Je vragen/bezwaren zijn begrijpelijk maar ze zijn allemaal al wel beantwoord in het boek. Er zijn ook gratis artikelen en podcasts waarin ze aanbod komen.
Ik zal er nog een paar beantwoorden: Reducing the risk of black swans is de titel van het boek. Het Larry portfolio haalt, historisch gezien, zowel de pieken als de dalen eruit (logisch met 70% interm. bonds).
Mijn eigen portfolio is behoorlijk offensiever dan het Larry portfolio.
Maar je in de larry-link gaat spelen met de "length of rolling timeframe" in de grafiek "Rolling returns /// Larry Portfolio" met bv 1 of 2 jaar dan zie je dat de rendement de huidige jaren niet best of negatief zijn!!
Logisch, want het Larry portfolio is defensiever dan de rest van die portfolios en de laatste paar jaren heeft small cap value het niet fantastisch gedaan. Ga je kijken naar >100 jaar data dan doet small cap value het meestal beter dan total stock market.
Als men de afgelopen jaren 100% S&P500 had gedaan, is de kans groot dat men ondertussen zoveel meer had gehad dat men na een crash nog steeds op winst zou staan tov dit.
Je kunt altijd periodes kiezen waarin total market het beter deed dan small cap value. Als small cap value altijd beter zou presteren zou iedereen alleen maar in small cap value investeren. De factor premia zijn gebaseerd op >100 jaar aan data.
Als we kijken naar de afgelopen 10 jaar CAGR:
SLYV (US small cap value) 14.18%
VTI (US total stock market) 14.45%
Afgelopen 18 jaar (vanaf inceptie SLYV):
SLYV (US small cap value) 18.62%
VTI (US total stock market) 14.48%
Internationaal komt er weer een ander plaatje naar boven.
Mijn inziens zou men nu niet naar obligaties moeten kijken. In mijn mening kan men beter 100k op de bank hebben als onderdeel van je portfolio, omdat je dan zekerheid hebt van deposito garantie stelsel in plaats van obligaties*. Bijkomend voordeel is dat het direct beschikbaar is, mooi als er wel een leuke mogelijkheid langs komt.
Begrijpelijke argumenten. En volgens mij zit jij in de opbouw fase. Dan zou ik nu ook geen of heel weinig geld in obligaties steken.
In de uitgeef fase liggen de dingen wat anders. Ik heb zelf gebruik gemaakt van diverse tools om tot mijn asset allocation te komen. O.a. deze Vanguard MC tool:
https://retirementplans.v...RetirementNestEggCalc.jsf
Ik krijg de beste resultaten met zo'n 40-50% obligaties.
De
verwachting van Vanguard voor de komende 10 jaar is gemiddeld 2 tot 4% op global bonds voor inflatie. Dat vind ik zelf een stuk aantrekkelijker dan spaarrekeningen of depositos. Maar ik heb die 2% niet perse nodig. Ik heb mijn aandelen voor de groei.
Overigens werd ±7 maanden geleden mij door diverse mensen afgeraden om in obligaties te investeren. Ondertussen hebben ze in die 7 maanden toch ±5% opgeleverd. Da's leuk, ondanks dat ik obligaties niet voor groei heb. Ik vind het vooral mooi dat in jaren van beurs crisis de obligaties vaak ±5% doen. Een stuk leuker dan een bankrekening mi. Maar each to his own.
Dit lijkt niet op IWDA, maar deze heb ik zelf gekozen: NL0011354881 Robeco QI Global Multi-Factor Equities Fund. Om het te vergelijken met iets van iShares komt waarschijnlijk Ishares Multifactor het best in de buurt.
Maar goed, alleen interessant voor mensen die geloven in factor investing.
[
Voor 9% gewijzigd door
Pistachenootje op 26-07-2019 15:57
]