Onvoorstelbaar!
Tijdens mijn aangifte inkomstenbelasting kon ik alleen de door Nederland ingehouden dividendbelasting verrekenen. Moet je dit dan apart aanvragen/opgeven?writser schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:03:
Kun je verrekenen in box 3 met te betalen vermogensbelasting.
Bij het opgeven van je beleggingen kan je ook invullen hoeveel buitenlandse dividendbelasting is ingehouden.HEA220 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:27:
[...]
Tijdens mijn aangifte inkomstenbelasting kon ik alleen de door Nederland ingehouden dividendbelasting verrekenen. Moet je dit dan apart aanvragen/opgeven?
Klopt, Deze heb ik gewoon ingevuld. Maar deze wordt niet verrekend.Hielko schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:33:
[...]
Bij het opgeven van je beleggingen kan je ook invullen hoeveel buitenlandse dividendbelasting is ingehouden.
Bij de berekening inkomstenbelasting werd alleen de nederlandse ingehouden dividendbelasting verrekend.
Heb wel eens gelezen dat je alleen de buitenlandse dividendbelasting boven het percentage van een eventueel verdrag terug kunt vragen bij je inkomstenbelasting.
UPDATE: Zie nu dat hij wel gewoon verrekend wordt

[ Voor 10% gewijzigd door HEA220 op 07-05-2019 14:54 ]
Betaal je wel vermogensbelasting? Anders is er niks om te verrekenen. Maar alsnog goed om het dan in te vullen, je kan die aftrekpost ongelimiteerd meenemen naar volgende jaren.HEA220 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:43:
[...]
Klopt, Deze heb ik gewoon ingevuld. Maar deze wordt niet verrekend.
Bij de berekening inkomstenbelasting werd alleen de nederlandse ingehouden dividendbelasting verrekend.
Heb wel eens gelezen dat je alleen de buitenlandse dividendbelasting boven het percentage van een eventueel verdrag terug kunt vragen bij je inkomstenbelasting.
[ Voor 98% gewijzigd door Philflow op 11-05-2019 22:35 ]
Excel kan uiteraard altijd ook nog, maar is iets bewerkelijker.
Waar zijn de exacte verhoudingen op gebaseerd?
Als je small caps erbij neemt wat is dan een gangbare verhouding?
Ah ok. Maar is VWRL zo magisch dan? Waarom wil men dat graag repliceren?
[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 07-05-2019 19:00 ]
Elfjes hebben bij maanlicht dit specifieke aandeel uit drakenbloed en valeriaansstaal gesmeed.
Anyway dit aandeel is zo beroemd vanwege de relatief lage kosten en de grote onderliggende spreiding aan aandelen, goede 3100 stuks. Daarnaast ook nog eens geografisch goed gespreid. Hiermee voldoet het aan Jack Boggle’s visie mbt index beleggen en dus zo populair.
Nee, maar ik gok dat degene van de 88/12 verhouding VWRL goedkoper wilde nabootsen. Zelf heb ik IWDA met een grote hoeveelheid EM er bij. Op portefeuilleniveau momenteel ong. 50% IWDA en 30% EM.Philflow schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:54:
[...]
VWRL is wereldwijd gespreid, is market cap weighted, en heeft lage kosten. Ideaal als je de wereldwijde markt wil volgen.Philflow schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:54:
[...]
Het nabootsen van VWRL met een combinatie van andere ETF's heeft als doel om een zo gelijk mogelijk resultaat te krijgen tegen nog lagere kosten. Maar je spreekt dan over honderdsten van procenten. In het geval van 88% IWDA 12% EMIM is het voordeel slechts 0,05%.
Het voordeel is duidelijk, maar je hebt ook nadelen:
- Je moet bijhouden wat de juiste verhouding is bij iedere aankoop (anders heb je onbedoeld een andere weging). 88/12 komt vandaag misschien overeen met VWRL (heb ik niet gecontroleerd) maar als emerging markets met 10% stijgt of daalt, dan verandert de verhouding voor nieuwe aankopen eveneens
- Je kan minder nauwkeurig periodiek inleggen, want je hebt te maken met de handelsprijs van de combinatie als je de juiste verhouding in stand wil houden
- Je hebt meer transactiekosten vanwege meer aankopen (afhankelijk van je broker)
- Je krijgt van iedere ETF afzonderlijk dividend uitgekeerd. Afhankelijk van je broker kan dit extra kosten geven
- Je moet wijzigingen in samenstelling van de geselecteerde ETF's in de gaten houden (bijvoorbeeld of er landen worden toegevoegd of verwijderd waardoor overlap of juist een gat ontstaat)
- Gebruik je ETF's die niet market cap weighted zijn, dan moet je periodiek herbalanceren om de verhouding die overeenkomt met VWRL te behouden
Mijn doel is niet echt om VWRL na te bootsen maar wat meer te begrijpen waarom mensen voor bepaalde wegingen kiezen. Ik was ook benieuwd welke weging mensen kiezen als ze small cap erbij nemen.
Ik kwam nog een stukje tegen over een gewogen verdeling: "More precisely, to match the MSCI ACWI IMI index (developed+emerging large, mid and small cap), which breaks down to the non-overlapping indices MSCI World, World small cap and Emerging markets IMI, all you need are
For MSCI World: iShares Core MSCI World (IWDA) ER 0.2%
For MSCI World Small cap: iShares MSCI World Small cap (WSML) ER 0.35%
For MSCI EM IMI: iShares Core EM IMI (EMIM) ER 0.25%
The exact right weights can be found from MSCI index factsheets, looking at index market caps which sum up to the MSCI ACWI IMI market cap of $52,252B. These would at the moment (4/2018) give weights of 75.93%, 11.96% and 12.11% in the order above. Then you could let the weights float, except for perhaps different dividend yields in the indices scewing the accumulating funds slowly."
Op basis daarvan zou het 76/12/12 zijn.
Weet iemand hoe ze aan die exacte getallen gekomen zijn? Heel veel info hier: https://www.msci.com/equity-fact-sheet-search maar waar precies is me niet duidelijk.
Die zit in resterende %. Doel is 50% IWDA, 25% EM, 25% smallcap.Philflow schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:08:
@Longcat geen interesse in small caps erbij? zo nee, waarom niet?
In ander nieuws: leuke daling gisteren.
Zou mei mijn eerste maand worden met underperformance ten opzichte van de benchmarks? (Hoi @writser
Je schrijft het zelf al: The exact right weights can be found from MSCI index factsheets, looking at index market caps which sum up to the MSCI ACWI IMI market cap of $52,252B. These would at the moment (4/2018) give weights of 75.93%, 11.96% and 12.11% in the order above.Philflow schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:52:
@Zr40 Bedankt voor de uitleg.
Mijn doel is niet echt om VWRL na te bootsen maar wat meer te begrijpen waarom mensen voor bepaalde wegingen kiezen. Ik was ook benieuwd welke weging mensen kiezen als ze small cap erbij nemen.
Ik kwam nog een stukje tegen over een gewogen verdeling: "More precisely, to match the MSCI ACWI IMI index (developed+emerging large, mid and small cap), which breaks down to the non-overlapping indices MSCI World, World small cap and Emerging markets IMI, all you need are
For MSCI World: iShares Core MSCI World (IWDA) ER 0.2%
For MSCI World Small cap: iShares MSCI World Small cap (WSML) ER 0.35%
For MSCI EM IMI: iShares Core EM IMI (EMIM) ER 0.25%
The exact right weights can be found from MSCI index factsheets, looking at index market caps which sum up to the MSCI ACWI IMI market cap of $52,252B. These would at the moment (4/2018) give weights of 75.93%, 11.96% and 12.11% in the order above. Then you could let the weights float, except for perhaps different dividend yields in the indices scewing the accumulating funds slowly."
Op basis daarvan zou het 76/12/12 zijn.
Weet iemand hoe ze aan die exacte getallen gekomen zijn? Heel veel info hier: https://www.msci.com/equity-fact-sheet-search maar waar precies is me niet duidelijk.
Maar de 1e hit op Google geeft al een andere factsheet: https://www.msci.com/docu...3d-4b0a-a6a7-51d36472a703
Dus dat wordt weer herbalanceren
Ik heb een beetje rondgeneusd. In verband met mijn relatief drukke baan en mijn eigen risicoaversie, is het actief handelen sowieso uitgesloten. Ik zit daarom te denken aan een indexfonds die de AEX volgt. Ik had zelf gezien dat ik via DeGiro het iShares AEX indexfonds kan kopen.
Wat is jullie mening over het maandelijks opzij zetten van geld en hiermee deze indexfondsen te kopen? Wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Ik begrijp wel dat het aanschaffen van indexfondsen ook niet zonder risico is en dat ik niet moet verwachten op korte termijn een gigantisch rendement te behalen maar het is dan ook meer bedoeld voor de lange termijn.
Graag hoor ik jullie mening!
Prima, maar ik zou aanraden om daarnaast ook een wereldwijd gespreid fonds te kopen. Wanneer het slecht gaat met de economie in Nederland (en dus potentieel slecht met je werkgever) dan is het fijn als je vermogen niet volledig in de AEX zit.cakebp schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:57:
Ik heb een beetje rondgeneusd. In verband met mijn relatief drukke baan en mijn eigen risicoaversie, is het actief handelen sowieso uitgesloten. Ik zit daarom te denken aan een indexfonds die de AEX volgt. Ik had zelf gezien dat ik via DeGiro het iShares AEX indexfonds kan kopen.
Maandelijks investeren is prima! Je zegt het zelf al, investeer voor de lange termijn, en stop er geen geld in dat je binnen een paar jaar nodig zou kunnen hebben.Wat is jullie mening over het maandelijks opzij zetten van geld en hiermee deze indexfondsen te kopen?
Ik had dit gelezen idd, maar de kosten zijn toch juist hoger voor EMIM vanwege aankoopkosten? Als je voor 100€ koopt heb je 2,38 aan kosten/ 200 euro kopen, 2,76 aan kosten?Zr40 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:25:
[...]
VWRL is wereldwijd gespreid, is market cap weighted, en heeft lage kosten. Ideaal als je de wereldwijde markt wil volgen.
Het nabootsen van VWRL met een combinatie van andere ETF's heeft als doel om een zo gelijk mogelijk resultaat te krijgen tegen nog lagere kosten. Maar je spreekt dan over honderdsten van procenten. In het geval van 88% IWDA 12% EMIM is het voordeel slechts 0,05%.
Dat hangt van je broker af. Bij DEGIRO heb je de kernselectie waardoor sommige ETF's gratis zijn en andere weer niet. Betaal je wel transactiekosten, dan is het resultaat afhankelijk van de ordergrootte. Het vaste component van de kosten per order valt dan weg tegen het relatieve component.lolapa schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:05:
[...]
Ik had dit gelezen idd, maar de kosten zijn toch juist hoger voor EMIM vanwege aankoopkosten? Als je voor 100€ koopt heb je 2,38 aan kosten/ 200 euro kopen, 2,76 aan kosten?
In feite komt het er op neer dat wanneer je helemaal geen transactiekosten betaalt, of wanneer je ineens een grote aankoop doet, de combinatie mogelijk zinvol is. En dan spreek je nog steeds over slechts 0,05% besparing per jaar. Dat is 50 cent voor iedere 1000 euro.
Als ik met ETF's zou beleggen (dat doe ik zelf momenteel niet meer) dan zou ik kiezen voor gemak en de 0,05% voor lief nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 08-05-2019 09:16 ]
Dank je voor je antwoord, goed punt inderdaad om dit nog een beetje te spreiden. Mijn werkgever opereert wereldwijd maar als nog een zeer goed punt.Zr40 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:03:
[...]
Prima, maar ik zou aanraden om daarnaast ook een wereldwijd gespreid fonds te kopen. Wanneer het slecht gaat met de economie in Nederland (en dus potentieel slecht met je werkgever) dan is het fijn als je vermogen niet volledig in de AEX zit.
[...]
Maandelijks investeren is prima! Je zegt het zelf al, investeer voor de lange termijn, en stop er geen geld in dat je binnen een paar jaar nodig zou kunnen hebben.
Ik was inderdaad niet van plan om gelijk al mijn spaargeld te gaan beleggen maar een deel van wat ik nu maandelijks spaar op zij te zetten.
Denk je dat het handig is om ook daadwerkelijk elke maand met het geld nieuwe beleggingen te kopen of is het handig om dit 1 à 2 keer per jaar te doen?
Terechte vragen allemaal, maar ook al vele malen langsgekomen. Probeer eens een flink aantal pagina's door te lezencakebp schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:23:
[...]
Dank je voor je antwoord, goed punt inderdaad om dit nog een beetje te spreiden. Mijn werkgever opereert wereldwijd maar als nog een zeer goed punt.
Ik was inderdaad niet van plan om gelijk al mijn spaargeld te gaan beleggen maar een deel van wat ik nu maandelijks spaar op zij te zetten.
Denk je dat het handig is om ook daadwerkelijk elke maand met het geld nieuwe beleggingen te kopen of is het handig om dit 1 à 2 keer per jaar te doen?
Je gevoel klopt iig: maandelijks in een wereldwijde ETF investeren is de meest gehanteerde strategie hier. Zou zelf geen AEX doen, ben er ook mee begonnen maar koop er niks meer van, het zijn maar 25 bedrijven en allemaal uit NL (beetje UK ok, en ze opereren wereldwijd). Een MSCI World geeft je in 1 klap 1600 bedrijven oid.
Zoek eens uit welke broker je wilt (ook veel over te vinden hier) qua kosten en service. Hint: DeGiro is meestal gratis met alles, Binck is gratis als je maandelijks koopt, maar wel een jaarlijkse fee. Open bij beide een gratis rekening, kijk eens rond. Koop een ETF'je, kijk hoe dat gaat. Kijk hoe je dividend krijgt en hoe dat werkt. Je hoeft niet gelijk je strategie helemaal rond te hebben, je kan altijd weer verkopen als je er uit bent. Ja, dat kost je wat transactiegeld maar dat is leergeld.
Volledig terechte opmerking, als ik alleen zie dat er al 8 delen zijn en dit deel al 290+ pagina's heeft, zie ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meerAikon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:52:
[...]
Terechte vragen allemaal, maar ook al vele malen langsgekomen. Probeer eens een flink aantal pagina's door te lezen
Je gevoel klopt iig: maandelijks in een wereldwijde ETF investeren is de meest gehanteerde strategie hier. Zou zelf geen AEX doen, ben er ook mee begonnen maar koop er niks meer van, het zijn maar 25 bedrijven en allemaal uit NL (beetje UK ok, en ze opereren wereldwijd). Een MSCI World geeft je in 1 klap 1600 bedrijven oid.
Zoek eens uit welke broker je wilt (ook veel over te vinden hier) qua kosten en service. Hint: DeGiro is meestal gratis met alles, Binck is gratis als je maandelijks koopt, maar wel een jaarlijkse fee. Open bij beide een gratis rekening, kijk eens rond. Koop een ETF'je, kijk hoe dat gaat. Kijk hoe je dividend krijgt en hoe dat werkt. Je hoeft niet gelijk je strategie helemaal rond te hebben, je kan altijd weer verkopen als je er uit bent. Ja, dat kost je wat transactiegeld maar dat is leergeld.
Bedankt in ieder geval voor de tips, ik ga eens rondkijken hier en daar! Ook goed om te weten inderdaad dat DeGiro en Binck relatief goedkoop zijn
Als je de laatste ~20 pagina's van dit topic doorleest weet je waarschijnlijk al een stuk meer.cakebp schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:01:
[...]
Volledig terechte opmerking, als ik alleen zie dat er al 8 delen zijn en dit deel al 290+ pagina's heeft, zie ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer
Nu heb ik mijn portefeuille momenteel de wereldwijde Vanguard.
Zit hier echt een wezenlijk verschil in?
Kosten zijn bij beide fondsen hetzelfde.
Vanguard
Northern Trust
Kosten om NT te kopen en aan te houden t.o.v. DeGiro/VWRL liggen vaak wel iets hoger.
Met Robeco One kies is 1x een risico profiel en het maandbedrag en dan is het wachten.
Met Robeco Plus kan je eventueel zelf robeco fondsen wereldwijd uitkiezen om in te beleggen. (al iets meer werk, maar ook dat kan eenmalig een maandelijkse inleg zijn).
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP
Mijn voorkeur gaat uit naar iets meer interactie dus dat ik zelf kan kiezen welke fondsen ik wanneer koop, dan zou denk ik Robeco Plus een optie zijn zoals ik het nu begrijp. Zitten hier nog (extra) kosten aan verbonden?TurboNick3 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:16:
Wat vinden jullie van Robeco One? als optie voor @cakebp
Met Robeco One kies is 1x een risico profiel en het maandbedrag en dan is het wachten.
Met Robeco Plus kan je eventueel zelf robeco fondsen wereldwijd uitkiezen om in te beleggen. (al iets meer werk, maar ook dat kan eenmalig een maandelijkse inleg zijn).
Maar die zijn de laatste dagen wel redelijk onderuit gegaan. Waar ik eerst een redelijk rendement had, zijn ze nu zelfs onder de aankoopprijs gezakt.. Zou dat nou echt veroorzaakt zijn door Trump en zijn importheffingen?
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Duur.TurboNick3 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:16:
Wat vinden jullie van Robeco One? als optie voor @cakebp
Duurder dan bijvoorbeeld Meesman. En als je niet per definitie domweg geld wilt overmaken maar zelf wilt/kan aankopen, dan is het veel duurder dan een optie zoals De Giro.
-edit- Kosten van Robeco Plus kan ik zo even niet terugvinden... dat zegt misschien al genoeg
-edit2- Gevonden. Goed weggestopt achter tig doorkliks
[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 08-05-2019 13:38 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Ik zie een hele hoop getallen maar welke geeft nou de market cap aan? Ik zie wel staan 6,124,841.27 m$ maar niet van wat. Of is dit het? "the index covers approximately 14% of the free float-adjusted market capitalization in each country."Aikon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:17:
[...]
Maar de 1e hit op Google geeft al een andere factsheet: https://www.msci.com/docu...3d-4b0a-a6a7-51d36472a703
[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 08-05-2019 13:44 ]
Das helemaal waar.. Ze bleven stijgen recentelijk. Dus inderdaad wellicht een mooie optie er nog wat bij aan te schaffenTassadar32 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:32:
@nextware Veel aandelen hebben een knauw gehad. Zelfs al heeft Trump geen gevolgen, het sentiment is dat dit negatief uitpakt dus heeft het resultaat op de beurs. Grote ETF's zijn ook wat gezakt. Ach, mooi inkoopmomentje toch?
Dank je wel.Philflow schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:22:
@Toml83 één van de verschillen is het dividendlek waar je bij NT geen last van hebt. Volgens diverse berekeningen die ik heb gezien zo'n 0.2 tot 0.3% verschil. Ook zijn de lopende kosten wat lager.
Kosten om NT te kopen en aan te houden t.o.v. DeGiro/VWRL liggen vaak wel iets hoger.
Dan ga ik van Vanguard naar Northern Trust over.
Robeco Plus is ook een beetje hetzelfde, leuk voor de 25 euro bonus maar voor de rest ook niet super.
Je hebt dan wel van die exotische fondsen, zoals een Chinese A share fonds.
Om een extra spreiding te creëren naast je bestaande portefeuille is het dan wellicht wel leuk, ook hebben dit soort fondsen een extra hoog risico met een bijbehorend mogelijk hoog rendement.
En niet te vergeten bij Robeco Plus; naast de al hoge lopende kosten van de fondsen zelf en bewaarvergoeding heb je ook nog te maken met aankoop en verkoop kosten. ( alleen met automatische incasso zijn er geen aankoopkosten )
Als alternatief voor Robeco Plus zou je ook nog naar Fitvermogen kunnen kijken, min of meer zelfde idee met wat andere fondsen, maar daar heb je geen aan/verkoop kosten en geen bewaarvergoeding.
In vino veritas, in aqua sanitas
Bij welke bank/broker zit je?Toml83 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:58:
[...]
Dank je wel.
Als je soortgelijke spreiding als VWRL wil hebben moet je ongeveer 88% NT Wereld en 12% NT emerging markets nemen. Dat is niet exact hetzelfde maar komt aardig in de buurt geloof ik.
Stel je plaatst een doorlopende koop order voor VWRL voor 100 stuks met een limietprijs van 72 euro. Blijft deze order dan net zo lang in je account actief totdat de order kan worden doorgevoerd (lees de koers zakt tot dit punt)?
Hiermee kun je feitelijk dus van te voren orders plaatsen en in je account laten staan voor een dalende
koers en automatische aankoop? Of zie ik dit verkeerd en verloopt deze order automatisch na x periode?
PS: Uiteraard loop je hiermee een risico dat als hij nog verder daalt dat je dan "teveel" betaald - maar het idee er achter is dat ik dan orders klaar kan zetten zonder dat ik hoef in te loggen en er automatisch een aankoop gedaan kan worden tegen een bedrag wat ik acceptabel zou vinden. De giro heeft namelijk geen automatische aankoop optie per maand en ik wil dit op deze manier oplossen..
[ Voor 9% gewijzigd door Workaholic op 08-05-2019 14:15 ]
Oke, ik neem deze combinatie in ogenschouw.Philflow schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:04:
[...]
Bij welke bank/broker zit je?
Als je soortgelijke spreiding als VWRL wil hebben moet je ongeveer 88% NT Wereld en 12% NT emerging markets nemen. Dat is niet exact hetzelfde maar komt aardig in de buurt geloof ik.
Zit nu bij de ING zelf beheer.
Ja, dat klopt. Het is dan wel zo dat er 72*100=7200 euro afgaat van je vrije ruimte, die kun je dus niet meer gebruiken om andere aandelen te kopen.Workaholic schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:14:
Stel je plaatst een doorlopende koop order voor VWRL voor 100 stuks met een limietprijs van 72 euro. Blijft deze order dan net zo lang in je account actief totdat de order kan worden doorgevoerd (lees de koers zakt tot dit punt)?
Of het goed is om op deze manier aandelen te kopen is een tweede, maar die discussie is hier al eerder gevoerd
Vergeet niet dat je aan het einde van de rit nog verkoopkosten hebt. Die kunnen gemakkelijk ook 0,5% tot max 1.0% zijn, die komen er nog bovenop. Er wordt nu te gemakkelijk gekeken naar alleen de lage ter en het hebben van geen dividendlek. Daarbij moeten de externe kosten die je kwijt bent aan de bank ook meegewogen worden. Dat is vaak een service fee + platform kosten.Toml83 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:58:
[...]
Dank je wel.
Mooi toch? Kan je je gemiddelde aankoopprijs omlaag krikken!nextware schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:30:
Ik heb een aantal aandelen Actiam Index Aandelen Pacific.
Maar die zijn de laatste dagen wel redelijk onderuit gegaan. Waar ik eerst een redelijk rendement had, zijn ze nu zelfs onder de aankoopprijs gezakt.. Zou dat nou echt veroorzaakt zijn door Trump en zijn importheffingen?
In principe ja, maar ik zie wel eens dat doorlopende orders op bepaalde beurzen worden geannuleerd. Ik denk i.v.m. werkzaamheden of zo. Je zal dus wel af en toe moeten kijken hoe het met je order staat.Workaholic schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:14:
Vraagje aan DEGIRO gebruikers hier:
Hiermee kun je feitelijk dus van te voren orders plaatsen en in je account laten staan voor een dalende
koers en automatische aankoop? Of zie ik dit verkeerd en verloopt deze order automatisch na x periode?
PS: Uiteraard loop je hiermee een risico dat als hij nog verder daalt dat je dan "teveel" betaald - maar het idee er achter is dat ik dan orders klaar kan zetten zonder dat ik hoef in te loggen en er automatisch een aankoop gedaan kan worden tegen een bedrag wat ik acceptabel zou vinden. De giro heeft namelijk geen automatische aankoop optie per maand en ik wil dit op deze manier oplossen..
[ Voor 51% gewijzigd door Longcat op 08-05-2019 15:40 ]
Bij ING zelf beleggen? Ik zie zelf geen transactie kosten. Wel een service fee maar die zal hij met VWRL ook hebben. https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.htmlMiki schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:18:
[...]
Vergeet niet dat je aan het einde van de rit nog verkoopkosten hebt. Die kunnen gemakkelijk ook 0,5% tot max 1.0% zijn, die komen er nog bovenop.
De in- en uitstapkosten zijn inderdaad hoger. Echter zijn deze niet voor rekening van de belegger maar de ING zelf.Philflow schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:02:
[...]
Bij ING zelf beleggen? Ik zie zelf geen transactie kosten. Wel een service fee maar die zal hij met VWRL ook hebben. https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html
Bij ING zijn transactiekosten €0 voor fondsen en trackers bij Zelf beleggen.Philflow schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:02:
[...]
Bij ING zelf beleggen? Ik zie zelf geen transactie kosten. Wel een service fee maar die zal hij met VWRL ook hebben. https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html
Echter het fonds NT custom world.. enz. kent wel degelijk zelf verkoopkosten en die worden in de verkoop van je aandelen weer afgetrokken. Er wordt een exit charge gerekend van max 1%. De praktijk leert dat er zo rond de 0,5% gerekend wordt bij verkoop.
https://www.northerntrust...its-fund-class-a-kiid.pdf
Daar komt bij dat ING over het vermogen van je portefeuille 0,24% rekent en per jaar €16 vraagt voor je beleggingsrekeningen.
Zie ook deze ervaring:
Bron: https://www.reddit.com/r/...ts/bdtc5i/comment/emid177Ik heb wat beleggingsfondsen (Northern Trust EM Custom ESG Eq Idx Fund, NL0011515424) gekocht en verkocht. Het ging niet geheel naar wens..
Op 16 april heb ik een order ingeschoten voor €500. Volgens het order uitvoer scherm zou ik 36.1962 stuks krijgen. Op 23 april werd mijn order uitgevoerd en ontving ik 35.6851 stuks. Oude koers? Koers in de tussentijd veranderd?
Op 24 april was mijn stapeltje fondsen €500.28 waard en heb ik alles weer verkocht. Op 29 april werd mijn order uitgevoerd en ontving ik €497.00. Er staat niet bij hoe veel de verkoop kosten waren. De uiteindelijke verkoopprijs was €13.857 en de koers op 29 april was (volgens de mouseover op chart op ing) €13.92, als dat klopt zijn de uiteindelijke verkoop kosten 0.5%. Ik verwacht niet dat dit heel accuraat is, de aankoopprijs klopt ook niet met de chart (het scheelt €0.009).
Tot zover niet heel veel wijzer geworden, maar ik kan in elk geval bevestigen dat de verkoopkosten (2% op dit fonds) in de praktijk lager zijn.
[ Voor 37% gewijzigd door Miki op 08-05-2019 16:51 ]
Anoniem: 677216
Weet je dit zeker? Uit jouw link volgt dit:Miki schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:45:
Echter het fonds NT custom world.. enz. kent wel degelijk zelf verkoopkosten en die worden in de verkoop van je aandelen weer afgetrokken. Er wordt een exit charge gerekend van max 1%. De praktijk leert dat er zo rond de 0,5% gerekend wordt bij verkoop.
Volgens mij betekent dit dat je broker/distributeur maximaal (in dit geval) 1% mag rekenen. ING rekent (net als ABN) gewoon 0% in/uitstapkosten voor dit soort fondsen. Volgens mij betaal je dan ook niets. Of heb je een onderbouwing dat dit anders zit?The entry and exit charges shown are maximum figures and in some cases you may pay less. Contact your financial advisor or distributor for actual entry/exit charges.
Interessant verhaal. Ik heb eens gebeld met de Rabobank om te vragen hoe het bij hun zit (omdat ik daar zelf beleg). Zij zeggen dat zij de institutional variant hebben en dat de verkoopkosten beperkt blijven tot 0.1% (de normale transactiekosten). Ik ga nog even proberen om dit zwart op wit te krijgen.Miki schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:45:
[...]
https://www.northerntrust...its-fund-class-a-kiid.pdf
Service fee had ik al benoemd (en die kosten heeft ie natuurlijk ook met VWRL die ie nu koopt).Daar komt bij dat ING over het vermogen van je portefeuille 0,24% rekent en per jaar €16 vraagt voor je beleggingsrekeningen.
[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 08-05-2019 17:43 ]
Dat is wel lief van de Rabo maar de NT fondsen zijn in zijn geheel institutioneel en dus alleen via specifieke derden te krijgen. Je kunt dus deze fondsen niet als particuliere belegger via een willekeurige broker verkrijgen. Voorzover ik weet kun je deze alleen verkrijgen via de 3 grote banken en Meesman.Philflow schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:28:
[...]
Interessant verhaal. Ik heb eens gebeld met de Rabobank om te vragen hoe het bij hun zit (omdat ik daar zelf beleg). Zij zeggen dat zij de institutional variant hebben en dat de verkoopkosten beperkt blijven tot 0.1% (de normale transactiekosten). Ik ga nog even proberen om dit zwart op wit te krijgen.
Ik ben wel benieuwd wat ze jouw gaan mailen overigens. Voorzover ik mij heb ingelezen bepaald namelijk de fondsmanager de uiteindelijke uitstapkosten en dat is afhankelijk van de performance van het fonds op dat moment irl managemenkosten van die periode.
Duidelijk, dit was meer om het gehele kostenplaatje te schetsen.Service fee had ik al benoemd (en die kosten heeft ie natuurlijk ook met VWRL die ie nu koopt).
Edit:
Ondanks dat ik wellicht wat kritisch ben volg ik wel degelijk dit fonds. Ik twijfel ik nog wel eens om mijn DeGiro basic account met vwrl op te heffen en via ING dit fonds maandelijks automatisch in te kopen.
[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 08-05-2019 17:52 ]
Meesman hanteert geloof ik 0.5% verkoopkosten, misschien om dezelfde reden?
[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 08-05-2019 18:17 ]
Bijna goed, Meesman hanteert jaarlijks 0,50% wat verwerkt zit in de koers en rendement.Philflow schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:58:
Ik heb het inmiddels zwart op wit dat de verkoopkosten bij Rabo beperkt blijven tot 0.1%. Maar dan kan het denk ik nog steeds dat de verkoop koers tot 1% lager is dan de gangbare koers. Ik ga dit nog uitzoeken.
Meesman hanteert geloof ik 0.5% verkoopkosten, misschien exact hetzelfde?
Daarnaast rekent Meesman 0,25% voor aankoop, verkoop of switch kosten.
https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/kosten
Overigens top dat je het zwart op wit hebt verkregen.
Ik vraag het me af of dat iets voorstelt want NT kan natuurlijk nog steeds een iets lagere verkoop koers hanteren waardoor je alsnog kosten maakt.Miki schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:18:
[...]
Overigens top dat je het zwart op wit hebt verkregen.
Er komen hier erg vaak dezelfde vragen langs en omdat het topic zo groot is worden ze ook regelmatig opnieuw beantwoord.
[ Voor 11% gewijzigd door writser op 08-05-2019 19:43 ]
Onvoorstelbaar!

Contactpersoon wou even een heads-up geven voor ik het van mijn rekening zag teruggeboekt worden.
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Lichtelijk off-topic, maar dat lijkt best wel klein voor een money market fonds. Ter vergelijking, het Morgan Stanley USD money market fonds dat DEGIRO gebruikt heeft 18.1 miljard aan assets, en Vanguard heeft er drie waarvan de kleinste 25.4 miljard aan assets heeft.Fuelke schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:06:
[..] Best wel een stomme fout voor een fonds met een marktwaarde van zo'n 444 miljoen USD
Ik interpreteerde het verkeerd volgens mij: https://www.bloomberg.com/quote/PUK3743:LX - Dat is eerder 422.951 miljoen, dus onder het half miljard?Zr40 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:15:
[...]
Lichtelijk off-topic, maar dat lijkt best wel klein voor een money market fonds. Ter vergelijking, het Morgan Stanley USD money market fonds dat DEGIRO gebruikt heeft 18.1 miljard aan assets, en Vanguard heeft er drie waarvan de kleinste 25.4 miljard aan assets heeft.
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Het getal achter mkt capPhilflow schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:38:
[...]
Ik zie een hele hoop getallen maar welke geeft nou de market cap aan? Ik zie wel staan 6,124,841.27 m$ maar niet van wat. Of is dit het? "the index covers approximately 14% of the free float-adjusted market capitalization in each country."

• Hypotheek extra aflossen, rendement gegarandeerd 1,5% (na aftrek HRA) over 9 jaar, geen volatiliteitsrisico. Ik heb 20% al afgelost (LTV is echter 66% door geinflateerde huiswaarde).
• VWRL, historisch beursrendement 5-7% over 30 jaar. Heeft volatiliteitsrisico, en een kans dat het rendement over 10+ jaar nul of negatief is.[/b]
Op papier is VWRL een no-brainer, maar het voelt slecht gezien we langst bullmarkt ooit hebben. Komt er een correctie, recessie of depressie? Over drie maanden, of drie jaar?
Het hoeft natuurlijk niet of 100% VWRL, of 100% hypotheek te zijn. Ik leun nu naar iets van 80% VRWL.
Van het weekend maar eens wat spelen met lump sum vs DCA simulaties op historisch lange bullmarktmomenten..
Dit is het juiste antwoord, spreiding tussen beleggen en andere financiele zaken. Maar hypotheek aflossen is natuurlijk niet het enige alternatief voor beleggenDoinkDeClown schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:11:
Het hoeft natuurlijk niet of 100% VWRL, of 100% hypotheek te zijn.
Zelf heb ik mijn belegbaar vermogen momenteel ongeveer zo verdeeld:
7% cash (spaarrekening en deposito's tot 6 maanden)
7% "obligaties" (deposito's langer dan 6 maanden en crowdfunding)
86% beleggen
Mijn hypotheek los ik op dit moment niet versneld af, maar dat zou ik wellicht in de toekomst kunnen gaan doen. Met de huidige rente is dat voor mij nu nog niet interessant.
Staar je verder niet blind op mijn huidige percentages, ik houd geen specifieke verdeling aan. Het cash deel komt toevallig zo uit omdat ik een budget bijhoud waarin ik een X aantal maanden aan toekomstige uitgaven reserveer. Het gereserveerde geld gebruik ik dan weer voor korte deposito's, die ik zodanig heb opgezet dat er iedere maand eentje vrij komt tegen de rente die hoort bij de langere loopduur.
Ik ga dit ook even bij ING navragen.Philflow schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:28:
[...]
Ik vraag het me af of dat iets voorstelt want NT kan natuurlijk nog steeds een iets lagere verkoop koers hanteren waardoor je alsnog kosten maakt.
Vanwege de transparantie/ regelgeving zijn alle bijkomende kosten, ook voor de broker, nu zichtbaar in je kostenoverzicht.
Daar zag ik destijds extra kosten voor in- en uitstap staan. Dat moet wel van Northern Trust zijn, aangezien Vanguard dat niet hanteert.
Echter zijn deze voor rekening van de broker, maar of dat deels verwerkt wordt in de aan- en/of verkoopprijs weet ik niet..
Ik heb dit zojuist al voor je nagevraagd, via de chatToml83 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:15:
[...]
Ik ga dit ook even bij ING navragen.
Vanwege de transparantie/ regelgeving zijn alle bijkomende kosten, ook voor de broker, nu zichtbaar in je kostenoverzicht.
Daar zag ik destijds extra kosten voor in- en uitstap staan. Dat moet wel van Northern Trust zijn, aangezien Vanguard dat niet hanteert.
Echter zijn deze voor rekening van de broker, maar of dat deels verwerkt wordt in de aan- en/of verkoopprijs weet ik niet..
Zoals ik al eerder zij ben ik kritisch maar volg ik wel degelijk dit fonds, vanwege de voordelen van het niet uitlenen i.c.m. geen dividenlek hebben. ING rekent geen aankoop en verkoopkosten, dit zit in de service fee die ING hanteert.
Hierdoor wordt het wel interessant om eventueel dit fonds via ING af te nemen. De volledige kosten komen dan uit op service fee 0,24% + ter 0,15% fonds = 0,39% + €16 per jaar aan platformkosten. Hier kan Meesman niet tegen op waarbij je dus ook nog eens via je ING rekening ook automatisch kunt inleggen.
[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 09-05-2019 10:26 ]
Dat is fijn. Ik krijg namelijk precies hetzelfde antwoord.Miki schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:19:
[...]
Ik heb dit zojuist al voor je nagevraagd, via de chat
Zoals ik al eerder zij ben ik kritisch maar volg ik wel degelijk dit fonds, vanwege de voordelen van het niet uitlenen i.c.m. geen dividenlek hebben. ING rekent geen aankoop en verkoopkosten, dit zit in de service fee die ING hanteert. Hierdoor wordt het wel interessant om eventueel dit fonds via ING af te nemen.
Dan is het NT fonds in principe dus beter om aan te houden dan Vanguard.
Lopende kosten beide 0,15%. Dividendlekkage bij Vanguard 0,2%.
Om VWRL te repliceren pak je NT world 88% (0,15%) + NT EM 12% (0,25%)
Dank allen voor de informatie.
Ik heb dit gisteren aan een medewerker van de Rabobank voorgelegd en die kon dit niet echt bevestigen of ontkennen. Toen ik vroeg wat de aan en verkoop koers was kreeg ik ook vage antwoorden.
[ Voor 29% gewijzigd door Philflow op 09-05-2019 11:11 ]
Alleen voor dat bedrag worden delen van het fonds verhandeld. Sommige fondsen hanteren een opslag of afslag, maar de NT fondsen niet (alleen je broker doet dit wellicht).
Het is dus ook heel makkelijk te controleren: als de koers op de dag dat je koopt of verkoopt €123,45 is, kan je checken of je ook €123,45 per stuk betaalt of ontvangt.
Voor wie de reddit post heeft gemist: "Op 24 april was mijn stapeltje fondsen €500.28 waard en heb ik alles weer verkocht. Op 29 april werd mijn order uitgevoerd en ontving ik €497.00. Er staat niet bij hoe veel de verkoop kosten waren. De uiteindelijke verkoopprijs was €13.857 en de koers op 29 april was (volgens de mouseover op chart op ing) €13.92, als dat klopt zijn de uiteindelijke verkoop kosten 0.5%. Ik verwacht niet dat dit heel accuraat is, de aankoopprijs klopt ook niet met de chart (het scheelt €0.009).
Tot zover niet heel veel wijzer geworden, maar ik kan in elk geval bevestigen dat de verkoopkosten (2% op dit fonds) in de praktijk lager zijn."
[ Voor 79% gewijzigd door Philflow op 09-05-2019 11:44 ]
https://www.northerntrust...-fund-class-a-kiid-nl.pdfPhilflow schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:53:
Maar ING kan dus zeggen dat ze geen uitstap kosten rekenen, en dat klopt ook, maar dan nog zou je een iets lagere koers kunnen krijgen bij verkoop. En volgens mij was dat waar die Reddit post over ging. Dan heb je alsnog uitstapkosten.
Ik heb dit gisteren aan een medewerker van de Rabobank voorgelegd en die kon dit niet echt bevestigen of ontkennen. Toen ik vroeg wat de aan en verkoop koers was kreeg ik ook vage antwoorden.
Als ING zegt dat zij geen verkoopkosten hanteren en dat dit verwerkt zit in de service fee dan rijmt eea niet met die post op Reddit. Het enige wat we niet weten is wanneer (tijdstip) deze persoon zijn transacties heeft gedaan. Er wordt namelijk maar 1x per dag (11.00u) gehandeld door dit fonds. Dit kan namelijk ook wellicht nog het verschil verklaren. Mijn google skills hebben helaas weinig opgeleverd.De vermelde instap-en uitstapvergoedingen zijn maximumcijfers en in sommige gevallen betaalt u mogelijk minder. Neem contact op met uw financieel adviseur of distributeur voor de feitelijke instap-en uitstapvergoedingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 09-05-2019 11:57 ]
Als ze zwart op wit geven dat die koersen dezelfde zijn dan ga ik geloven dat er geen kosten zijn. Maar de Rabobank medewerkers die ik tot nu toe heb gesproken zijn behoorlijk vaag als het puntje bij paaltje komt. Ik vermoed overigens uit onwetendheid.
Dat laatste vermoed ik ook, het NT fonds hanteert ook swing pricing: https://www.fondsnieuws.nl/columns/wmp/swing-pricingPhilflow schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:00:
De vraag die we dus volgens mij moeten stellen (correct me if I'm wrong): tegen welke koers wordt een aankoop en een verkoop order uitgevoerd als die vandaag wordt uitgevoerd?
Als ze zwart op wit geven dat die koersen dezelfde zijn dan ga ik geloven dat er geen kosten zijn. Maar de Rabobank medewerkers die ik tot nu toe heb gesproken zijn behoorlijk vaag als het puntje bij paaltje komt. Ik vermoed overigens uit onwetendheid.
Dit zou ook wel eens de verklaring kunnen zijn geweest voor het prijsverschil. Ik blijf het wel altijd bijzonder vinden hoe het beleggerswereldje werkt. Het is transparant tot op een zekere hoogte en daarna is het een grote mistige wolk waarin niemand weet hoe het precies in elkaar steekt.
Dat begon ik ook te denken. Maar ja, dat dividend lek hè.Longcat schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:54:
Dan koop ik toch liever ETF'jes bij degiro. Dan weet je ten minste wat je kwijt bent.
En aangezien ik buy and hold wil gaan doen gaat dat dividend lek waarschijnlijk harder aan tikken dan eventuele uitstapkosten, vermoed ik.
Je ziet het niet maar je betaalt het indirect wel, via de TER bijvoorbeeld.
De beste man van de ING gaf bij mij aan dat dit niet in de koers is verwerkt.Miki schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:14:
[...]
Dat laatste vermoed ik ook, het NT fonds hanteert ook swing pricing: https://www.fondsnieuws.nl/columns/wmp/swing-pricing
Dit zou ook wel eens de verklaring kunnen zijn geweest voor het prijsverschil. Ik blijf het wel altijd bijzonder vinden hoe het beleggerswereldje werkt. Het is transparant tot op een zekere hoogte en daarna is het een grote mistige wolk waarin niemand weet hoe het precies in elkaar steekt.
Wellicht kan het ik een keer testen bij verkoop van 1 stuk of het gepaard gaat met de huidige koersprijs.
Maximaal 1%. Dat wordt door je broker bepaald. ING en ABN hanteren 0%, maar dat is hierboven ook al genoemd.Philflow schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:38:
@kpg je had wel gezien dat de brochure van NT tot maximaal 1% aan uitstapkosten vermeldt?
Je link legt het niet helemaal goed uit. Zie bijvoorbeeld wat Meesman zegt:Miki schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:14:
[...]
Dat laatste vermoed ik ook, het NT fonds hanteert ook swing pricing: https://www.fondsnieuws.nl/columns/wmp/swing-pricing
Het gaat dus niet om individuele verkopen of aankopen, maar de vraag of het totale fonds groter of kleiner wordt. Je kan dus ook toevallig met korting kopen en met bonus verkopen, alleen heb je het niet in de hand. Wellicht dat het over de tijd uitmiddelt. Het is dus geen op/afslag waarbij je altijd betaalt.Het NT Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund maakt gebruik van ‘swing pricing’. Op een handelsdag met netto instroom van geld is de handelskoers gelijk aan de intrinsieke waarde per participatie verhoogd met een opslag van +0,25%. Op een handelsdag met netto uitstroom van geld is de handelskoers gelijk aan de intrinsieke waarde per participatie verlaagd met een afslag van -0,30%.De op deze manier vastgestelde handelskoers geldt voor alle beleggers, ongeacht of ze kopen of verkopen.‘Swingpricing’is een manier om te zorgen dat de transactiekosten die eenbeleggingsfonds maakt als gevolg van de toe-of uittreding van beleggers worden gedragen door de beleggers die toe-of uittreden en niet door de bestaande beleggers in het fonds.
Transparantie op dit vlak kan wel beter ja.
Dankjewel, Trump!
[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 09-05-2019 16:31 ]
Heb aardig wat FT, maar die kan met dat magere plusje mijn portefeuille ook niet redden
In vino veritas, in aqua sanitas
Ha dank je wel, dit is precies wat ik zocht om nu het gehele kostenplaatje rond de NT fondsen te kunnen bepalen. Interessant daarbij is dat er dus zowel instap als uitstap opslagkosten transactiekosten zijn die verwerkt worden in de koers.Anoniem: 677216 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:08:
[...]
Maximaal 1%. Dat wordt door je broker bepaald. ING en ABN hanteren 0%, maar dat is hierboven ook al genoemd.
[...]
Je link legt het niet helemaal goed uit. Zie bijvoorbeeld wat Meesman zegt:
[...]
Het gaat dus niet om individuele verkopen of aankopen, maar de vraag of het totale fonds groter of kleiner wordt. Je kan dus ook toevallig met korting kopen en met bonus verkopen, alleen heb je het niet in de hand. Wellicht dat het over de tijd uitmiddelt. Het is dus geen op/afslag waarbij je altijd betaalt.
Transparantie op dit vlak kan wel beter ja.
Ergens vind ik het systeem van swing pricing dus wel prettig omdat daarmee de zittende beleggers worden beschermd.
Ach ja, wel de hoogste stijger te pakken.JohanNL schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:23:
Zo! het gaat nu toch best snel naar beneden.
Heb aardig wat FT, maar die kan met dat magere plusje mijn portefeuille ook niet redden
Ik zit al tijd te treuzelen om ook in de EM te stappen, ongeveer 10% uiteindelijk. Ik twijfel tussen ishares Core MSCI EM IMI Markets en Vanguard FTSE Emerging Markets.Longcat schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:28:
EM is alweer bijna 8% kwijt vanaf de recente top. Gaat (logischerwijs) wat harder dan de ontwikkelde markten. Mijn EM ETF vandaag bijna -4% en gister ook al zoiets. Heb de gemiddelde aankoopprijs iets naar beneden kunnen halen.
Dankjewel, Trump!
Iemand nog iets zinnigs te zeggen om voor 1 v/d 2 te kiezen?
Allebei lage TER, iShares 2200 posities, Vanguard 4700, allebei een hoop dus. Neig naar Vanguard omdat iShares 13% Zuid-Korea heeft en dat heb ik elders al inzitten. Aan de andere kant is dat maar een procentje op de hele portefeuille dan dus ook geen heel sterk argument.
Laatste paar dagen ongeveer 1 maandinleg verloren, maar het boeit me eigenlijk niks. Denk toch dat het hersenspoelen van "lange termijn, en winst komt wel weer terug" in dit topic gaat werken.
Ik vind het wel fijn dat er nu weer wat lucht uit de beurs loopt. Ik sta op dit moment, in de 'accumuleren' fase, liever in het rood dan flink in het groen (5x maandinleg) zoals ik de laatste tijd stond. Gem. aankoopprijs lekker omlaag halen en dan de tijd z'n werk laten doen.
Wat ik van plan ben is passief in ETFs beleggen en maandelijks inleggen (vooralsnog kleine bedragen).
Tevens ben ik op zoek naar een grote diversificatie. Ik kwam zo op twee ETFs uit: IWDA en VWRL. IWDA is een wereldindex met accumulating dividend. Deze is goed voor mijn passieve tactiek omdat het dividend automatisch wordt geherinvesteerd. VWRL is dat niet maar wat ik las is dat deze wel EM heeft en IWDA niet. Natuurlijk maakt het dividendbeleid niet zoveel uit als VWRL elk kwartaal een marginaal dividend uitkeert.
Wat ik dacht is dat je voor VWRL het beste een gewoon account kan hebben en voor IWDA een custody account omdat VWRL toch geen dividend uitkeert. Als er nog andere ('betere') opties zijn hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Wat raden jullie aan met in het achterhoofd vooralsnog kleine bedragen (lage kosten dus nu), een wereldwijde exposure en passief (dat ik dus ook maanden niet naar om kan kijken)?
Ik geloof dat ik een ander document open had staan, small caps.Aikon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:29:
[...]
Het getal achter mkt cap53 miljard dus. Jouw getal zie ik nergens?
Hier is emerging: https://www.msci.com/docu...f2-4ba9-ad01-226fd5678111
edit; de market cap van emerging is dus 5,414,616.73, grofweg 10% van de totale market cap. Dus zo wordt dat berekend?
[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 09-05-2019 21:00 ]
Dan kom ik uit op sc: 9% em: 8% world: 83%
@HaNS1443 als je een beetje terug leest in dit topic kun je veel soortgelijke vragen en antwoorden vinden. Een interessante optie is ook beleggen bij de ING in Northern Trust fondsen. Die hebben een voordeel van rond de ~0.25% t.o.v. IWDA en VWRL door het ontbreken van het dividend lek. Daar staat wel een service fee van de ING tegenover.
Duidelijk artikel. Staat zeker wat nieuws in, in heb bijv. Dev. Asia van Vanguard, met Zuid-Korea, dus dat sluit mooi aan. Eind v/d maand maar wat Vanguard EM gaan kopen.Philflow schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:53:
@Aikon ik vond dit wel een aardig artikel. Maar zou goed kunnen dat er weinig nieuws in staat voor je. https://www.justetf.com/u...-best-index-provider.html
https://www.abnamro.nl/nl/prive/apps/kendu/index.html
Hier een ander stuk daarover: https://www.emerce.nl/cas...pelig-vermogensbeheer-app
0.42% kosten per jaar, met daarbovenop de fondskosten. Die worden op de info-pagina niet vermeld en mag de potentiele klant lekker zelf op gaan zoeken in de EBI van de onderliggende fondsen. Volgens het stuk op emerce wordt er op basis van je beleggins'ambitie' en horizon een mix van ABN fondsen gekocht voor je portfolio dat automatisch geherbalanceerd wordt naar mate je die horizon nadert.
Met een verschuivende samenstelling en kosten die per fonds kunnen varieren zijn de lopende kosten van de onderliggende fondsen alvast niet heel erg inzichtelijk.
Zo te zien heb je bij Kendu niet veel keuze uit fondsen. Er zijn twee "profielfondsen" (mixfondsen) en een fonds met kortlopende obligaties, en je risicoscore bepaalt de verdeling daartussen.ImaPseudonym schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:19:
ABN Amro komt nu ook met zijn eigen beleggingsapp in de trend van Peaks e.d., genaamd Kendu:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/apps/kendu/index.html
Wel mooi om te zien dat de wereldwijde spreiding anders is dan VWRL. De twee profielfondsen zitten bijvoorbeeld voor 12,6% en 28,7% in de VS, waar dat bij VWRL 53,6% is.
Die worden wel vermeld op de infopagina's van de fondsen: 0,61% voor Profielfonds 2 en 0,88% voor Profielfonds 6. Duur, zeker samen met de 0,42% voor het Kendu account.0.42% kosten per jaar, met daarbovenop de fondskosten. Die worden op de info-pagina niet vermeld [..]
Ik heb de topicstart doorgenomen, maar kwam eigenlijk niet echt een goede vergelijking tegen van de pro's/con's van verschillende aanbieders. Ik heb de volgende shortlist:
- Binck
- DeGiro
- Meesman
- ING (mijn eigen bank)
Waarbij op dit moment mijn voorkeur uitgaat naar Meesman vanwege het gemak (maar de kosten zijn natuurlijk ook belangrijk). Ik ben voornemens om voornamelijk in World, Europe, Emerging Markets en als het even kan REITs in te gaan leggen. Wat is hierin wijsheid? Ik heb geen zin om tussentijds van partij te wisselen, dus wil een weloverwogen keuze maken voor de komende 20+ jaar. Mijn inleg zal in eerste instantie geen enorme bedragen bevatten, eerste inleg van € 1000,- en daarna enkele honderden euro's per maand.
Zijn er specifieke redenen om voor Meesman (of juist voor een van de andere opties) te kiezen?
Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten
Tsja.adamvansanten schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:24:
Ik lees dit topic al een hele tijd en wil binnenkort ook beginnen met maandelijks beleggen. Mijn voorkeur gaat uit naar (index)fondsen, ik ben niet van plan om losse aandelen van bedrijven te gaan kopen.
Ik heb de topicstart doorgenomen, maar kwam eigenlijk niet echt een goede vergelijking tegen van de pro's/con's van verschillende aanbieders. Ik heb de volgende shortlist:
- Binck
- DeGiro
- Meesman
- ING (mijn eigen bank)
Waarbij op dit moment mijn voorkeur uitgaat naar Meesman vanwege het gemak (maar de kosten zijn natuurlijk ook belangrijk). Ik ben voornemens om voornamelijk in World, Europe, Emerging Markets en als het even kan REITs in te gaan leggen. Wat is hierin wijsheid? Ik heb geen zin om tussentijds van partij te wisselen, dus wil een weloverwogen keuze maken voor de komende 20+ jaar. Mijn inleg zal in eerste instantie geen enorme bedragen bevatten, eerste inleg van € 1000,- en daarna enkele honderden euro's per maand.
Zijn er specifieke redenen om voor Meesman (of juist voor een van de andere opties) te kiezen?
Niemand weet hoe het er met die partijen morgen voor staat, laat staan over enkele jaren.
Van de selectie die je nu voor ogen hebt zou ik niet weten welke partij (on)betrouwbaarder is dan de ander. Ik zit bij alle vier, Bij Meesman heb ik het beste gevoel, bij Binck de slechtste ervaring (vanwege hun veranderende kostenmodellen) maar het verschil is marginaal.
Dus kies de mix van kosten en gemak die je het prettigst vindt. Ze zijn geen van allen noemenswaardig duur.
Het grootste verschil ga je toch zelf maken met je mate van discipline.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Bedankt voor je reactie. Ik heb het niet zozeer over betrouwbaar, heb het meer over welke partij het meest interessant is qua kosten en gemak.poehee schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:01:
[...]
Tsja.
Niemand weet hoe het er met die partijen morgen voor staat, laat staan over enkele jaren.
Van de selectie die je nu voor ogen hebt zou ik niet weten welke partij (on)betrouwbaarder is dan de ander. Ik zit bij alle vier, Bij Meesman heb ik het beste gevoel, bij Binck de slechtste ervaring (vanwege hun veranderende kostenmodellen) maar het verschil is marginaal.
Dus kies de mix van kosten en gemak die je het prettigst vindt. Ze zijn geen van allen noemenswaardig duur.
Het grootste verschil ga je toch zelf maken met je mate van discipline.
Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten
Meesman vanwege het gemak.. en je eigen bank dan? Daar kun je hetzelfde fonds ook kopen. Eenmalig instellen dat je automatisch inkoopt en klaar.adamvansanten schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:24:
Ik lees dit topic al een hele tijd en wil binnenkort ook beginnen met maandelijks beleggen. Mijn voorkeur gaat uit naar (index)fondsen, ik ben niet van plan om losse aandelen van bedrijven te gaan kopen.
- Binck
- DeGiro
- Meesman
- ING (mijn eigen bank)
De beleggen app van ING is trouwens best goed te doen en zeker voor beginners prima in orde. Je kunt ook als me de app installeert even rond kijken. DeGiro is duidelijk uitgebreider en heeft meer mogelijkheden maar is goed bruikbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 10-05-2019 11:09 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dit topic is gesloten.