Nee dus. Zie: post Sander B.Zr40 schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:28:
'Waarom' lijkt mij duidelijk:
Hypotheken? Dat wist ik niet. Maar om hypotheken aan te bieden heb je ook geen bankvergunning nodig.Sander B schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:19:
[...]
Het verbaasde me te zien dat DeGiro inderdaad is naar het kijken van een bankvergunning. Alleen blijkbaar niet (alleen) voor de beleggingsrekeningen/DGS, maar omdat ze ook overwegen hypotheken aan te bieden. https://www.bnr.nl/nieuws...unning-nog-geen-beursgang
Misschien willen ze af van de kosten voor de compensatie van de negatieve rente op EUR tegoeden (die ze nu 'uit coulance' compenseren) en zien dit als een veilige en/of lucratieve mogelijkheid om dat te bewerkstelligen?
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 29-04-2019 15:08 ]
Ik vermoed dat door o.a.:
- bulk bediening
- minimale overhead
- geen ambitie tot diverse certificeringen (o.a. op het vlak van klantbediening/afhandeltijden etc.)
DeGiro de kosten zo laag houd...?
- bulk bediening
- minimale overhead
- geen ambitie tot diverse certificeringen (o.a. op het vlak van klantbediening/afhandeltijden etc.)
DeGiro de kosten zo laag houd...?
Mensen welke sites of sources gebruiken jullie voor nieuwe stock ideas?
Ik ben bezig met een watchlist te maken van zeer goede bedrijven die op dit moment overpriced zijn om die in de toekomst als die goedkoper worden aan mijn portfolio toe te voegen.
Ik ben bezig met een watchlist te maken van zeer goede bedrijven die op dit moment overpriced zijn om die in de toekomst als die goedkoper worden aan mijn portfolio toe te voegen.
Ik gebruik veel seekingalpha.comAudiRS3 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:35:
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Een vraagje, gezien ik sinds kort pas bij DeGiro zit.
Uber gaat naar verwachting omstreeks mei naar de beurs. Hoe kan ik zien wanneer en/of DeGio deze verhandelbaar maakt? Het zal mijn eerste aandelenaankoop zijn bij dit platform en Uber lijkt mij een ideale test.
Uber gaat naar verwachting omstreeks mei naar de beurs. Hoe kan ik zien wanneer en/of DeGio deze verhandelbaar maakt? Het zal mijn eerste aandelenaankoop zijn bij dit platform en Uber lijkt mij een ideale test.
En dit is waarom market timing c.q. 'wachten op de val' niet werkt (of in ieder geval niet altijd).
Donderdag kreeg ik een aanbeveling (betaald advies) voor een bepaald bedrijf. Ik kijk er naar, vind het wel interessant, maar zie dat de koers flink is gestegen. Ik ben namelijk niet de enige die dit advies ontvangt. Zo'n stijging gebeurt vaak bij deze aanbevelingen wanneer de market cap van het bedrijf niet zo heel groot is (deze is 1 miljard) en meestal let ik daar niet op (want ik beleg voor de lange termijn en een paar procent maakt dan niets uit). Maar dit keer vond ik dat het wel een hele grote sprong was en besloot te wachten op de onvermijdelijke val.
Koers vóór de aanbeveling: 35.
Piek op donderdag rond 41, slot rond 37.50.
Slot vrijdag: 41.
Koers nu: rond 44.
Zojuist besloten dat dit echt niet mijn stijl van beleggen is, en heb alsnog de kooporder geplaatst. Uitvoering op 44.11.
De pijl geeft aan wanneer de aanbeveling werd gepubliceerd.
Donderdag kreeg ik een aanbeveling (betaald advies) voor een bepaald bedrijf. Ik kijk er naar, vind het wel interessant, maar zie dat de koers flink is gestegen. Ik ben namelijk niet de enige die dit advies ontvangt. Zo'n stijging gebeurt vaak bij deze aanbevelingen wanneer de market cap van het bedrijf niet zo heel groot is (deze is 1 miljard) en meestal let ik daar niet op (want ik beleg voor de lange termijn en een paar procent maakt dan niets uit). Maar dit keer vond ik dat het wel een hele grote sprong was en besloot te wachten op de onvermijdelijke val.
Koers vóór de aanbeveling: 35.
Zojuist besloten dat dit echt niet mijn stijl van beleggen is, en heb alsnog de kooporder geplaatst. Uitvoering op 44.11.
De pijl geeft aan wanneer de aanbeveling werd gepubliceerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 29-04-2019 20:03 ]
Koers ajax schiet ook omhoog laatste jaar.
Stel ze winnen de CL, hoe hoog zal de koers dan zijn? Maw is het de gok waard?
Overigens wel bijzonder dat de koers al vrij lang een stijging laat zien, alsof veel mensen het aan zagen komen.
Overigens wel bijzonder dat de koers al vrij lang een stijging laat zien, alsof veel mensen het aan zagen komen.
[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 29-04-2019 20:33 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik kijk ook best veel Youtube, zeker de bekendere aandelen worden uitvoerig besproken, en veel verschillende invalshoeken. Ook best veel koekenbakkers maar toch vind ik die ook leuk om te horen.AudiRS3 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:35:
Ik begrijp de waarde van een beursgenoteerde voetbalclub niet echt. Ik volg het voetbal niet echt, maar de koersstijgingen komen wel overeen met belangrijke wedstrijden. Is de koers gedreven door sentiment (fans van de club die aandelen kopen omdat ze trots zijn) of zit er voor het bedrijf achter de club meer in dan eenmalige financiële winst bij het winnen van een toernooi?Sport_Life schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:33:
Koers ajax schiet ook omhoog laatste jaar.
Helaas geen antwoord op je vraag maar hun klantenservice mailt altijd snel terug, die weten het wel. Kan je uitleggen waarom Uber? Long of short?Orangelights23 schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:22:
Bedoel je intekenen op de IPO of regulier aandelen kopen door een order in te leggen? Ik he b het prospectus niet gelezen, maar volgens Binck kan je als particulier niet intekenen op de IPO van Uber. Ik denk dat je als particulier dus pas orders in kunt leggen bij je broker op het moment dat de handel daadwerkelijk is gestart. Ik denk dat zodra die datum bekend is, dat wel snel via allerlei media de wereld in wordt getoeterd.Orangelights23 schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:22:
Ik weet niet wat jij als ideale test ziet, maar hier even een quootje over tech-IPO's in z'n algemeenheid:
Eight of the ten largest tech IPOs in history declined between 25 and 71 percent in the year following their first day of trading. The most recent example of a high-profile tech IPO bust is Snap, Inc. Snap closed its first day of trading in March 2017 at a price of $24.48. Roughly two years later, Snap shares are now trading at $11.44.
En hier nog een quootje over Uber specifiek, realiseer je dat jij als particulier een forse informatieachterstand hebt om te beoordelen de waardering enigszins reeel is:
Hoewel de S-1 van Uber meer dan 200 pagina’s lang is, bevat het document verrassend weinig informatie over de belangrijkste data van het bedrijf.
Om tenslotte Corné van Zeijl maar eens te citeren: “Een bekend gezegde is dat IPO niet staat voor Initial Public Offering, maar voor It's Probably Overpriced.”
@LevelBoss & @pikootje Thanks voor de info, ik ga het inderdaad even navragen.
Uber is de eerste grote speler die naar de beurs gaat, dus ik wil gewoon even kijken hoe dit werkt bij DeGiro. Misschien een euro of 50 erin stoppen. Het is mij inderdaad bekend hoe het zit met tech-bedrijven, dus ik ga zeker niet all-in of long.
Uber is de eerste grote speler die naar de beurs gaat, dus ik wil gewoon even kijken hoe dit werkt bij DeGiro. Misschien een euro of 50 erin stoppen. Het is mij inderdaad bekend hoe het zit met tech-bedrijven, dus ik ga zeker niet all-in of long.
Interessante tool, bedankt voor de tipHEA220 schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:55:
Weet niet of je de site https://www.portfoliovisualizer.com/ ook wel eens gebruikt?
Alleen jammer dat hij geen Europese aandelen lijkt te kennen...
@zr40 Waarom niet een limietorder onder de 44,11 na een advies? Wel interessant die piek op 225k stukken, dan kopen mensen dus blind (zonder validatie?) na advies..
Nadat de handel op in de loop van de dag begint (meestal paar uur na Amerikaanse opening) kan je gewoon orders plaatsen.Orangelights23 schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:25:
@LevelBoss & @pikootje Thanks voor de info, ik ga het inderdaad even navragen.
Onder de 37 bedoel je? Dat was de koers direct na de sprong na publicatie van het advies. Als ik dat had gedaan dan had ik nu nog steeds zitten wachten, want de koers is sindsdien (nog) niet onder 37 gekomen.BiLLY_daKid schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:41:
@zr40 Waarom niet een limietorder onder de 44,11 na een advies?
Als je een hogere prijs bedoelt, welke dan precies? Het slot op donderdag was rond de 37.50, maar dat kan je van tevoren niet weten. En het is nog steeds hoger dan wanneer ik niet zou hebben gewacht op een betere koers.
Ja... Ik kan mij voorstellen dat velen geen tijd of zin hebben om ieder advies nader te bekijken, en gewoon vertrouwen op het werk van de adviseur. Deze adviesdienst levert aanbevelingen voor bedrijven voor de lange termijn, en in het advies wordt uiteengezet waarom de adviseur dat denkt. Het is niet enkel een 'koop nu XYZ' bericht, maar als men geen tijd of zin heeft om de uiteenzetting te begrijpen en er een eigen mening over te vormen, dan heeft het voor diegenen wel dat effect.Wel interessant die piek op 225k stukken, dan kopen mensen dus blind (zonder validatie?) na advies..
Ik doelde hier op, met zo'n piek komt er altijd een daling omdat winst wordt gepakt. Met die 44,11 heb je -altijd achteraf- hoog ingekocht.Koers vóór de aanbeveling: 35.
Klopt, maar wat zou je dan als limiet hebben genomen zonder kennis achteraf te gebruiken? 44,10? 42? 37? Ik weet niet op welk niveau het dal zou komen (of dat er uberhaupt een dal moet gaan komen).
Mijn punt is dat het market timen de oorspronkelijke fout is geweest, en het gevolg daarvan ga ik niet oplossen door wederom te gaan market timen.
Mijn punt is dat het market timen de oorspronkelijke fout is geweest, en het gevolg daarvan ga ik niet oplossen door wederom te gaan market timen.
Je moet er wel voor waken dat je één actie niets zegt over een bepaalde strategie. Nu pakt het toevallig slecht uit, als het toevallig goed was uitgepakt, was dan je conclusie geweest dat market timen wel werkt?Zr40 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:53:
Klopt, maar wat zou je dan als limiet hebben genomen zonder kennis achteraf te gebruiken? 44,10? 42? 37? Ik weet niet op welk niveau het dal zou komen (of dat er uberhaupt een dal moet gaan komen).
Nog een interessant perspectief op de discussie lump sum vs. DCA.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dat is het mooie van de huidige tijd: voor elke strategie kun je voor en tegenstanders vinden.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Wat vinden jullie van dit fonds?: https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0006311771
TER van 0,3% en geen aan/verkoop of switch kosten bij Fitvermogen, lijkt mij prima voor een emerging markets fonds, of zie ik iets over het hoofd?
Doet het alleen wel echt een heel stuk slechter dan de benchmark, maar keert behoorlijk dividend uit.
TER van 0,3% en geen aan/verkoop of switch kosten bij Fitvermogen, lijkt mij prima voor een emerging markets fonds, of zie ik iets over het hoofd?
Doet het alleen wel echt een heel stuk slechter dan de benchmark, maar keert behoorlijk dividend uit.
In vino veritas, in aqua sanitas
Los van het fonds, heb er even snel naar gekeken en verder niet beoordeeld, vind ik Fitvermogen prima. Ik heb zelf wat Global Mix Fund IV, prima dividend en redelijke kosten. De Global Mix fondsen (I t/m V) komen vaak naar voren in onderzoeken zoals Finner als prima partij. Let wel, er zitten heel wat Meesmannen hier die het helemaal niets vinden dat er actief beheerd wordt, maar ter risicospreiding is het altijd wel prima.JohanNL schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:37:
Wat vinden jullie van dit fonds?: https://www.nnip.com/nl-N...funds/detail/NL0006311771
Tot op het heden alleen de "Backtest Portfolio Asset Class Allocation".Sander B schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:29:
[...]
Interessante tool, bedankt voor de tipals ik het zo snel zie is zeker de Portfolio Optimization (optimize Sharpe ratio) interessant. Wat gebruik je zelf zoal?
Alleen jammer dat hij geen Europese aandelen lijkt te kennen...
Afgelopen maand ben ik namelijk bezig geweest om mijn asset locatie te bepalen die ik aan wil houden.
Beleg nu 3 jaar, dus zou o.a. eens tijd worden om ook eens te starten met wat stap 1 zou moeten zijn

Mijn asset locatie is lichtjes gebaseerd op de ultimate buy and hold strategy van Paul Merriman.
Ik zie daar geen voordeel in. Maar misschien mis ik iets...bert pit schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:07:
Dat is het mooie van de huidige tijd: voor elke strategie kun je voor en tegenstanders vinden.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Als jullie een ETF zowel op de beurs in Londen kan kopen als Duitsland, beide in EUR en tegen dezelfde transactie kosten, welke zou dan je voorkeur hebben?
Of ligt het aan handelsvolume?
Of ligt het aan handelsvolume?
[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 01-05-2019 10:42 ]
@Philflow Volume en spread is belangrijk en transactiekosten kunnen verschillen. Daarnaast heb je misschien al eens gehandeld op één van die beurzen dit jaar en dan betaal je geen aansluitkosten (vooral relevant bij kleine transacties). Sommige beurzen zijn 15 minuten vertraagd (en real-time tegen betaling) - dit kan ook bepalend zijn voor je keuze.
@Longcat ok. Laten we voor het voorbeeld aannemen dat het al het andere gelijk is. Transactiekosten, aansluitkosten, spread en volume. Dan een voorkeur of maakt het helemaal niks uit?
Ik dacht misschien dat de uittreding van UK uit de EU een nadeel zou kunnen worden, maar dat is puur gissen van mij.
Ik dacht misschien dat de uittreding van UK uit de EU een nadeel zou kunnen worden, maar dat is puur gissen van mij.
@Philflow Degiro had laatst een post over gevolgen Brexit. Volgens mij is er al voorgesorteerd op een Brexit en mag je er geen hinder van ondervinden. Uiteindelijk kan het ook niet (permanent) belemmeringen opleveren, we kunnen tenslotte ook met andere niet-EU landen handelen.
Let op: ik weet bovenstaande niet zeker!
Let op: ik weet bovenstaande niet zeker!
Voor wie een hedge wil tegen oorlogen en dergelijke, zie uitsluitingslijst APG.
Daarnaast ook een flinke lijst met tabaksproducenten voor als je op zoek bent naar mooi stabiel dividend.
Daarnaast ook een flinke lijst met tabaksproducenten voor als je op zoek bent naar mooi stabiel dividend.
Handig opgesplitst naar de klassieke oorlog, voor de wat conservatievere belegger, en de Nucleaire variant. Ik stuur de lijst door naar Think met de vraag voor een nieuwe ETF.
Bijzonder dat Walmart er ook een plekje op heeft gevonden...Longcat schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:40:
@Hielko heeft te maken met behandeling van werknemers (in brede zin) geloof ik. Begrijp ik op zich, maar waarom dan alleen Walmart? Er zijn volgens mij zat andere bedrijven die zich niet netjes gedragen naar hun werknemers (e.g Amazon..).
----
Hanteert degiro ook een dergelijke lijst? Ik kan de overgrote meerderheid van de bedrijven in USA/UK genoteerd niet vinden.
----
Hanteert degiro ook een dergelijke lijst? Ik kan de overgrote meerderheid van de bedrijven in USA/UK genoteerd niet vinden.
[ Voor 21% gewijzigd door Longcat op 01-05-2019 15:50 ]
Kan zijn dat ze die simpelweg nog niet aan hun systeem hebben toegevoegd. Het bedrijf waar ik het laatst over had was op dat moment ook nog niet zichtbaar in DEGIRO - vandaag inmiddels wel.Longcat schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:49:
In principe plaatst een execution only broker geen ethische beperkingen op verhandelbare effecten voor hun klanten.
Heb je een paar voorbeelden van bedrijven die je mist?
[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 01-05-2019 16:37 ]
Ik had Honeywell ook niet bij de nucleaire wapens verwacht. Hielden ze de koude oorlog op temperatuur?Hielko schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:46:
[...]
Bijzonder dat Walmart er ook een plekje op heeft gevonden...
Nou... wel meer dan dat: https://aerospace.honeywell.com/en/markets/defenseSander B schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:21:
[...]
Ik had Honeywell ook niet bij de nucleaire wapens verwacht. Hielden ze de koude oorlog op temperatuur?
Degiro is een broker en laat handelen in instrumenten. APG is een fondsbeheerder, die beheerd fondsen. Degiro mag waarschijnlijk niets eens lijsten bijhouden, omdat ze daarmee advies gaan geven ipv execution only.Longcat schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:49:
In het kader van MVO is er "veel discussie" over het uitsluiten van deze bedrijven. Door harde uitsluiting zit je namelijk als aandeelhouder ook niet meer aan tafel en dus worden ook geen kritische vragen meer gesteld. See no evil, hear no evil.
Overigens zijn de genoemde bedrijven aardig stabiel met dividenden, dus dit gaat ten koste van performance van de deelnemers.
Het is weer zo ver, nieuwe maand en nieuwe buy&hold statistieken 

Wederom outperformance ten opzichte van de drie benchmarks. Waar blijven de maanden met underperformance?
€ 22,71 aan transactiekosten deze maand. Opties zijn eigenlijk best wel duur om te verhandelen.
(Zonder de opties zou het op € 8,78 uitkomen.)
Deze maand zullen ook mijn eerste twee geschreven puts verlopen: TWTR en SQ. De eerste is nu al zo goed als waardeloos geworden, de tweede is al met ongeveer 70% gedaald sinds verkoop. Over twee weken gaan we het zien
De AEX short box positie die ik vorige maand had geopend heb ik nog steeds. Deze heb ik in het overzicht tegen de resulterende cash positie weggestreept.
De netto cash positie is een stuk negatiever geworden. Dit komt doordat ik een covered call positie ben aangegaan waarbij het de bedoeling is dat de call uiteindelijk uitgeoefend gaat worden. De call is nu ITM maar met expiration in juli kan het nog wel even duren.
De netto cash positie is weliswaar negatief, maar dankzij de short box heb ik geen negatief saldo en betaal ik geen rente. Sterker nog, dankzij de box ontvang ik effectief rente. Ik houd de netto cash positie zeker nauwlettend in de gaten en indien nodig doe ik een extra storting, maar ik lig er niet van wakker 's nachts
Deze maand (apr) | Vorige maand (mrt) | YTD | Since inception | |
---|---|---|---|---|
Totaal rendement | +4,59% | +4,07% | +29,37% | +29,82% |
Hoogste prestatie | OKTA, +25,78% | ZS, +44,71% | GH, +78,16% | GH, +88,16% |
Laagste prestatie | TSLA, –14,69% | ZG, –16,33% | TSLA, –26,39% | TSLA, –27,17% |
Aantal posities | 87 | 63 | ||
Verdeling | Aandelen 117,0% Opties 0,9% Cash –17,9% | Aandelen 104,5% Opties –0,5% Cash –4,0% | ||
Transacties | Aandelen 15× Opties 14× Valutaconversie 2× | Aandelen 7× Opties 3× Valutaconversie 1× | Aandelen 54× Opties 17× Valutaconversie 4× | Aandelen 78× Opties 17× Valutaconversie 6× |
Transactiekosten | € 22,71 | € 5,49 | € 38,98 | € 55,40 |

Wederom outperformance ten opzichte van de drie benchmarks. Waar blijven de maanden met underperformance?
€ 22,71 aan transactiekosten deze maand. Opties zijn eigenlijk best wel duur om te verhandelen.

Deze maand zullen ook mijn eerste twee geschreven puts verlopen: TWTR en SQ. De eerste is nu al zo goed als waardeloos geworden, de tweede is al met ongeveer 70% gedaald sinds verkoop. Over twee weken gaan we het zien
De AEX short box positie die ik vorige maand had geopend heb ik nog steeds. Deze heb ik in het overzicht tegen de resulterende cash positie weggestreept.
De netto cash positie is een stuk negatiever geworden. Dit komt doordat ik een covered call positie ben aangegaan waarbij het de bedoeling is dat de call uiteindelijk uitgeoefend gaat worden. De call is nu ITM maar met expiration in juli kan het nog wel even duren.
De netto cash positie is weliswaar negatief, maar dankzij de short box heb ik geen negatief saldo en betaal ik geen rente. Sterker nog, dankzij de box ontvang ik effectief rente. Ik houd de netto cash positie zeker nauwlettend in de gaten en indien nodig doe ik een extra storting, maar ik lig er niet van wakker 's nachts
Naar mijn mening ben je erg aan het over-analyseren. En de slechte maanden gaan zeker nog wel komen. Wellicht zijn deze uitspraken van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman wel inzichtvol voor je: https://www.fool.com/inve...rom-a-nobel-prize-wi.aspxZr40 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:57:
Het is weer zo ver, nieuwe maand en nieuwe buy&hold statistieken
Deze maand (apr)
Vorige maand (mrt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+4,59%
+4,07%
+29,37%
+29,82%
Hoogste prestatie
OKTA, +25,78%
ZS, +44,71%
GH, +78,16%
GH, +88,16%
Laagste prestatie
TSLA, –14,69%
ZG, –16,33%
TSLA, –26,39%
TSLA, –27,17%
Aantal posities
87
63
Verdeling
Aandelen 117,0%
Opties 0,9%
Cash –17,9%
Aandelen 104,5%
Opties –0,5%
Cash –4,0%
Transacties
Aandelen 15×
Opties 14×
Valutaconversie 2×
Aandelen 7×
Opties 3×
Valutaconversie 1×
Aandelen 54×
Opties 17×
Valutaconversie 4×
Aandelen 78×
Opties 17×
Valutaconversie 6×
Transactiekosten
€ 22,71
€ 5,49
€ 38,98
€ 55,40
[Afbeelding]
[Afbeelding]
€ 22,71 aan transactiekosten deze maand. Opties zijn eigenlijk best wel duur om te verhandelen.(Zonder de opties zou het op € 8,78 uitkomen.)
En dan met name:
There is general agreement among researchers that nearly all stock pickers, whether they know it or not – and few of them do – are playing a game of chance.
Uit: Thinking, Fast and SlowIn addition to improving the emotional quality of life, the deliberate avoidance of exposure to short-term outcomes improves the quality of both decisions and outcomes.
Esterline TechnologiesZr40 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:19:
[...]
Heb je een paar voorbeelden van bedrijven die je mist?
Elbit Systems Ltd
Aerojet Rocketdyne
Babcock International Group (alleen turbo's
Engility
General Dynamics
(en meer)
Ik vind het vooral leuk om dit te delen. Ik beleg met een lange termijn buy&hold strategie en dagelijkse bewegingen hebben in principe geen invloed op mijn beslissingen. (In principe, want met een negatief netto cash positie moet je dat wel in de gaten houden.)HuHu schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:49:
[...]
Naar mijn mening ben je erg aan het over-analyseren. En de slechte maanden gaan zeker nog wel komen. Wellicht zijn deze uitspraken van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman wel inzichtvol voor je: https://www.fool.com/inve...rom-a-nobel-prize-wi.aspx
Of doelde je met het over-analyseren misschien op een specifiek deel van mijn post?
Esterline Technologies - overgenomen door TransDigm Group Inc. in maart 2019Longcat schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:04:
[...]
Esterline Technologies
Elbit Systems Ltd
Aerojet Rocketdyne
Babcock International Group (alleen turbo's)
Engility
General Dynamics
(en meer)
Elbit Systems Ltd - vindbaar met ISIN: IL0010811243
Aerojet Rocketdyne - onvindbaar op DEGIRO. Bij IB zichtbaar op NYSE
Babcock International Group - dit aandeel zie ik gewoon bij DEGIRO. Turbo's kan ik niet voor je controleren
Engility - overgenomen door Science Applications International Corporation in september 2018
General Dynamics - onvindbaar op DEGIRO. Bij IB zichtbaar op NYSE
Voor die twee onvindbare bedrijven zou je contact moeten opnemen met DEGIRO, ik zie zo snel geen reden waarom ze die niet aanbieden.
Om even de knuppel in het hoenderhok te gooien, je post nu een paar maand in dit topic, ik vermoed dat je nog niet zo lang (actief) belegt, ik zie je alleen maar met speculatieve/volatiele tickers gooien, je lijkt te betalen voor beurstips, je schrijft kale puts, je lijkt vrij overtuigd van je eigen analyses en sinds je statistiekjes van je IB account post zitten we in een razende bull-markt waarin elke blinde kip wel een zaadje kan vinden. Allemaal datapunten die bij mij niet veel vertrouwen opwekken. If anything sta je erg hoog op mijn shortlist van posters met risico op underperformance.Zr40 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:57:Wederom outperformance ten opzichte van de drie benchmarks. Waar blijven de maanden met underperformance?
Dat gezegd hebbende, vat dit vooral niet persoonlijk op en blijf lekker doorgaan met posten, iemand moet de indexbeleggers hier toch wat tegengas geven!
[ Voor 13% gewijzigd door writser op 01-05-2019 22:00 ]
Onvoorstelbaar!
Tja.. Ik waardeer de achterliggende gedachte van het ABP maar heb zo mijn twijfels over wat voor effect dit soort maatregelen sorteren. Als genoeg partijen zo'n no-go lijst opstellen dan is dat natuurlijk een duidelijk signaal voor een bedrijf dat bijv. clusterbommen maakt. En wellicht komt de koers dan onder druk te staan, ook vervelend voor zo'n bedrijf.Longcat schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:40:
Aan de andere kant, als genoeg partijen een clusterbommenbouwer boycotten en de prijs stort helemaal in dan staat er altijd wel ergens een pot geld klaar van mensen met wat minder morele scrupules. En als zo'n bedrijf dan voor een prikje in handen komt van een Saoedische prins of een private equity fonds van Dick Cheney, of van Longcat (
Onvoorstelbaar!
Check! Ik beleg in individuele aandelen sinds december 2018. Daarvoor alleen ETFs en crowdfunding.writser schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:25:
[...]
Om even de knuppel in het hoenderhok te gooien, je post nu een paar maand in dit topic, ik vermoed dat je nog niet zo lang (actief) belegt,
Dat zijn toevallig diegenen die naar buiten schieten (zowel omhoog en omlaag). De rustigere tickers zitten vanzelfsprekend ergens in het midden en die zullen daarom ook nooit verschijnen in mijn maandelijkse 'hoogste/laagste prestatie' postik zie je alleen maar met speculatieve/volatiele tickers gooien
Check! Met gedegen analyse erbij, waarbij de analist onderbouwt waarom hij achter een tip staat. Maar ook risicofactoren, en potentiële scenario's wanneer ze zouden verkopen. En uiteindelijk beslis ik zelf of ik het advies overneem.je lijkt te betalen voor beurstips
Check! Maar geen constructies met een onbeperkt verlies. En verder alleen posities waarbij ik het niet erg zou vinden als de opties uitgeoefend zouden worden.je speelt met opties
Dat doe ik niet bewust. Ik geef wat commentaar op wat ik zie en vind het gewoon bijzonder dat mijn portfolio het tot dusver beter blijft doen dan de rest van de markt.je lijkt vrij overtuigd van je eigen analyses
True, maar wat ik opmerk is dat mijn portfolio het tot dusver beter doet dan die razende bull-markt als geheel. Het startmoment is toevallig net in het dal van december, maar bij een vergelijking met de markt maakt de absolute performance niets uit. En met inmiddels 83 posities kan je m.i. niet meer spreken van 'het vinden van een zaadje' want het effect van één geweldig aandeel is minimaal ten aanzien van het volledige portfolio.en sinds je statistiekjes van je IB account post zitten we in een razende bull-markt waar elke kip wel een zaadje kan vinden.
Ik moet wel de enige zijn op je shortlist, niemand anders durft dit soort dingen hier te postenIf anything sta je erg hoog op mijn shortlist van posters met risico op underperformance.
Ik neem aan dat je underperformance since inception bedoelt, en niet voor een losse maand in de toekomst? Outperformance is niet mijn doel an sich, maar wel altijd fijn natuurlijk. Ik vind het vooral leuk om met de markt bezig te zijn en op deze manier gaat dat volgens mij prima samen met een buy&hold strategie. We gaan het zien
Gelukkig vat je het sportief op.
. Om een voorbeeldje te geven, als je de IPO, CIBR en IRBO etf's had gekocht begin dit jaar (respectievelijk nieuwe beursnoteringen, cybersecurity en robotics & AI) dan heb je een divers mandje aandelen dat ruim outperformde de afgelopen 3 maand. Maar datzelfde mandje ging ook helemaal door het putje eind 2018 (en zal dat waarschijnlijk weer doen de volgende crisis).
. FWIW ik denk dat dit ook niet de meest ideale plek is om actieve beleggingen te bespreken. Er is hier gewoon niet zo veel interesse / kennis op dat gebied.
Zou kunnen. Aan de andere kant, als je een hele hoop volatiele aandelen koopt is het niet heel moeilijk om te outperformen als de beurs hard omhoog gaat. Maar de kans is groot dat je dan omlaag ook outperformtZr40 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:01:
True, maar wat ik opmerk is dat mijn portfolio het tot dusver beter doet dan die razende bull-markt als geheel. Het startmoment is toevallig net in het dal van december, maar ik kijk niet naar absolute performance. Ik vergelijk de performance van mijn portfolio met die van de markt, en met inmiddels 83 posities kan je m.i. niet meer spreken van 'het vinden van een zaadje' want het effect van één geweldig aandeel is minimaal ten aanzien van het volledige portfolio.
Je hebt inderdaad niet heel veel concurrentie hierIk moet wel de enige zijn op je shortlist, niemand anders durft dit soort dingen hier te posten
Onvoorstelbaar!
Als ze netjes dividend betalen en het percentage stijgt flink omdat de institutionals ze niet mogen hebben, dan wil ik ze inderdaad wel. Als die bedrijven zo slecht zijn, dan moeten ze maar gesloten worden i.p.v. mensen verbieden de aandelen te kopen.writser schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:57:
[...]
Aan de andere kant, als genoeg partijen een clusterbommenbouwer boycotten en de prijs stort helemaal in dan staat er altijd wel ergens een pot geld klaar van mensen met wat minder morele scrupules. En als zo'n bedrijf dan voor een prikje in handen komt van een Saoedische prins of een private equity fonds van Dick Cheney, of van Longcat () en alle 'fatsoenlijke' beleggers hebben geen inspraak meer, is de wereld dan zo veel beter af? Ik heb daar zo mijn twijfels over. Lastige kwestie.
Held! Wel vreemd dat de overgenomen bedrijven op die lijst komen dan... Nog best veel overnames dan. Thanks voor de conviction list, ABP.Zr40 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:10:
[...]
Ik vind het vooral leuk om dit te delen. Ik beleg met een lange termijn buy&hold strategie en dagelijkse bewegingen hebben in principe geen invloed op mijn beslissingen. (In principe, want met een negatief netto cash positie moet je dat wel in de gaten houden.)
Of doelde je met het over-analyseren misschien op een specifiek deel van mijn post?
[...]
Esterline Technologies - overgenomen door TransDigm Group Inc. in maart 2019
Elbit Systems Ltd - vindbaar met ISIN: IL0010811243
Aerojet Rocketdyne - onvindbaar op DEGIRO. Bij IB zichtbaar op NYSE
Babcock International Group - dit aandeel zie ik gewoon bij DEGIRO. Turbo's kan ik niet voor je controleren
Engility - overgenomen door Science Applications International Corporation in september 2018
General Dynamics - onvindbaar op DEGIRO. Bij IB zichtbaar op NYSE
Voor die twee onvindbare bedrijven zou je contact moeten opnemen met DEGIRO, ik zie zo snel geen reden waarom ze die niet aanbieden.

EDIT: wat betreft babcock bedoelde ik dat ik alleen de turbo's te zien kreeg. Ik zie nu dat het komt door intl vs. international. Lekkere search engine, degiro!
[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 01-05-2019 23:16 ]
Ik weet ook nooit zo goed wat ik nou moet vinden van het uitsluiten van 'immorele' bedrijven. Beleg toch vooral om rendement te halen, niet om de wereld te verbeteren. Oogkleppen op zoals anderen aangeven lijkt me ook niet te helpen.
Maargoed, ik werk dan ook in de offshore, dus het merendeel van wat ik verdien is al niet ethisch verantwoord
Maargoed, ik werk dan ook in de offshore, dus het merendeel van wat ik verdien is al niet ethisch verantwoord
De keuze om wel of niet te beleggen in aandelen van dat soort bedrijven raakt die bedrijven niet direct. Op de markt handel je met andere beleggers, en meestal niet rechtstreeks met het bedrijf.Smitovic schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 04:28:
Ik weet ook nooit zo goed wat ik nou moet vinden van het uitsluiten van 'immorele' bedrijven. Beleg toch vooral om rendement te halen, niet om de wereld te verbeteren. Oogkleppen op zoals anderen aangeven lijkt me ook niet te helpen.
Als zo'n bedrijf massaal wordt uitgesloten, dan daalt de koers in principe. Dat heeft tot effect dat een eventuele buyback van aandelen goedkoper wordt voor het bedrijf. Daar staat wel weer tegenover dat een eventuele emissie van aandelen minder op zou leveren voor hetzelfde aantal aandelen.
Verder heeft het invloed op de waarde van aandelen (of rechten op aandelen) in bezit door insiders. En zoals @writser al aangeeft maakt een lagere koers het makkelijker voor partijen die het bedrijf niet uitsluiten om meer aandelen te bemachtigen en dus meer invloed te krijgen op het bedrijf, terwijl 'fatsoenlijke' beleggers dat niet meer hebben (ze bezitten immers geen aandelen van het bedrijf).
Nofi, maar zo stappen jullie wel heel makkelijk over ethische bezwaren heen. Dit is het type van als ik het drugsafval niet dump in Brabant doet iemand anders het wel. Een lagere koers betekent ontevreden aandelen bezitters. Sowieso zal je vaak zien dat de oprichters nog behoorlijk wat in handen hebben, dus die raak je. En andere aandeelhouders zullen zich afvragen of ze niet een iets andere tak moeten inslaan voor hun aandelen koers. Bij een tabaksfabrikant gebeurd dat niet zo snel natuurlijk, voor een groot consortium dat ook op de zijlijn nog wat clusterbommen maakt kan dat wel gebeuren.
Ik ga niemand vertellen in welke bedrijven hij/zij wel of niet mag beleggen, maar ik vind stellen dat anders de 'slechte' aandeelhouders meer macht krijgen wel een heel erg kut argument om je eigen handelen goed te praten. Wat doe jij immers met je stemrecht bij die bedrijven met je aandelen? (Als je ze hebt).
Persoonlijk als ik ging stockpicken kwamen tabaksfabrikanten niet op het lijstje, en ook zijn clusterbommen wel erg twijfelachtig. Chemische en biologische wapens fabrikanten zouden er ook niet op komen, nucleaire wapens heb ik weinig problemen mee. (En al helemaal niet bij een groot bedrijf als Honeywell wat ook nog zat andere dingen doet). En nu kan dat lijstje voor iedereen anders zijn, maar als je aandelen koopt van een bedrijf wat jij vindt dat moreel onjuiste zaken doet, dan steek je echt je kop in het zand.
Ik ga niemand vertellen in welke bedrijven hij/zij wel of niet mag beleggen, maar ik vind stellen dat anders de 'slechte' aandeelhouders meer macht krijgen wel een heel erg kut argument om je eigen handelen goed te praten. Wat doe jij immers met je stemrecht bij die bedrijven met je aandelen? (Als je ze hebt).
Persoonlijk als ik ging stockpicken kwamen tabaksfabrikanten niet op het lijstje, en ook zijn clusterbommen wel erg twijfelachtig. Chemische en biologische wapens fabrikanten zouden er ook niet op komen, nucleaire wapens heb ik weinig problemen mee. (En al helemaal niet bij een groot bedrijf als Honeywell wat ook nog zat andere dingen doet). En nu kan dat lijstje voor iedereen anders zijn, maar als je aandelen koopt van een bedrijf wat jij vindt dat moreel onjuiste zaken doet, dan steek je echt je kop in het zand.
Wat ik bedoel is, als een bedrijf uitgesloten wordt voor investering dan is dat voor het bedrijf niet een directe aanleiding om te stoppen met hetgeen waartegen bezwaar gemaakt wordt. Ze maken nog steeds evenveel omzet met die activiteit, alleen komt uiteindelijk de winst toe aan de aandeelhouders die het bedrijf niet hebben uitgesloten.Sissors schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:31:
Nofi, maar zo stappen jullie wel heel makkelijk over ethische bezwaren heen. Dit is het type van als ik het drugsafval niet dump in Brabant doet iemand anders het wel. Een lagere koers betekent ontevreden aandelen bezitters. Sowieso zal je vaak zien dat de oprichters nog behoorlijk wat in handen hebben, dus die raak je. En andere aandeelhouders zullen zich afvragen of ze niet een iets andere tak moeten inslaan voor hun aandelen koers. Bij een tabaksfabrikant gebeurd dat niet zo snel natuurlijk, voor een groot consortium dat ook op de zijlijn nog wat clusterbommen maakt kan dat wel gebeuren.
Echter heb je door het bedrijf uit te sluiten zelf geen stemrecht meer en dus ook niet de mogelijkheid om voorstellen in te dienen die, wanneer geaccepteerd door de aandeelhouders, het bestuur kunnen dwingen om het beleid aan te passen. Of zelfs het bestuur wegstemmen.
Dat staat verder los van de persoonlijke keuze om niet te investeren op basis van ethische bezwaren. Ik ben het verder helemaal met je eens, als je vindt dat een bedrijf dingen doet die jij niet vindt kunnen, dan moet je er zelf vooral niet in investeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 02-05-2019 09:52 ]
Verwijderd
Tsja, als je lang genoeg gaat zoeken, vind je al snel zaken die je als onethisch kan bestempelen. Unilever gebruikt veel palmolie in hun producten bijvoorbeeld. Nou ligt er natuurlijk een lange morele lat tussen palmolie gebruiken en clusterbommen produceren, maar ergens zit toch wel een grijs gebied.
Zo heeft Samsung bijvoorbeeld tot 2014 een bedrijf in handen gehad dat Howitzers produceert:
Wikipedia: Hanwha Techwin
Wikipedia: K9 Thunder
Zo heeft Samsung bijvoorbeeld tot 2014 een bedrijf in handen gehad dat Howitzers produceert:
Wikipedia: Hanwha Techwin
Wikipedia: K9 Thunder
Sterker nog, je zal geen enkel bedrijf kunnen vinden die in hun keten van leveranciers niet ergens een product of dienst van een ander bedrijf gebruikt die je zou willen uitsluiten. Bijvoorbeeld als je oliemaatschappijen zou willen uitsluiten, dan kan je ieder bedrijf wel uitsluiten dat goederen vervoert met vrachtwagens.Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:50:
Tsja, als je lang genoeg gaat zoeken, vind je al snel zaken die je als onethisch kan bestempelen.
Maar een lagere koers maakt een bedrijf helaas ook een aantrekkelijkere investering voor partijen zonder morele bezwaren. Dat ben je hopelijk toch met me eens.Sissors schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:31:
Nofi, maar zo stappen jullie wel heel makkelijk over ethische bezwaren heen. Dit is het type van als ik het drugsafval niet dump in Brabant doet iemand anders het wel. Een lagere koers betekent ontevreden aandelen bezitters. Sowieso zal je vaak zien dat de oprichters nog behoorlijk wat in handen hebben, dus die raak je.
Ik praat niks goed, zoals ik al eerder aangaf ben ik het helemaal eens met het onderliggende principe. Ik ben alleen bang dat een goedbedoelde initiatief (zoals het lijstje van het ABP) op de lange termijn misschien wel precies het tegenovergestelde effect bereiken van wat gehoopt wordt. En als je met goede intenties, maar zonder nadenken over consequenties de 'moral highground' inneemt en zegt: "die bedrijven zijn slecht, daar investeer ik niet in" en dat resulteert in een wereld waarin nog meer clusterbommen worden gemaakt, kun je dan trots zijn op jezelf? Ik denk niet dat er een simpele goed/fout oplossing is voor dit vraagstuk. Als bijna alle particuliere beleggers, grote pensioenfondsen, Vanguard en Blackrock alleen nog maar 'socially responsible' beleggen dan blijven de foute bedrijven simpelweg over met een heel ander slag aandeelhouders. Misschien veranderen die bedrijven dan van koers (dat zou je hopen), maar misschien denken ze ook wel "eindelijk zijn we van al die moraalridders af".Ik ga niemand vertellen in welke bedrijven hij/zij wel of niet mag beleggen, maar ik vind stellen dat anders de 'slechte' aandeelhouders meer macht krijgen wel een heel erg kut argument om je eigen handelen goed te praten. Wat doe jij immers met je stemrecht bij die bedrijven met je aandelen? (Als je ze hebt).
Juist een partij als het ABP of, in nog veel grotere mate, Vanguard, heeft genoeg (financiële
[ Voor 8% gewijzigd door writser op 02-05-2019 10:21 ]
Onvoorstelbaar!
Heeft iemand al toevallig de returns van deze ABP lijst vergeleken met bv S&P500, AEX of losse indices (e.g. VWRL)?Longcat schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:14:
[...]
Held! Wel vreemd dat de overgenomen bedrijven op die lijst komen dan... Nog best veel overnames dan. Thanks voor de conviction list, ABP.
EDIT: wat betreft babcock bedoelde ik dat ik alleen de turbo's te zien kreeg. Ik zie nu dat het komt door intl vs. international. Lekkere search engine, degiro!
Op zich ben ik wel voorstander van het niet supporten van deze business, maar ben wel benieuwd
Divide and conquer.
Dat niet, maar de MSCI World Tobacco index doet het vrij aardig: link.
De DJ U.S. Select Aerospace & Defense Index zit ook vol met verboden bedrijven. Daar kun je hier mee spelen: link.
Beide doen het significant beter dan de S&P 500 TR de afgelopen 10/15 jaar. Wellicht juist omdat deze bedrijven een beetje gemeden worden en daarom chronisch aan de goedkope kant zijn.
De DJ U.S. Select Aerospace & Defense Index zit ook vol met verboden bedrijven. Daar kun je hier mee spelen: link.
Beide doen het significant beter dan de S&P 500 TR de afgelopen 10/15 jaar. Wellicht juist omdat deze bedrijven een beetje gemeden worden en daarom chronisch aan de goedkope kant zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door writser op 02-05-2019 10:35 ]
Onvoorstelbaar!
Ik kreeg dit doorgestuurd van een vriend. Ik vraag me af wat de adders onder het gras zijn... Ik heb me er nog niet in verdiept maar misschien weet iemand er meer over.
Of heeft het er mee te maken dat deze bedrijfstak de grootste vervuiler ter wereld is?Een voorbeeld van een preferent aandeel is:
Teekay LNG Partners L.P. 9% Series A (TGP-A)
Teekay LNG Partners is een van de grootste rederijen ter wereld met schepen voor het vervoer van LNG, lpg-gas en ruwe olie. Het bedrijf exploiteert bijna 80 schepen, waarvan 11 nieuwbouw; de meesten zijn verhuurd op lange termijncontracten. De nominale waarde bedraagt 25 $. Het vaste dividend bedraagt 2.25 $/jaar. U koop dit fonds eenvoudig via uw Nederlandse broker voor ca 25 $. Het dividendrendement bedraagt bijna 9 % netto, belastingvrij.
Even heel kort door de bocht: bedrijf heeft ruim 3 miljard aan schulden en leaseverplichtingen die senior zijn t.o.v. de preferreds en shipping is een enorm cyclische business dus het is de vraag of die dingen money-good zijn? Staar je niet blind op het dividend in elk geval.
[ Voor 14% gewijzigd door writser op 02-05-2019 11:25 ]
Onvoorstelbaar!
Verwijderd
Ken de bedrijfstak niet goed, maar de meeste van die soort schimmige tips die mensen toegestuurd krijgen kun je redelijk makkelijk debunken met een vraag:Philflow schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:01:
Ik kreeg dit doorgestuurd van een vriend. Ik vraag me af wat de adders onder het gras zijn... Ik heb me er nog niet in verdiept maar misschien weet iemand er meer over.
[...]
Of heeft het er mee te maken dat deze bedrijfstak de grootste vervuiler ter wereld is?
"Als het rendement hoog en gegarandeerd is, waarom heeft men dan particuliere beleggers nodig en waarom sprint het grote geld er niet op in?"
Ze hebben het over vast dividend, maar dat gaat ook uit van een waardevastheid van het aandeel. Ik heb geen idee wat het addertje onder het gras is voor dit aandeel, misschien zijn de 69 niet nieuwbouw schepen aan vervanging toe en praktisch niks meer waard, misschien maken ze hun winst op aflopende contracten en zitten op de nog langlopende contracten amper marge.
Eens. Wat anderen (zouden) doen is sowieso niet echt relevant voor je beslissing om wel/niet aandelen te kopen.Sissors schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:31:
Als je wil zorgen dat bedrijven (onder invloed van aandeelhouders) zich niet meer bezig houden met moreel onjuiste zaken, dan moet je de cash flows raken, niet de koers! (Lange termijn) aandeelhouders raken écht niet in de stress van een lagere koers als er netjes dividend wordt uitgekeerd en het dividend nog groeit ook.Sissors schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:31:
Een moreel appèl doen op mensen/bedrijven om niet in dergelijke bedrijven te beleggen is imo nutteloos. Het is net alsof je mensen gaat aandringen minder te roken of te drinken en dan geen accijns toepast. Er zijn denk ik ook zat mensen die pas voor groene energie kiezen als de prijs gelijk aan of lager is dan die van niet-groene energie. Die zijn net zo moreel verwerpelijk bezig als beleggers in controversiële aandelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 02-05-2019 11:47 ]
Boten en teakhout, hoeveel geld is daarmee verstookt
Ik doe geen moreel appel, ik vind je gewoon een hypocriete lul (Longcat schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:41:
[...]
Eens. Wat anderen (zouden) doen is sowieso niet echt relevant voor je beslissing om wel/niet aandelen te kopen.
[...]
Als je wil zorgen dat bedrijven (onder invloed van aandeelhouders) zich niet meer bezig houden met moreel onjuiste zaken, dan moet je de cash flows raken, niet de koers! (Lange termijn) aandeelhouders raken écht niet in de stress van een lagere koers als er netjes dividend wordt uitgekeerd en het dividend nog groeit ook.
Een moreel appèl doen op mensen/bedrijven om niet in dergelijke bedrijven te beleggen is imo nutteloos. Het is net alsof je mensen gaat aandringen minder te roken of te drinken en dan geen accijns toepast. Er zijn denk ik ook zat mensen die pas voor groene energie kiezen als de prijs gelijk aan of lager is dan die van niet-groene energie. Die zijn net zo moreel verwerpelijk bezig als beleggers in controversiële aandelen.
En ja joh, grijze stroom afnemen is net zo moreel verwerpelijk als beleggen in biologische wapens...
* Dus nogmaals voor de duidelijkheid, ik zeg absoluut niet in welke bedrijven je wel en niet zou moeten beleggen, ik zeg alleen als jij vindt dat een bedrijf iets doet wat echt voor jou niet kan, dat je een hypocriete lul bent als er je inkomen uit haalt.
Ik wil gaan beleggen in duurzame fondsen. Nou ben ik net lid geworden bij ASN bank dus leek mij een duurzaam fonds via ASN de logische volgende stap.
Nou zie ik echter ook Binck Fundcoach voorbij komen waar je ook kan beleggen in duurzame fondsen, waaronder die van ASN. Binck rekent een klein percentage (0.18%) maar de ASN fondsen hebben zelf ook beheerkosten(2 a 3%).
Klopt het dat als ik een ASN fonds via Binck afsluit, ik dan de beheerkosten van ASN PLUS de service fees van Binck betaal? Dan is het toch niet logisch om dit via Binck te doen? (al zie ik verschillende berichten dat je beter in duurzame indexfondsen kan investeren, wat dan weer niet via ASN kan)
Nou zie ik echter ook Binck Fundcoach voorbij komen waar je ook kan beleggen in duurzame fondsen, waaronder die van ASN. Binck rekent een klein percentage (0.18%) maar de ASN fondsen hebben zelf ook beheerkosten(2 a 3%).
Klopt het dat als ik een ASN fonds via Binck afsluit, ik dan de beheerkosten van ASN PLUS de service fees van Binck betaal? Dan is het toch niet logisch om dit via Binck te doen? (al zie ik verschillende berichten dat je beter in duurzame indexfondsen kan investeren, wat dan weer niet via ASN kan)
Klopt. Je hebt twee kostenposten waar je rekening mee moet houden. De kosten voor je broker en de fondskosten. Die laatste betaal je altijd als je het fonds hebt, wordt via de koers verdisconteerd. De eerste betaal je aan je broker.Mitashi schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:28:
Ik wil gaan beleggen in duurzame fondsen. Nou ben ik net lid geworden bij ASN bank dus leek mij een duurzaam fonds via ASN de logische volgende stap.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
De servicekosten zijn bij ASN 0.3%. Die hoef ik dan dus niet te betalen? Dat zou betekenen dat Binck alsnog goedkoper is, en meer te bieden heeft.Panzer_V schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:33:
[...]
Klopt. Je hebt twee kostenposten waar je rekening mee moet houden. De kosten voor je broker en de fondskosten. Die laatste betaal je altijd als je het fonds hebt, wordt via de koers verdisconteerd. De eerste betaal je aan je broker.
Ja dat klopt, je betaald die 0,3% voor de ASN rekening, niet voor de fondsen.Mitashi schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:34:
[...]
De servicekosten zijn bij ASN 0.3%. Die hoef ik dan dus niet te betalen? Dat zou betekenen dat Binck alsnog goedkoper is, en meer te bieden heeft.
Overigens, als je duurzaam wilt beleggen kun je ook nog hiervoor gaan: https://www.zwitserleven.nl/
De lopende fonds kosten van 0,4% zijn netjes, verder geen extra service fee.
[ Voor 21% gewijzigd door JohanNL op 02-05-2019 20:38 ]
Zojuist Alphabet gekocht voor $1166. Impulsaankoop, geen tijd om me in zaken zoals Fastned te verdiepen en hij stond al langer op m'n wishlist. Is gister een procent of 8/9 gezakt vanwege iets tegenvallende cijfers, dus leek me een goed moment. Buy & hold.
Als amateur belegger lees ik voor het eerst iets over 'ipo's' n.a.v. de hype met Beyond Meat en een tijdje terug van Ayden. Na het een en ander gegoogled te hebben kom ik erachter dat ik dat eigenlijk amper heb gezien bij degiro (daar beleg ik).
Stel ik zou een keer aan een IPO mee willen doen, waar en hoe moet ik dat doen? Kan dat alleen bij Binck enzo?
Stel ik zou een keer aan een IPO mee willen doen, waar en hoe moet ik dat doen? Kan dat alleen bij Binck enzo?
Ik zat er ook naar te kijken maar 10% van ath vind ik nog niet echt aantrekkelijk na deze stockmarket run.Aikon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:59:
Zojuist Alphabet gekocht voor $1166. Impulsaankoop, geen tijd om me in zaken zoals Fastned te verdiepen en hij stond al langer op m'n wishlist. Is gister een procent of 8/9 gezakt vanwege iets tegenvallende cijfers, dus leek me een goed moment. Buy & hold.
Je kunt vaak als 'normale' particulier niet meedoen aan (buitenlandse) IPO's, tenzij je een 'high-net-worth individual' bent. Bij Nederlandse IPO's kun je meestal wel meedoen, er wordt dan 10% beschikbaar gesteld aan particulieren. Dit gebeurt niet altijd - bij Adyen kon je niet inschrijven. Bij de NL IPO's kun je vaak via je broker een speciale order indienen zodat je in de ochtend van de beursgang de aandelen toegekend krijgt. Let op: IPO's zijn high risk. Bij Beyond Meat en Adyen waren er spectaculaire resultaten, maar er zijn ook gevallen waarbij een aandeel in korte tijd tientallen procenten daalde.Squishie schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:03:
Als amateur belegger lees ik voor het eerst iets over 'ipo's' n.a.v. de hype met Beyond Meat en een tijdje terug van Ayden. Na het een en ander gegoogled te hebben kom ik erachter dat ik dat eigenlijk amper heb gezien bij degiro (daar beleg ik).
[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 02-05-2019 21:09 ]
Ja, had ik ook, maar 'alles' staat op ath nu, dus dat is dan maar zo. Sowieso staat specifiek Alphabet al 15 jaar op een ath eigenlijk.AudiRS3 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:05:
[...]
Ik zat er ook naar te kijken maar 10% van ath vind ik nog niet echt aantrekkelijk na deze stockmarket run.
Longcat schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:08:
[...]
Je kunt vaak als 'normale' particulier niet meedoen aan (buitenlandse) IPO's, tenzij je een 'high-net-worth individual' bent. Bij Nederlandse IPO's kun je meestal wel meedoen, er wordt dan 10% beschikbaar gesteld aan particulieren. Dit gebeurt niet altijd - bij Adyen kon je niet inschrijven.
Ja, ik weet dat het high risk onderdelen zijn. Vragen kan altijd he....
[ Voor 7% gewijzigd door Squishie op 02-05-2019 21:11 ]
Ja maar je hoeft niet altijd shares te kopen eh. Je kan ook gewoon 6 maanden niks kopen als de prijzen je niet bevallen. Geen haast. Ik heb zelf shares van 2 bedrijven gekocht de afgelopen 2 maanden verder niks.Aikon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:09:
[...]
Ja, had ik ook, maar 'alles' staat op ath nu, dus dat is dan maar zo. Sowieso staat specifiek Alphabet al 15 jaar op een ath eigenlijk.
Mwoah... Op zich is het best logisch. Een bedrijf huurt een Investment Bank in om de aandelen te slijten aan investeerders. Die bank gaat liever een handjevol grote investeerders langs dan duizenden particuliertjes. Die 10% voor particulieren helpt bij de verhandelbaarheid. Voor zittende aandeelhouders geldt vaak een lock-up periode waarin ze hun aandelen niet mogen verkopen. Institutionele partijen die hebben ingeschreven op de IPO doen dat meestal voor de langere termijn. De particulieren verkopen wat sneller en zorgen zo voor prijsvorming. Stel dat je veel meer dan die 10% zou doen aan particulieren, dan zou je weer meer volatiliteit krijgen als mensen op dag 1 uitstappen voor een snelle koerswinst.
En natuurlijk wordt het ook gewaardeerd door 'de rijken' als ze af en toe wat aandeeltjes van een mooie IPO wordt gegund.
[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 02-05-2019 21:18 ]
Dank voor de uitleg
, dan hoef ik dus niet specifiek naar Binck te gaan voor IPO's, want die doen ze dus ook niet.... Erg verwarrend met hun site.
@Squishie De Amerikaanse IPO's bedoel je? Die inderdaad niet, maar er zijn elk jaar ook enkele NL IPO's. Vorig jaar (uit mijn hoofd): NIBC, Alfen en B&S. Je kon bij deze allemaal inschrijven. Resultaten waren alleen iets minder dan bij Adyen.
Uiteraard. Maar als je op die ath vaart is er dus geen 1 moment geweest om Alphabet te kopen de laatste 15 jaarAudiRS3 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:13:
[...]
Ja maar je hoeft niet altijd shares te kopen eh. Je kan ook gewoon 6 maanden niks kopen als de prijzen je niet bevallen. Geen haast. Ik heb zelf shares van 2 bedrijven gekocht de afgelopen 2 maanden verder niks.
Maar prima combi van timen én timen in de market, zo'n dipje zoals gisteren.
Der was vorig jaar een dip van 30% voor Alphabet.Aikon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:23:
[...]
Uiteraard. Maar als je op die ath vaart is er dus geen 1 moment geweest om Alphabet te kopen de laatste 15 jaarKleine dipjes daargelaten uiteraard.
Maar prima combi van timen én timen in de market, zo'n dipje zoals gisteren.
Maar zowiezo is het een goed bedrijf hoor en het kan zeker goed uitpakken.
Alleen vind ik de aandelen gewoon relatief duur om in te stappen nog wat het risico gewoon wat groter maakt.. (P/E ratio etc)
Ik probeer gewoon zo minmogelijk L's te pakken aangezien je altijd meer moet stijgen procentueel om het goed te maken.
Wij zijn een tijdje geleden ‘voor de lol’ eens begonnen met Peaks. Aangestoken door een collega, het wisselgeld idee en de fancy app hebben we er wat kleingeld ingestoken.
Nu willen we wellicht iets serieuzer beleggen, d.m.v. maandelijks een bedrag over te maken en te starten met 2 tot 4000 euro o.i.d. (Geld dat we kunnen missen).
Doordat we er zelf weinig verstand van hebben en weinig tijd/zin hebben willen we dit beheerd doen.
Na hier en online wat te hebben gelezen lijkt Meesman een serieuze optie voor ons. Mijn vriendin is wat sceptisch over de veiligheid (wat als scenario’s, faillissement e.d.) bij een kleinere speler t.o.v. een grote bank, echter lijkt dat goed geregeld te zijn.
Naast Meesman kom ik DeGiro en Centraal Beheer ook veel tegen, waarbij DeGiro denk ik afvalt omdat we ook écht voor het gemak willen gaan.
1). Wat zouden jullie op dit moment kiezen met 3k en een vast bedrag per maand? We mikken op rendement voor de middellange termijn denk ik, in ieder geval niet voor de zeer korte termijn. Meesman vs Centraal Beheer of toch wat anders?
2). Ik begrijp overigens dat we bij bijv. Meesman en waarschijnlijk ook andere minimaal €100 p.m. in zouden moeten leggen. Zouden we in theorie altijd bij het vermogen kunnen? En zouden we de maandelijkse betaling ook tijdelijk stop kunnen zetten indien nodig? Dacht ergens gelezen te hebben van wel.
Nu willen we wellicht iets serieuzer beleggen, d.m.v. maandelijks een bedrag over te maken en te starten met 2 tot 4000 euro o.i.d. (Geld dat we kunnen missen).
Doordat we er zelf weinig verstand van hebben en weinig tijd/zin hebben willen we dit beheerd doen.
Na hier en online wat te hebben gelezen lijkt Meesman een serieuze optie voor ons. Mijn vriendin is wat sceptisch over de veiligheid (wat als scenario’s, faillissement e.d.) bij een kleinere speler t.o.v. een grote bank, echter lijkt dat goed geregeld te zijn.
Naast Meesman kom ik DeGiro en Centraal Beheer ook veel tegen, waarbij DeGiro denk ik afvalt omdat we ook écht voor het gemak willen gaan.
1). Wat zouden jullie op dit moment kiezen met 3k en een vast bedrag per maand? We mikken op rendement voor de middellange termijn denk ik, in ieder geval niet voor de zeer korte termijn. Meesman vs Centraal Beheer of toch wat anders?
2). Ik begrijp overigens dat we bij bijv. Meesman en waarschijnlijk ook andere minimaal €100 p.m. in zouden moeten leggen. Zouden we in theorie altijd bij het vermogen kunnen? En zouden we de maandelijkse betaling ook tijdelijk stop kunnen zetten indien nodig? Dacht ergens gelezen te hebben van wel.
Zit je bij 1 van de 3 grote banken? Dan gewoon daar een zelf beleggen rekening openen en automatisch maandelijksbeleggen. Al deze banken bieden het northerntrust world fonds aan(hetzelfde fonds als het meesman wereld fonds). Is makkelijker en goedkoper dan bij meesman zelf.remzor schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:54:
Wij zijn een tijdje geleden ‘voor de lol’ eens begonnen met Peaks. Aangestoken door een collega, het wisselgeld idee en de fancy app hebben we er wat kleingeld ingestoken.
Goedkoper dan Meesman? De RABO heeft nu een actie waarbij tijdelijk geen beheerskosten in rekening worden gebracht, maar normaal kost het 5 euro per kwartaal plus nog wat kosten oid las ik even snel..klaasvaak1853 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 23:17:
[...]
Zit je bij 1 van de 3 grote banken? Dan gewoon daar een zelf beleggen rekening openen en automatisch maandelijksbeleggen. Al deze banken bieden het northerntrust world fonds aan(hetzelfde fonds als het meesman wereld fonds). Is makkelijker en goedkoper dan bij meesman zelf.
Daarnaast nog de fondskosten.
Ben trouwens wel van plan een beleggings rekening te openen, naast Meesman
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 02-05-2019 23:39 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
@klaasvaak1853 Dat het iets voordeliger zal zijn geloof ik, maar het moet ook snel en simpel. Ik wil mezelf achteraf ook niet voor de kop slaan omdat ik (grote) fouten heb gemaakt bijvoorbeeld. Ben overigens wel bereid me enigszins in te lezen, ook vanuit interesse.
Wij hebben rekeningen bij Rabobank. Is dat niet sowieso duurder dan zelf beleggen via bijvoorbeeld Meesman? (Daarvoor zou ik alles eens goed naast elkaar moeten leggen).
Wij hebben rekeningen bij Rabobank. Is dat niet sowieso duurder dan zelf beleggen via bijvoorbeeld Meesman? (Daarvoor zou ik alles eens goed naast elkaar moeten leggen).
@remzor Snel en simpel is nooit de beste optie voor ( lange termijn ) beleggen, je moet er altijd zelf wat moeite in stoppen wil je een zo goed mogelijk resultaat behalen.
Als je al een rekening hebt bij de rabo, en je bent onbekend met beleggen, dan is het een begrijpelijke keuze om daar ook te starten met beleggen.
Het is makkelijk en houd het overzichtelijk, maar hier betaal je ook dik voor bij de rabo en is daardoor voor de lange termijn niet echt aan te raden.
Goede alternatieven zijn er genoeg, en kijk dan ook niet enkel naar Meesman, maar ook naar bijvoorbeeld Centraal Beheer fonds beleggen of Zwitserleven.
En je hoeft ook niet zo bang te zijn dat je hiermee de verkeerde keuzes maakt, het is bij de genoemde partijen niet mogelijk om al je geld te laten verdampen in speculatieve aandelen zoals Tesla, maar je belegd in fondsen die een brede spreiding hebben van aandelen en/of obligaties.
Bij Meesman en Centraal beheer maak je een spreiding tussen aandelen en obligaties, en bij Zwitserleven kies je één van de drie mixfondsen ( vrijwel hetzelfde idee als bij de rabo, maar véél lagere kosten ).
Als je al een rekening hebt bij de rabo, en je bent onbekend met beleggen, dan is het een begrijpelijke keuze om daar ook te starten met beleggen.
Het is makkelijk en houd het overzichtelijk, maar hier betaal je ook dik voor bij de rabo en is daardoor voor de lange termijn niet echt aan te raden.
Goede alternatieven zijn er genoeg, en kijk dan ook niet enkel naar Meesman, maar ook naar bijvoorbeeld Centraal Beheer fonds beleggen of Zwitserleven.
En je hoeft ook niet zo bang te zijn dat je hiermee de verkeerde keuzes maakt, het is bij de genoemde partijen niet mogelijk om al je geld te laten verdampen in speculatieve aandelen zoals Tesla, maar je belegd in fondsen die een brede spreiding hebben van aandelen en/of obligaties.
Bij Meesman en Centraal beheer maak je een spreiding tussen aandelen en obligaties, en bij Zwitserleven kies je één van de drie mixfondsen ( vrijwel hetzelfde idee als bij de rabo, maar véél lagere kosten ).
En de goedkoopste oplossing is vrijwel altijd de standaard rekening bij DeGiro. Die is gratis en de transactiekosten zijn vaak ook gratis. Moet je wel even uitzoeken hoe het werkt maar dat moet voor de gemiddelde tweaker geen probleem zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 03-05-2019 06:33 ]
Verwijderd
Binck Fundcoach (niet de andere versies) heb ik laatst hier nog wat over gepost. Iets minder gemak dan Meesman, maar meer gemak dan DeGiro. Qua kosten een fractie duurder dan DeGiro, goedkoper dan Meesmanremzor schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:54:
Stervensduur overigens als je handmatig orders doorvoert, maar de eerste periodieke order per maand is gratis.
Toch even jullie expertise vragen:
Wij hebben sinds januari 2017 maandelijks geld ingelegd bij BrandNewDay (BND). Dit is nu 3888 euro met een rendement van 16.8%. Ook hebben we sinds januari 2018 maandelijks ingelegd op deGiro (VWRL). Daar staat nu ongeveer hetzelfde bedrag. Aangezien ik de kosten zo laag mogelijk wil houden en puur maandelijks bijkoop (probeer dus niet te market timen) wil ik kijken wat nu handig is. Op dit moment leggen wij al niet meer in bij BND maar alleen nog op deGiro.
1. Alle posities bij BND sluiten en wachten tot de beurs weer wat gaat dalen en dan inleggen bij deGiro (market timen)
2. Alles laten staan bij BND en 100% verder gaan bij DeGiro
3. Alle posities sluiten bij BND en dan dat bedrag direct inleggen bij DeGiro
4. Alle posities sluiten bij BND en dan dat bedrag gespreid (bijvoorbeeld over 6 maanden) extra inleggen bij DeGiro (toch een soort van DCA, terwijl lump sum bewezen beter is?)
5. andere optie?
Extra info: wij zijn nog maar 34 jaar, dus onze horizon ligt nog ver voor ons. Dat zou in het voordeel van lump sum spreken, aangezien er nog voldoende tijd is om een evt crash te herstellen..
Wij hebben sinds januari 2017 maandelijks geld ingelegd bij BrandNewDay (BND). Dit is nu 3888 euro met een rendement van 16.8%. Ook hebben we sinds januari 2018 maandelijks ingelegd op deGiro (VWRL). Daar staat nu ongeveer hetzelfde bedrag. Aangezien ik de kosten zo laag mogelijk wil houden en puur maandelijks bijkoop (probeer dus niet te market timen) wil ik kijken wat nu handig is. Op dit moment leggen wij al niet meer in bij BND maar alleen nog op deGiro.
1. Alle posities bij BND sluiten en wachten tot de beurs weer wat gaat dalen en dan inleggen bij deGiro (market timen)
4. Alle posities sluiten bij BND en dan dat bedrag gespreid (bijvoorbeeld over 6 maanden) extra inleggen bij DeGiro (toch een soort van DCA, terwijl lump sum bewezen beter is?)
5. andere optie?
Extra info: wij zijn nog maar 34 jaar, dus onze horizon ligt nog ver voor ons. Dat zou in het voordeel van lump sum spreken, aangezien er nog voldoende tijd is om een evt crash te herstellen..
[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 03-05-2019 09:15 ]
@Pakhaas Alles behalve 2 en 3 is vreemd. Stel dat je identieke beleggingen hebt bij BND en Degiro. Opties 1 en 4 komen dan gewoon neer op een tijdelijke verkoop. Alleen bij opties 2 en 3 blijven je beleggingen op hetzelfde niveau. Keuze ligt dan aan voorkeur voor broker en hoeveel de kosten schelen.
Optie 4 heeft geen voordeel. DCA gaat over gespreid instappen in de markt. Je bent nu al ingestapt, en wil verhuizen van een aanbieder naar de andere. Het heeft geen voordeel om periodiek over te stappen van het ene wereldwijd gespreide fonds naar het andere, dat kan je prima in 1 keer doen.Pakhaas schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:13:
Toch even jullie expertise vragen:
5. andere optie?
BND heeft mijns inziens geen extreme kosten, maar het is wel hoger dan VWRL bij DEGIRO. Ik zou kiezen voor optie 3, en bijkomend voordeel is dat je dan alles in 1 account aan kan houden.
Als je het kleine beetje extra kosten niet erg vindt en het ook wel goed vindt dat niet alles in 1 account zit dan is optie 2 ook prima.
Wat betreft optie 1, dat staat gelijk aan binnen hetzelfde account verkopen, wachten op een daling, en weer te gaan kopen. Dat is geen buy&hold. Je zegt zelf ook dat je niet de bedoeling hebt om te willen gaan market timen. Besef je dat een daling net zo goed nog een hele tijd uit kan blijven. En evengoed is het mogelijk dat je een daling ziet en dat moment kiest om in te stappen, en vervolgens daalt de markt nog een heel stuk verder. Tenzij jij informatie hebt die de markt niet heeft kan je dit soort dingen niet voorspellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 03-05-2019 09:47 ]
@Longcat en @Zr40 bedankt!
Klopt, ik moet kiezen of ik het zo wil houden en 100% inleg bij DeGiro voortaan of alles in 1x overhevelen. BND kost mij nu 0,59% van mijn vermogen per jaar als ik niet langer inleg.
Bij deGiro heb ik een custody account. Volgens mij ontlopen de kosten zich dan niet zoveel, omdat bij custody de kosten hoger zijn dan een normaal deGiro account.
Klopt, ik moet kiezen of ik het zo wil houden en 100% inleg bij DeGiro voortaan of alles in 1x overhevelen. BND kost mij nu 0,59% van mijn vermogen per jaar als ik niet langer inleg.
Bij deGiro heb ik een custody account. Volgens mij ontlopen de kosten zich dan niet zoveel, omdat bij custody de kosten hoger zijn dan een normaal deGiro account.
@remzor ik ben enkele maanden terug begonnen met een beetje dezelfde intentie als jij hebt en uiteindelijk uitgekomen bij Meesman ipv bij Rabobank zelf. Met name vanwege lage kosten, gemak en relatief laag risico. Ik heb niet de illusie dat ik door zelf specifieke aandelen te kopen een beter resultaat ga halen. Ik heb er bewust voor gekozen om geen grote storting te doen, maar te beginnen met een maandelijkse inleg van 200 euro om zo mijn instapkoers te spreiden.
Ik heb geen specifiek doel en deze aanpak geeft vooralsnog wel rust omdat ik er verder geen omkijken naar heb.
Ik heb ook wat aandelen van het bedrijf waar ik werk en daar check ik elke dag de koers van - puur uit interesse voor de markt, maar ik merk toch ook dat ik kan balen als er grote schommelingen zijn. Momenteel ligt ook zo'n 30-40% van mijn vermogen in dit aandeel en dat wil ik wel gaan afbouwen komende periode.
Ik heb geen specifiek doel en deze aanpak geeft vooralsnog wel rust omdat ik er verder geen omkijken naar heb.
Ik heb ook wat aandelen van het bedrijf waar ik werk en daar check ik elke dag de koers van - puur uit interesse voor de markt, maar ik merk toch ook dat ik kan balen als er grote schommelingen zijn. Momenteel ligt ook zo'n 30-40% van mijn vermogen in dit aandeel en dat wil ik wel gaan afbouwen komende periode.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
@remzor @Sport_Life @JohanNL 18k belegd is het break-evenpoint waarbij de totale beheerkosten goedkoper worden bij de rabobank als je bij de rabo kiest voor de zelfde fondsen als die bij meesman worden gebruikt. Onder dit bedrag blijft is meesman inderdaad per jaar een paar euro goedkoper. Kiezen voor eigen bank lijkt mij makkelijker en uiteindelijk goedkoper, maar iedereen zijn eigen keus. Het verschilt namelijk maar heel weinig.
[ Voor 32% gewijzigd door klaasvaak1853 op 03-05-2019 11:01 ]
Ik zat even te kijken naar de kosten van zelf beleggen bij de Rabobank. Ik vind het nogal meevallen maar misschien zie ik iets over het hoofd.
-wel een bewaarloon, wat relatief minder wordt als je over een grote portefeuille beschikt.
-transactiekosten liggen wat hoger dan bij DeGiro custody maar verschil is te over zien.
-selectie van etfs en fondsen is matig maar zit wel genoeg tussen mi.
-wel een bewaarloon, wat relatief minder wordt als je over een grote portefeuille beschikt.
-transactiekosten liggen wat hoger dan bij DeGiro custody maar verschil is te over zien.
Kosten per kwartaal, transactiekosten en dan nog de kosten van de ETF's. Het is in alle opzichten duurder dan DeGiro, niet heel interessant lijkt me.Philflow schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:10:
Ik zat even te kijken naar de kosten van zelf beleggen bij de Rabobank. Ik vind het nogal meevallen maar misschien zie ik iets over het hoofd.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
@klaasvaak1853 Ik reken met een portefeuille van 100K en ik zie op geen enkele mogelijkheid hoe de rabo goedkoper kan zijn.
Bij basis ben je op zijn best 0,72% op jaarbasis kwijt, bij de actieve vormen heb je sowieso al een € 32,50 + 0,17% per kwartaal aan portefeuillebeheer kosten, effectief dus sowieso 0,68% TER en dan moeten de andere ( fonds ) kosten er nog bij.
Dit staat allemaal zo op de rabo website maar ik heb zelf geen rabo beleggen rekening, heb jij wellicht wel een voorbeeld waarin het goedkoper is?
Bij basis ben je op zijn best 0,72% op jaarbasis kwijt, bij de actieve vormen heb je sowieso al een € 32,50 + 0,17% per kwartaal aan portefeuillebeheer kosten, effectief dus sowieso 0,68% TER en dan moeten de andere ( fonds ) kosten er nog bij.
Dit staat allemaal zo op de rabo website maar ik heb zelf geen rabo beleggen rekening, heb jij wellicht wel een voorbeeld waarin het goedkoper is?
Ik mik niet op beheerd beleggen basis maar op rabobank zelf beleggen en dan hetzelfde fonds als bij meesman kopen. De kosten bij zelf beleggen is 0,24% per jaar +20 euro. En de kosten van het NT-wereld fonds zijn 0,15% kosten per jaar.. De totale kosten bij rabobank zullen dus 0,39% +20 euro zijn. Bij meesman zijn de totale kosten 0,5% per jaar. De kosten zijn dus gelijk bij: 0,0039x+20=0,005x x=18181.JohanNL schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:32:
@klaasvaak1853 Ik reken met een portefeuille van 100K en ik zie op geen enkele mogelijkheid hoe de rabo goedkoper kan zijn.
Dan zou ik eerder Rabobank Zelf Beleggen vergelijken met dezelfde fondsen kopen bij DeGiro, dan krijg je een veel eerlijkere vergelijking waar de Rabobank dan vrij negatief uit komt.klaasvaak1853 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:50:
[...]
Ik mik niet op beheerd beleggen basis maar op rabobank zelf beleggen en dan hetzelfde fonds als bij meesman kopen. De kosten bij zelf beleggen is 0,24% per jaar +20 euro. En de kosten van het NT-wereld fonds zijn 0,15% kosten per jaar.. De totale kosten bij rabobank zullen dus 0,39% +20 euro zijn. Bij meesman zijn de totale kosten 0,5% per jaar. De kosten zijn dus gelijk bij: 0,0039x+20=0,005x x=18181.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat Northern trust fonds kun je helaas niet kopen bij DeGiro. Andersom is het de vraag of je bij Rabobank vwrl of iwda kunt krijgen.Tsurany schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:06:
[...]
Dan zou ik eerder Rabobank Zelf Beleggen vergelijken met dezelfde fondsen kopen bij DeGiro, dan krijg je een veel eerlijkere vergelijking waar de Rabobank dan vrij negatief uit komt.
Is dat fonds dan zo specifiek dat je die wilt hebben boven elk alternatief?Miki schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:29:
[...]
Dat Northern trust fonds kun je helaas niet kopen bij DeGiro. Andersom is het de vraag of je bij Rabobank vwrl of iwda kunt krijgen.
Fonds is niet tekoop bij degiro. Welk fonds zou ik dan moeten vergelijken voor een eerlijkere vergelijking? De giro heeft namelijk geen wereldwijde dividendlek vrije beleggingsfondsen in de kernselectie (dit doen ze niet voor niks). je betaald dus 0,2% per jaar + 7,5 euro per transactie(12 per jaar?). Dit is duurder dan bij meesman/rabo/abn bovendien moet je dit bij degiro elke maand handmatig aankopen. Begrijp me niet verkeerd de giro is een hele goedkope broker met goede prijs/kwaliteit verhouding maar om in een index fonds te beleggen zijn er alternatieven de meer gemak bieden en goedkoper zijn.Tsurany schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:06:
[...]
Dan zou ik eerder Rabobank Zelf Beleggen vergelijken met dezelfde fondsen kopen bij DeGiro, dan krijg je een veel eerlijkere vergelijking waar de Rabobank dan vrij negatief uit komt.
Edit: Je kan natuurlijk wel gratis vwrl kopen bij de giro wat gewoon een prima keuze is om te index beleggen, de kosten hiervan zijn 0,25%+0,2% dividend lek. Wat min of meer weer uit komt op de eerder berekende kosten van meesman of NT+rabo. Als je in een goedkoop wereldwijd fonds zit verschilt het allemaal niet zoveel van elkaar zolang je geld maar niet laat "beheren" want dan gaan de kosten al gauw naar +1% per jaar. Daarom dus gewoon de aanbieder kiezen waar jij je goed bij voelt of voor jouw het meest gemak geeft. De 0,01% per jaar gaat echt niet het verschil maken.
[ Voor 24% gewijzigd door klaasvaak1853 op 03-05-2019 12:53 ]
Dit topic is gesloten.