Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.013.546 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Tsurany schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:06:
[...]

Dan zou ik eerder Rabobank Zelf Beleggen vergelijken met dezelfde fondsen kopen bij DeGiro, dan krijg je een veel eerlijkere vergelijking waar de Rabobank dan vrij negatief uit komt.
Mwa. De Rabobank heeft een banklicentie, leent geen effecten uit (zoor zover ik weet) en heeft voor zover ik weet ook minder vaak een tik op de vingers gehad van AFM.

Je hebt zeker gelijk dat je bij de Rabobank meer betaalt maar daar staat ook wel wat tegenover mi.

Ik zit trouwens zelf bij DeGiro.
klaasvaak1853 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:35:
[...]
De giro heeft namelijk geen wereldwijde dividendlek vrije beleggingsfondsen in de kernselectie (dit doen ze niet voor niks).
Think GE toch wel?

Maare een IWDA of VWRL met dividendlek doet het in de regel beter dan de vergelijkbare beleggingsfondsen zonder dividendlek. Of je je nou echt zou moeten laten leiden door het dividendlek... ik denk van niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 03-05-2019 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42
Philflow schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:49:
[...]

Mwa. De Rabobank heeft een banklicentie, leent geen effecten uit (zoor zover ik weet) en heeft voor zover ik weet ook minder vaak een tik op de vingers gehad van AFM.

Je hebt zeker gelijk dat je bij de Rabobank meer betaalt maar daar staat ook wel wat tegenover mi.

Ik zit trouwens zelf bij DeGiro.

[...]

Think GE toch wel?

Maare een IWDA of VWRL met dividendlek doet het in de regel beter dan de vergelijkbare beleggingsfondsen zonder dividendlek. Of je je nou echt zou moeten laten leiden door het dividendlek... ik denk van niet.
Volgens mij verschillen iwda, vwrl en Northern trust fonds wereld niet zoveel van elkaar kwa performance.
Voordeel van de laatste is, is dat je in fracties kunt kopen. Daarbij leent zowel Rabobank als het fonds zelf niet je aandelen uit. Dat kan ook een voordeel zijn naast de al genoemde banklicentie.

ING is trouwens nog iets goedkoper dan Rabobank. €16 + 0,24% van je vermogen maar verder geen transactie kosten op etf’s en fondsen. Doorgerekend kom je met een ter uit die wat lager ligt dan Meesman maar check wel even de uitstapkasten. Die zijn gemaximaliseerd op 1% maar wat je over zeg 15j betaald is niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Miki schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:12:
[...]

Volgens mij verschillen iwda, vwrl en Northern trust fonds wereld niet zoveel van elkaar kwa performance.
Voordeel van de laatste is, is dat je in fracties kunt kopen. Daarbij leent zowel Rabobank als het fonds zelf niet je aandelen uit. Dat kan ook een voordeel zijn naast de al genoemde banklicentie.
Maar is het aannemelijk dat zo'n NT fonds structureel beter performt dan een vergelijkbare ETF met een lagere TER? Want dat zou eigenlijk moeten om het dividendvoordeel wat uit te laten maken.

Dat niet uitlenen noemde ik trouwens al. Overigens kun je bij de Rabobank ook IWDA kopen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
@JohanNL @Euler212 @Philflow @klaasvaak1853 @VidaR-9 Allereerst bedankt voor jullie input en het meedenken! Wordt erg gewaardeerd.

Vooralsnog neig ik het meest naar Meesman, omdat:
- Positieve dingen over gelezen, niets negatiefs (buiten het feit om dat het elders iets goedkoper zou kunnen) maar helaas geen app en een beetje een oubollige website.
- Gemak. Bij DeGiro moet ik er toch écht wat meer induiken en er actiever mee bezig zijn. Bovendien wil ik met een gerust hart kunnen slapen zonder er al te veel naar om te hoeven kijken en dingen echt fout te kunnen doen.
- Zie niet echt een verschil met bijv. Centraal Beheer, behalve dat ik de info op de website van Meesman wat duidelijker vind en het er naar uit ziet dat de kosten bij Meesman net iets lager zijn.
- Kosten bij een grote bank zijn zo te zien, vooral bij lagere bedragen, toch een stuk hoger. Valt daarom eigenlijk af.

@VidaR-9 Wij staan er ongeveer hetzelfde in denk ik. Ik twijfel nog of we maandelijks betalen of maandelijks + eenmalige storting.
@Euler212 Bij Fundcoach betaal je dus bij het overmaken van welk en is maandelijks eenmalig overmaken gratis. Wat dan wel handmatig moet.

Toch nog even wat vragen:
1). Zouden we in theorie altijd bij het vermogen kunnen? En zouden we de maandelijkse betaling ook tijdelijk stop kunnen zetten indien nodig?
2). We krijgen enkele duizenden euro's terug van de belastingdienst en hebben er geen specifiek doel voor. Spaarrekening of 2-3k beleggen? Is het verstandig om eenmalig een bedrag te storten of gewoon starten op 0 en maandelijks wat overmaken?
3). Ik denk zelf aan een spreiding van 60-70% aandelen en 30-40% obligaties, al zullen die nu niet veel opleveren maar lijkt me verstandig voor de langere termijn en de stabiliteit. Een niet al te hoge volatiliteit past meer bij mij (stress enzo :9). Ik snap dat dit persoonlijk is, maar zouden jullie ook voor een combi aandelen/obligaties gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-07 16:44
klaasvaak1853 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:50:
[...]

Ik mik niet op beheerd beleggen basis maar op rabobank zelf beleggen en dan hetzelfde fonds als bij meesman kopen. De kosten bij zelf beleggen is 0,24% per jaar +20 euro. En de kosten van het NT-wereld fonds zijn 0,15% kosten per jaar.. De totale kosten bij rabobank zullen dus 0,39% +20 euro zijn. Bij meesman zijn de totale kosten 0,5% per jaar. De kosten zijn dus gelijk bij: 0,0039x+20=0,005x x=18181.
Het is geen 0,24% per jaar + 20 euro, maar 0,24% per jaar met een minimum van 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
Ik heb zelf zowel een account bij Fundcoach als bij de ABN en de Rabo.
Fundcoach en ABN heb ik beide al sinds 2002. Tot eind 2018 had ik eigenlijk alleen actieve fondsen, in 2002 uitgezocht mbv Morningstar, automatische overboeking ingesteld en nooit meer naar omgekeken.
Toen in december vorig jaar de boel in elkaar stortte heb ik bij de Rabobank een account geopend omdat ik toen goedkoop Ledencertificaten kon kopen. Ik ben me toen ook wat meer in gaan lezen (van indexbeleggen en ETF’s had ik nog nooit gehoord). Vervolgens heb ik een aantal fondsen die ik bij Fundcoach niet in fracties kon beleggen maar bij de Rabo wel overgeheveld naar de Rabo. Bij Fundcoach doe ik nu alleen nog ETF’s via automatisch periodiek beleggen. Bij de Rabo heb ik nog een paar actieve fondsen maar ook grotendeels omgezet in index (AVIAW). Bij de ABN heb ik IWDA en NT, op de laatste leg ik maandelijks in.
Waarschijnlijk is het niet de meest voordelige keuze om het over meerdere banken te spreiden, maar voor mij voelt het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:31:
[...]

Maar is het aannemelijk dat zo'n NT fonds structureel beter performt dan een vergelijkbare ETF met een lagere TER? Want dat zou eigenlijk moeten om het dividendvoordeel wat uit te laten maken.

Dat niet uitlenen noemde ik trouwens al. Overigens kun je bij de Rabobank ook IWDA kopen natuurlijk.
NT volgt een afgeleide MSCI wereld index ivm duurzaam beleggen enzo maar het verschil met iwda die de MSCI wereld index volgt is dus nagenoeg verwaarloosbaar.

Het sommetje is dus:

<insert bank> NT wereld fonds
Ter 0.15% + service fee bank + eventuele transactie kosten + kosten rekening

DeGiro iwda
Ter 0.18% + 0.2% geschatte dividendlek

Het is trouwens niet vanzelf sprekend dat de banken alle aandelen aanbieden, vaak is het maar een beperkte set in vergelijking met de reguliere brokers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

remzor schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:45:
@JohanNL @Euler212 @Philflow @klaasvaak1853 @VidaR-9
@Euler212 Bij Fundcoach betaal je dus bij het overmaken van welk en is maandelijks eenmalig overmaken gratis. Wat dan wel handmatig moet.

Toch nog even wat vragen:
1). Zouden we in theorie altijd bij het vermogen kunnen? En zouden we de maandelijkse betaling ook tijdelijk stop kunnen zetten indien nodig?
2). We krijgen enkele duizenden euro's terug van de belastingdienst en hebben er geen specifiek doel voor. Spaarrekening of 2-3k beleggen? Is het verstandig om eenmalig een bedrag te storten of gewoon starten op 0 en maandelijks wat overmaken?
3). Ik denk zelf aan een spreiding van 60-70% aandelen en 30-40% obligaties, al zullen die nu niet veel opleveren maar lijkt me verstandig voor de langere termijn en de stabiliteit. Een niet al te hoge volatiliteit past meer bij mij (stress enzo :9). Ik snap dat dit persoonlijk is, maar zouden jullie ook voor een combi aandelen/obligaties gaan?
Zie hier de exacte kosten:
https://www.binck.nl/fondsbeleggen/overzicht

Geld overmaken kost niks, een fonds kopen is periodiek, eenmalig per maand gratis. Eenmalige handmatige orders niet, die zijn enorm duur.

Ik heb gewoon een Binck IBAN en maak met ING daar X euro naar over zodra salaris gestort wordt. Periodieke order bij Binck van X euro om VWRL te kopen.

Als je ook obligaties wil kopen moet je dus twee orders bij Binck uitzetten wat geld kost en dus onhandig is. Of je moet iedere maand een andere periodieke order inschieten en om-en-om obligaties/fonds kopen, maar dat is gewoon enorm onhandig, kun je beter Meesman doen denk ik.

Wat je moet doen betreft nu alles inleggen of niet, ligt aan je beleggingshorizon, risico-adversie etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-07 12:04
Rolletjedrop schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:46:
[...]

Het is geen 0,24% per jaar + 20 euro, maar 0,24% per jaar met een minimum van 20 euro.
Je hebt helemaal gelijk, mijn fout. Vanaf 4000 euro is rabo rabobank dus al goedkoper dan meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:54:
[...]

Zie hier de exacte kosten:
https://www.binck.nl/fondsbeleggen/overzicht

Geld overmaken kost niks, een fonds kopen is periodiek, eenmalig per maand gratis. Eenmalige handmatige orders niet, die zijn enorm duur.

Ik heb gewoon een Binck IBAN en maak met ING daar X euro naar over zodra salaris gestort wordt. Periodieke order bij Binck van X euro om VWRL te kopen.

Als je ook obligaties wil kopen moet je dus twee orders bij Binck uitzetten wat geld kost en dus onhandig is. Of je moet iedere maand een andere periodieke order inschieten en om-en-om obligaties/fonds kopen, maar dat is gewoon enorm onhandig, kun je beter Meesman doen denk ik.

Wat je moet doen betreft nu alles inleggen of niet, ligt aan je beleggingshorizon, risico-adversie etc. etc.
Deze snap ik niet, wat bedoel je met om en om kopen en hoezo eenmalig? Ik heb gewoon voor 3 ETF’s een periodieke opdracht lopen, geheel zonder transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rolletjedrop schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:57:
[...]

Deze snap ik niet, wat bedoel je met om en om kopen en hoezo eenmalig? Ik heb gewoon voor 3 ETF’s een periodieke opdracht lopen, geheel zonder transactiekosten.
Ow grappig, ik had in mijn hoofd zitten dat de eerste periodieke order gratis was, maar er zit dus blijkbaar een limiet aan het bedrag, niet het aantal orders. Goed om te weten, maakt Fundcoach nog wat aantrekkelijker voor diegene die fondsen willen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Miki schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:54:
[...]

NT volgt een afgeleide MSCI wereld index ivm duurzaam beleggen enzo maar het verschil met iwda die de MSCI wereld index volgt is dus nagenoeg verwaarloosbaar.

Het sommetje is dus:

<insert bank> NT wereld fonds
Ter 0.15% + service fee bank + eventuele transactie kosten + kosten rekening

DeGiro iwda
Ter 0.18% + 0.2% geschatte dividendlek

Het is trouwens niet vanzelf sprekend dat de banken alle aandelen aanbieden, vaak is het maar een beperkte set in vergelijking met de reguliere brokers.
Interessant. Stel ik beleg bij de Rabobank en heb dezelfde kosten om NT of IWDA aan te schaffen, dan is NT dus interessanter?

Bij Rabo hebben ze: Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund EUR

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 03-05-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:02:
[...]

Interessant. Stel ik beleg bij de Rabobank en heb dezelfde kosten om NT of IWDA aan te schaffen, dan is NT dus interessanter?

Bij Rabo hebben ze: Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund EUR
Vergelijk de performance hier zelf maar: http://www.morningstar.nl...aspx?id=F00000VSM9&tab=13

Onder tabje vergelijken kun je iwda zelf toevoegen en vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 03-05-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@remzor Bij centraal beheer moet je even door de ruis van hun mixfondsen heen, maar dan kom je uiteindelijk uit op deze fondsen:

https://www.centraalbehee...ijd-aandelen-fonds-a.aspx
https://www.centraalbehee...uro-staatsobligaties.aspx
en eventueel nog: https://www.centraalbehee...jfobligaties-fonds-a.aspx

Eenmalig aankoopkosten van 0,3%, daarna lopende kosten van 0,28%/0,22%/0,38% op jaarbasis, aan switchen en verkopen zitten geen transactiekosten verbonden.
Bij Meesman betaal je aankoopkosten van 0,25%, maar ook bij switchen en verkopen betaal je 0,25%, lopende kosten op jaarbasis bedragen 0,5%.

Lettende op de kosten ben je op lange termijn beter af bij centraal beheer, en mocht je het belangrijk vinden, ze hebben ook een app voor je telefoon.
Aankopen van fondsen kun je doen met iDeal of directe overschrijving van af je vaste betaalrekening.
Mocht je maandelijks willen beleggen kun je ook bij je bank instellen dat er elke maand een bedrag wordt overgemaakt naar je beleggingsrekening.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:02:
[...]

Oh en vergeet de uitstap kosten niet bij NT, dat heeft een etf niet in tegenstelling tot een fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Miki schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:11:
[...]

Vergelijk de performance hier zelf maar: http://www.morningstar.nl...aspx?id=F00000VSM9&tab=13

Onder tabje vergelijken kun je iwda zelf toevoegen en vergelijken.
Da's interessant. NT doet het dus ietsje beter. Zit het dividend lek van IWDA er daar al in verwerkt of komt dat er nog bij?

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 03-05-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:14:
Eenmalig aankoopkosten van 0,3%, daarna lopende kosten van 0,28%/0,22%/0,38% op jaarbasis, aan switchen en verkopen zitten geen transactiekosten verbonden.
Bij Meesman betaal je aankoopkosten van 0,25%, maar ook bij switchen en verkopen betaal je 0,25%, lopende kosten op jaarbasis bedragen 0,5%.
Eenmalige als in de zin van: iedere maand. Bij een transactie per maand rekenen ze 0,3% en Meesman 0,25%, als ik het goed begrijp.
De gemiddelde lopende kosten op jaarbasis zouden dan, grofweg, 0,3% zijn.

Dat er geen verkoop- en switchkosten zijn is een pluspunt, al vraag ik me af of ik dat (veel) zou doen. Wellicht dat herbalanceren daar ook onder valt.
Waarschijnlijk moet ik me gewoon nog wat meer inlezen in de materie of gewoon niet zeiken en ergens beginnen :+
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:30:
[...]

Da's interessant. NT doet het dus ietsje beter. Zit het dividend lek van IWDA er daar al in verwerkt of komt dat er nog bij?
Volgens mij zijn de grafieken zonder berekend dividend en alleen de specifieke performance. Maar 100% weten weer ik het niet.

Mocht dit zo zijn dat is de performance dus nog iets beter dan iwda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Miki schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:45:
[...]
Volgens mij zijn de grafieken zonder berekend dividend en alleen de specifieke performance. Maar 100% weten weer ik het niet.

Mocht dit zo zijn dat is de performance dus nog iets beter dan iwda.
Qua veiligheid en reputatie van het bedrijf nog een verschil?

Ik meende ergens te lezen dat iShares wel aan uitlenen doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
remzor schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Eenmalige als in de zin van: iedere maand. Bij een transactie per maand rekenen ze 0,3% en Meesman 0,25%, als ik het goed begrijp.
De gemiddelde lopende kosten op jaarbasis zouden dan, grofweg, 0,3% zijn.

Dat er geen verkoop- en switchkosten zijn is een pluspunt, al vraag ik me af of ik dat (veel) zou doen. Wellicht dat herbalanceren daar ook onder valt.
Waarschijnlijk moet ik me gewoon nog wat meer inlezen in de materie of gewoon niet zeiken en ergens beginnen :+
Thanks!
Herbalanceren kan je het beste doen door simpelweg je toekomstige orders aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:14:
@remzor Bij centraal beheer moet je even door de ruis van hun mixfondsen heen, maar dan kom je uiteindelijk uit op deze fondsen:

https://www.centraalbehee...ijd-aandelen-fonds-a.aspx
https://www.centraalbehee...uro-staatsobligaties.aspx
en eventueel nog: https://www.centraalbehee...jfobligaties-fonds-a.aspx

Lettende op de kosten ben je op lange termijn beter af bij centraal beheer, en mocht je het belangrijk vinden, ze hebben ook een app voor je telefoon.
Aankopen van fondsen kun je doen met iDeal of directe overschrijving van af je vaste betaalrekening.
Mocht je maandelijks willen beleggen kun je ook bij je bank instellen dat er elke maand een bedrag wordt overgemaakt naar je beleggingsrekening.
Vergeet ook niet de eventuele opslagkosten (0,155%) en afslagkosten (0,116%) bij Centraal Beheer, die overigens ook nog eens regelmatig wijzigen. Daarnaast lukt het mij ook niet zo snel meer informatie te vinden over dat wereldwijde aandelenfonds. Welke aandelen zitten in dat mandje? Heeft het dividendlekkage? Zijn emerging markets inclusief? Misschien dat ik er overheen gekeken heb, maar CB komt op mij veel minder transparant over dan Meesman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Qua veiligheid en reputatie van het bedrijf nog een verschil?

Ik meende ergens te lezen dat iShares wel aan uitlenen doet?
iShares leent inderdaad haar aandelen uit.

Wat betreft reputatie vraag ik me af of ervaringen uit het verleden wel een goede graadmeter is. Juist de financiële wereld heeft laten zien dat dit absoluut niets zegt over betrouwbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
OosterF schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:12:
[...]

Vergeet ook niet de eventuele opslagkosten (0,155%) en afslagkosten (0,116%) bij Centraal Beheer, die overigens ook nog eens regelmatig wijzigen. Daarnaast lukt het mij ook niet zo snel meer informatie te vinden over dat wereldwijde aandelenfonds. Welke aandelen zitten in dat mandje? Heeft het dividendlekkage? Zijn emerging markets inclusief? Misschien dat ik er overheen gekeken heb, maar CB komt op mij veel minder transparant over dan Meesman.
Op en afslag heeft Meesman ook, dat is om het fonds te beschermen tegen hoge kosten voor aan/verkopen.
Of je er iets van gaat merken is een tweede, ik (ver)koop/switch aardig veel en heb nog nooit opgemerkt dat ik een op/afslag premie heb moeten betalen ( kopen tegen een hogere koers, verkopen tegen een lagere koers )
Hier kun je alle informatie vinden over het fonds, waaronder de factsheets waar je de verdeling van het fonds kunt zien: https://www.achmeainvestm...dwijd-aandelen-fonds.aspx
Emerging markets zitten er niet in, dus mocht je die willen moet je die ergens anders halen.
CB heeft wel een emerging markets fonds, maar die kun je zo los als particulier niet kopen.
Dividendlekkage heb je niet, want er wordt Nederlands dividend uitgekeerd waarover dividendbelasting wordt ingehouden, deze kun je dan verrekenen met je inkomsten belasting en zo behoud je al het uitgekeerde dividend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Nu online
@JohanNL, weet je zeker dat Meesman dit ook doorberekent? Op de website van Meesman staat expliciet dat er behalve fondskosten en aan- en verkoopkosten geen andere kosten zijn. Dit in tegenstelling tot Centraal Beheer. Misschien heb je dit nog nooit gemerkt bij Centraal Beheer omdat dit automatisch in de koers verwerkt wordt? Dit is een aanname van mijn kant, geen idee hoe het werkt bij CB.

Dank voor de factsheet. Staat inderdaad wel wat informatie op, maar nog steeds niet welke aandelen er precies in het mandje zitten. Ik kan alleen de zaken vinden omtrent en de geografische verdeling en de top holdings etc. Is daar ook nog een linkje van? Centraal Beheer kan best interessant zijn, maar ik wil dan wel graag exact weten waar ik in beleg. Kan er nog niet helemaal mijn vinger achter krijgen.

Betreffende de dividendlekkage, heeft het fonds van CB Nederlandse domicilie? Ik begrijp dat er aan de kant van de particulier geen dividendlekkage optreedt omdat je dit als Nederlander allemaal terug kunt vragen, maar kan het fonds dit zelf ook? Bedankt voor je informatie tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zit eraan te denken om toch Rabobank indexfondsen erbij te nemen, tijdelijk een jaar lang geen kwartaalkosten tot 5k.

Heb nu:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daar wil ik dus Rabobank aan toevoegen, ben vooral benieuwd hoe de app inzicht geeft in eea . Vind dat gebrekkig bij Meesman, al zijn indexfondsen natuurlijk ook niet bedoeld om wekelijks naar te kijken, ik vind het wel interessant om de koers te volgen.

Ik dacht eigenlijk in eerste instantie aan indexfondsen bij de Rabobank, maar wellicht is het ook leuk om wat actiever erin te gaan zitten :). Wat vinden jullie? Loop ik onnodig risico? ;)
Heb het geld niet (hard) nodig, in principe is het maandelijks overschot wat anders links of rechts verdwijnt.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2019 21:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
@OosterF Het is even zoeken, maar hier staat het beschreven: https://www.meesman.nl/l/.../mp+hjb+2018.pdf?ext=.pdf ( gebruik de zoekfunctie en zoek op '' opslag '' om het snel te vinden )
Wel een beetje vreemd dat het in hun halfjaar verslag staat, wellicht dat iemand anders hier nog wat toelichting over kan geven, ben verder namelijk niet erg bekend met Meesman.

Je hebt een koers van het fonds, welke elke dag wordt bepaald bij fondsen zoals CB.
Elke keer dat ik heb gekocht/verkocht heb ik deze tegen de dan geldende koers voor die dag kunnen kopen/verkopen, dit staat ook zo vermeld in het transactieoverzicht.
Dit heb ik overigens niet enkel bij CB maar ik heb ook wat fondsen bij Fitvermogen waar ik soms ook ver(koop)/switch.
Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn transacties niet groot genoeg zijn, waardoor de fondsbeheerder het wellicht niet nodig vindt om hiervoor een op/afslag vergoeding te vragen, wie weet.

Kun jij bij Meesman wel precies zien waarin je belegt? Ik kan daar namelijk ook maar de top 10 zien en volgens mij is dat ook een beetje de standaard bij alle fondsen, ze willen niet hun volledige strategie prijsgeven.
Ik weet zelf ook niet meer dan wat er op die factsheet staat, wellicht als je ze belt dat ze hier dan meer informatie over willen geven.
Denk er ook aan dat CB een actief beheerd fonds is, de samenstelling verschilt naar mate van tijd, dat zie je ook aan dat er een andere top 5 is bij de andere factsheets.

Het dividendbeleid zou optimaal moeten zijn, hoe het precies inhoudelijk te werk gaat weet ik ook niet mede omdat ze niet alle aandelen in het fonds prijsgeven.
Kan me voorstellen dat in sommige gevallen het niet mogelijk is om de dividend belasting terug te krijgen, gewoonweg omdat de wetgeving in het land waar het aandeel genoteerd is dat niet toelaat.
Zou je ook direct aan CB moeten vragen als je dit graag wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sport_Life schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:30:
Ik zit eraan te denken om toch Rabobank indexfondsen erbij te nemen, tijdelijk een jaar lang geen kwartaalkosten tot 5k.
Waarom niet Rabobank zelf beleggen en dan bijv. Nortern Thrust wereld fonds kopen?

Die hebben helaas geen actie maar daar heb je nooit te maken met portefeuillebeheer kosten van 0,1125%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Meesman claimt 0.5% extra rendement door ontbreken dividend lek. Klopt dit wel?
De Meesman aandelenfondsen kunnen deze dividendbelasting vrijwel volledig terugkrijgen. Dit levert een extra rendement op van ongeveer 0,5% per jaar voor het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd.
https://www.meesman.nl/on...deel-meesman-indexfondsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:25:
Meesman claimt 0.5% extra rendement door ontbreken dividend lek. Klopt dit wel?

[...]

https://www.meesman.nl/on...deel-meesman-indexfondsen
Dat zal niet anders dan ieder ander fonds met FBI status. Met deze status kan iedere instelling de volledige ingehouden buitenlandse belastingen verrekenen. Dit is dus niet Meesman uniek, als je voor het vergelijkbare Northern Trust fonds kiest zou je dus ook 0,5% extra rendement hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Miki schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:33:
[...]

Dat zal niet anders dan ieder ander fonds met FBI status. Met deze status kan iedere instelling de volledige ingehouden buitenlandse belastingen verrekenen. Dit is dus niet Meesman uniek, als je voor het vergelijkbare Northern Trust fonds kiest zou je dus ook 0,5% extra rendement hebben.
Ik begrijp het nog niet. Gisteren zei je dacht ik dat het 0.2% scheelde. Vanwaar het verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-08 20:14

oscar82

De ondertitel

@Philflow “extra” zouden ze moeten specificeren ten opzichte van wat. In ieder geval niet tov andere Nederlandse fondsen met status FBI zoals de fondsen van Think of CB/Achmea.
Ten opzichte van iShares en Vanguard: misschien een voordeel. Maar dat zou ik eerder rond de 0,2% schatten dan 0,5%.

@OosterF als je bij CB kiest voor Aandelen wereldwijd dan beleg je in
Achmea wereldwijd aandelen fonds A (Een subfonds van Achmea paraplu fonds A). Het fonds heeft de benodigde status om dividendlek tegen te gaan. en het ontvangen dividend wordt automatisch herbelegd. Kortom: geen belasting voor fonds of jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:37:
[...]

Ik begrijp het nog niet. Gisteren zei je dacht ik dat het 0.2% scheelde. Vanwaar het verschil?
Bij vwrl is het berekende dividendlek zo rond de 0,2%.
De claim van 0,5% door Meesman kan ik nergens op staven maar is zoals ik zei niet anders dan bij het vergelijkbare NT fonds. Het is niet uniek aan Meesman. De CB, NN en ZL fondsen met FBI status kunnen ook de ingehouden dividendbelastingen verrekenen. De percentages kan je zelf toetsen. Door in de jaarcijfers van het betreffende aandeel de kosten voor en na belastingen te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Philflow schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 07:00:
[...]

Waarom niet Rabobank zelf beleggen en dan bijv. Nortern Thrust wereld fonds kopen?

Die hebben helaas geen actie maar daar heb je nooit te maken met portefeuillebeheer kosten van 0,1125%.
Ik heb de berekening zo even niet bij de hand, maar mijn conclusie was dat tot zo'n 5k rabobank duurder is (door de 5 euro per kwartaal) , daarboven zijn de kosten nagenoeg gelijk aan Meesman (ca 0,65%).
Nu met de actie van rabobank vervallen de kosten in het eerste jaar, dus is Rabo interessant.

Dit geldt voor beheerd beleggen in indexfondsen. Ik blijf toch bij kleine bedragen voorlopig (tot 10/15k) dus die 0,1125 % verschil zet weinig zoden aan de dijk.

Waar het mij voornamelijk om gaat is de mogelijkheid om via de app eea te monitoren, dat is bij Meesman niet mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 04-05-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Heel goede actie van beleggersbelangen om een petitie te beginnen en we weer goedkope ETF's mogen kopen:

https://petities.nl/petit...voor-eu-burgers?locale=nl

Geen idee of het gaat helpen, maar dat nu iedereen op hoge kosten gejaagd wordt omdat de boven ons gestelden denken dat we geen Engels kunnen lezen is belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sport_Life schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:40:
[...]
Waar het mij voornamelijk om gaat is de mogelijkheid om via de app eea te monitoren, dat is bij Meesman niet mogelijk.
Ja dat begrijp ik. In dat geval is het misschien ook interessant om DeGiro te overwegen. Vind ik zelf een mooie app. De rekening is gratis. 1x per maand kopen ook uit de kernselectie ook. Dan kun je bijv. VWRL kopen. Is even uitzoeken hoe het werkt maar dat heb je waarschijnlijk zo geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Binnen kort wordt er een nieuwe telg in onze familie geboren! Het word een neefje/nichtje en ik zou graag bij de geboorte een klein pakketje accumulerende etfs cadeau doen.

Bv iwda en een andere emerging markets etf.

Heeft iemand hier ervaring mee? Met name het soort rekening? Ik denk dat dit niet zo 1 2 3 mogelijk is op het kind zijn/haar naam zonder toestemming. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Baytep schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:22:
Heel goede actie van beleggersbelangen om een petitie te beginnen en we weer goedkope ETF's mogen kopen:

https://petities.nl/petit...voor-eu-burgers?locale=nl

Geen idee of het gaat helpen, maar dat nu iedereen op hoge kosten gejaagd wordt omdat de boven ons gestelden denken dat we geen Engels kunnen lezen is belachelijk.
Wat een idiote petitie. Alsof die informatie in het Engels de enige drempel is waardoor bepaalde ETF's niet meer te koop zijn. En dan eisen dat we 'de beste' ETF's moeten hebben en men 'verplicht is minder goede' te kopen :D

Dadelijk verbieden ze n.a.v deze petitie alle ETF's op 1 na, want dat is de beste, en dan moet je die nog kopen ook! |:(
Captain_koek schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:18:
Binnen kort wordt er een nieuwe telg in onze familie geboren! Het word een neefje/nichtje en ik zou graag bij de geboorte een klein pakketje accumulerende etfs cadeau doen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Met name het soort rekening? Ik denk dat dit niet zo 1 2 3 mogelijk is op het kind zijn/haar naam zonder toestemming. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik zou het niet waarderen als je poogt een rekening te openen voor mijn kind :+

Gewoon een leuke kadobon in elkaar flansen, en dan komt later de praktijk wel toch? Dat zullen de ouders toch moeten regelen uiteindelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Aikon op 04-05-2019 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:20:
[...]

Wat een idiote petitie. Alsof die informatie in het Engels de enige drempel is waardoor bepaalde ETF's niet meer te koop zijn. En dan eisen dat we 'de beste' ETF's moeten hebben en men 'verplicht is minder goede' te kopen :D
Zover mij bekend is dat ook de enige drempel
Dadelijk verbieden ze n.a.v deze petitie alle ETF's op 1 na, want dat is de beste, en dan moet je die nog kopen ook! |:(
Euh wat? Ik volg je hier echt niet? Hoe maak je een vraag dat ook de 'beste' beschikbaar mag zijn in een verplichting om die te kopen?
[...]

Ik zou het niet waarderen als je poogt een rekening te openen voor mijn kind :+

Gewoon een leuke kadobon in elkaar flansen, en dan komt later de praktijk wel toch? Dat zullen de ouders toch moeten regelen uiteindelijk.
Waarom je het niet zou waarderen begrijp ik niet, tegelijk klinkt het leuk, maar zou ik ook het gewoon op wat 'normaals' houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aikon schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:20:
[...]

Sissors schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:49:
[...]

Zover mij bekend is dat ook de enige drempel
Nee. De vereisten gaan echt wel een stuk verder dan enkel een document opstellen in een bepaalde taal. Een ETF heeft aan regels te voldoen om aangeboden te mogen worden aan particulieren in Europa, en fondsen die de Amerikaanse markt als doelgroep hebben zien geen reden om kosten te maken om aan Europese regels te voldoen. En laat 'lage kosten' nou net de reden zijn om de Amerikaanse ETFs te willen kopen...

Overigens is het mogelijk om bij sommige brokers te verzoeken om gezien te worden als 'professional client' ipv 'retail client' voor de regels van MiFID, maar voor de meeste particulieren zijn de vereisten daarvoor niet haalbaar. Je hebt heel wat vermogen nodig en je moet actief handelen met redelijke volumes per jaar. (Bij IB: 500k vermogen, 200k transactievolume.) En mocht je daar wel aan voldoen, met de keuze om als 'professional client' gezien te worden verlies je naast de restricties ook bepaalde beschermingen die retail clients wel genieten.

Als doorsnee buy&hold ETF belegger ontkom je dus niet aan de beperkingen.
Captain_koek schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:18:

Je kan inderdaad niet een rekening openen namens iemand anders. Wat je wel zou kunnen doen is geld cadeau geven en afspreken dat ze daar de gewenste ETFs mee kopen. Eventueel met jouw hulp.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 04-05-2019 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:49:
Euh wat? Ik volg je hier echt niet? Hoe maak je een vraag dat ook de 'beste' beschikbaar mag zijn in een verplichting om die te kopen?
Letterlijk staat dat in die petitie:
Als gevolg van de Europese wetgeving zijn beleggers verplicht om de duurdere en minder goede ETF's te kopen (...) om te beleggen in de beste ETF's.
Ik snap ook dat ze het anders bedoelen, maar wat een knullige omschrijving zeg. Samen met dat het uberhaupt niet klopt, zie de reactie van @Zr40
Waarom je het niet zou waarderen begrijp ik niet, tegelijk klinkt het leuk, maar zou ik ook het gewoon op wat 'normaals' houden.
Zou jij het waarderen als iemand een rekening op jouw naam of jouw kind opent? Ik bedoel niet dat ik het kado niet zou waarderen he als je dat dacht. Op zich een origineel en nuttig kado, maar wel erg afhankelijk van de relatie met de ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Denk sowieso niet dat het zomaar kan. En oké, heel handig lijkt het mij niet, want je moet dat wel weer opgeven bij de belasting. Ik vind het idee erachter wel leuk hoor, maar gewoon niet erg praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Idee is aardig, maar ik zou me als ontvanger (als ouder van) toch een beetje ongemakkelijk voelen. Geldzaken en daarin meegenomen de opvoeding is tamelijk privé vind ik. Vind het al bezwaarlijk dat men de aankoopprijs van onze woning weet, bij sommige familieleden (die het veel minder breed hebben).
Ligt natuurlijk aan de band met de ouders van je neefje.

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 04-05-2019 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CCML
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
JohanNL schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:34:
@OosterF Het is even zoeken, maar hier staat het beschreven: https://www.meesman.nl/l/.../mp+hjb+2018.pdf?ext=.pdf ( gebruik de zoekfunctie en zoek op '' opslag '' om het snel te vinden )
Wel een beetje vreemd dat het in hun halfjaar verslag staat, wellicht dat iemand anders hier nog wat toelichting over kan geven, ben verder namelijk niet erg bekend met Meesman.

Je hebt een koers van het fonds, welke elke dag wordt bepaald bij fondsen zoals CB.
Elke keer dat ik heb gekocht/verkocht heb ik deze tegen de dan geldende koers voor die dag kunnen kopen/verkopen, dit staat ook zo vermeld in het transactieoverzicht.
Dit heb ik overigens niet enkel bij CB maar ik heb ook wat fondsen bij Fitvermogen waar ik soms ook ver(koop)/switch.
Het enige wat ik kan bedenken is dat mijn transacties niet groot genoeg zijn, waardoor de fondsbeheerder het wellicht niet nodig vindt om hiervoor een op/afslag vergoeding te vragen, wie weet.
Je hebt 2 manieren waarop fondsen zittende beleggers kunnen beschermen bij grote transactiekosten die worden veroorzaakt door grote in- of uitstromen in het fonds. Bij een grote in- of uitstroom moet de fonds manager namelijk onderliggende posities aan- of verkopen. Hier zijn transactie kosten mee gemoeid die ze niet aan de zittende beleggers willen doorbelasten, maar aan degene die de kosten daadwerkelijk veroorzaken.

De 1e manier is door een anti-dilution levy te heffen, een aan- of verkoopvergoeding. Deze wordt buiten de koers van een fonds gerekend en krijg je een aparte nota voor en heeft verder geen effect op het rendement van het fonds.

De 2e manier is door middel van een swing price te hanteren. De swing price wordt in de koers verwerkt afhankelijk of of de instroom of uitstroom het grootst is. Bij een grotere instroom zal de koers iets verhoogt worden, bij een grotere uitstroom zal de koers verlaagd worden. Deze swing price hoeft, afhankelijk van het fonds, niet altijd gerekend te worden, enkel als er een bepaald volume wordt gehaald. Je kan alleen achteraf niet zien of de swing price wel of niet is gerekend, omdat deze in de koers is verwerkt.

In het jaarverslag van Meesman staat per fonds beschreven welke variant wordt gebruikt per fonds. Voor het wereld aandelen fonds is dat in dit geval de anti-dilution levy.

Hoe dit verder bij CB geregeld is weet ik zo niet, maar je ziet wel dat de meeste fondsen een swing price hanteren.
Kun jij bij Meesman wel precies zien waarin je belegt? Ik kan daar namelijk ook maar de top 10 zien en volgens mij is dat ook een beetje de standaard bij alle fondsen, ze willen niet hun volledige strategie prijsgeven.
Ik weet zelf ook niet meer dan wat er op die factsheet staat, wellicht als je ze belt dat ze hier dan meer informatie over willen geven.
Denk er ook aan dat CB een actief beheerd fonds is, de samenstelling verschilt naar mate van tijd, dat zie je ook aan dat er een andere top 5 is bij de andere factsheets.

Het dividendbeleid zou optimaal moeten zijn, hoe het precies inhoudelijk te werk gaat weet ik ook niet mede omdat ze niet alle aandelen in het fonds prijsgeven.
Kan me voorstellen dat in sommige gevallen het niet mogelijk is om de dividend belasting terug te krijgen, gewoonweg omdat de wetgeving in het land waar het aandeel genoteerd is dat niet toelaat.
Zou je ook direct aan CB moeten vragen als je dit graag wilt weten.
Hoe het meestal geregeld is met dividend terugvordering in FGR fondsen is dat ze binnen het fonds de buitenlandse dividend belasting kunnen terugvorderen voor dividend uitkering van de onderliggende aandelen. De fondsen kunnen hiervoor gebruikmaken van de belastingverdragen die Nederland heeft met het buitenland. Als voorbeeld kan je een aandeel nemen van een Amerikaans bedrijf dat dividend uitkeert. In de VS geldt een dividend belasting percentage van 30%, door belastingverdragen met Nederland hoeven Nederlandse FGR fondsen maar 15% te betalen en kunnen ze de overige 15% terugvorderen in de VS. Het verschilt per land hoeveel dividendbelasting er terug gevorderd kan worden.

Meestal wat een fonds bedoelt als er optimaal teruggevorderd kan worden is dat ze alle belastingverdragen gebruiken die Nederland heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Philflow schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:20:
[...]

Ja dat begrijp ik. In dat geval is het misschien ook interessant om DeGiro te overwegen. Vind ik zelf een mooie app. De rekening is gratis. 1x per maand kopen ook uit de kernselectie ook. Dan kun je bijv. VWRL kopen. Is even uitzoeken hoe het werkt maar dat heb je waarschijnlijk zo geleerd.
Wellicht ga ik Meesman dan vervangen door DeGiro, maar als beginner leek mij Meesman het meest laagdrempelig van allemaal :). En ik woonde tot voor kort letterlijk om de hoek van hun pand , dat voelde ook wel goed >:) ;) .
Dan wordt het DeGiro + Rabobank :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 04-05-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sport_Life schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 23:02:
[...]

Wellicht ga ik Meesman dan vervangen door DeGiro, maar als beginner leek mij Meesman het meest laagdrempelig van allemaal :). En ik woonde tot voor kort letterlijk om de hoek van hun pand , dat voelde ook wel goed >:) ;) .
Dan wordt het DeGiro + Rabobank :).
Kijk anders ook even naar CentraalBeheer, met de juiste aandelenfondsen goedkoper dan Meesman en geen omkijken naar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:31
Kan iemand mij eens helpen met een berekening van kosten tussen IWDA+EMIM vs. VWRL met een degiro custody account?

EMIM zit niet in degiro kernselectie dus heb ik €2 + 0.038% aankoop kosten. Dan zou ik bijvoorbeeld jaarlijks EMIM kunnen toevoegen aan mijn IWDA om het in balans te brengen, ga even uit van 10% EMIM 90% IWDA. Jaarlijks inleggen betekent ook dat jaar rendement mislopen op de investering, het blijft immers staan op de bank...

Als ik met een inleg van €300/maand (3600/jaar) 90%IWDA 10%EMIM aan het rekenen ga kom ik in het eerste jaar op 0.77% kosten voor EMIM (TER 0.18% + aanschafkosten degiro). Maar in de jaren daarna heb ik natuurlijk alleen een TER van 0.18% waardoor je niet kunt zeggen dat de jaarlijkse kosten 0.77% zijn. Zie ook link hieronder:

https://www.eenvoudengeld...eel-van-een-kernselectie/

Mijn voorkeur gaat uit naar ishares omdat mijn in huidige portfolio (VWRL + IWDA), IWDA beter gepresteerd heeft, natuurlijk is dit een beetje appels met peren vergelijken. Maar ik denk dat ik verder moet gaan met de laagste kosten, dus of VWRL of IWDA+EMIM.

Had ook nog bedacht om alleen IWDA aan te houden, maar met het opkomende China / India denk ik dat het toch verstandig is om wat emerging op te nemen in mijn portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
michaeltb schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:37:
Kan iemand mij eens helpen met een berekening van kosten tussen IWDA+EMIM vs. VWRL met een degiro custody account?

EMIM zit niet in degiro kernselectie dus heb ik €2 + 0.038% aankoop kosten. Dan zou ik bijvoorbeeld jaarlijks EMIM kunnen toevoegen aan mijn IWDA om het in balans te brengen, ga even uit van 10% EMIM 90% IWDA. Jaarlijks inleggen betekent ook dat jaar rendement mislopen op de investering, het blijft immers staan op de bank...

Als ik met een inleg van €300/maand (3600/jaar) 90%IWDA 10%EMIM aan het rekenen ga kom ik in het eerste jaar op 0.77% kosten voor EMIM (TER 0.18% + aanschafkosten degiro). Maar in de jaren daarna heb ik natuurlijk alleen een TER van 0.18% waardoor je niet kunt zeggen dat de jaarlijkse kosten 0.77% zijn. Zie ook link hieronder:

https://www.eenvoudengeld...eel-van-een-kernselectie/

Mijn voorkeur gaat uit naar ishares omdat mijn in huidige portfolio (VWRL + IWDA), IWDA beter gepresteerd heeft, natuurlijk is dit een beetje appels met peren vergelijken. Maar ik denk dat ik verder moet gaan met de laagste kosten, dus of VWRL of IWDA+EMIM.

Had ook nog bedacht om alleen IWDA aan te houden, maar met het opkomende China / India denk ik dat het toch verstandig is om wat emerging op te nemen in mijn portfolio.
Heb je enig idee waarom iwda beter heeft gepresteerd? Als je alleen een etf had gekozen die in de index S&P500 had belegd had je nog meer rendement gemaakt.

Het lijkt erop dat je niet geheel scherp hebt wat je beleggingsstrategie is. Diversificatie (risicospreiding) is namelijk een belangrijk onderdeel als je de Bogle strategie aanhoudt. Gaat het je dus om alleen om rendement of zijn er nog meer afwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Omdat iwda de msci volgt en die het beter gedaan heeft? En omdat ik niet al het dividend wat vwrl uitkeerd gelijk herbeleg waardoor dus een gedeelte niet meeprofiteert van opgaande trend.

Beleggingstrategie is lastig. Natuurlijk gaat het me om rendement. Doel is eerder kunnen stoppen met werken. Leeftijd nu is 30 jaar. Vandaar dat ik nu meer spreiding wil omdat ik meer naar de langere termijn wil kijken. Dus wat is de betere keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ben benieuwd of mijn aannames kloppen hier: Rabobank lijkt op het eerste gezicht duur met een service fee en transactie kosten. Daar staat tegenover dat je er wel kan beleggen in Northern Trust waardoor je geen dividend lek (~0.2%) hebt. De service fee is gecapt op 100 eur per kwartaal.

De TER van NT ligt iets lager dan die van iShares.

Volgens mij betekent dit alles dat er een omslag punt is waar, als je genoeg geld erin stopt en buy and hold doet, Rabobank de goedkoopste is van allemaal. (het benodigde bedrag kan best wel eens hoog zijn, dat wel)

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 05-05-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-08 18:42

BTU_Natas

Superior dutchie

Waarom ben je opzoek naar die ene casus waar de Rabobank mogelijk goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

^ ik ben op zoek naar het omslagpunt.

Even kort door de bocht: bij een inleg van 200.000 zou de 0.2% dividend winst de 400 euro service fee per jaar goed maken. Dan heb je nog wel eenmalige transactie kosten en de iets lagere ter van NT.

Met maandelijkse inleg wordt het wat minder interessant natuurlijk want dan heb je wel iedere keer met de transactiekosten te maken.

[ Voor 95% gewijzigd door Philflow op 05-05-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
michaeltb schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:46:
Omdat iwda de msci volgt en die het beter gedaan heeft? En omdat ik niet al het dividend wat vwrl uitkeerd gelijk herbeleg waardoor dus een gedeelte niet meeprofiteert van opgaande trend.

Beleggingstrategie is lastig. Natuurlijk gaat het me om rendement. Doel is eerder kunnen stoppen met werken. Leeftijd nu is 30 jaar. Vandaar dat ik nu meer spreiding wil omdat ik meer naar de langere termijn wil kijken. Dus wat is de betere keus?
Ik had je eigenlijk al het antwoord gegeven. Iwda zit voor een groter gedeelte in Amerika dan vwrl en daardoor heeft iwda beter gepresteerd. Check de FAQ sheets er eens op na zodat je zelf eea kan onderzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 05-05-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
In de faq staat niet mijn oorspronkelijke vraag over kosten verschil vwrl vs idwa+emim. Misschien kan iemand mij daarbij nog helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

michaeltb schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:37:
Ik denk dat het heel weinig gaat schelen. Ja de TER is iets lager van IWDA+EMIM maar zoals je zelf al aangeeft heb je te maken met transactie kosten.

Overigens zou je de resultaten kunnen vergelijken van VWRL met IWDA+EMIM. Dan vergelijk je appels met appels.

Met Northern Trust funds kun je overigens ook IWDA+EMIM nabootsen, alleen heb je dan ook nog een dividend voordeel van ~0.2% en een iets lagere TER. Nadeel is dat de organisaties die NT aanbieden meestal wat duurder zijn dan DeGiro. Veel rekenwerk dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 05-05-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Ik denk dat het heel weinig gaat schelen. Ja de TER is iets lager van IWDA+EMIM maar zoals je zelf al aangeeft heb je te maken met transactie kosten.

Overigens zou je de resultaten kunnen vergelijken van VWRL met IWDA+EMIM. Dan vergelijk je appels met appels.

Met Northern Trust funds kun je overigens ook IWDA+EMIM nabootsen, alleen heb je dan ook nog een dividend voordeel van ~0.2% en een iets lagere TER. Nadeel is dat de organisaties die NT aanbieden meestal wat duurder zijn dan DeGiro. Veel rekenwerk dus :)
Je zou ook kunnen kiezen waar je je het prettigst bij voelt. Op een gegeven kun je het wel stuk gaan rekenen op een paar €100 maar daar zal je uiteindelijk niet veel armer of rijker van worden. Kies dat gene waar je je goed bij voelt. Zaken als platform, uitlenen van aandelen, automatisch kunnen afschrijven, in fracties kunnen kopen, lage kosten, zelf bepalen wat je doet, belastingaangifte dividend, etc. Zijn allemaal persoonlijke afwegingen.

Aantal smaakjes:
  • DeGiro basic account met vwrl
  • DeGiro custody account met iwda en eventueel aangevuld emim
  • Binck Fundcoach periodiek beleggen met vwrl
  • Meesman, Centraal Beheer, Zwitserleven wereld fonds
  • Insert bank met Northern trust custom world fgr yada yada

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat vinden jullie van "Sell in May and go away" ? Ik had afgelopen maand een voordeel en heb dat als eenmalige extra inleg gedaan, maar word een beetje zenuwachtig van bovenstaande beurswijsheid.

Vorig jaar was mei een slechte maand, en november een goede, maarja dat is achteraf..
Philflow schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:41:
^ ik ben op zoek naar het omslagpunt.

Even kort door de bocht: bij een inleg van 200.000 zou de 0.2% dividend winst de 400 euro service fee per jaar goed maken. Dan heb je nog wel eenmalige transactie kosten en de iets lagere ter van NT.

Met maandelijkse inleg wordt het wat minder interessant natuurlijk want dan heb je wel iedere keer met de transactiekosten te maken.
Het maakt in feite toch niet uit of je maandelijks inlegt of in 1x? In beide gevallen betaal je eenzelfde percentage aan transactiekosten.
Als ik het goed heb zijn de variabele kosten bij Meesman hoger, dus is er een moment waarop de Rabobank interessanter wordt :).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 05-05-2019 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sport_Life schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:43:
[...]
Het maakt in feite toch niet uit of je maandelijks inlegt of in 1x? In beide gevallen betaal je eenzelfde percentage aan transactiekosten.
Goed punt ja.
Als ik het goed heb zijn de variabele kosten bij Meesman hoger, dus is er een moment waarop de Rabobank interessanter wordt :).
Ik vermoed dat dat punt al vrij laag ligt want Meesman rekent 0.5% kosten. Bij DeGiro gaat het omslagpunt richting 200.000 vermoed ik.
Wat vinden jullie van "Sell in May and go away" ?
Het rijmt maar daar is wat mij betreft dan ook alles mee gezegd. Als je belegt in trackers voor de lange termijn doe je niet aan market timing.

Als de gedachte aan een mogelijke crash je zenuwachtig maakt kan het zijn dat je teveel risico neemt met je beleggingen. Dan zou je i.p.v. (meer) aandelen ook kunnen kijken naar obligaties, depositos, spaarverzekering etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 05-05-2019 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-08 20:04
Wat vinden jullie van "Sell in May and go away" ? Ik had afgelopen maand een voordeel en heb dat als eenmalige extra inleg gedaan, maar word een beetje zenuwachtig van bovenstaande beurswijsheid.
Het is mei, en dan moet je wegwezen op de beurs. Want, zo wil de oude beurswijsheid, de komende maandan valt er niets te verdienen. Maar is dat wel zo?
https://www.rtlz.nl/beurs...ll-may-and-go-away-no-way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Philflow schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Goed punt ja.

[...]

Ik vermoed dat dat punt al vrij laag ligt want Meesman rekent 0.5% kosten. Bij DeGiro gaat het omslagpunt richting 200.000 vermoed ik.

[...]

Het rijmt maar daar is wat mij betreft dan ook alles mee gezegd. Als je belegt in trackers voor de lange termijn doe je niet aan market timing.

Als de gedachte aan een mogelijke crash je zenuwachtig maakt kan het zijn dat je teveel risico neemt met je beleggingen. Dan zou je i.p.v. (meer) aandelen ook kunnen kijken naar obligaties, depositos, spaarverzekering etc.
Nou zenuwachtig is relatief natuurlijk, het is niet dat ik mijn huis moet verkopen bij tegenvallende resultaten, maar ik zet ook weer geen geld opzij om eraan te verliezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
@Carfanatic @Sport_Life https://www.nu.nl/economi...extra-importtarieven.html

Trump gaat zo te zien helpen de beurswijsheid overeind te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zit er inderdaad dik in. Vannacht zullen de beursen in Azië diep rood kleuren en dat zal overdag waarschijnlijk ook doorwerken naar de andere beurzen tenzij er ergens elders positief nieuws gemeld wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47
Kansloos kutadvies dat je heel hard moet negeren. Dat vind ik er van :) . Zelfde categorie als: het zoontje van mijn buurman voorspelt dat Willem 2 de beker wint met 3-0. Moet ik hier geld op inzetten?

[ Voor 14% gewijzigd door writser op 05-05-2019 21:16 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb afgelopen weekend 1.000 euro naar een tussenrekening van "beheerd beleggen basis" van de Rabobank over gemaakt, ben benieuwd of de betreffende medewerker oplet en niet morgen om 8u30 alles inzet op Aziatische index fondsen .. :P.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 05-05-2019 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-08 19:39
M.b.t. kosten is dit stuk van Meesman wellicht interessant om te lezen: https://www.meesman.nl/k/...om-het-totaalplaatje.html
Uiteraard geschreven door Meesman, maar wel eerlijk mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Miki schreef op zondag 5 mei 2019 @ 20:47:
[...]

Zit er inderdaad dik in. Vannacht zullen de beursen in Azië diep rood kleuren en dat zal overdag waarschijnlijk ook doorwerken naar de andere beurzen tenzij er ergens elders positief nieuws gemeld wordt.
En het doet dus inderdaad nu flink zeer op dit moment. Gelukkig alleen virtueel ;(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47
Miki schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:58:
[...]

En het doet dus inderdaad nu flink zeer op dit moment. Gelukkig alleen virtueel ;(
Het is inderdaad verschrikkelijk. Van +18.5% naar +16.5% dit jaar. Snel alles uitcashen en onder je bed verstoppen. Het is een beetje kenmerkend voor het optimisme op de beurs de afgelopen jaren dat zo'n beweging uberhaupt noemenswaardig is. In 2008 was dit gewoon een goede dag :P .

Overigens is de hele discussie al eerder gevoerd, en zal ik er niet te veel over uitweiden, maar 'virtueel verlies' bestaat niet, tenzij je alleen met 'virtueel geld' belegt. Je kan het hoogstens hebben over 'ongerealiseerd verlies', maar dat kost precies evenveel euro's als 'gerealiseerd verlies.'

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-07 04:16
Welke tool (of voorbeeld excel sheet) gebruiken jullie om je beurs rendement op EFT's bij te houden? Ik stap door het jaar maandelijks in waardoor ik het lastig vind om te zien wat nu mijn jaarlijks rendement is. Iemand tips waar mee ik hier wat inzicht in kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik kan er wel van genieten, dit soort dagen. Helaas nog geen topscore wat betreft dagverlies - daar is nog een procentje extra in de min voor nodig. Vorige week door werk vergeten een kooporder in te leggen, komt een keertje goed uit.

@lolapa Zoek in dit topic even op 'XIRR'. Excel functie die veel mensen hier gebruiken om rendement te berekenen. Ik kijk zelf liever naar het absolute rendement in euro's (verschil tussen 2 data en/of t.o.v. ingelegd geld).

[ Voor 32% gewijzigd door Longcat op 06-05-2019 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@OosterF Vandaag is een mooi voorbeeld: Flow in de plus (bijna als enige NL aandeel) bij een markt van 2% in de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:28
@Longcat , wel effe je laatste post aanpassen ipv dubbelposten hè ;)

On topic ==> heb pas eind van de maand weer een aankoopmoment. Maar goed, de beurs staat maar paar procent in de min. Dit soort bewegingen waren tien-twaalf jaar geleden aan de orde van de dag.

Ik word hier dan ook niet warm van.

[ Voor 62% gewijzigd door Panzer_V op 06-05-2019 10:59 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-08 20:04
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XzJd8u0.jpg

Tja, dan komt er een keer een tikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Carfanatic schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:01:
[Afbeelding]

Precies, sinds janauri ging heel hard omhoog dus je kon er op wachten dat het een keer zou gaan teruglopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:28
[Afbeelding]

Zolang je de as waarden van de grafiek er niet bijzet is het van nul toegevoegde waarde. Misschien kijken wel hier wel naar 0,01% stijging....

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Nu online
Longcat schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:51:
@OosterF Vandaag is een mooi voorbeeld: Flow in de plus (bijna als enige NL aandeel) bij een markt van 2% in de min.
Dat is inderdaad het interessante aan een negatieve beta. Het is een interessant aandeel. Ik ben vooral benieuwd in hoeverre het aandeel hedged bij een crisis zoals die van 2000 en 2008. De tijd zal het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn portfolio (veel US aandelen, beetje daarbuiten) staat ook bijna 2% in de min, pre market. Spannend hoor, van de +29% sinds eind december is nog maar liefst +27% over :+

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 06-05-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

henkjobse schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:39:
M.b.t. kosten is dit stuk van Meesman wellicht interessant om te lezen: https://www.meesman.nl/k/...om-het-totaalplaatje.html
Uiteraard geschreven door Meesman, maar wel eerlijk mijns inziens.
Redelijk eerlijk ja. Wat ze er natuurlijk niet bij zetten is dat het Northern Trust fonds het zelf nog iets beter doet. Afhankelijk van de platform kosten kan dat nog beter uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
OosterF schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:11:
[...]

Dat is inderdaad het interessante aan een negatieve beta. Het is een interessant aandeel. Ik ben vooral benieuwd in hoeverre het aandeel hedged bij een crisis zoals die van 2000 en 2008. De tijd zal het uitwijzen.
Me too! Kom maar op met die crisis. >:)
Panzer_V schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:57:
@Longcat , wel effe je laatste post aanpassen ipv dubbelposten hè ;)
Sorry meneer, niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Afbeelding]

Je vergeet oktober - december 2018 mee te nemen in je grafiek, dat geeft al een heel ander beeld :P.

Ben nu wel benieuwd wat zo'n indexfonds als Meesman doet , als het goed is zou het wereldwijde fonds stabiel moeten blijven (-2% EU, +2% USA).

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 06-05-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik koop altijd aan het einde van de maand bij, maar overweeg nu toch wel een Paar duizend extra in te leggen nu met deze kleine dip. Wat zouden jullie doen met 100% VWRL ?

Weet dat jullie geen glazenbol hebben, maar het scheelt wel in de aanschaf en jullie feedback kan helpen

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 06-05-2019 12:14 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Workaholic schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:13:
Ik koop altijd aan het einde van de maand bij, maar overweeg nu toch wel een Paar duizend extra in te leggen nu met deze kleine dip. Wat zouden jullie doen met 100% VWRL ?
Waarom nu? Omdat het nieuws vol staat van een kleine dip? Zoals meerderen al hebben gezegd in dit topic, het gaat om een dip van zo'n 2%, tegenover een groei van 29% alleen dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-08 21:32

Weet dat jullie geen glazenbol hebben, maar het scheelt wel in de aanschaf en jullie feedback kan helpen
Dan ga je de markt timen. Dat is iets dat je waarschijnlijk nou juist niet wilde.
Dat gaat je gemiddeld gezien geld kosten (misschien niet deze keer).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki

Waarom?

Als je de huidige stand van de dip (76,26) terugrekent over het afgelopen jaar kom je nog steeds uit op een flinke piek en bijna all time high stand. Even pas op de plaats dus voordat je je laat verleiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Interessant hé, dat er veel mensen zijn die denken in te moeten stappen zodra er een kleine dip komt na een ( bijna ) all-time-high.
Veel beleggers die dezelfde gedachte hadden in 2007 en dichterbij; oktober 2018 hebben het '' niet overleefd ''.
Niet dat ik daarmee suggereer dat de beurs nu gaat crashen o.i.d., maar stel @Workaholic jij doet je extra inleg vandaag en eind deze week staat de beurs nog eens 5% lager, wat ga je dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JohanNL schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:03:
Interessant hé, dat er veel mensen zijn die denken in te moeten stappen zodra er een kleine dip komt na een ( bijna ) all-time-high.
Veel beleggers die dezelfde gedachte hadden in 2007 en dichterbij; oktober 2018 hebben het '' niet overleefd ''.
Niet dat ik daarmee suggereer dat de beurs nu gaat crashen o.i.d., maar stel @Workaholic jij doet je extra inleg vandaag en eind deze week staat de beurs nog eens 5% lager, wat ga je dan doen?
Nou vermoed ik dat @Workaholic niet meteen "dood gaat" wanneer hij wat geld verliest op enkele duizenden euro's, dan is het "verlies" hooguit een paar honderd euro, wat op de lange termijn vast wel weer wordt goedgemaakt. En zo niet dan verliezen we allemaal wat ;). Wel duur leergeld, maar als het nou om tienduizenden euro's ging was het een ander verhaal :).

Ik bedoel, als je het consumeert is je verlies 100%... :P

(overigens heb ik mijn order van de Rabobank eur 1000,- vanmorgen gelijk teruggetrokken :+ )

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 06-05-2019 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

mini dipje, als je dan toch probeert te timen wacht dan op een flinke correctie van -20%.

Hint:
Mogelijk laat dat lang op zich wachten en loop je rendement en divident mis.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Als je een paar duizend achter hand hebt waarom heb je dat niet eerder ingelegd?

In de statistieken doet lump sum het meestal beter dan DCA, zelfs op all time highs.

Moet je nu inkopen? Ik zou zeggen van wel. Niet omdat vwrl 1.6% in de min staat maar omdat ik niet geloof dat DCA beter zal zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 06-05-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-08 19:31
Skyaero schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:37:
[...]

Waarom nu? Omdat het nieuws vol staat van een kleine dip? Zoals meerderen al hebben gezegd in dit topic, het gaat om een dip van zo'n 2%, tegenover een groei van 29% alleen dit jaar.
Ik weet niet hoe je aan 29% komt? VWRL was 66,16 op 31Dec2018 en staat nu iets boven 76. Dat is op mijn rekenmachine 'slechts' 15%.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die 29% heb ik genoemd, en ik ben begonnen op 20 december. Ik heb geen ETF in mijn portefeuille.

Tel je de dividenduitkeringen van VWRL wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Zr40 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:38:
Die 29% heb ik genoemd, en ik ben begonnen op 20 december. Ik heb geen ETF in mijn portefeuille.

Tel je de dividenduitkeringen van VWRL wel mee?
Als je nog meedeed voor het Q4 dividend, dan heb je over Q4 2018 en Q1 2019 €0,64 dividend gehad, dus minder dan 1%. De day-low op 20 december was €65,22.

Maakt ook verder niet uit, het ging erom of je met een dipje van enkele procenten direct veel meer moet inkopen. Ik heb eens in een blog gelezen dat iemand de strategie aanhing om bij een dip van 10% ten opzichte van de duurste aankoop zo'n 1,5x de periodieke storting in te leggen en bij dips van 20% of meer het dubbele van normaal. Als je die mogelijkheid hebt, dan ben je in ieder geval aan het down averagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

coelho schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:51:
[...]

Maakt ook verder niet uit, het ging erom of je met een dipje van enkele procenten direct veel meer moet inkopen. Ik heb eens in een blog gelezen dat iemand de strategie aanhing om bij een dip van 10% ten opzichte van de duurste aankoop zo'n 1,5x de periodieke storting in te leggen en bij dips van 20% of meer het dubbele van normaal. Als je die mogelijkheid hebt, dan ben je in ieder geval aan het down averagen.
Toch is het een vorm van market timing, en dat is een van de redenen waarom ik als buy&hold belegger niet heel veel op recente bewegingen let bij aankoop. Nouja, behalve dan dat recente geval waar ik in dit topic over heb geschreven vorige week, maar van dat gedrag ben ik genezen :)

(Ook wel grappig om te zien dat dit aandeel zich niets lijkt aan te trekken van de dip en juist hard omhoog gaat op het moment van schrijven.)

Meer dan de periodieke storting inleggen is trouwens voor de meesten hooguit een academische oefening. Je hebt niet spontaan meer vrij belegbaar vermogen wanneer koersen dalen. Misschien heb je een buffer, maar dat is bedoeld voor onverwachte noodzakelijke uitgaven of onverwacht ontbrekende inkomsten. Daar moet je niet mee beleggen, en al helemaal niet in geval van een marktcrisis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
Zr40 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:50:
[...]

Toch is het een vorm van market timing, en dat is een van de redenen waarom ik als buy&hold belegger niet heel veel op recente bewegingen let bij aankoop. Nouja, behalve dan dat recente geval waar ik in dit topic over heb geschreven vorige week, maar van dat gedrag ben ik genezen :)

(Ook wel grappig om te zien dat dit aandeel zich niets lijkt aan te trekken van de dip en juist hard omhoog gaat op het moment van schrijven.)

Meer dan de periodieke storting inleggen is trouwens voor de meesten hooguit een academische oefening. Je hebt niet spontaan meer vrij belegbaar vermogen wanneer koersen dalen. Misschien heb je een buffer, maar dat is bedoeld voor onverwachte noodzakelijke uitgaven of onverwacht ontbrekende inkomsten. Daar moet je niet mee beleggen, en al helemaal niet in geval van een marktcrisis.
Niet iedereen heeft dezelfde uitgangssituatie, maar ik spaar elke maand een zelfde bedrag, waarvan ik 50% in ETFs steek en 50% gebruik als hypotheekaflossing. Mocht de markt 25% of meer dippen ga ik die balans absoluut verschuiven naar 75/25 of zelfs 100/0 (afhankelijk van mijn LtV op dat moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:50:
[...]

Meer dan de periodieke storting inleggen is trouwens voor de meesten hooguit een academische oefening.
Wellicht ben ik wat (te) voorzichtig, maar mijn maandelijkse inleg is een fractie van wat we maandelijks overhouden. Rest gaat naar de spaarrekening. Denk dat dat voor veel mensen geldt die passief beleggen.

Hypotheek extra aflossen met spaargeld zet naar mijn idee weinig zoden aan de dijk, dat is minimaal tov de winst die vrij kwam bij de verkoop van ons appartement en de waardestijging van afgelopen jaren. Ik wil juist naar verhouding minder geld in stenen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 06-05-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dank voor jullie feedback! Nog even wat extra context:

ik heb extra cash beschikbaar door variabel inkomen (extra commissie) en heb tot op heden niet meer dan het vaste bedrag per maand ingelegd.

Het luxe probleem is dus dat ik sinds ik beleg mezelf afvraag wanneer ik extra in moet inleggen met een grotere storting en hoeveel. Op de spaarrekening doet het niets en de hypotheek aflossen levert te weinig rendement op (hooguit wel wat extra rust en risico spreiding?)

Best lastig dit.. Buffer is er.. dus de vraag wat is slim om te doen op langer termijn. Misschien toch hypotheek er naast aflossen in het kader van FO? Dus niet voor rendement vs 100 procent vwrl maar meer als risico spreiding en puur voor het gevoel?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 41% gewijzigd door Workaholic op 06-05-2019 20:20 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Workaholic schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:11:
Dank voor jullie feedback! Nog even wat extra context:

ik heb extra cash beschikbaar door variabel inkomen (extra commissie) en heb tot op heden niet meer dan het vaste bedrag per maand ingelegd.

Het luxe probleem is dus dat ik sinds ik beleg mezelf afvraag wanneer ik extra in moet inleggen met een grotere storting en hoeveel. Op de spaarrekening doet het niets en de hypotheek aflossen levert te weinig rendement op (hooguit wel wat extra rust en risico spreiding?)

Best lastig dit.. Buffer is er.. dus de vraag wat is slim om te doen op langer termijn. Misschien toch hypotheek er naast aflossen in het kader van FO? Dus niet voor rendement vs 100 procent vwrl maar meer als risico spreiding en puur voor het gevoel?
En gewoon met vakantie gaan , is dat een idee? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Zie edit hierboven

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Workaholic schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:11:
Het luxe probleem is dus dat ik sinds ik beleg mezelf afvraag wanneer ik extra in moet inleggen met een grotere storting en hoeveel.
Toevallig hebben we vorige week net een discussie daarover gehad: lump sum (alles in eens) of DCA (stap voor stap inleggen). Misschien interessant om terug te lezen. Zoals gezegd doet lump sum het meestal beter. Als het je dus gaat om de grootste kans op de hoogst mogelijk opbrengst: alles inleggen z.s.m.

Dit artikel legt het wel goed uit: https://www.kitces.com/bl...-average-reduces-returns/

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 06-05-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:48
Gelukje gehad. Ik was net de afgelopen weken bezig met het vereenvoudigen van mijn portefeuille.

Zaken met relatief hoge kosten eruit, enkele kleine posities die zwaar in de min stonden ook eruit.

Heb nu redelijk veel cash om in te stappen.

Eind deze week eens evalueren maar evengoed is alles dan al weer voorbij.

Mijn portefeuille is vandaag 0,74% gezakt, mijn ene nutsbedrijf zelfs 0,5% gestegen. Nog geen reden tot paniek.

[ Voor 15% gewijzigd door Wozmro op 06-05-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Workaholic zet het om naar een maandbedrag, steek de helft in VWRL en de andere helft in extra aflossen?

Of los alles af op de hypotheek en leg het verschil in maandlasten elke maand in op VWRL?

[ Voor 30% gewijzigd door Tsurany op 06-05-2019 21:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Elk jaar krijg ik weer netjes van Lynx een ingevulde 1042-S formulier van de verkregen US dividenden.
Hier is 15% dividendbelasting ingehouden door de VS.

Kan ik deze nog ergens verrekenen / terug verordenen?
Of is dit al helemaal volgens het boekje?
Pagina: 1 ... 73 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.