centjes ook iets positiefs wil bijdragen aan het oplossen/verminderen van de consequenties van klimaatverandering. Ik zoek dus naar (goede) ETFs waar ik naar zou kunnen kijken. Hebben jullie tips?
Als ik vanuit winstoogmerk kijk, lijkt het me ook verstandig: het is immers een feit dat we hoe dan ook, veel sneller dan we denken, een enorme energietransitie moeten doormaken. Ik wil daar graag bijzijn. Het is voor mij ook een manier om daar (indirect) iets meer bij betrokken te zijn.
Als je alleen wat simpele ETFs hebt, waaronder VWRL, kun je waarschijnlijk beter naar degiro.

Ik zie je vraag best vaak voorbij komen, maar het aanbod is volgens mij erg beperkt en/of erg duur. Op zich logisch, want als je een index samenstelt, wil je niet dat er maar 3 bedrijven zijn die aan de criteria voldoen. Bovendien moeten het harde, toetsbare criteria zijn en niet ‘de fondsmanager vindt dit wel een goed bedrijf’. Er zijn zat ESG ETFs, maar dat is niet wat je zoekt. Er zal ook wel een Solar ETF zijn, maar daar zitten mogelijk bedrijven in die barslecht scoren op ESG.

Als je wil beleggen in bedrijven die echt ‘wereldverbeteraars’ zijn, dan zal je denk ik zelf research moeten doen, een top 10 opstellen en daar dan elk 10% in steken of baseren op marktkapitalisatie. Mocht je dat doen, deel je bevindingen vooral hier. Ik weet zeker dat het gewaardeerd wordt. Niet per se door mij, ik zit in onder andere Altria en Shell. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Probleem is dat de écht duurzame bedrijven relatief klein zijn. Zijn vaak ook in private handen, of gesteund door venture capitalists. Deze worden daarnaast vaak opgekocht door grotere bedrijven. Met andere woorden: er zijn vaak geen aandelen beschikbaar in dit soort bedrijven. (ik heb zelf hier een stage gedaan enkele jaren geleden: https://www.catexel.com/ Dat draaide echt om duurzaamheid, dit bedrijf is inmiddels overgenomen eerder dit jaar door een groter bedrijf. Om je een voorbeeld te geven)

Bedrijven als Sharp (solar panels), Tesla, Fastned (genoeg over gezegd in dit topic) zijn wel voorbeelden van mainstream bedrijven met een daadwerkelijke focus op duurzaamheid technologie.

Je wilt alleen niet een duurzaamheidhype kopen maar ook een echt goed aandeel in een solide bedrijf. Je belegt primair om geld te verdienen, als je er op moet toe gaan leggen zijn je principes ook maar een dure hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pazienza Beyond Meat valt misschien wel in zijn straatje. Los van het feit dat het aandeel bizar hoog gewaardeerd is. Met wat research moet je zeker een handjevol bedrijven kunnen vinden. Bovendien is klein toch geen probleem? In Amerika zijn zat kleine bedrijven beursgenoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 18:40
Kan iemand mij adviseren/uitleggen wat er met Takeaway gaat gebeuren? Ik bezit een aantal aandelen hiervan, maar door de fusie/overname met Just Eat begreep ik dat het Takeaway aandeel van de beurs zal verdwijnen en het bedrijf alleen onder de Just Eat naam op de Londense exchange verder gaat. Wat zal er dan met mijn Takeaway aandelen gebeuren? Moet ik die nu uitcashen? Ik zie dat er nog wel in gehandeld wordt, maar het is me niet duidelijk waar dat heen gaat en wat voor toekomst het heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wietsee. schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:22:
[...]

Jij bent dus de reden van de daling van het aandeel Fastned vandaag?
Wellicht. Maar als je de daling van 10:30 bedoelt, dat was ik niet. Ik heb de order pas na 11 uur ingediend, en sindsdien is de koers niet verder gedaald.

Maar vergeet ook niet dat er altijd een koop zit aan de overzijde van een verkoop. Misschien had de koper een hogere prijs geaccepteerd? Dan zou mijn verkoop een lagere koers kunnen hebben veroorzaakt.

Of misschien had de koper helemaal niet gekocht tegen die prijs? Dan zou er wellicht meer gekocht kunnen zijn dan zonder mijn verkoop, wat mogelijk zelfs kan leiden tot een hogere koers.

Feit is wel dat het deel wat ik heb verkocht slechts een minuscuul deel is van de free float. Hoewel het wel een redelijk deel is van het dagvolume. Er wordt nog te weinig in gehandeld. Wat dat betreft zou het gunstig zijn als short selling mogelijk zou zijn.
Waarom niet eerder verkocht?
Ik realiseerde mij niet eerder dat mijn positie eigenlijk veel te groot was. Maandag besloot ik om dit terug te brengen naar een wat redelijker formaat, en dinsdag bracht ik dit tot uitvoering.

Ik heb nog steeds dezelfde overtuiging bij dit bedrijf, dat is niet veranderd, maar mijn positie was simpelweg te groot. Ik was in 2014 ingestapt, in die tijd was ik nog geen actieve belegger. Nu ben ik dat wel, en beperk ik individuele posities tot maximaal 5% van mijn portfoliowaarde.
Avalaxy schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 02:23:
Kan iemand mij adviseren/uitleggen wat er met Takeaway gaat gebeuren? Ik bezit een aantal aandelen hiervan, maar door de fusie/overname met Just Eat begreep ik dat het Takeaway aandeel van de beurs zal verdwijnen en het bedrijf alleen onder de Just Eat naam op de Londense exchange verder gaat. Wat zal er dan met mijn Takeaway aandelen gebeuren? Moet ik die nu uitcashen? Ik zie dat er nog wel in gehandeld wordt, maar het is me niet duidelijk waar dat heen gaat en wat voor toekomst het heeft.
Je krijgt uiteindelijk 0,09744 aandeel van het nieuwe bedrijf per aandeel Takeaway in je bezit. Je krijgt alleen hele aandelen, een eventueel restant krijg je uitbetaald tegen de dan geldende koers.

Het nieuwe bedrijf zal in het begin op zowel de Amsterdamse en de Londense beurs te verhandelen zijn, maar het plan is om de notering op de Amsterdamse in te trekken. Je aandelen zijn dan gewoon verhandelbaar op de Londense beurs.

Als je van plan bent om te verkopen, dan hoef je niet per se te wachten op de voltooiing van de fusie. Er wordt nu al gehandeld op de fusiewaardering. Wil je je aandelen in het nieuwe bedrijf houden, dan hoef je niets te doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 07-08-2019 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
Longcat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:39:
@Pazienza Beyond Meat valt misschien wel in zijn straatje. Los van het feit dat het aandeel bizar hoog gewaardeerd is. Met wat research moet je zeker een handjevol bedrijven kunnen vinden. Bovendien is klein toch geen probleem? In Amerika zijn zat kleine bedrijven beursgenoteerd.
Natuurlijk maakt dat wel uit.
Hij wilt pas net beginnen met beleggen en jij drijft hem in de richting van obscure losse Amerikaanse aandelen...

Ik denk dat je er iets teveel met een Longcat-bril naar kijkt en niet met een beginner-bril ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pazienza je moet er wat voor over hebben om de wereld te redden... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:11:
@Pazienza je moet er wat voor over hebben om de wereld te redden... :)
Wellicht, maar met aandelen kopen op de secundaire markt maak je in dat opzicht geen enkel verschil. Hooguit geeft het je een financieel voordeel als het bedrijf het beter doet dan de markt (of nadeel als het het slechter doet).

Wil je echt een bijdrage leveren aan een betere wereld, het meest effectieve middel is je eigen gedrag. Consumeer minder (bijkomend voordeel: lagere uitgaven), kies voor betere producten, koop minder onnodige producten, minder afval, minder vervuiling. Ook effectief is om anderen te overtuigen om dat te doen.

Als je met geld een bijdrage wil leveren aan een betere wereld en een financieel resultaat is minder belangrijk, dan kan je het beste direct investeren in bedrijven die daar aan bijdragen. Bijvoorbeeld via crowdfunding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
Zr40 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:20:
Wellicht, maar met aandelen kopen op de secundaire markt maak je in dat opzicht geen enkel verschil. Hooguit geeft het je een financieel voordeel als het bedrijf het beter doet dan de markt (of nadeel als het het slechter doet).

Wil je echt een bijdrage leveren aan een betere wereld, het meest effectieve middel is je eigen gedrag. Consumeer minder (bijkomend voordeel: lagere uitgaven), kies voor betere producten, koop minder onnodige producten, minder afval, minder vervuiling. Ook effectief is om anderen te overtuigen om dat te doen.
Vergeet de isolatie/zonnepanelen niet :P dan heb je ook echt een investering, met in het algemeen een prima opbrengst. Aandelen op de secundaire markt kopen helpt het bedrijf inderdaad niet direct, maar misschien zijn (nieuw uitgegeven) bedrijfsobligaties nog een optie. Kan via je broker, maar bijvoorbeeld Nuon had ook een speciaal obligatieprogramma voor zonneparken (die zijn inmiddels op, maar wellicht is er nog meer te vinden).

Zijn hier trouwens mensen die zoiets hebben? Ben er zelf ook wel benieuwd naar :P

[ Voor 3% gewijzigd door Sander B op 07-08-2019 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56
Ik blijf dit toch wonderlijk vinden. Het terugkerende fenomeen hier en op FTM is in elk geval boeiend.

Ik heb inmiddels een rare tik dat wanneer ik op de weg zit* ik standaard kijk hoeveel auto's er onder de gele bogen staan. En eerlijk is eerlijk, het is meer dan eerdere jaren tegenwoordig! Tegenwoordig staat er zowaar wel eens een auto in tegenstelling tot het stabiele aantal van nul wat overigens nog steeds het dominante aantal is.

* ik hoef gelukkig niet zoveel te rijden, maar rij met enige regelmaat in het weekend langs de Fastned locaties aan de A50/A1 op het traject Eindhoven-Apeldoorn-Deventer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Mooie actie in Burford vandaag. Gisteren al -20% op basis van roddels / lekken dat er een short report van Muddy Waters uit zou komen. Vanochtend is dat rapport ook daadwerkelijk gepubliceerd (link) en staat het aandeel 'as of now' nog een extra 43% in de min.
Rukapul schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:50:
[...]
Ik heb inmiddels een rare tik dat wanneer ik op de weg zit* ik standaard kijk hoeveel auto's er onder de gele bogen staan.
Haha, dat doen wij hier thuis ook. En ik maar mopperen als er weer een auto staat. Wat ben ik een nare man.

[ Voor 27% gewijzigd door writser op 07-08-2019 11:17 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
Loekoe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:26:
Lees vooral de opmerking van Zr40, over eigen gedrag etc.

Daarnaast kan je nog een andere route nemen, juist proberen invloed te krijgen in bedrijven die jij graag schoner/beter noem maar op wil zien. Bijvoorbeeld zelf aandelen Shell kopen en dan meedoen met https://follow-this.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
writser schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:13:
Mooie actie in Burford vandaag. Gisteren al -20% op basis van roddels / lekken dat er een short report van Muddy Waters uit zou komen. Vanochtend is dat rapport ook daadwerkelijk gepubliceerd (link) en staat het aandeel 'as of now' nog een extra 43% in de min.
Er staan bedrijven van 2B op de AIM terwijl ik allerlei formulieren met bloed moet ondertekenen om op de AIM te handelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
Rukapul schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:50:
[...]

Ik blijf dit toch wonderlijk vinden. Het terugkerende fenomeen hier en op FTM is in elk geval boeiend.

Ik heb inmiddels een rare tik dat wanneer ik op de weg zit* ik standaard kijk hoeveel auto's er onder de gele bogen staan. En eerlijk is eerlijk, het is meer dan eerdere jaren tegenwoordig! Tegenwoordig staat er zowaar wel eens een auto in tegenstelling tot het stabiele aantal van nul wat overigens nog steeds het dominante aantal is.

* ik hoef gelukkig niet zoveel te rijden, maar rij met enige regelmaat in het weekend langs de Fastned locaties aan de A50/A1 op het traject Eindhoven-Apeldoorn-Deventer.
De omzet is alsnog bagger, niet eens 10K per dag, alleen de tuinman gaat waarschijnlijk al meer kosten :+
Het concept is dan wel leuk, maar vrijwel ieder ander kan dit concept ook overnemen en hun eigen stickertje erop plakken.
En wie zegt dat dit überhaupt veel gebruikt gaat worden? thuis, in je straat en op je werk opladen zal waarschijnlijk veel lucratiever zijn in de toekomst en zo'n oplaadstation aan de snelweg zal dan gewoon volledig overgeslagen worden.
Zo'n bedrijf heeft dan een beurswaarde van 200 miljoen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Er staan bedrijven van 2B op de AIM terwijl ik allerlei formulieren met bloed moet ondertekenen om op de AIM te handelen :P
Inmiddels geen 2 miljard meer :P . Maar inderdaad, een van de weinige grote bedrijven op AIM. Wel gelist onder een ander beurssegment dan ARGO, BXP, UCG of soortgelijke illiquide meuk. Wel directe toegang tot het orderboek. Burford kun je ook gewoon handelen bij IB.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:13:

[...]

Haha, dat doen wij hier thuis ook. En ik maar mopperen als er weer een auto staat. Wat ben ik een nare man.
The CFO is the wife of the founder / CEO.
_O-
Pagina: 1 ... 95 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.