Longcat schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:30:
[...]
Ik zou zeggen beiden. Eigenlijk had ik verwacht dat de prijs in IJsland al omlaag zou zijn gegaan - waarom verkopen huidige aandeelhouders niet om vervolgens in te schrijven op de IPO? Antwoord is denk ik dat ze bij IPO geen zekerheid hebben of ze ook 100% van de stukken krijgen waarvoor ze inschrijven. Ook nog wat valutatrisico, mocht de Kroon niet pegged zijn aan de Euro (geen idee), maar op zo'n korte termijn reken je daar geen 10% 'risicopremie' voor.
Ik heb eerder met de IPO's van NIBC, B&S en Alfen ingeschreven om direct weer te verkopen. Data van eerdere NL IPO's wees uit dat die strategie een paar % rendement opleverde gemiddeld. Helaas had ik pech met de genoemde IPO's en gingen ze allemaal omlaag.

Toch zit ik nu weer te twijfelen om hetzelfe te doen met Marel, mede vanwege de 'korting'.
Valutarisico kun je dichtzetten als institutionele partij, dat gaat het verschil niet maken. Sowieso is dat risico te verwaarlozen (gemiddeld genomen) over een paar dagen, tussen de euro en een marginale Europese munt.
Dit is geen IPO (
initial public offering) maar een secondary offering op een nieuwe beurs. Niet geheel ongebruikelijk om dat op een kleine discount te doen t.o.v. de marktprijs - je wil kopers natuurlijk een kleine incentive geven om in te stappen i.p.v. bestaande aandelen op de beurs te kopen. Dan zou je helemaal geen geld ophalen.
En je weet als belegger natuurlijk niet hoeveel aandelen je binnenkrijgt: als de offering populair is krijg je misschien maar pro rata 25% van de aandelen waar je op hebt ingeschreven. Je weet dus niet van te voren hoeveel aandelen je moet shorten als hedge. Bovendien kan de range van de offering natuurlijk nog omhoog aangepast worden als er veel vraag is. De range was in eerste instantie wijder en er is denk ik niet genoeg liquiditeit om een grote hedge op te zetten de dag van te voren.
Tenslotte is de Ijslandse beurs uberhaupt niet heel erg bereikbaar en/of liquide (ze doen niet voor niets een secondary op Euronext natuurlijk), ook daarom is het voor veel partijen wellicht moeilijk of onmogelijk om uberhaupt een trade op te zetten.
Kortom, vanwege diverse factoren is dit geen waterdichte arbitrage-mogelijkheid, niet heel vreemd dat er daarom een klein spreadje is. Ik zou er absoluut niet van uit gaan dat je kan kopen voor 3.75 en het er dezelfde dag uit kan trappen op 4.10. Als het al een winstgevende trade is dan is het marginaal.
Dat gezegd hebbende, ik doe ook lekker mee

. Het zal geen enorme disaster worden (+/- een paar procent) en zeker als je onder de preferential retail allocation blijft lijkt de risk/reward me niet heel slecht.
En je kan je een uurtje vermaken op de Marel
website met het bekijken van alle machines waarmee je 15.000 kippen per uur kan slachten of 'residual meat' kan collecten van slachtafval. Er is een demo center in Boxmeer waar je heen kan met de schoonfamilie: "Bring your own raw material to test"

.
[
Voor 6% gewijzigd door
writser op 05-06-2019 16:23
]