Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.011.147 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat stel je dan voor om te doen als gevolg daarvan?

Voor mij heeft het in ieder geval geen invloed op mijn beleggingsplan (long term buy&hold).

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 27-03-2019 06:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdbq
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
In een van de Buffett shareholder meeting transcriptions kun nalezen dat ze "peinzen" over wat eigenlijk een goede tijdsperiode is voor DCA.

Ze komen erop dat voor DCA je minimaal 10 jaar moet uittrekken, alles andere was naar hun mening niet verantwoordt (precies met de zelfde redenering als jij hieronder, maar met met een 180 graden andere conclusie: naar langere DCA termijn gaan).

Ze gaan daarbij nog verder: Charlie merkt dan op dat ook 10 jaar niet per se zo safe is en haalt dan Japan aan.

Vervolgens bomen ze verder dat de US dat waarschijnlijk niet overkomt (tussen de regels door zijn ze niet zo heel zeker dat het de EU niet kan overkomen).... :-)

Wat mij maar weer eens opvalt:
Als iemand hier een ton wil investeren, roept iedereen "professioneel advies, forum hier is voor amateurs".
Wat een onzin: ga naar het huizen topic (en ook personen hier) en niemand ziet in een huis van 4 of 8 ton kopen een behoorlijk risicovolle investering.

Die adviseurs zou ik maar compleet negeren. Het is ook niet verkeerd een beetje contrair te denken. Op dit moment heerst in dit topic een grote bias naar DCA en ETFs.
Ik vraag mij af waarom die mensen hier nog rondhangen.

Ik heb zo'n vermoeden: om hun geweten te sussen en troost te zoeken als het toch flink verkeerd gaat.

Ik woon in Duitsland: hier haalt de overheid in het komende jaar 112 miljard euro op de markt op (herfinanciering), en hier *krijgen* ze ongeveer 60 miljoen, ipv dat het geld kost om geld te lenen.

Dat is nog zonder inflatie, die ergens rond 1.5 % ligt. Oftewel beleggers zijn bereid ongeveer 1.7 miljard *te betalen* dat iemand geld van ze leent.

Alle risk premiums (bv S&P500) kun je boven deze "baseline" zetten om een verwachte price/earnings te bepalen (beetje flauw; US treasury ligt rond de 2.5%, dus na inflatie misschien een half procentje).

Dan komt je rond p/e die richting oneindig gaan. (say infty en 40)

Omdat de S&P500 nog niet naar heel hard naar oneindig tot 40/20*2500=5000 punten staat, gelooft de markt blijkbaar nog niet dat het bond yield feest oneindig doorgaat.

Verder: in een super lopende US economie (quote Trump) (heck, meer dan 4% van GDP lenen tijdens hoog conjuctuur) gaat de Fed op de rem staan en signaliseert weer QE te gaan doen als het nodig is... 8)7

De EU is ook een mooie chaos, a Brexit mess, gehe hesjes in Frankrijk en in Duitsland flirt met een recessie.
denBoom schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:35:
[...]

De vraag die jij je moet stellen is waarom is er een optimum voor DCA op 12 of 18 maanden?
Volgens mij is dat dit is omdat je gemiddeld gezien je geld zo snel mogelijk in de markt wil om zo snel mogelijk rendement te beginnen maken.
DCA is dan net weer uitgevonden om het risico op spijt te beperken. Had ik maar even gewacht, nu staat de beurs lager dan toen ik kocht. Echter de beurs crashed niet elk jaar of om de paar jaar. Door maar een jaar te wachten beperkt je het risico niet echt. Over een langere termijn inleggen is dus beter vanuit een risico beheersing perspectief, Je verliest echter al die tijd (gemiddeld gezien) rendement over geld dat je nog niet geïnvesteerd hebt dus vanuit een financieel perspectief is het gemiddeld beter om zo snel mogelijk in te leggen. Hieruit volgt dan het compromis om wel DCA toe te passen maar op een kortere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdbq
@Zr40 : ben benieuwd: wat heeft überhaupt wel invloed heeft op je beleggingsplan?
Bv klimaatverandering (stijgende zeespiegel) en dan uit de AEX stappen? Of is dat medium term?

(warning: dit schrijft een market timer die ook nog perma-bear is, sarcastic mode off again)
Zr40 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 06:22:
Wat stel je dan voor om te doen als gevolg daarvan?

Voor mij heeft het in ieder geval geen invloed op mijn beleggingsplan (long term buy&hold).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdbq
Excuseer mijn onbeleefdheid.

Het engels: iPhone die random wisselt tussen de vier talen die ik spreek en schrijf.

US treasury 90 dagen vs 10 jaar is meest betrouwbare voorspeller gebleken voor recessies.

Simpel uitgelegd: de vraag naar 10 jaars is dan zo veel groter dat de risk premium "positive toekomstonzekerheid" wegvalt tegen de verwachting dat de korte rente (en dus de 90 dagen ook) omlaag gaat omdat de centrale banken vanwege economische omstandigheden (of deflatie, of recessie) de rente sterk gaan verlagen om de economie weer aan te jagen.

In principe kun je zeggen dat de 10 jaars op 2.5% en 90 dagen ook betekent dat de bond belegger denkt dat de korte rente "binnenkort" (kort vergeleken met 10 jaar, pick a number you like within that 10 year) significant omlaag gaat (met 1-2%).

Zie het als je poll die we hier zouden uitvoeren, waarbij je geld inzet hoe de economie zich de komende tijd ontwikkelt... :)
Zr40 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:11:
Wat bedoel je precies, en waarom vind je dit belangrijk genoeg om hier te delen met een zeer korte post in het Engels? “UST yield curve” is ook niet recent besproken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pdbq schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 06:45:
@Zr40 : ben benieuwd: wat heeft überhaupt wel invloed heeft op je beleggingsplan?
Bv klimaatverandering (stijgende zeespiegel) en dan uit de AEX stappen? Of is dat medium term?

(warning: dit schrijft een market timer die ook nog perma-bear is, sarcastic mode off again)
Voor long term buy&hold best weinig. In ieder geval niet koersschommelingen, marktsentiment, politiek nieuws, economische cyclussen, marktcrashes, of de stand van de maan.

Het zou wel kunnen gebeuren dat ik mijn positie in specifieke bedrijven sluit als daar gegronde aanleiding voor is, maar dat maakt weer geld vrij om nieuwe aandelen te kopen. Ik ga in zo’n geval niet wisselen van asset class.

Wat betreft het specifieke geval van klimaatverandering; ik investeer nu al niet in bedrijven die daar actief aan bijdragen. Op welke beurs of index een bedrijf genoteerd staat staat wat mij betreft los hiervan.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 27-03-2019 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
KW25 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:26:
[...]

Hierbij heb je gelijk, maar zat meer in het straatje te denken van als je belegt dat het wel met geld moet zijn wat je kan missen. Als 75 max is, vind ik dat redelijk krap en zou ik eerder een spaarrekening aanhouden. Dit is wel op eigen aannames dus geen idee of toepasbaar is aan degene die de vraag stelde.
Maar hoe kan je nou aan het bedrag zien of iemand dat kan missen?

Je kan zelfs argumenteren dat het juist omdat het een klein bedrag is hij dat kan missen. Als hij elke maand €1000 zou beleggen kan hij het wel missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:50
3x3 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:39:
Is het verstandig om de Yield Curve Inversion te negeren?
Goed punt, wat denk je zelf?
Ik denk zelf dat we pas echt een probleem gaan hebben als de fed de rente verhoogd, zelfde voor hier in de EU.
Maar dat doen ze niet want dan stort het kaartenhuis in elkaar.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55
pdbq schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 06:41:
ga naar het huizen topic (en ook personen hier) en niemand ziet in een huis van 4 of 8 ton kopen een behoorlijk risicovolle investering.
Ga naar eens naar de bank.

Vraag ze om een half miljoen te mogen lenen om een huis te kopen. Mits je genoeg inkomen hebt is dat geen probleem.

Vraag ze om een half miljoen te mogen lenen om aandelen van diezelfde bank te mogen kopen. Kleine kans dat dit je gaat lukken.

Wat denkt de bank dan dat het risico van hun eigen aandelen is tov een willekeurig huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pirke schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:39:
[...]

Vraag ze om een half miljoen te mogen lenen om een huis te kopen. Mits je genoeg inkomen hebt is dat geen probleem.

Vraag ze om een half miljoen te mogen lenen om aandelen van diezelfde bank te mogen kopen. Kleine kans dat dit je gaat lukken.
Andersom gaat je dit wel lukken. Met een half miljoen aan aandelen kan je praktisch gezien ~400k lenen op margin en dat zou je ook kunnen opnemen. Zolang je aan de marginvereisten blijft voldoen maakt het je broker niets uit wat je met het geld doet. Zodra je de vereisten overschrijdt worden je posities geliquideerd of moet je bijstorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@pirke oneerlijke vergelijking. Als je naar de bank komt voor een hypotheek, heb je het huis al gekocht. Je hebt dan alleen nog een financiering nodig. Onderpand is al aanwezig.

Als je vraagt of je 500k mag lenen om op een later moment aandelen te gaan kopen, dan is er geen onderpand. Slechts een belofte om iets te gaan doen. Zoals @Zr40 al aangeeft: als je de aandelen al hebt gekocht, dan kan je hier tot vrij hoge 'loan-to-value' op financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wat denkt de bank dan dat het risico van hun eigen aandelen is tov een willekeurig huis?
Als jij je woning waar geen hypotheek op rust wilt gebruiken als onderpand kan dat gewoon hoor.
Wat je met je geld doet interesseert de bank niet, zolang je maar terug betaalt.

Zo zijn er in het verleden veel mensen die hun bruiloft of auto hiervan kochten.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 27-03-2019 10:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:00

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

JohanNL schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:20:
[...]

Goed punt, wat denk je zelf?
Ik denk zelf dat we pas echt een probleem gaan hebben als de fed de rente verhoogd, zelfde voor hier in de EU.
Maar dat doen ze niet want dan stort het kaartenhuis in elkaar.
Las een goed (kort) artikeltje hierover op WSJ recentelijk, wellicht leuk om te delen.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

KW25 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:26:
[...]

Hierbij heb je gelijk, maar zat meer in het straatje te denken van als je belegt dat het wel met geld moet zijn wat je kan missen. Als 75 max is, vind ik dat redelijk krap en zou ik eerder een spaarrekening aanhouden. Dit is wel op eigen aannames dus geen idee of toepasbaar is aan degene die de vraag stelde.
Als je er even over nadenkt is dit eigenlijk een heel vreemde opmerking. In principe begroot je namelijk voor je levensonderhoud, toekomstige reserveringen en een gezonde buffer. Stel dat daar 500 euro uit komt elke maand, dan zou je dit volgens jou wel maandelijks moeten beleggen maar als er slechts 75 euro uit komt zou je dat niet moeten doen? Terwijl in beide situaties alle uitgaven, reserveringen en buffers gewoon afgedekt zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:56
Ik heb een (domme) vraag.

Ik ben mij nu aan het aanmelden bij degiro.
Word je nou als je je aanmeld ook geregistreerd bij het bkr?

[ Voor 13% gewijzigd door sgouman op 27-03-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
sgouman schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:25:
Ik heb een (domme) vraag.

Ik ben mij nu aan het aanmelden bij degiro.
Word je nou als je je aanmeld ook geregistreerd bij het bkr?
Waarom denk je dat?

https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-bkr/ :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Omdat als ik degiro bkr op google intyp er iets uitkomt van debet geld.
Nou weet ik niet wat debet geld bij degiro inhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
sgouman schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:41:
[...]

Omdat als ik degiro bkr op google intyp er iets uitkomt van debet geld.
Nou weet ik niet wat debet geld bij degiro inhoud
Dat heeft te maken met het effectenkrediet, je kunt dan een bepaald percentage van je waarde aan aandelen gebruiken om geld te lenen.
Lang verhaal kort; deactiveer die functie en begin er niet aan, dan kun je ook geen schulden maken waardoor je mogelijk een negatieve BKR krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinayWaa
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-01 20:28
Zr40 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:16:
In principe niet. Sommige brokers (waaronder IB) bieden de mogelijkheid om voor MiFID regels gezien te worden als professional client (waardoor de specifieke restricties en beschermingen voor retail clients niet gelden) maar daar geven ze in principe geen gehoor aan als je een kleine portefeuille hebt (onder 500k) of weinig handelt (minder dan 40 transacties per jaar of minder dan 200k transactiewaarde per jaar).

Als doorsnee buy&hold ETF belegger ontkom je dus niet aan de beperkingen.
Ah, thanks. Ik was al ongerust dat die specifieke beperking alleen voor mij gold. Ik zie frequent ETF's langskomen in deze topic die voor ons niet eens beschikbaar zijn op dit moment.
Longcat schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:18:
@Pazienza Overlap maakt inderdaad niet uit, zo lang je hier bewust van bent en geen transactiekosten betaalt. Ik ben wel benieuwd waarom je 2 ETFs koopt voor je World allocatie. Daarnaast is IWDA wellicht een betere keuze voor 'world'. In VWRL zit ook een stuk EM, daardoor misschien moeilijker om op het deel EM te komen dat je wil hebben.

@VinayWaa Je doelt op die S&P ETF? Dat de benchmark Amerikaans is, betekent niet dat de ETF Amerikaans is en/of dat hij niet beschikbaar is in NL.
Nee, dat begrijp ik. Maar sinds januari 2018 kunnen we vanwege Mifid II geen ETF's kopen zonder NL documentatie, veel van de genoemde trackers kunnen we nog steeds niet in handelen (bijv. iShares S&P500).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:34
Kappen nou, MiFID II gaat niet alleen over documentatie en is sowieso meer gericht op professionele markt (MiFID/R was gericht op retail). Het niet mogen aanbieden van die US ETF's zit veel meer in de hoek van niet voldoen aan UCITS en KIID.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-05 16:11
[...]

Als je 1 ton bij de degiro brengt kan je hier makkelijk 5 ton effecten van kopen. Je kan zelf met negatieve rente lenen (maximaal 5 jaar vast) als je gebruik maakt van aex short box spread financiering.

Niet dat ik dit iemand aanraad maar effectenkrediet is "gewoon" beschikbaar voor iedereen zonder vast inkomen zolang je maar wat eigen geld mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
klaasvaak1853 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:58:
[...]

Als je 1 ton bij de degiro brengt kan je hier makkelijk 5 ton effecten van kopen. Je kan zelf met negatieve rente lenen (maximaal 5 jaar vast) als je gebruik maakt van aex short box spread financiering.
Leg eens uit? :D Ben bekend met de mogelijkheid om bij degiro op margin effecten te kopen, maar niet bekend met de door jou genoemde constructie met negatieve rente.

EDIT: Doel je op de 'short box' option strategie, met als voorbeeld de aex als underlying? Deze op margin shorten zodat je een risk-free profit pakt zonder eigen inleg? In dat geval zie ik nog steeds niet hoe je hier tegen negatieve rente leent.

[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 27-03-2019 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Longcat schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:02:
[...]

Leg eens uit? :D Ben bekend met de mogelijkheid om bij degiro op margin effecten te kopen, maar niet bekend met de door jou genoemde constructie met negatieve rente.
Bijvoorbeeld:
Verkoop aex call 100 dec19 voor 428,5*100=42850
Verkoop aex put 800 dec19 voor 272,9*100=27290
Koop aex call 800 dec19 voor -0,02*100=-2
Koop aex put 100 dec19 voor -0,03*100=-2 (-4euro fee)

Je krijgt nu 42850+27290=70140-2--2-4=70132 euro voor de verkochten opties.
Omdat je posities compleet neutraal is weet je van te voren dat je sowieso (800-100)*100=70000 moet betalen in december ongeacht de koers dan. Je ontvangt dus nu meer geld dan je straks hoeft te betalen.

Dit geld komt in je geldmarktfonds je betaald dus geen debetrente op margin posities, je hebt immers een positief geldmarktsaldo.

[ Voor 13% gewijzigd door klaasvaak1853 op 27-03-2019 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@klaasvaak1853 Thanks voor de uitleg! Is dit niet arbitrage zonder eigen geld - niet lenen tegen negatieve rente? Is toch wel een wezenlijk verschil? Rendement op het geldmarktfonds is toch nog steeds negatief (en gecompenseerd tot 0)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Longcat schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:45:
@klaasvaak1853 Thanks voor de uitleg! Is dit niet arbitrage zonder eigen geld - niet lenen tegen negatieve rente? Is toch wel een wezenlijk verschil? Rendement op het geldmarktfonds is toch nog steeds negatief (en gecompenseerd tot 0)?
Je krijgt dit geld gestort op je account en kan dit gebruiken, in dat opzicht is het wel degelijk lenen.

Je leent negatief omdat nu meer krijgt dan je straks moet terug betalen.

Is volgens mij geen wezenlijk verschil, uiteindelijk komt het er op neer dat je voor een bepaalde tijd een bedrag tot je beschikking hebt en in beiden gevallen minder hoeft terug te betalen dan je eerst geleend hebt.

Rendement op geldmarkt fonds is inderdaad negatief en wordt gecompenseerd, mocht je puur voor de arbitrage doen kan het de giro veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Boxen kunnen bij positieven rente trouwens ook gebruikt worden om jouw eigen geld te stallen tegen markt rente mocht je broker geen of weinig rente betalen.

In de VS moedigt de CME deze manier van financing zelfs aan:

https://www.cmegroup.com/...s-as-a-financing-tool.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@klaasvaak1853 Interessant! Zo lang je het 'cash' (in geval van degiro geldmarktfonds participaties) houdt, is je margin in orde en kan je positie niet (onverwacht) gesloten worden, toch? Wel handig om dit soort posities elk jaar te sluiten vóór 1 januari zodat je geen VRH betaalt over tien duizenden euro's. :D

Heb je zelf dergelijke posities (gehad)? Krijg je degiro niet op je dak i.v.m. niet houden aan 'fair use'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb op dit moment bij IB geen market data voor Euronext dus ik kan dit specifieke voorbeeld met AEX niet controleren, maar als ik hetzelfde bekijk voor SPX met strikes 2425 en 3175 dan lijkt het niet echt een praktische vorm van lenen.

De transactie levert weliswaar € 65001 op, maar daar staat een margin requirement van € 66603 tegenover. Netto verlies je dus bestedingsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Weet iemand of het mogelijk is als je degiro belt dat ze gelijk je transactie goedkeuren.

Mijn transactie is nu namelijk afgekeurd omdat mijn rekening alleen mijn voorletter heeft en ik als naam bij degiro mijn hele naam heb opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:23:
Ik heb op dit moment bij IB geen market data voor Euronext dus ik kan dit specifieke voorbeeld met AEX niet controleren, maar als ik hetzelfde bekijk voor SPX met strikes 2425 en 3175 dan lijkt het niet echt een praktische vorm van lenen.

De transactie levert weliswaar € 65001 op, maar daar staat een margin requirement van € 66603 tegenover. Netto verlies je dus bestedingsruimte.
Komt denk ik omdat US rente positief is en die van EU negatief. Je zou met de door jou genoemde prijzen dus bijna 2.5% rendement kunnen krijgen op 65k (of lenen tegen hetzelfde percentage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Longcat wat ik bedoel is dat het nutteloos lijkt om op deze manier te lenen, want je bestedingsruimte wordt niet groter. Die 65k die je ontvangt kan je niet uitgeven want de marginvereisten staan het niet toe.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 27-03-2019 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Zr40 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:29:
@Longcat wat ik bedoel is dat het nutteloos lijkt om op deze manier te lenen, want je bestedingsruimte wordt niet groter. Die 65k die je ontvangt kan je niet uitgeven want de marginvereisten staan het niet toe.
Je besteding ruimte wordt inderdaad niet groter (klein beetje kleiner) maar vergeet niet dat je de ontvangen premie wel bij je dekkingswaarde wordt opgeteld.

Volgens de IB website kost de posities ongeveer 2% margin van het geleende bedrag:
https://www.interactivebr...en/index.php?f=4745&p=opt

Bij de giro weet ik uit ervaring dat voor 70k lenen de vrije ruimte ongeveer met 5k verminderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hm, ik begrijp denk ik wat de CME bedoelt. Het is geen extra financiering bovenop wat er met margin mogelijk is, maar potentieel goedkopere financiering dan bij je broker.

Maar eigenlijk is lenen via opties alleen interessant als je voor lange tijd een groot debet saldo hebt. Kleine bedragen heb je niet met opties, en voor korte tijd is het effectieve verschil in rente niet boeiend. En daar komen de transactiekosten voor het openen en sluiten van de optieposities nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Longcat schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:17:
@klaasvaak1853 Interessant! Zo lang je het 'cash' (in geval van degiro geldmarktfonds participaties) houdt, is je margin in orde en kan je positie niet (onverwacht) gesloten worden, toch? Wel handig om dit soort posities elk jaar te sluiten vóór 1 januari zodat je geen VRH betaalt over tien duizenden euro's. :D

Heb je zelf dergelijke posities (gehad)? Krijg je degiro niet op je dak i.v.m. niet houden aan 'fair use'?
Positie kan niet eerder gesloten worden (Europese stijl), wel kan ik adviseren om dag voor sluiting door te rollen naar nieuwe data omdat degiro optie margin op de expiry date anders berekend.

Sluiten voor 1 januari heeft weinig zin, opties zijn namelijk gewoon een schuld die verrekend worden in box3.

Ik heb deze posities gehad en heb hier nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Zr40 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:52:
Hm, ik begrijp denk ik wat de CME bedoelt. Het is geen extra financiering bovenop wat er met margin mogelijk is, maar potentieel goedkopere financiering dan bij je broker.

Maar eigenlijk is lenen via opties alleen interessant als je voor lange tijd een groot debet saldo hebt. Kleine bedragen heb je niet met opties, en voor korte tijd is het effectieve verschil in rente niet boeiend. En daar komen de transactiekosten voor het openen en sluiten van de optieposities nog bij.
Klopt deze financing is inefficiënt en duurder als je maar voor paar dagen/weken leent. Voor lagentermijn is het daarentegen wel weer veel goedkoper, je betaalt namelijk alleen de overnight Rate+spread+transactie kosten en geen risico opslag.

[ Voor 8% gewijzigd door klaasvaak1853 op 27-03-2019 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
klaasvaak1853 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:55:
[...]

Positie kan niet eerder gesloten worden (Europese stijl), wel kan ik adviseren om dag voor sluiting door te rollen naar nieuwe data omdat degiro optie margin op de expiry date anders berekend.

Sluiten voor 1 januari heeft weinig zin, opties zijn namelijk gewoon een schuld die verrekend worden in box3.

Ik heb deze posities gehad en heb hier nooit problemen mee gehad. (denk dat ze goed aan mij verdienen)
Je kan wat je hebt verkocht toch terug kopen en omgekeerd? Dat bedoel ik met sluiten. Goed punt dat opties meetellen als box 3 schuld. Dat wist ik niet. :)

Even plat gezegd: waarom zou niet iedereen dat voorbeeld van jou uitvoeren met AEX als underlying? Gewoon cash laten staan en je pakt dan zo'n 100-150 euro in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Longcat schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:02:
[...]

Je kan wat je hebt verkocht toch terug kopen en omgekeerd? Dat bedoel ik met sluiten. Goed punt dat opties meetellen als box 3 schuld. Dat wist ik niet. :)

Even plat gezegd: waarom zou niet iedereen dat voorbeeld van jou uitvoeren met AEX als underlying? Gewoon cash laten staan en je pakt dan zo'n 100-150 euro in een jaar.
Ja je kan inderdaad altijd terug kopen.

Iedereen die hier genoeg kennis over heeft zou dit moeten doen. Gratis geld. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
klaasvaak1853 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:16:
[...]

Bijvoorbeeld:

Omdat je posities compleet neutraal is weet je van te voren dat je sowieso (800-100)*100=70000 moet betalen in december ongeacht de koers dan. Je ontvangt dus nu meer geld dan je straks hoeft te betalen.

Dit geld komt in je geldmarktfonds je betaald dus geen debetrente op margin posities, je hebt immers een positief geldmarktsaldo.
Je hebt altijd nog een risico dat de AEX naar de 1000 stijgt, en de tegenpartij waarvan je de call 800 hebt gekocht niet kan betalen. Het risico is weliswaar niet groot, maar geheel risicoloos is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@klaasvaak1853 Je moet wel genoeg vrije ruimte hebben, als ik het goed begrijp. Als je een positie hebt van een paar duizend in VWRL, dan gaat dit volgens mij niet lukken gezien de impact van 4-5k op je vrije ruimte. In mijn geval (volledig onbenutte vrije ruimte van 5 cijfers) is het denk ik wel de moeite waard om hier nog eens goed naar te kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 27-03-2019 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
pirke schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:15:
[...]

Je hebt altijd nog een risico dat de AEX naar de 1000 stijgt, en de tegenpartij waarvan je de call 800 hebt gekocht niet kan betalen. Het risico is weliswaar niet groot, maar geheel risicoloos is het niet.
Er is teminsten geen directe counter party risk.
https://www.euronext.com/nl/trading-services/post-trade

[ Voor 16% gewijzigd door klaasvaak1853 op 27-03-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Longcat schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:19:
@klaasvaak1853 Je moet wel genoeg vrije ruimte hebben, als ik het goed begrijp. Als je een positie hebt van een paar duizend in VWRL, dan gaat dit volgens mij niet lukken gezien de impact van 4-5k op je vrije ruimte. In mijn geval (volledig onbenutte vrije ruimte van 5 cijfers) is het denk ik wel de moeite waard om hier nog eens goed naar te kijken.
Klopt,

Om het helemaal op te spicen kan je ook nog in kortlopende obligaties stappen 2021-2022-2023. Bijvoorbeeld griekse obligatie 2022 (2% rendement) op 70k toch mooi 1400 per jaar extra. Hiervoor heb je echter wel porto van paar honderdduizend nodig, Griekenland wordt door degiro namelijk als D gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
pirke schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:15:
[...]

Hoe is deze box spread precies anders dan de box spread waar /u/1r0nyman op /r/wallstreetbets aan tits up aab is gegaan? https://www.reddit.com/r/..._managed_to_lose_5798957/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Rhemme schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:08:
[...]

Hoe is deze box spread precies anders dan de box spread waar /u/1r0nyman op /r/wallstreetbets aan tits up aab is gegaan? https://www.reddit.com/r/..._managed_to_lose_5798957/
Daar ging het om Amerikaanse stock opties die ook early geexercised kunnen worden. Hier wordt gebruik gemaakt van europese-index opties die op de einddatum in cash gesettled worden, er is hier dus geen kans dat de heft van je trade eerder geexercised wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
klaasvaak1853 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:49:
[...]

Klopt,

Om het helemaal op te spicen kan je ook nog in kortlopende obligaties stappen 2021-2022-2023. Bijvoorbeeld griekse obligatie 2022 (2% rendement) op 70k toch mooi 1400 per jaar extra. Hiervoor heb je echter wel porto van paar honderdduizend nodig, Griekenland wordt door degiro namelijk als D gezien.
We spreken dan wel weer over Griekenland hè, het is niet voor niets dat je 2% aangeboden krijgt want er kleven gewoon meer risico's aan vast.
Euro obligaties zijn gewoon niet erg interessant, daarnaast lever je ook nog het depositogarantiestelsel ( tot 100k per bank ) in, die garantie is zeker ook nog wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
JohanNL schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:14:
[...]

We spreken dan wel weer over Griekenland hè, het is niet voor niets dat je 2% aangeboden krijgt want er kleven gewoon meer risico's aan vast.
Euro obligaties zijn gewoon niet erg interessant, daarnaast lever je ook nog het depositogarantiestelsel ( tot 100k per bank ) in, die garantie is zeker ook nog wel wat waard.
Klopt is inderdaad hoger risico, ik zeg ook niet voor niks om het op the spicen.

Bovendien vind ik dat ik er wel vanuit mag gaan dat iedereen met een portefolio van paar honderdduizend zelf de risico's kan inschatten en/of advies kan inwinnen over de risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hoe houden jullie eigenlijk aandelen/etf's bij in buitenlandse valuta? Zo heb ik wisselkosten en aankoopkosten in EUR, maar de aankoop zelf is in $. Vervolgens krijg je dividend in $, maar vanwege de wisselkosten hou ik die aan om er ooit weer een aandeeltje van bij te kopen. Net als het restant $ na aankoop.

Nu noteer ik alles in EUR met de koers van de dag van mutatie, maar dat gaat natuurlijk scheef lopen. Op zich geen ramp, maar wellicht is er een handige boekhoudkundig trucje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Die kende ik nog niet, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aikon schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:04:
Hoe houden jullie eigenlijk aandelen/etf's bij in buitenlandse valuta? Zo heb ik wisselkosten en aankoopkosten in EUR, maar de aankoop zelf is in $. Vervolgens krijg je dividend in $, maar vanwege de wisselkosten hou ik die aan om er ooit weer een aandeeltje van bij te kopen. Net als het restant $ na aankoop.

Nu noteer ik alles in EUR met de koers van de dag van mutatie, maar dat gaat natuurlijk scheef lopen. Op zich geen ramp, maar wellicht is er een handige boekhoudkundig trucje voor?
Ik gebruik hier de rapportages van IB voor. Dat houdt in dat alles wordt bijgehouden in de valuta van het instrument, en per dag de waarde wordt getoond in EUR volgens de wisselkoers van het einde van die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Is er bij degiro een verschil tussen trader en active qua kosten? Heb dit niet kunnen vinden. Alleen dat je meer margin kan krijgen en wat documenten moet aanleveren om op trader te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, geen verschil. Alleen custody heeft andere kosten.

De tarieven voor basic, active en trader staan in dezelfde PDF en die maakt geen onderscheid tussen deze profielen.

[ Voor 102% gewijzigd door Zr40 op 28-03-2019 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Hallo mijn port ziet er momenteel zo uit bij degiro en ik overweeg volgende stappen. Kan iemand mij argumenten geven die mijn mening bevestigen en/of herzegt. Ik probeer meer inzicht te krijgen in de keuze's die ik maak.

Ik overweeg CEMU in te ruilen met IMAE (heel europa, zwitserland, uk,...)
Ook overweeg ik ZPRS weg te doen vervangen met niks. (aansluitingkost, aankoopkost, dikke klappen bij crash, winst niet echt wow voor de 15% dat ik erin zit)
Tevens overweeg ik EMIM te houden niet zoveel beter bij degiro kernselect
Tevens overweeg ik IWDA ook te ruilen voor iets puur Amerika bv.

https://de.extraetf.com/etf-profile/IE00B3ZW0K18

Er staat hedged bij. Iemand die me meer kan zeggen hierover, over dit alternatief?

En dan 45% america /30% europa /25% emim werken.

Ik wil voornamelijke herinvestering van div, en liefst in Ierland gedomicilieerd. Liefst ook uit de kernselect zodat het gratis kopen en verkopen kan.

Graag had ik uw mening, liever geen volkomen tegenspraak. Hartelijk bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door Crust op 29-03-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 22:25
@klaasvaak1853 Dank voor je interessante post over een alternatieve manier om geld te lenen binnen een effecten portfolio. Ik heb een redelijke portefeuille waarbij ik maandelijks roteer in asset classes op basis van momentum. Op dit moment zit ik in obligaties en goud en een heel klein deel EM aandelen. Bij een dergelijke voorzichtige allocatie maak ik gebruik van behoorlijke leverage om het (voorberekende) risico van de portfolio op het gewenste peil te krijgen.

Nu leen ik gewoon op margin, lekker flexibel, maar jouw optie is een stuk voordeliger. Het enige nadeel is dat de mate van benodigde leverage sterk kan fluctueren over de maanden heen, bij 100% aandelen wordt bijvoorbeeld zelfs een deel cash aangehouden. Aan de andere kant maakt het niet zoveel uit als ik de "lening" bijvoorbeeld een paar maanden niet gebruik (bij flinke allocatie in aandelen) en het geld gewoon op de rekening staat bij degiro.

Ik ga hier eens verder induiken. Met de verkoop van mijn woning medio 2020 gaat de portefeuille namelijk alleen maar groter worden. En daarmee de potentiële leverage bij een "conservatieve" allocatie en de daarmee verbonden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:25:
[...]

Ik gebruik hier de rapportages van IB voor. Dat houdt in dat alles wordt bijgehouden in de valuta van het instrument, en per dag de waarde wordt getoond in EUR volgens de wisselkoers van het einde van die dag.
Tnx. Denk dat ik dat maar doe, alles in $ bijhouden en omrekenen op het moment dat ik bijv. een jaaroverzicht maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb nu redelijk veel gelezen over wat indextrackers zijn.
Nu heb ik als test even 100 euro gestort op degiro.
Maar wat is nou 1 van de betere indextrackers om mee te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@sgouman Jouw vraag kan niet beantwoord worden. Als jij een hoger risicoprofiel zoekt, kan ik je wel een topper van een obligatie ETF aanraden, maar daar heb je niets aan. Dit topic staat trouwens vol met aanraders voor bepaalde profielen. Gewoon even researchen en meer precieze vragen stellen/informatie meegeven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:21
Crust schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:01:
Hallo mijn port ziet er momenteel zo uit bij degiro en ik overweeg volgende stappen. Kan iemand mij argumenten geven die mijn mening bevestigen en/of herzegt. Ik probeer meer inzicht te krijgen in de keuze's die ik maak.

Ik overweeg CEMU in te ruilen met IMAE (heel europa, zwitserland, uk,...)
Ook overweeg ik ZPRS weg te doen vervangen met niks. (aansluitingkost, aankoopkost, dikke klappen bij crash, winst niet echt wow voor de 15% dat ik erin zit)
Tevens overweeg ik EMIM te houden niet zoveel beter bij degiro kernselect
Tevens overweeg ik IWDA ook te ruilen voor iets puur Amerika bv.

https://de.extraetf.com/etf-profile/IE00B3ZW0K18

Er staat hedged bij. Iemand die me meer kan zeggen hierover, over dit alternatief?

En dan 45% america /30% europa /25% emim werken.

Ik wil voornamelijke herinvestering van div, en liefst in Ierland gedomicilieerd. Liefst ook uit de kernselect zodat het gratis kopen en verkopen kan.

Graag had ik uw mening, liever geen volkomen tegenspraak. Hartelijk bedankt.
Ik ben verre van een doorgewinterde belegger, maar ik begrijp niet goed waarom je IWDA zou inruilen als je ook op zoek bent naar ETF's die dividend herinvesteren. Wat ontbreekt voor jou in de eigen portfolio als je alleen IWDA en EMIM hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
klaasvaak1853 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:16:
[...]

Bijvoorbeeld:

Ik heb deze manier van geld lenen vandaag uitgeprobeerd met de volgende constructie met Degiro:

AEX C500 16DEC22G -1 à 47,11 = - 4711
AEX C600 16DEC22G 1 à 16,16 = 1616
AEX P500 16DEC22G 1 à 64,56 = 6456
AEX P600 16DEC22G -1 à 133,06 = -13306

Met de aankoopkosten van DeGiro erbij ben ik €58,80 kwijt om om 10k te lenen voor 3,7 jaar.
Dit komt neer op 0,16% per jaar. Vergeleken met de leenkosten van de giro scheelt dit dus bijna een volle procent.

Nadeel van DeGiro is dat je met de combinatieorde maar 2 opties tegelijk kunt combineren. Terwijl je bij lynx wel gewoon net zoveel opties als je wilt kunt combineren. Bij lynx zag ik dat deze combinatie voor 100,7 laatst verhandeld was. Terwijl ik hem nu voor 99,45 verhandeld heb.

Had een allocatie van 6500 euro. Deze heb ik met deze box afgelost en de overige 3500 heb ik een een obligatiefonds gestopt van Pimco om hier niet veel risico over te lopen.

Jammer dat ik niet zoals in het voorbeeld voor geld erbij kon lenen. Maar 3,7 jaar vast voor 0,16% is uiteraard ook niet verkeerd.
Overigens dat je in december de optie af moet lossen om geen VRH over te betalen is natuurlijk onzin. Want tegenover de ±10.000 op rekening staat ±10.000 schuld bij de opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Er gebeuren gekke dingen als je dit soort posities inneemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cgk0aPRx5mY5Iz3YZ1zZanAb/full.png

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En dat is ook wel logisch. De waarde achter 'Portefeuille' geeft aan hoeveel geld het zou opleveren (of kosten in dit geval) wanneer je al je posities zou sluiten. Je geldpositie zit daar niet bij, dat staat daaronder aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ik zat zo voor de grap te kijken waar Meesman nu specifiek in belegd t..a.v. wereld index en vroeg me af of anderen ook al eens een blik hebben geworpen.
Het is geen geheim dat zij in Northern Trust fondsen zitten maar het volgende viel me wel op uit de fact sheet. Het fonds leent geen aandelen uit terwijl mijn huidige ETF VWRL dat wel doet. Ik vroeg me af hoe jullie tegen deze keuze aankijken, het rendement zal daardoor iets minder zijn maar de bijkomende risico's van security lending is afgedekt. Ergens spreekt me dit wel aan.

Verder zien de lopende kosten er met 0,15% ook nog aantrekkelijk uit, alleen de uitstapvergoeding is wat onduidelijk omdat er een maximum is aangegeven van 1%. Grootste nadeel is dat je dit fonds alleen maar bij een aantal banken kunt kopen waardoor je broker kosten aan de hoge kant kunnen zijn. ING lijkt nog redelijk acceptabel met €16 per jaar i.c.m. 0,24% fee. Oh ja, dividend lek is met dit fonds ook afgedekt maar dat is waar Meesman ook reclame meemaakt doordat het in Nederland is geregistreed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:37:
En dat is ook wel logisch. De waarde achter 'Portefeuille' geeft aan hoeveel geld het zou opleveren (of kosten in dit geval) wanneer je al je posities zou sluiten. Je geldpositie zit daar niet bij, dat staat daaronder aangegeven.
Zeker logisch, maar het oogt wel even vreemd op het eerste gezicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
Ik heb zojuist de methode beschreven door @klaasvaak1853 exact gekopieerd in mijn portefeuille. Raar idee dat ik nu bijna 150 euro ontvang over een lening van 70k. Inderdaad kon ik bij degiro de order niet in 1x als combinatie order inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Magpie Ach ja, je hebt zo wel wat meer spanning. Ik had limit orders voor de verkoop van de call en put en die werden niet tegelijkertijd uitgevoerd. Kan dan erg hard gaan als de index een puntje stijgt of daalt. Heb toen snel eentje moeten aanpassen. :D alles bestens is ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Weet iemand waar je bij degiro dat debet geld uitzet? zodat je niet in de min kan zegmaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@sgouman volgens mij als je een basic/custody account hebt, heb je 0% margin. Sowieso kun je in de gaten houden dat je niet meer uitgeeft dan je cash hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
sgouman schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:39:
Weet iemand waar je bij degiro dat debet geld uitzet? zodat je niet in de min kan zegmaar?
In een geldmarkt, je keuze uit twee stuks. Morgan Stanley en Fundshare. Op de eerste wordt een eventuele negatieve rente vergoed.

Oeps, las verkeerd, dit betreft credit :)

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 29-03-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Longcat schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:51:
@sgouman volgens mij als je een basic/custody account hebt, heb je 0% margin. Sowieso kun je in de gaten houden dat je niet meer uitgeeft dan je cash hebt staan.
Oh oke dus er staat nu 100 bij geldmarketfonds. Als ik gewoon aanhoud dat ik 100 euro heb en niet meer uitgeef gebeurt er nooit iets met debet geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
HEA220 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:26:
[...]

Ik heb deze manier van geld lenen vandaag uitgeprobeerd met de volgende constructie met Degiro:

Met de aankoopkosten van DeGiro erbij ben ik €58,80 kwijt om om 10k te lenen voor 3,7 jaar.
Dit komt neer op 0,16% per jaar. Vergeleken met de leenkosten van de giro scheelt dit dus bijna een volle procent.

Nadeel van DeGiro is dat je met de combinatieorde maar 2 opties tegelijk kunt combineren. Terwijl je bij lynx wel gewoon net zoveel opties als je wilt kunt combineren. Bij lynx zag ik dat deze combinatie voor 100,7 laatst verhandeld was. Terwijl ik hem nu voor 99,45 verhandeld heb.

Had een allocatie van 6500 euro. Deze heb ik met deze box afgelost en de overige 3500 heb ik een een obligatiefonds gestopt van Pimco om hier niet veel risico over te lopen.

Jammer dat ik niet zoals in het voorbeeld voor geld erbij kon lenen. Maar 3,7 jaar vast voor 0,16% is uiteraard ook niet verkeerd.
Overigens dat je in december de optie af moet lossen om geen VRH over te betalen is natuurlijk onzin. Want tegenover de ±10.000 op rekening staat ±10.000 schuld bij de opties
Interessante constructie!
Krijg zoiets bij Binck niet geregeld, hij geeft aan dat het me allemaal bestedingsruimte kost, of ik doe iets verkeerd :)
Lijkt me ook te gebruiken als alternatief voor turbo's, of kom je alsnog in een debet stand als je '' geleende '' posities in waarde dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04
[...]

Tenzij iemand je optie uitvoert ipv laat aflopen. En omdat jij niet genoeg geld op je account hebt staan om die optie te dekken, verkoopt je broker volgens de voorwaarden, de inhoud van je portefeuille. Waardoor je de opties die je zouden indekken ineens voor cents on the dollar kwijt bent.
https://www.marketwatch.c...es-almost-2000-2019-01-22

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
RocketKoen schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:38:
[...]
Tenzij iemand je optie uitvoert ipv laat aflopen. En omdat jij niet genoeg geld op je account hebt staan om die optie te dekken, verkoopt je broker volgens de voorwaarden, de inhoud van je portefeuille. Waardoor je de opties die je zouden indekken ineens voor cents on the dollar kwijt bent.
https://www.marketwatch.c...es-almost-2000-2019-01-22
Indexopties! Zoals @klaasvaak1853 al zei, zijn die Europese stijl. Dus early exercise hoef je niet bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:24
Voor iemand die aandelen en turbo's an sich redelijk begrijpt. Is er ergens een goede bron om dit soort constructies ook volledig te vatten?

Ik probeer uitsluitend m'n geld te stoppen in dingen die ik begrijp, en dat geldt tot dusver dus niet voor dit soort constructies. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat het wel een hoop potentieel biedt (dan wel risicodekking, mits goed uitgevoerd).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Freeaqingme Eerst proberen 'normale' call en put opties te begrijpen. Is genoeg info voor op internet (tip: youtube). Probeer de 'greeks' te begrijpen. Vervolgens kun je allerlei strategies bekijken en kijken of je snapt waarom zo werken zoals ze werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:14
Sinds kort zijn we bij m'n werkgever over naar BeFrank voor ons PPI pensioen. Deze biedt een beperkte set aan instrumenten aan in het Zelf Beleggen product.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van VTI / VXUS qua kosten/spreiding; hebben jullie suggesties welke van de volgende producten te gebruiken als second best?
Ik dacht zelf aan een combinatie van de Vanguard ETFs.

Think AEX UCITS ETF
Think AMX UCITS ETF
Think Sustainable World UCITS ETF
Think Global Equity UCITS ETF
Think Global Real Estate UCITS ETF
Think iBoxx Corporate Bond UCITS ETF
Think iBoxx Government Bond UCITS ETF
Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF
Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF
Vanguard FTSE Japan UCITS ETF
Vanguard S&P 500 UCITS ETF
iShares Euro Inflation Linked Bond UCITS ETF

https://www.befrank.nl/we...nopbouw/fondsenoverzicht/

[ Voor 5% gewijzigd door flipjevandejam op 29-03-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
flipjevandejam schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:59:
Sinds kort zijn we bij m'n werkgever over naar BeFrank voor ons PPI pensioen. Deze biedt een beperkte set aan instrumenten aan in het Zelf Beleggen product.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van VTI / VXUS qua kosten/spreiding; hebben jullie suggesties welke van de volgende producten te gebruiken als second best?
Ik dacht zelf aan een combinatie van de Vanguard ETFs.

Think AEX UCITS ETF
Think AMX UCITS ETF

Think Sustainable World UCITS ETF
Think Global Equity UCITS ETF
Think Global Real Estate UCITS ETF
Think iBoxx Corporate Bond UCITS ETF
Think iBoxx Government Bond UCITS ETF

iShares Euro Inflation Linked Bond UCITS ETF

https://www.befrank.nl/we...nopbouw/fondsenoverzicht/
Think Global meest logische keuze. Vanguard mix als je wil afwijken van de market cap wegingen uit Global. Rest is niet interessant als je op zoek bent naar een World aandelenfonds.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 29-03-2019 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
JohanNL schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:26:
[...]

Interessante constructie!
Krijg zoiets bij Binck niet geregeld, hij geeft aan dat het me allemaal bestedingsruimte kost, of ik doe iets verkeerd :)
Lijkt me ook te gebruiken als alternatief voor turbo's, of kom je alsnog in een debet stand als je '' geleende '' posities in waarde dalen?
Weet niet hoe het bij Binck werkt. Maar je moet altijd margin hebben om opties te kunnen kopen.

Ik gebruik het inderdaad om een soort turbo te maken maar dan een stuk goedkoper. Op etfs leen ik 10% bij op de Rabo certificaten 33%.

Risico's hou je natuurlijk altijd. Als je met te veel geleend geld koopt en de portefeuille daalt sterk sluit de broker uiteindelijk toch posities. Wanneer je onder de margin vereiste komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
Ik gebruik de constructie met leverage om het risico op mijn portefeuille te finetunen. Stel een conservatieve verdeling over goud, obligaties en beetje aandelen geeft voor een maand een voorberekend risico van 4%. Dan betekent het, als mijn gewenste risico 6% is, dat ik 50% moet bijlenen.

De constructie met opties blijkt ideaal om op een zeer goedkope manier hiervoor geld te lenen. En als het niet nodig is, staat het gewoon op de rekening tegenover de schuldpositie van de opties.

[ Voor 11% gewijzigd door Magpie op 29-03-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Kluifjes schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:17:
[...]

Ik ben verre van een doorgewinterde belegger, maar ik begrijp niet goed waarom je IWDA zou inruilen als je ook op zoek bent naar ETF's die dividend herinvesteren. Wat ontbreekt voor jou in de eigen portfolio als je alleen IWDA en EMIM hebt?
In iWDA zit japan die wil ik eruit. Tevens heb ik IMAE binnenkort wat europa is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Longcat schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:05:
[...]

Think Global meest logische keuze. Vanguard mix als je wil afwijken van de market cap wegingen uit Global. Rest is niet interessant als je op zoek bent naar een World aandelenfonds.
Thanks! Think Global heeft maar 250 posities en presteerde (daardoor?) stukken minder dan een VTI/VXUS combinatie.

Ik zit nog even te puzzelen of ik met een Vanguard mix een betere spreiding kan krijgen; suggesties voor een verdeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb een vraagje. En misschien een domme vraag.

Ik wil 10 euro investeren is vanguard s&p500 is dit ook mogelijk of moet je er minimaal 1 kopen? 10 euro gewoon even kijken hoe het gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door sgouman op 29-03-2019 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03

Zenix

BOE!

flipjevandejam schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:46:
[...]

Thanks! Think Global heeft maar 250 posities en presteerde (daardoor?) stukken minder dan een VTI/VXUS combinatie.

Ik zit nog even te puzzelen of ik met een Vanguard mix een betere spreiding kan krijgen; suggesties voor een verdeling?

Op basis hiervan:
https://investor.vanguard.com/etf/profile/VT

20% Vanguard FTSE Developed Europe UCITS ETF
10% Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF
10% Vanguard FTSE Japan UCITS ETF
60% Vanguard S&P 500 UCITS ETF

Als je iets minder US wil kan je daar ook 50% van maken en 30% EU.
sgouman schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:50:

Ik wil 10 euro investeren is vanguard s&p500 is dit ook mogelijk of moet je er minimaal 1 kopen? 10 euro gewoon even kijken hoe het gaat.
Minimaal 1.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 29-03-2019 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Zenix schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:02:
[...]

Op basis hiervan:

[...]

Minimaal 1.
Top dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
[...]

Op basis hiervan:

[...]

Minimaal 1.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

Kun je dan niet beter even de huidige koers noteren en deze dan later weer vergelijken met de dan geldende koers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 18:27
[...]

Op basis hiervan:

[...]

Minimaal 1.
Ziet er goed uit. Hoe komt de gemiddelde ter ongeveer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:58:
@Magpie Ach ja, je hebt zo wel wat meer spanning. Ik had limit orders voor de verkoop van de call en put en die werden niet tegelijkertijd uitgevoerd. Kan dan erg hard gaan als de index een puntje stijgt of daalt. Heb toen snel eentje moeten aanpassen. :D alles bestens is ook niet ideaal.
Bestens (market order) is verre van ideaal! Wat ik zie in de laatst beschikbare delayed market data is een enorme spread voor deze Dec'22 500/600 Box, namelijk -104.10 x -85.45. Doe je dat bestens en je ontvangt slechts 8545, dan leen je wel heel erg duur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
AudiRS3 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:09:
[...]

Ziet er goed uit. Hoe komt de gemiddelde ter ongeveer uit?
0.12%, stuk beter dan de 0.20% dan Think Global (TGET), met ook veel betere spreiding.
Hij presteert echter wel veel slechter dan TGET en VT over de laatste 10 jr, gek genoeg. Iemand een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:58

oscar82

De ondertitel

TGET is gelijk gewogen en de vanguard etf's obv market cap, misschien daarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Waarom zoveel Japan en niet bijv. een Asia-Pacific met daarin ook Japan? Je mist zo een redelijk deel vd wereld lijkt me.

Zelf heb ik een world etf (ipv s&p 500 in dit voorbeeld), en koop ik daar wat EU, EM en Asia-Pacific bij om mijn gewenste percentages te krijgen. Iets andere benadering, maar je hebt met de world gelijk van alles al wat. Niet perse beter of slechter hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03

Zenix

BOE!

Aikon schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:07:
Waarom zoveel Japan en niet bijv. een Asia-Pacific met daarin ook Japan? Je mist zo een redelijk deel vd wereld lijkt me.

Zelf heb ik een world etf (ipv s&p 500 in dit voorbeeld), en koop ik daar wat EU, EM en Asia-Pacific bij om mijn gewenste percentages te krijgen. Iets andere benadering, maar je hebt met de world gelijk van alles al wat. Niet perse beter of slechter hoor.
Hij heeft de optie niet, zie eerdere posts. Het is voor pensioen. Japan bestaat uit dikke 8% van globale index. 10% is om het simpel te houden.TGET is misschien dan een betere optie.

Wanneer je zelf kan samenstellen, zou ik het ook anders doen. Ik hou het gewoon simpel met VWRL (of IWDA en EMIM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:30
Cocytus schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:22:
[...]
Ik geloof dat het nog wel kan, via Schwab UK, maar er geldt dan wel een minimum van $25.000. Als je op hun website klikt op de link om een account te openen en Nederland opgeeft wordt je naar de UK site doorverwezen. Dat minimum zal voor de meesten hier prohibitief zijn. Ik wist overigens niet eens dat Schwab deze dienst aanbood - kende ze alleen van hun fondsen.
FWIW ik ben n.a.v. jullie posts bezig met het openen van een Schwab UK account (waarvoor dank). Ik kreeg vandaag een mailtje met daarin het volgende verzoek:
*** I URGE YOU TO PLEASE CONTACT THE TEAM TODAY. DUE TO CHANGES IN OUR BUSINESS, WE WILL NOT BE ABLE TO OPEN ANY ACCOUNTS FOR RESIDENTS OF THE NETHERLANDS AFTER TODAY ***
Misschien gaat het bij mij nog net goed, maar de boodschap lijkt me duidelijk :P .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 11:54

Als je delen van aandelen wil kopen moet je naar Meesman. Maar dan zit je met een minimale inleg van 100 euro per maand. Anders gewoon rustig zelf sparen tot je één aandeel bij elkaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pannencouque schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 08:38:
[...]
Als je delen van aandelen wil kopen moet je naar Meesman. Maar dan zit je met een minimale inleg van 100 euro per maand. Anders gewoon rustig zelf sparen tot je één aandeel bij elkaar hebt.
Je kunt fondsen in fracties kopen, etf’s alleen in hele stuks. Daarnaast kun je fondsen vaak maar 1x per dag aankopen/verkopen terwijl etf’s net zoals normale effecten gedurende de beursdag verhandelbaar zijn. Meesman gebruikt Northern Trust fondsen zodoende kun je dus met €100 of welk willekeurig bedrag dan ook aankopen doen. Bij etf’s zul je altijd het bedrag moeten afstemmen op de waarde van het aandeel op moment van aanschaf.
Naast Meesman zou je ook nog kunnen kijken of je via je eigen bank goedkoper uit kunt zijn. ABN AMRO en ING bieden deze fondsen ook aan en zijn iets goedkoper dan wat Meesman rekent. Het enige gemak is dat Meesman een automatisch incasso regelt en verder alles van je overneemt terwijl de genoemde banken je zelf iedere maand een aankoop dient te verzorgen.

Ps. Hoe kijken jullie er tegen aan dat Northern Trust fondsen niet aan uitlenen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:53
Miki schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 08:58:
[...]

Je kunt fondsen in fracties kopen, etf’s alleen in hele stuks. Daarnaast kun je fondsen vaak maar 1x per dag aankopen/verkopen terwijl etf’s net zoals normale effecten gedurende de beursdag verhandelbaar zijn. Meesman gebruikt Northern Trust fondsen zodoende kun je dus met €100 of welk willekeurig bedrag dan ook aankopen doen. Bij etf’s zul je altijd het bedrag moeten afstemmen op de waarde van het aandeel op moment van aanschaf.
Naast Meesman zou je ook nog kunnen kijken of je via je eigen bank goedkoper uit kunt zijn. ABN AMRO en ING bieden deze fondsen ook aan en zijn iets goedkoper dan wat Meesman rekent. Het enige gemak is dat Meesman een automatisch incasso regelt en verder alles van je overneemt terwijl de genoemde banken je zelf iedere maand een aankoop dient te verzorgen.

Ps. Hoe kijken jullie er tegen aan dat Northern Trust fondsen niet aan uitlenen doen?
Ook bij die genoemde banken kan je eea automatisch instellen 😉

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04
Miki schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 08:58:
[...]

Banken zijn dan weer zo duur, dat je bij €10/maand beter een spaarrekening (of oude sok) kan gebruiken. Zelfs met 0% rente heb je daar op het eind waarschijnlijk meer geld.

En ik heb ook een account die geen aandelen uitleent. Leek mij veiliger. Achteraf wel spijt van gehad omdat de kosten een stuk hoger liggen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-05 17:01
Panzer_V schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:20:
[...]

Ook bij die genoemde banken kan je eea automatisch instellen 😉
Ik zie de opmerking regelmatig voorbij komen dat je bij de banken niet automatisch periodiek kunt beleggen. Ik beleg al sinds 2003 periodiek/automatisch bij de ABN Amro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
RocketKoen schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:49:
[...]
Banken zijn dan weer zo duur, dat je bij €10/maand beter een spaarrekening (of oude sok) kan gebruiken. Zelfs met 0% rente heb je daar op het eind waarschijnlijk meer geld.

En ik heb ook een account die geen aandelen uitleent. Leek mij veiliger. Achteraf wel spijt van gehad omdat de kosten een stuk hoger liggen.
Dat valt dus nog redelijk mee als je Meesman direct vergelijkt met bijvoorbeeld ING zelf beleggen.

In vergelijking met DeGiro icm VWRL of IWDA is er natuurlijk geen serieuze vergelijking mogelijk. DeGiro is altijd het goedkoopste omdat je geen kosten hebt.

Waarom ik nu eea nu aanstip is dat de combinatie ING met MSCI World esg interessant kan zijn ivm volledig niet uitlenen van je portefeuille. Zowel de broker als de effect handelaar zelf lenen je uitdelen niet uit.
Ik wist overigens niet dat je bij deze banken automatisch kunt inleggen, dank daarvoor :)

[ Voor 17% gewijzigd door Miki op 30-03-2019 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@klaasvaak1853 @Longcat @HEA220

Vanochtend onder de douche bedacht ik: als je in EUR geld kan lenen met een negatieve rente, en in USD bonds kan kopen met een positieve rente, dan heb je in feite inkomsten zonder dat daar eigen kapitaal voor benodigd is.

De olifant in de kamer is natuurlijk het risico; je neemt op die manier valutarisico en renterisico. Het valutarisico is van toepassing wanneer je de positie sluit, en het renterisico wanneer je de einddatum verandert in het geval van doorrollen van de opties of vervroegd sluiten van de positie.

Zowel rente als valuta schommelen nogal, historisch gezien; vergelijk de huidige situatie eens met die van 2014. Als je bovenstaande positie zou innemen voor 3 jaar en op einddatum staat de EUR.USD koers weer op $ 1.38, dan ben je 19% kwijt aan koersverschil van de valuta. De opbrengst aan rente (positieve USD rente plus ontvangen negatieve EUR rente) zou dan minimaal 6.3% op jaarbasis moeten zijn om break-even te komen.

Of anders gezegd, met de huidige gecombineerde USD-EUR rente van circa 2.56% maak je verlies indien de EUR.USD koers minimaal 7.68% gestegen zal zijn op einddatum (over 3 jaar). Historisch gezien is de volatiliteit hoger geweest, ik zie schommelingen van meer dan 10% binnen vrijwel ieder jaar.

Samengevat: slecht idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Inderdaad. :+

Het was ook al in me opgekomen, maar het is mij veel te risky. Afhankelijkheid van ECB en FED is vrij groot. Ik heb de opbrengst van de box nu cash staan. Heb niet zo'n goed beeld bij de risicoklasses van degiro. Waar kan ik dat geld in steken en hoeveel margin/vrije ruimte houd ik dan over.

[ Voor 25% gewijzigd door Longcat op 30-03-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:31:
[...]
Heb niet zo'n goed beeld bij de risicoklasses van degiro. Waar kan ik dat geld in steken en hoeveel margin/vrije ruimte houd ik dan over.
Waar je het geld in kan steken: wat je broker betreft in alles, zolang je maar aan de margin requirements blijft voldoen. Of het verstandig is is een ander verhaal :P

De letters van de risicoklasses van DeGiro zijn inderdaad best onduidelijk. Ik heb het ooit beschreven zien staan in een document, maar dat kan ik zo snel even niet terugvinden. Als het goed is kan je bij het plaatsen van een order het gevolg op vrije ruimte zien bij de laatste stap voordat je de order daadwerkelijk verstuurt.

Bij IB zie je dit uiteraard ook:

Afbeeldingslocatie: https://www.interactivebrokers.com/en/software/tws/resources/images/marginimpact945.png

En je kan vanuit je portfolio scherm ook opvragen wat voor invloed specifieke posities hebben op je margin:

Afbeeldingslocatie: https://www.interactivebrokers.com/images/2015/webinarnotes/wn_understandingibmargin_007.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 30-03-2019 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14
Zr40 schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:16:
@klaasvaak1853 @Longcat @HEA220

Vanochtend onder de douche bedacht ik: als je in EUR geld kan lenen met een negatieve rente, en in USD bonds kan kopen met een positieve rente, dan heb je in feite inkomsten zonder dat daar eigen kapitaal voor benodigd is.

De olifant in de kamer is natuurlijk het risico; je neemt op die manier valutarisico en renterisico. Het valutarisico is van toepassing wanneer je de positie sluit, en het renterisico wanneer je de einddatum verandert in het geval van doorrollen van de opties of vervroegd sluiten van de positie.

Zowel rente als valuta schommelen nogal, historisch gezien; vergelijk de huidige situatie eens met die van 2014. Als je bovenstaande positie zou innemen voor 3 jaar en op einddatum staat de EUR.USD koers weer op $ 1.38, dan ben je 19% kwijt aan koersverschil van de valuta. De opbrengst aan rente (positieve USD rente plus ontvangen negatieve EUR rente) zou dan minimaal 6.3% op jaarbasis moeten zijn om break-even te komen.

Of anders gezegd, met de huidige gecombineerde USD-EUR rente van circa 2.56% maak je verlies indien de EUR.USD koers minimaal 7.68% gestegen zal zijn op einddatum (over 3 jaar). Historisch gezien is de volatiliteit hoger geweest, ik zie schommelingen van meer dan 10% binnen vrijwel ieder jaar.

Samengevat: slecht idee :P
Dit heet een carry trade :)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Carry_trade

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonkelore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-05-2020
[...]

Zit hier nog een risico aan wanneer de AEX bijvoorbeeld <500 of >600 uitkomt?
Pagina: 1 ... 65 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.