Ik zelf ben vorig jaar voor een combinatie van AVIAN (amerika), AVIAE (europa), AVIAP (pacific) en AVIAO (via bink fundcoach) gegaan en overweeg nu juist een overstap naar NT of wat anders. Destijds zo gekozen omdat ik een iets andere verdeling over de wereld wilde dan AVIAW en de losse fondsen hebben gemiddeld een iets lagere TER dan AVIAW (NT had ik nog niet van gehoord)flipjevandejam schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:30:
Wat was jouw afweging om voor AVIAW+AVIAO en niet NT te gaan?
Toch overweeg ik een overstap een andere broker en naar NT of wat anders, om een aantal redenen:
- Ik dacht dat ik deze fondsen bij Binck in fracties kon aanschaffen, maar dat kan enkel in hele stukken.
- AVIAP en AVIAO hebben een dividendlek. Jaarverslag laat zien dat er geen dividendvoordeel is. Dit in tegenstelling tot de andere AVIA* fondsen.
- AVIAO is een heel klein fonds. Onduidelijk of het daardoor komt, maar vorig jaar keerde het geen dividend uit en dit jaar ook niet.
- Dividend van AVIAN is volgens het jaarverslag dit jaar 5 cent (vorig jaar 40 cent). Voor AVIAE is het juist 50% hoger dan vorig jaar. Ik wil best geloven dat het dividend wat fluctueert over de jaren, maar dergelijke uitschieters moeten een andere oorzaak hebben, zoals een forse instroom (AVIAN is verdrievoudigd in een jaar tijd) gecombineerd met het slechts 1x per jaar uitkeren van dividend. En als je het jaarverslag leest, lijkt het alsof er minder dividend wordt uitgekeerd dan er binnen komt.