Philflow schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:36:
Ik zie bij CentraalBeheer 0.6% lopende kosten. Dan kan ik toch beter ETFs selecteren bij de DeGiro met lagere TER, of zie ik iets over het hoofd?
Ik begrijp datCentraalBeheer wel makkelijker is.
Het ligt iets genuanceerder
Bij Centraal Beheer beleg je in index fondsen. Bij dit soort fondsen kun je in fracties aankopen doen, dus zeg €100 in "fonds World" ter waarde van €13 per stuk geeft je in totaal 7,69 stuks. Deze fondsen worden over het algemeen 1x per dag verhandeld en kennen vaak aankoop en verkoop kosten of dit bij CB het geval is weet ik niet.
ETF's kun je niet in fracties aankopen maar net zoals een ieder ander willekeurig aandeel. Met hetzelfde voorbeeld van €100 maar dan met een "etf World" ter waarde van €13 per stuk kun je 7 stuks aankopen en hou je €9 over die je eventueel voor de aankomende maand kun gebruiken.
ETF's kun je gedurende een beursdag zo vaak als je wilt kopen en verkopen e.e.a. afhankelijk van je broker aan transactiekosten en restricties oplegt maar het kan.
Dan hebben we nog de onderliggende kostenstructuur die vaak lekker weggestopt is in allerlei documenten. Waar het fonds of ETF is geregistreerd kan uitmaken of je te maken hebt met dividend lekkage. Vaak zie je dat in de factsheets de term FBI of FBI status terugkomt. Dit betekent dat het om een Nederlandse beleggingsinstelling gaat en nagenoeg alle belasting kan worden teruggevorderd. Is je fonds of ETF bijvoorbeeld in Ierland geregistreerd dan heb je te maken met een dividend lek en die kan behoorlijk oplopen waardoor het verschil in TER wellicht niet eens relevant is.
Verder is het ook goed om te kijken of het betreffende fonds of ETF wel volledig investeert in onderliggende aandelen of nog andere kosten toe eigent. Neem dit voorbeeld van Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund met onderliggend
document:
De beleggingsdoelstelling van het fonds is minstens 85% van het vermogen te beleggen in het Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund (het "Master-fonds"), een subfonds van het Northern Trust UCITS Common Contractual Fund. De beleggingsdoelstelling van dit laatste fonds is de risico-en rendementskenmerken van de MSCI World Custom ESG Index ("de index") zo nauwkeurig mogelijk te evenaren, met herbelegging van het nettodividend. Het fonds kan in totaal tot 15% van het nettovermogen beleggen in aanvullende liquide middelen, met inbegrip van gelddeposito's, kasequivalenten, depositocertificaten en geldmarktinstrumenten, die door het fonds kunnen worden aangehouden om uitgaven te dekken of in afwachting van belegging.
Die laatste zin is leuk vind je niet

De TER is overigens maar 0,15%, geen aankoopkosten en ook nog eens FBI. Toch voel je wel dat er meer geld "weg lekt" dan je in eerste instantie doet vermoeden. Daarnaast is het ook nog eens een feeder fund, dus het master fonds moet ook bekostigd worden.
Vraag me trouwens af hoe Meesman dit afdekt. Koopt hij direct in bij het Master fonds of hangt hij ook onder het master fonds? Dit fonds is direct te koop bij o.a. ING en ABN Amro en wordt gezien als tegenhanger van het Meesman wereld fonds.
Anyway er is dus meer dan alleen de TER waarbij andere tweakers in dit forum vast nog wel treffendere voorbeeld zullen hebben. Ieder aandeel heeft wel iets ingebouwd waarmee kosten worden afgedekt, soms zijn deze heel transparant, soms verstopt maar ook afgedekt door bijvoorbeeld uitlenen van aandelen. Wil je gemak en er niet al teveel over wakker liggen en de betreffende instelling ook een goede belegde boterham gunnen dan kun je prima uit bij Meesman of Centraal Beheer. Wil je meer overhouden dan zul je wat huiswerk moeten doen