Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.599 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

henkjobse schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:35:
December was een mooie eerste test. Denk dat zo'n test als december nog wel te doen is, maar de combinatie met bijv. verlies van werk lijkt mij veel lastiger om dan standvastig in te blijven leggen.
[...]
Als je dat al een test vond dan zou ik meteen stoppen :+
Probeer eens in te schatten hoe je 2008 en de jaren erna ervaren zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:45:
[...]

In de situatie waarbij je je werk verliest moet je vooral geen maandelijkse inleg blijven doen. Dit is waar je buffer voor bedoeld is, en samen met WW zou je toch minimaal een paar jaar vol moeten kunnen houden voordat de noodzaak tot verkopen ook maar enigszins in beeld begint te komen.
Je snapt mijn punt niet. Rationeel heb je een prima plan en groot gelijk. Rationeel zie ik een crisis ook niet meteen als een probleem voor mij en rationeel is het plan gewoon door te blijven kopen.

De vraag, en mijn punt, houdt je rationele plan stand in tijden van crisis, of gaat je emotie met je aan de wandel waarna je sub-optimale beslissingen gaat nemen. Ik gun het iedereen dat men puur rationeel de volgende crisis doorkomt maar de praktijk leert dat de emoties die erbij betrokken zijn erg sterk zijn voor veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zr40 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:09:
Laat die aanstaande crash maar komen hoor. Goed voor buy&hold beleggers, je kan meer aandelen kopen voor hetzelfde geld. :P
Hangt vooral van de fase af waar je in zit. In de opbouw fase kan het zeker interessant zijn. In een latere withdrawal fase kan het juist vervelend zijn.
Ik zit er niet zo mee, alles gaat automatisch door.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
^Met

Ik ben nu erg blij dat ik via ING Northern Trust fondsen maandelijks automatisch inkoop. Omdat het fondsen zijn kan ik voor hetzelfde geld meer stukken kopen ivm dat je in fracties kunt kopen. Dit samen geeft een beter gevoel om er niet steeds naar hoeven om te kijken. Ik merkte bij mezelf dat de discipline om maandelijks bij DeGiro etf’s in te kopen beïnvloed werd door mijn eigen emoties. Ik heb nu al een aantal keer gemerkt dat mijn gedrag veranderd als ik ogenschijnlijk dacht dat koers van mijn etf’s niet meer zouden stijgen om paar dagen later te zien dat alsnog deden en ik er met mijn gevoel geheel naast zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Euler212 Verschil is wel dat de mensen in het topic dat je linkte (bijna) allemaal pensionado's waren die jaren aan uitgaven zagen verdampen. Zij konden niet meer goedkoop inkopen omdat zij leefden van de opbrengst van verkopen/dividenden/rente. Dat is toch wel anders dan dat je nog aan het opbouwen bent en goedkoop kunt inkopen (hoe eng dan ook). Volgens mij is de meerderheid hier nog in de opbouwfase.

Je leest in dit topic vaak dat mensen uiteindelijk van plan zijn jaarlijks een x% van hun portefeuille te verkopen om van te leven. Zelf verkoop ik liever niets en leef ik van inkomsten uit dividend* en evt. rente (obligaties). Ik vraag me af of dit psychologisch gezien anders werkt tijdens een crash. In dat topic zie je dat mensen alvast maar wat extra verkochten om hun uitgaven te dekken omdat ze bang waren dat er niets over zou blijven. Als je van dividend leeft, hoef je de verkoopknop niet in te drukken. Kanttekening is natuurlijk wel dat het dividend verlaagd of geschrapt kan worden.

*Mijn ETF posities zal ik tzt dus omzetten naar posities in dividendaandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Longcat Het is natuurlijk allemaal niet zo zwart-wit, maar ik ben voor mezelf in ieder geval erg benieuwd hoe ik een crisis zal ervaren. Betreft een baan aanhouden maak ik me niet zo druk.

Zijn er mensen hier in het topic aanwezig die al aan het beleggen waren toen de vorige crisis begon? Ik ben erg benieuwd hoe men dat ervaren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
Longcat schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:16:
Als je van dividend leeft, hoef je de verkoopknop niet in te drukken. Kanttekening is natuurlijk wel dat het dividend verlaagd of geschrapt kan worden.
En dat ze dividend vaak rond een bepaald percentage van de koers proberen te houden, dus als je koers daalt doet je dividend dat ook.
Longcat schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:16:
*Mijn ETF posities zal ik tzt dus omzetten naar posities in dividendaandelen.
Er zijn ook High Dividend Yield ETF's, makkelijkere optie dan dividendaandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:22:
@Longcat Het is natuurlijk allemaal niet zo zwart-wit, maar ik ben voor mezelf in ieder geval erg benieuwd hoe ik een crisis zal ervaren. Betreft een baan aanhouden maak ik me niet zo druk.

Zijn er mensen hier in het topic aanwezig die al aan het beleggen waren toen de vorige crisis begon? Ik ben erg benieuwd hoe men dat ervaren heeft.
Ja, die baan is cruciaal. Ik heb daar eigenlijk nooit goed over nagedacht. Misschien is het hebben van een recessie-proof (of zelfs depressie-proof) baan nog wel een stuk belangrijker dan de keuze voor broker of IWDA vs NT. :+ Natuurlijk kan je een jaar aan buffer hebben, maar de ellende kan best een stuk langer aanhouden. Moeten verkopen op een dieptepunt is natuurlijk desastreus. Zelf werk ik in de financiële sector, toonbeeld van stabiliteit, dus ik hoef me nergens druk over te maken. _O-

@Sander B Weet ik, maar dat soort ETF trekt mij niet echt aan. Ik koop liever aandelen van bedrijven die een goede geschiedenis hebben van dividend uitkeren en een paar met absurd hoge yield dat wellicht niet houdbaar is. Van zo'n high yield dividend ETF heb ik geen idee wat er in zit. Ik heb afgelopen maand alvast een klein beginnetje gemaakt, binnen de vrije ruimte die ik mezelf geef (10% van ptf). Kleine posities genomen in 3M (verhoogt al netjes 60 jaar elk jaar het dividend), Altria (lekker controversieel tabak) en B&G Foods (erg hoog dividendrendement, zal misschien in gesneden moeten worden).
Sander B schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:25:
[...]

En dat ze dividend vaak rond een bepaald percentage van de koers proberen te houden, dus als je koers daalt doet je dividend dat ook.
Wie is 'ze'? Naar mijn weten verlagen bedrijven doorgaans het dividend niet omdat de koers is gedaald. Het is eerder dat de EPS daalt, de koers daardoor daalt en het dividend daalt omdat de EPS niet hoog genoeg is om te blijven betalen.

[ Voor 37% gewijzigd door Longcat op 28-05-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Longcat schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:27:
Wie is 'ze'? Naar mijn weten verlagen bedrijven doorgaans het dividend omdat de koers is gedaald. Het is eerder dat de EPS daalt, de koers daardoor daalt en het dividend daalt omdat de EPS niet hoog genoeg is om te blijven betalen.
Klopt, dat is een groot deel van het verhaal, maar niet alles. Als een dividendbedrijf een keer een kwartaal/jaar geen winst maakt gaat dat dividend echt niet stoppen. Dat betalen ze gewoon uit hun reserves. Omgekeerd zullen bij een enkel goed seizoen ook niet evenredig extra dividend uitkeren (d.w.z. bovenop het normale dividend op de koerswinst), dat gaat weer naar de pot toe. Een bedrijf is dus wel degelijk actief bezig met het managen van hun dividendpercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Sander B Oeps, ik vergat een *niet* in mijn eerdere post.

Wat bedoel je met dividendpercentage? De punten die jij noemt zijn precies argumenten dat bedrijven zich niet bezig houden met het dividendrendement (yield) van het aandeel. Dividend aristocrats/champions/etc. doen juist hun best om, door de schommelende EPS heen, stabiel dividend in absolute dollars/euro's uit te keren dat jaarlijks harder stijgt dan de inflatie.

Misschien dat je pay-out ratio bedoelt? Het deel van de winst dat wordt uitgekeerd. Dit kan niet lange tijd boven de 100% uitkomen, want dan gaan de reserves opdrogen en kan er niet geïnvesteerd worden. Daar zal een bedrijf zich weer wel mee bezig houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
@Longcat

Ik belegde rond 2008 elk kwartaal rond de €100,- (zat nog op school), het beleggen deed ik sinds 2006. Tijdens de crisis zag ik veel winsten verdampen en baalde ik daar enorm van. Wat ik echter wel zag en ook deed, wat een kans om goedkoop in de kopen. Ik had gelukkig veel spaargeld en heb toen besloten om maandelijks in te gaan leggen en de inleg te verhogen. Beste keuze: heeft mij veel rente-op-rente gegeven, naast de mooie winsten. Natuurlijk had ik de druk niet dat ik het belegde geld snel nodig had, maar het gewoon langzaam op kon bouwen. Even huilen en weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Longcat schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:22:
Dividend aristocrats/champions/etc. doen juist hun best om, door de schommelende EPS heen, stabiel dividend in absolute dollars/euro's uit te keren dat jaarlijks harder stijgt dan de inflatie.
Ah. Nee, ik dacht dat ze de dividend yield redelijk gelijk probeerden te houden, maar als ik bij Unilever en Shell kijk houden ze inderdaad het absolute bedrag per aandeel gelijk. Weer iets geleerd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Sander B schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:25:
[...]

[...]

Er zijn ook High Dividend Yield ETF's, makkelijkere optie dan dividendaandelen.
Ik ken geen een bedrijf dat probeert zijn dividend een bepaald percentage van de koers te houden. Kan je hier een voorbeeld van geven?

edit: vraag niet meer relevant

[ Voor 7% gewijzigd door klaasvaak1853 op 28-05-2019 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:43
poehee schreef op maandag 27 mei 2019 @ 18:13:
[...]
Typisch gevalletje "met je familie moet je wandelen, niet handelen".
Ik begrijp wat je zegt maar ik dit familie lid is slim genoeg om te begrijpen wat er met aandelen kan gebeuren. Ik heb hem ook even fijntjes laten zien wat er in 2001 en 2009 gebeurde. Hij is hier goed van op de hoogte en heeft al de beslissing genomen om te gaan beleggen. De vraag die aan mij werd gesteld was alleen: waar kan ik dat het beste doen.

Aangezien hij al een betaalrekening heeft bij ABN lijkt me die keuze vrij eenvoudig. De 35 euro cashback maakt het helemaal een no brainer, mi.
:Y 2001 en 2009, en ik wist niet goed wat ik aan het doen was. Flinke bedragen ook, maar gelukkig verdiende ik ook goed. Ik verkocht fondsen met flink verlies. Bij de volgende crisis weet ik beter. Hopen dan ik mezelf onder controle heb ;)

Als ik er nu aan denk wat er gebeurt was als ik sinds ~1999 gewoon was blijven zitten... haha.

[ Voor 30% gewijzigd door Pistachenootje op 28-05-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 07:21

BombaAriba

Ondertitel

Vraagje; ik beleg bij ING en zie daar van Think zowel de ETF’s als gelijknamige fondsen. Zit hier nog enig verschil in buiten het feit dat je in fondsen maar 1x per dag kan handelen? Kosten lijken hetzelfde. Op de Think etf website vind ik ook geen informatie over de fondsen en hun bestaan.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
BombaAriba schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:11:
Vraagje; ik beleg bij ING en zie daar van Think zowel de ETF’s als gelijknamige fondsen. Zit hier nog enig verschil in buiten het feit dat je in fondsen maar 1x per dag kan handelen? Kosten lijken hetzelfde. Op de Think etf website vind ik ook geen informatie over de fondsen en hun bestaan.
Ik heb er toevallig 1 net getoetst en de ISIN is precies hetzelfde als ook de bijbehorende documenten. Vermoedelijk is het een fout in lijst weergave en staan ze zowel als fond als etf.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 28-05-2019 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
Pistachenootje schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:00:

Aangezien hij al een betaalrekening heeft bij ABN lijkt me die keuze vrij eenvoudig. De 35 euro cashback maakt het helemaal een no brainer, mi.
Gemak dient de mens, maar dit zijn naar mijn mening niet de meest belangrijke overwegingen. Vooral die suffe cashback. Als je kan kiezen tussen een gratis VW of een gratis Skoda, maar de Skoda heeft 100 Euro op de stoel heeft liggen, kies je dan voor de Skoda? Extreem voorbeeld, maar die 35 Euro valt echt in het niet vergeleken met de brokerkosten over de komende jaren/decennia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 14:57
Hallo beleggers, ik heb een DeGiro account geopend waar ik van plan ben om telkens als ik ~€75 over heb een aandeeltje Vanguard All-World (VWRL) aan te schaffen, gewoon omdat het anders op mijn spaarrekening staat te verpieteren, en ik extra aflossen op de hypotheek ook niet erg zie zitten op het moment. Is dit slim? :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
DeadKennedy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:55:
Hallo beleggers, ik heb een DeGiro account geopend waar ik van plan ben om telkens als ik ~€75 over heb een aandeeltje Vanguard All-World (VWRL) aan te schaffen, gewoon omdat het anders op mijn spaarrekening staat te verpieteren, en ik extra aflossen op de hypotheek ook niet erg zie zitten op het moment. Is dit slim? :)
Doe dan wel max 1x per kalendermaand de aankoop, dan betaal je geen extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:25:
[...]

Van boven op de berg is het makkelijk roepen hoe je in het dal moet handelen. Ik ben benieuwd hoe gezellig het in dit topic (of het FO topic) wordt als er echt een crisis komt. Of hoeveel ABN reclames met flitse oldtimers er nog op tv zijn. Je kunt je nog zo rationeel indenken wat je moet doen, als je je portfolio die in de min ziet, je huis onder water zit, links en rechts mensen ontslagen worden en de media niks dan doemscenario's schetst, dan moet je een sterke man/vrouw zijn om netjes je maandelijkse inleg te blijven doen. Ik weet van mezelf nog niet of ik daar wel zo consequent mee zal zijn. Denk dat ik mezelf dan pas echt leer kennen op financieel gebied.

EDIT:

Zie dit topic op een forum vol rationele FO mensen die hun financiële levensloop volledig uitgedacht hadden:
https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=25126
De mensen die bij de vorige crisis in de problemen waren vielen in de meeste gevallen buiten de doelgroep van Tweakers en meer specifiek de posters in dit topic, bovendien was er vaak een combinatie van omstandigheden (huis in 2009 gekocht op 2 inkomens, 20k extra geleend voor bruiloft, uit elkaar gaan) als je dan je baan kwijt raakt wordt het lastig.

Mensen met een goed inkomen en enige vorm van verstand :P beleggen over het algemeen met geld dat over is. Dat betekent dat bij baanverlies in het ergste geval de maandelijkse inleg stop wordt gezet, of een gedeelte spaargeld wordt geraakt. Zodoende is het risico minimaal dat het nodig is om aan de beleggingen te komen.

Voor mezelf sprekende zie ik beleggen juist als risico verlagend. Naast het oppotten van de spaarrekening beleg ik iedere maand zo'n 500 euro. Ik ben dus niet gewend om het te consumeren, dus bij terugval van het inkomen (wat ik niet zie gebeuren) voel ik de eerste 500 euro iig niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2019 21:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:53
Dat is een prima keuze. Het ETF zit in de kernselectie van DeGiro, dus zoals @Dacuuu al zei, dan kun je per maand in ieder geval één keer zonder kosten aankopen. Volgens mij kan het trouwens twee keer per maand, maar goed, dat kun je zelf verder uitzoeken hier: https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_Trackers_Kernselectie.pdf

Verder kun je nadenken over welke focus je in je ETF wil hebben of welke combinaties van ETF je zou willen hebben. Kan, hoeft niet. Persoonlijk beleg ik graag in bedrijven en markten waar ik genoeg van weet en dat is daardoor met name via Nasdaq. Om te compenseren focus ik met ETF's meer op Azië en/of emerging markets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
DoinkDeClown schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:51:
[...]
Gemak dient de mens, maar dit zijn naar mijn mening niet de meest belangrijke overwegingen. Vooral die suffe cashback. Als je kan kiezen tussen een gratis VW of een gratis Skoda, maar de Skoda heeft 100 Euro op de stoel heeft liggen, kies je dan voor de Skoda? Extreem voorbeeld, maar die 35 Euro valt echt in het niet vergeleken met de brokerkosten over de komende jaren/decennia.
i.c.m. de Northern Trust fondsen (gering dividendlek) zijn de kosten van ABN waarschijnlijk het laagst, vandaar mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dom is het niet snel, slim hangt van de situatie af. Idealiter wil je elke maand evenveel inleggen, als de prijs van 75 euro daar niet lekker in past dan kan een andere optie ook interessant zijn.

Puur naar gemak kijkend vind ik Northern Trust bij ABN AMRO, mijn huisbank, kopen makkelijker te realiseren. Eenvoudig via de app te doen in elk wenselijk bedrag.

Echter qua kosten zou VWRL weer positiever kunnen zijn. Deze koop ik overigens ook gewoon regelmatig bij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 07:21

BombaAriba

Ondertitel

Miki schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:48:
[...]

Ik heb er toevallig 1 net getoetst en de ISIN is precies hetzelfde als ook de bijbehorende documenten. Vermoedelijk is het een fout in lijst weergave en staan ze zowel als fond als etf.
Ik heb het even nagekeken. Gaat blijkbaar via Fundshare van Euroclear bank. Aan het eind van de dag voor NAV. Viel me al op dat ik daar wel periodiek in mag leggen maar niet op aandelen bij ING.

Effectief dus niet zoveel verschil en gaat dus via hetzelfde systeem als fondsen.

Bron:
https://www.finextra.com/...-fund-processing-platform
https://www.iex.nl/Forum/...ckers-via-Fundsettle.aspx

Ik heb bij drie banken gewerkt maar nooit geweten dat dit ook al geïntegreerd was bij sommige banken en beschikbaar voor particulieren, wel cool.

Ik zie trouwens veel mensen in dit topic volledig in de wereldindex zitten. Best riskant met ~60-80% van je vermogen in de VS zitten. Als dat niet euro gehedged is (en dat is ook weer duur/moeilijk) loop je toch een aardig valutarisico. Stel die gezamenlijke euro obligaties komen en de euro wordt daar pak ‘m beet 10% permanent meer waard door (meer vertrouwen) verlies je toch ~7% op je gehele portefeuille.

Ik vraag me ook af hoe lang China nog haar eeuwige valutakoers tegenover de VS vast gaat houden. Ze hebben hem al licht aangepast na een hoop gezeur van administratie Trump.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
Sport_Life schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:59:
[...]

De mensen die bij de vorige crisis in de problemen waren vielen in de meeste gevallen buiten de doelgroep van Tweakers en meer specifiek de posters in dit topic, bovendien was er vaak een combinatie van omstandigheden (huis in 2009 gekocht op 2 inkomens, 20k extra geleend voor bruiloft, uit elkaar gaan) als je dan je baan kwijt raakt wordt het lastig.

Mensen met een goed inkomen en enige vorm van verstand :P beleggen over het algemeen met geld dat over is. Dat betekent dat bij baanverlies in het ergste geval de maandelijkse inleg stop wordt gezet, of een gedeelte spaargeld wordt geraakt. Zodoende is het risico minimaal dat het nodig is om aan de beleggingen te komen.

Voor mezelf sprekende zie ik beleggen juist als risico verlagend. Naast het oppotten van de spaarrekening beleg ik iedere maand zo'n 500 euro. Ik ben dus niet gewend om het te consumeren, dus bij terugval van het inkomen (wat ik niet zie gebeuren) voel ik de eerste 500 euro iig niet.
Het gaat voornamelijk om enige vorm van gezond verstand hebben in mijn optiek. Met enig verstand kan je namelijk je inkomen verbeteren; i.p.v elke avond voor de tv te hangen of te gamen kan je ook een boek lezen en zo extra kennis op doen, of een bepaalde vaardigheid onder de knie te krijgen, of wat extra uurtjes te werken. (laten we even uitzonderingen vanwege lichamelijke beperkingen etc buiten beschouwing laten)

Je gaat op redelijk korte termijn (in mijn persoonlijke ervaring) hier al vruchten van plukken en zo kan je dus meer gaan investeren. Bijvoorbeeld voor 5 jaar lang elke maand 100 euro netto extra verdienen en beleggen levert je op lange termijn al een hele hoop op en maakt je daardoor inderdaad veel beter bestand tegen crisis en dergelijken.

Persoonlijk zit ik een beetje in hetzelfde scenario als jij, ik ben het gewend om ruim 50% van mijn inkomen te investeren ( hypotheek, aandelen, P2P ) en mijn inkomen moet ruim 60% omlaag gaan voordat ik mijn vaste lasten niet meer kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
BombaAriba schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:15:
[...]

Ik heb het even nagekeken. Gaat blijkbaar via Fundshare van Euroclear bank. Aan het eind van de dag voor NAV. Viel me al op dat ik daar wel periodiek in mag leggen maar niet op aandelen bij ING.

Effectief dus niet zoveel verschil en gaat dus via hetzelfde systeem als fondsen.

Bron:
https://www.finextra.com/...-fund-processing-platform
https://www.iex.nl/Forum/...ckers-via-Fundsettle.aspx

Ik heb bij drie banken gewerkt maar nooit geweten dat dit ook al geïntegreerd was bij sommige banken en beschikbaar voor particulieren, wel cool.

Ik zie trouwens veel mensen in dit topic volledig in de wereldindex zitten. Best riskant met ~60-80% van je vermogen in de VS zitten. Als dat niet euro gehedged is (en dat is ook weer duur/moeilijk) loop je toch een aardig valutarisico. Stel die gezamenlijke euro obligaties komen en de euro wordt daar pak ‘m beet 10% permanent meer waard door (meer vertrouwen) verlies je toch ~7% op je gehele portefeuille.

Ik vraag me ook af hoe lang China nog haar eeuwige valutakoers tegenover de VS vast gaat houden. Ze hebben hem al licht aangepast na een hoop gezeur van administratie Trump.
Erg scherp!

Ik had verwacht dat ISIN de dominante differentiator is maar dat is voor dit soort aandelen totaal niet het geval bij wat oa ING aanbiedt. Nu snap ik trouwens ook dat DeGiro aankondigde bezig te zijn om etf’s in fracties te kunnen kopen ipv hele aandelen. Het zal me niets verbazen als dat een vergelijkbare construct wordt.

In ieder geval extra opletten dus bij het aankopen van je etf’s, nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Tsurany schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:43:
[...]
Echter qua kosten zou VWRL weer positiever kunnen zijn. Deze koop ik overigens ook gewoon regelmatig bij.
Als ik hier naar de kosten kijk van VWRL denk ik juist dat je duurder uit bent.

https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Philflow schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:21:
[...]

Als ik hier naar de kosten kijk van VWRL denk ik juist dat je duurder uit bent.

https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
Volgens die link komt VWRL op 0.569% uit en NT op 0.374% inclusief kosten brokers. Het dividend lek van NT is daarbij op 0,000% gezet, de vraag is of dit echt accuraat is. En het hangt ook af van de bank waarbij je belegd. ABN AMRO rekent enkel een kosten percentage terwijl andere banken weer vaste kosten rekenen.

Het is voor mij niet eenduidig te zeggen dat ABN AMRO + NT echt goedkoper is dan DeGiro + VWRL. Wel dat het eenvoudiger is in te leggen met wisselende bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@Tsurany Alle bronnen die ik gezien heb berekenen het verschil in dividend lekkage ergens tussen de 0.2 en 0.3%. Bij ABN/AMRO heb je enkel de holding costs van 0.2% (en minder bij hogere bedragen) daarom volgens mij wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Voor wat het waard is, is het voordeel van de combinatie bank + NT fonds dat in de gehele lijn geen uitlenen van aandelen plaats vindt. Bij de combinatie DeGiro + VWRL lenen zowel de broker als Vanguard je aandelen uit.
Het is aan een ieder om te bepalen of je hier van wakker wilt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 14:25
Pistachenootje schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:00:
[...]

Als ik er nu aan denk wat er gebeurt was als ik sinds ~1999 gewoon was blijven zitten... haha.
Ooit uitgerekend wat het verschil in rendement zou zijn (procentueel) als je was blijven zitten vs nu? Of dacht je dat het toch geen verschil gaat maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 17:27
Afgaande op het bedrag dat je wil beleggen ga ik er vanuit dat je niet héél veel geld 'over' hebt. In dat geval zou ik persoonlijk denk ik eerder inzetten op extra aflossen van mn hypotheek met als doel mijn maandlasten omlaag te krijgen... Maar voor dat soort afwegingen zit je in het FO topic waarschijnlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Charly schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:14:
[...]

Afgaande op het bedrag dat je wil beleggen ga ik er vanuit dat je niet héél veel geld 'over' hebt. In dat geval zou ik persoonlijk denk ik eerder inzetten op extra aflossen van mn hypotheek met als doel mijn maandlasten omlaag te krijgen... Maar voor dat soort afwegingen zit je in het FO topic waarschijnlijk beter.
Kan toch zijn dat hij al 500 euro in zijn hypotheek aflost en de 75 is wat hij overhoudt voor beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Miki schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:53:
Voor wat het waard is, is het voordeel van de combinatie bank + NT fonds dat in de gehele lijn geen uitlenen van aandelen plaats vindt. Bij de combinatie DeGiro + VWRL lenen zowel de broker als Vanguard je aandelen uit.
Ik zie dit enorm vaak voorbij komen in dit topic. Inderdaad, uitlenen hoort erbij bij een standaard account bij DeGiro. Lynx doet het bij margin trading en bij Binck kun je als belegger kiezen voor het wel/niet uitlenen, waarbij je een deel van de opbrengsten krijgt bij het wel uitlenen.

Echter vraag ik mij af of mensen weten dat dit enorm vaak voorkomt in de financiële markt. En dat er vaak een onderpand van rond de 105% wordt gebruikt om het te dekken En dat er nog nooit een situatie is geweest waar securities lending, zoals deze term internationaal gebruikt wordt, niet terugbetaald konden worden.

Het hele optie gebeuren met short gaan is gebaseerd op uitgeleende effecten. Daarnaast worden bijna alle ETF's uitgeleend door de uitgevers hiervan. Vanguard geeft alle opbrengsten die zij hebben verdiend dankzij het uitlenen direct aan de klant, iShares houdt volgens mij rond de 20-25% van de opbrengsten.

[ Voor 6% gewijzigd door Orangelights23 op 29-05-2019 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51
Tsurany schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:31:
[...]

Het is voor mij niet eenduidig te zeggen dat ABN AMRO + NT echt goedkoper is dan DeGiro + VWRL. Wel dat het eenvoudiger is in te leggen met wisselende bedragen.
Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat ABN goedkoper is, maar wat ik tot nu gelezen en berekend heb is DEGIRO consequent niet de goedkoper. Ik heb dus nog niks gevonden wat er op wijst dat DEGIRO goedkoper zal zijn, wat is je reden om te denken dat DEGRIO goedkoper kan zijn?
Miki schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 08:53:
Dat is een voordeel ja, maar niet het (enige) voordeel om voor een bank te kiezen, kosten en gemak zijn bijvoorbeeld ook legitieme redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HaNS1443 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:53:
[...]

Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat ABN goedkoper is, maar wat ik tot nu gelezen en berekend heb is DEGIRO consequent niet de goedkoper. Ik heb dus nog niks gevonden wat er op wijst dat DEGIRO goedkoper zal zijn, wat is je reden om te denken dat DEGRIO goedkoper kan zijn?
Ik heb er te weinig tijd in gestoken om te kunnen zeggen dat een van de partijen echt goedkoper zal zijn dan de ander, ik wil simpelweg een slag om de arm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 16-09 17:27
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:46:
[...]
Kan toch zijn dat hij al 500 euro in zijn hypotheek aflost en de 75 is wat hij overhoudt voor beleggen.
Alles kan, maar met de informatie die @DeadKennedy geeft doe ik een aanname (dat geef ik ook aan) en zou ik persoonlijk eerst naar mn hypotheek gaan kijken.

Als de zaken anders liggen kun je inderdaad een andere afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Hangt er een beetje van af wat je precies bedoelt met "over", dat is me niet helemaal duidelijk ;) Als dit het bedrag is wat je aan het eind van de maand op je bankrekening "over" hebt, zou ik het niet doen. Beleggen moet je doen met geld dat je verwacht jarenlang niet per sé nodig te hebben. Je wilt niet je aandelen op het minimum moeten verkopen omdat je wasmachine kapot gaat. Zorg eerst dat je een buffer hebt waarmee je bijvoorbeeld zonder problemen een vervangende (2e hands) auto zou kunnen kopen als je je huidige auto total loss rijdt, en dan nog wat extra voor andere van dit soort problemen. Ik zou zeggen zo'n 7000 euro minimum (zullen de meningen over verschillen) en nog een stukje extra als je een eigen huis en/of gezin hebt.

Als je je buffer al op orde hebt, prima idee! Met de fondskeuze is in ieder geval prima, en het is ook een goed idee om klein te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Orangelights23 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:47:
[...]
Lynx doet het bij margin trading
Sterker nog, iedere broker doet dit bij margin trading. 140% van de geleende waarde geldt als onderpand voor je broker en mag volgens beursregels zonder expliciete toestemming uitgeleend worden. Daarnaast heeft je broker vrije keuze in welke effecten gelden als onderpand. Doorgaans kiezen ze per dag de effecten die op die dag het meest opleveren om uit te lenen.

Rekenvoorbeeld: je accountwaarde is 10.000 EUR en hebt voor 11.000 EUR aan aandelen. Onderpand zal 1.400 EUR zijn en dat is de totale waarde aan aandelen die je broker uitleent.

De 105% die jij noemt gaat over de zekerheid (in cash) die je bij IB/Lynx ontvangt wanneer je aandelen worden uitgeleend. Dat wordt betaald door de lener van de aandelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 29-05-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 14:57
edit pers.

[ Voor 100% gewijzigd door DeadKennedy op 03-06-2019 09:47 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Zr40 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:15:
[...]

Sterker nog, iedere broker doet dit bij margin trading. 140% van de geleende waarde geldt als onderpand voor je broker en mag volgens beursregels zonder expliciete toestemming uitgeleend worden. Daarnaast heeft je broker vrije keuze in welke effecten gelden als onderpand. Doorgaans kiezen ze per dag de effecten die op die dag het meest opleveren om uit te lenen.

Rekenvoorbeeld: je accountwaarde is 10.000 EUR en hebt voor 11.000 EUR aan aandelen. Onderpand zal 1.400 EUR zijn en dat is de totale waarde aan aandelen die je broker uitleent.
Klopt uiteraard, bedankt voor je aanvulling. Reden dat ik specifiek Lynx benoemde, is omdat ik veel mensen voorbij zie komen die hier zitten.

Al met al blijft er een risico bij securities lending, maar daarnaast is het zo goed dichtgetimmerd qua wet- en regelgeving dat de baten opwegen tegen de kosten. Voor mij reden om lekker bij DeGiro te blijven.

Die minimale percentages m.b.t. dividendlekkage zijn ook steeds berust op verschillende berekeningen met verschillende conclusies. Ofwel gewoon je strategie bepalen, goed blijven investeren en over een paar jaar kijken naar je vermogen :) 2K meer of minder na 10 jaar is de moeite niet waard imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Zr40 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:15:
[...]

De 105% die jij noemt gaat over de zekerheid (in cash) die wordt betaald door de lener van de aandelen.
Dat is volgens mij alleen in de VS het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Orangelights23 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:47:
[...]

Ik zie dit enorm vaak voorbij komen in dit topic. Inderdaad, uitlenen hoort erbij bij een standaard account bij DeGiro. Lynx doet het bij margin trading en bij Binck kun je als belegger kiezen voor het wel/niet uitlenen, waarbij je een deel van de opbrengsten krijgt bij het wel uitlenen.
Bij lynx moet je hiervoor akkoord geven.

De opbrengsten van het uitlenen wordt dan 50/50 gedeeld met Lynx.
Je kunt ook makkelijk zien welke aandelen er uitgeleend staan.
Opzicht een leuke bijkomstigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
HEA220 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Bij lynx moet je hiervoor akkoord geven.

De opbrengsten van het uitlenen wordt dan 50/50 gedeeld met Lynx.
Je kunt ook makkelijk zien welke aandelen er uitgeleend staan.
Opzicht een leuke bijkomstigheid.
Nee, je moet alleen akkoord geven voor het uitlenen van "fully-paid" aandelen. Als je de aandelen met margin hebt gekocht kunnen ze uitgeleend worden en krijg je ook niks on de securities lending fees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ik lees weleens dat een custody account bij DeGiro goedkoper is dan een normaal account. Weet iemand waar dat op is gebaseerd (en of het uberhaupt wel waar is)?

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
HaNS1443 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:53:
[...]

[...]

Dat is een voordeel ja, maar niet het (enige) voordeel om voor een bank te kiezen, kosten en gemak zijn bijvoorbeeld ook legitieme redenen.
Eens als het om gemak gaat. Je hebt de mogelijkheid om periodiek aankopen van beleggingen in te stellen. Als je met een vast bedrag per maand belegd wat volgens mij hier velen doen dan is het zeker het overwegen waard. Beleggingsfondsen waaronder de nu veel genoemde Northern Trust indexfondsen kun je in fracties aankopen, dus je periodieke inleg wordt steeds volledig en automatisch belegd. Bij de veel genoemde combinatie DeGiro + vwrl dien je handmatig iedere maand te kopen als ook te beslissen hoe je de verdeling maakt tov het bedrag wat je maandelijks inlegt je kunt namelijk alleen hele stuks kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

i7x schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:44:
Ik lees weleens dat een custody account bij DeGiro goedkoper is dan een normaal account. Weet iemand waar dat op is gebaseerd (en of het uberhaupt wel waar is)?
Nee, custody heeft dividendverwerkingskosten maar is wat andere kosten betreft even duur als een normaal account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Heb even terug gezocht in het topic maar kom het zo 1,2,3 niet tegen.
Onderstaande cash back actie van ABN Ambro... zie ik iets over het hoofd?

https://www.abnamro.nl/nl...voorwaarden-cashback.html

Als ik (en mijn vriendin met een losse rekening) dus 100+ euro stort op een rekening > dit 3 maanden laat staan, dan heb ik dus een kleine 70 euro cashback?
Zie ik iets over het hoofd of lijkt dit gewoon een kwestie van HOLD'EN en calender reminder instellen?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

seadogg schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:34:
Heb even terug gezocht in het topic maar kom het zo 1,2,3 niet tegen.
Onderstaande cash back actie van ABN Ambro... zie ik iets over het hoofd?

https://www.abnamro.nl/nl...voorwaarden-cashback.html

Als ik (en mijn vriendin met een losse rekening) dus 100+ euro stort op een rekening > dit 3 maanden laat staan, dan heb ik dus een kleine 70 euro cashback?
Zie ik iets over het hoofd of lijkt dit gewoon een kwestie van HOLD'EN en calender reminder instellen?

:)
Moet wel werken ja. Is ook wel vaker zo bij soortgelijke rekeningen (Evi, Zwitserleven, Centraal Beheer, Robeco, ...). Enige nadeel van deze actie bij de ABN is dat je wel al een ABN rekening moet hebben.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Dat en ik zie in de spelregels staan:
Op het moment van uitkeren van de cashback moet uw beleggingsrekening actief zijn. Dit betekent dat uw geld 3 maanden na de inleg nog steeds moet zijn belegd in 1 van de 6 ABN AMRO Profielfondsen.
Dus als je alleen NT fondsen doet, zit je niet in een profielfonds? = geen cashback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Robkazoe schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:21:
Dat en ik zie in de spelregels staan:

[...]

Dus als je alleen NT fondsen doet, zit je niet in een profielfonds? = geen cashback?
Het gaat om begeleid beleggen, dan moet je inderdaad in hun profielfondsen beleggen. De kosten zijn relatief hoog maar een stuk lager op jaarbasis dan die 35 euro.

Verder geen addertje onder het gras, ze hopen gewoon dat je hierdoor blijft beleggen en ze jaren lang die ~1% kosten binnen kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Bij binck Fundcoach staat nu al een paar weken het beloofde kostenoverzicht wat ze verplicht zijn met MiFID II. Echter zo vaak met meer data brengt dat meer vragen met zich mee dan antwoorden.

Zo staat er bijvoorbeeld onder productkosten “Incidentele kostenl. Lekker duidelijk 8)7 Goed het zit al in de koers en ik neem aan dat dit ook in de TERis opgenomen maar meer duidelijkheid of rust gedft me dit niet...

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Als ik dit zo lees geldt de cash back voor zelf beleggen basis. Ik zie niks over profiel fondsen. https://www.abnamro.nl/nl...beleggen/voorwaarden.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Philflow schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:35:
Als ik dit zo lees geldt de cash back voor zelf beleggen basis. Ik zie niks over profiel fondsen. https://www.abnamro.nl/nl...beleggen/voorwaarden.html
Dat is een andere cashback. De Zelf Beleggen Basis heeft 35 euro cashback als je drie maanden lang tenminste 50 euro investeert. De Begeleid Beleggen heeft 35 euro cashback als je 100 euro investeert en drie maanden laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Tsurany schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:36:
[...]

Dat is een andere cashback. De Zelf Beleggen Basis heeft 35 euro cashback als je drie maanden lang tenminste 50 euro investeert. De Begeleid Beleggen heeft 35 euro cashback als je 100 euro investeert en drie maanden laat staan.
Da's waar, maar wel een betere voor Rob.
Robkazoe schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:21:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb een paar post gelezen van mensen die Europa wat meer gewicht geven in hun portefeuille t.o.v. VS. De redenering is vaak iets van: 'de aandelen in VS zijn overgewaardeerd t.o.v. Europa''. Wat vinden jullie van dit idee? Ik zit nu op de standaard weging.
AceAceAce schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:35:
[...]
Ooit uitgerekend wat het verschil in rendement zou zijn (procentueel) als je was blijven zitten vs nu?
Nee niet gedaan, en zou ik eerlijk gezegd niet eens kunnen omdat ik niet meer precies weet welke fondsen ik had en hoeveel ervan. Maar goed, achteraf is het altijd makkelijk oordelen. Hindsight is 20/20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Pistachenootje schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:46:
Ik heb een paar post gelezen van mensen die Europa wat meer gewicht geven in hun portefeuille t.o.v. VS. De redenering is vaak iets van: 'de aandelen in VS zijn overgewaardeerd t.o.v. Europa''. Wat vinden jullie van dit idee? Ik zit nu op de standaard weging.

[...]

Nee niet gedaan, en zou ik eerlijk gezegd niet eens kunnen omdat ik niet meer precies weet welke fondsen ik had en hoeveel ervan. Maar goed, achteraf is het altijd makkelijk oordelen. Hindsight is 20/20.
De Amerikaanse beurs heeft een enorme boost gehad door het terugkopen van aandelen. Dat is gebeurt door gunstige belastingregels onder Trump.
Het risico bestaat dat de aandelen dat bij een crisis in de VS een stuk harder naar beneden gaan als in de rest van de wereld.
De vraag is, of de economie hier wel overeind blijft als die van de VS instort.

Of het slim is, is een discussiepunt.
Het kan bijvoorbeeld ook hier kapot gaan (een euro crisis of een Nexit). Dan stort misschien de prijs van je huis in. Valt je inkomen weg. En dan worden je aandelen ook nog eens een stuk minder waard. Net op het punt dat je ze misschien moet verkopen. Maar als je aandelen in de VS en Azië had, dan hadden die misschien wel hun waarde behouden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Volgens mij (ik heb geen volledige onderbouwing met data) maakt de verdeling in landen/regio's niet veel uit (zolang je wel gespreid zit). Bedrijven zijn tegenwoordig behoorlijk internationaal. De verdeling over sectoren maakt denk ik veel meer uit. Door met de geografische spreiding te spelen, verander je indirect de spreiding per sector. Amerika heeft AFAIK een veel grotere tech sector dan Europa, dus door een grotere US allocatie heb je vooral een hogere tech allocatie. Anders gezegd: als de Euro Stoxx underperformed t.o.v. de S&P 500, denk ik niet dat dat komt omdat de EU economie het slechter doet, maar omdat Tech en Health Care het beter doen (zo'n 35% in S&P500 vs 20% in Euro Stoxx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

RocketKoen schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:54:
[...]

De Amerikaanse beurs heeft een enorme boost gehad door het terugkopen van aandelen. Dat is gebeurt door gunstige belastingregels onder Trump.
Het risico bestaat dat de aandelen dat bij een crisis in de VS een stuk harder naar beneden gaan als in de rest van de wereld.
De vraag is, of de economie hier wel overeind blijft als die van de VS instort.

Of het slim is, is een discussiepunt.
Het kan bijvoorbeeld ook hier kapot gaan (een euro crisis of een Nexit). Dan stort misschien de prijs van je huis in. Valt je inkomen weg. En dan worden je aandelen ook nog eens een stuk minder waard. Net op het punt dat je ze misschien moet verkopen. Maar als je aandelen in de VS en Azië had, dan hadden die misschien wel hun waarde behouden.
Daarom ook diversifiëren met goud/grondstoffen en bitcoin.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Videopac schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:18:
[...]

Daarom ook diversifiëren met goud/grondstoffen en bitcoin.
Ben ik zelf geen fan van. Grondstoffen zijn leuk om mee te speculeren, maar te duur om lang aan te houden.
En investeren in crypto is eerder een pyramidespel. Heel veel mensen zijn bereid om al hun inleg kwijt te raken, omdat een aantal vroege vogels er rijk van zijn geworden. De enige reden dat het waarde heeft, is omdat het aanbod schaars is en een hype voor vraag heeft gezorgd. En ik zie dat niet nog een keer gebeuren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RocketKoen schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:36:
[...]
En investeren in crypto is eerder een pyramidespel. Heel veel mensen zijn bereid om al hun inleg kwijt te raken, omdat een aantal vroege vogels er rijk van zijn geworden. De enige reden dat het waarde heeft, is omdat het aanbod schaars is en een hype voor vraag heeft gezorgd. En ik zie dat niet nog een keer gebeuren.
Ik vind het ook erg veel lijken op een pyramide spel. Maar er is natuurlijk wel een (kleine) kans dat het echt groot gaat worden als alternatief betaalmiddel.

Ik zie het niet als echte diversificatie maar meer als speculatie. Ik hou het daarom beperkt tot 1% van mijn vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Cryptovaluta zijn nieuw, maar het bitcoin concept voorkomt dat er onbeperkt bitcoins gegenereerd kunnen worden, in tegenstelling tot fiatgeld. En dat ongebreideld bijdrukken van geld is precies wat er sinds 2008 (of eigenlijk al sinds 1971) gebeurd.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Videopac schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:22:
Cryptovaluta zijn nieuw, maar het bitcoin concept voorkomt dat er onbeperkt bitcoins gegenereerd kunnen worden, in tegenstelling tot fiatgeld. En dat ongebreideld bijdrukken van geld is precies wat er sinds 2008 (of eigenlijk al sinds 1971) gebeurd.
Behalve dan dat het minen van coins enorm veel energie kost en dus niet bepaald duurzaam is.

Dat geld, sinds het afstappen van de koppeling met goud, onbeperkt gedrukt kan worden is geen gevolg van het concept van geld. Het is een politiek besluit.
En op dezelfde manier kan de politiek besluiten dat NLcoin het enige legale betaalmiddel wordt van Nederland. En dat NLcoin alleen gemined kan worden door de Nederlandse Crypto Bank.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
’Wereldeconomie belandt in recessie’

Een wereldwijde recessie is aanstaande en centrale banken gaan de rentes in de tweede jaarhelft zodoende verlagen. Dit is de visie van hoofdeconoom Steen Jacobsen van Saxo Bank, die daarom voorzichtig is met beleggingen in aandelen.

De handelsoorlog tussen de VS en China is slechts één van de redenen voor de sombere visie van Jacobsen. Zeker zo zorgelijk vindt hij de wereldwijde duikvlucht van de obligatierentes.

In de VS viel de 10-jaarsrente terug tot ruim 2,2%, een vol procentpunt lager dan eind oktober. In Duitsland is de 10-jaarsrente op afgerond 0,2% negatief beland, na begin dit jaar nog op 0,3% positief te hebben gestaan.

Recente economische berichten stemmen Jakobsen ook negatief. Zijn conclusie voor China is dat de groei in de kredietverlening verder zal afzwakken en derhalve ook de economische groei.

Dat de Amerikaanse centrale bank meerdere malen heeft aangegeven dat het nog wel enige tijd kan duren alvorens een nieuwe rentestap wordt gezet, verbaast Jakobsen. Hij meent dat de Fed zoals wel vaker achter de feiten aanloopt en de rente in de tweede jaarhelft met minstens 0,5%-punten zal moeten verlagen.

De verzwakking van de Australische dollar vindt de econoom een teken aan de wand, omdat hij meent dat Australië voorop loopt in de wereldwijde economische ontwikkeling. Het werelddeel gaat de rente dinsdag waarschijnlijk voor het eerst sinds 2016 verlagen, nadat het tijdens de financiële crisis in 2008 als eerste de stap zette in een reeks renteverlagingen.

ING minder bezorgd

Beleggingsstrateeg Simon Wierma van ING maakt zich minder zorgen. ,,Op basis van de ontstane inverse rentecurve (de lange rente is onder de korte rente gezakt, red.) concluderen beleggers dat er een recessie komt. Recente vertrouwenscijfers uit de VS en de eurozone zijn echter positief. Wel zie ik een vertraging van de economische groei.”

Wiersma is er ook minder zeker van dat de Fed in het tweede halfjaar tot een renteverlaging besluit. ,,Afgaande op de futures, is de kans hierop 60%. Dit is echter geheel afhankelijk van de economische data en voorlopig geven deze de Fed gaan aanleiding hiertoe over te gaan.”

[ Voor 96% gewijzigd door Sunri5e op 29-05-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Er wordt al twee jaar geroepen dat er een recessie aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Zucht en binnenkort laat Trump weer eens een tweet los dat ze er bijna uit zijn met China en beurzen knallen weer omhoog :+

Ik zie trouwens recessie als een kans om goedkoop aandelen te kunnen inkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat de vraag naar aandelen in een recessie zo hoog wordt dat er heel geen recessie komt :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Stocks Fall as Bond Market Flashes a Recession Warning

When long-term interest rates fall below short-term rates, it’s called a yield curve inversion. It’s one of Wall Street’s favored predictors of a recession, and it happened on Friday.
https://www.nytimes.com/2...e-inverted-recession.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:19
Is toch al vaker gebeurd dit jaar?

Geloof er zelf niet in, zit hem meer in het onverwachte.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
KW25 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:47:
[...]
Is toch al vaker gebeurd dit jaar?

Geloof er zelf niet in, zit hem meer in het onverwachte.
Ik las net dat het 3 maanden achtereen moet gebeuren voordat het een voorspeller is. Of het klopt weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://ei.marketwatch.com/Multimedia/2019/03/28/Photos/NS/MW-HG600_invers_20190328141902_NS.jpg?uuid=f689c5ac-5185-11e9-96ad-9c8e992d421e
https://www.bogleheads.or...ewtopic.php?f=10&t=277436

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
De voorspellende waarde van een, langere, inverse yield curve is historisch gezien hoog. Dat wil niet zeggen dat je een crisis alla 2008 op je dak krijgt. Persoonlijk is mijn base case dat we de komende 5-10 jaar een omgeving zien met lage economische groei en lage rentes.

De huidige "handelsoorlog" speelt maar een kleine rol in die base case. Het is veel meer de politieke instabiliteit, gedreven door toenemende polarisatie die we op een wereldwijde schaal zien. De goeimachine van de afgelopen decennia genaamd China lijkt in een nieuwe norm terecht zijn gekomen waar diens economische groei lager is dan wat we gewend waren wat natuurlijk niet vreemd is maar hun inhaalslag topt op een geven moment af.

Ik houd er dus rekening mee dat we komende decennium dus lage economische groei zullen zien, lage rentes hebben, rendement op aandelen ook beperkt zijn (aandelenrendement = risk free + risk premium, risk premium verandert denk ik niet) maar de inflatie ook bepekt zal blijven.

Er zijn genoeg scenarios die naar boven of naar beneden schieten maar dat is mijn basecase.
Ik ben dan ook persoonlijk meer gaan verschuiven richting bijvoorbeeld Vietnam waar ik optimischer over ben (overigens ook een bepaalde persoonlijke bias :P). Dit gaat dan ten koste van aandelenindices waar een relatief hoge P/E ratio is behaald dus het is meer een verschuiving in geografie dan in asset class.

[ Voor 14% gewijzigd door Chief op 30-05-2019 11:59 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vraagje, ik heb af en toe wat geld beschikbaar dat ik tijdelijk niet nodig heb, misschien een maand misschien langer. Aandelen heb ik al genoeg, dus ik wil wat minder risicovols. Een spaar rekening vind ik niet interessant, gezien de lage rente stand. Nu heb ik al iShares AGGH gekocht maar deze heeft helaas transactiekosten bij De Giro, daarom vind ik die niet zo handig om regelmatig bij te kopen. Ik wil dus iets uit de kernselectie.

IEAG zit wel in de kernselectie, dat is global aggregate bonds alleen dan niet hedged zoals AGGH
http://www.morningstar.nl...4&tab=1&InvestmentType=FE

Is dit een handig fonds voor mijn doelen? Of is er een betere optie beschikbaar? Ik wil lage kosten, laag risico, laag rendement is ok en ik wil dat het waardevast is mocht er een aandelen crisis komen.

Ik kan bijv. niet goed inschatten wat de implicaties zijn van niet hedged.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 30-05-2019 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

IEAG zijn euro obligaties. Niet global.
Er is dus niks te hedgen. Mits je in het dagelijks leven tenminste van euro’s leeft.
Het grootste verschil in vergelijking met AGGH zal de geografische spreiding van de obligaties zijn. Verder keert IEAG rente uit. Zon 1% per jaar. Ik vond het een prima ETF. Alleen ben ik er uit gestapt omdat ik juist meer risico wilde; waarom ga jij niet voor een spaarrekening? Want in december ‘18 daalden deze euro staatsobligaties vrolijk met de beurs mee. Weliswaar veel minder hard (zeg maar -1% i.p.v. -10%) maar toch... volgens mij zijn alleen de AAA staatsobligaties echt waardevast. En die hebben een rente rondom de 0% op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

Pistachenootje schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:28:
Vraagje, ik heb af en toe wat geld beschikbaar dat ik tijdelijk niet nodig heb, misschien een maand misschien langer. Aandelen heb ik al genoeg, dus ik wil wat minder risicovols.

Is dit een handig fonds voor mijn doelen? Of is er een betere optie beschikbaar? Ik wil lage kosten, laag risico, laag rendement is ok en ik wil dat het waardevast is mocht er een aandelen crisis komen.
Waarom geen spaarrekening? Lijkt me uitstekend geschikt voor jouw wensen :P

De laag, laag, laag wensen matchen niet eenvoudig met het zeer tijdelijke karakter. Ik zou het dan dus ook niet snel in een fonds stoppen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
oscar82 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:45:
IEAG zijn euro obligaties. Niet global.
Er is dus niks te hedgen. Mits je in het dagelijks leven tenminste van euro’s leeft.
Je hebt gelijk. Ik haalde hem door de war met AGGG.
Het grootste verschil in vergelijking met AGGH zal de geografische spreiding van de obligaties zijn. Verder keert IEAG rente uit. Zon 1% per jaar.
Is dit net als bij dividend dat de koers dan 1% naar beneden gaat bij de uitbetaling?
waarom ga jij niet voor een spaarrekening?
Gegarandeerd 0.3% is voor mij gegarandeerd weggegooid geld (inflatie, VRH).

Ook kan het dat ik het een maand laats staan maar het kan ook zo maar 3 jaar worden.
Want in december ‘18 daalden deze euro staatsobligaties vrolijk met de beurs mee. Weliswaar veel minder hard (zeg maar -1% i.p.v. -10%) maar toch... volgens mij zijn alleen de AAA staatsobligaties echt waardevast. En die hebben een rente rondom de 0% op dit moment.
Dat is goed om te weten.
Roozzz schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:49:
[...]
Waarom geen spaarrekening? Lijkt me uitstekend geschikt voor jouw wensen :P
Gezien de rente, de inflatie en de VRH (die bij mij fors is) vind ik sparen momenteel niet interessant.

Alternatieven voor IEAG
IE00B14X4Q57 ISHARES E GOV1-3
IE00B1FZS681 ISHARES E GOV3-5
IE00B1FZS806 ISHARES E GOV7-10

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 30-05-2019 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:51:
[...]

Je hebt gelijk. Ik haalde hem door de war met AGGG.

[...]

Is dit net als bij dividend dat de koers dan 1% naar beneden gaat bij de uitbetaling?

[...]

Gegarandeerd 0.3% is voor mij gegarandeerd weggegooid geld (inflatie, VRH).

Ook kan het dat ik het een maand laats staan maar het kan ook zo maar 3 jaar worden.

[...]

Dat is goed om te weten.

[...]

Gezien de rente, de inflatie en de VRH (die bij mij fors is) vind ik sparen momenteel niet interessant.

Alternatieven voor IEAG
IE00B14X4Q57 ISHARES E GOV1-3
IE00B1FZS681 ISHARES E GOV3-5
IE00B1FZS806 ISHARES E GOV7-10
En AGGG zit dan helaas weer niet in de kernselectie he?
De koersen van obligatie etfs reageren bij uitkeringen inderdaad hetzelfde als aandelen etfs.
Je noemt nog drie goede alternatieven. Dan is alleen de vraag welke het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
oscar82 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:27:
[...]
En AGGG zit dan helaas weer niet in de kernselectie he?
Precies.
Je noemt nog drie goede alternatieven. Dan is alleen de vraag welke het beste is.
Inderdaad. Of een beetje van alle 4. Aangezien je toch 1x per maand gratis mag kopen niet eens zo gek om te spreiden.

Edit: Ik heb inmiddels een antwoord gevonden, Bogleheads raadt iShares Govt 1-3 aan. https://www.bogleheads.or...et_funds_for_EU_investors

[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 30-05-2019 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nu is 'beleggen in de praktijk' niet mijn tak van sport, maar ik heb het idee dat crypto's, de duurzaamheid ervan en (mogelijke) recessies toch nét iets te ver off-topic zijn. Graag dus weer on-topic verder :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een recessie zou wel fijn zijn, net m'n huis verkocht en ik kan de overwaarde of op de nieuwe hypotheek aflossen of omzetten in ETF's :+ Als de prijzen flink dalen is dat een mooi moment om even in te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Tsurany schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:37:
Een recessie zou wel fijn zijn, net m'n huis verkocht en ik kan de overwaarde of op de nieuwe hypotheek aflossen of omzetten in ETF's :+ Als de prijzen flink dalen is dat een mooi moment om even in te kopen.
Als je nog maximale hypotheekrenteaftrek wilt/mag hebben, moet je je overwaarde sowieso investeren in je nieuwe huis. Zie https://www.eigenhuis.nl/...ning/hypotheekrenteaftrek puntje 3. En die prijsdaling zou wel héél snel moeten gaan om dit handig te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sander B schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:27:
[...]

Als je nog maximale hypotheekrenteaftrek wilt/mag hebben, moet je je overwaarde sowieso investeren in je nieuwe huis. Zie https://www.eigenhuis.nl/...ning/hypotheekrenteaftrek puntje 3. En die prijsdaling zou wel héél snel moeten gaan om dit handig te maken ;)
Er is genoeg eigen vermogen mee gegaan om die HRA wel te behouden. Prijzen zullen wel redelijk moeten dalen maar de afgelopen dagen zie ik enkel negatieve cijfers, als dat doorzet is instappen handig.
Dan kan ik of bedrag X aflossen of bedrag X uitgesmeerd over een jaar inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ishares heeft in US dollars bond ETFs met verschillende einddata, bijvoorbeeld https://www.ishares.com/u...ds-dec-2019-corporate-etf. Die ETFs zijn gevuld met obligaties volgens een bepaald risicoprofiel met een maturity op zijn laatst in dat jaar (kan eerder zijn als de einddatum van de tracker bijvoorbeeld in 2026 is). Ze kunnen dan een average yield to maturity geven, bijvoorbeeld 2.58%, waarin de huidige koers en de couponrente zit verwerkt. Ik weet niet of zoiets wordt aangeboden voor de Eurozone.

Ik gebruik deze om tijdelijk geld te stallen, en ik plan ze tegenwoordig ook in verhouding tot geplande grote uitgaven. Bijvoorbeeld als ik denk dat ik in 2025 een nieuwe auto moet hebben dan koop ik een tracker die in 2023 of 2024 verloopt. Daarnaast heb ik een afdoende cashreserve voor nooduitgaven.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:56
Sallin schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:31:
Ishares heeft in US dollars bond ETFs met verschillende einddata, bijvoorbeeld https://www.ishares.com/u...ds-dec-2019-corporate-etf. Die ETFs zijn gevuld met obligaties volgens een bepaald risicoprofiel met een maturity op zijn laatst in dat jaar (kan eerder zijn als de einddatum van de tracker bijvoorbeeld in 2026 is). Ze kunnen dan een average yield to maturity geven, bijvoorbeeld 2.58%, waarin de huidige koers en de couponrente zit verwerkt. Ik weet niet of zoiets wordt aangeboden voor de Eurozone.

Ik gebruik deze om tijdelijk geld te stallen, en ik plan ze tegenwoordig ook in verhouding tot geplande grote uitgaven. Bijvoorbeeld als ik denk dat ik in 2025 een nieuwe auto moet hebben dan koop ik een tracker die in 2023 of 2024 verloopt. Daarnaast heb ik een afdoende cashreserve voor nooduitgaven.
Interessant product. Een snelle blik levert op dat ie vooral in corporate bonds zit. Zou ik nou niet echt een "veilige haven" willen noemen om geld dat tijdelijk niet nodig is te stallen/ te sparen. Dan toch echt liever een spaarrekening.

Als aanvulling op een portefeuille kan dit echter wel interessant zijn.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Volgens Bogleheads is iShares 1-3 year govt. bonds een geschikte optie om geld te stallen. Zit in de kernselectie van De Giro, 1x per maand geen transactiekosten dus.
Investors looking for capital preservation may try to focus some part of their portfolio allocations on minimal-risk investment options, including cash, money markets, certificates of deposit (CDs) and bonds. Short-term bonds fall on the safer end of the debt risk spectrum due to their short duration and near-cash status. A shorter duration or maturity date leads to less credit risk and less interest rate risk.
https://www.bogleheads.or...et_funds_for_EU_investors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Panzer_V schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:40:
[...]

Interessant product. Een snelle blik levert op dat ie vooral in corporate bonds zit. Zou ik nou niet echt een "veilige haven" willen noemen om geld dat tijdelijk niet nodig is te stallen/ te sparen. Dan toch echt liever een spaarrekening.

Als aanvulling op een portefeuille kan dit echter wel interessant zijn.
Ondanks dat we nu dichter bij het einde van de creditcycle zijn dan pakweg twee jaar geleden, zou ik me niet al te veel zorgen maken over defaults, bond exposures in het fonds hebben BBB rating en better. Downgrade heeft ook geen invloed op coupons en redemption.
Het zit wel bijna 50% in cash en derivaten. Welke derivaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Pistachenootje schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:13:
Volgens Bogleheads is iShares 1-3 year govt. bonds een geschikte optie om geld te stallen. Zit in de kernselectie van De Giro, 1x per maand geen transactiekosten dus.

[...]

https://www.bogleheads.or...et_funds_for_EU_investors
Moet je geen rekening houden met schommelingen in de koers van de dollar, waardoor er een minder stabiele/zekere uitkomst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Wellicht verwijst hij naar de Euro govt ETF.

Het interessante aan https://www.ishares.com/u...ds-dec-2019-corporate-etf is dat er een einddatum is. Meeste fixed income fondsen hebben een target duratie die gelijk blijft. De genoemde ETF niet. Op einddatum wordt de NAV uitgekeerd dus lijkt erg veel op een discretionaire bond holding. Het voordeel is dat je eigenlijk geen zorgen hoeft te maken over tussentijdse spread/interes bewegingen. Zolang de onderliggende obligaties niet in default gaan dan krijg je gewoon de verwachte rente zoals het was bij aankoop. Dit is wel een USD variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
helloitsme schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 07:55:
[...]
Moet je geen rekening houden met schommelingen in de koers van de dollar, waardoor er een minder stabiele/zekere uitkomst is?
Dit is een euro obligatie ETF en staat genoteerd in euros op de Amsterdamse beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
Kan inderdaad wel een aantrekkelijk alternatief zijn. Vraag me alleen of wat het rendement op 1-3 jaar gov bonds is? Dus misschien toch naar die corp bonds kijken, alleen kan daar ook niet zo snel de yield op vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Dat rendement van korte euro staatsobligaties zal inderdaad niet bijster veel meer zijn dan het rendement op deposito’s. En dan hebben de meeste ETF’s nog een TER van rond de 0,2%. Dat hakt er wel in dan als je ongeveer 1% hoopt te behalen.
Corporate bonds hebben doorgaans meer opbrengst, maar ook de bijbehorende risico’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K123H
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-08 21:02
Vraagje aan community hier; welke applicatie / website gebruiken jullie om aandelen (over alle beurzen heen) te zoeken die interessant kunnen zijn ?

Ik gebruik nu zelf de stock screener tool van investing.com. In deze stock screener heb ik bijvoorbeeld een filter set opgeslagen die zich focust op (mogelijk) te laag gewaardeerde aandelen met daarin;

- % daling tov 52 weeks high
- P/E ratio
- CCI
- RSI

Maar wellicht zijn er handigere middelen beschikbaar om op basis van een aantal criteria / TA / KPI's aandelen te zoeken over de verschillende beurzen wereldwijd.

Ben benieuwd, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
KW25 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:13:
Kan inderdaad wel een aantrekkelijk alternatief zijn. Vraag me alleen of wat het rendement op 1-3 jaar gov bonds is? Dus misschien toch naar die corp bonds kijken, alleen kan daar ook niet zo snel de yield op vinden.
Ik vind IEAG wel aardig. Zit in de kernselectie. Rendement wat beter dan uitsluitend overheid.

Rendement vanaf dec 2018 is trouwens opvallend. Iemand daar een verklaring voor?
Afbeeldingslocatie: https://www.morningstar.nl/nl/etf/WebGraph/growth10k4year.aspx?id=0P0000M4I4&currencyId=EUR&investmenttype=FE&MsRestructureDate=&IMARestructureDate=&RestructureDate=&ShowCategory=1&ShowIndex=1
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000M4I4

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 01-06-2019 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mvanhezik schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:38:
Vraagje aan community hier; welke applicatie / website gebruiken jullie om aandelen (over alle beurzen heen) te zoeken die interessant kunnen zijn ?

Ik gebruik nu zelf de stock screener tool van investing.com. In deze stock screener heb ik bijvoorbeeld een filter set opgeslagen die zich focust op (mogelijk) te laag gewaardeerde aandelen met daarin;

- % daling tov 52 weeks high
- P/E ratio
Er is niets mis met value investing, maar wanneer je een te laag gewaardeerd aandeel tegenkomt zou je zeker moeten uitzoeken waarom het te laag is gewaardeerd. Wellicht zit er een belangrijke reden achter :)

Het lijkt interessant, aandelen vinden die op basis van jaarcijfers, koersen en indicatoren goedkoop lijken. Maar de kans is groot dat er met een aandeel dat in de laatste 52 weken flink is gedaald (ten opzichte van de markt als geheel) iets aan de hand is.

Bijvoorbeeld een productiebedrijf waarvan de fabriekshal is afgebrand, of een tech bedrijf met een rechtszaak die niet goed afloopt, of een medisch bedrijf waarvan de behandeling niet door de trials komt. Zo'n aandeel zal in ieder geval op basis van de eerste indicator bovenaan komen te staan en de P/E (op basis van earnings van afgelopen boekjaar) lijkt ook extreem gunstig.

Wat minder extreme gevallen zijn bedrijven met slecht management, verhoogde concurrentie, stijgende kosten. Zoekterm: 'value trap'

Wat betreft je vraag: ik doe zelf niet aan dit soort screening om aandelen te vinden. In plaats daarvan maak ik gebruik van betaald advies (periodieke buy&hold aanbevelingen voor specifieke aandelen, met onderbouwing waarom ze denken dat dit aandeel het goed zal doen), waarbij ik zelf nog de beslissing maak om een bepaald advies wel of niet op te volgen.
- CCI
Consumer Confidence Index? Dat is een indicator voor de gehele economie, daar ga je geen specifieke aandelen mee vinden.
- RSI
Dit is een indicator voor technische analyse. RSI is volgens mij niet echt geschikt voor lange termijn beleggen (buy&hold), eerder voor korte termijn of voor day trading. Als dat je doel is, prima, maar anders denk ik dat je RSI het beste kan negeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K123H
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-08 21:02
Bedankt voor je reactie!

De indicatoren die ik noem zijn eerder een startpunt voor verder onderzoek en vormen inderdaad slechts een deel van de beslissing om een aandeel te kopen/ verkopen.

Mag ik vragen welk betaald advies je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
Pistachenootje schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:50:
[...]

Ik vind IEAG wel aardig. Zit in de kernselectie. Rendement wat beter dan uitsluitend overheid.

Rendement vanaf dec 2018 is trouwens opvallend. Iemand daar een verklaring voor?
[Afbeelding]
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000M4I4
Misschien dalen van de rentes sinds dec 2018?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mvanhezik schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:36:
Mag ik vragen welk betaald advies je gebruikt?
Welke het precies is ga ik hier op GoT niet delen (reclame mag niet), maar ik kan er wel wat over vertellen :)

Het is een Amerikaanse aanbieder. Ik krijg maandelijks 4 aanbevelingen en 15 'mini-aanbevelingen' (eerdere aanbevelingen waarvan men vindt dat de huidige koers nog steeds interessant is voor aankoop).

Zo'n aanbeveling bevat een uiteenzetting van waarom de adviseur vindt dat bedrijf X een aanbeveling is voor koop in een lange termijn buy&hold portfolio. Ook risicofactoren worden benoemd, en scenario's wanneer ze zouden verkopen. Soms komt er ook een concreet verkoopadvies, bijvoorbeeld wanneer de investment thesis van de oorspronkelijke aanbeveling niet meer geldig is en er naar hun mening geen andere reden meer is om de aandelen te houden.

Voor dit advies betaal ik omgerekend ongeveer 11 euro per maand. Of dat het waard is... tot nu toe (korte termijn, 6 maanden) in ieder geval wel, mijn portfolio doet het beter dan de S&P 500 index. Maar dat kan ook puur geluk zijn, hoe het op lange termijn zal zijn moet ik nog meemaken. In ieder geval heb ik dankzij het advies een heel diverse portefeuille, en de meeste aandelen die het geweldig doen (maar uiteraard ook die het slecht doen) had ik niet zelf kunnen selecteren. :)

Als je kijkt naar individele aanbevelingen heb ik bijvoorbeeld GH, SHOP en MELI die tussen aankoop en vandaag ongeveer zijn verdubbeld (resp. +116%, +87%, +81%) maar ook NTNX, TSLA en BIDU die flink zijn gekelderd (resp. –45%, –43%, –32%). Kijk ik naar alle aandelen in mijn portfolio bij elkaar, dan sta ik op +12,8% terwijl de S&P 500 index +10,5% over dezelfde periode heeft gehaald.

Ik ben er tot nu toe best tevreden mee, maar echte conclusies kan je pas trekken op de lange termijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
KW25 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 11:53:
[...]
Misschien dalen van de rentes sinds dec 2018?
Dat denk ik ook. Maar de stijging is hoger dan ik had verwacht. Terwijl deze bijvoorbeeld minder stijgt: IE00B1FZS681

Ik hou obligaties nog niet zo lang in de gaten.

Update: ah het zijn vooral de langere termijn die stijgen http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P00008699

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 01-06-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

De persoon achter portfoliocharts heeft toevallig afgelopen week een lang stuk geschreven over obligaties en waarom het - ondanks de lage rentes - toch gunstig kan zijn om ze te hebben.
https://portfoliocharts.c...nefits-of-bond-convexity/
TLDR: obligaties met een langere looptijd worden gevoeliger voor veranderingen in de marktrente naarmate de couponrente daalt. In onderstaande grafiek zie je wat er met de waarde van een obligatie gebeurt als de rente 1% stijgt of daalt.
Afbeeldingslocatie: https://portfoliocharts.files.wordpress.com/2019/05/convexity-bond-fund-interest-rate-sensitivity-total-return.jpg
...
3. Low-interest 30-year bonds are very volatile! In fact, the range of returns is similar to what you might expect from the stock market.

4. Note that the spread of total returns for long term bonds is not symmetrical. Because they are increasingly more sensitive with every drop in rates, for the same +/-1% change they actually have more upside than downside.
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
https://twitter.com/yuriy.../1134684408454082562?s=19

Linkdumps zonder toelichting zijn niet de bedoeling. Graag toelichten of weghalen.

[ Voor 43% gewijzigd door Ardana op 01-06-2019 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die kan je waarschijnlijk elke week wel maken. Elke keer dat hij een top haalt, iets daalt, en weer wat stijgt, gaan we nu als voorspelling van een complete crash zien?
Pagina: 1 ... 79 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.