@Miki in het algemeen duurt settlement 2 werkdagen. Als je de opbrengst van een verkoop van vandaag opneemt dan zal je broker die pas over 2 werkdagen kunnen overboeken naar je tegenrekening.
@writser Ah, jammer. Mooi voorbeeld van hoe werk ook geld kost.
Ik had door werk niet meer aan de IPO gedacht en zo die paar % gemist. Niet dat ik van plan was voor veel geld in te schrijven, maar 5% op 1000-1500 euro is nog steeds een leuke winst voor één dag.
Wat betreft de allocatie, tja, institutionals moet je te vriend houden en particulieren niet. Als de offering oversubscribed is, dan pak je wat stukjes af van de particulieren en geef je ze aan je maten en zo niet, dan is het fijn dat de particulieren hebben ingeschreven.
Wat betreft de allocatie, tja, institutionals moet je te vriend houden en particulieren niet. Als de offering oversubscribed is, dan pak je wat stukjes af van de particulieren en geef je ze aan je maten en zo niet, dan is het fijn dat de particulieren hebben ingeschreven.
En weer verkocht, was een leuke IPO!Wietsee. schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:34:
[...]
Ik heb mij ingeschreven. Op IEX staat een uitgebreid artikel.
Mooie tool inderdaad, hoe voer ik echter cash dividenden in? Zoals bijvoorbeeld Shell, (super)dividend van Akzo begin dit jaar. Ik zie alleen de optie tot herbeleggen van dividendflipjevandejam schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:31:
Ik ben maar eens een totaaloverzicht gaan maken over al m'n posities heen. Fijne tool is Morningstar daarvoor!
[ Voor 122% gewijzigd door Wietsee. op 07-06-2019 12:38 ]
Yep, pakt goed uit in elk geval. Gezien de vreemde allocatie voor particulieren, de oversubscription, het handelsvolume op Euronext tov Ijsland en het feit dat Blackrock en Credit Suisse Asset Management waarschijnlijk niet hebben ingeschreven voor 100m met de intentie om alles een dag later te dumpen zou het me niet verbazen als er nog wel wat interesse is voor aandelen Marel en dat de prijs verder stijgt de komende uren / dagen. Maar goed, daar op speculeren is geloof ik niet het spelletje dat ik wil spelen.Wietsee. schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:35:
En weer verkocht, was een leuke IPO!
Onvoorstelbaar!
Klopt, er is veel interesse ook vanuit grote partijen. Heb even getwijfeld om ze zo snel weer de deur uit doen, soms is het moeilijk om zo snel weer te verkopen, maar winst = winst. En het sentiment is nog steeds erg wankel momenteel. Wel verwacht ik verdere groei van het aandeel, gezien het koersverloop bij de notering in IJsland. Dat trok mij over de streek om in te schrijven, risk/reward verhouding erg gunstig. Inmiddels al weer 3,90...writser schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:45:
[...]
Yep, pakt goed uit. Gezien de vreemde allocatie voor particulieren, de oversubscription, het handelsvolume op Euronext tov Ijsland en het feit dat Blackrock en Credit Suisse Asset Management waarschijnlijk niet hebben ingeschreven voor 100m om alles een dag later te dumpen zou het me niet verbazen als er nog wel wat interesse is voor aandelen Marel en dat de prijs verder stijgt de komende uren / dagen. Maar goed, daar op speculeren is geloof ik niet het spelletje dat ik wil spelen.
Mocht men nog Marelse parels bezitten zou ik ze in ieder geval zeker niet in paniek verkopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Wietsee. op 07-06-2019 12:50 ]
@Miki vaak 2 dagen bij mij
https://www.onvista.de/index/FTSE-ALL-WORLD-Index-8330158
Deze dan? Want ik heb het meeste geld in BlackRock Gold Fund.
| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |
Kan, dan kun je hiermee nagaan of je bijvoorbeeld tov van een etf als vwrl hebt gepresteerd.PeaceFreak schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:32:
https://www.onvista.de/index/FTSE-ALL-WORLD-Index-8330158
Ik denk alleen dat als ik het zo begrijp dit een goud tracker is. Dan is het benchmarken met een wereld index weinig zeggend. Het enige wat je er uit op zult maken is dat op het moment de koers van FTSE World daalt jouw fonds waarschijnlijk omhoog is gegaan. Goud is namelijk defensief. Je zou ook wat obligatie benchmarks er bij kunnen zoeken om misschien een beter vergelijk te kunnen maken.
@PeaceFreak @Miki Het ligt er maar net aan waar je mee wil vergelijken. Als je wil weten of je het beter doet dan het gros van de tweakers die in VWRL (of IWDA/EM combi) zitten, dan moet je FTSE of MSCI world nemen als benchmark.
Okay, ik heb dit moment mijn maandinleg ook verwerkt.
Dus waarschijnlijk in Juli weer een nieuw fonds erbij, maar dan waarchijnlijk een die aandelen + wereld + groei of gemengd is op morningstar.
Dan zal ik mijn benchmark op die FTSE zetten, maar hoe?
Ik heb in de lijst van morningstar niet de keuze voor FTSE...
Kan het ook zonder bench?
Alvast bedankt voor alle hulp @Miki en @Longcat !
Dus waarschijnlijk in Juli weer een nieuw fonds erbij, maar dan waarchijnlijk een die aandelen + wereld + groei of gemengd is op morningstar.
Dan zal ik mijn benchmark op die FTSE zetten, maar hoe?
Ik heb in de lijst van morningstar niet de keuze voor FTSE...
Kan het ook zonder bench?
Alvast bedankt voor alle hulp @Miki en @Longcat !
[ Voor 18% gewijzigd door PeaceFreak op 07-06-2019 16:33 ]
| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |
@PeaceFreak zoek op (de ETF) VWRL. Die volgt de benchmark van FTSE all world
Dat gaat helaas niet bij morningstar.oscar82 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 17:35:
@PeaceFreak zoek op (de ETF) VWRL. Die volgt de benchmark van FTSE all world
Ik bedoel dat geen enkel fonds of etf kan vrij invoeren, het is een dropdown list.
Kijk maar:
@PeaceFreak Oh daar kies ik altijd voor Aandelen wereldwijd. Large Cap gemengd.
[ Voor 10% gewijzigd door oscar82 op 07-06-2019 19:25 ]
Nog een andere gave tool is het programma Portfolio Performance.Wietsee. schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:35:
[...]
En weer verkocht, was een leuke IPO!
[...]
Mooie tool inderdaad, hoe voer ik echter cash dividenden in? Zoals bijvoorbeeld Shell, (super)dividend van Akzo begin dit jaar. Ik zie alleen de optie tot herbeleggen van dividend.
Ik gebruik deze tool nu zelf ongeveer een jaar, en naar volle tevredenheid. En ik heb de historie van vier jaar in het systeem gezet. Helaas handmatig (duurde even), want de import had veel moeite met het inlezen van de verschillende bestanden.Wietsee. schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:48:
[...]
Nog een andere gave tool is het programma Portfolio Performance.
Van alle jaren aan data kan ik nu verschillende rapportages maken. Je kan in de tool dividend, stortingen, belasting op dividend, kosten e.d. ook netjes kwijt. Dit miste ik behoorlijk bij Morningstar (trage website), daarnaast staan niet al je gegevens in de cloud. De verschillende rapportages van PP zijn gemakkelijk uit te breiden. Oh ja, PP wordt ook regelmatig geupdate, forum is in het Duits.
Ik zal eens wat rapportages proberen te posten, mocht daar interesse in zijn. Zijn hier nog meer (on)tevreden gebruikers?
Ik gebruik het ook, sinds iemand het begin dit jaar in dit topic postte.ROVAOL schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:14:
[...]
Ik gebruik deze tool nu zelf ongeveer een jaar, en naar volle tevredenheid. En ik heb de historie van vier jaar in het systeem gezet. Helaas handmatig (duurde even), want de import had veel moeite met het inlezen van de verschillende bestanden.
Van alle jaren aan data kan ik nu verschillende rapportages maken. Je kan in de tool dividend, stortingen, belasting op dividend, kosten e.d. ook netjes kwijt. Dit miste ik behoorlijk bij Morningstar (trage website), daarnaast staan niet al je gegevens in de cloud. De verschillende rapportages van PP zijn gemakkelijk uit te breiden. Oh ja, PP wordt ook regelmatig geupdate, forum is in het Duits.
Ik zal eens wat rapportages proberen te posten, mocht daar interesse in zijn. Zijn hier nog meer (on)tevreden gebruikers?
De interface van DeGiro is mij te beperkt. Hiervoor maakte ik zelf excel sheets om het (gewogen) jaar rendement uit te rekenen. Met die tool gaat het bijna allemaal vanzelf. Alleen jammer van het handmatig invoeren van alle kosten en transacties.
PP is zeker een fijn programma, gebruik het nu ruim 2 jaar. Mis alleen nog een app, maar daar wordt inmiddels al mee getest.
Kun je in PP al de csv uitdraai van degiro inladen?
Vorige keer dat ik dat gebruikte was het mij nog wat teveel instel werk om mijn huidige portofolio helemaal recht te krijgen.
De ipo van Marel was op zich wel netjes.
Ik denk dat ik ze gewoon blijf behouden voor de komende jaren.
Vorige keer dat ik dat gebruikte was het mij nog wat teveel instel werk om mijn huidige portofolio helemaal recht te krijgen.
De ipo van Marel was op zich wel netjes.
Ik denk dat ik ze gewoon blijf behouden voor de komende jaren.
[ Voor 23% gewijzigd door alaintje op 08-06-2019 12:10 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik gebruik het ook al een tijdje. Er zit wel wat handwerk in om alles goed in te voeren, maar het is het me wel waard aangezien ik op deze manier alles goed bij kan houden. Ben zeker tevreden!ROVAOL schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:14:
[...]
Ik gebruik deze tool nu zelf ongeveer een jaar, en naar volle tevredenheid. En ik heb de historie van vier jaar in het systeem gezet. Helaas handmatig (duurde even), want de import had veel moeite met het inlezen van de verschillende bestanden.
Het is mij niet geluktalaintje schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:07:
Kun je in PP al de csv uitdraai van degiro inladen?
...
Update:
Middel de tip van @helloitsme heb ik in PP de optie "Table on web site" gebruikt voor het fonds dat niet automatisch geladen kon worden. Inmiddels is dat dus gelukt (historie van 30dgn), middels de optie/link: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0000292274:EUR
[ Voor 17% gewijzigd door ROVAOL op 10-06-2019 12:07 ]
Ik heb sinds kort dat ik voor een kempen beleggingsfonds ook geen goede quotes meer krijg. Uiteindelijk via een omweg via google finance / sheets en dan exporteren als csv toch gelukt. Voor de rest lukt eigenlijk alles wel.ROVAOL schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:08:
[...]
Het is mij niet geluktUiteindelijk was ik het zat om het e.e.a. aan pre-processing te doen en heb ik me maar toegegeven aan het zelf invoeren. Voordeel is wel dat je de applicatie goed leert kennen. De punten en comma keuze is soms wat apart. Nu kost het enkele minuten in de maand om alles bij te houden. Ik heb echter 1 fonds waarvan de quotes niet automatisch worden opgehaald, die update ik met de hand periodiek. Tja.....
Ik gebruik Yahoo finance voor de US aandelen en ETF's (zit standaard in het programma)
Voor overige beleggingsfondsen / ETF's (de Nederlandse / Europese) gebruik ik https://markets.ft.com
BV: https://markets.ft.com/data/etfs/tearsheet/historical?s=VEUR:AEX:EUR
Gebruiken jullie nog andere bronnen voor prijsinformatie?
Geïnteresseerd in je rapportages!ROVAOL schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:14:
[...]
Hier een aantal screenshots van mijn kant. Het maakt voor mij in ieder geval goed inzichtelijk of porto's minder/gelijk/beter presteer dan indexen, individuele aandelen etc.BounceCloud schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:31:
[...]
Geïnteresseerd in je rapportages!Gebruik het sinds kort en het ziet er erg goed uit!
[ Voor 82% gewijzigd door Wietsee. op 08-06-2019 20:10 ]
N.v.t., ik heb na een paar maanden ontdekt hoe dividenduitkeringen goed verwerkt worden in PP... Altijd handig als ik het hier vraag en ik kom er direct zelf achter
Echter weet ik nog niet hoe ik dividend dat automatisch herbelegd wordt, goed kan wegschrijven. Als ik er dividend van maak, dan wordt het alleen opgeteld onder 'Cash Account'. Als ik er interest van maak, dan kan ik alleen een bedrag aangeven en geen aandelen die zijn aangeschaft. Iemand een tip?
Wel interessant dat de GAK tussen DeGiro en PP verschilt overigens, had ik al eerder ontdekt in mijn Excel-sheet, maar blijft apart hoe DeGiro het uitrekent en daar geen verklaring voor heeft.
Wel interessant dat de GAK tussen DeGiro en PP verschilt overigens, had ik al eerder ontdekt in mijn Excel-sheet, maar blijft apart hoe DeGiro het uitrekent en daar geen verklaring voor heeft.
[ Voor 165% gewijzigd door Orangelights23 op 08-06-2019 19:23 ]
Bij mij betreft het een NN fonds. Bedankt voor de tip betreffende Google Finance. Nu vul ik af en toe de quotes in. Ik gebruik verder dezelfde bronnen als jij, die voldoen.helloitsme schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:21:
[...]
Ik heb sinds kort dat ik voor een kempen beleggingsfonds ook geen goede quotes meer krijg. Uiteindelijk via een omweg via google finance / sheets en dan exporteren als csv toch gelukt....
Gebruiken jullie nog andere bronnen voor prijsinformatie?
@Orangelights23 Ik denk dat degiro de aankoopkosten niet meeneemt en externe applicaties misschien wel? Of scheelt het meer?
Ik zat toevallig met dezelfde vraag een tijd terug. Heb het antwoord op het Duitstalige forum gevonden.Orangelights23 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:12:
N.v.t., ik heb na een paar maanden ontdekt hoe dividenduitkeringen goed verwerkt worden in PP... Altijd handig als ik het hier vraag en ik kom er direct zelf achterEchter weet ik nog niet hoe ik dividend dat automatisch herbelegd wordt, goed kan wegschrijven. Als ik er dividend van maak, dan wordt het alleen opgeteld onder 'Cash Account'. Als ik er interest van maak, dan kan ik alleen een bedrag aangeven en geen aandelen die zijn aangeschaft. Iemand een tip?
Je boekt dividend als dividend weg. Je saldo van de cash account stijgt. Dan voer je voorts een aankoop op DEZELFDE dag in. Op die manier behandeld PP het als een herbelegging.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Kan je de link naar dat onderwerp op het forum delen?Panzer_V schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:05:
[...]
Ik zat toevallig met dezelfde vraag een tijd terug. Heb het antwoord op het Duitstalige forum gevonden.
Je boekt dividend als dividend weg. Je saldo van de cash account stijgt. Dan voer je voorts een aankoop op DEZELFDE dag in. Op die manier behandeld PP het als een herbelegging.
[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 08-06-2019 23:27 ]
Ik ben op zoek naar een broker waar ik de fondsen van Dimensional kan kopen. Weet iemand waar dat kan?
Ik dacht misschien Binck maar ik kan op hun website geen overzicht vinden.
Via Binck Fundcoach in elk geval niet. Die staan er daar niet bij.Pistachenootje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:17:
Ik ben op zoek naar een broker waar ik de fondsen van Dimensional kan kopen. Weet iemand waar dat kan?
Hierbij:BounceCloud schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:31:
[...]
Geïnteresseerd in je rapportages!Gebruik het sinds kort en het ziet er erg goed uit!
Toont rendement per maand / kwartaal / jaar.
Toont rendement, dividend, delta.
Standaard dividend overzicht.
Bedankt. Op basis van deze informatie dacht ik dat andere versies van Binck er misschien wel toegang tot hebben.rvm schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:40:
[...]
Via Binck Fundcoach in elk geval niet. Die staan er daar niet bij.
https://www.ibeleggen.nl/...ieoverzicht-BinckBank.pdf
Dat zijn institutionele beleggingsfondsen. Meesman biedt ze aan naast wat private vermogensbeheerders. Ik heb ze alleen niet kunnen vinden bij 1 van de groot banken of brokers.Pistachenootje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:17:
Er hangt wel een hoog wij van wc eend gehalte aan. Er wordt erg gepocht met de wetenschappelijke benadering waarmee een voormalige Nobelprijs winnaar de beurs weet te voorspellen.
Ik heb zelf geen goede obligatiefonds kunnen vinden anders dan een tracker van iShares Global Gov etf.
Wat is trouwens de mening over een vastgoed indexfondsen? Ik zag dat Northern Trust die ook aanbiedt. Vanuit diversificatie lijkt het me interessant als ook iets minder conjunctuur gevoelig (volatiel) dan reguliere index fondsen.
Daarentegen is het geen vervanger van een obligatie dunkt me.
https://cdn.northerntrust...nd-nlrs-sha-eur-re-nl.pdf
Vaak zitten ook vastgoed partijen in een wereldwijde ETF. Die pakt de gehele markt, inclusief vastgoed. Daarom koop ik ook geen extra vastgoed, want dat zou hetzelfde zijn dat ik bijvoorbeeld een ETF neem die focus heeft op ICT bedrijven.
@Miki, dimensional claimt bij mijn weten niet dat ze de markt kunnen voorspellen, wel dat ze als fonds net wat efficiënter kunnen zijn dan een standaard ETF omdat ze een aantal technieken toepassen. In de praktijk presteren ze op de lange termijn vaak net iets beter dan bijv. een vergelijkbaar Vanguard fonds (kleine verschillen). Daar tegen over staat dat ze ook iets duurder zijn en alleen te verkrijgen zijn via een tussenpersoon die ook weer geld kost. Of het dus echt de moeite waard is is twijfelachtig.
Overigens is het mogelijk om bepaalde eigenschappen van DFA fondsen na te bootsen, maar dat zal in NL vaak niet makkelijk zijn: https://www.etf.com/publi...oning-dfa.html?nopaging=1
Overigens is het mogelijk om bepaalde eigenschappen van DFA fondsen na te bootsen, maar dat zal in NL vaak niet makkelijk zijn: https://www.etf.com/publi...oning-dfa.html?nopaging=1
GaafROVAOL schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:02:
[...]
Hierbij:
[Afbeelding]
Toont rendement per maand / kwartaal / jaar.
[Afbeelding]
Toont rendement, dividend, delta.
[Afbeelding]
Standaard dividend overzicht.
Behalve dat vastgoedbedrijven maar ~2% van een doorsnee index uitmaken en ICT (incl tech) eerder 20%.Zenix schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:03:
Vaak zitten ook vastgoed partijen in een wereldwijde ETF. Die pakt de gehele markt, inclusief vastgoed. Daarom koop ik ook geen extra vastgoed, want dat zou hetzelfde zijn dat ik bijvoorbeeld een ETF neem die focus heeft op ICT bedrijven.
@Miki het is een misvatting om te denken dat vastgoed minder volatiel is dan een brede index. Het kan wel je portfolio minder volatiel maken.
Ik doe zelf ~25% van Mn aandelen in een REIT. dat is aan de forse kant. Het verhoogt Mn risico. Precies wat ik wil tijdens de opbouwfase.
We zitten nu in een goede tijd; De afgelopen twee jaar doet de wereldwijd gespreide onroerend goed ETF het (na kosten) een procentje of 2 beter dan de s&p500. ‘T Geeft meer dividend en het geeft mij ook meer blootstelling aan mid- en smallcap.
Bij een volgende crisis verwacht ik wel dat deze markt harder dan gemiddeld daalt.
Ik denk dat één lijn de benchmark is en de andere lijn je eigen performance. Bij mij is de zwarte IWDA en de paarse mijn eigen performance.BounceCloud schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:15:
[...]
GaafEn wat is in de eerste afbeelding oranje- en blauw?
Ik heb gisteren en vandaag ook data van 4 jaar in PP gezet, handmatig van DEGIRO. Heb net één dashboard gemaakt met de grafieken van de laatste twee jaar en de jaarlijkse returns. Zeer simpel.
Ik wist eerder niet eens wat voor returns ik had, want het boeide mij niet zoveel.

Er lijkt alleen iets niet goed te zitten in mijn eerste kwartaal, maar heb het nog niet kunnen vinden...
[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 09-06-2019 18:44 ]
Oranje = Risk-Based Portfolio (tech is bijv. volatiler)BounceCloud schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:15:
[...]
GaafEn wat is in de eerste afbeelding oranje- en blauw?
Blauw = Entire Portfolio
Als je in PP gebruik gaat maken van de Taxonomies, dan krijg je dit tot je beschikking. Helaas moet je alle assets handmatig de taxonomies (regio's, sectoren, branches, etc.) invullen. Hier is MorningStar weer veel beter in. Ik hoop dat PP zo'n dergelijke koppeling ooit beschikbaar stelt, want dan heb je de best-of-both-worlds Feit is nu, dat je ETF's niet goed kunt koppelen aan meerdere landen (%). Ik heb nog niet alle taxonomies goed gekoppeld en kijk eigenlijk alleen naar de Blauwe lijn.
Logisch is dat over het algemeen de Oranje lijn hoger staat als het gehele portfolio stijgt en lager staat als het daalt. Ik toon zelf geen benchmark in de grafiek.
Is er een mogelijkheid om in Russische obligaties (overheid/bedrijven) te beleggen, als particulier?
Wat heb je zelf al gevonden?penjon schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:35:
Is er een mogelijkheid om in Russische obligaties (overheid/bedrijven) te beleggen, als particulier?
Antwoord op je vraag: Ja die mogelijkheid is er.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Voor degene die bij Lynx handelen: is het ook mogelijk om VBR of VIOV via opties aan te schaffen?
Ik heb gelezen dat het voor VTI en VXUS mogelijk is.
Ik heb gelezen dat het voor VTI en VXUS mogelijk is.
Als er opties voor bestaan, dan kan dat. Voor VIOV bestaan geen opties, voor VBR wel.
Heb het gevonden. Dit kwam omdat de historische koersen (Quotes) niet compleet waren van dat kwartaal. Wanner aandelen hebt die niet op Yahoo Finance met historische data staan kan je dat probleem ook krijgen.Zenix schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:39:
[...]
Er lijkt alleen iets niet goed te zitten in mijn eerste kwartaal, maar heb het nog niet kunnen vinden...
De historische data kan je hier vandaan halen:
http://www.finanztreff.de...ry.htn?i=29437707#3734296
Vervolgens add quote from table, dan kan je via de html source de data toevoegen.
Of vanuit de AEX. Druk daarbij op view data en daarna historical data. Vervolgens kan je er ook een CSV van maken die je kan importeren in PP. Wanneer je hem daar download, zorg dan dat je vertical layout, en de '','' gebruikt als delimiter. Vervolgens moet je dan wel de kolommen verwijderen en aanpassen, maar dan kan je hem importeren in PP.
Daarnaast gebruik ik voor real-time koersen wel Yahoo er naast, maar dit werkt goed om historische koersen overzichtelijk te krijgen.
Niets over kunnen vinden, vandaar de vraag. Kun je delen hoe?Panzer_V schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:40:
[...]
Wat heb je zelf al gevonden?
Antwoord op je vraag: Ja die mogelijkheid is er.
Ik heb eventjes zitten spelen met PP. Ben inmiddels wat wijzer, maar het kostte me wel wat tijd om erin te duiken
.
Enige vervelende is dat Meesman en bepaalde andere etfs van BlockRock er niet in te krijgen zijn. Iemand Meesman al gelukt?
Op zich wel goed om alles eens onder de loep te nemen, zo bleek pensioen beheerder Befrank "beheerd beleggen" ruim 63% in Think Global Equity UCITS ETF te hebben, wellicht maar eens omzetten naar zelf beleggen en kiezen voor een wat breder gespreider portfolio.
Enige vervelende is dat Meesman en bepaalde andere etfs van BlockRock er niet in te krijgen zijn. Iemand Meesman al gelukt?
Op zich wel goed om alles eens onder de loep te nemen, zo bleek pensioen beheerder Befrank "beheerd beleggen" ruim 63% in Think Global Equity UCITS ETF te hebben, wellicht maar eens omzetten naar zelf beleggen en kiezen voor een wat breder gespreider portfolio.
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 10-06-2019 22:54 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Staan de betreffende fondsen wel op deze site? https://markets.ft.com/Sport_Life schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:45:
Ik heb eventjes zitten spelen met PP. Ben inmiddels wat wijzer, maar het kostte me wel wat tijd om erin te duiken.
Bijvoorbeeld https://markets.ft.com/da...orical?s=IE00B7Y5HH51:EUR
Dan kan die gebruiken als input. Wel beperkte historie.
Naar aanleiding van de recente posts ook maar eens PP geconfigureerd, ik had 'm al geinstalleerd staan...
Ziet er goed uit, maar ik zou graag ook meteen m'n belegging op Mintos er bij gooien. Maar hoe doe je dat? Ik heb er een deposit account van proberen te maken, maar die worden niet bij het rendement geteld.
Ook gebeurt er iets geks met punten en komma's. macOS staat geconfigureerd in Engels, maar in de Nederlandse region: d.w.z. het decimaalteken is de komma. Maar PP wil graag invoer met een punt. Iemand daar een oplossing voor gevonden?
Er gebeurt tevens iets geks met Historical Quotes. Ik heb een zwik Think Global Equities, symbool TGET. Als ik Historical Quotes configureer voor dit fonds, voer ik TGET.AS in, en krijg dan koersen zoals "3,712.00". Maar dat klopt niet, de koers is 41 euro en nog iets. Niet 3712 euro.
Tenslotte: is er een manier om te werken zonder reference account? Nu moet je de transacties voor de reference ook invoeren, maar da's niveautje wisselgeld dus dat boeit me niet zo.
Ziet er goed uit, maar ik zou graag ook meteen m'n belegging op Mintos er bij gooien. Maar hoe doe je dat? Ik heb er een deposit account van proberen te maken, maar die worden niet bij het rendement geteld.
Ook gebeurt er iets geks met punten en komma's. macOS staat geconfigureerd in Engels, maar in de Nederlandse region: d.w.z. het decimaalteken is de komma. Maar PP wil graag invoer met een punt. Iemand daar een oplossing voor gevonden?
Er gebeurt tevens iets geks met Historical Quotes. Ik heb een zwik Think Global Equities, symbool TGET. Als ik Historical Quotes configureer voor dit fonds, voer ik TGET.AS in, en krijg dan koersen zoals "3,712.00". Maar dat klopt niet, de koers is 41 euro en nog iets. Niet 3712 euro.
Tenslotte: is er een manier om te werken zonder reference account? Nu moet je de transacties voor de reference ook invoeren, maar da's niveautje wisselgeld dus dat boeit me niet zo.
[ Voor 39% gewijzigd door TucanoItaly op 11-06-2019 07:59 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik ken Mintos zelf niet, zo te zien is dit een crowdfundingplatform?TucanoItaly schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 07:20:
Naar aanleiding van de recente posts ook maar eens PP geconfigureerd, ik had 'm al geinstalleerd staan...
Ziet er goed uit, maar ik zou graag ook meteen m'n belegging op Mintos er bij gooien. Maar hoe doe je dat? Dat is geen securities account, maar ook geen deposits account.
PP werkt een beetje verwarrend met de afzonderlijke soorten accounts. Een deposit account is het cash saldo van een beleggingsrekening en een securities account is alles in een beleggingsrekening dat geen cash is. Bij beleggingsrekeningen die met meerdere valuta werken, zou je in PP ook meerdere deposit accounts kunnen gebruiken.
Wat je het beste kan doen is per platform een deposit account aanmaken voor iedere valuta die je daarop gebruikt en een securities account voor alle aandelen/obligaties/leningen/crowdfunding/etc per valuta die je voor dat platform wil volgen.
Voor Mintos maak je dan een deposit account aan in EUR en daar boek je alle transacties tussen jouw bankrekening en je Mintos account. Vervolgens maak je een securities account en daarin boek je de verschillende crowdfunding leningen. Dat kan je het beste doen met 'nep' aandelen met een vaste waarde van 1 euro, zodat je bijvoorbeeld een lening van 50 euro kan vastleggen als 50 stuks. Ontvangen rente geef je dan op als dividend van dit aandeel, en aflossing als verkoop (bijvoorbeeld aflossing van 1.23 euro = 1.23 stuks verkocht). Als Mintos dit direct uitbetaalt (dus als je geen saldo aan kan houden) dan geef je dit op als een withdrawal op de deposit account.
Nee, het reference account is hoe je aan PP vertelt welk deposit account bij een securities account hoort. Deposit account is de PP term voor het cash saldo van je beleggingsrekening. Het gaat niet over je tegenrekening.Tenslotte: is er een manier om te werken zonder reference account? Nu moet je de transacties voor de tegenrekening ook invoeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 11-06-2019 08:11 ]
@Zr40 Super, bedankt voor de tips!
Invoeren in PP is gelukt. Het werd een beetje offtopic, dus ik heb het in het P2P topic gepost:
TucanoItaly in "Peer-2-Peer lenen: de praktijk"
Invoeren in PP is gelukt. Het werd een beetje offtopic, dus ik heb het in het P2P topic gepost:
TucanoItaly in "Peer-2-Peer lenen: de praktijk"
@Zr40 Nette uitleg over de verschillende account administraties in PP. Ik moest er ook even flink aanwennen. Maar uiteindelijk lijkt het wel een logische keuze van de makers. Althans zo denk ik erover.
Een vraagje: wat is jullie mening over het herbalanceren van portfolios? Ik beleg sinds iets meer dan een half jaar een deel van mijn vermogen in risicovolle aandelen (jonge bedrijven / turn-arounds). Heel erg naar mijn tevredenheid, maar zoals ik had verwacht is er een zeer grote diversiteit in prestaties. Het varieert vanaf januari van -40% tot +250%, gemiddeld zit ik op zo'n 60% rendement op dit deel van mijn portefeuille. Nu zit ik met het dilemma van herbalanceren: enerzijds wil je kopen als de prijs laag is en verkopen als de prijs hoog is, maar anderzijds wil je beleggen in winners en niet in losers. Met name bij de grote stijgers overweeg ik een deel te verkopen, om verder te investeren in weer nieuwe bedrijven. Maar het kan natuurlijk ook dat dit juist de winners zijn, waarbij de goede prestaties van de afgelopen tijd een voorbode zijn van nog betere prestaties in de toekomst. Om die reden zou ik niet snel bijkopen bij de bedrijven die het tot nu toe slecht hebben gedaan (ik vraag me eerder af wanneer het tijd is om dit soort posities af te bouwen, voordat ze nog verder richting nul gaan). Maar wat is hierin nu wijsheid?
Het gaat om wat je verwacht voor de toekomst, niet om de prestaties tot nu toe.SPT schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:42:
Een vraagje: wat is jullie mening over het herbalanceren van portfolios? Ik beleg sinds iets meer dan een half jaar een deel van mijn vermogen in risicovolle aandelen (jonge bedrijven / turn-arounds). Heel erg naar mijn tevredenheid, maar zoals ik had verwacht is er een zeer grote diversiteit in prestaties. Het varieert vanaf januari van -40% tot +250%, gemiddeld zit ik op zo'n 60% rendement op dit deel van mijn portefeuille. Nu zit ik met het dilemma van herbalanceren: enerzijds wil je kopen als de prijs laag is en verkopen als de prijs hoog is, maar anderzijds wil je beleggen in winners en niet in losers. Met name bij de grote stijgers overweeg ik een deel te verkopen, om verder te investeren in weer nieuwe bedrijven. Maar het kan natuurlijk ook dat dit juist de winners zijn, waarbij de goede prestaties van de afgelopen tijd een voorbode zijn van nog betere prestaties in de toekomst. Om die reden zou ik niet snel bijkopen bij de bedrijven die het tot nu toe slecht hebben gedaan (ik vraag me eerder af wanneer het tijd is om dit soort posities af te bouwen, voordat ze nog verder richting nul gaan). Maar wat is hierin nu wijsheid?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
@SPT Herbalanceren gaat niet om het verkopen van winners en het kopen van losers, maar om het in stand houden van de gewenste verdeling tussen asset classes (of landen of sectoren of iets anders, of een combinatie daarvan). Wil je niet een bepaalde verdeling in stand houden, dan heeft herbalanceren ook geen zin.
Stel dat je kiest voor 70% aandelen en 30% obligaties en je aandelen doen het heel goed, dan kom je wellicht uit op 80% aandelen en 20% obligaties. Herbalanceren zorgt er dan voor dat je weer bij je eigen gewenste verdeling uit komt.
Om te herbalanceren hoef je ook niet altijd iets te verkopen. Met nieuwe inleg zou je de asset class kunnen kopen die een lager huidig gewicht heeft in je portfolio ten opzichte van het gewenste gewicht. In het voorbeeld hierboven met 80%/20% zou je kunnen herbalanceren door met nieuwe inleg 50%/50% te kopen totdat je weer de gewenste verdeling van 70%/30% hebt bereikt. 0%/100% kopen kan natuurlijk ook en dan bereik je de gewenste verdeling sneller, maar dan heb je geen ruimte voor nieuwe aandelen die je wellicht zou willen kopen wanneer je nog aan het herbalanceren bent.
Stel dat je kiest voor 70% aandelen en 30% obligaties en je aandelen doen het heel goed, dan kom je wellicht uit op 80% aandelen en 20% obligaties. Herbalanceren zorgt er dan voor dat je weer bij je eigen gewenste verdeling uit komt.
Om te herbalanceren hoef je ook niet altijd iets te verkopen. Met nieuwe inleg zou je de asset class kunnen kopen die een lager huidig gewicht heeft in je portfolio ten opzichte van het gewenste gewicht. In het voorbeeld hierboven met 80%/20% zou je kunnen herbalanceren door met nieuwe inleg 50%/50% te kopen totdat je weer de gewenste verdeling van 70%/30% hebt bereikt. 0%/100% kopen kan natuurlijk ook en dan bereik je de gewenste verdeling sneller, maar dan heb je geen ruimte voor nieuwe aandelen die je wellicht zou willen kopen wanneer je nog aan het herbalanceren bent.
In Nederland handelde ik wel eens in turbo's bij binck. Maar nu woon ik in het buitenland en probeer ik hetzelfde product te vinden, maar ik begrijp niet helemaal wat nou hetzelfde is (mede door de vreemde taal, de namen zijn gelukkig wel engels).
Ik heb de keuze uit het volgende: bull&bear, mini futures, warrant & turbo warrant en unlimited turbo.
edit: de beschrijving bij de unlimited turbo's lijkt het meest te kloppen. maar ze hebben niet het juiste aandeel als onderliggende waarde beschikbaar. Wel bij mini futures en bull&bear...
Ik heb de keuze uit het volgende: bull&bear, mini futures, warrant & turbo warrant en unlimited turbo.
edit: de beschrijving bij de unlimited turbo's lijkt het meest te kloppen. maar ze hebben niet het juiste aandeel als onderliggende waarde beschikbaar. Wel bij mini futures en bull&bear...
[ Voor 20% gewijzigd door Menesis op 11-06-2019 21:23 ]
Mixed Reality dev
@Menesis Welke broker gebruik je nu? Bij IB vallen ze onder 'Structured Products'.
Turbo's heb je in honderden verschillende soorten en smaken en van verschillende issuers. Ik heb er zelf geen kaas van gegeten, maar de verschillende benamingen die je ziet hebben geen echte betekenis. IB noemt het de 'Marketing Name' en de inhoud daarvan is een verzinsel van de betreffende issuer.
"Royal Dutch Shell WAVE XXL Call", zo'n naam doet mij eerder aan krasloten denken dan aan beleggen
Turbo's heb je in honderden verschillende soorten en smaken en van verschillende issuers. Ik heb er zelf geen kaas van gegeten, maar de verschillende benamingen die je ziet hebben geen echte betekenis. IB noemt het de 'Marketing Name' en de inhoud daarvan is een verzinsel van de betreffende issuer.
"Royal Dutch Shell WAVE XXL Call", zo'n naam doet mij eerder aan krasloten denken dan aan beleggen
Snap ik, maar ik heb niet de illusie dat ik dat beter weet dan de markt. Ik heb geen idee wat de aandelen die ik nu heb in de toekomst gaan doen.Videopac schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:08:
[...]
Het gaat om wat je verwacht voor de toekomst, niet om de prestaties tot nu toe.
@Zr40 Het probleem waar ik tegenaan loop is dat vooral de grote stijgers tot een dalende diversificatie van mijn portefeuille leiden. Ik ben begonnen met een (klein) mandje van high-risk aandelen die elk zo'n 4% van mijn portefeuille uitmaakten De best presterende zit echter nu al op bijna 12%. Dit is natuurlijk gemakkelijk op te lossen door er wat van te verkopen. Maar het gevaar daarvan is dat een dergelijke strategie ertoe kan leiden dat je goed presterende posities gaat verkopen ten gunste van structureel minder presterende posities. Dit is precies waarom niet iedereen positief is over het herbalanceren op asset classes/sectoren: als je naar hele lange periodes kijkt zie je dat deze strategie niet het maximale rendement oplevert, omdat er terugkijkend sectoren zijn die structureel beter/slechter presteren dan andere sectoren. Een strategie van standaard herbalanceren kan er dus toe leiden dat je het zwaartepunt van je portefeuille precies in de verkeerde richting verschuift. Aan de andere kant eindig je als je het niet doet met een steeds eenzijdigere portefeuille. Ik denk dat je hier als belegger een evenwicht in wilt zoeken, enerzijds wil je niet te snel herbalanceren omdat dit ten koste van je gemiddelde rendement gaat, maar anderzijds vermindert het gebrek aan diversificatie de efficiëntie van je portefeuille, doordat het risico toeneemt bij een gegeven rendementsverwachting. Maar geen idee waar precies het optimum ligt. Vandaar dat ik me afvroeg hoe andere mensen hier mee omgaan.
@SPT Ik had zo'n soort ervaring met BESI. Ik stond op 50% winst en de rest van mijn portefeuille stond ook op all-time high. Toen heb ik de helft verkocht. Op zich is dat een slappe keuze, zo in het midden, maar qua psychologie wel fijner.
Je kunt jezelf ook de vraag stellen of de resterende upside het risico nog wel waard is voor je. Stel dat je een aandeel koopt op 10 euro met de verwachting dat het naar 25 euro kan. Als het aandeel dan in korte tijd naar 20 euro gaat, dan heb je nog een upside van 25%, maar ook significante downside gezien de volatiliteit. In dat geval zou je op 20 kunnen verkopen om in een ander aandeel te steken met een betere verhouding.
Je kunt jezelf ook de vraag stellen of de resterende upside het risico nog wel waard is voor je. Stel dat je een aandeel koopt op 10 euro met de verwachting dat het naar 25 euro kan. Als het aandeel dan in korte tijd naar 20 euro gaat, dan heb je nog een upside van 25%, maar ook significante downside gezien de volatiliteit. In dat geval zou je op 20 kunnen verkopen om in een ander aandeel te steken met een betere verhouding.
@SPT In mijn eigen porto heb ik aandelen, waarvan ik zelf overtuigd ben dat die flink omhoog zouden moeten op basis van hun waarde (goh). Voor deze aandelen heb ik een eigen onder- en bovengrens gemaakt. De prijzen van de aandelen in deze bedrijven reageren niet altijd volgens mijn overtuiging. Ik werk zelf met DCA, dus regelmatig komt er cash beschikbaar. Dan is voor mij de keuze of om niks te doen met die cash, als de aandelen in mijn porto 'te duur' zijn en dus mijn rendement op die cash te laag en ik ook geen alternatieven hebt. Verkopen doe ik als de prijs van het aandeel door mijn bovengrens heen gaat, want net als wat @Longcat zegt, dan heb je meestal meer downside dan upside.
Dat betekent in mijn geval dus ook niet vasthouden aan een bepaald percentage per aandeel. Als je nog steeds overtuigd bent van jouw loser die nu op -40% staat, dan heb je daar natuurlijk een enorme kans op een mooi rendement als je nu bijkoopt. Misschien gaat die winner die bij jou nu op 250% in no time naar de 500%. Dus individueel kijken naar wat het bedrijf waard is, en zo nu en dan checken of het bedrijf nog op koers ligt.
Dat betekent in mijn geval dus ook niet vasthouden aan een bepaald percentage per aandeel. Als je nog steeds overtuigd bent van jouw loser die nu op -40% staat, dan heb je daar natuurlijk een enorme kans op een mooi rendement als je nu bijkoopt. Misschien gaat die winner die bij jou nu op 250% in no time naar de 500%. Dus individueel kijken naar wat het bedrijf waard is, en zo nu en dan checken of het bedrijf nog op koers ligt.
Is dit niet een vorm van over-optimistisch zijn, denk je?pikootje schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 23:38:
@SPT
Met andere woorden, geld in een bodemloze put blijven gooien omdat je goude bergen in je hoofd hebt? Ik snap wel wat je bedoelt hoor, soms moet je gewoon je hoofd koel houden. Maar welk aandeel keldert er eerst gigantisch (en dan heb ik het niet over een bear market) om vervolgens meerdere honderden procenten te stijgen? Wat is er dan in de tussentijd gebeurd waardoor beleggers opeens een gigantische verbetering in perspectief zien? Met andere woorden: wat wist jij voor de enorme daling, en daarna enorme stijging, wat de markten in het algemeen niet wisten? Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou erg voorzichtig zijn met deze gedachte gang.
@Pazienza pak maar eens de grafieken van Adyen, BESI of Altice. Tientallen (ok, geen honderden) procenten omlaag en omhoog.
Kijken we naar het buitenland, dan heb ik nog voorbeelden zoals PCG, AMRS en AMD.
Kijken we naar het buitenland, dan heb ik nog voorbeelden zoals PCG, AMRS en AMD.
Hier komt dus het analyseren van het bedrijf kijken.Pazienza schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 00:52:
[...]
Is dit niet een vorm van over-optimistisch zijn, denk je?
Met andere woorden, geld in een bodemloze put blijven gooien omdat je goude bergen in je hoofd hebt? Ik snap wel wat je bedoelt hoor, soms moet je gewoon je hoofd koel houden. Maar welk aandeel keldert er eerst gigantisch (en dan heb ik het niet over een bear market) om vervolgens meerdere honderden procenten te stijgen? Wat is er dan in de tussentijd gebeurd waardoor beleggers opeens een gigantische verbetering in perspectief zien? Met andere woorden: wat wist jij voor de enorme daling, en daarna enorme stijging, wat de markten in het algemeen niet wisten? Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou erg voorzichtig zijn met deze gedachte gang.
Waarom is het bedrijf gedaald?
Is dit terecht of denk je dat het overdreven is.
Wat zijn de vooruitzichten op de lange termijn.
Maar het is idd zeer moeilijk bij speculatieve small caps om deze goed te analyseren, dat is dan ook de reden dat ik er weg blijf.
@AudiRS3 Helemaal mee eens. Ik beleg trouwens ook niet in echte small caps, de grote stijger betreft bijvoorbeeld Roku. Overigens besteed ik niet al te veel tijd aan analyse. Heb dat in het verleden wel gedaan, maar dat leverde niets op. Denk dat veel van dit soort informatie toch wel ingeprijsd is. Ik probeer vooral veelgemaakte fouten te vermijden, waarmee denk ik voor kleine particuliere beleggers meer winst te behalen is.
ROKU, die heb ik ook.SPT schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:57:
@AudiRS3 Helemaal mee eens. Ik beleg trouwens ook niet in echte small caps, de grote stijger betreft bijvoorbeeld Roku.
Natuurlijk zijn er voorbeelden, maar wie wist het vantevoren?Longcat schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 02:05:
@Pazienza pak maar eens de grafieken van Adyen, BESI of Altice. Tientallen (ok, geen honderden) procenten omlaag en omhoog.
Waarom heb je dan die aandelen ..SPT schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:47:
[...]Snap ik, maar ik heb niet de illusie dat ik dat beter weet dan de markt. Ik heb geen idee wat de aandelen die ik nu heb in de toekomst gaan doen.
Onvoorstelbaar!
Door de discussie over Portfolio Performance (PP) zou ik hier ook graag gebruik van maken. Ik heb nu enkel NT World (NL0011225305) bij ABN maar ik kan zo de historische koersdata niet vinden. Iemand enig idee hoe ik die kan opnemen in PP?
Probeer deze eens toe te voegen als 'Table from web site':HaNS1443 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:00:
Door de discussie over Portfolio Performance (PP) zou ik hier ook graag gebruik van maken. Ik heb nu enkel NT World (NL0011225305) bij ABN maar ik kan zo de historische koersdata niet vinden. Iemand enig idee hoe ik die kan opnemen in PP?
https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR
Als je VTI/VXUS gaat kopen in dollars in plaats van bijvoorbeeld IWDA/EMIM in euro's, loop je dan extra valuta risico? Of maakt dat niet uit?
@Pistachenootje Dat maakt in principe niet uit (behalve dat de ETF's wat van elkaar verschillen). Stel, om het even makkelijker te maken, dat je IWDA kan kopen in euro of dollar. Onderliggend heb je zo'n 60% aandelen die genoteerd in dollar zijn. De prijs van IWDA in euro vertegenwoordigd dus de waarde van de onderliggende aandelen, omgerekend naar euro's. Voor IWDA in dollar geldt hetzelfde, maar als je zou willen verkopen, moet je vervolgens nog omwisselen naar euro's. Dat hoeft natuurlijk niet als je de Euro-IWDA hebt gekocht. 
M.a.w. je hebt sowieso valutarisico omdat je niet hedged op valuta.
M.a.w. je hebt sowieso valutarisico omdat je niet hedged op valuta.
Omdat er met bepaalde strategieën wel degelijk winst valt te behalen, zonder dat je iets weet over de onderliggende waarde. Als je optiek is: ik moet me er in verdiepen, dan ga je de value-kant op. Dat is wat jij bedoelt.
Maar je kunt bijv. trend-following doen, en dat heeft weinig met value te maken. Wat je ook kiest, in de strategie moet vastgelegd zijn wanneer je exit. Waar @SPT nu tegenaan loopt, is dat hij er lekker emotioneel middenin zit, en nu moet bepalen wanneer hij exit
heeft iemand hier ervaring / advies *Tips betreft technische analyse met De Giro app/website?
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP
Jazeker!TurboNick3 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:19:
heeft iemand hier ervaring / advies *Tips betreft technische analyse met De Giro app/website?
Tip 1: Doe geen technische analyse met de DeGiro app/website
[Einde lijst]
Even serieus, het praktisch nut van technische analyse op zich is al onderwerp van discussie met de beste tools, maar de DeGiro tools geven je gewoon niet genoeg informatie om er überhaupt wat mee te doen.
Ik las een interessant stukje van ene Beursman
die met Indextrackers en ETF's ed zegt 21% rendement te behalen. Nu is dat het afgelopen jaar niet lastig natuurlijk, maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die actief beleggen met ETF's? Op zicht klinkt het best logisch, na een dip(je) inkopen en op de top weer verkopen en op de dip van een ander soort ETF inkopen, etc.. Maar feitelijk ben je dan toch actief aan het beleggen en het risico lijkt me nagenoeg gelijk aan de meeste individuele aandelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 12-06-2019 14:38 ]
Precies. Met DEGIRO heb je alle basisbenodigdheden om orders uit te voeren als je al weet wat je wil doen, maar daar houdt het ook bij op.Sander B schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:30:
[...]
Jazeker!
Tip 1: Doe geen technische analyse met de DeGiro app/website
[Einde lijst]
Wil je meer, zoek een andere broker (of een platform speciaal voor analyse zonder eigen handelsmogelijkheid).
Wanneer ik wil handelen op mijn DEGIRO pensioenrekening, dan doe ik dit altijd met TWS (van IB) ernaast. Zelfs alleen voor koersen.
21% gaat je niet lukken op lange termijn. Als je de beste jaren gaat cherrypicken, dan laat je voor het gemak alle mindere (en negatieve!) jaren buiten beschouwing.Sport_Life schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:37:
Ik las een interessant stukje van ene Beursmandie met Indextrackers en ETF's ed zegt 21% rendement te behalen.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 12-06-2019 14:45 ]
Verwijderd
Waarschijnlijk telt hij de inkomsten die hij ontvangt door het verkopen van zijn beurstips/transactieoverzichten bij het ETF-rendement op, en komt zo tot 21%.Sport_Life schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:37:
Ik las een interessant stukje van ene Beursmandie met Indextrackers en ETF's ed zegt 21% rendement te behalen. Nu is dat het afgelopen jaar niet lastig natuurlijk, maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die actief beleggen met ETF's? Op zicht klinkt het best logisch, na een dip(je) inkopen en op de top weer verkopen en op de dip van een ander soort ETF inkopen, etc.. Maar feitelijk ben je dan toch actief aan het beleggen en het risico lijkt me nagenoeg gelijk aan de meeste individuele aandelen.
een beetje hetzelfde als een boek uit gaan brengen met de titel "Zo wordt je snel rijk". met daarin het advies om een boek uit te brengen met de titel "Zo wordt je snel rijk".
Het ging ook niet op lange termijn, maar door in relatief korte tijd te hoppen van index naar index...Zr40 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:41:
[...]
[...]
21% gaat je niet lukken op lange termijn. Als je de beste jaren gaat cherrypicken, dan laat je voor het gemak alle mindere (en negatieve!) jaren buiten beschouwing.
Die kans is groot inderdaadVerwijderd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:48:
[...]
Waarschijnlijk telt hij de inkomsten die hij ontvangt door het verkopen van zijn beurstips/transactieoverzichten bij het ETF-rendement op, en komt zo tot 21%.
een beetje hetzelfde als een boek uit gaan brengen met de titel "Zo wordt je snel rijk". met daarin het advies om een boek uit te brengen met de titel "Zo wordt je snel rijk".![]()
Maar hier volgt niemand dus zijn tactiek?
[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 12-06-2019 15:19 ]
Beursman mikt op 21% rendement korte termijn en 10% lange termijn. Wat z'n rendement echt is, weet denk ik niemand. Wel dat ie een prima rendement haalt op z'n adviezen
Je kan prima actief beleggen met ETF's, echter moet jij dan wel informatie over een sector hebben die nog niet in de koersen van die bedrijven meegenomen zijn. Neem bijvoorbeeld de grondstoffen ETF's, weet jij informatie gerelateerd aan deze grondstoffen die nog niet bekend zijn? Of ga je gokken dat een grondstof meer waard wordt? Je ziet standaard zijn transacties een maand achteraf, die informatie kan hij heel goed filteren om zo zijn rendement fictief op te krikken.Sport_Life schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:37:
Ik las een interessant stukje van ene Beursmandie met Indextrackers en ETF's ed zegt 21% rendement te behalen. Nu is dat het afgelopen jaar niet lastig natuurlijk, maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die actief beleggen met ETF's? Op zicht klinkt het best logisch, na een dip(je) inkopen en op de top weer verkopen en op de dip van een ander soort ETF inkopen, etc.. Maar feitelijk ben je dan toch actief aan het beleggen en het risico lijkt me nagenoeg gelijk aan de meeste individuele aandelen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Omdat ik het leuk vind om in individuele bedrijven te beleggen en deze te volgen, en omdat zelf beleggen een miniem kostenvoordeel oplevert ten opzichte van beleggen in fondsen of indextrackers. Verder kan je het door beginnersfouten te maken denk ik al iets beter doen dan de markt. Maar als je denkt de markt echt substantieel te kunnen verslaan heb je het waarschijnlijk niet goed begrepen: zelfs 95% van de fondsenmanagers kan de markt namelijk niet verslaan. Welke bedrijven ik koop is vrij arbitrair. Ik heb nu een mandje van high-risk high reward aandelen gekocht, waarbij ik verwacht dat sommige bedrijven het niet zullen redden (die kunnen zelfs naar 0 gaan) terwijl andere bedrijven heel veel geld gaan verdienen. Dat zie ik nu ook gebeuren in mijn portefeuille (met een mooi gemiddeld rendement), maar dat brengt weer nieuwe keuzes en overwegingen met zich mee. Vandaar de vraag.
Ik kijk trouwens wel naar wat ik koop, en fantaseer ook wel eens dat ik de nieuwe Buffett ben en over 10 jaar miljonair, maar kan fantasie en werkelijkheid gelukkig nog enigszins van elkaar onderscheiden
Informatie hebben van specificieke aandelen kan ik nog begrijpen (al is daarop handelen verboden als het inside information is), maar hoe kun je meer informatie hebben over een sector of ETF dan dat verwerkt is in de koers?? 30 of 40 jaar geleden hadden we bepaald met zijn allen dat de fossiele brandstoffen zo ongeveer op zouden zijn rond deze tijd. Niets is minder waar.Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:26:
[...]
Je kan prima actief beleggen met ETF's, echter moet jij dan wel informatie over een sector hebben die nog niet in de koersen van die bedrijven meegenomen zijn. Neem bijvoorbeeld de grondstoffen ETF's, weet jij informatie gerelateerd aan deze grondstoffen die nog niet bekend zijn? Of ga je gokken dat een grondstof meer waard wordt? Je ziet standaard zijn transacties een maand achteraf, die informatie kan hij heel goed filteren om zo zijn rendement fictief op te krikken.
Wat is het verschil tussen "Je kan prima actief beleggen met ETF's, echter moet jij dan wel informatie over een sector hebben die nog niet in de koersen van die bedrijven meegenomen zijn"
en
"Je kan prima roulette spelen, echter moet je wel een idee hebben wat de komende 10 tot 20 getallen gaan zijn waar het Casino en rest niets van af weet" ??
You're either part of the solution or you're part of the problem
In mijn porto heb ik nog niet meegemaakt dat een aandeel eerst echt 'keldert' en dan gigantisch stijgt. Het komt wel voor dat aandelen gewoon soms niet van hun plek komen, voor langere tijd en ook wel wat zakken, maar niet echt kelderen. Ik ben ook helemaal niet slim ofzo dat ik dingen weet die anderen niet weten. Maar ik weet wel zeker dat de meeste mensen zich gewoon rommelproducten/aandelen laten aansmeren door verkopers in de financiële wereld. En die verkopers hebben belang bij transacties. Je hoofd koel houden & geduld hebben is in mijn ogen zo'n beetje het belangrijkst (en moeilijkst).Pazienza schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 00:52:
[...]
Is dit niet een vorm van over-optimistisch zijn, denk je?
Een van mijn aandelen is Gazprom. Alles en iedereen is de laatste jaren negatief over (beleggen in) Rusland. En er zijn natuurlijk ook zeker risico's. Maar op de achtergrond staan alle grote bedrijven te dringen om mee te doen met die nieuwe pijplijnen die ze gaan aansluiten, met goedkeuring van de politiek. Vroeg of laat gaan Russische aandelen weer geplugd worden, met een of ander lulkoekverhaal erbij waarom het nu wel weer mag.
Ander voorbeeldje: Facebook. Afgelopen jaar op 218 dollar gestaan, maar ook op 123. Da's meer dan 40% daling. Maar elk jaar worden daar miljarden en miljarden meer verdiend, volgens mij zijn ze pas dit jaar begonnen met advertenties op Insta. Dus in mijn ogen verkoopt men dus dit aandeel omdat mensen zich dit laten aanpraten, niet omdat het ineens een slecht bedrijf is geworden.
Dat is dus de vraag, had iedereen destijds echt gedacht dat we van de fossiele brandstoffen af waren? Immers dan had iedereen wel Shell van de hand gedaan.poehee schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:00:
[...]
Informatie hebben van specificieke aandelen kan ik nog begrijpen (al is daarop handelen verboden als het inside information is), maar hoe kun je meer informatie hebben over een sector of ETF dan dat verwerkt is in de koers?? 30 of 40 jaar geleden hadden we bepaald met zijn allen dat de fossiele brandstoffen zo ongeveer op zouden zijn rond deze tijd. Niets is minder waar.
Dat het eerste prima mogelijk is indien jij de sector beter kent dan de gemiddelde belegger en weet welke ontwikkelingen plaats vinden of wat bijvoorbeeld de verwachtingen gaan zijn van oogsten of olievelden.Wat is het verschil tussen "Je kan prima actief beleggen met ETF's, echter moet jij dan wel informatie over een sector hebben die nog niet in de koersen van die bedrijven meegenomen zijn"
en
"Je kan prima roulette spelen, echter moet je wel een idee hebben wat de komende 10 tot 20 getallen gaan zijn waar het Casino en rest niets van af weet" ??
Echter moet je wel die kennis hebben, zonder die kennis blijft het deels gokken inderdaad.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Is niet het probleem dat er teveel variabelen (oogstmislukkingen, regime changes, technologische op- en neergang of doorbraken, privacy regulations, etc, etc, etc) waardoor het grofweer neerkomt op gokken.Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:14:
[...]
Dat is dus de vraag, had iedereen destijds echt gedacht dat we van de fossiele brandstoffen af waren? Immers dan had iedereen wel Shell van de hand gedaan.
[...]
Dat het eerste prima mogelijk is indien jij de sector beter kent dan de gemiddelde belegger en weet welke ontwikkelingen plaats vinden of wat bijvoorbeeld de verwachtingen gaan zijn van oogsten of olievelden.
Echter moet je wel die kennis hebben, zonder die kennis blijft het deels gokken inderdaad.
En denken kennis te hebben van een sector maakt je sowieso biased: die interesse komt ergens vandaan...
Heb jij een trackrecord die het gemiddelde systematisch en significant outperformt? Of ken je iemand die dat doet?
Dat zijn in mijn ogen korte termijn dingetjes. Er zijn veel goeie bedrijven die al tientallen jaren geld verdienen. Het ene jaar wat minder, het andere jaar wat meer. Ik heb juist dat als ik op aandelen/bedrijven stuit in een onbekende sector, mijn interesse pas gewekt wordt en dan uitzoekt hoe zoiets werkt.poehee schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:27:
[...]
Is niet het probleem dat er teveel variabelen (oogstmislukkingen, regime changes, technologische op- en neergang of doorbraken, privacy regulations, etc, etc, etc) waardoor het grofweer neerkomt op gokken.
En denken kennis te hebben van een sector maakt je sowieso biased: die interesse komt ergens vandaan...
Heb jij een trackrecord die het gemiddelde systematisch en significant outperformt? Of ken je iemand die dat doet?
Ik ken trouwens wel flink wat mensen die op aandelen (ok, en bitcoin) zijn afgehaakt, omdat ze echt geen idee hadden wat ze aan het doen waren.
Dat kan prima. 'De koers' is maar één getal en komt enkel voort uit vraag en aanbod. Hier volgt een schaamteloze copy-paste omdat ik dit al eerder uitgebreid heb uitgelegd. (Uit een iets andere context, maar de essentie blijft gelijk.)poehee schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:00:
[...]
Informatie hebben van specificieke aandelen kan ik nog begrijpen (al is daarop handelen verboden als het inside information is), maar hoe kun je meer informatie hebben over een sector of ETF dan dat verwerkt is in de koers??
'De markt' is een gemiddelde van alle deelnemers. Als de helft denkt dat de waarde zal stijgen en de andere helft denkt dat de waarde zal dalen, dan blijft de marktwaarde gelijk.
Daarnaast heb je deelnemers in de markt (zoals bijvoorbeeld de index trackers) die helemaal geen eigen waardering hebben van de effecten waarin belegd wordt. Die nemen wel deel aan vraag en aanbod, maar beperken zich niet tot een bepaalde waardering.
En je hebt deelnemers aan de markt die zich laten leiden door kortetermijn nieuws, of zelfs maar wat aanmodderen.
En als laatste kan je dezelfde informatie hebben als de markt, maar die anders beoordelen. Wellicht denk je dat een bepaalde ontwikkeling helemaal niet belangrijk is terwijl ‘de markt’ als gemiddelde dat wel denkt, of vice versa.
Ik denk daarom dat het zeker mogelijk is om tot een waardering te komen die hoger of lager ligt dan wat ‘de markt’ vindt zonder dat dit noodzakelijkerwijs een 50/50 kans is, zoals dat bij dobbelstenen gooien wel is.
Maar wat wel zeker is, is dat je als individuele belegger niet zelf een goede waardering kan maken zonder zelf onderzoek te doen en een degelijke beleggingsthese te maken. Doe je dat niet (al dan niet via advies), dan is het inderdaad gokken op betere performance dan een index tracker.
Neem nu de Coffee index tracker (GB00B15KXP72) die staat nu verschrikkelijk laag, kan eigenlijk alleen nog maar hoger. De vraag is wanneer. Zou voor de grap eens 100 euro willen inleggen en kijken wat het doetTsurany schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:26:
[...]
Je kan prima actief beleggen met ETF's, echter moet jij dan wel informatie over een sector hebben die nog niet in de koersen van die bedrijven meegenomen zijn. Neem bijvoorbeeld de grondstoffen ETF's, weet jij informatie gerelateerd aan deze grondstoffen die nog niet bekend zijn? Of ga je gokken dat een grondstof meer waard wordt? Je ziet standaard zijn transacties een maand achteraf, die informatie kan hij heel goed filteren om zo zijn rendement fictief op te krikken.
Ik heb er zelf echt geen verstand van, dat voorop. Maar als ik aan koffie denk dan denk ik aan een markt die vrij stabiel is, de vraag naar koffie is aardig goed te voorspellen. Het aanbod wordt dan vooral interessant, hoeveel is er geoogst er en wat is de kwaliteit hier van?Sport_Life schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:31:
[...]
Neem nu de Coffee index tracker, die staat nu verschrikkelijk laag, kan eigenlijk alleen nog maar hoger. De vraag is wanneer. Zou voor de grap eens 100 euro willen inleggen en kijken wat het doet. Of denk ik nu verkeerd?
En wat is de coffee index, zijn dat de handelaren of de producenten? Dalend aanbod zal voor handelaren meer winst opleveren maar voor producenten juist minder.
Aan de andere kant, voor 100 euro kan je prima eens kijken wat er gebeurt. Ik heb ook genoeg kleine dingetjes van 100 euro of minder, dat zie ik niet als mijn investeringen maar als mijn speelgeld.
De Marel IPO was een nog groter succes dan ik dacht! Ik werd gisteravond opgebeld door Binck. Omdat ik wat extra geld op m'n rekening had gestort voor de IPO deed ik (onbewust) mee aan een promotie. Nu heb ik een reischeque gewonnen van 500 euro. Zo makkelijk, de beurs verslaan
.
Onvoorstelbaar!
Starbucks noemt men tegenwoordig de Milk company.Sport_Life schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:31:
[...]
Neem nu de Coffee index tracker (GB00B15KXP72) die staat nu verschrikkelijk laag, kan eigenlijk alleen nog maar hoger. De vraag is wanneer. Zou voor de grap eens 100 euro willen inleggen en kijken wat het doet. Of denk ik nu verkeerd?
Er is een griezelige overcapaciteit en overproductie aan koffie, omdat mensen meer suiker en melk producten afnemen (de capulattemilkcinocaramelmachiatto, met een heeeeeeeeeel klein beetje koffie erbij).
Ik werk zelf bij Marel en kan je vertellen dat het bedrijf grootse plannen heeft om door te groeien in de nabije toekomst. Deze beursgang is gedaan om verdere acquisities te doen. Zit er zelf aan te denken om ook wat geld te investeren.
Oeehh, bias alert.maxoss schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:42:
Ik werk zelf bij Marel en kan je vertellen dat het bedrijf grootse plannen heeft om door te groeien in de nabije toekomst. Deze beursgang is gedaan om verdere acquisities te doen. Zit er zelf aan te denken om ook wat geld te investeren.
Als dat zo is, dan heb jij bij Marel een goede toekomst. Als je investeert in Marel ga je "all-in": gaat het fout bij Marel dan verlies je 2x.
Investeer dan (ook) vooral in je concurrent.
Goed punt, die concurrent dus niet...
Als een bedrijf wordt overgenomen is dat meestal juist uitstekend voor de beurskoers hoorpoehee schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:25:
Goed punt, die concurrent dus niet...
Ik denk niet dat een boek met zo'n joekel van een spelfout in de titel veel gaat verkopen...Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:48:
[...]
Waarschijnlijk telt hij de inkomsten die hij ontvangt door het verkopen van zijn beurstips/transactieoverzichten bij het ETF-rendement op, en komt zo tot 21%.
een beetje hetzelfde als een boek uit gaan brengen met de titel "Zo wordt je snel rijk". met daarin het advies om een boek uit te brengen met de titel "Zo wordt je snel rijk".![]()
Of het is een drama voor de beurskoers, omdat deze eerst als een vallend mes naar beneden is gegaan om vervolgens met een optische truc (80% eraf, 20% erbij...) een fijn gevoel te geven aan iedereen die dacht dat ze toch al alles kwijt waren...Sander B schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:34:
[...]
Als een bedrijf wordt overgenomen is dat meestal juist uitstekend voor de beurskoers hoorHet bod dat gedaan wordt zal meestal een stuk boven de koers op het moment dat het bod bekend gemaakt wordt liggen. Of je krijgt er een aantal aandelen van de overnemer voor terug. Zelf meegemaakt met Sandisk/Western Digital. Al ben je er in dit geval misschien al te laat mee als het nieuws al bekend is.
De prospectus voor de Fastned offering staat online: link. Voor particulieren een preferente toewijzing voor de eerste 1000 aandelen, oftewel voor ~10.000 euro. Klinkt leuk, maar in tegenstelling tot de Marel IPO ben ik hier in eerste instantie helemaal niet enthousiast over. Ik zal niet weer beginnen over de onderliggende financials, die discussie is al eens gevoerd hier. Als je heel enthousiast bent over de toekomst is Fastned vast een prachtig aandeel maar als je een beetje skeptisch bent lijkt het me geen interessante investering.
De Marel IPO werd gerund door Citigroup, ABN, JP Morgan, ING, Rabobank EN IJslandse banken. Een groot internationaal consortium. Bovendien hadden Blackrock en Credit Suisse bij voorbaat al ~100m euro gecommit (oftewel een kleine 30% van de te plaatsen aandelen) voordat er uberhaupt werd geprobeerd aandelen te plaatsen. Er was dus al bij voorbaat een sterk signaal afgegeven dat a) institutionele beleggers geinteresseerd waren en b) dat de offering geen compleet fiasco zou worden. In dit geval was de preferente toewijzing voor particulieren een leuk extraatje om gegarandeerd wat aandelen te krijgen indien institutionele partijen veel interesse toonden. Wat gebeurde, want boven de 1350 aandelen kregen particulieren niks ..
Vergelijk dit met de Fastned offering. Ten eerste doet alleen ING hier aan mee (en ja: ik snap dat deze offering veel kleiner is). In de hele prospectus wordt met geen woord gerept over specifieke institutionele beleggers en/of commitments. De preferente toewijzing is hier veel hoger, maar mijn vermoeden is dat dat in dit geval niet is omdat er te veel institutionele belangstelling is, maar omdat deze offering voornamelijk op particulieren is gericht en dat ze op deze manier hopen dat ze 3000 man zo enthousiast krijgen om zich voor 10.000 euro in te schrijven. Zo'n grote preferente toewijzing heb ik nog nooit eerder gezien. Het zou me niet verbazen als vermogende klanten van ING een mailtje of telefoontje krijgen en/of dat er op andere wijze reclame wordt gemaakt de komende dagen (zo is 'toevallig' vandaag een persberichtje de deur uitgegaan dat ze hun honderdste station in gebruik hebben genomen). Mooi nieuws een dag nadat ze aankondigen 30 miljoen te willen ophalen. Is dat even toevallig!
Het plaatsen bij institutionele partijen heeft Fastned al eerder geprobeerd en dat ging ze niet zo goed af. Ik durf bij deze te beweren dat als je je als particulier inschrijft voor 2000 aandelen dat je ze allemaal in je huig krijgt. In elk geval zal het denk ik zeker niet zo gaan als bij Marel (als in: je krijgt alleen de eerste 1000 gegarandeerde aandelen omdat er veel te veel interesse is). Ik denk dan ook dat ik niet ga participeren in deze IPO - ik voorzie geen schaarste aan de verkoopkant. Het zou me ook totaal niet verbazen als de gewenste 30 miljoen niet wordt opgehaald maar dat de beursgang alsnog als een groot succes gebracht wordt.
Geen garanties natuurlijk. Het blijft een 'greater fool's game': als maar genoeg (m.i.) naieve partijen enthousiast zijn over de IPO dan wordt het vanzelf een succes. En ING zal vast haar best doen om de koers niet al te hard te laten instorten de eerste dag. Dat gezegd hebbende lijkt me dit vooral een wanhopige poging om zo veel mogelijk particulier geld op te halen en verwacht ik niet dat meedoen aan de offering enorm winstgevend zal zijn (laat staan op de lange termijn
). We zullen zien, ik blijf de situatie beetje volgen. Er zijn hier vast wat mensen enthousiaster dan ik, "that's what makes a market".
De Marel IPO werd gerund door Citigroup, ABN, JP Morgan, ING, Rabobank EN IJslandse banken. Een groot internationaal consortium. Bovendien hadden Blackrock en Credit Suisse bij voorbaat al ~100m euro gecommit (oftewel een kleine 30% van de te plaatsen aandelen) voordat er uberhaupt werd geprobeerd aandelen te plaatsen. Er was dus al bij voorbaat een sterk signaal afgegeven dat a) institutionele beleggers geinteresseerd waren en b) dat de offering geen compleet fiasco zou worden. In dit geval was de preferente toewijzing voor particulieren een leuk extraatje om gegarandeerd wat aandelen te krijgen indien institutionele partijen veel interesse toonden. Wat gebeurde, want boven de 1350 aandelen kregen particulieren niks ..
Vergelijk dit met de Fastned offering. Ten eerste doet alleen ING hier aan mee (en ja: ik snap dat deze offering veel kleiner is). In de hele prospectus wordt met geen woord gerept over specifieke institutionele beleggers en/of commitments. De preferente toewijzing is hier veel hoger, maar mijn vermoeden is dat dat in dit geval niet is omdat er te veel institutionele belangstelling is, maar omdat deze offering voornamelijk op particulieren is gericht en dat ze op deze manier hopen dat ze 3000 man zo enthousiast krijgen om zich voor 10.000 euro in te schrijven. Zo'n grote preferente toewijzing heb ik nog nooit eerder gezien. Het zou me niet verbazen als vermogende klanten van ING een mailtje of telefoontje krijgen en/of dat er op andere wijze reclame wordt gemaakt de komende dagen (zo is 'toevallig' vandaag een persberichtje de deur uitgegaan dat ze hun honderdste station in gebruik hebben genomen). Mooi nieuws een dag nadat ze aankondigen 30 miljoen te willen ophalen. Is dat even toevallig!
Het plaatsen bij institutionele partijen heeft Fastned al eerder geprobeerd en dat ging ze niet zo goed af. Ik durf bij deze te beweren dat als je je als particulier inschrijft voor 2000 aandelen dat je ze allemaal in je huig krijgt. In elk geval zal het denk ik zeker niet zo gaan als bij Marel (als in: je krijgt alleen de eerste 1000 gegarandeerde aandelen omdat er veel te veel interesse is). Ik denk dan ook dat ik niet ga participeren in deze IPO - ik voorzie geen schaarste aan de verkoopkant. Het zou me ook totaal niet verbazen als de gewenste 30 miljoen niet wordt opgehaald maar dat de beursgang alsnog als een groot succes gebracht wordt.
Geen garanties natuurlijk. Het blijft een 'greater fool's game': als maar genoeg (m.i.) naieve partijen enthousiast zijn over de IPO dan wordt het vanzelf een succes. En ING zal vast haar best doen om de koers niet al te hard te laten instorten de eerste dag. Dat gezegd hebbende lijkt me dit vooral een wanhopige poging om zo veel mogelijk particulier geld op te halen en verwacht ik niet dat meedoen aan de offering enorm winstgevend zal zijn (laat staan op de lange termijn
[ Voor 12% gewijzigd door writser op 13-06-2019 23:45 ]
Onvoorstelbaar!
Hoiwritser schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:35:
Er zijn hier vast wat mensen enthousiaster dan ik, "that's what makes a market".
Als huidig aandeelhouder ben ik toevallig eergisteren bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering aanwezig geweest. Tijdens de vergadering kon men nog niets vertellen over de offering omdat het goedkeuringsproces nog liep (de goedkeuring kwam in de avond binnen, na de vergadering). Maar de huidige stand van zaken vond ik zeer interessant.
Zo werd er verteld over het huidige verlies in boekjaar 2018, dat groter is dan 2017. Het duurt gemiddeld twee jaar om een station op te leveren, vanaf het eerste planningswerk tot het moment dat de eerste auto er kan laden. Dat betekent dat stations die binnen twee jaar worden opgeleverd vandaag al zorgen voor kosten, met name personeelskosten en lopende overeenkomsten. Het is zelfs zo dat als Fastned nu iedereen zou ontslaan die aan expansie werkt (driekwart van het personeelsbestand) en alle verdere expansie zou stopzetten, ze vandaag met de exploitatie van de huidige 101 snellaadstations al onder de streep op winst zouden staan.
Stoppen met expansie gaan ze niet doen, en dat is nou net hetgeen waar kapitaal voor nodig is om dat op het gewenste tempo te kunnen doen. (Mensen die op social media roepen dat de offering noodzakelijk is voor het bedrijf om boven water te blijven kan ik niet serieus nemen.)
Binnen mijn DEGIRO pensioenrekening ga ik inschrijven voor een plukje nieuwe aandelen. Past prima binnen mijn lange termijn buy&hold portfolio.
Voor mijn gewone beleggingsrekening houd ik het bij mijn huidige aandelen die nu nog op Nxchange staan. Eerst het overboeken maar eens regelen (wat een ouderwets, omslachtig proces is dat
Ergens geloof ik wel in de toekomst van Fastned, of althans het product wat ze aanbieden. De markt voor elektrisch rijden zit immers gigantisch in de lift en autofabrikanten struikelen zowat over elkaar heen met nieuwe elektrische voertuigen. Snel opladen onderweg gaat op den duur net zo normaal worden als nu even de tank van je ICE vullen.
Vraag me alleen af hoeveel emissies Fastned hierna nog wil/moet doen. Stel, ze halen inderdaad 30 mio op, redden ze het daar dan mee.... Heb eigenlijk weinig zin om nu in te stappen en dat het aandeel binnen no-time weer verwaterd door nieuwe plaatsingen. Mocht ik inschrijven, zal het waarschijnlijk een quick exit worden en geen LT positie.
Vraag me alleen af hoeveel emissies Fastned hierna nog wil/moet doen. Stel, ze halen inderdaad 30 mio op, redden ze het daar dan mee.... Heb eigenlijk weinig zin om nu in te stappen en dat het aandeel binnen no-time weer verwaterd door nieuwe plaatsingen. Mocht ik inschrijven, zal het waarschijnlijk een quick exit worden en geen LT positie.
Dit topic is gesloten.
![]()