Welke bedoel je precies? Als je er met je muis boven hangt krijg je meestal wel een tooltip. De vakjes die ik zie zijn K voor kopen, V voor verkopen, 15 voor koersinformatie 15 minuten vertraagd of R voor Realtime koersinformatie.sjnelle schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:50:
Ik ben me ook aan verdiepen in index beleggen via de Giro.
Misschien een domme vraag maar wat betekenen de gekleurde hokjes rechts bovenin met getallen of letters
Wat kan ik dat ergens terug vinden?
Ah thx die zocht ik in de app staat die tool tip er niet bijSander B schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:56:
[...]
Welke bedoel je precies? Als je er met je muis boven hangt krijg je meestal wel een tooltip. De vakjes die ik zie zijn K voor kopen, V voor verkopen, 15 voor koersinformatie 15 minuten vertraagd of R voor Realtime koersinformatie.
TWOU. –67,5% vandaag. –77,2% sinds aankoop. Auw. Iets met dramatische kwartaalcijfers.
Met zoveel verschillende aandelen in mijn portefeuille kan het niet anders dat er op termijn een aantal zouden gaan instorten. Dit is mijn allereerste. Doei 0,6% portefeuillewaarde
Dit is natuurlijk de keerzijde van beleggen in losse aandelen en het toont aan hoe cruciaal een goede spreiding is.
Met zoveel verschillende aandelen in mijn portefeuille kan het niet anders dat er op termijn een aantal zouden gaan instorten. Dit is mijn allereerste. Doei 0,6% portefeuillewaarde

Dit is natuurlijk de keerzijde van beleggen in losse aandelen en het toont aan hoe cruciaal een goede spreiding is.
De vraag is vooral, komt dit door een impuls en verwacht je dat het aantrekt (en waarom dan), of is er iets structureel mis en worden je aandelen binnenkort waardeloos?
Indien het eerste, is dit een bijkoopmoment! Twijfel je, gewoon lekker laten staan. Als je al driekwart kwijt bent, kan dat laatste stukje er evt ook wel bij.
Indien het eerste, is dit een bijkoopmoment! Twijfel je, gewoon lekker laten staan. Als je al driekwart kwijt bent, kan dat laatste stukje er evt ook wel bij.
Het lijkt vooral een reactie te zijn op de sterk gematigde groeiverwachting die is uitgesproken in de earnings call, in combinatie met enigszins tegenvallende kwartaalcijfers. Niet dramatisch tegenvallend, wat ik gisteren dacht. Hier is een stukje van Motley Fool hierover: https://www.fool.com/inve...slashes-launch-plans.aspx
De belangrijkste nieuwe ontwikkeling die ik zie met dit bedrijf sinds het vorige kwartaal is die sterk gematigde groeiverwachting. Aangezien dat al in de marktwaardering zit is dit geen aanleiding voor mij om nu te verkopen. Maar bijkopen zie ik op korte termijn ook niet zitten. Ik laat het voor nu inderdaad lekker staan. Het ergste dat kan gebeuren is dat ik nog eens 0,2% van mijn portefeuillewaarde verlies
De belangrijkste nieuwe ontwikkeling die ik zie met dit bedrijf sinds het vorige kwartaal is die sterk gematigde groeiverwachting. Aangezien dat al in de marktwaardering zit is dit geen aanleiding voor mij om nu te verkopen. Maar bijkopen zie ik op korte termijn ook niet zitten. Ik laat het voor nu inderdaad lekker staan. Het ergste dat kan gebeuren is dat ik nog eens 0,2% van mijn portefeuillewaarde verlies
Dus een oververhitte reactie van de markt? Dat gebeurt natuurlijk vaker.
Ik las er gisteren nog wat over op SeekingAlpha en daar was de tendens behoorlijk negatief.
Ik las er gisteren nog wat over op SeekingAlpha en daar was de tendens behoorlijk negatief.
Te gek! @AceAceAce, dat scheelt een boel werk!helloitsme schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:21:
In de nieuwe versie van Portfolio performance die binnenkort (komende week) beschikbaar komt (versie 0.40.2) is het mogelijk om het PDF transactie bestand van degiro te importeren via file -> import -> pdf bank documents
Ik heb het getest en het werkt
Ja ik zag het! Alleen had ik het er nu al semi-handmatig ingezet =) Kan wel een keer nog een keer automatisch importeren om de DIFF te zien.Baytep schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:54:
[...]
Te gek! @AceAceAce, dat scheelt een boel werk!
Lijkt eerder op een overgewaardeerd aandeel waar de bubbel ontploft. Vorig jaar was het aandeel nog $85 (nu $13). De afgelopen 4 kwartalen was de totale omzet ongeveer $400M, zo'n $7 dollar per aandeel. En nog geen winst.Pannencouque schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:36:
Dus een oververhitte reactie van de markt? Dat gebeurt natuurlijk vaker.
Er lijkt gegokt te zijn op een supersnelle groei en die bubbel is met de naar beneden bijgestelde groeiverwachting nu geknapt.
Best fijn, dat flatex. Bij degiro deed ik al een klein beetje (<10% van totale ptf) actief handelen, maar dan kijk je dus ook regelmatig naar de koersen van het passieve gedeelte. Als ik alles naar flatex verhuis, dan hoef ik nog nauwelijks om te kijken naar het passieve deel. Zeker als ik mijn degiro portefeuille zou verhuizen naar bijv. ABN met automatische inleg.
Op flatex stort ik het 'wisselgeld', geld dat ik aan het eind van de maand nog over heb op de betaalrekening. Daar kan ik dan weer een paar aandeeltjes van kopen. Zonder die transactiekosten kun je écht de afweging maken tussen koffie bij Starbucks of één aandeel Aegon.
Ondertussen een mooie portefeuille opgebouwd van vallende messen, namelijk ABN AMRO, AMG, Wereldhave en Arcelor Mittal. Het gaat maar om zo'n 100 euro, dus vooralsnog is het meer voor de lol dan om er iets mee te verdienen.
Op flatex stort ik het 'wisselgeld', geld dat ik aan het eind van de maand nog over heb op de betaalrekening. Daar kan ik dan weer een paar aandeeltjes van kopen. Zonder die transactiekosten kun je écht de afweging maken tussen koffie bij Starbucks of één aandeel Aegon.

Ondertussen een mooie portefeuille opgebouwd van vallende messen, namelijk ABN AMRO, AMG, Wereldhave en Arcelor Mittal. Het gaat maar om zo'n 100 euro, dus vooralsnog is het meer voor de lol dan om er iets mee te verdienen.
Mogelijk is het hier al vaker gezegd, maar kijk wel een beetje uit voordat je je hele portefeuille overzet naar een dergelijke broker. Brokers werken uiteraard niet 'gratis'. Zo maakt Flatex gebruik van provisieconstructies die voor Nederlandse partijen verboden zijn, aangezien die constructies voor de gebruiker onvoldoende transparant zijn. Er wordt dus wel degelijk geld verdiend door Flatex, alleen is dit minder inzichtelijk dan bij Nederlandse partijen.Longcat schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:01:
Best fijn, dat flatex.
Zie hier een informatief artikeltje over de verdienmodellen van gratis brokers: https://www.finner.nl/nieuws/de-prijs-van-gratis-beleggen
@Sdreeg Is inderdaad eerder gezegd, ben ik me zeer bewust van. Actieve handel doe ik alleen in aandelen en opties (niet verkrijgbaar bij flatex, geloof ik). Op aandelen ben ik 100% zeker goedkoper uit dan bij degiro.
Aangezien ik momenteel wat meer per maand over hou omdat ik m'n spaarrekening niet verder wil spekken (en dat niks oplevert) zit ik er ook aan te denken om wat in aandelen te stoppen. Ik heb al gekeken naar de ING Beleggersrekening, aangezien ik daar ook bankier, maar volgens mij heb je dan 0 invloed en stiekem lijkt het me ook wel leuk om een beetje te handelen en daar inzicht in te krijgen. Ik wil dus via DeGiro wat gaan "prutsen" met ETF's 
Nu zag ik wat posts terug de opmerking dat het "altijd een goed moment is om in te stappen" maar is dat echt wel zo? Voor m'n gevoel staat alles momenteel sky-high en is het wachten op een moment dat de hele boel in elkaar klettert. Natuurlijk stap ik het liefst op zo'n moment in
Aan de andere kant is mijn tactiek vooralsnog om vanaf nu elke maand om en nabij 100 Euro in te leggen en zo langzaam maar zeker een portefeuille op te bouwen en het risico enigszins te spreiden / beperken.
Het lijkt me zeker niet eenvoudig, en er gaat ongetwijfeld wat tijd kosten, maar hoop er uiteindelijk uiteraard wat aan over te houden (naast misschien een hobby
)
Nu zag ik wat posts terug de opmerking dat het "altijd een goed moment is om in te stappen" maar is dat echt wel zo? Voor m'n gevoel staat alles momenteel sky-high en is het wachten op een moment dat de hele boel in elkaar klettert. Natuurlijk stap ik het liefst op zo'n moment in
Aan de andere kant is mijn tactiek vooralsnog om vanaf nu elke maand om en nabij 100 Euro in te leggen en zo langzaam maar zeker een portefeuille op te bouwen en het risico enigszins te spreiden / beperken.
Het lijkt me zeker niet eenvoudig, en er gaat ongetwijfeld wat tijd kosten, maar hoop er uiteindelijk uiteraard wat aan over te houden (naast misschien een hobby
Nee, het is een soort inside joke hier. We hebben de data gemanipuleerd om newbies in de val te lokken.Denman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:43:
Nu serieus, als je niet comfortabel bent met nu een klap geld inleggen, doe het dan gewoon maandelijks (zoals je ook aangaf van plan te zijn). Realiseer je wel dat, over het algemeen, minder rendement oplevert, maar ook minder stress.
Als je iets wilt gaan doen met index beleggen (etf’s) dan kun je beter bij ING een beleggingsrekening openen. Daar kun je in de al veel besproken Northern Trust fondsen beleggen. Gezien het geringe bedrag waarmee je wilt instappen lijkt me die keuze ook verstandig gezien je de genoemde fondsen in fracties kunt kopen.Denman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:43:
Aangezien ik momenteel wat meer per maand over hou omdat ik m'n spaarrekening niet verder wil spekken (en dat niks oplevert) zit ik er ook aan te denken om wat in aandelen te stoppen. Ik heb al gekeken naar de ING Beleggersrekening, aangezien ik daar ook bankier, maar volgens mij heb je dan 0 invloed en stiekem lijkt het me ook wel leuk om een beetje te handelen en daar inzicht in te krijgen. Ik wil dus via DeGiro wat gaan "prutsen" met ETF's
Het lijkt me zeker niet eenvoudig, en er gaat ongetwijfeld wat tijd kosten, maar hoop er uiteindelijk uiteraard wat aan over te houden (naast misschien een hobby)
Als je in losse aandelen wilt beleggen dan is DeGiro en eventueel Flatex weer interessanter.
Met 100 per maand is de Giro de eerste jaren aanzienlijk goedkoper, mits je binnen de kernselectie blijft... Het omslagpunt ligt ergens boven de 10k belegd vermogen. Zeker als hij "wat wilt prutsen met ETF's", dan zou ik gewoon DeGiro pakken.Miki schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:50:
[...]
Als je iets wilt gaan doen met index beleggen (etf’s) dan kun je beter bij ING een beleggingsrekening openen. Daar kun je in de al veel besproken Northern Trust fondsen beleggen. Gezien het geringe bedrag waarmee je wilt instappen lijkt me die keuze ook verstandig gezien je de genoemde fondsen in fracties kunt kopen.
Als je in losse aandelen wilt beleggen dan is DeGiro en eventueel Flatex weer interessanter.
Ik overweeg zelf om te gaan schuiven naar ING met NT vanaf de Giro met (vooral) VWRL, maar in zijn situatie gaat dit gewoon tientjes per jaar kosten. Dat is in mijn optiek zonde en zou ik dan dus ook niet aanraden.
If you can see, look. If you can look, observe
Dat klopt niet helemaal. Je hebt meerdere vormen van ING Beleggersrekeningen.Denman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:43:
Ik heb al gekeken naar de ING Beleggersrekening, aangezien ik daar ook bankier, maar volgens mij heb je dan 0 invloed en stiekem lijkt het me ook wel leuk om een beetje te handelen en daar inzicht in te krijgen.
De "Beleggen met Beheer" beleggersrekening is de vorm waar je minder invloed hebt, maar niet helemaal 0: "Jij kiest de uitgangspunten, dus je inlegbedrag en het risico." En je betaalt de bank een flinke fee om een pipo of bot actief te laten beleggen in jouw naam.
De "Zelf op de Beurs" beleggersrekening laat je zelf volledig je gang gaan, net zoals bij DeGiro (maar niet zo goedkoop).
Als buy&hold belegger veronderstel je dat de markt altijd zal stijgen, als de termijn maar lang genoeg is. Wellicht zijn de koersen nu hoger dan ooit, maar onder deze veronderstelling is dat helemaal geen ramp. Een logisch gevolg van een stijgende markt is het behalen van nieuwe all-time highs.Denman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:43:
Dit zegt natuurlijk niets over wat er op korte termijn kan gebeuren. Het slechtste wat je kan doen voor je rendement is direct uitstappen nadat 'de hele boel in elkaar is gekletterd'. Daarom kan je beter niet beleggen met geld dat je mogelijkerwijs binnen enkele jaren nodig zou kunnen hebben.
Zelfs als je, historisch gezien, telkens op de all-time high vlak voor de 4 grote marktcrashes sinds 1972 had ingestapt, dan zou je alsnog een flink positief resultaat behaald hebben als je niet tussentijds hebt verkocht. What if You Only Invested at Market Peaks?
Als je wat wil prutsen waarom dan niet Flatex... Krijg je gelijk 100 euro kado.
Lees in de tussentijd dit: https://awealthofcommonse...orlds-worst-market-timer/
Edit: ah was al gepost zie ik...
Vraag het me over 5 jaar nog een keerDenman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:43:
Lees in de tussentijd dit: https://awealthofcommonse...orlds-worst-market-timer/
Edit: ah was al gepost zie ik...
[ Voor 79% gewijzigd door Pistachenootje op 01-08-2019 13:27 ]
Leuk om dat te lezen, precies hetzelfde wat ik dacht toen ik begon te beleggen. Dat was in de zomer van 2013, en ik dacht toen precies hetzelfde: "Alles staat nu zo hoog, AEX op hoogste punt sinds crisis, dat kan allemaal maar naar beneden gaan, toch maar even wachten, etc. etc."Denman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:43:
Als overmaat van ramp kwam er toen ook nog een mini-correctie in januari 2014. Stelde niks voor, maar toen wist ik zeker dat er -50% op de borden ging komen.
En kijk eens de grafiek terug. Van dat alles valt helemaal niks terug te zien.
Uiteraard gaan er nog grote correcties komen, maar belangrijker is om te blijven zitten. Vraag je dus niet af: "Wanneer komt de volgende correctie?" Maar vraag je af: "Heb ik het geduld en discipline om m'n geld te laten staan, ook als de beus -50% aantikt?"
Als het antwoord op de tweede vraag "ja" is, dan gewoon met een gerust hart instappen.
Overigens ben ik ervan overtuigd dat een hoop mensen dat geduld en discipline helemaal niet hebben, ook de buy-and-hold beleggers die beweren voor de lange termijn te beleggen. En ook de mensen die beweren de slingers uit te hangen als de beurs een dipje maakt, want dan kan je goedkoper inkopen. Maar dat is een andere discussie...
En uiteraad zoals altijd, garantie tot de voordeur...
Oh man, die rode lap (gratis, kado)...Pistachenootje schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:13:
Als je wat wil prutsen waarom dan niet Flatex... Krijg je gelijk 100 euro kado.
...
Omdat Flatex een hoogst dubieuze partij is die net (of net niet) op de grens van het toelaatbare (Duitsland kent geen provisieverbod of openheid daarover) opereert? Voor sommige (?) buitenlandse partijen geldt het provisieverbod gewoon niet (onder voorwaarden, maar de AFM is dusdanig lamlendig dat die gewoon speelbal zijn van de marktpartijen).
Die 100 euro verdienen ze snel terug (raad eens van wie?).
Ze verdienen met commissie afspraken met aanbieders van de financiële producten (ze beloven gelijke exposure, tuurlijk...) en de orders worden uitgevoerd op het tradeplatform (Tradegate) waar Flatertex compensatie krijgt (bied en laatprijzen liggen verder uit elkaar).
Op BNR proberen ze al heel de week in contact te komen om hier vragen over te stellen. Mooi, gratis advertentietijd zou je zeggen (en iedere integere ondernemer zou dit aangrijpen).
Nou, niemand beschikbaar toevallig. Druk, druk, druk...
Disclaimer: substantieel klant van Binck(inactief profiel), IB, DeGiro, Meesman en BrandNewDay.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Poehee... je blaast wel hoog van de toren. Die provisies slaan alleen op beleggingsfondsen. Als je je gewoon houdt bij ETFs heb je er niks mee te maken.poehee schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:41:
[...]
Oh man, die rode lap (gratis, kado)...
Omdat Flatex een hoogst dubieuze partij is die net (of net niet) op de grens van het toelaatbare (Duitsland kent geen provisieverbod of openheid daarover) opereert?
Voornamelijk van mensen die onwetend zijn en die die producten wel te kopen.Die 100 euro verdienen ze snel terug (raad eens van wie?).
Ik heb meerdere malen gekeken, meestal was de spread precies hetzelfde of zelfs kleiner was dan bij De Giro. Ik heb ook al meegemaakt dat een order eerder werd uitgevoerd bij Flatex. De spread is wel groter als je buiten reguliere handelstijden kijkt.Ze verdienen met commissie afspraken met aanbieders van de financiële producten (ze beloven gelijke exposure, tuurlijk...) en de orders worden uitgevoerd op het tradeplatform (Tradegate) waar Flatertex compensatie krijgt (bied en laatprijzen liggen verder uit elkaar).
Om Flatex nou een "hoogst dubieuze partij" te noemen en De Giro niet... Lijkt me niet terecht: bij Flatex worden je stukken niet uitgeleend, ze hebben een groter eigen vermogen, geld op de rekening is beschermd tot €100.000. Er zijn ook al diverse positieve ervaringen gepost in dit topic.
Dat ze een Nederlands radiostation niet gelijk te woord staan... tja. Daar ga ik persoonlijk niet mijn oordeel op baseren. Die provisieregeling is gewoon iets dat in Duitsland is toegestaan. Tot nu toe heb ik eigenlijk geen steekhoudend argument gezien tegen Flatex. Wat ik wel een nadeeltje vind is de ouderwetse interface, maar goed. Voor iemand die wil beginnen met wat klein geld inzetten (want daar ging het om) vind ik Flatex een prima keuze.
Disclaimer: ik heb rekening bij de Giro en Flatex (en anderen).
Edit: zal gelijk eens kijken
14:34 iShares IE00BP3QZ825
Flatex (tradegate) 39,430 39,460
De Giro (Xetra) BIED 39,44 LAAT 39,49
[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 01-08-2019 14:38 ]
Niet dat het aan de orde is, maar puur hypothetisch heb ik uitgezocht hoe je de Flatex rekening weer moet beëindigen.
Dat staat dus NIET op de website vermeld. Nergens enige referentie naar de mogelijkheden voor sluiten.
Uiteindelijk op de Duitse website een vermelding gevonden. Overal hebben ze formulieren voor behalve voor het sluiten van je rekening. Daarvoor moet je, in het geval van de Duitse website, een zelf op te stellen brief sturen naar een postbus.
Voor Nederland denk ik dus dat je dan maar een zelf op te stellen brief moet sturen naar hun Nederlands adres. Wat overigens ook nergens op de site staat. Uiteindelijk het adres kunnen achterhalen door het formulier "wijzigen persoonsgegevens" te raadplegen.
Ze maken je het wel moeilijk om er weer weg te gaan!
Dat staat dus NIET op de website vermeld. Nergens enige referentie naar de mogelijkheden voor sluiten.
Uiteindelijk op de Duitse website een vermelding gevonden. Overal hebben ze formulieren voor behalve voor het sluiten van je rekening. Daarvoor moet je, in het geval van de Duitse website, een zelf op te stellen brief sturen naar een postbus.
Voor Nederland denk ik dus dat je dan maar een zelf op te stellen brief moet sturen naar hun Nederlands adres. Wat overigens ook nergens op de site staat. Uiteindelijk het adres kunnen achterhalen door het formulier "wijzigen persoonsgegevens" te raadplegen.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Even een aardig noob vraagje over losse aandelen Degiro vs Flatex.
Het gaat om bijvoorbeeld 1x een los aandeel DSM:
Bij degiro betaal je €2,00 + 0,038% als je 1 aandeel DSM koopt, bij Flatex betalal je €0
Dan zit je bij Flatex toch een stuk beter als je elke maand bijv 1 random NL aandeel koopt?
Degiro:

Flatex:

Het gaat om bijvoorbeeld 1x een los aandeel DSM:
Bij degiro betaal je €2,00 + 0,038% als je 1 aandeel DSM koopt, bij Flatex betalal je €0
Dan zit je bij Flatex toch een stuk beter als je elke maand bijv 1 random NL aandeel koopt?
Degiro:

Flatex:

Zoals ik op Pepper las, een mailtje met de tekst dat je wil opzeggen is genoeg. Je hoeft dus geen brief op te stellen en per post te versturen.Panzer_V schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:02:
Niet dat het aan de orde is, maar puur hypothetisch heb ik uitgezocht hoe je de Flatex rekening weer moet beëindigen.
Portfoliostatistieken voor juli!

Ik schreef het gisteren al, TWOU is redelijk ingestort. –74,58% sinds aankoop. Toch is er in de grafiek zowat niets van te zien. NAV aan het eind van die dag is zelfs gestegen. Dat is de kracht van goede spreiding
Andere opvallende daler deze maand: NTNX (de vorige recordhouder verlies) verloor 10,17% (deze positie staat nu op –45,38%). Niet verbazingwekkend is natuurlijk FAST met –16,43% die terugkeert naar een wat realistischere waardering. Verder niets wat onder –10% uit is gekomen.
Van de stijgers deze maand zijn NVCR met +35,10%, HQY met +28,67% en TWTR met +24,44% de grootste drie.
Deze maand (jul) | Vorige maand (jun) | YTD | Since inception | |
---|---|---|---|---|
Totaal rendement | +1,64% | +9,17% | +31,22% | +31,68% |
Hoogste prestatie | NVCR, +35,10% | SFIX, +35,75% | GH, +158,84% | GH, +173,37% |
Laagste prestatie | TWOU, –65,09% | NEWR, –15,25% | TWOU, –74,58% | TWOU, –74,58% |
Aantal posities | 115 | 104 | ||
Verdeling | Aandelen 126,8% Opties 3,7% Cash –30,5% | Aandelen 124,2% Opties 3,7% Cash –27,9% | ||
Transacties | Aandelen 6× Opties 9× Valutaconversie 1× | Aandelen 3× Opties 1× | Aandelen 73× Opties 34× Valutaconversie 6× | Aandelen 97× Opties 34× Valutaconversie 8× |
Transactiekosten | € 11,93 | € 1,13 | € 61,94 | € 78,36 |

Ik schreef het gisteren al, TWOU is redelijk ingestort. –74,58% sinds aankoop. Toch is er in de grafiek zowat niets van te zien. NAV aan het eind van die dag is zelfs gestegen. Dat is de kracht van goede spreiding
Andere opvallende daler deze maand: NTNX (de vorige recordhouder verlies) verloor 10,17% (deze positie staat nu op –45,38%). Niet verbazingwekkend is natuurlijk FAST met –16,43% die terugkeert naar een wat realistischere waardering. Verder niets wat onder –10% uit is gekomen.
Van de stijgers deze maand zijn NVCR met +35,10%, HQY met +28,67% en TWTR met +24,44% de grootste drie.
@Zr40 : je zit met een hefboom te stockpicken en in derivaten te handelen? Gedurfd, voor een particulier.
@wimjongil Ja. Wat de derivaten betreft: ik houd alleen optieposities aan waarvan ik eventuele assignment niet erg zou vinden. Dat wil zeggen dat ik geen probleem zou hebben met direct bezit van de underlying, en de prijs van eventuele uitvoering ook gunstig zou zijn op het moment dat ik de positie had geopend.
Het gaat dan met name om geschreven puts en covered calls. Verloopt de optie waardeloos, dan houd ik de premie, tijd voor de volgende ronde. Wordt de optie uitgeoefend, dan koop of verkoop ik de underlying tegen een gunstigere prijs (strike plus/min premie) dan ten tijde van schrijven van de optie, en verandert de geschreven put strategie naar een met covered calls (of vice versa).
Ik heb daarnaast ook een short box positie met de AEX index als underlying. Reden: negatieve rente. Ik ontvang bijvoorbeeld vandaag € 60667 en moet in december 2023 slechts € 60000 terugbetalen. Vind ik prima.
De waarde hiervan streep ik trouwens weg tegen de cash positie bij ‘verdeling’ omdat het anders lijkt alsof ik helemaal geen leverage gebruik.
En als laatste heb ik ook een diagonal call spread. Hetzelfde idee als de covered call, maar dan covered met een gekochte call optie op een lagere strike ver in de toekomst ipv 100 aandelen. Dat is ook de reden waarom het percentage optiewaarde van mijn portfolio positief is.
Voor de volledigheid, in mijn portfoliostatistieken neem ik winst/verlies op optieposities niet mee bij ‘hoogste/laagste prestatie’, en wel om een simpele reden: het is niet uit te drukken als een rendement op geïnvesteerd vermogen, en rendement op benodigde margin of op maximaal verlies is niet vergelijkbaar met rendement op aandelen.
Bij ‘totaal rendement’ en in de grafieken wordt de winst/verlies op optieposities wel meegenomen. Die statistieken kijken naar liquidatiewaarde van het portfolio ten opzichte van het begin van de periode, met uitzondering van stortingen en opnamen. Time Weighted Return, om precies te zijn.
Het gaat dan met name om geschreven puts en covered calls. Verloopt de optie waardeloos, dan houd ik de premie, tijd voor de volgende ronde. Wordt de optie uitgeoefend, dan koop of verkoop ik de underlying tegen een gunstigere prijs (strike plus/min premie) dan ten tijde van schrijven van de optie, en verandert de geschreven put strategie naar een met covered calls (of vice versa).
Ik heb daarnaast ook een short box positie met de AEX index als underlying. Reden: negatieve rente. Ik ontvang bijvoorbeeld vandaag € 60667 en moet in december 2023 slechts € 60000 terugbetalen. Vind ik prima.
En als laatste heb ik ook een diagonal call spread. Hetzelfde idee als de covered call, maar dan covered met een gekochte call optie op een lagere strike ver in de toekomst ipv 100 aandelen. Dat is ook de reden waarom het percentage optiewaarde van mijn portfolio positief is.
Voor de volledigheid, in mijn portfoliostatistieken neem ik winst/verlies op optieposities niet mee bij ‘hoogste/laagste prestatie’, en wel om een simpele reden: het is niet uit te drukken als een rendement op geïnvesteerd vermogen, en rendement op benodigde margin of op maximaal verlies is niet vergelijkbaar met rendement op aandelen.
Bij ‘totaal rendement’ en in de grafieken wordt de winst/verlies op optieposities wel meegenomen. Die statistieken kijken naar liquidatiewaarde van het portfolio ten opzichte van het begin van de periode, met uitzondering van stortingen en opnamen. Time Weighted Return, om precies te zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 01-08-2019 21:52 ]
Dat is nog wel een prima strategie inderdaad, stel je eigenlijk je limieten in.Zr40 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:29:
@wimjongil Ja. Wat de derivaten betreft: ik houd alleen optieposities aan waarvan ik eventuele assignment niet erg zou vinden. Dat wil zeggen dat ik geen probleem zou hebben met direct bezit van de underlying, en de prijs van eventuele uitvoering ook gunstig zou zijn op het moment dat ik de positie had geopend.
Wordt tijd voor een geavanceerdere interface dus, met Greeks en weet ik wat.Voor de volledigheid, in mijn portfoliostatistieken neem ik winst/verlies op optieposities niet mee bij ‘hoogste/laagste prestatie’, en wel om een simpele reden: het is niet uit te drukken als een rendement op geïnvesteerd vermogen, en rendement op benodigde margin of op maximaal verlies is niet vergelijkbaar met rendement op aandelen.
Hoe regel jij dit eigenlijk met belastingdienst? Voor zover ik weet (but please correct me when I'm wrong) kijken die alleen naar de cash die je op dit moment op je rekening hebt staan (de 60k).Zr40 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:29:
@wimjongil
Ik heb daarnaast ook een short box positie met de AEX index als underlying. Reden: negatieve rente. Ik ontvang bijvoorbeeld vandaag € 60667 en moet in december 2023 slechts € 60000 terugbetalen. Vind ik prima.De waarde hiervan streep ik trouwens weg tegen de cash positie bij ‘verdeling’ omdat het anders lijkt alsof ik helemaal geen leverage gebruik.
Als particulier met vermogen in box 3 maakt het voor de belastingdienst niets uit waar de waarde op je account uit is opgebouwd. Voor deze short box heb je 60k in cash en -60k in opties, netto is de waarde van die positie 0. Op de jaaropgaaf staat ook de netto accountwaarde vermeld en dat is wat je moet invullen bij de aangifte.
Val je onder een ander belastingregime (niet als particulier, of belastingplichtig buiten Nederland) dan gelden uiteraard andere regels.
Val je onder een ander belastingregime (niet als particulier, of belastingplichtig buiten Nederland) dan gelden uiteraard andere regels.
[ Voor 72% gewijzigd door Zr40 op 02-08-2019 09:00 ]
Inmiddels zijn er nieuwe kosten in rekening gebracht en ik zie nog steeds geen verrekening. Heb DEGIRO gevraagd hoe het nu precies zit.Zr40 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:20:
Ik zie nog geen verrekening met kosten gemaakt voor vandaag. Ik zal er eens op letten de volgende keer dat periodieke kosten of transactiekosten in rekening gebracht worden.
Voor mijn idee worden die heffingen door Trump zo rond de 2e dag van de maand de wereld ingeblaft.. net nadat de pensioenfondsen (BND) aandelen aankopen met de ingelegde gelden.
Is die melding van Trump de reden dat VWRL zoveel lager staat nu? Zag portefeuille opeens 200 euro lager staanBiLLY_daKid schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:23:
Voor mijn idee worden die heffingen door Trump zo rond de 2e dag van de maand de wereld ingeblaft.. net nadat de pensioenfondsen (BND) aandelen aankopen met de ingelegde gelden.

@BiLLY_daKid Zou mooi zijn om een patroon in de Trump tweets te kunnen vinden, kan je goed geld mee verdienen
Ja, "de" markt staat integraal 2 - 2.5% lager. Veel beursen schoten zelfs even in stress modus.Pakhaas schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:24:
[...]
Is die melding van Trump de reden dat VWRL zoveel lager staat nu? Zag portefeuille opeens 200 euro lager staan
Ah oke, nou net maar even 4x VWRL bijgekocht.DJTimo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:25:
[...]
Ja, "de" markt staat integraal 2 - 2.5% lager. Veel beursen schoten zelfs even in stress modus.
Emerging markets (EMIM) staat zelfs 3,3% lager...
Ja potsie, net alles aangekocht. Alleen mijn NT world is nog niet verwerkt. Misschien daar dan een klein gelukje mee.
Weet iemand hoe laat de dagelijkse koersinformatie van de NT fondsen verwerkt wordt in het overzicht van je rendement de ING app?
Voor zover ik gemerkt heb wordt die koersinformatie van de fondsen ergens aan het eind van de middag ge-update (rond 16 uur zichtbaar). Maar Mn rendement (dat ING berekent) staat nu al twee dagen op een soort nullijn.
Voor zover ik gemerkt heb wordt die koersinformatie van de fondsen ergens aan het eind van de middag ge-update (rond 16 uur zichtbaar). Maar Mn rendement (dat ING berekent) staat nu al twee dagen op een soort nullijn.
Nieuwe mijlpaal, eerste dag met meer dan 1000 euro verlies!
Vandaag kun je ook weer heel mooi zien hoe de koers van Flow Traders zich gedraagt als de volatiliteit plots hard stijgt.
@DJH Heb je uiteindelijk nog een VIX positie (of een andere long volatility) ingenomen? Gisteravond ging het ineens hard!
Vandaag kun je ook weer heel mooi zien hoe de koers van Flow Traders zich gedraagt als de volatiliteit plots hard stijgt.
Wat mij is opgevallen: als de beurs hoog staat, komt hij met stoere praat en als de beurs laag staat praat hij hem weer omhoog (trade talks going very well, making progress).roda_djavulen schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:24:
@BiLLY_daKid Zou mooi zijn om een patroon in de Trump tweets te kunnen vinden, kan je goed geld mee verdienen
@DJH Heb je uiteindelijk nog een VIX positie (of een andere long volatility) ingenomen? Gisteravond ging het ineens hard!
[ Voor 61% gewijzigd door Longcat op 02-08-2019 12:28 ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door Longcat op 02-08-2019 12:28 ]
Soms moet je een ook wel eens een dag later wachten voordat alle koersen definitief zijn verwerkt. De datum onder het betreffende aandeel verraad of deze up 2 date is. Op de site van Northern Trust kun je verifiëren wat de laatst vastgestelde koersen zijn. Zie: https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/oscar82 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:10:
Weet iemand hoe laat de dagelijkse koersinformatie van de NT fondsen verwerkt wordt in het overzicht van je rendement de ING app?
Maar laten we overigens wel reëel blijven, dit type fondsen koop je voor de lange termijn, +5 jaar >buy and hold. Je hoeft echt niet iedere dag te kijken, stel je periodieke order in en kijk er voorlopig niet meer naar om.
Ja was voor mij ook even schrikkenPakhaas schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:24:
[...]
Is die melding van Trump de reden dat VWRL zoveel lager staat nu? Zag portefeuille opeens 200 euro lager staan
[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 02-08-2019 13:30 ]
@Workaholic Na een daling van 2-3%? Dan blijf je bezig! Als het een beetje tegenzit, gaat er nog een stuk meer af. Dalingen van 10% vanaf de top zijn niet ongebruikelijk. Zelf koop ik dan pas ETFs bij (ong. een maandinleg, als de spaarrekening het toelaat).
Die als ze rond de 10procent dalen koop je een maandinleg extra in?Longcat schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:36:
@Workaholic Na een daling van 2-3%? Dan blijf je bezig! Als het een beetje tegenzit, gaat er nog een stuk meer af. Dalingen van 10% vanaf de top zijn niet ongebruikelijk. Zelf koop ik dan pas ETFs bij (ong. een maandinleg, als de spaarrekening het toelaat).
@sjnelle Yes. Bij 20% daling trouwens ook.
Nog maar zeer zelden hoeven doen trouwens.
Je hebt helemaal gelijk. Twee maandelijkse orders aangemaakt en de beleggen app van m'n telefoon gegooid.Miki schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:54:
[...]
Maar laten we overigens wel reëel blijven, dit type fondsen koop je voor de lange termijn, +5 jaar >buy and hold. Je hoeft echt niet iedere dag te kijken, stel je periodieke order in en kijk er voorlopig niet meer naar om.

Nu nog van tweakers afkicken
[ Voor 3% gewijzigd door oscar82 op 02-08-2019 14:48 ]
10% daling bij VWRL lijkt me forsLongcat schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:36:
[ Voor 11% gewijzigd door Workaholic op 02-08-2019 14:30 ]
Eerlijk zeggen, wie heeft er net 11 stukjes VWRL gekocht voor 77 euro i.p.v. 76.65? Bedankt namens de market maker.
@Workaholic In het afgelopen jaar daalde VWRL nog met 15% van de toenmalige top.
In maart 2018 ging er net geen 10% af, maar intraday vast wel.
Eind 2017/begin 2018 10% en 20% omlaag van de top van april 2015.
Zeker fors, maar ook gebruikelijk.

@Workaholic In het afgelopen jaar daalde VWRL nog met 15% van de toenmalige top.
In maart 2018 ging er net geen 10% af, maar intraday vast wel.
Eind 2017/begin 2018 10% en 20% omlaag van de top van april 2015.
Zeker fors, maar ook gebruikelijk.
[ Voor 28% gewijzigd door Longcat op 02-08-2019 14:38 ]
Ik moest toevallig nog mijn maandinleg investeren, dus heb dat vandaag gelijk maar gedaan.Workaholic schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:25:
[...]
Ja was voor mij ook even schrikkenMaar hoort er bij... timen wil ik eigenlijk niet doen maar ik twijfel nu toch zelf even om 100 stuks bij te kopen... naast de maandelijkse aankoop.
Dit.Pakhaas schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:45:
[...]
Ik moest toevallig nog mijn maandinleg investeren, dus heb dat vandaag gelijk maar gedaan.
Moest wel ff met mijn ogen knipperen vanochtend, maar vergeleken met eind 2018 is dit peanuts natuurlijk. Voor het interessant wordt om extra bij te gaan kopen moet er nog wel wat meer gebeuren.
[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 02-08-2019 14:48 ]
Dat was heel recent nog, in december en begin vh jaar heb ik bijgekocht voor 64/65 euro per stuk.Workaholic schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:29:
[...]
10% daling bij VWRL lijkt me forseen procent of 3-5 zou mooi zijn! Ik heb nu een order uitstaan bij de giro op 200 stuks met 75 als limit. We zien vanzelf wel of die doorgaat..
Kan iemand mij uitleggen wat de Opgebouwde compensatie is bij DEGIRO?
Kan alleen overgeboekt worden naar je bankrekening.
Daarmee wordt je negatieve rendement op de geldmarktfondsen gecompenseert naar 0.AudiRS3 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:23:
Kan iemand mij uitleggen wat de Opgebouwde compensatie is bij DEGIRO?
Ik had afgelopen weken al iemand in het financieel onafhankelijk draadje op deze blog gewezen, maar op dagen als deze kun je dit soort websites goed gebruiken: https://www.firenederland...-onafhankelijk-te-worden/Workaholic schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:29:
[...]
10% daling bij VWRL lijkt me forseen procent of 3-5 zou mooi zijn! Ik heb nu een order uitstaan bij de giro op 200 stuks met 75 als limit. We zien vanzelf wel of die doorgaat..
In het kort:
1 Door breed te beleggen in aandelen kun je als het ware een stukje van de wereldeconomie kopen.
2 Weet dat er onheil in het verschiet ligt, beurscrashes en recessies zijn onvermijdelijk.
3 De wereldeconomie herstelt zich altijd.
4 Per saldo groeit de wereldeconomie, al is het dus met pieken en dalen.
5 Bereid je voor op een emotionele achtbaan, paniek en hebzucht zal je niet bespaard blijven.
6 Geniet van recessies als alles in de uitverkoop is, wees op je hoede als dat niet nodig lijkt.
7 Maak rationele beslissingen, geen emotionele.
8 Wees sceptisch.
9 Verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt is niemand anders dan jijzelf.
10 Je bent of kent niet de slimste persoon op aarde (nee, echt niet) en dat hoeft ook niet.
DutchJudge schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:39:
[...]
3 De wereldeconomie herstelt zich altijd.
4 Per saldo groeit de wereldeconomie, al is het dus met pieken en dalen.
Ik ben sceptisch (op de lange termijn)8 Wees sceptisch.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat ie waarschijnlijk bedoelt te zeggen: De wereldeconomie herstelde zich in het verleden altijd.3 De wereldeconomie herstelt zich altijd.
Wat de toekomst brengt weet niemand.
Tja, als de wereld vergaat gaan je beleggingen je niet redden, nee.
Er zijn wel meer mogelijkheden dan het vergaan van de wereld.
Wat voor mogelijkheid zie jij dan, waarbij de wereldeconomie zich nooit meer zal herstellen?
Dat is het leuke van de toekomst, niemand weet wat er gaat gebeuren.
Maar als je punt is dat het hoogst waarschijnlijk is dat de wereld economie zich altijd zal herstellen ben ik het er wel mee eens. Het is echter onjuist om met zekerheid over de toekomst te praten, en dat deed de schrijver wel.
Scenario's? Heb m'n twijfels of dat zo nuttig is maar goed. Een enorme wereldwijde economische crisis waarbij de burgers al het vertrouwen kwijtraken in het monetaire stelsel en daardoor overgaan op cryptomunten. Zo zijn er nog veel meer scenario's denkbaar.
Maar als je punt is dat het hoogst waarschijnlijk is dat de wereld economie zich altijd zal herstellen ben ik het er wel mee eens. Het is echter onjuist om met zekerheid over de toekomst te praten, en dat deed de schrijver wel.
Scenario's? Heb m'n twijfels of dat zo nuttig is maar goed. Een enorme wereldwijde economische crisis waarbij de burgers al het vertrouwen kwijtraken in het monetaire stelsel en daardoor overgaan op cryptomunten. Zo zijn er nog veel meer scenario's denkbaar.
Gaan we bij een 3% daling al de '10 geboden' van buy & hold posten?
Ik ben benieuwd wat er hier gebeurt als de beurs -20% doet.
Volgens mij zitten de meesten hier in de opbouwfase, dus dan is een dip(je) top. Als je in de uitkerende fase zit en leeft van dividend en rente, maken de koersen niets uit. Mocht je leven van verkopen, dan raak je misschien wat sneller in de stress maar je weet wat de kansen zijn dat je veilig zit met je withdrawal rate.

Volgens mij zitten de meesten hier in de opbouwfase, dus dan is een dip(je) top. Als je in de uitkerende fase zit en leeft van dividend en rente, maken de koersen niets uit. Mocht je leven van verkopen, dan raak je misschien wat sneller in de stress maar je weet wat de kansen zijn dat je veilig zit met je withdrawal rate.
Dit volg ik niet. Je dividend wordt toch uit de koers genomen?Longcat schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:32:
Als je in de uitkerende fase zit en leeft van dividend en rente, maken de koersen niets uit.
Waarom maakt het dan uit of je een stukje aandelen zou verkopen of dividend krijgt?
Als je in dividendaandelen zit die jaar na jaar het dividend met de inflatie (of meer) laten stijgen, dan kun je gewoon daarvan leven en hoef je niet om te kijken naar de koers.Pistachenootje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:42:
[...]
Dit volg ik niet. Je dividend wordt toch uit de koers genomen?
Waarom maakt het dan uit of je een stukje aandelen zou verkopen of dividend krijgt?
Voordat een bedrijf als 3M (60 jaar dividendgroei, 3.4% dividend yield) of AT&T (34 jaar dividendgroei, 6% dividend yield) in het dividend gaat snijden, moet de stront heel hard de ventilator raken.
[ Voor 30% gewijzigd door Longcat op 03-08-2019 16:50 ]
Maar hoe reëel is dat als er een serieuze crisis aankomt?Longcat schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:47:
[...]
Als je in dividendaandelen zit die jaar na jaar het dividend met de inflatie (of meer) laten stijgen, dan kun je gewoon daarvan leven en hoef je niet om te kijken naar de koers.
@Pistachenootje Zie mijn edit. Je hebt een aantal gradaties van dividendbetalers, zoals dividend aristocrats/champions/contenders (er zijn zo veel namen voor). Maar er zijn een aantal die al sinds de 2e wereldoorlog netjes elk jaar dividend betalen en ook elk jaar weer meer. Die hebben heel wat crises meegemaakt.
@Longcat volgens deze video en dit artikel is het beter om voor een total return approach te gaan. Lijkt mij zelf logischer.
https://www.etf.com/secti...ance-dividends?nopaging=1
Dat iets in het verleden wel heeft gewerkt betekent niet automatisch dat het de beste strategie was.
https://www.etf.com/secti...ance-dividends?nopaging=1
Dat iets in het verleden wel heeft gewerkt betekent niet automatisch dat het de beste strategie was.
@Pistachenootje Ik zeg ook niet per se dat het beter is dan een total return benadering, maar dat de koersen niet relevant zijn als je van dividenden en rente leeft.
@Longcat ik denk dat de koersen wel uitmaken omdat je dividend uit de koers wordt genomen. Als er ineens een klap van -40% komt dan zou ik me, ook als ik leef van dividend, me wel zorgen gaan maken.
@Pistachenootje Nee, dividend wordt niet 'uit de koers genomen'. Dividend wordt betaald door het bedrijf waar je aandelen van hebt. De koers heeft geen invloed op hoeveel geld het bedrijf op de bank heeft staan of hoeveel omzet ze maken.
Verder is de keuze van een bedrijf om dividend uit te keren niet afhankelijk van de koers maar van bedrijfsomstandigheden. De koers zelf ontstaat uit vraag en aanbod en dat is uiteraard ook afhankelijk van bedrijfsomstandigheden. Vraag en aanbod wordt enkel bepaald door deelnemers aan de markt op basis van de tot hen beschikbare informatie over het bedrijf.
Wat wel zo is, is dat verwacht dividend door de markt wordt ingeprijsd tot het moment dat het dividend wordt toegewezen aan de aandeelhouders. Immers, als je een aandeel koopt vlak voordat dividend toegewezen wordt, krijg jij de volledige dividendbetaling en de verkoper niet. Na toewijzing daalt de koers met het dividendbedrag. Dat lijkt het effect te geven dat 'het dividend uit de koers komt', maar dat is een notie die enkel relevant is wanneer je koopt of verkoopt rond de dividendtoewijzingsdatum.
Het dividend is altijd afkomstig van het bedrijf. Je moet dan ook kijken naar het bedrijf, en niet naar de koers, om te bepalen of ze hun dividendbeleid kunnen (en willen) doorzetten.
Verder is de keuze van een bedrijf om dividend uit te keren niet afhankelijk van de koers maar van bedrijfsomstandigheden. De koers zelf ontstaat uit vraag en aanbod en dat is uiteraard ook afhankelijk van bedrijfsomstandigheden. Vraag en aanbod wordt enkel bepaald door deelnemers aan de markt op basis van de tot hen beschikbare informatie over het bedrijf.
Wat wel zo is, is dat verwacht dividend door de markt wordt ingeprijsd tot het moment dat het dividend wordt toegewezen aan de aandeelhouders. Immers, als je een aandeel koopt vlak voordat dividend toegewezen wordt, krijg jij de volledige dividendbetaling en de verkoper niet. Na toewijzing daalt de koers met het dividendbedrag. Dat lijkt het effect te geven dat 'het dividend uit de koers komt', maar dat is een notie die enkel relevant is wanneer je koopt of verkoopt rond de dividendtoewijzingsdatum.
Het dividend is altijd afkomstig van het bedrijf. Je moet dan ook kijken naar het bedrijf, en niet naar de koers, om te bepalen of ze hun dividendbeleid kunnen (en willen) doorzetten.
@Zr40 wat ik bedoelde met 'uit de koers genomen', is dat op het moment dat bijv. VWRL dividend uitbetaalt, de koers met hetzelfde bedrag daalt. Dat klopt toch?
Edit: Oh wacht, je bevestigt het al. Ok dan zijn we dat dus met elkaar eens. Maar de discussie draait meer om dat andere punt: een flinke afname van de koers is ook vervelend voor mensen die van dividend leven. Dividend is geen free lunch. Volgens mij kloppen dat artikel en die video wel. Maar goed, als het anders zit leer ik het graag.
Edit: Oh wacht, je bevestigt het al. Ok dan zijn we dat dus met elkaar eens. Maar de discussie draait meer om dat andere punt: een flinke afname van de koers is ook vervelend voor mensen die van dividend leven. Dividend is geen free lunch. Volgens mij kloppen dat artikel en die video wel. Maar goed, als het anders zit leer ik het graag.
[ Voor 54% gewijzigd door Pistachenootje op 03-08-2019 18:09 ]
Hooguit dat de pro rata koersopslag op basis van verwacht dividend weer terug gaat naar 0 nadat dividend is toegewezen.
Maar je maakte de fout dat je denkt dat een koersdaling van 40% er voor zorgt dat er niets 'uit de koers te nemen' is. Dat is niet hoe dividendbetaling werkt.
Maar je maakte de fout dat je denkt dat een koersdaling van 40% er voor zorgt dat er niets 'uit de koers te nemen' is. Dat is niet hoe dividendbetaling werkt.
Ja, maar verwissel niet oorzaak en gevolg. Het is niet de flinke koersdaling, maar de oorzaak van die daling, die vervelend is voor continuïteit van dividend.Maar de discussie draait meer om dat andere punt: een flinke afname van de koers is ook vervelend voor mensen die van dividend leven.
[ Voor 50% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2019 18:18 ]
Dat zeg ik niet.Zr40 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:10:
Maar je maakte de fout dat je denkt dat een koersdaling van 40% er voor zorgt dat er niets 'uit de koers te nemen' is. Zo werkt dat niet.
Longcat zegt dat als je leeft van dividend, koersverlies in de uitkeringsfase niet uitmaakt. Dat klopt volgens mij niet. Dit artikel gaat er diep op in: https://earlyretirementno...usion-swr-series-part-29/
@Pistachenootje Wat doet de koers er toe dan? Je verkoopt je aandelen niet, maar leeft van het dividendinkomen. Pas als een van de aandelen in je portefeuille in het dividend gaat snijden, kom je in de problemen. Tot die tijd heb je geen omkijken naar de koers. Ik heb niet gezegd dat dit een beter rendement levert dan een total return benadering, maar ik geloof wel dat het beter is voor 'emotiemanagement'. Als je leeft van verkooptransacties, dan ben je gedwongen te kijken naar de koers.
@Longcat correct me if I'm wrong, 5% dividend betekent toch dat het dividend = 5% van de koers is? of niet?
Als je ETF dan steeds minder waard wordt zal die 5% ook steeds minder zijn.
ETF kan ik geen uitspraken doen, maar het type bedrijven dat ik noemde verhoogt het absolute dividend elk jaar. Dus als het nu $1 is, is het volgend jaar bijv. $1,05. Als de koers nu $20 is, dan is het dividendrendement op dit moment 5%. Als de koers 20% daalt, dan betaalt dit soort bedrijven het volgende jaar gewoon $1,05 aan dividend, ongeacht de koersbeweging. Het dividendrendement is dan +/- 6.5%. De koers daalt inderdaad nadat er dividend wordt betaald, maar dat maakt niet uit als je de aandelen nooit verkoopt.Pistachenootje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:28:
@Longcat correct me if I'm wrong, 5% dividend betekent toch dat het dividend = 5% van de koers is? of niet?
@Longcat kijk als we zeker weten dat die bedrijven continu dat bedrag blijven betalen en iemand kan echt leven van die betalingen, dan maakt de koers niet direct wat uit. Maar weet je echt 100% zeker dat dat bedrijf dat blijft betalen?
En als de dividenduitbetaling er voor zorgt dat de koers daalt, kan dat gecombineerd met een economische crisis er niet voor zorgen dat de koers bij 0 uit gaat komen?
En als de dividenduitbetaling er voor zorgt dat de koers daalt, kan dat gecombineerd met een economische crisis er niet voor zorgen dat de koers bij 0 uit gaat komen?
Gezien het niveau van je vragen hoop ik voor je dat jij geen beleggingen hebt.Pistachenootje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:18:
Echt, koop een willekeurig boek over effecten. Voor mijn part "beleggen voor dummies" en ga dat lezen.
Jouw vragen zijn angstvallig eng voor iemand die belegt. Weet je uberhaupt wel waar je mee bezig bent? Of praat je maar wat joeptoep filmpjes na?
En voordat je ergens over mocht beginnen. Ik beleg al 15+ jaar, heb twee crises meegemaakt en heb 6 jaar in de effectenbranche gewerkt.
@Panzer_V ik ben altijd een passieve belegger geweest (±20 jaar). Uitsluitend met ETFs en beleggingsfondsen. Ik heb me nooit verdiept in dit soort vraagstukken (aandelen met hoge dividend yield). Ik beleg niet in individuele aandelen.
Je toon klinkt een beetje negatief, alsof ik dit soort vragen hier niet hoor te stellen. Of begrijp ik je verkeerd?
Je toon klinkt een beetje negatief, alsof ik dit soort vragen hier niet hoor te stellen. Of begrijp ik je verkeerd?
[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 03-08-2019 19:42 ]
Zijn punt lijkt mij valide? Wat heb je aan 5% dividend per jaar wanneer de koers elk jaar 1% zakt?!Panzer_V schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:22:
[...]
Gezien het niveau van je vragen hoop ik voor je dat jij geen beleggingen hebt.
Echt, koop een willekeurig boek over effecten. Voor mijn part "beleggen voor dummies" en ga dat lezen.
Jouw vragen zijn angstvallig eng voor iemand die belegt. Weet je uberhaupt wel waar je mee bezig bent? Of praat je maar wat joeptoep filmpjes na?
En voordat je ergens over mocht beginnen. Ik beleg al 15+ jaar, heb twee crises meegemaakt en heb 6 jaar in de effectenbranche gewerkt.
Kan me niet voorstellen dat bedrijven bij een dalende koers hetzelfde of zelfs (relatief gezien) meer dividend uitbetalen.
Maar misschien moet ik minder logisch nadenken en idd een boek lezen.
De enige individuele aandelen die ik heb zijn verkregen via mijn werkgever.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2019 19:48 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je mag vragen wat je wilt. Natuurlijk!Pistachenootje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:35:
@Panzer_V ik ben altijd een passieve belegger geweest (±20 jaar). Uitsluitend met ETFs en beleggingsfondsen. Ik heb me nooit verdiept in dit soort vraagstukken (aandelen met hoge dividend yield). Ik beleg niet in individuele aandelen.
Echter, je vragen zijn van een dermate dummie niveau (sorry, weet niet hoe het anders te verwoorden) dat ik er echt van schrik dat je nu schrijft al 20 jaar te beleggen. Dit soort vragen zijn economie 101.
In mijn jaren in de effectenbranche heb ik een hoop cliënten gesproken die IMHO niet zouden moeten beleggen. Maar zo'n verhaal als het jouwe ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Vandaar mijn scherpe reactie. Ik dacht alles al wel zo'n beetje meegemaakt te hebben
Maar even goede vrienden natuurlijk
Heb je niet gelezen wat ik schreef? Wederom maak je de fout om te denken dat dividend uit de koers afkomstig is.Pistachenootje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:18:
Verder heeft het koerseffect van dividendbetalingen helemaal niets te maken met het koerseffect van economische crises.
Om je vooruit te helpen, een retorische vraag: als je historische koersen bekijkt in een grafiek, waar denk je dat de functie 'adjust for dividends' voor bedoeld is?
[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2019 19:54 ]
Wel gelezen maar ik begrijp het blijkbaar niet goed. Als er dividend wordt uitbetaald zorgt dat voor een koersdaling dacht ik. Dan zou dus ieder jaar flink dividend uitbetalen wel een negatief effect moeten hebben op de koers, dacht ik.Zr40 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:50:
[...]
Heb je niet gelezen wat ik schreef? Wederom maak je de fout om te denken dat dividend uit de koers afkomstig is.
Een economische crisis kan ook een negatief effect op de koers hebben. Dan heb je 2 negatieve effecten op de koers, lijkt me.
Als iemand het kan uitleggen hoor ik het graag. Bedankt voor het geduld tot zover.
@Pistachenootje Ik kan dit niet langer aanzien.....
https://www.bol.com/nl/p/...Bk87pLrg.1.2.ProductTitle
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dividend

https://www.bol.com/nl/p/...Bk87pLrg.1.2.ProductTitle
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dividend
@Panzer_V dank voor de laatste link. Ga hem lezen.
Los daarvan ben ik wel benieuwd naar je reactie op Sport_Life in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Los daarvan ben ik wel benieuwd naar je reactie op Sport_Life in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
@Pistachenootje De meeste van die dividend aristocrats waar ik het eerder over had hebben in de tijd dat ze bestaan meer dividend uitgekeerd dan de huidige waarde van het aandeel. Toch staat het aandeel niet op 0. Misschien dat dit je kan helpen met het begrijpen dat het dividend op korte termijn (praktisch gezien) uit de koers komt, maar dat dit in werkelijkheid niet het geval is.
@Longcat ja dat begrijp ik. Maar ik had het meer over de 'slechte' scenarios. Wat kan er gebeuren als een bedrijf krijgt te maken met slechte koersontwikkeling, terwijl het ook hoge dividend uitkeringen doet?
Ik heb me nooit met dit soort dingen bezig gehouden dus ik weet echt niet hoe het met dat soort scenarios gaat. Ik zag dat iemand al TNT post noemde. Ik vermoed (maar misschien zit ik er naast) dat jij het vooral over de positieve scenarios hebt.
Ik heb me nooit met dit soort dingen bezig gehouden dus ik weet echt niet hoe het met dat soort scenarios gaat. Ik zag dat iemand al TNT post noemde. Ik vermoed (maar misschien zit ik er naast) dat jij het vooral over de positieve scenarios hebt.
Dividend komt uit de winst, maar eerder werd geschreven dat de hoogte van de dividend los staat van de koers. Er zit geen direct verband tussen, maar indirect zal in de meeste gevallen een dalende koers ook een dalende dividend uitkering hebben, immers dalende koers betekent (even los van de tweets van Trump / FED of ECB beleid ) over het algemeen minder winst (vooruitzicht)..Longcat schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:10:
@Pistachenootje De meeste van die dividend aristocrats waar ik het eerder over had hebben in de tijd dat ze bestaan meer dividend uitgekeerd dan de huidige waarde van het aandeel. Toch staat het aandeel niet op 0. Misschien dat dit je kan helpen met het begrijpen dat het dividend op korte termijn (praktisch gezien) uit de koers komt, maar dat dit in werkelijkheid niet het geval is.
Ik denk niet dat je het helemaal los kunt zien en zo wel ben ik benieuwd waarom
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 03-08-2019 20:24 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dividend wordt altijd op de ex-dividend datum van de koers afgetrokken.
Dan zal er onderliggend iets mis zijn en moeten ze op een gegeven moment hun reeks van dividendverhogingen stoppen (waardoor de koers nog verder daalt). Er zijn genoeg voorbeelden van mislukkingen, net als dat er zat veelbelovende start-ups imploderen. Dividend aristocrats zijn meestal de meer gevestigde bedrijven met stabiele winsten, dus daar sneuvelt er wel eens een als ze worden ingehaald door de tijd.Pistachenootje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:19:
@Longcat ja dat begrijp ik. Maar ik had het meer over de 'slechte' scenarios. Wat kan er gebeuren als een bedrijf krijgt te maken met slechte koersontwikkeling, terwijl het ook hoge dividend uitkeringen doet?
Ik heb niet gezegd dat het los staat van de koers, maar dat de koers over het algemeen niet uitmaakt als je van dividenduitkeringen leeft. Het maakt mij niet uit of een aandeel AT&T op $20 of $40 staat nadat ik ze op $30 aankoop, als ik ze heb aangekocht voor de $0.51 dividend per kwartaal.Sport_Life schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:20:
[...]
Dividend komt uit de winst, maar eerder werd geschreven dat de hoogte van de dividend los staat van de koers. Er zit geen direct verband tussen, maar indirect zal in de meeste gevallen een dalende koers ook een dalende dividend uitkering hebben, immers dalende koers betekent (even los van de tweets van Trump / FED of ECB beleid ) over het algemeen minder winst (vooruitzicht)..
Ik denk niet dat je het helemaal los kunt zien en zo wel ben ik benieuwd waarom. Dat is wat @Pistachenootje bedoelde denk ik.
[ Voor 32% gewijzigd door Longcat op 03-08-2019 20:37 ]
Geld op de bank is één van de aspecten die meespelen bij waardering. Wanneer je een bedrijf koopt, dan koop je naast een stukje van het bedrijf ook een stukje van het geld dat het bedrijf bezit.Pistachenootje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:02:
[...]
Wel gelezen maar ik begrijp het blijkbaar niet goed. Als er dividend wordt uitbetaald zorgt dat voor een koersdaling dacht ik. Dan zou dus ieder jaar flink dividend uitbetalen wel een negatief effect moeten hebben op de koers, dacht ik.
Dividend wordt betaald door het bedrijf. Dat betekent dat de hoeveelheid geld op de bank daalt, en dus ook het stukje geld dat indirect jouw eigendom is. Omdat er nu minder cash op de bank staat daalt de waarde van het aandeel (heel toevallig gelijk aan het dividendbedrag per aandeel).
Maar, verrassing, het is een bedrijf, en bedrijven maken omzet (en hopelijk winst). Dat betekent dat er ook weer geld binnen komt op de bank. Hoeveel precies wordt ieder kwartaal openbaar gemaakt in de kwartaalcijfers, en dat is de informatie die gebruikt wordt door de markt om tot een actuele waardering (en vervolgens middels vraag en aanbod tot een koers) te komen.
Om op je hypothetische situatie in te gaan, stel nou dat je een bedrijf hebt dat niets doet, geen bezittingen en kosten heeft, maar wél dividend betaalt en dat financiert door geld te lenen. Zo'n bedrijf zal gewaardeerd worden op precies 0. Er is namelijk geen economisch verschil tussen bezit van dit bedrijf en zelf geld lenen.
Een andere mogelijkheid bij een waardering van 0 is faillissement, en dan mag er niet eens dividend betaald worden.
Doet het bedrijf ook maar iets economisch productiefs, en zijn ze niet failliet, dan zal de waarde nooit 0 zijn. In een crisis zal het vast wel dalen, maar niet naar 0 zolang het bedrijf nog productief is.
Dan is de koers gedaald en betalen ze hoge dividend. Verder niks.Pistachenootje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:19:
De vraag die je niet moet stellen is: wat voor invloed heeft de gedaalde koers op het bedrijf?
De juiste vraag is: wat is de oorzaak van de koersdaling?
En zodra je daar een antwoord op hebt is een goede vervolgvraag: geeft dit voor het bedrijf aanleiding om het dividend terug te schroeven?
Dit is dus een heel hardnekkige mythe.Wietsee. schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:35:
Dividend wordt altijd op de ex-dividend datum van de koers afgetrokken.
[edit: zie post ZR40]
[ Voor 42% gewijzigd door Longcat op 03-08-2019 21:01 ]
De uitkering vindt later plaats, niet op ex-dividend datum.Longcat schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:41:
[...]
Dit is dus een heel hardnekkige mythe.
Voor de ex-dividend datum heb je 1 aandeel en recht op een dividend uitkering op de ex-dividend datum. Daarna heb je slechts nog 1 aandeel. Daarom prijst de markt het aandeel lager en daalt het aandeel grofweg met de hoogte van de dividenduitkering. Het wordt niet van de prijs afgetrokken of van de koers ingehouden of hoe je het ook wil noemen.
Ik kan het nog bondiger verwoorden. De enige reden dat de koers daalt in verband met dividend is dat het bedrijf minder waard is geworden vanwege de dividenduitkering.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg alleen dat je op de ex-dividend datum geen recht meer hebt op de dividenduitkering.Zr40 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:45:
[...]
De uitkering vindt later plaats, niet op ex-dividend datum.
[ Voor 19% gewijzigd door Longcat op 03-08-2019 20:47 ]
"recht op een dividend uitkering op de ex-dividend datum" <-- dat is dus op een later moment, niet op de ex-dividend datum.
Voor ex-dividend: je hebt een aandeel
Na ex-dividend: je hebt een aandeel en een recht op uitkering
Na uitkering: je hebt een aandeel en een dividendbetaling
Voor ex-dividend: je hebt een aandeel
Na ex-dividend: je hebt een aandeel en een recht op uitkering
Na uitkering: je hebt een aandeel en een dividendbetaling
[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2019 20:52 ]
Ah, nu zie ik het. Zo bedoelde ik het niet, maar zo lijkt het wel inderdaad,Zr40 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:47:
"recht op een dividend uitkering op de ex-dividend datum" <-- dat is dus op een later moment, niet op de ex-dividend datum.
Kan wel zijn, het gaat ondanks herstel of niet nog steeds van de koers af. Hefboomproducten etc. worden ook op zo'n dag aangepast anders zou hier heel gemakkelijk rendement behaalt kunnen worden.Longcat schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:41:
[...]
Dit is dus een heel hardnekkige mythe.
[edit: zie post ZR40]
Als ik:
Aangezien deGiro geen wereldwijde indexfondsen aanbiedt?
Of anders BinkGreen, maar die rekenen hoge servicekosten.
- Nederlandse aandelen wil ontvangen en beheren (schenking)
- Zelf Amerikaanse indexfondsen wil kopen
- Eventueel andere wereldwijde indexfondsen wil kopen
- Wereldwijd af en toe wat actief wil handelen met aandelen
[ Voor 9% gewijzigd door honmashinsei op 04-08-2019 06:22 ]
Hoe kom je erbij dat de giro geen wereldwijde fondsen heeft??honmashinsei schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 06:18:
Als ik:Begrijp ik dan goed dat mijn enige echte optie IB is?
- Nederlandse aandelen wil ontvangen en beheren (schenking)
- Zelf Amerikaanse indexfondsen wil kopen
- Eventueel andere wereldwijde indexfondsen wil kopen
- Wereldwijd af en toe wat actief wil handelen met aandelen
De giro heeft bv het wereldwijde vwrl fonds waar hier al uitgebreid over gesproken is.
[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 04-08-2019 07:45 ]
Dit topic is gesloten.