Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.825 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@evleerdam Klopt. @Zr40 je kan valutarisico wel weer hedgen met forward contracts, maar ik heb zo'n idee dat dit 1) niet is weggelegd voor ons particuliertjes en 2) veel te veel werk kost in verhouding tot de winst (als die uberhaupt overblijft). Je moet dan elke interest betaling forward gaan hedgen.

EDIT: Even gekeken wat een 1-year forward doet: 1.12168 spot + 0.0337 = 1.15538. Dit is zo'n 3% boven spot. Zie ook:
https://www.barchart.com/...s/%5EEURUSD/forward-rates
https://financetrain.com/...ard-exchange-rate-quotes/

[ Voor 29% gewijzigd door Longcat op 30-03-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Longcat schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:23:
@evleerdam Klopt. @Zr40 je kan valutarisico wel weer hedgen met forward contracts, maar ik heb zo'n idee dat dit 1) niet is weggelegd voor ons particuliertjes en 2) veel te veel werk kost in verhouding tot de winst (als die uberhaupt overblijft). Je moet dan elke interest betaling forward gaan hedgen.

EDIT: Even gekeken wat een 1-year forward doet: 1.12168 spot + 0.0337 = 1.15538. Dit is zo'n 3% boven spot. Zie ook:
Je valutarisico hedgen vanuit USD terug naar EUR is relatief duur door de cross-currency basis die ongunstig is voor een EUR-based investor. Dus alle verhalen over rente-pariteit uit de economieboekjes kan je in praktijk eigenlijk wel overboord gooien.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:13
Sowieso moet je toch ook een opslag betalen voor het omzetten van EUR -> USD, dat moet je ook maar weer zien terug te verdienen.
En ja de dollar is best duur op dit moment, kan natuurlijk nog duurder worden, ooit was de dollar zelfs meer waard dan een Euro...
Het blijft gewoon geleend geld en ik denk dat hiermee eigenlijk geen enkele constructie zinvol is voor de belegger die minimaal effort en risico wil lopen.
Voor day/week/month traders is het wel ideaal, je maakt op deze manier je eigen turbo's met een veel gunstigere bied/laat koers en eventueel eigen stop losses.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04
Zenix schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:13:
[...]

Hij heeft de optie niet, zie eerdere posts. Het is voor pensioen. Japan bestaat uit dikke 8% van globale index. 10% is om het simpel te houden.TGET is misschien dan een betere optie.

Wanneer je zelf kan samenstellen, zou ik het ook anders doen. Ik hou het gewoon simpel met VWRL (of IWDA en EMIM).
Ik kwam qua weging uiteindelijk hier op uit, om zoveel mogelijk VT na te bootsen. Mis wel praktisch alle small-caps en wat mid-caps:
Vanguard FTSE Developed Europe ETF 19%
Vanguard FTSE Emerging Markets ETF 18%
Vanguard FTSE Japan ETF 10%
Vanguard S&P 500 ETF EUR 53%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

JohanNL schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:07:
Sowieso moet je toch ook een opslag betalen voor het omzetten van EUR -> USD, dat moet je ook maar weer zien terug te verdienen.
En ja de dollar is best duur op dit moment, kan natuurlijk nog duurder worden, ooit was de dollar zelfs meer waard dan een Euro...
Het blijft gewoon geleend geld en ik denk dat hiermee eigenlijk geen enkele constructie zinvol is voor de belegger die minimaal effort en risico wil lopen.
Voor day/week/month traders is het wel ideaal, je maakt op deze manier je eigen turbo's met een veel gunstigere bied/laat koers en eventueel eigen stop losses.
Ik denk dat dit inderdaad voor consumenten wat lastiger te doen is. Door bijvoorbeeld institutionele beleggers wordt er wel gebruik gemaakt van de eerder genoemde cross-currency basis. Van JPY terug naar USD en van DKK terug naar EUR of USD is dan wel weer gunstig.
flipjevandejam schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:09:
[...]

Ik kwam qua weging uiteindelijk hier op uit, om zoveel mogelijk VT na te bootsen. Mis wel praktisch alle small-caps en wat mid-caps:
Vanguard FTSE Developed Europe ETF 19%
Vanguard FTSE Emerging Markets ETF 18%
Vanguard FTSE Japan ETF 10%
Vanguard S&P 500 ETF EUR 53%
Waar kom je dan qua TER op uit ongeveer?

[ Voor 18% gewijzigd door _the_crow_ op 30-03-2019 17:15 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
HEA220 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:26:
[...]

Ik heb deze manier van geld lenen vandaag uitgeprobeerd met de volgende constructie met Degiro:

AEX C500 16DEC22G -1 à 47,11 = - 4711
AEX C600 16DEC22G 1 à 16,16 = 1616
AEX P500 16DEC22G 1 à 64,56 = 6456
AEX P600 16DEC22G -1 à 133,06 = -13306

Met de aankoopkosten van DeGiro erbij ben ik €58,80 kwijt om om 10k te lenen voor 3,7 jaar.
Dit komt neer op 0,16% per jaar. Vergeleken met de leenkosten van de giro scheelt dit dus bijna een volle procent.

Nadeel van DeGiro is dat je met de combinatieorde maar 2 opties tegelijk kunt combineren. Terwijl je bij lynx wel gewoon net zoveel opties als je wilt kunt combineren. Bij lynx zag ik dat deze combinatie voor 100,7 laatst verhandeld was. Terwijl ik hem nu voor 99,45 verhandeld heb.

Had een allocatie van 6500 euro. Deze heb ik met deze box afgelost en de overige 3500 heb ik een een obligatiefonds gestopt van Pimco om hier niet veel risico over te lopen.

Jammer dat ik niet zoals in het voorbeeld voor geld erbij kon lenen. Maar 3,7 jaar vast voor 0,16% is uiteraard ook niet verkeerd.
Overigens dat je in december de optie af moet lossen om geen VRH over te betalen is natuurlijk onzin. Want tegenover de ±10.000 op rekening staat ±10.000 schuld bij de opties
Nice! toch mooi meer dan 1% extra rendement op geleende bedrag per jaar! Wat ik kan adviseren is om nog minder rente te betalen is om zoveel mogelijk te lenen per transactie (100-800strikes) zolang je margin dit toe laat. Hoe meer je leent hoe minder de spread negatief effect heeft op jouw rente en hoe minder rente je uiteindelijk betaald.

edit: tip voor iedereen: om zo goed mogelijk gefilled to worden, eerst een hoge limiet op de combinatie order en dan langzaam met kleine stapjes verlagen totdat je gefilled wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door klaasvaak1853 op 30-03-2019 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04
_the_crow_ schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 17:15:
[...]

Ik denk dat dit inderdaad voor consumenten wat lastiger te doen is. Door bijvoorbeeld institutionele beleggers wordt er wel gebruik gemaakt van de eerder genoemde cross-currency basis. Van JPY terug naar USD en van DKK terug naar EUR of USD is dan wel weer gunstig.

[...]

Waar kom je dan qua TER op uit ongeveer?
Totale TER: 0.12%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
klaasvaak1853 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:42:
[...]

Nice! toch mooi meer dan 1% extra rendement op geleende bedrag per jaar! Wat ik kan adviseren is om nog minder rente te betalen is om zoveel mogelijk te lenen per transactie (100-800strikes) zolang je margin dit toe laat. Hoe meer je leent hoe minder de spread negatief effect heeft op jouw rente en hoe minder rente je uiteindelijk betaald.

edit: tip voor iedereen: om zo goed mogelijk gefilled to worden, eerst een hoge limiet op de combinatie order en dan langzaam met kleine stapjes verlagen totdat je gefilled wordt.
Heb mij zelf alleen niet zo in de hand. Als ik zo veel mogelijk leen en daardoor een hoge cash positie heb. Vind ik het moeilijk om het niet te investeren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51

Die 3% komt dan weer ongeveer overeen met het renteverschil tussen de Verenigde Staten en Europa.

Bij Lynx hou ik mijn Obligatie en REITS portefeuille bij met behulp van CEF's (close end funds).
HIer leen ik ook een 50% bij met box constucties op de SPX.
Laatste keer (1-11-2018) sloot ik hem af met een rente van 3,26% per jaar. Kleine 3% hoger dus dan nu de Euro lening.
Hiermee heb ik dus meteen een kleine hedge op de dollar koers, aangezien wanneer de dollar zakt ook de lening zakt in waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:47

oscar82

De ondertitel

Moet je een cash positie aanhouden bij de giro als je zo’n box constructie doet, of kan je het geld van de lening ook opnemen en uitgeven, zolang je het maar weer beschikbaar hebt als de opties aflopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@oscar82 niet doen als je niet weet wat je doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat betreft margin werkt lenen met een box hetzelfde als lenen van je broker. Zolang je aan de marginvereisten blijft voldoen kan je met het geld doen wat je wilt, en dus ook opnemen.

Wanneer de opties aflopen zou je niet eens iets hoeven doen. De box opties worden gesettled, en als je daar op dat moment onvoldoende geldsaldo hebt leen je dat automatisch weer van je broker.

Verder helemaal met @Longcat eens, je belegt met geleend geld (lenen met belegd geld is precies hetzelfde) en je loopt het risico dat je meer (en onverwacht) moet terugbetalen wanneer de waarde van het onderpand daalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

HEA220 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 11:14:
[...]

Die 3% komt dan weer ongeveer overeen met het renteverschil tussen de Verenigde Staten en Europa.
Als je leent tegen Euribor (-36.8bp), dan EUR omzet in USD voor 1.12168, dat investeert in de VS tegen X rendement en dan een forward terug doet naar EUR voor (1.12168+0.0338=1.15548). Dan moet X volgens de rentepariteit zijn: 2,63%. Dat is meer dan de korte rente op dit moment in de VS. 1 maand Libor is bijna 2.50%.

En dan heb je voor relatief risicovrije beleggingen zoals US Treasuries eigenlijk weinig andere keus dan 15j+ te kopen, met alle renterisico van dien. Dan kan je nog kiezen voor aandelen, maar dan loop je inderdaad wel een risico. En hier ga ik nog voorbij aan het feit dat ik niet weet of de gemiddelde broker die forward net zo krap quote als eerder aangehaald door Longcat. Plus de bijkomende margining wat meestal gevraagd wordt voor FX forwards.

Dus lang verhaal kort bedoel ik te zeggen wat Longcat terecht aangeeft: als je niet perfect weet wat je doet, wegblijven hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:47

oscar82

De ondertitel

Thanks!
Investopedia: margin calls
is ook een heldere video met uitleg “for dummmies”. Ondanks de vaste einddatum van indexopties, Europese stijl, zou je broker dus wel degelijk in de tussentijd een beroep op jouw (zijn!) cash kunnen doen als de onderliggende waarden dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

bijna weer een kwartaal voorbij, dan wordt er toch weer dividend uitgekeerd :?
valt er nog iets te voorspellen / uit te rekenen hoeveel dit is, of gewoon afwachten ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
JAN-B schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:42:
bijna weer een kwartaal voorbij, dan wordt er toch weer dividend uitgekeerd :?
valt er nog iets te voorspellen / uit te rekenen hoeveel dit is, of gewoon afwachten ??
Dat is vaak goed op te zoeken hoor als je er even wat tijd in steekt. Daarnaast zal ook je eigen broker een melding doen dat je dividend krijgt uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@JAN-B ligt er nogal aan wat je in portefeuille hebt... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Miki schreef op zondag 31 maart 2019 @ 17:52:
Daarnaast zal ook je eigen broker een melding doen dat je dividend krijgt uitgekeerd.
@Miki: Ja, dat klopt, heb net gekeken, had iets van € 3 dividend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ik zat net eens goed de admin. door te nemen, en ik zag dat ik per maand een servicefee van € 3,15 betaal; dat lijkt mij erg veel, of valt dat wel mee :? (ik zit bij B....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@JAN-B Binck rekent 3 euro + 0.01% per maand (Green). Voor een kleine portefeuille vrij prijzig, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
JAN-B schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:42:
ik zat net eens goed de admin. door te nemen, en ik zag dat ik per maand een servicefee van € 3,15 betaal; dat lijkt mij erg veel, of valt dat wel mee :? (ik zit bij B....)
Edit: meende IB te lezen maar betreft dus Binck :+ Dan is het afhankelijk van het pakket wat je hebt gekozen.

Het kan dus wellicht lonen om te kijken naar een andere broker. Het 1 op 1 vergelijken van brokers is bijna niet te doen omdat het prijsmodel over het volledige spectrum verschilt. Dus check eerst waarvoor je je broker gebruikt en ga dan kijken wie het beste daarbij aansluit.

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 01-04-2019 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Miki volgens mij bedoelt @JAN-B Binck en niet IB, al had hij dat beter voluit kunnen schrijven i.p.v. B...... 'Binck' is geen vies woord hoor. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
IWDA op all-time high... :r Ik 'moet' vandaag aankopen, maar ik wil niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
@Longcat Hoe zat dat ook weer met time in de market vs timing de market? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 01:18
Longcat schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:14:
Same, ik heb er maar een doorlopende order in gezet op 49,11 in de hoop dat we deze week nog een procentje dalen. Slaat nergens op natuurlijk, want time in market > timing the market (het kan immers nog verder stijgen). Hopen op een koopje [/irrationeel].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Longcat schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:14:
Haha zo herkenbaar ik moet deze week ook kopen ivm dca strategie maar hik nu tegen een de hoge prijs van VWRL aan. Anyway lange horizon dus ik zal ook een keer meemaken dat ik goedkoop kan inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Miki schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:54:
[...]

Edit: meende IB te lezen maar betreft dus Binck :+ Dan is het afhankelijk van het pakket wat je hebt gekozen.

Het kan dus wellicht lonen om te kijken naar een andere broker. Het 1 op 1 vergelijken van brokers is bijna niet te doen omdat het prijsmodel over het volledige spectrum verschilt. Dus check eerst waarvoor je je broker gebruikt en ga dan kijken wie het beste daarbij aansluit.
@Miki: Ja, bedoelde Binck - Green (had geen zin om reclame te maken :P )
en waarvoor gebruik je je broker :?
het antwoord zal je niet verbazen: een beetje spaargeld beleggen en hopen op een goed rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
JAN-B schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:08:
[...]

@Miki: Ja, bedoelde Binck - Green (had geen zin om reclame te maken :P )
en waarvoor gebruik je je broker :?
het antwoord zal je niet verbazen: een beetje spaargeld beleggen en hopen op een goed rendement.
Ik bedoelde meer in de zin dat je een broker zoekt bij het type beleggen wat je doet. De brokers beconcurreren elkaar maar niet door transactiekosten te matchen maar juist op andere producttarieven of algemene fees. Een passieve buy and hold belegger en een actieve day trader kunnen elk goedkoper uit zijn bij een totaal andere broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51

In forwards is de rente natuurlijk ingesprijsd, anders zou dit wel een heel makkelijke arbitrage zijn .. En periodiek afdekken met korte-termijn forwards klinkt slim maar wat je in essentie doet is gokken op de yield curve.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik zit me al een kwartaal te verbazen over de huidige standen van aandelen, met alle berichtgeving over de economie, Trump, de migratie-discussies, de Brexit etc... en die aandelen blijven maar stijgen. Ik klaag niet en lach me kapot op 't moment, maar er bekruipt me toch een beetje een gevoel dat het ergens een keer in moet kakken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Kapotlood schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:32:
Ik zit me al een kwartaal te verbazen over de huidige standen van aandelen, met alle berichtgeving over de economie, Trump, de migratie-discussies, de Brexit etc... en die aandelen blijven maar stijgen. Ik klaag niet en lach me kapot op 't moment, maar er bekruipt me toch een beetje een gevoel dat het ergens een keer in moet kakken :)
Dat komt eigenlijk altijd onverwachts.
Maar de rentes zijn nog steeds enorm laag, in duitsland heb je zelfs een negatieve rente en wellicht gaan de rentes nog wel lager.
Er is gewoon geen goed alternatief voor aandelen dus blijft iedereen er geld in pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kapotlood schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:32:
Vraag niet hoe 't kan, maar profiteer ervan!

De Brexit zal uiteindelijk wel met een sisser aflopen, en Trump weet best wat ie doet, gezien zijn verleden.

Overigens gaan niet alle individuele aandelen goed, mijn index fondsen zijn sinds januari met 11% gestegen (en q4 2018 met 9% gedaald..), maar mijn werkgever aandelen blijven wat achter. Dankzij de gunstige voordelen verdien ik eraan (10% per jaar gratis aandelen) , maar los daarvan kosten ze alleen maar geld.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2019 17:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:56:
[...]

In forwards is de rente natuurlijk ingesprijsd, anders zou dit wel een heel makkelijke arbitrage zijn .. En periodiek afdekken met korte-termijn forwards klinkt slim maar wat je in essentie doet is gokken op de yield curve.
Dat was m’n punt. :) M.a.w. beter gewoon geen US obligaties kopen met de opbrengst van je short box.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 01-04-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Alles verkocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Je hele portefeuille? Actieve belegger of bang dat we de top bereikt hebbben?
roda_djavulen schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:23:
@Longcat Hoe zat dat ook weer met time in de market vs timing de market? :)
Tja.. ik koop toch liever onder m'n gemiddelde aankoopprijs om vervolgens te vertrouwen op time in the market dan er boven. :+ Uiteindelijk koop ik deze maand gewoon in, maar het is toch wat minder leuk zo.

@Miki @Fulgora Wat ik vaak doe is dat ik op de 1e handelsdag van de maand 1 vd 3 ETF's koop (betreft 50% allocatie). De resterende 50% koop ik dan 2 weken later of als ik denk goed te kunnen timen, bijv. als na 1 week een forse daling heeft plaatsgevonden.Uiteindelijk koop ik vóór het einde van een maand sowieso aan. Zo heb je toch een beetje de 'fun' van timing the market met de wijsheid van time in the market.

[ Voor 67% gewijzigd door Longcat op 01-04-2019 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Longcat schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:35:
[...]

Je hele portefeuille? Actieve belegger of bang dat we de top bereikt hebbben?

[...]
Ik zit toch met de schrik dat we een jaartje lang gaan terugvallen, blijven hangen.

Ben ook van plan tevens binnen dit en 1/2 jaar eigendom te kopen. Heb op 15 maanden in de beurs 10% rendement gehaald daar kan ik de indexering, wat mij doel was, wel ff mee terugvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:53
@Crust Dat klinkt alsof je aan het beleggen bent met geld wat je eigenlijk niet kan missen.

Ik ben alweer eventjes (2 jaar) begonnen met beleggen op basis van o.a. tips uit dit topic. Ik heb toen gekozen voor een normale rekening i.p.v. een pensioenrekening bij DEGIRO. Met als reden dat ik graag zelf m’n pensioendatum bepaal i.p.v. een vaste datum te krijgen.

Ik begin alleen beetje te twijfelen of het belastingtechnisch niet handig is om de inleg 50/50 te doen ipv alles in een niet-pensioenrekening.

Waar hebben jullie voor gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Crasheeee schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:11:
@Crust Dat klinkt alsof je aan het beleggen bent met geld wat je eigenlijk niet kan missen.
Maand geleden was het de bedoeling niet om eigendom te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Crust schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:24:
[...]

Maand geleden was het de bedoeling niet om eigendom te kopen.
Wat voor eigendom hebben we het over? Een lollie? Paard? Stoeptegel? Aandeel van een bedrijf? Alles wat je koopt is daarna in principe jouw eigendom.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:49
Ik wil wat geld gaan beleggen in ETF's, maar zie dat mijn huidige banken dat niet ondersteunen :( Moet ik weer een nieuwe rekening openen. Iemand aanraders wat betreft kosten/baten? Ik zie dat o.a. ING het aanbiedt als mogelijkheid in hun beleggingsrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zebby schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:46:
Ik wil wat geld gaan beleggen in ETF's, maar zie dat mijn huidige banken dat niet ondersteunen :( Moet ik weer een nieuwe rekening openen. Iemand aanraders wat betreft kosten/baten? Ik zie dat o.a. ING het aanbiedt als mogelijkheid in hun beleggingsrekening.
Waar ben je naar op zoek? Wil je alles zelf doen dan heeft DeGiro een mooie prijs/kwaliteit verhouding. Wil je maandelijks inleggen zonder omkijken dan is Meesman of Centraal Beheer interessant.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Crasheeee schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:11:
Ik ben alweer eventjes (2 jaar) begonnen met beleggen op basis van o.a. tips uit dit topic. Ik heb toen gekozen voor een normale rekening i.p.v. een pensioenrekening bij DEGIRO. Met als reden dat ik graag zelf m’n pensioendatum bepaal i.p.v. een vaste datum te krijgen.

Ik begin alleen beetje te twijfelen of het belastingtechnisch niet handig is om de inleg 50/50 te doen ipv alles in een niet-pensioenrekening.

Waar hebben jullie voor gekozen?
Ik stort het maximale dat wettelijk is toegestaan in mijn pensioenrekening. Desondanks zit minder dan 6% van mijn vermogen hier in (12% als ik de waarde van pensioenopbouw via werkgever mee tel).

Qua belasting is het jaarlijkse voordeel dat de waarde van de pensioenrekening niet telt voor de VRH. Er zijn inderdaad regels wat betreft opname, maar het is zeker mogelijk om eerder dan ingang van AOW de waarde uit te laten keren. De enige verplichting is dat de uitkering gelijkmatig plaats vindt vanaf de gekozen datum tot minimaal 20 jaar na de AOW datum.

Een andere optie is afkoop. Dan betaal je 20% revisierente (en inkomstenbelasting) maar heb je wel direct beschikking over de gehele waarde. 20% lijkt veel, maar je komt al break-even als je ongeveer 15 jaar VRH hebt bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tsurany schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:42:
[...]

Wat voor eigendom hebben we het over? Een lollie? Paard? Stoeptegel? Aandeel van een bedrijf? Alles wat je koopt is daarna in principe jouw eigendom.
Huisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Tsurany schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:55:
[...]

Waar ben je naar op zoek? Wil je alles zelf doen dan heeft DeGiro een mooie prijs/kwaliteit verhouding. Wil je maandelijks inleggen zonder omkijken dan is Meesman of Centraal Beheer interessant.
Ik ben geen kennishouder, en een ETF/Tracker lijkt me makkelijk omdat die bv de AEX volgt. Dan zou DeGiro toch prima moeten zijn, of vergeet ik dan iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
@Longcat Het voelde bij mij ook wat minder lekker hoor om mijn standaard maandelijkse inkoop van ETF's te doen. Al heb ik vorige week al ingekocht, ik koop altijd aan het einde van de maand, meteen nadat het salaris gestort is.

Jouw manier van toch een deel te timen gedurende de maand is inderdaad wel een interessante optie om het toch wat leuker te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Miki schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:02:
[...]
Haha zo herkenbaar ik moet deze week ook kopen ivm dca strategie maar hik nu tegen een de hoge prijs van VWRL aan. Anyway lange horizon dus ik zal ook een keer meemaken dat ik goedkoop kan inkopen.
Wishfull thinking :)
Ik baalde ervan dat ik vrijdag was vergeten om in te kopen, en gister de prijzen waren gestegen en ik een dagorder voor 0.5% minder had ingeschoten. Stomme timing the market 8)7 . Terwijl het al in mn onderbewustzijn zoemde, heb ik na het lezen van dit topic en de comments hierover toch maar mn bod verhoogd en gekocht voor de geldende koers. Waar hebben we het over, < 10 Euro duurder (terwijl de hele portefeuille steeg) maar geen zorgen meer.
@Zr40 schreef:
[...]
Een andere optie is afkoop. Dan betaal je 20% revisierente (en inkomstenbelasting) maar heb je wel direct beschikking over de gehele waarde. 20% lijkt veel, maar je komt al break-even als je ongeveer 15 jaar VRH hebt bespaard.
Interessant, heb je daar een bron van? Kan je het ook in stukken uit laten keren (met 20% revisiebelasting) zodat je niet in de maximale inkomstenbelastingbracket zit?
Ik heb dit uitzoeken nog op mijn to-do lijst staan; doorgaan met geld pompen in VWRL via DeGiro, die vrije ruimte eerst opmaken met een pensioenrekening...
Iemand meer tips?

[ Voor 4% gewijzigd door AceAceAce op 02-04-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zebby schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:46:
[...]

Ik ben geen kennishouder, en een ETF/Tracker lijkt me makkelijk omdat die bv de AEX volgt. Dan zou DeGiro toch prima moeten zijn, of vergeet ik dan iets?
Meesman / centraal beheer is wel makkelijker, als dat ook een rol speelt.
Lopende kosten zijn ook laag van beide ( 0,22 - 0,5% )
Met de giro kun je alleen wel veel meer zoals zelf losse aandelen inkopen e.d. , maar als je daar niet geïnteresseerd in bent is dat vooral extra ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

AceAceAce schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:36:
[...]
Interessant, heb je daar een bron van? Kan je het ook in stukken uit laten keren (met 20% revisiebelasting) zodat je niet in de maximale inkomstenbelastingbracket zit?
Drie stuks:
https://www.belastingdien...talen-over-een-afkoopsom/
https://www.belastingdien...afkoop-van-een-lijfrente/
https://www.belastingdien...-afkoop-kleine-lijfrenten (edit: deze link is niet van toepassing, er wordt ook gekeken naar het deel dat niet opgenomen wordt)

Ik heb verder geen praktijkervaring hiermee :)

Let overigens wel op bij DeGiro als je daar een pensioenrekening hebt, die brengen 150 euro in rekening bij iedere opname.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 02-04-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
JohanNL schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:09:
[...]

Meesman / centraal beheer is wel makkelijker, als dat ook een rol speelt.
Lopende kosten zijn ook laag van beide ( 0,22 - 0,5% )
Met de giro kun je alleen wel veel meer zoals zelf losse aandelen inkopen e.d. , maar als je daar niet geïnteresseerd in bent is dat vooral extra ruis.
Ik heb al een DeGiro, maar doe er niet actief wat mee. Als ik zo kijk zou ik bijvoorbeeld verwachten daar een AEX ETF van ING te zien, maar ik zie beursen met andere aanbieders. Maakt dat nog uit? En waarom Centraal Beheer / Meesman over ING?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zebby schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:02:
[...]

En waarom Centraal Beheer / Meesman over ING?
Vooral de kosten en gemak.
Bij Centraal beheer heb je bijvoorbeeld een aandelenfonds en een obligatiefonds.
Hiervan maak je dan een verdeling in je inlegverdeler, meer in het aandelenfonds voor meer risico, meer in het obligatiefonds voor minder risico.
Je kunt dan aankopen doen via die spreiding en/of elke maand geld laten overboeken van je eigen betaalrekening naar je beleggingsrekening en volgens die spreiding dan automatisch beleggen.
Meesman ongeveer zelfde idee, alleen zijn die net wat duurder.

Ik zie dat je bij ING al 0,24% p/j service fee moet betalen t/m 75.000 vermogen, dat komt dan ook nog eens bovenop de kosten van het fonds dat je wilt aanschaffen.
Aangezien bij centraal beheer het aandelenfonds 0,28% p/j kost en het obligatiefonds 0,22% denk ik dat je daarmee sowieso goedkoper uit bent en dus een beter resultaat zult boeken op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Zebby schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:02:
[...]

Ik heb al een DeGiro, maar doe er niet actief wat mee. Als ik zo kijk zou ik bijvoorbeeld verwachten daar een AEX ETF van ING te zien, maar ik zie beursen met andere aanbieders. Maakt dat nog uit?
Je haalt brokers en fondsen/aandelen door elkaar.
ING is een broker, maar is ook op de beurs aanwezig als aandeel.
DeGiro is een broker.

Qua AEX ETF: IShares heeft als fonds een AEX ETF als tracker (IE00B0M62Y33), die je kan kopen via brokers zoals DeGiro en ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik zie bij CentraalBeheer 0.6% lopende kosten. Dan kan ik toch beter ETFs selecteren bij de DeGiro met lagere TER, of zie ik iets over het hoofd?

Ik begrijp datCentraalBeheer wel makkelijker is (maar dat is voor mij persoonlijk geen argument).

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 02-04-2019 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:36:
Ik zie bij CentraalBeheer 0.6% lopende kosten. Dan kan ik toch beter ETFs selecteren bij de DeGiro met lagere TER, of zie ik iets over het hoofd?

Ik begrijp datCentraalBeheer wel makkelijker is.
Het ligt iets genuanceerder :)

Bij Centraal Beheer beleg je in index fondsen. Bij dit soort fondsen kun je in fracties aankopen doen, dus zeg €100 in "fonds World" ter waarde van €13 per stuk geeft je in totaal 7,69 stuks. Deze fondsen worden over het algemeen 1x per dag verhandeld en kennen vaak aankoop en verkoop kosten of dit bij CB het geval is weet ik niet.
ETF's kun je niet in fracties aankopen maar net zoals een ieder ander willekeurig aandeel. Met hetzelfde voorbeeld van €100 maar dan met een "etf World" ter waarde van €13 per stuk kun je 7 stuks aankopen en hou je €9 over die je eventueel voor de aankomende maand kun gebruiken.
ETF's kun je gedurende een beursdag zo vaak als je wilt kopen en verkopen e.e.a. afhankelijk van je broker aan transactiekosten en restricties oplegt maar het kan.

Dan hebben we nog de onderliggende kostenstructuur die vaak lekker weggestopt is in allerlei documenten. Waar het fonds of ETF is geregistreerd kan uitmaken of je te maken hebt met dividend lekkage. Vaak zie je dat in de factsheets de term FBI of FBI status terugkomt. Dit betekent dat het om een Nederlandse beleggingsinstelling gaat en nagenoeg alle belasting kan worden teruggevorderd. Is je fonds of ETF bijvoorbeeld in Ierland geregistreerd dan heb je te maken met een dividend lek en die kan behoorlijk oplopen waardoor het verschil in TER wellicht niet eens relevant is.
Verder is het ook goed om te kijken of het betreffende fonds of ETF wel volledig investeert in onderliggende aandelen of nog andere kosten toe eigent. Neem dit voorbeeld van Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund met onderliggend document:

De beleggingsdoelstelling van het fonds is minstens 85% van het vermogen te beleggen in het Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund (het "Master-fonds"), een subfonds van het Northern Trust UCITS Common Contractual Fund. De beleggingsdoelstelling van dit laatste fonds is de risico-en rendementskenmerken van de MSCI World Custom ESG Index ("de index") zo nauwkeurig mogelijk te evenaren, met herbelegging van het nettodividend. Het fonds kan in totaal tot 15% van het nettovermogen beleggen in aanvullende liquide middelen, met inbegrip van gelddeposito's, kasequivalenten, depositocertificaten en geldmarktinstrumenten, die door het fonds kunnen worden aangehouden om uitgaven te dekken of in afwachting van belegging.

Die laatste zin is leuk vind je niet :) De TER is overigens maar 0,15%, geen aankoopkosten en ook nog eens FBI. Toch voel je wel dat er meer geld "weg lekt" dan je in eerste instantie doet vermoeden. Daarnaast is het ook nog eens een feeder fund, dus het master fonds moet ook bekostigd worden.

Vraag me trouwens af hoe Meesman dit afdekt. Koopt hij direct in bij het Master fonds of hangt hij ook onder het master fonds? Dit fonds is direct te koop bij o.a. ING en ABN Amro en wordt gezien als tegenhanger van het Meesman wereld fonds.

Anyway er is dus meer dan alleen de TER waarbij andere tweakers in dit forum vast nog wel treffendere voorbeeld zullen hebben. Ieder aandeel heeft wel iets ingebouwd waarmee kosten worden afgedekt, soms zijn deze heel transparant, soms verstopt maar ook afgedekt door bijvoorbeeld uitlenen van aandelen. Wil je gemak en er niet al teveel over wakker liggen en de betreffende instelling ook een goede belegde boterham gunnen dan kun je prima uit bij Meesman of Centraal Beheer. Wil je meer overhouden dan zul je wat huiswerk moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik begrijp datCentraalBeheer wel makkelijker is (maar dat is voor mij persoonlijk geen argument).
Het gaat dan om dit specifieke fonds: https://www.centraalbehee...wijd-aandelen-fonds-a.asp

Maar als gemak geen argument is dan is DeGiro de goedkoopste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
Tsurany schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:16:
[...]

Het gaat dan om dit specifieke fonds: https://www.centraalbehee...wijd-aandelen-fonds-a.asp

Maar als gemak geen argument is dan is DeGiro de goedkoopste optie.
TER 0,28%, maar aankoopkosten 0,30%. Dat maakt het wel een rekensommetje tov een lagere TER, geen aankoopkosten maar wel een jaarlijkse fee van bijvoorbeeld Fundcoach of de huisbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat zijn een beetje normale / standaard emissiekosten?
Soms zie ik 3% voorbijkomen en dat lijkt mij toch vrij fors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is weer april en het regent buiten, tijd voor nieuwe buy&hold statistieken :)

Deze maand (mrt)
Vorige maand (feb)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+4,07%
+8,97%
+23,69%
+24,12%
Hoogste prestatie
ZS, +44,71%
GH, +66,32%
GH, +86,66%
GH, +120,24%
Laagste prestatie
ZG, –16,33%
ATVI, –10,19%
HA, –16,00%
HA, –18,10%
Aantal posities
63
54

Verdeling
Aandelen 104,5%
Opties –0,5%
Cash –4,0%
Aandelen 95,4%

Cash 4,6%
Transacties
Aandelen 7×
Opties 3×
Valutaconversie 1×
Aandelen 6×

Valutaconversie 1×
Aandelen 39×
Opties 3×
Valutaconversie 2×
Aandelen 63×
Opties 3×
Valutaconversie 4×
Transactiekosten
€ 5,49
€ 3,35
€ 16,27
€ 32,69

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20190402.png

De outperformance ten opzichte van de drie gekozen benchmarks blijft maar doorgaan... Niet dat ik klaag :P

Verder heb ik momenteel een negatieve cash positie. Ik was iets te enthousiast geweest met het kopen deze maand. Binnenkort komt een deposito vrij, en dat beetje aan rente totdat ik weer bijstort neem ik wel voor lief.

De in maart geschreven puts doen het ook goed. De put op SQ waar ik eerder over gepost heb staat 30% lager aan het eind van maart; in de tussentijd heb ik nog een put geschreven op twee andere aandelen, die staan 51,6% en 4,8% lager. De eerste twee verlopen in mei, de laatste in juni, dus er kan nog vanalles gebeuren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL

Dat zijn de mixfondsen, je moet deze hebben:

https://www.centraalbehee...ijd-aandelen-fonds-a.aspx 0,28%
https://www.centraalbehee...uro-staatsobligaties.aspx 0,22%
https://www.centraalbehee...jfobligaties-fonds-a.aspx 0,38%

Daarbij komt dan nog wel eenmalig 0,30% aankoopkosten, switchen en verkopen is gratis.
En zo af en toe komen ze ook met een actie waarbij als je €500/1000 extra inlegt je €25/50 cadeau krijgt, maar er is natuurlijk geen garantie dat die telkens terug blijft komen.

Of de fondsen van centraal beheer goedkoper/duurder zijn zal afhangen van met welke ETF je het vergelijkt, niet elke ETF is goedkoop.
Ook hebben de fondsen van centraal beheer een andere samenstelling dan bijvoorbeeld een ETF van iShares, ze zullen dus eigenlijk sowieso een ander rendement genereren.
Wel weet je de kosten en op lange termijn zullen de fondsen met lagere kosten in zijn algemeen beter presteren dan de duurdere fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Miki schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:16:
[...]

Bij Centraal Beheer beleg je in index fondsen. Bij dit soort fondsen kun je in fracties aankopen doen, dus zeg €100 in "fonds World" ter waarde van €13 per stuk geeft je in totaal 7,69 stuks. Deze fondsen worden over het algemeen 1x per dag verhandeld en kennen vaak aankoop en verkoop kosten of dit bij CB het geval is weet ik niet.
ETF's kun je niet in fracties aankopen maar net zoals een ieder ander willekeurig aandeel. Met hetzelfde voorbeeld van €100 maar dan met een "etf World" ter waarde van €13 per stuk kun je 7 stuks aankopen en hou je €9 over die je eventueel voor de aankomende maand kun gebruiken.
ETF's kun je gedurende een beursdag zo vaak als je wilt kopen en verkopen e.e.a. afhankelijk van je broker aan transactiekosten en restricties oplegt maar het kan.

Dan hebben we nog de onderliggende kostenstructuur die vaak lekker weggestopt is in allerlei documenten. Waar het fonds of ETF is geregistreerd kan uitmaken of je te maken hebt met dividend lekkage. Vaak zie je dat in de factsheets de term FBI of FBI status terugkomt. Dit betekent dat het om een Nederlandse beleggingsinstelling gaat en nagenoeg alle belasting kan worden teruggevorderd. Is je fonds of ETF bijvoorbeeld in Ierland geregistreerd dan heb je te maken met een dividend lek en die kan behoorlijk oplopen waardoor het verschil in TER wellicht niet eens relevant is.
Verder is het ook goed om te kijken of het betreffende fonds of ETF wel volledig investeert in onderliggende aandelen of nog andere kosten toe eigent. Neem dit voorbeeld van Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund met onderliggend document:

De beleggingsdoelstelling van het fonds is minstens 85% van het vermogen te beleggen in het Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund (het "Master-fonds"), een subfonds van het Northern Trust UCITS Common Contractual Fund. De beleggingsdoelstelling van dit laatste fonds is de risico-en rendementskenmerken van de MSCI World Custom ESG Index ("de index") zo nauwkeurig mogelijk te evenaren, met herbelegging van het nettodividend. Het fonds kan in totaal tot 15% van het nettovermogen beleggen in aanvullende liquide middelen, met inbegrip van gelddeposito's, kasequivalenten, depositocertificaten en geldmarktinstrumenten, die door het fonds kunnen worden aangehouden om uitgaven te dekken of in afwachting van belegging.

Die laatste zin is leuk vind je niet :) De TER is overigens maar 0,15%, geen aankoopkosten en ook nog eens FBI. Toch voel je wel dat er meer geld "weg lekt" dan je in eerste instantie doet vermoeden. Daarnaast is het ook nog eens een feeder fund, dus het master fonds moet ook bekostigd worden.

Vraag me trouwens af hoe Meesman dit afdekt. Koopt hij direct in bij het Master fonds of hangt hij ook onder het master fonds? Dit fonds is direct te koop bij o.a. ING en ABN Amro en wordt gezien als tegenhanger van het Meesman wereld fonds.

Anyway er is dus meer dan alleen de TER waarbij andere tweakers in dit forum vast nog wel treffendere voorbeeld zullen hebben. Ieder aandeel heeft wel iets ingebouwd waarmee kosten worden afgedekt, soms zijn deze heel transparant, soms verstopt maar ook afgedekt door bijvoorbeeld uitlenen van aandelen. Wil je gemak en er niet al teveel over wakker liggen en de betreffende instelling ook een goede belegde boterham gunnen dan kun je prima uit bij Meesman of Centraal Beheer. Wil je meer overhouden dan zul je wat huiswerk moeten doen :)
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik merk dat ik me hier onvoldoende heb ingelezen. Ik heb al meerdere fondsen aangekocht, o.a. bij ASN en Hof&Hoorneman. Ik zoek nu een investering die zich meet aan bijvoorbeeld de AEX of NASDAQ. Ik dacht dat de term hiervoor ETF was. Op het internet lees je vaak dat dit relatief zekere investeringen zijn, omdat het een soort mega-fonds is? Wat is dan het verschil tussen een CB/Meesman/ASN fonds en een AEX ETF van IShares?
Heel gelukkig word ik niet van dat dik gedrukte stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zebby schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:56:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik merk dat ik me hier onvoldoende heb ingelezen. Ik heb al meerdere fondsen aangekocht, o.a. bij ASN en Hof&Hoorneman. Ik zoek nu een investering die zich meet aan bijvoorbeeld de AEX of NASDAQ. Ik dacht dat de term hiervoor ETF was. Op het internet lees je vaak dat dit relatief zekere investeringen zijn, omdat het een soort mega-fonds is? Wat is dan het verschil tussen een CB/Meesman/ASN fonds en een AEX ETF van IShares?
Heel gelukkig word ik niet van dat dik gedrukte stuk.
* nvm, wist niet dat je ook beheerde ETF's hebt.

ETF's zijn niet minder risicovol.

[ Voor 32% gewijzigd door JohanNL op 02-04-2019 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:54:
[...]

Het grote verschil tussen ETF's en '' normale '' fondsen is dat je bij '' normale '' fondsen een fondsbeheerder hebt die probeert in te spelen op kansen die hij/zij ziet en voldoen aan de criteria van de doelstelling van het fonds.
Bij ETF's wordt een strategie gemaakt bij het aanmaken van het fonds, daarna blijft men bij deze strategie en gaat men niet inspelen op kansen.
Zie ook: https://www.investopedia.com/terms/e/etf.asp
Wat jij omschrijft is het verschil tussen actief en passief beheerde fondsen. Die kan je allebei in ETF en beleggingsfonds smaken krijgen. Index trackers zijn een voorbeeld van passief beheerde fondsen.

Het belangrijkste verschil tussen een ETF en een beleggingsfonds die verder identiek zijn is de verhandelbaarheid en beschikbaarheid. Een beleggingsfonds heeft doorgaans maar één handelsmoment per dag, terwijl een ETF op ieder moment dat de beurs open is verhandeld kan worden.

@Zebby Er bestaat geen zekerheid op de beurs, ook niet bij index trackers. Wat die wél bieden is automatische spreiding tussen de bedrijven waarin belegd wordt. Spreiding zorgt er voor dat een forse koersdaling (of stijging) van één specifiek aandeel maar een beperkte invloed heeft op de waarde van het fonds. Een goede index tracker onderscheidt zich in een degelijke spreiding, niet alleen tussen specifieke aandelen, maar ook tussen sectoren en landen. VWRL is een goed voorbeeld van een wereldwijd gespreide tracker met relatief lage kosten.

[ Voor 41% gewijzigd door Zr40 op 02-04-2019 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Laatst online: 14-09 15:47
Miki schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:16:
[...]

Over die 85% zou ik me geen zorgen maken. Op dit moment belegd het fonds 99,94% van het vermogen in aandelen. Deze 85% is meer om hunzelf juridisch in te dekken dat ze niet 100% in het master fund investeren, ze bewaren immers ook het dividend tot het uitgekeerd moet worden. Het master fund rekent geen ter, wel maakt het master fund transactie kosten net zoals elke ander fonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:28
Zr40 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:14:
Het is weer april en het regent buiten, tijd voor nieuwe buy&hold statistieken :)

Deze maand (mrt)
Vorige maand (feb)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+4,07%
+8,97%
+23,69%
+24,12%
Hoogste prestatie
ZS, +44,71%
GH, +66,32%
GH, +86,66%
GH, +120,24%
Laagste prestatie
ZG, –16,33%
ATVI, –10,19%
HA, –16,00%
HA, –18,10%
Aantal posities
63
54

Verdeling
Aandelen 104,5%
Opties –0,5%
Cash –4,0%
Aandelen 95,4%

Cash 4,6%
Transacties
Aandelen 7×
Opties 3×
Valutaconversie 1×
Aandelen 6×

Valutaconversie 1×
Aandelen 39×
Opties 3×
Valutaconversie 2×
Aandelen 63×
Opties 3×
Valutaconversie 4×
Transactiekosten
€ 5,49
€ 3,35
€ 16,27
€ 32,69

[Afbeelding]

De outperformance ten opzichte van de drie gekozen benchmarks blijft maar doorgaan... Niet dat ik klaag :P

Verder heb ik momenteel een negatieve cash positie. Ik was iets te enthousiast geweest met het kopen deze maand. Binnenkort komt een deposito vrij, en dat beetje aan rente totdat ik weer bijstort neem ik wel voor lief.

De in maart geschreven puts doen het ook goed. De put op SQ waar ik eerder over gepost heb staat 30% lager aan het eind van maart; in de tussentijd heb ik nog een put geschreven op twee andere aandelen, die staan 51,6% en 4,8% lager. De eerste twee verlopen in mei, de laatste in juni, dus er kan nog vanalles gebeuren :)
Je bent gestart met beleggen in december 2018? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wozmro schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:45:
[...]

Je bent gestart met beleggen in december 2018? :)
Op dit account inderdaad. Toevallige samenloop met de dip :)

Hiervoor belegde ik met alleen ETFs en wat crowdfunding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09 13:40
Bij beheerd beleggen basis van de Rabobank leg ik nu maandelijks geld in. Dit doe ik op de 1e van de maand. Weet iemand of het loont om bewust een ander moment van de maand te kiezen om in te leggen, of is die 1e vd maand gewoon goes genoeg. Las laatst dat de aankoopkosten van aandelen en obligaties (50/50) verschillende prijsschommelingen hebben maar kan niet vinden wanneer het daarmee het voordeligst is.

Loont het om dit op te zoeken en zo ja, weet iemand wanneer ongeveer de beste inlegtijd is? Bvd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Beste tijd is in de dip :+

Maar ik gok dat je de beste tijd vóór het aankopen wilt weten? Nee, dat weet niemand, wat je doet is het beste, regelmatig bijkopen. Zoek eens op DCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Zr40 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:03:
[...]

Wat jij omschrijft is het verschil tussen actief en passief beheerde fondsen. Die kan je allebei in ETF en beleggingsfonds smaken krijgen. Index trackers zijn een voorbeeld van passief beheerde fondsen.

Het belangrijkste verschil tussen een ETF en een beleggingsfonds die verder identiek zijn is de verhandelbaarheid en beschikbaarheid. Een beleggingsfonds heeft doorgaans maar één handelsmoment per dag, terwijl een ETF op ieder moment dat de beurs open is verhandeld kan worden.

@Zebby Er bestaat geen zekerheid op de beurs, ook niet bij index trackers. Wat die wél bieden is automatische spreiding tussen de bedrijven waarin belegd wordt. Spreiding zorgt er voor dat een forse koersdaling (of stijging) van één specifiek aandeel maar een beperkte invloed heeft op de waarde van het fonds. Een goede index tracker onderscheidt zich in een degelijke spreiding, niet alleen tussen specifieke aandelen, maar ook tussen sectoren en landen. VWRL is een goed voorbeeld van een wereldwijd gespreide tracker met relatief lage kosten.
Zekerheid is er nooit, maar de meer je spreid de minder risico je loopt. En ik denk dat ik dus zoek naar een index tracker. Dat zijn geloof ik die dingen die op DeGiro bij de ETF's staan.

Beste moment om te kopen is nu. Zelfs als er een crash is gewoon doorkopen, dan krijg je meer waarde voor je geld, en herstel je binnen no-time (maanden tot enkele jaren) gezien de markt tot nu toe altijd weer is aangetrokken. Zelfs bij de dotcom bubble kwam je al snel weer positief als je door bleef gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@kevin12 Op lange termijn zal het niets uitmaken. Belangrijkste is regelmatig (bv. elke maand) inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kevin12 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:02:
Bij beheerd beleggen basis van de Rabobank leg ik nu maandelijks geld in. Dit doe ik op de 1e van de maand. Weet iemand of het loont om bewust een ander moment van de maand te kiezen om in te leggen, of is die 1e vd maand gewoon goes genoeg. Las laatst dat de aankoopkosten van aandelen en obligaties (50/50) verschillende prijsschommelingen hebben maar kan niet vinden wanneer het daarmee het voordeligst is.

Loont het om dit op te zoeken en zo ja, weet iemand wanneer ongeveer de beste inlegtijd is? Bvd ;)
Het loont meer om weg te gaan bij de Rabobank. Ze rekenen 0,65% aan kosten per jaar exclusief fondskosten, in de praktijk dus 0,75% tot 0,85% per jaar. Meesman en Centraal Beheer zijn een stuk goedkoper voor dezelfde dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Zebby schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:52:
[...]

Zekerheid is er nooit, maar de meer je spreid de minder risico je loopt. En ik denk dat ik dus zoek naar een index tracker. Dat zijn geloof ik die dingen die op DeGiro bij de ETF's staan.

Beste moment om te kopen is nu. Zelfs als er een crash is gewoon doorkopen, dan krijg je meer waarde voor je geld, en herstel je binnen no-time (maanden tot enkele jaren) gezien de markt tot nu toe altijd weer is aangetrokken. Zelfs bij de dotcom bubble kwam je al snel weer positief als je door bleef gaan.
De aankoopmethode die je omschrijft is prima geschikt voor lange termijn beleggen met een grote horizon. (je hebt het geld niet binnen enkele jaren nodig)

Echter om de aankopen nog iets efficienter te maken, zou je willen proberen om op de dips te kopen. Het is lastig te timen, maar daar is een goede formule voor met een hoog slagingspercentage op de End of Day waarden op verschillende markten.

En het koopmoment is simpel:
- De RSI2 moet kleiner zijn dan 10
- De slotkoers moet hoger zijn dan de Moving Average 200
- De slotkoers is kleiner dan Moving Average 5

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Ben geneigd om wat te verkopen maar vraag me af of ik dan niet een bepaalde dividend datum (o.i.d.) mis.

Dus dat het verstandiger is nog een maand aan te houden.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
bert pit schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:46:
[...]

De aankoopmethode die je omschrijft is prima geschikt voor lange termijn beleggen met een grote horizon. (je hebt het geld niet binnen enkele jaren nodig)

Echter om de aankopen nog iets efficienter te maken, zou je willen proberen om op de dips te kopen. Het is lastig te timen, maar daar is een goede formule voor met een hoog slagingspercentage op de End of Day waarden op verschillende markten.

En het koopmoment is simpel:
- De RSI2 moet kleiner zijn dan 10
- De slotkoers moet hoger zijn dan de Moving Average 200
- De slotkoers is kleiner dan Moving Average 5
Ik heb gehoord dat we dit niet mogen doorvertellen, anders gaat iedereen dat doen..ook de grootte jongens misschien wel. En dan werkt het niet meer :>

Heb je goede backtest analyse om dit te onderbouwen?

Als je ervan uitgaat dat de markt gemiddeld stijgt en je tips niet betrouwbaar kunt voorspellen, dan is de beste aankoop alles in 1x zo snel mogelijk.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Wat een slecht idee om te market timen, of DCA toe te passen.

Ik refereer graag naar dit onderzoek van Vanguard mbt DCA vs Lump Sum Investemen (alles in 1 keer):
Dollar-cost averaging just means taking risk later

[ Voor 9% gewijzigd door AceAceAce op 03-04-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
dwaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:50:
Ben geneigd om wat te verkopen maar vraag me af of ik dan niet een bepaalde dividend datum (o.i.d.) mis.

Wat is er erg aan om die datum te missen als je toch verkoopt?
AceAceAce schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:55:
Wat een slecht idee om te market timen, of DCA toe te passen.

Ik refereer graag naar dit onderzoek van Vanguard mbt DCA vs Lump Sum Investemen (alles in 1 keer):
Dollar-cost averaging just means taking risk later
Wat is nu een slecht idee? Market timen of DCA?
Zebby schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:52:
[...]
En ik denk dat ik dus zoek naar een index tracker. Dat zijn geloof ik die dingen die op DeGiro bij de ETF's staan.
Zou je jezelf nou niet eerst iets meer inlezen, of tenminste even opzoeken waar ETF voor staat?

Is het volle maan ofzo vandaag? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Aikon schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:05:
[...]

Wat is nu een slecht idee? Market timen of DCA?
Beide.
Er zijn geen long-term winnaars op het gebied van market timing.
Je geld in aandelen stoppen met een DCA tactiek verschuift alleen maar het risico, het verkleint het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
kevin12 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:02:

Het viel mij wel eens op dat vorige jaar zo rond de 25 - 30e van de maand de indexen vaak een opvallende stijgende beweging maakten.
Alsof iedereen dan zijn/haar geld binnen had en dan geld ging stoppen in aandelen.
Maar dat is natuurlijk geen garantie en voor dit jaar zie ik dezelfde trend ook niet meer terug.
Het is gewoon moeilijk te voorspellen wat de beurs doet en zo gezien maakt het aankoopmoment dan ook niet echt uit, de 1e van de maand is prima.

Waar je waarschijnlijk in jouw geval nog het meeste uit gaat halen is bij een andere aanbieder beleggen.
Ik zou ook eens kijken bij Centraal beheer en Meesman, die hebben lagere kosten wat op lange termijn toch een beter resultaat moet geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
@Aikon & @AceAceAce Dit is een soort miscommunicatie die ik vaak tegenkom op dit forum. Maandelijks inleggen is strikt gezien geen DCA. DCA is uit een zak geld meerdere keren aankopen doen i.p.v. in één keer. Maandelijks inleggen is in feite direct een lump-sum investering doen zodra je geld beschikbaar hebt. Dus heel veel kleine lump-sums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Laatst online: 18-09 05:16
dwaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:50:

Maar op de ex-dividend datum zakt de prijs van een aandeel doorgaans met de hoeveelheid uitgekeerd dividend. Dus netto schiet je hier niet zoveel mee op. (EDIT: verdere invloeden van nieuws etc over dat aandeel(/markt als geheel) op de ex-dividend datum daargelaten natuurlijk)

[ Voor 12% gewijzigd door ImaPseudonym op 03-04-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Dank voor de feedback. Ik zal mij nu eens gaan oriënteren op een goedkoper alternatief voor rabo. Tijd van beleggen zou dus niet zo veel uitmaken. Ik zal toch eenw checken of ik kan zien of 1e vd maand in vergelijking met bijv 15e vd maand zichtbaar verschil maakt. Als ik daar niet veel voor kan vinden laat ik de datum gewoon staan. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Longcat schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:14:
@Aikon & @AceAceAce Dit is een soort miscommunicatie die ik vaak tegenkom op dit forum. Maandelijks inleggen is strikt gezien geen DCA. DCA is uit een zak geld meerdere keren aankopen doen i.p.v. in één keer. Maandelijks inleggen is in feite direct een lump-sum investering doen zodra je geld beschikbaar hebt. Dus heel veel kleine lump-sums.
Strikt genomen heb je gewoon gelijk. Maar idd, in het dagelijks gebruik is het vaak hetzelfde. Het is ook een beetje vage grens: het effect is uiteraard gelijk (of je wel of niet de lump sum ter beschikking hebt). Maar wat als je het geld voor de komende manden/jaren al direct beschikbaar hebt. Of als je op een gegeven moment te veel spaargeld hebt, en besluit de maandelijkse inleg te verhogen? Of, zoals ik vorig jaar, de inkomsten wegvallen, maar dan maar uit je spaargeld de maandelijkse inleg blijft doen. Persoonlijk gebruik ik de term DCA (foutief) als synoniem voor maandelijks inleggen.
kevin12 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:11:
Dank voor de feedback. Ik zal mij nu eens gaan oriënteren op een goedkoper alternatief voor rabo. Tijd van beleggen zou dus niet zo veel uitmaken. Ik zal toch eenw checken of ik kan zien of 1e vd maand in vergelijking met bijv 15e vd maand zichtbaar verschil maakt. Als ik daar niet veel voor kan vinden laat ik de datum gewoon staan. Dank!
Maar je hebt het net gechecked hier? :+ Er is echt niet 1 vaste dag v/d maand dat beleggers opeens een aandeel hoger waarderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas

dwaas

_

ImaPseudonym schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:51:
[...]

Maar op de ex-dividend datum zakt de prijs van een aandeel doorgaans met de hoeveelheid uitgekeerd dividend. Dus netto schiet je hier niet zoveel mee op. (EDIT: verdere invloeden van nieuws etc over dat aandeel(/markt als geheel) op de ex-dividend datum daargelaten natuurlijk)
Dat is zo. Ik zit op mn beoogde resultaat dus verkopen is aantrekkelijk. Heb soms,als amateur, het idee dat ik wel eens dingen mis of spoken zie. Dus dat je aandelen die je een bepaalde tijd hebt en in de plus zitten beter nog even over de exdiv datum kan tillen. Ik snap het af en toe niet zo goed en dan stel ik maar even een domme vraag. Krijg je dividend over de periode dat je aandelen in bezit hebt gehad? Moet je de aandelen dan nog hebben?

Misschien minder nadenken en gewoon winst pakken. /3

//edit2:
Dus ik bouw niets op. Je moet ze in bezit hebben op de exdiv datum en dat is alles. En de koers zakt evenredig met de uitbetaling. Waar verdien je dan nog op? Beetje vestzak broekzak verhaal.(?) of wacht; de belasting op dividend is lager dan <insert> de andere belasting die je over dat geld zou moeten betalen</insert>

[ Voor 21% gewijzigd door dwaas op 03-04-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Aikon schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:23:
[...]

Strikt genomen heb je gewoon gelijk. Maar idd, in het dagelijks gebruik is het vaak hetzelfde. Het is ook een beetje vage grens: het effect is uiteraard gelijk (of je wel of niet de lump sum ter beschikking hebt). Maar wat als je het geld voor de komende manden/jaren al direct beschikbaar hebt. Of als je op een gegeven moment te veel spaargeld hebt, en besluit de maandelijkse inleg te verhogen? Of, zoals ik vorig jaar, de inkomsten wegvallen, maar dan maar uit je spaargeld de maandelijkse inleg blijft doen. Persoonlijk gebruik ik de term DCA (foutief) als synoniem voor maandelijks inleggen.

[...]

Maar je hebt het net gechecked hier? :+ Er is echt niet 1 vaste dag v/d maand dat beleggers opeens een aandeel hoger waarderen...
Nee bedoelde meer ermee of ik het kan vinden of dat echt scheelt of niet. Weet nog niet hoe ik dat zou moeten zien haha. Ga er eigenlijk niet vanuit dat ik kan vinden dat het echt iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Sibylle schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:53:
[...]

Ik heb gehoord dat we dit niet mogen doorvertellen, anders gaat iedereen dat doen..ook de grootte jongens misschien wel. En dan werkt het niet meer :>

Heb je goede backtest analyse om dit te onderbouwen?

Als je ervan uitgaat dat de markt gemiddeld stijgt en je tips niet betrouwbaar kunt voorspellen, dan is de beste aankoop alles in 1x zo snel mogelijk.
Jazeker Die heb ik. Hoe kan ik die posten? Ik heb icloud, onedrive en dropbox.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
dwaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:58:
[...]

Dat is zo. Ik zit op mn beoogde resultaat dus verkopen is aantrekkelijk. Heb soms,als amateur, het idee dat ik wel eens dingen mis of spoken zie. Dus dat je aandelen die je een bepaalde tijd hebt en in de plus zitten beter nog even over de exdiv datum kan tillen. Ik snap het af en toe niet zo goed en dan stel ik maar even een domme vraag. Krijg je dividend over de periode dat je aandelen in bezit hebt gehad? Moet je de aandelen dan nog hebben?

Misschien minder nadenken en gewoon winst pakken. /3
De ex-dividend datum telt.
En nu winst pakken is helemaal niet zo'n slecht idee, heb zelf ook aardig wat winst genomen en voor een deel geswitched naar andere aandelen die ( naar mijn mening ) onterecht achter blijven of juist dalen in waarde bij euforie op de beurs ( denk aan het aandeel flowtraders ).

Zoals ik ook al eerder zei loopt de economie helemaal niet meer zo goed als dat het deed, maar er is op dit moment gewoon geen goed alternatief om je gespaarde euro's/dollars te laten renderen.
Aan de andere kant heb je nog die handelsoorlog waarbij de geruchten gaan dat er in een hele korte termijn een '' deal '' komt, waardoor het wellicht weer een stuk beter gaat met de economie, wat dan weer kan zorgen voor nog hogere aandelen koersen.
Tja, wat is wijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Hetgeen waar de meeste het over eens lijken te zijn en de lange termijn bewijs voor geeft - gewoon blijven kopen, tenzij je van plan bent op korte termijn het geld te gebruiken of echt frequent wisselt.

Ik weet niks af van bedrijfsresultaten en verwachte groei. Ik heb een klein potje om mee te spelen op dat vlak. De rest gaat allemaal in de longterm waar mensen het geld voor mij investeren die er als het goed is dag in dag uit mee bezig zijn. En ja, daar betaal je voor, maar is een stuk meer zeker dan als ik zelf uit de hoge hoed mijn aandelen ga verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas

dwaas

_

Besi verkocht.
Nog niets ervoor in de plaats genomen.
Over uurtje gaat de VS open; iemand nog tips?
Ik kreeg facebook als tip, maar de winst kan met zulke bedrijven snel weg zijn en ik kan niet altijd even actief de beurs volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51
Tesla. Prachtbedrijf. Maken hele mooie auto's. Vooral in het rood of zwart.

[ Voor 23% gewijzigd door writser op 03-04-2019 15:04 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
dwaas schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:36:
Besi verkocht.
Nog niets ervoor in de plaats genomen.
Over uurtje gaat de VS open; iemand nog tips?
Ik kreeg facebook als tip, maar de winst kan met zulke bedrijven snel weg zijn en ik kan niet altijd even actief de beurs volgen.
Je kunt ook in cash blijven.
Heb die tip van Facebook ook gezien, alleen ik zou er niet aan beginnen en Tesla al helemaal niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@dwaas Ik had de helft van m'n BESI aandelen verkocht op 23 euro (gekocht op +/- 18.50). Daarvan Flow Traders gekocht voor 26.90... :') Resterende helft laat ik nog even staan. Er staat nog vrij veel short uit en het kan hard gaan als de markt weer aantrekt.

Wat betreft de tips: wat voor aandeel/aandelen zoek je? BESI was echt een gevalletje flink afgestraft, hoog dividendrendement (waarbij de vraag is/was of het wel houdbaar is).

[ Voor 25% gewijzigd door Longcat op 03-04-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Longcat schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:31:
@dwaas Ik had de helft van m'n BESI aandelen verkocht op 23 euro (gekocht op +/- 18.50). Daarvan Flow Traders gekocht voor 26.90... :') Resterende helft laat ik nog even staan. Er staat nog vrij veel short uit en het kan hard gaan als de markt weer aantrekt.
Volgens mij moet je je avatar tekst "Buy & hold" even aanpassen.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
AceAceAce schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:32:
[...]

Volgens mij moet je je avatar tekst "Buy & hold" even aanpassen.. :)
Nee hoor. Heb het hier wel eens eerder genoemd maar 90% van mijn portefeuille bestaat uit ETFs (World, EM en smallcap) die ik niet verkoop. Met het wisselgeld (max 10% en momenteel zelfs maar 6,5%) doe ik wat handel. Zo blijft het leuk en verdien ik een beetje extra als het meezit.

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 03-04-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhoran
  • Laatst online: 20-09 17:28
Momenteel een order geplaatst voor 11 aandelen PEP voor 121 dollar per stuk benieuwd of deze vandaag nog doorkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 10:46

page404

Website says no

Ik kreeg de maandupdate van Binck (zo'n mailing) en daar werd hoog van de toren geblazen over trucs om je VRH te beperken. Ik. dacht, nou, ben benieuwd. Na lezen van het artikel blijkt dat het gaat om " groene beleggingen" . Voor zover ik weet zijn er in Nederland maar 2 fondsen, van Triodos en ASN. Ik heb naar het meerjarig rendement gekeken maar de tranen schoten in mijn broek. Als je daarmee een paar tientjes belasting wil besparen prima, maar rendementen van 1% per jaar of minder..... volgens mij gooi je dan het kind met het badwater weg.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas

dwaas

_

disney gekocht
eind van de maand op 115 met een beetje mazzel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
page404 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:02:
Ik kreeg de maandupdate van Binck (zo'n mailing) en daar werd hoog van de toren geblazen over trucs om je VRH te beperken. Ik. dacht, nou, ben benieuwd. Na lezen van het artikel blijkt dat het gaat om " groene beleggingen" . Voor zover ik weet zijn er in Nederland maar 2 fondsen, van Triodos en ASN. Ik heb naar het meerjarig rendement gekeken maar de tranen schoten in mijn broek. Als je daarmee een paar tientjes belasting wil besparen prima, maar rendementen van 1% per jaar of minder..... volgens mij gooi je dan het kind met het badwater weg.
Je kunt natuurlijk ook uit idealistische motieven willen investeren in een groenfonds O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 10:46

page404

Website says no

Sander B schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:27:
[...]

Je kunt natuurlijk ook uit idealistische motieven willen investeren in een groenfonds O-)
:D
Vind ik een heel mooi streven hoor, maar dankzij allerlei pensioengaten en door de overheid veroorzaakte onzekerheden over mijn inkomen na mijn 65e-67e-68e, ga ik voor maximaal rendement O-) fuck idealisme :+

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
VWRL heeft nu hoogste stand sinds het uitbrengen van het etf. Morgen zou ik volgens schema moeten kopen maar oi oi wat zie ik er tegen op.
Gezien alle geo politieke ontwikkelingen snap ik er weinig van dat we een all time high hebben. Ook de AEX is aan het knallen bijvoorbeeld.

[ Voor 33% gewijzigd door Miki op 03-04-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 07:59
Hallo,

Wij beleggen ook maandelijks 350 bedrag voor later in ETF's en nog wat indexen. januari 2017 begonnen bij Brand New Day (BND) en daar staat nu de helft van onze belegging. Begin 2018 ook een rekening geopend bij DeGiro en daar ook een maandelijks bedrag ingelegd bij VWRL en een beetje in DWS Top Dividende FD voor dividend en wat in iShares AEX UCITS ETF. Al met al in 2 jaar mooi wat kunnen inleggen en het belegd vermogen staat nu ongeveer 50/50 bij BND en deGiro.

Gezien de dubbele kosten van 2 rekeningen willen we graag stoppen bij BND en alles voortaan opbouwen bij deGiro. Echter het voordeel van BND is dat als je bijvoorbeeld 100 euro inlegt en het aandeel kost 75, dan koop je 1.33 aandeel. Het voordeel daarvan is dat je in "dure" tijden gewoon voor 100 euro minder aandelen koopt, inleg blijft gelijk. Je koopt dan automatisch in dure tijden minder aandelen en in goedkopere tijden meer aandelen. De dollar cost averaging werkt dan het beste.

Bij deGiro kan je alleen maar hele aandelen kopen. VWRL staat nu op 76, wat voor nu redelijk duur voelt. Alleen dat kan volgend jaar terugkijkend wel weer heel goedkoop zijn. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik met een vaste inleg toch in dure tijden minder aandelen koop dan in goedkopere tijden? We kopen nu per maand 3x VWRL en 128 euro stoppen we in DWS Dividende (daar kan je dus wel weer achter de komma kopen).

Of is bovenstaande geneuk in de marge en moet ik gewoon standaard een vast aantal aandelen per maand kopen van VWRL, ongeacht duur of goedkoop, en dan eventueel extra geld insteken na een terugval?

Hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Miki schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:13:
VWRL heeft nu hoogste stand sinds het uitbrengen van het etf. Morgen zou ik volgens schema moeten kopen maar oi oi wat zie ik er tegen op.
Gezien alle geo politieke ontwikkelingen snap ik er weinig van dat we een all time high hebben. Ook de AEX is aan het knallen bijvoorbeeld.
Ach, hij staat maar 1% hoger dan vergeleken met de hoogste stand September (wel 18% hoger dan 24 December :P ).

Het draait allemaal om perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
AceAceAce schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:20:
[...]

Ach, hij staat maar 1% hoger dan vergeleken met de hoogste stand September (wel 18% hoger dan 24 December :P ).

Het draait allemaal om perspectief.
Ik ben in januari begonnen toen ie rond de €63 bungelde. Dus je voelt hem al de denk ik, nu ie rond €76 staat :P
Pagina: 1 ... 66 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.