Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.715 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:30
Tehh schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:58:
Echt puik werk @OosterF. Ik ben zelf twee jaar geleden begonnen bij Meesman met € 100 p.m., nu zit ik op € 300 en ik hoop volgend jaar op € 500 p.m.
Voorlopig blijk ik ook bij Meesman, ik denk nog wel een jaar of 8. In de eerste tien jaar is het verschil in kosten p.j. nog goed te overzien. Hoe langer ik blijf hoe meer toekomstig rendement ik misloop, maar eerst is het zaak om echt vertrouwd te raken met de materie en koersschommelingen.
Je kunt toch gewoon Meesman aanhouden en daarnaast nog een rekening openen bij De Giro/CB?
CB is net zo simpel als Meesman en de Giro heeft iedereen ook wel onder de knie als je er even een middagje voor gaat zitten.
Waarom nog 8 jaar wachten?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 18:11
Philflow schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:58:
VTI aankopen, kan dat ook via DeGiro?

Hoe moeilijk is de procedure voor iemand die er weinig ervaring mee heeft?
hier wat uitleg
https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tehh schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:58:
Echt puik werk @OosterF. Ik ben zelf twee jaar geleden begonnen bij Meesman met € 100 p.m., nu zit ik op € 300 en ik hoop volgend jaar op € 500 p.m.
Voorlopig blijk ik ook bij Meesman, ik denk nog wel een jaar of 8. In de eerste tien jaar is het verschil in kosten p.j. nog goed te overzien. Hoe langer ik blijf hoe meer toekomstig rendement ik misloop, maar eerst is het zaak om echt vertrouwd te raken met de materie en koersschommelingen.
Vergeet niet dat uitstappen ook nog met kosten gepaard gaat. Elke inleg kost je 0,5% eenmalig en 0,5% per jaar, dat is het eerste jaar al 1% aan kosten. Waarom zou je daar nog 8 jaar blijven zitten als je uiteindelijk toch wilt overstappen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
OosterF schreef op maandag 13 mei 2019 @ 00:03:
Ik ben even aan de slag gegaan met de vraag van de afgelopen dagen om een kostenoverzicht van de verschillende brokers. Onderstaand een aantal tabellen en grafieken met de verschillen tussen de brokers.

Disclaimer: het is een flinke klus om alle tarieven goed te kunnen vergelijken. Het lijkt me daarom sterk dat onderstaand overzicht in één keer volledig correct is. Indien geïnteresseerd, kijk dan kritisch naar dit overzicht. Feedback en wijzigen zijn meer dan welkom.

Aannames en opmerkingen
- Op- en afslagkosten zijn niet meegenomen;
- Dividendlekkage (en de evt. besparing hiervan) is niet meegenomen;
- Er wordt uitgegaan van een jaarlijks rendement van 4%;
- Er wordt uitgegaan van maandelijks periodiek beleggen voor een periode van 30 jaar;
- Er zijn geen onttrekkingen gedaan;
- Dividend VWRL is jaarlijks 2% en wordt opnieuw geïnvesteerd;
- Verkoopkosten Meesman zijn niet meegenomen.

Kosten
Een versimpelde weergave van de gebruikte kosten:
[Afbeelding: kosten]

Ten behoeve van de leesbaarheid van de tabel staan niet alle voorwaarden hierin. De kosten van de Rabobank zijn bijvoorbeeld afgerond, aangezien zij met percentages per kwartaal rekenen (voorbeeld: service fee is 0,06% per kwartaal = 1,0006^4-1 = 0,240216...%). Daarnaast gelden er bij de Rabobank, ING en Binck variabele fees. Deze staan niet volledig in de tabel, maar hier is wel mee gerekend in onderstaande resultaten.

Resultaten
Ik heb gerekend met een maandelijkse inleg van 100, 250 en 500 euro. Resultaten zijn per maandelijkse inleg gesplitst.

Maandelijkse inleg van 100 euro
[Afbeelding]
De ontwikkeling van de kosten in een grafiek:
[Afbeelding]

Maandelijkste inleg van 250 euro
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maandelijkse inleg van 500 euro
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Things To Realise
Zoals verwacht doet DeGiro het kostentechnisch het beste, maar dat is ook de broker waar je de handelingen zelf moet verrichten. Dit kost niet alleen extra tijd, maar vergt ook een grotere mate van discipline. De huisbanken doen het -zeker bij hogere bedragen- niet slecht. Centraal Beheer valt op door zelfs nog goedkoper te zijn dan DeGiro Custody. Meesman daarentegen lijkt een stuk duurder. Zeker aangezien dit ook de enige broker is die verkoopkosten rekent, en deze nog niet eens zijn meegenomen.

Een aantal niet-gekwantificeerde verschillen: Northern Trust fondsen claimen geen dividendlek te hebben, bij DeGiro kun je alleen hele aandelen kopen en bij DeGiro niet-Custody kunnen je effecten worden uitgeleend, bij Centraal Beheer kunnen derivaatcontracten worden gebruikt, en bij Rabo, ING en Binck heb je extra veiligheid door een bankvergunning. Daarnaast worden er ook verschillende fondsen/trackers gebruikt door de verschillende brokers, zoals te zien is in de eerste tabel. Tot slot wil ik nogmaals benadrukken dat dit de kosten zijn over een periode voor 30 jaar, om het even in perspectief te plaatsen.

offtopic:
Mocht een Tweaker zin hebben om mij te helpen om de screenshot-tabellen in een standaard tabel formaat te gieten: graag. Zou de leesbaarheid van deze reactie ten goede komen :+
Zonder dividendlek mee te nemen vind ik deze vergelijking niet heel handig. Ik adviseer iedereen om ook naar deze post te kijken als je nog een broker moet kiezen. De giro lijkt hier misschien met vlag en wimpel te winnen maar als je het dividendlek mee neemt krijg je een heel ander plaatje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
writser schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:52:
Omdat ik hier gevoelsmatig vooral ideeën neersabel (hoewel United Carpets Group een interessant idee is dat ik een beetje in de gaten houd) zal ik ter compensatie eens wat constructiefs posten dat jullie dan weer mogen afkraken.

Ik heb vandaag een kleine positie in Fujimak, een Japanse smallcap (ticker: 5965) gekocht.

.. lang saai verhaal ..
Kleine update. Vanochtend kwam Fujimak met jaarcijfers over fiscaal 2019. Omzet en winst iets gedaald t.o.v. 2018. Helaas, maar een sterke stijging lag ook niet in de lijn der verwachting.

Anyway, er staan nu 13.1m aandelen uit a 774 yen voor een market cap van 10.1 miljard. Op de balans een kleine 10 miljard cash en 2 miljard aan investeringen vs 3.5 miljard schulden voor een enterprise value van rond de 1.6 miljard. Afgelopen jaar was de nettowinst 1.5 miljard en FCF 2 miljard. Een recordomzet- en solide winststijging verwacht voor 2020.

NAV / share van ~1400 yen. P/E van minder dan 7. ROE van rond de 8% ondanks de cashbalans. EV/FCF multiple van ongeveer 1. Hoe je het ook wendt of keert, bijzonder goedkoop op alle kwantitatieve fronten en geen 'corporate zombie'. Helaas blijft de dividenduitkering aan de schamele kant met een yield van ~2.6%. Dat zou makkelijk het dubbele kunnen zijn of meer als het bedrijf een westerse norm aanhield met iets van rond de 30% winstuitkering, laat staan dat we het hebben over een special dividend. Helaas, het blijft Japan ..

Voor westerse begrippen matige corporate governance maar erg goedkoop. Nog steeds een prima conservatief idee voor een bescheiden allocatie wat mij betreft.

En voor de liefhebber hier een write-up betreffende ATXI, een speculatief small-cap pharma bedrijfje gelist op de nasdaq: link (met nog wat achtergrondinformatie hier). Ik heb hier ook een kleine positie in. Ik vind de thesis aardig, de upside is significant maar het is lastig om de FDA-approval te handicappen en er is een reeele kans dat de boel richting de nul gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door writser op 13-05-2019 13:17 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:45
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:06:
@D_Jeff @Verwijderd kunnen jullie de post van @oscar82 een pinnetje geven?
Je bedoeld Ooster? :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42
klaasvaak1853 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:49:
[...]

Zonder dividendlek mee te nemen vind ik deze vergelijking niet heel handig. Ik adviseer iedereen om ook naar deze post te kijken als je nog een broker moet kiezen. De giro lijkt hier misschien met vlag en wimpel te winnen maar als je het dividendlek mee neemt krijg je een heel ander plaatje.
DeGiro wint uiteraard met vlag en wimpel maar dat is ook niet zo gek als je nagenoeg kosteloos in de kernselectie kunt beleggen. De praktijk wijst inmiddels uit dat als iets gratis te gebruiken is, je zelf het product bent. DeGiro is namelijk geen liefdadigheidsinstelling en verdient een goede boterham aan het aanbieden van producten met zeer lage kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Ik ben bezig mezelf breder te spreiden naar diverse producten. Ik loop alleen tegen het feit aan dat ik zelf niet goed kan inschatten of ik iets moet kopen of verkopen. Je hebt diverse 'guru's/groepen' die ergens wat van vinden.

Vraag: is er ergens een verzamelsite waar per stock vermeldt wordt of het een buy/sell/keep advies is per 'guru'.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:20
In aanvulling op mijn vorige post: OosterF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Bedankt voor alle opmerkingen. Ik heb het kostenoverzicht nog verder uitgebreid en de gegeven feedback meegenomen. @klaasvaak1853, zonder dividendlekkage mee te nemen is de vergelijking inderdaad niet volledig, echter is de dividendlekkage ook alles behalve transparant. Ik zal tzt kijken in hoeverre ik me kan vinden in de argumentatie van de Reddit poster uit jouw link, en de dividendlekkage evt alsnog proberen te verwerken.

In het Excelbestand heb ik een aantal dingen gewijzigd ten opzichte van mijn vorige post. Onder andere heb ik besloten om andersom te gaan rekenen door te kijken hoeveel vermogen je bij iedere broker opbouwt. Op deze manier kon ik ook het kosten-op-kosten effect meenemen (voorbeeld: ING heeft een fee van 0,24%, de kosten over jaar 2 zijn dus 0,24% over het gespaarde vermogen minus de 0,24% kosten over jaar 1). Hierdoor zijn de cijfers enigszins gewijzigd. Via privébericht kreeg ik de vraag om mijn Excelbestand te delen. Dit lijkt me een prime suggestie, aangezien fouten dan ook beter door jullie kunnen worden ontdekt. Het Excelbestand kun je inzien via onderstaande link:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De opmaak is door het converteren naar Google Docs hier en daar verloren gegaan. Daar kijk ik later nog naar. Feedback is meer dan welkom. Hou rekening met de aannames die ik gedaan heb en die ik genoemd heb in de eerdergenoemde post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:45
@OosterF Als je bereid bent om je post te updaten (Lees: fouten te corrigeren), ben ik bereid om het aan verzoek van @Euler212 te voldoen + op te nemen op de 1e pagina ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik heb even 2 portefeuilles vergeleken op Morningstar:

55% VTI 45% VXUS vs. 85% Northern Trust World 15% NT EM

Beide geven ongeveer 60% US, 20% Europa, 20% Azie

3 jaar prestaties van VTI/VXUS is 12.69%, van NT is 12.9%

Mijn vragen:
-zit hier het dividend voordeel al in of komt dat er later bij?
-kan ik uit deze vergelijking iets concluderen over de prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:34
OosterF schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:18:
In aanvulling op mijn vorige post: OosterF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Bedankt voor alle opmerkingen. Ik heb het kostenoverzicht nog verder uitgebreid en de gegeven feedback meegenomen. @klaasvaak1853, zonder dividendlekkage mee te nemen is de vergelijking inderdaad niet volledig, echter is de dividendlekkage ook alles behalve transparant. Ik zal tzt kijken in hoeverre ik me kan vinden in de argumentatie van de Reddit poster uit jouw link, en de dividendlekkage evt alsnog proberen te verwerken.

In het Excelbestand heb ik een aantal dingen gewijzigd ten opzichte van mijn vorige post. Onder andere heb ik besloten om andersom te gaan rekenen door te kijken hoeveel vermogen je bij iedere broker opbouwt. Op deze manier kon ik ook het kosten-op-kosten effect meenemen (voorbeeld: ING heeft een fee van 0,24%, de kosten over jaar 2 zijn dus 0,24% over het gespaarde vermogen minus de 0,24% kosten over jaar 1). Hierdoor zijn de cijfers enigszins gewijzigd. Via privébericht kreeg ik de vraag om mijn Excelbestand te delen. Dit lijkt me een prime suggestie, aangezien fouten dan ook beter door jullie kunnen worden ontdekt. Het Excelbestand kun je inzien via onderstaande link:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De opmaak is door het converteren naar Google Docs hier en daar verloren gegaan. Daar kijk ik later nog naar. Feedback is meer dan welkom. Hou rekening met de aannames die ik gedaan heb en die ik genoemd heb in de eerdergenoemde post.
Mooi overzicht, waarvoor dank!

Even inhoudelijk een vraag/opmerking over je berekeningen. Op tabblad 2 ga je uit van 4% rendement per jaar. Dit betekent volgens jouw berekening dat je 4% toevoegt aan het totaal ingelegde bedrag per jaar. Echter klopt dit niet: als ik in november geld inleg, dan heb ik aan het eind van het jaar geen 4% rendement over die periodieke inleg.

Dit is iets waar ik ook vaak mee stoei om een compleet overzicht mee te krijgen qua berekeningen, maar misschien wel interessant om als voetnoot toe te voegen dat de berekeningen uitgaat van 4% rendement per inleg, en niet per jaar.

Overigens is het wel zo dat als je uit gaat van 4% rendement per jaar, dat dat uiteindelijk ook 4% voor je maandelijkse inleg betekent. Als je het hebt over een beleggingshorizon van bijvoorbeeld 10 jaar, is het wel van belang om dit punt mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gaat lekker met de Amerikaanse aandelen vandaag. –5% :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 20:17
Zr40 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:58:
Gaat lekker met de Amerikaanse aandelen vandaag. –5% :P
Goedkoop inkopen.
Eind mei/juni keren de meeste Amerikaanse bedrijven hun winst uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sell in May, go away... ik zei het toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ook maar even een beleggingsrekening bij ABN AMRO afgesloten om Northern Trust te kopen, hebben ook een mooie cashback actie.

Nu zit ik bij Meesman, CentraalBeheer en ABN AMRO voor automatisch inleggen en DeGiro om handmatig te beleggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 08:46
Weet er hier iemand toevallig welke broker er het goedkoopst is voor options?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 10:23
Philflow schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:40:
Hopelijk komen ze nog wel terug :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
1,5 week geleden had niemand je serieus genomen met overal dikke plussen en records.

Nu mede door die oranje hork stevenen we af naar een flinke dip.
Tsurany schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:42:
Ook maar even een beleggingsrekening bij ABN AMRO afgesloten om Northern Trust te kopen, hebben ook een mooie cashback actie.

Nu zit ik bij Meesman, CentraalBeheer en ABN AMRO voor automatisch inleggen en DeGiro om handmatig te beleggen.
Grappig om te zien dat het beeld aan het omslaan is door wat interessante discussies hier en elders op reddit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
D_Jeff schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:21:
@OosterF Als je bereid bent om je post te updaten (Lees: fouten te corrigeren), ben ik bereid om het aan verzoek van @Euler212 te voldoen + op te nemen op de 1e pagina ;)
Ik ben zeker voornemens om het Excelbestand te blijven updaten. De reactie kan ik ook updaten, maar ik denk dat het Excelbestand overzichtelijker is voor iedereen hier.
Orangelights23 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:24:
[...]

Mooi overzicht, waarvoor dank!

Even inhoudelijk een vraag/opmerking over je berekeningen. Op tabblad 2 ga je uit van 4% rendement per jaar. Dit betekent volgens jouw berekening dat je 4% toevoegt aan het totaal ingelegde bedrag per jaar. Echter klopt dit niet: als ik in november geld inleg, dan heb ik aan het eind van het jaar geen 4% rendement over die periodieke inleg.

Dit is iets waar ik ook vaak mee stoei om een compleet overzicht mee te krijgen qua berekeningen, maar misschien wel interessant om als voetnoot toe te voegen dat de berekeningen uitgaat van 4% rendement per inleg, en niet per jaar.

Overigens is het wel zo dat als je uit gaat van 4% rendement per jaar, dat dat uiteindelijk ook 4% voor je maandelijkse inleg betekent. Als je het hebt over een beleggingshorizon van bijvoorbeeld 10 jaar, is het wel van belang om dit punt mee te nemen.
Bedankt voor het compliment. Over je inhoudelijke opmerking: ik ga inderdaad uit van 4% rendement, maar dan over het gemiddelde vermogen in dat jaar. Bij 100 euro per maand inleg is je gemiddelde geïnvesteerd vermogen in jaar 1: (100 * 12) / 2 = 600. Over die 600 euro heb ik 4% rendement berekent. Dan doe ik natuurlijk de aanname dat het rendement normaal verdeeld is over het gehele jaar, wat natuurlijk nooit zo is, maar het is in ieder geval accurater dan 4% over de gehele 1200 euro. Is dit wat je bedoelde? Als je een betere rekenmethode weet hou ik mij aanbevolen!
Tsurany schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:42:

Los van de cashback zie ik dat ABN AMRO ook zeker redelijke tarieven heeft voor fondsbeleggen. Deze zet ik samen met de dividendlekkage op mijn lijstje om te verwerken in het Excelbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 19:28
But remember, come back in September ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

@OosterF mooi overzicht. Jouw argument van een bankvergunning bij grootbanken deel ik niet helemaal, immers bij een beurscrash ben je gewoon je verlies kwijt, daar doet een bankvergunning niets aan. Tevens zullen de meeste brokers rekeningen van derden gebruiken voor de inleg, dus ook die vallen doorgaans buiten een faillissement van de broker zelf.

Wel heb ik persoonlijk meer vertrouwen in Rabobank dan bv Meesman of Degiro als het om hele grote bedragen gaat (>25K). Maar dat heeft meer te maken met de jarenlange ervaring als bank zijnde. Als Meesman omvalt zegt meneer Meesman sorry, dat zie ik bij grootbanken niet snel (meer) gebeuren.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 13-05-2019 17:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:22
Miki schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:54:
[...]

1,5 week geleden had niemand je serieus genomen met overal dikke plussen en records.

Nu mede door die oranje hork stevenen we af naar een flinke dip.

[...]

Grappig om te zien dat het beeld aan het omslaan is door wat interessante discussies hier en elders op reddit.
Is toch alleen maar mooi, beetje concurrentie en overzicht. Zou het persoonlijk wel leuk vinden als Meesman de tarieven iets naar beneden bijstelt (bv 0,4% transactiekosten). Maar betwijfel of ze daarin mee gaan. Volgens hun berekeningen zijn ze wel duurder maar dankzij het ontbreken van dividend lekkage, zijn ze onderaan de streep alsnog beter voor het rendement. Maar als zo meteen je halve klantenbestand naar de concurrentie toe gaat, is je verhaaltje leuk maar dan win je er niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Philflow schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:38:

Mijn vragen:
Iemand nog feedback op mijn post?

Als ik afga op deze cijfers is het niet de moeite waard om voor VTI/VXUS te gaan. Ingewikkeld en iets mindere prestaties. Maar ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
Philflow schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:38:

Mijn vragen:
- Bedoel je met dividendvoordeel de dividendlekkage dat NT claimt niet te hebben? Het niet hebben van dividendlekkage komt ten goede aan de prestaties van het fonds, en zit dus al verwerkt in de koers.
- Ja, met die cijfers kun je concluderen dat de 3 jaar prestaties van NT 0,21% hoger zijn geweest dan VTI/VXUS. Meer dan dat kun je er niet uit concluderen. Ik denk dat je het hogere rendement van NT probeert te verklaren dmv het dividendlekkage, klopt dat? Dat zou ik niet durven beweren adhv deze cijfers. Beide producten volgen niet eens dezelfde benchmark. Er zijn veel meer variabelen aanwezig tussen beide fondsen dan alleen het dividendlekkage. Volgend jaar kunnen de prestaties omgedraaid zijn.
Sport_Life schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:17:
@OosterF mooi overzicht. Jouw argument van een bankvergunning bij grootbanken deel ik niet helemaal, immers bij een beurscrash ben je gewoon je verlies kwijt, daar doet een bankvergunning niets aan. Tevens zullen de meeste brokers rekeningen van derden gebruiken voor de inleg, dus ook die vallen doorgaans buiten een faillissement van de broker zelf.

Wel heb ik persoonlijk meer vertrouwen in Rabobank dan bv Meesman of Degiro als het om hele grote bedragen gaat (>25K). Maar dat heeft meer te maken met de jarenlange ervaring als bank zijnde. Als Meesman omvalt zegt meneer Meesman sorry, dat zie ik bij grootbanken niet snel (meer) gebeuren.
Akkoord, dat ben ik met je eens. Nu heeft Meesman de beleggingen ook in een apart bewaarbedrijf, dus als Meesman failliet gaat zal dit niet betekenen dat iedereen zijn geld kwijt is, maar ongemakkelijk zal dit wel zijn. Ik ben met je eens dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een grootbank nog failliet gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door OosterF op 13-05-2019 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

OosterF schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:20:
[...]
- Bedoel je met dividendvoordeel de dividendlekkage dat NT claimt niet te hebben? Het niet hebben van dividendlekkage komt ten goede aan de prestaties van het fonds, en zit dus al verwerkt in de koers.
Ja dat wist ik van NT. Maar ik weet niet hoe het met VTI zit.

Ik begrijp dat resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomt maar als de spreiding redelijk overeenkomt dan kan het toch een indicatie geven.

Er zitten geloof ik wel wat verschillen in de spreiding maar ik weet niet hoe significant die zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AudiRS3 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:45:
Weet er hier iemand toevallig welke broker er het goedkoopst is voor options?
Er is geen universeel antwoord op je vraag. Het hangt sterk af van de gewenste beurzen, je beoogde maandelijkse volume, je accountwaarde, of je opties op aandelen of op indices wil verhandelen, en of je ook andere effecten dan alleen opties verhandelt.

Verder moet je ook kijken naar de tools die je nodig denkt te hebben, dan kan je eventueel op voorhand bepaalde brokers al uitsluiten.

Als je uitsluitend kijkt naar de kosten van optiehandel (met opties op aandelen), en niet naar andere kostenaspecten van de brokers:

US opties:
IB: $0.70 per contract met een minimum van $1, plus $1.50 per kalendermaand voor streaming koersen voor US opties (gratis wanneer totaal commissies in de maand hoger is dan $20).
Lynx: $2.40 per contract, plus $1.50 per kalendermaand voor streaming koersen voor US opties (gratis wanneer totaal commissies in de maand hoger is dan $20).
DEGIRO: $0.65 per contract, plus beurskosten, plus € 5 per kalendermaand dat je handelt of posities hebt in opties. Hoe het zit met streaming koersen weet ik niet.
Binck: € 1.75 per contract

NL opties:
IB: € 1.50 per contract, plus € 2 per kalendermaand voor streaming koersen voor Euronext (een bundel met koersen is gratis wanneer totaal commissies in de maand boven $ 35 komt).
Lynx: € 0.79 per contract, plus € 2 per kalendermaand voor streaming koersen voor Euronext. (Dezelfde bundel is waarschijnlijk ook bij Lynx beschikbaar maar dit zie ik niet op de site staan.)
DEGIRO: € 0.85 per contract
Binck: € 1.75 per contract (of € 2.75 bij Binck Green)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Sport_Life schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:17:

Er is hier al eens vrij pittig gediscussieerd over DeGiro en de veiligheid mbt uitlenen van aandelen. Daar komt nog eens bij dat DeGiro van de toezichthouder ook nog al een paar keer op de vingers is getikt. Recent nog in november mbt compliance.
Dan hebben we het ook niet gehad over het verdienmodel en allerlei bijzonderheden zoals het “intern” handelen ipv volledig op de beurs handelen.

Begrijp me goed, je krijgt er lage kosten voor terug wat heel erg prettig is voor je vermogensopbouw maar het is niet alleen goud wat er blinkt.

Nu door al het gereken blijkt dat de combi Northern Trust fondsen icm met 1 van de groot banken gunstig uitpakt heb ik besloten om over te stappen. Daarbij neem ik genoegen met iets minder rendement maar krijg ik daar wel een hoop geruststelling voor terug. Mijn aandelen worden niet uitgeleend over de volledige band van de inleg en mijn bank heeft alles op orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Miki schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:54:

De laagste kosten nastreven. Nieuwe inzichten zijn zeker het overwegen waard en de berekeningen laten zien dat Meesman zeker niet de goedkoopste is, daar bij blijven is dan niet heel zinvol.

Ik moet me er nog wat meer in verdiepen, en de data hier doornemen, maar uiteindelijk denk ik dat DeGiro en ABN AMRO (huisbank) samen de voordeligste combinatie is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Tsurany schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:33:
[...]

De laagste kosten nastreven. Nieuwe inzichten zijn zeker het overwegen waard en de berekeningen laten zien dat Meesman zeker niet de goedkoopste is, daar bij blijven is dan niet heel zinvol.

Ik moet me er nog wat meer in verdiepen, en de data hier doornemen, maar uiteindelijk denk ik dat DeGiro en ABN AMRO (huisbank) samen de voordeligste combinatie is voor mij.
Het is meer dat de consensus tot voor kort was dat vwrl "the way to go" was en anders iwda met eventueel emim aangevuld. Nu door een samenloop van verschillende draadjes is het beeld volledig omgedraaid door efforts vanuit de community.

Hier inmiddels ook eea in gang gezet :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Saxo straks Binckbank overneemt moet je dan je binck aandelen verkopen of worden die omgezet naar Saxo aandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:34:
Als Saxo straks Binckbank overneemt moet je dan je binck aandelen verkopen of worden die omgezet naar Saxo aandelen?
Dat ligt aan de voorwaarden van de overname. Soms gebeurt dat met aandelen, soms met cash, soms een combinatie van beide. Als je niets doet en de overname gaat door, dan krijg je dat automatisch.

Eerder verkopen mag natuurlijk altijd, dan krijg je wat de markt er voor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Ben 4 jaar geleden begonnen met beleggen. Met een etf portefeuille als buy and hold belegger.

Maar als ik nu terug kijk naar hoe veel verschillende fondsen en zelf opgestelde beleggingsplannen ik versleten heb, is er eigenlijk niks buy and hold aan |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikootje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 17:41
HEA220 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:43:
Ben 4 jaar geleden begonnen met beleggen. Met een etf portefeuille als buy and hold belegger.

Maar als ik nu terug kijk naar hoe veel verschillende fondsen en zelf opgestelde beleggingsplannen ik versleten heb, is er eigenlijk niks buy and hold aan |:(
Herkenbaar, wel met een hopelijk telkens beter plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
OosterF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Zojuist gegevens van ABN AMRO verwerkt in het Excelbestand (@Tsurany). Dit is de goedkoopste grootbank, kwa kosten vlak achter DeGiro Custody. Een ander positief punt is dat ook de kosten aan het begin te behappen zijn, dit in tegenstelling tot Rabobank en ING. Naar mijn mening een erg interessante optie om in Northern Trust te beleggen. Dividendlekkage pak ik later deze week aan, heb er vandaag alweer veel te veel uren in gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Laatst online: 12-08 12:37
Meh, als je van VWRL naar IWDA naar NT gaat (continu volbelegd), ben je nog steeds buy-and-hold imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:34:
In dit geval loopt er een bieding voor Binck aandelen waar je op kan inschrijven (via Binck zelfs :p). Als je je aandelen inschrijft en het bod houdt stand dan worden je aandelen Binck uitgecasht voor E6.35 per stuk als de overname doorgaat (link). Die prijs is 'cum dividend', dat wil zeggen dat als Binck in de tussentijd nog dividend uitkeert dat wordt dat afgetrokken van de bodprijs. In andere woorden, ongeacht wat Binck nog uitkeert aan dividend, in totaal ontvang jij precies 6.35.

De openbare bieding zou ergens in Q3 moeten aflopen is de verwachting. Als Saxobank met de openbare bieding meer dan 95% van de aandelen Binck binnenhengelt mogen ze een squeeze-out doen (de overige aandeelhouders uitkopen op dezelfde prijs, dus 6.35 cum div per aandeel). Als Saxobank tussen de 80% en 95% binnenhaalt mogen ze de resterende aandeelhouders van Binck ook uitkopen, maar via een omweggetje dat goedgekeurd moet worden op de aandeelhoudersvergadering.

Lang verhaal, maar als de overname door gaat krijg je dus 6.35 per aandeel. En als je dat geld zo snel mogelijk wil ontvangen moet je je aandelen via je broker inschrijven op de openbare bieding.

[ Voor 13% gewijzigd door writser op 13-05-2019 22:05 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

writser schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:44:
[...]

In dit geval loopt er een bieding voor Binck aandelen waar je op kan inschrijven (via Binck zelfs :p). Als je je aandelen inschrijft en het bod houdt stand dan worden je aandelen Binck uitgecasht voor E6.35 per stuk als de overname doorgaat (link). De openbare bieding zou ergens in Q3 moeten aflopen is de verwachting. Als Saxobank met de openbare bieding meer dan 95% van de aandelen Binck binnenhengelt mogen ze een squeeze-out doen (de overige aandeelhouders uitkopen op dezelfde prijs). Als Saxobank tussen de 80% en 95% binnenhaalt mogen ze de resterende aandeelhouders van Binck ook uitkopen, maar via een omweggetje.

Lang verhaal, maar als de overname door gaat krijg je dus 6.35 per aandeel. En als je dat geld zo snel mogelijk wil ontvangen moet je je aandelen via je broker inschrijven op de openbare bieding.
Dus je aandelen worden niet omgezet naar Saxo als je je aandelen aanhoudt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:52:
[...]

Dus je aandelen worden niet omgezet naar Saxo als je je aandelen aanhoudt?
Als je mijn vorige post leest weet je het antwoord.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Vanavond naast DeGiro mijn ING beleggingsaccount aangemaakt. Wat me opvalt is dat het heel, heel erg klantvriendelijk is en erg toegespitst is op de beginnende belegger. Verder zit het goed in elkaar inclusief twee traps authenticatie via je mobiel om orders te bevestigen. Ook kun je gelijk aangeven of je een fonds eenmalig of met een specifieke frequentie wilt inkopen. Hiermee wordt het dus erg eenvoudig om het zo in te stellen dat je er niet meer naar om hoeft te kijken. Al met al gaan we een nieuw avontuur aan :P

Bij de weg, als je een actieve belegger bent zal dit in zin geheel je niet bekoren. Er zijn geen analyse tools aanwezig.

[ Voor 14% gewijzigd door Miki op 13-05-2019 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Vanavond mijn eerste Amerikaanse aandeel gekocht: Invesco. Ik had ook een order voor Honda (ok, niet Amerikaans, maar via NYSE), maar die is niet uitgevoerd. Ik verwacht dit jaar uiteindelijk voor zo'n 1000 euro in Amerikaanse aandelen te zitten. Kan ik dan het best de autofx uitzetten zolang ik geen aan- of verkopen doe in verband met dividendbetalingen? Stel dat ik na een tijdje $20 heb staan uit dividendbetalingen en ik wil een aankoop doen van 200 euro, worden dan eerst de dollars gebruikt? Ik meen me te herinneren van niet. Dan zou ik de order moeten splitsen in een $ en euro order en betaal ik twee keer transactiekosten. Is het dan niet beter om het $-dividend om te laten zetten in euro met autofx, ook al betaal ik dan 2x conversiekosten? Ik mik met de US aandelen op zo'n 5% dividendrendement per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Longcat Met AutoFX aan wordt alleen je EUR saldo gebruikt voor aankopen. Saldo in andere valuta wordt niet gebruikt, maar die wordt na enige tijd automatisch omgezet naar EUR.

En met AutoFX uit wordt alleen de betreffende vreemde valuta gebruikt.

Je zou AutoFX uit kunnen zetten om een USD saldo op te bouwen uit dividend, bij aankopen tijdelijk aanzetten, en zodra je USD saldo voldoende is een aankoop te doen zonder AutoFX.

Dat heeft natuurlijk alleen zin als je kleine aankopen doet (zoals ik doe met mijn verzameling van losse aandelen), anders kan je lang wachten op voldoende dividend.

Overigens heb je het over relatief kleine bedragen. In theorie bespaar je 2x valutaconversiekosten (2x 0,1%) maar met 5% dividend uit € 1000 gaat het dan om een besparing van € 0,10 per jaar.

Ik zou zeggen, laat AutoFX lekker aan staan zolang het om dit soort kleine bedragen gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Je hebt gelijk. Ik had even niet door dat het in absolute zin nergens over gaat. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:34:
[...]

DeGiro wint uiteraard met vlag en wimpel maar dat is ook niet zo gek als je nagenoeg kosteloos in de kernselectie kunt beleggen. De praktijk wijst inmiddels uit dat als iets gratis te gebruiken is, je zelf het product bent. DeGiro is namelijk geen liefdadigheidsinstelling en verdient een goede boterham aan het aanbieden van producten met zeer lage kosten :)
Ik bedenk mij net, AutoFX is natuurlijk ook een bron van inkomsten voor DEGIRO, en dan met name bij populaire ETFs zoals VWRL die dividend in USD uitkeren. Voor ons kleine beleggers betekent die 0,1% praktisch niets in absolute zin, maar voor DEGIRO zijn dat toch degelijke inkomsten, gezien over alle klanten bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 16:27

RobertowNL

For your gear!

Vraag mij af of dat opweegt tegen de kosten die ze van die klanten hebben.

Denk dat het hem vooral zit in de mensen die naast de buy en hold zich ook laten verleiden om andere producten te kopen.

De 1.5—2,5% van mijn portfolio aan speel/fun aandelen verdienen ze waarschijnlijk meer op dan op de rest van mijn portfolio.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertowNL op 14-05-2019 09:36 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
@Longcat Zit je bij DeGiro? Handmatige valutatransacties (dus AutoFX uit) hebben vaste component in het tarief:
  • Alle valuta via handmatige transactie: €10,00 + 0,02%
  • Alle valuta via Auto FX trader: 0,10%
Dus met 1000 euro in aandelen zul je met AutoFX beter af zijn. Pas bij €12500 speel je quitte.

[ Voor 5% gewijzigd door Sander B op 14-05-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik zag gisteren de beurzen in de VS flink in de min staan, ook Apple, Amazon, Alfabet etc. Dan kijk ik net hier en zie ik IWDA in de plus staan. Hoe werkt dat?

Ik zou verwachten dat IWDA dan gelijk omlaag zou gaan bij opening maar kennelijk niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
@Philflow IWDA was gister al flink gedaald. Na sluitingstijd Europa zijn de Amerikaanse beurzen nog maar licht gedaald. Gedurende openingstijden Azië is alles weer wat gestegen (relatief gezien), inclusief futures op de US indices. Daarom zijn de Europese beurzen en ETF's als IWDA weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
RobertowNL schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:36:
Vraag mij af of dat opweegt tegen de kosten die ze van die klanten hebben.

Denk dat het hem vooral zit in de mensen die naast de buy en hold zich ook laten verleiden om andere producten te kopen.

De 1.5—2,5% van mijn portfolio aan speel/fun aandelen verdienen ze waarschijnlijk meer op dan op de rest van mijn portfolio.
Laat ik beginnen te stellen dat ik geen enkel bewijs heb en dat dit puur op observatie is gebaseerd.

De kernselectie is in mijn ogen 1 grote honey pot. In de kernselectie zitten mijn inziens de aandelen waarmee ze zullen handelen en dus winst op maken. De grote groep koopt “gratis” aandelen en met die grote berg aangekochte aandelen kunnen ze(DeGiro) doen en laten wat ze willen, toestemming hebben ze al. Er zijn al gevallen gemeld waarbij een klant aandelen wilde kopen voor een hele specifieke prijs en opmerkte dat hij niet direct op de beurs handelde omdat hij het niet voor die prijs kon kopen.

Verder zitten er zoals @Zr40 al opmerkt allerlei kleine verdienmodellen in zoals AutoFX. Op zichzelf is daar geheel niets mis mee want het kost nu eenmaal geld om zo’n platform te runnen. Maar wat mij steekt is dat het niet transparant is waaraan en hoeveel DeGiro verdient en welke potentiële risico’s de klanten lopen. Jaarverslagen van DeGiro zijn er niet vanwege de structuur die men heeft opgericht > particuliere onderneming.

Wellicht zijn mijn observaties geheel op niets gebaseerd en is het allemaal dik in orde. Maar ik heb persoonlijk geen zin om er straks achter te komen dat ik naast mijn koersverlies ook nog moet bij opdraaien voor extra kosten omdat het mis is gegaan met het uitlenen van mijn aandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 16:27

RobertowNL

For your gear!

Miki schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:16:
[...]

Er zijn al gevallen gemeld waarbij een klant aandelen wilde kopen voor een hele specifieke prijs en opmerkte dat hij niet direct op de beurs handelde omdat hij het niet voor die prijs kon kopen.
Het intern settelen met klanten en het het eigen Hedgefund (HiQ) is aan banden gelegd, daar zijn de dus mee gestopt.
Verder zitten er zoals @Zr40 al opmerkt allerlei kleine verdienmodellen in zoals AutoFX. Op zichzelf is daar geheel niets mis mee want het kost nu eenmaal geld om zo’n platform te runnen. Maar wat mij steekt is dat het niet transparant is waaraan en hoeveel DeGiro verdient en welke potentiële risico’s de klanten lopen. Jaarverslagen van DeGiro zijn er niet vanwege de structuur die men heeft opgericht > particuliere onderneming.
Hoe groot is dat risico bij aandelen zoals VWRL? Het is hier in het topic al eerder benoemd, wanneer het onderpand voldoende is afgedekt lijkt mij dat risico ook beperkt. Maar het is nog steeds een risico waarbij ieder zijn eigen keuzes maakt.
Ik heb zelf bewust die afweging genomen en beleg wel bij deGiro, je krijgt er natuurlijk ook extra rendement voor terug (in de vorm van lagere kosten).

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Wat is een makkelijke manier om te zien welke ETFs dividend uitbetalen en welke het herbellegen?

Bijv, SXLV en XLV, beide tracket de US health sector. Als ik MSN money kijk betaald het US ETF ~1.6% dividend maar diegene in Europa volgens mij niet. Uiteraard wil ik het totale rendement per ETF vergelijken - welke tools gebruiken jullie hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drakin-Korin
swtimmer schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:30:
Wat is een makkelijke manier om te zien welke ETFs dividend uitbetalen en welke het herbellegen?

Bijv, SXLV en XLV, beide tracket de US health sector. Als ik MSN money kijk betaald het US ETF ~1.6% dividend maar diegene in Europa volgens mij niet. Uiteraard wil ik het totale rendement per ETF vergelijken - welke tools gebruiken jullie hiervoor?
De termen acc en dist.
Dist -> distributie is uitbetalen van dividend.
Acc -> accumulatie met dividend worden nieuwe aandelen gekocht

Is basis informatie bij elke etf/fonds
Zie bv
http://www.morningstar.be...apshot.aspx?id=0P00005ZG6

In de titel van het fonds staat dist, dus wordt divident uitbetaald.
Alle informatie over winst per jaar staat erbij. Dat is voor alle fondsen gestandaardiseerd.

Om fondsen te vergelijken biedt de bank je soms tools aan. Ik heb medirect maar dat is Belgisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gervinho
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-08 09:38
Bij Morningstar kan je ook ETFs vergelijken including overlap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Drakin-Korin schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:50:
[...]

De termen acc en dist.
Dist -> distributie is uitbetalen van dividend.
Acc -> accumulatie met dividend worden nieuwe aandelen gekocht

Is basis informatie bij elke etf/fonds
Zie bv
http://www.morningstar.be...apshot.aspx?id=0P00005ZG6

In de titel van het fonds staat dist, dus wordt divident uitbetaald.
Alle informatie over winst per jaar staat erbij. Dat is voor alle fondsen gestandaardiseerd.

Om fondsen te vergelijken biedt de bank je soms tools aan. Ik heb medirect maar dat is Belgisch
In jouw voorbeeld is dat duidelijk, in mijn aangegeven ETFs wat minder. Alleen als ik dus naar de daadwerkelijke returns kijk kan ik zien dat het US ETF dividend betaald en de Europese niet.

http://www.morningstar.be...apshot.aspx?id=0P00002D83
http://www.morningstar.be...apshot.aspx?id=0P00017J5P

Zit een lijstje op te stellen om het geboortegeld van mijn zoon vast te zetten tot die 18+ is. Wil dus geen dividend hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
RobertowNL schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:29:
[...]

Het intern settelen met klanten en het het eigen Hedgefund (HiQ) is aan banden gelegd, daar zijn de dus mee gestopt.

[...]

Hoe groot is dat risico bij aandelen zoals VWRL? Het is hier in het topic al eerder benoemd, wanneer het onderpand voldoende is afgedekt lijkt mij dat risico ook beperkt. Maar het is nog steeds een risico waarbij ieder zijn eigen keuzes maakt.
Ik heb zelf bewust die afweging genomen en beleg wel bij deGiro, je krijgt er natuurlijk ook extra rendement voor terug (in de vorm van lagere kosten).
Tegen Hiq mag wellicht niet meer maar hoe zit het met handelen tegen andere DeGiro klanten ipv de beurs?

Dat je er rendement van terug mag verwachten is natuurlijk fijn maar welke risico’s loop je nu in werkelijkheid. Die beoordeling kun je in mijn ogen niet goed maken doordat niet duidelijk is wat DeGiro allemaal doet met jouw aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drakin-Korin
swtimmer schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:17:
[...]

In jouw voorbeeld is dat duidelijk, in mijn aangegeven ETFs wat minder. Alleen als ik dus naar de daadwerkelijke returns kijk kan ik zien dat het US ETF dividend betaald en de Europese niet.

http://www.morningstar.be...apshot.aspx?id=0P00002D83
http://www.morningstar.be...apshot.aspx?id=0P00017J5P

Zit een lijstje op te stellen om het geboortegeld van mijn zoon vast te zetten tot die 18+ is. Wil dus geen dividend hebben :)
Dat is een acc fonds. Als er niet bij staat op welke datum divident wordt uitbetaald mag je er vanuit gaan dat het acc is.

Hier zie je dat het een acc fonds is:
https://lu.spdrs.com/libr...PDH%20GY_factsheet_en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 21:23

Zjemm

...

Van de week met de baas thuis ook besproken om te gaan beleggen (maandelijkse inleg) om zo wat voor later op te kunnen bouwen.

dus ik zat te kijken naar meesman omdat je daar maandelijks in kan leggen ( en niet meteen groot hoeft in te stappen, maar af en toe zelf wat actief beleggen als de tijd en ruimte het toe staat heeft ook altijd mijn interesse gehad. kan ik dan beter naar een binck of degiro kijken? of is het toch allemaal meer van hetzelfde?

of misschien de ene partij voor de maandelijkse inleg voor later.
en een tweede partij voor handmatig handelen?

[ Voor 11% gewijzigd door Zjemm op 14-05-2019 13:01 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Zjemm nofi, maar lees even wat pagina's terug en dan kom je al een heel eind. Onder andere @Zr40 en @OosterF hebben posts geschreven over verschillen in brokers en bijbehorende kosten, ook voor verschillende 'profielen' van activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

@Longcat I know, en ik ben ook al begonnen met lezen, maar dan tijdens het lezen popt zon vraag op die ik dan even van me af moet typen :)

IB is dat trouwens Lynx?

[ Voor 9% gewijzigd door Zjemm op 14-05-2019 13:19 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Volgende maand ga ik weer wat fondsen wisselen denk ik.
Fondsen waar ik uit stap

IMEU iShares Core MSCI Europe UCITS ETF
TER 0,12% + lek 0,24% (7,85% dividendlek * 3% dividend) = 0,36% kosten

VUSA Vanguard S&P 500 UCITS ETF
TER 0,07+ lek 0,24% (15%*1,63%) = 0,24% kosten

Nieuwe fondsen:

VTI Vanguard Total Stock Market ETF
TER 0,03+ lek 0,0= 0,03% kosten

AVIAE ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Europa
TER 0,15 + lek 0,0 = 0,15% kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:34
HEA220 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:55:
Volgende maand ga ik weer wat fondsen wisselen denk ik.
Fondsen waar ik uit stap

IMEU iShares Core MSCI Europe UCITS ETF
TER 0,12% + lek 0,24% (7,85% dividendlek * 3% dividend) = 0,36% kosten

VUSA Vanguard S&P 500 UCITS ETF
TER 0,07+ lek 0,24% (15%*1,63%) = 0,24% kosten
Waar haal je die cijfers vandaan? Vooral die bij S&P ben ik benieuwd, daar zit ik namelijk ook in. De TER snap ik uiteraard.

Wel leuk overigens, op vele Nederlandse Reddits en dit topic lees je de laatste tijd enorm veel over dividendlekkage. Mooi om te zien hoe iedereen samen met elkaar dingen uitzoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
Orangelights23 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:02:
[...]

Waar haal je die cijfers vandaan? Vooral die bij S&P ben ik benieuwd, daar zit ik namelijk ook in. De TER snap ik uiteraard.

Wel leuk overigens, op vele Nederlandse Reddits en dit topic lees je de laatste tijd enorm veel over dividendlekkage. Mooi om te zien hoe iedereen samen met elkaar dingen uitzoekt.
Dividenlek lopen ze niet zo te koop mee. Maar je kunt het achterhalen in de jaarverslagen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fTKQfhJY/Knipsel-VUSA.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@HEA220 Ik begrijp dat jij VTI koopt middels opties? Heb jij een ISIN voor me? Ik krijg ze niet gevonden op degiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Longcat schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:07:
@HEA220 Ik begrijp dat jij VTI koopt middels opties? Heb jij een ISIN voor me? Ik krijg ze niet gevonden op degiro.
Dat ISIN is US9229087690, maar dat gaat je niet helpen. Ik kan hem bij DeGiro alleen vinden via mijn "Transacties" overzicht (ik heb VTI+VXUS een tijdje geleden ingewisseld voor VWRL), en de grafiek zegt "no data to display". De koop/verkoopknoppen zijn niet geblokkeerd overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Sander B Ik bedoelde de ISIN van de opties VTI, niet het aandeel. Het lijkt er op dat de opties ook niet beschikbaar zijn bij degiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 17:51
Voor iedereen buy-and-hold / ETF, deze post op Reddit meer dan het lezen waard, specifiek voor de NL context (FBI etc.)
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Samen ook met een net andere post, waar NT (85/15) er icm alle grootbanken er goed uitkomen:
https://www.reddit.com/r/...opulaire_fondsen/en8lw3i/

- Goedkoper: Lagere kosten dan VWRL, meesman, IWDA+EMIM, AVIAW + AVIAO
- Meer comfort: Automatisch beleggen ipv handmatig elke maand
- Minder risico: Grote partij (grootbank) ipv prijsvechter met ruis (DeGiro)
- Beschikbaar: Geen maandelijks gepiel met opties tbv VTI/VXUS/VT

AVIAW + AVIAO is ook een optie, verwaarloosbaar duurder, echter wel weer via separate partij ala Lynx/IB en ook handmatig.

Benieuwd naar jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39
Ikzelf zit in AVIAW+AVIAO bij ING Bank. Geen gedonder met handmatige acties, gewoon maandelijks automagisch.

Snap dus niet waarom jij zegt dat dit niet automagisch kan.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
flipjevandejam schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:00:
Voor iedereen buy-and-hold / ETF, deze post op Reddit meer dan het lezen waard, specifiek voor de NL context (FBI etc.)
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Samen ook met een net andere post, waar NT (85/15) er icm alle grootbanken er goed uitkomen:
https://www.reddit.com/r/...opulaire_fondsen/en8lw3i/

- Goedkoper: Lagere kosten dan VWRL, meesman, IWDA+EMIM, AVIAW + AVIAO
- Meer comfort: Automatisch beleggen ipv handmatig elke maand
- Minder risico: Grote partij (grootbank) ipv prijsvechter met ruis (DeGiro)
- Beschikbaar: Geen maandelijks gepiel met opties tbv VTI/VXUS/VT

AVIAW + AVIAO is ook een optie, verwaarloosbaar duurder, echter wel weer via separate partij ala Lynx/IB en ook handmatig.

Benieuwd naar jullie mening?
Ik denk dat je wat gemist hebt :+

Deze discussie is in de afgelopen maand hier al gaande en daarbij is ook al gelinkt naar de topics van Dutch fire die jij hier nu net post.
Enkelen waaronder ik zelf hebben dus al een overstap gewaagd naar een andere etf of fonds icm een andere broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Heb je de laatste 10 pagina's gelezen? Dit is al veel besproken.

Ik vind NT inderdaad een interessante optie. Al zijn de platform kosten van banken jammer. Als het dividend voordeel zo groot is als daar wordt gesteld zou het relatief weinig uitmaken. Maar iedere keer als ik dividendlek berekeningen tegen kom zie ik een ander getal, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

HEA220 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:55:
Nieuwe fondsen:

VTI Vanguard Total Stock Market ETF
TER 0,03+ lek 0,0= 0,03% kosten
Ga je die bij Lynx kopen met opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Philflow schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:12:
Ik vind NT inderdaad een interessante optie. Al zijn de platform kosten van banken jammer. Als het dividend voordeel zo groot is als daar wordt gesteld zou het relatief weinig uitmaken. Maar iedere keer als ik dividendlek berekeningen tegen kom zie ik een ander getal, helaas.
Tsja, waarschijnlijk verandert het dividendlek ook nogal eens als verhoudingen van aandelen wisselen in de ETF. Maar als ik uitga van de post van Tulip-Stefan op Reddit ziet het er in ieder geval uit dat het het goedkoopste is om de DeGiro+VWRL aan te houden (0.569% totale kosten/lekken) voor bedragen onder de €11428.60 en daarboven te wisselen naar ING (huisbank) + Northern trust 85/15 (0.189% fondskosten + 0.24% bankkosten + €16 bankkosten). Als we gemak even buiten beschouwing laten. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sander B schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:36:
[...]
Tsja, waarschijnlijk verandert het dividendlek ook nogal eens als verhoudingen van aandelen wisselen in de ETF. Maar als ik uitga van de post van Tulip-Stefan op Reddit ziet het er in ieder geval uit dat het het goedkoopste is om de DeGiro+VWRL aan te houden (0.569% totale kosten/lekken) voor bedragen onder de €11428.60 en daarboven te wisselen naar ING (huisbank) + Northern trust 85/15 (0.189% fondskosten + 0.24% bankkosten + €16 bankkosten). Als we gemak even buiten beschouwing laten. Of mis ik iets?
Zo groot als Tulip-Stefan het voordeel daar berekent heb ik het nog niet eerder gezien. Hier is een andere bron: https://www.financieelona...k/wat-is-dividendlekkage/

Maar goed als het allemaal klopt wat Tulip-Stefan berekent dan is het inderdaad een koud kunstje om te kijken welke bank het meest interessant is. ABN heeft nog een cash back actie nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
Philflow schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:21:
[...]

Ga je die bij Lynx kopen met opties?
Ja, ik heb al een lynx account voor verschillende obligatie CEF's. Dus de €60,-- jaarlijkse kosten heb ik al.
Dus kan ze in principe kost het me niks meer dan de huidige situatie.
Bijkomend voordeel is dat ik daar alle dollar posities heb. Dus geen wisselkosten meer voor het dividend.

Misschien dat ik toch gewoon IMEU houdt voor Europa. Dan hou ik lynx voor alle dollar positie en DeGiro voor de euro's. Blijft het een beetje overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:48

TurboNick3

Thedutchtravellers

Heeft een van jullie wel eens https://www.etoro.com/nl/ overwogen als broker?
Volgens mij hebben ze zelfs een demo omgeving om te oefenen :)

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Voor wie verhuisd is van bijv. degiro naar huisbank met NT: hoe hebben jullie dat gedaan qua timing? Ik neem aan dat de aan- en verkopen van NT bij de banken pas end-of-day gebeuren? Daarnaast geeft degiro geeft:
Wij zullen er vervolgens voor zorgen dat het geld binnen 3 werkdagen op uw rekening staat bij uw bank.
In 3 werkdagen kan de beurs toch wel heel wat meer schommelen dan die 0.2% of zoiets die ik zou besparen. Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:25
Hallo medebeleggers. Ik ben nieuw in de wereld van beleggen. Ik wil binnenkort wat meer geld gaan investeren. Nu kom ik echter berichten tegen dat met de huidige CAPE waardering het geen goed moment is om in te stappen. Hier een voorbeeld:
That's right, today's CAPE ratio is pretty good at predicting future equity returns. Well, not perfectly
but there seems to be a strong and statistically signicant inverse relationship between the CAPE and
forward-looking equity returns, see chart below where we plot the CAPE ratio versus the subsequent 10-year annualized S&P500 return. For something as ostensibly unpredictable as stock returns, this is truly amazing. Equity returns are not exactly a random-walk! If we split the CAPE into four regions we get pretty different average equity returns by bin: CAPE below 15 (below the median): Average equity return of 9% real (!) CAPE slightly elevated (15-20): Average equity return just under 6%, still very solid returns that will likely support a 4% safe withdrawal rate. CAPE moderately elevated (20-30): Only about 3% real return (!) going forward. Today's CAPE falls into this range. The 9/30/2016 level was at just under 27, and after the recent rally, it's even a bit above 27. CAPE severely elevated (30+): A below -1% real return over the next ten years. Bummer! Good luck starting your retirement in that environment!
Van die laatste regel schrok ik nogal! Klopt dit wel? Heeft iemand misschien een beter artikel dat het wat genuanceerder uitlegt?

bron artikel: https://poseidon01.ssrn.c...83005080075003126&EXT=pdf
pagina 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Philflow schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:47:
[...]

Zo groot als Tulip-Stefan het voordeel daar berekent heb ik het nog niet eerder gezien. Hier is een andere bron: https://www.financieelona...k/wat-is-dividendlekkage/

Maar goed als het allemaal klopt wat Tulip-Stefan berekent dan is het inderdaad een koud kunstje om te kijken welke bank het meest interessant is. ABN heeft nog een cash back actie nu.
Klopt, ik zit hier snel even te kijken naar het jaarverslag van VWRL (https://api.vanguard.com/rs/gre/gls/1.3.0/documents/959/dk, pagina 59) en als ik de Foreign Withholding Tax deel door de Net Assets (of Total Current Assets, maakt weinig uit) kom ik uit op een dividendlek van ongeveer 0.25%. Scheelt toch een stuk met de 0.302% die Tulip-Stefan rekent. Ben niet zo heel bekend met dit soort verslagen, ga er straks toch eens beter naar kijken.

Klopt je link trouwens? Ik zie hier geen getallen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Die 10 jaar periodes zullen elkaar wel afwisselen. M.a.w. zo'n periode van -1% wordt vast opgevolgd door een periode van 9%. Daarnaast kan zo'n PE ratio dalen zonder dat de koersen dalen, als de E harder stijgt dan de P en dan ben je plots weer in 'normaal' gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
TurboNick3 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:59:
Heb sinds een paar jaar een account. Ze hebben inderdaad een paper trading omgeving. De transaction fees zijn relatief hoog, en je trade altijd met CFD's tenzij het om crypto gaat AFAIK.
Het Social Trading gedeelte is erg cool, met name de mogelijkheid om portfolio's van anderen te kopiëren/volgen, al zijn de rendementen erg wisselend. Ik copy een paar mensen en houd voor de rest wat crypto vast. Ik trade er niet actief.

Al met al een leuk intuïtief en innovatief platform om eens uit te proberen :)

[ Voor 11% gewijzigd door SublimnAll op 14-05-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Van eToro zelf heb ik nooit wat in de praktijk gezien, afgezien van dat iemand op het werk ongeveer anderhalf jaar geleden iedereen probeerde over te halen om vooral zijn eigen referral te gebruiken. Viel een beetje samen met de crypto bubbel van toen. Over het platform zelf vertelde hij dan weer weinig :+

Ik zie ook sinds kort overal reclame en billboards opduiken van eToro. Geen commissies volgens de reclame, maar volgens @SublimnAll hierboven blijkbaar toch wel duur? En die reclame kost natuurlijk ook wat.

[ Voor 114% gewijzigd door Zr40 op 14-05-2019 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
TurboNick3 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:59:
Je kan beter naar Holland casino gaan dan heb je tenminste nog een leuke avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Panzer_V schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:03:
[...]

Ikzelf zit in AVIAW+AVIAO bij ING Bank. Geen gedonder met handmatige acties, gewoon maandelijks automagisch.

Snap dus niet waarom jij zegt dat dit niet automagisch kan.
Kijk, dat wist ik niet, ik dacht dat die daar niet beschikbaar waren. Dank!
Wat was jouw afweging om voor AVIAW+AVIAO en niet NT te gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door flipjevandejam op 14-05-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Miki schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:11:
[...]

Ik denk dat je wat gemist hebt :+

Deze discussie is in de afgelopen maand hier al gaande en daarbij is ook al gelinkt naar de topics van Dutch fire die jij hier nu net post.
Enkelen waaronder ik zelf hebben dus al een overstap gewaagd naar een andere etf of fonds icm een andere broker.
Blijkbaar, ik volg dit topic regelmatig, maar blijkbaar hier geen oog voor gehad, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:06:
Voor wie verhuisd is van bijv. degiro naar huisbank met NT: hoe hebben jullie dat gedaan qua timing? Ik neem aan dat de aan- en verkopen van NT bij de banken pas end-of-day gebeuren? Daarnaast geeft degiro geeft:

[...]

In 3 werkdagen kan de beurs toch wel heel wat meer schommelen dan die 0.2% of zoiets die ik zou besparen. Hoe gaan jullie hiermee om?
Fondsen worden altijd als bestens ingeschoten. Daarbij is afhankelijk van het fonds een dag tijdstip waarop gehandeld wordt. Voor NT World is dat om dagelijks om 11u, EM vindt om 14u plaats.
Ik heb gisterenavond een order ingeschoten maar er is op dit moment nog geen aankoop gedaan anders behalve dat de orders lopen.

Vwrl zal ik pas volgende maand verkopen ivm anders extra kosten dit omdat ik al een transactie heb gedaan. Daar ben ik straks bij ING ook van verlost, dan kan ik ongelimiteerd gratis fondsen en trackers kopen. Komt zo’n platform fee toch nog van pas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Zr40 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:18:
Ik zie ook sinds kort overal reclame en billboards opduiken van eToro. Geen commissies volgens de reclame, maar volgens @SublimnAll hierboven blijkbaar toch wel duur? En die reclame kost natuurlijk ook wat.
Spread percentages voor enkele crypto pairs, mede inzichtelijk gemaakt door de eToro Helper chrome extensie (deze cijfers worden normaal niet getoond):
Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/l/AUnNn4P_BOVKsKu3emynxYYSdB9h1yajFAoB/image.png

De spreads worden AFAIK dynamisch bepaald a.d.h.v. de volatiliteit.
Of het met de aandelen-CFD's ook zo werkt weet ik niet precies meer, deze heb ik zelf nooit verhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Miki Maar hoe ga je dan om met de x werkdagen waarin je moet wachten tot het geld op je rekening staat? Als het echt 3 werkdagen duurt, dan kan de markt zo een aantal % stijgen en zal het erg lang duren om terug te verdienen. In mijn geval heb ik een (relatief) aanzienlijk bedrag bij degiro staan en kan ik dit niet 'voorschieten' bij ABN.

Ik denk zelf dat de beste optie (áls ik wil overstappen van IWDA+AEEM naar NT) is om vanaf volgende maand niet meer in te leggen bij degiro en in plaats daarvan bij ABN en vervolgens elke maand een klein deel verkopen bij degiro en extra kopen bij ABN. Als ik het goed begrijp, rekent ABN geen transactiekosten en kun je naast maandelijks inleggen ook nog (incidenteel) extra inleggen. Wel veel werk voor weinig geld en dan moeten ABN en NT het niet flikken om de kosten aan te passen. :')

@SublimnAll '0% commissions!' en dan wel een dikke spread rekenen, ook wel bekend van de wisselkantoortjes... _O-

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 14-05-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

dan kan je misschien net zo goed bij degiro blijven? over een tijd zal het misschien weer anders zijn en dan blijf je heen en weer hoppen?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:07

oscar82

De ondertitel

Longcat schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:49:
@Miki Maar hoe ga je dan om met de x werkdagen waarin je moet wachten tot het geld op je rekening staat? Als het echt 3 werkdagen duurt, dan kan de markt zo een aantal % stijgen en zal het erg lang duren om terug te verdienen. In mijn geval heb ik een (relatief) aanzienlijk bedrag bij degiro staan en kan ik dit niet 'voorschieten' bij ABN.

Ik denk zelf dat de beste optie (áls ik wil overstappen van IWDA+AEEM naar NT) is om vanaf volgende maand niet meer in te leggen bij degiro en in plaats daarvan bij ABN en vervolgens elke maand een klein deel verkopen bij degiro en extra kopen bij ABN. Als ik het goed begrijp, rekent ABN geen transactiekosten en kun je naast maandelijks inleggen ook nog (incidenteel) extra inleggen. Wel veel werk voor weinig geld en dan moeten ABN en NT het niet flikken om de kosten aan te passen. :')

@SublimnAll '0% commissions!' en dan wel een dikke spread rekenen, ook wel bekend van de wisselkantoortjes... _O-
Bedenk wel dat je tijdens die paar werkdagen "zeker" bent van de waardevastheid van je cash. Het tijdelijk niet "in the market" zitten kan evengoed in je voordeel werken.
Als je dit in een aantal stapjes uitvoert, zal het effect vast wel meevallen. Ik weet niet met welk doel je belegt, maar ik zou niet verwachten dat het door deze actie veel langer duurt om je doel te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Ik zat zelf nog even te kijken naar de kosten van ABN Amro vs Meesman. Nu leg ik maandelijks 250 euro in op twee fondsen (Wereldwijd en Europa).

Vervolgens zie ik bij ABN staan: "ETF’s: € 5,- + 0,05% over de waarde van de order, per order".
Nu zou ik eventueel ook alles in één fonds kunnen stoppen maar 5 euro per transactie vind ik toch wel veel. Misschien dat als ik later meer ga inleggen dat het interessant wordt, maar voor nu is dat zeker niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@oscar82 daarom ook dat ik neig naar in stapjes doen, maar dan wordt het steeds minder de moeite waard. De besparing per handeling wordt dan steeds lager.

Misschien nog het best om mijn posities bij degiro aan te houden en alle nieuwe inleg bij ABN te doen.

@Robkazoe dat NT fonds is een beleggingsfonds en geen ETF volgens mij. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 14-05-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Zjemm schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:58:
dan kan je misschien net zo goed bij degiro blijven? over een tijd zal het misschien weer anders zijn en dan blijf je heen en weer hoppen?
Misschien wel ja. Maar misschien blijft het nog 10 jaar hetzelfde. Wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
Robkazoe schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:04:
Ik zat zelf nog even te kijken naar de kosten van ABN Amro vs Meesman. Nu leg ik maandelijks 250 euro in op twee fondsen (Wereldwijd en Europa).

Vervolgens zie ik bij ABN staan: "ETF’s: € 5,- + 0,05% over de waarde van de order, per order".
Nu zou ik eventueel ook alles in één fonds kunnen stoppen maar 5 euro per transactie vind ik toch wel veel. Misschien dat als ik later meer ga inleggen dat het interessant wordt, maar voor nu is dat zeker niet het geval.
Precies wat Longcat zegt. NT is een fonds, en geen ETF. Die kun je dus gratis aankopen. Kost je vervolgens alleen de TER (0,15%) en de fee die ABN rekent (0,20% < 100.000 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Scherp @Longcat en @OosterF . Dan ga ik vanavond even verder uitzoeken. Zie dat bij de overstapservice van de ABN tot 1500 euro aan kosten vergoed worden de verkoopkosten. Das wel gunstig want daarmee wordt dan automatisch de 0,5% verkoopkosten van Meesman ongedaan gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:49:

Ik kan eea nog niet verifiëren maar op basis van de informatie van Northern Trust moet de order voor een specifiek handelstijdstip binnen zijn om meegenomen te worden voor die dag. De vastgestelde dagkoersen kun je ook terugvinden op: https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/

Edit:
Uit de ebi
U kunt uw deelbewijzen dagelijks kopen of verkopen (op elke werkdag van het fonds). Het administratiekantoor van het fonds dient uw aanvraag te hebben ontvangen vóór 11.00 uur (Nederlandse tijd) op de werkdag voorafgaand aan de betreffende handelsdag.
Zodra mijn orders zijn verwerkt laat ik je het weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 14-05-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Miki Dat is het probleem niet. Ik heb beleggingen bij degiro die ik zou moeten verkopen en dat geld moet ik vervolgens overmaken naar mijn ABN rekening. Dat kan 3 werkdagen in beslag nemen en daardoor flink geld kosten*. Zeker ten opzichte van de geringe kostenbesparing. Misschien dat ABN het wel voor me kan voorschieten met die overstapservice, zal binnenkort eens contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gervinho
Robkazoe schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:35:
Scherp @Longcat en @OosterF . Dan ga ik vanavond even verder uitzoeken. Zie dat bij de overstapservice van de ABN tot 1500 euro aan kosten vergoed worden de verkoopkosten. Das wel gunstig want daarmee wordt dan automatisch de 0,5% verkoopkosten van Meesman ongedaan gemaakt.
Wist niet dat die overstap service er ook nog bij zit! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:21:
@Miki Dat is het probleem niet. Ik heb beleggingen bij degiro die ik zou moeten verkopen en dat geld moet ik vervolgens overmaken naar mijn ABN rekening. Dat kan 3 werkdagen in beslag nemen en daardoor flink geld kosten*. Zeker ten opzichte van de geringe kostenbesparing. Misschien dat ABN het wel voor me kan voorschieten met die overstapservice, zal binnenkort eens contact opnemen.
Oh zo, ik heb gewoon een rekening geopend en wat extra geld ingelegd wat ik nog had liggen, belasting teruggave :)

Aankomende maand verkoop ik bij DeGiro mijn vwrl posities en stort ik dat bedrag tzt in beide fondsen. Dit heeft te maken dat ik begin deze maand namelijk al wat vwrl heb gekocht.

Btw pas op je op voor timing the market :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gervinho
Miki schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:42:
[...]

Oh zo, ik heb gewoon een rekening geopend en wat extra geld ingelegd wat ik nog had liggen, belasting teruggave :)

Aankomende maand verkoop ik bij DeGiro mijn vwrl posities en stort ik dat bedrag tzt in beide fondsen. Dit heeft te maken dat ik begin deze maand namelijk al wat vwrl heb gekocht.

Btw pas op je op voor timing the marker :)
Is het niet iets rendabeler om te wachten voor de dividend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gervinho schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:02:
[...]
Is het niet iets rendabeler om te wachten voor de dividend?
Nee, dat maakt niet uit. Dit is al een paar keer uitgelegd enkele pagina's terug :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 14-05-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:18:
[...]

Nee, dat maakt niet uit. Dit is al een paar keer uitgelegd enkele pagina's terug :)
Aan mij specifiek :')
Pagina: 1 ... 76 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.