Ik ben even aan de slag gegaan met de vraag van de afgelopen dagen om een kostenoverzicht van de verschillende brokers. Onderstaand een aantal tabellen en grafieken met de verschillen tussen de brokers.
Disclaimer: het is een flinke klus om alle tarieven goed te kunnen vergelijken. Het lijkt me daarom sterk dat onderstaand overzicht in één keer volledig correct is. Indien geïnteresseerd, kijk dan kritisch naar dit overzicht. Feedback en wijzigen zijn meer dan welkom.
Aannames en opmerkingen
- Op- en afslagkosten zijn niet meegenomen;
- Dividendlekkage (en de evt. besparing hiervan) is niet meegenomen;
- Er wordt uitgegaan van een jaarlijks rendement van 4%;
- Er wordt uitgegaan van maandelijks periodiek beleggen voor een periode van 30 jaar;
- Er zijn geen onttrekkingen gedaan;
- Dividend VWRL is jaarlijks 2% en wordt opnieuw geïnvesteerd;
-
Verkoopkosten Meesman zijn niet meegenomen.
Kosten
Een versimpelde weergave van de gebruikte kosten:
Ten behoeve van de leesbaarheid van de tabel staan niet alle voorwaarden hierin. De kosten van de Rabobank zijn bijvoorbeeld afgerond, aangezien zij met percentages per kwartaal rekenen (voorbeeld: service fee is 0,06% per kwartaal = 1,0006^4-1 = 0,240216...%). Daarnaast gelden er bij de Rabobank, ING en Binck variabele fees. Deze staan niet volledig in de tabel, maar hier is wel mee gerekend in onderstaande resultaten.
Resultaten
Ik heb gerekend met een maandelijkse inleg van 100, 250 en 500 euro. Resultaten zijn per maandelijkse inleg gesplitst.
Maandelijkse inleg van 100 euro

De ontwikkeling van de kosten in een grafiek:
Maandelijkste inleg van 250 euro

Maandelijkse inleg van 500 euro

Things To Realise
Zoals verwacht doet DeGiro het kostentechnisch het beste, maar dat is ook de broker waar je de handelingen zelf moet verrichten. Dit kost niet alleen extra tijd, maar vergt ook een grotere mate van discipline. De huisbanken doen het -zeker bij hogere bedragen- niet slecht. Centraal Beheer valt op door zelfs nog goedkoper te zijn dan DeGiro Custody. Meesman daarentegen lijkt een stuk duurder. Zeker aangezien dit ook de enige broker is die verkoopkosten rekent, en deze nog niet eens zijn meegenomen.
Een aantal niet-gekwantificeerde verschillen: Northern Trust fondsen claimen geen dividendlek te hebben, bij DeGiro kun je alleen hele aandelen kopen en bij DeGiro niet-Custody kunnen je effecten worden uitgeleend, bij Centraal Beheer kunnen derivaatcontracten worden gebruikt, en bij Rabo, ING en Binck heb je extra veiligheid door een bankvergunning. Daarnaast worden er ook verschillende fondsen/trackers gebruikt door de verschillende brokers, zoals te zien is in de eerste tabel. Tot slot wil ik nogmaals benadrukken dat dit de kosten zijn over een periode voor 30 jaar, om het even in perspectief te plaatsen.
offtopic:
Mocht een Tweaker zin hebben om mij te helpen om de screenshot-tabellen in een standaard tabel formaat te gieten: graag. Zou de leesbaarheid van deze reactie ten goede komen

UPDATE. Nieuw overzicht in
deze post