In een van de Buffett shareholder meeting transcriptions kun nalezen dat ze "peinzen" over wat eigenlijk een goede tijdsperiode is voor DCA.
Ze komen erop dat voor DCA je minimaal 10 jaar moet uittrekken, alles andere was naar hun mening niet verantwoordt (precies met de zelfde redenering als jij hieronder, maar met met een 180 graden andere conclusie: naar langere DCA termijn gaan).
Ze gaan daarbij nog verder: Charlie merkt dan op dat ook 10 jaar niet per se zo safe is en haalt dan Japan aan.
Vervolgens bomen ze verder dat de US dat waarschijnlijk niet overkomt (tussen de regels door zijn ze niet zo heel zeker dat het de EU niet kan overkomen).... :-)
Wat mij maar weer eens opvalt:
Als iemand hier een ton wil investeren, roept iedereen "professioneel advies, forum hier is voor amateurs".
Wat een onzin: ga naar het huizen topic (en ook personen hier) en niemand ziet in een huis van 4 of 8 ton kopen een behoorlijk risicovolle investering.
Die adviseurs zou ik maar compleet negeren. Het is ook niet verkeerd een beetje contrair te denken. Op dit moment heerst in dit topic een grote bias naar DCA en ETFs.
Ik vraag mij af waarom die mensen hier nog rondhangen.
Ik heb zo'n vermoeden: om hun geweten te sussen en troost te zoeken als het toch flink verkeerd gaat.
Ik woon in Duitsland: hier haalt de overheid in het komende jaar 112 miljard euro op de markt op (herfinanciering), en hier *krijgen* ze ongeveer 60 miljoen, ipv dat het geld kost om geld te lenen.
Dat is nog zonder inflatie, die ergens rond 1.5 % ligt. Oftewel beleggers zijn bereid ongeveer 1.7 miljard *te betalen* dat iemand geld van ze leent.
Alle risk premiums (bv S&P500) kun je boven deze "baseline" zetten om een verwachte price/earnings te bepalen (beetje flauw; US treasury ligt rond de 2.5%, dus na inflatie misschien een half procentje).
Dan komt je rond p/e die richting oneindig gaan. (say infty en 40)
Omdat de S&P500 nog niet naar heel hard naar oneindig tot 40/20*2500=5000 punten staat, gelooft de markt blijkbaar nog niet dat het bond yield feest oneindig doorgaat.
Verder: in een super lopende US economie (quote Trump) (heck, meer dan 4% van GDP lenen tijdens hoog conjuctuur) gaat de Fed op de rem staan en signaliseert weer QE te gaan doen als het nodig is...
De EU is ook een mooie chaos, a Brexit mess, gehe hesjes in Frankrijk en in Duitsland flirt met een recessie.
denBoom schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:35:
[...]
De vraag die jij je moet stellen is waarom is er een optimum voor DCA op 12 of 18 maanden?
Volgens mij is dat dit is omdat je gemiddeld gezien je geld zo snel mogelijk in de markt wil om zo snel mogelijk rendement te beginnen maken.
DCA is dan net weer uitgevonden om het risico op spijt te beperken. Had ik maar even gewacht, nu staat de beurs lager dan toen ik kocht. Echter de beurs crashed niet elk jaar of om de paar jaar. Door maar een jaar te wachten beperkt je het risico niet echt. Over een langere termijn inleggen is dus beter vanuit een risico beheersing perspectief, Je verliest echter al die tijd (gemiddeld gezien) rendement over geld dat je nog niet geïnvesteerd hebt dus vanuit een financieel perspectief is het gemiddeld beter om zo snel mogelijk in te leggen. Hieruit volgt dan het compromis om wel DCA toe te passen maar op een kortere termijn.