Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.717 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:25
Ko.Kane schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:35:
[...]
Kun je portfolio die je nu hebt delen? Ben wel benieuwd hoe dat dat er uit ziet dan. In procenten niet in nominale bedragen natuurlijk,
Ongeveer 45% aandelen, 55% obligaties: Vanguard global bonds hedged to EUR. (Ik zit niet meer in de opbouwfase. Anders had ik meer aandelen en minder obligaties genomen.)

Aandelen (±):
50% US small cap value (IJS en ZPRV)
26% Int small cap value (DLS)
14% Northern Trust EM (ik overweeg nog over te gaan op WTED)
10% Robeco multifactor (ROMF)

Mijn portfolio is losjes gebaseerd op het Larry portfolio en Merriman's all small cap value portfolio. Er zijn ook manieren om minder 'agressief' te tilten. Bijv. Merriman's ultimate buy & hold en Schultheis' Coffeehouse portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39
Volgens mij hebben ze het druk bij Flatex. Afgelopen woensdag middag een account geopend en rond 1600 uur het geld geboekt. Tot op heden nog geen SMS ontvangen. Net weer gebeld en krijg te horen dat het met gemak twee dagen kan duren.....

Ik weet het niet....krijg toch wel een hoog Icesave gevoel nu (ja, ben ik ook ingestonken :-P). Mocht die €100 ooit binnenkomen gaat ie direct naar mijn privérekening. Is mijn verlies beperkt tot -€50 ;)

Nog meer aanvragers hier die aan het wachten zijn op de SMS?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Doe niet zo paniekerig :) . Zoals je zegt ze hebben het vast druk, je hebt nog weken de tijd en het gaat om een paar tientjes.

[ Voor 41% gewijzigd door writser op 26-07-2019 11:08 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
writser schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:06:
Doe niet zo paniekerig. Ik ook. Zoals je zegt ze hebben het druk, je hebt nog weken de tijd en het gaat om een paar tientjes.
't heeft niets met paniekeren te maken. Maar met het managen van verwachtingen. Als Flatex op haar site en in de emails zet "dat u binnen enkele uren na boeking" de sms ontvangt en we zijn nu bijna 48 uur later.....dan ja, dan gaan mijn lampjes oranje/rood branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Tja, als iedereen die 50 euro stort elke 24 uur gaat bellen wanneer hun rekening geactiveerd wordt dan duurt het alleen maar langer .. Suck it up and deal with it.

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 26-07-2019 11:11 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja iedereen wil gratis geld. Dat is gewoon even een piekbelasting op de klantenservice. Kun je natuurlijk wel verwachten bij zo'n jongen partij.

Dat Flatex het niet bij kan benen vind ik niet zo'n rood licht, dat allerlei partijen opspringen met gratis transactie kosten en geld meegeven om maar die particulieren beleggers binnen te halen zegt een boel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Is dat meteen overboeken van die 100 euro nou wel zo slim? Kan toch gezien worden als misbruik, neem ik aan? Ik koop er lekker wat high-risk micro cap aandeeljes van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:34
@Panzer_V Hier hetzelfde, ook afgelopen woensdag een rekening aangevraagd, account aangemaakt en eerste transactie overgemaakt. Nog niets gehoord verder, we wachten het rustig af.

Wat betreft de compensatie bij DeGiro, ik heb een mooi aantal centen opgebouwd in de paar maanden dat ik van deze broker gebruik maak :) Ik laat het staan tot het wat meer wordt en dan laat ik het overmaken naar mijn rekening (moet bij in/uitboeken, daar kan je het compensatiegedeelte vinden). Is er iets van een berekening te vinden hoe ze aan dit bedrag komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:12:
Is dat meteen overboeken van die 100 euro nou wel zo slim? Kan toch gezien worden als misbruik, neem ik aan? Ik koop er lekker wat high-risk micro cap aandeeljes van.
Ook dat. Elke dag bellen en meteen die 100 euro terugstorten naar je eigen rekening maakt het alleen maar aannemelijker dat ze die bonus nog van je afpakken en/of dat niemand in de toekomst nog zulke acties opzet. Als je zo bang bent 50 euro kwijt te raken had je dat misschien moeten bedenken voordat je een rekening opent .. Waar praten we over, een paar tientjes die een paar week langer op je betaalrekening staan danwel op een een rekening die onder het Duitse garantiestelsel valt.

Nogmaals, wat een paniek om niks. Laat ze lekker hun werk doen daar.

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 26-07-2019 11:19 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Orangelights23 Volgens mij moet je dan een hoop mutaties van dat geldmarktfonds aan elkaar knopen. Ik zou het eigenlijk gewoon maandelijks uitbetalen, afhankelijk van hoeveel het is. Je loopt altijd het risico dat ze die compensatie stopzetten en dat je dan maar kort de tijd hebt om te laten uitbetalen. Zonde als je dat dan misloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 23:28
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:53:
[...]

Ongeveer 45% aandelen, 55% obligaties: Vanguard global bonds hedged to EUR. (Ik zit niet meer in de opbouwfase. Anders had ik meer aandelen en minder obligaties genomen.)

Aandelen (±):
50% US small cap value (IJS en ZPRV)
26% Int small cap value (DLS)
14% Northern Trust EM (ik overweeg nog over te gaan op WTED)
10% Robeco multifactor (ROMF)

Mijn portfolio is losjes gebaseerd op het Larry portfolio en Merriman's all small cap value portfolio. Er zijn ook manieren om minder 'agressief' te tilten. Bijv. Merriman's ultimate buy & hold en Schultheis' Coffeehouse portfolio.
Nog geen tijd gehad die links te lezen, maar de aandelen obligaties verdeling vind ik extreem conservatief. Zelfs als je Financieel onafhankelijk zou zijn en het een pot van 500k+ is waar je voor onbeperkte duur uit wil kunnen leven is dat erg veel obligaties. De kans dat je dood bloed lijkt mij nog vrij hoog met zoveel obligaties en de huidige rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 10:04

HPX

Hier ook de €100 bonus van Flatex binnen.
Geen problemen ondervonden qua snelheid.
Dinsdag rekening aangevraagd, gisteren inloggegevens binnen en transactie uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:16
Panzer_V schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:00:
Volgens mij hebben ze het druk bij Flatex. Afgelopen woensdag middag een account geopend en rond 1600 uur het geld geboekt. Tot op heden nog geen SMS ontvangen. Net weer gebeld en krijg te horen dat het met gemak twee dagen kan duren.....

Ik weet het niet....krijg toch wel een hoog Icesave gevoel nu (ja, ben ik ook ingestonken :-P). Mocht die €100 ooit binnenkomen gaat ie direct naar mijn privérekening. Is mijn verlies beperkt tot -€50 ;)

Nog meer aanvragers hier die aan het wachten zijn op de SMS?
Rustig, komt wel goed. Al vele hebben gewoon hun €100 gehad. En vele storten hem ook terug. Ik ga er gewoon aandelen van kopen. Win-win situatie voor beide partijen, goede deal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ko.Kane schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:17:
[...]
Nog geen tijd gehad die links te lezen, maar de aandelen obligaties verdeling vind ik extreem conservatief. Zelfs als je Financieel onafhankelijk zou zijn en het een pot van 500k+ is waar je voor onbeperkte duur uit wil kunnen leven is dat erg veel obligaties. De kans dat je dood bloed lijkt mij nog vrij hoog met zoveel obligaties en de huidige rentes.
Dat is niet zo. Doordat small cap value offensiever is dan total market heb je er minder van nodig. Dit komt qua verwachte opbrengst/risico ongeveer overheen met 65/35 met een gangbare portefeuille.

Kijk ook naar die link van het Larry portfolio. Die is 70% obligaties, 30% aandelen.

Obligaties heb ik overigens niet voor de groei, wel voor de stabiliteit. Ze zijn een goede hedge bij een crash. Kijk maar wat er in 2002 en 2008 gebeurde.

Los daarvan weet je natuurlijk niet wat de omvang van mijn portefeuille is. Stel iemand heeft bijvoorbeeld 10 miljoen en kan leven van 30k per jaar, dan hebben ze geen behoefte om veel risico te nemen. Niet dat ik 10 miljoen heb 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:34
Dacuuu schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Rustig, komt wel goed. Al vele hebben gewoon hun €100 gehad. En vele storten hem ook terug. Ik ga er gewoon aandelen van kopen. Win-win situatie voor beide partijen, goede deal toch?
Geen transactiekosten, geen bewaarloon, geen uitlenen van effecten en heel veel aandelen hanteren precies dezelfde bied/laat prijs als op de reguliere beurs zoals de AEX.
ING is zo'n aandeel dus stel je stopt je €100 daar volledig in is het maar de vraag of Flatex daar iets aan overhoud.

Iets klopt hier toch eigenlijk niet, dit is echt veel te mooi om waar te zijn ( maar het lijkt toch echt te zijn?! ) of is er nog een ander verdienmodel bij het aankopen van effecten ( aandelen ) welke wij niet weten?

Het enige wat mij logisch lijkt is dat ze heel veel klanten proberen te lokken en wellicht zelfs de broker met de meeste klanten van Nederland, waarna ze dan '' ineens '' wel geld gaan vragen voor transacties en/of wellicht een bewaarloon.
Zie bijvoorbeeld hun Duitse website, dat is alles behalve gratis: https://www.flatex.de/

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@JohanNL volgens mij verdienen ze met andere financiële producten zoals bijvoorbeeld de beleggingsfondsen die ze aanbieden. Daarnaast nog andere producten.

Ik vroeg dit ook aan een medewerker die bevestigde dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@JohanNL Ik denk dat ze hopen dat je gewend raakt aan het 'gratis' aspect en uiteindelijk al je transacties via flatex doet. Zij krijgen bij elke transactie een kleine vergoeding van market makers, dus uiteindelijk zouden ze het dan wel terugverdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
JohanNL schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:07:
[...]

Geen transactiekosten, geen bewaarloon, geen uitlenen van effecten en heel veel aandelen hanteren precies dezelfde bied/laat prijs als op de reguliere beurs zoals de AEX.
ING is zo'n aandeel dus stel je stopt je €100 daar volledig in is het maar de vraag of Flatex daar iets aan overhoud.

Iets klopt hier toch eigenlijk niet, dit is echt veel te mooi om waar te zijn ( maar het lijkt toch echt te zijn?! ) of is er nog een ander verdienmodel bij het aankopen van effecten ( aandelen ) welke wij niet weten?
Het is niet te mooi om waar te zijn. Bied/laat prijzen zijn indicatief, market makers verdienen goed geld aan het uitvoeren van alle retail orders en daar krijgt Flatex weer een kickback van terug. Dàt is hun verdienmodel. En omdat ze alles op hun eigen beursje doen is er geen competitie van high frequency traders of andere partijen die ook graag liquiditeit willen verschaffen dus ze kunnen lekker zelf bepalen hoe wijd de spreads zijn. Een onbeperkt buffet voor slimme market makers en het restaurant is dicht voor de concurrentie. En alle particulieren gaan gewillig met een appel in hun mond op de barbecue liggen want het is "gratis"!

Een lang (slecht :P) verhaal, maar waar het op neer komt is dat trades bij Flatex gemiddeld genomen op een iets slechtere prijs worden uitgevoerd en dat je zo indirect transactiekosten betaalt. Het mooie (voor Flatex) is dat dat als particulier enorm lastig te beoordelen is (is de koop van VWO op 42.58 nou goed of betaal ik eigenlijk 3 cent te veel?) waardoor je al snel geneigd bent om te denken: geen transactiekosten, wat een fantastische broker.

Je kan voor de gein het jaarverslag van het moederbedrijf er even bijpakken (link). Over 2018 was bruto commissie inkomen ~85m en hebben ze ~12.5m transacties uitgevoerd voor ~290k klanten. Dan praten we dus over ~7 euro commissie per transactie en ~300 euro commissie per klant per jaar. Dit is even kort door de bocht, ze hebben waarschijnlijk meerdere platformen, sommige mensen doen domme trades, er zitten waarschijnlijk kickbacks / distributievergoedingen tussen van partijen die te dure fondsen / structured products aanbieden op Flatex, bla bla bla, maar dit is de orde van grootte waar we over praten. Je kan het door tien delen en dan kom je pas in de buurt van de transactiekosten die je betaalt bij deGiro.

En als Flatex gemiddeld 7 euro (of 5 euro, of 1 euro) per trade binnenharkt aan commissie dan moet je je afvragen wie dat (indirect) betaalt. Daar bovenop verdienen ze nog rente op margin accounts a ~12m per jaar oftewel iets van 40 euro per klant per jaar gemiddeld. Honderd euro betalen voor een nieuwe klant is waarschijnlijk een prima deal voor ze. Soms heb je een rotte appel (zoals Panzer_V ;)) die je klantenservice platbelt en meteen z'n geld weer terugstort maar als er af en toe iemand blijft plakken dan verdien je die 100 euro per nieuwe klant snel terug. Zelfs als Flatex meeleest in dit topic denken ze waarschijnlijk: prima, kom maar op!

[ Voor 35% gewijzigd door writser op 26-07-2019 13:25 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:34
Het is heel gebruikelijk om diensten goedkoop of zelfs gratis aan te bieden. Hoewel het minder gebruikelijk is in het algemeen om gratis geld weg te geven, zie je dat wel in de financiële sector. In de marketing worden dit soort incentives vaak genoemd als drugsdealer spelen: je geeft wat gratis weg, mensen raken gewend (verslaafd) en zijn bereid om de additionele kosten na verloop van tijd voor lief te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb dit al meerdere keren gepost, maar is nu weer relevant. Tot 1,2% hogere kosten bij Flatex door distributievergoeding:
https://www.finner.nl/nie...utievergoeding-op-fondsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
writser schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:39:
[...]

Het is niet te mooi om waar te zijn. Bied/laat prijzen zijn indicatief, market makers verdienen goed geld aan het uitvoeren van alle retail orders en daar krijgt Flatex weer een kickback van terug. Dàt is hun verdienmodel. En omdat ze alles op hun eigen beursje doen is er geen competitie van high frequency traders of andere partijen die ook graag liquiditeit willen verschaffen, dus ze kunnen lekker zelf bepalen hoe wijd de spreads zijn.

Een lang verhaal, maar waar het op neer komt is dat trades bij Flatex gemiddeld genomen op een iets slechtere prijs worden uitgevoerd en dat je zo indirect transactiekosten betaalt. Het mooie is dat dat als particulier enorm lastig te beoordelen is (is de koop van VWO op 42.58 nou goed of betaal ik eigenlijk 3 cent te veel?) waardoor je al snel geneigd bent om te denken: geen transactiekosten, wat een fantastische broker
Ik begrijp dat dat hun verdienmodel is, maar er zijn ook heel veel aandelen die gewoon dezelfde bied/laat prijs hanteren als de reguliere beurs ( AEX bijvoorbeeld ).
Pak bijvoorbeeld ING erbij en vergelijk het met de live koersen van de AEX, is precies hetzelfde en op flatex hanteren ze ook deze bied/laat prijzen.
Wat verdient de marketmaker / flatex hier aan?
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:10:
Ik heb dit al meerdere keren gepost, maar is nu weer relevant. Tot 1,2% hogere kosten bij Flatex door distributievergoeding:
https://www.finner.nl/nie...utievergoeding-op-fondsen
Dit doet Binck ( met inactive pakket ), de Giro ( uitgezonderd kernselectie ) en in het geval van een rekening bij Robeco zelf ook(?)
Wel hoge management fee's overigens, maar dan doe je die fondsen bij een andere broker, voor ETF's en '' gewone '' beleggingsfondsen zijn er genoeg hele voordelige alternatieven te vinden.
Flatex vraagt ook een absurde 7%+ rente op debet stand, maar als je er een beetje om denkt heb je daar geen last van.
Voor gewoon los aandeeltjes kopen werd je altijd kaal geschoren bij de huidige brokers en/of moet je meedoen aan het uitlenen van effecten, vooral als je niet zoveel geld om te beleggen hebt en toch ( enigszins ) een leuke spreiding wilt maken was het niet rendabel en was een ETF of een beleggingsfonds the way to go.
Nu met Flatex lijkt dit wel rendabel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:39:
[...]

Het is niet te mooi om waar te zijn. Bied/laat prijzen zijn indicatief, market makers verdienen goed geld aan het uitvoeren van alle retail orders en daar krijgt Flatex weer een kickback van terug. Dàt is hun verdienmodel. En omdat ze alles op hun eigen beursje doen is er geen competitie van high frequency traders of andere partijen die ook graag liquiditeit willen verschaffen dus ze kunnen lekker zelf bepalen hoe wijd de spreads zijn. Een onbeperkt buffet voor slimme market makers en het restaurant is dicht voor de concurrentie. En alle particulieren gaan gewillig met een appel in hun mond op de barbecue liggen want het is "gratis"!
Zijn ze niet wettelijk verplicht om dezelfde prijs (of beter) te bieden als op andere beurzen? Ik dacht zoiets gelezen te hebben, maar het is ook mogelijk dat dat alleen in Amerika zo is. Market makers zijn op de 'afgeschermde beurs' van flatex beschermd tegen enorme orders van institutionals en zijn bereid daarvoor te betalen.

Wat ik ook regelmatig zie gebeuren bij Amerikanen die bij Robinhood zitten is dat ze market orders uitvoeren en dan slechte prijzen krijgen omdat het order book heel dun is. Zo verdien je als market maker natuurlijk goud geld.

Voor mij heeft flatex nog steeds veel potentie. Ik handel 'actief' met 10% van mijn portefeuille. Dit komt neer op < 5k. Tot nu toe kon ik dit hooguit over 5-10 aandelen verdelen, omdat de transactiekosten mij anders te hoog zouden worden. Zo liep ik laatst tegen het feit dat degiro 4 euro + wat variabele kosten rekent voor Franse aandelen. Ik wilde wat Amundi aandelen kopen, laten we zeggen voor 200 euro. Dan is 4 euro koop en verkoop toch vrij fors. Als ik bij Flatex 5 cent per aandeel te veel betaal, dan zou ik voor 3 aandelen 15 cent kwijt zijn. Bovendien zou ik dan nog de mogelijkheid hebben om 3x 1 aandeel te kopen, verspreid over een bepaalde periode. Bij degiro zou ik dan al 12 euro kwijt zijn aan transactiekosten.
JohanNL schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:31:
[...]

Ik begrijp dat dat hun verdienmodel is, maar er zijn ook heel veel aandelen die gewoon dezelfde bied/laat prijs hanteren als de reguliere beurs ( AEX bijvoorbeeld ).
Pak bijvoorbeeld ING erbij en vergelijk het met de live koersen van de AEX, is precies hetzelfde en op flatex hanteren ze ook deze bied/laat prijzen.
Wat verdient de marketmaker / flatex hier aan?
Het idee is dat een market maker een afgeschermde beurs heeft waar alleen maar particulieren op handelen. De market maker heeft zo geen risico dat een grote partij in 1 klap de hele bied of laat vult (want deze handelen op de 'big boy beurs'). Voor deze bescherming zijn de bereid flatex en kleine vergoeding te geven. (Ten minste, dit is hoe het schijnbaar bij robin hood werkt.)

[ Voor 48% gewijzigd door Longcat op 26-07-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:59:
[...]

Dat is niet zo. Doordat small cap value offensiever is dan total market heb je er minder van nodig. Dit komt qua verwachte opbrengst/risico ongeveer overheen met 65/35 met een gangbare portefeuille.

Kijk ook naar die link van het Larry portfolio. Die is 70% obligaties, 30% aandelen.

Obligaties heb ik overigens niet voor de groei, wel voor de stabiliteit. Ze zijn een goede hedge bij een crash. Kijk maar wat er in 2002 en 2008 gebeurde.

Los daarvan weet je natuurlijk niet wat de omvang van mijn portefeuille is. Stel iemand heeft bijvoorbeeld 10 miljoen en kan leven van 30k per jaar, dan hebben ze geen behoefte om veel risico te nemen. Niet dat ik 10 miljoen heb 😉
Als je main focus is voorkomen van black swans ben je per definitie conservatief en risico advers. Maar je in de larry-link gaat spelen met de "length of rolling timeframe" in de grafiek "Rolling returns /// Larry Portfolio" met bv 1 of 2 jaar dan zie je dat de rendement de huidige jaren niet best of negatief zijn!!

Als men de afgelopen jaren 100% S&P500 had gedaan, is de kans groot dat men ondertussen zoveel meer had gehad dat men na een crash nog steeds op winst zou staan tov dit.

Probleem mijn inziens is dat alle oude portfolios met 60-40, of 80-20 aandelen-obligatie ratios, allemaal gebaseerd zijn op de tijd dat een optie een veilige investering met gegarandeerd rendement was. Niet zo goed rendement als de beurs, maar altijd paar procent meer dan inflatie en eventuele vermogensbelasting. Je gaf wat potentieel rendement op aandelen op, maar je kreeg er een mooi rendement voor, wat als stabiele voet wat volatiliteit opneemt.

Momenteel is de rente negatief, en indien niet, is het omdat er bijvoorbeeld Italiaanse junkbonds tussen zitten. En die zijn dus juist niet crisis bestendig! Dus dan heeft zon portfolio nu dus eigenlijk gewoon een lek ten opzichte van inflatie, met verhoogd risico door zulke slechte obligaties tijdens een crisis.

Mijn inziens zou men nu niet naar obligaties moeten kijken. In mijn mening kan men beter 100k op de bank hebben als onderdeel van je portfolio, omdat je dan zekerheid hebt van deposito garantie stelsel in plaats van obligaties*. Bijkomend voordeel is dat het direct beschikbaar is, mooi als er wel een leuke mogelijkheid langs komt.

(* Mits je dus gevoel hebt dat je deel veilig weg moet zetten, je kan ook gewoon kleine buffer aanhouden en alles aandelen doen.)

Edit: Als denkvoer: Een Black Swan is een vooralsnog niet verwacht probleem. Stel dat de volgende Black Swan is dat het vertrouwenssysteem tussen landen instort en ze gaan weigeren obligaties af te betalen. Deze crisis zal de boeken in gaan als "De obligatie crisis van 2022-2025". :o

[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 26-07-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Mbt Flatex; https://www.dgap.de/dgap/...ech-group/?newsID=1120301

Zulke deals leveren dus volgens mij nogal wat kickback op van GS zoals Writser al noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Het idee is dat een market maker een afgeschermde beurs heeft waar alleen maar particulieren op handelen. De market maker heeft zo geen risico dat een grote partij in 1 klap de hele bied of laat vult (want deze handelen op de 'big boy beurs'). Voor deze bescherming zijn de bereid flatex en kleine vergoeding te geven. (Ten minste, dit is hoe het schijnbaar bij robin hood werkt.)
Ik had dat begrepen als er dan een bredere spread was geweest, maar die is er dus niet bij ING en echt een heleboel andere aandelen.
Het is echt net alsof je bij een reguliere broker gekoppeld aan de reguliere beurs een transactie doet, maar dan zonder transactiekosten.
Je bent wel beperkt door hun bied/laat volumes, dát weer wel.

Ze zouden nog een bestens aan en verkoop order op hun eigen platform intern kunnen verwerken waardoor zij de spread die ontstaan is door de markt zelf op kunnen strijken, maar dat zal vrijwel niets opleveren denk ik en/of brengt ook weer risico's met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
JohanNL schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:12:
[...]

Ik had dat begrepen als er dan een bredere spread was geweest, maar die is er dus niet bij ING en echt een heleboel andere aandelen.
Het is echt net alsof je bij een reguliere broker gekoppeld aan de reguliere beurs een transactie doet, maar dan zonder transactiekosten.
Je bent wel beperkt door hun bied/laat volumes, dát weer wel.

Ze zouden nog een bestens aan en verkoop order op hun eigen platform intern kunnen verwerken waardoor zij de spread die ontstaan is door de markt zelf op kunnen strijken, maar dat zal vrijwel niets opleveren denk ik en/of brengt ook weer risico's met zich mee.
Die grotere spread is niet per se nodig voor de market maker. Hij krijgt op deze manier alleen de particuliere trades en heeft dus geen kans zich te verslikken en met een grote positie ING aandelen de dag te eindigen. Het elimineren van dit risico is het dus waard om een soortgelijke spread aan te bieden én de broker een kleine vergoeding te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
En die spreads zijn a) slechts indicatief en b) voor klein volume. Indicatieve quotes afgeven kan ik ook wel, kopieer gewoon wat er op Euronext staat. De vraag is wat voor uitvoeringen je gemiddeld genomen krijgt.

Maar goed, ik zal ook niet zeggen dat je helemaal geplukt wordt als je 100 aandeeltjes ING koopt bij Flatex, dat zal wel meevallen. Het is alleen bijzonder opaak wat voor uitvoeringen je krijgt en als je ziet dat zo’n broker ~100m per jaar aan commissie opstrijkt op hun eigen beurs dan lijkt het me optimistisch om te denken dat je daar gratis zonder slippage handelt.

[ Voor 79% gewijzigd door writser op 26-07-2019 14:33 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Daarom altijd met limietorders werken! Laatst zag ik iemand die 5% te veel betaalde voor z'n aandelen op Robinhood omdat hij een market order had ingediend. Was een order van $60 of zo. Komt dus neer op zo'n $3 transactiekosten. Vrij significant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:27:
Daarom altijd met limietorders werken! Laatst zag ik iemand die 5% te veel betaalde voor z'n aandelen op Robinhood omdat hij een market order had ingediend. Was een order van $60 of zo. Komt dus neer op zo'n $3 transactiekosten. Vrij significant dus.
Mee eens, maar ze hebben bij Flatex " voorstel order ", je vraagt dan de koop/verkoop prijs aan en hebt daarop 20 seconden de tijd om hier mee akkoord / niet akkoord te gaan.
Dus als je dat doet en de live koersen van de reguliere beurs erbij hebt kán het eigenlijk niet mis gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

Weet iemand waar ik de end of year koersen van iShares ETF's kan vinden? Ik vind wel annueel percentages maar ik wil ook graag de koers per 31/12 weten van de afgelopen jaren.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Nice! Je kan bij flatex meerdere watchlists maken en deze een naam geven. Dit miste ik ontzettend bij degiro en bieden ook maar weinig (gratis) apps aan.

Minder nice: handel in heel kleine aandelen niet mogelijk. Voorbeelden: Alumexx & DGB Group.

Aandachtspuntje: je krijgt bij Flatex een Duitse rekening. Mogelijk moet je dus instellen dat je naar buitenlandse rekeningen kan overmaken. Dit heb ik standaard uitstaan bij mijn ABN rekening. Als je dit hebt aangezet, moet je bij ABN vervolgens 2 uur wachten voordat je geld kan overmaken. Kan dus best vervelend zijn.

Ook fijn voor de kleine portefeuiles: je bespaart de 2.50 aansluitkosten per jaar per beurs bij flatex. Vooral bij US aandelen vond ik het irritant dat ik voor Nasdaq én NYSE moet betalen.

[ Voor 76% gewijzigd door Longcat op 26-07-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:07

oscar82

De ondertitel

Wat is bij Robeco nou een beetje goed fonds om te kopen? Ik wil graag iets dat lijkt op IWDA of VWRL. heb nu een order lopen voor hun “Global Developed Enhanced Index”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door JohanNL op 26-07-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ko.Kane schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:51:
[...]
Als je main focus is voorkomen van black swans ben je per definitie conservatief en risico advers.
Je vragen/bezwaren zijn begrijpelijk maar ze zijn allemaal al wel beantwoord in het boek. Er zijn ook gratis artikelen en podcasts waarin ze aanbod komen.

Ik zal er nog een paar beantwoorden: Reducing the risk of black swans is de titel van het boek. Het Larry portfolio haalt, historisch gezien, zowel de pieken als de dalen eruit (logisch met 70% interm. bonds).

Mijn eigen portfolio is behoorlijk offensiever dan het Larry portfolio.
Maar je in de larry-link gaat spelen met de "length of rolling timeframe" in de grafiek "Rolling returns /// Larry Portfolio" met bv 1 of 2 jaar dan zie je dat de rendement de huidige jaren niet best of negatief zijn!!
Logisch, want het Larry portfolio is defensiever dan de rest van die portfolios en de laatste paar jaren heeft small cap value het niet fantastisch gedaan. Ga je kijken naar >100 jaar data dan doet small cap value het meestal beter dan total stock market.
Als men de afgelopen jaren 100% S&P500 had gedaan, is de kans groot dat men ondertussen zoveel meer had gehad dat men na een crash nog steeds op winst zou staan tov dit.
Je kunt altijd periodes kiezen waarin total market het beter deed dan small cap value. Als small cap value altijd beter zou presteren zou iedereen alleen maar in small cap value investeren. De factor premia zijn gebaseerd op >100 jaar aan data.

Als we kijken naar de afgelopen 10 jaar CAGR:
SLYV (US small cap value) 14.18%
VTI (US total stock market) 14.45%

Afgelopen 18 jaar (vanaf inceptie SLYV):
SLYV (US small cap value) 18.62%
VTI (US total stock market) 14.48%

Internationaal komt er weer een ander plaatje naar boven.
Mijn inziens zou men nu niet naar obligaties moeten kijken. In mijn mening kan men beter 100k op de bank hebben als onderdeel van je portfolio, omdat je dan zekerheid hebt van deposito garantie stelsel in plaats van obligaties*. Bijkomend voordeel is dat het direct beschikbaar is, mooi als er wel een leuke mogelijkheid langs komt.
Begrijpelijke argumenten. En volgens mij zit jij in de opbouw fase. Dan zou ik nu ook geen of heel weinig geld in obligaties steken.

In de uitgeef fase liggen de dingen wat anders. Ik heb zelf gebruik gemaakt van diverse tools om tot mijn asset allocation te komen. O.a. deze Vanguard MC tool: https://retirementplans.v...RetirementNestEggCalc.jsf
Ik krijg de beste resultaten met zo'n 40-50% obligaties.

De verwachting van Vanguard voor de komende 10 jaar is gemiddeld 2 tot 4% op global bonds voor inflatie. Dat vind ik zelf een stuk aantrekkelijker dan spaarrekeningen of depositos. Maar ik heb die 2% niet perse nodig. Ik heb mijn aandelen voor de groei.

Overigens werd ±7 maanden geleden mij door diverse mensen afgeraden om in obligaties te investeren. Ondertussen hebben ze in die 7 maanden toch ±5% opgeleverd. Da's leuk, ondanks dat ik obligaties niet voor groei heb. Ik vind het vooral mooi dat in jaren van beurs crisis de obligaties vaak ±5% doen. Een stuk leuker dan een bankrekening mi. Maar each to his own.
oscar82 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:25:
Wat is bij Robeco nou een beetje goed fonds om te kopen? Ik wil graag iets dat lijkt op IWDA of VWRL. heb nu een order lopen voor hun “Global Developed Enhanced Index”.
Dit lijkt niet op IWDA, maar deze heb ik zelf gekozen: NL0011354881 Robeco QI Global Multi-Factor Equities Fund. Om het te vergelijken met iets van iShares komt waarschijnlijk Ishares Multifactor het best in de buurt.

Maar goed, alleen interessant voor mensen die geloven in factor investing.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 26-07-2019 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
page404 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:49:
Weet iemand waar ik de end of year koersen van iShares ETF's kan vinden? Ik vind wel annueel percentages maar ik wil ook graag de koers per 31/12 weten van de afgelopen jaren.
Voorbeeld van S&P 500 ETF: https://www.ishares.com/n...00-b-ucits-etf-acc-fund#/
Rechts boven staat "Download", hiermee download je een Excel bestand met de koersen van elke dag, van de afgelopen jaren.Onder het tabblad Historie in de Excel.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

PM_Petrol schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:17:
[...]

Voorbeeld van S&P 500 ETF: https://www.ishares.com/n...00-b-ucits-etf-acc-fund#/
Rechts boven staat "Download", hiermee download je een Excel bestand met de koersen van elke dag, van de afgelopen jaren.Onder het tabblad Historie in de Excel.
Thanks! Dat is iets omslachtiger dan ik had gehoopt maar acceptabel :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Eindelijk de code voor Flatex gekregen. Net eerste aankoop gedaan. Nu wachten op de bonus 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Pistachenootje Ik denk dat wij er fundamenteel anders over denken.

Maar ik vind dat die Larry portfolio niet zo veel te doen heeft met de afgelopen 100jr, omdat de obligatie markt nu zo erg anders is dan in de afgelopen 100 jaar.

Ik geloof trouwens meer hier in:
https://earlyretirementno...part-19-equity-glidepaths
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/earlyretirementnow.com/wp-content/uploads/2017/09/glidepathplot.png?resize=863%2C579&ssl=1

Dus in jouw ogen blijf ik altijd in de opbouw fase? Alleen in de FO transitie overweeg ik een shift naar bonds of cash, om zeker te kunnen zijn van mijn 'pensioen' datum. Daarna dus waarschijnlijk weer richting de 100% aandelen.

Wat definieer je trouwens als opbouwfase? De periode dat je nog werkt en dus nog kan inleggen, of de periode totdat je van je kapitaal zou kunnen leven als je zou willen. En als je van je kapitaal kan leven maar je doel is het te vergroten is dat opbouwfase of niet?

[ Voor 222% gewijzigd door Ko.Kane op 26-07-2019 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:48:
[...]

Je vragen/bezwaren zijn begrijpelijk maar ze zijn allemaal al wel beantwoord in het boek. Er zijn ook gratis artikelen en podcasts waarin ze aanbod komen.

Ik zal er nog een paar beantwoorden: Reducing the risk of black swans is de titel van het boek. Het Larry portfolio haalt, historisch gezien, zowel de pieken als de dalen eruit (logisch met 70% interm. bonds).

Mijn eigen portfolio is behoorlijk offensiever dan het Larry portfolio.

[...]

Logisch, want het Larry portfolio is defensiever dan de rest van die portfolios en de laatste paar jaren heeft small cap value het niet fantastisch gedaan. Ga je kijken naar >100 jaar data dan doet small cap value het meestal beter dan total stock market.

[...]

Je kunt altijd periodes kiezen waarin total market het beter deed dan small cap value. Als small cap value altijd beter zou presteren zou iedereen alleen maar in small cap value investeren. De factor premia zijn gebaseerd op >100 jaar aan data.

Als we kijken naar de afgelopen 10 jaar CAGR:
SLYV (US small cap value) 14.18%
VTI (US total stock market) 14.45%

Afgelopen 18 jaar (vanaf inceptie SLYV):
SLYV (US small cap value) 18.62%
VTI (US total stock market) 14.48%

Internationaal komt er weer een ander plaatje naar boven.

[...]

Begrijpelijke argumenten. En volgens mij zit jij in de opbouw fase. Dan zou ik nu ook geen of heel weinig geld in obligaties steken.

In de uitgeef fase liggen de dingen wat anders. Ik heb zelf gebruik gemaakt van diverse tools om tot mijn asset allocation te komen. O.a. deze Vanguard MC tool: https://retirementplans.v...RetirementNestEggCalc.jsf
Ik krijg de beste resultaten met zo'n 40-50% obligaties.

De verwachting van Vanguard voor de komende 10 jaar is gemiddeld 2 tot 4% op global bonds voor inflatie. Dat vind ik zelf een stuk aantrekkelijker dan spaarrekeningen of depositos. Maar ik heb die 2% niet perse nodig. Ik heb mijn aandelen voor de groei.

Overigens werd ±7 maanden geleden mij door diverse mensen afgeraden om in obligaties te investeren. Ondertussen hebben ze in die 7 maanden toch ±5% opgeleverd. Da's leuk, ondanks dat ik obligaties niet voor groei heb. Ik vind het vooral mooi dat in jaren van beurs crisis de obligaties vaak ±5% doen. Een stuk leuker dan een bankrekening mi. Maar each to his own.

[...]

Dit lijkt niet op IWDA, maar deze heb ik zelf gekozen: NL0011354881 Robeco QI Global Multi-Factor Equities Fund. Om het te vergelijken met iets van iShares komt waarschijnlijk Ishares Multifactor het best in de buurt.

Maar goed, alleen interessant voor mensen die geloven in factor investing.
Ik wil niet de negatieveling uithangen maar de 2-4% obligatie rendement waar vanguard naar refereert is het rendement van Amerikaanse investeerders in dollars. Voor euro beleggers die rendement willen in euro's is er geen droogbrood te verdienen met obligaties. De rente is negatief!!!!! Zelfs op 20 jarige looptijd leent Duitsland negatief. Als je niet alles wil beleggen kan je misschien een keer kijken naar een spaar bv. Dan hoef je tenminste geen 1,3-1,7% box3 belasting te betalen.

Edit: ik zie hieronder mij dat je historische gegevens gebruikt. Ik ben geen statastiek expert maar de afgelopen decennia was de rente altijd een paar procent en nu negatief. Heeft dit geen negatief op de feitelijke swr?

[ Voor 5% gewijzigd door klaasvaak1853 op 26-07-2019 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ko.Kane schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:51:
[...]
Edit: Als denkvoer: Een Black Swan is een vooralsnog niet verwacht probleem. Stel dat de volgende Black Swan is dat het vertrouwenssysteem tussen landen instort en ze gaan weigeren obligaties af te betalen. Deze crisis zal de boeken in gaan als "De obligatie crisis van 2022-2025". :o
We weten inderdaad niet wat de volgende crisis zal zijn. Dat is precies de motivatie om het risico over meerdere factoren te spreiden. En dat is waar factor investing om draait. Hier is een goede presentatie die het uitlegt.
Ko.Kane schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:09:
Maar ik vind dat die Larry portfolio niet zo veel te doen heeft met de afgelopen 100jr, omdat de obligatie markt nu zo erg anders is dan in de afgelopen 100 jaar.
Ik geloof dat je het Larry portfolio als 1 portfolio ziet, maar dat is het niet. Het gaat om een principe. En het Larry portfolio zoals het op die website staat is maar 1 implementatie van het principe. Het kan op vele manieren worden geïmplementeerd. De video legt het duidelijker uit.

Ik weet niet of je wel eens met Portfoliovisualizer werkt maar daar kun je precies berekenen waar het risico van je portefeuille ligt. (dit is de tool factor regression).
Equity glide paths werken, daar heb ik geen twijfel over. Maar een portfolio dat het risico spreid over meerdere factoren sluit op geen enkele manier het gebruik van een equity glidepath uit.

ERN gebruikt een market cap portefeuille en een pensioen van 60 jaar. Gebaseerd op historisch back testen komt 60/40% er goed uit bij het begin van het pensioen. Ga je meer risico leggen in je aandelen (bijv. door veel small cap value te nemen) dan heb je relatief minder aandelen nodig om hetzelfde verwachte rendement te bereiken.

ERN gebruikt alleen historische gegevens. Een Monte Carlo tool zoals de Vanguard tool die ik linkte genereert toekomst scenarios gebaseerd op verwachtingen. Ik baseer mijn strategie op beide methodes (plus andere).

Wade Pfau en Michael Kitces komen overigens in hun aanbevelingen tot een hogere bond allocatie van wel 70%. Dit is wel met een korter pensioen. Andere variabelen, andere uitkomsten. https://www.kitces.com/bl...t-in-retirement-red-zone/

De optimale verdeling van aandelen en obligaties en/of spaargeld zal voor iedereen anders zijn. Wat wel gebleken is, maar wat weinig aandacht lijkt te krijgen van je, is dat de obligatie marktwaar een negatieve correlatie laat zien met de aandelen markt. Bij een aandelen crash rennen investeerders meestal naar bonds.

Mocht je meer willen horen over een eventuele bear market in bonds kan ik je deze podcast aanraden: https://paulmerriman.com/...s-to-investors-questions/

Ik ken jouw situatie niet dus ik kan daar ook geen zinnige dingen over zeggen.
klaasvaak1853 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:47:
[...]
Ik wil niet de negatieveling uithangen maar de 2-4% obligatie rendement waar vanguard naar refereert is het rendement van Amerikaanse investeerders in dollars.
Die verwachting is voor global bonds. Hedge je die naar de euro dan gaat er wel wat rendement verloren maar alles? Dat lijkt me sterk.

Edit: ook als er wel jaren bij zitten met -1 of -2%, kan ik me er niet echt druk om maken. Ik kijk liever naar de lange termijn. Tot nu toe staat ie op +5% in zo'n ±7 maanden, ondanks alle negatieve verwachtingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 26-07-2019 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
@Pistachenootje Al het risk free rendement gaat verloren. Wat wel een heel groot voordeel aan global bonds tegenover euro bonds is dat op global bonds de unhedged yield hoger ligt en er dus nog veel meer koers potentie is dan alleen euro bonds. (Tenminste als je er vanuit gaat dat de rente niet diep negatief kan worden)

De koers upside van een global bond etf is z'n 5-6% als de Amerikaanse 10 jaar naar 0% gaat maar de gehedgde yield van de de etf zal altijd gelijk zijn aan de euro yield door intrest rate parity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Hoi allen,
Helaas weer een noobje instapper. Heb een account bij degiro aangemaakt en een limit order aangemaakt voor vwrl. De investering is voor een wat zekerder pensioen.

Wat ik mij nog af vraag,
Wat gebeurd er met het geld wat ik niet gelijk beleg met een standaard account en verdien je op het geld wat geleend wordt ?

Welke android app gebruiken jullie om je portfolio bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:28:

Die verwachting is voor global bonds. Hedge je die naar de euro dan gaat er wel wat rendement verloren maar alles? Dat lijkt me sterk.

Edit: ook als er wel jaren bij zitten met -1 of -2%, kan ik me er niet echt druk om maken. Ik kijk liever naar de lange termijn. Tot nu toe staat ie op +5% in zo'n ±7 maanden, ondanks alle negatieve verwachtingen.
Een week geleden vraag je hier iedereen nog het hemd van het lijf betreft obligaties en legt klaasvaak je nog van alles uit maar inmiddels ben je zo ver dat 'het je sterk lijkt' als klaas weer eens de moeite neemt om je te verbeteren.

Misschien moet je eens wat onderzoek doen naar wat je nou eigenlijk koopt. Verdiep je eens in rentepariteit (interest rate parity). Als wat jij zegt klopt kan ik gewoon treasury futures long gaan, bund futures short, currency hedgen en ik verdien gratis geld? Was de wereld maar zo simpel, dat kan ik wel voor een paar miljoen opzetten in m'n IB accountje ..

En voor iemand die 'liever naar de lange termijn kijkt' is dit al de zoveelste keer dat je benadrukt dat je bond etf's +5% staan in een paar maand. Lijkt me een beetje tegenstrijdig. Snap je ook waarom je etf's in de plus staan? En wat dit betekent voor toekomstige rendementen?

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 26-07-2019 22:40 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:28:
[...]
De optimale verdeling van aandelen en obligaties en/of spaargeld zal voor iedereen anders zijn. Wat wel gebleken is, maar wat weinig aandacht lijkt te krijgen van je, is dat de obligatie marktwaar een negatieve correlatie laat zien met de aandelen markt. Bij een aandelen crash rennen investeerders meestal naar bonds.
Dat is wat ik bedoelde dat we er fundamenteel anders in staan. Ik neem bovenstaande zeker mee, ik weet ook dat dat zo was. Maar zoals gezegd door @klaasvaak1853 euro bonds zijn helemaal niks, en die gaan echt niet zomaar een mooi rendement geven in de volgende (EU) crisis. En als je wel euro bonds hebt met rendement is omdat het zuidelijke bonds zijn die helemaal niet crisis bestendig zijn.....

Daarom zie ik het niet als een veilig interessant deel van een portfolio in de huidige situatie van de markt.

Ter info: Ik zit inderdaad in de opbouw van FIRE en/of vroeg pensioen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 26-07-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
writser schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 22:37:
[...]
Een week geleden vraag je hier iedereen nog het hemd van het lijf betreft obligaties en legt klaasvaak je nog van alles uit maar inmiddels ben je zo ver dat 'het je sterk lijkt' als klaas weer eens de moeite neemt om je te verbeteren.
Zijn wel 2 verschillende discussies. Toen ging het over het tijdelijk geld wegzetten in een obligatie fonds (korte termijn). Nu gaat het over de rol van obligaties in een portefeuille voor de lange termijn.
En voor iemand die 'liever naar de lange termijn kijkt' is dit al de zoveelste keer dat je benadrukt dat je bond etf's +5% staan in een paar maand. Lijkt me een beetje tegenstrijdig. Snap je ook waarom je etf's in de plus staan? En wat dit betekent voor toekomstige rendementen?
Ik haal het aan om een specifieke reden: Op dat moment dat ik erin stapte werd het mij door diverse mensen afgeraden omdat het 'niets zou opleveren' en dat een deposito beter zou zijn. Inmiddels een rendement in 7 maanden waar je 5 jaar voor had moeten sparen. Ik vind dat wel een grappig gegeven. En het lijkt me wel iets te zeggen over mensen en hun voorspellingen.

Ik luister ook naar andere partijen o.a. Rabobank private banking en die investeerden in april nog gewoon in die obligaties. Misschien zijn ze nu veranderd qua advies, dat weet ik niet.

Als obligaties stijgen komt dat door een rente verlaging, dat begrijp ik. Overigens waardeer ik je kritiek en weet ik dat je wel deels gelijk hebt. Ik bekijk continu de situatie en ga ook zeker overwegen om veranderingen te maken zodra dat opportuun is. Over een paar maanden ga ik bijv. ook kijken naar een spaar of beleggings bv. voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:09:
En het lijkt me wel iets te zeggen over mensen en hun voorspellingen.
Nou, wat dan?
Het is gewoon 1 voorbeeldje, fijn dat je een mooi rendement hebt gehaald, maar het zijn verwachtingen en het kan alle kanten op gaan op de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lijkt me nogal duidelijk maar wil het best uitleggen: mensen zijn vaak overtuigd van bepaalde dingen, die dan niet lijken uit te komen.

Maar goed, misschien is de situatie over een paar dagen/weken/maanden weer anders. Wie zal het zeggen.

[ Voor 42% gewijzigd door Pistachenootje op 27-07-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 22:37:
[...]

Misschien moet je eens wat onderzoek doen naar wat je nou eigenlijk koopt. Verdiep je eens in rentepariteit (interest rate parity). Als wat jij zegt klopt kan ik gewoon treasury futures long gaan, bund futures short, currency hedgen en ik verdien gratis geld? Was de wereld maar zo simpel, dat kan ik wel voor een paar miljoen opzetten in m'n IB accountje ..
Dit is wel een beetje flauw... Ik neem aan dat in die 'global bonds' die (volgens Vanguard) 2-4% gaan doen, niet alleen maar treasuries en bunds zitten. Er zullen govies in zitten van risicovollere landen en vast ook corporate bonds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Ik heb een hele stomme vraag aan de PP gebruikers hier. Zal wel de hitte zijn dat ik er niet goed uitkom.

==> op het tabblad "Chart" kan je een mooie grafiek krijgen van de "statement of assets". Ikzelf heb hier de items "Delta (since first transaction)", "Dividends (accumulated)", "Invested capital (since first transaction)" en "Total" aangevinkt.

Mijn vraag is nu of de Delta mijn totale rendement is, of dat ik hier ook de Dividends bij op moet tellen?

De dividenden worden bij mij 100% herbelegd en zitten dus, imho ook in het item "Invested capital".

Edit 8)7 :
En ik heb mijn antwoord al....zucht, het was de hitte. De Delta is inderdaad inclusief het dividend, en exclusief de "fees" en "Taxes". Aangezien ik de taxes terug kan krijgen via de aangifte IB en deze ook naar de portefeuille boek en herbeleg moet ik dit bedrag dus nog bij de Delta optellen om tot mijn totale rendement te komen.

In het kader van de informatie voor andere laat ik mijn stomme vraag hier staan :+

[ Voor 27% gewijzigd door Panzer_V op 27-07-2019 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:28:
[...]

Lijkt me nogal duidelijk maar wil het best uitleggen: mensen zijn vaak overtuigd van bepaalde dingen, die dan niet lijken uit te komen.

Maar goed, misschien is de situatie over een paar dagen/weken/maanden weer anders. Wie zal het zeggen.
Mooi dat je - voor dat je je post editte - nog wat schreef/vroeg over een verwachting van Vanguard, zo'n zelfde verwachting die niet uit lijkt te komen :+

Maar goed, het was een retorische vraag, nogmaals: 1 ervaring zegt niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aikon schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:46:
[...]
Mooi dat je - voor dat je je post editte - nog wat schreef/vroeg over een verwachting van Vanguard, zo'n zelfde verwachting die niet uit lijkt te komen :+
Ik haalde die opmerking weg omdat ik de discussie niet nog een keer wou opstarten.

Maare... jij denkt nu al te kunnen zeggen dat de verwachting van Vanguard voor de komende 10 jaar niet lijkt uit te komen? Of had je gemist dat die verwachting over een 10 jaar periode gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:15:
[...]

Dit is wel een beetje flauw... Ik neem aan dat in die 'global bonds' die (volgens Vanguard) 2-4% gaan doen, niet alleen maar treasuries en bunds zitten. Er zullen govies in zitten van risicovollere landen en vast ook corporate bonds.
Dat is helemaal niet flauw, dat is de crux van het probleem. Pistachenootje komt met een verwacht rendement van 2-4% de komende tien jaar, maar die verwachting is in dollars. Op dit moment is de tienjaarsrente op dollars ~2% en op euro's ~0%. Het is dan nutteloos (en bovendien incorrect) om dat rendement in dollars te vergelijken met je deposito's in Nederland, wat Pistachenootje doet. Je moet eerst corrigeren voor die 2%, want die is allang in de wisselkoers verwerkt. Anders kan elke gek (zoals ik aangaf) treasuries kopen, bunds shorten, de currency hedgen en zonder risico 2% verdienen op jaarbasis.

Je verwachte rendement in euro's is dus 0% - 2% en dat is, zoals klaas al aangaf, slechts de risicopremie die je ontvangt omdat je Italiaanse bagger of andere risicovolle obligaties bezit. Het is heel simpel: de rente in de eurozone is rond de nul procent. Einde verhaal. Er zijn dan geen simpele truukjes om risicovrij toch rendement te maken op je euro's. Dat lukt Goldman Sachs niet, dat lukt ING niet en dat gaat ons ook zeker niet lukken.

Pistachenootje loopt hier te koop met zijn 5% rendement in een paar maand op obligaties maar die heeft hij slechts verdiend omdat de rente nog verder gezakt is en daarom zijn zijn obligaties wat meer waard geworden. Dat zijn dus geen rente-inkomsten, het is niet het verwachte toekomstige rendement, het is slechts 'bijvangst' omdat de rentestanden toevallig zijn kant op gaan.

Om even een slechte analogie te gebruiken, hij opent een depositorekening met 0.5% rente, vervolgens keldert de rente en komt hij hier verkondigen: "jullie kunnen me wat, ik sta 5% in de plus de afgelopen maanden!". Dat zal best, maar je hebt nog steeds een deposito met slechts 0.5% rente ..

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 27-07-2019 15:23 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:05:
[...]

Op dit moment is de tienjaarsrente op dollars ~2% en op euro's ~0%. Het is dan nutteloos (en bovendien incorrect) om dat rendement in dollars te vergelijken met je deposito's in Nederland, wat Pistachenootje doet. Je moet eerst corrigeren voor die 2%, want die is allang in de wisselkoers verwerkt.
Eens.
[...]

Je verwachte rendement in euro's is dus 0% - 2% en dat is, zoals klaas al aangaf, slechts de risicopremie die je ontvangt omdat je Italiaanse bagger of andere risicovolle obligaties bezit.
Klopt, maar hij is zich daar geloof ik wel bewust van.
[...]

Er zijn dan geen simpele truukjes om risicovrij toch rendement te maken op je euro's.
Het idee is bij hem ook niet dat zijn (hoge) obligatie allocatie risicovrij is. Ik heb de indruk dat hij juist voor hoger risico obligaties gaat omdat hij relatief weinig aandelen in portefeuille heeft.

Om terug te komen op het punt dat @Pistachenootje maakte naar @klaasvaak1853, die 2-4% komt neer op 0-2% in euro's. Dat kun je aantrekkelijker vinden dan deposito's, afhankelijk van je risicoprofiel. Als je het dollar rendement wil vergelijken met sparen, dan moet je met spaarrentes in USD kijken en die liggen geloof ik rond 2-3%.

[ Voor 32% gewijzigd door Longcat op 27-07-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:13:
Klopt, maar hij is zich daar geloof ik wel bewust van.
Ik betwijfel het. Een paar posts terug vergelijkt hij letterlijk die 2% - 4% met zijn spaarrekening en ook het principe van rentepariteit is hem volkomen vreemd volgens mij, gezien de discussie met Klaas V :p.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 27-07-2019 15:28 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:47:
[...]

Ik haalde die opmerking weg omdat ik de discussie niet nog een keer wou opstarten.

Maare... jij denkt nu al te kunnen zeggen dat de verwachting van Vanguard voor de komende 10 jaar niet lijkt uit te komen? Of had je gemist dat die verwachting over een 10 jaar periode gaat?
Pfff... Laat ook maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:13:

Om terug te komen op het punt dat @Pistachenootje maakte naar @klaasvaak1853, die 2-4% komt neer op 0-2% in euro's. Dat kun je aantrekkelijker vinden dan deposito's, afhankelijk van je risicoprofiel. Als je het dollar rendement wil vergelijken met sparen, dan moet je met spaarrentes in USD kijken en die liggen geloof ik rond 2-3%.
Boven de 3 zelfs als je bereid bent een deposito van 2 jaar te nemen: https://www.yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht/

En daarbij heb je dan nog het DGS, ook niet onbelangrijk.

Maar ik begrijp sowieso niet dat er nog mensen zijn die in van die AAA obligaties willen beleggen, en dan vooral de Europese.
De waarde van deze effecten is al lang niet meer gebaseerd op de intrinsieke waarde maar in de hoop dat er later iemand zal zijn die het in zijn hoofd haalt er nog meer voor te betalen.
Wij kunnen die rente ( nog ) mooi omzeilen door gebruik te maken van een spaarrekening of deposito, maak daar gebruik van. _/-\o_
In de meeste gevallen heb je dan ook niet te maken met transactie en/of andere lopende kosten van fondsen of brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@JohanNL Met je eens dat je beter geld op een 0% spaarrekening kan zetten (of zelfs 0.25% bij LPB) dan aan AAA alloceren.

Even een ideetje: zou je (kortlopende) staatsobligaties kunnen shorten en de opbrengst op een spaarrekening (gedekt met DGS) zetten? De spaarrente zou 'eigenlijk' al lang negatief moeten zijn, maar dit wordt zoveel mogelijk voorkomen, dus dat geeft toch een soort van arbitrage mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Longcat schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:21:

Even een ideetje: zou je (kortlopende) staatsobligaties kunnen shorten en de opbrengst op een spaarrekening (gedekt met DGS) zetten? De spaarrente zou 'eigenlijk' al lang negatief moeten zijn, maar dit wordt zoveel mogelijk voorkomen, dus dat geeft toch een soort van arbitrage mogelijkheid?
Kun je die wel shorten?
Maar de AEX optiestrategie werkt toch? Moet je een beetje calculeren met je margin en beschikbare saldo hoeveel opties je kunt kopen en hoeveel je kunt overboeken naar een spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Dat is de/mijn vraag inderdaad. Volgens mij kan het wel, maar geen idee of ik (of wij) het kan.
JohanNL schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:41:
[...]

Maar de AEX optiestrategie werkt toch? Moet je een beetje calculeren met je margin en beschikbare saldo hoeveel opties je kunt kopen en hoeveel je kunt overboeken naar een spaarrekening.
Inderdaad een goed alternatief. Degiro met compensatie komt op hetzelfde neer als 0% spaarrekening.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 27-07-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Ik lees dit op de website van degiro:
"In sommige gevallen is de compensatie en onderstaande informatie niet van toepassing. Bijvoorbeeld als u voor langere periode een negatief EUR Geldmarktfonds saldo heeft. In dat geval wordt voor u geen geld aangehouden in een Geldmarktfonds en krijgt u zodoende niet te maken met het negatieve rendement"
Betekent dit dat degiro in sommige gevallen geld bij een derde partij onderbrengt? Als dit zo is ben ik erg benieuwd bij welke partij het geld wordt gestald.

Edit, I kan niet lezen er staat negatief cash saldo......................................

[ Voor 12% gewijzigd door klaasvaak1853 op 27-07-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Longcat schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:52:
[...]

Dat is de/mijn vraag inderdaad. Volgens mij kan het wel, maar geen idee of ik (of wij) het kan.

[...]

Inderdaad een goed alternatief. Degiro met compensatie komt op hetzelfde neer als 0% spaarrekening.
Je kan zeker obligaties shorten, alleen de schaal die nodig is om dat te doen zorgt er eigenlijk automatisch voor dat je als particulier ook negatieve rente moet gaan betalen.

Misschien kan je voor 1 ton een bond etf shorten bij IB maar ik heb geen idee wat bij dat soort etf's de lending fee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:38
klaasvaak1853 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:22:

[...]

Betekent dit dat degiro in sommige gevallen geld bij een derde partij onderbrengt? Als dit zo is ben ik erg benieuwd bij welke partij het geld wordt gestald.
degiro heeft geen bankvergunning, dus mogen ze geen cash voor je aanhouden.
In plaats daarvan stoppen ze je cash in hun eigen cash fonds. Een beleggingsfonds dat in euro's belegt.

Bij negatief rendement lijkt het aantrekkelijk om rood te staan bij negatieve rente. Het stukje dat je quote, sluit dat uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:30
klaasvaak1853 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:22:

[...]

Volgens mij bedoelen ze dat als je geen geld hebt bij de giro, dat je daar dus geen rente compensatie voor krijgt.

Overigens houdt de giro het geld standaard in een Morgan Stanley liquidity fonds, dus ja een derde partij.

Of bij Fundshare, die zijn wel gerelateerd aan de giro, maar standaard is het Morgan Stanley.

Zie ook https://www.degiro.nl/over-degiro/cashfunds.html

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Hoe het geformuleerd is heeft degiro een andere partij dan MS/fundshare onder bepaalde criteria (aangezien beiden negatief rendement hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Ik kan gewoon niet lezen, sorry......... Zal vast nog door de hitte komen. Degiro heeft het over negatief cash saldo. Het is natuurlijk heel logisch dat er geen compensatie is voor rente betaald over een negatief saldo.

[ Voor 38% gewijzigd door klaasvaak1853 op 27-07-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
klaasvaak1853 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:00:
Ik kan gewoon niet lezen, sorry......... Zal vast nog door de hitte komen. Degiro heeft het over negatief cash saldo. Het is natuurlijk heel logisch dat er geen compensatie is voor rente betaald over een negatief saldo.
Grr... inderdaad! :(

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik zit nu een tijdje te denken om in aandelen te gaan investeren. Ik ken iemand die DeGiro gebruikt maar ik kwam tegen dat etoro 0% commissie heeft op elke trade en dat ze 25dollar in rekening brengen wanneer jij je geld eruithaalt.

Ik vraag me alleen af of die bedrijven (degiro/plus500/etoro) dan de echte aandelen bezitten. Weet iemand hier meer over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
DeeSung schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:36:
Ik zit nu een tijdje te denken om in aandelen te gaan investeren. Ik ken iemand die DeGiro gebruikt maar ik kwam tegen dat etoro 0% commissie heeft op elke trade en dat ze 25dollar in rekening brengen wanneer jij je geld eruithaalt.

Ik vraag me alleen af of die bedrijven (degiro/plus500/etoro) dan de echte aandelen bezitten. Weet iemand hier meer over?
Deze worden als het goed is gestald voor jou bij een bewaarder zodat in geval van een faillissement schuldeisers deze niet kunnen toe-eigenen.
Maar er was hier nou juist ook een hele discussie over Flatex, die hebben geen transactiekosten, bewaarloon of kosten voor het storten/opnemen van geld.
Kijk daar eens, sowieso de moeite waard voor de €100 die je krijgt voor enkel het openen van de rekening en het doen van een transactie: https://www.flatex.nl/

eToro lijkt me trouwens ook zo'n platform voor '' de snelle jongens '' en waarbij je al snel verzuipt als beginner, ook bieden ze CFD's aan.
Ik zou je goed inlezen wil je daar aan beginnen, en sowieso lijkt het enkel gratis te zijn voor aandelen die je inkoopt, daarbij komt dan nog:

- Het verkopen van de aandelen, zit schijnbaar een spread fee op(?)
- Conversiekosten, alles is in USD dus je Euro's moeten omgewisseld worden
- En om $25 te betalen voor een opname slaat toch nergens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
JohanNL schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:48:
[...]

Deze worden als het goed is gestald voor jou bij een bewaarder zodat in geval van een faillissement schuldeisers deze niet kunnen toe-eigenen.
Maar er was hier nou juist ook een hele discussie over Flatex, die hebben geen transactiekosten, bewaarloon of kosten voor het storten/opnemen van geld.
Kijk daar eens, sowieso de moeite waard voor de €100 die je krijgt voor enkel het openen van de rekening en het doen van een transactie: https://www.flatex.nl/

eToro lijkt me trouwens ook zo'n platform voor '' de snelle jongens '' en waarbij je al snel verzuipt als beginner, ook bieden ze CFD's aan.
Ik zou je goed inlezen wil je daar aan beginnen, en sowieso lijkt het enkel gratis te zijn voor aandelen die je inkoopt, daarbij komt dan nog:

Eens, en als je nog helemaal beginner bent, lees je dan eens hier in, nuttige info over Flatex, DeGiro etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
dcl! schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:18:
[...]

Eens, en als je nog helemaal beginner bent, lees je dan eens hier in, nuttige info over Flatex, DeGiro etc.....
Had ik nog niet gezien. Best aardig artikel, FOB review van Flatex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:50:
[...]

Had ik nog niet gezien. Best aardig artikel, FOB review van Flatex.
Alleen beperkt het zich tot het beleggen in ETF's; In deze Flatex review ga ik specifiek in op beleggen in ETF’s via Flatex.
Jammer, want dat is nou juist niet het interessante van Flatex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:37:
[...]
Alleen beperkt het zich tot het beleggen in ETF's; In deze Flatex review ga ik specifiek in op beleggen in ETF’s via Flatex.
Jammer, want dat is nou juist niet het interessante van Flatex.
Voor mij is dat wel het interessante: ETFs die ik gratis kan kopen terwijl ik er bij DeGiro transactiekosten voor moet betalen.

Ben jij zelf meer geïnteresseerd in individuele aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:45:
[...]

Voor mij is dat wel het interessante: ETFs die ik gratis kan kopen terwijl ik er bij DeGiro transactiekosten voor moet betalen.

Ben jij zelf meer geïnteresseerd in individuele aandelen?
Yup, dan hou je zelf de regie in handen en dat vind ik wel fijn.
Alleen zijn de transactiekosten van de reguliere brokers best hoog en/of bewaarloon, andere onzinnige vergoedingen waardoor ik " noodgedwongen " ook in etf's en beleggingsfondsen zit zodat ik een brede spreiding behoud en voordeliger uit ben.

Op die ETF's zitten dus alsnog kosten verborgen in de bied/laat prijs, maar bij veel aandelen niet en dus lijkt het zo dat je als klant écht 0% aan kosten maakt bij het handelen hierin.

Met Flatex lijkt het nu dus wél rendabel om met relatief kleine bedragen veel verschillende aandelen te kopen.
Dit is toch écht wel een doorbraak m.i.
Ook als je niet zo zeer helemaal zelf aandelen wilt uitzoeken, zou je alsnog de inhoud van fondsen van bijvoorbeeld Meesman over kunnen nemen en een beter resultaat kunnen behalen dan het fonds zelf, doordat je niet te maken hebt met de lopende kosten van het fonds.
Theoretisch dan, want Flatex heeft niet alles te bieden, op bepaalde aandelen zit een kunstmatige verhoogde spread en je hebt wellicht met buitenlandse dividend te maken die je niet terug kunt vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeSung
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:48:
[...]

Ik kom zelf van de crypto scene af dus ik ben wel wat gewend ondertussen. Het is dus dat ik wil investeren in aandelen en daar dan dividend over wil vangen. Flatex had ik nog nooit over gehoord. Ik zal ff een kijkje nemen. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zonet geprobeerd een simpele ETF te kopen bij Flatex en ik moet zeggen dat, ondanks mijn gezeur in dit topic, de executie prima was. Had een limiet ordertje ingeschoten een paar dubbeltjes boven de live koers maar ik kreeg gewoon prima uitvoering op de live laatkoers van Euronext. Ik moet misschien mijn mening iets bijstellen, wellicht is Flatex een interessant alternatief voor liquide producten.

Het hele platform lijkt nog erg basic: de inlog-app is nog half Duits, de website mist nog features, de berichteninbox is erg onhandig, etc. Ook nog geen idee hoe goed / deskundig de klantenservice is. Ik kan een W8-BEN formulier downloaden als ik ingelogd ben dus ik neem aan dat dat wel snor zit. Ik ga er verder nog geen geld parkeren maar het lijkt minder slecht dan ik vreesde

Als je iets koopt in dollars (of andere buitenlandse valuta) wel even opletten:
Bij klanttransacties in vreemde valuta wikkelt de bank de aan- en verkoop van deviezen af tegen de door haar in de interbancaire handel berekende koers, plus een markup (bij verkoop) of een markdown (bij aankoop) en eventuele andere externe kosten bij de omrekening van Euro naar vreemde valuta of vice versa.
De markup/markdown voor dollars is 0.004 dus dat kost je een klein half procent per transactie. En ik word ook een beetje paranoide van 'eventuele andere externe kosten', maar dat zal hopelijk in de praktijk wel meevallen.

[ Voor 36% gewijzigd door writser op 29-07-2019 10:52 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:44:

De markup/markdown voor dollars is 0.004 dus dat kost je een klein half procent per transactie. En ik word ook een beetje paranoide van 'eventuele andere externe kosten', maar dat zal hopelijk in de praktijk wel meevallen.
Staat in het tarievenoverzicht vermeld. Wat hoger dan bij degiro (0.1%), jammer...

EDIT: Even grof uitgerekend, flatex is goedkoper dan degiro tot zo'n 150-200 euro per transactie.

[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 29-07-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nieuws van DEGIRO over de compensatie bij de pensioenrekening:
Verandering in Geldmarktfonds compensatie

Graag informeren wij u over een wijziging met betrekking tot de compensatie voor geldmarktfondsen op uw pensioenrekening.

Geld dat u niet belegd wordt bij DEGIRO automatisch geïnvesteerd in geldmarktfondsen. Een negatief rendement, voor zover dat voortkomt uit de huidige marktrente en de fondskosten, wordt momenteel vrijblijvend gecompenseerd door DEGIRO.

Vanaf januari dienen de geldmarktfondsen te voldoen aan in werking getreden wetgeving (MMFR). Als gevolg hiervan mogen wij de compensatie voor negatieve rendementen niet langer rechtstreeks op uw pensioenrekening storten.

Voor klanten met een regulier DEGIRO beleggingsaccount bestaat vanaf heden de mogelijkheid om de opgebouwde compensatie terug te storten naar de tegenrekening. Echter zijn wij van mening dat het vanwege de fiscale status van een pensioenrekening niet is toegestaan om het bedrag direct naar uw tegenrekening te storten. Daarom zullen wij de compensatie voortaan verrekenen met de kosten in uw pensioenrekening. Zodoende zult u verrekeningen met in rekening gebrachte kosten terug kunnen vinden in uw rekening.

Voor verdere vragen helpen wij u graag verder via klanten@degiro of 020 535 34 96.
Ik zie nog geen verrekening met kosten gemaakt voor vandaag. Ik zal er eens op letten de volgende keer dat periodieke kosten of transactiekosten in rekening gebracht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42
Zr40 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:20:
Nieuws van DEGIRO over de compensatie bij de pensioenrekening:

[...]

Ik zie nog geen verrekening met kosten gemaakt voor vandaag. Ik zal er eens op letten de volgende keer dat periodieke kosten of transactiekosten in rekening gebracht worden.
Hmm binnenkort maar eens contact opnemen met de DeGiro. Ik heb nog geld openstaan, ja wel 0,07 cent wat in de MMF zit en er niet meer uit krijg nadat ik mijn posities VWRL heb verkocht. Vermoedelijk een bug maar heb liever niet dat ik straks nog bij moet leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Iemand enig idee hoe je de taal in flatex op Engels krijgt? Ik kan echt niets volgen van hun 'Nederlands'. :+

Daarnaast voerde ik net een 'neporder' in (ik heb alleen nog mijn verificatiecentje staan) en zag ik toen ik klikte op toelichting van kosten een heleboel nulletjes, maar ook een bedrag (ik dacht 1.40) staan voor 'terugbetaling'. Wat moet ik me hierbij voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 11:47
Hoe zoeken jullie naar aandelen om in te investeren? Ik heb een aantal branches waar ik wel geloof dat er groei in gaat komen, en wil op zoek naar bedrijven die zich daarin bevinden om aandelen te kunnen kopen. Morningstar heeft wel een zoekfunctie per type, maar niet echt wat ik zoek.

Denk aan food industrie (vega(n)/insecten) of medisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 07:38
Zebby schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:27:
Hoe zoeken jullie naar aandelen om in te investeren? Ik heb een aantal branches waar ik wel geloof dat er groei in gaat komen, en wil op zoek naar bedrijven die zich daarin bevinden om aandelen te kunnen kopen. Morningstar heeft wel een zoekfunctie per type, maar niet echt wat ik zoek.

Hm, je moet er gewoon naar zoeken. Via google. Niet alles is beursgenoteerd en niet alles is mogelijk of handig om aan te kopen via jouw broker. Je kunt ook via je broker zoeken inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
@Zebby Ik gebruik dividend.com veel, maar die site is echt gericht op dividendaandelen. Voordeel voor jou is dat je op sector kan zoeken. Kijk maar eens naar deze twee lijstjes:
Consumer Goods
Health Care
Je kan doorklikken o.b.v. industry of naar beneden scrollen. Je hebt dan gelijk de dividend yield er bij. :)

Daarnaast kan je met stock screeners zoals Finviz ook zoeken op Industry, maar ik weet niet of dat specifiek genoeg is voor jou (of juist te specifiek).
Hier bijvoorbeeld 'Specialized Health Services'.

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 29-07-2019 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Goede video die uitlegt waarom small cap value een interessante asset klasse kan zijn:

@Ko.Kane deze man kan het beter uitleggen dan ik, misschien vind je het interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Gisteren is bij mij de Flatex welkomstbonus binnengekomen. Maar eens bezien wat ik daarmee ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 10:16
Panzer_V schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:55:
Gisteren is bij mij de Flatex welkomstbonus binnengekomen. Maar eens bezien wat ik daarmee ga doen.
Hier kwam het vandaag binnen. Goed begin van de dag.
Mn partner met eigen rek nr was ook blij. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:56:
Iemand enig idee hoe je de taal in flatex op Engels krijgt? Ik kan echt niets volgen van hun 'Nederlands'. :+

Daarnaast voerde ik net een 'neporder' in (ik heb alleen nog mijn verificatiecentje staan) en zag ik toen ik klikte op toelichting van kosten een heleboel nulletjes, maar ook een bedrag (ik dacht 1.40) staan voor 'terugbetaling'. Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Dit staat er trouwens onder 'meer info':
Terugbetaling
Dit is de basis van deze service en wordt door de emittent van het financiële instrument aan de broker betaald. De terugbetaling dient voor het instandhouden en verbeteren van de kwaliteit van de service.
Er staat hier een bedrag van 1.40 genoemd. Ik vraag me af of dit bij mij in rekening wordt gebracht als ik verkoop. Iemand al ervaring met een verkooptransactie bij flatex?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:28
In de nieuwe versie van Portfolio performance die binnenkort (komende week) beschikbaar komt (versie 0.40.2) is het mogelijk om het PDF transactie bestand van degiro te importeren via file -> import -> pdf bank documents

Ik heb het getest en het werkt :)

Je moet er wel voor zorgen dat de ISIN ingevuld is bij je securities zodat hij ze kan linken aan de isin in het pdf bestand

Ook zal dit de eerste versie zijn waar NL ondersteund wordt. Er zullen vast nog wel wat fouten in staan, mocht je fouten zien, meld het aub even bij de maker van het programma!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 07:07

oscar82

De ondertitel

Longcat schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Dit staat er trouwens onder 'meer info':

[...]

Er staat hier een bedrag van 1.40 genoemd. Ik vraag me af of dit bij mij in rekening wordt gebracht als ik verkoop. Iemand al ervaring met een verkooptransactie bij flatex?
Ik heb een ETF bij Flatex verkocht. Geen kosten. Het ging hier om 1 stuk van IUSA, de S&P500 tracker van iShares

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
Voor de liefhebber: Fastned cijfers H1 2019: link. Tja, wat moet je er van zeggen .. Per aandeel heb je 2 euro 20 aan laadstations en 3 euro aan schulden. En daar betaal je dan 14 euro voor. Niks voor mij. Maar goed, ze groeien hard, zegt de optimist, en dat klopt inderdaad. 12 cent omzet per aandeel H1 2019 en dat is al een stuk meer dan de 4 cent omzet per aandeel die ze behaalden in H1 2018.

Niet alleen groeit de omzet, ze draaien ook nog eens 'EBITDA break-even on an operating level', wat, als ik de enorme voetnoot goed begrijp, betekent dat je quitte draait als je afwaardering van de laadstations negeert, rentelasten negeert en 75% van de salarissen, huur en andere kosten negeert. Misschien kan deze berekening worden toegevoegd aan een toekomstige IFRS standaard.

[ Voor 34% gewijzigd door writser op 30-07-2019 22:03 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Zebby schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:27:

Ik bekijk regelmatig een aantal blogjes met een watchlist of kijk bij Seekingalpha in de richting waar ik naar zoek. Dan krijg je ook vaak wat alternatieven die genoemd/gelinkt worden waar je ook in kan duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Prima :)
Maar goed, ze groeien hard, zegt de optimist, en dat klopt inderdaad. 12 cent omzet per aandeel H1 2019 en dat is al een stuk meer dan de 4 cent omzet per aandeel die ze behaalden in H1 2018.

Niet alleen groeit de omzet, ze draaien ook nog eens 'EBITDA break-even on an operating level', wat, als ik de enorme voetnoot goed begrijp, betekent dat je quitte draait als je afwaardering van de laadstations negeert, rentelasten negeert en 75% van de salarissen, huur en andere kosten negeert.
Precies. Als Fastned per direct zou stoppen met alles wat met groei te maken heeft en enkel kosten zou maken om de huidige stations draaiende te houden, dan zouden ze vandaag EBITDA break-even draaien. Maar boekhoudkundig bestaat "als we dit niet zouden hebben gedaan" niet, vandaar de enorme voetnoot.

Zelf ga ik er van uit dat FY2020 pas echt interessant gaat worden. Dat was overigens ook mijn inschatting toen ik in 2014 instapte, maar vandaag in 2019 is mijn beeld over 2020 wat concreter dan wat ik in 2014 voor ogen had. :P

En dat er tot die tijd verlies gemaakt wordt... Als langetermijnbelegger maak ik mij daar niet druk om, zolang het verlies op korte termijn niet dusdanig groot is dat de lange termijn niet gehaald kan worden. Fastned is lang niet het enige bedrijf in mijn portfolio dat jaarlijks verlies rapporteert. Voor mij gaat het vooral om de waarde in de verre toekomst, niet de waarde vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Gister mijn eerste aandelen gekocht op flatex. 2 stukjes ABN AMRO @ 18.00. Ik kan wel wennen aan de lay-out en dergelijke. Vandaag iets minder fijn, limietorder ArcelorMittal @ 14.75 om 09:07:17. Even later wordt er op Euronext gehandeld tegen 14.744, maar mijn order is niet uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Longcat schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:28:
Gister mijn eerste aandelen gekocht op flatex. 2 stukjes ABN AMRO @ 18.00. Ik kan wel wennen aan de lay-out en dergelijke. Vandaag iets minder fijn, limietorder ArcelorMittal @ 14.75 om 09:07:17. Even later wordt er op Euronext gehandeld tegen 14.744, maar mijn order is niet uitgevoerd.
Die ervaring had ik gisteren ook met een limietorder. Dat heb ik bij DeGiro nooit gehad.
Maar goed was pas mijn 2e aankoop, en ik ben niet van plan echt heel veel te gaan doen op Flatex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 23:07
Longcat schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:28:
Je moet wel aan de laatprijs op Flatex voldoen natuurlijk, die is gewoon inzichtelijk...

[ Voor 4% gewijzigd door Wietsee. op 31-07-2019 12:23 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb het al een keer omgekeerd meegemaakt. Voor de grap een order ingediend tegelijk en met exact dezelfde limiet op Giro en Flatex. Flatex werd direct uitgevoerd, bij Giro niet. Nadat ik Giro met een cent verhoogde werd ie ook uitgevoerd. Ging om een ETF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:18:
Precies. Als Fastned per direct zou stoppen met alles wat met groei te maken heeft en enkel kosten zou maken om de huidige stations draaiende te houden, dan zouden ze vandaag EBITDA break-even draaien. Maar boekhoudkundig bestaat "als we dit niet zouden hebben gedaan" niet, vandaar de enorme voetnoot.
Het is sowieso een wassen neus want ze moeten die laadpalen financieren en ook de afschrijving van laadpalen is een reële kostenpost (je kan twisten over hoe groot die post is - ze schrijven laadstations nu af tussen de 15 en 8 jaar geloof ik). Wat ze je eigenlijk vertellen is: als we die laadpalen gratis krijgen en nooit hoeven te vervangen draaien we break-even. Nou, proficiat, wat een prestatie. En de 75% / 25% uitsplitsing tussen groeikosten en operationele kosten is volledig arbitrair of, op zijn minst, absoluut niet te toetsen door aandeelhouders.

Een gevalletje 'wij van WC-eend geven jou een zelfbedachte metriek die compleet irrelevant is en niet te toetsen door aandeelhouders maar dan kunnen we in elk geval zeggen dat we het break-even point voorbij zijn ook al maken we meer verlies dan ooit en zitten we tot onze nek in de schulden'.
Buffett’s longtime business partner, Charlie Munger, expressed Berkshire Hathaway’s position on this particular formula best: “I think that, every time you see the word EBITDA, you should substitute the word ‘bullshit’ earnings.”

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Wietsee. schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:23:
[...]

Je moet wel aan de laatprijs op Flatex voldoen natuurlijk, die is gewoon inzichtelijk...
Snap ik.. Maar het is wel zo netjes als die overeenkomt met de laatprijs op de 'normale' beurs.
Zie ook: link

[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 31-07-2019 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
BNR Newsroom over Flatex
DUITSE LAGE TRANSACTIEKOSTEN: NAAR 'GOKKEN MET AANDELEN'

'Jetzt geht's los!' schreeuwt de Duitse broker Flatex uit nu het de Nederlandse markt heeft betreden. De Duitsers rekenen geen transactiekosten voor het verhandelen van aandelen en hopen daarmee aan snelle klantenbinding te doen. Maar volgens Rob Bauer, hoogleraar institutioneel beleggen aan Maastricht University, moeten beleggers uitkijken met dit soort partijen, want kostenvrij is het allerminst. Ook de Vereniging van Effecten Beleggers, de VEB, is kritisch.
Link met audiofragment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Ik ben me ook aan verdiepen in index beleggen via de Giro.

Misschien een domme vraag maar wat betekenen de gekleurde hokjes rechts bovenin met getallen of letters

Wat kan ik dat ergens terug vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00

Roozzz

Plus ultra

sjnelle schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:50:
Ik ben me ook aan verdiepen in index beleggen via de Giro.

Misschien een domme vraag maar wat betekenen de gekleurde hokjes rechts bovenin met getallen of letters

Wat kan ik dat ergens terug vinden?
Welk scherm, wat probeer je te doen, waar kijk je naar? Mijn glazenbol doet het niet zo goed vandaag :+
Als je iets meer informatie levert is er misschien wel iemand die een antwoord kan geven. Voldoende Giro gebruikers hier.

If you can see, look. If you can look, observe

Pagina: 1 ... 93 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.