mvanhezik schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:38:
Vraagje aan community hier; welke applicatie / website gebruiken jullie om aandelen (over alle beurzen heen) te zoeken die interessant kunnen zijn ?
Ik gebruik nu zelf de stock screener tool van investing.com. In deze stock screener heb ik bijvoorbeeld een filter set opgeslagen die zich focust op (mogelijk) te laag gewaardeerde aandelen met daarin;
- % daling tov 52 weeks high
- P/E ratio
Er is niets mis met value investing, maar wanneer je een te laag gewaardeerd aandeel tegenkomt zou je zeker moeten uitzoeken waarom het te laag is gewaardeerd. Wellicht zit er een belangrijke reden achter
Het lijkt interessant, aandelen vinden die op basis van jaarcijfers, koersen en indicatoren goedkoop lijken. Maar de kans is groot dat er met een aandeel dat in de laatste 52 weken flink is gedaald (ten opzichte van de markt als geheel) iets aan de hand is.
Bijvoorbeeld een productiebedrijf waarvan de fabriekshal is afgebrand, of een tech bedrijf met een rechtszaak die niet goed afloopt, of een medisch bedrijf waarvan de behandeling niet door de trials komt. Zo'n aandeel zal in ieder geval op basis van de eerste indicator bovenaan komen te staan en de P/E (op basis van earnings van afgelopen boekjaar) lijkt ook extreem gunstig.
Wat minder extreme gevallen zijn bedrijven met slecht management, verhoogde concurrentie, stijgende kosten. Zoekterm: 'value trap'
Wat betreft je vraag: ik doe zelf niet aan dit soort screening om aandelen te vinden. In plaats daarvan maak ik gebruik van betaald advies (periodieke buy&hold aanbevelingen voor specifieke aandelen, met onderbouwing waarom ze denken dat dit aandeel het goed zal doen), waarbij ik zelf nog de beslissing maak om een bepaald advies wel of niet op te volgen.
- CCI
Consumer Confidence Index? Dat is een indicator voor de gehele economie, daar ga je geen specifieke aandelen mee vinden.
- RSI
Dit is een indicator voor technische analyse. RSI is volgens mij niet echt geschikt voor lange termijn beleggen (buy&hold), eerder voor korte termijn of voor day trading. Als dat je doel is, prima, maar anders denk ik dat je RSI het beste kan negeren