Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• klaasvaak1853
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
TurboNick3 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:55:
Welke "bronnen" gebruiken jullie zoal om je in te lezen in een bedrijf (aandeel) of ETF (indextracker)
Alvorens het besluit tot aankoop?
Bij voorkeur de bronnen welke "gratis" op internet beschikbaar zijn (niet de bronnen uit betaalde tools).
Alvast bedankt!
De IR pagina van het bedrijf.
Morningstar.com
Reuters en Yahoo voor estimates.

• LevelBoss
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

LevelBoss

Kaskoe

Voor aandelen en beleggingsstrategieën kijk ik veel op seekingalpha.com. Deels gratis, deels betaald.
TurboNick3 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:55:
Welke "bronnen" gebruiken jullie zoal om je in te lezen in een bedrijf (aandeel) of ETF (indextracker)
Alvorens het besluit tot aankoop?
Bij voorkeur de bronnen welke "gratis" op internet beschikbaar zijn (niet de bronnen uit betaalde tools).
Alvast bedankt!

Financieel onafhankelijk door dividendbeleggen: www.kaskoe.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
5% rendement maar bij ABN? Ik maak 20% rendement want ik gebruik XIRR 8)7

Zie dat je ook nog €25 krijgt bij zowel Kendu (helaas alleen voor iOS nu...) als Robeco als je €50 inlegt voor 3 maanden. Dat is ook weer 200% winst :9 Kan bijna stoppen met werken op deze manier.

Maar serieus, met 1-2 uurtjes heb je zo €150 euro binnen, toch niet verkeerd.

Kan helaas nog steeds de €500 euro niet meer vinden bij €10.000 inleg. Niemand die meer weet waar dat was?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:42
Aikon schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:32:

Kan helaas nog steeds de €500 euro niet meer vinden bij €10.000 inleg. Niemand die meer weet waar dat was?
Google op "referral saxo bank"

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:16
Heeft iemand hier al gebruik gemaakt van die Saxo actie? Klinkt goed, 500 euro 'gratis geld'. Zitten er nog addertjes onder het gras?

https://www.home.saxo/nl-nl/accounts/referral

Pistachenootje wijzigde deze reactie 13-07-2019 16:06 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tnx @Puck!

@Pistachenootje Volgens mij niet, het is me echter niet helemaal duidelijk of je die 10.000 een jaar moet laten staan, al dan niet belegd. 5% rendement is niet verkeerd natuurlijk, maar actie duurt nog het hele jaar, dus geen haast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Het is een referralprogramma. De referral moet € 10.000 storten, transacties doen, en de rekening niet sluiten binnen een jaar. Zelf moet je ook transacties hebben gedaan. De bonus wordt weliswaar binnen drie maanden uitbetaald, maar wordt ingetrokken wanneer de rekening binnen een jaar wordt gesloten of bij constatering van misbruik. Vergeet ook niet dat Saxo een forse inactivity fee heeft.

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19:25
Ik lees nu al een tijdje met veel interesse mee. Een ding wat ik niet goed terug kon vinden in dit topic was waarom men zo enthousiast was over Northern Trust. Dit is een beleggingsfonds en als je de beginnersartikels leest wordt er vaak gezegd dat beleggingsfondsen nauwelijks de indexen verslaan. Doet NT het dan zo goed, of is deze fors goedkoper vergeleken met de equivalente ETF versie of wat is het precies?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het is een fonds die de index volgt :P Meesman noemt het een indexfonds. Uiteindelijk staat de F in ETF ook voor Fonds natuurlijk, echter is een fonds niet op de beurs verhandelbaar en een ETF wel.

De reden dat de traditionele fondsen tegenwoordig niet zo populair meer zijn is 1. fondsmanagers die invloed willen uitoefenen en daarmee regelmatig het rendement verlagen en 2. de vaak hoge kosten/TER. Dat is bij de NT fondsen niet van toepassing.

Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:58:
Vergeet ook niet dat Saxo een forse inactivity fee heeft.
Ah, kijk, wel een soort van addertje onder het gras. Daar moet ik nog meer over lezen.

"An inactivity fee on the amount of USD 100.00 –or the equivalent amount in the account currency- will be charged where the client does not execute any trades on his/her account for a period of 6 consecutive months (180 days)."
https://www.home.saxo/nl-...-margin-schedule/overview

Valt me nog mee. Als ik het goed begrijp kun je bij Saxo ook Amerikaanse ETFs kopen via opties?
banaliteit schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:08:
Ik lees nu al een tijdje met veel interesse mee. Een ding wat ik niet goed terug kon vinden in dit topic was waarom men zo enthousiast was over Northern Trust. Dit is een beleggingsfonds en als je de beginnersartikels leest wordt er vaak gezegd dat beleggingsfondsen nauwelijks de indexen verslaan. Doet NT het dan zo goed, of is deze fors goedkoper vergeleken met de equivalente ETF versie of wat is het precies?
Voor kosten en dividendlek zie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Pistachenootje wijzigde deze reactie 14-07-2019 09:30 (78%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:58
banaliteit schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:08:
Gebruik de zoekfunctie binnen dit topic, over dit fonds is al heel veel gesproken.

PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 20:08
Tsurany schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:41:
[...]

Natuurlijk, een daling van 25% hoeft geen probleem te zijn. Echter vond ik de vergelijking met de spaarrente vrij frappant, dan vergelijk je twee totaal verschillende producten met elk een eigen risicoklasse.

[...]

Toch weer 5% gratis rendement :)
Uiteindelijk is je rendement toch lager, je hebt toch ook te maken met koop en verkoopkosten (0,2 +0,2%). Of wat mis ik hier? :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Strider schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Uiteindelijk is je rendement toch lager, je hebt toch ook te maken met koop en verkoopkosten (0,2 +0,2%). Of wat mis ik hier? :+
Bij zelf beleggen basis brengen ze geen aan- en verkoopkosten in rekening, staat wat vaag op de website aangegeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Strider
Tsurany schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:58:
[...]

Bij zelf beleggen basis brengen ze geen aan- en verkoopkosten in rekening, staat wat vaag op de website aangegeven.
Ik heb zelf nog geen ABN Amro rekening, dan is de actie toch ineens een stuk minder interessant. Jaarlijkse rekening kosten zijn € 18,60.
klaasvaak1853 schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:59:
[...]

Gewoon bij de rabobank een zelfbeleggen rekening open en maandelijks automatisch het northern trust world fonds kopen, dit kan vanaf 50 euro per maand. Dit fonds is goed gespreid( meer dan 1000 bedrijven wereldwijd). Boven 5-6k aan belegdvermogen is deze optie ook goedkoper dan bijvoorbeeld meesman of Zwitserleven.

http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000VSM9
Oude quote, maar weet je zeker dat Northern Trust World over meer dan 1000 bedrijven is gespreid? Zover ik in dit rapport kan lezen is dit 'maar' over 177 bedrijven?

Strider wijzigde deze reactie 14-07-2019 18:54 (55%)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Strider schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:43:
[...]

Ik heb zelf nog geen ABN Amro rekening, dan is de actie toch ineens een stuk minder interessant. Jaarlijkse rekening kosten zijn € 18,60.
Klopt, dat is een nadeel. Die 100 euro dekt wel 5 jaar lang rekening kosten, kan een overweging zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Strider schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:43:
[...]
Oude quote, maar weet je zeker dat Northern Trust World over meer dan 1000 bedrijven is gespreid? Zover ik in dit rapport kan lezen is dit 'maar' over 177 bedrijven?
Je zit scheef te kijken.
In jouw rapport onder fonds kenmerken, aantal aandelen: 1604

Jouw 177 bedrijven draait om "bewustwordingsverklaringen" oid.

Roozzz wijzigde deze reactie 14-07-2019 19:07 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Nu online
@Strider rechts onder eerste pagina van de factsheet. "Aantal aandelen 1604"

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 14-07-2019 19:22 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Strider
Ah thanks! Kun je nu eigenlijk ook zien welke 1604 bedrijven dit zijn? Of alleen maar de top10?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dj_tjerk
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17-10 11:42
Strider schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:39:
Ah thanks! Kun je nu eigenlijk ook zien welke 1604 bedrijven dit zijn? Of alleen maar de top10?
Het zijn er niet (meer?) 1604, maar je kan er wel 1569 zien in de lijst van constituents van de betreffende index (NT WORLD CUSTOM ESG INDEX).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:34
Royal Dutch Shell vind ik toch een interessante uitsluiting voor ons Nederlanders. Is dat vanwege de E in ESG? En waarom de andere oliereuzen dan wel?
Novartis is een andere Europese grootmacht die is uitgesloten. Weet iemand of ik ergens de redenen kan achterhalen?
Van Airbus en Bayer kan ik het wel raden. :w

oscar82 wijzigde deze reactie 14-07-2019 21:38 (35%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dj_tjerk
oscar82 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:51:
Royal Dutch Shell vind ik toch een interessante uitsluiting voor ons Nederlanders. Is dat vanwege de E in ESG? En waarom de andere oliereuzen dan wel?
Ik heb nog geen lijst kunnen vinden met uitsluitingen bij MSCI, waar dan ook een toelichting bij staat _waarom_ een partij is uitgesloten. Wat betreft Shell zal het waarschijnlijk (onder andere) de controverse zijn met hun activiteiten in Nigeria. Hier wel een post van iemand die toevallig net hetzelfde heeft uitgezocht als jij, met een top twintig uitsluitingen van het NT fonds.

Hier staat dat de index elk kwartaal geüpdatet wordt op uitsluitingen, maar er wordt verder niet verwezen naar een lijst met uitsluitingen. Er wordt wel toegelicht wat voor het NT World fonds een grondslag kan zijn tot uitsluiting.

De ondoorzichtigheid (en enige mate van arbitrariteit die jij ook al benoemt) bij ESG fondsen is iets dat me wat tegenstaat. Het nut van divestment valt ook over te twisten, en die twee samen maken dat ik zelf (voorlopig) nog even "gewoon" de gehele wereldmarkt volg. Vervolgens probeer ik dan op andere manieren toch te sturen op duurzaamheid (energieleverancier, eten), en de (helaas?) belangrijkste: stemgedrag.

dj_tjerk wijzigde deze reactie 14-07-2019 21:41 (8%)

• DJH
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17-10 14:07
Klopt het dat DeGiro geen mogelijkheid biedt om met de VIX te handelen? IMO de enige index waarvan vrijwel zeker is dat hij binnen afzienbare tijd eens omhoog schiet.

(Ik heb een basic account; ik wil geen margin trading).

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:49
DJH schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:59:
Klopt het dat DeGiro geen mogelijkheid biedt om met de VIX te handelen? IMO de enige index waarvan vrijwel zeker is dat hij binnen afzienbare tijd eens omhoog schiet.

LU0832435464 Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhanced Roll UCITS ETF EUR
Ik raad je wel af om in VIX producten te handelen. Koop dan liever een aandeel als Flow Traders.

• DJH
Longcat schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:15:
[...]

LU0832435464 Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhanced Roll UCITS ETF EUR
Ik raad je wel af om in VIX producten te handelen. Koop dan liever een aandeel als Flow Traders.
Kwam deze net tegen inderdaad.

Waarom raad je dit af? Redelijk voordelige ETF fee en vrijwel de enige index die met een hele grote kans omhoog gaat schieten (naïef?).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Longcat
DJH schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:18:
[...]

Kwam deze net tegen inderdaad.

Waarom raad je dit af? Redelijk voordelige ETF fee en vrijwel de enige index die met een hele grote kans omhoog gaat schieten (naïef?).
Dit staat er op hun website:
The S&P 500 VIX Futures Roll Enhanced TR dynamically switches between a short-term VIX futures portfolio and a mid-term VIX futures portfolio in order to model a cost efficient exposure to volatility in the broad equity market. The short-term VIX futures portfolio is represented by the S&P 500 VIX Short-Term Futures Index. The mid-term VIX futures portfolio models a daily rolling position in the third, fourth and fifth month VIX futures contracts.
Snap jij dat? :+

Daar komt bij dat dit fonds dat niet doet, die S&P 500 VIX Futures Roll blabla.. dat is de benchmark die ze volgen. De replication method is swap-based, dus ze hebben zelf die futures posities niet. Normaal vind ik een swap-based replication method niet zo erg (bij aandelen ETFs), maar in dit geval heb je:
- VIX die afgeleid wordt uit de prijzen van opties en behoorlijke sprongen kan maken
- Counterparty risico door die swap

Bekijk ook maar eens de 5-jaars grafiek. Een lijn omlaag met af en toe een piekje. Dit is misschien leuk als een hedge omdat de correlatie met de aandelenmarkt laag/negatief is, maar ik zou er niet veel meer dan 1 of 2% van je portefeuille in steken.

• DJH
Longcat schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Dit staat er op hun website:

[...]

Snap jij dat? :+

Daar komt bij dat dit fonds dat niet doet, die S&P 500 VIX Futures Roll blabla.. dat is de benchmark die ze volgen. De replication method is swap-based, dus ze hebben zelf die futures posities niet. Normaal vind ik een swap-based replication method niet zo erg (bij aandelen ETFs), maar in dit geval heb je:
- VIX die afgeleid wordt uit de prijzen van opties en behoorlijke sprongen kan maken
- Counterparty risico door die swap

Bekijk ook maar eens de 5-jaars grafiek. Een lijn omlaag met af en toe een piekje. Dit is misschien leuk als een hedge omdat de correlatie met de aandelenmarkt laag/negatief is, maar ik zou er niet veel meer dan 1 of 2% van je portefeuille in steken.
Makes sense, bedankt. Kortom als ik het goed begrijp, mocht de VIX een sprong maken, wil nog niet zeggen dat deze VIX ETF dat ook doet. Al is dit qua hedge misschien leuk.

Kwam net dit artikel nog tegen: https://www.schwab.com/re.../vix-etfs-facts-and-risks

Ik slaap er nog een nachtje over :)

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 14:43
Longcat schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:15:
... Koop dan liever een aandeel als Flow Traders.
Ik zie hier vaker Flow Traders voorbij komen. Wat is de precieze reden hiervan? Wordt het aandeel van Flow Traders vaak gekocht om te hedgen als wordt verwacht dat koersen zakken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Longcat
@DJH Als je de ETF nu koopt en de VIX verdubbelt morgen, dan maak je sowieso winst. De VIX is nu 12.5 of zo. Als de VIX over een jaar 25 is, dan weet je bij voorbaat niet wat de prijs van de ETF gaat zijn. Bekijk bijvoorbeeld ook de 5-jaar grafiek van de VIX. Hij staat nu ongeveer op hetzelfde punt als 5 jaar geleden. De ETF niet bepaald.

@Krekatos Waarschijnlijk was ik dat elke keer die Flow Traders aan het pluggen was. Ik lijk wel een fanboy. :+ Het argument voor FT is dat als de volatilitet (flink) toeneemt, er meer gehandeld wordt en de spreads toenemen. FT is market maker en moet het hebben van hoge volumes en een grote spread. Bij kleine schommelingen in de VIX zie je FT niet meebewegen, maar begin 2018 maakte de VIX een sprongetje (niets vergeleken bij de crisis) en ging FT van minder dan 20 naar bijna 40 euro. Ze hadden toen in 1 week evenveel verdiend als in heel 2017 meen ik me te herinneren.

• DJH
Longcat schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:49:
@DJH Als je de ETF nu koopt en de VIX verdubbelt morgen, dan maak je sowieso winst. De VIX is nu 12.5 of zo. Als de VIX over een jaar 25 is, dan weet je bij voorbaat niet wat de prijs van de ETF gaat zijn. Bekijk bijvoorbeeld ook de 5-jaar grafiek van de VIX. Hij staat nu ongeveer op hetzelfde punt als 5 jaar geleden. De ETF niet bepaald.

@Krekatos Waarschijnlijk was ik dat elke keer die Flow Traders aan het pluggen was. Ik lijk wel een fanboy. :+ Het argument voor FT is dat als de volatilitet (flink) toeneemt, er meer gehandeld wordt en de spreads toenemen. FT is market maker en moet het hebben van hoge volumes en een grote spread. Bij kleine schommelingen in de VIX zie je FT niet meebewegen, maar begin 2018 maakte de VIX een sprongetje (niets vergeleken bij de crisis) en ging FT van minder dan 20 naar bijna 40 euro. Ze hadden toen in 1 week evenveel verdiend als in heel 2017 meen ik me te herinneren.
Interessant dat Flow Traders. Inderdaad vanaf 6-2-18 een megasprong van ca 80% toen de markt even snel dipte. Wat ik me afvraag waarom FT veel minder heftig reageerde rond de kerst vorig jaar, toen de dip veel sterker was en ook de volume hoger was (NQ). Zie vergelijking: https://djh.d.pr/v6xXZL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Nu online
DJH schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:59:

Heb je een margin account nodig om opties te kopen? Je kan namelijk bij degiro vix opties kopen.

Ik zou heel erg oppassen met het kopen van LVO. Vix futures en opties overschatten historisch de volatiliteit waardoor LVO een bleeding etf is die op de lange termijn altijd verliest maakt. Voor een hele korte termijn hedge kan LVO nuttig zijn maar dan kan je volgensmij beter vix opties kopen met een hoge strike prijs, op opties is het rendement veel beter als jij zeker weet dat er binnenkort een volatiliteit spike komt.

Waarom denk je eigenlijk dat er binnenkort meer volatiliteit komt?

• JL85
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 16:49
Ik ga Centraal beheer gemaksbeleggen uit proberen, krijg nu ook 25 euro gratis. Vind de jaarlijkse kosten erg meevallen van dit product. Heeft iemand ervaring met dit product?

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:17

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

JL85 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:35:
Ik ga Centraal beheer gemaksbeleggen uit proberen, krijg nu ook 25 euro gratis. Vind de jaarlijkse kosten erg meevallen van dit product. Heeft iemand ervaring met dit product?
Niet om in herhaling te blijven vallen hoor.....maar wat heb je zelf al gevonden via een zoekje in dit topic? Iedere pagina worden vragen gelijk de jouwe meermaals gesteld. 8)7

• dj_tjerk
Iemand enig idee welke regelgeving het hier betreft dat automatisch uitvoeren niet (meer) mogelijk is voor DeGiro? Heeft iemand ooit een vergelijkbaar bericht ontvangen van Lynx/IB/Binck/...?

Ik heb pas sinds recent een Active account, dus mogelijk wordt dit bericht elke maand verstuurd. Maar ik ben alsnog enigszins verbaasd, want ik dacht dat Lynx/IB juist wel automatisch opties uitvoerde.
Juli expiratie: opties en futures
Graag informeren wij u over het uitoefenen van in-the-money long aandelenopties.

DEGIRO kan in-the-money aandelenopties die op expiratiedatum niet door u zelf zijn uitgeoefend, niet alsnog namens u uitoefenen. Dit betekent dat wanneer u een in-the-money aandelenoptie niet uitoefent, deze waardeloos zal worden uitgeboekt. Graag benadrukken wij dat dit voortvloeit uit wet- en regelgeving en DEGIRO geen enkel financieel voordeel behaalt uit deze wijziging.

Het is dus extra belangrijk dat u zelf tijdig actie onderneemt.

U heeft de volgende mogelijkheden:
- U kunt uw opties uitoefenen;
- U kunt uw opties verkopen op de beurs;
- U laat uw opties expireren; deze zullen waardeloos uit uw portefeuille worden geboekt

[...]

dj_tjerk wijzigde deze reactie 16-07-2019 16:01 (9%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Bij IB worden in-the-money opties bij expiratie automatisch uitgeoefend. Volgens IB doet de OCC dat automatisch. Maar je kan zelf altijd andere instructies opgeven, ook voor opties die niet in-the-money zijn.

(bron: https://ibkr.info/article/1718)

Zr40 wijzigde deze reactie 16-07-2019 16:42 (9%)

• JL85
Ik heb gezocht maar kan niks terug vinden over het product gemaksbeleggen van Centraal Beheer
Panzer_V schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:52:
[...]

Niet om in herhaling te blijven vallen hoor.....maar wat heb je zelf al gevonden via een zoekje in dit topic? Iedere pagina worden vragen gelijk de jouwe meermaals gesteld. 8)7

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 17-10 21:36
Ik heb een vraagje.
Ik wil elke maand zeg 20 euro apart zetten om te beleggen(het is niet veel i know) maar ik wil hier eigenlijk niks aan doen. gewoon storten en dat de rest voor mij gebeurd. Waar kan ik dit het beste doen?

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
sgouman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:47:
Ik heb een vraagje.
Ik wil elke maand zeg 20 euro apart zetten om te beleggen(het is niet veel i know) maar ik wil hier eigenlijk niks aan doen. gewoon storten en dat de rest voor mij gebeurd. Waar kan ik dit het beste doen?
En wat heb je zelf al gezocht op het www/dit topic? Beetje inzet is wel een vereiste.

• sgouman
Farezz schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:56:
[...]

En wat heb je zelf al gezocht op het www/dit topic? Beetje inzet is wel een vereiste.
Ik had zelf dit gevonden:
https://www.robeco.nl/beleggen/periodiek-beleggen.html

Echter weet ik niet of dit automatisch gaat dus dat ik zelf alleen hoef in te stellen hoe safe ik wil beleggen.

https://www.ing.nl/partic...n/periodiek-beleggen.html
Deze heeft volgens mij redelijk hoge kosten.

https://www.binck.nl/fond..._5DaBoGVE4PRoCPDYQAvD_BwE

Hier vallen de kosten wel mee alleen in 2018 geen winst op elk fonds.

sgouman wijzigde deze reactie 16-07-2019 19:26 (33%)

• JL85
Bij lage bedragen is mogelijk Peaks interessanter. Beleggen met je wisselgeld
sgouman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:09:
[...]

Ik had zelf dit gevonden:
https://www.robeco.nl/beleggen/periodiek-beleggen.html

Echter weet ik niet of dit automatisch gaat dus dat ik zelf alleen hoef in te stellen hoe safe ik wil beleggen.

https://www.ing.nl/partic...n/periodiek-beleggen.html
Deze heeft volgens mij redelijk hoge kosten.

• sgouman
JL85 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:26:

[...]
Peaks is volgens mij redelijk duur.
Wat zou jij als redelijk bedrag noemen om in te leggen?
Meesman kan ik inleggen met 100 euro per maand.
Deze hebben volgens mij redelijk wat rendement behaald dit jaar.

sgouman wijzigde deze reactie 16-07-2019 19:31 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
dj_tjerk schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:39:
[...]

Ik heb nog geen lijst kunnen vinden met uitsluitingen bij MSCI, waar dan ook een toelichting bij staat _waarom_ een partij is uitgesloten. Wat betreft Shell zal het waarschijnlijk (onder andere) de controverse zijn met hun activiteiten in Nigeria. Hier wel een post van iemand die toevallig net hetzelfde heeft uitgezocht als jij, met een top twintig uitsluitingen van het NT fonds.

Hier staat dat de index elk kwartaal geüpdatet wordt op uitsluitingen, maar er wordt verder niet verwezen naar een lijst met uitsluitingen. Er wordt wel toegelicht wat voor het NT World fonds een grondslag kan zijn tot uitsluiting.

De ondoorzichtigheid (en enige mate van arbitrariteit die jij ook al benoemt) bij ESG fondsen is iets dat me wat tegenstaat. Het nut van divestment valt ook over te twisten, en die twee samen maken dat ik zelf (voorlopig) nog even "gewoon" de gehele wereldmarkt volg. Vervolgens probeer ik dan op andere manieren toch te sturen op duurzaamheid (energieleverancier, eten), en de (helaas?) belangrijkste: stemgedrag.
Sustainalytics is een partij die lijsten opstelt met bedrijven waarin niet belegd mag worden om bepaalde redenen. Voor Novartis is dat bijvoorbeeld het volgende:
Novartis is in juni 2018 al afgekeurd vanwege ernstige misstanden, waaronder een omkopingsschandaal in Griekenland.
Zie ook hier.

Pensioenuitvoerder PGGM heeft haar uitluitingenlijst ook online staan, zij sluiten ook landen uit.

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21:38
JL85 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:26:

[...]
Volgens mij is Peaks nooit interessant.

Bij Binck Fundcoach kan je vanaf 20 euro gratis maandelijks inleggen.
Dan kan je het beste kiezen voor een fonds, aangezien je dan ook echt 20 euro in kunt leggen per keer.

Wanneer je voor wereldwijd alleen aandelen wilt kopen zou ik zelf kiezen voor het Actiam verantwoord wereld index gaan. Met deze zit je voor lage kosten (0,15% TER+ 0,18% Binck fundcoach = 0,33%) wereldwijd gespreid.

• Strider
sgouman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:47:
Ik heb een vraagje.
Als je bij de Rabobank/ABN een rekening hebt zou je iedere maand Northern Trust World Custom kunnen kopen. Kun je periodiek op bestens instellen.

Aandelen heb je niets aan, de transactiekosten zijn veels te hoog voor zo'n klein bedrag.

BlaBlaBla

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:24
€20 is ook een wel erg beperkt bedrag.

• 19Tom88
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20:59
Je zou kunnen overwegen maandelijks een aankoop te doen van uit de 'Trackers Kernselectie' bij DEGIRO.
Dan heb je geen transactiekosten, maar je moet de order wel zelf doen.

• sgouman
Ik heb even gekeken naar meesman.
Dit is wel 100 euro per maand maar wel een goed rendement.
Iemand ervaring met maandelijks meesman inleggen

• Strider
sgouman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:41:
Eigenlijk is 20 euro gewoon te weinig, als je een Rabobank beleggersrekening opent betaal je per kwartaal minimaal al 5 euro aan kosten.

BlaBlaBla

• sgouman
Strider schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:46:
[...]

Eigenlijk is 20 euro gewoon te weinig, als je een Rabobank beleggersrekening opent betaal je per kwartaal minimaal al 5 euro aan kosten.
Daarom ben ik aan het kijken naar meesman. 100 per maand lijkt me toch redelijk voldoende?

• Aikon
  • Niet online
Je wilt opeens 5x zoveel inleggen nu?

Je kan natuurlijk ook per kwartaal inleggen of zelfs jaarlijks. Een lager bedrag is geen bezwaar iig, zat partijen waar je goedkoop terecht kan.

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
sgouman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:47:
[...]

Daarom ben ik aan het kijken naar meesman. 100 per maand lijkt me toch redelijk voldoende?
Voldoende voor wat? Wat is je doel? Rijk worden? Sparen voor iets? Of gewoon omdat het kan?

Meesman is makkelijk. Automatische incasso, nooit meer naar omkijken en voor je het weet heb je wat leuks opgebouwd. Of niet, want beleggen brengt risico's met zich mee en je kunt je inleg verliezen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
sgouman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:41:
Heb je in dit topic op Meesman gezocht?

Persoonlijk zou ik beleggen afraden in jouw situatie tot je in staat bent zelf informatie te vergaren. Nu lijk je alle kanten op te gaan zonder dat je een idee hebt waar je nu eigenlijk mee bezig bent.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:24
kom op @sgouman in maart stelde je ook al vragen die 0 eigen inzet vertoonden.

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02:45
Hoe kijken jullie ertegen aan met de ratio tussen cash / sparen / investeren?

Ik heb mijn 'day-to-day' checking account (cash) / mijn spaarrekening (sparen) / investeren.
Mijn loon wordt gewoon op mn cash account gestort waarvan ik alles betaal.
Op mijn spaarrekening houdt ik een buffer van ongeveer een half jaar aan vaste lasten.
Ik investeer +- 25% van mijn inkomen.

Ik denk dat ik eens goed moet kijken naar mn uitgaven en hier mijn ratios aan moet aanpassen... Is het slim om continue een klein bedrag over te schrijven naar mn spaarrekening zodat het ook groeit, of is 6 maanden aan vaste lasten genoeg.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Een buffer van 6 maanden aan uitgaven is in principe genoeg. Een reden om méér over te schrijven naar de spaarrekening is als je op korte termijn (zeg, binnen 2 jaar) van plan bent om een eenmalige grote uitgave te doen.

Met geld dat je op korte termijn nodig hebt moet je vooral niet gaan beleggen :)

• Krekatos
Ik vind dat heel vaak geschreven wordt dat je buffer moet aanhouden om x aantal maanden je vaste lasten te kunnen dekken. Vaste lasten zijn voor mij puur de hypotheek, verzekeringen, vervoer en voedsel. Daarbuiten vallen zaken zoals hobbies, maar ook vakantie. Ik heb daarom een x bedrag aan buffer opgebouwd, waarmee ik mijn vaste lasten voor 6 maanden kan dekken, maar heb dit bedrag keer twee gedaan voor de genoemde zaken. Het is natuurlijk ook van belang om ook te kunnen genieten en dingen te kunnen doen die je wilt doen.

• Pistachenootje
Ik sta altijd te kijken van hoeveel geld mensen hebben staan op spaar en betaalrekeningen waar het gezien de huidige inflatie en rente gewoon staat te verdampen.

Dan zet ik het liever in een relatief veilige obligatie ETF bij bijv. De Giro. Dan brengt het gemiddeld gezien meestal nog wat op. Ik kan er ook snel bij want verkopen van een ETF is snel geregeld.

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12-08 21:19
Krekatos schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:12:
Ik vind dat heel vaak geschreven wordt dat je buffer moet aanhouden om x aantal maanden je vaste lasten te kunnen dekken. Vaste lasten zijn voor mij puur de hypotheek, verzekeringen, vervoer en voedsel. Daarbuiten vallen zaken zoals hobbies, maar ook vakantie. Ik heb daarom een x bedrag aan buffer opgebouwd, waarmee ik mijn vaste lasten voor 6 maanden kan dekken, maar heb dit bedrag keer twee gedaan voor de genoemde zaken. Het is natuurlijk ook van belang om ook te kunnen genieten en dingen te kunnen doen die je wilt doen.
Als ik mijn baan kwijtraak ga ik niet even lekker op vakantie naar de Malediven nadat ik een nieuwe camera en laptop heb gekocht. Dan gaat bij mij gewoon de hand op de knip tot ik weer inkomen heb.

• AceAceAce
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:36
Pistachenootje schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:30:
Ik sta altijd te kijken van hoeveel geld mensen hebben staan op spaar en betaalrekeningen waar het gezien de huidige inflatie en rente gewoon staat te verdampen.

Dan zet ik het liever in een relatief veilige obligatie ETF bij bijv. De Giro. Dan brengt het gemiddeld gezien meestal nog wat op. Ik kan er ook snel bij want verkopen van een ETF is snel geregeld.
Welke obligatie ETF gebruik jij dan (en wat levert die op)?

Ik hou ook een half jaar aan op spaarrekeningen (1/5e op de spaarrekening van mn betaalrekening, rest op moneyou).
De rest heb ik volledig in VWRL/VTI/VXUS.
En dan heb ik ook nog een DUO studieschuld die ik zo langzaam mogelijk aflos en daardoor eigenlijk meer dan 100% van m'n vermogen in VWRL/VTI/VXUS heb zitten. Als ik ooit een huis wil kopen en als dan de door de studieschuld lagere hypotheek een probleem is, zou ik die studieschuld in 1 keer kunnen aflossen.

Klinkt redelijk aggressief allemaal, maar dat is ook mijn risk-appetite.

Als ik nog aggressiever wil gaan heb ik nog 2 opties:
  • Minder buffer aanhouden op spaarrekeningen, maar as-is voelt het wel fijn
  • mijn studieschuldaflossing te pauzeren (max 5 jaar ofzo?) en het geld waarmee ik normaliter aflos in VWRL/VTI/VXUS te douwen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:30:
Waarom is dat erg?

Het idee van een buffer is veiligheid voor het geval 'shit hits the fan'. Dat geld hoeft helemaal geen rendement te maken. Belangrijker is dat je zekerheid hebt van een bepaalde hoeveelheid liquide vermogen in onverwachte situaties, zoals bij ontslag of onverwachte kosten. Dan wil je niet in de situatie zitten dat je je beleggingen moet verkopen op een ongunstige koers.

Een buffer groot genoeg voor 3 tot 6 maanden dekt vrijwel iedere onverwachte situatie en is lang genoeg om de periode tot nieuw inkomen te overbruggen.

• Pistachenootje
AceAceAce schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:39:
[...]
Welke obligatie ETF gebruik jij dan (en wat levert die op)?
Deze bijvoorbeeld. Zit in de kernselectie bij De Giro. Deed de afgelopen 10 jaar ±5.77% gemiddeld. Je kunt ook kortere termijn nemen dan heb je wat minder risico (en meestal ook minder opbrengsten).
Ik pak zelf liever rendement. 6 maanden uitgaven is in veel gevallen >10.000. Vind ik veel meer dan nodig. En als het in obligatie ETFs zit kan ik er ook snel genoeg bij.

• Longcat
@Pistachenootje Je neemt dan een risico dat je met verlies moet verkopen om je vaste lasten te kunnen betalen. Niets mis mee, maar niet voor iedereen geschikt.

• Krekatos
Conono schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:38:
[...]

Als ik mijn baan kwijtraak ga ik niet even lekker op vakantie naar de Malediven nadat ik een nieuwe camera en laptop heb gekocht. Dan gaat bij mij gewoon de hand op de knip tot ik weer inkomen heb.
Je doet al gelijk de aanname dat je je baan kwijt raakt om aanspraak te doen op je buffer. Natuurlijk doe je het dan rustiger aan. Ik heb het echter over een buffer voor onvoorziene uitgaven. Een grote autoreparatie, onderhoud en/of schade aan je huis, aanschaf kapotte apparatuur etc., dit zijn de belangrijke zaken die vaak over het hoofd worden gezien.

• Pistachenootje
Longcat schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:19:
@Pistachenootje Je neemt dan een risico dat je met verlies moet verkopen om je vaste lasten te kunnen betalen. Niets mis mee, maar niet voor iedereen geschikt.
Dat klopt. Aangezien ik sowieso al veel meer risico neem met aandelen vind ik dat risico makkelijk te behappen. En zoals gezegd, als mensen minder risico willen kunnen ze ook kortere termijn obligaties nemen.

Of gewoon op een spaarrekening zetten, zodat je tenminste zeker weet dat je geld minder waard wordt. >:)

• klaasvaak1853
  • Nu online
Pistachenootje schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Deze bijvoorbeeld. Zit in de kernselectie bij De Giro. Deed de afgelopen 10 jaar ±5.77% gemiddeld. Je kunt ook kortere termijn nemen dan heb je wat minder risico (en meestal ook minder opbrengsten).

[...]

Ik pak zelf liever rendement. 6 maanden uitgaven is in veel gevallen >10.000. Vind ik veel meer dan nodig. En als het in obligatie ETFs zit kan ik er ook snel genoeg bij.
Deze obligaties etf zou ik niet kopen, de rente staat te gewoon te laag. Op dit moment heeft deze etf een ytm van 0,18% en een gemiddelde looptijd van 8 jaar, terwijl de ter van de etf al 0,2% is. Voor de komende 8 jaar is deze etf dus dood geld tenzij je wilt speculeren op een verdere rentedaling. Als je geld voor langere tijd moet parkeren is voor particulieren een spaarrekening op dit moment de beste optie.

De enige rede waarom deze etf niet negatief yield is omdat er voor 15% "high risk" Italiaanse staatsobligaties inzitten.

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12-08 21:19
Krekatos schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:29:
[...]

Je doet al gelijk de aanname dat je je baan kwijt raakt om aanspraak te doen op je buffer. Natuurlijk doe je het dan rustiger aan. Ik heb het echter over een buffer voor onvoorziene uitgaven. Een grote autoreparatie, onderhoud en/of schade aan je huis, aanschaf kapotte apparatuur etc., dit zijn de belangrijke zaken die vaak over het hoofd worden gezien.
Nee, daar heb je het niet over. Je schrijf immers:
Krekatos schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:12:

• Pistachenootje
klaasvaak1853 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:35:
[...]
Deze obligaties etf zou ik niet kopen, de rente staat te gewoon te laag. Op dit moment heeft deze etf een ytm van 0,18% en een gemiddelde looptijd van 8 jaar, terwijl de ter van de etf al 0,2% is. Voor de komende 8 jaar is deze etf dus dood geld tenzij de rente verder daalt.
6 maanden geleden werd mij ernstig afgeraden in obligaties te investeren want dat zou dood geld zijn. Toch maakt IBGM weer >6% dit jaar. Ik weet dus niet meer zo goed wat ik van alle voorspellingen moet geloven.
Als je geld voor langere tijd moet parkeren is voor particulieren een spaarrekening op dit moment de beste optie.
Met een inflatie van ±2% en een rente van 0%?

Zijn inflatie linked obligaties dan geen betere keuze?

• Krekatos
Conono schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:35:
[...]

Nee, daar heb je het niet over. Je schrijf immers:

[...]
Nee hoor, ik schrijf niets over het verliezen van een baan. Ik heb het over het dekken van je vaste lasten. Laten we het hierbij houden voordat het een nietes/welles discussie wordt.

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:17

page404

Sanity not found

Pistachenootje schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:40:
[...]

6 maanden geleden werd mij ernstig afgeraden in obligaties te investeren want dat zou dood geld zijn. Toch maakt IBGM weer >6% dit jaar. Ik weet dus niet meer zo goed wat ik van alle voorspellingen moet geloven.
Wat was dat ook alweer met beleggen en voorspellingen? O-)

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
[...]

Die stijging is er door een daling van rentes op staatsobligaties. Of en hoe lang die daling aanhoudt, is moeilijk te voorspellen. Bij een stijging van de rentes daalt de obligatie weer in waarde.

Je kan kortlopende obligaties nemen om de afhankelijkheid van de rente te verminderen, maar dan is de yield ook weer lager...

• hvh377
  • Registratie: juni 2009
  • Niet online
klaasvaak1853 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:35:
[...]

Op dit moment heeft deze etf een ytm van 0,18% en een gemiddelde looptijd van 8 jaar, [...]
Waar heb je deze data gevonden? Ik ben gewoon even nieuwsgierig, want ik heb het zelf niet kunnen vinden in (of afleiden uit) de info van Morning Star. Misschien heb ik niet goed gekeken en een mens is nooit te oud om te leren.

• klaasvaak1853
  • Nu online
[...]

[...]

Met een inflatie van ±2% en een rente van 0%?

Zijn inflatie linked obligaties dan geen betere keuze?
Ja, als je nu een obligaties koopt met 0% ytm en de rente daalt is je rendement dit jaar hoger dan 0%. In andere jaren is het rendement echter negatief door de negatieve rente. Uiteindelijk kom je na 8 jaar uit op een rendement van 0%. Bij etf's die obligaties voor een bepaalde looptijd verkoopen(7 jaar in de geval) werkt dit ook zo. (Al heeft de yield-curve wel een kleine invloed)

Inflation linked bonds zijn niet interessant tenzij je hoge inflatie verwacht, de inflatie verwachting is al ingeprijst en bovendien betaal je een premie voor de inflatie bescherming.

Kortere termijn obligaties aanhouden is al helemaal niet interessant voor particulieren want deze hebben een negatieve rente.

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 18-07-2019 12:39 (4%)

• klaasvaak1853
  • Nu online
hvh377 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:30:
[...]

Waar heb je deze data gevonden? Ik ben gewoon even nieuwsgierig, want ik heb het zelf niet kunnen vinden in (of afleiden uit) de info van Morning Star. Misschien heb ik niet goed gekeken en een mens is nooit te oud om te leren.
Op de ishares website.

https://www.ishares.com/n...fund-fact-sheet-nl-nl.pdf

• hvh377
  • Registratie: juni 2009
  • Niet online

• Pistachenootje
klaasvaak1853 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:34:
[...]
Ja, als je nu een obligaties koopt met 0% ytm en de rente daalt is je rendement dit jaar hoger dan 0%. In andere jaren is het rendement echter negatief door de negatieve rente. Uiteindelijk kom je na 8 jaar uit op een rendement van 0%. Bij etf's die obligaties voor een bepaalde looptijd verkoopen(7 jaar in de geval) werkt dit ook zo. (Al heeft de yield-curve wel een kleine invloed)
Je feedback komt als geroepen want het wordt tijd dat ik meer van obligaties leer. Laat je in jouw berekening de coupon van 0.98% buiten beschouwing? Zo ja, waarom?

Zou AGGH dan een betere obligatie keuze zijn?
1,42% YTM
2,45% coupon

Vanguard verwacht de komende 10 jaar 2-4% op international obligaties https://www.inquirer.com/...flation-fed-20190522.html
Inflation linked bonds zijn niet interessant tenzij je hoge inflatie verwacht, de inflatie verwachting is al ingeprijst en bovendien betaal je een premie voor de inflatie bescherming.
Volgens de schrijver van dit artikel zouden TIPS wel interessant zijn op dit moment. Kunnen we daar gebruik van maken?
https://www.advisorperspe...2019/07/11/are-tips-cheap

• Pistachenootje
@klaasvaak1853 ik ben wel benieuwd naar je reactie. Afgaande op de YTM van AGGH is dat een prima fonds om geld weg te zetten. Een stuk beter dan een spaarrekening.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Je moet even zoeken op hoe een normale obligatie geprijsd wordt, dan snap je ook wel de verzameling van obligaties (de ETF). Kort gezegd: coupon staat los van yield. Een $1.000 obligatie met 5% coupon kan een prijs krijgen van bijv. $1.050. De yield is dan minder dan 5%. De yield is de verdisconteringsfactor waarmee je de contante waarde van de cash flows (aantal keer $50 en op het eind $1000) op $1.050 krijgt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Nu online
Pistachenootje schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:14:
[...]

Je feedback komt als geroepen want het wordt tijd dat ik meer van obligaties leer. Laat je in jouw berekening de coupon van 0.98% buiten beschouwing? Zo ja, waarom?

Zou AGGH dan een betere obligatie keuze zijn?
1,42% YTM
2,45% coupon

Vanguard verwacht de komende 10 jaar 2-4% op international obligaties https://www.inquirer.com/...flation-fed-20190522.html

[...]

Volgens de schrijver van dit artikel zouden TIPS wel interessant zijn op dit moment. Kunnen we daar gebruik van maken?
https://www.advisorperspe...2019/07/11/are-tips-cheap
Coupon is niet belangrijk. Een 1 jarige obligatie met een 10% coupon die 110 euro kost levert hetzelfde rendement op als een 1 jarige obligatie zonder coupon die 100 euro kost. Aan het eind van het jaar is het rendement bij beide obligaties 0%.

AGGH lijkt aantrekkelijk met een ytm van 1,42%. Wat je echter niet moet vergeten zijn de heding kosten, deze kosten zijn niet meegenomen in de ytm. Volgens de intrest rate parity theorie zou door de hedging kosten het rendement gelijk moeten zijn aan de valuta waarnaar je hedged. (dus 0 of negatief) Deze etf hedged echter niet op looptijd van de obligatie maar maandelijks. Hierdoor kan je niet voorspellen wat je uiteindelijke euro rendement zal zijn. Als de hedge kosten dalen zal je rendement hoger zijn dan een spaarrekening als de hedge kosten stijgen zal je rendement waarschijnlijk negatief zien.

De huidige maandelijkse euro/dollar hedge kosten zijn nu z'n 2,5-2,8% per jaar. Oftwel 40%*0,028= 1,12% per jaar op fonds niveau. Als je hier de hedge kosten van de andere valuta boven op telt kom je uit waarschijnlijk uit rond of net boven de 1,4%. Waardoor je huidige euro rendement op dit moment 0% of net onder 0% is.

Ik kan niet beantwoorden of AGGH beter is dan een spaarrekening. Ik kan simpel weg de lange termijn hedge kosten niet voorspellen. Op de korte termijn verwacht ik wel dat de hedge kosten gaan dalen omdat de fed de rente waarschijnlijk een aantal keer gaat verlagen, dit zou een postief effect moeten hebben op het fonds en de hedging kosten. Als ik een obligatie etf zou moeten kiezen zou ik zeker deze etf kiezen, maar op dit moment heb ik zelf geen interesse in obligaties.

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 19-07-2019 12:28 (53%)

• Longcat
We krijgen weer een IPO! 11 september komt Prosus (afsplitsing Naspers) naar de beurs in Amsterdam. Ik ben benieuwd of particulieren kunnen inschrijven.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:09

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Sport_Life schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 20:55:
[..] Las op internet dat zilver weleens kan stijgen, dus maar wat op zilver gezet.
Inmiddels is mijn zilver etf met 9,57% gestegen sinds 15 juni!
Beetje spijt dacht ik geen 10k had ingelegd ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Longcat
@Sport_Life Ik gun het je van harte maar ik hoop dat je niet al te vaak beslissingen neemt voor beleggingen o.b.v. posts dat e.e.a. 'weleens kan stijgen'.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:09

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Longcat schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:16:
@Sport_Life Ik gun het je van harte maar ik hoop dat je niet al te vaak beslissingen neemt voor beleggingen o.b.v. posts dat e.e.a. 'weleens kan stijgen'.
De winst is slechts 2 biertjes dus dat is niet het doel, ik probeer meer met dit kleingeld te leren hoe de beurs reageert.

Meeste geld zit nog steeds in redelijk gezonde etfs :) (en vastgoed maarja..)

Sport_Life wijzigde deze reactie 19-07-2019 15:32 (9%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 14:17
@Sport_Life noem me een cynicus, maar ik blijf het gevoel houden dat dat soort posts vooral geschreven wordt door mensen die proberen de beurs in een bepaalde richting te sturen ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01:33
klaasvaak1853 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:47:
[...]

Coupon is niet belangrijk. Een 1 jarige obligatie met een 10% coupon die 110 euro kost levert hetzelfde rendement op als een 1 jarige obligatie zonder coupon die 100 euro kost. Aan het eind van het jaar is het rendement bij beide obligaties 0%.

AGGH lijkt aantrekkelijk met een ytm van 1,42%. Wat je echter niet moet vergeten zijn de heding kosten, deze kosten zijn niet meegenomen in de ytm. Volgens de intrest rate parity theorie zou door de hedging kosten het rendement gelijk moeten zijn aan de valuta waarnaar je hedged. (dus 0 of negatief) Deze etf hedged echter niet op looptijd van de obligatie maar maandelijks. Hierdoor kan je niet voorspellen wat je uiteindelijke euro rendement zal zijn. Als de hedge kosten dalen zal je rendement hoger zijn dan een spaarrekening als de hedge kosten stijgen zal je rendement waarschijnlijk negatief zien.

De huidige maandelijkse euro/dollar hedge kosten zijn nu z'n 2,5-2,8% per jaar. Oftwel 40%*0,028= 1,12% per jaar op fonds niveau. Als je hier de hedge kosten van de andere valuta boven op telt kom je uit waarschijnlijk uit rond of net boven de 1,4%. Waardoor je huidige euro rendement op dit moment 0% of net onder 0% is.

Ik kan niet beantwoorden of AGGH beter is dan een spaarrekening. Ik kan simpel weg de lange termijn hedge kosten niet voorspellen. Op de korte termijn verwacht ik wel dat de hedge kosten gaan dalen omdat de fed de rente waarschijnlijk een aantal keer gaat verlagen, dit zou een postief effect moeten hebben op het fonds en de hedging kosten. Als ik een obligatie etf zou moeten kiezen zou ik zeker deze etf kiezen, maar op dit moment heb ik zelf geen interesse in obligaties.
Vergeet ook de algemene rente niet. De YTM is leuk en zal je per obligatie binnen halen. Maar als de rente plotseling stijgt, dan daalt de waarde van de ETF.

Ik zie dat de Option-adjusted duration 6.84 is, dat betekent dat bij een 1% stijging van de rente, de ETF 6.84% zal dalen.

Obligatiefondsen hebben het de jaren na de crisis prima gedaan, met name omdat elk jaar de rentes daalden. Dan kan ook een keer omslaan natuurlijk.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21:38
evleerdam schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:20:
[...]

Vergeet ook de algemene rente niet. De YTM is leuk en zal je per obligatie binnen halen. Maar als de rente plotseling stijgt, dan daalt de waarde van de ETF.

Ik zie dat de Option-adjusted duration 6.84 is, dat betekent dat bij een 1% stijging van de rente, de ETF 6.84% zal dalen.

Obligatiefondsen hebben het de jaren na de crisis prima gedaan, met name omdat elk jaar de rentes daalden. Dan kan ook een keer omslaan natuurlijk.
Maakt voor de ytm van een etf toch ook niet uit of de rente stijgt??
Als de rente stijgt is dit juist goed.
Op de korte termijn zal de koers dalen, maar bij mature krijg je toch gewoon 100%. En de nieuwe obligaties krijgen en hogere coupon.

Kort door de bocht is dit juist goed aangezien je minder VRH hoeft te betalen O-)

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01:33
HEA220 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:16:
[...]

Maakt voor de ytm van een etf toch ook niet uit of de rente stijgt??
Als de rente stijgt is dit juist goed.
Op de korte termijn zal de koers dalen, maar bij mature krijg je toch gewoon 100%. En de nieuwe obligaties krijgen en hogere coupon.

Kort door de bocht is dit juist goed aangezien je minder VRH hoeft te betalen O-)
Ja inderdaad . Ik geef ook aan dat je de ytm wel binnen zal halen, dus de rente komt wel binnen.

Maar ga je de erf verkopen, dan neem je verlies. En hier wordt gesuggereerd dat je die ETF kan nemen als alternatief op spaargeld. Maar op korte termijn kan die ETF nog best wel risicovol zijn vanwege de rente gevoeligheid.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• CIM
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:48
Eh, obligaties worden ook in een ETF continu doorgerold. Er is geen garantie dat obligaties in een ETF tot aan maturity worden aangehouden. De YTM is een meer een relatieve indicator dan een absolute.

Maar goed, zo lang die Italiaan nog aan de renteknop draait blijft ik ver weg van fixed income. Maar dat is een persoonlijke afweging.

Acties:
  • +19Henk 'm!

• AndreasPP
  • Laatst online: 21-07 17:52
Goede morgen!

I am the developer or Portfolio Performance. Looking at the downloads, the Netherlands are the 4th most active country - after the German speaking ones :-)

I am wondering if anybody is interested in a Dutch language version. I have translated the text via Google Translate but I assume it needs polishing. Translation is done in POEditor.

Since spam is prohibited, I removed the links. You can, however, put a link in your signature. Conform our policy, discusion should take place here.

Ardana wijzigde deze reactie 21-07-2019 12:06 (172%)

• Nadinarama
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 07:44
Toevallig iemand al een eerste ervaring met Revenyou?

Wat ik me afvraag is of er een bewezen garantie is om met algoritmes te handelen. En wat het effect gaat zijn op de lange termijn als meer handelsvolume uit algoritmes gaan bestaan.

In theorie kan ik het me bedenken, maar ik ben toch enigszins sceptisch over het succes hiervan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wozmro
  • Laatst online: 21:02
Hoe langer ik beleg hoe meer ik besef dat ik geen enkel idee heb in welke richting de beurzen op korte en middellange termijn evolueren.
Op lange termijn stijgen ze blijkbaar wel.

Mijn huidige best renderende belegging is een nutsbedrijf. Heel defensief.

Voor de rest heb ik twee wereld ETF's en twee holdings. Die doen het ook niet slecht maar het nutsbedrijf steekt er bovenuit.

Ik vermoed dat dit komt omdat het ook gewoon een goed bedrijf is maar ook omdat geld zijn weg zoekt naar rendement.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:17

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

AndreasPP schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 08:54:
Goede morgen!

I am the developer or Portfolio Performance Looking at the downloads, the Netherlands are the 4th most active country - after the German speaking ones :-)

I am wondering if anybody is interested in a Dutch language version. I have translated the text via Google Translate but I assume it needs polishing. Translation is done in POEditor https://poeditor.com/join/project/4lYKLpEWOY
Great initiative! As a longtime user of PP i'm very interested in a Dutch language version.

:)F :)F :)F

Ardana wijzigde deze reactie 21-07-2019 12:07 (186%)
Reden: Linkjes verwijderd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Nadinarama schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:06:
Toevallig iemand al een eerste ervaring met Revenyou?

Wat ik me afvraag is of er een bewezen garantie is om met algoritmes te handelen. En wat het effect gaat zijn op de lange termijn als meer handelsvolume uit algoritmes gaan bestaan.

In theorie kan ik het me bedenken, maar ik ben toch enigszins sceptisch over het succes hiervan.
Oh ja hoor, die zijn er. Bedrijven als Optiver, IMC en Flow Traders doen dat. Maar daar zitten wel op elk moment de knapste koppen ter wereld die algoritmes in de gaten te houden.

Ik blijf iig ver weg van apps als Revenyou. Stel jezelf de vraag: waarom zouden zij hun bots aan jou beschikbaar stellen als die bots het blijkbaar zo goed doen?

• Nadinarama
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 07:44
wimjongil schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Oh ja hoor, die zijn er. Bedrijven als Optiver, IMC en Flow Traders doen dat. Maar daar zitten wel op elk moment de knapste koppen ter wereld die algoritmes in de gaten te houden.

Ik blijf iig ver weg van apps als Revenyou. Stel jezelf de vraag: waarom zouden zij hun bots aan jou beschikbaar stellen als die bots het blijkbaar zo goed doen?
Dank voor je reactie.

Uit een goed hart? Nee, dus... dit is idd. wat wringt. De site maakt beloftes die me ongeloofwaardig lijken. Een soort 'get rich quick scheme' Volledig transparant is het pas als de code is vrijgegeven.

• Sander B
  • Laatst online: 14:17
wimjongil schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:51:
Gewoon, omdat je dan nog meer geld kunt binnenharken :P Bovendien heb je kapitaal nodig om geld binnen te halen. Ik begrijp dat de bots daar worden gebouwd door onafhankelijke ontwikkelaars. Stel je voor dat je een 25-jarige software developer bent met tijd over en 10.000 euro op de bank, en je bouwt een geweldig algoritme dat 10% rendement per jaar haalt. Wat zou je er zelf mee doen? Eerst die 10.000 euro zelf investeren in het advies dat hij geeft, en daarna je advies naar zoveel mogelijk betalende klanten sturen natuurlijk! Die 10% rendement op je eigen 10.000 euro heeft je aan het einde van het jaar maar 1.000 euro opgeleverd, maar als 5.000 mensen je elk 1 euro geven voor het advies heb je daar bovenop alsnog 5.000 euro. En wie weet, als je groot genoeg wordt stuwt jouw advies die aandelenkoers zelfs ;)

Niet dat ik het platform hiermee aan wil raden, ik lees dat de algoritmes veel gebruik maken van technische analyse waar ik niet zo in geloof... En ik vind de getallen op hun eigen website wel een beetje verdacht... >6% rendement per maand met een asterisk ernaast die niet wordt uitgelegd, en transactiekosten van maar 0,003% :? Maar het idee van handelen met bots vind ik interessant, en de keuze om het advies te verkopen vind ik zelf niet heel vreemd. Vraag me af of je kunt zien hoe de bots werken (wat voor input er gebruikt wordt in ieder geval).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Met een rendement van 6% per maand kun je een inleg van EUR 10.000 in 15 jaar omtoveren tot €358 miljoen. Dus ja. Trek je conclusies, zou ik zeggen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• AceAceAce
AndreasPP schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 08:54:
Goede morgen!

I am the developer or Portfolio Performance Looking at the downloads, the Netherlands are the 4th most active country - after the German speaking ones :-)

I am wondering if anybody is interested in a Dutch language version. I have translated the text via Google Translate but I assume it needs polishing. Translation is done in POEditor https://poeditor.com/join/project/4lYKLpEWOY
Hi Andreas,
Great that you are posting here, also a PP-fan here, I just finished putting in all my savings, debts, and securities, since 2010. Nice graphs!

But I would not be that interested in a Dutch version, as like me a lot of people know English already and a lot of knowledge on investing is available in English and consumed that way.

One piece of advice from my side: Repeat the nice PP introduction video you made on youtube (German language), but now with as English speaker. The auto-generated CC translation to English is mediocre in quality.

Ardana wijzigde deze reactie 21-07-2019 12:08 (191%)
Reden: Linkjes uit quote verwijderd.

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:12
Heb de laatste tijd veel over indexbeleggen gelezen hier en dat heeft mijn interesse gewekt.
In andere topics heb ik ook een kijkje genomen en het internet zelf natuurlijk ook.
Voor een stabiele vermogensopbouw is het dus eigenlijk een goede optie om index te beleggen.

Bij Binck heb ik al een zelf beleggen-rekening, ik wil nu dus ook een Fundcoach rekening openen. 0,18% servicefee per jaar, en de transactiekosten zijn 0% bij periodiek beleggen. Betekent dat dus dat ik bijvoorbeeld x ETF periodiek koop met een koers van €100, dat ik ga helemaal geen transactiekosten heb? Dat is mij niet zo duidelijk.

Beleggingsfondsen* € 1 + 0,15% (min. € 8 - max. € 150) per transactie
ETF's* € 1 + 0,1% (min. € 6 - max. € 150) per transactie
Periodiek beleggen** Geen transactiekosten
* Over het totale transactiebedrag.
** Minimale inleg van € 20 per maand, maximale inleg van € 9.999 per order.

Ik lees ook hier op het forum dat je 1x per maand een gratis periodieke order kan laten uitvoeren.
Stel ik leg €200 per maand in. Ik koop bijvoorbeeld ETF X voor €100 en ook ETF Z voor €100, krijg ik alleen over ETF X gratis transactiekosten?

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black || Homey ||

Acties:
  • +11Henk 'm!

• AceAceAce
De maker van een populair opensource internationaal portfolio tracking platform komt ons vereren met een bezoek en vraagt notabene om Nederlandse input en dat wordt afgefakkeld omdat het geen Nederlands is? WTF, hij krijgt nota bene 11 plusjes. Graag netjes houden en commentaar op moderatie via de geëigende wegen doen. Hier is het off-topic.

Ardana wijzigde deze reactie 21-07-2019 00:41 (24%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17:54
AceAceAce schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:17:
De maker van een populair opensource internationaal portfolio tracking platform komt ons vereren met een bezoek en vraagt notabene om Nederlandse input en dat wordt afgefakkeld omdat het geen Nederlands is? WTF, hij krijgt nota bene 11 plusjes.
Eens,
Moderator: svp de verwijderde berichten terugzetten

Ardana wijzigde deze reactie 21-07-2019 12:09 (7%)
Reden: Quote aangepast.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

edit- nu onnodig

Don Quijote wijzigde deze reactie 21-07-2019 09:59 (102%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 20:26

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Commentaar op moderatie mag via DM of in het feedback-topic. Hier is het off-topic. FYI, ik ga het overleggen.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

Pagina: 1 ... 90 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True