Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.830 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
page404 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:02:
Ik kreeg de maandupdate van Binck (zo'n mailing) en daar werd hoog van de toren geblazen over trucs om je VRH te beperken. Ik. dacht, nou, ben benieuwd. Na lezen van het artikel blijkt dat het gaat om " groene beleggingen" . Voor zover ik weet zijn er in Nederland maar 2 fondsen, van Triodos en ASN. Ik heb naar het meerjarig rendement gekeken maar de tranen schoten in mijn broek. Als je daarmee een paar tientjes belasting wil besparen prima, maar rendementen van 1% per jaar of minder..... volgens mij gooi je dan het kind met het badwater weg.
Er zijn wel een stuk meer erkende groenfondsen dan die 2: https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z2pl.pdf

Je mist dat je ook nog eens 0,7% heffingskorting krijgt naast dat je geen vrh hoeft te betalen. Daarnaast zijn de fondsen behoorlijk stabiel te noemen en vallen mijn inziens dus in een heel andere categorie dan aandelen of ETF's. Een prima aanvulling voor je portefeuille naast een spaarrekening of deposito bijvoorbeeld.

Sterker nog, zet Triodos Groenfonds eens naast MSCI world in Binck. Dan zie je dat het groenfonds vanaf 1991 tot 2012 hetzelfde resultaat heeft. Tot 2x toe zakt World weer naar, of onder, het niveau van het groenfonds. Ben heel benieuwd of dat bij de komende dip weer gaat gebeuren.

Zie https://svgshare.com/i/CDi.svg
Dit is me weleens eerder opgevallen, ben wel benieuwd of iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen heeft? Ziet ook uit als een goed fonds voor in de afbouwfase op deze manier...
page404 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:44:
[...]

:D
Vind ik een heel mooi streven hoor, maar dankzij allerlei pensioengaten en door de overheid veroorzaakte onzekerheden over mijn inkomen na mijn 65e-67e-68e, ga ik voor maximaal rendement O-) fuck idealisme :+
Heel stoer van je.

[ Voor 8% gewijzigd door Aikon op 03-04-2019 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 10:46

page404

Website says no

Aikon schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:26:
[...]

Er zijn wel een stuk meer erkende groenfondsen dan die 2: https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z2pl.pdf

Je mist dat je ook nog eens 0,7% heffingskorting krijgt naast dat je geen vrh hoeft te betalen. Daarnaast zijn de fondsen behoorlijk stabiel te noemen en vallen mijn inziens dus in een heel andere categorie dan aandelen of ETF's. Een prima aanvulling voor je portefeuille naast een spaarrekening of deposito bijvoorbeeld.

Sterker nog, zet Triodos Groenfonds eens naast MSCI world in Binck. Dan zie je dat het groenfonds vanaf 1991 tot 2012 hetzelfde resultaat heeft. Tot 2x toe zakt World weer naar, of onder, het niveau van het groenfonds. Ben heel benieuwd of dat bij de komende dip weer gaat gebeuren.

Zie https://svgshare.com/i/CDi.svg

[...]

Heel stoer van je.
Vertel eens, wat heb ik aan idealisme als ik na mijn 65e niet meer rond kan komen? Heeft erg weinig met stoer te maken imho. Het is nu al kiezen, of nu niet op vakantie zodat ik voor later opzij kan leggen, of straks in de financiële problemen zitten. Want dat is de realiteit voor mij. Dan ga ik niet op een fonds inzetten wat 1% per jaar doet. Is het nu nog stoer?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dat je niet rond kan komen na je 65e heeft niks met idealisme te maken, maar met een slechte financiële huishouding. Pensioengat heb je in 99% v/d gevallen zelf veroorzaakt en dat de overheid onzekerheid veroorzaakt is al zo sinds dat er een overheid bestaat. Dus heel goed dat je nu alvast inlegt voor later. Ik kan er nooit zo goed tegen als men dan maar de overheid en/of het milieu de schuld geeft van zijn/haar financiële onkunde.

Je mag overigens ook op de rest v/d post ingaan, dat is pas stoer en een stuk meer ontopic.

Punt is dat het Triodos Groenfonds wellicht exact hetzelfde rendement geeft op de lange termijn. Of zelfs meer omdat je over de gehele termijn gemiddeld genomen een lager vermogen hebt, dus naast dat je geen vrh betaald, het zelfs uitspaart. Ook is de 0,7% heffingskorting en bespaarde vrh niet in dit rendement meegenomen, maar daarnaast ook de dividenduitkeringen van World niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pakhaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:17:
Of is bovenstaande geneuk in de marge en moet ik gewoon standaard een vast aantal aandelen per maand kopen van VWRL, ongeacht duur of goedkoop, en dan eventueel extra geld insteken na een terugval?

Hoe gaan jullie hier mee om?
Als je maandelijks € 350 beschikbaar hebt om te beleggen dan is dat het doel dat je moet volgen, niet een vooraf bepaald vast aantal aandelen. Dat betekent dat je de eerste maand wellicht maar voor € 330 kan kopen, maar dan heb je de volgende maand € 20 extra beschikbaar.

Niet kunnen beleggen met fracties van aandelen lijkt misschien jammer, maar op het grote plaatje maakt het best weinig verschil als je alleen een paar ETFs koopt. Maar dat betekent niet dat fracties zinloos zijn; ze zijn met name nuttig als je een positie wil opbouwen in een aandeel met een hoge prijs per stuk. Denk bijvoorbeeld aan Amazon, waarvan de aandelen op dit moment verhandeld worden voor $ 1827.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Aikon schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:43:
Dat je niet rond kan komen na je 65e heeft niks met idealisme te maken, maar met een slechte financiële huishouding. Pensioengat heb je in 99% v/d gevallen zelf veroorzaakt en dat de overheid onzekerheid veroorzaakt is al zo sinds dat er een overheid bestaat. Dus heel goed dat je nu alvast inlegt voor later. Ik kan er nooit zo goed tegen als men dan maar de overheid en/of het milieu de schuld geeft van zijn/haar financiële onkunde.
Ik kan er vooral slecht tegen als mensen op basis van 1 forumpost denken te kunnen weten hoe iemand in een bepaalde financieel situatie zijn gekomen. En dat het dan vast en zeker onkunde en eigen schuld is.
Je mag overigens ook op de rest v/d post ingaan, dat is pas stoer en een stuk meer ontopic.
dan moet je niet op de man gaan spelen. Is echt nergens voor nodig.
Punt is dat het Triodos Groenfonds wellicht exact hetzelfde rendement geeft op de lange termijn. Of zelfs meer omdat je over de gehele termijn gemiddeld genomen een lager vermogen hebt, dus naast dat je geen vrh betaald, het zelfs uitspaart. Ook is de 0,7% heffingskorting en bespaarde vrh niet in dit rendement meegenomen, maar daarnaast ook de dividenduitkeringen van World niet denk ik.
De afgelopen 10 jaar ging de index van dat fonds van 100 naar 115, oftewel ca 1% per jaar. En de andere fondsen doen het niet beter. Veel zijn de afgelopen jaren ook uit de lijst gehaald dus een echte langetermijnstrategie kan je er niet op maken. Prima dat mensen die overweging maken, vanwege korting of idealisme, maar ik vind het geen serieuze optie voor mensen met een flinke portefeuille. Doe mij dan maar VWRL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

page404 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:07:
[...]
Prima dat mensen die overweging maken, vanwege korting of idealisme, maar ik vind het geen serieuze optie voor mensen met een flinke portefeuille.
Wat betreft belastingkorting; er geldt ook een maximum voor het bedrag dat in mindering gebracht wordt. Dat is een extra overweging voor mensen met een flinke portefeuille.

Een ander nadeel van de groenfondsen is dat sommige 'investeerders' misbruik maken van het feit dat de belastingaangifte gebaseerd is op een momentopname van 1 januari. Zulke mensen proberen dan zo laat mogelijk in het jaar te kopen, en op 2 januari direct weer te verkopen. Je kan wel raden dat dat niet bepaald bevorderlijk is voor het rendement van zo'n fonds, maarja, als je ~2% rendement kan winnen via de belasting, waarom zou je dan iets anders kiezen? * Zr40 kijkt naar zijn eigen beleggingsportefeuille, staat op +23% YTD... Nee, doe mij die 2% maar 8)7

Ikzelf investeer direct in enkele groene initiatieven (niet op de beurs). Geen belastingkorting, maar het rendement is veel beter dan die van de diverse groenfondsen. Mijn beleggingen op de beurs doen het weliswaar nog beter, maar ik ben zeker tevreden over de groene initiatieven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
page404 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:07:
[...]

Ik kan er vooral slecht tegen als mensen op basis van 1 forumpost denken te kunnen weten hoe iemand in een bepaalde financieel situatie zijn gekomen. En dat het dan vast en zeker onkunde en eigen schuld is.
Ik suggereer nergens dat ik weet hoe je situatie is. Een slechte financiële huishouding kan prima buiten je schuld om ontstaan zijn. Juist daarom is de laatste opmerking dan ook in z'n algemeenheid gemaakt. Dat een pensioengat je eigen schuld is, is vrijwel zeker een feit. Ik heb er ook 2, simpelweg omdat ik ervoor gekozen heb 2x een periode geen pensioen op te bouwen en ook nog naar het buitenland te gaan. Kan je echt niet bij iemand anders neerleggen hoor.
dan moet je niet op de man gaan spelen. Is echt nergens voor nodig.
Ik reageer gewoon op je post, dat is wat er gebeurd op een forum.
De afgelopen 10 jaar ging de index van dat fonds van 100 naar 115, oftewel ca 1% per jaar. En de andere fondsen doen het niet beter. Veel zijn de afgelopen jaren ook uit de lijst gehaald dus een echte langetermijnstrategie kan je er niet op maken. Prima dat mensen die overweging maken, vanwege korting of idealisme, maar ik vind het geen serieuze optie voor mensen met een flinke portefeuille. Doe mij dan maar VWRL.
Fondsen komen en gaan, dat is niet uniek aan een groenfonds. Juist het Triodos groenfonds bestaat al behoorlijk lang. Je lijkt te suggeren dat je juist geen flinke portefeuille hebt, dus ik snap je opmerking niet. Ongeacht de grootte, lijkt me juist wel fijn dat je een deel van je portefeuille/geld in een stabiel product kwijt kan met een stuk hoger rendement dan een spaarrekening de afgelopen jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:13
Zr40 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:17:
[...]

Een ander nadeel van de groenfondsen is dat sommige 'investeerders' misbruik maken van het feit dat de belastingaangifte gebaseerd is op een momentopname van 1 januari. Zulke mensen proberen dan zo laat mogelijk in het jaar te kopen, en op 2 januari direct weer te verkopen. Je kan wel raden dat dat niet bepaald bevorderlijk is voor het rendement van zo'n fonds, maarja, als je ~2% rendement kan winnen via de belasting, waarom zou je dan iets anders kiezen?
Daarom is er ook een 0,4% instap en uitstap vergoeding, het heeft geen zin meer in/uit te stappen voor het ontwijken van de vermogensbelasting.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 07:59
Zr40 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:03:
[...]

Als je maandelijks € 350 beschikbaar hebt om te beleggen dan is dat het doel dat je moet volgen, niet een vooraf bepaald vast aantal aandelen. Dat betekent dat je de eerste maand wellicht maar voor € 330 kan kopen, maar dan heb je de volgende maand € 20 extra beschikbaar.

Niet kunnen beleggen met fracties van aandelen lijkt misschien jammer, maar op het grote plaatje maakt het best weinig verschil als je alleen een paar ETFs koopt. Maar dat betekent niet dat fracties zinloos zijn; ze zijn met name nuttig als je een positie wil opbouwen in een aandeel met een hoge prijs per stuk. Denk bijvoorbeeld aan Amazon, waarvan de aandelen op dit moment verhandeld worden voor $ 1827.
Gaat mij niet om de stukjes geld die ongebruikt blijven staan. Dat maakt me niet uit, dat gebeurd ook met uitgekeerd dividend.

Waar het mij om gaat is dat ik graag in goedkope markt meer absolute aandelen koop voor hetzelfde geld dan wanneer ik in de dure markt koop. Op die manier krijg ik automatisch meer goedkope aandelen in mijn portefeuille dan dure. Dat gebeurd wel bij indexen waar je wel fracties koopt, zoals BND of Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Aikon schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:21:
[...]

Ik suggereer nergens dat ik weet hoe je situatie is. Een slechte financiële huishouding kan prima buiten je schuld om ontstaan zijn. Juist daarom is de laatste opmerking dan ook in z'n algemeenheid gemaakt. Dat een pensioengat je eigen schuld is, is vrijwel zeker een feit. Ik heb er ook 2, simpelweg omdat ik ervoor gekozen heb 2x een periode geen pensioen op te bouwen en ook nog naar het buitenland te gaan. Kan je echt niet bij iemand anders neerleggen hoor.
Voor jouw info; ik heb geen "pensioengat" in de fiscaal-economische zin, maar wel te lijden gehad onder slecht beheer bij een pensioenverzekeraar die mijn werkgever gekozen had in het verleden. Als je daar achter komt is het al te laat, waardoor ik momenteel minder pensioen heb opgebouwd dan een bejaardenverzorgster van dezelfde leeftijd. Er is niemand die je dat vertelt hoor, tot je een keer op een site als mijnpensioenoverzicht gaat kijken.
[...]

Fondsen komen en gaan, dat is niet uniek aan een groenfonds. Juist het Triodos groenfonds bestaat al behoorlijk lang. Je lijkt te suggeren dat je juist geen flinke portefeuille hebt, dus ik snap je opmerking niet. Ongeacht de grootte, lijkt me juist wel fijn dat je een deel van je portefeuille/geld in een stabiel product kwijt kan met een stuk hoger rendement dan een spaarrekening de afgelopen jaren.
Ik heb zelf geen "flinke" portefeuille maar ben hard bezig die op te bouwen. Dat kan door stevig in te leggen (dat heeft een bovengrens), en zoveel mogelijk rendement te halen.
Wat @Zr40 hierboven noemt speelt blijkbaar ook een rol, dat effect had ik niet bedacht en verklaart deels mijn perceptie van het matige rendement. Wat daarnaast speelt is dat ene groene belegging blijkbaar niet fatsoenlijk kan/mag renderen (iets wat ik vreemd vind), en ik vermoed dat sommige fondsenleveranciers (zoals ING) het bijna lijken te misbruiken als argument om ook maar niet naar hoge rendementen te streven. Dat laatste is onderbuikgevoel....
Alles is beter dan een spaarrekening, dat sowieso. Nogmaals, ieder zijn afweging maar als "stabiel" betekent dat het rendement teveel achterblijft dan laat ik die fondsen toch links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Pakhaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:29:
[...]

Gaat mij niet om de stukjes geld die ongebruikt blijven staan. Dat maakt me niet uit, dat gebeurd ook met uitgekeerd dividend.

Waar het mij om gaat is dat ik graag in goedkope markt meer absolute aandelen koop voor hetzelfde geld dan wanneer ik in de dure markt koop. Op die manier krijg ik automatisch meer goedkope aandelen in mijn portefeuille dan dure. Dat gebeurd wel bij indexen waar je wel fracties koopt, zoals BND of Meesman.
Dat gaat toch automatisch als je een vast bedrag per maand investeert? Je legt 500 per maand in. Als het aandeel 40 is koop je 12 aandelen, stijgt ie naar 100 koop je er maar 5. Zakt ie weer naar 80 kan je er 6 kopen. Zo koop je automatisch ook minder aandelen als ze hoog in de markt staan. Is ook een vorm van risico afdekken. :P
Of snap ik je niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
page404 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:37:
[...]

Dat gaat toch automatisch als je een vast bedrag per maand investeert? Je legt 500 per maand in. Als het aandeel 40 is koop je 12 aandelen, stijgt ie naar 100 koop je er maar 5. Zakt ie weer naar 80 kan je er 6 kopen. Zo koop je automatisch ook minder aandelen als ze hoog in de markt staan. Is ook een vorm van risico afdekken. :P
Of snap ik je niet goed?
Dat lijkt in je voorbeeld wel zo. Maar stel:

Aandeel staat op 75 euro en je hebt 250. Dan kan je 3 aandelen kopen en hou je 25 euro over.
Maand erop. Weer 250 erbij (dus 275 te besteden). Aandeel 77. Je koopt er weer 3 en hebt nu 44 over.
Maand erop 250 +44 te besteden. Aandeel 78. Je koopt weer 3 en hebt 60 euro over.
Maand erop 250+60 te besteden. Aandeel 80.
Je koopt weer 3 en hebt 70 over.
Maand erop 250+70 te besteden. Aandeel 81
Je koopt weer 3 en hebt 77 over.
Maand erop 250+77 te besteden. Aandeel 81.5
Nu kan je voor 326 4 aandelen kopen.

Je koopt in bovenstaande voorbeeld dus niet meer aandelen in goedkopere tijd, omdat het overgebleven geld naar voren wordt geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:27:
[...]

Daarom is er ook een 0,4% instap en uitstap vergoeding, het heeft geen zin meer in/uit te stappen voor het ontwijken van de vermogensbelasting.
Bij Binck kan je gratis periodiek aankopen. En met die 0.7% heffingskorting heeft het alsnog zin. Maar tis allemaal wel veel moeite voor die paar tientjes. Overigens was Triodos al in oktober gesloten, en dat wordt steeds eerder, dus ook in die zin heeft het (gelukkig) steeds minder zin.
page404 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:34:
[...]

Voor jouw info; ik heb geen "pensioengat" in de fiscaal-economische zin, maar wel te lijden gehad onder slecht beheer bij een pensioenverzekeraar die mijn werkgever gekozen had in het verleden. Als je daar achter komt is het al te laat, waardoor ik momenteel minder pensioen heb opgebouwd dan een bejaardenverzorgster van dezelfde leeftijd. Er is niemand die je dat vertelt hoor, tot je een keer op een site als mijnpensioenoverzicht gaat kijken.
Tja, je zei nou eenmaal dat je een pensioengat had :+ Heel veel dingen worden je niet verteld, gelukkig kan je idd 24/7 je pensioen zelf nakijken. Dat is dus waar ik op doelde, je hebt het meeste toch echt zelf in de hand uiteindelijk.
Ik heb zelf geen "flinke" portefeuille maar ben hard bezig die op te bouwen. Dat kan door stevig in te leggen (dat heeft een bovengrens), en zoveel mogelijk rendement te halen.
Wat @Zr40 hierboven noemt speelt blijkbaar ook een rol, dat effect had ik niet bedacht en verklaart deels mijn perceptie van het matige rendement. Wat daarnaast speelt is dat ene groene belegging blijkbaar niet fatsoenlijk kan/mag renderen (iets wat ik vreemd vind)(...)
Een groenfonds mag zoveel renderen als ze zelf willen. Maar, zeker bij Triodos, gaat het sociale/milieuaspect simpelweg vóór het rendement. Dat is ook de reden dat de overheid je een stukje rendement kado geeft.
Alles is beter dan een spaarrekening, dat sowieso. Nogmaals, ieder zijn afweging maar als "stabiel" betekent dat het rendement teveel achterblijft dan laat ik die fondsen toch links liggen.
Een spaarrekening heeft ook gewoon een plek in je 'portefeuille', het toppunt van stabiel, en laag rendement.
page404 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:37:
[...]

Of snap ik je niet goed?
Exact, zo doe ik het ook een beetje met kleine posities. Bijv. een ETF is €22-28 de laatste tijd, dan koop ik voor bijv. €75. Koop je vanzelf maar 2 stuks bij een hoge prijs, en 3 bij een lage prijs. Zou ik voor €85 kopen, zijn het er altijd 3. Moet je wel weer in de gaten blijven houden, maar is wel grappig om mee te spelen.
Pakhaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:51:
[...]

Dat lijkt in je voorbeeld wel zo. Maar stel:

Aandeel staat op 75 euro en je hebt 250. Dan kan je 3 aandelen kopen en hou je 25 euro over.
Maand erop. Weer 250 erbij (dus 275 te besteden). Aandeel 77. Je koopt er weer 3 en hebt nu 44 over.
Maand erop 250 +44 te besteden. Aandeel 78. Je koopt weer 3 en hebt 60 euro over.
Maand erop 250+60 te besteden. Aandeel 80.
Je koopt weer 3 en hebt 70 over.
Maand erop 250+70 te besteden. Aandeel 81
Je koopt weer 3 en hebt 77 over.
Maand erop 250+77 te besteden. Aandeel 81.5
Nu kan je voor 326 4 aandelen kopen.

Je koopt in bovenstaande voorbeeld dus niet meer aandelen in goedkopere tijd, omdat het overgebleven geld naar voren wordt geschoven.
Maar, en dan ga ik weer uit van hoe Binck werkt want daar heb ik ervaring mee, blijft het orderbedrag hetzelfde. Je bouwt dus ongebruikt saldo op, maar dat wordt niet automatisch in aandelen omgezet de volgende maand. Daarom is mijn orderbedrag ook eigenlijk iets hoger dan ik wil kopen, maar gemiddeld komt het dan wel weer uit. Over moeite voor een paar tientjes gesproken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Pakhaas reken nu eens het gemiste rendement uit omdat je niet in fracties kan kopen. Spoiler: is heel klein. Als je met grotere bedragen gaat werken, heb je geen last meer van het niet fractioneel kunnen beleggen en als je er wel last van hebt, dan is de ‘gederfde winst’ erg klein. :)

Bovendien zijn er veel ETFs die dezelfde of vergelijkbare benchmark volgen met verschillende bedragen per aandeel. IWDA is bijvoorbeeld 50 per aandeel en AEEM minder dan 5.

[ Voor 22% gewijzigd door Longcat op 03-04-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Longcat schreef op woensdag 3 april 2019 @ 19:41:
@Pakhaas reken nu eens het gemiste rendement uit omdat je niet in fracties kan kopen. Spoiler: is heel klein. Als je met grotere bedragen gaat werken, heb je geen last meer van het niet fractioneel kunnen beleggen en als je er wel last van hebt, dan is de ‘gederfde winst’ erg klein. :)

Bovendien zijn er veel ETFs die dezelfde of vergelijkbare benchmark volgen met verschillende bedragen per aandeel. IWDA is bijvoorbeeld 50 per aandeel en AEEM minder dan 5.
Dat is precies wat ik wilde weten...is dus gedoe in de marge. Is die IWDA en AEEM ook in de kernselectie van degiro?

Ik koop nu steeds 3 aandelen VWRL en het overige geld tot 350 in DWS dividende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pakhaas IWDA en AEEM beiden kernselectie degiro. Ik moet er wel bij zeggen dat IWDA ('ontwikkeld' world) en AEEM (emerging markets) samen een alternatief zijn voor VWRL (world incl. EM), niet individueel. Maar je kan bijv 5x IWDA kopen en 20-25x AEEM voor die 350. Nadeel is dat je meer moet nadenken over de hoeveelheid EM exposure die je wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Longcat schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:11:
@Pakhaas IWDA en AEEM beiden kernselectie degiro. Ik moet er wel bij zeggen dat IWDA ('ontwikkeld' world) en AEEM (emerging markets) samen een alternatief zijn voor VWRL (world incl. EM), niet individueel. Maar je kan bijv 5x IWDA kopen en 20-25x AEEM voor die 350. Nadeel is dat je meer moet nadenken over de hoeveelheid EM exposure die je wil hebben.
Oké dus 3x VWRL en de rest verdelen over AEEM en IWDA is niet verstandig? Dan is er te weinig spreiding?

Dat laatste moet ik mij nog in verdiepen. Kan je mij op weg helpen? Wat bedoel je met emerging market exposure?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Pakhaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:21:
[...]

Oké dus 3x VWRL en de rest verdelen over AEEM en IWDA is niet verstandig? Dan is er te weinig spreiding?
Dat kan ook prima.
Pakhaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:21:
[...]
Dat laatste moet ik mij nog in verdiepen. Kan je mij op weg helpen? Wat bedoel je met emerging market exposure?
Zie het een beetje zo: VWRL = AEEM + IWDA.
VWRL is dus zeg maar de hele wereld en IWDA alleen US, Europa en Japan (grofweg). AEEM is dan emerging markets, dus pretty much BRIC + nog wat Azie. Als je IWDA & AEEM 50/50 neemt, krijg je dus meer emerging markets in je portefeuille dan bij 100% VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Longcat schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:48:
[...]

Dat kan ook prima.

[...]

Zie het een beetje zo: VWRL = AEEM + IWDA.
VWRL is dus zeg maar de hele wereld en IWDA alleen US, Europa en Japan (grofweg). AEEM is dan emerging markets, dus pretty much BRIC + nog wat Azie. Als je IWDA & AEEM 50/50 neemt, krijg je dus meer emerging markets in je portefeuille dan bij 100% VWRL.
Helder. Kan je wat meer vertellen over de voor en nadelen van emerging markets? Of waar ik dat kan vinden?

Wat vind je van een dividend fonds zoals DWS dividende?

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 03-04-2019 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Pakhaas Ik ken dat dividendfonds niet, dus ik wil daar niet al te veel over oordelen, maar als je het doet met het 'wisselgeld' van je VWRL transacties en het kost je geen transactiekosten, dan kan er weinig misgaan. Emerging Markets zitten doorgaans wat hoger qua risico/rendement dus dat is tegelijkertijd voordeel en nadeel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
Binck lijkt een nieuw product in de markt te hebben gezet, Semmie. Doet een beetje denken aan Evi als ik er zo doorheen blader.

Opmerkelijk is, is dat je nergens kunt terugvinden waarin je geld wordt belegd. En ergens in een faq vind je pas de lopende kosten terug en die zijn fors met 0,9%!

Ninja edit: Blijkt dus een samenwerking te zijn met Binck maar geen onderdeel te zijn Binck. Wel wordt er een account bij Binck geopend namens Semmie.

[ Voor 19% gewijzigd door Miki op 03-04-2019 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:05:
Opmerkelijk is, is dat je nergens kunt terugvinden waarin je geld wordt belegd. En ergens in een faq vind je pas de lopende kosten terug en die zijn fors met 0,9%!
Op de 'hoe werkt het' pagina staat zelfs 1,14%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben nog eens aan het kijken naar de eerder besproken AEX box opties als methode om geld te lenen tegen negatieve rente. Inmiddels heb ik wel marktdata hiervoor dus ik zie wat meer cijfers dan vorige keer :)

Ik kijk nu naar de Dec 300/800 Box, maar ik begrijp de data in de 'performance profile' (knop bij IB TWS om de karakteristieken van optiecombinaties te analyseren) niet helemaal.

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/sharex/2019-04-03_21-29-44.png

De markt is nu gesloten en de laatste bid/ask voor deze box was -502.03 x -500.28. Oftewel uitvoering op de ask (de prijs waar de performance profile naar kijkt) had € 50028 min commissies opgeleverd, en bij expiratie moet € 50000 terugbetaald worden. Dit zou dus netto € 28 (min commissies) op moeten leveren.

De grafiek geeft aan dat het resultaat bij expiratie inderdaad € 28 is. Maar de cijfers ernaast geven aan dat het maximale verlies van deze positie € 156 bedraagt, en de kans hierop is 100%. Hoe komt dit? Is de data achter de berekening wellicht onjuist omdat ik na close kijk? Wordt er wellicht rekening gehouden met bepaalde kosten? Is de berekening pessimistisch ingeschat?

Verder heb ik nog een vraag over de strikes van de box. Is er nog een bepaalde voorkeur voor specifieke strikes? Het verschil tussen de twee bepaalt hoeveel je terug moet betalen, maar de precieze strikes maken toch niet uit?

@HEA220 had gekozen voor 500/600. Dan leen je 10k per box. Maar bijvoorbeeld 200/300 zou hetzelfde resultaat moeten geven.
En @klaasvaak1853 had 100/800. Dan leen je 80k per box. Zou je met 8 keer een 500/600 niet effectief hetzelfde resultaat bereiken?

Handelsvolume voor de legs en prijzen voor de box als geheel zou een reden kunnen zijn om bepaalde strikes wel of niet te kiezen. Wat was voor jullie de reden om specifiek voor deze strikes te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

kevin12 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:02:
Bij beheerd beleggen basis van de Rabobank leg ik nu maandelijks geld in. Dit doe ik op de 1e van de maand. Weet iemand of het loont om bewust een ander moment van de maand te kiezen om in te leggen, of is die 1e vd maand gewoon goes genoeg. Las laatst dat de aankoopkosten van aandelen en obligaties (50/50) verschillende prijsschommelingen hebben maar kan niet vinden wanneer het daarmee het voordeligst is.

Loont het om dit op te zoeken en zo ja, weet iemand wanneer ongeveer de beste inlegtijd is? Bvd ;)
Voor wat het waard is, de beste info die ik daar over heb gevonden is afkomstig van statistieken die iemand heeft gemaakt van de van de Amerikaanse beurs. De 25e was daar de best dag gemiddeld genomen. De koopdagen zijn als volgt:

Buy stocks at the end of the month, especially those that have dropped 1 to 2 days in a row.
For stocks above their 200-day moving average, gains are higher on the following days of the month, in order from highest to lowest, 25, 24, 1, 27, 26, 29, 28, 30,  and are lowest on 3 through 8.
If stock dropped the previous day, the best days are 25, 30, 27, 26, 24, 28, 29, 22, 1, 31.
If stock dropped two or more consecutive previous days, the best days are 25, 26, 24, 27, 30, 28, 29, 23, 1, 22, 19, 31, 18

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zr40 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:36:

@HEA220 had gekozen voor 500/600. Dan leen je 10k per box. Maar bijvoorbeeld 200/300 zou hetzelfde resultaat moeten geven.
En @klaasvaak1853 had 100/800. Dan leen je 80k per box. Zou je met 8 keer een 500/600 niet effectief hetzelfde resultaat bereiken?
Zoals je al aan geeft wordt er in de strikes rondom de huidige koers meer in gehandeld. Dat is voor mij de reden om een leg boven de huidige waarde te houden en de andere eronder.

Met 8x een box van 100, ben je dus voor 32 opties transactie kosten kwijt. Verder zit er procentueel vaak meer spreadkosten in strikes dicht bij elkaar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
@Zr40 Voor een box strategie is het voordelig om zo min mogelijk transacties te moeten doen. Bij kleine boxen gaat het grootste gedeelte van het voordeel namelijk verloren door de spread.

In dit voorbeeld zie je de huidige rente percentages bij de bied prijzen. In de realiteit wordt je met een combinatie order natuurlijk veel beter gefillt maar dit geeft wel mooi weer hoe groter de box hoe lager de rente.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kg459VP3/optie1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Df9DnRV2/optie2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
bert pit schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:45:
[...]

Voor wat het waard is, de beste info die ik daar over heb gevonden is afkomstig van statistieken die iemand heeft gemaakt van de van de Amerikaanse beurs. De 25e was daar de best dag gemiddeld genomen. De koopdagen zijn als volgt:

Buy stocks at the end of the month, especially those that have dropped 1 to 2 days in a row.
For stocks above their 200-day moving average, gains are higher on the following days of the month, in order from highest to lowest, 25, 24, 1, 27, 26, 29, 28, 30,  and are lowest on 3 through 8.
If stock dropped the previous day, the best days are 25, 30, 27, 26, 24, 28, 29, 22, 1, 31.
If stock dropped two or more consecutive previous days, the best days are 25, 26, 24, 27, 30, 28, 29, 23, 1, 22, 19, 31, 18
Maar hoe groot zijn die gains dan? Sowieso wel handig om altijd een bron te posten als het kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Aikon schreef op donderdag 4 april 2019 @ 07:23:
[...]

Maar hoe groot zijn die gains dan? Sowieso wel handig om altijd een bron te posten als het kan. :)
Komt uit een boek van Larry Connors ik meen: "short term trading strategies that work", maar pin me er niet op vast. De gains staan er voor de meeste strategieën wel in maar ik heb deze niet bij de hand.

Dat was overigens één van de meest interessante boeken die ik gelezen heb en ook geschikt voor de lange termijn belegger om instapmomenten te bepalen.

Larry Connors is niet de eerste de beste en noemt de RSI2 de "bijna de holy grail van beleggen".

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Laatst online: 18-09 05:16
Miki schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:05:
Binck lijkt een nieuw product in de markt te hebben gezet, Semmie. Doet een beetje denken aan Evi als ik er zo doorheen blader.
Geweldig, het stukje over het aanmaken van verschillende potjes voor specifieke doelen heeft 'Shoppen in New York' als gehighlight beleggingsdoel. Dat lijkt me nu bij uitstek iets waarvoor je spaart en niet belegt.
Het zal wel toegespitst zijn op het doelpubliek van Semmie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
ImaPseudonym schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:58:
[...]

Geweldig, het stukje over het aanmaken van verschillende potjes voor specifieke doelen heeft 'Shoppen in New York' als gehighlight beleggingsdoel. Dat lijkt me nu bij uitstek iets waarvoor je spaart en niet belegt.
Het zal wel toegespitst zijn op het doelpubliek van Semmie.
Ja dat vond ik ook zo banaal, ongelooflijk dat dit soort praktijken zijn toegestaan.
Verder ook eea gevonden waarin belegd wordt. Dat is nog niet geheel duidelijk al betreft het dus om veel derivaat producten van Binck. Zie https://semmie.nl/assets/...aatsen_van_Uitvoering.pdf

In ieder geval hier ver van weg blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:25:
[...]

Verder ook eea gevonden waarin belegd wordt. Dat is nog niet geheel duidelijk al betreft het dus om veel derivaat producten van Binck. Zie https://semmie.nl/assets/...aatsen_van_Uitvoering.pdf
Dat is een document van Binck, die beschrijft waar Binck orders uitvoert. Dat zegt niets over waar Semmie zelf in belegt.

Elders op de site van Semmie wordt gesuggereerd dat er belegd wordt middels een aantal beleggingsfondsen (aandelen en obligaties), maar niets specifieks.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 04-04-2019 09:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25
Als je een voorbeeldcalculatie laat aanmaken krijg je te zien waarin belegd wordt.

O.a. de fondsen van ACTIAM (niets mis mee, heb ze zelf ook). Maar om nou 1,14% kosten te betalen terwijl ze zelf aankopen maar 0,15% kosten heeft (fondskosten ACTIAM)……

KANSLOOS en wegblijven zeg ik!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Meesman voor hippe Amsterdammers of zo? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51
Sem van Berkel was een (marginaal succesvolle?) optiehandelaar op de vloer die nu z'n geld verdient met vermogensbeheer (ook weer met optieconstructie) en schnabbelen met artikeltjes in de Telegraaf, IEX en trading tips voor Binck. Iemand je altijd kan opbellen voor een paar mooie quotes over 'vroeger' voor in een krantenartikel. Z'n zoon Sem jr. is heeft nu weer het bedrijf 'Semmie' opgericht. Erg gesteld op hun voornaam :P .

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 04-04-2019 11:02 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:56
Longcat schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:03:
Meesman voor hippe Amsterdammers of zo? :')
Ja er zijn meer bedrijven die dit proberen, zo ook Peaks van Rabo (geloof ik?) waar je met wat centen kan beleggen.

Ik heb inmiddels meerdere mensen al naar Meesman kunnen krijgen.

"Als je 100 euro minder verdient zou je leven dan anders zijn?"

Meeste mensen antwoorden dan Nee, en dan kun je het net zo goed voor de lange termijn in Meesman duwen zeg ik dan.

Wel goed voor de awereness dit soort diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00
Morrigun99 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:13:
Toch even een vraag: krijg niet echt een eenduidig antwoord mbv de zoekfunctie.

Ik ben niet voornemens om actief en/of offensief te beleggen. Ik heb derhalve:
- VTR/VXUS en nu dus noodgedwongen een stuk VRWL via DeGiro
- Mijn vriendin heeft ook via DeGiro louter VRWL.

Ik wil nu echter voor onze - dit jaar geboren - dochter gaan sparen. Het liefste gewoon weer een ETF'je waar ik niet echt naar om hoef te kijken. DeGiro biedt deze mogelijkheid - kind beleggen - vooralsnog niet meer aan, begreep ik. Een spaarrekening levert het niet op, dunkt me.

A) Zijn er nog NL brokers die VT/VXUS aanbieden en/of op relatief korte termijn deze gaan aanbieden (ergo: zit die vertaling of wijziging AFM er nog aan te komen)?
B) hebben jullie advies m.b.t. welke Broker ik het beste kan beleggen in naam van mijn dochter?
C) Ik zie op de site van Lynxz bv. geen VRWL terug komen. Bieden zij die wel aan?

Misschien wat advies de goede kant op?
Ik heb even een tijdje niet meegelezen, maar is DeGiro gestopt met rekeningen op naam van kinderen? Ik heb het namelijk anderhalf jaar geleden nog geopend voor mijn 3 kinderen en dat ging zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 09:11
ApexAlpha schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:13:
[...]

Ja er zijn meer bedrijven die dit proberen, zo ook Peaks van Rabo (geloof ik?) waar je met wat centen kan beleggen.

Ik heb inmiddels meerdere mensen al naar Meesman kunnen krijgen.

"Als je 100 euro minder verdient zou je leven dan anders zijn?"

Meeste mensen antwoorden dan Nee, en dan kun je het net zo goed voor de lange termijn in Meesman duwen zeg ik dan.

Wel goed voor de awereness dit soort diensten.
Peaks is inderdaad een hippe versie van eigenlijk hetzelfde als wat Meesman doet. Wat betreft kosten valt het aardig mee. Even op een rijtje.

Peaks:
0.5% p.j. kosten peaks
0.2% tot 0.3% kosten fonds (verschilt per fonds)
geen kosten aan/verkoop & switch.
Ieder uur update van koers
Dagelijkse mogelijkheid aan/verkoop/switch
Regelmatig nieuws, informatie, uitleg e.d. (2/3x per maand?)
Gebruiksvriendelijke app

Meesman:
0.5% p.j. kosten Meesman
geen extra fondskosten
0.25% aan/verkoop & switch
Wekelijkse update van koers
Wekelijkse mogelijkheid aan/verkoop/switch
Nieuws, info slechts 1x per 3 maanden
Ouderwetse website

Daarnaast heb ik nog een ASN belegginsrekening:
0.3% p.j. kosten ASN
0.9% p.j. fondskosten
geen aan/verkoop & switch
Dagelijkse update van koers
Dagelijkse mogelijkheid aan/verkoop/switch
Wat aanvullend nieuws en info, algemeen gerelateerd aan de bank
Interface hetzelfde als internetbankieren. (in de app enkel overzicht, geen mogelijkheid tot aan/verkoop/switch)

Kernstrategie van Peaks is de mogelijkheid om te beleggen met je wisselgeld.
dwz, iedere kleine aankoop afronden naar boven om met veel kleine uitgave alsnog een noemenswaardig bedrag op te bouwen.

Ik gebruik het momenteel naast elkaar, bouw vooral op bij meesman op dit moment vanwege de iets lagere kosten op langere termijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Boerekool_ op 04-04-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:56
0,5 tot 0,8 is wel een aardig verschil. De transactiekosten zijn bij Meesman eenmalig, (of twee bij het eruit halen). Maar wel een leuke app om mee te beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 09:11
ApexAlpha schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:07:
0,5 tot 0,8 is wel een aardig verschil. De transactiekosten zijn bij Meesman eenmalig, (of twee bij het eruit halen). Maar wel een leuke app om mee te beginnen!
Klopt, maar is het verschil in rendement tussen verschillende fondsen niet groter dan 0.3% per jaar? Als beide in exact dezelfde fondsen zouden zitten heeft het aanhouden van de verschillende rekeningen natuurlijk totaal geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Boerekool_ schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:10:
[...]

Klopt, maar is het verschil in rendement tussen verschillende fondsen niet groter dan 0.3% per jaar? Als beide in exact dezelfde fondsen zouden zitten heeft het aanhouden van de verschillende rekeningen natuurlijk totaal geen zin.
Als jij denkt dat de ene een veel beter rendement maakt dan de ander, waarom dan nog investeren in die ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
ApexAlpha schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:07:
Dit is het, het ziet er gewoon makkelijk en eenvoudig uit en je kunt het heel eenvoudig bedienen met je app op je telefoon.
Heel veel mensen snappen ook totaal niks van beleggen en zouden daar wellicht ook nooit aan beginnen omdat ze ( op dit moment ) niet een groot vermogen hebben, maar met die app kun je op simpele wijze en zonder dat je veel geld erin moet stoppen toch beleggen, en dat is natuurlijk cool!
En iedereen '' moet '' nu ook beleggen omdat je met sparen niks meer krijgt, zodra de rentes weer eens flink omhoog gaan zie ik dan ook geen bestaansrecht meer voor apps als Peaks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:17:
Hallo,

Wij beleggen ook maandelijks 350 bedrag voor later in ETF's en nog wat indexen. januari 2017 begonnen bij Brand New Day (BND) en daar staat nu de helft van onze belegging. Begin 2018 ook een rekening geopend bij DeGiro en daar ook een maandelijks bedrag ingelegd bij VWRL en een beetje in DWS Top Dividende FD voor dividend en wat in iShares AEX UCITS ETF. Al met al in 2 jaar mooi wat kunnen inleggen en het belegd vermogen staat nu ongeveer 50/50 bij BND en deGiro.

Gezien de dubbele kosten van 2 rekeningen willen we graag stoppen bij BND en alles voortaan opbouwen bij deGiro. Echter het voordeel van BND is dat als je bijvoorbeeld 100 euro inlegt en het aandeel kost 75, dan koop je 1.33 aandeel. Het voordeel daarvan is dat je in "dure" tijden gewoon voor 100 euro minder aandelen koopt, inleg blijft gelijk. Je koopt dan automatisch in dure tijden minder aandelen en in goedkopere tijden meer aandelen. De dollar cost averaging werkt dan het beste.

Bij deGiro kan je alleen maar hele aandelen kopen. VWRL staat nu op 76, wat voor nu redelijk duur voelt. Alleen dat kan volgend jaar terugkijkend wel weer heel goedkoop zijn. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik met een vaste inleg toch in dure tijden minder aandelen koop dan in goedkopere tijden? We kopen nu per maand 3x VWRL en 128 euro stoppen we in DWS Dividende (daar kan je dus wel weer achter de komma kopen).

Of is bovenstaande geneuk in de marge en moet ik gewoon standaard een vast aantal aandelen per maand kopen van VWRL, ongeacht duur of goedkoop, en dan eventueel extra geld insteken na een terugval?

Hoe gaan jullie hier mee om?
Ik koop maandelijks voor X bedrag S&P500 en soms individuele aandelen, ik zorg ervoor dat ik niet teveel geld op mijn vrije ruimte houd. Dus als ik zie dat ik met €25 extra inleg een extra stukje aandeel kan kopen, dan boek ik ff €25 bij en dan zorg ik dat mijn cash zo laag mogelijk blijft en zoveel mogelijk in aandelen zit.

Overigens is het waar jij het over hebt geen DCA (dollar cost averaging), want je hebt geen lump sum die je investeert over een periode, maar dit is gewoon je maandelijkse inleg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
https://www.beterinbelegg...racht-van-rente-op-rente/

Kan iemand mij eigenlijk vertellen hoe rente op rente bij belegging werkt als je niet tussentijds verkoopt?
Hoe kan het dat je rendement op rendement krijgt terwijl je de aandelen gewoon steeds in bezit houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Pakhaas schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:52:

Kan iemand mij eigenlijk vertellen hoe rente op rente bij belegging werkt als je niet tussentijds verkoopt?
Hoe kan het dat je rendement op rendement krijgt terwijl je de aandelen gewoon steeds in bezit houdt?
Iets met dividend dat uitgekeerd wordt en je geacht wordt te herinvesteren of zo?

Veel mensen halen dividend met het woord rente door de war ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat

Stel voor:
- Aandeel is 100 euro
- Rendement is elk jaar 10%

Aandeel is dan waard:
- Jaar 1: 110
- Jaar 2: 121 (110 * 1.1)
- Jaar 3: 133.1 (121 * 1.1)

Je winst in absolute euro's per jaar is dan:
- Jaar 1: 10
- Jaar 2: 11
- Jaar 3: 12.1

Het gaat om die winst in absolute euro's (in deze context dan), die neemt hard toe op lange termijn. Die 10% wordt dus steeds meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 04-04-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is bij beleggen geen kwestie van rente op rente maar stijging op stijging. Het eerste jaar stijgt het aandeel met 4% van 100 naar 104%. Het tweede jaar stijgt het aandeel met 4% van 104% naar 108.16%, enz...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Tsurany schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:05:
[...]

Het is bij beleggen geen kwestie van rente op rente maar stijging op stijging. Het eerste jaar stijgt het aandeel met 4% van 100 naar 104%. Het tweede jaar stijgt het aandeel met 4% van 104% naar 108.16%, enz...
Ik ben het niet met je eens dat dit de beste manier is om het uit te leggen aangezien je uitgaat van een rendement dat YoY hetzelfde is.

Wat @Longcat zegt past beter, hoewel er met dan alleen dividend meespeelt.

Je portefeuille wordt steeds groter door a) groei van de onderliggende aandelen en b) het dividend van de onderliggende aandelen. Aannemende dat je b) ook weer herinvesteerd, neemt je totale portefeuille toe en daarmee pak je in het volgende jaar en grotere exposure op de groei van de onderliggende aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@AceAceAce Ik heb dividend niet genoemd. Of begrijp ik je post niet goed?
@Pakhaas Vervang gerust (een deel van) die 10% rendement met geherinvesteerd dividend en de uitleg blijft hetzelfde. Als je niet herinvesteert, heb je ook geen 'compounding' effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AceAceAce schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:41:
[...]

Ik ben het niet met je eens dat dit de beste manier is om het uit te leggen aangezien je uitgaat van een rendement dat YoY hetzelfde is.
Omdat dat de makkelijkste methode is, waarom moeilijk doen? Het gaat om het principe er achter.
Wat @Longcat zegt past beter, hoewel er met dan alleen dividend meespeelt.
Hij zegt exact hetzelfde alleen rekent met 10% ipv 4%.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Longcat schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:48:
@AceAceAce Ik heb dividend niet genoemd. Of begrijp ik je post niet goed?
@Pakhaas Vervang gerust (een deel van) die 10% rendement met geherinvesteerd dividend en de uitleg blijft hetzelfde. Als je niet herinvesteert, heb je ook geen 'compounding' effect.
Ja ik herbeleg dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Hmm misinterpretatie en slecht leeswerk van mij, excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04
flipjevandejam schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:46:
[...]

Thanks! Think Global heeft maar 250 posities en presteerde (daardoor?) stukken minder dan een VTI/VXUS combinatie.

Ik zit nog even te puzzelen of ik met een Vanguard mix een betere spreiding kan krijgen; suggesties voor een verdeling?

Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF
Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF
Vanguard FTSE Japan UCITS ETF
Vanguard S&P 500 UCITS ETF
Ik kom er net achter dat BeFrank 3 euro per fonds transactiekosten per keer rekend :-(. 12 euro per maand zou in mijn geval een extra TER van 2,60% opleveren :-(.

Zelfs met alleen TGET ben ik 12*3= 36/jaar kwijt, een extra TER van 0,57% :-|.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
flipjevandejam schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:19:
[...]

Ik kom er net achter dat BeFrank 3 euro per fonds transactiekosten per keer rekend :-(. 12 euro per maand zou in mijn geval een extra TER van 2,60% opleveren :-(.

Zelfs met alleen TGET ben ik 12*3= 36/jaar kwijt, een extra TER van 0,57% :-|.
Van de site van BeFrank: [... Voor beleggen in een lifecycle gelden geen aan- en verkoopkosten (transactiekosten). Alleen als de werknemer zelf belegt, rekenen wij € 3 per transactie. ...]

Je wordt dus sterk "geadviseerd" om in een lifecycle te beleggen en ontmoedigd om zelf je beleggingsfondsen te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Exact, ze maken ws. meer marge op de lifecycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Laatst online: 18-09 05:16
@flipjevandejam Kun je heen en weer schuiven tussen fondsen?
Dan zou je kunnen overwegen om transactiekostenvrij te accumuleren in een van die lifecycles en dan eens per jaar geld daaruit verschuiven naar fondsen die je eigenlijk wil. Doordat het grotere transacties worden vallen de eenmalige kosten dan relatief mee.

Edit: verkeerde persoon getagged...

[ Voor 8% gewijzigd door ImaPseudonym op 05-04-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
flipjevandejam schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:40:
Exact, ze maken ws. meer marge op de lifecycles.
Of het is erg prijzig voor ze om losse fondsen in te kopen en ze willen die kosten niet neerleggen bij de lifecycle gebruikers. Zitten altijd twee kanten aan een kostenaspect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
ImaPseudonym schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:45:
@flipjevandejam Kun je heen en weer schuiven tussen fondsen?
Dan zou je kunnen overwegen om transactiekostenvrij te accumuleren in een van die lifecycles en dan eens per jaar geld daaruit verschuiven naar fondsen die je eigenlijk wil. Doordat het grotere transacties worden vallen de eenmalige kosten dan relatief mee.

Edit: verkeerde persoon getagged...
Dat is een goede vraag, dat zal ik bij ze nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Zr40 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:17:
Ikzelf investeer direct in enkele groene initiatieven (niet op de beurs). Geen belastingkorting, maar het rendement is veel beter dan die van de diverse groenfondsen. Mijn beleggingen op de beurs doen het weliswaar nog beter, maar ik ben zeker tevreden over de groene initiatieven :)
Care to share welke dat zijn? Puur uit nieuwsgierigheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SublimnAll schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:43:
[...]

Care to share welke dat zijn? Puur uit nieuwsgierigheid :)
Voornamelijk obligatieleningen van 5 tot 10 jaar via een Nederlands crowdfundingplatform met een duurzame of sociale focus. Gemiddeld circa 5,5% rente na kosten, en (nog) geen defaults. Wel beperk ik dit tot maximaal 10% van mijn portefeuille.

Daarnaast heb ik zelf zonnepanelen. Daar krijg ik ook een financieel best netjes rendement uit.

En als laatste heb ik nog een plukje aandelen Fastned. Op korte termijn qua rendement totaal niet interessant geweest tot nu toe, maar ik heb ze voor de lange termijn en de resultaten tot dusver komen nog steeds overeen met mijn oorspronkelijke investeringsthese. Past verder ook prima bij mijn buy&hold strategie :)

offtopic:
Fastned is weliswaar beursgenoteerd bij Nxchange, maar ze zijn de enige partij die op die beurs aandelen genoteerd hebben staan. Zeer slecht voor de verhandelbaarheid. En ik heb nog wat andere bedenkingen bij die beurs. Ze zouden de notering wat mij betreft mogen verhuizen naar Euronext.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 05-04-2019 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Goed, die AEX box opties. Ik heb er nu een te pakken: de Dec 200/800 voor –601,45 (en 6,00 commissie). Levert bij expiratie € 139 op, oftewel effectief –0,16% rente op jaarbasis.

Alleen is het bij IB het geval dat handel in Europese indexopties plaats vindt in een gescheiden deel van je account ("UK Regulated"). In TWS merk je daar bij het handelen niets van, maar de marginvereisten zijn wel afzonderlijk op de segmenten van toepassing.

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/tws_2019-04-05_17-29-35.png

De marginvereiste (Current Maintenance Margin) is relatief aan Equity with Loan Value, komt dit erboven, dan wordt bij een tekort automatisch geld verplaatst van in dit geval UK Securities naar UK Regulated. Zoals je ziet in de screenshot is het cash saldo van dit segment € 60300, oftewel er is € 161 verplaatst.

Bij IB vallen niet-US index opties, CFDs, en OTC metaal onder het UK Regulated segment. Alle andere effecten (met uitzondering van commodities) vallen onder het UK Securities segment. Je zal moeten blijven voldoen aan de marginvereisten van ieder segment afzonderlijk. Omdat het cash saldo vast zit in dit segment is het (bij IB) dus niet mogelijk om met box opties geld te lenen en dat geld vervolgens te gebruiken als financiering van aandelen. (Hoe dit bij DeGiro zit weet ik niet.)

Maar voor de negatieve rente zelf is het wel bruikbaar, tot op zekere hoogte. Bij IB betaal je negatieve rente (momenteel –0,967%) over EUR saldi boven 100k. Met twee van deze boxes zit je al boven de 100k, en met drie is de effectieve rente over heel de constructie niet meer negatief.

Het vervelendste is eigenlijk wel dat er geld verplaatst moet worden van UK Securities naar UK Regulated voor de marginvereisten in de laatste, waardoor je minder beschikbare ruimte hebt in de eerste. Ondanks dat de positie als geheel een positief resultaat zal hebben en je de 'hoofdsom' niet kan aanspreken.

Ik kijk deze positie nog wel even aan. Wellicht sluit ik hem weer als ik qua prijs boven break even kan komen incl commissies. En anders zit ik de rit gewoon uit tot december; € 161 een maand of 8 vastzetten voor € 139 winst is ook niet verkeerd :)

Edit: doorgestreepte klopt niet; het cash saldo zit weliswaar vast in dat segment, maar voor de berekening van de aan IB te betalen rente wordt het settled cash saldo van UK Securities en UK Regulated bij elkaar opgeteld. Geen probleem dus zolang dat positief is.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 05-04-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrigun99
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04-2023
koksie schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:33:
[...]

Ik heb even een tijdje niet meegelezen, maar is DeGiro gestopt met rekeningen op naam van kinderen? Ik heb het namelijk anderhalf jaar geleden nog geopend voor mijn 3 kinderen en dat ging zonder problemen.
Ja klopt. Zou op termijn weer aangeboden worden, maar ik wacht nu al ruim 10 maanden. Heb vanochtend toevallig weer gemaild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 10:00
Onpopulaire mening in dit artikel:
https://www.forbes.com/si...are-not-good-investments/

Altijd goed een andere mening dan de heersende dogma te lezen. (We moeten niet in onze eigen confirmation bias bubble blijven zitten.)

Persoonlijk denk ik dat de beste man enigzins een punt heeft maar het in de praktijk voor het merendeel van de beleggers verstandig is zichzelf niet te overschatten en gewoon passief te beleggen. Als je actief wilt beleggen zul je veel tijd moeten investeren in onderzoek en ik denk dat dat met de gemiddelde omvang van een 'bescheiden' particuliere portefeuille niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het is gewoon reclame, er staan zelfs links naar zijn eigen website. Hij verdient zijn geld met het actief managen van funds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09 10:00
Skyaero schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:47:
Het is gewoon reclame, er staan zelfs links naar zijn eigen website. Hij verdient zijn geld met het actief managen van funds.
Dat is ook wat ik dacht.
Maargoed we kunnen hetzelfde zeggen van ETF-boeren die zeggen dat passief beleggen het beste is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
In de praktijk zie je gewoon dat de indexfondsen en passieve ETF's het eigenlijk altijd beter doen dan de beheerde fondsen doordat de kosten laag zijn.
En zelfs vorig jaar tijdens oktober, november en december was er een hoge volatiliteit, maar deden de beheerde fondsen het alsnog niet beter.
Dus ja zo gezien hebben ze wel gelijk dat indexfondsen en de meeste ETF's beter zijn, je hebt gewoon minder lopende kosten en het inhoudelijke rendement is vergelijkbaar met die van beheerde fondsen dus haal je netto waarschijnlijk een hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

As. woensdag komt geloof ik dividend beschikbaar van VWRL. Heeft dit nog invloed op de koers? Ik dacht misschien dat er dan woensdag heeft veel mensen willen bijkopen, waardoor er meer vraag ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:24:
As. woensdag komt geloof ik dividend beschikbaar van VWRL. Heeft dit nog invloed op de koers? Ik dacht misschien dat er dan woensdag heeft veel mensen willen bijkopen, waardoor er meer vraag ontstaat.
Dat is alleen rond de dag van de vaststelling van het dividend (ex dividend) dat een aantal mensen dan het aandeel weer verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De uitbetaling van het dividend zelf heeft geen effect op de koers, de registratie van het dividend (op ex-dividend datum) wel want dat is de datum dat je het effect in bezit moet hebben om het dividend te ontvangen.

Het bijkopen kan natuurlijk in theorie wel invloed hebben op de koers, maar omdat ETFs gewaardeerd worden op basis van de onderliggende aandelen en VWRL slechts een van de vele fondsen is die in deze onderliggende aandelen belegt, zal dit effect uiterst minimaal zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 08-04-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
Ik ben wel benieuwd naar echte cijfers over dit onderwerp, maar ik kan helaas niet zeggen dat zijn bron er heel wetenschappelijk uitziet...

Hij had het er wel bij kunnen zetten: "bron: dit reclamefoldertje van een ander investeringsbedrijf" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Sander B schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:40:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar echte cijfers over dit onderwerp, maar ik kan helaas niet zeggen dat zijn bron er heel wetenschappelijk uitziet...

Hij had het er wel bij kunnen zetten: "bron: dit reclamefoldertje van een ander investeringsbedrijf" 8)7
Ik ben ook benieuwd. Mijn totaal ongefundeerd vermoeden vooralsnog is dat veel ETF's gewoon jaar na jaar hun cijfers en rendementen publiceren (en dat kan ook nog eens vrij gemakkelijk met backtracking), en dat actief beheerde fondsen dit nog geen 3 jaar volhouden. Velen doen het over 1 of 2 jaar beter dan het gemiddelde, en die zul je horen ook...

Maar waar is dat actief beheerde fonds dat jaar in, jaar uit (niet per se elk jaar, maar gemiddeld over zeg 10, 15 jaar) het beter doet dan het gemiddelde??????????????????

De drogredenen druipen er van af overigens (ja..er zijn fondsmanagers die je beschermen tegen enorme koersvallen, en die om die reden niet het rendement van ETF's halen....tja...zo lus ik er nog wel een paar, dat is lekker makkelijk -- zo kun je alles rechtpraten).

(overigens vind ik dit ernstig interessante stukjes, meer is beter hierover!)

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 08-04-2019 11:10 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:03
Uiteindelijk moet er sprake zijn van een goede balans: deels in ETF om de markten te volgen, deels in beheerde beleggingsfondsen die specifieke keuzes maken die interessant kunnen zijn. Uiteindelijk is beleggen niet voor iedereen weggelegd en heeft ook niet iedereen de tijd om er veel uren in te stoppen. Pas als je dat wel hebt en kan, wordt het interessant om volledig zelf te gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Orangelights23 schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:40:
Uiteindelijk moet er sprake zijn van een goede balans: deels in ETF om de markten te volgen, deels in beheerde beleggingsfondsen die specifieke keuzes maken die interessant kunnen zijn. Uiteindelijk is beleggen niet voor iedereen weggelegd en heeft ook niet iedereen de tijd om er veel uren in te stoppen. Pas als je dat wel hebt en kan, wordt het interessant om volledig zelf te gaan beleggen.
Dit zijn precies de lekker en logisch klinkende adviezen waar ik wat moeite mee heb.

Dat er sprake moet zijn van een goede balans geloof ik zo (namelijk: 0% beheerd, x% ETF, 100-x% liquide/obligatie).
...deels in beheerde beleggingsfondsen die specifieke keuzes maken die interessant kunnen zijn...
Zeeeeeeeer vaag. Voorbeeld? Welke fondsen? Welke keuzes?
Mijn gut-feeling zegt: geen beheerde beleggingsfondsen. Zelf doen in (via Meesman achtige constructies) is altijd beter. Altijd.
...Pas als je dat wel hebt en kan, wordt het interessant om volledig zelf te gaan beleggen....
Is dat zo? Als je bedoelt met volledig zelf beleggen maandelijks inleggen op een breed gespreide, verhandelbaar, lage kosten ETF: absoluut mee eens. Als je bedoelt: stockpicking of ETF-picking, niet mee eens.

(disclaimer: ik beleg zelf gedeeltijk actief, dit doet het zeker niet beter dan mijn passieve mandjes - 5-6 jaar geleden gestopt met actief beleggen, sindsdien gaat het crescendo).

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 08-04-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Meesman is feitelijk gezien toch ook een beheerd fonds van Northern Trust. Daarnaast wijzigt ook Meesman zelf nog wel eens van fondsen. In het verleden maakte Meesman gebruik van Vanguard en is toen overgestapt op Northern Trust en de rekening voor de overstap kregen de beleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
poehee schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:55:

Zeeeeeeeer vaag. Voorbeeld? Welke fondsen? Welke keuzes?
Mijn gut-feeling zegt: geen beheerde beleggingsfondsen. Zelf doen in (via Meesman achtige constructies) is altijd beter. Altijd.
Ik heb het over het algemeen, bewust geef ik geen specifieke voorbeelden. Het gaat erom om te kijken welke keuzes worden gemaakt bij het beheerd beleggen, om zodoende zelf meer kennis te krijgen van handelingen. Je moet het ergens leren, ik heb enorm veel kunnen leren van mijn contactpersoon bij een organisatie waar ik beheerd belegde.
poehee schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:55:

Is dat zo? Als je bedoelt met volledig zelf beleggen maandelijks inleggen op een breed gespreide, verhandelbaar, lage kosten ETF: absoluut mee eens. Als je bedoelt: stockpicking of ETF-picking, niet mee eens.
Inderdaad breed gespreide ETF, voor mij is dat tot nu toe de beste keuze geweest om daar een gezonde spreiding in te zoeken.

Ik ben wel nog op zoek naar een mooie manier om periodiek geld in te leggen in ETF's, gezien je ze vaak per stuk moet kopen. Stel dat ik €300,- per maand wil stoppen in ETF's en daar 4x een ETF van €70,- van koop, hou ik dus €20,- per maand over.

[ Voor 10% gewijzigd door Orangelights23 op 08-04-2019 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Miki schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:37:
Meesman is feitelijk gezien toch ook een beheerd fonds van Northern Trust. Daarnaast wijzigt ook Meesman zelf nog wel eens van fondsen. In het verleden maakte Meesman gebruik van Vanguard en is toen overgestapt op Northern Trust en de rekening voor de overstap kregen de beleggers.
Voor zover ik weet is dat éénmaal gebeurd, toen ze zijn overgestapt naar duurzame fondsen van Northern Trust: https://www.meesman.nl/l/...en+belastingefficient.pdf

De kosten waren 0,05 % voor Wereldwijd. Voor Europa en Opkomend waren ze hoger, 0,25 %, maar is wel tegelijkertijd het terugvorderen van de dividendbelasting geregeld wat ongeveer 0,50 % extra oplevert per jaar.

Dus ja: de kosten kwamen bij de beleggers terecht, maar zo erg vond ik (persoonlijk) dat nu ook weer niet.

edit: ik zie dat Wereldwijd eerder als eens is gewisseld van Vanguard naar NT, maar dat kostte niets: https://www.meesman.nl/k/...t-belastingefficient.html

[ Voor 10% gewijzigd door HuHu op 08-04-2019 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwaas
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

dwaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:21:
disney gekocht
eind van de maand op 115 met een beetje mazzel
"Boy, that escalated quickly."
Komt er eerdaags een nieuwe Avengers film uit ofzo 8)7

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je weet dat dit soort kleine koersschommelingen heel normaal zijn voor losse aandelen? 2,2% omhoog (of omlaag) in 4 beursdagen stelt echt niks voor ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 08-04-2019 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Gewoon met de index mee gestegen. :) Maar toch, gefeliciteerd met je winst op de trade!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:01

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zr40 schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:43:
Je weet dat dit soort kleine koersschommelingen heel normaal zijn voor losse aandelen? 2,2% omhoog (of omlaag) in 4 beursdagen stelt echt niks voor ;)
Ik wil me de paniek even niet voorstellen bij een verlies van 5%... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:55:
Het vervelendste is eigenlijk wel dat er geld verplaatst moet worden van UK Securities naar UK Regulated voor de marginvereisten in de laatste, waardoor je minder beschikbare ruimte hebt in de eerste. Ondanks dat de positie als geheel een positief resultaat zal hebben en je de 'hoofdsom' niet kan aanspreken.

Edit: doorgestreepte klopt niet; het cash saldo zit weliswaar vast in dat segment, maar voor de berekening van de aan IB te betalen rente wordt het settled cash saldo van UK Securities en UK Regulated bij elkaar opgeteld. Geen probleem dus zolang dat positief is.
Voor de rapportages geeft dit toch nog wel een bijzonder effect. Er zit nu een stukje USD in dit UK Regulated segment om aan de marginvereisten te voldoen. Dat komt omdat mijn EUR saldo onvoldoende was hiervoor, maar USD had ik nog genoeg.

Dat is verder prima, alleen in de IB PortfolioAnalyst rapportage ziet dat er best bijzonder uit. Zo sta ik nu gelijktijdig long en short EUR, want in UK Securities heb ik een klein tekort, terwijl in UK Regulated de 60k van de box staat.

Dat maakt in de praktijk verder niet uit, want die segmenten zijn alleen ten behoeve van regelgeving nodig. Ik hoef daar zelf niet op te letten, want voor beschikbare middelen en voor de debetrente gaat het om het totale saldo, niet om de afzonderlijke segmenten. Maar het is wel iets om rekening mee te houden bij het bekijken van de rapportage.
Zr40 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:56:
Bij IB is het nu mogelijk om een aanvraag te doen om voor de regels van MiFID gezien te worden als 'Professional client' ipv 'Retail client', waardoor je weer kan handelen in bijvoorbeeld US ETFs. De vereisten zijn wel fors:

- Over de afgelopen 4 kwartalen minimaal 40 transacties waarvan de gezamenlijke omvang van de grootste 40 transacties minimaal € 200k is (valutaconversietransacties tellen niet mee)
- Accountwaarde van minimaal € 500k

bron
Valutaconversietransacties tellen niet mee, maar zouden deze box opties wel meetellen? Dan wordt het wel heel eenvoudig om jezelf als 'Professional client' te laten kwalificeren. Verkoop elk kwartaal een 200/800 box en doe 9 andere transacties, en je voldoet na een jaar al aan de eerste eis. Dan heb je alleen nog 500k accountwaarde nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Orangelights23 schreef op maandag 8 april 2019 @ 14:07:

[...]

Ik ben wel nog op zoek naar een mooie manier om periodiek geld in te leggen in ETF's, gezien je ze vaak per stuk moet kopen. Stel dat ik €300,- per maand wil stoppen in ETF's en daar 4x een ETF van €70,- van koop, hou ik dus €20,- per maand over.
Al eens gezocht bij Meesman? Daar koop je met € 300 gewoon 4,2857 ETF's van € 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Tehh schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:17:
[...]

Al eens gezocht bij Meesman? Daar koop je met € 300 gewoon 4,2857 ETF's van € 70
Maar dan zijn de kosten ook hoger dan wanneer je het zelf doet en met stukjes blijft zitten. Ik denk dat je bij Meesman uiteindelijk minder rendement maakt ivm de hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Mijn gemiddelde aankoop VWRL is 71 euro en moet rond 20e weer bijkopen. Heb voor 11 stuks klaar staan, maar kijk wel wat tegen de prijs op. 76.11 nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
Pakhaas schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:38:
Mijn gemiddelde aankoop VWRL is 71 euro en moet rond 20e weer bijkopen. Heb voor 11 stuks klaar staan, maar kijk wel wat tegen de prijs op. 76.11 nu...
Emoties, emoties, emoties...:-)

(ik heb er ook last van).

Als je lang genoeg wacht en spaart, kun je ze voor 95,- kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:38:
En dat is dus het tweede voordeel van Meesman ;) (en een paar soortgelijken). Het is zeker waar dat het rendement bij De Giro onder de streep hoger zal zijn, dus heb je geen problemen met het werk en de emoties dan zou ik ook eerder De Giro aanraden. Maar bij Meesman hoef je er niet over na te denken of het niet erg duur is, want het gaat gewoon automatisch elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Tehh schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:17:
Klopt inderdaad, echter vind ik de kosten dermate hoog dat het qua rendement niet interessant is. Voorlopig koop ik nog verder bij DeGiro en zal dit waarschijnlijk elke maand x aantal ETF's zijn en dus niet hetzelfde bedrag per maand inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Sissors schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:13:
[...]

En dat is dus het tweede voordeel van Meesman ;) (en een paar soortgelijken). Het is zeker waar dat het rendement bij De Giro onder de streep hoger zal zijn, dus heb je geen problemen met het werk en de emoties dan zou ik ook eerder De Giro aanraden. Maar bij Meesman hoef je er niet over na te denken of het niet erg duur is, want het gaat gewoon automatisch elke maand.
Dat heeft weinig van doen met Meesman maar met het type aandeel wat je koopt. De meeste fondsen kun je namelijk gewoon in fracties kopen terwijl een etf per aandeel gekocht dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
poehee schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 07:49:
[...]

Emoties, emoties, emoties...:-)

(ik heb er ook last van).

Als je lang genoeg wacht en spaart, kun je ze voor 95,- kopen.
Klopt, daarop koop ik ze ook gewoon. Maar ga nu 11 stuks kopen terwijl ik er nog maar 28 heb, dus die zal de gemiddelde aankoopprijs aardig opdrijven :P Gaat mijn gemiddelde aankoop van 71,41 naar 72,73.

Ach op lange termijn zal dat wel te verwaarlozen zijn.

Standaard koop ik er 4 per maand, maar heb nu 481 euro extra. Ik kan er ook voor kiezen om die 481 euro te spreiden over de komende 4 maanden door elke maand ipv 4, 5 te kopen...maar ja volgens mij is het op lange termijn nog altijd beter om al het geld in 1x in te leggen ipv de inleg te spreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Pakhaas schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:01:
[...]

Standaard koop ik er 4 per maand,
En daar ga jij dus de mist in! 8)7

Als het aandeel 200 noteert of 50, jij koopt 4 stuks?

Je kunt beter zeggen, standaard investeer ik €350 en koop daar maximaal voor, restant laat ik staan en voeg ik bij bedrag voor volgende maand.

Dan koop je bij koers van 200 minder stukken dan bij koers van 50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Pakhaas schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:01:
[...]

Klopt, daarop koop ik ze ook gewoon. Maar ga nu 11 stuks kopen terwijl ik er nog maar 28 heb, dus die zal de gemiddelde aankoopprijs aardig opdrijven :P Gaat mijn gemiddelde aankoop van 71,41 naar 72,73.

Ach op lange termijn zal dat wel te verwaarlozen zijn.

Standaard koop ik er 4 per maand, maar heb nu 481 euro extra. Ik kan er ook voor kiezen om die 481 euro te spreiden over de komende 4 maanden door elke maand ipv 4, 5 te kopen...maar ja volgens mij is het op lange termijn nog altijd beter om al het geld in 1x in te leggen ipv de inleg te spreiden.
Besef ook dat er een periode zal komen waarbij je gemiddelde weer zal dalen. Met een maandelijkse strategie koop je in zowel de pieken als de dalen en kom je uit op een gemiddelde genomen over de gehele investeringsduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
s
Miki schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:08:
[...]

Besef ook dat er een periode zal komen waarbij je gemiddelde weer zal dalen. Met een maandelijkse strategie koop je in zowel de pieken als de dalen en kom je uit op een gemiddelde genomen over de gehele investeringsduur.
En de gemiddelde aankoopprijs zal blijven stijgen op de lange termijn, omdat op de lange termijn de koersen blijven stijgen*.
Dus ik ga er niet van uit dat mn GAK weer naar beneden gaat; ik hoop het niet zelfs.

*= op basis van gemiddeldes over schuivende blokken van 10 of 25 jaar de afgelopen 100 jaar ofzo, met een paar uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
AceAceAce schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:30:
s
[...]

En de gemiddelde aankoopprijs zal blijven stijgen op de lange termijn, omdat op de lange termijn de koersen blijven stijgen*.
Dus ik ga er niet van uit dat mn GAK weer naar beneden gaat; ik hoop het niet zelfs.

*= op basis van gemiddeldes over schuivende blokken van 10 of 25 jaar de afgelopen 100 jaar ofzo, met een paar uitzonderingen.
Waarom hoop je dat niet? Wacht je in de winkel ook altijd tot iets niet langer in de sale is om het dan te kopen?

Mijn horizon is zo'n 20-25 jaar. Mag van mij de komende 20 jaar nog wel laag blijven om daarna lekker door te stijgen naar een record over 25 jaar...laag kopen, hoog verkopen is het toch? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
Pakhaas schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:48:
[...]

Waarom hoop je dat niet? Wacht je in de winkel ook altijd tot iets niet langer in de sale is om het dan te kopen?
Wat is in godsnaam een sale op de aandelenmarkt? Dat bestaat niet. Er is geen vooraf gedefinieerd eindpunt, laat staan een vastgesteld lager bedrag, of als je in individuele bedrijven belegt deze niet failliet gaan.
Pakhaas schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:48:
[...]

Mijn horizon is zo'n 20-25 jaar. Mag van mij de komende 20 jaar nog wel laag blijven om daarna lekker door te stijgen naar een record over 25 jaar...laag kopen, hoog verkopen is het toch? 8)
Mag wel, maar is totaal niet realistisch; Eerst 20 jaar je kapot irriteren dat je investering alleen maar dividend oplevert (~2%), en dan wishfull denken dat in 5 jaar tijd dat allemaal wordt goedgemaakt met ~60% rendement per jaar voor 5 jaar op rij?
(Ik kom op 60% als je een eenmalige inleg doet van 1000e en dan vergelijkt met 10% rendement op 25 jaar YoY))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
AceAceAce schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:14:
[...]

Wat is in godsnaam een sale op de aandelenmarkt? Dat bestaat niet. Er is geen vooraf gedefinieerd eindpunt, laat staan een vastgesteld lager bedrag, of als je in individuele bedrijven belegt deze niet failliet gaan.

[...]

Mag wel, maar is totaal niet realistisch; Eerst 20 jaar je kapot irriteren dat je investering alleen maar dividend oplevert (~2%), en dan wishfull denken dat in 5 jaar tijd dat allemaal wordt goedgemaakt met ~60% rendement per jaar voor 5 jaar op rij?
(Ik kom op 60% als je een eenmalige inleg doet van 1000e en dan vergelijkt met 10% rendement op 25 jaar YoY))
Ik bedoel gewoon dat het helemaal niet belangrijk is of de koers nu hoog of laag staat. Veel mensen willen altijd groene cijfers zien, terwijl dat enkel belangrijk is richting moment van verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@AceAceAce 1970-2000 pas wel in dat plaatje. Ik zou me niet 'kapot ergeren' als koersen jarenlang vlak liggen of dalen. In de beginjaren van je beleggingshorizon is (het verhogen van) het bedrag aan 'ingelegd kapitaal' vooral belangrijk, niet het rendement. Pas aan het eind gaat dat rendement ertoe doen als je over wil gaan op (deels) leven van het dividendinkomen of verkopen van aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:38:
[...]

Dat heeft weinig van doen met Meesman maar met het type aandeel wat je koopt. De meeste fondsen kun je namelijk gewoon in fracties kopen terwijl een etf per aandeel gekocht dient te worden.
Oneens. Dat heeft niks met fracties te maken, maar alles met dat het via automatische incasso gaat. Fracties is een voordeel van Meesman, en daardoor wat betere DCA, maar ik heb het keertje doorgerekend, en eerlijk is eerlijk, het extra rendement daardoor was verwaarloosbaar.

Dat het via automatische incasso gaat is het grotere voordeel. Daardoor heb je niet het probleem dat je nu eigenlijk niet wil kopen omdat hij hoog staat. En ook niet dat je wil verkopen omdat de handel in elkaar aan het klappen is. Of nog erger, niet meer er van kan slapen.

En natuurlijk isoleert Meesman je niet compleet van de nieuwsberichten, als de beurs in elkaar klapt zie je dat ook wel op het journaal. Maar je wordt iig niet geforceerd om elke maand te kijken wat er dan nog van je aandelen portefeuille over is, en je kan simpelweg niet elke dag kijken (nou ja, kan je wel doen, maar koers wordt niet zo vaak geupdate :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Sissors schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:31:
[...]

Oneens. Dat heeft niks met fracties te maken, maar alles met dat het via automatische incasso gaat. Fracties is een voordeel van Meesman, en daardoor wat betere DCA, maar ik heb het keertje doorgerekend, en eerlijk is eerlijk, het extra rendement daardoor was verwaarloosbaar.

Dat het via automatische incasso gaat is het grotere voordeel. Daardoor heb je niet het probleem dat je nu eigenlijk niet wil kopen omdat hij hoog staat. En ook niet dat je wil verkopen omdat de handel in elkaar aan het klappen is. Of nog erger, niet meer er van kan slapen.

En natuurlijk isoleert Meesman je niet compleet van de nieuwsberichten, als de beurs in elkaar klapt zie je dat ook wel op het journaal. Maar je wordt iig niet geforceerd om elke maand te kijken wat er dan nog van je aandelen portefeuille over is, en je kan simpelweg niet elke dag kijken (nou ja, kan je wel doen, maar koers wordt niet zo vaak geupdate :P).
Ooit eens van Binck Fundcoach gehoord, daar kun je ook automatisch periodiek beleggen. Daarnaast bieden zowel ABN als ING precies dezelfde fondsen die Meesman gebruikt ook aan en die hebben mogelijkheden om automatisch periodiek te beleggen. Beide banken zijn niets eens zoveel duurder dan Meesman als je het volledige sommetje maakt. ING bijvoorbeeld, geen aankoopkosten, 0,24% service fee + €4 per kwartaal kosten rekening + ter van 0,15%.
Verder bieden CB, Zwiterleven en NN ook vergelijkbare fondsen aan waarin je automatisch periodiek kunt beleggen.
DeGiro heeft die mogelijkheid niet om periodiek in te kopen maar dat betekent niet dat Meesman uniek is in deze :)

Verder vind ij de strategie die je beschrijft wel erg veel doet denken aan de struisvogel tactiek. Set and forget kan een strategie die voor mensen werkt maar ik zou toch graag vinger aan de pols houden wat er met mijn geld gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51
Pakhaas schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:22:
[...]

Ik bedoel gewoon dat het helemaal niet belangrijk is of de koers nu hoog of laag staat. Veel mensen willen altijd groene cijfers zien, terwijl dat enkel belangrijk is richting moment van verkoop.
Een paar posts eerder zat je nog 'tegen de prijs op te kijken' van VWRL dat alweer op 76.11 handelt .. >:)

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
writser schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:59:
[...]

Een paar posts eerder zat je nog 'tegen de prijs op te kijken' van VWRL dat alweer op 76.11 handelt .. >:)
Ja daarmee bevestig ik toch wat ik zeg? Ik heb liever dat de koers laag blijft staan, dan koop ik meer voor minder...nu staat hij niet laag, dus kijk ik op tegen kopen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:46:
[...]

Ooit eens van Binck Fundcoach gehoord, daar kun je ook automatisch periodiek beleggen. Daarnaast bieden zowel ABN als ING precies dezelfde fondsen die Meesman gebruikt ook aan en die hebben mogelijkheden om automatisch periodiek te beleggen. Beide banken zijn niets eens zoveel duurder dan Meesman als je het volledige sommetje maakt. ING bijvoorbeeld, geen aankoopkosten, 0,24% service fee + €4 per kwartaal kosten rekening + ter van 0,15%.
Verder bieden CB, Zwiterleven en NN ook vergelijkbare fondsen aan waarin je automatisch periodiek kunt beleggen.
DeGiro heeft die mogelijkheid niet om periodiek in te kopen maar dat betekent niet dat Meesman uniek is in deze :)
Misschien noemde ik daarom in mijn eerdere post ik specifiek erbij dat er een paar soortgelijken zijn...

Ik heb nooit beweerd dat Meesman uniek is, maar het is wel een voordeel tov De Giro en soortgelijken waarin hier veel beleggen.
Verder vind ij de strategie die je beschrijft wel erg veel doet denken aan de struisvogel tactiek. Set and forget kan een strategie die voor mensen werkt maar ik zou toch graag vinger aan de pols houden wat er met mijn geld gebeurd.
Als jij vertrouwen erin hebt dat je de beurs kan timen, be my guest. Maar voor degene die denken dat ze dat niet kunnen, en dus vooraf een plan hebben gemaakt wat ze gewoon willen volhouden (maandelijks inleggen), kan het een stuk makkelijker zijn dat vol te houden als je niet telkens met de huidige prijs geconfronteerd wordt, en als je het ook niet handmatig hoeft te doen.
Pagina: 1 ... 67 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.