Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.012.175 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:16
@PM_Petrol tip: lees even de laatste 20 pagina's door, met name discussie over de Northern Trust fondsen bij ABN Amro. Dit is op de dit moment de goedkoopste manier om wereldwijd gespreid te beleggen met maandelijks inleg. Tevens is er geloof ik nog een actie waarbij je 100 eur krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:49:
@PM_Petrol tip: lees even de laatste 20 pagina's door, met name discussie over de Northern Trust fondsen bij ABN Amro. Dit is op de dit moment de goedkoopste manier om wereldwijd gespreid te beleggen met maandelijks inleg. Tevens is er geloof ik nog een actie waarbij je 100 eur krijgt.
Ik heb net een beleggingsrekening aangemaakt bij ABN AMRO en daar 2.000 euro naar overgemaakt..

Hoe kies ik nu fondsen uit? Of moet ik het geld gewoon op die beleggingsrekening laten staan en hoef ik verder geen keus te maken (omdat ik je over Norther Trust fondsen hoor)?

Edit: ik heb de belegginsrekening nu geopend, maar ik kan 'Northern Trust' niet vinden?

Ik heb uit https://www.abnamro.nl/nl...leggingsvormen/index.html gekozen voor Zelf Beleggen Basis, misschien dat ik het daarom niet kan vinden?

[ Voor 15% gewijzigd door President op 21-07-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:53
President schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Ik heb net een beleggingsrekening aangemaakt bij ABN AMRO en daar 2.000 euro naar overgemaakt..

Hoe kies ik nu fondsen uit? Of moet ik het geld gewoon op die beleggingsrekening laten staan en hoef ik verder geen keus te maken (omdat ik je over Norther Trust fondsen hoor)?

Edit: ik heb de belegginsrekening nu geopend, maar ik kan 'Northern Trust' niet vinden?

Ik heb uit https://www.abnamro.nl/nl...leggingsvormen/index.html gekozen voor Zelf Beleggen Basis, misschien dat ik het daarom niet kan vinden?
ja, je moet zeker nog wat doen.

Wellicht een goed idee om je eerst wat meer in te lezen voordat je werkelijk gaat beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
helloitsme schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:35:
[...]

ja, je moet zeker nog wat doen.

Wellicht een goed idee om je eerst wat meer in te lezen voordat je werkelijk gaat beleggen?
Ik wil het voor nu gewoon ergens in een wereldwijd 'veilig' fonds zetten om mij daar ter zijner tijd op in te lezen. De optie van de Norther Trust heb ik vaker gelezen, dus daar wil ik eerst het geld in zetten om vervolges straks 100 euro per maand weg te zetten als spreiding (is maar 1200 euro per jaar, wat niet eens 10% is van wat we jaarlijks vol houden.

Dit is dus gewoon even de eerste stap :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:23
President schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Ik heb geen ABN AMRO maar het staat me bij dat je eerst een test moet doorlopen. Daarna kun je volgens mij beleggingsfondsen kiezen. Wat levert trouwens je een zoek resultaat op als je ISIN zoekt?
En als het echt niet werkt kun je ook nog klantenservice bellen. Dat is bij de grootbanken prima in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Miki schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:53:
[...]

Ik heb geen ABN AMRO maar het staat me bij dat je eerst een test moet doorlopen. Daarna kun je volgens mij beleggingsfondsen kiezen. Wat levert trouwens je een zoek resultaat op als je ISIN zoekt?
En als het echt niet werkt kun je ook nog klantenservice bellen. Dat is bij de grootbanken prima in orde.
Ahh, ik heb 'NT WORLD CUSTOM ESG INDEX' gevonden voor € 14,43 toen ik via Google op een website van ABN terecht kwam en voor 'Northern Trust World Custom ESG Equity Index' koos.

Kon kiezen tussen
Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index
Northern Trust Europe Custom ESG Equity Index
Northern Trust North America Custom ESG Equity Index
Northern Trust World Custom ESG Equity Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@President het world fonds is de goede inderdaad. Eventueel kun je het nog aanvullen met emerging markets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
President schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:39:
[...]

Ahh, ik heb 'NT WORLD CUSTOM ESG INDEX' gevonden voor € 14,43 toen ik via Google op een website van ABN terecht kwam en voor 'Northern Trust World Custom ESG Equity Index' koos.

Kon kiezen tussen
Check wel altijd even de ISIN code: NL0011225305

Het fonds heeft namelijk ook nog een aantal klassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dualnibble
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09-2024
Zijn er mensen die zich afvragen of het hele 'indexbeleggen' een (ongezonde) hype/bubble is? Door de lage drempel lijkt het erop of jan en alleman maar gewoon blind instapt. Niet gehinderd door enige kennis, en onder het mom van; buy en HODL en dan wordt je vanzelf rijk... Immers op de bank krijg je geen rente, dus dan gaan we maar indexbeleggen.

Men doet allemaal braaf na wat er door een of andere blogger (of forum) wordt geroepen. En gaat compleet passief geld de markt in pompen zonder dat het iemand boeit waarin precies wordt belegd. Effectief springt men dus op de rug bij de activelingen en hoopt men dat die het bij het rechte eind hebben qua waardering van de onderliggende effecten van een index.

Ergens zit er mij een vreemde smaak aan dit hele gebeuren, maar ik kan er nog niet de vinger op leggen wat er mis kan gaan...

[disclaimer] Ik snap dat er duizenden soorten indices in alle soorten en maten te volgen zijn. Bovenstaande is dus kort door de bocht, en focust op wat je nu hier, maar ook op vele andere plekken ziet, op mensen massaal in S&P500 en wereldwijde indexen als VWRL,IWDA,NT en dergelijke. springen. [/disclaimer]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-06 17:53
Vraag voor de nederlandse gebruikers van DeGiro:

Ik wil in het buitenland een DeGiro rekening openen onder ".at". Ik dacht dat het alleen een andere taal skin was en verder gelijk qua mogelijkheden. Echter vind ik niet in de FAQ en tariefoverzichten de kostenvrije fondsen, etc. De kernselectie ETF's is wel beschikbaar.

Nu staat DeGiro toe dat je vanuit buitenland, mits EU, een account kan openen bij DeGiro.nl. Dat lijkt me ook wel praktisch vanuit taaloogpunt. Echter kan ik niks vinden in de FAQ over "jaaroverzicht".

Geeft Degiro.nl een duidelijk jaaroverzicht? Kan iemand mij vertellen wat het format is en welke info er in staat? Geeft het bij verkoop van een aandeel aan wat de aankoopswaarde was in verleden en het gerealiseerde rendement? Reden is dat het echte gerealiseerde rendement hier belast is. (Niet zoals in NL een fictieve vermogensrendementbelasting).

Ter informatie dit staat er in de FAQ hier: https://www.degiro.at/helpcenter/faq/steuern/1169
Stellt DEGIRO einen Steuerbericht zur Verfügung?

Nein, nach Beendigung des Finanzjahres stellt DEGIRO Ihnen eine Jahresübersicht zu den Bewegungen in Ihrem Depot zusammen. Die Jahresübersicht ist nicht als Steuerbericht vorgesehen, kann aber sehr hilfreich bei der Erstellung der Steuererklärung sein. Sie finden die Jahresübersicht im Webtrader unter dem Reiter "Berichte".
(Lokale banken houden trouwens kapitalvertragsteuer zelf in en leiden dat direkt naar het Finanzambt. Flatex doet dat bijvoorbeeld wel (https://www.flatex.at/service/faqs/#faqQ_8021). Maar voorlopig prefereer ik degiro boven Flatex.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

dualnibble schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:59:
Zijn er mensen die zich afvragen of het hele 'indexbeleggen' een (ongezonde) hype/bubble is? Door de lage drempel lijkt het erop of jan en alleman maar gewoon blind instapt. Niet gehinderd door enige kennis, en onder het mom van; buy en HODL en dan wordt je vanzelf rijk... Immers op de bank krijg je geen rente, dus dan gaan we maar indexbeleggen.

Men doet allemaal braaf na wat er door een of andere blogger (of forum) wordt geroepen. En gaat compleet passief geld de markt in pompen zonder dat het iemand boeit waarin precies wordt belegd. Effectief springt men dus op de rug bij de activelingen en hoopt men dat die het bij het rechte eind hebben qua waardering van de onderliggende effecten.

Ergens zit er mij een vreemde smaak aan dit hele gebeuren, maar ik kan er nog niet de vinger op leggen wat er mis kan gaan...

[disclaimer] Ik snap dat er duizenden soorten indices in alle soorten en maten te volgen zijn. Bovenstaande is dus kort door de bocht, en focust op wat je nu hier, maar ook op vele andere plekken ziet, op mensen massaal in S&P500 en wereldwijde indexen als VWRL,IWDA,NT en dergelijke. springen. [/disclaimer]
Met een index tracker volg je de markt. Niets meer en niets minder. Als je werkt vanuit de veronderstelling dat de markt op lange termijn (10+ jaar) zal stijgen dan zijn index trackers daar een ideaal middel voor.

Dat wil niet zeggen dat 'jan en alleman' het moet gebruiken als vervanging voor de spaarrekening. Op korte termijn loop je alle risico's van beleggen. De koers kan dalen net op het moment dat je je geld nodig hebt.

Het is verder ook geen vervanging voor losse aandelen geselecteerd op basis van een degelijke beleggingsthese. Een index tracker bevat álle aandelen van de gevolgde index, en dat zijn zowel de aandelen die het over 10 jaar goed gedaan zullen hebben en die het over 10 jaar slecht hebben gedaan. Als jij de kennis en kunde hebt (of inkoopt) om een betere selectie te maken, dan zou je het beter kunnen doen dan de index. Of slechter.

Met een index tracker heb je tenminste de garantie dat jouw resultaat nagenoeg gelijk is aan die van de gevolgde index, min kosten. Daarom raden we hier in dit topic ook aan om, wanneer je graag wil indexbeleggen, te zoeken naar een fonds met goede spreiding en lage kosten. VWRL, IWDA en NT zijn goede voorbeelden van fondsen met goede spreiding en lage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Ko.Kane schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:02:
Vraag voor de nederlandse gebruikers van DeGiro:

Ik wil in het buitenland een DeGiro rekening openen onder ".at". Ik dacht dat het alleen een andere taal skin was en verder gelijk qua mogelijkheden. Echter vind ik niet in de FAQ en tariefoverzichten de kostenvrije fondsen, etc. De kernselectie ETF's is wel beschikbaar.

Nu staat DeGiro toe dat je vanuit buitenland, mits EU, een account kan openen bij DeGiro.nl. Dat lijkt me ook wel praktisch vanuit taaloogpunt. Echter kan ik niks vinden in de FAQ over "jaaroverzicht".

Geeft Degiro.nl een duidelijk jaaroverzicht? Kan iemand mij vertellen wat het format is en welke info er in staat? Geeft het bij verkoop van een aandeel aan wat de aankoopswaarde was in verleden en het gerealiseerde rendement? Reden is dat het echte gerealiseerde rendement hier belast is. (Niet zoals in NL een fictieve vermogensrendementbelasting).

Ter informatie dit staat er in de FAQ hier: https://www.degiro.at/helpcenter/faq/steuern/1169

[...]

(Lokale banken houden trouwens kapitalvertragsteuer zelf in en leiden dat direkt naar het Finanzambt. Flatex doet dat bijvoorbeeld wel (https://www.flatex.at/service/faqs/#faqQ_8021). Maar voorlopig prefereer ik degiro boven Flatex.)
jaaroverzicht degiro.nl bevat per effect het aantal aandelen, de slotkoers en de waarde op 1-1 en 31-12 van het jaar. en ook de waarde van de totale portefeuille op die data
daarnaast een overzicht van het ontvangen dividend + betaalde/ontvangen rente

bij verkoop wordt er geen informatie gegeven over de aankoopwaarde en het rendement. Op de website staat het rendement wel aangegeven, maar niet per jaar, maar over de gehele periode dat jet het betreffende aandeel hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door helloitsme op 21-07-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualnibble
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09-2024
Zr40 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:13:
[...]

Met een index tracker volg je de markt. Niets meer en niets minder. Als je werkt vanuit de veronderstelling dat de markt op lange termijn (10+ jaar) zal stijgen dan zijn index trackers daar een ideaal middel voor.

Dat wil niet zeggen dat 'jan en alleman' het moet gebruiken als vervanging voor de spaarrekening. Op korte termijn loop je alle risico's van beleggen. De koers kan dalen net op het moment dat je je geld nodig hebt.

Het is verder ook geen vervanging voor losse aandelen geselecteerd op basis van een degelijke beleggingsthese. Een index tracker bevat álle aandelen van de gevolgde index, en dat zijn zowel de aandelen die het over 10 jaar goed gedaan zullen hebben en die het over 10 jaar slecht hebben gedaan. Als jij de kennis en kunde hebt (of inkoopt) om een betere selectie te maken, dan zou je het beter kunnen doen dan de index. Of slechter.

Met een index tracker heb je tenminste de garantie dat jouw resultaat nagenoeg gelijk is aan die van de gevolgde index, min kosten. Daarom raden we hier in dit topic ook aan om, wanneer je graag wil indexbeleggen, te zoeken naar een fonds met goede spreiding en lage kosten. VWRL, IWDA en NT zijn goede voorbeelden van fondsen met goede spreiding en lage kosten.
Bedankt Zr40 voor je complete, en gedegen antwoord.

Toch vraag ik me af of 'de veronderstelling dat de markt op lange termijn zal stijgen', op deze manier niet langzaam steeds meer een self-fulfilling prophecy aan het worden is. Waarbij de stijging niet primair veroorzaakt wordt doordat bedrijven daadwerkelijk meer/beter/efficienter geld gaan verdienen, maar waarbij de stijging in steeds grotere mate veroorzaakt wordt doordat een groeiende groep passieve investeerders 'gelooft' (op basis van historische plotjes), dat de markt in zijn geheel zal gaan stijgen. En omdat die passieve beleggers dus investeren stijgt de markt dus verder. Resultaat; bubbelvorming.

Maargoed, misschien maakt dit op de lange termijn niet veel uit, en handelt de 'markt' dit ook weer op zijn gebruikelijke efficiente manier af :)

[ Voor 6% gewijzigd door dualnibble op 21-07-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PM_Petrol schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:39:
Heb de laatste tijd veel over indexbeleggen gelezen hier en dat heeft mijn interesse gewekt.
In andere topics heb ik ook een kijkje genomen en het internet zelf natuurlijk ook.
Voor een stabiele vermogensopbouw is het dus eigenlijk een goede optie om index te beleggen.

Bij Binck heb ik al een zelf beleggen-rekening, ik wil nu dus ook een Fundcoach rekening openen. 0,18% servicefee per jaar, en de transactiekosten zijn 0% bij periodiek beleggen. Betekent dat dus dat ik bijvoorbeeld x ETF periodiek koop met een koers van €100, dat ik ga helemaal geen transactiekosten heb? Dat is mij niet zo duidelijk.
Klopt ja.
Ik lees ook hier op het forum dat je 1x per maand een gratis periodieke order kan laten uitvoeren.
Stel ik leg €200 per maand in. Ik koop bijvoorbeeld ETF X voor €100 en ook ETF Z voor €100, krijg ik alleen over ETF X gratis transactiekosten?
1x per maand per ETF. Ik koop meerdere ETF's per maand bij Binck zonder enige transactiekosten. Als je creatief bent kan je ook 2x per maand gratis aankopen, of uberhaupt eenmalig gratis. ;)
dualnibble schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:55:
[...]

Bedankt Zr40 voor je complete, en gedegen antwoord.

Toch vraag ik me af of 'de veronderstelling dat de markt op lange termijn zal stijgen', op deze manier niet langzaam steeds meer een self-fulfilling prophecy aan het worden is. Waarbij de stijging niet primair veroorzaakt wordt doordat bedrijven daadwerkelijk meer/beter/efficienter geld gaan verdienen, maar waarbij de stijging in steeds grotere mate veroorzaakt wordt doordat een groeiende groep passieve investeerders 'gelooft' (op basis van historische plotjes), dat de markt in zijn geheel zal gaan stijgen. En omdat die passieve beleggers dus investeren stijgt de markt dus verder. Resultaat; bubbelvorming.

Maargoed, misschien maakt dit op de lange termijn niet veel uit, en handelt de 'markt' dit ook weer op zijn gebruikelijke efficiente manier af :)
Goed dat je kritisch bent. ETF is misschien niet echt een hype of bubbel, maar elke financieel instrument wat snel populair wordt heeft wat verdachts idd ;)

Een van de nadelen (voor de markt als geheel) van een ETF is dat je ook bedrijven koopt die slecht zijn en eigenlijk geen investering verdienen. En dus ook andersom, je verkoopt goed lopende bedrijven. Het is ook lastiger om bepaalde bedrijven uit te sluiten, je gaat geen world-index maken zonder Facebook bijv., dus 'iedereen' investeert gedwongen in Facebook die een world tracker koopt.

Er zijn goede artikelen over maar kan ze nu zo snel niet vinden helaas...

[ Voor 39% gewijzigd door Aikon op 21-07-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:02
Aikon schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:05:
[...]

Klopt ja.

[...]

1x per maand per ETF. Ik koop meerdere ETF's per maand bij Binck zonder enige transactiekosten. Als je creatief bent kan je ook 2x per maand gratis aankopen, of uberhaupt eenmalig gratis
Bedankt voor je antwoord. Dan weet ik genoeg. Heb je toevallig 2 aparte rekeningen dat dat mogelijk is? Of transactietegoed gekregen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-06 17:53
helloitsme schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:46:
[...]

jaaroverzicht degiro.nl bevat per effect het aantal aandelen, de slotkoers en de waarde op 1-1 en 31-12 van het jaar. en ook de waarde van de totale portefeuille op die data
daarnaast een overzicht van het ontvangen dividend + betaalde/ontvangen rente

bij verkoop wordt er geen informatie gegeven over de aankoopwaarde en het rendement. Op de website staat het rendement wel aangegeven, maar niet per jaar, maar over de gehele periode dat jet het betreffende aandeel hebt.
Ontvangen dividend plus rente is belast hier. De waardes op 31 dec is niet belast; er is geen vermogensbelasting. Lijkt dus dat ze de overzichten wel wat toespitsen op belasting regime van het land. Maar als het rendement wel aangeven staat over de looptijd dan is het wel te doen. Dan kan ik in iedergeval de gegevens bij elkaar zoeken.

Ik moet beide helpdesken maar eens bellen om te vragen of echt de kernselectie fondsen ontbreken in oostenrijk, of dat het gewoon niet in de FAQ staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PM_Petrol schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:17:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Dan weet ik genoeg. Heb je toevallig 2 aparte rekeningen dat dat mogelijk is? Of transactietegoed gekregen.
Je kan per de 28e en de 4e inleggen, vandaar.

Dat transactietegoed is leuk natuurlijk, maar heb je dus eigenlijk helemaal niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@dualnibble Actief beleggen wordt aantrekkelijker naarmate meer mensen passief beleggen. De 'kneuzen' uit de index raken overgewaardeerd omdat mensen ze kopen, simpelweg omdat ze in de index zitten. Wie weet wordt het mogelijk dat actieve fondsmanagers straks 10 jaar op rij de markt verslaan. Als dat gebeurt, dan gaan weer meer mensen in actieve fondsen en beginnen we weer aan een nieuwe cyclus van actief naar passief. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Ondanks dat index beleggen inderdaad in de laatste 5 jaar een vlucht heeft genomen is het marktaandeel beperkt tov de echte markt bepalende beleggingsinstituten en investeerders. Index beleggen is met name populair bij particulieren en die zijn geswitcht van actief naar passief beheerde fondsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Miki schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:54:
Ondanks dat index beleggen inderdaad in de laatste 5 jaar een vlucht heeft genomen is het marktaandeel beperkt tov de echte markt bepalende beleggingsinstituten en investeerders. Index beleggen is met name populair bij particulieren en die zijn geswitcht van actief naar passief beheerde fondsen.
Er is ook een beweging van institutionals naar passief beleggen. Interessant linkje: "Shift From Active to Passive Approaches Tipping Point in 2019"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 12:55
@dualnibble Om wat @Miki zegt nog wat in perspectief te plaatsen:
- Fondsgrootte VTI: $118 miljard (bron: http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P00002DAJ)
- Grootte van positie VTI in Apple: 2.78% (bron zelfde als hierboven)
- Totale waarde van Apple aandelen in VTI: 0.0278*118miljard: 3.29 miljard
- Totale waarde van Apple aandelen: 932 miljard (bron: https://ycharts.com/companies/AAPL/market_cap)
- Percentage van Apple aandelen in bezit van VTI: +/- 0.4%

En dan zijn er natuurlijk meer indexen (en ETFs) waar Apple in zal zitten. Maar als een groot fonds als VTI al maar zo'n klein percentage heeft, dan zal het wel meevallen.

Disclaimer: Het kan zijn dat ik hier een denkfout maak (bijvoorbeeld door market cap als de totale waarde van de aandelen te nemen), maar ik zelfs als ik er een factor 10 naast zijn de ETFs nog maar een betrekkelijk kleine speler.
Als ik hier ergens een denkfout maak dan hoor ik dat natuurlijk graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:06:
[...]

Er is ook een beweging van institutionals naar passief beleggen. Interessant linkje: "Shift From Active to Passive Approaches Tipping Point in 2019"
Is het niet zo dat de meeste professionele marktspelers zelf hun mandjes bepalen en aanvullen met wat obligaties en index fondsen voor de lange termijn en eventuele stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1177518

President schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:39:
[...]

Kon kiezen tussen
Misschien dat jij of een ander dit kan beantwoorden, ik ben er niet helemaal in thuis:
Als ik kijk bij Meesman dat hier veelvoudig wordt aanbevolen dan zie ik dat Aandelen wereldwijd belegt in:
MSCI World Custom ESG Index
Als ik dat opzoek zie ik Northern Trust World Custom ESG Equity Index .

Betekent dat dus dat je bij ABN in precies hetzelfde fonds belegt als bij Meesman? Maar dan met bonus dat je bij ABN 100 euro krijgt over 3 maanden, maar dat Meesman weer niet 1,50 per maand kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@ImaPseudonym Dat is 1 ETF. Ik vind dat juist schrikbarend veel. Er zijn echt heel, heel veel ETFs in de wereld. Ik meen trouwens gelezen te hebben dat Vanguard en BlackRock samen zo'n 10-15% van de (US) aandelenmarkt bezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 1177518 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:13:
[...]

Misschien dat jij of een ander dit kan beantwoorden, ik ben er niet helemaal in thuis:
Als ik kijk bij Meesman dat hier veelvoudig wordt aanbevolen dan zie ik dat Aandelen wereldwijd belegt in:
MSCI World Custom ESG Index
Als ik dat opzoek zie ik Northern Trust World Custom ESG Equity Index .

Betekent dat dus dat je bij ABN in precies hetzelfde fonds belegt als bij Meesman? Maar dan met bonus dat je bij ABN 100 euro krijgt over 3 maanden, maar dat Meesman weer niet 1,50 per maand kost?
Dat klopt, bij ABN, ING of Rabo beleg je in precies hetzelfde fonds. En als het je huisbankier is dan beleg je tegen aanzienlijk lagere kosten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Miki schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:50:
[...]

Is het niet zo dat de meeste professionele marktspelers zelf hun mandjes bepalen en aanvullen met wat obligaties en index fondsen voor de lange termijn en eventuele stabiliteit.
How ETFs Became the Market
Hedge funds, pension plans and insurers are increasingly using these funds to trade in and out of positions and as the low-cost core of their portfolios. Other institutions are using ETFs in lieu of futures or credit-default swaps, and some are even using these vehicles to more efficiently buy or sell the underlying securities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:39:
[...]

Dat klopt, bij ABN, ING of Rabo beleg je in precies hetzelfde fonds. En als het je huisbankier is dan beleg je tegen aanzienlijk lagere kosten.
Klopt dat wel? Ik heb nu een fonds bij Meesman waar ik elke maand 150 euro inleg met een totaal vermogen van 2100. En ik heb daarbij een rekening bij ING. Als ik volgens de ING tool doorga met elke maand 150 euro inleggen en die 2100 euro overzet, dan zie ik staan dat ik ~30 euro aan extra kosten per jaar heb. Meesman zit nu op iets van 7 euro per jaar kosten, maar dat komt deels omdat ik dit jaar mijn obligaties heb omgezet naar aandelen wereldwijd. Het zijn allemaal geen wereldschokkende bedragen maar ik heb nu 80 euro winst in een jaar bij Meesman. dan is 10 euro of minder per jaar kosten wel aanzienlijk verhoudingsgewijs. Ik doe het vooral voor de lol erbij overigens, dus niet dat ik nou echt wakker lig van een paar tientjes winst of verlies per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Laatst online: 13-05 12:55
@Longcat Fair enough, ik had aangenomen dat VTI qua grootte redelijk boven de rest uit zou steken. Dat was onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Ik zit een beetje te flirten met het idee om een deel in 'smart beta' te alloceren. Het voelt voor mij ook niet goed dat 'iedereen' in market cap weighted ETFs zit. Deze is bij degiro verkrijgbaar (niet kernselectie). Ik vind het wel grappig dat Apple maar 0.06% allocatie heeft i.p.v. 2-3% of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 1177518 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:49:
[...]

Klopt dat wel? Ik heb nu een fonds bij Meesman waar ik elke maand 150 euro inleg met een totaal vermogen van 2100. En ik heb daarbij een rekening bij ING. Als ik volgens de ING tool doorga met elke maand 150 euro inleggen en die 2100 euro overzet, dan zie ik staan dat ik ~30 euro aan extra kosten per jaar heb. Meesman zit nu op iets van 7 euro per jaar kosten, maar dat komt deels omdat ik dit jaar mijn obligaties heb omgezet naar aandelen wereldwijd. Het zijn allemaal geen wereldschokkende bedragen maar ik heb nu 80 euro winst in een jaar bij Meesman. dan is 10 euro of minder per jaar kosten wel aanzienlijk verhoudingsgewijs. Ik doe het vooral voor de lol erbij overigens, dus niet dat ik nou echt wakker lig van een paar tientjes winst of verlies per jaar.
ING is inderdaad vervelend met die 16 euro vaste kosten. Echter de kosten per euro belegd vermogen zijn wel lager en je hebt geen in- en uitstap kosten. Je moet even rekenen vanaf welk bedrag ING voordeliger is.

Verschil in kosten per euro is 0,5% voor Meesman (met nog 0,25% instap en 0,25% uitstap) versus 0,39% bij ING (TER NT + lopende kosten ING).

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 21-07-2019 20:16 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Longcat interessant fonds. Ik zie in de prospectus dat ze de size en waarde factor willen benutten maar afgaande op morningstar info hebben ze maar weinig waarde en size blootstelling. Wellicht doen ze het beter op momentum en volatility.

Heb je ook de iShares Multifactor in overweging? IE00BZ0PKT83

Verder is er nog de Robeco NL0011354881. Ook multifactor, maar bereikt volgens Morningstar wel wat meer waarde blootstelling. Leuke aan dit Robeco fonds is de NL domicilie. Meer waarde blootstelling betekent waarschijnlijk minder momentum blootstelling, aangezien die elkaar vaak opheffen.

Ik heb zelf gekozen voor enkele small cap value fondsen om direct de waarde en size factoren te benutten. Ik overweeg nog het Robeco of Ishares fonds toe te voegen om wat extra factor exposure te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Tsurany schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:35:
[...]

ING is inderdaad vervelend met die 16 euro vaste kosten. Echter de kosten per euro belegd vermogen zijn wel lager en je hebt geen in- en uitstap kosten. Je moet even rekenen vanaf welk bedrag ING voordeliger is.

Verschil in kosten per euro is 0,5% voor Meesman (met nog 0,25% instap en 0,25% uitstap) versus 0,39% bij ING (TER NT + lopende kosten ING).
Eens en laten we ook niet vergeten dat je voor €1,33 per maand (€16 per jaar) ongelimiteerd etf’s en fondsen kunt aankopen en verkopen zonder extra kosten. Deze grote mate van flexibiliteit is in mijn ogen ook heel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Miki schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:35:
[...]

Eens en laten we ook niet vergeten dat je voor €1,33 per maand (€16 per jaar) ongelimiteerd etf’s en fondsen kunt aankopen en verkopen zonder extra kosten. Deze grote mate van flexibiliteit is in mijn ogen ook heel wat waard.
Waarom zou je onbeperkt willen kopen en verkopen? Wil je actief handelen in fondsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
helloitsme schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:32:
[...]

Eens,
Moderator: svp de verwijderde berichten terugzetten
Ik kan m'n originele bericht niet editen op de een of andere manier,

maar het goede nieuws is dat de berichten m.b.t. de NL versie van Portfolio Performance (in aangepaste vorm) weer terug zijn gezet door de moderator.

Ik ben ondertussen wat vertalingen aan het checken en heb daarnaast de maker ook gevraagd of hij naar het importeren van de transactie pdf's van degiro kan kijken. Eerste poging daartoe ziet er veelbelovend uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Tsurany schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:47:
[...]

Waarom zou je onbeperkt willen kopen en verkopen? Wil je actief handelen in fondsen?
Nee niet zo zeer, maar de vrijheid om zelf te kunnen bepalen wanneer, wat en hoeveel je iets koopt of verkoopt vindt ik wel fijn. Of het nu een meevaller is die je wilt inzetten tijdens een "koopjes" moment, of je wilt bijvoorbeeld je portefeuille herbalanceren door aanschaf van wat andere etfs (of fondsen) kan dan zonder extra kosten en gedoe. Bij bijvoorbeeld Bink Fundcoach zit je gelijk aan extra kosten als je geen periodieke instelling aanmaakt. Bij DeGiro moet je weer even opletten met de FUP en de kernselectie.

Begrijp me goed, ING verdient genoeg aan mij maar ik vind het erg prettig dat er verder geen beperkingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miki schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:35:
[...]

Ik snap dat flexibiliteit wenselijk is, anderzijds is in mijn specifieke situatie de dynamiek heel voorspelbaar: elke maand 150 euro inleggen. punt. Tot ik uitstap. Ik heb het zo inbegroot dat er wel iets goed mis moet gaan voor ik noodgedwongen mijn beleggingen ga verkopen. Ik moet nog uitrekenen welke partij wanneer het goedkoopst is en nogmals gaat het heir ook echt om een tientje hier, tientje daar, maar volgens mij is bij 150 euro per maand inleggen + eenmalig 2000 euro Meesman de voordeligste partij voor een Vanguard wereldwijd fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 1177518 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:11:
[...]

Ik snap dat flexibiliteit wenselijk is, anderzijds is in mijn specifieke situatie de dynamiek heel voorspelbaar: elke maand 150 euro inleggen. punt. Tot ik uitstap. Ik heb het zo inbegroot dat er wel iets goed mis moet gaan voor ik noodgedwongen mijn beleggingen ga verkopen. Ik moet nog uitrekenen welke partij wanneer het goedkoopst is en nogmals gaat het heir ook echt om een tientje hier, tientje daar, maar volgens mij is bij 150 euro per maand inleggen + eenmalig 2000 euro Meesman de voordeligste partij voor een Vanguard wereldwijd fonds.
Je bedoelt Northern Trust. Je kunt trouwens vrij eenvoudig uitrekenen wat het omslagpunt is tussen Meesman en één van de grootbanken. Ik meen ooit ergens te hebben gelezen dat het omslagpunt zo rond de €10.000 zat in het voordeel van de grootbanken.
Dat gezegd hebbende betwist ik je keuze voor Meesman niet, lijkt me een solide partij om bij te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Miki schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:34:
[...]

Je bedoelt Northern Trust. Je kunt trouwens vrij eenvoudig uitrekenen wat het omslagpunt is tussen Meesman en één van de grootbanken. Ik meen ooit ergens te hebben gelezen dat het omslagpunt zo rond de €10.000 zat in het voordeel van de grootbanken.
Dat gezegd hebbende betwist ik je keuze voor Meesman niet, lijkt me een solide partij om bij te beleggen.
De kosten hangen af van welke grootbank je gebruikt. ABN AMRO is vanaf de eerste euro al goedkoper mits je al een bankrekening hebt. Indien je die niet hebt zal het ongeveer gelijk oplopen met de ING, iets hogere basiskosten (18,40 voor de betaalrekening) maar lagere service kosten. Maar ik denk dat je wel onder de 10.000 euro zit.

Meesman is een leuke keuze voor de eerste paar duizend euro, daarna hakt die 0,5% kosten en de 0,25% in- en uitstapkosten er gewoon flink bij in. Daarnaast is inleggen en opnemen bij Meesman veel minder flexibeler dan via je eigen bank. Ik zou Meesman persoonlijk niet aanraden.

Vergeet ook niet dat je nu met 150 euro per maand rekent maar ik neem aan dat dit op langere termijn op gaat lopen, dan zal je veel eerder in een situatie komen dat je eigen bank voordeliger is.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 21-07-2019 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:54
helloitsme schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:59:
[...]

Ik kan m'n originele bericht niet editen op de een of andere manier,

maar het goede nieuws is dat de berichten m.b.t. de NL versie van Portfolio Performance (in aangepaste vorm) weer terug zijn gezet door de moderator.

Ik ben ondertussen wat vertalingen aan het checken en heb daarnaast de maker ook gevraagd of hij naar het importeren van de transactie pdf's van degiro kan kijken. Eerste poging daartoe ziet er veelbelovend uit :)
De moderator heeft wat posts aangepast en gelocked waardoor die door de poster niet meer aan te passen zijn.

Ben benieuwd naar de import functie van PDFs (of e-mails met transactieaankopen etc), goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 21 juli 2019 @ 23:09:
[...]

De kosten hangen af van welke grootbank je gebruikt. ABN AMRO is vanaf de eerste euro al goedkoper mits je al een bankrekening hebt. Indien je die niet hebt zal het ongeveer gelijk oplopen met de ING, iets hogere basiskosten (18,40 voor de betaalrekening) maar lagere service kosten. Maar ik denk dat je wel onder de 10.000 euro zit.
Rekensom: ABN is 0.2% beheerskosten*, Northern Trust heeft volgens een Reddit die hier eerder gelinkt was 0.174% aan kosten. Bij elkaar dus 0.374%. Dus tov Meesman een 0.126% goedkoper per jaar, waardoor bij €18.40 kosten per jaar het omslagpunt ligt bij €14.6k. Aan/verkoop kosten heb ik niet meegenomen, normaal zullen die bij een buy-and-hold belegger een klein gedeelte van de kosten zijn, al wordt het omslagpunt uiteindelijk er wel iets lager door. Maar onder de streep is het dus bij ruim €10k.

Mijn inziens is het wel overdreven om te claimen dat de 0.5% kosten van Meesman erin 'hakt'. Het gaat dus uiteindelijk om een verschil van 0.126%. Als je al bij ABN zit zou ik gewoon daar beginnen, maar anders is er mijn inziens echt niks mis met Meesman, en ik ga iig zelf niet voor zulke verschillen overstappen. Dan blijf ik sowieso aan het overstappen.

Ik zie er ook geen haast bij overigens. ABN vergoedt (momenteel) tot €1500 aan overstapkosten als je naar hun gaat. Bij de 0.25% verkoopkosten van Meesman vergoeden ze dus al je overstapkosten tot een bedrag van €600k. Oftewel kom je wel bijvoorbeeld ruim boven de €100k waarbij het toch interessant wordt naar ABN te gaan dan kan je dan altijd nog overstappen zonder hoge kosten.

* Boven de ton wordt het significant minder bij ABN overigens met 0.12%, boven de 4 ton wordt het 0.06%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Sissors schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Rekensom: ABN is 0.2% beheerskosten*, Northern Trust heeft volgens een Reddit die hier eerder gelinkt was 0.174% aan kosten. Bij elkaar dus 0.374%. Dus tov Meesman een 0.126% goedkoper per jaar, waardoor bij €18.40 kosten per jaar het omslagpunt ligt bij €14.6k. Aan/verkoop kosten heb ik niet meegenomen, normaal zullen die bij een buy-and-hold belegger een klein gedeelte van de kosten zijn, al wordt het omslagpunt uiteindelijk er wel iets lager door. Maar onder de streep is het dus bij ruim €10k.

Mijn inziens is het wel overdreven om te claimen dat de 0.5% kosten van Meesman erin 'hakt'. Het gaat dus uiteindelijk om een verschil van 0.126%. Als je al bij ABN zit zou ik gewoon daar beginnen, maar anders is er mijn inziens echt niks mis met Meesman, en ik ga iig zelf niet voor zulke verschillen overstappen. Dan blijf ik sowieso aan het overstappen.

Ik zie er ook geen haast bij overigens. ABN vergoedt (momenteel) tot €1500 aan overstapkosten als je naar hun gaat. Bij de 0.25% verkoopkosten van Meesman vergoeden ze dus al je overstapkosten tot een bedrag van €600k. Oftewel kom je wel bijvoorbeeld ruim boven de €100k waarbij het toch interessant wordt naar ABN te gaan dan kan je dan altijd nog overstappen zonder hoge kosten.

* Boven de ton wordt het significant minder bij ABN overigens met 0.12%, boven de 4 ton wordt het 0.06%.
Ik snap niet zo goed hoe je aan het percentage beheerkosten komt tenzij je World en EM in een bepaalde verhouding meeneemt. NT World ter is namelijk 0,15% tegen 0,25% voor EM.

ABN is voor NT World dus 0,20% + 0,15% vs 1% van Meesman. Hakt er wel in hoor is mijn mening. Dan heb je dus exact hetzelfde fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Interne transactie kosten. Weet niet of het klopt, maar haal ik hieruit: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Niet dat het uiteindelijk heel veel uitmaakt voor de rekensom, een klein verschil. Maar Meesman is niet 1%, maar 0.5%. Ik weet niet hoe je bij 1% komt, maar als je aankoop en verkoop kosten erbij hebt opgeteld dan is dat echt onjuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:54

Men doet allemaal braaf na wat er door een of andere blogger (of forum) wordt geroepen. En gaat compleet passief geld de markt in pompen zonder dat het iemand boeit waarin precies wordt belegd. Effectief springt men dus op de rug bij de activelingen en hoopt men dat die het bij het rechte eind hebben qua waardering van de onderliggende effecten van een index.

Een hype/bubble is iets dat binnen een decennium opkomt en weer klapt zou ik zeggen. Indexbeleggen valt hier niet onder
Indexbeleggen bestaat al sinds 1976, toen John C Bogle met Vanguard het eerste indexfonds startte.
Zeker na zijn boek Common Sense on Mutual Funds uit 1999 is indexbeleggen nog populairder geworden en niet meer weg te denken.

'Op de rug van actievelingen' klopt ook niet volgens mij, aangezien een index de totale market cap van de grootse XXXX bedrijven volgt, wat onder invloed is van zowel de actieve beleggers, als de onderliggende waardes van de bedrijven erin. Die onderliggende waardes worden ook zwaar beïnvloed door de prestaties van bedrijf zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door AceAceAce op 22-07-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sissors schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:42:
Interne transactie kosten. Weet niet of het klopt, maar haal ik hieruit: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
Interne transactiekosten gelden voor het fonds. Die zullen dus niet verschillen voor Meesman en ABN, aangezien ze in dezelfde NT fondsen beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Sissors schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:42:

Niet dat het uiteindelijk heel veel uitmaakt voor de rekensom, een klein verschil. Maar Meesman is niet 1%, maar 0.5%. Ik weet niet hoe je bij 1% komt, maar als je aankoop en verkoop kosten erbij hebt opgeteld dan is dat echt onjuist.
Waarom zou het verkeerd zijn om ook de aan- en verkoopkosten mee te rekenen? Die kosten maak je toch net zo goed en zullen ook impact hebben op je vermogensopbouw en uiteindelijke opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Miki schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Waarom zou het verkeerd zijn om ook de aan- en verkoopkosten mee te rekenen? Die kosten maak je toch net zo goed en zullen ook impact hebben op je vermogensopbouw en uiteindelijke opname.
Je maakt ze wel, maar ze hebben heel veel minder impact dan jaarlijkse kosten voor buy-and-hold type beleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Zijn er hier ook beleggers in grondstoffen? Na jarenlang slechte rendementen was het de afgelopen weken beter. Mijn vijf grootste stijgers zaten afgelopen week op +23% tot +33%.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Videopac schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:56:
Zijn er hier ook beleggers in grondstoffen?
Ik niet. Misschien zou ik het overwegen als ik vele miljoenen aan vermogen zou hebben, als een vorm van risicospreiding.

Op dit moment investeer ik liever in bedrijven die goederen of diensten leveren, dan in grondstoffen (of andere waardevolle voorwerpen) waarvan de waarde enkel door schaarste bepaald wordt. Of in andere woorden, ik wil graag dat de onderdelen van mijn vermogen iets nuttigs doen waar rendement uit voortvloeit. Grondstoffen doen dat niet. Valuta, cryptocurrency, sieraden, emissierechten bijvoorbeeld ook niet.

Let wel, dit is een persoonlijke keuze. Ik vind het niet per sé fout, ik vind het alleen niets voor mij :)
Na jarenlang slechte rendementen was het de afgelopen weken beter. Mijn vijf grootste stijgers zaten afgelopen week op +23% tot +33%.
Dat is +23% tot +33% in één week? Als belegger in individuele aandelen vind ik dat niet spannend. :+ Interessanter is het rendement op lange termijn - hoeveel heb je behaald over de afgelopen 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sissors schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Aankoopkosten bij een jaarlijkse inleg van 1800 euro zijn 4,5 euro. Voor de verkoopkosten kan je met hetzelfde bedrag rekenen dus in totaal 9 euro extra. Dan is het prijs verschil nog maar 9,40 euro. Omslagpunt ligt dan al een stuk lager, een kapitaal dat velen wel in de eerste paar jaar bereiken.
Waarom dan niet direct de partij kiezen die op lange termijn het meest voordelig is? Uiteindelijk gaat het om 0,5% plus 0,25% aankoop en 0,25% verkoop. Dat tikt toch zeker aan.

Dat kan een strategie zijn, op het juiste moment kosteloos van partij proberen te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Zr40 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Ik niet. Misschien zou ik het overwegen als ik vele miljoenen aan vermogen zou hebben, als een vorm van risicospreiding.

Op dit moment investeer ik liever in bedrijven die goederen of diensten leveren, dan in grondstoffen (of andere waardevolle voorwerpen) waarvan de waarde enkel door schaarste bepaald wordt. Of in andere woorden, ik wil graag dat de onderdelen van mijn vermogen iets nuttigs doen waar rendement uit voortvloeit. Grondstoffen doen dat niet. Valuta, cryptocurrency, sieraden, emissierechten bijvoorbeeld ook niet.
Er zijn nogal wat grondstoffen waarin schaarste is, meer vraag dan aanbod = hogere prijzen. Daarnaast is het een goede hedge tegen inflatie. Die is eigenlijk aan een aantal jaren hoog alleen is dat nog niet zo merkbaar omdat dit voor alle grote valuta geldt.
Let wel, dit is een persoonlijke keuze. Ik vind het niet per sé fout, ik vind het alleen niets voor mij :)

[...]

Dat is +23% tot +33% in één week? Als belegger in individuele aandelen vind ik dat niet spannend. :+ Interessanter is het rendement op lange termijn - hoeveel heb je behaald over de afgelopen 3 jaar?
Rendement afgelopen 3 jaar was baggerslecht, maar mijn grondstofinvesteringen zijn voor >10 jaar.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Videopac schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Er zijn nogal wat grondstoffen waarin schaarste is, meer vraag dan aanbod = hogere prijzen. Daarnaast is het een goede hedge tegen inflatie. Die is eigenlijk aan een aantal jaren hoog alleen is dat nog niet zo merkbaar omdat dit voor alle grote valuta geldt.

[...]

Rendement afgelopen 3 jaar was baggerslecht, maar mijn grondstofinvesteringen zijn voor >10 jaar.
Het vervelende van de grondstoffen is dat ze vaak gecontroleerd op de markt worden gebracht. Saudi Arabië (OPEC) heeft bijvoorbeeld een enorme vinger in de pap als het om aardolie gaat. Rusland heeft dit weer met gas. Aard metalen zijn vaak afhankelijk van afgegeven licenties en eventuele daadwerkelijke vondst van de specifieke metalen.
Door dit soort onvoorspelbare en niet vatbare factoren voel ik me niet genegen om in grondstoffen te investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:03
Tsurany schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:17:
[...]

Aankoopkosten bij een jaarlijkse inleg van 1800 euro zijn 4,5 euro. Voor de verkoopkosten kan je met hetzelfde bedrag rekenen dus in totaal 9 euro extra. Dan is het prijs verschil nog maar 9,40 euro. Omslagpunt ligt dan al een stuk lager, een kapitaal dat velen wel in de eerste paar jaar bereiken.
Uiteindelijk vallen die aankoop en verkoopkosten van Meesman gewoon in het niet t.o.v. de jaarlijkse kosten.
Als je binnen één jaar aan het kopen en weer verkopen bent bij Meesman, dan zit je inderdaad bij de verkeerde partij.

Zelf heb ik de behoefte niet om direct de boel op te pakken, omdat er iemand 2 tiende procent goedkoper is. Die huisbanken hebben jarenlang enorme percentages gevraagd en juist dankzij partijen als Meesman en DeGiro komen ze nu met een interessante propositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

De grap bij Meesman zit 'm in de verkoopkosten, stel je zou in 30 jaar een rendement van 50% halen dan betaal je over die 50% ook kosten..... Dat wordt mi (te) weinig belicht.
Ik vind het geen slechte partij, maar vind persoonlijk dat er voor mij betere zijn :)
Tsurany schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:17:
[...]

Aankoopkosten bij een jaarlijkse inleg van 1800 euro zijn 4,5 euro. Voor de verkoopkosten kan je met hetzelfde bedrag rekenen dus in totaal 9 euro extra.

[...]
Je kunt dus niet met hetzelfde bedrag rekenen voor de verkoopkosten. Dan mis je de kosten op het rendement. En dat kan behoorlijk zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2019 16:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:09

Zeker, aan market-cap weighted indices kleven nadelen. Ten eerste: je koopt per definitie meer aandelen van hoog gewaardeerde aandelen dan van laag gewaardeerde aandelen. Als Apple dit jaar 1000 miljard waard is en Microsoft 500 miljard dan koop je, als je nu gaat indexbeleggen, 2x zo veel Apple als Microsoft. En als Apple volgend jaar 500 miljard waard is en Microsoft 1000 miljard dan koop je volgend jaar 2x zo veel Microsoft als Apple. Als je gelooft in de efficiente markt dat maakt dat natuurlijk niets uit maar gezond verstand zou toch zeggen dat dat beter andersom kan :P.

Ten tweede, indices zijn deterministisch. Andere marktparticipanten kunnen voorspellen wat de index gaat doen, bijvoorbeeld welke aandelen er in- en uitgaan tijdens de jaarlijkse herbalanceringen. Daar is misbruik van te maken. Als je hebt berekend / bepaald dat Fastned (ik noem maar wat) in de AEX komt in december dan weet je dat elk indexfonds rond die tijd aandelen Fastned gaat inslaan. Daar kun je op inspelen door nu alvast aandelen Fastned te kopen omdat je weet dat alle 'passieve' beleggers over een paar maand massaal Fastned moeten kopen (en dus waarschijnlijk de prijs omhoog drukken). Dit voorbeeld is een beetje kort door de bocht maar je kan je voorstellen dat als een set regels precies bepaalt wat een enorme groep beleggers gaat doen over een paar maand dat dat exploiteerbaar is.

Ten derde: na de internetbubble rond de eeuwwisseling en de financiele crisis was de gemiddelde particulier in Nederland helemaal klaar met beleggen. Je merkt de afgelopen jaren (in dit topic, maar ook aan bijv. advertenties op radio en tv) dat beleggen ineens weer hip is en dat particulieren weer gaan beleggen want "op je spaarrekening krijg je toch niks". Ook in dit topic zie je de laatste tijd meer mensen voorbij komen die niet gehinderd door enige kennis van zaken hun geld in de beurs willen pompen. Dat is niet specifiek een nadeel van indexbeleggen, maar je kan je wel afvragen wat het verwachte toekomstige rendement van de beurs is als Jan en alleman nu, zonder naar waarderingen van individuele aandelen te kijken, hun geld van hun spaarrekening naar de beurs sluizen. Waar zit je dan in de cyclus?

Dat gezegd hebbende: zo slecht is indexbeleggen waarschijnlijk niet. Of beter gezegd: op dit moment zijn er niet veel alternatieven die significant beter zijn .. Ja, als werkelijk iedereen op deze planeet gaat indexbeleggen dan loop je tegen problemen aan maar ik denk niet dat we al zo ver zijn. En ja, je pist misschien wat geld weg als de index wordt aangepast en je koopt misschien niet altijd aandelen in de meest optimale verhouding maar dat is waarschijnlijk voor de gemiddelde belegger beter dan zelf achter de knoppen gaan zitten (of een klojo van de Rabobank 1% op jaarbasis betalen om met wat dartpijltjes te gooien).

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:50
Weet iemand of het mogelijk is om met De Giro bij het shortgaan op opties (bv ahold, ahold c... 16aug19) een soort stoploss te maken? Ik kan wel instellen dat ik ze bij een bepaalde koers terugkoop als de koers onder de aankoopwaarde ligt, maar kan ik ook instellen dat ik ze terugkoop zodra hij bv 2x de verkoopwaarde bereikt? Dan hoef ik het niet zo actief in de gaten te houden.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

manusjevanalles schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:24:
Weet iemand of het mogelijk is om met De Giro bij het shortgaan op opties (bv ahold, ahold c... 16aug19) een soort stoploss te maken? Ik kan wel instellen dat ik ze bij een bepaalde koers terugkoop als de koers onder de aankoopwaarde ligt, maar kan ik ook instellen dat ik ze terugkoop zodra hij bv 2x de verkoopwaarde bereikt? Dan hoef ik het niet zo actief in de gaten te houden.
2x de verkoopwaarde? Je wil ze duurder terugkopen dan waarvoor je ze hebt verkocht? Buy high sell low, of in het geval van een shortpositie, sell low buy high, is niet bepaald een winnende strategie ;)

edit: 8)7 je hebt het over stop loss orders. Kan ik je niet mee helpen icm DEGIRO, ik heb die mogelijkheid daar niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 22-07-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Laatst online: 10-06 15:45
Videopac schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:21:
[...]

[...]

Grondstoffen zijn juist niet voor > 10 jaar. Als je nu een futures op een
Stop limit order?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:50
Zr40 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:31:
[...]

2x de verkoopwaarde? Je wil ze duurder terugkopen dan waarvoor je ze hebt verkocht? Buy high sell low, of in het geval van een shortpositie, sell low buy high, is niet bepaald een winnende strategie ;)
Nee uiteraard niet, maar ik gebruik het als een soort stoploss. Ik koop ze terug als de koers lager staat, maar ook bij 2x de verkoopwaarde om het verlies te beperken. Maar ik hoop dat dat automatisch kan.

Edit:
Die optie kan ik niet vinden bij De Giro, staat niet onder de opties bij kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door manusjevanalles op 22-07-2019 19:36 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Laatst online: 10-06 15:45
manusjevanalles schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:33:
[...]

Nee uiteraard niet, maar ik gebruik het als een soort stoploss. Ik koop ze terug als de koers lager staat, maar ook bij 2x de verkoopwaarde om het verlies te beperken. Maar ik hoop dat dat automatisch kan.

Edit:

[...]

Die optie kan ik niet vinden bij De Giro, staat niet onder de opties bij kopen.
Dan is het waarschijnlijk niet mogelijk bij opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zag dat Flatex nu ook een €100 welkomstbonus geeft bij nieuwe rekeningen na het doen van een transactie. Staan verder geen minimumspends/looptijd bij :?

Rekening open, transactie van €1 en €100 pakken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Thetallguy linkje?

EDIT: gevonden op homepage. Als je doorklikt krijg je gelijk 'account aanmaken' scherm.
flatex

[ Voor 81% gewijzigd door Longcat op 22-07-2019 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je de funnel ingaat om een account te openen staat er bovenin een grote balk https://banking.flatex.nl/cci/

Kan vanaf m'n telefoon even niet direct naar de actievoorwaarden lonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

manusjevanalles schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:33:
[...]

Ik had het stoploss deel van je vraag over het hoofd gezien. Sorry daarvoor.

Zelf gebruik ik geen stoploss, want ik heb alleen optieposities waarvan ik eventuele uitoefening niet erg zou vinden. Zo is bij mij laatst een covered call op PYPL uitgeoefend bij expiratie. Doei 100 stuks PYPL :w en bedankt voor de gerealiseerde winst :) (in april gekocht voor 106.25, samen met een short call op 110 voor 3.98)

Was die niet uitgeoefend, dan had ik bedankt voor de optiepremie, tijd voor de volgende ronde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Thetallguy Ik heb geen actievoorwaarden kunnen vinden. Die banner linkt alleen maar door naar account aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 15:36
Nee, kan niet. Daarin is DeGiro helaas zeer beperkt.

Het meest "geavanceerde" ordertype is een optiestrategie met 2 legs inleggen. Erg jammer, maar daarmee behoudt het natuurlijk wel de authentieke uitstraling van een budget broker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:00:
@Thetallguy Ik heb geen actievoorwaarden kunnen vinden. Die banner linkt alleen maar door naar account aanmaken.
Actievoorwaarden komen te voorschijn als je op het plus teken klikt.

edit: zie hieronder.

[ Voor 152% gewijzigd door Pistachenootje op 22-07-2019 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Thetallguy schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:52:
[...]

Als je de funnel ingaat om een account te openen staat er bovenin een grote balk https://banking.flatex.nl/cci/

Kan vanaf m'n telefoon even niet direct naar de actievoorwaarden lonken.
Voorwaarden voor de eenmalige betaling van een eenmalige welkomstbonus van 100 euro voor nieuwe klanten

De verantwoordelijke voor de uitvoering van de eenmalige welkomstbonus van 100 EUR is Flatex Bank AG, Rotfeder-Ring 7, 60327 Frankfurt am Main, voor haar merk Flatex - hierna "Flatex" genoemd. De ontvangst van de eenmalige welkomstbonus van 100 EUR aan nieuwe klanten in Nederland is onderworpen aan de volgende voorwaarden:
Elke nieuwe klant van Flatex NL (Flatex NL omvat alle klanten die een aanvraag hebben ingediend voor het openen van een beleggersrekening op www.flatex.nl) dient 18 jaar of ouder te zijn op het moment dat de beleggersrekening wordt geopend.
Nieuwe klanten zijn alle particuliere klanten die de afgelopen 6 maanden geen rekening bij Flatex NL hebben aangehouden. De datum van de laatste rekeningsopheffing en de datum van de nieuwe rekening aanvraag zijn hier bepalend.
Voor de eenmalige welkomstbonus ten bedrage van 100 EUR moeten nieuwe klanten vanaf 22.07.2019 een aanvraag hebben ingediend voor de opening van een beleggersrekening bij Flatex NL en vóór 30.09.2019 een transactie hebben uitgevoerd. De betaling van de eenmalige welkomstbonus vindt plaats op de dag na de eerste transactie op de Flatex NL rekening van de klant.
Door het openen van een beleggersrekening onder de hierboven vermelde voorwaarden, gaat de klant akkoord met deze voorwaarden.
De wettelijke vertegenwoordigers en werknemers van Flatex, alsmede de werknemers en wettelijke vertegenwoordigers van de met de Flatex verbonden ondernemingen in de zin van de Duitse wet op de aandelenvennootschappen en de leden van de genoemde groep personen hebben geen recht op de welkomstbonus.
Flatex behoudt zich het recht voor deze voorwaarden te beëindigen en de welkomstbonus van 100 EUR terug te vorderen in het geval van een schending van deze voorwaarden of enige bepaling van het toepasselijke recht op grond van de redelijke discretie van Flatex.
Flatex kan deze voorwaarden en/of de onderliggende marketingcampagne wijzigen, verlengen of beëindigen. Een dergelijke wijziging, verlenging of beëindiging doet geen afbreuk aan de rechten van klanten die op dat moment met succes een beleggersrekening bij Flatex hebben geopend. Klanten die op het moment van beëindiging van de marketingcampagne nog bezig zijn met het openen van een beleggersrekening, hebben geen recht op een welkomstbonus van 100 EUR. Klanten die bezig zijn met het openen van een beleggersrekening kunnen dit proces van het openen van een beleggersrekening beëindigen, of de opening van een rekening herroepen met inachtneming van de wettelijke bepalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@itons @Pistachenootje Thanks guys, ik zie serieus nergens dat plusje. Misschien mijn adblock overenthousiast of zo... Het lijkt me toch sterk dat ze zomaar 100 euro storten en dat je die direct kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kom een trolltopic tegen op Radar en deze site geeft 'm 2.3 ster.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, ik ga nog even rondneuzen en de kat uit te boom kijken maar tot nu toe heb ik niet het idee dat dit een partij is waar ik meer dan een paar tientjes in wil zetten.

In Duitsland lijken ze groter te zijn dus het kan ook een agressieve marketingstunt zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1177518 op 22-07-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:43
Anoniem: 1177518 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:03:
Ik kom een trolltopic tegen op Radar en deze site geeft 'm 2.3 ster.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, ik ga nog even rondneuzen en de kat uit te boom kijken maar tot nu toe heb ik niet het idee dat dit een partij is waar ik meer dan een paar tientjes in wil zetten.

In Duitsland lijken ze groter te zijn dus het kan ook een agressieve marketingstunt zijn.
Ervaringen van Duitse gebruikers zijn ook niet denderend. Maar €100 is €100. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb een account bij Flatex. Ik vind het best een redelijke broker (voor de gemiddelde index belegger). Qua interface is De Giro mooier, maar Flatex heeft weer een grotere gratis selectie. Pas wel op met beleggingsfondsen via Flatex: https://www.finner.nl/nie...utievergoeding-op-fondsen

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 22-07-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Heb 2 weken geleden een rekening geopend bij flatex, lekker dan..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Carfanatic schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:15:
[...]

Ervaringen van Duitse gebruikers zijn ook niet denderend. Maar €100 is €100. :+
Dat is wel wat hoor. Tenzij ik er over heen lees, wat houdt me tegen even een tientje op die site te zetten en die 100 euro te cashen? dat zwaard van damocles bungelt aan een paardenhaar boven dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:21:
Ik schrik net even... Betaalt degiro nog wel compensatie op de geldmarktfondsen?
De vermelding van compensatie lijkt nu helemaal te zijn verdwenen, althans bij mijn pensioenrekening. Ik heb ook nog geen verrekening met kosten gezien. @Longcat jij hebt een gewone rekening, zie jij iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:52
Stond gister een berichtje dat je de compensatie kan laten uitbetalen, ze mogen het niet meer op je account storten. Maar in mobiel heb ik de optie nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier geen berichtje gezien. Uitbetalen is trouwens ook niet mogelijk bij de pensioenrekening, voorheen werd gezegd dat de compensatie in dat geval verrekend zou worden met eventuele te betalen kosten in het volgende kwartaal. Daar heb ik dus nog niets van gezien.

Aan de andere kant, in mijn geval gaat het maar om een paar euro. Dat gaat het verschil niet maken. Maar het zou wel netjes zijn als DEGIRO wat duidelijker zou communiceren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:09
Voor de liefhebber hier de jaarcijfers van United Carpets Group, een aandeeltje dat hier een paar keer ter sprake is gekomen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:42:
Stond gister een berichtje dat je de compensatie kan laten uitbetalen, ze mogen het niet meer op je account storten. Maar in mobiel heb ik de optie nog niet gezien.
Ja, ja.... "De rente is wel heel erg negatief gegaan en nu moooooooogen we niet meer compensatie uitbetalen." _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 16:22

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Longcat schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:59:
@itons @Pistachenootje Thanks guys, ik zie serieus nergens dat plusje. Misschien mijn adblock overenthousiast of zo... Het lijkt me toch sterk dat ze zomaar 100 euro storten en dat je die direct kan opnemen.
Het is een prima deal, zojuist maar een account aangemaakt en 20 euro gestort. Zal morgen wel even laten weten of het werkt, maar denk van wel; Robeco, Zwitserleven etc hebben ook wel eens dit soort acties, hooguit met wat meer restricties (bijv 3 maanden beleggen in hun fondsen ofzo), maar ben dus niet sceptisch tot dusver. Goed, we gaan het zien.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:50
@i7x Ben benieuwd naar je ervaring, zou mooi zijn als we onszelf allemaal weer €100,- rijker kunnen rekenen op basis van een minimale inleg. :*)

In aanvulling op Flatex, heeft ook Kendu een dergelijke actie. Beleg €50,- en krijg €50,-. Kendu is hier al een paar keer voorbij gekomen en is veel te prijzig, maar dit is een prima actie. Gevonden op Pepper:
Ik heb via de website de kosten berekend, op basis van één jaar doorlooptijd, het meest defensieve profiel en eenmalige inleg van €50.
Er is geen verplichting om ook maandelijks in te leggen.

De servicekosten bedragen €0,21 en de beheerskosten €0,14, beide bedragen per jaar en per kwartaal in rekening gebracht (€0,35/4=€0,09)

Doe eens gek en reken met een potentieel verlies van 20% over drie maanden, dan is je netto winst alsnog €39,82 (50*0,8-0,18 ) waarbij ik al rekening heb gehouden dat je net te laat na 3 maand opzegt en je dus nog 1 kwartaal extra kosten maakt.

kendu.nl/kosten-en-rendement.html

Let op, enkel beschikbaar voor mensen met een iPhone (en wellicht iPad). Het moet via een app en die is er nog niet voor Android.
Ik ga dit vanavond eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 16:22

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Orangelights23 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:28:
@i7x Ben benieuwd naar je ervaring, zou mooi zijn als we onszelf allemaal weer €100,- rijker kunnen rekenen op basis van een minimale inleg. :*)

In aanvulling op Flatex, heeft ook Kendu een dergelijke actie. Beleg €50,- en krijg €50,-. Kendu is hier al een paar keer voorbij gekomen en is veel te prijzig, maar dit is een prima actie. Gevonden op Pepper:

[...]

Ik ga dit vanavond eens uitzoeken.
Ook een prima actie, mar wel jammer dat het enkel werkt op iPhone.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:00
Nou, vandaag dan toch maar eens aanmelden bij Flatex, die €100 laten we niet liggen :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Ik vind het verbazingwekkend dat DEGIRO inmiddels al 2 dagen storingen heeft, waardoor het geen koersen kan tonen..... is dat niet een van je primaire componenten als broker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Squishie schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:28:
Ik vind het verbazingwekkend dat DEGIRO inmiddels al 2 dagen storingen heeft, waardoor het geen koersen kan tonen..... is dat niet een van je primaire componenten als broker?
Broker koopt het ook ergens in, grote kans dat ze dit bij een relatief goedkope partij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Tsurany schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Broker koopt het ook ergens in, grote kans dat ze dit bij een relatief goedkope partij doen.
Dan nog als het een van je primaire onderdelen is dan wil je daar toch niet op besparen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Squishie schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:39:
[...]

Dan nog als het een van je primaire onderdelen is dan wil je daar toch niet op besparen?
Daar wil je altijd op besparen, de vraag is hoe ver je met die besparing wilt gaan. Je wilt de goedkoopst mogelijke deal die aan de minimale acceptatie criteria voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Tsurany schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:42:
[...]

Daar wil je altijd op besparen, de vraag is hoe ver je met die besparing wilt gaan. Je wilt de goedkoopst mogelijke deal die aan de minimale acceptatie criteria voldoet.
Denk je dat 2 dagen een minimale acceptatie criteria is? Lijkt me sterk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:03
Squishie schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:39:
[...]

Tja je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zeker als je zoals de DeGiro met minimale marges geld probeert te verdienen, dan zal je overal op moeten besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Ik vind koersinformatie geen essentieel onderdeel binnen DeGiro. Uiteraard, het moet aanwezig zijn en twee dagen is zeer nadelig voor gebruikers. Echter zal een gebruiker niet op basis van de informatie die DeGiro verstrekt over aandelen/ETF's/etc. niet alleen baseren op koersinformatie, maar op meerdere informatiebronnen.

Desondanks vind ik het wel jammer dat ik niet in de app kan zien wat mijn dagverschil is, gezien veel rond de +1% zit :| Enkele tientallen euro's erbij is toch weer leuk om te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Orangelights23 op 23-07-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Squishie schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:46:
[...]

Denk je dat 2 dagen een minimale acceptatie criteria is? Lijkt me sterk....
Ik zeg ook niet dat het goed uitgepakt heeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Orangelights23 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:28:

Ter aanvulling op Flatex en Kendu, zie ik nu ook een actie van Centraal Beheer voorbij komen. Je krijgt €25,- startgeld bij een inleg van €50,-. Inleg moet drie maanden blijven staan. Je kunt deze actie via CashbackXL (een cashback website) afsluiten waarmee je aanvullend €17,50 cashback krijgt. Ofwel totaal €42,50 bij een inleg van €50,-. Buiten het feit dat Centraal Beheer bijzonder prijzig is, houd je onderaan de eindstreep wel een aardig percentage van je inleg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Gratis geld... dit doet me zo denken aan de periode :/

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 23-07-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Koersinformatie is nu weer terug bij De Giro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Er wordt flink gestreden om de particuliere beleggingseuro’s!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:56
Longcat schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:12:
Er wordt flink gestreden om de particuliere beleggingseuro’s!
Historisch gezien betekend dit dat de grote crash niet ver weg meer is. Misschien nog een jaar of twee.

Het doet mij persoonlijk heel erg denken aan eind jaren '90. De tripple en quadruple inzet vervoudigers enzo.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:52
@Pistachenootje In de app nog niet zichtbaar. Wel bijzonder hoor (2 dagen), dat er zo weinig gecommuniceerd wordt. Overigens zijn er meer sites die last ondervinden van ontbreken van de VWD-feed (FD / IEX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zit op de website van De Giro. Daar is inmiddels ook te lezen:
"Storing koersinformatie
Vanwege een storing bij onze koersleverancier kan het helaas voorkomen dat de koersinformatie voor sommige producten niet wordt bijgewerkt. Er wordt uiteraard gewerkt aan een spoedige oplossing. Onze excuses voor dit ongemak.

Ondanks het ontbreken van actuele koersinformatie is het toch mogelijk om orders te plaatsen en uitvoering te krijgen, eventueel met behulp van een externe koersbron. Orders worden namelijk nog steeds gewoon door DEGIRO naar de beurs verstuurd en kunnen vervolgens worden uitgevoerd tegen de daar geldende prijzen. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-06 13:56
@Pistachenootje@BiLLY_daKid Hij werkt af en toe, soms zie ik dat het weer even werkt, maar nu ligt hij er alweer uit... De problemen zijn nog niet opgelost in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
@Orangelights23 Ik zie de cashback van Centraal Beheer (mbt beleggen alleen verzekeringen) niet terug op CashbackXL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Yoicaa schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:02:
@Orangelights23 Ik zie de cashback van Centraal Beheer (mbt beleggen alleen verzekeringen) niet terug op CashbackXL.
@i7x
Klopt, er staan alleen verzekeringen. Echter wordt er toch iets geregistreerd, heb al een paar verschillende afbeeldingen gezien van mensen die €17,50 krijgen.
Pagina: 1 ... 91 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.