Ik zal een gokje wagen.
Iemand hier op de hoogte van "vaste kosten" voor "Zelf Beleggen Basis" van ABN Amro?
Heb net een kwartaal nota beleggen ontvangen en hierin staan vaste kosten van € 48,- per jaar.
Hiervan wordt een percentage van "aantal service dagen" in rekening gebracht.
Ik dacht dat er geen "vaste kosten" waren bij dit product en kan dit ook niet terugvinden in de voorwaarden, tarievenkaart of aanvullende informatie tarievenkaart.
Volgens mij werd hier in het topic ook vermeld dat ABN geen vaste kosten hiervoor had.
Alvorens contact op te nemen met ABN ben ik toch wel benieuwd of meer mensen spontaan met deze kosten geconfronteerd zijn?
Heb net een kwartaal nota beleggen ontvangen en hierin staan vaste kosten van € 48,- per jaar.
Ik dacht dat er geen "vaste kosten" waren bij dit product en kan dit ook niet terugvinden in de voorwaarden, tarievenkaart of aanvullende informatie tarievenkaart.
Volgens mij werd hier in het topic ook vermeld dat ABN geen vaste kosten hiervoor had.
Alvorens contact op te nemen met ABN ben ik toch wel benieuwd of meer mensen spontaan met deze kosten geconfronteerd zijn?
@Phoenix-X heb je gezien dat ABN een bewaar loon rekent? Zie website.
(Misschien even het bedrag weghalen anders weet iedereen precies hoeveel je er hebt staan)
(Misschien even het bedrag weghalen anders weet iedereen precies hoeveel je er hebt staan)
[ Voor 39% gewijzigd door Pistachenootje op 23-07-2019 16:38 ]
Dat bedrag zie ik staan bij "Zelf beleggen plus", weet je zeker dat je de goede soort rekening hebt?Phoenix-X schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:28:
@Pistachenootje Ik ben bekend met een percentage aan servicekosten, dit staat echter los vermeld als "vaste kosten".
@Sander B Op de nota staat meermaals "Zelf Beleggen Basis" en dat is ook wat er in de overeenkomst met ABN staat, dus dat maakt het ook zo vreemd.
@Sander B Op de nota staat meermaals "Zelf Beleggen Basis" en dat is ook wat er in de overeenkomst met ABN staat, dus dat maakt het ook zo vreemd.
[ Voor 8% gewijzigd door Phoenix-X op 23-07-2019 16:57 ]
RTLZ had op tv ook geen beursinformatie, daar stond in grote letters dat er geen beursinformatie beschikbaar was. Ook DFT geeft aan dat zij een storing hebben met de koersen. https://www.telegraaf.nl/...71953/storing-koersen-dftPistachenootje schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:33:
Ik zit op de website van De Giro. Daar is inmiddels ook te lezen:
"Storing koersinformatie
Vanwege een storing bij onze koersleverancier kan het helaas voorkomen dat de koersinformatie voor sommige producten niet wordt bijgewerkt. Er wordt uiteraard gewerkt aan een spoedige oplossing. Onze excuses voor dit ongemak.
Ondanks het ontbreken van actuele koersinformatie is het toch mogelijk om orders te plaatsen en uitvoering te krijgen, eventueel met behulp van een externe koersbron. Orders worden namelijk nog steeds gewoon door DEGIRO naar de beurs verstuurd en kunnen vervolgens worden uitgevoerd tegen de daar geldende prijzen. "
Het probleem blijft dus niet beperkt bij DeGiro.
Even bellen of chatten met ABN en dan weet je het meteen.Phoenix-X schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:55:
@Pistachenootje Ik ben bekend met een percentage aan servicekosten, dit staat echter los vermeld als "vaste kosten".
Ik heb meteen even gecheckt, en inderdaad, bij mij ook. € 12 extra voor dit kwartaalPhoenix-X schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:28:
Iemand hier op de hoogte van "vaste kosten" voor "Zelf Beleggen Basis" van ABN Amro?
Bij het vorige kwartaal stond vaste kosten € 0. Ik vermoed een fout.
Edit: gebeld en is inderdaad een fout. Nieuwe nota’s zijn onderweg.
[ Voor 7% gewijzigd door Rolletjedrop op 23-07-2019 19:00 ]
Helemaal prima! Dan kan ik straks goed inkopen en heb ik 325 euro extra dankzij Robeco (2x 25), flatex (100), CentraalBeheer (25), ABN AMRO (100) en Kendu (50). Er komen vast nog acties bij, dus dat zal nog wel meer worden.Panzer_V schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:15:
[...]
Historisch gezien betekend dit dat de grote crash niet ver weg meer is. Misschien nog een jaar of twee.
Het doet mij persoonlijk heel erg denken aan eind jaren '90. De tripple en quadruple inzet vervoudigers enzo.
Alleen bij flatex even een probleem met de video identificatie. Nu al 2 avonden geprobeerd en het duurt zodanig lang voordat er een medewerker verbonden wordt, dat ik telkens het proces afkap.
Held!Orangelights23 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:52:
[...]
Ter aanvulling op Flatex en Kendu, zie ik nu ook een actie van Centraal Beheer voorbij komen. Je krijgt €25,- startgeld bij een inleg van €50,-. Inleg moet drie maanden blijven staan. Je kunt deze actie via CashbackXL (een cashback website) afsluiten waarmee je aanvullend €17,50 cashback krijgt. Ofwel totaal €42,50 bij een inleg van €50,-. Buiten het feit dat Centraal Beheer bijzonder prijzig is, houd je onderaan de eindstreep wel een aardig percentage van je inleg over.
[ Voor 33% gewijzigd door Longcat op 23-07-2019 20:55 ]
Is die cashback actie alleen voor nieuwe klanten van Centraal Beheer?Orangelights23 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:06:
[...]
@i7x
Klopt, er staan alleen verzekeringen. Echter wordt er toch iets geregistreerd, heb al een paar verschillende afbeeldingen gezien van mensen die €17,50 krijgen.
Volgens mij wel wat ik zo snel heb gelezen van anderen.oscar82 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:00:
[...]
Is die cashback actie alleen voor nieuwe klanten van Centraal Beheer?
Dit zijn overigens ideale zaken om uit te voeren als je een partner hebt, alles keer 2
Overigens zag ik dit soort acties ook enorm vaak voorbij komen rond 2007-2008, ofwel vlak voor de crisis. Laten we het maar niet hopen
Zojuist mijn (1e) factuur voor Zelf Beleggen Basis bekeken, zelfde fout. Slordig...Rolletjedrop schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:41:
[...]
Ik heb meteen even gecheckt, en inderdaad, bij mij ook. € 12 extra voor dit kwartaal
Bij het vorige kwartaal stond vaste kosten € 0. Ik vermoed een fout.
Edit: gebeld en is inderdaad een fout. Nieuwe nota’s zijn onderweg.
Dat idee heb ik ook een beetje; hoe meer moeite de banken doen om je klant te laten worden, hoe dichter bij een crisisOrangelights23 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:13:
[...]
Overigens zag ik dit soort acties ook enorm vaak voorbij komen rond 2007-2008, ofwel vlak voor de crisis. Laten we het maar niet hopen
Done:
ABN €100
Robeco €25
Centraal Beheer €25
Flatex €100
Alleen Kendu nog, maar ik heb geen iPhone...
Je hebt natuurlijk ook nog de AEX box spread opties waarmee je geld leent tegen een effectief negatieve rente. December 2023 200-800 box spread, nominale waarde 60k, geopend voor -60,9k. 
Leuk voor ons (lenen en minder moeten terugbetalen!), leuk voor de tegenpartij (goedkoper dan wat ze anders aan de bank zouden moeten betalen) en leuk voor de broker (commissie voor 4 optie legs). Kost je alleen een beetje margin ruimte.
Alleen jammer dat ik er maar één kan openen, want bij IB betaal je negatieve rente voor EUR saldo boven 100k.
Iets meer on-topic dan die cashback acties die eigenlijk in Aanbiedingen en Kortingscodes thuis horen
Leuk voor ons (lenen en minder moeten terugbetalen!), leuk voor de tegenpartij (goedkoper dan wat ze anders aan de bank zouden moeten betalen) en leuk voor de broker (commissie voor 4 optie legs). Kost je alleen een beetje margin ruimte.
Alleen jammer dat ik er maar één kan openen, want bij IB betaal je negatieve rente voor EUR saldo boven 100k.
Iets meer on-topic dan die cashback acties die eigenlijk in Aanbiedingen en Kortingscodes thuis horen
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 24-07-2019 08:50 ]
Ook iets minder werk overigens. Helaas werkt dit zo te zien niet bij Lynx? Ik krijg de melding dat m'n margin te laag is. Dat is natuurlijk vreemd, want zodra je de box spread opent, dan ontvang je natuurlijk als premie een stuk meer dan de vereiste margin welke benodigd is om de positie te openen. Is er een work-around hiervoor, of werkt dit bij IB anders?Zr40 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:10:
Je hebt natuurlijk ook nog de AEX box spread opties waarmee je geld leent tegen een effectief negatieve rente. December 2023 200-800 box spread, nominale waarde 60k, geopend voor -60,9k.
[ Voor 60% gewijzigd door Ardbeg10 op 24-07-2019 09:30 ]
Het zou bij Lynx niet anders moeten zijn dan bij IB.Ardbeg10 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:24:
[...]
Ook iets minder werk overigens. Helaas werkt dit zo te zien niet bij Lynx? Ik krijg de melding dat m'n margin te laag is. Dat is natuurlijk vreemd, want zodra je de box spread opent, dan ontvang je natuurlijk als premie een stuk meer dan de vereiste margin welke benodigd is om de positie te openen. Is er een work-around hiervoor, of werkt dit bij IB anders?
Bij mij vereiste de positie ongeveer 8k aan initial margin en ongeveer 80 aan maintenance margin. Je kan nieuwe posities alleen openen als je Current Available Funds (= Equity with Loan Value min het totaal van initial margin van al je posities) voor de transactie positief is en na de transactie nog steeds positief zou zijn. Het klinkt als dat je Current Available Funds lager is dan 8k.
Het geld dat je ontvangt telt niet mee (het is weliswaar cash, maar met de negatieve waarde van de box positie heeft dat geen effect op je ELV). De premie telt in het begin ook niet mee, want de waardering vindt plaats op basis van actuele marktwaarde, niet de uiteindelijke waarde bij expiratie.
Na openen zal die hoge initial margin trouwens nog dalen naar iets boven de maintenance margin, in de loop van enkele maanden.
Dat is dus niet het geval. Ik ben hier in het verleden wel al eens tegen aan gelopen bij het schrijven van opties op buitenlandse beurzen. Waarschijnlijk heeft het ermee te maken (dat was toen iig zo) dat ik lynx basic gebruik. Zal wel nog eens contact met de helpdesk opnemen, die zijn altijd snel en behulpzaam.Zr40 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:51:
[...]
Het klinkt als dat je Current Available Funds lager is dan 8k.
Dat is wel belangrijk. Anders zou je gewoon 8k wegzetten om over 4 jaar ca. 900 rente te ontvangen (wat neer zou komen op ca 2,5% per jaar). Niet slecht in deze tijden, maar ook zeker niet geweldig. Dat die aan te houden margin zakt naar slechts enkele tientjes (die 80 die jij noemt) maakt het vrijwel gratis en risicoloos geld.Zr40 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:51:
[...]
Na openen zal die hoge initial margin trouwens nog dalen naar iets boven de maintenance margin, in de loop van enkele maanden.
Ik kan het wel waarderen dat ze hier genoemd worden. Heeft imo meer dan voldoende raakvlak met onderwerp beleggen.[b]Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
@BiLLY_daKid @Zr40 Ik heb degiro gemaild over de compensatie en ze geven aan:
De optie waarmee u zelf de compensatie kunt retourneren komt spoedig beschikbaar binnen uw account. Hierover zal nog berichtgeving volgen.
[ Voor 25% gewijzigd door Longcat op 24-07-2019 10:49 ]
https://www.iexprofs.nl/N...ken-in-portefeuilles.aspxVideopac schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:21:
[...]
Er zijn nogal wat grondstoffen waarin schaarste is, meer vraag dan aanbod = hogere prijzen. Daarnaast is het een goede hedge tegen inflatie. Die is eigenlijk aan een aantal jaren hoog alleen is dat nog niet zo merkbaar omdat dit voor alle grote valuta geldt.
[...]
Rendement afgelopen 3 jaar was baggerslecht, maar mijn grondstofinvesteringen zijn voor >10 jaar.
Dank. Ik ben wel benieuwd naar het onderscheid tussen de periodes 1871 - 1971 en 1971 - nu.
Verder staan grondstoffen momenteel historisch laag, i.t.t. aandelen, bijvoorbeeld. En dan nog het naderende einde van de dollar als reservemunt en goud-accumulerende centrale banken in de aanloop hierna toe.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Waarom zou je metalen kopen i.p.v. miners? Met miners profiteer je bij een stijging van de grondstofprijs en ontvang je ook eventuele dividenden.
Is risicovoller, de metalen blijven tenminste van jou, een miner kan in financieel zwaar weer komen en uiteindelijk wellicht zelfs failliet gaan en dan heb je niks meer.Longcat schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:42:
Waarom zou je metalen kopen i.p.v. miners? Met miners profiteer je bij een stijging van de grondstofprijs en ontvang je ook eventuele dividenden.
*kuch* Nyrstar *kuch*
In vino veritas, in aqua sanitas
Is dat zo? Hoe koop je ze dan precies? Ik kan me voorstellen dat je certificaten kunt kopen die je bij een bepaalde partij recht geven op bijvoorbeeld een ton staal, maar als die partij failliet gaat is dat certificaat alsnog waardeloos. En ik heb het liever ook niet in mijn achtertuin liggenJohanNL schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:21:
Is risicovoller, de metalen blijven tenminste van jou, een miner kan in financieel zwaar weer komen en uiteindelijk wellicht zelfs failliet gaan en dan heb je niks meer.
*kuch* Nyrstar *kuch*
Moet je voor de ABN AMRO zomerbonus actie die €2000 in 1 product (fonds in mijn geval) stoppen?
Actievoorwaarden: “U moet deze inleg in één keer doen, 4 keer € 500 inleggen telt dus niet mee”.
Als ik het bedrag verdeel over 2 (of meer) fondsen die ik dezelfde dag aankoop wordt dat door het system wellicht gezien als meerdere losse en voldoe ik niet aan de voorwaarden.
Gebeld met de klantenservice, men wist het niet zeker maar verwacht dat verdelen over meerdere fondsen niet zal werken.
Actievoorwaarden: “U moet deze inleg in één keer doen, 4 keer € 500 inleggen telt dus niet mee”.
Als ik het bedrag verdeel over 2 (of meer) fondsen die ik dezelfde dag aankoop wordt dat door het system wellicht gezien als meerdere losse en voldoe ik niet aan de voorwaarden.
Gebeld met de klantenservice, men wist het niet zeker maar verwacht dat verdelen over meerdere fondsen niet zal werken.
Ook maar gebruik gemaakt van de acties van flatex, robeco en centraal beheer.
Helaas al wel bericht van cashbackXL dat de cashback actie bij centraal beheer afgekeurd is.
Was te proberen, maar helaas.
€25 extra is natuurlijk ook een leuk rendement op €50 in 3 maanden.
Helaas al wel bericht van cashbackXL dat de cashback actie bij centraal beheer afgekeurd is.
Hier ook afkeuring cashback.HPX schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:08:
Ook maar gebruik gemaakt van de acties van flatex, robeco en centraal beheer.
Hebben de mensen die zich aangemeld hebben bij flatex de 100 euro ook al echt gestort gekregen?
Die cashback acties trekken mij niet, ik word al moe van de IB-aangifte als ik er aan denk
Ja. Ik heb me maandag de 22e aangemeld, dinsdag mijn eerste order geplaatst en heb vandaag 100 Euro welkomstbonus ontvangen.roda_djavulen schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:59:
Hebben de mensen die zich aangemeld hebben bij flatex de 100 euro ook al echt gestort gekregen?
Dat zou kunnen, maar volgens mij is de kans daarop zo ontzettend klein, net als met dat effecten uitlenen.Sander B schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:57:
[...]
Is dat zo? Hoe koop je ze dan precies? Ik kan me voorstellen dat je certificaten kunt kopen die je bij een bepaalde partij recht geven op bijvoorbeeld een ton staal, maar als die partij failliet gaat is dat certificaat alsnog waardeloos. En ik heb het liever ook niet in mijn achtertuin liggen
Blijft alsnog een risico ja, maar bij een aandeel is dat gevaar veel reëler en dan vooral de koersschommelingen.
Nieuwe Flatex gebruikers, wat vinden jullie ervan? interface, aanbod, order afhandeling etc.
Die Flatex bonus is wel heel erg aantrekkelijk. Vooruit, ik ben gezwicht. Heb een rekening aangevraagd, zal voor €50 een ETF kopen, boek die €100 direct terug naar eigen bankrekening en sluit over drie maanden of zo wel mijn Flatex rekening.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Maakt het voor de IB-aangifte eigenlijk iets uit dat de broker FlatEx in Duitsland is gevestigd?BiLLY_daKid schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:00:
Die cashback acties trekken mij niet, ik word al moe van de IB-aangifte als ik er aan denk
Nee. Maar dat bedoelt hij niet - hij vindt cashback acties evenveel gedoe als IB aangiftes
Ik vind het wel prima.Pistachenootje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:45:
Nieuwe Flatex gebruikers, wat vinden jullie ervan? interface, aanbod, order afhandeling etc.
Je moet wel alles zelf via de zoekknop vinden en er was een order met een vage code geweigerd ( na nog een keer indienen werkte het wel ), voor de rest ziet het er wat simpeler uit en missen er ook wat aandelen die je wel gewoon bij andere brokers kunt krijgen.
Wat ik wel fijn vind en waardeer is dat als je een bestens order doet, dat je dan een voorstel krijgt waarmee je nog akkoord moet gaan binnen 20 seconden.
Maar het echte voordeel is dat er geen transactiekosten zijn en je dus een beter resultaat kunt behalen.
Er zouden dan wel weer grotere marges zijn, maar als die er zijn, zijn die minimaal en in veel gevallen was de prijs gewoon hetzelfde als op de reguliere beurs.
Sowieso is dit nu ook een goed alternatief voor de kleine belegger om met een kleine inleg toch een eigen samengestelde brede spreiding te maken.
En nog een groot voordeel voor sommigen die dit belangrijk vinden: ze lenen je effecten niet uit, wat andere budget brokers zoals De Giro wel doen.
Het enige waar ik nog wel over in zit is een mogelijk dividendlek, hoe zit dat met Tradegate?
Waarom zou de exchange invloed hebben op dividendlek?JohanNL schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:25:
[...]
Het enige waar ik nog wel over in zit is een mogelijk dividendlek, hoe zit dat met Tradegate?
Volgens mij zijn er geen NL domicilie ETFs/fondsen op Tradegate (en lijkt me sterk dat ze ooit komen), dus dividendlek heb je net zoals dat je IWDA of VWRL op the Amsterdamse beurs zou kopen.JohanNL schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:25:
[...]
Ik zie dat wat mensen zich wel zorgen maken over eventuele aandelen crash. Ik vond dit een interessante opmerking van iemand op Bogleheads. Ik heb hem niet volledig gefactchecked maar geloof dat het wel aardig klopt.
My take is that during the long secular bear markets that diversifying across factors helps about 2/3 of the time. The Small/Value tilting would have helped during 1968-1984 and during 2000-2012. It would not have helped from 1929-1946. If you look at it in another way, just looking at the bear markets where you were down 50% or more: factor tilting would not have helped in the aftermath of 1929, would have helped in 1973-74, helped in 2000-2002, but did not help in 2008-2009. So it appears that depending on how you look at it, Small/Value factor tilting will help you 2/3 of the time during the long secular bear markets (where markets are essentially flat for years with big drops and rallies in between) or 1/2 of the time when the markets drop 50% or more.
Nee. Lijkt wel zo, totdat je een order probeert door te voeren.itons schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:05:
Kan je nou VTI kopen bij Flatex?
[ Voor 70% gewijzigd door Pistachenootje op 24-07-2019 19:43 ]
Niet, inderdaad, ik ben in de warLongcat schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:49:
[...]
Waarom zou de exchange invloed hebben op dividendlek?
Zal wel met de hitte te maken hebben

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ik heb een Fundcoach account aangemaakt bij Binck.
Nu nog wat ETF's uitkiezen die ik elke maand wil kopen. Nu nog geen obligaties omdat ik net begin met inleggen en ik heb hier gelezen dat dat dan nog niet zoveel zin heeft, omdat het vermogen dan niet echt groeit maar gelijk blijft. Ik stort nu elke maand €300 naar de Binck rekening. .
Ik zit te denken aan VWRL, hier zit 3,5% China in. Of Think Global Equity UCITS ETF.
In de MSCI World/Think zit bijvoorbeeld geen China, daarom wil ik die eigenlijk laten liggen. Maar als ik een Emerging markets ETF erbij neem, is het dan handiger om bijvoorbeeld de MSCI World/Think te kiezen?
Een AEX tracker lijkt me ook een goed idee, gewoon om ook een deel van NL markt te hebben.
Het plan is dus om per maand 1 AEX tracker te kopen en 4 VWRL, bij elkaar is dat op het moment van schrijven ca. €178. Dan heb ik nog wat budget over voor een andere tracker.
De top 10 uit Vanguard S&P 500 UCITS ETF zit nagenoeg ook al in het VWRL pakket. Dus dat is een beetje dubbelop.
Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (IE00B3VVMM84) heeft van alle emerging landen wat en heeft lage lopende kosten: 0,25%.
Is dit om te beginnen een goede selectie? Er is zoveel te lezen en de KISS methode heb ik ook voorbij zien komen. 3 tot 4 trackers lijkt me meer dan genoeg.
Nu nog wat ETF's uitkiezen die ik elke maand wil kopen. Nu nog geen obligaties omdat ik net begin met inleggen en ik heb hier gelezen dat dat dan nog niet zoveel zin heeft, omdat het vermogen dan niet echt groeit maar gelijk blijft. Ik stort nu elke maand €300 naar de Binck rekening. .
Ik zit te denken aan VWRL, hier zit 3,5% China in. Of Think Global Equity UCITS ETF.
In de MSCI World/Think zit bijvoorbeeld geen China, daarom wil ik die eigenlijk laten liggen. Maar als ik een Emerging markets ETF erbij neem, is het dan handiger om bijvoorbeeld de MSCI World/Think te kiezen?
Een AEX tracker lijkt me ook een goed idee, gewoon om ook een deel van NL markt te hebben.
Het plan is dus om per maand 1 AEX tracker te kopen en 4 VWRL, bij elkaar is dat op het moment van schrijven ca. €178. Dan heb ik nog wat budget over voor een andere tracker.
De top 10 uit Vanguard S&P 500 UCITS ETF zit nagenoeg ook al in het VWRL pakket. Dus dat is een beetje dubbelop.
Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (IE00B3VVMM84) heeft van alle emerging landen wat en heeft lage lopende kosten: 0,25%.
Is dit om te beginnen een goede selectie? Er is zoveel te lezen en de KISS methode heb ik ook voorbij zien komen. 3 tot 4 trackers lijkt me meer dan genoeg.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Waar heb je NL exposure voor nodig? Aangenomen dat je in Nederland woont heb je al meer dan genoeg exposure aan de NL economie.PM_Petrol schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:54:
Met VWRL of Think/MSCI World(IWDA) i.c.m. EM ben je klaar!
[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 24-07-2019 23:16 ]
iemand van plan shorts op de pond te kopen voor Brexit?
Heb je dat bericht ook in 't Engels?Pistachenootje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:16:
Ik zie dat wat mensen zich wel zorgen maken over eventuele aandelen crash. Ik vond dit een interessante opmerking van iemand op Bogleheads. Ik heb hem niet volledig gefactchecked maar geloof dat het wel aardig klopt.
Wat gebeurd er als de rente onder 0% komt?
https://www.stuff.co.nz/b...ro-things-could-get-weird
Dit vond ik ook wel een interessante en volgens mij vrij 'on the money', maar weet niet precies wat ik ermee moet. Wat gebeurd er bijv. met aandelen wanneer de rente onder 0% gaat?
Moeten we massaal in goud investeren, of is blockchain currency the way to go omdat dit buiten de banken staat...
Dit vond ik ook wel een interessante en volgens mij vrij 'on the money', maar weet niet precies wat ik ermee moet. Wat gebeurd er bijv. met aandelen wanneer de rente onder 0% gaat?
Moeten we massaal in goud investeren, of is blockchain currency the way to go omdat dit buiten de banken staat...
[ Voor 5% gewijzigd door bluebear op 25-07-2019 05:33 ]
Verwijderd
Ach een negatieve rente is vooral psychologisch, zeker voor consumenten. Ik heb al negatieve rente op mijn rekeningen, die fractie die ik krijg weegt niet op tegen de vaste kosten van het betaalpakket. Tijd om alles te pinnen, de baas te vragen om me cash te betalen en mijn huur in een envelop op te sturen?bluebear schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 05:33:
Wat gebeurd er als de rente onder 0% komt?
Netto is het effect van 4% rente naar 1% rente veel groter dan van 1% naar -1%, maar omdat het geld dan opeens de andere kant oploopt is het voor vele mensen opeens een reden om te panikeren.
Ik maak me veel meer zorgen over de redenen waarom de rente zo laag is, de ECB en hun quantitative easing de afgelopen jaren. Dit zijn maatregelen die een recessie dempen maar worden nu volop ingezet in de hoogconjunctuur. Dan moeten we wel hele gekke sprongen gaan maken om de volgende recessie door te komen.
Ben je niet een beetje naïef door te stellen dat je “geen transactiekosten hebt en daardoor een beter resultaat kunt behalen”.JohanNL schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:25:
[...]
Ik vind het wel prima.
Je moet wel alles zelf via de zoekknop vinden en er was een order met een vage code geweigerd ( na nog een keer indienen werkte het wel ), voor de rest ziet het er wat simpeler uit en missen er ook wat aandelen die je wel gewoon bij andere brokers kunt krijgen.
Wat ik wel fijn vind en waardeer is dat als je een bestens order doet, dat je dan een voorstel krijgt waarmee je nog akkoord moet gaan binnen 20 seconden.
Maar het echte voordeel is dat er geen transactiekosten zijn en je dus een beter resultaat kunt behalen.
Er zouden dan wel weer grotere marges zijn, maar als die er zijn, zijn die minimaal en in veel gevallen was de prijs gewoon hetzelfde als op de reguliere beurs.
Sowieso is dit nu ook een goed alternatief voor de kleine belegger om met een kleine inleg toch een eigen samengestelde brede spreiding te maken.
En nog een groot voordeel voor sommigen die dit belangrijk vinden: ze lenen je effecten niet uit, wat andere budget brokers zoals De Giro wel doen.
Flatex heeft wel degelijk kosten maar die zitten versleuteld in de aandelen die je aankoopt. Loop de orderboeken maar eens na op aantal beschikbare aandelen en kijk ook eens naar de spreiding.
Edit: schiet me nog wat te binnen. Wat is het effect van beperkt beschikbare aandelen op Tradegate als de beurzen goed dalen? Ik heb zo mijn vermoedens maar ik denk dit risico ook goed afgewogen moet worden. Het gaat nu heel erg goed maar wat als het even goed minder gaat.
Alleen al het denkbeeld dat een broker een geheel financieel platform kan aanbieden, moet voldoen aan allerlei strenge Europese en Duitse wetgeving, daarbovenop €100 weggeeft en die vervolgens jou helemaal “gratis” tegen €0 transactiekosten kan aanbieden. Jawohl

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 25-07-2019 08:16 ]
Maar is dat niet het probleem?Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:30:
[...]
Ik maak me veel meer zorgen over de redenen waarom de rente zo laag is, de ECB en hun quantitative easing de afgelopen jaren. Dit zijn maatregelen die een recessie dempen maar worden nu volop ingezet in de hoogconjunctuur. Dan moeten we wel hele gekke sprongen gaan maken om de volgende recessie door te komen.
Vorige recessie was er de mogelijkheid voor quantative easing omdat de rente om 4% (oid) stond... nu de rente al zo laag is kan dit niet meer als maatregel ingezet worden.
Verwijderd
Ja dat is wat ik al aangeef, maar het artikel wat jij linkt gaat vooral over dat een kluisje betere investering is dan het op je spaarrekening houden en dat soort paniek vind ik een beetje overdreven.bluebear schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:11:
[...]
Maar is dat niet het probleem?
Vorige recessie was er de mogelijkheid voor quantative easing omdat de rente om 4% (oid) stond... nu de rente al zo laag is kan dit niet meer als maatregel ingezet worden.
De opkomende crisis kan ik toch weinig aan doen en in die zin is sparen misschien nog wel de veiligste oplossing want de overheid garandeert dat dat tot 100k veilig is en van alle andere alternatieven is er geen garantie dat het waardevast blijft.
Neemt niet weg dat ik gewoon door blijf gaan met beleggen, sparen en af en toe wat speelgeld richting de crypto te gooien.
Daar heb je een punt.Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:18:
[...]
Ja dat is wat ik al aangeef, maar het artikel wat jij linkt gaat vooral over dat een kluisje betere investering is dan het op je spaarrekening houden en dat soort paniek vind ik een beetje overdreven.
De opkomende crisis kan ik toch weinig aan doen en in die zin is sparen misschien nog wel de veiligste oplossing want de overheid garandeert dat dat tot 100k veilig is en van alle andere alternatieven is er geen garantie dat het waardevast blijft.
Neemt niet weg dat ik gewoon door blijf gaan met beleggen, sparen en af en toe wat speelgeld richting de crypto te gooien.
Hoe besluit je welke crypto munt op te pakken?
Verwijderd
Themaforum: Cryptocurrenciesbluebear schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:20:
[...]
Daar heb je een punt.
Hoe besluit je welke crypto munt op te pakken?
Crypto heeft verder vrij weinig met beleggen te maken.
Ik denk zelf dat je vooral op zoek moet gaan naar aandelen die niet in etfs zitten en dus grotendeels gebaseerd zijn op de bedrijfswaarde en verwachtingen ipv lucht
.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Verwijderd
Ik denk zelf dat jij je vooral eens moet gaan inlezen in wat etfs zijnSport_Life schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:22:
Ik denk zelf dat je vooral op zoek moet gaan naar aandelen die niet in etfs zitten en dus grotendeels gebaseerd zijn op de bedrijfswaarde en verwachtingen ipv lucht.
Of een aandeel in een etf zit heeft niks met gebakken lucht te maken. Sterker nog, ik betwijfel of er een aandeel te vinden is dat niet in een etf zit.
Ongeveer 2% van VWRL is Apple, is Apple dan gebakken lucht?
Mijn gevoel is dat etfs tegenwoordig door Jan en alleman wordt gekocht, dus in die zin is de vraag enorm hoog wat de onderliggende waarde van de etf doet opdrijven. De enorme vraag is er niet omdat de toekomstige winsten hoog zijn, nee die is er omdat mensen verwachten dat het aandeel stijgt.Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:24:
[...]
Ik denk zelf dat jij je vooral eens moet gaan inlezen in wat etfs zijn![]()
Of een aandeel in een etf zit heeft niks met gebakken lucht te maken. Sterker nog, ik betwijfel of er een aandeel te vinden is dat niet in een etf zit.
Ongeveer 2% van VWRL is Apple, is Apple dan gebakken lucht?
Wat gebeurt er met de waarde van Apple als Jan en alleman hun etfs verkopen?
Soort bankrun zoals we bij fortis hebben gehad.
Dat 2% van de etf Apple is, is niet relevant voor de waarde van Apple , wat relevanter is is hoeveel % van aandeel Apple in etf zit
Ben geen expert maar vraag me gewoon af
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2019 08:42 ]
Verwijderd
Je zorgen zijn valide maar gelden voor aandelen ook. Apple aandelen kunnen ook gekocht worden omdat mensen verwachten dat het aandeel stijgt en als Jan en alleman hun Apple aandeel verkoopt gaat het ook niet goed met de waarde. Een etf is niks dan een instrument om een pakket aandelen te verhandelen, welke er vaak op afgestemd is een bepaalde index te volgen.Sport_Life schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:28:
[...]
Mijn gevoel is dat etfs tegenwoordig door Jan en alleman wordt gekocht, dus in die zin is de vraag enorm hoog wat de onderliggende waarde van de etf doet opdrijven. De enorme vraag is er niet omdat de toekomstige winsten hoog zijn, nee die is er omdat mensen verwachten dat het aandeel stijgt.
Wat gebeurt er met de waarde van Apple als Jan en alleman hun etfs verkopen?
Soort bankrun zoals we bij fortis hebben gehad.
Het risico met een etf is dat een steeds groter gedeelte passief belegd waardoor de actieve marktmakers (die de verdeling in de index indirect bepalen) uit een steeds kleinere groep komt te bestaan. Nou zou ik kunnen beargumenteren dat ik liever een markt volg waar geen "Jan en allemannen" actief beleggen want voordat je het weet is je index vol met hype aandelen zoals Tesla, waar een professional nog enigszins sceptisch zou kunnen zijn over de hype en wat vaker in jaarverslagen duikt, maar echt kunnen we nog niet weten wat hiervan de gevolgen kunnen zijn.
Ik raad je aan je nog eens goed in te lezen in wat een etf is en hoe lastig het is om de markt te verslaan met losse aandelen. De uitzonderingen die hier op Tweakers voorbij komen zijn geen garantie dat het iedereen lukt dat te doen.
@Sport_Life wat zou er gebeuren als jan en alleman niet de ETF koopt, maar alle onderliggende aandelen?
Daarnaast, dat er extra vraag wordt veroorzaakt door het kopen van de ETF (of een beleggingsfonds) heeft veel minder effect dan je denkt. Actieve handelaren zullen verkopen wanneer de prijs boven hun eigen waardering uit komt. En vice versa bij het verkopen van de ETF.
Daarnaast, dat er extra vraag wordt veroorzaakt door het kopen van de ETF (of een beleggingsfonds) heeft veel minder effect dan je denkt. Actieve handelaren zullen verkopen wanneer de prijs boven hun eigen waardering uit komt. En vice versa bij het verkopen van de ETF.
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 25-07-2019 08:50 ]
Foutje bij koersinformatie van Commerzbank Turbo's. Ze staan op een koers van ~een maand geleden
Ja ik woon in NL.Longcat schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:08:
[...]
Waar heb je NL exposure voor nodig? Aangenomen dat je in Nederland woont heb je al meer dan genoeg exposure aan de NL economie.
Met VWRL of Think/MSCI World(IWDA) i.c.m. EM ben je klaar!
Maar dan laat ik het bij IWDA en een EM ETF van Vanguard. Bedankt!
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Ik volg je niet. Het engels lijkt me voldoende. Of bedoel je dat je het jargon niet begrijpt?
Ik vraag me sowieso af wat hij bedoelt. Maar hij haalt een N=3 aan om een 2/3 uitkomst te bepalen en een N=2 om een 1/2 uitkomst te bepalen.Pistachenootje schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:35:
[...]
Ik volg je niet. Het engels lijkt me voldoende. Of bedoel je dat je het jargon niet begrijpt?
Dat is statistiek van lik mijn vestje
Maar misschien nog wel interessanter is dat hij zegt dat het in 2008 niet hielp. Met zulke kleine data sets moet je je altijd afvragen hoe representief iedere N is. Ik denk dat 2008 representatiever is dan 2000-2002. Omdat de huidige markt, actoren en beleid dichter bij die situatie zitten dan 2000-2002. Dus waar hij het ook over heeft, ik schat dus in dat de kans dat hij ongelijk heeft meer dan 50% is, gebaseerd op zijn info.
Heb ik zojuist gedaan met Fugro, ING, Postnl, Wereldhave, Sligro.Miki schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:05:
[...]
Ben je niet een beetje naïef door te stellen dat je “geen transactiekosten hebt en daardoor een beter resultaat kunt behalen”.
Flatex heeft wel degelijk kosten maar die zitten versleuteld in de aandelen die je aankoopt. Loop de orderboeken maar eens na op aantal beschikbare aandelen en kijk ook eens naar de spreiding.
Edit: schiet me nog wat te binnen. Wat is het effect van beperkt beschikbare aandelen op Tradegate als de beurzen goed dalen? Ik heb zo mijn vermoedens maar ik denk dit risico ook goed afgewogen moet worden. Het gaat nu heel erg goed maar wat als het even goed minder gaat.
Alleen al het denkbeeld dat een broker een geheel financieel platform kan aanbieden, moet voldoen aan allerlei strenge Europese en Duitse wetgeving, daarbovenop €100 weggeeft en die vervolgens jou helemaal “gratis” tegen €0 transactiekosten kan aanbieden. Jawohl
Deze komen allemaal overeen met wat ze waard zijn op de AEX inclusief de bied en laat prijzen.
Ook nog daadwerkelijk een verkoop voorstel order geplaatst voor Ahold op het moment dat deze op Bied: 20,59 en Laat: 20,60 op de AEX staat, krijg ik als voorstel om deze op Flatex te verkopen voor 20,595.
Tja, geen idee wat er gebeurd als er een scherpe daling komt, ik verwacht dat als men dan flink gaat verkopen en vooral als men dan orders gaat doen die groter zijn dan de bid size, dat je dan tegen een iets lagere koers verkoopt dan op de reguliere beurs.
Tot dusver lijkt het een heel goed alternatief voor welke andere broker dan ook mits de effecten waarin je wilt handelen er ook zijn.
En die €100 laat ik buiten beschouwing omdat je die gewoon krijgt bij het openen van een rekening en een transactie doet, daarna kun je alles er af halen als je wilt en nooit meer terug komen
De prijzen komen bij deze aandelen overeen maar heb je ook naar de volumes gekeken?JohanNL schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:34:
[...]
Heb ik zojuist gedaan met Fugro, ING, Postnl, Wereldhave, Sligro.
Deze komen allemaal overeen met wat ze waard zijn op de AEX inclusief de bied en laat prijzen.
Ook nog daadwerkelijk een verkoop voorstel order geplaatst voor Ahold op het moment dat deze op Bied: 20,59 en Laat: 20,60 op de AEX staat, krijg ik als voorstel om deze op Flatex te verkopen voor 20,595.
Tja, geen idee wat er gebeurd als er een scherpe daling komt, ik verwacht dat als men dan flink gaat verkopen en vooral als men dan orders gaat doen die groter zijn dan de bid size, dat je dan tegen een iets lagere koers verkoopt dan op de reguliere beurs.
Tot dusver lijkt het een heel goed alternatief voor welke andere broker dan ook mits de effecten waarin je wilt handelen er ook zijn.
En die €100 laat ik buiten beschouwing omdat je die gewoon krijgt bij het openen van een rekening en een transactie doet, daarna kun je alles er af halen als je wilt en nooit meer terug komen
Bij Fugro is het volume maar 100stuks vs 148.662stuks op Euronext.
PostNL 10.000stuks vs 1.263.430stuks.
Het scheelt nog al wat.
Dat scheelt wat, maar is dat een probleem? Ik denk voor de meesten niet.Miki schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:50:
[...]
De prijzen komen bij deze aandelen overeen maar heb je ook naar de volumes gekeken?
Bij Fugro is het volume maar 100stuks vs 148.662stuks op Euronext.
PostNL 10.000stuks vs 1.263.430stuks.
Het scheelt nog al wat.
Als je bestens/voorstel orders wilt plaatsen en je wilt 500 stuks Fugro hebben, dan zou je er telkens 100 per keer kunnen gaan kopen, het wordt wel weer aangevuld namelijk, alleen wel tegen een nieuwe prijs.
Zal er wel mee te maken hebben dat zij alle aandelen ook weer ergens anders vandaan moeten halen en ze zich zo willen indekken tegen het lager verkopen aan de klant dan dat ze het zelf inkopen. ( tot zo ver dat dan mogelijk is want ze boden mij een hogere prijs voor Ahold dan wat de markt op de AEX er op dat moment voor wou geven ).
[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 25-07-2019 11:04 ]
Flatex bonus heb ik inmiddels ook binnen
Verder de afgelopen dagen mijn ETF's bij DeGiro verkocht en overgestapt naar de NT fondsen bij ING.
Verder de afgelopen dagen mijn ETF's bij DeGiro verkocht en overgestapt naar de NT fondsen bij ING.
Ik heb mijzelf aangemeld en een klein bedrag overgemaakt om één ETF te kopen. Echter kan ik nog niet inloggen in mijn rekening. Na het aanmaken van mijn account kreeg ik een mail dat ik kon inloggen met mijn klantcode en de code die ik per sms heb gekregen. Echter krijg ik de melding dat de login niet goed is.
Hoe is dit bij jou gegaan?
beetje klok en klepel post, maar: Wat ik mij uit hoofd herinner is het overdag de spread goed, omdat ze direct aangesloten zijn, echter savonds minder dan voeren ze het intern uit tegen slechtere spread waardoor ze zelf sochtends een hogere margin zelf hebben.JohanNL schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:03:
[...]
Dat scheelt wat, maar is dat een probleem? Ik denk voor de meesten niet.
Als je bestens/voorstel orders wilt plaatsen en je wilt 500 stuks Fugro hebben, dan zou je er telkens 100 per keer kunnen gaan kopen, het wordt wel weer aangevuld namelijk, alleen wel tegen een nieuwe prijs.
Zal er wel mee te maken hebben dat zij alle aandelen ook weer ergens anders vandaan moeten halen en ze zich zo willen indekken tegen het lager verkopen aan de klant dan dat ze het zelf inkopen. ( tot zo ver dat dan mogelijk is want ze boden mij een hogere prijs voor Ahold dan wat de markt op de AEX er op dat moment voor wou geven ).
Zelfde check vanavond misschien nog eens doen?
details en link naar een uitleg kan ik even niet vinden nu.
Een dag na het overmaken kreeg ik het wachtwoord om in te loggen op de rekening.Orangelights23 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:14:
[...]
Ik heb mijzelf aangemeld en een klein bedrag overgemaakt om één ETF te kopen. Echter kan ik nog niet inloggen in mijn rekening. Na het aanmaken van mijn account kreeg ik een mail dat ik kon inloggen met mijn klantcode en de code die ik per sms heb gekregen. Echter krijg ik de melding dat de login niet goed is.
Hoe is dit bij jou gegaan?
Heb dat inderdaad ook gelezen, maar de AEX is in de avond ook gesloten dus dat je dan nog überhaupt zou kunnen inkopen is al een pluspunt.Ko.Kane schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:19:
[...]
beetje klok en klepel post, maar: Wat ik mij uit hoofd herinner is het overdag de spread goed, omdat ze direct aangesloten zijn, echter savonds minder dan voeren ze het intern uit tegen slechtere spread waardoor ze zelf sochtends een hogere margin zelf hebben.![]()
Zelfde check vanavond misschien nog eens doen?
details en link naar een uitleg kan ik even niet vinden nu.
Overigens, nu net wel een aandeel gevonden met een hogere spread: https://www.tradegate.de/orderbuch.php?isin=NL0011832811
Betaal je 2 cent extra voor per aandeel, dat is dan ~0,283% aan verborgen transactie kosten op dit moment.
[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 25-07-2019 11:35 ]
Ik kreeg vanmorgen de inloggegevens voor Flatex. Overgemaakt bedrag staat er op, nu nog wachten op de bonus (morgen ?)
Nee, je moet ook een transactie doen.HPX schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:41:
Ik kreeg vanmorgen de inloggegevens voor Flatex. Overgemaakt bedrag staat er op, nu nog wachten op de bonus (morgen ?)
Koop bijvoorbeeld iets als KPN of Aegon en je krijgt de bonus morgen als het goed is.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Carfanatic op 25-07-2019 11:50 ]
Thanks, ook gedaan.JohanNL schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:46:
[...]
Nee, je moet ook een transactie doen.
Koop bijvoorbeeld iets als KPN of Aegon en je krijgt de bonus morgen als het goed is.
"Flatex behoudt zich het recht voor deze voorwaarden te beëindigen en de welkomstbonus van 100 EUR terug te vorderen in het geval van een schending van deze voorwaarden of enige bepaling van het toepasselijke recht op grond van de redelijke discretie van Flatex."
Ik kan me voorstellen dat ze zich hier aan houden als je alles binnen een paar dagen weer verkoopt en overboekt naar je eigen rekening.
Laten jullie de aandelen daarom wat langer staan of nemen jullie gewoon het risico?
Ik kan me voorstellen dat ze zich hier aan houden als je alles binnen een paar dagen weer verkoopt en overboekt naar je eigen rekening.
Laten jullie de aandelen daarom wat langer staan of nemen jullie gewoon het risico?
en waar staat dit dan in de voorwaarden?Ik kan me voorstellen dat ze zich hier aan houden als je alles binnen een paar dagen weer verkoopt en overboekt naar je eigen rekening.
Ik heb bij Flatex ook al een keer meegemaakt dat de spread kleiner was dan bij Giro.
Ik vind het eigenlijk wel handig zo'n rekening erbij waarbij ik andere fondsen zonder transactiekosten kan kopen.
Hoe zit het met de stabiliteit/betrouwbaarheid van het bedrijf achter Flatex?
Ik vind het eigenlijk wel handig zo'n rekening erbij waarbij ik andere fondsen zonder transactiekosten kan kopen.
wat heb je zelf al gevonden?Pistachenootje schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:28:
Het marketing verhaal van Flatex: https://www.flatex.nl/over-ons/over-flatex/
Ik kan verder niet goed inschatten hoe het zit. Misschien heeft iemand anders er ideeën over.
[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 25-07-2019 14:58 ]
Er staat niks over dat je het voor een bepaalde tijd moet aanhouden, op Pepper hebben meerdere mensen ook al de €100 er af gehaald en gestort gekregen op hun eigen betaalrekening.Knetic schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:22:
"Flatex behoudt zich het recht voor deze voorwaarden te beëindigen en de welkomstbonus van 100 EUR terug te vorderen in het geval van een schending van deze voorwaarden of enige bepaling van het toepasselijke recht op grond van de redelijke discretie van Flatex."
Zelf laat ik het geld er gewoon op staan en heb ik er zelfs nog wat bijgestort.
Heb ook de 100 euro ontvangen hier. Heb er wat leuks mee gekocht en laat ik lekker staan. Kan ook nog wel eens van pas komen in de toekomst, dit platform. De hele interface is allemaal niet je van het, maargoed, je kunt wel (bijna) gratis effecten aankopen.
[ Voor 25% gewijzigd door i7x op 25-07-2019 14:14 ]
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Eergisteren rekening geopend en direct die 1 cent overgemaakt. Nog steeds inloggegevens binnen. Gisteravond gebeld, moest vandaag afwachten. Vanavond nog maar eens bellen dus.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik heb ook eergisteren een rekening geopend maar ook nog geen inloggegevens. Net toen ik contact op wilde nemen zag ik dat ik een foutje heb gemaakt in mijn klantnummer bij het overmaken, dus nu nog één keer een cent over gemaakt.manusjevanalles schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:22:
Eergisteren rekening geopend en direct die 1 cent overgemaakt. Nog steeds inloggegevens binnen. Gisteravond gebeld, moest vandaag afwachten. Vanavond nog maar eens bellen dus.
Hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie de inloggegevens kregen?
Ik probeer niet te adviseren, alleen te informeren. Met de gangbare market cap weighted portfolio, wat de meeste mensen doen, ligt al het risico in de market factor. Als mensen zich zorgen maken over een eventuele crash kan het verstandig zijn risico te spreiden over meerdere factoren. Dit artikel legt het uit: https://www.etf.com/secti...versifying-across-factorsKo.Kane schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:17:
[...]
Maar wat voor actie neem jij nu gebaseerd op deze kennis? Of wat probeer je ons te informeren of te adviseren?
Ik heb dat boek gelezen (Reducing the risk of black swans) en me ook laten beinvloeden door Paul Merriman. Daarna heb ik zelf mijn portefeuille gediversificeerd over de factoren size, value en ook quality en momentum.
[ Voor 74% gewijzigd door Pistachenootje op 25-07-2019 20:00 ]
Even een vraagje aan de flatex klanten: Wat moet je doen nadat de video verificatie is afgerond? Ik heb geen mail of wat dan ook ontvangen sinds mijn identiteit bevestigd is.
Man wat een brakke koersweergaves in DeGiro (door die leverancier neem ik aan). Ik wil mijn maandelijkse inleg doen, maar ik stel het wel ff uit op deze manier. Grafieken slaan nergens op.
Kan je al inloggen via app of website? Ik kreeg de gegevens daarvoor via sms.Longcat schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:11:
Even een vraagje aan de flatex klanten: Wat moet je doen nadat de video verificatie is afgerond? Ik heb geen mail of wat dan ook ontvangen sinds mijn identiteit bevestigd is.
@Orangelights23 Overigens duurde het een werkdag voordat mijn account opengesteld of vrijgegeven werd. Dat was met de identiteitscheck via uploaden van foto’s.
De ene dag een S&P500 tracker gekocht en de volgende dag rond t middaguur stond er inderdaad 100 euro te besteden op de flatex cash rekening.
[ Voor 13% gewijzigd door oscar82 op 25-07-2019 16:51 ]
Wachten totdat je een sms ontvangt met een tijdelijk wachtwoord.Longcat schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:11:
Ik heb net even gebeld naar Flatex om te klagen dat ik al 2 dagen wacht op dit tijdelijke wachtwoord, maar wordt bij herhaling verteld dat ik echt gewoon moet wachten.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Maar wat voor actie neem jij nu gebaseerd op deze kennis? Of wat probeer je ons te informeren of te adviseren?Pistachenootje schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:56:
[...]
Ik zie het als een simpele observatie. In die 3 bear periodes, hielp het 2 van de drie keer. Voor het andere type bear periode hielp het 2 van de 4 keer. Dat is het verleden. Wat de toekomst zal brengen weet niemand natuurlijk.
Of de volgende crash meer gaat lijken op die van 2002 of 2008.. tja. Glazen bol werk. Maar ik kan argumenten voor beide bedenken. Qua Cape Shiller PE zitten we bijv. dichter bij de 2008 situatie.
Hier nog een vergelijking uit het verleden. Hier deed SCV het 6 van de 9 periodes beter dan de S&P 500.
[Afbeelding]
https://www.marketwatch.c...market-history-2014-11-19
2/3 vd tijd deze periodes zit je beter met SC? Dus alle world ETF's eruit en small caps erin?
Ik beweer ook niet dat de volgende crash ergens meer of minder op lijkt maar ik benoemde de relevantie van crashes als je er maar enkele vergelijkt. En crashes hebben toch vaak een vrije specifieke trigger elke keer, en dat kan dus wel invloed hebben op het verloop van een crisis.
Bij mij duurde het vrijwel exact 48 uur na openen rekening & overmaken geld.manusjevanalles schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:56:
Ik heb net even gebeld naar Flatex om te klagen dat ik al 2 dagen wacht op dit tijdelijke wachtwoord, maar wordt bij herhaling verteld dat ik echt gewoon moet wachten.
Trouwens die gratis 100 euro wordt bij mij mooi geannexeerd en in een NL fonds gestopt via ING.
Danku Deutschland

[ Voor 14% gewijzigd door spartacusNLD op 25-07-2019 20:04 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Daarom zeg ik ook geen aandelen kopen die veel in etfs zitten, met als reden wat jij aangeeft.Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:49:
[...]
Je zorgen zijn valide maar gelden voor aandelen ook. Apple aandelen kunnen ook gekocht worden omdat mensen verwachten dat het aandeel stijgt en als Jan en alleman hun Apple aandeel verkoopt gaat het ook niet goed met de waarde.
[..]
Het risico met een etf is dat een steeds groter gedeelte passief belegd waardoor de actieve marktmakers (die de verdeling in de index indirect bepalen) uit een steeds kleinere groep komt te bestaan. Nou zou ik kunnen beargumenteren dat ik liever een markt volg waar geen "Jan en allemannen" actief beleggen want voordat je het weet is je index vol met hype aandelen zoals Tesla, waar een professional nog enigszins sceptisch zou kunnen zijn over de hype en wat vaker in jaarverslagen duikt, maar echt kunnen we nog niet weten wat hiervan de gevolgen kunnen zijn.
De werkgeversaandelen die ik heb volgen veel meer de koers van het bedrijf, bij een slecht kwartaal daalt de koers en vica versa. Als Trump een tweet stuurt of als de ECB iets roept heeft dat geen directe invloed.
Actief handelen is weer anders, dan koop je aandelen met als doel op korte termijn winst te behalen.
Overigens is mijn verdeling werkgevers aandelen vs etfs zo'n 30/70, dus ik geloof in dat opzicht wel in etfs, maar ik ben wel enigzins sceptisch.
Ik probeer niet te adviseren, wel te informeren. Bij de gewone market cap weighted portfolio ligt al het risico in de market factor. Het is mogelijk om dit risico te spreiden over meerdere factoren. Dat kan eventueel een voordeel bieden bij een crash.Ko.Kane schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:35:
[...]
Maar wat voor actie neem jij nu gebaseerd op deze kennis? Of wat probeer je ons te informeren of te adviseren?
Dit artikel is een korte uitleg. Het boek wat daar genoemd wordt heb ik gelezen (Reducing the risk of black swans). Op basis van de boeken en artikelen van Swedroe en ook Paul Merriman heb ik besloten om mijn portefeuille te diversificeren naar de factoren size en value, en in mindere mate quality en momentum.
Als je aandelen wil die niet of beperkt 'in een ETF zitten', koop dan small/microcaps. Het kleinste bedrijf in de DJSC (Euro Stoxx Smallcap) heeft nog steeds een market cap van zo'n 2 miljard. Volgens mij is heel de AScX en een deel van de AMX kleiner dan dit.
Kun je portfolio die je nu hebt delen? Ben wel benieuwd hoe dat dat er uit ziet dan. In procenten niet in nominale bedragen natuurlijk,Pistachenootje schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:30:
[...]
Ik probeer niet te adviseren, wel te informeren. Bij de gewone market cap weighted portfolio ligt al het risico in de market factor. Het is mogelijk om dit risico te spreiden over meerdere factoren. Dat kan eventueel een voordeel bieden bij een crash.
Dit artikel is een korte uitleg. Het boek wat daar genoemd wordt heb ik gelezen (Reducing the risk of black swans). Op basis van de boeken en artikelen van Swedroe en ook Paul Merriman heb ik besloten om mijn portefeuille te diversificeren naar de factoren size en value, en in mindere mate quality en momentum.
Hoelang duurt het bij Flatex voor de 100 euro wordt toegevoegd. Ik heb gisteren om 10:46 mijn eerste transactie uitgevoerd, echter nog niets ontvangen...
Staat er vanmiddag op denk ik.Wietsee. schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:16:
Hoelang duurt het bij Flatex voor de 100 euro wordt toegevoegd. Ik heb gisteren om 10:46 mijn eerste transactie uitgevoerd, echter nog niets ontvangen...
Compensatie kan uitbetaald worden bij degiro sinds vandaag. In je portefeuille overzicht naar beneden scrollen en dan zie je een tabelletje met compensatie opgebouwd, uit te betalen en uitbetaald. Het wordt uitbetaald naar je tegenrekening i.p.v. je degiro account.
Niet bij de pensioenrekening. Geen tabelletje zichtbaar, en tot nu toe ook geen verrekening met gemaakte kosten.Longcat schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:51:
Compensatie kan uitbetaald worden bij degiro sinds vandaag. In je portefeuille overzicht naar beneden scrollen en dan zie je een tabelletje met compensatie opgebouwd, uit te betalen en uitbetaald. Het wordt uitbetaald naar je tegenrekening i.p.v. je degiro account.
Bij pensioenrekening wordt het verrekend met de kosten:
DeGiro schrijft:
Deze tabel laat de opgebouwde compensatie zien. De opgebouwde compensatie is het gevolg van de negatieve resultaten (door negatieve marktrentes en fondskosten) van uw participaties in het Geldmarktfonds. Deze compensatie kan alleen uitbetaald worden naar uw gekoppelde tegenrekening en kan niet direct worden aangewend voor beleggingsdoeleinden. In deze tabel vindt u ook de in het verleden uitgekeerde compensatie. Deze uitbetaling is niet mogelijk voor geblokkeerde pensioenrekeningen. Daarom zal op regelmatige basis een verrekening met in rekening gebrachte kosten plaatsvinden.
[ Voor 49% gewijzigd door agravain op 26-07-2019 10:40 . Reden: volledige infoveld van de compensatie van degiro toegevoegd. ]
Dit topic is gesloten.