Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.569 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
Beginnersvragen over staatsobligaties:

• Een reden om voor aandelen via ETFs te kopen is om risico te spreiden. Staatsobligaties zijn echter minder vluchtig (mits je AAA bonds koopt), is er derhalve een reden om in een Bond ETF te investeren? Temeer daar de TER er harder inhakt als je rendement laag is. Je kan de looptijd ermee wel spreiden.
• Negeer je eventuele waardestijging van obligaties als buy & hold belegger? Verkopen lijkt toch weer op de markt timen. Dus je doet het alleen voor de coupon rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:44
DoinkDeClown schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:24:

• Een reden om voor aandelen via ETFs te kopen is om risico te spreiden. Staatsobligaties zijn echter minder vluchtig (mits je AAA bonds koopt), is er derhalve een reden om in een Bond ETF te investeren? Temeer daar de TER er harder inhakt als je rendement laag is. Je kan de looptijd ermee wel spreiden.
• Negeer je eventuele waardestijging van obligaties als buy & hold belegger? Verkopen lijkt toch weer op de markt timen. Dus je doet het alleen voor de coupon rate.
Bij mijn weten hebben bond ETFs het voordeel dat je minder hoeft in te leggen dan bij een losse obligatie. Inderdaad krijg je met kosten van de ETF zelf te maken wat bij de huidige lage rente stand (in ieder geval bij 'investment grade' obligaties) het rendement behoorlijk drukt. Er kunnen nog andere voor en nadelen zijn maar dat laat ik graag aan de meer kennisrijke tweakers om commentaar op te geven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
DoinkDeClown schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:24:

Met de meeste bond ETF's blijft de duration (~gemiddelde gewogen resterende looptijd), die bepalend is voor je renterisico, min of meer gelijk. Dat is fijn voor buy and hold portfolio's met verre horizon. Ook risicospreiding, klein aan kunnen kopen en gemak zijn argumenten voor ETF's.

Zowel de waardestijging en -daling als de couponrente zijn irrelevant. Het gaat om de yield; die zal altijd gelijk zijn voor vergelijkbare obligaties. Of er nou een hoge of lage coupon op zit, de prijs zal zodanig zijn dat de yield gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:01
dubbel post

[ Voor 96% gewijzigd door Panzer_V op 03-06-2019 06:35 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Iemand bekend met Flatex? Ik kom het net tegen op IEX. Zou gratis handel bieden op o.a. aandelen en ETF's. Heb nog niet de tijd gehad om te zoeken naar addertjes.

https://www.flatex.nl/tarieven/

IEX gaf al aan dat het (net als Robinhood in US) je orders doorverkoopt. Ook zou er een commissie zijn, maar daar kon ik niets over vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 03-06-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Longcat schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:58:
Iemand bekend met Flatex? Ik kom het net tegen op IEX. Zou gratis handel bieden op o.a. aandelen en ETF's. Heb nog niet de tijd gehad om te zoeken naar addertjes.

https://www.flatex.nl/tarieven/

IEX gaf al aan dat het (net als Robinhood in US) je orders doorverkoopt. Ook zou er een commissie zijn, maar daar kon ik niets over vinden.
Kijk eens op Reddit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De adder lijkt mij dat de kosten verborgen zitten in de bid/ask spread. Het is opvallend dat er nergens iets geclaimed wordt over best execution.

Verder handelen ze uitsluitend op Tradegate. Dit is een relatief dure beurs, en in de kleine lettertjes staat dat kosten van derden (waar beurskosten onder vallen) wel worden doorberekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 net even via de genoemde linkjes in de Reddit thread gekeken en de spreads zijn best krap. Op IWDA was het 1 cent. Die kosten van derden zijn dan weer minder fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 16:35
@Zr40 mag ik voorzichtig informeren naar je maandupdate van Mei? Ik vond het een leuke (en dappere) traditie worden.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:46
Sander B schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:36:
[...]

Tsja, waarschijnlijk verandert het dividendlek ook nogal eens als verhoudingen van aandelen wisselen in de ETF. Maar als ik uitga van de post van Tulip-Stefan op Reddit ziet het er in ieder geval uit dat het het goedkoopste is om de DeGiro+VWRL aan te houden (0.569% totale kosten/lekken) voor bedragen onder de €11428.60 en daarboven te wisselen naar ING (huisbank) + Northern trust 85/15 (0.189% fondskosten + 0.24% bankkosten + €16 bankkosten). Als we gemak even buiten beschouwing laten. Of mis ik iets?
Deze conclusie trek ik ook, klopt nog steeds? Wat heb je gedaan/ ga je doen? Ik vind het nogal een gedoe om te wisselen naar ING voor 0,1%? Verkopen en aankopen kost ook geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
RevQ schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:18:
[...]

Deze conclusie trek ik ook, klopt nog steeds? Wat heb je gedaan/ ga je doen? Ik vind het nogal een gedoe om te wisselen naar ING voor 0,1%? Verkopen en aankopen kost ook geld.
Ik blijf ook gewoon maandelijks VWRL bij de Giro bijkopen. Ik ga niet switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Zijn er hier trouwens mensen die er over nagedacht hebben om ISHARES MSCI TURKEY aan te schaffen? Deze zijn de laatste 4 jaar hard afgestraft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mei is voorbij, hoeveel impact zou de handelsoorlog hebben op mijn portfolio?
(Iets later deze maand omdat de maandrapportages in het weekend nog niet beschikbaar waren.)

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–8,59%
+4,59%
+18,25%
+18,66%
Hoogste prestatie
ROKU, +42,70%
OKTA, +25,78%
GH, +109,88%
GH, +121,66%
Laagste prestatie
NTNX, –34,76%
TSLA, –14,69%
TSLA, –42,68%
TSLA, –43,29%
Aantal posities
100
87

Verdeling
Aandelen 138,1%
Opties 1,8%
Cash –39,9%
Aandelen 117,0%
Opties 0,9%
Cash –17,9%
Transacties
Aandelen 10×
Opties 7×
Valutaconversie 1×
Aandelen 15×
Opties 14×
Valutaconversie 2×
Aandelen 64×
Opties 24×
Valutaconversie 5×
Aandelen 88×
Opties 24×
Valutaconversie 7×
Transactiekosten
€ 9,90
€ 22,71
€ 48,88
€ 65,30

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20190603.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20190603-maand.png

Eerste maand met underperformance ten opzichte van de benchmarks! Maar dat is ook niet heel verwonderlijk gezien mijn huidige leverage, met –39,9% cash. Zonder leverage zou het ongeveer gelijk zijn aan de SPX deze maand.

De daling in cash ten opzichte van de vorige maand komt mede door een covered call positie die ik vorige week heb geopend. Misschien moet ik wat rustiger gaan doen met het openen van dat soort posities. :P

TSLA staat bekend als de grote daler deze maand, maar in mijn portfolio gaat NTNX nog een stapje verder. NTNX daalde met 34,76% waar TSLA slechts met 22,13% daalde. En aan de andere kant ook een paar opvallende stijgers: SWAV met +40,85% en ROKU met +42,70%. Allemaal dankzij kwartaalcijfers, behalve TSLA dan, dat is een verhaal apart. :+

Wat opties betreft: deze maand verloopt een geschreven put en volgende maand de covered calls. Het lijkt er nu op dat alle calls waardeloos zullen verlopen, maar er kan nog heel wat gebeuren in anderhalve maand. Ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Brent Oil is trouwens 18 procent gedaald sinds 24 april..... Wat moeten we hier van denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:50:
(Iets later deze maand omdat de maandrapportages in het weekend nog niet beschikbaar waren.)

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–8,59%
+4,59%
+18,25%
+18,66%
Hoogste prestatie
ROKU, +42,70%
OKTA, +25,78%
GH, +109,88%
GH, +121,66%
Laagste prestatie
NTNX, –34,76%
TSLA, –14,69%
TSLA, –42,68%
TSLA, –43,29%
Aantal posities
100
87

Verdeling
Aandelen 138,1%
Opties 1,8%
Cash –39,9%
Aandelen 117,0%
Opties 0,9%
Cash –17,9%
Transacties
Aandelen 10×
Opties 7×
Valutaconversie 1×
Aandelen 15×
Opties 14×
Valutaconversie 2×
Aandelen 64×
Opties 24×
Valutaconversie 5×
Aandelen 88×
Opties 24×
Valutaconversie 7×
Transactiekosten
€ 9,90
€ 22,71
€ 48,88
€ 65,30

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Eerste maand met underperformance ten opzichte van de benchmarks! Maar dat is ook niet heel verwonderlijk gezien mijn huidige leverage, met –39,9% cash. Zonder leverage zou het ongeveer gelijk zijn aan de SPX deze maand.

De daling in cash ten opzichte van de vorige maand komt mede door een covered call positie die ik vorige week heb geopend. Misschien moet ik wat rustiger gaan doen met het openen van dat soort posities. :P

TSLA staat bekend als de grote daler deze maand, maar in mijn portfolio gaat NTNX nog een stapje verder. NTNX daalde met 34,76% waar TSLA slechts met 22,13% daalde. En aan de andere kant ook een paar opvallende stijgers: SWAV met +40,85% en ROKU met +42,70%. Allemaal dankzij kwartaalcijfers, behalve TSLA dan, dat is een verhaal apart. :+

Wat opties betreft: deze maand verloopt een geschreven put en volgende maand de covered calls. Het lijkt er nu op dat alle calls waardeloos zullen verlopen, maar er kan nog heel wat gebeuren in anderhalve maand. Ik ben benieuwd. :)
Top dat je dit deelt en best knap wat je aan rendement weet te behalen ondanks dat het nu even wat minder gaat.

Grappig trouwens om te zien wat vwrl nu doet in deze tijden tov van andere aandelen en je eigen mix. Het effect van de breed gespreide wereld index is goed zichtbaar zowel in positieve als in negatieve zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 14-09 19:50

oscar82

De ondertitel

Sunri5e schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:42:
Zijn er hier trouwens mensen die er over nagedacht hebben om ISHARES MSCI TURKEY aan te schaffen? Deze zijn de laatste 4 jaar hard afgestraft.
Wel over nagedacht maar niet gedaan. Het risico is te groot.
M'n emerging markets ETF is gewogen volgens market cap en dat lijkt me prima. Turkse bedrijven zijn in mijn EM ETF vertegenwoordigd met 0,7%. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Ik wil graag aandelen kopen van 1 specifiek bedrijf. Dat is alles. Hoe kan ik dat het beste/eenvoudigste aanpakken en welke partij of app zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In ander nieuws, ik heb nu een direct zichtbaar dividendlek in mijn DEGIRO pensioenrekening. :P

15% dividendbelasting wordt ingehouden op dividend van Amerikaanse aandelen, en omdat de pensioenrekening een lijfrentebeleggingsrecht is, is de dividendbelasting niet verrekenbaar op de aangifte inkomstenbelasting.

VWRL (wat ik ook heb binnen de pensioenrekening) heeft daar natuurlijk ook last van, maar dat zie je enkel terug als een iets lager rendement. Bij ontvangen Amerikaans dividend zie je het terug als losse geldboeking :)

Desalniettemin vind ik de pensioenrekening nog steeds een goede deal - 15% lager buitenlands dividend in ruil voor geen VRH hoeven betalen.

En het lijkt erop dat de DEGIRO connectivity fees voor de pensioenrekening niet maandelijks in rekening gebracht worden, terwijl dat wel zo in de tarieven vermeld staat. Als dat toch jaarlijks is, net als bij gewone DEGIRO rekeningen, dan vervalt ook mijn argument tegen zelf beleggen op de pensioenrekening. 1 euro per beurs per jaar is best redelijk ten opzichte van 1 euro per beurs per maand :)
RielN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:34:
Ik wil graag aandelen kopen van 1 specifiek bedrijf. Dat is alles. Hoe kan ik dat het beste/eenvoudigste aanpakken en welke partij of app zouden jullie aanraden?
Je hebt praktisch geen eisen dus je zou uit de voeten moeten komen met de goedkoopste broker bij weinig transacties. Dat is DEGIRO.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 04-06-2019 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Sunri5e schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:42:
Op basis van welke indicatie denk je dat het nu beter zal gaan met Turkije?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Skyaero schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:37:
[...]

Op basis van welke indicatie denk je dat het nu beter zal gaan met Turkije?
Eens, gezien de huidige politieke stabiliteit en het debacle rondom de lokale verkiezingen voorspel ik nog weinig goeds. Als Erdogan niet herkozen wordt dan voorzie ik weer dat investeerders terug zullen keren wat daarmee ook beurs zal doen stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07
Ik maak kleine ritjes met die Turkse ETF, zit in kernselectie dus iesere maan in of uit.

Verder eens, lokaal en internationaal politiek instabiel, wel westers ten opzichte van de regio, economie niet slecht, koers enorm afgestraft.

[ Voor 4% gewijzigd door BiLLY_daKid op 04-06-2019 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
RevQ schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:18:
[...]

Ik zit met VWRL sowieso nog niet aan dat bedrag, dus voorlopig blijf ik gewoon bij DeGiro. Maar ik denk dat ik uiteindelijk wel zal switchen. Dat is ook wel deels omdat (als het voor kosten toch niet veel uitmaakt) ik mijn geld toch liever bij een grote bank zou hebben staan dan bij DeGiro ;) Mijn losse aandelen zou ik dan alsnog bij DeGiro aanhouden vanwege de kosten, dat zijn niet de grootste posities.

Of het klopt, tsja, goede vraag, er is al een beetje discussie geweest over de cijfers van Tulip-Stefan, maar de cijfers zijn niet altijd even duidelijk. Ik heb even kort naar het jaarverslag van VWRL gekeken en kom ergens anders op uit dan hij. De verslagen zijn vrij obscuur, en ik ben zeker geen expert in het lezen ervan. Hoe dan ook zijn de verschillen tussen de opties inderdaad ook weer niet extreem groot, dus ik denk niet dat je slecht zit bij VWRL.

Switchen zou je geen geld moeten kosten, VWRL kun je 1x per maand gratis kopen/verkopen omdat het in de kernselectie zit, en bij ING kun je beleggingsfondsen ook gratis kopen/verkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sander B op 04-06-2019 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 19:59
Sunri5e schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:59:
Brent Oil is trouwens 18 procent gedaald sinds 24 april..... Wat moeten we hier van denken?
Volgens mijn connectie op de Maasvlakte niet te veel, tenzij je zin hebt om te gaan speculeren / actief te gaan handelen. De markt voor crude schijnt nogal nerveus te zijn op het moment, hoofdzakelijk als gevolg van die man met de blonde lok en zn handelsoorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Na de aankoop van een huis vorig jaar heb ik intussen weer wat spaargeld over. Gezien de huidige spaarrentes wil ik graag wat beleggen in aandelen (75%) en obligaties (25%).
Als startbedrag denk ik aan 1000 euro, gevolgd door nog eens 500 euro per kwartaal. Tussendoor zal ik verder weinig tot geen transacties verrichten, ik richt mij op de langere termijn (ca. 5 jaar)
Nu probeer ik uit te zoeken wat het gunstigst is in mijn situatie, welke bank of broker kan ik het beste kiezen. Met mijn bankrekeningen zit ik al bij Rabobank en deze rekent 5 euro / kwartaal + 0,06% voor Zelf Beleggen. Een transactie is 5 euro + 0,05%. Totaal dus zo'n 50 euro/jaar in mijn geval.

Verder is mij Binck geadviseerd door een collega, want Rabobank zou duur zijn.
Zij rekenen (Green pakket) 3 euro per maand + 0,01%. En 8 euro +0,15% voor een transactie.
Even snel gerekend kost Binck mij daarmee zo'n 70 euro/jaar.

Kan ik mij geval dus niet gewoon het beste voor Rabo kiezen? Heb ik meteen alles bij elkaar.
Of zijn er nog meer aanbieders, die een (een stuk) goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 15:06
Ik denk dat DeGiro goedkoper is. En tevens voor die bedragen lijkt me DeGiro veilig genoeg. En een beetje afhankelijk op welke beurzen je wilt handelen ben je basis 2e transactie kosten + 0.03xx% tot 0.06xx% aan transactie kosten kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:44:
Beste Tweakers,

Na de aankoop van een huis vorig jaar heb ik intussen weer wat spaargeld over. Gezien de huidige spaarrentes wil ik graag wat beleggen in aandelen (75%) en obligaties (25%).
Als startbedrag denk ik aan 1000 euro, gevolgd door nog eens 500 euro per kwartaal. Tussendoor zal ik verder weinig tot geen transacties verrichten, ik richt mij op de langere termijn (ca. 5 jaar)
Nu probeer ik uit te zoeken wat het gunstigst is in mijn situatie, welke bank of broker kan ik het beste kiezen. Met mijn bankrekeningen zit ik al bij Rabobank en deze rekent 5 euro / kwartaal + 0,06% voor Zelf Beleggen. Een transactie is 5 euro + 0,05%. Totaal dus zo'n 50 euro/jaar in mijn geval.

Verder is mij Binck geadviseerd door een collega, want Rabobank zou duur zijn.
Zij rekenen (Green pakket) 3 euro per maand + 0,01%. En 8 euro +0,15% voor een transactie.
Even snel gerekend kost Binck mij daarmee zo'n 70 euro/jaar.

Kan ik mij geval dus niet gewoon het beste voor Rabo kiezen? Heb ik meteen alles bij elkaar.
Of zijn er nog meer aanbieders, die een (een stuk) goedkoper zijn.
Wil je trackers of individuele aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
@Verwijderd Beleggingstermijn van 5 jaar is absoluut geen langere termijn. Ik beschouw dat eerder als korte termijn. Bij beleggen begint langer termijn bij 10+ jaar.

Advies is om alleen te beleggen met geld dat je kan missen, maar dat betekend niet automatisch dat je geld dat je kan missen gelijk moet beleggen. Ga eerst even rustig bedenken met wat voor een doel je wilt beleggen. Eerdere stoppen werken? Bijdrage studie kinderen? Ruimere pensioen pot? ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Yoicaa Aandelen van een aantal bedrijven (reeds gekozen)

@klaasvaak1853
Het doel gaat kunnen variëren, het gaat mij er voornamelijk om dat het nu niets oplevert. Het beoogde bedrag is al wat ik bereid ben eventueel te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51
@Verwijderd

In dit topic is het voornamelijk gegaan over de kosten van (duurzaam) beleggen met wereldwijde diversificatie voor lange termijn (30 jaar). Op basis van de informatie in de topic en op Reddit lijkt daarin ABN NT World de goedkoopste.

Maar welke aanbieder de goedkoopste is om te speculeren heb ik, in de korte tijd dat ik mee lees, nog niet gezien, maar ook zeker goed om te onderzoeken, ik ben benieuwd naar je uitkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 17:20
@Verwijderd met jouw bedragen zou ik naar DeGiro gaan. Gratis rekening en geen transactiekosten op veel fondsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 04-06-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Ik ben relatief nieuw in de beleggingswereld, maar ik heb toch graag even een bevestiging van jullie.

Ik blijf elke maand netjes bijleggen op mijn Binck account en op mijn rabo rekening.. Maar mijn geld word alleen maar minder op mijn Binck (beleggingsaccount) rekening terwijl mijn rabo netjes stabiel blijft... Ik sta nu op -17,15% en dat baart mij toch zorgen.

ondanks dat ik weet dat het op lange termijn "altijd" beter is, maak ik me toch onbewust zorgen.. Hoe gaan jullie hier mee om? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:33
seadogg schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:42:
Ik ben relatief nieuw in de beleggingswereld, maar ik heb toch graag even een bevestiging van jullie.

Ik blijf elke maand netjes bijleggen op mijn Binck account en op mijn rabo rekening.. Maar mijn geld word alleen maar minder op mijn Binck (beleggingsaccount) rekening terwijl mijn rabo netjes stabiel blijft... Ik sta nu op -17,15% en dat baart mij toch zorgen.

ondanks dat ik weet dat het op lange termijn "altijd" beter is, maak ik me toch onbewust zorgen.. Hoe gaan jullie hier mee om? :)
Hier hebben wij veel meer informatie voor nodig. Wanneer ben je begonnen met beleggen? In welke producten beleg je? Je zegt dat je maandelijks geld stort, is dit bedrag hetzelfde of variërend? Het is niet zo gek als je

Daarnaast laten verschillende rendementoverzichten niet altijd het actuele rendement zien. Zo heb ik een deel in Fitvermogen zitten en dividend wordt jaarlijks herbelegd, echter wordt dit niet meegenomen in het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Orangelights23 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:53:
[...]

Hier hebben wij veel meer informatie voor nodig. Wanneer ben je begonnen met beleggen? In welke producten beleg je? Je zegt dat je maandelijks geld stort, is dit bedrag hetzelfde of variërend? Het is niet zo gek als je

Daarnaast laten verschillende rendementoverzichten niet altijd het actuele rendement zien. Zo heb ik een deel in Fitvermogen zitten en dividend wordt jaarlijks herbelegd, echter wordt dit niet meegenomen in het rendement.
Dank voor je reactie!

Ik ben begonnen met een startkapitaal van 1000 euro, nu bijna 7 maanden verder á 100 euro = 1700 euro kapitaal.
Dit was in April dit jaar. Heb mijn vakantie geld goed besteed en er 1250 euro bij ingelegd.
Ik zit nu op een kleine 3200 euro.

Ik beleg via Binck Forward. Hier word er voor mij ge-invest. (Ik weet het: dit is niet optimaal maar ik ben wat dat betreft nog een enorme leek en heb nog niet genoeg ervaring). Ben druk bezig met het lezen van boeken en het volgen van podcasts om meer informatie te winnen.

Ik zit nu een jaartje in de wind. Enorm kort dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Wat mij trouwens erg verbaast is dat de koers van Boeing niet totaal in is gezakt na afgelopen maanden en de problemen met de 737-Max. Ze gaan echt grote claims krijgen van de maatschappijen die Max maanden aan de grond hebben moeten houden. Daarnaast is het ook nog maar de vraag of dit ontwerp gewoon niet totaal verkeerd is en er met dit huidige model wel weer gevlogen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Sunri5e schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:16:
Wat mij trouwens erg verbaast is dat de koers van Boeing niet totaal in is gezakt na afgelopen maanden en de problemen met de 737-Max. Ze gaan echt grote claims krijgen van de maatschappijen die Max maanden aan de grond hebben moeten houden. Daarnaast is het ook nog maar de vraag of dit ontwerp gewoon niet totaal verkeerd is en er met dit huidige model wel weer gevlogen kan worden.
De beurs ansicht is een vreemd vehikel dat niet direct 1 op 1 correleert met nieuws en economische ontwikkelingen. Vaak hoor je op de radio of in de krant al teksten als het verwachtte verlies was al in de koers meegenomen door de beleggers of het aandeel was al flink afgestraft door de beleggers, enz. enz. Aan de andere kant kan een tweet van een te optimistische topman of oranje malloot de beurs weer rood of groen doen kleuren.

Je zou je eventueel aan technische analyses kunnen wagen om meer inzicht te krijgen in het effect van berichtgevingen. Maar in mijn ogen ga je dan wel heel diep in op de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Verwijderd Met jouw bedragen is het eigenlijk niet interessant om in individuele aandelen te beleggen. Zoals je zelf al hebt gezien, betaal je al zeker een paar euro per transactie. Bij degiro, een van de goedkopere opties, zit je op minimaal 2 euro voor NL aandelen. Als je zo'n 100 euro per transactie wil doen, betaal je al 2% aan kosten. Dan kun je een stuk beter een ETF'je kopen.

@Yoicaa Als je in ETF's zit, dan is 5 jaar vrij kort, maar voor individuele aandelen vind ik 5 jaar juist behoorlijk lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:33
seadogg schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:18:

Dank voor je reactie!

Ik ben begonnen met een startkapitaal van 1000 euro, nu bijna 7 maanden verder á 100 euro = 1700 euro kapitaal.
Dit was in April dit jaar. Heb mijn vakantie geld goed besteed en er 1250 euro bij ingelegd.

Ik beleg via Binck Forward. Hier word er voor mij ge-invest. (Ik weet het: dit is niet optimaal maar ik ben wat dat betreft nog een enorme leek en heb nog niet genoeg ervaring). Ben druk bezig met het lezen van boeken en het volgen van podcasts om meer informatie te winnen.

Hmm, dat is wel een vreemde situatie dan. Nu is het rendement van een gemiddeld fonds t.o.v. 12 maanden geleden tussen de -3% en +5% (snelle blik), maar het percentage van -17% is wel apart. Ik zie dat Binck t.o.v. vorig jaar ook een redelijk rendement heeft behaald.

Ik zou Binck eens een berichtje sturen, want zo'n hoog percentage is wel afwijkend. Het zou overigens kunnen dat je steeds op piekmoment hebt gekocht en de koers sindsdien stukken is gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 13:43
Mensen hier geïnteresseerd in Marel?
Ik zelf overweeg er wel een aantal te kopen.

Ik heb zelf het idee dat het bedrijf wel gezond is en zich hier sterk uit aan het breiden is in Nederland/west europa.
Van technische analyses heb ik echter geen kaas gegeten en helaas ook geen tijd om mij in te verdiepen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

alaintje schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:35:
Waarom juist Marel? Wil je er wat van kopen enkel omdat DEGIRO een aankondiging heeft geplaatst over het inschrijven op de IPO van dit bedrijf, of kende je het bedrijf daarvoor al?
Ik heb zelf het idee dat het bedrijf wel gezond is en zich hier sterk uit aan het breiden is in Nederland/west europa.
Heb je verder ook een investeringsthese (redenen waarom volgens jou het bedrijf uiteindelijk meer waard zou kunnen worden dan de huidige waardering door de markt) of is het meer een gok op stijging na de IPO? Wat ben je van plan om te doen als de stijging uitblijft of de koers juist daalt?

(Dit zijn algemene vragen voor het investeren in losse aandelen, het is niet specifiek gericht op dit bedrijf.)

Er is geen fout antwoord, maar wees wel eerlijk tegen jezelf :)
Van technische analyses heb ik echter geen kaas gegeten en helaas ook geen tijd om mij in te verdiepen.
Bedoel je fundamentele analyse? Technische analyse kijkt uitsluitend naar koersverloop en niet naar de bedrijfsactiviteiten of de gezondheid van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04:05
alaintje schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:35:

Ik heb mij ingeschreven. Op IEX staat een uitgebreid artikel.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

HEA220 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:29:
[...]
Mijn asset locatie is lichtjes gebaseerd op de ultimate buy and hold strategy van Paul Merriman.
Ik ben nu wat meer aan het lezen over zijn aanpak. Welke fondsen heb jij gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

N.a.v. een aantal tips hier gekozen voor DE GIRO, omdat deze simpelweg het goedkoopste is.
Eerste storting gedaan en order geplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:12:
N.a.v. een aantal tips hier gekozen voor DE GIRO, omdat deze simpelweg het goedkoopste is.
Eerste storting gedaan en order geplaatst :)
Top! :) Ga je geen spijt van krijgen.
Laat je beleggen of heb je zelf een keuze gemaakt? Zo ja, welke fondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:27
In de rendement berekening neemt Binck in ieder geval ook transactiekosten mee (zelfs als deze vergoed worden door bijv. een actie). Dit kan negatief inwerken op je daadwerkelijke rendement. Mogelijk dat dit een verklaring is?
seadogg schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:18:
[...]

Dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Philflow schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:57:
[...]

Ik ben nu wat meer aan het lezen over zijn aanpak. Welke fondsen heb jij gekozen?
Zitten jullie bij De Giro? Dat zou bij het kiezen van fondsen of etfs uit kunnen maken vanwege de gratis kernselectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Orangelights23 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:04:
[...]

Hmm, dat is wel een vreemde situatie dan. Nu is het rendement van een gemiddeld fonds t.o.v. 12 maanden geleden tussen de -3% en +5% (snelle blik), maar het percentage van -17% is wel apart. Ik zie dat Binck t.o.v. vorig jaar ook een redelijk rendement heeft behaald.

Ik zou Binck eens een berichtje sturen, want zo'n hoog percentage is wel afwijkend. Het zou overigens kunnen dat je steeds op piekmoment hebt gekocht en de koers sindsdien stukken is gezakt.
Normaal rendement zat inderdaad rond die koers, echter heb ik offensief profiel gekozen, misschien dat daar wat afwijking in zit?
henkjobse schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:36:
In de rendement berekening neemt Binck in ieder geval ook transactiekosten mee (zelfs als deze vergoed worden door bijv. een actie). Dit kan negatief inwerken op je daadwerkelijke rendement. Mogelijk dat dit een verklaring is?
[...]
Dit zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Echter lijk de (nu -14,9%) toch niet helemaal realistisch te zijn.

Dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

oscar82 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:46:
[...]
Zitten jullie bij De Giro? Dat zou bij het kiezen van fondsen of etfs uit kunnen maken vanwege de gratis kernselectie
Ik heb inderdaad De Giro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Wat betreft de Marel IPO: de prijs waarop je kan inschrijven is een flink stuk lager dan de prijs van de aandelen op de IJslandse beurs. Of zie ik dat verkeerd? Als ik +/- 575 ISK omreken naar EUR, dan komt er zo'n 4.12 euro uitrollen. Inschrijven kan voor 3.65-3.75, 10% lager dan die 4.12 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
Longcat schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:56:
Wat betreft de Marel IPO: de prijs waarop je kan inschrijven is een flink stuk lager dan de prijs van de aandelen op de IJslandse beurs. Of zie ik dat verkeerd? Als ik +/- 575 ISK omreken naar EUR, dan komt er zo'n 4.12 euro uitrollen. Inschrijven kan voor 3.65-3.75, 10% lager dan die 4.12 euro.
Jup, de grote vraag is natuurlijk of de prijs van Marel omhoog gaat in Amsterdam, of dat hij omlaag gaat in IJsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Philflow schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:57:
[...]

Losjes gebaseerd zei ik hè ;)
Maar ik zit in:

aandelen:
33% VTI
16% VXUS
5% TDT
9% EMIM
7% TDIV

Fixed income:
6% DBZB
12% Rabo certificaten + HYT + FPF
12% TRET + RA + IGR

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rFNSL1cK/Knipsel.png

Wanneer ik in de US had gewoond had ik met deze verdeling de afgelopen 20 jaar het in rendement beter gedaan dan de ultimate buy and hold, maar tegen een hoger risico.
Van 2001 tot 2019 zou de eerste regel de ultimate portefuille zijn, en de tweede regel is mijn verdeling:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kGtfcBtW/Knipsel2.png

[ Voor 27% gewijzigd door HEA220 op 05-06-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

seadogg schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:32:
[...]

Top! :) Ga je geen spijt van krijgen.
Laat je beleggen of heb je zelf een keuze gemaakt? Zo ja, welke fondsen?
Ik doe het zelf, met een klein bedrag. Wil eerst leren hoe het allemaal precies werkt en wat ervaring opdoen.
Heb geen illusies dat het me snel en veel geld op zal leveren.
Mijn eerste aankoop is PostNL. Omdat ik denk dat deze (te) zwaar gestraft is dit jaar, en komende jaren zal herstellen richting 3 euro/aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Da's interessant. Is dat een manier om een value tilt te krijgen zonder dividend lek?

En heb je VTI/VXUS via de optie route aangeschaft?

ps. bedankt voor het uitgebreide antwoord.

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 05-06-2019 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Philflow schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:21:
[...]

Da's interessant. Is dat een manier om een value tilt te krijgen zonder dividend lek?

En heb je VTI/VXUS via de optie route aangeschaft?

ps. bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Klopt, daarmee is zover ik kan zien het ook een van de goedkoopste opties om de factor value te bespelen (ook al is het natuurlijk eigenlijk factor hoog dividend). Verder hou ik er gewoon van om dividend te ontvangen.

VTI/VXUS koop ik inderdaad via opties. In de tussentijd dat ik geen 100 aandelen tegelijk kan kopen investeer ik mijn geld in VUSA en IMEU omdat deze via de kernselectie gratis te verhandelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Hielko schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:42:
[...]

Jup, de grote vraag is natuurlijk of de prijs van Marel omhoog gaat in Amsterdam, of dat hij omlaag gaat in IJsland.
Ik zou zeggen beiden. Eigenlijk had ik verwacht dat de prijs in IJsland al omlaag zou zijn gegaan - waarom verkopen huidige aandeelhouders niet om vervolgens in te schrijven op de IPO? Antwoord is denk ik dat ze bij IPO geen zekerheid hebben of ze ook 100% van de stukken krijgen waarvoor ze inschrijven. Ook nog wat valutatrisico, mocht de Kroon niet pegged zijn aan de Euro (geen idee), maar op zo'n korte termijn reken je daar geen 10% 'risicopremie' voor.

Ik heb eerder met de IPO's van NIBC, B&S en Alfen ingeschreven om direct weer te verkopen. Data van eerdere NL IPO's wees uit dat die strategie een paar % rendement opleverde gemiddeld. Helaas had ik pech met de genoemde IPO's en gingen ze allemaal omlaag. :+ Toch zit ik nu weer te twijfelen om hetzelfe te doen met Marel, mede vanwege de 'korting'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:30:
[...]

Ik zou zeggen beiden. Eigenlijk had ik verwacht dat de prijs in IJsland al omlaag zou zijn gegaan - waarom verkopen huidige aandeelhouders niet om vervolgens in te schrijven op de IPO? Antwoord is denk ik dat ze bij IPO geen zekerheid hebben of ze ook 100% van de stukken krijgen waarvoor ze inschrijven. Ook nog wat valutatrisico, mocht de Kroon niet pegged zijn aan de Euro (geen idee), maar op zo'n korte termijn reken je daar geen 10% 'risicopremie' voor.

Ik heb eerder met de IPO's van NIBC, B&S en Alfen ingeschreven om direct weer te verkopen. Data van eerdere NL IPO's wees uit dat die strategie een paar % rendement opleverde gemiddeld. Helaas had ik pech met de genoemde IPO's en gingen ze allemaal omlaag. :+ Toch zit ik nu weer te twijfelen om hetzelfe te doen met Marel, mede vanwege de 'korting'.
Valutarisico kun je dichtzetten als institutionele partij, dat gaat het verschil niet maken. Sowieso is dat risico te verwaarlozen (gemiddeld genomen) over een paar dagen, tussen de euro en een marginale Europese munt.

Dit is geen IPO (initial public offering) maar een secondary offering op een nieuwe beurs. Niet geheel ongebruikelijk om dat op een kleine discount te doen t.o.v. de marktprijs - je wil kopers natuurlijk een kleine incentive geven om in te stappen i.p.v. bestaande aandelen op de beurs te kopen. Dan zou je helemaal geen geld ophalen.

En je weet als belegger natuurlijk niet hoeveel aandelen je binnenkrijgt: als de offering populair is krijg je misschien maar pro rata 25% van de aandelen waar je op hebt ingeschreven. Je weet dus niet van te voren hoeveel aandelen je moet shorten als hedge. Bovendien kan de range van de offering natuurlijk nog omhoog aangepast worden als er veel vraag is. De range was in eerste instantie wijder en er is denk ik niet genoeg liquiditeit om een grote hedge op te zetten de dag van te voren.

Tenslotte is de Ijslandse beurs uberhaupt niet heel erg bereikbaar en/of liquide (ze doen niet voor niets een secondary op Euronext natuurlijk), ook daarom is het voor veel partijen wellicht moeilijk of onmogelijk om uberhaupt een trade op te zetten.

Kortom, vanwege diverse factoren is dit geen waterdichte arbitrage-mogelijkheid, niet heel vreemd dat er daarom een klein spreadje is. Ik zou er absoluut niet van uit gaan dat je kan kopen voor 3.75 en het er dezelfde dag uit kan trappen op 4.10. Als het al een winstgevende trade is dan is het marginaal.

Dat gezegd hebbende, ik doe ook lekker mee :) . Het zal geen enorme disaster worden (+/- een paar procent) en zeker als je onder de preferential retail allocation blijft lijkt de risk/reward me niet heel slecht.

En je kan je een uurtje vermaken op de Marel website met het bekijken van alle machines waarmee je 15.000 kippen per uur kan slachten of 'residual meat' kan collecten van slachtafval. Er is een demo center in Boxmeer waar je heen kan met de schoonfamilie: "Bring your own raw material to test" :P .

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 05-06-2019 16:23 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@writser Inderdaad geen IPO, maar zo wordt het wel steeds genoemd, dus ik ben er maar in meegegaan. Korting is vrij logisch en imo wel dermate hoog dat ik graag had meegedaan. Wilde net een ordertje indienen, maar de inschrijving is sinds 16:00 gesloten. Lekker dan. :+

Vrijdag maar eens kijken of/hoeveel % ik heb gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Zr40 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:50:

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–8,59%
+4,59%
+18,25%
+18,66%
Hoogste prestatie
ROKU, +42,70%
OKTA, +25,78%
GH, +109,88%
GH, +121,66%
Laagste prestatie
NTNX, –34,76%
TSLA, –14,69%
TSLA, –42,68%
TSLA, –43,29%
Aantal posities
100
87

Verdeling
Aandelen 138,1%
Opties 1,8%
Cash –39,9%
Aandelen 117,0%
Opties 0,9%
Cash –17,9%
Transacties
Aandelen 10×
Opties 7×
Valutaconversie 1×
Aandelen 15×
Opties 14×
Valutaconversie 2×
Aandelen 64×
Opties 24×
Valutaconversie 5×
Aandelen 88×
Opties 24×
Valutaconversie 7×
Transactiekosten
€ 9,90
€ 22,71
€ 48,88
€ 65,30

[Afbeelding]
[Afbeelding]

KUTGW!

Hoeveel van de out/underperformance wordt verklaard door de leverage? Het lijkt erop dat dat de grootste drijver is van de out/underperformance

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Chief schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 03:19:
[...]

Hoeveel van de out/underperformance wordt verklaard door de leverage? Het lijkt erop dat dat de grootste drijver is van de out/underperformance
Maand
Rendement
Cashpositie
Rendement bij 0% cash
SPX
Out/underperformance zonder leverage
Effect van leverage
Mei
–8,59%
–39,9%
–6,14%
–6,35%
+0,21%
–2,45%
April
+4,59%
–17,9%
+3,89%
+4,05%
–0,16%
+0,70%
Maart
+4,07%
–4,0%
+3,91%
+1,94%
+1,97%
+0,16%
Februari
+8,97%
4,6%
+9,40%
+3,21%
+6,19%
Januari
+9,07%
13,8%
+10,52%
+8,01%
+2,51%
YTD
+18,26%

+22,51%
+10,73%
+11,78%

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 06-06-2019 08:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 17:16
Ik ben maar eens een totaaloverzicht gaan maken over al m'n posities heen. Fijne tool is Morningstar daarvoor!
- Pensioen
- Aanvullend pensioen (BND, lijfrente)
- RSU/aandelen
- Eigen investeringen

Hieronder het resultaat, Wereldwijd-Flex-Cap als benchmark. Ik was bekend dat ik niet goed gediversificeerd zat door m'n RSU/aandelen. Deze krijg ik via m'n werk (US tech bedrijf), obfuscated te zien hieronder.

Ik viel wel van m'n stoel toen ik dit zag 😳:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KQ4awMBJTMhwijCQL5BUG4Xv/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G4czDkqNuDkMrHf317faERcA/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yC9tbjyhd8f07X8ACeIGJxBT/full.png

Nu denk ik dat het verstandig is om deze zsm te gaan verkopen en beter te balanceren.
Het lijkt me goed om toch een stuk small cap op te nemen, misschien via in instrument als EMIM?

[ Voor 17% gewijzigd door flipjevandejam op 06-06-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Weet iemand of dit echt klopt? Of vergelijken ze misschien de een met dividend inbegrepen en de ander niet?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5Mmi7p1.png

While American outperformance continues to defy history, the rest of the world remains trapped in a bear market.
https://www.bloomberg.com...nywhere-else?srnd=premium

[ Voor 54% gewijzigd door Philflow op 06-06-2019 10:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
@Philflow Zal vast kloppen. Ze hebben gewoon de startdatum heel handig uitgekozen. Waarom beginnen bij 30 november i.p.v. 10 jaar geleden, bijvoorbeeld. Kijk maar eens naar dit linkje, daar zit een grafiek in met WORLD, ACWI EX USA en ACWI, maar dan vanaf 2004. Dan zie je dat ex USA in 2007 flink hoger stond. Over de periode 2004-2019 is er nog steeds outperformance van ACWI t.o.v. ACWI EX USA, maar niet zo veel als in jouw grafiek.

EDIT: Kanttekening dat 'jouw' en 'mijn' grafiek niet een op een te vergelijken zijn, aangezien bij jou de S&P vergeleken wordt met ACWI EX USA en bij mij de ACWI met ACWI EX USA.

[ Voor 14% gewijzigd door Longcat op 06-06-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 17:38
@flipjevandejam interessant! Welke tool van Morningstar is dat? En kan je daar ook je cash reserves en leningen in bijhouden?

Als je 28% van je totale aandelenpakket in je werkgever hebt zitten, vind ik dat heel veel exposure:
  • Best veel vermogen gekoppeld aan je primaire inkomstenbron. Als het slecht gaat met je werkgever wordt je zowel in je vermogen als (in geval van ontslag) je primaire inkomstenbron
  • 28% vol in US
  • 28% vol in midcap groei. Als je hier ook de index wilt volgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
AceAceAce schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:50:
@flipjevandejam interessant! Welke tool van Morningstar is dat? En kan je daar ook je cash reserves en leningen in bijhouden?

Als je 28% van je totale aandelenpakket in je werkgever hebt zitten, vind ik dat heel veel exposure:
  • Best veel vermogen gekoppeld aan je primaire inkomstenbron. Als het slecht gaat met je werkgever wordt je zowel in je vermogen als (in geval van ontslag) je primaire inkomstenbron
  • 28% vol in US
  • 28% vol in midcap groei. Als je hier ook de index wilt volgen...
Tool: Portefeuille en specifiek de X-Ray

Helemaal eens met exposure, ben nu a/h uitzoeken welke instrumenten het best passen bij herbalanceren. Mocht je suggesties hebben, hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@flipjevandejam Ik neem aan dat het bedrijf beursgenoteerd is. Als je weet hoeveel stuks je hebt aan het eind van het jaar bijvoorbeeld, dan kun je put opties kopen om risico op waardedaling af te dekken. Gevolg is wel dat je een stukje upside opgeeft.

Ik weet alleen niet of je aangemerkt bent als 'insider'. Misschien dat je niet mag handelen in instrumenten die betrekking hebben op je bedrijf.

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 06-06-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

@flipjevandejam
EMIM is gewoon market cap gewogen. Zoals de meeste ETF's. Die zal dus voornamelijk toevoegen aan large cap, daarna mid- en slechts een paar procentjes small cap. Wel meer dan je nu hebt, natuurlijk. Maar het zet niet echt zoden aan de dijk als je flink wilt balanceren.
Ik heb een REIT ETF die veel bedrijven uit de mid- en smallcap segment heeft. Vooral waarde en gemengd. Minder op groei gericht. Wellicht is dat een diversificatie voor je portfolio, aangezien je al tech-groei hebt via je werkgever. Evt kan je het nog combineren met een EM etf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Longcat schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 12:46:
@flipjevandejam Ik neem aan dat het bedrijf beursgenoteerd is. Als je weet hoeveel stuks je hebt aan het eind van het jaar bijvoorbeeld, dan kun je put opties kopen om risico op waardedaling af te dekken. Gevolg is wel dat je een stukje upside opgeeft.

Ik weet alleen niet of je aangemerkt bent als 'insider'. Misschien dat je niet mag handelen in instrumenten die betrekking hebben op je bedrijf.
Ik mag als werknemer geen put opties kopen.

Het beste small cap fonds / ETF dat ik kan vinden, goed gespreid, tegen lage kosten lijkt BND Small Cap (TER:0,24) te zijn. Iemand alternatieve suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51
Hoe is jullie ervaring met het aanmaken van (beleggingsfonds) orders bij ABN (zelf beleggen)? Ik heb gisterenavond een order NT World geplaatst (doorgegaan toen ik een melding kreeg dat ik niet genoeg kennis had). Nu staat ie wel wel bij lopende orders met als looptijd 29-07-2019 maar verder zie ik nog niet veel gebeuren. Hoe lang duurt het bij jullie? Ik kan trouwens ook geen examens doen omdat ik de vragen en antwoorden niet kan zien, iemand die hetzelfde heet ondervonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
HaNS1443 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:34:
Hoe is jullie ervaring met het aanmaken van (beleggingsfonds) orders bij ABN (zelf beleggen)? Ik heb gisterenavond een order NT World geplaatst (doorgegaan toen ik een melding kreeg dat ik niet genoeg kennis had). Nu staat ie wel wel bij lopende orders met als looptijd 29-07-2019 maar verder zie ik nog niet veel gebeuren. Hoe lang duurt het bij jullie? Ik kan trouwens ook geen examens doen omdat ik de vragen en antwoorden niet kan zien, iemand die hetzelfde heet ondervonden?
NT fondsen hebben een T+2 schema. Jouw order wordt vandaag opgepakt en over 2 dagen geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
HaNS1443 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:34:
Ik kan trouwens ook geen examens doen omdat ik de vragen en antwoorden niet kan zien, iemand die hetzelfde heet ondervonden?
Klinkt als een brakke implementatie van die Q&A. Werkt het in een andere browser wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 10:36

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Hoe vul ik die morningstar portefuille in?
Ik heb m'n isin's die ik nu in bezit heb ingevuld hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z4uOxIg.png

En heb bij "Allocatie bedrag" het aantal euro waarvoor ik deze heb gekocht ingevuld.
Klopt het dan? Of moet ik de huidige waarde ingeven van die drie stukken?

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
PeaceFreak schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:04:

..

En heb bij "Allocatie bedrag" het aantal euro waarvoor ik deze heb gekocht ingevuld.
Rechsboven staat een "?" hulp symbool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

AceAceAce schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:08:
[...]

Rechsboven staat een "?" hulp symbool
Ja, nu zie ik die ook 8)7
Maar in ieder geval, met die vraagteken kom ik er niet helemaal uit, alleen de guide PDF is hier niet te openen... 404 error.

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
PeaceFreak schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:04:

[Afbeelding]

Hmm ik herken dit overzicht niet. Ik ken alleen het overzicht waarin je de aangekochte aandelen per keer in kunt verwerken. Heb je wel de juiste portefeuille gekozen, je kunt namelijk kiezen uit 2 opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Dan tel je je bedragen bij elkaar op en reken je de % uit en vul je die in.
Ik heb dat even snel gedaan, werkt.

Valt me op dat het heel erg opvalt welke Index/Benchmark je gebruikt om tegen te vergelijken...
Ik heb VTI VXUS en VWRL. Als ik dan de Wereldwijd Large-Cap Gemengd gebruik, die ook wordt gebruikt op de Morningstar pagina van VWRL, dat er dan behoorlijk wat verschil tussen de samenstelling van die index en VWRL...

Al met al zit ik portfolio-breed op veel vlakken dichtbij de index, behalve op het gebied van regio's: Amerika zit 4.5% boven de Wereldwijd Large-cap index verhouding. Enige conclusie die ik kan trekken is dat de US markt (VTI) veel sterker heeft gepresteerd dan ex-US (VXUS). Maar herbalanceren ga ik niet (kunnen) doen, omdat ik geen 4e fonds erbij wil betrekken en VXUS niet op in te leggen is sinds begin vorig jaar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:59:
[...]

Over low cost ETFs gesproken, ik wacht nog steeds op de Amundi Prime fondsen bij degiro. Binnenkort maar eens mailen.
Ze zijn er! Niet dankzij mijn mail, vergeten...

Ik zie de volgende staan:
AMUNDI PRIME EURO CORP UCITS ETF DRG

AMUNDI PRIME EUROPE UCITS ETF DRG

AMUNDI PRIME EUROZONE UCITS ETF DRG

AMUNDI PRIME GLOBAL GOVIES UCITS ETF DRF

AMUNDI PRIME GLOBAL UCITS ETF DRG

AMUNDI PRIME JAPAN UCITS ETF DRG

AMUNDI PRIME USA UCITS ETF DRG

Zelf alleen geïnteresseerd in dikgedrukte, de global equities ETF. TER van 0.05%. Spread is 3 tot 5 cent op dit moment op een prijs per aandeel van +/- 18.75. Dit is wel een stukje groter dan IWDA. Tot nu toe zijn er ong. 3500 stuks verhandeld, dus zo'n 65k. Stukje minder dan de 2.5 miljoen euro volume van IWDA. :+

Toch even in de favorieten gezet. Aansluitkosten voor Milaan en transactiekosten verdien je snel terug als je een mooie positie hebt opgebouwd in IWDA.

[ Voor 28% gewijzigd door Longcat op 06-06-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
Longcat schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:02:
Interesting. Heb je ook een idee van het dividendlek?

Begrijp ik goed dat de 3% in- en uitstapvergoeding niet van toepassing is op de gewone (privé) belegger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Sander B lijkt me vergelijkbaar met IWDA (en VWRL) aangezien holdings vergelijkbaar zijn en het volgens mij beiden SICAVs zijn. Die 3% is inderdaad niet van toepassing, aangezien je bij een ETF niet toetreedt. Je koopt de aandelen van iemand anders zoals de market maker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Zijn er meer mensen die zich hier een value tilt in hun portfolio hebben? Hoe hebben jullie dat gedaan?
Instead of being 60% in stocks and 40% in bonds, the portfolio would be 40% in stocks tilting towards large- and small-cap value and 60% in bonds. And a "40/60 portfolio that's tilted towards small-cap and value has a similar expected return as that 60/40 portfolio that isn't tilted towards small-cap and value stocks," Grogan said. "And that's really where kind of the science of investing comes in, where we're able to build a portfolio that has the same or similar expected returns but with less risk in terms of volatility and other measures of risk."
bron

Zelfde verwachte opbrengst met minder volatiliteit klinkt mooi natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
@Zr40 dank voor de tip, dat was initieel zo geregeld. Echter ik wil ze kopen met mijn persoonlijke holding en klaarblijkelijk ondersteunt DEGIRO dit niet. Dit hebben ze me per mail bevestigd.

Wat zou een alternatief kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@RielN Met zakelijk beleggen heb ik geen ervaring. Heeft DEGIRO een reden genoemd waarom ze je holding niet als klant kunnen accepteren? Wellicht ligt er een wettelijke reden aan ten grondslag. Ik zou het zelf niet weten.

Indien dat niet het geval is; ik weet toevallig dat Interactive Brokers ook rechtspersonen als klant accepteert (met de 'Small Business' account structure). Wat de voorwaarden zijn durf ik je niet te zeggen.

Het IB platform is natuurlijk wel een beetje overkill voor het beleggen in één specifiek bedrijf. Daarmee bedoel ik dat je te maken hebt met een leercurve. Het is verder gewoon geschikt, of je nu in één bedrijf belegt of in honderden. Als je meer dan $100k (of gelijkwaardig in Euro) wil beleggen dan is het zeker goedkoop, anders betaal je minimaal $10 per maand.

Andere alternatieven... ik ken er zelf geen. Wellicht biedt je bank een mogelijkheid om zakelijk te beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07
Lijkt mij dat je prima met een holding kan beleggen, moet je wel een LEI nummertje aanvragen zodat toezichthouders de transacties kunnen monitoren. Ik neem aan dat ze dat hebben teruggegeven. Gebeurt ook voor retail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Longcat schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:02:
[...]

AMUNDI PRIME GLOBAL UCITS ETF DRG
Ik had een mail gestuurd met de vraag wanneer deze beschikbaar kwam bij DEGIRO. Graag gedaan. :> :P

Inderdaad vergelijkbaar met IWDA qua spreiding en ook qua dividendlek. Ben benieuwd of deze low cost ETF wel een fatsoenlijke AUM gaat krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 06-06-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben wat aan het rommelen met Stocks in Excel, blijft imo een beetje basic wat je aan info kunt lostrekken. Wat zijn jullie ervaringen met Excel en aandelen /eft bijhouden?
Was wel verbaasd dat Meesman ook ertussen zat. BlackRock dan weer niet helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2019 18:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gervinho
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-08 09:38
Sport_Life schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:03:
Ben wat aan het rommelen met Stocks in Excel, blijft imo een beetje basic wat je aan info kunt lostrekken. Wat zijn jullie ervaringen met Excel en aandelen /eft bijhouden?
Waarom niet met GSheets via GoogleFinance ? Is volgens mij veel makkelijker
https://support.google.com/docs/answer/3093281?hl=en

https://business.tutsplus...nance-function--cms-28182

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
RielN schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:42:
@Zr40 dank voor de tip, dat was initieel zo geregeld. Echter ik wil ze kopen met mijn persoonlijke holding en klaarblijkelijk ondersteunt DEGIRO dit niet. Dit hebben ze me per mail bevestigd.

Wat zou een alternatief kunnen zijn?
Een andere broker? Bij Binck / Interactive Brokers kun je in elk geval een zakelijke rekening openen. Bij andere partijen vast ook wel. Ik ben uberhaupt benieuwd waarom je wil beleggen in je holding. Zit je dan niet met dubbele belasting (winstbelasting in de bv en vervolgens dividendbelasting als je het ooit uitkeert)? Geen expert op dit gebied, neem aan dat je dit zelf al hebt uitgezocht.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Ik gebruik ook veel Google Sheets. Imho een van de betere value-for-money oplossingen als je niet te veel wil betalen voor een Bloomberg / Reuters terminal of een andere Excel plugin. Hoewel Microsoft nog bezig is met market data in Excel. Wellicht wordt het beter.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:31

Japser

Jeej!

Heeft iemand een opinie wat ik zou moeten doen met m'n BlackRock beleggingsrekening bij de Rabo? Ik heb het idee dat dat geld in een soort van bodemloze put gaat (+/- 5700,- op rekening en 75,- per maand inleg). Is dit nog verstandig of moet ik gaan kijken naar betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Japser schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:53:
Heeft iemand een opinie wat ik zou moeten doen met m'n BlackRock beleggingsrekening bij de Rabo? Ik heb het idee dat dat geld in een soort van bodemloze put gaat (+/- 5700,- op rekening en 75,- per maand inleg). Is dit nog verstandig of moet ik gaan kijken naar betere opties?
Als dat Rendemix is dan lijkt die flink hogere kosten te hebben dan Zelf beleggen. Daar komt nog bij een waarschijnlijk hoger dividend lek dan met de Northern Trust fondsen bij zelf beleggen.
https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:37:
@RielN Met zakelijk beleggen heb ik geen ervaring. Heeft DEGIRO een reden genoemd waarom ze je holding niet als klant kunnen accepteren? Wellicht ligt er een wettelijke reden aan ten grondslag. Ik zou het zelf niet weten.
DeGiro meldt mij vandaag hierover:
Momenteel werken wij aan het herstructureren en optimaliseren van het zakelijke registratieproces. Vanwege deze reden is intern besloten om zakelijke registraties tijdelijk niet mogelijk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
Sport_Life schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:03:
een ander gratis alternatief: https://www.portfolio-performance.info/portfolio/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Japser schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:53:
Je kunt beheerd beleggen gratis omzetten naar zelf beleggen bij de Rabobank. Ik heb nu eerst een jaar lang beheerd beleggen (scheelt 20 euro ivm actie) en na een jaar zet ik dit om naar zelf beleggen. Je ontvangt dan een nieuw beleggingsnummer waar je huidige portfolio op wordt gezet.
writser schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:52:
[...]

Ik gebruik ook veel Google Sheets. Imho een van de betere value-for-money oplossingen als je niet te veel wil betalen voor een Bloomberg / Reuters terminal of een andere Excel plugin. Hoewel Microsoft nog bezig is met market data in Excel. Wellicht wordt het beter.
tnx ga ik eens proberen :).

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2019 19:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Miki schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:30:
[...]

Hmm ik herken dit overzicht niet. Ik ken alleen het overzicht waarin je de aangekochte aandelen per keer in kunt verwerken. Heb je wel de juiste portefeuille gekozen, je kunt namelijk kiezen uit 2 opties.
Okay, ik kan kiezen voor "Overzichtsportefeuille" of "De transactieportefeuille".
Welke zou ik dan moeten kiezen?
En waar kan ik mijn beleggingen het best mee Benchmarken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
PeaceFreak schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:18:
[...]

Okay, ik kan kiezen voor "Overzichtsportefeuille" of "De transactieportefeuille".
Welke zou ik dan moeten kiezen?
En waar kan ik mijn beleggingen het best mee Benchmarken?
Ik gebruik zelf de transactie portefeuille zodat ik mijn periodieke aankopen erin kan verwerken. Deze kun je weer terug vinden bij de orderoverzicht van je broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
writser schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:48:
[...]

Een andere broker? Bij Binck / Interactive Brokers kun je in elk geval een zakelijke rekening openen. Bij andere partijen vast ook wel. Ik ben uberhaupt benieuwd waarom je wil beleggen in je holding. Zit je dan niet met dubbele belasting (winstbelasting in de bv en vervolgens dividendbelasting als je het ooit uitkeert)? Geen expert op dit gebied, neem aan dat je dit zelf al hebt uitgezocht.
Jup, als je ook maar enigszins verwacht een beetje rendement te maken is beleggen in je eigen holding geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Miki schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:27:
[...]

Ik gebruik zelf de transactie portefeuille zodat ik mijn periodieke aankopen erin kan verwerken. Deze kun je weer terug vinden bij de orderoverzicht van je broker.
Oke, dan resteert mij nog 1 vraag: waartegenover benchmarken?
Ik ga beleggen in fondsen en etf's zo wereldwijd mogelijk...

Ik dacht dus zelf aan Mixfondsen EUR - Offensief - Wereldwijd.

Alvast bedankt mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
PeaceFreak schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 00:10:
[...]

Oke, dan resteert mij nog 1 vraag: waartegenover benchmarken?
Ik ga beleggen in fondsen en etf's zo wereldwijd mogelijk...

Ik dacht dus zelf aan Mixfondsen EUR - Offensief - Wereldwijd.

Alvast bedankt mensen!
Heb je al in de specifieke factsheets gekeken van je aandelen. Daarin staat welke benchmark er aangehouden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:30:
[...]

Toch een klein succesje. Inschrijving gesloten op 3.70, alles er uit boven de 3.90. Er staat weer een paar week brood op tafel.

Blijft beetje vreemd. In Ijsland handelde Marel structureel hoger. De offering is, volgens het persbericht, meerdere keren oversubscribed op 3.70. En na de offering handelt het op Euronext ook meteen hoger. Je zou zeggen dat het bedrijf wat geld op tafel heeft laten liggen - op 3.90 was de offering ook wel gelukt, had ze 18 miljoen meer opgeleverd.

Maar misschien is een succesvolle opening op Euronext en tevreden institutionele partijen die meededen aan de offering meer waard.

update: Wat ik nog vreemder vindt: volgens zowel Degiro als Binck hebben particulieren 0 extra aandelen ontvangen als ze voor meer dan de preferred retail allocation hebben ingeschreven (dus 1350 stuks).

Degiro:
- Over het meerdere boven de 1350 ingeschreven aandelen is een toewijzingspercentage van 0,00% van toepassing.
Binck:
De eerste 1.350 aandelen zijn gegarandeerd. Indien uw inschrijving groter is dan 1.350 aandelen heeft u in totaal 1.350 aandelen Marel HF ontvangen. Graag lichten wij dit nog even voor u toe aan de hand van onderstaande voorbeelden.
Dat is toch bizar? Als de offering 4x oversubscribed is (ik noem maar wat) zou je toch verwachten dat je ~25% uitvoering krijgt over je inschrijving boven de 1350 stukken. Maar kennelijk word je als particulier dan gewoon in je reet genaaid: sorry, populaire offering, je krijgt geen aandelen! Benieuwd of daar iets over in de prospectus stond. En ik zal Binck eens lastig vallen.

[ Voor 23% gewijzigd door writser op 07-06-2019 10:06 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
In de prospectus staat natuurlijk een standaard riedeltje waardoor iedereen ingedekt is ...
Full discretion will be exercised as to whether or not and how to allot the Offer Shares (which means that the Company or the Joint Global Coordinators are not obliged to reveal how the reduction or rejection was decided and the counterparty will not be given the opportunity to object to the decision or its application).
[..]
The Company and the Joint Global Coordinators may, at their own discretion and without stating the grounds therefor, reject any subscriptions wholly or partly.
Geeft toch wel mooi aan hoe je genaaid kan worden op de beurs. Als je voor een ton had ingeschreven kreeg je maar voor 5000 euro aan aandelen ontvangen vandaag. Maximale winst: paar honderd euro. Maar als de offering was geflopt had je waarschijnlijk 20x zo veel aandelen in je strot geduwd gekregen en was het verlies potentieel veel groter. En het mag allemaal, volgens de kleine lettertjes.

edit: antwoord Binck:
U heeft een vraag over het toewijzingspercentage van de IPO van Marel. U heeft inderdaad gelijk dat er vaak sprake is van een drempel waarboven de toewijzing op basis van een bepaald percentage plaatsvindt. De stukken zijn echter conform de instructies van onze custodian verdeeld over de klanten die zich hebben ingeschreven voor deze IPO. Onze custodian is tevens ook begeleidend bank bij de beursgang.

Ik kan uw verbazing hierin echter wel begrijpen. Wij hebben hierover contact gezocht met investor relations van Marel zelf. Wij zijn momenteel nog in afwachting van een antwoord hierop. Wij zullen u informeren wanneer wij meer informatie hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door writser op 07-06-2019 12:01 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Miki schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 00:43:
[...]

Heb je al in de specifieke factsheets gekeken van je aandelen. Daarin staat welke benchmark er aangehouden wordt.
Ik heb de factsheets bekeken, heb zelf alleen fondsen en etf's.
Aandelen nog niet.

De tot nu toe 3 stukken in m'n portefeuille hebben alle 3 een andere benchmark...
Of heb ik dat mis.

Ik zal hierbij de link naar de factsheets geven:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
PeaceFreak schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:00:
[...]

Ik heb de factsheets bekeken, heb zelf alleen fondsen en etf's.
Aandelen nog niet.

De tot nu toe 3 stukken in m'n portefeuille hebben alle 3 een andere benchmark...
Of heb ik dat mis.

Ik zal hierbij de link naar de factsheets geven:
Je kunt ze niet alle drie tegelijk vergelijken maar je kunt wel waar je de meeste aandelen van hebt pakken als hoofd benchmark. Hiermee kun je het effect toetsen of je overige aandelen een positief of negatief effect hebben veroorzaakt tov je gekozen benchmark. Het blijft verder vergelijken met wat je zelf aan zou willen toetsen bijvoorbeeld aan FTSE World en MSCI World.

Even wat anders, hoe lang duurt een terugboeking bij DeGiro. Vindt het maar vreemd dat ik er al 24u op moet wachten nadat ik een aantal posities heb verkocht en vervolgens teruggeboekt hebt naar mijn tegenrekening :/
Pagina: 1 ... 80 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.